riSCHAAKRUBRIEKfa mm m m mtrnm m m mmm m is m mi mm m m m wMmm& m b mm w mmm K-A. Wou dricbem ONDER LEIDING v. Dr. MAX EUWE r OUD-WERELDKAMPIOEN SCHAKEN mm 4m W% 1® 22. Ttses sr m ÜS 1 1 11Dd8xd7 AlCflEFfil 5 De eerste torpedeering m." Het oordeel van tijdgenooten Men wil Napoleon bevrijden Eindelijk steun van de autoriteiten vin Opmerkelijke verbeteringen De navigatie Camesp^t Redaetia D*s~*d - Ben, Postbus 9S9, Rotterdam g —J*. 24 Tel—eS tetkew* mor de alerkote Amsterdam- w de oppositie TelDefl profiteered, setae spefcra Op IS. ed5: sotet namelijk 15. Fd6: en daarmee ia niet alleen Pg6 vet». Wit; OrdMendam. handend, maar bovendien ataat Le7 dub- Zwart; dr. M. Euwa, bel gedekt, Opaanacbe Partjj. 15. 0eflxc6 16. et—e5 Pf9—et 1. etet e7«5 17. f2—13 2 Pgl—Pto8—<6 3. UI1)6 a7«6 Saabd «peelde hier atoiut 12. Pe3 4. LhG—«t Pg8te met de dreiging 18. P<5. 6. 0—d7dfi 17 .Pet—gS Ben oogenschijnlijk rustige voortzet- 18, f3f4 ting, welke echter meer „gif" bevat, dan men «au vermoeden. Beier is 18. LgS'„ 24. gl—g« Opiossing Na ltB door K. Nielsen; 6. Tfl-el Lc8—d7 18Pg&-e6 Tier ponten. 19. f4f5 Zwart haak zijn verruimdankbaar Be manoeuvre 8 b5 7. Iib3, Pa5. "t- Wk: Kg3, X*il, La3, La6, Pd4, Pf?, ia van twijfelachtige waarde, omdat wit Zoo scherp rtwgrlij.lt gespeeld. Wit pi. c2, f2. zich met 8. d4 van het centrum kan wil niet toeiaten, dat zwart, zijn stelling 25- Te3 Zwart: Kd5, hel, pi. hl, b6, f3, g4, meester ma-ken. met 19. f5 consolideert eu offert, ■5, gft. daarom liever een pwn. Indirecte dekking van INC. daar nu 7. c2c3 Lf3—e7 - 26- Sfr,: °P 20. Dbö zou falen. 1. Pe5, Kd4:, 2. Dalt, Kdó, 3. Lc4 mat. 8. d2—d4 0—0 19. Peöxdt Keö:, 2. I)h8t. Kd5, 3. c4 mat. 20. f5fG 25FeOc5! JL Lc2:, 2. Lb7K. sp., 3. Dal Zwart staat solide maar onvrij. Hij i (h8) mat. heeft echter een kiemen voorsprong in Natuurlek niet 20. Dd4: wegens 20. De weerlegging van wit's aanval. bad: 2. C4t, K. ,p. 3. Dal (h8) ontwikkeling, welke hem in staat stelt Lrik Zwart dreigt Te5: en bereidt tevens mat. zijn stelling spoedig te bevrijden. Pe4 benevens Pf2t voor. 20Le7c5 Mooie echo-mattwetdert. ingeleid door 9. Pbl—d2 eó xd4 21. Kgl—hl IVMe6 2f>. Lelf4 Pc5et •en' rtechtveldgevenden aleutelzet. 10. c3xd4 PcCb4 22. Pf 1g3'. 27. Ddl—el Probleem No 18A. De karakteristieke manoeuvre, die Dit te veel sterker dan 22. fg7:, Pg7:, Het eenige. van Bogoljubov afkomstig is en reeds waarna wit's aanval reeds spoedig moet In twee partijen van recenten datum doodloopen. De tekstzet berust op de 27. DcOc2 ifv's SHI HPf werd toe^past: de derde matdhparty wending 22. LI2? 23. Pf5!, dreigen- sSS SS Wm Hl Euwe—Keres (December 1939) en de de 24. Pe7t. - Niet 27. Pf6: wegens 28. Dht, met 33K ffiËt A W.S?' partij SzatoóEuwe (Budapest 1940). allerlei tegenkansen voor wit. ag' g* §M g§|§ Dat xd7 23. Pg3—(5 Lo5—f8? Na den tekstzet dreigt 28Pf2t. WA <U m?* 'mm waarna niet alleen Th3. maar ook Pf5 ei atom ;*a mm Overweging verdiende 11. Lb3 om de Oogenschijnljjk zeer solide, maar in onschadelijk gemaakt wordt. t\ te WgL W%, spanning tie handhaven. werkelijkheid een fout. die de kwaliteit i mmm ■fc* ei.7» ma had moeien kosten. 28. Pf5—hOt ww nzm ?2. IVI2ft d6d5 Stelling na 24. Tel— e3. Het eenige om groot materieel ver as fjg)| -lies te voorkomen. D* steH den wkspeter weliswaar ki j|f ISf lfe^k|§§f] M WB staat een pionoensneerderheid op den SÜi A W #/J 28uiiM W «w I konmgsvleugel te verkrijgen, maar A W& UM. A gM A 29. Th3xh0 Dc2—f2 Sp daartes?ar»ver bereikt zwart met den WA Wm>. WW W». v.'ai tekstzet de volledige bevrijding v»a m m?\tUrmm Zb. WW W?!% Het eenvoudigst Op 30. Df2: volgt stelling. nu 30Pf2:t en 31Fg4. 13. P£3—e6 'S ah» 30. Del—cl Df2—«5 W*: KaS, Dfl, Td8, U7. Lh4, PIK. "zsssrt; K06, Te2. Lhl, LhS. Pa3. Phö. »t<7. V DC4. dreigt 2. Pd7 nut L..., Te4, 2. Dc7 mat. L...v Let, 2. LM mat. L Te5. 2. Pe6 mat. L... Pc4t, 2. Dc4 mat L...„ Le5, 2. Pe« mat. t Lr6, 2. Pa6 mat De ontzetten, voortkomend utl L c». 1. Tf3 e.d., welke de dreiging iet pareeren. worden niet gehono- eeeoi Wit mist zijn km Hij moest 84. fg7: speten, wtmma «wart niet beter heeft dan 24. Lg7: (241*7: t, dan 25. Ph«t benevens 29. P*7:»j 25. Dg4, Kh8 26 Lhfl!. 7*8! LI* leidt tot verlies: 27. Phfl:. 1418 28. eêi. enz.) 27. bg7t:, Pgr:, 28. Pe7. Deö 18. De6:. fe6: 30. Pg«:, Kg8: en de strijd is nog geheel open. *De tekstzet, waarmee sk ook den to ren In aanvalspositie brengt ziet er goed uit mtar faalt op een kleinig heid, zooate spoedig blijkt WH: KW,. Dg£. Tc3. Lr3. Pc5, PdC, gd.a3.b6 (acht stukken). Zwart: K<H. DW), Pbl, pL a4, d7 tvijf stukken). Wit geeft ln twee zetten mot Probleem Na 16B. Dit te beter dan onmiddellijk 13. e3 W en veel beter dan 13. ed5:, waarna wit met een genoteerden d-pkra zou blfj- co ven zitten. Wit geeft het op. zonder het ant woord van zwart af te wachten. Zwart wint gemakkelijk met 32. Teö: 33. Tc7:(^ea:. Aan de Hoogstraat bevinden zich enkele oude den gek.rai.sten -penning. Wij onUeencn hef hier huizen, die sterk hl verval geraitoen. doordat zij aan het Noordbrabaintsch S:vgen»>oek ran Sirwiin- onbewoood rijn. Wij zijn in zoo n huis geklauterd, ghe: oud, groot, zeer groot en natuurlijk uitgewoond. „Anno 1442 een hopman tot Woodriefiem ge- ofschoon nog niet bepaakl bouwvallig. Het dien- iwemt Bruin van Wijborok, verlèesende in de nu practisch tot ben-aarplaats van netten en len, lejde een geeruvsten pf-noingfi op de tafel, van honderden prikkorven, een klein soort korven d-aer 'tyder man sach. Seyde hij wilde Dodt Int voor het vangen van visch. De Woerkummers vin herte steecken, cnde stceckenrte m den peomogh, den dat irtet prettig, zoo'n huis, dén uit hun mooie liepen daer drie droppelen bloets uit. „oude serie", dat in versneld tempo zijn onder- Ic Sweder van Cuvlenburch tuy-ge, dat myn gasig tegemoet gaat, maar er is wel meer, dat de huysvrouwen nvan dit gaaien heef., geheten Dirc Woerkummers onpleizierig stemt, in de eerste van Braeckel, dat een schiltboortich man was, plaats de achteruitgang van het vinacherijbedrijf Die tafel h»nget noch te Worrum in de Kercfc". en de moeilijkheid om naar deze. toch zoo gun- 'Misse-Pion wordt er te Woudricbem nog ge- Ktig aan het water gelegen plaats, industrie te speeM, er zijn ook "nog krijgers te Woudriohem, trekken. maar het krijgsrumoer, waarvan de geschiadente Bekend is het silhouet van den Woerkumochcn van het oude stadje gewaagt, is verdwvnen. Het toreo-. breed, zwaar en stompy van dichtbij kite- Is er stil, zeker buiten het vreemdetingenseiaoen, ressant en karakteristiek. Hij stamt uit de eer- waarin menig bezoeker van bet- nebijgefegpen slot ste helft van de zestiende eeuw. Vroeger heeft Loevestein ook Woodricbem bekijkt, iets. waar- hij een spits bei-eten, doch tijdens een beleg door van hij stellig geen spijt zal hebben de Spanjaarden 1574 te deze van den toren ge- Het veer brengt ons u-rug naar Ciorkum. Van- schoten. Een njguwe. kleinere spAi» werd toen ge- morgen waren <le teekenaar en de reporter ran bouwd. die ln 1717 door een geweWigeo storm 1000+1 bijna de eenige-reizigers, maar nu is de zou zijn vernield. Sindsdien te hij zonder spits ge- boot vol jonge Woerkummers, die het niet meer Weven, doch gezien de torens van Rotterdam, ht de visscberij zoeken, doch die in de Gorirum- Dordrecht. Utrecht en veel andere plaatsen kan sche industrie werk hebben gevonden. Want da* met» zeggen dat het in ovmvuuotemmmg me* de van het Arkelscbe verraad en de geschiedenis „toren-mode is. van Hendrik Hoort te nu roette lang vergeten pn Woudri hei.1 berft ook nog zijn verhaat, da* ran vergeren... Omtoiztaaade partjf werd g- rpeetd Jn dm VVO.A.aAtk.vctp, welke wed strijd *4k jzaé «en «ried» oefpr ne bc- Zaterdag 20 April 1940 steen. Weer bracht de gezagvoerder er het leren af. Twee matrozen konden eveneens worden gered. De, overigen vdndeh den dood. Toen was iedereen overtuigd, dat het met de boot was afgeloopen. Payne zelf was blij, dat hij het dui- vctsclie vaartuig kwijt was en deed plechtig afstand van het commanda zonder dat iemand hem dat kwalijk nam. Maar de l>oot werd voor de twee de maal gelicht en Ingenieur Aunley nam het bevel over. Met wederom acht vrijwilligers wilde h(J opnieuw een proeftocht op de Cooper Rivier ondernemen. Ditmaal scheen alles van een leien dakje te zullen gaan, ten minste, de boot dook zonder eenige hapering. Het was echter haar fout, dat zij onder water bleef en met geen f mogelijkheid weer boven water was - te brengen. Ruim een week later werd de boot gevonden, alle opvarenden hadden het leven gelaten en ook de derde equipage werd met militaire 'oer begraven. Toen ontwaakte by de Zuidelijke «taten het wantrouwen jegens de Dar en wel zeer terecht. De naam al leen al kwam bij de vloot in een kwa den reuk te? slaan, want tot nog toe had de duikboot-slechts leed over de eigen menschen gebracht. Toch was het gerucht van haar bestaan reeds tot Washington doorgedrongen, waar men de eskaders der Noordeiyke sta ten dringend voor het monster waar schuwde. Het duurde niet lang, of er werden weer nieuwe candidaten dea doods voor de David gevonden. Als gezagvoerder trad zekere Dixon, luite nant der cavalerie, op, maar beroeps- aeeUeden voelden er niets voor zich bij hem aan te sluiten Toch^kon Dixon enkele waaghalzen bijeenbrengen en in een maanloozen nacht in Februari slaagde hij erin, met de David de 'Vijandelijke blokkade te doorbreken en do open z$e te bereiken. Hij vertrouwde, dat de waakzaam heid van den vijand naar buiten min der aicherp zou zijn dan naar den wal log, een speculatie, die juist bleek te Voorzichtig sloop de boot vooruit mot een reusachtige mijn op sleep touw. De boot was half onder water gedompeld. Tegen den donkerblauwen ftil-mel teekeode zich dukleiyk zicht baar de silhouet van de korvet Housa- tomic af. Dixon slaagde erin de mijn awn de*i romp van het kleine oorlogs schip vast te leggen. Toen de beman- van de Housatonic ontdekte, wat er gaande was, was het m is te laat: De mijn ontplofte! Men heeft later vcronder-leld, dat 'de mijn toevallig by dè munitie-ruim en tmoet zijn gebarsten, want de uitwer king was verschrikkelijk. De Housa tonic werd zwaar beschadigd en ver- gSig. Maar ook met de David liep het hoe zou het anders kunnen! zeer slecht af. De duikboot vle\ weliswaar niet. flc. mijn self .fan o^e?, ^dach liep iiiaar. gewoonte val.en ,?^kte af, zonder ■ooit weer boven wa'er. te komen. Van de bcmannmg kon tuqmuod worden ge- t Maar toch willen ovij hier oven vast- Btelfen, dat dit het eerste in de ge- achlbdenU bekende geval^ te. dat een Oorlogsbodem door een Kléine duikboot tot zinken werd gebracht! VII. w Hoe oordeelden de tljdgep'ooten over de duikboot? Welnu, reeds Ui 1W2 schreef het voor aanstaande blad Naval Chro nicle: „Wat moei van zceix)rlogen tereohtkomen, als schepen door duik- - .booten worden aangevallen, mder dat men zich daartegen kan verweren? .Waar zal men zeelieden v: nüaan ha- leti, al» voor ieder zeeman vaststaat, .1 dat hij bij voorbaan verloren te?" i Thans kunnen wij veilig aannemen, dat het hierbij minder om nioreele dan stoffelijke ov^zp%egjng«a gtng. Het ri ^uÜ«i. bezwaren gewpe^t zUn vaui de t ^»4rt, welke de Earl of Vinctnt, de TTn'iLrihA *rf rtrtftf-'uirr ,1 Vntnnn rin/Irtrt held, slechts door Frankryk op den voet gevolgd! Toen Fulton verzocht, voor een Fran- ach en deelnemer aa.n den oorlog te mo gen doorgaan, indien hij met zijn duik boot mocht worden gevangen genomen, otn te beletten, dat hij als een vrijbuiter aou wonden behandeld, d.w.z. door mid del van den ^strop der dood gebracht, werd hij met zijn voorstel afgewezen. Met de grootste beslistheid verbood de commandant van Brest hem, Engel- sche aobepen aan te vallen. Hy moti veerde zijn verbod met de verklaring, dat, ook «te de aanval zou lukken, vriend en vijand daarbij het leven zou den verbenen, een lot, dat de dappere neeman niet verdiende. Het is dan ook merkwaardig, dat de duikboot haar m o reele rechtvaardi ging juist aan een misdadiger had te danken, nadat tal van eerlijke mannen dit doel vergeefs hadden nagestreefd- De» man heette Johnson en was een berucht zeeschuimer. Het eerherstel geschiedde voor de oogen dier wereld» omdat hij een duikboot wilde bouwen, alleen voor het doel. Napoleon van 9C Helene weg be halen. "Helaas stierf de Frasnsche Imperator in de verbanning, vooraleer zijn reddingboot gereed was en Johnson zag aioh i>edrogen om de schatten van de Jialve wereld, die de Bonapartisten hem voor de uitvoering van liet plan ha<Men beloofd.... Men mag het den skaatshoofden en den autoriteiten van het zeewezen niet zonder meer kwalijk nemen, als zij slechts neer aarzelend geld gaven voor oen zoo onbetrouwbare zaak als de duikboot-experimenten nu eenmaal wa ren. Wne schonk hun de zekerheid, dat *iij niet ten prooi vielen aan avontu riers en oplichters? Want ook dat ken nen wij uit de geschiedenis van de duikboot. In bet begin van den Amerikaan- sohen burgeroorlog hiad een construc teur 10.000 ii*>11 ar als voorschot weten los te krijgen. Toen dook hij onder, echter niet met een duikboot, maar, met medeneming van het geld, in de een of andere groote Amerikaansche stad. Om dergelijke redenen hingen de proefnemingen meer af van de parit* eu Uwe voortvarendheid der uitvinders dan van of&cèeete instanties. Pm tegen het einde van de vorige eeuw werd bet beter; toen zette plotseling eon vlugge ontwikkeling m met zooveel goede re sultaten. dat de regeeringen onmoge lijk lijtizaam konden toezien. Het was hetzelfde tijdperflc, waarin ook de lucht Pt else! matig werd veroverd! De John P. Holland Torpedo Boat Company, in 188^opgericht, liet genia le en progressive constructies met pommo roiee le ach randeriield gepaard gaan. John P. Holland veroverde de vloten van tie geheele wereld. Met zyn scheppingen begon de zegetocht van de duikboot als modern oorlogswapen. Deze AmerUcaansohe constructeur ging evenals vroeger Wilhelm Bauer uiterst voorzichtig en .stelselmatig te werk. Zonder zich te overhaasten, vaak met jarenlange tu«*i»chocmurnten, voegde hy de eene ervaring un de andere toe. Zoodoende kon hij, steunende op al datgene, wat de Duitsche onderofficier eens had geschapen, een boot ontwer pen, die aait hoog gestelde eischen kon beantwoorden. Reeds zijn tweede con structie was van een gasmotor voor zien, terwijl zijn derde model (in 1881 voltooid!) op een oliemotor liep. BToen Holland's maatschappij verdere modellen aanbood, werden ze door vry- wel alle landen en zelfs door Engeland», dat zich daartegen het langst had ver zet, grif aanvaard. Toch kregen de suc cesvolle Holland-booten een ernstige concurrentie, en wel door de modellen van den Zweed Nordenfelt, die voor dryfkracht een stoommachine gebruik te en zijn booten geheel van staal con strueerde. Hy kon zijn derde model, dat 245 ton mat, naar Rusland verkoo- pen, Waar echter de uitvinders evenmin stil hadden gezeten en booten met electrische drijfkracht hadden ont worpen! Steeds meer werd het principe van de moderne duikboot benaderd. Spoe dig werden twee, totdusver van elkaar gescheiden duikmethoden met elkaar vereenigd: elke boot had horizontaal be weeglijke diepteroeren aan de zijden en du ik tanks met machinale ledigingspom- pen. Dit beteekende in eik geval een grooten vooruitgang ten aanzien van de methode van den knappen en itigen Leu zen abbé Bonelli, die zich reeds 300 jaar tevoren met het probleem van de duikboot had beziggehouden en in de boordwanden leej^en zakken had gemonteerd, welke hij, om de noodige zwaarte voor het duiken te verkrijgen, met water liet volloopen en ze vervol gens bij het opduiken weer geleidelijk leeg perste...... Behalve de duikboot zelf onderging ook de bewapening een opmerkelijk^ verbetering. De torpedo, een uitvinding van den KngMschman Whitehead, werd telkens weer opnieuw ge perfec tion nee rd. Zij ontwikkelde zich ten slotte tot een speciaal en naar wy thans .vaak genoeg kunnen vasts teilen, uiterst gevaarlijk duikboot-wapeh. Opvallend is het feit, dat in den vori- gen oorlog juist de Duitsche, zoog. U« booten zooveel succes konden boeken, gezien juist Duitschland een van de laatste Europeesclte landen was, die een speciale jaarlijksche begrooting voor den bouw van duikboot^n goed keurden. Pas in 1W5 werden voor de eerste maal 1J5 mülioen mark daarvoor uitgetrokken en het Reichsmarine Amt liet onmiddellijk bruikbare en oorlogs- vaardige booten bouwen De leek is licht geneigd, omdat hij het technische procédé niet of slechts oppervlakkig kent. de prestaties van de duikboot te laag aart te slaan. De duik boot, zooals wij die nu kennen, ver* eenigt echter tal van eigenschappen in zich, die tnet» wellicht als vanzelfspre kend beschouw», maar die tenslotte het resultaat zijn van een langdurige ont wikkeling en het .summum vormen van merwchelijk vernuft en kundigheid. Da duikboot moet ln de eerste plaats zee- vaardig zijn, d.w.z. dat zy boven wfr ter in weerwil van haar kleinheid tegen, elk weer moet kunnen optornen en onder water tegen den sterken druk op een diepte van 40 50 nieter bestand moet zijn. Men bedenke, dat de druk op een gemiddelde boot met een opper vlakte van 300 vierkante meter niet minder dan 30.000.000 ki In grain bedraagt! De stabiliteit moet in elk opzicht ver zekerd zijn; zij mag geenerlei veran dering ondergaan, als bijvoorbeeld do verdeel mg van het gewicht in de boot hetzij door de beweging der opvaren* den, hetzij door vermindering van groote gewicht na het afvuren van eetl torpedo anders wordt. Nog de boot van Nordenfelt. die aan den Turkscbea aultan werd verkocht, had de euvel* gewoonte, bij elke onder water a^gex sohoten torpedo naar stuurboord over te hellen, "hetgeen zeer onprettig* gevolgen kon hebben. Noodig is, dat men onder water ka* zien om op vijandelijke schepen feLV- kxw onder water te kunnen aansturen en deze vernietigen. Een hulpmiddel Is de periscoop, een tot 7 meter lange* uitschuifbane buis, die even boven wa ter uitsteekt en door middel van een vernuftige samenstelling van prisma'! een beeld van de wereld boven water I* hot binnenste van de duikboot projeo» teert. Dat ook dat zijn moeilijkhedB* kan hebben, begrijpt men wel. arts men bedenkt, hoe^gemakkeüjk de periacoopt nat wordt, zoodat er een onduidelijk beeld ontslaat. Niet in dé laatste plaats is het noodig* dat de boot onder water den juisten koers kan houden. Het gewone kompan* dat reeds 700 jaar lang allen schepen goede diensten bewijst, bleek voor d* duikboot, die geheel uit staal en ijze* bestaat, onbruikbaar. Maar er wetd iet! op gevonden, t.w. het zoog. tol kompas* dat weer op een geheel ander principe berust dan het gewone, n.l. hierop, da! de as van een tol, die zeer vlug wentelt* steeds de neiging vertoont, haar oor spronkelijke richting te behouden. Er werd een tol geconstrueerd, di* 20.000 omdraaiingen per minuut uit voert.... Tenslotte nog een korte opmerking: Men spreekt van duikbooten en va* onderzeebooten (onderzeeërs), in na volging van de Duitsche bené^riing zelfs van U-booten. Men b^foelt daar mede een en hetzelfde, toch dnikken defce woorden niet hetzelfde uit Het verschil is zelfs vrij groot: De onderzeeër, de oorspronkelijk* vorm, Iaat den voor het duiken noodt gen waterballast het eigenlijke boots lichaam binnenstroomen, waar ook all* andere ballast is ondergebracht. Dat bo- teekent uiteraard eeti aanzienlijk vetv lies van ruimte. De duikboot daarente gen neemt haar ballast niet ln het eigenlijke bootslichaam op, maar ln een uiterlijk omhulsel, dat er tevens voor dier/t, de l>oot de zwierige lijn tot het Overwinnen van den waterweer stand te verleenen, zonder daarbij iets van den beproefden cyltnder-vorm af te doen. Daarom gaat men by de mo derne boot uit van het model met twe# omhulsels de duikboot!.... i rlootvoogd Nelson, onder '""wóórden bracht, toen hij «zeide. dat "trier de opkomst van een wapen moe3t éérliaVIrren, dat de suprematie ter zóe nutteloos zou maken. Reed,: toen taw Engeland de aferkrtr zeemogend- De perste AmeriJcoansche ditf/*bu(8 die een euceesvotten' tocht onder toaler aflegde, de Fennian Ram, die tn Mei 1881 vort stapel liep, is thans in het West Park te Patterson tn New Jersey opgesteld ter cere van de m gedachtenis van den uitvinder John, F. IloUond, een in» wtmer van Patterson. De duikboot had een torpedolanceer. buis en werd voortbewogen met behulp van een Brggtom pctroleummotor. DeJFennian Ram kon ca. 20 m duiken ris was ongeveer 10jm. lang.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 10