Bij de HONDERD JAAR GELEDEN werd met de drooglegging begonnen Landbouw en veeteelt De Haarlemmermeer Kxprèss Cruquius-museum (Vervolg van pa^na 1) ^ntniiiimiuHwiiiiiifijteninttnmniimHimiiiimiiiiuniiiiuiniuniiiiHiiiiiiiiiiniiiiiHiiiitiiiniiiHiiimiiimniuinniimiiiHiitminimiiiniiiiiiniiitiiiiniininiiHiminiii^ De kosten van de drooglegging bedroegen per ha. slechts één zevende van die per ha. van de Zuiderzeewerken oor loozing In het IJ werd bij de sluizen Van Halfweg1 eveneens een stoomgemaal gebouwd, terwijl tenslotte ook te Gouda een stoomgemaal werd voltooid, dat hoofd zakelijk ten «loei had, zoet water in Rijn lands boezem te brengen, in tijden van droogte. Toen werd een aanvang gemaakt met de insta hing van het Meer en hei graven van ik' Ringvaart, wélk welk werd ingeleid met het steken van de eerste spade in den grond by Hiliegoni, waarvan reeds gewag weid gemaakt. 1>at was dus in 1840. In 1848 werd de insluiting voltooid door ook «le openingen te «lempen. die ten behoeve a van de scheepvaart nog in den dijk w aven gelaten. Inmiddels was men rtxsis in 184.1 met den bouw vunj^et eerste stoomgemaal, de Keeghvvatér. aangevangen. In 1.348 begon dit gemaal te pompen en het volgende jaar konden «Ie Cruquius en de Lymien een ham!je helpen. Gedurende .'til maanden hehhon «leze «Irie gemalen «lag en naeht gewerkt, om «1«« milhoenen kubieke meters water weg te zuigen; ih 1832 was het Meer droog en een |M>lder geworden en »n 1833 begon men reeds met de verkaveling. Dpt viel mee Er was z«*er vwl animo voor vestiging in den nieuwen volder. Uit alle Klieken dong men naar «Ie landerijen, waarvan men flinke verw ach fingen koesterde. De gemaakte verkoopprijzen «vielen «laardoar bijzonder mee. In totaal brac fit en de per- ceelen 8 0HMKJI op, terwijl de tonale staat 'Van uitgaven 13.7JWj.177 aanwees, zoódat rk» droogmaking o«»k arn^r*' baten in rekening brerifteml, slechts een uitgave Links w-litcn-rn vol,gt-ns: liet stooiniri-uianl t'ru- quilis, dut tliatos als mu seum wordt iiigerielit; do -]1111ivan de ('rui|uius; ili* ïnneliineknmeV \^m do (ViHjuiikJ, welke gein-el Lii- ,lart is Rolalon. Kerk I s boven': Moe do nij-uw a verkeersweg Don Haas Amsterdam* don pilder doorsnijdt. l)o ove rige foto's tooiion moik- M;janli,i*o oudo én niouwe boerderijen in don Haar- k'uaaeriiiooiXJoldur. van ƒ4.412.113 van het Rijk vorderde, een bedrag waarvan het ruimschoots ren te zou trekken door de belastingen welke de inwoners ha«l«len op te brengen. In 1835,-Joen pohier gehe«*l was ge- reetlgekomen. word bij «Ie wet bepaald, «lat de Haarh mmei m<*«»rpoMer zou he- hooren tot «ie provincie Noord-ll«>Uand en één afzom1«Mlijke geme«»nte z«>u vormeg, Spofrlig telde <1«' geme«»i>le 7000 zielen, w«-.a aantal zich geleidelijk uitbreidde. Op 1 Januari 1890 bedroeg het aantal jn- woners 13.301 en op I Januari Ji)40 ruim het «hihbele n.1. 33.108. De hoeren, «lie in «km droogg«*legdén grond vei*t»oi«wen ba* kien gcstekl. kwamen niet lxdrnge'n uit. Retsls spoe«lig werd er graan g«x*»gst en de opbrengst was alles zins lM*vr«»dig«'iwl. f Van «le 18300 ha. werd aanvankelijk 11000 ha. voor houw la ml bctttcmd en 3800 als grddaml. In «leze verhouding is ir «len loof» der jaren veel veranderd, v«M>ral fijdpn* «ie oor]<>gsjar«j0 '14'IS, toen het bouwland opliep tot 13 177 h a. en h*t grasland terug liep tot 1012 ha in- middéis he«*ff ook d«* luihlxHtw zich uitge breid, zoodat in 1030 de verhouding was 14.029 ha. of 73% bouw la ml. 1373 ha. «>f 7% grasland en 1002 h a. of 5 tuingrond. I)e granen ha«i«len aanvankelijk met 20 van de totale oppervlakte in 1003 en 37 in- 1018 «Ie overhand. Thans zijn de granen l«-ts terttglfeloopen do«)r de aardappelen, «lie op 32% vai* de totaal oppervlakte wonlén verbouwd, terwijl de granen nog maar 20 beslaan. Op <k? veiling van Hoofd dorp werden het vorige jaar niet mimler «lan 043.000 ha. aardappelen verhandehl. De peulvruchten zUn thans op 10% g«-komen. «ie. hamielsgewassen op 8%, tie la rxlhou wouden op 7% en «Ie gitx«n- votMlt rge^pswn op 8 De veestapel is vroeger belangrijker geweest «lan thans en dat komt, omdat «ie jKwhters contractu «lel yepplu-ht waren e«*n zeker aantal rund» ren voor de beqivpling te h«#Men. Het gebruik van «Jen kunst m«»st heeft hierin' c« htyr veran«ler»ng g»'b«a«-ht en zoo .is «le run«iv«'esta|s i van 0730 in 490.3 t«v uggel«M»p« n 1«»t 3312. Il«'t aantal paarden h«*eft such «l«*or «le mot«M*lracf ie niet )aU*n ver- «fringen; er zijn nog ;i5tH puurden in den polder, elfs n«»g iets meer- «lan In 1903. De varkensstapel hi p '<*rug Jvan 3132 lot 4003. het aantal schapen z»*lfs van 4300 tot 1492. Voorts wimten er' nog bijna 35.O0G kipjH-n gehouden. waarvan «1e ei«*rvn op eigen veilingen worden aangtw«*id. In 19.39 werden op «le v«'iling te Hoofddot p IV' eu-ren verba tule ld err op die f«« Nieuw Vennep 33o ooo. Vaivadfvpn-ketwl hamen lxx*r«lerijen in omvang to«'. naarmate «1 welvaart toeiumr. Men inclt piu«h- tige hofsitnUm in «len uitgcMtr«akten |x»l'd«*r. maar'van eenheid in a relt it tuur. zooals ui andere stn'ken van «ms land. Jb» g«*en sptaké Zonal* «le hierbij afge- Iweldtt Ihmui».i ffei» a.'iitoonen is «*r een dflegaartje tc vimlen, een gevolg v in vi-i-si li<-i<lenheid v.ut «le oorspronkelijke bevolking, «lie clot yds uit alle wil Kl in ili ll |w»l«ler neer-ttfek. Ken gris»t prohl«*em is yfeods* gev\«H»st «le i bin ding m«'t «le <»mg«-ving. Mi-er lag «i«"-hjds g«'lu'«'l g«'ïsoU*ei(J en al w.i <!an zucht tot t*ci/&»n en tr«'k- -k««n aanvankelijk niet grmd. men ln-gr« ep tovl*, dat er (Hik )n dit <ip/.i«-ht iets mo'e-l Wonlen t«»t statKl' g«'hra«-liD Reeds fn istil guig««n r stemmen Op umr «len aanleg van «.n sp«K)r\\<*g; er k^'idftan vier ^ramplannen, doch g«'«'ii van <l«-z<^ pftTnnen kwam tot uitvoering. In 190h eerst werd in de Twe«x«te Kanier een wet aangenomen, waarin «le aanleg van den HaarlemitM'rmeerspoorweg. werd gorslgi-keurd en in 1012 eerst vvenl d«*za apoorweg geopen«l. Hij la nimmer populair geworden. Smalend werd ge- Kfwoken over «Ie Haarlemmermeer Express. En het lijntje heeft tonnen g«-l«is gekost', ook aan" de ge- m««ente en aan het pohlerhestuur. Mat jaarlijks niet minder «lan 12.000 bijdroeg. Niemand was er rou wig om toen op 31 Deceml»er 1033 het treintje voor het laatst liep. Sin«ls«hen wordt de Haarlemmer- meer «loorkruikt door aut«>l>usscn, «iie de bewonei*s als h«*t ware van- huis halen en precies brengen waar zij naar toe willen. De bus is er op slag {Hipu- lair g«'W-«»rden. ie«l«'reeii is nu tcvre«len en «le berin- nering aan «len sjsiorweg l««cft nog voort in «1e verhalen van «Ie ouderen, die ntccr tij«I kwijt waren aan het wandelen naar het station en het wachten, «lan aan «le reis zelf, ook al ging deze nt>g zoo lang zaam. Nog een ai dere hcrinhcring l«»««ft hij «1e fmlder- h«'w «mers «fbort. maar"«leze wordt in stand gehouden door de t'ru«p»ius. het st«Mwng«0naal, dat desty«)s mt-« werkto om h«-t Haarlemmermeer «Iroog te pom- |KMi. simlsdicn huiten gebruik is gestehi en nu wordt ingericht als nuis«>um. -Het oude stoomgemiial is prc« a-s intact gehoialcn, zooals destijds weid gelHHiwd, met a« ht groote fxmtpen, waarvan er g«^ i -g«-l«l 7 werkten en «Ji«* |x«r slag samen 49 kub. m. water jmmpte^cn per. minuut 343 kul», rn. uit den )>oi«ler w««gha;™cn. Dit gemaal, «lat 82 jaar onafge broken dienst heeft gedaan is thans in handen van C een stH'hlrng, «lie is opgericht door h««t l^«»n. N«h1. In stituut van lng«»nieursr t)«»k de zware sttxiininachine ni«»t enoln»«« balansen wordt g««n«geld netjes ««)>- gepo«-tst. maar de zes ketels zijn verdwenen. ll«*t k« t«4huis wordt ingeriehl als het. eigenlijke 4m;seum, waari-n meti binnenkort v«x*l zal kunnen IxnvoncJeren, wat verhand houdt met «le g««y< hu demk van .den' Haarb'min«'rmeerpul(ler. De twee andere gemalen doen np het wrk alleen af. jnaar zij hehhen cn»k een ifijttim.-! Uelijk g! <n>tere capaeUeit g« kr^«g« n. l.eeghwater best-hikt thans ov«t t w ee Di«ss«'l cent.rifuga.ilpomp«>n van >«H) AV P.K »-lk «m de l .v.tulen ov ei f«n eleetii-eh g*1- maal van, 8181 W.P.K. en een* stoomgemaal van 7tKt W.I'K. (Irrrtil/; op pagina J.ï)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 7