Ie Franseh oorlogsgebied DE MOEILIJKE MUNI Stars van heden 3 Bij de Britsche luchtstrijdkrachten II (Slot)- Stemmingen en gevoelens Een opname met Paul Munt, die op zUn privflesee staal zorgen voor den dag van Zaterdag M April 1940 Het is niet te laag geschat als men aanneemt, dat Biet .meer dan 1 percent van de Britsche strijdkrachten van alle soorten, op het oogènblik op Franschen grond aanwezig, van nabij kennis heeft gemaakt met den ge vaarlijksten en hachelijksten kant van den oorlog. De troepen maken een lange periode van opgeschorte ac tiviteit door, in paraten toestand. Zelfs zij, die gereed staan bij het luchtdoelgeschut, begeven zich naar hun posten in het vooruitzicht, dat zij uren lang, dag aan dag, de lucht zullen afturen, zonder de gelegenheid te zullen krijgen het effect van hun wapens te beproeven op vijandelijke vliegtuigen. Men heeft hier niet te doen met geharde beioepssoldaten, die een zekere ruwe wijs- geerigheid of lankmoedigheid hebben gekregen als wa pen tegen de verveling van den oorlog. Hef grootste Heel van het leger der Britten op Franschen grond be staat uit mensehen, die een werkzaam leven hadden in de burger-maatschappij, die boekhouders of bankwer kers waren, architecten of advocaten, kruiers of kler ken. Zij popelen van verlangen aan den slag te gaan, „to get on with the job", zooals zy het uitdrukken. De verveling van den oorlog schijnt tot hcuen noch hun geest te hebben afgemat, noch hun geestdrift te heb ben bekoeld. En de belangrijkste dagelijksche taak van de legerleiding schijnt te zijn die verveling op goeden afstand te houden. Een goed deel vande troepen werkt aan de voltooiing en de vervolmaking van de li nies en de verbindingen. Manoeuvres en oefeningen houden gansche regimenten beeig. De goede stemming wordt verzorgd met een verbeterde regeling der ver loven, met in de gelederen of buiten de gelederen ge organiseerde ontspanning in de daardoor gerequireerde zalen, die al naar gelang van haar doel een huiselijk^ of feestelijk aanzien hebben gekregen. In groote ver zamelingen menschen vindt men altijd talent dat kale wanden aantrekkelijk kan maken met de lieve hoofd jes van beminde filmsterren, in forsche krijtlijnen uit gebeeld en dat warmte en atmosfeer kan geven aan Dog aan dag wordt de lucht afgezocht4 een interieur door improvisaties met kistenhout en lap pen. Wij hebben er treffende voorbeelden van gezien op onze reis door de'Tli llHÜHfc^sectoren. De goede geest van de alliantie, van de Fransch Britsche oorlogskameraadschap, wordt gediend\ door de hulp, die de Engêlsche soldaten in hun vrijemtijd geven bij den land- en tuinbouw in de dorpen, waai zij zijn ingekwartierd. Vaak verwisselt de Tommy zijn pioniersspa in den avond voor de spade van den land man, den Franschman, die elders bezig is met de ver dediging van het vaderland. En de Franschen zelf? Hoe beschouwen zij de invasie van deze vreemde hoe zeer vriendschappelijke troepen'? Ze is uiteraard zeer welkom en de eenige klacht schijnt te zijn, dat ze niet talrijk genoeg is. Men komt veel tooneelen van verbroedering en genoeglijken om gang tusschen Britsche en Fransche militairen tegen. Maar de nood en de bedreiging hebben twee natie® onder de wapenen samengebracht, die sterk van karak ter en levenshouding verschillen. Op gevaar af tegen gesproken te worden, hebben wty vastgesteld, dat de Franschen, althans in het landsdeel, waar wij hebben rondgereisd, veel bedaarder en veel ernstiger zijn dan de Britten. De oorlog is voor de Franschen altijd een nog veel verschrikkelijker bezoeking geweest dan voor hum bondgenooten. Dat laat zich verklaren. De geesel heeft hun grond en bun volk zooveel heviger getrof fen en vaker. De litteekens en de kwetsuren blijven er zichtbaar en worden er zelfs bewaard en verzorgd ato „nationale monumenten", enkele ervan Britscth, maar in Franschen grond. De munitie wordt uit de opslagplaat* naar de battery yebruciu. Nu is Marianne buiten bereik van don geesel geble ven en het heeft aanmerkelijk bijgedragen tot ver- hoogiog van haar vertrouwen en opgewektheid. Maar hij blijft -niettemin dreigen en het is daarom geen tijd voor jool en voor het bal musette, al klinken de deun tjes er van ook door de radio. De Britten zijn anders Het i3 hun grond niet, denken de Franschen; en zy denken het soms wat gemelijk. Het verschil in menta liteit kan geen invloed van weiken aard ook hebben op de samenwerking in den oorlog. De Franschman is geen gevoelsmensch en hij zal misschien nog aanlei ding vinden zijn realiteitsbesef mee te deelen aan zijn bondgenoot. Dat besef heeft hem met diepe voldoening de borulgenootelijke invasie doen beschouwen. Ze heeft plaats gehad in een landstreek, die nergens in de wes telijke helft van Europa zoo zeer de gesteldheid van de prairie of de steppe nadert. De akkers, nog onder den ploeg, loopen er weg tot achter den horizon, over onzichtbare wijdte en verte.- Ze vertellen wat de Fran sche boer, wonend in de schaarsche dorpjes van dit ontzaglijk landbouw ter re in. kan verzetten tua^phen zonsopgang en het duister als hij zijlings op een van voor den schrijlingschen zit, langs den weg naar huls gaat. Ze vertellen ook hoe dit weinig gebroken terrein geknipt is voor dien attaque-éclair, die elders zoo ont stellend effectief is gebleken. zijn zware paarden, want de paarderug is te oreed Hoe meer Britsche krijgers dus hoe liever, niet af leert om het land zekerder te vrijwaren voor een vijan delijke 'Invasie. maar ook om meer Fransche handen te kunnen slaan aan de ploegen en aan meer Fransche handen zaaierswerk. dat nu moet beginnen en aftrak® oogst werk te kunnen geven. Zaterdag 30 April 1940 het merkwaardige document, ctat hem haast volledige ecevtró- le over zijn films geeft, de keu- ae van verhaal, rolverdeeling, regisseur en de tijden, wanneer hij wen6cht te werken. Eén van de privileges van Muni is, naar het schijnt een conferentie uit te schrijven, wanneer en zoo vaak hy zulks noodig oordeelt. Toen de vergadering eenmaal afgeloopen was, werd Muni een aangename, ja, zelfs byna vroo- lijke jongeman. In „Twee Uit Velen'' werkt hij zoo goed als zonder grime en heeft alleen een klein, borstelig snorretje. Een wufte Muni mag een weinig onbestaanbaar lijken bij de sfeer van eerbiedwaardige rust van deze „set", maar hy lachte en schertste met Flora Robson, de Engelsche tooneel- speelster, voor wie Muni gvugi te bewondering koestert. AH 'hy dit wil. kan Muni aeer luchthartig, minzaam en vroo it jk zijn Maar dan ook alleen, wanneer hy dit wil. Arteeren la voor hem nog Meeds een areir serieuze bezigheid. Acteeren gaat me niet gm makkelijk af, zei Muni late* toen we sim en naar de studi» lunchroom wandelden. Ik kan' alleen spelen, ate ik daaraan behoefte heb. Daarom is hek voor mij zoo moeilijk een bn. paald stuk of film uit -te zoeker^ Ik lees honderden mamiscri^ ten, verbalen, toon eetstukken en schetsen, steeds hopend telg te vinden, waarvan ik «eg: Ja. dat ïykt me, daarin wil ik ntt graag de hoofdpersoon uitbeek den. Zoo'n boek is „Twee Uil Velen". Onder de film-beroemdheden van vroeger kent men vele tragische figuren, die eenige jaren geleden schatten gelds verdienden, de weelde niet konden dragen, er maar luk raak op los leefden en in de meening verkeerden, dat zy eeuwig iivde gunst bij het pu bliek zouden biyven staan. In Hollywood treft men etr telijke dozijnen aan en velen van hen leven van liefdadig heid. In de toekomst zullen dergel yke gevallen haast niet meer voorkomen. Niet dat dit zeggen wil, dat de star van heden verstandiger is of een meer vooruitzienden blik heeft dan de star van vroeger, maar door de bittere ervaring van anderen heeft hij geleerd aan de toekomst te denken. Hij be seft, dat eens de tijd aanbre ken zal, dat hij niet meer bij een gala-voorstelling door de autogrammen-jagers belegerd zal worden en dat dèn het tijdstip aangebroken is, dat zijn maatschappij hem weigert de wekelijksche groote chèques te overhandigen. Zaakwaarneming is vandaag den dag de oplossing van dit probleem. Nauwkeurige onder zoekingen hebben aangetoond, dat 90 van de werknemers bij de film industrie, wier we» kelijksch inkomen tusschen de 250 en 5000 dollars bedraagt, hun belangen aan zaakwaar nemers hebben opgedragen. Bette Davis overhandigt iedere week haar salarischèque aan Vernon D. Wood Cie, die voor tal van Hollywood- sche grootheden de financieele belangen behartigen. JBo Roos, een ander financieel genie, neemt weer de belangen voor James Stephenson waar. Oli via de Havilland. Henry Ste phenson, Vincent Price en anderen hebben zich van de diensten van zoo'n financieel en „waakhond" verzekerd, ten einde niet in de fout van hun voorgangers te vervallen. De werkzaamheden van een normalen zaakwaarnemer te Hollywood bestaan uit: Het in- casseeren van de wekelijksche cheque van zyn cliënt en hel storten daarvan op de bank. Hij geeft zijn cliënt een „toela ge", zakgeld, om het zoo maar eens uit tc drukken. En op geen cent meer hoeft zijn client te rekenen. De zaakwaarnemer geeft het huishoudgeld en be taalt de overige rekeningen per chèque en beslist, na gemeen schappelijk overleg natuuriyk, boe het overgespaarde geld be- legd zal worden Hij houdt da boeken voor zijn cliënt bij, zorgt, dat er voldoende contan. ten voor de belastrae** zijn en vermt op due wyre een kapte taal voor zijn cliëtM Wij beschouwen elk van onze cliënten als een flrpMb verklaarde één van deae finan. eieele genieën. En vexacbeido. nen va nhen verdienen idner- daad meer dan een gemiddeld Klein industrie-bedrijf Op died voet richten we bok hun boete, houding in. Als Vernon Wood er een nh wen cliënt by krijgt stelt eerst een willekeurige som gei vast, welke zijn cliënt, of nu een artist, regisseur of j ducer te, iedere maand rende zijn verder leven wenscbl uit te geven. Laten we nu eens aanne. men, dat die som 1900 dollar per maand bedraagt, vervolgt Wood. Allereerst stel ik dan zijn onkosten voor levensonderhoud etc. op dat bedrag b,. Als je voa meen mg bent, dat je er van dad bedrag komen kunt, moet dat ook kunnen als Je niet meer filmt, verklaar ik hem Ik ga zijn loopende uitgaven na en besnoei deze zoo, dat zij dte' 1000 dollar per maand niet td boven gaan. Om 1000 dollar per maand lite komsten te hebben moet men een kapitaal van 300.000 dollar - bezitten, uitgezet tegen een rente van 4%, gaat Woods ver der. Voor een doorsnee artist is het een peuleschilletje zoo'n bedrag te sparen tijden, zijtt of baar carrière. Heeft de cliënt dan eenmaal een kapitaal van 300.000 dollar overgespaard^ maar niet eerder, dan mag hij zijn uitgaven verboogen, echter in gelijken tred met den groet van zijn kapitaal. Vroeger school de ellende In bet feit, dat verscheidene jut», gere acteurs in Hollywood 1000 dollar per week of mag meer verdienden Als men een millioen tegen 5 uitzet, krijgt men wekelijks ongeveer S 1004 Het resultaat was dan ook, dat zij als mUlionnain leefden en toch iedere week zaten la springen om hun rbèque. Zon iemand kun je niet met ken milionnairs vergelijken, die ver. teert Immers alken de rente en niet zooals de acteur zijn kapte taal. De rijkaard beeft een milt boen, de filmacteur Biet. Ba het resultaat daar hoeft U in Hollywood niet lang naar te zots, ken; ik garandeer U echter, dat dergelijke gevallen zich toekomst weinig zich op gedempten toon met haar. Muni was momenteel nog nergens te zien, maar was, naar men ons zei, dicht genoeg in de buurt, om door een te luid ruchtig gesprek gehinderd te worden. Muni onderhield zich met Jane Bryan en wachtte, even als de anderen, op de komst van James Hilton, den auteur van h^t boek, dat door Warner Bfti^ verfilmd werd en die per soonlijk alle opnamen bijwoon de en iedereen, met raad en daad terzijde stond. Toen Hilton birinendrentel- de die Engelsche schrijvers schijnen allen te drentelen verscheen Muni om een hoek van de „set". Hij liep op zijn vrouw toe. Goulding, Blanke en Gaudio zetten zich ook bij haar neer en er werd levendig van ge dachten gewisseld. •terwijl deze conferentie druk aan den gang was^ bewogen de overigen vari den opname-staf, uw correspondent inbegrepen, op een wenk van den assistent- regisseur, zich naar een verwij derden hoek van het tooneel. Persoonlijk zouden wij elke belangrijke conferentie laten varen voor een onderhoud met Jane Bryan. Zij bezit een leven-" digen geest en gevoel voor hu mor. Jane is gelukkig, ondanks haar groot sueces, dezelfde ge bleven. Mr. Muni is geduldig en behulpzaam, verklaarde Jane. Ik maakte mij vanzelfsprekend als tegenspeelster van den grooten Muni niet weinig zorg over mijn rol. Hij is 'n bijzon der mensch. Hij heeft me er heelemaal „in" gebracht; ik be grijp nu eerst wat acteeren is, zooals hij dat bedoelt. Wij vroegen haar omtrent de op eenigen afstand van ons op gedempten toon gevoerde dis cussie, welke naar onze mee ning nogal op een tamelijk hef tige wijze gevoerd werd. Ik weet het niet, jokte Jane leukweg. En al wist ik het, zou ik het u nog niet ver- tellen. -Het betreft één van Muni's privileges. Muni's privileges zijn de din gen, die hij in,zijn tegenwoor dig contract i*et Warner het meest waardeert, dit contract, De tegenwoordigheid van Jane Bryan was niet voldoende om de sfeer van rustige waar digheid bij dit uitstekend ge vonden tafereel te verdrijven, toen wij binnenkwamen. Men voelde instinctmatig, dat hier belangrijke beslissingen vielen, ja, hier voltrok zich eeu drama. Eenige tastbare bewij zen toonden aan, dat dit inder daad het geval was. Het tafe reel. dat ternauwernood op één der „sets" in elkaar gezet had kunnen worden, omvatte een met keien geplaveide Engel sche dorpsstraat, een straat, welke heuvelopw aarts liep en waarvan twee rijen winkels en huizen de beide zijden vorm den. Het huis van de New- comes, waarheen en vanwaar wij Muni herhaaldelijk op een fiets anno 1914 zien rijden, be vatte een volledige benedenver dieping, woonkamers, vertrek ken voor de bedienden en een ouderw etsc h e dok ters-s preek k n- mer. Het geheel maakte den trots en de vreugde uit van den artistieken leider van Warner Bros., Carl Weyl, onder wiens leiding deze treffende gelijke nis tot stand gekomen was. De „set" was eveneens de wan- Jane hiy> j wee uit velen", naar cUn loiitun van James Hiltondie oak „Goodbye mr. Chipsschreef ln den draaimolen. Paul Muni en Ralmond Severn, die de' rol van het zoontje uitbeeldtvermaken zich in de film Twee uit velenop de kermis. PAUL MUNI behoort tot de groote filmacteurs. Groote menschen en nog wel speciaal als het acteurs zijn, hebben hun eigenaardig heden. Paul Muni houdt o.a. niet zopveel van publiciteit, hetgeen voor een filmacteur wel iets heel bijzonders is. Een onzer medewerkers heeft de verfilming van een scène uit de binnenkort in Ne derland te verwachten Warner Bros-film „Twee uit velen" meegemaakt en bericht daar over: Nadat uw correspondent zich na veel strubbelingen een weg gebaand had naar opname-hal No. 4, bevond hij zich in vol- strc c eenzaamheid op één der sets van „Twee uit Velen". Paul Muni was echter ner gens te ontdekken. Dit was waarschijnlijk een gelukkige omstandigheid, daar Muni nu niet bepaald hartelijk Jan, Piet of Klaas op de „set" begroet. Daarvoor is hij een te nauwge zet en een te geconcentreerd speler. Bovendien was het algemeen bekend, dat Paul Muni op de zen bijzonderen dag eenige ge deelten zou doornemen uit den dialoog met Jane Bryan, de in den laatstefr tijd op den voor- grond tredende actrice, die voor Leni speelde, het verla ten kleine dienstmeisje, dat dr. Newcome's leven zoo zou be ïnvloeden. hoop van Tony Gaudio, wien de opnamen heel wat moeite kostten om dezeq een schilder achtig effect te geven. De oor- zaken daarvan waren de iage tooneelzolderingen en de heu vel. Heb was dan ook Ton/ Gaudio, die, toen wij zachtjes (om Muni niet te storen) de „set" betraden, het een en an der uiteen stond te zetten. Er was naar het scheen, een conferentie aan" den, gang. Nu zijn conferenties tijdens de op namen normale verschijnselen; in het bijzonder bij een Mjini- film. De regisseur Edmund Goulding liep met de handen in de broek zakken tusschen het onorde lijke interieur van het dokters huis door en zijn korte, leven dige passen gaven een zekere actie aan het voor ons onge wone schouwspel. Henry Blanke, assistent-producer van de film stapte in gelaten stem ming het vertrek op en neer. Mevrouw Muni zat kalm op haar stoel, maar hield echter voortdurend het oog gericht op' de opnamen en de eventueele gewijzigde opstelling van het meubilair etc. Verschillende le den van den staf onderhielden

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 9