Ie Franseh oorlogsgebied
DE MOEILIJKE MUNI
Stars van heden
3
Bij de Britsche
luchtstrijdkrachten
II (Slot)-
Stemmingen en gevoelens
Een opname met Paul Munt, die op zUn privflesee staal
zorgen voor den dag van
Zaterdag M April 1940
Het is niet te laag geschat als men aanneemt, dat
Biet .meer dan 1 percent van de Britsche strijdkrachten
van alle soorten, op het oogènblik op Franschen grond
aanwezig, van nabij kennis heeft gemaakt met den ge
vaarlijksten en hachelijksten kant van den oorlog. De
troepen maken een lange periode van opgeschorte ac
tiviteit door, in paraten toestand. Zelfs zij, die gereed
staan bij het luchtdoelgeschut, begeven zich naar hun
posten in het vooruitzicht, dat zij uren lang, dag aan
dag, de lucht zullen afturen, zonder de gelegenheid te
zullen krijgen het effect van hun wapens te beproeven
op vijandelijke vliegtuigen. Men heeft hier niet te doen
met geharde beioepssoldaten, die een zekere ruwe wijs-
geerigheid of lankmoedigheid hebben gekregen als wa
pen tegen de verveling van den oorlog. Hef grootste
Heel van het leger der Britten op Franschen grond be
staat uit mensehen, die een werkzaam leven hadden in
de burger-maatschappij, die boekhouders of bankwer
kers waren, architecten of advocaten, kruiers of kler
ken.
Zij popelen van verlangen aan den slag te gaan, „to
get on with the job", zooals zy het uitdrukken. De
verveling van den oorlog schijnt tot hcuen noch hun
geest te hebben afgemat, noch hun geestdrift te heb
ben bekoeld. En de belangrijkste dagelijksche taak van
de legerleiding schijnt te zijn die verveling op goeden
afstand te houden. Een goed deel vande troepen
werkt aan de voltooiing en de vervolmaking van de li
nies en de verbindingen. Manoeuvres en oefeningen
houden gansche regimenten beeig. De goede stemming
wordt verzorgd met een verbeterde regeling der ver
loven, met in de gelederen of buiten de gelederen ge
organiseerde ontspanning in de daardoor gerequireerde
zalen, die al naar gelang van haar doel een huiselijk^
of feestelijk aanzien hebben gekregen. In groote ver
zamelingen menschen vindt men altijd talent dat kale
wanden aantrekkelijk kan maken met de lieve hoofd
jes van beminde filmsterren, in forsche krijtlijnen uit
gebeeld en dat warmte en atmosfeer kan geven aan
Dog aan dag wordt de lucht afgezocht4
een interieur door improvisaties met kistenhout en lap
pen. Wij hebben er treffende voorbeelden van gezien
op onze reis door de'Tli llHÜHfc^sectoren.
De goede geest van de alliantie, van de Fransch
Britsche oorlogskameraadschap, wordt gediend\ door
de hulp, die de Engêlsche soldaten in hun vrijemtijd
geven bij den land- en tuinbouw in de dorpen, waai zij
zijn ingekwartierd. Vaak verwisselt de Tommy zijn
pioniersspa in den avond voor de spade van den land
man, den Franschman, die elders bezig is met de ver
dediging van het vaderland.
En de Franschen zelf? Hoe beschouwen zij de invasie
van deze vreemde hoe zeer vriendschappelijke troepen'?
Ze is uiteraard zeer welkom en de eenige klacht
schijnt te zijn, dat ze niet talrijk genoeg is. Men komt
veel tooneelen van verbroedering en genoeglijken om
gang tusschen Britsche en Fransche militairen tegen.
Maar de nood en de bedreiging hebben twee natie®
onder de wapenen samengebracht, die sterk van karak
ter en levenshouding verschillen. Op gevaar af tegen
gesproken te worden, hebben wty vastgesteld, dat de
Franschen, althans in het landsdeel, waar wij hebben
rondgereisd, veel bedaarder en veel ernstiger zijn dan
de Britten. De oorlog is voor de Franschen altijd een
nog veel verschrikkelijker bezoeking geweest dan voor
hum bondgenooten. Dat laat zich verklaren. De geesel
heeft hun grond en bun volk zooveel heviger getrof
fen en vaker. De litteekens en de kwetsuren blijven er
zichtbaar en worden er zelfs bewaard en verzorgd ato
„nationale monumenten", enkele ervan Britscth, maar
in Franschen grond.
De munitie wordt uit de opslagplaat* naar de battery yebruciu.
Nu is Marianne buiten bereik van don geesel geble
ven en het heeft aanmerkelijk bijgedragen tot ver-
hoogiog van haar vertrouwen en opgewektheid. Maar
hij blijft -niettemin dreigen en het is daarom geen tijd
voor jool en voor het bal musette, al klinken de deun
tjes er van ook door de radio. De Britten zijn anders
Het i3 hun grond niet, denken de Franschen; en zy
denken het soms wat gemelijk. Het verschil in menta
liteit kan geen invloed van weiken aard ook hebben
op de samenwerking in den oorlog. De Franschman is
geen gevoelsmensch en hij zal misschien nog aanlei
ding vinden zijn realiteitsbesef mee te deelen aan zijn
bondgenoot. Dat besef heeft hem met diepe voldoening
de borulgenootelijke invasie doen beschouwen. Ze heeft
plaats gehad in een landstreek, die nergens in de wes
telijke helft van Europa zoo zeer de gesteldheid van
de prairie of de steppe nadert. De akkers, nog onder
den ploeg, loopen er weg tot achter den horizon, over
onzichtbare wijdte en verte.- Ze vertellen wat de Fran
sche boer, wonend in de schaarsche dorpjes van dit
ontzaglijk landbouw ter re in. kan verzetten tua^phen
zonsopgang en het duister als hij zijlings op een van
voor den schrijlingschen zit, langs den weg naar huls
gaat. Ze vertellen ook hoe dit weinig gebroken terrein
geknipt is voor dien attaque-éclair, die elders zoo ont
stellend effectief is gebleken.
zijn zware paarden, want de paarderug is te oreed
Hoe meer Britsche krijgers dus hoe liever, niet af
leert om het land zekerder te vrijwaren voor een vijan
delijke 'Invasie. maar ook om meer Fransche handen
te kunnen slaan aan de ploegen en aan meer Fransche
handen zaaierswerk. dat nu moet beginnen en aftrak®
oogst werk te kunnen geven.
Zaterdag 30 April 1940
het merkwaardige document,
ctat hem haast volledige ecevtró-
le over zijn films geeft, de keu-
ae van verhaal, rolverdeeling,
regisseur en de tijden, wanneer
hij wen6cht te werken.
Eén van de privileges van
Muni is, naar het schijnt een
conferentie uit te schrijven,
wanneer en zoo vaak hy zulks
noodig oordeelt.
Toen de vergadering eenmaal
afgeloopen was, werd Muni een
aangename, ja, zelfs byna vroo-
lijke jongeman. In „Twee Uit
Velen'' werkt hij zoo goed als
zonder grime en heeft alleen
een klein, borstelig snorretje.
Een wufte Muni mag een
weinig onbestaanbaar lijken bij
de sfeer van eerbiedwaardige
rust van deze „set", maar hy
lachte en schertste met Flora
Robson, de Engelsche tooneel-
speelster, voor wie Muni gvugi
te bewondering koestert. AH
'hy dit wil. kan Muni aeer
luchthartig, minzaam en vroo
it jk zijn Maar dan ook alleen,
wanneer hy dit wil. Arteeren
la voor hem nog Meeds een areir
serieuze bezigheid.
Acteeren gaat me niet gm
makkelijk af, zei Muni late*
toen we sim en naar de studi»
lunchroom wandelden. Ik kan'
alleen spelen, ate ik daaraan
behoefte heb. Daarom is hek
voor mij zoo moeilijk een bn.
paald stuk of film uit -te zoeker^
Ik lees honderden mamiscri^
ten, verbalen, toon eetstukken
en schetsen, steeds hopend telg
te vinden, waarvan ik «eg: Ja.
dat ïykt me, daarin wil ik ntt
graag de hoofdpersoon uitbeek
den. Zoo'n boek is „Twee Uil
Velen".
Onder de film-beroemdheden
van vroeger kent men vele
tragische figuren, die eenige
jaren geleden schatten gelds
verdienden, de weelde niet
konden dragen, er maar luk
raak op los leefden en in de
meening verkeerden, dat zy
eeuwig iivde gunst bij het pu
bliek zouden biyven staan.
In Hollywood treft men etr
telijke dozijnen aan en velen
van hen leven van liefdadig
heid. In de toekomst zullen
dergel yke gevallen haast niet
meer voorkomen. Niet dat dit
zeggen wil, dat de star van
heden verstandiger is of een
meer vooruitzienden blik heeft
dan de star van vroeger, maar
door de bittere ervaring van
anderen heeft hij geleerd aan
de toekomst te denken. Hij be
seft, dat eens de tijd aanbre
ken zal, dat hij niet meer bij
een gala-voorstelling door de
autogrammen-jagers belegerd
zal worden en dat dèn het
tijdstip aangebroken is, dat
zijn maatschappij hem weigert
de wekelijksche groote chèques
te overhandigen.
Zaakwaarneming is vandaag
den dag de oplossing van dit
probleem. Nauwkeurige onder
zoekingen hebben aangetoond,
dat 90 van de werknemers
bij de film industrie, wier we»
kelijksch inkomen tusschen de
250 en 5000 dollars bedraagt,
hun belangen aan zaakwaar
nemers hebben opgedragen.
Bette Davis overhandigt
iedere week haar salarischèque
aan Vernon D. Wood Cie,
die voor tal van Hollywood-
sche grootheden de financieele
belangen behartigen. JBo Roos,
een ander financieel genie,
neemt weer de belangen voor
James Stephenson waar. Oli
via de Havilland. Henry Ste
phenson, Vincent Price en
anderen hebben zich van de
diensten van zoo'n financieel en
„waakhond" verzekerd, ten
einde niet in de fout van hun
voorgangers te vervallen.
De werkzaamheden van een
normalen zaakwaarnemer te
Hollywood bestaan uit: Het in-
casseeren van de wekelijksche
cheque van zyn cliënt en hel
storten daarvan op de bank.
Hij geeft zijn cliënt een „toela
ge", zakgeld, om het zoo maar
eens uit tc drukken. En op geen
cent meer hoeft zijn client te
rekenen. De zaakwaarnemer
geeft het huishoudgeld en be
taalt de overige rekeningen per
chèque en beslist, na gemeen
schappelijk overleg natuuriyk,
boe het overgespaarde geld be-
legd zal worden Hij houdt da
boeken voor zijn cliënt bij,
zorgt, dat er voldoende contan.
ten voor de belastrae** zijn en
vermt op due wyre een kapte
taal voor zijn cliëtM
Wij beschouwen elk van
onze cliënten als een flrpMb
verklaarde één van deae finan.
eieele genieën. En vexacbeido.
nen va nhen verdienen idner-
daad meer dan een gemiddeld
Klein industrie-bedrijf Op died
voet richten we bok hun boete,
houding in.
Als Vernon Wood er een nh
wen cliënt by krijgt stelt
eerst een willekeurige som gei
vast, welke zijn cliënt, of
nu een artist, regisseur of j
ducer te, iedere maand
rende zijn verder leven wenscbl
uit te geven.
Laten we nu eens aanne.
men, dat die som 1900 dollar
per maand bedraagt, vervolgt
Wood. Allereerst stel ik dan zijn
onkosten voor levensonderhoud
etc. op dat bedrag b,. Als je voa
meen mg bent, dat je er van dad
bedrag komen kunt, moet dat
ook kunnen als Je niet meer
filmt, verklaar ik hem Ik ga
zijn loopende uitgaven na en
besnoei deze zoo, dat zij dte'
1000 dollar per maand niet td
boven gaan.
Om 1000 dollar per maand lite
komsten te hebben moet men
een kapitaal van 300.000 dollar -
bezitten, uitgezet tegen een
rente van 4%, gaat Woods ver
der. Voor een doorsnee artist
is het een peuleschilletje zoo'n
bedrag te sparen tijden, zijtt
of baar carrière. Heeft de cliënt
dan eenmaal een kapitaal van
300.000 dollar overgespaard^
maar niet eerder, dan mag hij
zijn uitgaven verboogen, echter
in gelijken tred met den groet
van zijn kapitaal.
Vroeger school de ellende In
bet feit, dat verscheidene jut»,
gere acteurs in Hollywood
1000 dollar per week of mag
meer verdienden Als men een
millioen tegen 5 uitzet, krijgt
men wekelijks ongeveer S 1004
Het resultaat was dan ook,
dat zij als mUlionnain leefden
en toch iedere week zaten la
springen om hun rbèque. Zon
iemand kun je niet met ken
milionnairs vergelijken, die ver.
teert Immers alken de rente en
niet zooals de acteur zijn kapte
taal. De rijkaard beeft een milt
boen, de filmacteur Biet. Ba
het resultaat daar hoeft U in
Hollywood niet lang naar te zots,
ken; ik garandeer U echter, dat
dergelijke gevallen zich
toekomst weinig
zich op gedempten toon met
haar. Muni was momenteel nog
nergens te zien, maar was, naar
men ons zei, dicht genoeg in
de buurt, om door een te luid
ruchtig gesprek gehinderd te
worden.
Muni onderhield zich met
Jane Bryan en wachtte, even
als de anderen, op de komst
van James Hilton, den auteur
van h^t boek, dat door Warner
Bfti^ verfilmd werd en die per
soonlijk alle opnamen bijwoon
de en iedereen, met raad en
daad terzijde stond.
Toen Hilton birinendrentel-
de die Engelsche schrijvers
schijnen allen te drentelen
verscheen Muni om een hoek
van de „set".
Hij liep op zijn vrouw toe.
Goulding, Blanke en Gaudio
zetten zich ook bij haar neer
en er werd levendig van ge
dachten gewisseld.
•terwijl deze conferentie druk
aan den gang was^ bewogen de
overigen vari den opname-staf,
uw correspondent inbegrepen,
op een wenk van den assistent-
regisseur, zich naar een verwij
derden hoek van het tooneel.
Persoonlijk zouden wij elke
belangrijke conferentie laten
varen voor een onderhoud met
Jane Bryan. Zij bezit een leven-"
digen geest en gevoel voor hu
mor. Jane is gelukkig, ondanks
haar groot sueces, dezelfde ge
bleven.
Mr. Muni is geduldig en
behulpzaam, verklaarde Jane.
Ik maakte mij vanzelfsprekend
als tegenspeelster van den
grooten Muni niet weinig zorg
over mijn rol. Hij is 'n bijzon
der mensch. Hij heeft me er
heelemaal „in" gebracht; ik be
grijp nu eerst wat acteeren is,
zooals hij dat bedoelt.
Wij vroegen haar omtrent de
op eenigen afstand van ons op
gedempten toon gevoerde dis
cussie, welke naar onze mee
ning nogal op een tamelijk hef
tige wijze gevoerd werd.
Ik weet het niet, jokte
Jane leukweg. En al wist ik
het, zou ik het u nog niet ver-
tellen. -Het betreft één van
Muni's privileges.
Muni's privileges zijn de din
gen, die hij in,zijn tegenwoor
dig contract i*et Warner het
meest waardeert, dit contract,
De tegenwoordigheid van
Jane Bryan was niet voldoende
om de sfeer van rustige waar
digheid bij dit uitstekend ge
vonden tafereel te verdrijven,
toen wij binnenkwamen.
Men voelde instinctmatig, dat
hier belangrijke beslissingen
vielen, ja, hier voltrok zich eeu
drama. Eenige tastbare bewij
zen toonden aan, dat dit inder
daad het geval was. Het tafe
reel. dat ternauwernood op één
der „sets" in elkaar gezet had
kunnen worden, omvatte een
met keien geplaveide Engel
sche dorpsstraat, een straat,
welke heuvelopw aarts liep en
waarvan twee rijen winkels en
huizen de beide zijden vorm
den. Het huis van de New-
comes, waarheen en vanwaar
wij Muni herhaaldelijk op een
fiets anno 1914 zien rijden, be
vatte een volledige benedenver
dieping, woonkamers, vertrek
ken voor de bedienden en een
ouderw etsc h e dok ters-s preek k n-
mer. Het geheel maakte den
trots en de vreugde uit van den
artistieken leider van Warner
Bros., Carl Weyl, onder wiens
leiding deze treffende gelijke
nis tot stand gekomen was. De
„set" was eveneens de wan-
Jane hiy> j wee uit velen", naar cUn loiitun van James
Hiltondie oak „Goodbye mr. Chipsschreef
ln den draaimolen. Paul Muni en Ralmond Severn, die de' rol
van het zoontje uitbeeldtvermaken zich in de film Twee
uit velenop de kermis.
PAUL MUNI behoort tot
de groote filmacteurs.
Groote menschen en
nog wel speciaal als het acteurs
zijn, hebben hun eigenaardig
heden. Paul Muni houdt o.a.
niet zopveel van publiciteit,
hetgeen voor een filmacteur
wel iets heel bijzonders is.
Een onzer medewerkers
heeft de verfilming van een
scène uit de binnenkort in Ne
derland te verwachten Warner
Bros-film „Twee uit velen"
meegemaakt en bericht daar
over:
Nadat uw correspondent zich
na veel strubbelingen een weg
gebaand had naar opname-hal
No. 4, bevond hij zich in vol-
strc c eenzaamheid op één der
sets van „Twee uit Velen".
Paul Muni was echter ner
gens te ontdekken. Dit was
waarschijnlijk een gelukkige
omstandigheid, daar Muni nu
niet bepaald hartelijk Jan, Piet
of Klaas op de „set" begroet.
Daarvoor is hij een te nauwge
zet en een te geconcentreerd
speler.
Bovendien was het algemeen
bekend, dat Paul Muni op de
zen bijzonderen dag eenige ge
deelten zou doornemen uit den
dialoog met Jane Bryan, de in
den laatstefr tijd op den voor-
grond tredende actrice, die
voor Leni speelde, het verla
ten kleine dienstmeisje, dat dr.
Newcome's leven zoo zou be
ïnvloeden.
hoop van Tony Gaudio, wien
de opnamen heel wat moeite
kostten om dezeq een schilder
achtig effect te geven. De oor-
zaken daarvan waren de iage
tooneelzolderingen en de heu
vel. Heb was dan ook Ton/
Gaudio, die, toen wij zachtjes
(om Muni niet te storen) de
„set" betraden, het een en an
der uiteen stond te zetten.
Er was naar het scheen, een
conferentie aan" den, gang. Nu
zijn conferenties tijdens de op
namen normale verschijnselen;
in het bijzonder bij een Mjini-
film.
De regisseur Edmund Goulding
liep met de handen in de broek
zakken tusschen het onorde
lijke interieur van het dokters
huis door en zijn korte, leven
dige passen gaven een zekere
actie aan het voor ons onge
wone schouwspel. Henry
Blanke, assistent-producer van
de film stapte in gelaten stem
ming het vertrek op en neer.
Mevrouw Muni zat kalm op
haar stoel, maar hield echter
voortdurend het oog gericht op'
de opnamen en de eventueele
gewijzigde opstelling van het
meubilair etc. Verschillende le
den van den staf onderhielden