Onzekere toekomst voor Holland-Indië zonder tusschenlanding. Persverordening vastgesteld. Vervangingswaarde wordt steeds hooger. ZATERDAG IN WERKING. Feeders doen berpep op regeering. De winnaars van de prijsvtaag verklaren hun uitvinding. Ter bescherming van dé neutraliteit en veiligheid van den Staat. Publi caties aan voorwaarden gebonden. ff BLAD PAGINA 4 COUDSCBE COURANT DONDERDAG 48 A De grootte der vloot Kostbare vlootvernieuwutg nk i9# LUCHTVAART Minister d. Tempel in Groningen. SET DRAMA TE SCHERPENZEEL KOOLHOVEN WAARSCHUWT TELEGRAFISCH. VOORWAARDEN DE NEUTRALITEIT Faillissementen. VISSCHER1J.. IJmuiden. sr. ttn. NederUadecke Beedweeiewlgtng I U Gnrnkife kaar jaartykech» alge-, i vergadering gehoadea. Da voerrtUer, de heer E. G. WeweHnk, dIne- tear raa da K.T. HoUaadache Stoomboot M$. Amatardaai, herdacht la xfja openiagzrede da ap. varende» raa da achepan, dia ala gevolg raa daa oorlog btl da ritoeferinc raa haa pücht oetydig daa dood roadea. Daarna bracht apr. aaa raa haldo aaa allen, die ongeacht da gevaren - haa taak aaa boord rerrallfit. Da reeattatea orer het gaheela afgeloopen laar aoamda apr. orer het algemeea alet onberredl- gaad. doch apr. gal aittag aaa aQa bezorgdheid roor da aaante toekomet. Dg geografische MggtAg ran ana land tusschen dé belUgéréntdh houdt vele gevaren ln,. zoo ging apr. verder. De vervangingswaarde van verloren gegane schepen la reeds zeer hoog en zal vfatar- schljnlljk' nog hóoger worden. De tijd voor dén bouw ls reeds belangrijk verlengd en het laat zich aanzien, dat straks de oplevering nog langer zal duren, terwijl de reedt sterk gestegen kosten, al' gescheiden nog van den langeren reisduur, over de geheele Unie steeds meer stijgen. Aan den ahde- rrh kant is té verwachten, dat bj] een voortduren van den oorlog het volume van den handel steeds verder zal Inkrimpen, waarbU komt, dat vale factoren de noodige vraghtverhoogingen belem meren. Eerst na den oorlog zal men z(Jn positie met Juistheid kunnen beoordeelen. In een mate als geen ander bedrijf blootgesteld aan de gevolgen der economische oorlogvoering, dit zich voor een belangrijk gedeelte ter zes af. speelt, kVeg de Nederiandsche scheepvaart rtada dadelijk fea hét uitbreken van den oorlog met groote moeilijkheden te kampen, die tot Ingrij pende maatregelen- noodzaakten. Alz voornaamste taak stond voorop de yeraéke- ring van den ragelmatigen aanvoer vah voor «ma land onmisbare goederen en de instandhouding van de voor Nederland essentieels verbindingen, ln het bijzonder die met onze overzeesche gebied s- deelen. Voorts Was het van belang de bestaande vaarten zoovéél mogelijk te handhaven. Reeds dadelijk ontstond ernstige stagnatie door bet langdurige opontbood tengevolge van het con trabande-onderzoek van de ilJde der oorlogvoeren den, met ala gevolg, vooral gedurende den eersten tijd ontwrichting van het HJnbedryi. Verscheiden schepen vielen ten offer aan den mUnenooelog en het optreden van duikbooten. Van begin September tot eind Maart gingen tenge volge van den oorlog 23 schepen met een totaal Inhoud van 88109 bruto regtetertdn ten onder; 237 menschen verloren daarbij het leven. Een derge lijke wUae vbn-oorlogvoeren aldus spr. waar bij de neutralen niet worden ontzien, verdient Scherpe afkeuring. Dat in weerwil van dese soheepsrampen de Ne- dertondache teelleden met kalme vastberadenheid de sleedt toenemende gevaren der zee trotseeren en met inzet van hun leven hun taak vervullen, dient allen, die beseffen hoezeer het algemeen nationaal belang in de huidige omstandigheden bi) de vaart onzer koopvaardij betrokken to, tot groote erkentelijkheid te stemmen. Wegens de buitengewone tijdsomstandigheden, welke de continuïteit ln de behandeling van zaken wenadhelUk maakt, werd Besloten geen wijziging te brengen la da samenstelling van het bestuur en evenmin ln het voorzitterschap en ondervoorzit terschap. Gedurende hst nieuwe vereeniglngsjaar pal dus de heer E. G. Wessellnk, voorzitter,- en de heer F. C. Bouman, directeur van de Holland— Amerika LUn te Rotterdam, óndervoorzitter blij ven. Met bet oog op de tijdsomstandigheden weid tot uitbreiding van het bestuur overgegaan door de benoeming als buitengewoon bestuurslid van den heer W. N. H. v. d. Vorm, directeur van de N.V. Scheepvaart en Steenkolen My, te Rotfer- Aan het Jaarverslag over 1983, dat dom- de ver- gadering werd goedgekeurd, wordt ontleend; De totale Nederiandsche koopvaardijvloot be. stond op l Januari 1940 uit 1133 schepen met een totalen Inhoud van 2.890.253 bruto register- ton. Da tonnage ónder Nederiandsche vlag ven meerderde met 132.118 br.t. Volgens deze elj. férs, ontleend aan gegevens van de scheep vaartinspectie, die eenlgasins afwijken aan de cijfer» van Lloyd's register, is de vloot nog kleiner dan in 1931- De tenkvloot bestaat uit 121 schepen, méten- de 550.329 b.r.t of 19 van de totale vloot. Zon. der deze tanktonnage ia het percentage van den achterstond vergeleken met 1931 13%. Toegenomen ia eveneens de tonnage dar klef- ne motorschepen, die In de kustvaart an korte vaart een betongrUka roi spelen. In 1939 werden 52 Schepen aan de vloot der leden toegevoegd, hiervan vormde de tonkton. nage 32 Voor den dienst op Nederlandsch In dië werden can groot passagiersschip en 4 lijn." vrachtschepen ln de vaart gebracht. Voort» wer den voor de groote vaart l gemengd vracht, en passagtemchip en lé vrachtschepen ln bwlrtff geateld. Aan de vlóot voor de korte lljnvaart werden 2 nieuwe passagiersschepen en 3 nieu- we vrachtschepen toegevoegd, in Nederlandsch Indië kwamen 8 nieuwe schepen ln de vaart. v oorto werden verscheidene schepen, voorna, meiyk voor de tank vaart-bestemd, naar het bui tenland verkocht, terwijl eentge schepen, o.a. 2 passagiersschepen voor de transatlantische vaart ln het buitenland Werden verkocht. Op 31 December 1939 waren in aanbouw: voor HJnreedcrjjen in de groote vaart 1 passagiers- nevens eeniga tankschepen, waarvan echter nog niet vaststond, onder Welke vlag zit ln de vaart souden winden gebracht. Met bestemming om aan da Nederlandzch ln. dLc.ie vloot te worden toegevoegd, waren 6 sche pen ha aanbouw. Gif de moeilijkheid van de vlootvernleuwlnf reeds vóór den oorlog reden tot zorg m verband Biet da téjuBilin verhouding tuaachan da haa. ga bouwkosten en da daarmee weinig evenredi ge inkomsten, die van da exploitatie van da nleu. we schepen waren te verwachten, thans la dit aan der belangrijkste vraagstukken geworden, waarmee het behoud van de Nederiandsche koopvaardij gemoeid is. Een bevredigende oplos, sbig to alleen te krUgen, indien dé reederijen Uk da gelegenheid zUn voldoende rezarvts te kwee. ken om ln de noodzakelijkheid vervanging vernieuwing van de vloot tegen de geldende prij zen te voorzien. De vervanglngtwaarde van da bestaande schepen ia zootong de oorlog voort, duurt nauwelijks te schatten, doch to het wel zeker, dat noch de overeengekomen vrachten voor het regeeringsvervoer, noch de bij verlies door den staat uit te keeren garantiepenningen den reeder ln stut stellen den bouw van nieu ws schepen ln voldoende mate te financieren. Hat Is te vrasaen, dat hi moderne vloot .alet sonder aten* van den staat lua worden venekefd. Dat de Nederiandsche regeering hiervoor een open oog heeft en bereid lp fteancleele faciliteiten voor nieuwbouw to verbenen, stemt tot voldoening. Te betreuren h evenwel, dat van dese bereidheid alet in een vroeger stadium Is gebleken, dauft Inmiddels dé bouwkosten sterk z|Jn opgeloopeniJToch sal te gen deze prijzen, boe du ook, gebouwd moeten warden, wil de scheepvaart haar voor ons laad zoo belangrijke taak kunnen blijven vervullen. Als verontrustende factor komt daar nog bij dat, indien door oorlogs-evenementen nog meer tonnage verloren mocht gaan, de ondernemln. gen zelf in haar exploitatiemogelijkheden wor- ton aangetast en door aanzienlijke Inkomsten- férving worden getroffen. Voor snelle vervan. gihg vantoe gezonken schepen ontbreekt Immers de mogoykheid, Reeds is het zeer bezwaarlijk gebleken, wegens den vertraagden aanvoer van materiaal tjjdige aflevering van tfe geplaatste orders- te verkrijgen, terwijl bouw' op buiten- landsche werven to uitgesloten. De minister van Sociale Zaken. dr. J. van den Tempel, heeft gisteren to gezélschap vto den ad ministrateur van zyn departement, hoofd der afdeellng werkverruiming, den heer M. de Vries, een bezoek aan de provincie Groningen gebracht, waar de minister met den commissaris der Ktmto- lrr ln de provincie Groningen, den griffier der Staten van Groningen en den-rijksinspecteur der werkverruiming ln Groningen, den heer A. Kwast, enkele groote werken heeft bezichtigd. Hedenmiddag heeft de.politie te gcherpenzeel een als zwakzinnig bekend «taanden man, H. C. van R. genaamd, aangehouden. Uit het onderzoek ls gebleken, dat Van R. die vriendschapsbetrek kingen met het slachtoffer onderhield, de vrouw met een revolverschot heeft gedood. Onder aasplctër van de afd. verkeer en ver. keerstechniek van het KoninUUk Instituut vu Ingenieurs en ran het comité „Vliegtocht Neder, land—Indië" is gisteren in hotel Wtttebrug te t Gravenhage een samenkomst gebonden, waar. in da hesras H. J. K rem er, Ir. T. J. W. van Dam. een en dipl, tag. E. A. Driessen, reap. 3e, 2e en le winnaar van de door genoemd comité uit. geschreven prijsvraag „Vliegtocht Nederland— Indlë sonder tusechentondtaf" nadere in hoofdzaak technischs toelichtingen hebben gegeven vu hu ontwerpen. Tot de autoriteiten, die deze byeenkomst bij woonden, behoorden de commandant van de lucht verdediging, luitenant-generaal P. W. Best, de di recteur-generaal 'der P.T.T., dr. Ir. M. H. Pamme, de oud-vlootvoogd van Ned.-Indië, vice-admlraal Ferwerda, Ce commandant van de militaire lucht vaart, kolonel van Heyst en de directeur van den Luchtvaartdienst, de heer H. Ch. E. van Ede van der Pais, - De voorzitter der afd. verkeer en verkeers. techniek, prof. Ir. J. Goudriaan en de secretaris vu het comité Vliegtocht NederlandIndiS, gep. kolonel H. Walaardt Sacré, spraken korte woorden ter inleiding. Dieseltractie De hqkr H. J. Kremer gaf hierna een toe lichting van h- door hem ond r het motto „Vei ligheid" Ingediende ontwerp, waarvoor hjj de tech nische gegevens voornamciyk verkreeg uit ver. geiyklng met andere (bestaande) vliegtuigen, zyn ontwerp berust op dieseltractie, waarvan hy de voordeelen schetste, t-w. een hooger thermisch rendement dan van benzinemotoren, lageren prijs van de brandstof, minder- kieskeurigheid van den dieselmotor en minder brandgevaar. Daartegen over stun echter nadeelen, zooals grooter gewicht pêf p.k. maximaal- vermogen, «boojere aanschaf fingsprijs en, totnutoe, gebrek aan ervaring met luchtvaart-ruw-oliemotoren, ln de Nederiandsche verhoudingen, - Het leeggewicht van „Veiligheid" bedraagt 7250 kg., het totaalgewicAt 16000 kg. Uitgegaan IS vgn een éluChtouut van 34 uren en een snelheid van 300 km. per uur bi.) volle beiastihg op 6000 m. hoogte. De betalende loding ls bsgroot op 500 k g. (post) of wel 3.15% van het totaal gewicht. By een kostprijs vu 15*0.000 brengt spr. per vlucht een a' chrUvlag vu 4M9 la rtkentag, ter- sriJI het brudstofverbraik Is eaageaomen 7000 kg. en hetsmeerolleverbrnlkop400 kg.per vlecht. Boordt het luchtrecht byv. vastgesteld op ƒ0.20 pér 5 gram. dan kan per vlucht 13.000 worden geïncasseerd. Waar spr. de directe testen per vlucht op ruim 6000 taxeert, rest byna 7000 ter dekking van de Indirecte lasten. Gerekend ls opeea bemanning van zta man, n.l. twee vliegers, twee marconisten «n twee werk tuigkundigen. Vier motoren Ir' van Lammeren, zyn ont werp „PH-L.A.V." behandelend! geide, dat het was ontstaan uit zyn ontwerp van een driemotorig geheel metalen vliegtuig voor den dienst Amsterdam—Curacao: HIJ reként bij het onderhavige echter op vier motoren. De grond gedachten zijn evenwel dezelfde gebleven, n.l. hooge kruissnelheid, maximum veiligheid, com- fort voor passagiers en bemanning en groote be talende lading. De kruissnelheid is gesteld op De vliegtuigbouwer F. Koolhoven heeft aan de gistermiddag in Hotel Wtttebrug gehouden vergadering van het comité „Vliegtocht Nederland—Indië". naar aan leiding van de uitgeschreven prijsvraag voor het ontwerpen van een vliegtuig, dat de vlucht NederlandIndlë zonder tusschenlanding zou kunnen maken, het volgende telegram gezonden; „Door drukte verhinderd meen jk via dezen weg uw vergadering «rnstig te moeten waarschuwen voor publicaties, welke door medewerking instituut (be doeld het Kon. Instituut van_ Ingenieur». Red.) indruk zouden kunnen wekken, dat deze ontwerpen het kunnen der Ne deriandsche vliegtuig-industrie weer spiegelen. Immers mededingers hoofdza kelijk employees K.L.M., welke verkeers- maatschappij zeker niet bakermat 'Ne deriandsche vliegtuig-industrie genoemd mag worden." w.g. KOOLHOVEN. Als algemeeae bekendmaking no. N van den Opperbevelhebber van Laad- en Zeemacht bevat de Staatscourant eett verordening voor de pers, geldende ln het geheele grondgebied dee rijks. De verordénta| laidt: Artikel 1: Het ls verboden een dagblad, pe riodiek, vlugschrift of eerdgeriel onder drukwerk, geschrift of teekening te drukken, uit te geven of voorzoover zy in de Nederiandsche taal zijn ge steld dan wel ln het ryk zijn gedrukt cd uitgege ven te verspreiden, aan te plakken of in den. handel te brengen. Artikel 2; Het ln deze verordening be paalde biyft van toepassing op de ln artlkel l be doelde drukwerken, geschriften en teekeningen, ook al zyn die door den militairen censuur dienst Indien deze is ingesteld vrijgelaten. Artikel 3: Van het ln Artikel 1 gestelde ver bod kan door het militaire gezag ontheffing wor den verleend. Aan een ontheffing kan bet militair gezag algemeene of byzendere voorwaarden ver binden, terwijl eenmaal vastgestelde voorwaar, den door dat gezag kunnen worden ingetrokken, getriJzlgd of aangevuld. Artikel 4: Verleende ontheffingen kunnen door het militair gezag te allen tyde en zonder opgave van redenen worden Ingetrokken. Artikel 5: Ontheffing van het ln artikel 1 gestelde verbod wordt van rechtswege geacht ie zyn verleend ten aanzien van alle ln artikel 1 bedoelde drukwerken, geschriften en teekenin gen, vopr zooverre ln deze algemeene bekend making niet anders ls bepaald, dan wel door het .militair gezag of den militairen censuurdienst indien deze la ingesteld by algemeene be kendmaking of bijzondere aanzegging niet an ders zal worden, bepaald. A r t i k e 6: Èeri algémeêh'e bekendmaking of bijzondere aanzegging, ris in het vorige arti kel -bedoeld, kan made betreffen het drukken, uitgeven, verspreiden, aanplakken of inden han del brengen van alle in artikel 1 bedoelde druk. vlerken, geschriften of teekeningen van een be paalden natuurlijken dut wel rechtspersoon of lichaam, hetzy door dien natuuslyken of rechts, persoon of door dat lichaam zelf, hetzy door derden. A,rtlkel 7: L Geen ontheffing, als bedoeld ta artikel 5, wordt geacht te zyn verleend voor zooverre het drukwerk, geecbrift of de teekè. nlng naar Inhoud en (of) strekking dab naar den uiteriyken vorm. A. In geval van een oorlog, waarin Nederland niét als oorlogvoerende mogendheid betrokken ta uiting geeft aan gevoelens van vijandschap, Kaat of minachting tegenover eenlge oorlogvoe rende mogendheid, K*re overheid of een harer overheidsorganen of leidende figuren, dan wel waarvan inhoud en (of) strekking voor zooda nige mogendheid, hare overheid of een harer overheidsorganen of leidende figuren als belee- digend of noodeloos krenkend moet worden be schouwd. B. Een afbeelding, beschryving of eenlge by. zonderheid Inhoudt met betrekking tot 's lands defensie in het algemeen, dan wel bijzonderlijk met betrekking tot functies en standplaatsen van militairen, eenig militair werk, militairen bij de uitoefening van des dienst, militair materieel, bij, althans ten behoeve van de weermacht in gebruik, gebouwen en getimmerten, waarin mi litairen zyn ondergebracht voor welk doeleinde ook, of waarin zich militaire bureelen, stafkwar. tieren, of commandoposten bevinden, of waarin militaire paarden of militair materieel zijn on. dergebracht, militaire vliegvelden, vliegparken en landingsterreinen met hun roerend en onroe rend toebehooren, bivaks, militaire auto- en wa genparken, en ln het algemeen alle dergelijke of andere gegevens omtrent land. en zeemacht, haar taak, bevoorrading, uitrusting en verrich tingen. C. Mededeelingen Inhoudt inzake maatregelen, de evacuatie betreffende of de voorbereiding daarvan door het militair en (of) burgerlijk ge zag waaronder te dezen wordt verstaan het noemen van namen van gemeenten, buurten of streken, welke voor afvoer der bevolking ln aan merking komen, van namen van vluchtoorden, het vermelden van de wijze, waarop en de land. en waterwegen, waarlangs de eventueele afvoer dpr bevolking zal geschieden, het vermelden van gedragsregels voor de bevolking by evacuatie, tenzy de gegevens daartoe zyn verstrekt door den minister van Defensie, den minister van Binnenlandsche Zaken, den Opperbevelhebber van Land. en Zeemacht of de commissie burger, bevolking. D. Bestemd en (of) geschikt is om de krijgs. tucht bij en hét zelfvertrouwen ln de weermacht of eenig onder, of bestanddeel daarvan te onder, mijnen, en in het algemeen moet worden geacht gevaar op te leveren voor den geest van de weermacht of voor de veiligheid des lands. E. Beleedtgend. dan wel noodeloos krenkend moet worden'geacht voor het openbaar gezag>: eenig openbaar Tlchaaör'Of eenlge openbare In stelling. F. Afbreuk kan doen aan de weerbaarheid en het zelfvertrouwen van de bevolking. G. Biykens mededeeling van de regeering of van den Opperbevelhebber van Land* en Zee macht op eenigerlel andere wijze afbreuk doét aan de belangen en (of) de veiligheid van den Staat 2. Onder de uitdrukking „naar den uiteriyken gebezigd to lid V van dit artikel, worden o.m. verstaan: c A- Het .gebruik van «ensatloneele koppen en zensiftlonlele slagzinnen, welke geen voldoende verantwoording vinden in den inhoud van de berichten, waarop ie betrekking hebben. B, Het zoodanig weergeven van offictotie be richten, dat de oorspronkeiykt strekking niet tot haar recht komt. C. Het opnemen van gruwel-propaganda-berioh- ten. D. Het door letterkeuze, opmaak of plaatsing In de pagina verleenen van extra wparde en aan dacht aan berichten, uitgaande van een oorlog voerende mogendheid. Artikel 8: 1. Geen ontheffing, als bedoeld ln artikel 5, wordt geacht te zijn verleend voor zoo verre het drukwerk, geschrift of de teekening hetzy haar-inhoud en (of) strekking, dan wel naar den uiteriyken vorm: le: aandringt en (of) aanstuurt op het verlaten door Nederland van het beginsel en (of) het standpunt der neutralieit; 2e. eenige mededeeling bevat zonder toe stemming van de bevoegde militaire autoriteit met betrekking tot het et entueel bedreigen, in ge vaar brengen of schenden van de Nederiandsche neutraliteit door eenige oorlogvoerende mogend heid, dan tvel met betrekking tot,eenige poging daartoe. 3e. Twijfel kan doen wekken aangaande, dan wel betwist de neutrale houding der Nederiand sche regeering. Het Nederiandsche volk, of de Nederiandsche pers in haar geheel. 4e. De neutrale houding van eenig Neder landsch persorgaan, dagblad of periodiek zonder ernstige, aan het landsbelang ontleende redenen verdacht maakt, betwist of ln twyfel stelt. 5e. Blijkens mededeeling van de regeering of van den Opperbevelhebber van Land- en Zee macht op eenigerlel wijze afbreuk doet aan de* belangen en (of) de veiligheid van den Staat. 2. Het bepaalde in alinea 2 van artikel 7 ls met betrekking tot den inhoud van lid l van dit artikel op overeenkomstige wijze van toe passing. VT tik el 9. I. Drukkers of uitgevers van na der door of vanwege het militair gezag aan te geven drukwerken, geschriften en teekeningen zyn verplicht om op vordering van dat gezag van elke uitgave of herdruk den titel, den naam van den auteur en (of), den strafrechteiyk aan- sprakelfjken redacteur alsmede de korte inhouds opgave, dan wel het drukwerk, geschrift of de teekening zelf, schrifteiyk ter kennis van dat gezag té brengen. 2. Het militair gezag to voorts bevoegd indien daartoe naar zyn oordeel aanleiding be. staat na kennisneming van de korte inhouds opgave alsnog een exemplaar van het druk. werk, geschrift of de teekening ter inzage te vragen, tenèlnde van den volledlgen Inhoud te kunnen kennis nemen. Artikel 10. Overtreding van eenige bepa ling dezer verordening wordt overeenkomstig het bepaalde in art 47 van de wet van 23 Mei 1899 (Staatsblad No. 128) gestraft met hechte nis van ten hoogste een jaar of geldboete Van ten hoogste duizend gulden. Artikel 11: Met de handhaving en met de zorg voor de naleving van deze verordening, als mede met de opsporing van krachtens eenige be paling van deze verordening strafbare feiten zyn belast, naast en behalve dé door het militair ge zag met het toezlchtem de pers belaste officieren: le. de ambtenaren/ Bedoeld in ért. 141 van het wetboek van strafjéordëring; 2e het personeel der Konlnkiyke MBrechayssee; 3e liet personeel der militaire politik Artikel 12: L Deze verordening zal woeden afgekondigd door plaatsing te» de- Nedertondache Staatscourant. 2. Zij treedt in werking op den der den dag na bare afkondiging. 3. Zy kan worden aangehaakt onder de benaming „peraverordenlng van den O.L.Z.". Getost en beveelt een ieder, wtoo zulks aangaat, zich overeenkomstig het vorenstaande, en byzon- dertyk overeenkomstig eenigé kraohtens deze ver ordening gegeven verbodsbepaling te gedragen. De vprordening to gisteren afgekondigd en treedt dus Zpterdag in werking. 309—400 km. per uur eu de reisduur op Mtl uren, welke echter by afsnyding van baMalda stukken der bestaand» route kan worden bekort tot 30—40 uren voor een route Amsterdam- AtheneKarachiBatavia. De romp van het door hem ontworpen vlegtuig la sulver stroom, lijnvormig. De maximale snelheid is ruim 550 k ra. op 5150m. hoogte. De rompconstructle bestast uit san buiten en een binnenwand, welke door tongsstringert aaa elkander zyn verbonden. Hat totaal gewicht is on geveer 35000 kg. Wat de boawkostea betreft, rekest apr. eg 2.7M.0M. Bij den aanvang van de ralddagsittlng héétte de voorzitter den mtototer van waterataat, Ir. i. V Albarda. welkom. De vliegende vleugel Ir. E. A. Dr leizen, hierna het woord var- krijgend ter behandeling van zyn met den eerztén prijs bekroonde ontwerp „De nieuwe weg", ïelde, dat. wyi het lange afztandrecord 12000 km. be draagt, en da afstand Amsterdam-Batavia meer dan 13000 k m.. een nieuwe weg gevonden moest worden voor een non-stopvlucht. Door de reserve, die noodig ls, werd tfpor de pryavraag een prestatie geëischt, die omftraeka 40 tot 50 grooter ls dan het record op het oogenbiik, Het gekozen type ls dat van den vliegenden vleugel. Het laagste brandstofverbruik wordt be reikt door den dieselmotor. Deze biedt volgens spr. ondanks hooger gewicht, een «anzieniyke winst met betrekking tot den actte-radiui. Spr. kwam tot een totaal gewicht van ir.560 kg, en een leeggewicht van 8000 kg., soodtf rekening gehouden met het gewicht aan beman ning en betalende lading, een maximale hoeveM- held brandstof en smeerolie van 9000 k g. c wéi 10.000 liter kan worden meegenomen. Aar. be talende lading kan, Indien voor een afstand veil 17.500 km. brandstof fan boord moet zyn, 85^ kg. worden meegevoerd. Indien men evenweJ halverwege een tusschenlanding zou maken om brandstof bij te vullen, zat de beta( nde lading reeds met een belangrijke hoeveelheid toenemen, en wel tot pl.m, 4250 kg. Wat de kO! tcnramlng betreft, spri'rekent voor onderzoekingen en vrindtunnelproeveB 30.008, voor bouw en beproeving van een klein vllegtrig ƒ200.000 en voor den bouw raa het definitie»» vliegtuig 1.000,000. De jaariyksche Inkomsten berekent hij, Indien een vliegtuig per week slechts een retourvlucht maakt waarby aan post 60% van het laadver mogen wordt aangeboden, terwijl het lucht recht op 10 cent per 20 gram zou zyn gesteld, op ƒ1.170.000, waarvoor 2000 uren ad 585 wordt gevlogen. Deikundigen dan het woord Hierna werd gelegenheid gegeven tot het (tel len van vragen. Prof. ir. Van der Maas {Natonaal Lucht vaartlaboratorium) merkte op. dat het ontwerp- Van Lemmeren een normale on*wikkeling van de luchtvaart vertegenwoordigt. Het ontwerp- Driessen wijkt het meest 'an den b?ttRanden onfc* wikkelingsgang af, doch beschikt over zeer groote aantrekkelijkheid, al lykt spr. de gekozen kruis- snelheid van nog geen 300 k m. te laag, genen, dat rekening moet worden gehouden met krach- tigen soms stormachtigeh tegenwind. Spr. steMe eenige technische vragen, om. met betrekkin tót den actie-radius en de belasting. Noodig zal h« zyn een aantal modelproeven te houden voor de verdere beoordeeling van de capaciteiten van de gekozen types, in het bijzonder dat var. Ir Driessen. Ir. M. Beding (Fokkerfabrieken) zeide groote bewondering te hebbea voor hen, die als enkel)»- gen de» moed hebben gehad ontwerpen voor dese Prijsvraag rit te werken. De drie ihtynrteaaara hebbea bl(Jk gegeven van groot enthoaeiasme, al hebbea zy eenig tekort getoond aaa werkelijk heidszin. Zoo Is bet de vraag of in het ontwerp van den beer Kremer de vlengel voldoende weer stand zal kaanen overwiaaen, terwyi zoowel la hei oatwerp-Kremer als la bet oatwerp-Vaa Lam mere» de ventilatie groote moeilijkheden zal op leveren. t/sta; Het is voorts de vraag of het/staavtlooze vlieg tuig den heer Driessen reden kan geven tot op, timisme, gezien de practijk totnutoe, die het niet verder, dan eenige proefnemingen heeft gebracht. Spr. gelooft vooralsnog niet. dat een van de drie bekroonde ontwerpen voor een vliegtuigfabriek te verwezenlijken zal zijn. De heer Van Balkom (K.L.M.-vlieger) stelde eenige vragen betreffende het uitzicht en betref fende het uitvallen van motoren. De heer Slot (Kon. Mij. De Schelde) waz van oordeel, dat op het gebied in het staartlooze vlieg tuig, waarmee spr. den helaas te vroeg ontslapen uitvinder Grunfeld belangwekkende prestaties heeft zien verrichten, de proefnemingen moeten norden voortgezet. Spr. hoopt, dat men) tot een verdere uitwerking in de onderhavige projecten zé! komen en dat de industrie in de gelegenheid zal worden gesteld, daaraan deel te nemen. De heeren Kremer, tr Van Lammeren en lr, Driessen beantwoordden de gestelde vragen. Kol. Walaardt Sacré zegde gaarne toe. dat het comité „Vliegtocht. Nederland—Indlë" zal voort gaan op den ingeslagen weg. Prof. Goudriaan sloot de bijeenkomst met woor den van dank en opwekking voor den verderen arbeid. Opgegeven door v. d. Graaf en Co. te Amsterdam. Uitgesproken: 22 April: J. M. Brouwer, bloembol- tgeepeoASPI lenkweeker, Sassenheim, cur. mr. E. Bolilua, Leiden. 23 April: B. U Lieverne, achHdaf, LU*e, Kanaal straat 69, cur. mevr. mr. C. L. Vla—«anders. Haar- lem; C. J. W. v. d. Schoot, winkelier In emballage- artikelen. Hillegom. Van Meerbeelstraat cur. tnr. J. G. Bettink, Haarlem: J- Schuchart, bloembollen han delaar, Heemskerk, JMolenstreng 96. cur, mej. mr. C. H. Deknatei. Haarlem. r Vernietigd: 22 April: J. Klein. chauffeoHitpntaur, Den Haag. Marktbericht van 25 April. De prijzen voor vereehe visct» waren: Tarbot 144—130, tong 88—62, heilbot 148—123 ct., per kg.: griet 35—23. zetseboi 31.50—20.50, kleinsehol 20-6.80, bot 4.10, schar 10-3, tong schar 37—24, poontjes 8.50—5.50, groote sehfl- viach 35, middel id. 31, kldnmiddt! ld. 2250»- 20. kleine ld. 1950—12. groote gul 1650. wyting 950—130, makreel 5.70-3.00, verache baring 550—4.70, per 50 kg„' kabeljauw 80—35. per 123 kg*vleet 250, leng 3-3, kooMsch 1.66-0.48, per stuk. Afslag: 412 kisten versche baring. Trailers: IJm. 180, 485 manden, ƒ4970: Hm. 9, 1670 manden, ƒ7520. Logger»: Sch. 121, ƒ2260; K.W. 74, ƒ2350; K W, 70, 700; K.W. 60, ƒ630 Kotters: Hm. 210, ƒ630, H.D. W. ƒ370;

Kranten Streekarchief Midden-Holland

GC | 1940 | | pagina 10