Onzekere toekomst voor
Holland-Indië
zonder tusschenlanding.
Persverordening vastgesteld.
Vervangingswaarde
wordt steeds
hooger.
ZATERDAG IN
WERKING.
Feeders doen berpep
op regeering.
De winnaars van de
prijsvtaag verklaren
hun uitvinding.
Ter bescherming van dé neutraliteit
en veiligheid van den Staat. Publi
caties aan voorwaarden gebonden.
ff
BLAD PAGINA 4
COUDSCBE COURANT
DONDERDAG 48 A
De grootte der vloot
Kostbare vlootvernieuwutg
nk i9#
LUCHTVAART
Minister d. Tempel in Groningen.
SET DRAMA TE SCHERPENZEEL
KOOLHOVEN WAARSCHUWT
TELEGRAFISCH.
VOORWAARDEN
DE NEUTRALITEIT
Faillissementen.
VISSCHER1J..
IJmuiden.
sr. ttn.
NederUadecke Beedweeiewlgtng
I U Gnrnkife kaar jaartykech» alge-,
i vergadering gehoadea.
Da voerrtUer, de heer E. G. WeweHnk, dIne-
tear raa da K.T. HoUaadache Stoomboot M$.
Amatardaai, herdacht la xfja openiagzrede da ap.
varende» raa da achepan, dia ala gevolg raa daa
oorlog btl da ritoeferinc raa haa pücht oetydig
daa dood roadea. Daarna bracht apr. aaa
raa haldo aaa allen, die ongeacht da gevaren
- haa taak aaa boord rerrallfit.
Da reeattatea orer het gaheela afgeloopen laar
aoamda apr. orer het algemeea alet onberredl-
gaad. doch apr. gal aittag aaa aQa bezorgdheid
roor da aaante toekomet.
Dg geografische MggtAg ran ana land tusschen
dé belUgéréntdh houdt vele gevaren ln,. zoo ging
apr. verder. De vervangingswaarde van verloren
gegane schepen la reeds zeer hoog en zal vfatar-
schljnlljk' nog hóoger worden. De tijd voor dén
bouw ls reeds belangrijk verlengd en het laat zich
aanzien, dat straks de oplevering nog langer zal
duren, terwijl de reedt sterk gestegen kosten, al'
gescheiden nog van den langeren reisduur, over
de geheele Unie steeds meer stijgen. Aan den ahde-
rrh kant is té verwachten, dat bj] een voortduren
van den oorlog het volume van den handel steeds
verder zal Inkrimpen, waarbU komt, dat vale
factoren de noodige vraghtverhoogingen belem
meren.
Eerst na den oorlog zal men z(Jn positie met
Juistheid kunnen beoordeelen.
In een mate als geen ander bedrijf blootgesteld
aan de gevolgen der economische oorlogvoering,
dit zich voor een belangrijk gedeelte ter zes af.
speelt, kVeg de Nederiandsche scheepvaart rtada
dadelijk fea hét uitbreken van den oorlog met
groote moeilijkheden te kampen, die tot Ingrij
pende maatregelen- noodzaakten.
Alz voornaamste taak stond voorop de yeraéke-
ring van den ragelmatigen aanvoer vah voor «ma
land onmisbare goederen en de instandhouding
van de voor Nederland essentieels verbindingen,
ln het bijzonder die met onze overzeesche gebied s-
deelen. Voorts Was het van belang de bestaande
vaarten zoovéél mogelijk te handhaven.
Reeds dadelijk ontstond ernstige stagnatie door
bet langdurige opontbood tengevolge van het con
trabande-onderzoek van de ilJde der oorlogvoeren
den, met ala gevolg, vooral gedurende den eersten
tijd ontwrichting van het HJnbedryi.
Verscheiden schepen vielen ten offer aan den
mUnenooelog en het optreden van duikbooten.
Van begin September tot eind Maart gingen tenge
volge van den oorlog 23 schepen met een totaal
Inhoud van 88109 bruto regtetertdn ten onder; 237
menschen verloren daarbij het leven. Een derge
lijke wUae vbn-oorlogvoeren aldus spr. waar
bij de neutralen niet worden ontzien, verdient
Scherpe afkeuring.
Dat in weerwil van dese soheepsrampen de Ne-
dertondache teelleden met kalme vastberadenheid
de sleedt toenemende gevaren der zee trotseeren
en met inzet van hun leven hun taak vervullen,
dient allen, die beseffen hoezeer het algemeen
nationaal belang in de huidige omstandigheden
bi) de vaart onzer koopvaardij betrokken to, tot
groote erkentelijkheid te stemmen.
Wegens de buitengewone tijdsomstandigheden,
welke de continuïteit ln de behandeling van zaken
wenadhelUk maakt, werd Besloten geen wijziging
te brengen la da samenstelling van het bestuur en
evenmin ln het voorzitterschap en ondervoorzit
terschap. Gedurende hst nieuwe vereeniglngsjaar
pal dus de heer E. G. Wessellnk, voorzitter,- en
de heer F. C. Bouman, directeur van de Holland—
Amerika LUn te Rotterdam, óndervoorzitter blij
ven. Met bet oog op de tijdsomstandigheden weid
tot uitbreiding van het bestuur overgegaan door
de benoeming als buitengewoon bestuurslid van
den heer W. N. H. v. d. Vorm, directeur van de
N.V. Scheepvaart en Steenkolen My, te Rotfer-
Aan het Jaarverslag over 1983, dat dom- de ver-
gadering werd goedgekeurd, wordt ontleend;
De totale Nederiandsche koopvaardijvloot be.
stond op l Januari 1940 uit 1133 schepen met
een totalen Inhoud van 2.890.253 bruto register-
ton. Da tonnage ónder Nederiandsche vlag ven
meerderde met 132.118 br.t. Volgens deze elj.
férs, ontleend aan gegevens van de scheep
vaartinspectie, die eenlgasins afwijken aan de
cijfer» van Lloyd's register, is de vloot nog
kleiner dan in 1931-
De tenkvloot bestaat uit 121 schepen, méten-
de 550.329 b.r.t of 19 van de totale vloot. Zon.
der deze tanktonnage ia het percentage van den
achterstond vergeleken met 1931 13%.
Toegenomen ia eveneens de tonnage dar klef-
ne motorschepen, die In de kustvaart an korte
vaart een betongrUka roi spelen.
In 1939 werden 52 Schepen aan de vloot der
leden toegevoegd, hiervan vormde de tonkton.
nage 32 Voor den dienst op Nederlandsch In
dië werden can groot passagiersschip en 4 lijn."
vrachtschepen ln de vaart gebracht. Voort» wer
den voor de groote vaart l gemengd vracht, en
passagtemchip en lé vrachtschepen ln bwlrtff
geateld. Aan de vlóot voor de korte lljnvaart
werden 2 nieuwe passagiersschepen en 3 nieu-
we vrachtschepen toegevoegd, in Nederlandsch
Indië kwamen 8 nieuwe schepen ln de vaart.
v oorto werden verscheidene schepen, voorna,
meiyk voor de tank vaart-bestemd, naar het bui
tenland verkocht, terwijl eentge schepen, o.a. 2
passagiersschepen voor de transatlantische vaart
ln het buitenland Werden verkocht.
Op 31 December 1939 waren in aanbouw: voor
HJnreedcrjjen in de groote vaart 1 passagiers-
nevens eeniga tankschepen, waarvan echter nog
niet vaststond, onder Welke vlag zit ln de vaart
souden winden gebracht.
Met bestemming om aan da Nederlandzch ln.
dLc.ie vloot te worden toegevoegd, waren 6 sche
pen ha aanbouw.
Gif de moeilijkheid van de vlootvernleuwlnf
reeds vóór den oorlog reden tot zorg m verband
Biet da téjuBilin verhouding tuaachan da haa.
ga bouwkosten en da daarmee weinig evenredi
ge inkomsten, die van da exploitatie van da nleu.
we schepen waren te verwachten, thans la dit
aan der belangrijkste vraagstukken geworden,
waarmee het behoud van de Nederiandsche
koopvaardij gemoeid is. Een bevredigende oplos,
sbig to alleen te krUgen, indien dé reederijen Uk
da gelegenheid zUn voldoende rezarvts te kwee.
ken om ln de noodzakelijkheid vervanging
vernieuwing van de vloot tegen de geldende prij
zen te voorzien. De vervanglngtwaarde van da
bestaande schepen ia zootong de oorlog voort,
duurt nauwelijks te schatten, doch to het wel
zeker, dat noch de overeengekomen vrachten
voor het regeeringsvervoer, noch de bij verlies
door den staat uit te keeren garantiepenningen
den reeder ln stut stellen den bouw van nieu
ws schepen ln voldoende mate te financieren.
Hat Is te vrasaen, dat hi
moderne vloot .alet sonder aten* van den staat
lua worden venekefd. Dat de Nederiandsche
regeering hiervoor een open oog heeft en bereid
lp fteancleele faciliteiten voor nieuwbouw to
verbenen, stemt tot voldoening. Te betreuren
h evenwel, dat van dese bereidheid alet in een
vroeger stadium Is gebleken, dauft Inmiddels dé
bouwkosten sterk z|Jn opgeloopeniJToch sal te
gen deze prijzen, boe du ook, gebouwd moeten
warden, wil de scheepvaart haar voor ons laad
zoo belangrijke taak kunnen blijven vervullen.
Als verontrustende factor komt daar nog bij
dat, indien door oorlogs-evenementen nog meer
tonnage verloren mocht gaan, de ondernemln.
gen zelf in haar exploitatiemogelijkheden wor-
ton aangetast en door aanzienlijke Inkomsten-
férving worden getroffen. Voor snelle vervan.
gihg vantoe gezonken schepen ontbreekt Immers
de mogoykheid, Reeds is het zeer bezwaarlijk
gebleken, wegens den vertraagden aanvoer van
materiaal tjjdige aflevering van tfe geplaatste
orders- te verkrijgen, terwijl bouw' op buiten-
landsche werven to uitgesloten.
De minister van Sociale Zaken. dr. J. van den
Tempel, heeft gisteren to gezélschap vto den ad
ministrateur van zyn departement, hoofd der
afdeellng werkverruiming, den heer M. de Vries,
een bezoek aan de provincie Groningen gebracht,
waar de minister met den commissaris der Ktmto-
lrr ln de provincie Groningen, den griffier der
Staten van Groningen en den-rijksinspecteur der
werkverruiming ln Groningen, den heer A. Kwast,
enkele groote werken heeft bezichtigd.
Hedenmiddag heeft de.politie te gcherpenzeel
een als zwakzinnig bekend «taanden man, H. C.
van R. genaamd, aangehouden. Uit het onderzoek
ls gebleken, dat Van R. die vriendschapsbetrek
kingen met het slachtoffer onderhield, de vrouw
met een revolverschot heeft gedood.
Onder aasplctër van de afd. verkeer en ver.
keerstechniek van het KoninUUk Instituut vu
Ingenieurs en ran het comité „Vliegtocht Neder,
land—Indië" is gisteren in hotel Wtttebrug te
t Gravenhage een samenkomst gebonden, waar.
in da hesras H. J. K rem er, Ir. T. J. W. van Dam.
een en dipl, tag. E. A. Driessen, reap. 3e, 2e
en le winnaar van de door genoemd comité uit.
geschreven prijsvraag „Vliegtocht Nederland—
Indlë sonder tusechentondtaf" nadere in
hoofdzaak technischs toelichtingen hebben
gegeven vu hu ontwerpen.
Tot de autoriteiten, die deze byeenkomst bij
woonden, behoorden de commandant van de lucht
verdediging, luitenant-generaal P. W. Best, de di
recteur-generaal 'der P.T.T., dr. Ir. M. H. Pamme,
de oud-vlootvoogd van Ned.-Indië, vice-admlraal
Ferwerda, Ce commandant van de militaire lucht
vaart, kolonel van Heyst en de directeur van den
Luchtvaartdienst, de heer H. Ch. E. van Ede van
der Pais, -
De voorzitter der afd. verkeer en verkeers.
techniek, prof. Ir. J. Goudriaan en de secretaris
vu het comité Vliegtocht NederlandIndiS,
gep. kolonel H. Walaardt Sacré, spraken korte
woorden ter inleiding.
Dieseltractie
De hqkr H. J. Kremer gaf hierna een toe
lichting van h- door hem ond r het motto „Vei
ligheid" Ingediende ontwerp, waarvoor hjj de tech
nische gegevens voornamciyk verkreeg uit ver.
geiyklng met andere (bestaande) vliegtuigen, zyn
ontwerp berust op dieseltractie, waarvan hy de
voordeelen schetste, t-w. een hooger thermisch
rendement dan van benzinemotoren, lageren prijs
van de brandstof, minder- kieskeurigheid van den
dieselmotor en minder brandgevaar. Daartegen
over stun echter nadeelen, zooals grooter gewicht
pêf p.k. maximaal- vermogen, «boojere aanschaf
fingsprijs en, totnutoe, gebrek aan ervaring met
luchtvaart-ruw-oliemotoren, ln de Nederiandsche
verhoudingen, -
Het leeggewicht van „Veiligheid" bedraagt
7250 kg., het totaalgewicAt 16000 kg. Uitgegaan
IS vgn een éluChtouut van 34 uren en een snelheid
van 300 km. per uur bi.) volle beiastihg op 6000 m.
hoogte. De betalende loding ls bsgroot op 500 k g.
(post) of wel 3.15% van het totaal gewicht.
By een kostprijs vu 15*0.000 brengt spr. per
vlucht een a' chrUvlag vu 4M9 la rtkentag, ter-
sriJI het brudstofverbraik Is eaageaomen
7000 kg. en hetsmeerolleverbrnlkop400 kg.per
vlecht.
Boordt het luchtrecht byv. vastgesteld op ƒ0.20
pér 5 gram. dan kan per vlucht 13.000 worden
geïncasseerd.
Waar spr. de directe testen per vlucht op ruim
6000 taxeert, rest byna 7000 ter dekking van de
Indirecte lasten.
Gerekend ls opeea bemanning van zta man, n.l.
twee vliegers, twee marconisten «n twee werk
tuigkundigen.
Vier motoren
Ir' van Lammeren, zyn ont
werp „PH-L.A.V." behandelend! geide, dat het
was ontstaan uit zyn ontwerp van een driemotorig
geheel metalen vliegtuig voor den dienst
Amsterdam—Curacao: HIJ reként bij het
onderhavige echter op vier motoren. De grond
gedachten zijn evenwel dezelfde gebleven, n.l.
hooge kruissnelheid, maximum veiligheid, com-
fort voor passagiers en bemanning en groote be
talende lading. De kruissnelheid is gesteld op
De vliegtuigbouwer F. Koolhoven heeft
aan de gistermiddag in Hotel Wtttebrug
gehouden vergadering van het comité
„Vliegtocht Nederland—Indië". naar aan
leiding van de uitgeschreven prijsvraag
voor het ontwerpen van een vliegtuig,
dat de vlucht NederlandIndlë zonder
tusschenlanding zou kunnen maken, het
volgende telegram gezonden;
„Door drukte verhinderd meen jk via
dezen weg uw vergadering «rnstig te
moeten waarschuwen voor publicaties,
welke door medewerking instituut (be
doeld het Kon. Instituut van_ Ingenieur».
Red.) indruk zouden kunnen wekken,
dat deze ontwerpen het kunnen der Ne
deriandsche vliegtuig-industrie weer
spiegelen. Immers mededingers hoofdza
kelijk employees K.L.M., welke verkeers-
maatschappij zeker niet bakermat 'Ne
deriandsche vliegtuig-industrie genoemd
mag worden."
w.g. KOOLHOVEN.
Als algemeeae bekendmaking no. N van den
Opperbevelhebber van Laad- en Zeemacht bevat
de Staatscourant eett verordening voor de pers,
geldende ln het geheele grondgebied dee rijks. De
verordénta| laidt:
Artikel 1: Het ls verboden een dagblad, pe
riodiek, vlugschrift of eerdgeriel onder drukwerk,
geschrift of teekening te drukken, uit te geven of
voorzoover zy in de Nederiandsche taal zijn ge
steld dan wel ln het ryk zijn gedrukt cd uitgege
ven te verspreiden, aan te plakken of in den.
handel te brengen.
Artikel 2; Het ln deze verordening be
paalde biyft van toepassing op de ln artlkel l be
doelde drukwerken, geschriften en teekeningen,
ook al zyn die door den militairen censuur dienst
Indien deze is ingesteld vrijgelaten.
Artikel 3: Van het ln Artikel 1 gestelde ver
bod kan door het militaire gezag ontheffing wor
den verleend. Aan een ontheffing kan bet militair
gezag algemeene of byzendere voorwaarden ver
binden, terwijl eenmaal vastgestelde voorwaar,
den door dat gezag kunnen worden ingetrokken,
getriJzlgd of aangevuld.
Artikel 4: Verleende ontheffingen kunnen
door het militair gezag te allen tyde en zonder
opgave van redenen worden Ingetrokken.
Artikel 5: Ontheffing van het ln artikel 1
gestelde verbod wordt van rechtswege geacht ie
zyn verleend ten aanzien van alle ln artikel 1
bedoelde drukwerken, geschriften en teekenin
gen, vopr zooverre ln deze algemeene bekend
making niet anders ls bepaald, dan wel door het
.militair gezag of den militairen censuurdienst
indien deze la ingesteld by algemeene be
kendmaking of bijzondere aanzegging niet an
ders zal worden, bepaald.
A r t i k e 6: Èeri algémeêh'e bekendmaking
of bijzondere aanzegging, ris in het vorige arti
kel -bedoeld, kan made betreffen het drukken,
uitgeven, verspreiden, aanplakken of inden han
del brengen van alle in artikel 1 bedoelde druk.
vlerken, geschriften of teekeningen van een be
paalden natuurlijken dut wel rechtspersoon of
lichaam, hetzy door dien natuuslyken of rechts,
persoon of door dat lichaam zelf, hetzy door
derden.
A,rtlkel 7: L Geen ontheffing, als bedoeld
ta artikel 5, wordt geacht te zyn verleend voor
zooverre het drukwerk, geecbrift of de teekè.
nlng naar Inhoud en (of) strekking dab
naar den uiteriyken vorm.
A. In geval van een oorlog, waarin Nederland
niét als oorlogvoerende mogendheid betrokken
ta uiting geeft aan gevoelens van vijandschap,
Kaat of minachting tegenover eenlge oorlogvoe
rende mogendheid, K*re overheid of een harer
overheidsorganen of leidende figuren, dan wel
waarvan inhoud en (of) strekking voor zooda
nige mogendheid, hare overheid of een harer
overheidsorganen of leidende figuren als belee-
digend of noodeloos krenkend moet worden be
schouwd.
B. Een afbeelding, beschryving of eenlge by.
zonderheid Inhoudt met betrekking tot 's lands
defensie in het algemeen, dan wel bijzonderlijk
met betrekking tot functies en standplaatsen
van militairen, eenig militair werk, militairen bij
de uitoefening van des dienst, militair materieel,
bij, althans ten behoeve van de weermacht in
gebruik, gebouwen en getimmerten, waarin mi
litairen zyn ondergebracht voor welk doeleinde
ook, of waarin zich militaire bureelen, stafkwar.
tieren, of commandoposten bevinden, of waarin
militaire paarden of militair materieel zijn on.
dergebracht, militaire vliegvelden, vliegparken
en landingsterreinen met hun roerend en onroe
rend toebehooren, bivaks, militaire auto- en wa
genparken, en ln het algemeen alle dergelijke
of andere gegevens omtrent land. en zeemacht,
haar taak, bevoorrading, uitrusting en verrich
tingen.
C. Mededeelingen Inhoudt inzake maatregelen,
de evacuatie betreffende of de voorbereiding
daarvan door het militair en (of) burgerlijk ge
zag waaronder te dezen wordt verstaan het
noemen van namen van gemeenten, buurten of
streken, welke voor afvoer der bevolking ln aan
merking komen, van namen van vluchtoorden,
het vermelden van de wijze, waarop en de land.
en waterwegen, waarlangs de eventueele afvoer
dpr bevolking zal geschieden, het vermelden van
gedragsregels voor de bevolking by evacuatie,
tenzy de gegevens daartoe zyn verstrekt door
den minister van Defensie, den minister van
Binnenlandsche Zaken, den Opperbevelhebber
van Land. en Zeemacht of de commissie burger,
bevolking.
D. Bestemd en (of) geschikt is om de krijgs.
tucht bij en hét zelfvertrouwen ln de weermacht
of eenig onder, of bestanddeel daarvan te onder,
mijnen, en in het algemeen moet worden geacht
gevaar op te leveren voor den geest van de
weermacht of voor de veiligheid des lands.
E. Beleedtgend. dan wel noodeloos krenkend
moet worden'geacht voor het openbaar gezag>:
eenig openbaar Tlchaaör'Of eenlge openbare In
stelling.
F. Afbreuk kan doen aan de weerbaarheid en
het zelfvertrouwen van de bevolking.
G. Biykens mededeeling van de regeering of
van den Opperbevelhebber van Land* en Zee
macht op eenigerlel andere wijze afbreuk doét
aan de belangen en (of) de veiligheid van den
Staat
2. Onder de uitdrukking „naar den uiteriyken
gebezigd to lid V van dit artikel, worden
o.m. verstaan:
c A- Het .gebruik van «ensatloneele koppen en
zensiftlonlele slagzinnen, welke geen voldoende
verantwoording vinden in den inhoud van de
berichten, waarop ie betrekking hebben.
B, Het zoodanig weergeven van offictotie be
richten, dat de oorspronkeiykt strekking niet tot
haar recht komt.
C. Het opnemen van gruwel-propaganda-berioh-
ten.
D. Het door letterkeuze, opmaak of plaatsing
In de pagina verleenen van extra wparde en aan
dacht aan berichten, uitgaande van een oorlog
voerende mogendheid.
Artikel 8: 1. Geen ontheffing, als bedoeld ln
artikel 5, wordt geacht te zijn verleend voor zoo
verre het drukwerk, geschrift of de teekening
hetzy haar-inhoud en (of) strekking, dan wel
naar den uiteriyken vorm:
le: aandringt en (of) aanstuurt op het verlaten
door Nederland van het beginsel en (of) het
standpunt der neutralieit;
2e. eenige mededeeling bevat zonder toe
stemming van de bevoegde militaire autoriteit
met betrekking tot het et entueel bedreigen, in ge
vaar brengen of schenden van de Nederiandsche
neutraliteit door eenige oorlogvoerende mogend
heid, dan tvel met betrekking tot,eenige poging
daartoe.
3e. Twijfel kan doen wekken aangaande, dan
wel betwist de neutrale houding der Nederiand
sche regeering. Het Nederiandsche volk, of de
Nederiandsche pers in haar geheel.
4e. De neutrale houding van eenig Neder
landsch persorgaan, dagblad of periodiek zonder
ernstige, aan het landsbelang ontleende redenen
verdacht maakt, betwist of ln twyfel stelt.
5e. Blijkens mededeeling van de regeering of
van den Opperbevelhebber van Land- en Zee
macht op eenigerlel wijze afbreuk doet aan de*
belangen en (of) de veiligheid van den Staat.
2. Het bepaalde in alinea 2 van artikel 7 ls
met betrekking tot den inhoud van lid l van
dit artikel op overeenkomstige wijze van toe
passing.
VT tik el 9. I. Drukkers of uitgevers van na
der door of vanwege het militair gezag aan te
geven drukwerken, geschriften en teekeningen
zyn verplicht om op vordering van dat gezag
van elke uitgave of herdruk den titel, den naam
van den auteur en (of), den strafrechteiyk aan-
sprakelfjken redacteur alsmede de korte inhouds
opgave, dan wel het drukwerk, geschrift of de
teekening zelf, schrifteiyk ter kennis van dat
gezag té brengen.
2. Het militair gezag to voorts bevoegd
indien daartoe naar zyn oordeel aanleiding be.
staat na kennisneming van de korte inhouds
opgave alsnog een exemplaar van het druk.
werk, geschrift of de teekening ter inzage te
vragen, tenèlnde van den volledlgen Inhoud te
kunnen kennis nemen.
Artikel 10. Overtreding van eenige bepa
ling dezer verordening wordt overeenkomstig
het bepaalde in art 47 van de wet van 23 Mei
1899 (Staatsblad No. 128) gestraft met hechte
nis van ten hoogste een jaar of geldboete Van
ten hoogste duizend gulden.
Artikel 11: Met de handhaving en met de
zorg voor de naleving van deze verordening, als
mede met de opsporing van krachtens eenige be
paling van deze verordening strafbare feiten zyn
belast, naast en behalve dé door het militair ge
zag met het toezlchtem de pers belaste officieren:
le. de ambtenaren/ Bedoeld in ért. 141 van het
wetboek van strafjéordëring; 2e het personeel
der Konlnkiyke MBrechayssee; 3e liet personeel
der militaire politik
Artikel 12: L Deze verordening zal woeden
afgekondigd door plaatsing te» de- Nedertondache
Staatscourant. 2. Zij treedt in werking op den der
den dag na bare afkondiging. 3. Zy kan worden
aangehaakt onder de benaming „peraverordenlng
van den O.L.Z.".
Getost en beveelt een ieder, wtoo zulks aangaat,
zich overeenkomstig het vorenstaande, en byzon-
dertyk overeenkomstig eenigé kraohtens deze ver
ordening gegeven verbodsbepaling te gedragen.
De vprordening to gisteren afgekondigd en treedt
dus Zpterdag in werking.
309—400 km. per uur eu de reisduur op Mtl
uren, welke echter by afsnyding van baMalda
stukken der bestaand» route kan worden bekort
tot 30—40 uren voor een route Amsterdam-
AtheneKarachiBatavia. De romp van het
door hem ontworpen vlegtuig la sulver stroom,
lijnvormig.
De maximale snelheid is ruim 550 k ra. op 5150m.
hoogte. De rompconstructle bestast uit san buiten
en een binnenwand, welke door tongsstringert aaa
elkander zyn verbonden. Hat totaal gewicht is on
geveer 35000 kg.
Wat de boawkostea betreft, rekest apr. eg
2.7M.0M.
Bij den aanvang van de ralddagsittlng héétte
de voorzitter den mtototer van waterataat, Ir. i. V
Albarda. welkom.
De vliegende vleugel
Ir. E. A. Dr leizen, hierna het woord var-
krijgend ter behandeling van zyn met den eerztén
prijs bekroonde ontwerp „De nieuwe weg", ïelde,
dat. wyi het lange afztandrecord 12000 km. be
draagt, en da afstand Amsterdam-Batavia meer
dan 13000 k m.. een nieuwe weg gevonden moest
worden voor een non-stopvlucht.
Door de reserve, die noodig ls, werd tfpor de
pryavraag een prestatie geëischt, die omftraeka
40 tot 50 grooter ls dan het record op het
oogenbiik,
Het gekozen type ls dat van den vliegenden
vleugel. Het laagste brandstofverbruik wordt be
reikt door den dieselmotor. Deze biedt volgens
spr. ondanks hooger gewicht, een «anzieniyke
winst met betrekking tot den actte-radiui.
Spr. kwam tot een totaal gewicht van ir.560
kg, en een leeggewicht van 8000 kg., soodtf
rekening gehouden met het gewicht aan beman
ning en betalende lading, een maximale hoeveM-
held brandstof en smeerolie van 9000 k g. c wéi
10.000 liter kan worden meegenomen. Aar. be
talende lading kan, Indien voor een afstand veil
17.500 km. brandstof fan boord moet zyn, 85^
kg. worden meegevoerd. Indien men evenweJ
halverwege een tusschenlanding zou maken om
brandstof bij te vullen, zat de beta( nde lading
reeds met een belangrijke hoeveelheid toenemen,
en wel tot pl.m, 4250 kg.
Wat de kO! tcnramlng betreft, spri'rekent voor
onderzoekingen en vrindtunnelproeveB 30.008,
voor bouw en beproeving van een klein vllegtrig
ƒ200.000 en voor den bouw raa het definitie»»
vliegtuig 1.000,000.
De jaariyksche Inkomsten berekent hij, Indien
een vliegtuig per week slechts een retourvlucht
maakt waarby aan post 60% van het laadver
mogen wordt aangeboden, terwijl het lucht recht
op 10 cent per 20 gram zou zyn gesteld, op
ƒ1.170.000, waarvoor 2000 uren ad 585 wordt
gevlogen.
Deikundigen dan het woord
Hierna werd gelegenheid gegeven tot het (tel
len van vragen.
Prof. ir. Van der Maas {Natonaal Lucht
vaartlaboratorium) merkte op. dat het ontwerp-
Van Lemmeren een normale on*wikkeling van
de luchtvaart vertegenwoordigt. Het ontwerp-
Driessen wijkt het meest 'an den b?ttRanden onfc*
wikkelingsgang af, doch beschikt over zeer groote
aantrekkelijkheid, al lykt spr. de gekozen kruis-
snelheid van nog geen 300 k m. te laag, genen,
dat rekening moet worden gehouden met krach-
tigen soms stormachtigeh tegenwind. Spr. steMe
eenige technische vragen, om. met betrekkin tót
den actie-radius en de belasting. Noodig zal h«
zyn een aantal modelproeven te houden voor de
verdere beoordeeling van de capaciteiten van de
gekozen types, in het bijzonder dat var. Ir
Driessen.
Ir. M. Beding (Fokkerfabrieken) zeide groote
bewondering te hebbea voor hen, die als enkel)»-
gen de» moed hebben gehad ontwerpen voor dese
Prijsvraag rit te werken. De drie ihtynrteaaara
hebbea bl(Jk gegeven van groot enthoaeiasme, al
hebbea zy eenig tekort getoond aaa werkelijk
heidszin. Zoo Is bet de vraag of in het ontwerp
van den beer Kremer de vlengel voldoende weer
stand zal kaanen overwiaaen, terwyi zoowel la
hei oatwerp-Kremer als la bet oatwerp-Vaa Lam
mere» de ventilatie groote moeilijkheden zal op
leveren.
t/sta;
Het is voorts de vraag of het/staavtlooze vlieg
tuig den heer Driessen reden kan geven tot op,
timisme, gezien de practijk totnutoe, die het niet
verder, dan eenige proefnemingen heeft gebracht.
Spr. gelooft vooralsnog niet. dat een van de drie
bekroonde ontwerpen voor een vliegtuigfabriek te
verwezenlijken zal zijn.
De heer Van Balkom (K.L.M.-vlieger) stelde
eenige vragen betreffende het uitzicht en betref
fende het uitvallen van motoren.
De heer Slot (Kon. Mij. De Schelde) waz van
oordeel, dat op het gebied in het staartlooze vlieg
tuig, waarmee spr. den helaas te vroeg ontslapen
uitvinder Grunfeld belangwekkende prestaties
heeft zien verrichten, de proefnemingen moeten
norden voortgezet.
Spr. hoopt, dat men) tot een verdere uitwerking
in de onderhavige projecten zé! komen en dat de
industrie in de gelegenheid zal worden gesteld,
daaraan deel te nemen.
De heeren Kremer, tr Van Lammeren en lr,
Driessen beantwoordden de gestelde vragen.
Kol. Walaardt Sacré zegde gaarne toe. dat het
comité „Vliegtocht. Nederland—Indlë" zal voort
gaan op den ingeslagen weg.
Prof. Goudriaan sloot de bijeenkomst met woor
den van dank en opwekking voor den verderen
arbeid.
Opgegeven door v. d. Graaf en Co. te Amsterdam.
Uitgesproken: 22 April: J. M. Brouwer, bloembol-
tgeepeoASPI
lenkweeker, Sassenheim, cur. mr. E. Bolilua, Leiden.
23 April: B. U Lieverne, achHdaf, LU*e, Kanaal
straat 69, cur. mevr. mr. C. L. Vla—«anders. Haar-
lem; C. J. W. v. d. Schoot, winkelier In emballage-
artikelen. Hillegom. Van Meerbeelstraat cur. tnr. J.
G. Bettink, Haarlem: J- Schuchart, bloembollen han
delaar, Heemskerk, JMolenstreng 96. cur, mej. mr. C.
H. Deknatei. Haarlem. r
Vernietigd: 22 April: J. Klein. chauffeoHitpntaur,
Den Haag.
Marktbericht van 25 April.
De prijzen voor vereehe visct» waren:
Tarbot 144—130, tong 88—62, heilbot 148—123
ct., per kg.: griet 35—23. zetseboi 31.50—20.50,
kleinsehol 20-6.80, bot 4.10, schar 10-3, tong
schar 37—24, poontjes 8.50—5.50, groote sehfl-
viach 35, middel id. 31, kldnmiddt! ld. 2250»-
20. kleine ld. 1950—12. groote gul 1650. wyting
950—130, makreel 5.70-3.00, verache baring
550—4.70, per 50 kg„' kabeljauw 80—35. per 123
kg*vleet 250, leng 3-3, kooMsch 1.66-0.48,
per stuk.
Afslag: 412 kisten versche baring.
Trailers: IJm. 180, 485 manden, ƒ4970: Hm. 9,
1670 manden, ƒ7520.
Logger»: Sch. 121, ƒ2260; K.W. 74, ƒ2350;
K W, 70, 700; K.W. 60, ƒ630
Kotters: Hm. 210, ƒ630, H.D. W. ƒ370;