Mees en Uil weer op het K.L.M.-nest Britten in de Trondhjemfjord? Situatie in Noorwegen wijzigt zich snel. Roeros in Duitsche handen. Belgische Kabinetscrisis NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN Frankrijk stelde Rome nogmaals besprekingen voor. De Dominions en de oorlog. om een kleinigheid met een diepen achtergrond Duitsche mijneit en Britsche pamfletten. Vrijdag 26 April 1940 79e Jaargang, Xo. 20307 STOCKHOLM, 26 April.•'(Reuter)* Vol&ens hier ontvangen onbevestigde berichten zijn Britsche oorlogsschepen de Trondhjeni-fjord binnengedrongen, na zich een weg te liebben gebaand voorbij de kanonnen van het fort van Agdenes, vanwaar de Duitschers den toegang tot de fjord beheersehten. Vreemdelingenlegioen begint Ciano achtte het oogenblik niet opportuun. Twee gemotoriseerde divisies Succes en verlies Dé kostwinnersvergoeding. ER WACHTING De Biïvseint: Jtode Vries afgetreden als voorzitter van de Technische Commissie van den K.N.Z.B. Directeur F. TIETER Bur. Merkt 31. Tel. 214# Postgiro 48400. Uil Donderdag 11 April van Malmö naar Stock, holm vertrokken, waar zij veilig op het oogen. blik van vertrek konden wachten. Aan brantf ontsnapt Al» bijzonderheid vertelden de heeren CcUssen- dorlfer en Sillevis nog, dat belde machine# in den nacht van Maandag 8 op Dinsdag 9 April aan een groot gevaar x|ja ontsnapt. In die t nacht is er brand uitgebroken op het vliegveld van Malinö. De groote hangar, waaiüi de Nederldksche toestellen stonden geborgen, brandde geJeel uit en het is aan de tegenwoordigheid van geest van het peisoneel van de Zweedsche luchtvaart, maatschappij A.B.A. te danken, dat de K.L M - toestellen kqnd.jp worden gerecl. De hangar brandde geheel uit. Daarin bevpntjen zich de radiodienst, de meteorologische dienst, de tele fooncentrale en het magazijn van reservemate riaal van de A.B.A., welke door het vuur .gen groot Verlies heeft geleden. Snelle terugreis Omtrent de voorwaarden, waaraan Geijssen- dorffer en Sillevis moesten voldoen om naar" Ne derland te mogen terugkeeren, zeiden zij, dat de Zweedsche regeering een speciale route had opgegeven, welke iets zuidelijker dan Gothen burg lag en de machines moesten over dit ge deelte van Zweden op een voorgeschreven hoog te vliegen. De regeering had de luchtdoelbatte- rijen op deze route In kennis gesteld van het passeeren van de N'edcrlandsche machines. De Duitsche regeering had geen speciale voor schriften geëischt. Alleen, had men gezegd, dat het aan te raden was, zoo hoog mogelijk te vlie gen. In rechte lijn z(jn de K.L.M.-machines van Stockholm over Gothenburg dwars over Dene marken naar de Noordzee gevlogen en vandaar ln zuidelijke richting naar 9chiphol. Deze vlucht duurde ongeveer 41/2 uur. Om 7 minuten voor 3 landde de Mees: een kwartier later streek de Uil neer. Op voorschrift van de desbetreffende regee ringen mochten geen passagiers wprden ver. voerd, hoewel men een kleine veertig aanvragen had van Nederlanders, die van de gelegenheid wilden gebruik maken om naar het vaderland terug te keeren. Onder deze aanvragers was o.a. ook de ^bemanning van de Bernisse. Tijdens den tocht van Stockholm naar Amster dam was het weer voortreffelijk en het zicht uitstekend. Noch Geijssendorffer noch Sillevis hebben evenwel iets gemerkt van den oorlog i Op Schiphol werd de bemanning der vliegtui gen welkom geheeten door den heer D. J. de Vries, hoofd van de afdeeling handel van de K.L.M.. die namens den heer Plesman ultipg gaf aan de dankbaarheid van de K.L.M. dat ook de ze vogels weer in het nest zijn teruggekeerd. Ka een vlucht van 41/8 nar zijn de K.L.M.- toeetellen Meen en Uil, die door het binnentrekken Vin de Duitscher In Denemarken en Noorwegen 'aanvankelijk -ep bet vliegveld van Malmö in Zweden werden opgebonden, op het Amsterdam- sche vliegveld Schiphol veilig geland. De bemanning van de Mees bestond uit gezag voerder Geijssendorffer, telegrafist Oolgaard, boordwerktuigkundigen Akkerman en Bernaert en steward Korstenije: de Uil was bemand mef gezagvoerder Sillevis, marconist Bossen, boord werktuigkundige 'ooienaar en steward Massa. Voorts maakten deze vlucht mee de stationswerk tuigkundige van het vliegveld Malmö, Houtbrake, en de vertegenwoordiger van de K.L.M. ln Stock holm. de heer J. H. de Stoppelaar. Geijssendorffer -n Sillevis vertelden, het-een en ander over het gedwongen oponthoud, dat zij in Zweden hebben gehad. Op Maandag 8 April waren zij met den normalen lijndienst van Amsterdam naar Malmö gegaan en het was de bedoeling, dat z\j Dinsdag 9 April naar Schiphol zouden terug keeren. In den nacht van Maandag op Dinsdag evenwel trokken de Duitschers Jenemarken en Noorwegen binnen. De Zweedsche regeering nam toen den maatregel de vliegvelden naar 't zuiden van Zweden te eyicueeren. zoodat de Mees en de Men gelooft, dat tn de binnen-fjord een licht» kruiser en verscheidene torpedojagers van dr Duitschers liggen, die de Britsche en Noorsebt troepen in den sector van Steinkjer met gra naatvuur hebben bestookt Verklaard wordt, dat reed» Britsche gevecht» vliegtuigen in actie zijn geweest en volgens een bericht hebben zij een zwaren Duitschen bom menwerper neergehaald. Nu, zooals gisteren gemeld, nog meer Britach en Fransch luchtafweergeschut aangekomen ia. beschikken de geallieerde en Noorsche troepen thans over doeltreffende middelen om aan de bedreiging van voortdurende bonfbardementen het hoofd te bieden. DRONTHEIM, N00RWEOENS MOOISTE STAD. STOCKHOLM, 26 April. (Un. Pr.). Da gén s X y h e t e r meldt, dat troepen van het Franache vrevrndelingenleKioen onder beschutting van de dnisternia ln Noorwegen geland *ljn en nit Xani* soa direct naar het slagveld gezonden lijn. Bovendien kunnen Engelse he bommenwerper» en Jachtvliegtuigen snel in actie gesteld woeden van drie nieuwe luchtbasea uit „ergena aan da noordelijke fjorden**. r»e voorhoede van een gemotoriseerde' Duitacha colonne, die door het Oeaterdal oprukt, sou vol* gena Stockholm Roeros bereikt bebbèn. doch vol* gena nieuwe onbevestigde berichten la dese stad weder ontruimd. Van Dnmhaas en Storen uit rukken geallieerde troepen door het Oaterdal op om den Buitechen «opmarech te atuiten. 200 Noorsche soldaten en tal* rijke vluchtelingen ronden nit Roeros over de Zweedsche grens getrokkeir rijn. N y a li a g 11 g t A 11 e h a Bd a te Namsoa meldt, dat 100 k m. ten N. van Trondhjem de geallieerde troepen riek hardnekkig tegen Duitsche aanvallen verzetten. |f Uit b«VOF(d« bronnen te Rome wordt bericht, R, dat do Fransch» am ba»- •adenr Francois Poncet §M wD «cn bezonk heeft ge- bracht aan Ciano in 'het lp Palazzo Chigt, waarbij jB?« WÊt hij -de i'«gelijkheid ,fg -jdwf JB heeft aangndnld, dat Frankrijk en all# hnn besprekingen over de I'ran.rhitallaansrhe geschillen zonden hnn- U ^^M^^n^nit hoogst Poncet. betronnhnre Fransche zoowel als Italiaansehe knagen heeft Ciano 'geantwoord dat tot zijn spijt „het oogenblik niet opportnnn *«s" meldt Ünlted Pres». Poncet legde zijn bezoek af op den dag, dat hij wa» teruggekeerd uit Parjjs, waar hij met leden van. de regeering besprekingen bad gevoerd o.a. met den premier Reynaud. In doorgaans goetfin- geUchte kringen te Rome verluidt, dat verklaard werd, dat Frankrijk bereid was de tusschen belde landen hangende problemen aan een ernstige be- zcheuwtng te onderwerpen, mits een hervatting van de besprekingen geenerlei bindende kracht A priori vöor de Fransche regeering zou hebben. Volgen» aen doorgaans goed-getnlormeerd zegs man son Poaeet, die sedert het uitbreken van pen oorlog reeds vier- of vijfmaal een hervatten van de Fraaach-ltaliaapsche besprekingen zon hebben gesaggereerd, waarbij hij ateed» een hoffelijk, doch weiplp bemoedigend antwoord ion hebben ontvan gen, thans verklaard hebben, dat het ditmaal wel •tak do laatste keer zon kannen zijn, dat Frank- rQk d« gelegenheid tot hervatten der besprekingen aan hebben peopend. naar bet D-NJL versmalt, bet gebied van TiealMn tegen Iedere bedreiging van jiet noor. den alt beveiligd. De gencMniaanl. van de af. deelingen, die de Dniteche troepen tegenover zich vindon, wordt volgens de tot dusver opgeda. no indrukken als gering gekenmerkt Het Britsche ministerie van oorlog heeft offi cieel medegedeeld, daf het niet waar is. dat de Britsche strijdmacht in Noorwégen moest te rugtrekken. Wél Is een voorhoetfcdetschement, op weg van Nmeoe naar Trondhelm. op een sterkere Duit sche afdeeling gastooten. De Duitschers hadden ovar de Trondhelm-fjord versterking aangevoerd en dreigden de Britten af te snijden van hun hoofdmacht. Be Engelschen trokken derhalve te. rug. Zij werdén niet achtervolgd en naar ver. nomen wordt graven de Duitschers sich aan het boveneinde van de fjord in. De Bngelsche troepen hebben eenige verliezen geleden. Donderdag is e» als het ware een wedloop ge weest tnsacben de Duitschers es de geallleerdea om de beheerechlng der stellingen om Böroa, waar de slag om Trondheim waarschijnlijk in de komen de dagen zal worden besliat. Br wan geen ver. binding tuaechen Röros en Zweden mogelük, en het eenige nienw», dot er te vernemen was, kwam van vlachtelingen en nit verschillende militair» bronnen te Stockholm, die nog steeds vertroawe- pfpyffiyi entrangen betreffende de sich mei wljxigeodé situatie. Dp jongste rapporten wijzen erop, dat da stad Röros la Dnitshho handen le gevaHen. De ge- ailirerde troepen, die op weg zijn van Dombaas vla Stören naar Röros zijn gedeeltelijk gearriveerd en SU hebben in allerijl stellingen betrokken op de heuvel», teneinde die ponten in den komenden strUd te kunnen beheerschen. De otreek Juist ten noorden van de stad zal Vermoedelijk het gevechtsterrein worden. Naar wordt gerapporteerd, zouden -eeds heftige patrouilleschermutselingen geleverd worden. De snelheid, waarmede de Duitschers door het OeSttrdal Voortrukken, was Donderdag beduidend mmder, tèrwyi de colonne de waterscheiding be reikte, welké het Oesterdal van bet Gaudal scheldt. De Duitschers vochten den geiteden mor gen om tot Röros te komen. De spoorlijn en de weg, waèrlaftgs de Duitschers voorttrokken, klimt door bochtige ravijnen de hooge bergen in, het geen voor de verdediging een ideale positie is en mogelijk het zwaartepunt van de verdediging van de geallieerden zal Worden. Eenmaal over de wa terscheiding loopen de weg en de spoorlijn van de hepVeis ai naar beneden in de vallei van de Gauia- rivier tot aan Trondheim. dat honderdtwintig kilóittéter verder m noordwestelijke richting ligt. Donderdag is te Londen de landing van het Austra- lische en Nieuw-Zeelandseke leger in Gallipoli her dacht. Er werden kransen gelegd op het Cenotaaf, een kerkdienst werd gehouden en de British Empire Service League bood een déjeuner aan. Aai dit déjeuner voerde Stanley Bruce, de Australische hooge commissaris en de vroegere Australische premier, het woord. Hij wees er o m. op. dat in den vorigen oorlog Australië met een bevolking van nog geen vijf miilioen 450.000 soldaten had gezonden en de Dominions in het geheel ruim een miilioen. Sindsdien is de bevolking van Australië met vijftig procent toegenomen, terwij! de bevolking van het overige Britsche rijk even eens zeer vergroot is. Dit beteekent een overeenkomstige toeneming ln de militaire bijdragen, welke de Dominions in den Huldigen oorlog kunnen léveren. Bovendien had Australië ln den vorigen oorlog 800 vliegerofficleren gezonden! die 300 vijande lijke vliegtuigen hadden neergehaald. Onder het rijkeopleidlngaschema voor piloten echter, zou Australië 14.000 piloten en 163100 andere leden van vliegtnigbomanningen benevens 27.00C mnn per soneel voor den gronddienat zenden. In totaal zouden 80.000 Anstreiische vliegerofficieren ge zonden worden, tegeti de 600 van den vorigen oorlog. Gelijke vorderingen zijn gemaakt in Canada, <'tt een veel grooter bevolking heeft dan Australië. Hetzelfde is hgl geval tn Nleuw-Zeeland en Zuid-Afrika en er kan geen twijfel aan zijn, dat de bijdrage van de gezamenlijke Dominions aan de oorlogsinspanning zelfs nog effectiever zal sljn, dan van 19141918. Spr. geloofde, dat de Dominions wederom een der beslissende factoren voor de overwinning der geallieerden zouden vormen. In Duitsche kringen wordt bevestigd, jlet de colonne, welke poogt contact tot stand te brengen met de landingstroepen in Trondheim, samenge steld lz nit twee xwear-gepantferde' en gemotori seerde divttiés. De divlMee zijn Tolbomen gemoto riseerd en trekken geheel op wielen voort, in «tra- tegisch opricht zou een dergelijke colonne met zulk een leeg» verbindingslijn taszehen do vijan delijke heuvels ernstige moeilijkheden ontmoeten, indien rij op tegenstand sou stuiten ea sou moe ten stoppen. Daarom trachten de Duitschers bun posities ie verbroeden. Aan de gren* wordt eehter gemeld, jptt de Noren rich hardnekkig in het berg achtige gebied aan weer»rijden van den weg te weer stellen. En dit, gebied ie namelijk gemecha niseerde kracht van geen beteekeals en daar ont moetten do Noren de Duitschers onder gelijke om- staadigkedep en zijn sU in staat, hen tot staan te brengen. Aftonbledet beweert, dat de positie van de gecombineerde Noorsche en geallieerde strijd krachten om en ten noorden van Steinkjer nog steeds uiterst moeilijk is. Het blad voegt eraan toe. dat de Dultsshe troepen bij Steinkjer voor treffelijk sljn uitgerust en pantserwagens en tank» tot hun beschikking hebben. Teven» zou. den SU gesteund worden door een lichten krul. ser en minstens twee torpedobootjagérs, die tot aan het eind vSn de Trondheimfjord zijn doorge. drongen en die de geallieerde posities onder vuur nemen. Aftonbladet meldt tenslotte, dat veisterklngèn voor de Duitsche troepen in bet district Van Trondheim uit bet zuiden zijn aan. gekomen. De snee essen der Dniteche troepen ten noorden Tsa Trondheim meldt bet D.N'.B-, zijn voor de verdere oorlogvoering ran Bet grootste belang. Door do bezetting van' belangrijke aagten en De heeren Ceyuendorffer (links) en Sillevis (reektsjvertellenin het restaurant op Schiphol hun echtgenooten van hun wederwaardigheden tijdens het gedwongen oponthoud in Zweden. H«t Ud der Tweede Kamer, de heer Posthuma, heeft aan den minister van Defensie de volgende vragen gesteld: 1. tl het waar, dat-de kostwinnersvergoeding voor de militairen, die tijdens hun verlof ziek worden en deswege thuis oh tn een inrichting moeten worden verpleegd, niet wordt uitbetaald? 2. Indien dit zoo is, ls de minister dan, waar dit alk ten onbillijkheid, wordt aangevoeld en ln de betreken gezinnen moeilijkheden veroorzaakt, bereid dtt verbod ln te trekken? Verwachting geldig vin hedenavond tot morgenavond ongeveer 19 uur: Betrokken tot halfbewolkt, overwegend droog, eenige verdere stijging van tem peratuur, meest zwakke wind uit Zuide lijke richtingen. Aftonbladet verneemt uit den omtrek van Malmö. dat visschers hebben medegedeeld, dat de Duitschers ,n het zuiden van de Oostzee uit gebreide nieuwe mijnenvelden hebben gelegd. nabU de Zweedsche kust. Er ia vooral gevaar in de wateren om het voormalig-Deensche eiland Bornholm en de visschers worden gewaar schuwd, zoover mogelUk uit de kust te blijven. De risscherij wordt door deze nieuw# mijnen zeer belemmerd. Uit Varberg wordt vernomen, dat bij vergis sing een groote Britsche bommenwerper Dinsdag, avond boven de stad heeft gevlogen en pamplpt. ten heeft gestrooid, die gelicht waren tot de Duitsche soldaten fn hen adviseerden zieh niet bi) het axpetilbe-leger voor Noorwegen te voe- De heer Jan de Vries heeft, naar wordt ge. ineld, ln verband met bijzondere omstandig heden bedankt als voofzltter van de technische «ommisale van den K.ÊRZ-B. Het best uur. benoemde den heer A. W. Sabel Tzn. In de plaats van den heer De Vries in de T.C. Tot aan de eerstvolgende algemeene ver. gadering tal de heer Snbel het waarnemend.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1