Mees en Uil weer op het K.L.M.-nest
Britten in de
Trondhjemfjord?
Situatie in Noorwegen
wijzigt zich snel.
Roeros in Duitsche handen.
Belgische Kabinetscrisis
NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
Frankrijk stelde Rome
nogmaals besprekingen
voor.
De Dominions en de oorlog.
om een kleinigheid met
een diepen achtergrond
Duitsche mijneit en Britsche
pamfletten.
Vrijdag 26 April 1940
79e Jaargang, Xo. 20307
STOCKHOLM, 26 April.•'(Reuter)*
Vol&ens hier ontvangen onbevestigde
berichten zijn Britsche oorlogsschepen
de Trondhjeni-fjord binnengedrongen,
na zich een weg te liebben gebaand
voorbij de kanonnen van het fort van
Agdenes, vanwaar de Duitschers den
toegang tot de fjord beheersehten.
Vreemdelingenlegioen begint
Ciano achtte het oogenblik
niet opportuun.
Twee gemotoriseerde
divisies
Succes en verlies
Dé kostwinnersvergoeding.
ER WACHTING
De Biïvseint:
Jtode Vries afgetreden als voorzitter
van de Technische Commissie
van den K.N.Z.B.
Directeur F. TIETER
Bur. Merkt 31. Tel. 214#
Postgiro 48400.
Uil Donderdag 11 April van Malmö naar Stock,
holm vertrokken, waar zij veilig op het oogen.
blik van vertrek konden wachten.
Aan brantf ontsnapt
Al» bijzonderheid vertelden de heeren CcUssen-
dorlfer en Sillevis nog, dat belde machine# in den
nacht van Maandag 8 op Dinsdag 9 April aan een
groot gevaar x|ja ontsnapt. In die t nacht is er
brand uitgebroken op het vliegveld van Malinö.
De groote hangar, waaiüi de Nederldksche
toestellen stonden geborgen, brandde geJeel uit
en het is aan de tegenwoordigheid van geest
van het peisoneel van de Zweedsche luchtvaart,
maatschappij A.B.A. te danken, dat de K.L M -
toestellen kqnd.jp worden gerecl. De hangar
brandde geheel uit. Daarin bevpntjen zich de
radiodienst, de meteorologische dienst, de tele
fooncentrale en het magazijn van reservemate
riaal van de A.B.A., welke door het vuur .gen
groot Verlies heeft geleden.
Snelle terugreis
Omtrent de voorwaarden, waaraan Geijssen-
dorffer en Sillevis moesten voldoen om naar" Ne
derland te mogen terugkeeren, zeiden zij, dat
de Zweedsche regeering een speciale route had
opgegeven, welke iets zuidelijker dan Gothen
burg lag en de machines moesten over dit ge
deelte van Zweden op een voorgeschreven hoog
te vliegen. De regeering had de luchtdoelbatte-
rijen op deze route In kennis gesteld van het
passeeren van de N'edcrlandsche machines.
De Duitsche regeering had geen speciale voor
schriften geëischt. Alleen, had men gezegd, dat
het aan te raden was, zoo hoog mogelijk te vlie
gen. In rechte lijn z(jn de K.L.M.-machines van
Stockholm over Gothenburg dwars over Dene
marken naar de Noordzee gevlogen en vandaar
ln zuidelijke richting naar 9chiphol. Deze vlucht
duurde ongeveer 41/2 uur.
Om 7 minuten voor 3 landde de Mees: een
kwartier later streek de Uil neer.
Op voorschrift van de desbetreffende regee
ringen mochten geen passagiers wprden ver.
voerd, hoewel men een kleine veertig aanvragen
had van Nederlanders, die van de gelegenheid
wilden gebruik maken om naar het vaderland
terug te keeren. Onder deze aanvragers was o.a.
ook de ^bemanning van de Bernisse.
Tijdens den tocht van Stockholm naar Amster
dam was het weer voortreffelijk en het zicht
uitstekend. Noch Geijssendorffer noch Sillevis
hebben evenwel iets gemerkt van den oorlog i
Op Schiphol werd de bemanning der vliegtui
gen welkom geheeten door den heer D. J. de
Vries, hoofd van de afdeeling handel van de
K.L.M.. die namens den heer Plesman ultipg gaf
aan de dankbaarheid van de K.L.M. dat ook de
ze vogels weer in het nest zijn teruggekeerd.
Ka een vlucht van 41/8 nar zijn de K.L.M.-
toeetellen Meen en Uil, die door het binnentrekken
Vin de Duitscher In Denemarken en Noorwegen
'aanvankelijk -ep bet vliegveld van Malmö in
Zweden werden opgebonden, op het Amsterdam-
sche vliegveld Schiphol veilig geland.
De bemanning van de Mees bestond uit gezag
voerder Geijssendorffer, telegrafist Oolgaard,
boordwerktuigkundigen Akkerman en Bernaert
en steward Korstenije: de Uil was bemand mef
gezagvoerder Sillevis, marconist Bossen, boord
werktuigkundige 'ooienaar en steward Massa.
Voorts maakten deze vlucht mee de stationswerk
tuigkundige van het vliegveld Malmö, Houtbrake,
en de vertegenwoordiger van de K.L.M. ln Stock
holm. de heer J. H. de Stoppelaar.
Geijssendorffer -n Sillevis vertelden, het-een en
ander over het gedwongen oponthoud, dat zij in
Zweden hebben gehad. Op Maandag 8 April waren
zij met den normalen lijndienst van Amsterdam
naar Malmö gegaan en het was de bedoeling, dat
z\j Dinsdag 9 April naar Schiphol zouden terug
keeren. In den nacht van Maandag op Dinsdag
evenwel trokken de Duitschers Jenemarken en
Noorwegen binnen. De Zweedsche regeering nam
toen den maatregel de vliegvelden naar 't zuiden
van Zweden te eyicueeren. zoodat de Mees en de
Men gelooft, dat tn de binnen-fjord een licht»
kruiser en verscheidene torpedojagers van dr
Duitschers liggen, die de Britsche en Noorsebt
troepen in den sector van Steinkjer met gra
naatvuur hebben bestookt
Verklaard wordt, dat reed» Britsche gevecht»
vliegtuigen in actie zijn geweest en volgens een
bericht hebben zij een zwaren Duitschen bom
menwerper neergehaald.
Nu, zooals gisteren gemeld, nog meer Britach
en Fransch luchtafweergeschut aangekomen ia.
beschikken de geallieerde en Noorsche troepen
thans over doeltreffende middelen om aan de
bedreiging van voortdurende bonfbardementen
het hoofd te bieden.
DRONTHEIM, N00RWEOENS MOOISTE STAD.
STOCKHOLM, 26 April. (Un. Pr.). Da gén s
X y h e t e r meldt, dat troepen van het Franache
vrevrndelingenleKioen onder beschutting van de
dnisternia ln Noorwegen geland *ljn en nit Xani*
soa direct naar het slagveld gezonden lijn.
Bovendien kunnen Engelse he bommenwerper»
en Jachtvliegtuigen snel in actie gesteld woeden
van drie nieuwe luchtbasea uit „ergena aan da
noordelijke fjorden**.
r»e voorhoede van een gemotoriseerde' Duitacha
colonne, die door het Oeaterdal oprukt, sou vol*
gena Stockholm Roeros bereikt bebbèn. doch vol*
gena nieuwe onbevestigde berichten la dese stad
weder ontruimd.
Van Dnmhaas en Storen uit rukken geallieerde
troepen door het Oaterdal op om den Buitechen
«opmarech te atuiten. 200 Noorsche soldaten en tal*
rijke vluchtelingen ronden nit Roeros over de
Zweedsche grens getrokkeir rijn.
N y a li a g 11 g t A 11 e h a Bd a te Namsoa meldt,
dat 100 k m. ten N. van Trondhjem de geallieerde
troepen riek hardnekkig tegen Duitsche aanvallen
verzetten. |f
Uit b«VOF(d« bronnen
te Rome wordt bericht, R,
dat do Fransch» am ba»-
•adenr Francois Poncet §M wD
«cn bezonk heeft ge-
bracht aan Ciano in 'het lp
Palazzo Chigt, waarbij jB?« WÊt
hij -de i'«gelijkheid ,fg -jdwf JB
heeft aangndnld, dat
Frankrijk en all# hnn
besprekingen over de
I'ran.rhitallaansrhe
geschillen zonden hnn- U
^^M^^n^nit hoogst Poncet.
betronnhnre Fransche zoowel als Italiaansehe
knagen heeft Ciano 'geantwoord dat tot zijn spijt
„het oogenblik niet opportnnn *«s" meldt Ünlted
Pres».
Poncet legde zijn bezoek af op den dag, dat hij
wa» teruggekeerd uit Parjjs, waar hij met leden
van. de regeering besprekingen bad gevoerd o.a.
met den premier Reynaud. In doorgaans goetfin-
geUchte kringen te Rome verluidt, dat verklaard
werd, dat Frankrijk bereid was de tusschen belde
landen hangende problemen aan een ernstige be-
zcheuwtng te onderwerpen, mits een hervatting
van de besprekingen geenerlei bindende kracht
A priori vöor de Fransche regeering zou hebben.
Volgen» aen doorgaans goed-getnlormeerd zegs
man son Poaeet, die sedert het uitbreken van pen
oorlog reeds vier- of vijfmaal een hervatten van
de Fraaach-ltaliaapsche besprekingen zon hebben
gesaggereerd, waarbij hij ateed» een hoffelijk, doch
weiplp bemoedigend antwoord ion hebben ontvan
gen, thans verklaard hebben, dat het ditmaal wel
•tak do laatste keer zon kannen zijn, dat Frank-
rQk d« gelegenheid tot hervatten der besprekingen
aan hebben peopend.
naar bet D-NJL versmalt, bet gebied van
TiealMn tegen Iedere bedreiging van jiet noor.
den alt beveiligd. De gencMniaanl. van de af.
deelingen, die de Dniteche troepen tegenover
zich vindon, wordt volgens de tot dusver opgeda.
no indrukken als gering gekenmerkt
Het Britsche ministerie van oorlog heeft offi
cieel medegedeeld, daf het niet waar is. dat de
Britsche strijdmacht in Noorwégen moest te
rugtrekken.
Wél Is een voorhoetfcdetschement, op weg van
Nmeoe naar Trondhelm. op een sterkere Duit
sche afdeeling gastooten. De Duitschers hadden
ovar de Trondhelm-fjord versterking aangevoerd
en dreigden de Britten af te snijden van hun
hoofdmacht. Be Engelschen trokken derhalve te.
rug. Zij werdén niet achtervolgd en naar ver.
nomen wordt graven de Duitschers sich aan het
boveneinde van de fjord in.
De Bngelsche troepen hebben eenige verliezen
geleden.
Donderdag is e» als het ware een wedloop ge
weest tnsacben de Duitschers es de geallleerdea
om de beheerechlng der stellingen om Böroa, waar
de slag om Trondheim waarschijnlijk in de komen
de dagen zal worden besliat. Br wan geen ver.
binding tuaechen Röros en Zweden mogelük, en
het eenige nienw», dot er te vernemen was, kwam
van vlachtelingen en nit verschillende militair»
bronnen te Stockholm, die nog steeds vertroawe-
pfpyffiyi entrangen betreffende de sich mei
wljxigeodé situatie.
Dp jongste rapporten wijzen erop, dat da stad
Röros la Dnitshho handen le gevaHen. De ge-
ailirerde troepen, die op weg zijn van Dombaas
vla Stören naar Röros zijn gedeeltelijk gearriveerd
en SU hebben in allerijl stellingen betrokken op
de heuvel», teneinde die ponten in den komenden
strUd te kunnen beheerschen.
De otreek Juist ten noorden van de stad zal
Vermoedelijk het gevechtsterrein worden. Naar
wordt gerapporteerd, zouden -eeds heftige
patrouilleschermutselingen geleverd worden.
De snelheid, waarmede de Duitschers door het
OeSttrdal Voortrukken, was Donderdag beduidend
mmder, tèrwyi de colonne de waterscheiding be
reikte, welké het Oesterdal van bet Gaudal
scheldt. De Duitschers vochten den geiteden mor
gen om tot Röros te komen. De spoorlijn en de
weg, waèrlaftgs de Duitschers voorttrokken, klimt
door bochtige ravijnen de hooge bergen in, het
geen voor de verdediging een ideale positie is en
mogelijk het zwaartepunt van de verdediging van
de geallieerden zal Worden. Eenmaal over de wa
terscheiding loopen de weg en de spoorlijn van de
hepVeis ai naar beneden in de vallei van de Gauia-
rivier tot aan Trondheim. dat honderdtwintig
kilóittéter verder m noordwestelijke richting ligt.
Donderdag is te Londen de landing van het Austra-
lische en Nieuw-Zeelandseke leger in Gallipoli her
dacht. Er werden kransen gelegd op het Cenotaaf,
een kerkdienst werd gehouden en de British Empire
Service League bood een déjeuner aan. Aai dit
déjeuner voerde Stanley Bruce, de Australische
hooge commissaris en de vroegere Australische
premier, het woord. Hij wees er o m. op. dat in
den vorigen oorlog Australië met een bevolking
van nog geen vijf miilioen 450.000 soldaten had
gezonden en de Dominions in het geheel ruim
een miilioen. Sindsdien is de bevolking van
Australië met vijftig procent toegenomen, terwij!
de bevolking van het overige Britsche rijk even
eens zeer vergroot is.
Dit beteekent een overeenkomstige toeneming
ln de militaire bijdragen, welke de Dominions in
den Huldigen oorlog kunnen léveren.
Bovendien had Australië ln den vorigen oorlog
800 vliegerofficleren gezonden! die 300 vijande
lijke vliegtuigen hadden neergehaald. Onder het
rijkeopleidlngaschema voor piloten echter, zou
Australië 14.000 piloten en 163100 andere leden van
vliegtnigbomanningen benevens 27.00C mnn per
soneel voor den gronddienat zenden. In totaal
zouden 80.000 Anstreiische vliegerofficieren ge
zonden worden, tegeti de 600 van den vorigen
oorlog.
Gelijke vorderingen zijn gemaakt in Canada,
<'tt een veel grooter bevolking heeft dan
Australië. Hetzelfde is hgl geval tn Nleuw-Zeeland
en Zuid-Afrika en er kan geen twijfel aan zijn,
dat de bijdrage van de gezamenlijke Dominions
aan de oorlogsinspanning zelfs nog effectiever zal
sljn, dan van 19141918. Spr. geloofde, dat de
Dominions wederom een der beslissende factoren
voor de overwinning der geallieerden zouden
vormen.
In Duitsche kringen wordt bevestigd, jlet de
colonne, welke poogt contact tot stand te brengen
met de landingstroepen in Trondheim, samenge
steld lz nit twee xwear-gepantferde' en gemotori
seerde divttiés. De divlMee zijn Tolbomen gemoto
riseerd en trekken geheel op wielen voort, in «tra-
tegisch opricht zou een dergelijke colonne met
zulk een leeg» verbindingslijn taszehen do vijan
delijke heuvels ernstige moeilijkheden ontmoeten,
indien rij op tegenstand sou stuiten ea sou moe
ten stoppen. Daarom trachten de Duitschers bun
posities ie verbroeden. Aan de gren* wordt eehter
gemeld, jptt de Noren rich hardnekkig in het berg
achtige gebied aan weer»rijden van den weg te
weer stellen. En dit, gebied ie namelijk gemecha
niseerde kracht van geen beteekeals en daar ont
moetten do Noren de Duitschers onder gelijke om-
staadigkedep en zijn sU in staat, hen tot staan
te brengen.
Aftonbledet beweert, dat de positie van
de gecombineerde Noorsche en geallieerde strijd
krachten om en ten noorden van Steinkjer nog
steeds uiterst moeilijk is. Het blad voegt eraan
toe. dat de Dultsshe troepen bij Steinkjer voor
treffelijk sljn uitgerust en pantserwagens en
tank» tot hun beschikking hebben. Teven» zou.
den SU gesteund worden door een lichten krul.
ser en minstens twee torpedobootjagérs, die tot
aan het eind vSn de Trondheimfjord zijn doorge.
drongen en die de geallieerde posities onder vuur
nemen. Aftonbladet meldt tenslotte, dat
veisterklngèn voor de Duitsche troepen in bet
district Van Trondheim uit bet zuiden zijn aan.
gekomen.
De snee essen der Dniteche troepen ten noorden
Tsa Trondheim meldt bet D.N'.B-, zijn voor de
verdere oorlogvoering ran Bet grootste belang.
Door do bezetting van' belangrijke aagten en
De heeren Ceyuendorffer (links) en Sillevis (reektsjvertellenin het restaurant
op Schiphol hun echtgenooten van hun wederwaardigheden tijdens het gedwongen
oponthoud in Zweden.
H«t Ud der Tweede Kamer, de heer Posthuma,
heeft aan den minister van Defensie de volgende
vragen gesteld:
1. tl het waar, dat-de kostwinnersvergoeding
voor de militairen, die tijdens hun verlof ziek
worden en deswege thuis oh tn een inrichting
moeten worden verpleegd, niet wordt uitbetaald?
2. Indien dit zoo is, ls de minister dan, waar
dit alk ten onbillijkheid, wordt aangevoeld en ln
de betreken gezinnen moeilijkheden veroorzaakt,
bereid dtt verbod ln te trekken?
Verwachting geldig vin hedenavond tot
morgenavond ongeveer 19 uur:
Betrokken tot halfbewolkt, overwegend
droog, eenige verdere stijging van tem
peratuur, meest zwakke wind uit Zuide
lijke richtingen.
Aftonbladet verneemt uit den omtrek van
Malmö. dat visschers hebben medegedeeld, dat
de Duitschers ,n het zuiden van de Oostzee uit
gebreide nieuwe mijnenvelden hebben gelegd.
nabU de Zweedsche kust. Er ia vooral gevaar in
de wateren om het voormalig-Deensche eiland
Bornholm en de visschers worden gewaar
schuwd, zoover mogelUk uit de kust te blijven.
De risscherij wordt door deze nieuw# mijnen
zeer belemmerd.
Uit Varberg wordt vernomen, dat bij vergis
sing een groote Britsche bommenwerper Dinsdag,
avond boven de stad heeft gevlogen en pamplpt.
ten heeft gestrooid, die gelicht waren tot de
Duitsche soldaten fn hen adviseerden zieh niet
bi) het axpetilbe-leger voor Noorwegen te voe-
De heer Jan de Vries heeft, naar wordt ge.
ineld, ln verband met bijzondere omstandig
heden bedankt als voofzltter van de technische
«ommisale van den K.ÊRZ-B.
Het best uur. benoemde den heer A. W. Sabel
Tzn. In de plaats van den heer De Vries in de
T.C. Tot aan de eerstvolgende algemeene ver.
gadering tal de heer Snbel het waarnemend.