H.B.S. en Gymnasium Verdwijnen.
In fie toekomst drie soorten lyceum.
RADIO-PROGRAMMA'.
DE WONDERLIJKE GESCHIEDENIS VAN TRIPJE.
1
If
Voorstel aan Tweede Kamer
tegen overlading van het
onderwijs.
."V.:
iAMeuwRABMsr1-
EE9STE BLAD w PAGINA 9
QOUDSCHE COURANT
Zesjarige cursussen.
Soldaat speelde met pistool en doodde
kameraad.
EEN JAAR VOOR GESTOLEN
MILITAIRE HAVER.
Opiumkitten te Utrecht ontdekt.
- DINSDAG 30 APRIL' 1940
Examens.
(VOOR ONZE JEUGDIGE LEZERS)
v-:., '.v
«M«è-
ntet
I
Ata middel tegen de overlading op Intellectueel
gebied by .het voorbereidend hooger en middel-
baar onderwUe, oilder meer zich openbarend in
bet groot aantal vakken, waardoor 'andere doelen
van een baruonlache vorming der leerlingen, de
lichamelijke, de eesthetlsche en de religieuze in
het gedrang bomen en het schoolleven bovendien-
te eterk het geheele leven der leerlingen ovet*
heerscht, heelt minister Bolkesteln by de Tweede
Kamer een vooretri ingediend volgene hetwelk
de namen H.B.S. en Gymnasium zullen Terdwy-
neo en in de plaats waarvan drie schooltypen van
vóórbereidend hooger onderwijs znllen worden
ingevoerd, die alle drie den naam iyeanm ral
len dragen. Der» drie lycea zullen een zedj ark
gen cnrene krijgen, avond-lycea vier Jaar.
Da drie lycea
Do drie echooltypén zyn onderscheiden als
volgt:
a. hét lyceum-A cd gymnasium, met een alzijdig
klassiek onderwijs, toegang gevend tot de exa
mina van allé hoogèr onderwijs; gemiddeld aan
tal leiuien per klaaaé 32 pér week;
b. het lyceum-B met Latyn, toegang gevend tot
de examens in de B-faculteiten, de économische
en de vereenlgde faculteiten der universiteiten en
tot dia der hoogeseholen;
^c. het lyceum-C. toegang gevend tot de exa
mens in de economische, de vereenlgde facultei
ten der universiteiten, echter niet die in de physi-
Zche aardrijkskunde, in tot die der economische
hoogeseholen.
Deze lycea kunpen een dén- ot meerjarigen on
derhouw gelijk hebben en dragen dan den naamé
van „vereenlgd lyceum": AB, AC, BC, ABC.
Het la de bedoeling, dat het gemiddeld aantal
lesuren per klasse per week bij de lycea B en C
30 Zal bedragen.
Aah het lyceum A wordt onderwijs, gegeven
In Grleksche taal en letterkunde en cultuur, La-
tljnsche taal en letterkunde en cultuur, Neder-
landsehe taal en letterkunde, Fransch, Duitaeh,
-él
Engeiaeh. geschiedenis, aardrijkskunde, wlakuft-
de. natuur, en scheikunde, pliAt- en dierkunde,
teekenen en kunttgesehiedenie, lichamelijke op.
voeding en Hehreeuwsch Indien ién of meir
leerlingen dit verlangen.
Aan het 1 y e e u m B wordt onderwy s gegeven
in wiskunde, natuurkunde, scheikunde, plant- en
dierkunde, coemogrefie, geschiedenis, aardrijks
kunde, Nederiantjsche Mal, Franseh. DuItach, En-
gelach, Latyn, teekenen en kunstgeschiedenis,
llchameiyke opvoeding.
Aan fiet 1 y e e U m C Wordt onderwijs gegeven
in handelswetenschappen, Nederiandsche Mal en
letterkunde, Fransche taal en letterkunde, Duit-
ac.he taal en letterkunde, Ehgelache taal en letter
kunde, geschiedenis, aardrijkskunde, staathuis
houdkunde, staatsinrichting, wiskunde, natuur- eh
scheikunde, plant- en dierkunde, téekenen en
kunstgeschiedenis, lichamelijke opvoeding.
By het lyceum A wordt het onderwya ln na
tuur. en scheikunde ih één vak genoemd.
BI] het lyceum B (dat de tegenwoordige H B S.
B vervangt) la de mechanica gedacht ala ohder-
deel van de natuurkunde, de staatsinrichting als
onderdeel van de vaderlandachê geschiedenis, tyn
staathuishoudkunde en boekhouden weggelaten en
Wordt de letterkunde niet als afzonderiyk vak,
van het taalonderwijs gescheiden, gedacht.
De walrde van het óndèrwys aan dit lyceum
moet wordèn gevonden in liet op den voorgrond
komen van het wiskundig en natuurwetenschap
pelijk ondêrwys.
Bij het lyceum C geldt voor het onderwy* ln de
natuur- en teheibuddt Wat by hét lyceum A la op
gemerkt'
De minister hóópt hiermede èen èéritèn stip tb
zetten op den wég vin het „non rAulta sed mul-
turn", dien Hij vóór vérbijtérlng vin hit onderwye
een gebledendén eisch lept.
Versterking klatsiek onderwijs
In zijn toelichting zegt dé minister1 nóg, dat
hem by tyn voorstellen betreffende een. nieuwe
organisatie vin het voorbereidend hooger en
middelbaar onderwya mede voor het oog heeft
gesUan een bijdrage te leveren tot het verster
ken van het echt klassieke onderwya. Daartoe
denkt hy zich één ongesplitste school.
Dit echt-klassieke onderwya zal zich niet mó
gen bepalen tot Mal en literatuur. Kunst, wijsbe
geerte, wetenschap en godsdienst der oudheid be-
hooren daarin betrdkken te worden, voorzoover
leeftjjd en ontwikkeling dér leerlingen dit móge
ïyk makén. Bulk één humanistische Vórming is
vooral in de gematerialiseerde en gemechaniseer
de maatschappij van heden van onschatbare
waarde.
Avondlyceum
De minister meent lh het ontwerp althans een
basis te moeten leggen vóór het z.g. „avond-
lyceum": RU vèrttrtt daaronder Mn inrich
ting vin vódtberildtnd hoóger onderwijs, be-
Éiémd vóór hén, die óp den gewonen schóolleéf-
tyd niét ln dé gelegenheid wirin vóórbereidend
hooger onderwijs tg éntvangin. miir die ép
lauren lééf tyd dUrvter luat én aanleg toonón.
Déié óndérWyilnsteliing kin Mn groóte sociale
BétHkints hébben. Bulk eén avondlyceum aal
een aftondériyk léèrplan vragen.
De minister stilt voê? voor elk dér drie typin
van vóórbereidend hooger ehdirwya den naam
lyèéutt te gébrdikin.
Middelbaar dagonderwijs
Het algeméén vormend middelbaar dagemder-
wy» wenseht dé ffllnliter tot slechts twee school
typen te beperken: dé algemeens'middelba
re school met vierjarigen curaua en de
middelbare school voor m e 1 a J e s met v y f J a*
rlgen curaus.
Ook bier heeft de eerste klasse het karakter van
brug-, voorbereiding*- en waarnemingaktesse, van
waaruit ovérgang naar andere schoolsoorten mo-
geiyk ls, doordat dé omvang van het onderwijs
gelijksoortig Is aan dien ln de eerste kluse der
lycea.
Kostéh" Vóór 'a ryki Schatkist zyn aan dè voor
gestelde wyilglngih niet vérbonden, behalve ln
dén tyd van overgtrig.
Overgang
Het ryk zal echter aan zijn in lycea om te zet;
ten hoogere burgerscholen een jaar 'meer school
geld tónen.
De vier byzondere handelsscholen met driejari
gen cursus, die thins nog bestaan (opanbare
scholen Van dat type zyn er niet), zullen in at
gemeene middelbare scholen met vierjarigen cur
sus N i- kunnen wordén omgezet.
Er ii op gérèkénd, det hét wetsontwerp tjjdlg
vóér 1 September 1941 wt Wjt zal zyn verheven.
Alsdan kan van dien datum af het leerplan voor
de éérste kluse in overeenstemming daarmede
worden ingericht. Voor de hoogeré klassen zal
overeenkomstig hét oudé leerplan onderwijs kun-
nén wórden gegevéh. Op 1 September 1942 zal hèt
hiiuwi léérplan lp dè laagste twéé klassen kun-
nèn wordeh töégepeat én het oudé voor dè hoógé-
rè v^n kracht blijven Zoo géleidélijk voortgaande
zal pp 1 September 1944 'de nieówe vièrde klasse
dér handelsscholen mét driejarigen cursus, die in
ilgeméène middelbare Scholen met vièrjarigen cur
sus worden omgviét, kunnen worden gevórmd en
t*l mén óp 1 September 1946 dè zesde klaese der
lycéa-B én C kunnen vormen, öp dézen datum tal
ook de niéuwe regeling der aan hét bézit der ge-
tulgsChrlftén verbonden exam eh rechten in wer-
klfig kunnen treden.
Hét Hoog Militair* Gerechtshof bevestigde he.
den hét vonnis van den Bosschen Krygsraad,
waarby dt gewoon dienstplichtige aoldaat C. R
wégens het veroorzaken van dood door schuld
tot vijf maanden gevangenisstraf met
aftrek van de preventieve hechtenis ls veroor
deeld.
R. heeft Spelenderwijs met een scherp geladen
pistool, waarvan de veiligheidspal was afgesteld,
op een Van zyn kameraden geripht. Het schot
gihg af en de aoldaat werd doodeiyk getroffen.
Dé Haagsehe rechtbank veroordeelde, uniform
-dén ei»eh van den officier van justitie, den meat-
handelaar G. J. J. K. te Loosduinen, die vin by
hem ingekwartierde soldaten ven het ryk gesto
len haver heeft gekocht, tot een jaar gevange
nisstraf.
Eenige rechercheurs te Utrecht hebben vanmor
gen eén inval gedaan in zes huizen in de voorma
lige wyk C, welke door Chlneezen worden be
woond. Een vrij groote hoeveelheid opium,- voor
particulier gebruik bestemd, ls in beslag genomen.
Het bleek, dat jn deze hulzen gelegenheid werd
gegeven tot opiumschuiven. Dele Chlneezen, van
wie er twee in ten opiumroea verkeerden, zyn
gearresteerd.
♦*- -
Universiteit te Leiden. Geslaagd voor het
doctoraal examen geneeskunde de heeren A. K.
iwema (met lof), J. G. L. M Schram. K'. A. Vry.
man. allen Den Haag: H. Muller. Leiden; docto.
raai examen Indisch recht de heer B. H. K. Poe.
radtredja. Leiden.
GIFT VAX FBIX8 BERN'HARP,
De Koninklijke Nationale Vereeniging tot
Steun aan Mlllclfns (Stand) heeft van Prins
Bernhard een belangrijke bijdrage ontvdhgen tot
steun aan de vereeniging.
JONGETJE DOODGEVALLEN.
Vanmiddag was een 7-jarlg jongetje op den zol-
dervande ouderlijke woning aan den DenneWeg
W-Den Haag met eenige vriendjes aan het spelen.
Het knaapje maakte aan de achterzijde van het
huls het dakraam open en- kroop ln de dakgoot.
Iiy verloor het evenwicht enviel van circa 11
meter hoogte op een steenen stoep.
Het ventje werd met zware Inwendige kneutin-
gen opgenomen en I» naar het R K. Ziekenhuis
aan het Westeinde vervoerd, waar hy kort na
aankomst is overleden.
0«atd*f 1 Mei.
HILVERSUM I 1875 «b 414.4 m.
NCRV: 8.00 Berichten ANP. 8.05 Schriftlezing,
meditatie. 8.20 Gramófoonmuziek. 9.309.45 Geluk-
wenichen. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramofoon-
muziek. 114® Viool, piano en gramofoonmuziek.
12.00 Gramofoonmuzieit. Om 12.30 Berichten ANP.
12.45 4 Orgelspel en gramofoonmuzieit. 1.30 En
semble Van dfcr Horst en gramofoonmuzlek. 2 30
Voor postzegelverzamelaars. 3.00 Ensemble Van der
Horst. 3 45 GrAmófoón muziek* 4.00 Zang.i piano
en gramofoonpiuzièk. 4.45 Felicitaties. 5.00 Voor
de jeugd. 5.45 Gramofoonmuztek. Onderwijs
fonds voor de scheepvaart: 6.256.55 Taalles én
technisch onderricht 7.00 Berichten. 7.15-Cau
serie: .„Voetbalshort ln eigêli kling". 7 30 Gram-mus.
8.00 BerichUn ANP, internationaal overzicht, her-
heling SOS-bêrichtêiv 8 25 Reportage. 9 00 Gram
muziek. 9.15 causerie „Onze aangifte voor de
Inkomstenbelasting". 9.45 gpaarne-sestet. 1000
Berichten ANP, actueel halfuur. 10.30 Spaarne-eex-
tèt. 11.15 Gramófoonmuziek. Ca. 11.5012.00
Schriftlezing.
HILVERSUM H 80141 m.
VARA: 8.00 Gramófoonmuziek en toespraak ..On
danks alléa!". 8.15 Berichten ANP. 8.25 Litterair-
muzikaal programma.
VPRO: 10.00 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Vow de Vrouw. 1140 Gramofoon-
2.00 Radiotooneel
toespr
2.:
(opn). 3.20 Voor de kind
kei
.29 Residentie-orkest en solist
n.- 3.45 Residentie
orkest (opn.).
Orgel en zang.
T.OO VARA-kalen*
roepen u", 1
koor „De Krekl
8.03 Berich'
orkest. Nationaal 01
(In de pauze:
VA RA-Maand revue.
'oonmuziek. 5.306.10
'osian-orkast en spreker.
Ffltóttaties. 7.10 „WU
7.30 VARA Meisjes-
'baling SOS-berichten.
840 Uit België: Radio
koren en «olisten.
M êi Groet"). 9.20
05 Iftrechtsch Stedelijk or-
RMt en solisten (opft.J. 11.00 Berichten ANP.
11.10 Gramófoonmuziek en toespraak „Eens". 11.30
De Rambiegs. 11.5512.00 Gramófoonmuziek.
ENGELAND 391 en 449 m. Na 10.20 a.m. ook 342 m.
11750 Lichte muziek uit Nederland. 11.50 Solis
tenvoordracht. M- 12.20 Berichten. 12.35 Causerie.
12.30—1 20 Variété. 2.20 BBC-Harmonie-orkest.
2.50 Büly Cotton en zijn Band. 3.20 BBC-Nor-
840 l
iö5 Utrechi
thern-orkest. 3.55 Radlo-tooneel 4.20 Berichten
(Welsch). 4.23 Welschê Kerkdienst. 4.40 Kin
deruurtje. 5.20 Berichten. 5.35 Variété. 5.50
ACtueele uitzending. 6.20 - Mededeeling. 6.40
BBC koot* en het versterkte Revue-orkest. 7.20
BBG-orkest 8 20 Berichten. 8.40 Actueele cause
rie. 8.55 Radiobewerking van de operette „Wenn
die kleinen Veilchen bluh'n". 9-50 Greenock
Schotsch koor. 10.20 Het Grosvenor House Dans-
orkest. 10 55 De BBC-Zangers en soliÉte. 11.20
Berichten.
RADIO-PARIS 1648 m.
11.10 Viool voordracht. 1120 Félix Raugel-koor
en soliet. 12-05 Pianovoordracht. 1235 Zang.
1.05 Viool en piano. 2 20 Piano en cello. —.2 50
Rgdiotooneel. 3 50 Zang. 4.20 Chansons. 4.35
Hèt Parijsch Instrumentaal kwintet en soliste. 5 35
Piano, viool en cello. 6.50 Radlotooneel. 8.05,
Muzikale causerie. 9.05 Concert m m.v. soliste.
10.20 Zang met toelichting. 11.20-^11.50 Moyse
trio.
KEULEN 456 m.
4.20 Omroeporkest en Otto Frlcke'a orkest. 8.20
Volksliederen. 7.00 Omroepkoor en -orkest en so
list 7 50 Omroeporkest en solisten. 8.20 Om-
roepkleinorkest/4r 9.20 Mei-programma. 11-05 Fa-
brleksorkest. 11.20 Omroeppi kest. 12 50 Popu
lair concert. 1.45—1.50 Muzikaal tussehenèpel.
2.20 Lèo Eysoldt's orkest. 3 80 Sollstenconcert.
4.20 Joachim Bund s kwartet. 6.33 Zie Deutech-
löndsender. 7-45—7.50^ Muzikaal tusschenypel.
8.50—9.20 Zie DeutschlanSsendér.
BRUSSEL 328 m.
6.50—8.20 Mei-uitzending. 9.20 1 Mêi-reportage.
ca. 11.30 GramofoonmutiHf eb déclarrtAttè. 11.50
soldaten.
10.20 Gramófoonmuziek.
BRUSSEL 484 nu -
11.20 Gramófoonmuziek. ff50ieb lk.3b Radio
orkest. 12 501 20. 6.05 %en 6.35 GrfmofoohmusJek,
7.20 Voor de soldaten. 7 50 en 8.30 Radio-orkest
en solisten. 9 "»010.20 GrmrfOfbdhtriuHelt.
deutschlandsEnder isn m. 1
6.35 Omroeporkest, koren en solist. 745 Otto
Dobrindt's orkest. 8.29 Berichten, hoorberichten.
8.30 Omroeporkest. 10.20 Berichten. Hierna:
Omroepkoor en -orkeet 18.15
.i A
-i
[Jr vA»
1. Wicht even.... nu weet Oepoetie.' wair dat
geprik en gekriebel vandaan komt: hij ziet een
hele massa diertjes wriemelen op de grond... Hy
wie warempel op een mierenneet gaan liggen!
Dat la niet slim!
J. Gauw veegt hy alle mieren,"} dié tegen hem
op geklommen zyn en hem ovèral byten, van
zich af. Hèhè... dat ls géén pretje... die béésten
gaan aardig tekeer, maar ze voélden,, zich ook.
langevallen! 1
3. Oepoetie gaat maar gauw daar weg-, hl) hangt
zyn rugzak weer om, pakt «Un etolc en supt
keer lustig voort Als hy nog eens ln het bos
gaat slapen, zal hy eerst goed kijken, of er geen
mierenneit ls.' -
4, Het wordt nu later op de middag en het ls
SO langzamerhand tyd, om naar huis terug t«
gaanDus neemt hy de terugreis aan en loopt
dezelfde weg terug, als hij gekomen ls. Zo komt
hij weer thuis
ge kreet, als zij door tlang of nachtroovers tor
dén opgeschrikt, het dorre geluld der eoemeodé
inasottn, de gerékt» sentimenteel» serenade der
kikvorschen en nu en dan, ver weg, verloren in
de ruimte, het sourdine blaffen van een hert.
Eén veelstemmig koor en toch de stilte, die-het
tllae behéerscht.
bij «en laag afdak, twee schildwachten rug aan
rug op post «tonde®. i
Er is nieta te bekeimen, toean, wy hebben
niets gehoerd in nieu gezien. De schemering ls
spoedig voortij sa het duurt niet lang of de aoo
breekt door.
Jtyk dan dubbel scherp uit, Want dat is het
uur, waarop dit soort menschen gewoonlijk aan
valt -
HIJ k'iutéfde hét pid weer op, tot aié het plat
gétripti aardén ert voor hét huls. Dé kndere
schildwachten konden wel een oogenbltk uitstel
lijden. Hy wilde even altten én nadenken.
Hy vond een oudérwstechen houten *i>el. In
den tronk van een reuMchtigen boom bad men
een hom uitgehold, waarin sterke mouwenartneo
de pellen van de padi wreven. Hy ging altten om
na t« .Jonken. Neen, hij wilde niet denken. Hy
voelde zich ellendig. Het diende nergens toe. Ala
'hij etrerf .zou hij nooit het antwoord vernemen
cp sijn vraag. Misschien toch'wel. Liefde la ster
ker dan de dood. Wie bod dat ook al waar gé-
^Sémakkélijk praten. MaU Mé MJ hét géluk
ad om levend uit dit avontuur te geraken, zou
ilj ér vtfrkéuf Mn géven hét groote woord
A BteUa's eigen mond M vernemen. Veroodér-
•L. Hjj staakte plotseling zijd gédéebténgang.
kiens een meuwe etem m bet koor der gé
ien. Een gekraak, bet geluid van bout tegen
it v'ak abater hem. Eén kcfude rilling kwam
- zijn rug. Dwaas, die hij was, om hiér aoo-
wapens tond te slenteren. Wit Wak hetf Of
wétt i
sprak bet woord fluisterend uit, verrut
rong gehuld. SI Gajah blinkend ln héar rechter
hand, van het trapje naar béneden sprong, Zoo*
dat sé eindelijk natst hem stand.
•-S Ik ben het, toean, antwoordde se, terwijl M
zich naast hem liet neervallen. Ik kon niet sla
pen en Ik hoorde dèh tóéén Voofby gaan.
Ik héb al dian tyd llggén wachten, tot
dat hij terug zou komra. En tóen de
angit het won van hetgeduld, kwem ik
naar buiteu om te tien waar hij uithing. Ais hij
in gevaar was, moest ik daar ook zijn, toean,
want de toean en Simuk en Si Gejah zijn vrien
den. Hét is hief étf verstandig, toean, om onge
wapend en onbewaakt buiten te vertoeven. Wié
wéét wélk» gevaren van dén nacht u vérstolen
kunnen bezoeken. Niemand Sou bét hoóren, alé
dén beschutten, niémand sou dè
bat bloed kunnen wég-
mand sou u kuüdéh beécl
wende kunnen verzorgen,
sulgen, dat dè vergiftigde pijl béd bMfflèt.
Neen. Simuk, Wé hebben geen gevaar té
duchten. Do schildwachten doen uitstekend hub
pliobk. Allee la rustig en veilig.
Rustig- erker, toean. Het li óók doodstil Sla
de tijger gereed ligt om sijn Sprtng te doen.
Maar Bet treken dér Ukken wondt te laat gé
hoord, indien hij zijn lenig lichaam heeft ge
strekt tot den sprong. Hy gromt niet, bij brult
niet, hij maait zijn komst niet bekend, want om
zichtig sluipt hij tegen den wind In naar de
plaats wair hét hért kómt drinken. Toch moet
hét argeloos# dier ér aan Reloovtn. toean, in
dien de tijger zijn Sprong heeft gemaakt.
Atismaéi tot jé diénst. Simuk. Méér óók lk
kaft géén óóg dié&tdóéO. Daarom bed tk Mar bul
ten^gegaan, om ten sigaret té rooksn en wat M
ik en N aajah «uilen dé wacht ovér u
dra, terwijl ga nadenkt, toean, antwoordde
terwijl zij ou.tond aft tegen Mn boomstam i
leunde. Vaster dan daareven omklemde hkar
kiekt» krachtige band «1 Gajah'* gevast,
Nee, Mm uk. Dank jt. OS nu mm stapan.
Da schildwachten staan toch op pósk
7 Ja, ze staan op poet en kijken uk, maar
woordde ze blu. Indien de dood éénmaal komt,
hadért hij mei tn swijgénd en geen hélfsoeaende
schildwacht ie) hem op zijn snéllen tocht tegen
stond kunnen bieden. Indien de toean hier blijft,
blij» ik ook tw hem té béwakén.
Meet d"tk toch eens na, Simuk, fluisterde
Desmond haar éven later toe. Denk nu eens rus
tig ua. JU bent san vrouw m lk bon een man.
Dl* is toch «een plaats en geen tijd om samen to
komtn. Wat zouden de menschen zeggen, indien
de schildwacht na het aflossen hierheen kwam,
of Iémand uit het huis cms aantrof! De menschen
kletsen zoo vlug, 6imuk, en sijn er allemAal op
uit om bet érgste te dèhkéft. Een vrouwènaam
Set
is zóo vlug besmeurd, Simuk. jlet zou een arm-
zal.go wederdienst fcljn, dién lk Je bereidde in
ruil voer sl de hulp, dié jij rn je vtioer ons heb-
ben geboden Ik sou je Weduwe» maken, voordat
JO vrouw wSs gewofdeó,
e- Vtóuwj lk een vrouw t Geul maft zal ooit
Mét mé trouwen.
Desrncmd lachte.
Kom, 8,'muk, er zal nog wel eens een tijd
komiu, dat je echt bemint, dat je buigt voor de
kracht vier liefde, die ons allemaal te pakken
krijgt, (bezeer en hoe lang Wé ér ens ook tegen
verwater).. Het Is di wet des levens, dis geen uit
sonderingen ként.
-«■ U lacht, toeén, maar BélaM. Ik weet hét
maat *1 te goed.. Indien u wilt luisteren.,,
totan, Indien ge niét boos op mé *jl."X Ml lh u
alios varuiiéa.
z«» me, wm jé hert mhuk Simuk. ver
tel ma illft, Sliet.
Ik weet. toean, dat mijn uur géSlagéA hééft.
Hoé 'én Wéér hét vandaan ls gekomen, Wéét ik
met, maar mijn dood nadert. Nee, ging M Vér
der. treil Deunoód heter Wrikte onderbreken, wij
hibntétiugrn lijn wild en dwaas, echte kinderen
van ue jung'e, ongetemd en (tattesebaaM, dat Is
mogelijk, tnasr Wij hebben (én scherpen kijk op
ons eigen leven, toean, wy hebben onsé eigen
Mal en onze eigen vOOfttékSflén, Wy wétéd pré.
ctes, dat hét uur vso onzéo dood nabij is.
vreemd cn zonderling toe, maar voor ohs be tee
ltenen zij vaststaand nieuws, of het goed ls of
slecht, 211 vertellen ons alles. En tot mij IS nu
het voorteeken gekomen, dat tk sterven ga. De
toean lacht weer. Ja, w(J Salonga bezitten niet
de scherpzinnigheid en de wijsheid van den blan
ke, Simux kan geen brief schrijven en geen boek
lezen, maar er ls nog een andere kennis, toean,
en een eildere wijsheid. Zy hield op en keek
Deamond aan. Trouwens, daar gaat het niet om,
toean. De tijd aal het leereh.
Desmond stond van sijn ongemakkelijke zit
plaats op en rekte zich utg, Hij legde zijn hand
vriéndelijk op haar schouw en sprak:
Simuk. lk nou het jammer vinden, Indien
jij dacht, dat ik je uitlachte. Ik vind je veel te
verstandig, Simuk. Nee, het sou werkelyk dwaas
van mé zijn om ta meénen, dat de wetenschap
Van den blanke dé eettlg ware ln dé wereld Is.
Wét weten wij van de vele geheimen, die de
jungle, de rivier, de bergen bevatten, Indien Jul
lie ons rJet Inwijden. Denk eens na, Sirnuk. Is
er één van de groote blanke lieeren, daar ginds
op het Fort, die met al sijn kennis, zijn sport,
zijn prachtige wapens, bereikt nu hebben, wat
jouw vader met zijn vermaarde vertrouwdheid
met het binnenland tot stond heeft gebracht?
Let altera maar op d* handigheid, waarmee
hij de brug onklaar heeft weten te maken, zoo
dat aijn eigen volk er ln liep. Ze lijn waarschtjn-
iyk tot óp enkele meters genaderd; eerst toen,
torn schoot Puisngga naar veren om met sijn
tl Gajah dé Me tot» beslissende houwen te gé
ven op t hémboe, dat in sijn vaart ai dé vijan
den Mar dt diepte sleurde,
x1, i„I - Wdd-
dlg dag zijn.
Zij bleef nog even zitten, aag toeft naar hem
Op en greep haar aijn band,
Toean, Ik heb nog iet* te zeggen, nog téh
woord, indieó dé tOééó soó góed wil sijn, om
naar me te luisteren. De toean heeft gelijk, is-
dan dlra hij zOgti dat
vertellen ga te werkelijk een bewijs vsn vrouwe-
lUke zwakheid. Ik schaam me. Maar het kan
me eigenlijk nleto schelen, omdat lk zeker weet,
dat lk over enkele dagen bij mijn vader sal zijn.
Mag lk spreken?
Spreek, indien Je dat verittest, Simuk, maar..
Geen maar, toean. Ik zal u alles vertellen,"
wat mij op het hart ligt. Zeg me eerst, openlijk,
kort en bondig, toean, alsof ge zelf over eenige
uren zoudt moeten sterven, alsof er niets meer
was, wat u beletten kon de volle waarheid te spre
ken: Bemint u de misty? wilt u haar tot Vrouw
nemen? Wordt ze uw „mem".
Wat bedoel Je' eigenlijk, Simuk? deed Des
mond verbaasd. Wat wil Je met dis vraag? vroeg
■hij bedremmeld.
O. ge moet niet bóos op me worden, toean.
Ik weet, dat het niet past om dergelijke vragen M
stellen, maar Ik heb er een goed# redén Voor.
Desmond dacht een oogenblik ha. De vraag had
hem verrast en hij vroeg sich verbaasd af, wat
er nu nog zou volgen.
Ja, Simuk, ik heb de missy lief i
er in toestemt, zal lk haar met Gods hul]
vrouw nemen.
Simu zuchtte.
O, lk heb wel gelijk gehad, vader. Beb lk het
Jou niet sinds lang gezegd? Myn vermoeden was
dus juist. Zij w endde zich Wee? tot Destnohd:
U hebt haar dus lisf. toean. U voelt werke
lijk, dat zij d# eenige vrouw te. die gij in de toe
komst naast u zult wenschen. Ik WMt, d»l M b#el
mooi is, maar dat la niet alles. Ik vermoed, dat
er onder de blanken ook nog soo leto bestaat ala
rang, geboorte, rijkdom en stand, ls.het niet?
Zeker,Simük. W|j hebben menschen van
hoogeren en lageren Sfand. menschen.wjer
ouders to voorouders eed beroemden naars en
dikwijls ook rijkdom bebbep weten te verwerven
ra anderen, die hert moéten tobben om het da-
gelijksch bróód té verdienen.
troaaova H
ewAdlen zij
hufjrtot mijn