H.B.S. en Gymnasium Verdwijnen. In fie toekomst drie soorten lyceum. RADIO-PROGRAMMA'. DE WONDERLIJKE GESCHIEDENIS VAN TRIPJE. 1 If Voorstel aan Tweede Kamer tegen overlading van het onderwijs. ."V.: iAMeuwRABMsr1- EE9STE BLAD w PAGINA 9 QOUDSCHE COURANT Zesjarige cursussen. Soldaat speelde met pistool en doodde kameraad. EEN JAAR VOOR GESTOLEN MILITAIRE HAVER. Opiumkitten te Utrecht ontdekt. - DINSDAG 30 APRIL' 1940 Examens. (VOOR ONZE JEUGDIGE LEZERS) v-:., '.v «M«è- ntet I Ata middel tegen de overlading op Intellectueel gebied by .het voorbereidend hooger en middel- baar onderwUe, oilder meer zich openbarend in bet groot aantal vakken, waardoor 'andere doelen van een baruonlache vorming der leerlingen, de lichamelijke, de eesthetlsche en de religieuze in het gedrang bomen en het schoolleven bovendien- te eterk het geheele leven der leerlingen ovet* heerscht, heelt minister Bolkesteln by de Tweede Kamer een vooretri ingediend volgene hetwelk de namen H.B.S. en Gymnasium zullen Terdwy- neo en in de plaats waarvan drie schooltypen van vóórbereidend hooger onderwijs znllen worden ingevoerd, die alle drie den naam iyeanm ral len dragen. Der» drie lycea zullen een zedj ark gen cnrene krijgen, avond-lycea vier Jaar. Da drie lycea Do drie echooltypén zyn onderscheiden als volgt: a. hét lyceum-A cd gymnasium, met een alzijdig klassiek onderwijs, toegang gevend tot de exa mina van allé hoogèr onderwijs; gemiddeld aan tal leiuien per klaaaé 32 pér week; b. het lyceum-B met Latyn, toegang gevend tot de examens in de B-faculteiten, de économische en de vereenlgde faculteiten der universiteiten en tot dia der hoogeseholen; ^c. het lyceum-C. toegang gevend tot de exa mens in de economische, de vereenlgde facultei ten der universiteiten, echter niet die in de physi- Zche aardrijkskunde, in tot die der economische hoogeseholen. Deze lycea kunpen een dén- ot meerjarigen on derhouw gelijk hebben en dragen dan den naamé van „vereenlgd lyceum": AB, AC, BC, ABC. Het la de bedoeling, dat het gemiddeld aantal lesuren per klasse per week bij de lycea B en C 30 Zal bedragen. Aah het lyceum A wordt onderwijs, gegeven In Grleksche taal en letterkunde en cultuur, La- tljnsche taal en letterkunde en cultuur, Neder- landsehe taal en letterkunde, Fransch, Duitaeh, -él Engeiaeh. geschiedenis, aardrijkskunde, wlakuft- de. natuur, en scheikunde, pliAt- en dierkunde, teekenen en kunttgesehiedenie, lichamelijke op. voeding en Hehreeuwsch Indien ién of meir leerlingen dit verlangen. Aan het 1 y e e u m B wordt onderwy s gegeven in wiskunde, natuurkunde, scheikunde, plant- en dierkunde, coemogrefie, geschiedenis, aardrijks kunde, Nederiantjsche Mal, Franseh. DuItach, En- gelach, Latyn, teekenen en kunstgeschiedenis, llchameiyke opvoeding. Aan fiet 1 y e e U m C Wordt onderwijs gegeven in handelswetenschappen, Nederiandsche Mal en letterkunde, Fransche taal en letterkunde, Duit- ac.he taal en letterkunde, Ehgelache taal en letter kunde, geschiedenis, aardrijkskunde, staathuis houdkunde, staatsinrichting, wiskunde, natuur- eh scheikunde, plant- en dierkunde, téekenen en kunstgeschiedenis, lichamelijke opvoeding. By het lyceum A wordt het onderwya ln na tuur. en scheikunde ih één vak genoemd. BI] het lyceum B (dat de tegenwoordige H B S. B vervangt) la de mechanica gedacht ala ohder- deel van de natuurkunde, de staatsinrichting als onderdeel van de vaderlandachê geschiedenis, tyn staathuishoudkunde en boekhouden weggelaten en Wordt de letterkunde niet als afzonderiyk vak, van het taalonderwijs gescheiden, gedacht. De walrde van het óndèrwys aan dit lyceum moet wordèn gevonden in liet op den voorgrond komen van het wiskundig en natuurwetenschap pelijk ondêrwys. Bij het lyceum C geldt voor het onderwy* ln de natuur- en teheibuddt Wat by hét lyceum A la op gemerkt' De minister hóópt hiermede èen èéritèn stip tb zetten op den wég vin het „non rAulta sed mul- turn", dien Hij vóór vérbijtérlng vin hit onderwye een gebledendén eisch lept. Versterking klatsiek onderwijs In zijn toelichting zegt dé minister1 nóg, dat hem by tyn voorstellen betreffende een. nieuwe organisatie vin het voorbereidend hooger en middelbaar onderwya mede voor het oog heeft gesUan een bijdrage te leveren tot het verster ken van het echt klassieke onderwya. Daartoe denkt hy zich één ongesplitste school. Dit echt-klassieke onderwya zal zich niet mó gen bepalen tot Mal en literatuur. Kunst, wijsbe geerte, wetenschap en godsdienst der oudheid be- hooren daarin betrdkken te worden, voorzoover leeftjjd en ontwikkeling dér leerlingen dit móge ïyk makén. Bulk één humanistische Vórming is vooral in de gematerialiseerde en gemechaniseer de maatschappij van heden van onschatbare waarde. Avondlyceum De minister meent lh het ontwerp althans een basis te moeten leggen vóór het z.g. „avond- lyceum": RU vèrttrtt daaronder Mn inrich ting vin vódtberildtnd hoóger onderwijs, be- Éiémd vóór hén, die óp den gewonen schóolleéf- tyd niét ln dé gelegenheid wirin vóórbereidend hooger onderwijs tg éntvangin. miir die ép lauren lééf tyd dUrvter luat én aanleg toonón. Déié óndérWyilnsteliing kin Mn groóte sociale BétHkints hébben. Bulk eén avondlyceum aal een aftondériyk léèrplan vragen. De minister stilt voê? voor elk dér drie typin van vóórbereidend hooger ehdirwya den naam lyèéutt te gébrdikin. Middelbaar dagonderwijs Het algeméén vormend middelbaar dagemder- wy» wenseht dé ffllnliter tot slechts twee school typen te beperken: dé algemeens'middelba re school met vierjarigen curaua en de middelbare school voor m e 1 a J e s met v y f J a* rlgen curaus. Ook bier heeft de eerste klasse het karakter van brug-, voorbereiding*- en waarnemingaktesse, van waaruit ovérgang naar andere schoolsoorten mo- geiyk ls, doordat dé omvang van het onderwijs gelijksoortig Is aan dien ln de eerste kluse der lycea. Kostéh" Vóór 'a ryki Schatkist zyn aan dè voor gestelde wyilglngih niet vérbonden, behalve ln dén tyd van overgtrig. Overgang Het ryk zal echter aan zijn in lycea om te zet; ten hoogere burgerscholen een jaar 'meer school geld tónen. De vier byzondere handelsscholen met driejari gen cursus, die thins nog bestaan (opanbare scholen Van dat type zyn er niet), zullen in at gemeene middelbare scholen met vierjarigen cur sus N i- kunnen wordén omgezet. Er ii op gérèkénd, det hét wetsontwerp tjjdlg vóér 1 September 1941 wt Wjt zal zyn verheven. Alsdan kan van dien datum af het leerplan voor de éérste kluse in overeenstemming daarmede worden ingericht. Voor de hoogeré klassen zal overeenkomstig hét oudé leerplan onderwijs kun- nén wórden gegevéh. Op 1 September 1942 zal hèt hiiuwi léérplan lp dè laagste twéé klassen kun- nèn wordeh töégepeat én het oudé voor dè hoógé- rè v^n kracht blijven Zoo géleidélijk voortgaande zal pp 1 September 1944 'de nieówe vièrde klasse dér handelsscholen mét driejarigen cursus, die in ilgeméène middelbare Scholen met vièrjarigen cur sus worden omgviét, kunnen worden gevórmd en t*l mén óp 1 September 1946 dè zesde klaese der lycéa-B én C kunnen vormen, öp dézen datum tal ook de niéuwe regeling der aan hét bézit der ge- tulgsChrlftén verbonden exam eh rechten in wer- klfig kunnen treden. Hét Hoog Militair* Gerechtshof bevestigde he. den hét vonnis van den Bosschen Krygsraad, waarby dt gewoon dienstplichtige aoldaat C. R wégens het veroorzaken van dood door schuld tot vijf maanden gevangenisstraf met aftrek van de preventieve hechtenis ls veroor deeld. R. heeft Spelenderwijs met een scherp geladen pistool, waarvan de veiligheidspal was afgesteld, op een Van zyn kameraden geripht. Het schot gihg af en de aoldaat werd doodeiyk getroffen. Dé Haagsehe rechtbank veroordeelde, uniform -dén ei»eh van den officier van justitie, den meat- handelaar G. J. J. K. te Loosduinen, die vin by hem ingekwartierde soldaten ven het ryk gesto len haver heeft gekocht, tot een jaar gevange nisstraf. Eenige rechercheurs te Utrecht hebben vanmor gen eén inval gedaan in zes huizen in de voorma lige wyk C, welke door Chlneezen worden be woond. Een vrij groote hoeveelheid opium,- voor particulier gebruik bestemd, ls in beslag genomen. Het bleek, dat jn deze hulzen gelegenheid werd gegeven tot opiumschuiven. Dele Chlneezen, van wie er twee in ten opiumroea verkeerden, zyn gearresteerd. ♦*- - Universiteit te Leiden. Geslaagd voor het doctoraal examen geneeskunde de heeren A. K. iwema (met lof), J. G. L. M Schram. K'. A. Vry. man. allen Den Haag: H. Muller. Leiden; docto. raai examen Indisch recht de heer B. H. K. Poe. radtredja. Leiden. GIFT VAX FBIX8 BERN'HARP, De Koninklijke Nationale Vereeniging tot Steun aan Mlllclfns (Stand) heeft van Prins Bernhard een belangrijke bijdrage ontvdhgen tot steun aan de vereeniging. JONGETJE DOODGEVALLEN. Vanmiddag was een 7-jarlg jongetje op den zol- dervande ouderlijke woning aan den DenneWeg W-Den Haag met eenige vriendjes aan het spelen. Het knaapje maakte aan de achterzijde van het huls het dakraam open en- kroop ln de dakgoot. Iiy verloor het evenwicht enviel van circa 11 meter hoogte op een steenen stoep. Het ventje werd met zware Inwendige kneutin- gen opgenomen en I» naar het R K. Ziekenhuis aan het Westeinde vervoerd, waar hy kort na aankomst is overleden. 0«atd*f 1 Mei. HILVERSUM I 1875 «b 414.4 m. NCRV: 8.00 Berichten ANP. 8.05 Schriftlezing, meditatie. 8.20 Gramófoonmuziek. 9.309.45 Geluk- wenichen. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramofoon- muziek. 114® Viool, piano en gramofoonmuziek. 12.00 Gramofoonmuzieit. Om 12.30 Berichten ANP. 12.45 4 Orgelspel en gramofoonmuzieit. 1.30 En semble Van dfcr Horst en gramofoonmuzlek. 2 30 Voor postzegelverzamelaars. 3.00 Ensemble Van der Horst. 3 45 GrAmófoón muziek* 4.00 Zang.i piano en gramofoonpiuzièk. 4.45 Felicitaties. 5.00 Voor de jeugd. 5.45 Gramofoonmuztek. Onderwijs fonds voor de scheepvaart: 6.256.55 Taalles én technisch onderricht 7.00 Berichten. 7.15-Cau serie: .„Voetbalshort ln eigêli kling". 7 30 Gram-mus. 8.00 BerichUn ANP, internationaal overzicht, her- heling SOS-bêrichtêiv 8 25 Reportage. 9 00 Gram muziek. 9.15 causerie „Onze aangifte voor de Inkomstenbelasting". 9.45 gpaarne-sestet. 1000 Berichten ANP, actueel halfuur. 10.30 Spaarne-eex- tèt. 11.15 Gramófoonmuziek. Ca. 11.5012.00 Schriftlezing. HILVERSUM H 80141 m. VARA: 8.00 Gramófoonmuziek en toespraak ..On danks alléa!". 8.15 Berichten ANP. 8.25 Litterair- muzikaal programma. VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA: 10.20 Vow de Vrouw. 1140 Gramofoon- 2.00 Radiotooneel toespr 2.: (opn). 3.20 Voor de kind kei .29 Residentie-orkest en solist n.- 3.45 Residentie orkest (opn.). Orgel en zang. T.OO VARA-kalen* roepen u", 1 koor „De Krekl 8.03 Berich' orkest. Nationaal 01 (In de pauze: VA RA-Maand revue. 'oonmuziek. 5.306.10 'osian-orkast en spreker. Ffltóttaties. 7.10 „WU 7.30 VARA Meisjes- 'baling SOS-berichten. 840 Uit België: Radio koren en «olisten. M êi Groet"). 9.20 05 Iftrechtsch Stedelijk or- RMt en solisten (opft.J. 11.00 Berichten ANP. 11.10 Gramófoonmuziek en toespraak „Eens". 11.30 De Rambiegs. 11.5512.00 Gramófoonmuziek. ENGELAND 391 en 449 m. Na 10.20 a.m. ook 342 m. 11750 Lichte muziek uit Nederland. 11.50 Solis tenvoordracht. M- 12.20 Berichten. 12.35 Causerie. 12.30—1 20 Variété. 2.20 BBC-Harmonie-orkest. 2.50 Büly Cotton en zijn Band. 3.20 BBC-Nor- 840 l iö5 Utrechi thern-orkest. 3.55 Radlo-tooneel 4.20 Berichten (Welsch). 4.23 Welschê Kerkdienst. 4.40 Kin deruurtje. 5.20 Berichten. 5.35 Variété. 5.50 ACtueele uitzending. 6.20 - Mededeeling. 6.40 BBC koot* en het versterkte Revue-orkest. 7.20 BBG-orkest 8 20 Berichten. 8.40 Actueele cause rie. 8.55 Radiobewerking van de operette „Wenn die kleinen Veilchen bluh'n". 9-50 Greenock Schotsch koor. 10.20 Het Grosvenor House Dans- orkest. 10 55 De BBC-Zangers en soliÉte. 11.20 Berichten. RADIO-PARIS 1648 m. 11.10 Viool voordracht. 1120 Félix Raugel-koor en soliet. 12-05 Pianovoordracht. 1235 Zang. 1.05 Viool en piano. 2 20 Piano en cello. —.2 50 Rgdiotooneel. 3 50 Zang. 4.20 Chansons. 4.35 Hèt Parijsch Instrumentaal kwintet en soliste. 5 35 Piano, viool en cello. 6.50 Radlotooneel. 8.05, Muzikale causerie. 9.05 Concert m m.v. soliste. 10.20 Zang met toelichting. 11.20-^11.50 Moyse trio. KEULEN 456 m. 4.20 Omroeporkest en Otto Frlcke'a orkest. 8.20 Volksliederen. 7.00 Omroepkoor en -orkest en so list 7 50 Omroeporkest en solisten. 8.20 Om- roepkleinorkest/4r 9.20 Mei-programma. 11-05 Fa- brleksorkest. 11.20 Omroeppi kest. 12 50 Popu lair concert. 1.45—1.50 Muzikaal tussehenèpel. 2.20 Lèo Eysoldt's orkest. 3 80 Sollstenconcert. 4.20 Joachim Bund s kwartet. 6.33 Zie Deutech- löndsender. 7-45—7.50^ Muzikaal tusschenypel. 8.50—9.20 Zie DeutschlanSsendér. BRUSSEL 328 m. 6.50—8.20 Mei-uitzending. 9.20 1 Mêi-reportage. ca. 11.30 GramofoonmutiHf eb déclarrtAttè. 11.50 soldaten. 10.20 Gramófoonmuziek. BRUSSEL 484 nu - 11.20 Gramófoonmuziek. ff50ieb lk.3b Radio orkest. 12 501 20. 6.05 %en 6.35 GrfmofoohmusJek, 7.20 Voor de soldaten. 7 50 en 8.30 Radio-orkest en solisten. 9 "»010.20 GrmrfOfbdhtriuHelt. deutschlandsEnder isn m. 1 6.35 Omroeporkest, koren en solist. 745 Otto Dobrindt's orkest. 8.29 Berichten, hoorberichten. 8.30 Omroeporkest. 10.20 Berichten. Hierna: Omroepkoor en -orkeet 18.15 .i A -i [Jr vA» 1. Wicht even.... nu weet Oepoetie.' wair dat geprik en gekriebel vandaan komt: hij ziet een hele massa diertjes wriemelen op de grond... Hy wie warempel op een mierenneet gaan liggen! Dat la niet slim! J. Gauw veegt hy alle mieren,"} dié tegen hem op geklommen zyn en hem ovèral byten, van zich af. Hèhè... dat ls géén pretje... die béésten gaan aardig tekeer, maar ze voélden,, zich ook. langevallen! 1 3. Oepoetie gaat maar gauw daar weg-, hl) hangt zyn rugzak weer om, pakt «Un etolc en supt keer lustig voort Als hy nog eens ln het bos gaat slapen, zal hy eerst goed kijken, of er geen mierenneit ls.' - 4, Het wordt nu later op de middag en het ls SO langzamerhand tyd, om naar huis terug t« gaanDus neemt hy de terugreis aan en loopt dezelfde weg terug, als hij gekomen ls. Zo komt hij weer thuis ge kreet, als zij door tlang of nachtroovers tor dén opgeschrikt, het dorre geluld der eoemeodé inasottn, de gerékt» sentimenteel» serenade der kikvorschen en nu en dan, ver weg, verloren in de ruimte, het sourdine blaffen van een hert. Eén veelstemmig koor en toch de stilte, die-het tllae behéerscht. bij «en laag afdak, twee schildwachten rug aan rug op post «tonde®. i Er is nieta te bekeimen, toean, wy hebben niets gehoerd in nieu gezien. De schemering ls spoedig voortij sa het duurt niet lang of de aoo breekt door. Jtyk dan dubbel scherp uit, Want dat is het uur, waarop dit soort menschen gewoonlijk aan valt - HIJ k'iutéfde hét pid weer op, tot aié het plat gétripti aardén ert voor hét huls. Dé kndere schildwachten konden wel een oogenbltk uitstel lijden. Hy wilde even altten én nadenken. Hy vond een oudérwstechen houten *i>el. In den tronk van een reuMchtigen boom bad men een hom uitgehold, waarin sterke mouwenartneo de pellen van de padi wreven. Hy ging altten om na t« .Jonken. Neen, hij wilde niet denken. Hy voelde zich ellendig. Het diende nergens toe. Ala 'hij etrerf .zou hij nooit het antwoord vernemen cp sijn vraag. Misschien toch'wel. Liefde la ster ker dan de dood. Wie bod dat ook al waar gé- ^Sémakkélijk praten. MaU Mé MJ hét géluk ad om levend uit dit avontuur te geraken, zou ilj ér vtfrkéuf Mn géven hét groote woord A BteUa's eigen mond M vernemen. Veroodér- •L. Hjj staakte plotseling zijd gédéebténgang. kiens een meuwe etem m bet koor der gé ien. Een gekraak, bet geluid van bout tegen it v'ak abater hem. Eén kcfude rilling kwam - zijn rug. Dwaas, die hij was, om hiér aoo- wapens tond te slenteren. Wit Wak hetf Of wétt i sprak bet woord fluisterend uit, verrut rong gehuld. SI Gajah blinkend ln héar rechter hand, van het trapje naar béneden sprong, Zoo* dat sé eindelijk natst hem stand. •-S Ik ben het, toean, antwoordde se, terwijl M zich naast hem liet neervallen. Ik kon niet sla pen en Ik hoorde dèh tóéén Voofby gaan. Ik héb al dian tyd llggén wachten, tot dat hij terug zou komra. En tóen de angit het won van hetgeduld, kwem ik naar buiteu om te tien waar hij uithing. Ais hij in gevaar was, moest ik daar ook zijn, toean, want de toean en Simuk en Si Gejah zijn vrien den. Hét is hief étf verstandig, toean, om onge wapend en onbewaakt buiten te vertoeven. Wié wéét wélk» gevaren van dén nacht u vérstolen kunnen bezoeken. Niemand Sou bét hoóren, alé dén beschutten, niémand sou dè bat bloed kunnen wég- mand sou u kuüdéh beécl wende kunnen verzorgen, sulgen, dat dè vergiftigde pijl béd bMfflèt. Neen. Simuk, Wé hebben geen gevaar té duchten. Do schildwachten doen uitstekend hub pliobk. Allee la rustig en veilig. Rustig- erker, toean. Het li óók doodstil Sla de tijger gereed ligt om sijn Sprtng te doen. Maar Bet treken dér Ukken wondt te laat gé hoord, indien hij zijn lenig lichaam heeft ge strekt tot den sprong. Hy gromt niet, bij brult niet, hij maait zijn komst niet bekend, want om zichtig sluipt hij tegen den wind In naar de plaats wair hét hért kómt drinken. Toch moet hét argeloos# dier ér aan Reloovtn. toean, in dien de tijger zijn Sprong heeft gemaakt. Atismaéi tot jé diénst. Simuk. Méér óók lk kaft géén óóg dié&tdóéO. Daarom bed tk Mar bul ten^gegaan, om ten sigaret té rooksn en wat M ik en N aajah «uilen dé wacht ovér u dra, terwijl ga nadenkt, toean, antwoordde terwijl zij ou.tond aft tegen Mn boomstam i leunde. Vaster dan daareven omklemde hkar kiekt» krachtige band «1 Gajah'* gevast, Nee, Mm uk. Dank jt. OS nu mm stapan. Da schildwachten staan toch op pósk 7 Ja, ze staan op poet en kijken uk, maar woordde ze blu. Indien de dood éénmaal komt, hadért hij mei tn swijgénd en geen hélfsoeaende schildwacht ie) hem op zijn snéllen tocht tegen stond kunnen bieden. Indien de toean hier blijft, blij» ik ook tw hem té béwakén. Meet d"tk toch eens na, Simuk, fluisterde Desmond haar éven later toe. Denk nu eens rus tig ua. JU bent san vrouw m lk bon een man. Dl* is toch «een plaats en geen tijd om samen to komtn. Wat zouden de menschen zeggen, indien de schildwacht na het aflossen hierheen kwam, of Iémand uit het huis cms aantrof! De menschen kletsen zoo vlug, 6imuk, en sijn er allemAal op uit om bet érgste te dèhkéft. Een vrouwènaam Set is zóo vlug besmeurd, Simuk. jlet zou een arm- zal.go wederdienst fcljn, dién lk Je bereidde in ruil voer sl de hulp, dié jij rn je vtioer ons heb- ben geboden Ik sou je Weduwe» maken, voordat JO vrouw wSs gewofdeó, e- Vtóuwj lk een vrouw t Geul maft zal ooit Mét mé trouwen. Desrncmd lachte. Kom, 8,'muk, er zal nog wel eens een tijd komiu, dat je echt bemint, dat je buigt voor de kracht vier liefde, die ons allemaal te pakken krijgt, (bezeer en hoe lang Wé ér ens ook tegen verwater).. Het Is di wet des levens, dis geen uit sonderingen ként. -«■ U lacht, toeén, maar BélaM. Ik weet hét maat *1 te goed.. Indien u wilt luisteren.,, totan, Indien ge niét boos op mé *jl."X Ml lh u alios varuiiéa. z«» me, wm jé hert mhuk Simuk. ver tel ma illft, Sliet. Ik weet. toean, dat mijn uur géSlagéA hééft. Hoé 'én Wéér hét vandaan ls gekomen, Wéét ik met, maar mijn dood nadert. Nee, ging M Vér der. treil Deunoód heter Wrikte onderbreken, wij hibntétiugrn lijn wild en dwaas, echte kinderen van ue jung'e, ongetemd en (tattesebaaM, dat Is mogelijk, tnasr Wij hebben (én scherpen kijk op ons eigen leven, toean, wy hebben onsé eigen Mal en onze eigen vOOfttékSflén, Wy wétéd pré. ctes, dat hét uur vso onzéo dood nabij is. vreemd cn zonderling toe, maar voor ohs be tee ltenen zij vaststaand nieuws, of het goed ls of slecht, 211 vertellen ons alles. En tot mij IS nu het voorteeken gekomen, dat tk sterven ga. De toean lacht weer. Ja, w(J Salonga bezitten niet de scherpzinnigheid en de wijsheid van den blan ke, Simux kan geen brief schrijven en geen boek lezen, maar er ls nog een andere kennis, toean, en een eildere wijsheid. Zy hield op en keek Deamond aan. Trouwens, daar gaat het niet om, toean. De tijd aal het leereh. Desmond stond van sijn ongemakkelijke zit plaats op en rekte zich utg, Hij legde zijn hand vriéndelijk op haar schouw en sprak: Simuk. lk nou het jammer vinden, Indien jij dacht, dat ik je uitlachte. Ik vind je veel te verstandig, Simuk. Nee, het sou werkelyk dwaas van mé zijn om ta meénen, dat de wetenschap Van den blanke dé eettlg ware ln dé wereld Is. Wét weten wij van de vele geheimen, die de jungle, de rivier, de bergen bevatten, Indien Jul lie ons rJet Inwijden. Denk eens na, Sirnuk. Is er één van de groote blanke lieeren, daar ginds op het Fort, die met al sijn kennis, zijn sport, zijn prachtige wapens, bereikt nu hebben, wat jouw vader met zijn vermaarde vertrouwdheid met het binnenland tot stond heeft gebracht? Let altera maar op d* handigheid, waarmee hij de brug onklaar heeft weten te maken, zoo dat aijn eigen volk er ln liep. Ze lijn waarschtjn- iyk tot óp enkele meters genaderd; eerst toen, torn schoot Puisngga naar veren om met sijn tl Gajah dé Me tot» beslissende houwen te gé ven op t hémboe, dat in sijn vaart ai dé vijan den Mar dt diepte sleurde, x1, i„I - Wdd- dlg dag zijn. Zij bleef nog even zitten, aag toeft naar hem Op en greep haar aijn band, Toean, Ik heb nog iet* te zeggen, nog téh woord, indieó dé tOééó soó góed wil sijn, om naar me te luisteren. De toean heeft gelijk, is- dan dlra hij zOgti dat vertellen ga te werkelijk een bewijs vsn vrouwe- lUke zwakheid. Ik schaam me. Maar het kan me eigenlijk nleto schelen, omdat lk zeker weet, dat lk over enkele dagen bij mijn vader sal zijn. Mag lk spreken? Spreek, indien Je dat verittest, Simuk, maar.. Geen maar, toean. Ik zal u alles vertellen," wat mij op het hart ligt. Zeg me eerst, openlijk, kort en bondig, toean, alsof ge zelf over eenige uren zoudt moeten sterven, alsof er niets meer was, wat u beletten kon de volle waarheid te spre ken: Bemint u de misty? wilt u haar tot Vrouw nemen? Wordt ze uw „mem". Wat bedoel Je' eigenlijk, Simuk? deed Des mond verbaasd. Wat wil Je met dis vraag? vroeg ■hij bedremmeld. O. ge moet niet bóos op me worden, toean. Ik weet, dat het niet past om dergelijke vragen M stellen, maar Ik heb er een goed# redén Voor. Desmond dacht een oogenblik ha. De vraag had hem verrast en hij vroeg sich verbaasd af, wat er nu nog zou volgen. Ja, Simuk, ik heb de missy lief i er in toestemt, zal lk haar met Gods hul] vrouw nemen. Simu zuchtte. O, lk heb wel gelijk gehad, vader. Beb lk het Jou niet sinds lang gezegd? Myn vermoeden was dus juist. Zij w endde zich Wee? tot Destnohd: U hebt haar dus lisf. toean. U voelt werke lijk, dat zij d# eenige vrouw te. die gij in de toe komst naast u zult wenschen. Ik WMt, d»l M b#el mooi is, maar dat la niet alles. Ik vermoed, dat er onder de blanken ook nog soo leto bestaat ala rang, geboorte, rijkdom en stand, ls.het niet? Zeker,Simük. W|j hebben menschen van hoogeren en lageren Sfand. menschen.wjer ouders to voorouders eed beroemden naars en dikwijls ook rijkdom bebbep weten te verwerven ra anderen, die hert moéten tobben om het da- gelijksch bróód té verdienen. troaaova H ewAdlen zij hufjrtot mijn

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 11