DOMBAAS EN OPDAL IN DUITSCHE HANDEN. Engelands koopvaarders zullen om de Kaap varen. NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN tempo van actie wordt iets langzamer. DE RIJTOER VAN PRINSES JULIANA Duitsch vliegtuig valt op een Britsche stad. ROEROS WEER IN NOORSCH BEZIT. BEREIDT ITALIË ZICH TEN OORLOG? Dooden en gewonden. Ook de Prinsesjes Beatrix en Irene reden meé. Onze Marine demonteerde totnutoe 588 mijnen. DE NIEUWE SUIKERBON Woensdag I Mei 1940 79e .Jaargang, No. 2ÜU11 Communicatiemiddelen op oorlogsvoet. Hevige aanvallen* DAGORDER VAN HITLER. Aan de troepen in Noorwegen. In totaal reeds 859 aangespoeld, Koninklijke onderscheidingen /A AFWACHTIAG 's Werelds grootste zeilschip lijdt schipbreuk. In gezaghebbende kringen te Londen verneemt Renter, dat de uitspraken van Italianen, die verantwoordelijke po sities bekleeden, en de houding der Italiaansepers den laatsten tijd van zoodanigen aard zijn geweest, dat het noodig is .geworden voor de Engelselie regeering om zeke re voorzorgsmaatregelen te nemen betreffende de Britsche scheepvaart, die normaliter door de Middellandsche Zee zou varen. Zij is echter niet voornemens deze voorzorgs maatregelen langer dan noodig te laten voortduren en hoopt, dat de omstandigheden in staat zullen stelden ze in de naaste toekomst op te heffen. -Deze- voorzorgsmaatregelen voor de scheepvaart in de' Middellandsche Zee betreffen o.a. het verleggen van de route van alle Britsche koopvaardijschepea 0111 Kaap de Goede Hoop. Afdeelirig Generale Staf 60 jaar, Officieele mededeeling WEERVERWACHTING De Bilt seint: Voorvetn. <4-' tteleur V l'tt'I'ER Merkt 31. Tel. 27«t Postgiro 48400. Er Is in Italia* een com missie in hef leren |e- i roepen welk* een snellen en ordelijken oterxnng l« ltaUanasche communU-atJrmiddelen op oorlofaroet nil*moeten verankeren. De commissie sal sich bezig konden met tel» fnon-, telrfraif* en rndiotelefonische verbindt*» De directie vss de Mllaaresrhe jaarbeara beeft I besloten, op het terreie waar de Jaarbeurs steeda wordt gfhoaden, aardappelen te gaan telen, Ml 1 plaata ran de bloemen, die er totdasvrr werden gekweekt. I Mussolini sal vandaag de ziltiog van net kabi net in het Vimlnai-paleis te name preiMIctrM Hoewel er op de agenda slechts gewone punlen voorkomen, is er alle -reden aan ie nemen, dat de internationale situatie zal woiijen besproken, en wet vooral "de betrekkin#!» met Engeland ea 'joego-Stavië, niet Dultsëhlatüljen hét V'gticggn. kanten ran het Snaasameer. Draadloos heeft de Noorsche regeering medegedeeld, dat den Dnlt- schers verliezen werden toegebracht. Dc reden roor de plotselinge aanvallen Is, naar men gelooft, gelegen in do komst- van warmer neer\ waardoor spoedig de wegen «eer moeilijk sollen worden voor gemechaniseerde troepen. Het opperbevel var de Dultsctae weermacht deelt mede: Dinsdagmiddag hebben de Dnitsche troepen la het Godbrandsdal bet belangrijke v. knooppunt van Sfoor- en straatwegen Honibung, beset. BB bet oprukken Utogs de rtJIijn Drontbelm— pombaas werd Ojidal mgenoni en, zoodat thans ook de spoorlijn OsloDrhptheim 'n Daltsche. handen ie. Volgens het communiqué van [iet Britsche mi nisterie van oorlog hebben de Engelschen 1n het gabled van Dombaas echter deu Duitschen druk weerstaan. Men geeft toe, dat de toestand voor de geallieerden moeilijk is. Het copimunlqtté zegt verder, dat er weer nieuwe geallieerde troepen zijn geland. In Zweden ls ook nog geen bevestiging van de Duitsche overwinningsberichten. hoewel de moge lijkheid erkend wordt. Bekend is echter, datop - verscheiden plaatsen langs de spoorlijn DomhgSjrf Störeri contact is gevestigd tusschen de gealli eerde en de Duitsche strijdkrachten. Vevder wordt in Zweden gezegd, dal o.m. troe pen aan land gezel zijn ten n.o. van Andalsnes, dat met een rechtstreekschen weg verbonden ls met Opda] aan den spoorweg Dor.ibaas—Stolen, op ongeveer 65 k m. ten noorden van Dombaas. Een tweede troepenlanding is geschied ten z w. van Andalsnes, vanwaar goede verbindingen met het district van Dombaas beslaan. Volgens de lahtste Zweedschè telegrammen weid de strijd nog voortgezet bij lljerkinn aan de spodrltjn, halverwege tusschen Dombaas en Oo- dal, waar een grimClianieeerd Duitscn detaéhe- ment van de bergen is afgedaald, na doorgebro ken te zijn over een moeilijken, met-sneeuw be dekten weg uit het Ocsterdai. Een tweede Duiuch detachement, dat vertrokken was uit T.vnset in het Oesterdal langs een oergweg naar, Lisberg, ten noorden van Opdal. werd volgens dp berich ten nog tegengehouden door Noorse he troepen oij Kvikne. Volgens ,de Duitsche berichten zou hteradn dus een eind gekomen zijn. Offlcjpgle berichten van andere dan Duitsche zijde ontbreken. Aan het front van Ktcinkjcr ten noorden van Drutltlieini hebben de Duttachr troepen, zonder te wachten op versterkingen uit bet zuiden, he vige, verrassende aanvallen gedaan, zootvej op de Franarhe als op de Nonrsrhe linies aab beide In'eeta mededeellng van de B.B.C. werd van morgen gezegd, dat volgens de laatste van het Noorsche front ontvangen berichten bij dén op- marsch der Duitsche troepen in het Gudbrands- dal en het Oesterdal in de richting van Drontheim in de laatste 48 uur geen vorderingen zijn ge maakt. Er hebben zich gevechten voorgedaan in het Gudbrandsdal ten zuidwesten van den -spoorweg naar Dombaas. Hrt Prinselijk Gezin tijdens den rijtoer door Den Hoog gistermiddag. i ii rijen dik. Overal was de huldiging hartelijk, blij. Wonderlijk is het eigenlijk, dat men«chen, van wie de meesten al'ureif lang hebben gestaan, nog zoo krachtig en luid kunnen Juichen. -Op zoo'n moment voelt echter niemand vermoeidheid. De ouden van dagen? De verhuurders van klapstoel tjes hadden al* altijd goede zaken gemaakt. Ook de straatmuzikanten. Die hadden hun „arbeid*- gebied" voornamelijk in h*t Lange Voorhout en het ging er hun voor den wind. Nog geen half our nadat hij de Kt ad' was binnen gereden. reed de auto met den Prinselijke»] stan daard voorop „weer over den laeidscjiëstraalwef. terug paar hat Hui» ten Bosch. Slechts kort hati de rijtoer geduurd. Doch in aanmerking genomen, dat de rijen geestdriftiger! langs den weg. dien de auto had gevolgd, wel meer dan dubbel zoo dik waren arjjwee-t ahf ander* op zulke dligen. kon'men >vel zeggen, dat ..heei Den Ha*g" Rrinee* Juliana en de haren had toegejuicht. Natuurlijk was het eigenlijk een rijtoer van het Prinselijk gezin. De Koningin, die volgens de aan kondiging zou mèerijdep. bleek zich te hebben be dacht; ztf gaf er de voorkeur aan, thuis te blijven Maar hetspreekt vanzelf, dat Prins Bemhard niet ontbrak é^-efhdat het weer dit toeliet, waren ook de Prinsesjes Beatrix en Irene van de partij. lotus- schen was het dan toch ter gelegenheid van den verjaardag van Prinses Juliana, dat de rit door de stad tot vreugde van duizenden werd gemaakt'. April doet wat hij wil. Wien schaadt dat even- i\yel. als hij van zoo goeden wil is a!s gisteren? Het was zijn laatste dag: op geen waardiger wijze had hij afscheid kunnen nemen. Reeds gt rui men lijd voordat de rit een aanvang nam, liet hjj cfe aon doorkomen, zoodat de wind, die nu- eenmaal zijp trawant is. tenminste niét kofaÓ wal. Tödh" hféft die wi .d wel iets bedorven. Het zal toch wel om hem te mijden zijn geweest, dat <f* PrjpgglBke auto niet voorreed voor het hooge bordes van hst Voor-de troepèneenhetfen, dié deelne men aan de gevechten in Noorwegen, hééft Hit'er een dagorder uitgevaardigd, waarin o.a. wordt gezegd: In onstuimig opdringen hebben Duit sche troepen de verbinding over land tusschen Oslo en Dronthèhn tot stand gébracht. Daarmede is hét voornemen der westelijke mogendheden Duitsch- land toch nog door een bezetting-achter* af van S'oorwegen op de knieën te kun nen krijgen, definitief mislukt. Officieren, onderofficieren en Van- schappen, gij ftebtjj}) het Noorsche oor- lagtoonéètl dé ontzaglijke taak die ik u gëloovende aan n en uw kracht, moes! qftdragen, vervuld. Ik ben trotsch op u Als uiterlijk teeken van erkentelljkhe d verleen ik generaal Von Dalkenhorst het ridderkruis van het IJzeren Kruis. Ik weetv dat gij de u gestelde taak ook verder zult vervullen. Leve ons Groot- Dultschland! dat de Prinses en t haren het gebouw (één* het zomerpaleis van Prinses Amalla van SolijlB, 'In de -l7.de eeuw door Pteter Post voor de gemalin van Prins Frederik Hendrik gebouwd) verlieten. Zoo'n hoog bordes vangt heel wat wind en daar doorheen te worden geleid, zou voor d# kléine Prinsesjes niet göed zijn gexueest. ln een b0eenk«>m»t in l>en Helder ter gelegen» Held van het demonteeren van de 300«te mU#»« door de Ne<iertand*chr martne.r^heeft vk-e-admi. taal .1. Th. Fiiretner vanmorgen metlegedeélio dat sedert het begin van de mobilisatie op kuM 859"mUnen aanspoelden, waarvan ongètepr de helft van vreemde nationaliteit. Van dit ftroó* te aantal werden 5*8 rnünen gedemonteerd en ie if*t werd door vernietiging onschadelijk ntaakt op enkele mijnen na, die uit zk'hxélt OMt» ploften. De gehéele marine heeft aan dit resultaat mede- werkt, maar h't leeuwendeel van onze waard**- ring komt toch toe aan hét korps demon feil ri, B*t voor een deel uit burger-beambten en werklied*!) der mijnenmagazijnen bestaat en hetxvelH werd georganiseerd en opgeleid door den luitenant tei zee der eerste klasse 50. N\ Sluijter. Hel was viqe-admiraa) Ülrsiner daarom een bij zonder voorrecht namens den opperbex ethebbér van land- en zeemacht, mededeeling te mogen doen van het Koninklijk Besluit' waarbij Hire Majesteit de Koningjn -het geheele corps mynun- demonteurs heeft willen beloonen. dóór, eén twee tal onder-scheidingen te v.-leenen. De luitenant ter zee der eerste k]a*«# J. N. Slufter i» benoemd tot Ridder in de Orde »*fi 'Oranje-Nassau. het versiersel te dragen diet de zwaarden, den commandeur bij het mijnenmap* zfjn te Veere H. A. Meyers is de aan die orde ver bonden eeremedaille in zilver verleend. STOCKHOLM, l Mei (Havas). Het grootste teilarhip ter wereld, oen Fstisch vaartuig, heeft voor de haven van Kopenhagen schipbreuk ge. leden. Gedurende het tijdvak van- Viijdag 3 Mel a.s, tct en met Donderdag 23 Mei a.a. geeft de met „19" genummerde bon <J« rfjksdlstribuUekaart reéht op Ket koopen van één kilogram suiker. Den geheel en nacht hebben reddingploegen met groote inspanning gewerkt om slachtof fers te kunnen bevrij den uit het puin. De •mannen werkten bij liet licht van fakkels. Het ministerie van binnenlandsche veiligheid deelt mede: Than» wordt gemeld, dat b[) den Tal van het vijandelijke vliegtuig te Ctactomon-sen vtjf per- nonen,af|n gedood en negentig gewond, van wie 49 in een aiekenliui» moesten worden opgeno men. Het Is mogelijk, dat er nog meer dooden jéfnder het puin liggen. Van de vijf totnutoe ge borgen dooden zijn vier Dnltsrhrrs. In hrt ge- sfierl gijn ongeveer 30 hulzen beschadigd. De schade wordt op 190.000 poad sterling ge raamd. Op 500 m. van de plaats van het ongeluk is een parachute gevonden. Ook zijn vier revo:, vers gevonden. Tot ver in den omtrek liggen brokken steen. De brandweer is nog steeds met de nablussching bezig. Vandaag is het zestig jaar geleden, dat de af. deeting Generale Staf aan het departement van Defensie wérd- ingesteld. Het tegenwoordige hoofd van de afdeeling, luitënar.t-kolonel A. H. Nijhoff, heett vanmorgen in een toespraak tot1 het personeel van de afdeeling dit feit herdacht. Verwachting geldig van hedenavond tot -triorgehavonil ongeveer 19 uur:' Droog vrij warm weer, helder tot hilfbe- wolkC^peest matige wind uit Oostelijke richtingen. £«n Engelsehe Lockheed Hudson, kwam met doorscheten vleugels, met een ,eiVt. geslagen ttuurooord-motor, een gesprongen, band. een zwaar beschadigd roer en dóór. toorts tank toch nog veilig op haar basis terug na m gerecht te zijn geweest boven

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1