DOMBAAS EN OPDAL
IN DUITSCHE HANDEN.
Engelands koopvaarders
zullen om de Kaap varen.
NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
tempo van actie wordt
iets langzamer.
DE RIJTOER VAN
PRINSES JULIANA
Duitsch vliegtuig valt
op een Britsche stad.
ROEROS WEER IN
NOORSCH BEZIT.
BEREIDT ITALIË ZICH
TEN OORLOG?
Dooden en gewonden.
Ook de Prinsesjes Beatrix
en Irene reden meé.
Onze Marine demonteerde
totnutoe 588 mijnen.
DE NIEUWE SUIKERBON
Woensdag I Mei 1940
79e .Jaargang, No. 2ÜU11
Communicatiemiddelen op
oorlogsvoet.
Hevige aanvallen*
DAGORDER VAN HITLER.
Aan de troepen in
Noorwegen.
In totaal reeds 859 aangespoeld,
Koninklijke onderscheidingen
/A AFWACHTIAG
's Werelds grootste zeilschip lijdt
schipbreuk.
In gezaghebbende kringen te Londen verneemt Renter,
dat de uitspraken van Italianen, die verantwoordelijke po
sities bekleeden, en de houding der Italiaansepers den
laatsten tijd van zoodanigen aard zijn geweest, dat het
noodig is .geworden voor de Engelselie regeering om zeke
re voorzorgsmaatregelen te nemen betreffende de Britsche
scheepvaart, die normaliter door de Middellandsche Zee
zou varen. Zij is echter niet voornemens deze voorzorgs
maatregelen langer dan noodig te laten voortduren en
hoopt, dat de omstandigheden in staat zullen stelden ze in
de naaste toekomst op te heffen.
-Deze- voorzorgsmaatregelen voor de scheepvaart in de'
Middellandsche Zee betreffen o.a. het verleggen van de
route van alle Britsche koopvaardijschepea 0111 Kaap de
Goede Hoop.
Afdeelirig Generale Staf 60 jaar,
Officieele mededeeling
WEERVERWACHTING
De Bilt seint:
Voorvetn. <4-'
tteleur V l'tt'I'ER
Merkt 31. Tel. 27«t
Postgiro 48400.
Er Is in Italia* een com missie in hef leren |e-
i roepen welk* een snellen en ordelijken oterxnng
l« ltaUanasche communU-atJrmiddelen op
oorlofaroet nil*moeten verankeren.
De commissie sal sich bezig konden met tel»
fnon-, telrfraif* en rndiotelefonische verbindt*»
De directie vss de Mllaaresrhe jaarbeara beeft
I besloten, op het terreie waar de Jaarbeurs steeda
wordt gfhoaden, aardappelen te gaan telen, Ml
1 plaata ran de bloemen, die er totdasvrr werden
gekweekt.
I Mussolini sal vandaag de ziltiog van net kabi
net in het Vimlnai-paleis te name preiMIctrM
Hoewel er op de agenda slechts gewone punlen
voorkomen, is er alle -reden aan ie nemen, dat
de internationale situatie zal woiijen besproken,
en wet vooral "de betrekkin#!» met Engeland ea
'joego-Stavië, niet Dultsëhlatüljen hét V'gticggn.
kanten ran het Snaasameer. Draadloos heeft de
Noorsche regeering medegedeeld, dat den Dnlt-
schers verliezen werden toegebracht.
Dc reden roor de plotselinge aanvallen Is, naar
men gelooft, gelegen in do komst- van warmer
neer\ waardoor spoedig de wegen «eer moeilijk
sollen worden voor gemechaniseerde troepen.
Het opperbevel var de Dultsctae weermacht
deelt mede: Dinsdagmiddag hebben de Dnitsche
troepen la het Godbrandsdal bet belangrijke
v. knooppunt van Sfoor- en straatwegen Honibung,
beset.
BB bet oprukken Utogs de rtJIijn Drontbelm—
pombaas werd Ojidal mgenoni en, zoodat thans
ook de spoorlijn OsloDrhptheim 'n Daltsche.
handen ie.
Volgens het communiqué van [iet Britsche mi
nisterie van oorlog hebben de Engelschen 1n het
gabled van Dombaas echter deu Duitschen druk
weerstaan. Men geeft toe, dat de toestand voor de
geallieerden moeilijk is. Het copimunlqtté zegt
verder, dat er weer nieuwe geallieerde troepen zijn
geland.
In Zweden ls ook nog geen bevestiging van de
Duitsche overwinningsberichten. hoewel de moge
lijkheid erkend wordt. Bekend is echter, datop
- verscheiden plaatsen langs de spoorlijn DomhgSjrf
Störeri contact is gevestigd tusschen de gealli
eerde en de Duitsche strijdkrachten.
Vevder wordt in Zweden gezegd, dal o.m. troe
pen aan land gezel zijn ten n.o. van Andalsnes,
dat met een rechtstreekschen weg verbonden ls
met Opda] aan den spoorweg Dor.ibaas—Stolen,
op ongeveer 65 k m. ten noorden van Dombaas.
Een tweede troepenlanding is geschied ten z w.
van Andalsnes, vanwaar goede verbindingen met
het district van Dombaas beslaan.
Volgens de lahtste Zweedschè telegrammen
weid de strijd nog voortgezet bij lljerkinn aan de
spodrltjn, halverwege tusschen Dombaas en Oo-
dal, waar een grimClianieeerd Duitscn detaéhe-
ment van de bergen is afgedaald, na doorgebro
ken te zijn over een moeilijken, met-sneeuw be
dekten weg uit het Ocsterdai. Een tweede Duiuch
detachement, dat vertrokken was uit T.vnset in
het Oesterdal langs een oergweg naar, Lisberg,
ten noorden van Opdal. werd volgens dp berich
ten nog tegengehouden door Noorse he troepen oij
Kvikne.
Volgens ,de Duitsche berichten zou hteradn
dus een eind gekomen zijn. Offlcjpgle berichten
van andere dan Duitsche zijde ontbreken.
Aan het front van Ktcinkjcr ten noorden van
Drutltlieini hebben de Duttachr troepen, zonder
te wachten op versterkingen uit bet zuiden, he
vige, verrassende aanvallen gedaan, zootvej op de
Franarhe als op de Nonrsrhe linies aab beide
In'eeta mededeellng van de B.B.C. werd van
morgen gezegd, dat volgens de laatste van het
Noorsche front ontvangen berichten bij dén op-
marsch der Duitsche troepen in het Gudbrands-
dal en het Oesterdal in de richting van Drontheim
in de laatste 48 uur geen vorderingen zijn ge
maakt.
Er hebben zich gevechten voorgedaan in het
Gudbrandsdal ten zuidwesten van den -spoorweg
naar Dombaas.
Hrt Prinselijk Gezin tijdens den rijtoer door Den
Hoog gistermiddag.
i ii
rijen dik. Overal was de huldiging hartelijk, blij.
Wonderlijk is het eigenlijk, dat men«chen, van
wie de meesten al'ureif lang hebben gestaan, nog
zoo krachtig en luid kunnen Juichen. -Op zoo'n
moment voelt echter niemand vermoeidheid. De
ouden van dagen? De verhuurders van klapstoel
tjes hadden al* altijd goede zaken gemaakt. Ook
de straatmuzikanten. Die hadden hun „arbeid*-
gebied" voornamelijk in h*t Lange Voorhout en
het ging er hun voor den wind.
Nog geen half our nadat hij de Kt ad' was binnen
gereden. reed de auto met den Prinselijke»] stan
daard voorop „weer over den laeidscjiëstraalwef.
terug paar hat Hui» ten Bosch. Slechts kort hati
de rijtoer geduurd. Doch in aanmerking genomen,
dat de rijen geestdriftiger! langs den weg. dien
de auto had gevolgd, wel meer dan dubbel zoo
dik waren arjjwee-t ahf ander* op zulke dligen.
kon'men >vel zeggen, dat ..heei Den Ha*g" Rrinee*
Juliana en de haren had toegejuicht.
Natuurlijk was het eigenlijk een rijtoer van het
Prinselijk gezin. De Koningin, die volgens de aan
kondiging zou mèerijdep. bleek zich te hebben be
dacht; ztf gaf er de voorkeur aan, thuis te blijven
Maar hetspreekt vanzelf, dat Prins Bemhard niet
ontbrak é^-efhdat het weer dit toeliet, waren ook
de Prinsesjes Beatrix en Irene van de partij. lotus-
schen was het dan toch ter gelegenheid van den
verjaardag van Prinses Juliana, dat de rit door de
stad tot vreugde van duizenden werd gemaakt'.
April doet wat hij wil. Wien schaadt dat even-
i\yel. als hij van zoo goeden wil is a!s gisteren? Het
was zijn laatste dag: op geen waardiger wijze had
hij afscheid kunnen nemen. Reeds gt rui men lijd
voordat de rit een aanvang nam, liet hjj cfe aon
doorkomen, zoodat de wind, die nu- eenmaal zijp
trawant is. tenminste niét kofaÓ wal. Tödh" hféft
die wi .d wel iets bedorven. Het zal toch wel om
hem te mijden zijn geweest, dat <f* PrjpgglBke
auto niet voorreed voor het hooge bordes van hst
Voor-de troepèneenhetfen, dié deelne
men aan de gevechten in Noorwegen,
hééft Hit'er een dagorder uitgevaardigd,
waarin o.a. wordt gezegd:
In onstuimig opdringen hebben Duit
sche troepen de verbinding over land
tusschen Oslo en Dronthèhn tot stand
gébracht. Daarmede is hét voornemen
der westelijke mogendheden Duitsch-
land toch nog door een bezetting-achter*
af van S'oorwegen op de knieën te kun
nen krijgen, definitief mislukt.
Officieren, onderofficieren en Van-
schappen, gij ftebtjj}) het Noorsche oor-
lagtoonéètl dé ontzaglijke taak die ik u
gëloovende aan n en uw kracht, moes!
qftdragen, vervuld. Ik ben trotsch op u
Als uiterlijk teeken van erkentelljkhe d
verleen ik generaal Von Dalkenhorst
het ridderkruis van het IJzeren Kruis.
Ik weetv dat gij de u gestelde taak ook
verder zult vervullen. Leve ons Groot-
Dultschland!
dat de Prinses en t haren het gebouw (één* het
zomerpaleis van Prinses Amalla van SolijlB, 'In
de -l7.de eeuw door Pteter Post voor de gemalin
van Prins Frederik Hendrik gebouwd) verlieten.
Zoo'n hoog bordes vangt heel wat wind en daar
doorheen te worden geleid, zou voor d# kléine
Prinsesjes niet göed zijn gexueest.
ln een b0eenk«>m»t in l>en Helder ter gelegen»
Held van het demonteeren van de 300«te mU#»«
door de Ne<iertand*chr martne.r^heeft vk-e-admi.
taal .1. Th. Fiiretner vanmorgen metlegedeélio
dat sedert het begin van de mobilisatie op
kuM 859"mUnen aanspoelden, waarvan ongètepr
de helft van vreemde nationaliteit. Van dit ftroó*
te aantal werden 5*8 rnünen gedemonteerd en ie
if*t werd door vernietiging onschadelijk
ntaakt op enkele mijnen na, die uit zk'hxélt OMt»
ploften.
De gehéele marine heeft aan dit resultaat mede-
werkt, maar h't leeuwendeel van onze waard**-
ring komt toch toe aan hét korps demon feil ri, B*t
voor een deel uit burger-beambten en werklied*!)
der mijnenmagazijnen bestaat en hetxvelH werd
georganiseerd en opgeleid door den luitenant tei
zee der eerste klasse 50. N\ Sluijter.
Hel was viqe-admiraa) Ülrsiner daarom een bij
zonder voorrecht namens den opperbex ethebbér
van land- en zeemacht, mededeeling te mogen
doen van het Koninklijk Besluit' waarbij Hire
Majesteit de Koningjn -het geheele corps mynun-
demonteurs heeft willen beloonen. dóór, eén twee
tal onder-scheidingen te v.-leenen.
De luitenant ter zee der eerste k]a*«# J. N.
Slufter i» benoemd tot Ridder in de Orde »*fi
'Oranje-Nassau. het versiersel te dragen diet de
zwaarden, den commandeur bij het mijnenmap*
zfjn te Veere H. A. Meyers is de aan die orde ver
bonden eeremedaille in zilver verleend.
STOCKHOLM, l Mei (Havas). Het grootste
teilarhip ter wereld, oen Fstisch vaartuig, heeft
voor de haven van Kopenhagen schipbreuk ge.
leden.
Gedurende het tijdvak van- Viijdag 3
Mel a.s, tct en met Donderdag 23 Mei
a.a. geeft de met „19" genummerde
bon <J« rfjksdlstribuUekaart reéht op
Ket koopen van één kilogram suiker.
Den geheel en nacht
hebben reddingploegen
met groote inspanning
gewerkt om slachtof
fers te kunnen bevrij
den uit het puin. De
•mannen werkten bij
liet licht van fakkels.
Het ministerie van binnenlandsche veiligheid
deelt mede:
Than» wordt gemeld, dat b[) den Tal van het
vijandelijke vliegtuig te Ctactomon-sen vtjf per-
nonen,af|n gedood en negentig gewond, van wie
49 in een aiekenliui» moesten worden opgeno
men. Het Is mogelijk, dat er nog meer dooden
jéfnder het puin liggen. Van de vijf totnutoe ge
borgen dooden zijn vier Dnltsrhrrs. In hrt ge-
sfierl gijn ongeveer 30 hulzen beschadigd.
De schade wordt op 190.000 poad sterling ge
raamd. Op 500 m. van de plaats van het ongeluk
is een parachute gevonden. Ook zijn vier revo:,
vers gevonden. Tot ver in den omtrek liggen
brokken steen. De brandweer is nog steeds met
de nablussching bezig.
Vandaag is het zestig jaar geleden, dat de af.
deeting Generale Staf aan het departement van
Defensie wérd- ingesteld. Het tegenwoordige
hoofd van de afdeeling, luitënar.t-kolonel A. H.
Nijhoff, heett vanmorgen in een toespraak tot1
het personeel van de afdeeling dit feit herdacht.
Verwachting geldig van hedenavond tot
-triorgehavonil ongeveer 19 uur:'
Droog vrij warm weer, helder tot hilfbe-
wolkC^peest matige wind uit Oostelijke
richtingen.
£«n Engelsehe Lockheed Hudson, kwam met doorscheten vleugels, met een ,eiVt.
geslagen ttuurooord-motor, een gesprongen, band. een zwaar beschadigd roer en dóór.
toorts tank toch nog veilig op haar basis terug na m gerecht te zijn geweest boven