NIEUWSBLAD VOOR
MSTREKEN
Slechts een meerderheid van 81 stemmen,
I met veel onthoudingen.
VOOR SPIONNEN EN
LANDVERRADERS t
gevangenisstraf overzee.
De Gloria/K.W. 51
verloren oeschouwd.
HOFMEESTER K
VEROORDEELD
TOT 15/2 JAAR.
Donderdag 9 Mei 1940
79e Jaargang, No'. 20317
DVITSCHE MIJNENVEGERE DENEMARKEN.
Verplichte médewerking.
DeEngelacbe regeering heeft de felle
aanvallen, die "twee dagen lang op haar
zijn gedaan, overleefd, maar. op een
manier, dat men gerust van een moree-
le nederlaag kan spreken, want bij de
door labour geëischte stemming behaal
de zij slechts een nfeerderbeid van 81
stemmen (281 tegen 20Ö), wat vernieti
gend voor haar prestige, is. „Aftreden,
aftreden", werd er geroepen, toen dit
resultaat bekend werd.
Schiphol dicht
voor
buitenlandsche
vliegtuigen,
Lloyd George
Duff Cooper en Churchill
Plan van minister Gerbrandy
Zaterdag weer norm»!
treinenloop/
Zéven opvarenden vermist.
IN DE WATEREN T.O. VAN KOR FOE.
Weer 24 millioen Britten
onder de wapendn.
WEERVERWACHTING
l De Bilt seint; -
Directeur,F. TIKT RH
Bur. Markt 31, Tel 2TI5.
Postgiro 4S400
De Opperbevelhebber ma&Mtd- en Zeemacht
heeft gebruik gemaakt eljn bevoegdheid wijzi-
glngen te brengen In de* wet betreffende de be
scherming tegen luchtaanvallen. De strekking
ran deze wijzigingen is, dat ieder, die tot bepaal,
de diensten of werkzaamheden la verband met. de
luchtbescherming wordt geroepen, verplicht
is daarann gevolg te geve*.-Ook wanneer bepaal
de goederen worden gévoTderd, zijn de houders
of eigenaars verplicht delts te verstrekken. Voorts
Is de bnrgerU verplicht alle gevraagde voorzie
ningen te treffen en nlle t&erige medewerking to
vrrleearn. De verordening treedt hedefe ia wer
king.
Indien een burgeJnSesteSfniet of niei behoorlijk
voor de uitvoering van de luchtbeschérmtngs-
maatregelen zorgt, kan door of namens den mi-
nist'er van Blnnenlandsche Zakpn daarin worden
voorzien. l
Burgemeesters en het Militair gezag .zijn be
voegd inzake dp luchtbescherming bijzondere ge
dragsregels voor te schrijven, waarnaar ieder
verplicht Is zich te gedragen.
Jaren in gebreke blijven de pariteit In da lucht
met Duitscbland te handhaven of te herkrijgen.
Dat is een oude geschiedenis en liet is een lange
geschiedenis. In de laatste tb'be jaar kwamen de
oppositiepartijen over de brug, en gaven groo-
te, kostbare hulp, maar.het feit biyft. dat «ij in
gebreke bleven de pariteit In de lucht tot stand te
brengen, welke vitaal geacht werd voor onze vei
ligheid.
Ik heem tezamen met den premier en de
andere ministers de volle verantwoording op mij
voor het feit, dat wij, zonder uitzondering, de
meerlingen van onze deskundige adviseurs heb.
!>en aangenomen. Ik was van meening, dat zij het
bij het rechte eind hadden op grond van inlich
tingen, die wy hadden gekregen. Ik zie geen en
kele reden mijn opinie te wijzigen na wat wij
sindsdien hebben vernomen.
Hierna, werd de-stemming gehottden, met het
in den aanhef vermelde resultaat.
In een Deensche haven meeVt een uttónenvegersflottteljc, onder belangstelling tan het
S- publiek.
Zoover is het nog niet gekomen, maar toen
Chamberlain fe zaal verliet zag hij er alt als
een gebroken man. Het vertrouwen van de jon
gere leden van zijn eigen, conservatieve, partij
bad hij verloren en uirn kan zich afvragen, ot
Chamberlain ait de geringe meerderheid, die hyj
verkregen heeft, dezelfde gevolgtrekkingen zal
Diaken als Daiadlrr eenlgen tijd geleden moest
doen en diens voorbeeld van aftreden zal vol
gen, Ongeveer - dertig conservatieven hebben
sich bil de oppositie geschaard en ongeveer
honderd hebben zich van stemming onthouden.
Do zitting van gisteren begon met een felle
rede ven het iabourlid Morrison, die de Britsche
diplomatie beschuldigde van zwak optreden. Hij
zei ook, dat 6lt niets gebleken was, dat de ac
tie in Noorwegen behoorlijk waa voorbereid en
dat Churchill als een soort schild wordt ge
bruikt. Dat ia unfair.' De geestesgesteldheid en
het temperament Van de ministers deugen niet.
Dit sloeg- zoo verduidelijkte Morrison, voorname
lijk op Chamberlain, Simon etWHoare. Zij mls-
aen moed. initiatief, fantasie, psychologisch be-
grlp- levêndigheld van geest en zelfrespect
Hoste gaf vervolgens een overzicht van de
detie der luchtmacht in Noorwegen, waarbij hij
te kennen gaf, dat de Engelsehen den Duitsehers
driemaal zooveel verliezen hebben berokkend als
de Duitsehers den Engelschen. Hieruit is geble
ken, dat de Britsche vijfgtuigen slagen kunnen
toebrengen. Het gebrek aan vliegbases in Noor
wegen is echter de oorzaak van den tegenslag.
Llojd George, de premier nit den vorigen
oor/of, cel dat het thans geen tijd is, om eikaars
verliezen op te noemen. Men moet de feiten on
der de oogen zien an die zijn, dat de geallieerden
nlch in een strategisch slechter positie bevinden
dan ooit tevoren. Hitier heeft Engeland in groo-
«er gevaar gebracht dan in 1914 het geval is
geweest -
Het is nutteloos crltiek ts oefenen op Noorwe.
gen en bovendien, met welk recht mogen wp eri-
tiseeren. We hebben beloofd te redden en te be-
ichermen. We hebben geen vliegtuig naar Pblen*
gezonden en in Noorwegen kwamen we te laat
De minister-president moelj den toestand j be
tien uit het standpunt van het volk en rtiet als
een persoonlijke aangelegenheid. De minister-
{iresldent is evenwel niet in staat zijn persoon
os te maken van de belangen van hét land.
Chamberlain vroeg wat de bedoeling van de-
De woorden van I I») tl George was.
Lloyd George zeide hierop, dat de minister
president sich moet hert «meren, dat hy Hitler
JD oorlog en vrede heeft ontmoet en dat bfj
steeds heeft verloren. Chamberlain heeft het
laad gevraagd offers te brengen, het land lis
hiertoe bereid. De mini ster-president kan het
voorbeeld geTen: niets kan méér bijdragen tot
1 de overwinning, dan dat hij de zegels van zijn
d.parlement offert.
Duff Cooper, de volgende spreker, zei dat HU,
hoewel met tegenzin, tegen Chamberlain zou
stemmen en de eerste lord van de admiraliteit,
Alexander, «ei, dat hl) niet voldaan kon zijn
over de verklaringen van de regeering. Het slot.
wo- d van de debatten w erd gesproken door
Churchill, die oa. zei.
'O dezen oorlog wordt ons taak gevraagd,
waarom wy het initiatief niet nemen. De reden
voor dit -érnstige padeel. dat wij bet initiatief
nlejphebben, kan niet spoedig woikn weggeno.
»en. Zy ligt in het feit, dat wy dWaaUtc vijf
Ingaand*» Zaterdag VI Al*i wordt de noria*!'
dienstregeling toor het personenvervoer op alt#
lijnen der Nedeilandsehe Spoorwegen hersteld*
Alle treinen, opgenomen in de normale diej»L
regeling van 15 October 1939, zullen dus wéér
ryden.
De electrische en dicaeltretnen zullen weer op
de oude samenstelling worden gebracht. Alleen
"de stoomtreinen zullen de eerstvolgende dagen
nog met een Kleiner aantal rijtuigen, loopen.
De n»otoiloggrr Gloria K.VT. 51, die Woens
dag 24 April uit de haven van Umuiden was
vertrokken en waarvan sedert Donderdag 25
4 pril niet» meer was vernomen, wordt nu als
verloren beschouwd.
De predikanten van de Hervormde Gemeente
te Katwijk aan Zee hebben het droevige be
richt aan de naaste familieleden van de opva
renden medegedeeld. t i
Het schip behoorde aan der reeder Ket
ting. De bemanning bestond uit zeven Imv. ij
kers. van te twee zoons van den reedei, n l
dé 29.jarige D. Ketti^, schipper, en de is.jaiige
J. Ketting, riiotoi drijver, verder de 43-iarige C.
Hemmelzwaal. stuurman, de. 43-jarige T. Duyn.
tweede motordrijver, de' 00-jarige K. Guvt. ma
trooskok, die eif^ kinderen, 'achterlaat, de tha-
troos N van der uias, oud 49 jaar en de 19,-ja-
rige lichtmatroos J. van der Plas.
van het vuur deel, later nog aangevuld met een
straal van slangenwagep 35, één van slangenwa-
gèh 55 en twee stralen van motorspuit II, die te
hulp was geroepen en op het water van de Kei-
lehaven kon werken.
Daar de fabriek geheel vrij staat, kon de
brand van alle zijden worden ingesloten. De
rook verminderde echter niet, waaruit men kon
conciudeeren, dat het vuur nog steeds hevig
«voortwoedde. Van buiten af was echter liter
van dit vuur niet veel te bemerken. Het werd
slechts zichtbaar aan brandende -daklijsten en
goten.
fEerst tegen 8 uur ging de brandweer op het
vuur winneh. De rook w^rd minder. Geruimen
tijd moest echter nog met watergevey worden
doorgegaan, omdat het moeilijk was het vuur in
het anthraéïetgruis te dooven. De fabriek brand
de vrij wei geheel uit Het bedrijf was niet ver
zekerd.
De Am*|crdain<-cl»c rechtbank heelt vandaag
vonnis gewezen in de geruchtmakende strafzaak
tegen den hofmeester P. L K. te Amsterdam,
tegen wien de officier van* jnstltle. mr. Lt de
Bléconrt. .levenslange gevangenisstraf heeft ge-
eischt wegen* moord op zijn 'vrouw, gepleegd op
22 Juni van het vorige jaar in de noniOg In de
Pijnaekerstraaf.
De rechtbank veroordeelde K. wegens dood
slag (het subsidiair ten laste gelegde) en wegéns
het verbergen en het wegvoeren van het lijk
om het overlijden te verhelen, tot ean gevnnge.
nlsstraf van vijftien jaar jen zes traanden.
De rechtbank overwoog, dat de steek in d*
hart&tjeek den dood had \crdorzaakt en cia^de
vrouw nog niet was overleden, toen zij dénsteek
ontving. Van het primair ten laste gelede. den
moord, werd K. vrijgesproken.
Bij de uitspraak waren *ele belangMellériden
aanwezig. De publieke tribune en dé, gereser
veerde plaatsen waren geheel bezet.
Men mekK ons uit Rotterdam
Gisteravond heeft een felle brand de Neder!.
Anthraciet-brikettenfabriek „Astra" van den heer
i
Jac. Barzilaj^aan de, Vierhavenstraat 95 in de
asch gelegd. De brandweer bestreed het vaar,
dat hardnekkig in de brandbare voorraden woed
de, met acht stralen. Zij kon echter niet voorko
men dat d^ fabriek geheel uitbrandde.
Het gebouwtje, waarin de fabriek is gevestigd,
bestaat uit een ongeveer 40 meter lange loods,
uit steen opgetrokken. Deze loods staat naast een
houten loods, waarin een expeditiefirma i» ge
vestigd. Daarnaast bevindt zich weer de groote
opslagloods van de N.V. Louis Oobbelmann.
In het middengedeelte van de fabriek bevinden
zich de persmachines en de ovens. Het voorste
gedeelte aan de Vlerhavenstraat wordt als opslag
plaats van het anthraciet georuikt terwijl het be
drijf zelf in het achterste gedeelte van de loods is
gevestigd. gei
De drie mannen, die in de fabriek werken, hUr'
den hun arbeid om kwart over zes beëindigd, zy
hadden, zooais de gewoonte Is, het vuur in de
pvens gedoofd en één van hen had de gloeiende
cokes buiten de fabriek gebracht
OmtueeKS kwart voor zeven tiamen voorbij
gangers op de luchtbrug over het Havenspoor
waar, dat rook uit het gebouwtje kwam Zij waar-
schuwden de brandweer, die dirctjt middelalarm
maakt». Slangenwagen 57 was spoedig ter plaat
se en ving met twee stralen de blössching aan
onder leiding van den onderbrandmeester, den
héér L. Caspers. den brandmeester, den heer -I
Bopn en later onder opperleiding van den hoofd
man. den heer Th. A. W. ,R«ya.
Het vuur, dat vermoedelijk by de ovens was
ontstaan, verspreidde zich snel door de geheele
loods. Door het dak sloegen weldra de vlammen
naar bulten, terwijl zich een dlehfe grijze rook
ontwikkelde. Zoowel aan de achterzijde als aan
de voorztjde woedde het vuur zeer sterk In de
daar opgeslagen voorrader anthraciet. anthra
eietgruts en andere ingrediënten, die voor het
vervaardigen van briketten worden gebruikt.
Blangenwagen IMirood nam spoedig piet twee
straten op de waterleiding aan de bestrijding
LONDEN". 9 Mei (Reuter). De koning
heeft een nieuwe proclamatie oitdérteé-,
kenrl op grond waan an,»met zekere uit
zonderingen. alle mannelijke Britsche on
derdanen. die den le»filjd van 19. doch
riog niet van 37 jaren hebben béielk».
voor dienst bij de gewapehd/ inacht
kunnen worden opgeroepen. Naar jichat-
ting zullen meer daft 2.500.000 mart bndêf
deze nieuwe proclamatie^ de vierde op
grond van de National Service Act, vél
len.
Er wordt geen wijziging beoogd In dé
huidige -procedure van inschrijving naar
leeftIjdsgroepen in opklimmende volg
orde, 4
kerwachung gejdig van. hedenavond tot
morgenavond ongeveer 19 uur:
Helder tot halfbewolkt, droog weer.
langs d» Waddeneilanden en in Noord-
Hollard weinig verandering in tempera.
tuur, in het overige gedetite van het land f
\rij warm. zwakke tot matigen Noorde-J
tyke tot Oostelijken wind. j
Te Santt (Juaranlf, vnnr de Atbaans* 1,—G'riekeche yime m Adria valt liggen m
den laateten lijd telkem ItahaamcHe oorlogsschepen.