De toestand in Noorwegen Staatscourant. Buitenlandsche jour nalisten op Hr. Ms. Sumatra. - De strijd om Narvik. Patrouilletocht op de Noordzee. DE MOORD TE DELFT. WEEROVERZICHT Binnehscheepvaartregeling van den opperbevelhebber. Pauwels blijft candidaat voor de zege. Kleine Postzegels. Nederlandsche schilders in Rome. Een dichter geëerd. 7"*v EERSTE BLAD PAGINA 4 GOUDSCHE COURANT DONDERDAG 9 MEI 1940 Fiets gevonden. Examens. Arrest in de zaak Broersma. ZON EN MAAN: LICHTEN: DE SCHEEPVAART ÖP DE NED. BINNENWATEREN. De spionnage te St. Pancras. SPORT. Wielrennen Lambrichs heeft tegenslag. Foei bat Faciliteiten voor Ned. Supporters. Automobilisme KUNSTNIEUWS. Do6rreis-visa voor den wedstrijd tegen Luxemburg. POSTZEGELNIEUWS. Van 1530 tot 1850. *- Van onzen militairen medewerker. XXIV D« gebeurtenissen ln Noorwegen Verloopen thans ln een snel tempo en het ia voor de geal. lieerden te hopen, dat zij met de bezetting van Nirvik afgerekend zullen liebbèn vóór -de Duit. achera vanuit het Zuiden deze stad zullen heb. ben bereikt. De operaties daar verloopen in een veel te langzaam tempo, want elk uur, dat den Duitse hers in de benarde veste wordt gelaten, benutten zy om zloh voor een hardnekkige ver: degtglng Voor te bereiden en geeft hun nieuwen aanvoer per vliegtuig van personeel, materieel en levensmiddelen. Wij zijn er van overtifigd, dat hvanneer de zaak omgekeerd was en de En. gelachen ln N"arvlk opgesloten zaten, de aanval- lende Dultschers reeds lang met de hun beken, de energie resultaten zouden hebben geboekt. De Engelschen beseffen schijnbaar niet, dht de Dultschers Van het Zuiden oprukkende met on. bedreigde verbindingen een macht zullen gaan vormen, waartegen zij het onherroepelijk zullen afleggen, wanneer zij niet hl het bezit van de haven van Narvik zijn en van die zijde op aan voer kunnen rekenen. Het hoeft ons dan ook in niet geringe mate verbaasd, dat troepen uit Noorwegen weder in ISchotland waren aangekomen. Heeft m»n dan nieuwe troepen naar Noorwegen gezonden of verkeert men in de meening. dat men met de in Noorw.-gen aanwezige strijdkrachten een zoo ge duchte;; tegenstanders als liet Duitsche leger kar\ tegenhoulen? WIJ vreezen, dat de Engelschen ook thans weer hun tegenstander onderschatten en dat zij op den duur een nieuw échec en dan waarschijnlijk nog erger dan het eerste, zullen tegemoet gaan. Nu de Dultschers hun positie aanzienlijk heb ben kunnen verbeteren en bun geen direct ge. vaar bij hun opmarsch dreigt, lyin men het ge: ritst aan hen overlaten om het tempo op te vqe- ren. waarby geen hindernissen te zwaar zijn dm overwonnen te worden. Wederom blijkt de opzet van de Dultschers bij hun Inval ln Noorwegen tan vérstrekkende be. teekenis te zijn geweest. Hebben de Engelschen de havens bezet in een betrekkelijk smal front, de Dultschers hebben op alle havens, die maar ibinnen hun bereik vielen, de hand gelegd. Het gevolg ls, dat thans de Engelschen nog eerst de zetting van die belangrijke punten moesten vtrnletlgen en zulks met onvoldoende aanyai-t.- TJdaMl». y hu ook de benarde positie van de Duit. acheft^n Narvik niet wordt uitgebuit,, zooals de Duitschtgs dat zouden doen. verliezen zij zooveel tijd. dat de Duitsche opmarsch vanuit het Zui. den niet bedreigd kan worden, omdat de Engel schen daar geen troepen meer voor beschikbaar hebben. - Zou Narvik niet door de Dultschers bezet zijn geweest, dan hadden de Engelschen thans gele. genhoid gehad om naar het Zuiden op te ruk. ken en den opmarsch der Dultschers niet alleen tot staan te brengen, maar een aanval ln te zet. ten. die voor hen zeer gevaarlijk zou zijn, gezien den opmarsch langs één weg. Bezien wij nu de aanvalsmethoden van b.elde zijden, dan treft ons de juiste ulymering van de Dultschers en wel: zij bezetten verschillende pun ten aan de kust en dw ingen daarmede den tegen- ■tander zijn krachten ta verdeelen; zij voeren nieuwe troepen aan, dia een omvatting en daarna een insluiting kunnen uitvoeren; zi) verslaan de Noren, die hun gevaarlijke oostvleugel bedreigen door een omvatting vanuit het wesicn en dwin gen hen tot overgave of tot de vlucht óver de Zweedsclie grens; de gelande Engelschen vallen zij met alle kracht aan, dwingen hen in de verdedi- dlratge buitenlandsche persvertegenwoordigers Bit nlet-belltgerentc staten zijn aan boord van Hr. Ma. kruiser Sumatra do gast geweest van do Koninklijke marine. Tot het gezelschap, behoorden Amerikanen, Italianen, een Belg, een Hongaar en andere bier te lande permanente of tijdelijke vertegenwoordigen van bultenlaadeche persbu reau en bladen, die den wenech te kennen hadden gegeven aan boord van een Nederlandoch pa trouillevaartuig van nabij ta aanechoowen op web ke wijae onaa weeemacht en ln bet bijzonder de Koninklijke marine aan onze Noordzeekust waakt tegen eventneele schendingen vu de neutraliteit. De marineautoritei ten hadden geen bezwaar, dat aan dezen wenech werd voldaan. De belang stellende journalisten verzamelden zich dezer da gen by een haven ergens in Nederland, waar zij vroeg in den morgen aan boord gingen van de Sumatra, welke oorlogsbodem met Hr. Ms. Van Galen en Hr. Ms. kannonneerboten, behoort tot de kern schepen, waaraan de patrouillediensten van de Koninklijke marine, waarvoor de lichtere vaartuigen als torpedobooten, duikbooten en ook vliegtuigen worden gebruikt, hun kracht ontlee- nen. Deze kernschepen zelf verrichten dus zelf geen palrouilledieneten. tnaar worden gereedge- houden om zoo noodig in te grypen op die plaat sen, waar patrouillevaartuigen, vliegtuigen of kustwacht constateeren. dat de neutraliteit van ons land in de territoriale wateren dreigt te wor den geschonden. De buitenlandsche gasten ondervonden aan boord van commandant en officieren een byzon- dere gastvrijheid. In de ochtenduren werd de oor logsbodem van onderen tot boven bezichtigd. Tydens deze bezichtiging voer de Sumatra in uoordeiyke richting, by welke vaart eerst de uit Nederlandsch Indië terugkeerende torpedoboot. Jager Hr. Ms. Van Galen werd ontmoet en later op den ochtend eenlge patroutlieerende torpedo- booten, myneiwegers vliegtuigen enz. Na de lunch, welke de commandant zyn gas ten aanbood, verzamelde het gezelechap zich op de brug om getuige te zyn van schietoefeningen, aooals deze op regelmatige tyden door .onze ma- rtnevaartutgen worden gehouden. Zij gaven een goed beeld van de paraatheid aan boörd van onze oorlogsschepen, een paraatheid, die even vastbe raden eh eendrachtig is als by de landmacht. ln de haven, vanwaar men 's morgens was Vertrokken, zyn de buitenlandsche gasten ln den laten middag weer aan wal gebracht. ging en benemen hun dusdanig ruimte en tijd, dat zij in tiet snelste tempo tot weder Inscheping moe ten overgaan. Zien wij daar tegenover het optre den der Engelschen. dan blijkt hun machteloos- held om de gevaarlijke positie waarin, de Dult schers verkoeren op hun beurt uit te buiten en hen ln de verdediging te dringen. Nu kan men zich voorstellen, dat de Engelschen een kring om Narvik hebben getrokken. Het Zul- di'ifk 'deel var dezen kring staat dus met front noord Komen d' Dultschers nu t ij d i g ter plaatse, dan vallen zij van uit het zuiden komende deze troepen In den rug aan. JKeeren deze zich om, dan komen de Dultschers, die in Narvik zijn in be weging. zoodat dit zuldeiyk frontdeel van beide zyden wordt bedreigd en verpletterd. Hierdoor ontstaat dan een gat in den kring, waardoor de Duitschers hulptroepen zenden om de bezetting te versterken, om daarna de re6t van den kring op te rollen, te omvatten en te omsingelen. Zoolang de Engelschen genoodzaakt zyn om een kring om Narvik te houden, zoolang kunnen deze troepen nimmer in hun geheel tegeit den Duitschen opmarsch worden ingezet. Men kan thans beseffen, van welk enorm belang het voor de geallieerjien ls. dat de Engelschen Narvik ne men, vóór de Dultschers hulp kunnen verleenen en omgekeerd, dat de Dultschers er alles op zullen yetten om die hulp tijdig te doen aankomen. De eerstvolgende dagen zullen dienaangaande de beslissing brengen. En nu hoort 'men al gemeen, dat de Engelschen er op uit zyn elders een front te vormen, tenein de naar een beslissing te streven en te trachten het initiatief in handen te nemen.'Maar daaronder zullen zy veel moeilijker resultaat kunnen berei ken dan de Dultschers, omdat deze laatsten den „rücksjchtslosen Angriff" propageeren en toepas sen eh zulks is van de Engelschen niet te ver- wachten. Daartoe zouden zij b.v. een ultimatum aan Italië moeten stellen, met het doel dit land open kaart te doen spelen. Zoolang er verscheidene landen zyn, Va^vun de houding een vraag is, zoolang kan Engeland niets doen of het moest zijn „zon oer pardon" ingrijpen. Wil liet een front vormen aan den Balkan, dan moet liet eiseüen stellen en deze op korten ter mijn ingewilligd zien dan wel onverwijld en zon der waarschuwing volgens de Duitsche methode panpakken. Militair gezien levert de Balkan daartoe de bes te gelegenheid, omdat men dan een terrein heeft, waar inen'zelf de benoodigde hulpmiddelen bezit. Tevens kan men onverw-ljld rekenen op het leger 'van den generaal Weyg.md in Syrië, dat naar on- ze meening al te lang werkeloos is gebleven. Engeland moet thans kiezen en zonder uitstel. Het spel in Noorwegen is voor 3/4 verloren; zal weldra beelemaal verloren zijn en het is geenszins uitgesloten, dat Duitschland juist daar een slag zeer onverwacht zal toebrengen, waar de Engel tchen henl niet verwachten en daarvoor komt het Westen in Banrrverking. Als zoodanig komt ook voor ons het gevaar na- -der, maar wij zien dat met mannenmoed en ver- iHouwen onder oogen, want zoo noodig zyn wy tereid. 'Gistermiddag ls de-fiets van de leerling-verpleeg- ster Greta .Me.aard. die Vrijdagavond bij den Pauwmolen te Delft werd vermoord, teruggevon den in een molentocht, welke den rijksweg kruist. De fiets lag in de richting Rotterdam, op grooten afstand van de plaatï van de misdaad. In de nabijheid van de fiets is een verlofpas van een militair gevonden, die ln het midden des lands verblijf hield. De militair heeft even. wel een behoorlijk allibi kunnen leveren. De soldaat, die Vrijdagavond bij de plaats van het misdt-yf ls gezien, heeft zich bij de politic te Delft genield. Hij heeft met het misdrijf niets uitstaande. DE GELDERSCHE ACHTERHOEK. Het verkeersbureau-De Graafschap N.V. te Doe- tinchetn geeft een gids uit, welke vele bi jzonderhe den over den Geldersche Achterhoek be- vat. Van elke voor toeristen belangrijke plaats wordt een korte historische beschrijving gegeven, waarna een lange lyst van hotels, pensions en res taurants volgt. Het boekje is rijk voorzien van foto's van landschaj pen en logeergelegenheden. Universiteit te Leiden. Geslaagd voos het can- didaat^examen theologie de heer H. N. Bierman, Leiden. Universiteit te Utrecht. Geslaagd voor het dóctoraal examen veeartsenijkunde tweede ge deelte de heer C. P. Stapel. Stuurliedenexamen, Den Haag. Geslaagd voor derde stuurman groove handelsvaart de hee- pen A. E. Gallis en J, A. Verbrugge. Machinistenexamen, Den Haag. Geslaagd voor het diploma motordrijver de heeren J. Hoo- gerwerf, Vlaardingen; S. A. v. d. Brink, Amster dam; I. K. van 't Hof en C. v. d. wyngaard, Rot terdam. Het Gerechtshof te Amsterdam heeft heden den heer J. Broersma. beschuldigd van smaad en beleediging van den tegenwoordigen directeur- generaal van dén Rijkswaterstaat, dr. ir. L, R. Wentholt, veroordeeld wegens eenvoudige ne. leediging van een ambtenaar jn de uitoefening van zyn functie tot tien gulden boete. De ten laste gelegde beleediging In een open brief aan den minister werd niet bewezen geacht De procureür-generaal had een maand gevan. genlsatraf geëischt De rechtbank te Alkmaar had hem veroordeeld tot 10 boete, of vyf dagen hechtenis. De ondergrond van deze zaak werd gevormd door een meeningsverschll, ontstaan tusschen de firma Broersma te Bergen en den toenmali- gen ingenieur van den Rijkswaterstaat AVentholb by de uitvoering van hetMaas—Waalkanaal ln 1924. Tengevolge van dit geschil zou gefailleerd zijn de firma Broersma en sindedien heeft de heer J. Broersma alles in het werk gesteld deze kwestie, waarin hij het gelijk aan zijn kant acht. in het openbaar behandeld te krijgen. Tenslotte heeft hy een open brief en een brochure het licht doen iien, waarin eer en goeden naam van ir. Wentholt werden aangerand, waarop de mi nister van Juatiti* een vervolging gelastte. middags 12 uur. 8 Mei. Barometer 0 gr. Celc. Therm. In tla schaduw Maximum temperatuur Minimum temperatuur WJ-bdrichflng en kracht Bewolking der lucht 1021.1 765.9 10.0'C. 8.8 *C. 7.0 "C. N .V. O. 2.' Betrokken. m.M. kwik mbar. 1021.5 m.M. 50*F. 48'F. 45*F. 9 Mei. mbar. 700.2 m.M. 10O°C. 61° F. 13,28C. 56* F. 8 0*C. 469F. S.O. 2. L. bewolkt, U 1 mbar. Het dunne pijltje geeft den stand van de vorige opgaaf. Vrijdag 10 Mei. Zonsopgang 4 15 Zonsondergang 7.30 Wassende Maan. Vaartuigen van Zonsondergang tot Zonsopgang, uit 's morgens 3.45 aan 's avonds S.09 Rijwielen en Motorrijtuigen. De Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht heeft een verordening vastgesteld (nr. 34 j betref fende de binnenscheep vaart regel ing. die niet van toepassing is op de vaartuigen van de Nederland- sche weermacht noch met beirekking t.ot het ter ritoriaal zeegebied. Aan deze verordening is het volgende ontleend: Schippers en opvarenden van vaartuigen zijn verplicht met betrekking tot hun vaartuig de be velen op te volgen. \>eike in verband wiet het zich met een vaartuig begeven in. varen in, of zich bevinden in het watergebied, dan web in ver- band met het verlaten van dat watergebied met een vaartuig, op la=t van den Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht wooden gegeven: a wat betreft niet-militair vervoer: «loor of vanwege den inspecteur-generaal voor de scheepvaart; b wat betrlft militair vervoer: door of vanwege den ^directeur van den etappen- en verkeersdienst. p Het is verboden zich met een vaartuig t£ bege- Ven in, te varen op of zich te bevinden in 'liet Wa tergebied, indien en voorzooverre daartoe ten be hoeve van dat vaartuig niet een schriftelijke ver gunning ver.eend door den Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht, dan wel op dieris las:: door of vanwege den inspecteur-generaal v<Sbr de scheepvaart of door of vanwege len directeur van den etappen- en verkeersdienst 1. De aanvrage tot het verkrijgen" van zulk een vergunning dient te worden geriefef! a. wat be treft niet-militair vervoer op de binnenwateren tot den inspecteur-generaal voor de scheepvaart te 's Gravenhage; b. wat betreft alle militaire ver voer tot dén directeur van den etappen- en ver keersdienst, veldpost. Bij zijn algemeene bekendmaking no. 34. heeft de opperbevelhebber van land. en zeemacht voor schriften gegeven betreffende de scheepvaart op de ryederlandsche binnenwateren. De njeuwe verordening stelt het varen op onze binnenwateren afhankelijk van het bezit van een schriftelijke vergunning, door of vanwege den opperbevelhebber te vei strekken. Daar echter de hierop betrekking hebbende artikelen nog niet in werking zijn getreden, blijft tot nader order de toestand in zooverre ongewijzigd, dat vooralsnog geen vergunningen zijn vereischt. Eer-1 wanneer bij algemeene bekendmaking zoo wordt bepaald, zal het nieuwe stelsel van kracht jrorden en zal men voor de scheepvaart op onze binnenwateren een schriftelijke vergunning behoeven. De algemeene bekendmaking no. 15, welke reeds eerder een schriftelijke vergunning voor. schreef voor de vaart op het Julianakanaal. het Maas-Waal-kanaal en een gedeelte van de Maas, blijft van kracht, zoolang deze niet wordt inge trokken. J Met ingang van 16 Mei ls bevorderd tot scbout bij nacht kapitein teb zee K. W. F. M. Do o r- man. Met ingang van 1 Juni 1940 is benoemd tot burgemeester tjer gemeente Smilde dr. VJ. P. Berghuis. Benoemd met ingang van lujnl 1940 tot dijk graaf van het waterschap de Oude en Nieuwe Maasdykne voor het land van Rhoon de heer J. Leeuwenburg te Rhoon; tot dljkraad de heer A. Barendregt S. Pzn. te Rhoon; tot dijkraad van het waterschap dijkring Flak kee de heer C. J. v. d. V e 1 d e te Melissant; Tot voorzitter van het bestuur der waterkee- rtng van het calamlteuze waterschap Walsoorden H. A. A. baron Collot d'Escury te Honte- n'sse. Met Ingang van 1 Juni ls benoemd tot burgemees ter der gemeente Doniawerstal de heer J. H. W. Verkouteren met toekenning van gcltjk- tydig eervol ontslag als burgemeesteréder gemeen te Sloten. Benoemd tot gewoon hoogleerabr ln de facul teit der wis- en natuurkunde aan de rijksuniver siteit te Utrecht om onderwijs te geven in de theoretische natuurkunde en de theoretische mechanica dr. L. R o s e n f e 1 d, hoogleeraar aan dé universiteit te Luik. BOTEBNOTERIXC. De commissienoteering voor N'edeilandsche bo ter is hedett onveranderd vastgesteld op 80 cent. De heer C K., firmant van een exportfirma te St. Pancras. die dezer dagen als verdacht van spionnage was gearresteerd en naar Groningen overgebracht, is gisteren op vrije voeten geetejd. Zyn broer, die eveneens in hechtenis was geno men, bevindt zich nog in arrest. De twee overgebleven Nederlanders^in dë Ron de van Catalonië hebbeiv een zwaren strijd te le veren tegen een overmacht van Spanjaarden en andere landslieden, doch zij slaan er zich kranig door. Gisteren in den vijfden rit, van Lericfö nahr Viella, een afstand van 230 km. met een beig van ,1875 tffeter, kreeg Lambrichs reeds na twintig kilometer pech. Len van zijn pedalen brak en het duurde een kwartier, voor hij zijn weg kon vervolgen. Niemand had op hem gewacht, ook Pauwels niet, die natuurlijk zijn fraaie positie- niet inde waagschaal mocht leggen. De Limburgenaar zag zich dus genoodzaakt in zijn eentje de*geh©ele étappe af te leggen en het })leit voor zijn talenten, dat hij met slechts 22 minuten achterstand op den' winnaar, den Luxemburger Didier. als twintigste aankwam. Ook Pauwcis stdnd nü alleen en ook -hij ver zette een puike prestatie, door zich vierde te plaatsen in denzelfden tijd als de leider in het ai- gemeen klassement. Mathias Clemens. Zijn ach terstand bleef dus dezelfde, doch hij werd nog juist van de tweede plaats verdrongen door Didier. f De uitslag van dezen vijlden rit was: 1. Dijlier 8 u. 38 min.30 sec 2 Vaji -jEspehout 8.39.30; 3. Clemens zelfdgn tijd; 4. Pauw els zelfden tijd; 5. Ritser.veldt 8.40.02: G. Truéba 8.40.55: 7. Canardo 831.30; 8., Chafer zelfden tijd; 10. Fiodriguez 8.41.4."; Jl. Izquierdo 8.47.15: 12. Antonio Martin 8.47 4H; 12. Vissers 8.48.J0; 20. Lambrichs 9.0104. Algemeen klassement: 1. Matthias Clemens 20.19.7: 2. Didier 20.19.56: 3 Pauwels 20.20.144. Canardo 20.25.26: 5. Ritserveldt 20.25 50; 6. Trueba l9D.27.48u 7. Rodriguez 20.28 41s Chafer 20 49.39; ti. Gimeno 20.32.11: V) Sancho 20 57.22; 11 Vi>- gfers 20.38.33: 12. V'an Espenhout 20.41.33; ,13. Martin 20 46 27; 15. Lambrichs-20.48.33. t H VIER MILITAIRE VAARPIGHEID8RITTKX I VAX DE K.X.A.C f Ter bevordering van de iHjvaardigheid en de kennis van [het kaartlezen onzer militairen houdt de K S.A.C. mét volledige Instemming van den opperbevelhebber van land- en zeemacht een vier tal militaire vaardigheidsritten. waarvan dë eerste op jZateuAog 1 Juni a s. In Noord-Holland zal worden ven heien vanuit Alkmaar. De opperbevelhebber heeft ter nadere regeling daarvan aan tie sportcommissie der K N A C. een militaire commissie toegevoegd, bektaar.de uit den kapitein C. F. A. Aillders. den reserve kapitein K. J. J. Lotsy. en den reserve eersten luitenant rar. B. Ph. Baron van Harihxma thee Sloot en. Met; deze vaardigheidsritten word' beoogd de deelnemers 'een proeve van bekwaamheid te laten afleggen in rijvaardigheid en de kennis van het kaartlezen. De drie andere vaardighcidsritten zullén als volg: worden gehouijen: 10 Augustus in de pro vincie "Utrecht; 14 September in Noord-Brabant; 28 September in Gelderland De Ko:i\i"e-:l Voetbalbond heeft uk Lku--e! de mededeehnA ontvangen, dal Nederlanders, d.e i den voetbsB wedstrijd LuxemburgNederland! wenschen bij de wonen en in het bezit zijn van I een geldig paspoort en een toegangsbe .ijs voor den w-edst.jjd. onmiddellijk bij het BeLiscbe cdn- 1 sulaa:, wa*-"^dc\ hun plaats van inwoning ftessor- fert. een dooriWis-visum 'door België kannen j k- tjgen. Wanneer tnen in handleidingen voor postzegel verzamelaars zou zoeKen r.aVr dé redenen, waar om de postzegels in zoo glOote verscheidenheid van vormen en afmetingen Ao: den vervaardigd, zal men -daarover weinig of mei.s vinden. Dit is op zichzelf met vreemd, daar ï>et formaat voi r een groot deel afhangt van de inzichién van de postdirecties en .niet volgens va.4te regels w ordt vastgesteld. Bij de opdrachten, die de postdirec ties aan de ontwerpers geven, zulten in vele ge vallen de afmetingen zijn voorgeschreven Al lijn de ontwerpers vrij* in hun ontwerp, dan nog zul len zij zich aan een maximum grootte hebben te houderib. Dat de gewoonten van het betrokken l.afid hierin oen rol SDelen, gaat in het algemeen niet op. daar de postzegels van bijna alle landen de grootste verscheidenheid in afmetingen vertoo- nen. daartegenover wordt wei beweerd, dat, om een goed beeld te verkrijgen, de afmetingen ^iet te beperkt moeten zijn: Ook dit gaat lang niet aitüd op. .Dat het mogelijk, is in een klein bestek: een uitermate fraai beeld te ontwerpen, bew ijzctV-tal van postzegels. Dat dit bij zeer k'eine afmetingen nog mogelijk is. toont b.v. de frankeer zegel van de Vereenigde Staten 13 cent» vep 1SU9 (IJvert no. 33), waar in het middenstuk van i 10 s 22 millimeter de ontscheping van Colum-, bus wordt weergegeven. De hierbij afgebeelde 2 cent van Costa Rica (IJvert no. 1231 is .mede een, bewijs, dat een frankt rzegel van klein foimaat een duidelijke goed gepropgrtioncerde afbeelding kan hebben. Wat kan dan toch de reden v»n die kleine af metingen zijn? Niet onmogelijk is. en daar wij zen bij de meeste van deze zegels de lage fran- keeiVaarden wel op, dat zij in het bijzonder be stemd zijn (waren) voor drukwerken, waarop weinig ruimte voor de postzegels beschikbaar is (was), zooals b.v. bij de enveloppen van naam- iatarljes. Een vaste regel ls er echter niet voor te geven. Hierbij zi.in e-nige van deze miniatuur-postze gels afgebeeld. Er zijn oude eh hedendaagsüïë bij, zoodat niet kan worden gezegd, dat het een proefneming uit vtoegeren tijd betreft, waarvan inrp'ddeis is afgezien.. Brazilië no. 13; jaar van uitgifte 1 s">0; Bra zilië no. 2G2 (11)331Canada no. 27 (IsTO); Co-ta Rica no. 123 (1924); Engeland no. 49 1STO)Italië no. 27 (pakketpost), (1927) (wöl-dcn na afstempeling gehalveerd); Salva dor no. 3 (mandats) (1893); Uruguay no. 330 (1923); Victoria no. 71 (1871); Zuid Australië no. 39 (1882). (N'os. volgens IJvert). ln het algemeen dalen de afmetin gen van de frankeerzegels niet bene den 17 x 20 millimeter De bovenge noemde zegels zijn alle belang! i.ik kleiner. Voorts komen in enkele ge tallen kleine postzegels voor. door dat bij gebrek aan bepaalde waarden, zegels worden doorgeknipt of geperfo reerd en de helften dan als afzonder- ïyke zegels worden gebruikt (b.v. de helft van een zegel van 2 cent geldt fSRASfl voor 1 cent). Voorbeelden -hiervan 'komen om .voor bij Curacao. Domi nica. Nevis, Nigerkust. St. Chi istophe, St Vincent. N e In het Rijksmuseum it? Amsterdam toont thans B een merkwaardige tentoonstelling, hoe door de neu^veii hoen Netl4fikmdsche schilders naat>,;de Bemvige Stad' zijn getrokken, grooten. 'deels Tut Vclangstoiling voor de resten der an. tieke kunst. Dat he;,, met aife.rn de Nederlander* varen, voor wie Rome een bedevaartsoord der kunst wait, toonen okele aan het Hollandscho» erk toogt.voegde tepkeningen van Claude Lor- "rain en andere-Fiansche kunstenaar*. De tij begint met .Maatten van Heemskerk,. <ii<? zk h sterk bli j' t tc hebben grmt<ros-eei d voor de antieke Wbeldhouwkunst etj| in wiens portretten men den invloed var ot.n kennistna- i.ing nen do schilders fier Itallaansche renais sance zoo duidelijk, kan ontdekken Besloten wordt de reelmet let keningen van J. A. Knip en J. F. van Deventer, welke laatste zich echter r.iet tot Rome heeft be paft ld, gelijk men,ziet,aan eeu zeer uitvoetige 'Cekening van Xapols. iets 'wat trouwens ook andere Hollon." dei s niet deden! zoodat mep uit ruim drie eeuwen ook teekenfangen vindt uit andere riecletf van- Talie én zelfs van het eiland Malta en de rots van Gibraltar, die nu in verband met de ooi Ingsdie,gingen in *de Miridcllandsche Zee even sterk staan iii het centrum der belangstel ling als Rome zelf Ov*r het algemeen hebben de Nederlandsche «childcrs voornamelijk oog getoond voor de rekten uit het oude Romeinsche verleden. Het bekende ronde tempeltje aan de Tiber komt mën nog al eerfi tegen Maar ook dc Engelenburg vindt men oo een .mooie teekening 'van Paulus Bril nog in de 16de eeuw gemaakt. Terborgh heeft tyezoekers op dc tunes van het oude Fo. rym Römanum 'gete,;Lend en bijna alle schilders -brbben min of meer uitvoerige fragmenten er. van in beeld gebracht, wiaaihff bijzon-der opmer kelijk is. tc zien hoe de opvatting van het teek*, nen in den loon der eeuwen veranderde. Hee! nauwketuflg^ maar r.öra) pietepeuterig en saai, heeft Knipper op het eind van de 18de eeuw ge weekend Z:m termen Ivdn CaracaH# zijn in d'at. opzicht wel het ergst. Vergelijkt men dft met het wat vroegere werk van tkipré. dan is dit ondanks zi.in,nauwkeurig heid toch heel wat gevoeliger. Zijn gezicht op Praseati en de villa Aldomandini i«= even ver dienstelijk als fie teekening van San Giorgio in Velebro. I\crr goede e's van .den waterval,-van'*Tivoli maakte Van Wittel in de tweede helft der 17de eeuw. Maar de meeste Hollanders uit dien tijd hebben Rome zeèu* romantisch bekrien en al ont breken iri de verz^mc'ing teekeningen en grafiek de namen van de-.giooiineesters onzer schilder kunst. van do mindere goden ais Assclijn. Van L'lft, Van Poolei.butg.Herman vaiv .Swanevelt. Willfnrk van Nieuwl^nil. Jan Bisschop en Hendrik; van Cleef vindt men op deze aardige tentoonstel ling veel interessants. En. zooals gezegd, men vindt ook van Fran- sehe kunstenaars voort retf ei ijk werk, dat hier en daar de tegenstelling met dat der Hollanders wel heel goed doet uitkomen. Bovendien heeft de museumdirectie voor nog wat stoffage gezorgd met oude kaarten van Rome. oude gravures en dito boekwerken, die getuigen van de groott» be- lafigsteilmg. v.cUe voor ..de Eeuwige Stad" steeds heeft bestaan. Een sjeuïg titelblad van Houbr'a- ken laat dan tevefis zien. boe vrij en romantisch men dat alles opvatte. Voor ons aan de fotogra fie gewende en ondanks mindere artisticiteit toch wel zeer verwende 20ste eeuwers geeft de expo sitie een goe 1 bQgld van de voorstelling, die vroe gere generaties zich ^ai> Rome maakten. De Zweedsche Poste- rijèn hebben twee spe ciale postzegels uitge geven ter herinnering aan het feit. dat twee eeuwen geleden, op 4 Februari 1T4o. de Zweedsche d.chter Kail Mikaël Bellman het levenslicht aanschouw de. Hij was een zeer oorsg>ronkel„k dichter, wiens poez» aid) vooi al kenmerkt door ^en leer groote muiicahte.:. In reie zijner liederen be schrijft hij het e\en van de uitgaande.wereld in Z w eden A i i oof dstad', «;er karakter;, i,eke figurei op meeste\ii.jkc wijze daaiui zijn uitgebeeld Ook de «chooniWid der natuur neeft Bellman herhaai lAiik schuierend bezongen. De verschenen zegels zyn; 5 ore. groen en 33 Ore rood. - CORRCiO

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 8