4NfWe fpjcd - rttmnc t DUIZENDEN STUKS VEE TERUG NAAR HUN EIGEN WEIDEN. Kris-kras door Nederland. Geëvacueerde veestapel gpooèendeels beho uden VoedselpFodticèie wopdft opgeroerd Hel leven herneemt zijn normalen loop. BERICHT NIEUWSBLAD-ADRESSEN EENDRACHTSWEG 14 HET LIJK IN DEN KOFFER DE SCHADE VALT MEE VRIJDAG 24 MEI1I4» Bescfifadig-mg tJer yoorraden ^alt mee t Hat veem goede conditie Opvoering voedselproductie 1NF0RMATIEBUREAU ROODE KRUIS Overstelpend aantal aanvragen BEZORG DE POST GEEN OVERBELASTING Vu beden af it bet Hoefdkantoor vu bet Rotterdanucb Nienwiblad gevestigd: Voer advertenties en abonnementen kan men neb vervoegen aaiF de Hoofdagentscbappen: NIEUWE BINNENWEG 284 TELEFOON 34085 ZAAGMOLENSTRAAT 47 TELEFOON 41494 HILLEVLIET 7 TELEFOON 71940 ONGEBRUIKTE SPOORWEG ABONNEMENTEN KUNNEN WORDEN INGERUILD Behandeling strafzaak in hooger beroep noèts< BINNENLANDSCHE BEURTVAART MEDEDEELINGEN OVER LEGER- ONDERDEELEN Walcheren Middelburg verloor historische gebouwen Tilburg 'oermond In de Betuwe BOVEN: Op de boerderij herneemt het leven zijn rechten. De boer it terug met zijn gezin; zijn vee zei weidre volgen. De wei en het land wachten ONDER: Het terugvoeren, ven het vee it in vollen gang. Twee, die in den vertroawden ttal terugheeren Hnér sihaMk* M pCt ram veestapel, welke alt de en ootlopegeMedeu werd en In hoofdsaak in «JZulflrHslaiid opgenomen, is behou den en wordt weer naar de plaate van herkomst teruggebracht, aldus de Voedseieomminsaris voor Zuid- Holland, ir. T. P. Hakman. in een rrsprek, dat wij met bent Het vee, dat wee werd geëvacueerd, is voor een deel reeds op den terurmeg. De per whip t langs de rivieren afge- voerde iiyrle» milea. te begin- neti met beden, worden terugge bracht. De voor de vee-evacaatie spetiaal ingerichte boeten rijn we der in orde gemaakt en de eerste 9(0 dieren gaan vandaag scheep. Het korte verloop der krijgsver richtingen en de onbtiddeilijk daar na gevolgde opheffing der inundatie aal het mogelijk maken, dat het vee aanstonds weer grootendeeis in rijn eigen weiden kan worden ge bracht. Het gaat hier om veie deinen den stuks vee, in groote hoofdsaak rundvee. In Zuid-Holland alléén werden ongeveer 30.000 koeien op genomen en in Noord-Holland naar schatting 20.000 stuks. Onder vaak zeer moeilijke omstan digheden werden gedurende den oorlog in enkele dagen de dieren per schip of langs den weg naar veiliger oorden vervoerd en. daar, voor zoover Zuid- Holland betreft, grootendeeis inge kwartierd bij de boeren en in Noord- Holland op de weiden en sportvelden verzameld. Ondanks het overrompelende tempo Vraarin gehandeld moest worden, is de 'conditie van het behouden vee over het algemeen goed. Er zijn natuurlijk exemplaren, die, gelijk dat heet, „van de melk zijn geraakt", maar hun aan- ful valt mee en met voldoening mag worden vastgesteld, dat de boeren hun vee in redelijken toestand terugkrijgen en de melkproductie in de ontruimde gebieden weidra weer zal kunnen be ginnen. Eveneens als gevolg van de snelheid, waarin zich de evacuatie van het vee voltrok, wertjen belangrijke aantallen koeien zonder merk afgevoerd. Deze ongemerkte dieren geven van zelfsprekend eenige moeite om ze ter juister plaatse weder af te leveren. De koeien kunnen nu eenmaal niet vertel len waar ze vandaan kosnen en waar hun weigrond was, maar ook voor deze Moeilijkheid is een oplossing gevonden *n de boeren werken vlot mee in de identificatie van de dieren, zij het ook. voornamelijk aandacht geven Ban de gaarden. Het ongemerkte vee\al langs den- ïelfden weg, waarover het werd geëva cueerd, weer worden teruggezonden. Honderden boeren zijn zelf al op pad gegaan om hun vee, in de eerste plaats de paarden, terug te halen. Dit Is van de grootste beteekenis vooreen too snel mogelijk herstel van den ouden too* and. Het ligt ia de bedoeling, eau die dte- waarvan de eigenaar niet de boeren die al hun vee raakten. Tijdens het transport naar het Wes ten des lands is een betrekkelijk ge ring aantal dieren verongelukt. Ongeveer 10 pCt. van den afgevoer- den stapel werd na selectie in verschil lende abattoirs geslacht en onmiddel lijk voor de consumptie bestemd, het geen mogelijk was d,oor het tevoren af gekondigde slachtverbod voor ander rundvee. Gelukkig heeft de overgroote meerderheid deze bestemming niet be hoeven te volgen en kan nu weer in het veebedrijf worden opgenomen. Dat dit feit van groote beteekenis is voor een land als het onze, waar de vee teelt zulk een voorname plaats bekleedt in het algemeene economische leyen, behoeft nauwelijks betoog. Als bijdrage tot het herstel van het normale leven is het bovendien van de grootste waarde. Aangenomen wordt, dat binnen 10 a 14 dagen al het vee weer op zijn plaats van herkomst terug zal zijn. Wat het herstel van het landbouw apparaat betreft, vernamen wij, dat men nu reeds doende is om het bouw land in de inundatiegebieden, welke droog komen, voor zoover noodig, met nieuwe gewassen te doen beplanten. Dit 'geschiedt in nauwe samenwerking met de betrokken productie-commis- kwijt Het is de bedoeling,! geheeie land het verb voedselgewassen zoo gelijk ter hand te nemen. Op die plaatsen, waar bij de inun datie zeewater is binnengevloeid, zjjn of worden grondmonsters genomen en ter onderzoek opgezonden naar de Directie der Wieringermeer, teneinde advies te verkrijgen over de meest aan- bèvelenswaardige wijze van bebouwing. Schade aan de voorraden ▼alt mee. Tenslotte vernamen wij nog, dat de vrees voor het verlies van een groot deel der voedselvoorraden gelukkig ongegrond is gebleken. Er is schade toegebracht, maar een inspectie heeft aangetoond, dat deze zeer meevalt. De voorraadschepen, welke averij bekwamen, worden zooveel mogelijk gelost en de lading'gaat naar droge rijen. Ook de beschadiging door brand is veel minder érg dan gevreesd werd. Hier is nog een nauwkeurige inventa risatie gaande. Alles bijeengenomen zijn de directe gevolgen van den oorlogstoestand voor wat landbouw en veeteelt betreft, geenszins catastrophaal te noemen Onze boerenstand, stoer en veerkrach tig als hij is, ijverig en nuchter, zal zijn belangrijke bijdrage leveren aan "%st herstel van het normale maatschappe lijk» U»wi1 Bij het algemeen informatiebureau van het Roode Kruia in den Haag komen dagelijks de gegevens binnen van 25.000a 30.000 militairen, die !n het kaartsysteem moeten worden ge voegd. In de urenj waarop het bureau is geopend, is door de tallooze vragen om inlichtingen 1 het kaartsysteem voortdurend in gebruik voor het na slaan van reeds ingevoegde kaarten. Het gevolg is, dati niet tegelijkertijd nieuw ontvangen kaarten kunnen wor den ingevoegd, waardoor een achter stand dreigt te ontstaan en het geven van juiste inlichtingen wordt ver traagd. In het belang van een zoo volledig mogelijke inlichting van het publiek is het noodzakelijk gebleken, eiken dag gedurende eenige uren niets anders te doen dan het invoegen van nieuw ont vangen kaarten. De uren vod* het vragen van inlich tingen moeten dan echter worden be perkt. In het vervolg zal het bureau voor het vragen van mondelinge en telefonische inlichtingen geopend zijn van 8 uur 's morgens tot 6 uur 's mid dags. Telefoon 301111 den Haag. De opperbevelhebber van Land- en Zeemacht, in overleg met den Duit- schen bevelhebber in Nederland, deelt mede, dat hoewel het postverkeer in alle onderdeelen in geheel Nederland, met uitzondering van Zeeland, weder is hersteld, het verkeer niettemin nog groote moeilijkheden ondervindt, om dat het met veelal gebrekkige midde- en en langs allerlei omwegen moet werken. .Het publiek wordt daarom verzocht de post niet over te belasten en vooral veel ruimte innemende zen dingen zooals postpakketten voorloopig tot het allernoodzakelijkste te beper ken. Invoering goedkoope retours uitgesteld Dé directie der Nederlandsche Spoor wegen deelt mee, dat wegens de gewij zigde omstandigheden de invoering van de goedkoope retours, welke van 19 Mei af in bepaalde treinen overdag geldig zouden zijn, voor onbepaalden tijd is uitgesteld. Bovendien heeft de directie der Ne derlandsche Spoorwegen besloten, aan hen, die een abonnement hebben, doch die daarvan thans geen gebruik kun nen maken, tegemoet te komen. Op de stations zal tot ?8 Mei 1940 gelegen heid worden geboden deze abonnemen ten in te leveren. De houders van deze abonnementen hebben dan tot 1 Sep tember 1,940 gelegenheid gratis een nieuw abonnement aan te vragen voor denzelfden tijdsduur, welken het oude ingeleverde abonnement nog geldig De officier van justitie bij de Am- sterdamsche rechtbank, mr. L. de Bló- court, heeft hooger beroep aangetee- kend in de strafzaak tegen den Am- sterdamschen hofmeester K., die door de rechtbank wegens doodslag op zón, vrouw en het verbergen van het lyk was veroordeeld tot 15 jaar en 6 maanden gevangenisstraf. Het O.M. had wegens moord levenslange gevan genisstraf gerequireerd. Nadat het O.M. had geappeleerd, is ook verdachte in hooger beroep gegaan, zoodat deze geruchtmakende strafzaak voor het Amsterdamsche gerechtshof zal worden behandeld. WEERMACHTSINDUSTRIE- VERLOVEN. De opperbevelhebber van Land- en Zeemacht bepaalt, in overleg met den Duitschen bevelhebber in Nederland- dat de weermachtsindustneverlofgan- gers in de bedrijven moeten blijven, voorzoover zij daar op 14 Mei 1940 aanwezig waren. VACANTIEKOLON1ES WEER OPEN. Het Centraal Genootschap voor kin- dcrherstellings- cn vacantiekolonies deelt mee. dat de kinderen, die in de kolomchuizen waren, door afdeclingen en ouders grootendeeis zijn terugge haald en* voorzoover zij in de kolonie huizen gebleven zijn, in goede conditie verkeerén. et bestuur van het Centraal Ge- schap besloot de bosehhuizen in Drente en Gelderland en voorloopig ook de zeehuizen in Egmond aan Zee weer voor de verpleging open te stellen De opperbevelhebber van Land- en Zeemacht heeft, blijkens de Neder landsche Staatscourant van 23 Mei, besloten, dat het deelnemen aan de binpenlandsche beurtvaart slechts veroorloofd is, wanneer de onderne mer lid is van de vereeniglngen, aan gesloten bij het Nederlandsche Btn- nenvaartbureau en hij beschikt over een beurtvaart-ontheffing. Afvaarten en routes worden vastgesteld door het Nederlandseh Binnenvaartburcau. Er zal franco worden vervoerd, tenzij de omstandigheden zulks niet toelaten, in welk geval -vooruitbetaling kan wor den gevorderd. Voor de vrachtprijzen gelden de richtlijnen, aangegeven in de prijsver- ordening van 15 Mei 1940. Verder wordt een commissie inge steld voor Net bevorderen van een juiste behandeling van beurtvaart- aangelegenheden. Beslissingen van deze commissie behoeven de goedkeuring van den regecringscommissaris voor den wederopbouw. Deze verordening treedt vandaag in werking. De commandant van de 3e compag nie van het 14e depótbataljon. de reserve-kapitein J. A. C. H van Wel- zenes, deelt mee, dat zijn onderdeel zich bevindt te Rijswijk, school Broekslootkade. Allen bevinden zich in goeden welstand. Aan de naaste familieleden der gesneuvelden en ge wonden werd reeds bericht gezonden.' De sergeant Van Oosten, comman dant detachement Ypenburg, 1ste compagnie, 1ste bataljon luchtvaart troepen, deelt mee, dat allen zich m goeden welstand bevinden. Het personeel van de eerste com pagnie van het derde bataljon van het regiment grenadiers bevindt zich, be houdens twee gesneuvelden en acht gewonden, wier familie bericht is ge zonden, in goeden welstand,t evenals het personeel- van de eerste zelfstan dige sectie zoeklichten tegen lucht doelen te Anna Paulowna. EXAMENS. Stuurliedenexamen, den Haag. Geslaagd voor eerste stuurman groote handelsvaart de heer D. v. d. Weide. Nu uit de verschillende deelen van ons land de berichten binnenkomen kan een juister overzicht worden ver kregen van de schade, welke door den oorlog is aangericht. Behoudens enkele uitzonderingen, zoonis Middelburg bij voorbeeld, is ons land er vrij goed afgekomen. Helaas is de Zeeuwse he hoofdplaats geschonden; het centrum van de stad, dat tal van historische gebouwen telde, is voor een groot ge- deeite verwoest Daarentegen heeft Vlissingen zeer weinig geleden. Het platteland kent bijna geen an dere schade dan die, welke is veroor zaakt door de inundatie en het op blazen van bruggen en wegen. Overal herneemt het leven zijn dagelijkschen gang en de landerijen beginnen reeds de producten te toonen, die over enkele weken zullen worden geoogst Waar het noodig was, is de bevolking tijdig gevlucht zoodat er weinig slachtoffers zijn gevallen. Bij duizenden zijn de menschen thans teruggekeerd om hun werk te hervatten en op vele plaatsen is van het oorlogsgeweld niets meer te bespeuren. Van de Zeeuwsche eilanden is Wal< cheren het zwaarst getroffen, vooral in het centrum: in de hoofdplaats der provincie. In Middelburg zijn met het stadhuis, den Lange Jan en het Abdijplein, vele huizen, die de typische omlijsting van de oude gebouwen vormden, puinhoopen geworden. Van het stadhuis, een iaat-Gotisch bouwwerk, staan een deel van den voorgevel, een deel van den toren en de zijmuren nog overeind. Bijna alle huizen rondom het Marktplein zijn in gestort. De Abdijtoren, de bekende Lange Jan, steekt niet meer boven de huizen uit en ook het Abdijplein is zwaar beschadigd. De verwoesting strekt zich voorts uit tot de bekende winkelstraten van Middelburg. Toen de bevolking, die voor het oorlogsrumoer was gevlucht ju ar haag woonplaats vond zij puinhoopen op de Lange Delft, de St. Pieterstraat, de Rouaansche kaai, den Dam, de Rotterdamsche kaai de Nieuwstraat de Lange Noordstraat, voor velen in den lande bekende namen. Daar de bevolking reeds Woensdag en Donderdag de wijk had genomen naar het platteland, waar zij liefderijk werd ontvangen, zal het aantal dooden en gewonden niet groot zijn. Nu zijn bijna allen teruggekeerd en uit alle macht wordt gewerkt om het leven weer zijn gewonen gang te doen gaan, Winkelstraten telt Middelburg thans bijna niet meer, daar het centrum het meest heeft geleden. In Vlissingen is de schade veel geringer dan in Middelburg. We] heeft de stad eenige schade opgeloo- pen, doch niet in het centrum. De be volking was ook hier gevlucht, doch zij vond bij haar terugkeer de stad slechts op enkele plaatsen beschadigd. In G o e s, de marktplaats van Zuid- Beveland, is de schade nog geringer dan in Vlissingen. Tilburg heeft vrij aanzienlijke schade geleden, welke' voornamelijk is ontstaan door het opblazen van be langrijke militaire objecten, zooals de kanaalbruggen, de spoorbruggen en andere deelen van den spoorweg. Aan de zijde van den weg naar Breda, het westelijk stadsdeel, is de schade het Sc zijn wonden gevallen, doch groot is het aantal niet, daar ook hier de bevol king tijdig de vlucht had genomen. De vluchtelingen zijn thans terug gekeerd en de fabriekstad beeft voor een groot deel haar normale aanzien herkregen. Roermond, siechts énkele kilo meters van de grens, was'spoedig van de verrassing, bekomen. Eenige mili taire objecten zijn beschadigd, even ais een kléin aantal pandgjt in de bin nenstad. Een sigarenwinkelis uitge brand. Van de brug over de Maas ligt het middengedeelte in het water. Bij den doortocht van krijgsgevan genen toonde de bevolking haar gul heid door de mannen te onthalen op sigaretten en andere versnaperingen. In de Over-Bejtuwe ziet men slecht, enkele gesprongen ruiten als gevolg van het opblazen van bruggen, Grooter is de schade in de Midden-Betuwe in de buurt van Doodewaard, Opheusden en Kesteren, omdat zich daar een ster ke stelling bevond. Het opruiming^ werk is er echter in vollen gang en nu het inundatiewater wegloopt zal het leven er spoedig weer normaal zijn. Met uitzondering van het Maas-Waal- Kanaal zijn in het Land var. Maas en Waal vrijwel geen sporen van den_ strijd te zien, ofschoon daar toch reek sen stellingen waren ingericht. De ge- evacueerde bevolking van Wychen, Beuningen, Ewijk, Winssen, Horssen, Druten, Leeuwen, Wamel en Dreumel vond bij terugkeer,, vrijwel alles nog volkomen in orde. Ook het stadje Grave ligt nog ongerept aan den Maasoever. De dorpen Mill,. Linden, Katwijk, Mook en Cuyk vertooncn echter wei de sporen van hevige gevechten. De R.K. kerk van Cuyk is door granaat treffers beschadigd, doch niet onher stelbaar getroffen. Al met al valt de schade mee hoe lel de korte strijd ook

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 3