4NfWe fpjcd - rttmnc t
DUIZENDEN STUKS VEE TERUG
NAAR HUN EIGEN WEIDEN.
Kris-kras door Nederland.
Geëvacueerde veestapel
gpooèendeels beho uden
VoedselpFodticèie wopdft opgeroerd
Hel leven herneemt
zijn normalen loop.
BERICHT
NIEUWSBLAD-ADRESSEN
EENDRACHTSWEG 14
HET LIJK IN DEN
KOFFER
DE SCHADE VALT MEE
VRIJDAG 24 MEI1I4»
Bescfifadig-mg tJer
yoorraden ^alt mee
t Hat veem goede conditie
Opvoering voedselproductie
1NF0RMATIEBUREAU
ROODE KRUIS
Overstelpend aantal aanvragen
BEZORG DE POST GEEN
OVERBELASTING
Vu beden af it bet Hoefdkantoor vu bet Rotterdanucb
Nienwiblad gevestigd:
Voer advertenties en abonnementen kan men neb vervoegen aaiF
de Hoofdagentscbappen:
NIEUWE BINNENWEG 284 TELEFOON 34085
ZAAGMOLENSTRAAT 47 TELEFOON 41494
HILLEVLIET 7 TELEFOON 71940
ONGEBRUIKTE SPOORWEG
ABONNEMENTEN KUNNEN
WORDEN INGERUILD
Behandeling strafzaak
in hooger beroep
noèts<
BINNENLANDSCHE
BEURTVAART
MEDEDEELINGEN OVER LEGER-
ONDERDEELEN
Walcheren
Middelburg verloor
historische gebouwen
Tilburg
'oermond
In de Betuwe
BOVEN: Op de boerderij herneemt
het leven zijn rechten. De boer it
terug met zijn gezin; zijn vee zei
weidre volgen. De wei en het land
wachten
ONDER: Het terugvoeren, ven het
vee it in vollen gang. Twee, die in
den vertroawden ttal terugheeren
Hnér sihaMk* M pCt ram
veestapel, welke alt de
en ootlopegeMedeu werd
en In hoofdsaak in
«JZulflrHslaiid opgenomen, is behou
den en wordt weer naar de plaate
van herkomst teruggebracht, aldus
de Voedseieomminsaris voor Zuid-
Holland, ir. T. P. Hakman. in een
rrsprek, dat wij met bent
Het vee, dat
wee werd geëvacueerd, is voor een
deel reeds op den terurmeg. De
per whip t langs de rivieren afge-
voerde iiyrle» milea. te begin-
neti met beden, worden terugge
bracht. De voor de vee-evacaatie
spetiaal ingerichte boeten rijn we
der in orde gemaakt en de eerste
9(0 dieren gaan vandaag scheep.
Het korte verloop der krijgsver
richtingen en de onbtiddeilijk daar
na gevolgde opheffing der inundatie
aal het mogelijk maken, dat het
vee aanstonds weer grootendeeis in
rijn eigen weiden kan worden ge
bracht. Het gaat hier om veie deinen
den stuks vee, in groote hoofdsaak
rundvee. In Zuid-Holland alléén
werden ongeveer 30.000 koeien op
genomen en in Noord-Holland naar
schatting 20.000 stuks.
Onder vaak zeer moeilijke omstan
digheden werden gedurende den oorlog
in enkele dagen de dieren per schip
of langs den weg naar veiliger oorden
vervoerd en. daar, voor zoover Zuid-
Holland betreft, grootendeeis inge
kwartierd bij de boeren en in Noord-
Holland op de weiden en sportvelden
verzameld.
Ondanks het overrompelende tempo
Vraarin gehandeld moest worden, is
de 'conditie van het behouden vee over
het algemeen goed. Er zijn natuurlijk
exemplaren, die, gelijk dat heet, „van
de melk zijn geraakt", maar hun aan-
ful valt mee en met voldoening mag
worden vastgesteld, dat de boeren hun
vee in redelijken toestand terugkrijgen
en de melkproductie in de ontruimde
gebieden weidra weer zal kunnen be
ginnen.
Eveneens als gevolg van de snelheid,
waarin zich de evacuatie van het vee
voltrok, wertjen belangrijke aantallen
koeien zonder merk afgevoerd.
Deze ongemerkte dieren geven van
zelfsprekend eenige moeite om ze ter
juister plaatse weder af te leveren. De
koeien kunnen nu eenmaal niet vertel
len waar ze vandaan kosnen en waar
hun weigrond was, maar ook voor deze
Moeilijkheid is een oplossing gevonden
*n de boeren werken vlot mee in de
identificatie van de dieren, zij het ook.
voornamelijk aandacht geven
Ban de gaarden.
Het ongemerkte vee\al langs den-
ïelfden weg, waarover het werd geëva
cueerd, weer worden teruggezonden.
Honderden boeren zijn zelf al op pad
gegaan om hun vee, in de eerste plaats
de paarden, terug te halen. Dit
Is van de grootste beteekenis vooreen
too snel mogelijk herstel van den ouden
too* and.
Het ligt ia de bedoeling, eau die dte-
waarvan de eigenaar niet
de boeren die al hun vee
raakten.
Tijdens het transport naar het Wes
ten des lands is een betrekkelijk ge
ring aantal dieren verongelukt.
Ongeveer 10 pCt. van den afgevoer-
den stapel werd na selectie in verschil
lende abattoirs geslacht en onmiddel
lijk voor de consumptie bestemd, het
geen mogelijk was d,oor het tevoren af
gekondigde slachtverbod voor ander
rundvee. Gelukkig heeft de overgroote
meerderheid deze bestemming niet be
hoeven te volgen en kan nu weer in het
veebedrijf worden opgenomen.
Dat dit feit van groote beteekenis is
voor een land als het onze, waar de vee
teelt zulk een voorname plaats bekleedt
in het algemeene economische leyen,
behoeft nauwelijks betoog. Als bijdrage
tot het herstel van het normale leven
is het bovendien van de grootste waarde.
Aangenomen wordt, dat binnen
10 a 14 dagen al het vee weer op
zijn plaats van herkomst terug
zal zijn.
Wat het herstel van het landbouw
apparaat betreft, vernamen wij, dat
men nu reeds doende is om het bouw
land in de inundatiegebieden, welke
droog komen, voor zoover noodig, met
nieuwe gewassen te doen beplanten.
Dit 'geschiedt in nauwe samenwerking
met de betrokken productie-commis-
kwijt
Het is de bedoeling,!
geheeie land het verb
voedselgewassen zoo
gelijk ter hand te nemen.
Op die plaatsen, waar bij de inun
datie zeewater is binnengevloeid, zjjn
of worden grondmonsters genomen en
ter onderzoek opgezonden naar de
Directie der Wieringermeer, teneinde
advies te verkrijgen over de meest aan-
bèvelenswaardige wijze van bebouwing.
Schade aan de voorraden
▼alt mee.
Tenslotte vernamen wij nog, dat
de vrees voor het verlies van een
groot deel der voedselvoorraden
gelukkig ongegrond is gebleken. Er
is schade toegebracht, maar een
inspectie heeft aangetoond, dat
deze zeer meevalt.
De voorraadschepen, welke averij
bekwamen, worden zooveel mogelijk
gelost en de lading'gaat naar droge
rijen. Ook de beschadiging door brand
is veel minder érg dan gevreesd werd.
Hier is nog een nauwkeurige inventa
risatie gaande.
Alles bijeengenomen zijn de directe
gevolgen van den oorlogstoestand
voor wat landbouw en veeteelt betreft,
geenszins catastrophaal te noemen
Onze boerenstand, stoer en veerkrach
tig als hij is, ijverig en nuchter, zal zijn
belangrijke bijdrage leveren aan "%st
herstel van het normale maatschappe
lijk» U»wi1
Bij het algemeen informatiebureau
van het Roode Kruia in den Haag
komen dagelijks de gegevens binnen
van 25.000a 30.000 militairen, die !n
het kaartsysteem moeten worden ge
voegd. In de urenj waarop het bureau
is geopend, is door de tallooze vragen
om inlichtingen 1 het kaartsysteem
voortdurend in gebruik voor het na
slaan van reeds ingevoegde kaarten.
Het gevolg is, dati niet tegelijkertijd
nieuw ontvangen kaarten kunnen wor
den ingevoegd, waardoor een achter
stand dreigt te ontstaan en het geven
van juiste inlichtingen wordt ver
traagd.
In het belang van een zoo volledig
mogelijke inlichting van het publiek is
het noodzakelijk gebleken, eiken dag
gedurende eenige uren niets anders te
doen dan het invoegen van nieuw ont
vangen kaarten.
De uren vod* het vragen van inlich
tingen moeten dan echter worden be
perkt. In het vervolg zal het bureau
voor het vragen van mondelinge en
telefonische inlichtingen geopend zijn
van 8 uur 's morgens tot 6 uur 's mid
dags. Telefoon 301111 den Haag.
De opperbevelhebber van Land- en
Zeemacht, in overleg met den Duit-
schen bevelhebber in Nederland, deelt
mede, dat hoewel het postverkeer in
alle onderdeelen in geheel Nederland,
met uitzondering van Zeeland, weder
is hersteld, het verkeer niettemin nog
groote moeilijkheden ondervindt, om
dat het met veelal gebrekkige midde-
en en langs allerlei omwegen moet
werken. .Het publiek wordt daarom
verzocht de post niet over te belasten
en vooral veel ruimte innemende zen
dingen zooals postpakketten voorloopig
tot het allernoodzakelijkste te beper
ken.
Invoering goedkoope retours uitgesteld
Dé directie der Nederlandsche Spoor
wegen deelt mee, dat wegens de gewij
zigde omstandigheden de invoering van
de goedkoope retours, welke van 19
Mei af in bepaalde treinen overdag
geldig zouden zijn, voor onbepaalden
tijd is uitgesteld.
Bovendien heeft de directie der Ne
derlandsche Spoorwegen besloten, aan
hen, die een abonnement hebben, doch
die daarvan thans geen gebruik kun
nen maken, tegemoet te komen. Op de
stations zal tot ?8 Mei 1940 gelegen
heid worden geboden deze abonnemen
ten in te leveren. De houders van deze
abonnementen hebben dan tot 1 Sep
tember 1,940 gelegenheid gratis een
nieuw abonnement aan te vragen voor
denzelfden tijdsduur, welken het oude
ingeleverde abonnement nog geldig
De officier van justitie bij de Am-
sterdamsche rechtbank, mr. L. de Bló-
court, heeft hooger beroep aangetee-
kend in de strafzaak tegen den Am-
sterdamschen hofmeester K., die door
de rechtbank wegens doodslag op zón,
vrouw en het verbergen van het lyk
was veroordeeld tot 15 jaar en 6
maanden gevangenisstraf. Het O.M.
had wegens moord levenslange gevan
genisstraf gerequireerd.
Nadat het O.M. had geappeleerd, is
ook verdachte in hooger beroep gegaan,
zoodat deze geruchtmakende strafzaak
voor het Amsterdamsche gerechtshof
zal worden behandeld.
WEERMACHTSINDUSTRIE-
VERLOVEN.
De opperbevelhebber van Land- en
Zeemacht bepaalt, in overleg met den
Duitschen bevelhebber in Nederland-
dat de weermachtsindustneverlofgan-
gers in de bedrijven moeten blijven,
voorzoover zij daar op 14 Mei 1940
aanwezig waren.
VACANTIEKOLON1ES WEER OPEN.
Het Centraal Genootschap voor kin-
dcrherstellings- cn vacantiekolonies
deelt mee. dat de kinderen, die in de
kolomchuizen waren, door afdeclingen
en ouders grootendeeis zijn terugge
haald en* voorzoover zij in de kolonie
huizen gebleven zijn, in goede conditie
verkeerén.
et bestuur van het Centraal Ge-
schap besloot de bosehhuizen in
Drente en Gelderland en voorloopig
ook de zeehuizen in Egmond aan Zee
weer voor de verpleging open te stellen
De opperbevelhebber van Land- en
Zeemacht heeft, blijkens de Neder
landsche Staatscourant van 23 Mei,
besloten, dat het deelnemen aan de
binpenlandsche beurtvaart slechts
veroorloofd is, wanneer de onderne
mer lid is van de vereeniglngen, aan
gesloten bij het Nederlandsche Btn-
nenvaartbureau en hij beschikt over
een beurtvaart-ontheffing. Afvaarten
en routes worden vastgesteld door het
Nederlandseh Binnenvaartburcau. Er
zal franco worden vervoerd, tenzij de
omstandigheden zulks niet toelaten, in
welk geval -vooruitbetaling kan wor
den gevorderd.
Voor de vrachtprijzen gelden de
richtlijnen, aangegeven in de prijsver-
ordening van 15 Mei 1940.
Verder wordt een commissie inge
steld voor Net bevorderen van een
juiste behandeling van beurtvaart-
aangelegenheden. Beslissingen van deze
commissie behoeven de goedkeuring
van den regecringscommissaris voor
den wederopbouw. Deze verordening
treedt vandaag in werking.
De commandant van de 3e compag
nie van het 14e depótbataljon. de
reserve-kapitein J. A. C. H van Wel-
zenes, deelt mee, dat zijn onderdeel
zich bevindt te Rijswijk, school
Broekslootkade. Allen bevinden zich
in goeden welstand. Aan de naaste
familieleden der gesneuvelden en ge
wonden werd reeds bericht gezonden.'
De sergeant Van Oosten, comman
dant detachement Ypenburg, 1ste
compagnie, 1ste bataljon luchtvaart
troepen, deelt mee, dat allen zich m
goeden welstand bevinden.
Het personeel van de eerste com
pagnie van het derde bataljon van het
regiment grenadiers bevindt zich, be
houdens twee gesneuvelden en acht
gewonden, wier familie bericht is ge
zonden, in goeden welstand,t evenals
het personeel- van de eerste zelfstan
dige sectie zoeklichten tegen lucht
doelen te Anna Paulowna.
EXAMENS.
Stuurliedenexamen, den Haag.
Geslaagd voor eerste stuurman groote
handelsvaart de heer D. v. d. Weide.
Nu uit de verschillende deelen van
ons land de berichten binnenkomen kan
een juister overzicht worden ver
kregen van de schade, welke door den
oorlog is aangericht. Behoudens enkele
uitzonderingen, zoonis Middelburg bij
voorbeeld, is ons land er vrij goed
afgekomen. Helaas is de Zeeuwse he
hoofdplaats geschonden; het centrum
van de stad, dat tal van historische
gebouwen telde, is voor een groot ge-
deeite verwoest Daarentegen heeft
Vlissingen zeer weinig geleden.
Het platteland kent bijna geen an
dere schade dan die, welke is veroor
zaakt door de inundatie en het op
blazen van bruggen en wegen. Overal
herneemt het leven zijn dagelijkschen
gang en de landerijen beginnen reeds
de producten te toonen, die over enkele
weken zullen worden geoogst Waar
het noodig was, is de bevolking tijdig
gevlucht zoodat er weinig slachtoffers
zijn gevallen. Bij duizenden zijn de
menschen thans teruggekeerd om hun
werk te hervatten en op vele plaatsen
is van het oorlogsgeweld niets meer
te bespeuren.
Van de Zeeuwsche eilanden is Wal<
cheren het zwaarst getroffen, vooral
in het centrum: in de hoofdplaats der
provincie. In Middelburg zijn met
het stadhuis, den Lange Jan en het
Abdijplein, vele huizen, die de typische
omlijsting van de oude gebouwen
vormden, puinhoopen geworden.
Van het stadhuis, een iaat-Gotisch
bouwwerk, staan een deel van den
voorgevel, een deel van den toren en
de zijmuren nog overeind. Bijna alle
huizen rondom het Marktplein zijn in
gestort. De Abdijtoren, de bekende
Lange Jan, steekt niet meer boven de
huizen uit en ook het Abdijplein is
zwaar beschadigd.
De verwoesting strekt zich voorts
uit tot de bekende winkelstraten van
Middelburg. Toen de bevolking, die
voor het oorlogsrumoer was gevlucht
ju ar haag woonplaats
vond zij puinhoopen op de Lange Delft,
de St. Pieterstraat, de Rouaansche
kaai, den Dam, de Rotterdamsche kaai
de Nieuwstraat de Lange Noordstraat,
voor velen in den lande bekende
namen.
Daar de bevolking reeds Woensdag
en Donderdag de wijk had genomen
naar het platteland, waar zij liefderijk
werd ontvangen, zal het aantal dooden
en gewonden niet groot zijn. Nu zijn
bijna allen teruggekeerd en uit alle
macht wordt gewerkt om het leven
weer zijn gewonen gang te doen gaan,
Winkelstraten telt Middelburg thans
bijna niet meer, daar het centrum het
meest heeft geleden.
In Vlissingen is de schade veel
geringer dan in Middelburg. We]
heeft de stad eenige schade opgeloo-
pen, doch niet in het centrum. De be
volking was ook hier gevlucht, doch
zij vond bij haar terugkeer de stad
slechts op enkele plaatsen beschadigd.
In G o e s, de marktplaats van Zuid-
Beveland, is de schade nog geringer
dan in Vlissingen.
Tilburg heeft vrij aanzienlijke
schade geleden, welke' voornamelijk is
ontstaan door het opblazen van be
langrijke militaire objecten, zooals de
kanaalbruggen, de spoorbruggen en
andere deelen van den spoorweg. Aan
de zijde van den weg naar Breda, het
westelijk stadsdeel, is de schade het
Sc zijn
wonden gevallen, doch groot is het
aantal niet, daar ook hier de bevol
king tijdig de vlucht had genomen.
De vluchtelingen zijn thans terug
gekeerd en de fabriekstad beeft voor
een groot deel haar normale aanzien
herkregen.
Roermond, siechts énkele kilo
meters van de grens, was'spoedig van
de verrassing, bekomen. Eenige mili
taire objecten zijn beschadigd, even
ais een kléin aantal pandgjt in de bin
nenstad. Een sigarenwinkelis uitge
brand. Van de brug over de Maas ligt
het middengedeelte in het water.
Bij den doortocht van krijgsgevan
genen toonde de bevolking haar gul
heid door de mannen te onthalen op
sigaretten en andere versnaperingen.
In de Over-Bejtuwe ziet men slecht,
enkele gesprongen ruiten als gevolg
van het opblazen van bruggen, Grooter
is de schade in de Midden-Betuwe in
de buurt van Doodewaard, Opheusden
en Kesteren, omdat zich daar een ster
ke stelling bevond. Het opruiming^
werk is er echter in vollen gang en
nu het inundatiewater wegloopt zal
het leven er spoedig weer normaal zijn.
Met uitzondering van het Maas-Waal-
Kanaal zijn in het Land var. Maas en
Waal vrijwel geen sporen van den_
strijd te zien, ofschoon daar toch reek
sen stellingen waren ingericht. De ge-
evacueerde bevolking van Wychen,
Beuningen, Ewijk, Winssen, Horssen,
Druten, Leeuwen, Wamel en Dreumel
vond bij terugkeer,, vrijwel alles nog
volkomen in orde. Ook het stadje Grave
ligt nog ongerept aan den Maasoever.
De dorpen Mill,. Linden, Katwijk,
Mook en Cuyk vertooncn echter wei
de sporen van hevige gevechten. De
R.K. kerk van Cuyk is door granaat
treffers beschadigd, doch niet onher
stelbaar getroffen. Al met al valt de
schade mee hoe lel de korte strijd ook