R A Goudsche Courant Het De Krimpenerwaard - De Zuidpias - Week blad voor Reeuwijjk - De Boskooper en Weekblad voor Waddinxveen GOUDA EN OMGEVIi r y t SPOORWEG NIEUWS Commandant Bataljon Wegentroepen die iets te vorderen hebben van het Bataljon Wegen troepen, 20 GEMEENTEN GEHEEL BEREIKEN "*vr WEl voor hal op h 10) - Kli der de met dei de man hij naa ken z(j tpr buij leefdhei welke t Ik - Wie i a! geho Hans vrouwer. in de rr in het t Dil onze nie Een li uitgestri u er ei een held lets vat iets als angst. Hans) ligt een als een bede oa goed bei jtuj hoe in groenten voorkomen, plaats heeft. Wii moeten hiéraan echter direct toe voegen, dat de zuurkool hierop een uitzondering maakt, warit deze is juist rijk aan de vitamine C. Ook is nog niet in bijzonderheden bekend, hoe het staat met het verlies van de ver schillende vitaminen bij de inmaak in het zout. Daarom is juist de inmaak van zuurkool, die bovendien goedkoop is, evenals het gebruik er van zoo aan te raden. Wat betrett de veranderingen van de vitaminen bjj het koken van groen ten geidt het volgende. Van vitamine A ;raat bij het koken een klei a dee! jtoHoren, eveneens bij het sterilisee- ren. Van vitamine B eveneens; hoe minder vocht uit de groenten verloren gai n, hoe minder verlies. Vitamine C woidt bij het koken voor een groot detl vernietigd, bij het stenliseeren minder, omdat zich tijdens de verhit ting weinig lucht in de flesch bevindt. Bij de inmaak in blik, zooals die in de fabrieken gebeurt, moet nog minder verlies plaats vinden, omdat deze groenten verhit worden in gesloten blikken, waarin geen lucht (zuurstof) kan toetreden. Vitamine D en E wor den by net stoken en steriiiseeren in iiet geheel niet omgezet. By de inmaak in het zout ga til vi tamine C geheel verloren, van de an dere vitaminen is dit nog niet bekend. (Een uitzondering hierop maakt dus, zooals reeds genoemd, de zuurkool) Uit het voorgaande blijkt, dat er bij het koken zoowel als b(j het steri liseeren altijd eenig verlies aan vita minen plaats vindt. Daarom verdient het aanbeveling om ook rauwe groen ten te 'gebruiken, als sla toebereid of in stamppot verwerkt, omdat daarin de vitaminen nog het meest volledig voorkomen. Vooral frissche groenten zijn het meest rijk aan vitaminen; door het bewaren verliezen ze daar aan. Verder is het raadzaam net steriii seeren niet te overdrijven en vooral als een middel te zien om in tijden van overvloed te kunnen bewaren voor an dere tijden, waarin groenten meer of minder schaarsch zijn en als een hulp middel voor de huisvrouw om van haar voorraad op gepaste wjjke ge bruik te maken. Vooral 'eenzijdigheid dient vermeden te worden. Het zal geen kwaad doen om ook eens groen ten uit het zout te gebruiken, als men het maar met mate doet en door het gebruik van versche groenten en vruchten het tekort, dat men hierdoor heeft aan vitaminen, weer aanvult. WELKE WEGEN BERIJDBAAR ZIJN. In vele gemeenten is alles weer normaal. Uit rapporten, welke de A.N.W.B. heeft ontvangen van zijn consuls, heeft de bond de onderstaande lijst opgesteld, waarin men gegevens vindt over den toestand van wegen en brug gen in verschillende gemeenten. Arnhem; Rijwielpad ArnhemNij megen heeft veel geleden. De brug is weg. Pontonbrug i£f Malburgen; in dien in gebruik voor troepenverkeer, dan nog een pontveer. Alphen a. d. Rijn, Assendelft, Beek bergen, Beetsterzwaag, Borne, Bos koop, Brielle, Dieren, Drumpt, Eg- mond-Binnen, Elburg, Eist (Bet.), Gorredijk, Gorssel, 's-Gravenhage, Haarlemmermeer, Heelsum, Heeren veen, Hillegom, Krommenie, Lunte- ren, St. Michelsgestel, Midwoud, Mij drecht, Nieuw Leusen, Oostroorne, Otterlo, Oudkarspel, Oude Niedorp, Oudewater, Ouderkerk a. d. IJssel, Putten, Rosmalen, Sliedrecht, Steen- wjjk, Teuel, Usquert, Vianen, Vlaar- dingen, Vollenhove, Voorthuizen, Vreeland, Witmarsum, IJmuiden, Zaahdam alles normaal. BredaRoosendaal, BredaHl- burg berijdbaar. r Breda-Antwerpen berijdbaar, doch waarschijnlijk niet tot Antwerpen. Breda Roosendaal Bergen op ZoomGoes berijdbaar; echter zeer twijfelachtig, of het gedeelte in Zee land reeds opengesteld is voor ge woon verkeer. Vermoedelijk niet. Dalfsea; Alles normaal. De brug bij Vilsteren over de Regge is nog niet hersteld. De brug bij Lemelerveld (kerk) wel voor rijwielen, niet voor auto's. DedeimvaartAlles normaal. Bij Balkbrug nog geen overtocht moge lijk. Deventer: De weg DeventerZut- phen niet voor zwaar autoverkeer. Diemen: Vrij normaal. Wegen heb- l>en eenigszins te lijden gehad, vooral tusschen Diemen en de Beylmer; voornamelijk voor wielrijders be zwaarlijk. EdamAlles normaal. De wegen by Volendam zijn gedeeltelijk onbruik baar. Eerbeek: Alles normaal. Verkeer over ApeldoornDierensch kanaal is niet mognüjk. 's Heerenbelg: Alles normaal Te Doetmchem overtocht per roeiboot. ZeddamWehl is goed, ook Zeddam Beeküidam. 's-Hertogenbosch; Wegen en rjj- 1 wieipaden zijn normaal. Verkeer over de bruggen over de Zuid-Willems vaart is niet mogelijk, wel over Uther- brug en Dungenscne brug. Hoogeveen: Verkeer over nood- biuggen is mogelijk. Loppersum: Alles normaal. Ook de weg Groningen—Delizyl. Overige wegen in Noord-Oost-Groningen nor maal. 1 Opheusden: Omgeving van deze plaats alsmede van Kesteren, Uchten, Dodewaard, eenigszins bezwaailyk. Groot verkeer op sommige wegen niet mogelijk, o.m. tusschen Heteren en Eist. Papendiecht: Alles normaal. Brug over de Noord mag niet bereden wor de11- Schiphol: Op 21 Mei nog geen ver keer mogelijk tusschen autosnelweg en Amstelveen. Staphorst: Alles normaaL Brug in den hoofdweg Staphorst—Meppel over de Reest alleen voor wielrijders en voetgangers. TilburgMoergestelBestSint OedynrodeEindhoven berijdbaar. VaikenswaardEindhovenNor maal. WageningenAlleen toegankelijk op verklaring van h :t hoofd "der ge meente, dat men er moet zijn. Door gaand verkeer omgelegd. Verbindingen over den IJssel voor j hot autoverkeer i.lieen moge'yk ie Kampen en voouoopig bjj Wester- j voort. Te Kampen zeer gebrekkig; naar het Noorden vei dient Wester- voort de, voorkeui.. Te*Devehfqr is overtocht mogehja voor voeig; .ngers j en fietsers. Afsluitdijk: verkeer over den al- sluitdijk is mogelijk. Men dient zich echten in het bezi' te stellen van een Passierschein, aan ie vragen bij Feldkonmanduntur ter plaatse. Veerdiensten. Peut veer na ir 01'm - gen (Dieren) alleen per roeiboot. iiei- levoeosiris Midr.i ibarnis laven) 1 funct.'i nneert weei NumansdorpJ Willemstad vaart weer. Vlaa'•■dingen- i Vohde'.ingenplaat rtrius were, nor- f maal. VVessem p.ut veer in dienst. Up- j lieusdtii, Ingen n. Eek en Wiel nor- maal. DE CORRECTE FIETSER. Wenken van den A.N.W.B. voor het rijwielverkeer. De A.N.W.B. schrijft ons Het is niet heelemaal waar, dat de toeneming van het aantal' fietsers op onze wegen een gevolg zou zyn van de stillegging van het autoverkeer, lederen winter neemt het rijwielver keer sterk af, in de eerste plaats doordat de „plezierfietsers" van het tooneel verdwijnen, maar voorts ook omdat velen, die in het zachtere jaar getijde per fiets naar hun werk gaan, de tram nemen, zoodra het gure weer hen te machtig wordt. En omgekeerd zien wij ieder voorjaar de juistge- noemde categorieën weer geleideiyk verschijnen. Dit proces was juist be zig zich te voltrekken ,toen de ben zinebeperking een nieuw contingent wielryders de straat op stuurde. Iedereen is hier te lande gerechtigd om een fiets te nemen mits niet wederrechtelijk en zich daarop in den verkeersstroom te storten. Ieder een mag zich de rijkunst eigen maken op de wijze, die hij zelf' kiest en hy mag zichzelf „ry vaardig" verklaren, wanneer hem dit goeddunkt. Tekort komingen in de wielrijders-opleiding worden in de dagelijksche practijk ge leidelijk aangevuld en blijkens de er varing, verwerft de gemiddelde wiel rijder zich na verloop van tijd een do sis practische en theoretische ver- keerskennis, die voldoende geacht mag worden. In voor-oorlogsche tijden- vond de aanwas van nieuwe, hoofdzakelijk jonge wielryders zoo geleidelijk plaats dat men in het verkeer eigenlijk niets van de nieuwelingen merkte. Alleen de toenemende zomerdrukte maakte het den weggebruikers wat moeilijker dan in de stillere wintermaanden. Op het oogenblik echter voltrekt zich ten aanzien van het verkeer een verandering, die op velen verwarrend schijnt te werken. De gebruikelijke toeneming van het aantal wielrijders, die ieder voorjaar geconstateerd kan worden, is nu ineens nog versterkt door een menigte ex-automobilisten. Daartegenover is het autoverkeer thans uiterst beperkt. Wy hebben den indruk, dat deze verschuiving in de getalsver houdingen zich ook meer of minder -weerspiegelt in het gedrag op den weg. Op vele plaatsen ziet men n.l .dat de fietsers als het ware den geheelen weg in beslag nemen en ook in andere opzichten zijn er aanwijzin gen, dat men het met de verkeers regels .hier en daar niet zoo nauw meer neemt als vroeger. Dit is natuurlijk atneurenswaardig. Er moge dan veel veranderd zyn, toch eischt evenals vroeger de ver keersveiligheid en de openbare orde, dat men zich naar de verkeersvoor- schriften gedraagt. Ongetwyfeld zon digen velen te goeder trouw en uit onwetendheid en het is dan ook in de eerste plaats ter wille van deze groep, dat de A.N.W.B. een overzicht geeft van de wettelijke voorschriften en re gels, waaraan wielrijders zich moeten nouden. Vóór alles moet natuurlijk het rij wiel zelf' in orde zijn; een goede rem is een eerste vereischte en daarnaast schrijft het Motor- en Rijwielregle ment een bel voor, die men op 50 M. afstand moet kunnen hooren. Om trent de verlichting en de „verduiste ring" van de fietsen zullen wellicht #nog voorschriften bekend gemaakt "worden. Tegen het gebruik van een j goede verduisteringsinstallatie be staat natuurlijk geen bezwaar, maar j uiteraard laat de politie in verschil lende plaatsen liever toe, dat men rijdt zonder licht, dan met een min der deugdelijke verduisteringsinstal latie. Het witte spatbord blijft in ieder geval voorgeschreven. j Op den weg behoort iJe fietser zoo- veel.mogelyk rechts te rijden. 1 Vluchtheuvels en z.g. verkeerslei ders moet hij altijd rechts passeeren. Wil hij iemand ii halen en voorbijrij den, dan moet hij daarbij naar links uitwijken. Rechts voorbyrijden*is ge vaarlijk en verhopen. Op niet-voorrangswegen moet men het van rechts komende verkeer voor rang verleenen. Echter moet men van links komende militaire voertuigen en colonnes, alsmede trams en begrafe nisstoeten steeds voor laten gaan. Buiten de eigenlijke bebouwde kom- men loopen vaak zelfstandige fiets paden. Uiteraard kruisen deze paden telkens gewone rijwegen. Op al deze kruisingen nu met z.g.n. „verharde" wegen moet de fietser voorrang ver leenen aan het over den rijweg nade rende verkeer, óók als dit van links komt. Indien langs den weg rijwielpaden loopen, moet de fietser deze zoo mo gelijk gebruiken. Is het pad aangege ven met een blauw bord, waarop een witte fiets, dan is het berijden van den gewonen rijweg zelfs verboden; het gebruik van het rijwielpad wordt hiermede gebiedend voorgescchreven. Men ver war re deze aanduiding niet met een rond wit bord met rooden rand en een zwarte afbeelding van een ifets op het witte vlak. Dit bord beteekent, dat het pad of de weg ver boden is voor wielrijders. Vaak ziet men ook borden als juist beschreven, waarop behalve de fiets nog andere voertuigen afgebeeld zijn voor al deze categorieën is die weg dan verboden. Meermalen zal men op fietspaden voetgangers aantreffen. Dit is geoor loofd, met dien verstande, dat fiet sers en voetgangers behoorlijk voor elkander moeten uitwijken. Door de inkrimping van het motor- verkeer is thans voor velen de ver leiding groot geworden om voorwer pen en pakken op de fiets te vervoe ren. In tal van gemeénteverowenin- gen bestaan echter te dien aanzien beperkende bepalingen. In hoofdzaak komen deze hierin overeen, dat het verboden is voorwerpen op de fiets te transporteeren, als men daardoor in de besturing belemmerd zou worden of het overige verkeer zou hinderen. Dit zal het geval zijn met pakken of voorwerpen, die breeder zijn dan het stuur of langer zijn dan de fiets zelf. Onder alle omstandigheden moet men onder het rijden beide handen aan het stuur en beide voeten op de trappers kunnen houden. In het algemeen is het verboden met meer dan twee fietsers naast el kaar te rijden. In sommige gemeen ten .afhankelijk van de bepalingen der plaatselijke overheid, is het zelfs verboden met 2 personen naast elkaar te fietsen. Een belangrijk voorschrift, waar- tegen\meer dan ooit gezondigd wordt, is de plicht om teekens te geven. Wil men mgzamer gaan rijden of stil staan, dan moet men tijdig met de uitgestrekte linkerarm op- en neer gaande bewegingen mdken. Heeft men het voornemen een zijstraat in te slaan, dan moet men vooral tijdig de linker-; c.q. rechterarm opzij uit,-, steken .Dit moet als het ware een' werktuigelijke beweging worden, tel kens voordat men wil afslaan; het doet er niet toe of er andere wegge bruikers in de buurt zijn. Het is eigenlijk overbodig erop te wijzen, dat fietsers even gö|d als autobestuurders zich moeten houden aan de verkeerslichten. Echter blijkt het dringend noodig een veel voorko mend misverstand ten aanzien van het gele Jicht op te ruimen. Als na de groene, <Je gele lichten aanflitsen, be teekent pit: Stop! Evenwel met deze kleine uitzondering, dat zij, die de stopstreep op den weg reeds kóó dicht genaderd zijn, dat tijdig stoppen vóór de streep niet meer mogeljjjk is, nog wel door mogen rijden. Dit komt voor de fietsers practisch hierop neer, dat zy altijd moeten stoppen. Wjj hopen met dit beknopte over zicht velen er toe te brengen uit eigen beweging mede te werken tot een vlot en veilig rijwielverkeer. ADVERTENTIEN. Geroutineerd COUPEUSE vraagt naaihuizen of naaiwerk aan huis. T. KNIGGE, Lange Tiendeweg 73, Gouda. ABONNEMENTHOUDERS DIE NIET REUZEN KUNNEN. Nog geldige abonnementen, waarvan geen ^gebruik gemaakt kan worden, kunnen tot 28 Mei aan de stations worden ingeleverd. Tot uiterlijk 1 September bestaat dan gelegenheid gratis een nieuw abon nement aan te vragen voor den zelfden duur. dat het oude abon nement nog.geldia was. Directie Nederlandsche Spoorwegen. PROVINCIALE PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN ECONOMISCHE ZAKEN. Voederwijziging voor rundvee gedurende de zomermaanden. W(j vernemen, dat in bepaalde gevallen aan veehouders, dia hun vee ook gedurende de, zomermaan den op stal houden, een kleine toe wijzing rundveevoeder kan wordên verstrekt. Deze toewijzing zal echter uit sluitend worden verleend in zeer bijzondere gevallen, waarin bet onthouden van\een zoodanige toe wijzing het bedrijf van den vee- houder zou ontwrichten. Degenen, die meenen voor een toewijzing voeder in aanmerking te komen worden aangeraden, zich in verbinding te .(«tellen met den Plaatseiijken Bureauhouder, onder wiens werkgebied zij ressorteeren. verzoekt alltn 4 met spoed, doch in ieder geval vóór 1 JUNI 1940, hunne declaraties ot rekeningen in te zenden aan zijn bureau: KRUGERLAAN 40, GOUDA. DE LUITENANT-KOLONEL COMMANDANT. Aan onze Adverteerders! Wij deelen onze adverteerders mede dat de uitgave van onze week bladen voor de omgeving van Gouda, is gestaakt. Deze weekbladen zijn thans opgenomen .in de welke thans in een VELE DUIZENDEN~OPLAGE filkèn avond verschijnt in GOUDA. Boskoop, Waddinxveen, Alphen a.d. Rijn, Gouderak, Ouderkerk a. d, IJssel, Berkenwpude, Bergambacht, Ammerstol, Schoon hoven, Stolwijk, Haastrecht, Bodegraven, Driebrugge. Oudewater. Reeuwijk, Moercapelle, Zevenhuizen, Moordrecht, Nieuwerkerk a.d. IJseh Thans kan men door de Goudsche Courant dagejijks maakt gebruik van deze unieke gelegenheid tot goede publiciteit, die Adverteerders, zeer goedkoop is. Helpt door Üwe reclame mede het leven weer innormale banen te leiden. Vraagt onze billijke tarieven aan ons Bureau Markt 31. Tel. 2745, Gouda. Onze vertegenwoordiger komt U ook gaarne persoonlijk inlichten.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 10