R
A
Goudsche Courant
Het
De Krimpenerwaard - De Zuidpias - Week
blad voor Reeuwijjk - De Boskooper en
Weekblad voor Waddinxveen
GOUDA EN OMGEVIi
r
y
t
SPOORWEG NIEUWS
Commandant Bataljon Wegentroepen
die iets te vorderen hebben van het
Bataljon Wegen troepen,
20 GEMEENTEN GEHEEL BEREIKEN
"*vr
WEl
voor
hal
op h
10)
- Kli
der de
met dei
de man
hij naa
ken z(j
tpr buij
leefdhei
welke t
Ik
- Wie i
a! geho
Hans
vrouwer.
in de rr
in het t
Dil
onze nie
Een li
uitgestri
u er ei
een held
lets vat
iets als
angst.
Hans)
ligt een
als een
bede oa
goed bei
jtuj hoe
in groenten voorkomen, plaats heeft.
Wii moeten hiéraan echter direct toe
voegen, dat de zuurkool hierop een
uitzondering maakt, warit deze is juist
rijk aan de vitamine C. Ook is nog
niet in bijzonderheden bekend, hoe
het staat met het verlies van de ver
schillende vitaminen bij de inmaak in
het zout. Daarom is juist de inmaak
van zuurkool, die bovendien goedkoop
is, evenals het gebruik er van zoo aan
te raden.
Wat betrett de veranderingen van
de vitaminen bjj het koken van groen
ten geidt het volgende. Van vitamine
A ;raat bij het koken een klei a dee!
jtoHoren, eveneens bij het sterilisee-
ren. Van vitamine B eveneens; hoe
minder vocht uit de groenten verloren
gai n, hoe minder verlies. Vitamine C
woidt bij het koken voor een groot
detl vernietigd, bij het stenliseeren
minder, omdat zich tijdens de verhit
ting weinig lucht in de flesch bevindt.
Bij de inmaak in blik, zooals die in de
fabrieken gebeurt, moet nog minder
verlies plaats vinden, omdat deze
groenten verhit worden in gesloten
blikken, waarin geen lucht (zuurstof)
kan toetreden. Vitamine D en E wor
den by net stoken en steriiiseeren in
iiet geheel niet omgezet.
By de inmaak in het zout ga til vi
tamine C geheel verloren, van de an
dere vitaminen is dit nog niet bekend.
(Een uitzondering hierop maakt dus,
zooals reeds genoemd, de zuurkool)
Uit het voorgaande blijkt, dat er
bij het koken zoowel als b(j het steri
liseeren altijd eenig verlies aan vita
minen plaats vindt. Daarom verdient
het aanbeveling om ook rauwe groen
ten te 'gebruiken, als sla toebereid of
in stamppot verwerkt, omdat daarin
de vitaminen nog het meest volledig
voorkomen. Vooral frissche groenten
zijn het meest rijk aan vitaminen;
door het bewaren verliezen ze daar
aan.
Verder is het raadzaam net steriii
seeren niet te overdrijven en vooral
als een middel te zien om in tijden van
overvloed te kunnen bewaren voor an
dere tijden, waarin groenten meer of
minder schaarsch zijn en als een hulp
middel voor de huisvrouw om van
haar voorraad op gepaste wjjke ge
bruik te maken. Vooral 'eenzijdigheid
dient vermeden te worden. Het zal
geen kwaad doen om ook eens groen
ten uit het zout te gebruiken, als men
het maar met mate doet en door het
gebruik van versche groenten en
vruchten het tekort, dat men hierdoor
heeft aan vitaminen, weer aanvult.
WELKE WEGEN BERIJDBAAR
ZIJN.
In vele gemeenten is alles weer
normaal.
Uit rapporten, welke de A.N.W.B.
heeft ontvangen van zijn consuls,
heeft de bond de onderstaande lijst
opgesteld, waarin men gegevens vindt
over den toestand van wegen en brug
gen in verschillende gemeenten.
Arnhem; Rijwielpad ArnhemNij
megen heeft veel geleden. De brug is
weg. Pontonbrug i£f Malburgen; in
dien in gebruik voor troepenverkeer,
dan nog een pontveer.
Alphen a. d. Rijn, Assendelft, Beek
bergen, Beetsterzwaag, Borne, Bos
koop, Brielle, Dieren, Drumpt, Eg-
mond-Binnen, Elburg, Eist (Bet.),
Gorredijk, Gorssel, 's-Gravenhage,
Haarlemmermeer, Heelsum, Heeren
veen, Hillegom, Krommenie, Lunte-
ren, St. Michelsgestel, Midwoud, Mij
drecht, Nieuw Leusen, Oostroorne,
Otterlo, Oudkarspel, Oude Niedorp,
Oudewater, Ouderkerk a. d. IJssel,
Putten, Rosmalen, Sliedrecht, Steen-
wjjk, Teuel, Usquert, Vianen, Vlaar-
dingen, Vollenhove, Voorthuizen,
Vreeland, Witmarsum, IJmuiden,
Zaahdam alles normaal.
BredaRoosendaal, BredaHl-
burg berijdbaar. r
Breda-Antwerpen berijdbaar, doch
waarschijnlijk niet tot Antwerpen.
Breda Roosendaal Bergen op
ZoomGoes berijdbaar; echter zeer
twijfelachtig, of het gedeelte in Zee
land reeds opengesteld is voor ge
woon verkeer. Vermoedelijk niet.
Dalfsea; Alles normaal. De brug
bij Vilsteren over de Regge is nog niet
hersteld. De brug bij Lemelerveld
(kerk) wel voor rijwielen, niet voor
auto's.
DedeimvaartAlles normaal. Bij
Balkbrug nog geen overtocht moge
lijk.
Deventer: De weg DeventerZut-
phen niet voor zwaar autoverkeer.
Diemen: Vrij normaal. Wegen heb-
l>en eenigszins te lijden gehad, vooral
tusschen Diemen en de Beylmer;
voornamelijk voor wielrijders be
zwaarlijk.
EdamAlles normaal. De wegen by
Volendam zijn gedeeltelijk onbruik
baar.
Eerbeek: Alles normaal. Verkeer
over ApeldoornDierensch kanaal is
niet mognüjk.
's Heerenbelg: Alles normaal Te
Doetmchem overtocht per roeiboot.
ZeddamWehl is goed, ook Zeddam
Beeküidam.
's-Hertogenbosch; Wegen en rjj-
1 wieipaden zijn normaal. Verkeer over
de bruggen over de Zuid-Willems
vaart is niet mogelijk, wel over Uther-
brug en Dungenscne brug.
Hoogeveen: Verkeer over nood-
biuggen is mogelijk.
Loppersum: Alles normaal. Ook de
weg Groningen—Delizyl. Overige
wegen in Noord-Oost-Groningen nor
maal. 1
Opheusden: Omgeving van deze
plaats alsmede van Kesteren, Uchten,
Dodewaard, eenigszins bezwaailyk.
Groot verkeer op sommige wegen niet
mogelijk, o.m. tusschen Heteren en
Eist.
Papendiecht: Alles normaal. Brug
over de Noord mag niet bereden wor
de11-
Schiphol: Op 21 Mei nog geen ver
keer mogelijk tusschen autosnelweg
en Amstelveen.
Staphorst: Alles normaaL Brug in
den hoofdweg Staphorst—Meppel
over de Reest alleen voor wielrijders
en voetgangers.
TilburgMoergestelBestSint
OedynrodeEindhoven berijdbaar.
VaikenswaardEindhovenNor
maal.
WageningenAlleen toegankelijk
op verklaring van h :t hoofd "der ge
meente, dat men er moet zijn. Door
gaand verkeer omgelegd.
Verbindingen over den IJssel voor j
hot autoverkeer i.lieen moge'yk ie
Kampen en voouoopig bjj Wester- j
voort. Te Kampen zeer gebrekkig;
naar het Noorden vei dient Wester-
voort de, voorkeui.. Te*Devehfqr is
overtocht mogehja voor voeig; .ngers j
en fietsers.
Afsluitdijk: verkeer over den al-
sluitdijk is mogelijk. Men dient zich
echten in het bezi' te stellen van een
Passierschein, aan ie vragen bij
Feldkonmanduntur ter plaatse.
Veerdiensten. Peut veer na ir 01'm -
gen (Dieren) alleen per roeiboot. iiei-
levoeosiris Midr.i ibarnis laven) 1
funct.'i nneert weei NumansdorpJ
Willemstad vaart weer. Vlaa'•■dingen- i
Vohde'.ingenplaat rtrius were, nor- f
maal. VVessem p.ut veer in dienst. Up- j
lieusdtii, Ingen n. Eek en Wiel nor-
maal.
DE CORRECTE FIETSER.
Wenken van den A.N.W.B. voor het
rijwielverkeer.
De A.N.W.B. schrijft ons
Het is niet heelemaal waar, dat de
toeneming van het aantal' fietsers op
onze wegen een gevolg zou zyn van
de stillegging van het autoverkeer,
lederen winter neemt het rijwielver
keer sterk af, in de eerste plaats
doordat de „plezierfietsers" van het
tooneel verdwijnen, maar voorts ook
omdat velen, die in het zachtere jaar
getijde per fiets naar hun werk gaan,
de tram nemen, zoodra het gure weer
hen te machtig wordt. En omgekeerd
zien wij ieder voorjaar de juistge-
noemde categorieën weer geleideiyk
verschijnen. Dit proces was juist be
zig zich te voltrekken ,toen de ben
zinebeperking een nieuw contingent
wielryders de straat op stuurde.
Iedereen is hier te lande gerechtigd
om een fiets te nemen mits niet
wederrechtelijk en zich daarop in
den verkeersstroom te storten. Ieder
een mag zich de rijkunst eigen maken
op de wijze, die hij zelf' kiest en hy
mag zichzelf „ry vaardig" verklaren,
wanneer hem dit goeddunkt. Tekort
komingen in de wielrijders-opleiding
worden in de dagelijksche practijk ge
leidelijk aangevuld en blijkens de er
varing, verwerft de gemiddelde wiel
rijder zich na verloop van tijd een do
sis practische en theoretische ver-
keerskennis, die voldoende geacht
mag worden.
In voor-oorlogsche tijden- vond de
aanwas van nieuwe, hoofdzakelijk
jonge wielryders zoo geleidelijk plaats
dat men in het verkeer eigenlijk niets
van de nieuwelingen merkte. Alleen
de toenemende zomerdrukte maakte
het den weggebruikers wat moeilijker
dan in de stillere wintermaanden.
Op het oogenblik echter voltrekt
zich ten aanzien van het verkeer een
verandering, die op velen verwarrend
schijnt te werken. De gebruikelijke
toeneming van het aantal wielrijders,
die ieder voorjaar geconstateerd kan
worden, is nu ineens nog versterkt
door een menigte ex-automobilisten.
Daartegenover is het autoverkeer
thans uiterst beperkt. Wy hebben den
indruk, dat deze verschuiving in de
getalsver houdingen zich ook meer of
minder -weerspiegelt in het gedrag op
den weg. Op vele plaatsen ziet men
n.l .dat de fietsers als het ware den
geheelen weg in beslag nemen en ook
in andere opzichten zijn er aanwijzin
gen, dat men het met de verkeers
regels .hier en daar niet zoo nauw
meer neemt als vroeger.
Dit is natuurlijk atneurenswaardig.
Er moge dan veel veranderd zyn,
toch eischt evenals vroeger de ver
keersveiligheid en de openbare orde,
dat men zich naar de verkeersvoor-
schriften gedraagt. Ongetwyfeld zon
digen velen te goeder trouw en uit
onwetendheid en het is dan ook in de
eerste plaats ter wille van deze groep,
dat de A.N.W.B. een overzicht geeft
van de wettelijke voorschriften en re
gels, waaraan wielrijders zich moeten
nouden.
Vóór alles moet natuurlijk het rij
wiel zelf' in orde zijn; een goede rem
is een eerste vereischte en daarnaast
schrijft het Motor- en Rijwielregle
ment een bel voor, die men op 50 M.
afstand moet kunnen hooren. Om
trent de verlichting en de „verduiste
ring" van de fietsen zullen wellicht
#nog voorschriften bekend gemaakt
"worden. Tegen het gebruik van een j
goede verduisteringsinstallatie be
staat natuurlijk geen bezwaar, maar j
uiteraard laat de politie in verschil
lende plaatsen liever toe, dat men
rijdt zonder licht, dan met een min
der deugdelijke verduisteringsinstal
latie. Het witte spatbord blijft in
ieder geval voorgeschreven. j
Op den weg behoort iJe fietser zoo-
veel.mogelyk rechts te rijden. 1
Vluchtheuvels en z.g. verkeerslei
ders moet hij altijd rechts passeeren.
Wil hij iemand ii halen en voorbijrij
den, dan moet hij daarbij naar links
uitwijken. Rechts voorbyrijden*is ge
vaarlijk en verhopen.
Op niet-voorrangswegen moet men
het van rechts komende verkeer voor
rang verleenen. Echter moet men van
links komende militaire voertuigen en
colonnes, alsmede trams en begrafe
nisstoeten steeds voor laten gaan.
Buiten de eigenlijke bebouwde kom-
men loopen vaak zelfstandige fiets
paden. Uiteraard kruisen deze paden
telkens gewone rijwegen. Op al deze
kruisingen nu met z.g.n. „verharde"
wegen moet de fietser voorrang ver
leenen aan het over den rijweg nade
rende verkeer, óók als dit van links
komt.
Indien langs den weg rijwielpaden
loopen, moet de fietser deze zoo mo
gelijk gebruiken. Is het pad aangege
ven met een blauw bord, waarop een
witte fiets, dan is het berijden van
den gewonen rijweg zelfs verboden;
het gebruik van het rijwielpad wordt
hiermede gebiedend voorgescchreven.
Men ver war re deze aanduiding niet
met een rond wit bord met rooden
rand en een zwarte afbeelding van
een ifets op het witte vlak. Dit bord
beteekent, dat het pad of de weg ver
boden is voor wielrijders.
Vaak ziet men ook borden als juist
beschreven, waarop behalve de fiets
nog andere voertuigen afgebeeld zijn
voor al deze categorieën is die weg
dan verboden.
Meermalen zal men op fietspaden
voetgangers aantreffen. Dit is geoor
loofd, met dien verstande, dat fiet
sers en voetgangers behoorlijk voor
elkander moeten uitwijken.
Door de inkrimping van het motor-
verkeer is thans voor velen de ver
leiding groot geworden om voorwer
pen en pakken op de fiets te vervoe
ren. In tal van gemeénteverowenin-
gen bestaan echter te dien aanzien
beperkende bepalingen. In hoofdzaak
komen deze hierin overeen, dat het
verboden is voorwerpen op de fiets te
transporteeren, als men daardoor in
de besturing belemmerd zou worden
of het overige verkeer zou hinderen.
Dit zal het geval zijn met pakken of
voorwerpen, die breeder zijn dan het
stuur of langer zijn dan de fiets zelf.
Onder alle omstandigheden moet men
onder het rijden beide handen aan het
stuur en beide voeten op de trappers
kunnen houden.
In het algemeen is het verboden
met meer dan twee fietsers naast el
kaar te rijden. In sommige gemeen
ten .afhankelijk van de bepalingen
der plaatselijke overheid, is het zelfs
verboden met 2 personen naast elkaar
te fietsen.
Een belangrijk voorschrift, waar-
tegen\meer dan ooit gezondigd wordt,
is de plicht om teekens te geven. Wil
men mgzamer gaan rijden of stil
staan, dan moet men tijdig met de
uitgestrekte linkerarm op- en neer
gaande bewegingen mdken. Heeft
men het voornemen een zijstraat in
te slaan, dan moet men vooral tijdig
de linker-; c.q. rechterarm opzij uit,-,
steken .Dit moet als het ware een'
werktuigelijke beweging worden, tel
kens voordat men wil afslaan; het
doet er niet toe of er andere wegge
bruikers in de buurt zijn.
Het is eigenlijk overbodig erop te
wijzen, dat fietsers even gö|d als
autobestuurders zich moeten houden
aan de verkeerslichten. Echter blijkt
het dringend noodig een veel voorko
mend misverstand ten aanzien van
het gele Jicht op te ruimen. Als na de
groene, <Je gele lichten aanflitsen, be
teekent pit: Stop! Evenwel met deze
kleine uitzondering, dat zij, die de
stopstreep op den weg reeds kóó dicht
genaderd zijn, dat tijdig stoppen vóór
de streep niet meer mogeljjjk is, nog
wel door mogen rijden. Dit komt voor
de fietsers practisch hierop neer, dat
zy altijd moeten stoppen.
Wjj hopen met dit beknopte over
zicht velen er toe te brengen uit eigen
beweging mede te werken tot een vlot
en veilig rijwielverkeer.
ADVERTENTIEN.
Geroutineerd COUPEUSE
vraagt naaihuizen of naaiwerk
aan huis.
T. KNIGGE, Lange Tiendeweg
73, Gouda.
ABONNEMENTHOUDERS
DIE NIET REUZEN KUNNEN.
Nog geldige abonnementen,
waarvan geen ^gebruik gemaakt
kan worden, kunnen tot 28 Mei aan
de stations worden ingeleverd. Tot
uiterlijk 1 September bestaat dan
gelegenheid gratis een nieuw abon
nement aan te vragen voor den
zelfden duur. dat het oude abon
nement nog.geldia was.
Directie
Nederlandsche Spoorwegen.
PROVINCIALE PUBLICATIE
VAN HET DEPARTEMENT VAN
ECONOMISCHE ZAKEN.
Voederwijziging voor rundvee
gedurende de zomermaanden.
W(j vernemen, dat in bepaalde
gevallen aan veehouders, dia hun
vee ook gedurende de, zomermaan
den op stal houden, een kleine toe
wijzing rundveevoeder kan wordên
verstrekt.
Deze toewijzing zal echter uit
sluitend worden verleend in zeer
bijzondere gevallen, waarin bet
onthouden van\een zoodanige toe
wijzing het bedrijf van den vee-
houder zou ontwrichten.
Degenen, die meenen voor een
toewijzing voeder in aanmerking
te komen worden aangeraden, zich
in verbinding te .(«tellen met den
Plaatseiijken Bureauhouder, onder
wiens werkgebied zij ressorteeren.
verzoekt alltn 4
met spoed, doch in ieder geval vóór 1 JUNI 1940, hunne
declaraties ot rekeningen in te zenden aan zijn bureau:
KRUGERLAAN 40, GOUDA.
DE LUITENANT-KOLONEL
COMMANDANT.
Aan onze Adverteerders!
Wij deelen onze adverteerders mede dat de uitgave van onze week
bladen voor de omgeving van Gouda,
is gestaakt. Deze weekbladen zijn thans opgenomen .in de
welke thans in een VELE DUIZENDEN~OPLAGE filkèn avond
verschijnt in GOUDA. Boskoop, Waddinxveen, Alphen a.d. Rijn, Gouderak,
Ouderkerk a. d, IJssel, Berkenwpude, Bergambacht, Ammerstol, Schoon
hoven, Stolwijk, Haastrecht, Bodegraven, Driebrugge. Oudewater. Reeuwijk,
Moercapelle, Zevenhuizen, Moordrecht, Nieuwerkerk a.d. IJseh
Thans kan men door de Goudsche Courant dagejijks
maakt gebruik van deze unieke gelegenheid tot goede publiciteit,
die
Adverteerders,
zeer goedkoop
is. Helpt door Üwe reclame mede het leven weer innormale banen
te leiden. Vraagt onze billijke tarieven aan ons Bureau Markt 31. Tel. 2745, Gouda. Onze
vertegenwoordiger komt U ook gaarne persoonlijk inlichten.