OPNIEUW PLUNDERAARS Het weer duizend jaar geleden. JBQTTERDAMS NIEUWE TOEKOMST. Taan onze haven DE NOODWINKEL- QANNEN Kan uit de jaarringen der boomen worden afgelezen. vöNS LOT HANGT AAN Blikken gestolen met levensmiddelen Ongeveer 1600 aanvragen OP DE RIVIER BOVEN DE BRUGGEN BINSDAG IS METliy Rotterdams basis RIJDEND POSTKANTOOR IN DE LUSTHOFSTRAAT BROODTENT IN DE TOLLENSSTRAAT VOOR HET ROTTERDAMSCH PHILHARMONISCH ORKEST POLITIERECHTER fietst nzaak leeggehaald GEMEENTE-BADINRICHTINGEN AGENDA VAN GEBOORTE- DAGEN Rotterdams haven Ls van nature de poort tot het belangrijkste deel van Europa, zooals Kijn Europa's be langrijkste verkeersader Ls. Men be hoelt de jaarberichten der Rijnvaart- rommissle maar op te slaan om te ont dekken hoe nauw Rotterdam en het Rijnverkeer met elkaar verbonden zijn. Alle politiek na den Vrede van Ver sailles heeft dit niet kunnen verande ren, en de perspectieven van heden zijn zeker gunstiger dan ooit. In deze moeilijke dagen is dit voor ieder inge wijde in de werkelijke grondslagen van Rotterdams bestaan de grootste troost geweest. Nederlanders zijn voorzichtige men- schen en wij Rotterdammers, hoe ener giek als het er op aan komt, we zul k-n ons zeker niet blij maken met toe komstverwachtingen, nu er zooveel werk vlak voor cos ligt om het leven mogelijk te maken binnen de grenzen van het heden. Gelukkig is deze arbeid er voor hoog en laag, een arbeid, die, hoe vlugger en hoe beter hij wordt ge organiseerd, heel de bevolking kan heen helpen over de moeilijkheden van den tijd, waarin de Nieuwe Waterweg nog gesloten mqct blijven voor het zee- verkeer, dat eerst weer moet komen, wil ook de Rijnvaart weer opleven, welke samen met het zeever keer de hoofdbron van ons stedelijk bestaan is en moet blijven. Dit laatste feit kan ons Rotterdam mers niet duidelijk genoeg voor de oogen staan. De gouden jaren onzer stad dateeren uit de periode van dat vrije, door niets belemmerde verkeer tussrhen de wijde wereld buiten den Nieuwe Waterweg en het machtige achterland, waar de Rijn door stroomt. Zonder dat verkeer heeft onze prach tige haven weinig beteekenis. Dat hebben we in de laatste jaren gezien, toen overal enze outillage aan kranen enz. elk oogenblik weer stil stond en *et werk, dat r g kwam, meest ge docht werd tegen afbraakprijzen. De Rotterdamsche ondernemers hebben erhter in deze periode van moordende concurrentie het moderne apparaat ufo gebouwd, dat ons straks, als het weer vrede wordt, in staat zal stellen dade lijk het nieuwe begin He maken met het verwerken van een goederenver keer van welks omvang men zich thans nauwelijks een denkbeeld durft vormen. Wat dit gelukkige perspectief Cr niet. dan zouden wij In Rotterdam stellig mmder moedig zijn. Het geeft een oer grond van vertrouwen op een grootere en betere toekomst voor onze stad. welke sterken kan tot den arbeid van het moment en de komende maanden. Want deze arbeid zal juist in dit ver trouwen met den noodigen moed en met de noodige volharding kunnen worden volbracht. Deze arbeid geldt niet alleen oprui ming en herbouw van de materieele stad doeh ook van het zakenleven en het geestelijk leven. Want wat er ook van Rotterdam zal worden, het moet groeien op de basis van een herleving van ons havenbedrijf. Maar juist om dat we vol vertrouwen kunnen zijn wat dit laatste betreft, kan al het an dere werk met ijver worden aangepakt in ren geest van kameraadschap, welke de sonder aim geworden tegenstellingen overbrugt Immers hoe men ook gedacht heeft, wat men ook verwacht heeft Rotter dam is in de eerste plaats een werk stad, waar vrijwel iedereen het van zakeiijken arbeid moet hebben, waar vrijwel iedereen zich mengt in den strijd voor een materieel bestaan, al vorens andere vragen aan de orde komen. Deze zakelijke instelling kunnen we ons het best eigen maken als we onze oogen gevestigd houden op onze prach tige haven, gereed en paraat om alle werk te verrrichten, dat ons, hoe eer hoe liever, wacht. In den wil, den drang tot arbeiden ligt onze kracht. Deze drang moet door ieder, die er macht en ge legenheid voor heeft, worden geleid en aangewakkerd, want werklooze Rot terdammers mogen er niet komen. De periode, welke thans voor de deur staat, moet een leerschool worden voor ieder, die werken kan in den nieuwen geest, die uit de huidige omstandig heden moet worden geboren, een geest die ons straks steunen zal, als we onze J A V V/V-»a V lp "fop vil liv-k Vl stad weer te normahsccr?K'rèn Sserkelijken Rotterdamschen arbeid weer opnemen, den arbeid in en om onze haven! In de Lnstholstreat in Kralingen it een rijdend hulp-postkantoor geplaahl, waar voor direct veel belangstelling bestond Om in de eerste behoeften van hét zoo zwaar getroffen Roltcrdamsch Phil- harmonisch Orkest te voorzien, heeft het bestuur van het Concertgebouw- te Amsterdam het initiatief genomen edn extra coneert te geven ten bate van de Rotterdamsche zusterinstelling. Dit coneert zal in de maand Juni in het Concertgebouw te Amsterdam wor den uitgevoerd. Men heeft zich dienaangaande reeds met den leider van hot Rotterdamsch Philharmonlsch Orkest, Eduard Flipse, in verbinding gesteld. OOSTELIJK ZWEMBAD ALS BADHUIS. Zwemzaal en technische installatie van het Oostelijk Zwembad aan de Vredenoordlaan blijken thans volko men intact te zijn gebleven, zoodat men Zeer optimistisch Is ten aanzien van den datum, waarop het bad weer zal kunnen worden geopend. Teneinde echter tegemoet te komen aan een heeraehend tekort aan badhuizen, waar de vluchtelingen en ook de ge wone bevolking gelegenheid hebben zich te reinigen, hetgeen met het oog op do volksgezondheid zeer wensehe- lijk moet wórden geacht, wordt er thans met man en macht'gewerkt om het bad voo|loopig alleen voor het nemen van douches in gebruik te stel len. Met deze werkzaamheden hoopt man Woensdag aak gereed to *un. In de Tollensstraat is een tent opgebouwd, welke de Rotterdamsche Burgerwacht, onder leiding van majoor C. Knoth, gebruikt om de nooddruftige Rotterdammers van voedsel te voorzien - Andermaal hebben voor den rechter personen terecht gestaan, die zich voor het opruimingswerk hadden opgegeven, maar die zich niet hebben ontsien zich aan diefstallen schuldig te maken van in puinhoopen gevonden voorwerpen. Zoo had'zich de 40-jarige chauffeur L. B. van hier te verantwoorden, dat hij op 19 Mei blikken met levensmid delen had gestolen uit het puin aan de Lange Warande. Op 23 Mei was hij te werk gesteld bij het opruimingswerk aan de Schecpmakcrshaven, waar hij blikken met ananas stal en den volgen den dag eveneens blikken met levens middelen bu opruimingswerk aan den Schiedamscnesingel. De blikken had hij in zijn boterhammenzak geborgen. Bo vendien had hij in de Breitnerstraat een paar werkschoenen ten nadeele van de gemeente gestolen. B beweerde, dat hij de bussen met levensmiddelen, toen hij in die buurten was. had gekregen. Zij zouden daar weggegeven zijn. Hij had ze aangepakt, zonder er verder bij tc denken. De rechter mr. J. G. Huyzer maakte den man er op attent, dat op het misdrijf van plundering 6 jaar ge vangenisstraf staat. Helaas kon de po litierechter volgens de wet slechts 6 maanden gevangenisstraf opleggen, doeh ais de zaak naar de „volle kamer" zou worden verwezen, loopt hij nog een zeer slechte kans. Verd. B. hield vol, dat hij alleen de schoenen had ontvreemd. Het O. M„ waargenomen door mr. H. A. J. Reamer, achtte deae zaak te ernstig om B. er met 6 maanden ge vangenisstraf af te laten komen en vertocht verwijting der zaak naar de „volle kamer", tevens B.'a onmiddel lijke gevangenneming vragend. De rechter besliste in dien ain en B. werd haar het Huis van Bewaring overgebracht. Daarna stonden C- R. en zijn zoon voor een soortgelijk errfstlg misdrijf terecht. Zij stalen ieder een nieuwe fiets van den handelaar J. NetifWi. Laatstgenoemde vertelde, dat,hij 14 Mei zijn ouders die bij hem woon den-voor hun veiligheid naar buiten had gebracht. Dien dag was hij bij hen gebleven, doch toen hij 's avonds in Rotterdam terug kwam. vond hij zijn zaak aan de Siondwarsstraat door brand geheel verwoest. Er hadden zich 60 nieuwe fietsen in bevonden, doch deze bleken aile te zijn gestolen. Men had ze vervoerd met eenvracht auto. Slechts negen fietsen waren ach terhaald. Vader R. vertelde, dat hij tijdens het bombardement uit zijn woning aan de Evastraat was gevlucht. Na afloop cr terug gekèmen, vond hij zijn woning uitgebrand. Langs de rtjwielzaak ko mende met zijn zoon. zou daar een man hebben gestaan, die aan voorbij gangers fietsen overreikte, onder de aanmoediging Pak-an Verdachte had gedachtik ben nu tóch alles kwijt, laat ik er maar een nemen. Naar uit het verdere verhoor van vader en zoon bleek, waren zij met de fonkelnieuwe fietsen naar Oostvoorne gereden, waar zij echter door den veld wachter waren aangehouden. De officier eischte tegen vader en zoon elk 6 maanden gevangenisstraf. Zij hadden de fietsen aan den eigenaar behooren terug te brengen. Zij deden dit niet, dus maakten zij zich onder de meest droeve omstandigheden aan diefstal schuldig. Tevens vroeg hij on middellijke gevangenneming van vader en soon. De rechter veroordeelde beiden tot de gevraagde straf en liet ze dadelijk gevangennemen» Bestelorders omzetbelasting. Belanghebbenden Wordt verzócht tot nadere aankondiging voor leveran ties door fabrikanten hier te lande geen bestelorders ter inspectie der In voerrechten en Accijnzen te Rotter dam in te zenden. Dit exemplaar dient nun Zelf te betvaren. HOOGWATER TE ROTTERDAM. Woensdag 2» Mei. Ie getij 11.14 2e getij 23.39 Zon en maan. Dinsdag 28 Mei. Zonsopkomst 5.30 Zonsondergang 21.45 Afnemende maan. Woensdag 29 Mei. Zonsopkomst 5.29 Zonsondergang 21.48 Laatste kwartier. JUBILEUM B. SANDERS. Op 14 Mei j.l, was de beer B. San ders 50 jaar bij de firma I. de Groen cn Zonen, pettenfabrikanten, lc Mid- delland-straat 103 werkzaam. Gisteren werd de jubilaris in de ge legenheid gesteld de gelukwenschen van patroons pn personeel in ont vangst te nemen, waarbij hem onder waardcercndc woorden van den oud sten firmant, den heer J. de Groen, werd medegedeeld, dat hem de eere- mcdaille in zilver verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau is verleend. Tevens werd hem namens de firma een geschenk in couvert aangeboden. Ook van het personeel mocht dc jubi laris een fraai geschenk ontvangen. De jubilaris bracht den dag verder in eigen kring door. GEMEENTEBIBLIOTHEEK. De lezers der kinder-afdeeling der Gemeente-Bibliotheek, Nieuwe Markt, die nog boeken in hun bezit hebben, moeten deze zoo spoedig mogelijk te rugbezorgen aan een der onderstaande bij-bibliotheken: Noorden: 3e Pijn- ackerstraat 6; Westen: Blokmakers straat 102; Oosten: Slotlaan 48. Ingeschreven lezers der Gem. Kin- der-Bibliotheck, Nieuwe Markt, kun nen voorloopig boeken lecnen in de bij-bibliotheek. 3e Pijnackerstraat 6. op de volgende uren: Maandag 1012 en 35. Dinsdag 35. Woensdag 25. Donderdag 1012 cn 35. Vrijdag 35. Zaterdag 25. Van 27 Mei 1940 af zullen de vol- zende bad-inrichtingen op werkdagen voor het publek opengesteld 2ijn op de volgende tijden: Voor vrouwen: Delfgaauwstraat on Vaandrigstraatvan 8—20 uur; Floeg- straat van 814 uur. Voor mannen; v. d. Werffstraat en Ruivenstraat van 8—20 uur; Ploeg- straat van 1420 uur. Op Zondagen zijn de inrichtingen voor publiek gesloten. Nadat Zaterdag J.l. de mogelijkheid eindigde alsnog een aanvraag in te dienen bij het Gemeente)* tuur am terrein voor naodwinkels. enz., is gisteren bij een voorloopige tel ling gebleken, dat er ongeveer 1600 van zulke aanvragen zijn in gekomen. Men schat, dat bij sorteering van deze aanvragen er ongeveer duizend zullen overblijven, die voldoende se rieus zijn te achten en dan zal moeten worden opgeteld en uitgerekend, hoe veel bouwterrein is aangevraagd en hoeveel ef tenslotte op daarvoor ge schikte plaatsen kan^worden uitgege ven. Iets wat vanzelf wel eenigen tijd zal vorderen. Zooals reeds gezegd, zal voorloopig ..Dijkzigt" wel de meest geschikte ge legenheid opleveren, ook al zal het noodig zijn om door de groote verbin dingswegen voor zulke noodwinkeis een zekere aantrekkelijkheid te verschaf fen. Goudschesingel, Blaak en Schie- damschesingel worden in de eerste plaats genoemd als daarvoor in aan' merking te komen. Wat den bouw der noodwinkeis be treft, waarbij er zijn, die slechts reden van bestaan hebben als ze over een groote oppervlakte- kunnen beschikken, zal men dc betrokken bouwers zooveel mogelijk ter wille zijn wat het ver'.cc- nen van bouwvergunning aangaat. Doch het spreekt vanzelf, dat ir»et het oog op brandgevaar en andere gevaren voor het in de zaken verkecrende publiek, toch vooral de groote plannen zullen moeten werden bekeken. Voor kleine winketzaken is het ontwerpen van een standaard-type mogelijk, dat in hon derdtallen kan worden gecopiëerd. Maar behalve de kwestie der bouw vergunning. is cr nog die der materia len, want speciaal hout zal in groote massa's noodig zijn, evenals dakbe dekking, enz. En tenslotte komen dan de financiën, want het is thans reeds bekend, dat er ook onder dc aanvra gers voor grootere objecten verschei dene zijn, die zonder financieelen bij stand cn ruime credieten voorloopig niets kunnen aanvangen. Anderen be schikken echter over nog voldoende ka pitaal'om opnieuw te beginnen. Ondertusschen is het van het groot ste belang, dat er aee gauw mogelijk schot in deze aangelegenheid komt. Reeds zijn verscheidene winkeliers naar Schiedam vertrokken. Merkwaardig is een vaartocht op du rivier. Benedenstrooms is het varen van den Westhoek der Rijnhaven tot aan Joi Oosthoek der Parkhaven verboden. -*• Evenals het invaren van laatstge. noeemde haven. Maar vaart men naar boven onder de bruggen door. dan wordt het riviertafereel weer meer en meer zooals het in den laatcten tijd reeds was. veel te ruatlg voor de nor male bedrijvigheid der Rotterdamsche haven met veel te veel stilliggende bin- nenschepen op de ankerplaatsen. Een passagiersbootje houdt de verbin. ding gaande met de dorpen langs de ri vier en. zooals de paarden weer in de stad tcrugkeeren, zoo is het niet onmo- gelijk, dat dc passagiersbooten weer jp de rivier komen. Wc jeven in een tijd van wonderlijke aanpassingen. Op het oogenblik wordt de toestand boven op de rivier beheerscht door den stroom van leege Rijnsehepen, die na het staken der vijandelijkheden even eens zonder emplooi zijn geraakt. Krahngscheveer is de grens tot waar de voorhoede van deze vloot voorjqo- pig is doorgedrongen. Men telt er daar tusschen de andere schepen, die er reeds lagen, al een paar honderd. Maar hoogerop zijn er nog veel meer en de Rijkshavendienst moet nu maar zien, dat deze schepen hier in de buurt ligplaats krijgen, want hooger op de rivier wil men ze blijkbaar zoo gauw mogelijk kwijt. Er valt dan ook. nog heel wat te praten en te regelen voordat dit probleem, dat zich weer, bij zooveel andere vraagstukken heeft ge voegd. wordt opgelost. Maar de Rijkshavendienst heeft weer de beschikking over zijn bootenmate- rieej en de Duitsche autoriteiten laten de betrokken ambtenaren groote vrij heid van varen en handelen. Men hoopt dan ook binnen enkele dagen zoover te komen, dat al die schepen zoo goed mo gelijk een ligplaats hebben en verbin ding met den wal. Overigens worden ook de proviandvaarders weer actief bij het leveren van voedsel aan de schip pers. 29 Mei. 1855 W. Rueb, oud-fabrikant, oud-lid van den Gemeenteraad, bestuurs lid Rotterdamsche Diergaarde. 1864 C. F. M. Stahl, koopman, consul van Estiand. 1878 Dr. J. Hekman, geneesheer- v directeur van het Gem. Zieken huis Bergweg, voorzitter van de Verepni|ing voor M. O.. H. O. en V. H. O. op Chr. Grondslag, Officier Oranje Nassau-orde. 1879 C. P. H. J. Backx, directeur Thomson's Havenbedrijf, hoofd- bestuurslid Scheepvaartvereoni- ging Zuid, Officier Oranje Nas sau-orde. 1885 J. J. M. v. d. Linden O.P., pastoor Steigorsche Kerk. AUTOBUSDIENSTEN. Blijkens mededeeling van het De partement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart ls bij •wljzigingsmaat- recel de ontheffing, op 18 Mei J.l. verleend van het verbod tot het af leveren en verbruiken van motor brandstof o.m., thans als volgt ge regeld Gebrs. G. en W. Buitelaar te Wad- -Unxsveen voor den dienst Boskoop l orpt—Rotterdam (Noordplcin) en -.oe termeerGouda. N V. M.EG.G A. te Capelle a.d. IJsel voor den dienst Capelle (Kerk- laanRotterdam. N V. E.V.A.G.N.V. VA O.M. te Vlaardlngen. Het traject Maassluis- Rotterdam vervalt geheel. N.V. v. d. Ende's Autobus Mij. te Schiedam. Het traject wordt echter beperkt tot Schiedam (West)—Schie dam (Station). VOORTZETTING VAKONDERWIJS AAN WERKLOOZE VAKARBEIDERS. Het onderwijs aan de Gemeentelijke Vakcursussen ten behoeve van werk- looee vakarbeiders zal worden her vat in het geibouw Gafeldwarsstraat No. 7. In dit gebouw zijn ook onder gebracht, de cursussen, welke in het Zuiveringsgebouw van de voormalige Gasfabriek aan de Lu&thofstraat wer den gegeven. De cursussen voor soheepubouw blij ven gevestigd In het Schoolgebouw Oranjeboomstraat 298. Het weerkundig onderzoek gaat on vermoeid voort voorbereidingen tê treffen in de toekomst, wanneer het normale meteorologische verkeer tus schen de landen weer mogelijk zal zijn, tot weervoorspellingen op zeer langen termijn te kunnen komen. Dat hiervoor een grondige en vooral ook zeer langdurige voorbereiding noodig is, behoeft geen betoog. Want men dient hiervoor over lange perloden een overzicht te hebben, niet alleen over tientallen jaren, maar zelfs over eeuwen en duizenden -jaren. Zulk een overzicht is uit aanteekeningen van recenten datum niet te verkrijgen. En vroeger werden dergelijke gegevens niet of niet nauwgezet genoeg bijge houden. Wat men toen noteerde, was meestal sterk verweven met persoon lijke beschouwingen en beschrijvingen, zoodat het wetenschappelijk onbruik baar was. Maar gelukkig zijn wij niet uit sluitend aangewezen op die weinige dan nog onbetrouwbare oude notities. bestaat namelijk nog een andere mogelijkheid om een voorstel ling te krijgen van' het weer ln lang vervlogen tijdende dendrochronolo gie. een tak van wetenschap, welke Zich bezighoudt met het aflezen van het weer uit de jaarringen der boomen. leder, die zich eenigszins voor de natuur interesseert, weet, dat er even als ln het menschelljk leven ook ln het plantenrijk gunstige en minder gunstige ja»en voorkomen. In het eene jaar groeien de planten vlugger en krachtiger dan in het andere en wan neer men het „hart" der boomen nauw- keuiig onderzoekt, kan men daaruit zien, of een boom bijvoorbeeld een periode van droogte of Van aan houdende regenval heeft doorgemaakt In het êerste geval, hjj langdurige droogte, bevinden de jaarringen zich dichter op elkaar. Hebben wc een b.oom van eeb jaar of vijftig voor ons, dan kunnen we het weer gedurende dien tijd jaar voor jaar nauwkeurig uit het inwen dige van den stam aflezen. Hoe ouder de boom is, des te beter is het in zicht, dat hij ons kan verschaffen in het we^r, dat in het verleden heersebte, Terugbladerend in den kalander Wij kunnen tot ongeveer het jaar 1400 en in sommige gevallen nog iets verder terug het weer aan de hand der jaarringen controleeren. Daarbij is gebleken, dat een heel werelddeel nooit aan een groote verandering in het weer onderhevig is geweest, met andere woorden, dat bijvoorbeeld heel Europa Of heel Amerika nooit door een weer-cathastrophe Werden geteis terd, welke overal dezelfde noodlot tige uitwerking had. De grondlegger van deze eigenaar dige wetenschap, de dendro chrono logie. was niet zooals men zou kunnen verwachten een botanicus, doch een astronoom. Het was de Amerikaan Andrew Ellecot Douglass van de uni versiteit van Arizona. Reeds als stu dent interesseerde hij zich sterk voor de zonnevlekken en hij nam waar, dat in de perioden van sterke zonnevlek- kenwerkzaamheid ook sterke storin gen in het weer optraden. Storingen in de weersgesteldheid ztjn vah in vloed op den groei der planten en zoo kwam Ellecot Deugiau eg toe, da boomen te kiezen als spiegel van het weer in den loop der eeuwen. Hij be studeerde oude boomen, onderzocht ook de stammen van ontworteld» oer wouden en steeds vond hij zijif bere keningen bevestigd. Tegenwoordig gaan deze onderzoe kingen veel eenvoudiger in hun werk dan vroeger. Vroeger moest men da boomen vellen om ze te kunnen on derzoeken thans wordt met een jp*- eiaal apparaat een zeer dun laagje uit het hart van den boom gehaald, zon der dat de boom daar ook maar iets van te lijden heeft. De kleine wond wordt met was gesloten en de groei van den boom wordt door deze be werking in geen enkel opzicht ge stoord. Vooral de archeologie maakt van dezen nieuwen tak van wetenschap tegenwoordig een dankbaar gebruik, want men vindt er een middel in om vroeger gedane waarnemingen te con troleeren. In èalifornie staan se- quoya's, die 3000 jaar oud zijn. Uit het gebruik, dat dc inhcemsche bevol king van het hout dczei boomen maakte, en uit de verandering der jaarringen kan men allerlei opmaken omtrent de oorspronkelijke bevolking van Amerika, welke conclusies kun nen worden getoetst aan langs anda ren weg verkregen gegevens. In Nieuw-Mexico heeft men met hulp vétn de dendrochronologie het v»r leden der Indianen kunnen ophelde ren, die in den Chaeo-Canyon hun ten- tan opstoelen er dit gebied vef'ictem, toen er geen boomen meer waren.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 5