OPNIEUW PLUNDERAARS
Het weer duizend jaar geleden.
JBQTTERDAMS NIEUWE TOEKOMST.
Taan onze haven
DE NOODWINKEL-
QANNEN
Kan uit de jaarringen der boomen
worden afgelezen.
vöNS LOT HANGT AAN
Blikken gestolen met
levensmiddelen
Ongeveer 1600 aanvragen
OP DE RIVIER
BOVEN DE BRUGGEN
BINSDAG IS METliy
Rotterdams basis
RIJDEND POSTKANTOOR IN DE LUSTHOFSTRAAT
BROODTENT IN DE TOLLENSSTRAAT
VOOR HET ROTTERDAMSCH
PHILHARMONISCH ORKEST
POLITIERECHTER
fietst nzaak leeggehaald
GEMEENTE-BADINRICHTINGEN
AGENDA VAN GEBOORTE-
DAGEN
Rotterdams haven Ls van nature de
poort tot het belangrijkste deel van
Europa, zooals Kijn Europa's be
langrijkste verkeersader Ls. Men be
hoelt de jaarberichten der Rijnvaart-
rommissle maar op te slaan om te ont
dekken hoe nauw Rotterdam en het
Rijnverkeer met elkaar verbonden zijn.
Alle politiek na den Vrede van Ver
sailles heeft dit niet kunnen verande
ren, en de perspectieven van heden
zijn zeker gunstiger dan ooit. In deze
moeilijke dagen is dit voor ieder inge
wijde in de werkelijke grondslagen van
Rotterdams bestaan de grootste troost
geweest.
Nederlanders zijn voorzichtige men-
schen en wij Rotterdammers, hoe ener
giek als het er op aan komt, we zul
k-n ons zeker niet blij maken met toe
komstverwachtingen, nu er zooveel
werk vlak voor cos ligt om het leven
mogelijk te maken binnen de grenzen
van het heden. Gelukkig is deze arbeid
er voor hoog en laag, een arbeid, die,
hoe vlugger en hoe beter hij wordt ge
organiseerd, heel de bevolking kan
heen helpen over de moeilijkheden van
den tijd, waarin de Nieuwe Waterweg
nog gesloten mqct blijven voor het zee-
verkeer, dat eerst weer moet komen,
wil ook de Rijnvaart weer opleven,
welke samen met het zeever keer de
hoofdbron van ons stedelijk bestaan is
en moet blijven.
Dit laatste feit kan ons Rotterdam
mers niet duidelijk genoeg voor de
oogen staan. De gouden jaren onzer
stad dateeren uit de periode van dat
vrije, door niets belemmerde verkeer
tussrhen de wijde wereld buiten den
Nieuwe Waterweg en het machtige
achterland, waar de Rijn door stroomt.
Zonder dat verkeer heeft onze prach
tige haven weinig beteekenis. Dat
hebben we in de laatste jaren gezien,
toen overal enze outillage aan kranen
enz. elk oogenblik weer stil stond en
*et werk, dat r g kwam, meest ge
docht werd tegen afbraakprijzen. De
Rotterdamsche ondernemers hebben
erhter in deze periode van moordende
concurrentie het moderne apparaat ufo
gebouwd, dat ons straks, als het weer
vrede wordt, in staat zal stellen dade
lijk het nieuwe begin He maken met
het verwerken van een goederenver
keer van welks omvang men zich
thans nauwelijks een denkbeeld durft
vormen.
Wat dit gelukkige perspectief Cr niet.
dan zouden wij In Rotterdam stellig
mmder moedig zijn. Het geeft een oer
grond van vertrouwen op een grootere
en betere toekomst voor onze stad.
welke sterken kan tot den arbeid van
het moment en de komende maanden.
Want deze arbeid zal juist in dit ver
trouwen met den noodigen moed en
met de noodige volharding kunnen
worden volbracht.
Deze arbeid geldt niet alleen oprui
ming en herbouw van de materieele
stad doeh ook van het zakenleven en
het geestelijk leven. Want wat er ook
van Rotterdam zal worden, het moet
groeien op de basis van een herleving
van ons havenbedrijf. Maar juist om
dat we vol vertrouwen kunnen zijn
wat dit laatste betreft, kan al het an
dere werk met ijver worden aangepakt
in ren geest van kameraadschap, welke
de sonder aim geworden tegenstellingen
overbrugt
Immers hoe men ook gedacht heeft,
wat men ook verwacht heeft Rotter
dam is in de eerste plaats een werk
stad, waar vrijwel iedereen het van
zakeiijken arbeid moet hebben, waar
vrijwel iedereen zich mengt in den
strijd voor een materieel bestaan, al
vorens andere vragen aan de orde
komen.
Deze zakelijke instelling kunnen we
ons het best eigen maken als we onze
oogen gevestigd houden op onze prach
tige haven, gereed en paraat om alle
werk te verrrichten, dat ons, hoe eer hoe
liever, wacht. In den wil, den drang tot
arbeiden ligt onze kracht. Deze drang
moet door ieder, die er macht en ge
legenheid voor heeft, worden geleid
en aangewakkerd, want werklooze Rot
terdammers mogen er niet komen. De
periode, welke thans voor de deur
staat, moet een leerschool worden voor
ieder, die werken kan in den nieuwen
geest, die uit de huidige omstandig
heden moet worden geboren, een geest
die ons straks steunen zal, als we onze
J A V V/V-»a V lp "fop vil liv-k Vl
stad weer te normahsccr?K'rèn Sserkelijken Rotterdamschen arbeid
weer opnemen, den arbeid in en om
onze haven!
In de Lnstholstreat in Kralingen it een rijdend hulp-postkantoor geplaahl, waar
voor direct veel belangstelling bestond
Om in de eerste behoeften van hét
zoo zwaar getroffen Roltcrdamsch Phil-
harmonisch Orkest te voorzien, heeft het
bestuur van het Concertgebouw-
te Amsterdam het initiatief genomen
edn extra coneert te geven ten bate van
de Rotterdamsche zusterinstelling.
Dit coneert zal in de maand Juni in
het Concertgebouw te Amsterdam wor
den uitgevoerd.
Men heeft zich dienaangaande reeds
met den leider van hot Rotterdamsch
Philharmonlsch Orkest, Eduard Flipse,
in verbinding gesteld.
OOSTELIJK ZWEMBAD ALS
BADHUIS.
Zwemzaal en technische installatie
van het Oostelijk Zwembad aan de
Vredenoordlaan blijken thans volko
men intact te zijn gebleven, zoodat
men Zeer optimistisch Is ten aanzien
van den datum, waarop het bad weer
zal kunnen worden geopend. Teneinde
echter tegemoet te komen aan een
heeraehend tekort aan badhuizen,
waar de vluchtelingen en ook de ge
wone bevolking gelegenheid hebben
zich te reinigen, hetgeen met het oog
op do volksgezondheid zeer wensehe-
lijk moet wórden geacht, wordt er
thans met man en macht'gewerkt om
het bad voo|loopig alleen voor het
nemen van douches in gebruik te stel
len. Met deze werkzaamheden hoopt
man Woensdag aak gereed to *un.
In de Tollensstraat is een tent opgebouwd, welke de Rotterdamsche Burgerwacht,
onder leiding van majoor C. Knoth, gebruikt om de nooddruftige Rotterdammers
van voedsel te voorzien -
Andermaal hebben voor den rechter
personen terecht gestaan, die zich voor
het opruimingswerk hadden opgegeven,
maar die zich niet hebben ontsien zich
aan diefstallen schuldig te maken van
in puinhoopen gevonden voorwerpen.
Zoo had'zich de 40-jarige chauffeur
L. B. van hier te verantwoorden, dat
hij op 19 Mei blikken met levensmid
delen had gestolen uit het puin aan de
Lange Warande. Op 23 Mei was hij te
werk gesteld bij het opruimingswerk
aan de Schecpmakcrshaven, waar hij
blikken met ananas stal en den volgen
den dag eveneens blikken met levens
middelen bu opruimingswerk aan den
Schiedamscnesingel. De blikken had hij
in zijn boterhammenzak geborgen. Bo
vendien had hij in de Breitnerstraat
een paar werkschoenen ten nadeele
van de gemeente gestolen.
B beweerde, dat hij de bussen met
levensmiddelen, toen hij in die buurten
was. had gekregen. Zij zouden daar
weggegeven zijn. Hij had ze aangepakt,
zonder er verder bij tc denken.
De rechter mr. J. G. Huyzer
maakte den man er op attent, dat op
het misdrijf van plundering 6 jaar ge
vangenisstraf staat. Helaas kon de po
litierechter volgens de wet slechts 6
maanden gevangenisstraf opleggen, doeh
ais de zaak naar de „volle kamer" zou
worden verwezen, loopt hij nog een
zeer slechte kans.
Verd. B. hield vol, dat hij alleen de
schoenen had ontvreemd.
Het O. M„ waargenomen door mr.
H. A. J. Reamer, achtte deae zaak te
ernstig om B. er met 6 maanden ge
vangenisstraf af te laten komen en
vertocht verwijting der zaak naar de
„volle kamer", tevens B.'a onmiddel
lijke gevangenneming vragend.
De rechter besliste in dien ain en
B. werd haar het Huis van Bewaring
overgebracht.
Daarna stonden C- R. en zijn zoon
voor een soortgelijk errfstlg misdrijf
terecht. Zij stalen ieder een nieuwe
fiets van den handelaar J. NetifWi.
Laatstgenoemde vertelde, dat,hij 14
Mei zijn ouders die bij hem woon
den-voor hun veiligheid naar buiten
had gebracht. Dien dag was hij bij hen
gebleven, doch toen hij 's avonds in
Rotterdam terug kwam. vond hij zijn
zaak aan de Siondwarsstraat door
brand geheel verwoest. Er hadden zich
60 nieuwe fietsen in bevonden, doch
deze bleken aile te zijn gestolen. Men
had ze vervoerd met eenvracht
auto. Slechts negen fietsen waren ach
terhaald.
Vader R. vertelde, dat hij tijdens het
bombardement uit zijn woning aan de
Evastraat was gevlucht. Na afloop cr
terug gekèmen, vond hij zijn woning
uitgebrand. Langs de rtjwielzaak ko
mende met zijn zoon. zou daar een
man hebben gestaan, die aan voorbij
gangers fietsen overreikte, onder de
aanmoediging Pak-an
Verdachte had gedachtik ben nu
tóch alles kwijt, laat ik er maar een
nemen.
Naar uit het verdere verhoor van
vader en zoon bleek, waren zij met de
fonkelnieuwe fietsen naar Oostvoorne
gereden, waar zij echter door den veld
wachter waren aangehouden.
De officier eischte tegen vader en
zoon elk 6 maanden gevangenisstraf.
Zij hadden de fietsen aan den eigenaar
behooren terug te brengen. Zij deden
dit niet, dus maakten zij zich onder
de meest droeve omstandigheden aan
diefstal schuldig. Tevens vroeg hij on
middellijke gevangenneming van vader
en soon.
De rechter veroordeelde beiden tot
de gevraagde straf en liet ze dadelijk
gevangennemen»
Bestelorders omzetbelasting.
Belanghebbenden Wordt verzócht
tot nadere aankondiging voor leveran
ties door fabrikanten hier te lande
geen bestelorders ter inspectie der In
voerrechten en Accijnzen te Rotter
dam in te zenden. Dit exemplaar dient
nun Zelf te betvaren.
HOOGWATER TE ROTTERDAM.
Woensdag 2» Mei.
Ie getij 11.14 2e getij 23.39
Zon en maan.
Dinsdag 28 Mei.
Zonsopkomst 5.30 Zonsondergang 21.45
Afnemende maan.
Woensdag 29 Mei.
Zonsopkomst 5.29 Zonsondergang 21.48
Laatste kwartier.
JUBILEUM B. SANDERS.
Op 14 Mei j.l, was de beer B. San
ders 50 jaar bij de firma I. de Groen
cn Zonen, pettenfabrikanten, lc Mid-
delland-straat 103 werkzaam.
Gisteren werd de jubilaris in de ge
legenheid gesteld de gelukwenschen
van patroons pn personeel in ont
vangst te nemen, waarbij hem onder
waardcercndc woorden van den oud
sten firmant, den heer J. de Groen,
werd medegedeeld, dat hem de eere-
mcdaille in zilver verbonden aan de
Orde van Oranje-Nassau is verleend.
Tevens werd hem namens de firma
een geschenk in couvert aangeboden.
Ook van het personeel mocht dc jubi
laris een fraai geschenk ontvangen.
De jubilaris bracht den dag verder in
eigen kring door.
GEMEENTEBIBLIOTHEEK.
De lezers der kinder-afdeeling der
Gemeente-Bibliotheek, Nieuwe Markt,
die nog boeken in hun bezit hebben,
moeten deze zoo spoedig mogelijk te
rugbezorgen aan een der onderstaande
bij-bibliotheken: Noorden: 3e Pijn-
ackerstraat 6; Westen: Blokmakers
straat 102; Oosten: Slotlaan 48.
Ingeschreven lezers der Gem. Kin-
der-Bibliotheck, Nieuwe Markt, kun
nen voorloopig boeken lecnen in de
bij-bibliotheek. 3e Pijnackerstraat 6.
op de volgende uren: Maandag 1012
en 35. Dinsdag 35. Woensdag 25.
Donderdag 1012 cn 35. Vrijdag
35. Zaterdag 25.
Van 27 Mei 1940 af zullen de vol-
zende bad-inrichtingen op werkdagen
voor het publek opengesteld 2ijn op
de volgende tijden:
Voor vrouwen: Delfgaauwstraat on
Vaandrigstraatvan 8—20 uur; Floeg-
straat van 814 uur.
Voor mannen; v. d. Werffstraat en
Ruivenstraat van 8—20 uur; Ploeg-
straat van 1420 uur.
Op Zondagen zijn de inrichtingen
voor publiek gesloten.
Nadat Zaterdag J.l. de mogelijkheid
eindigde alsnog een aanvraag in te
dienen bij het Gemeente)* tuur
am terrein voor naodwinkels. enz.,
is gisteren bij een voorloopige tel
ling gebleken, dat er ongeveer
1600 van zulke aanvragen zijn in
gekomen.
Men schat, dat bij sorteering van
deze aanvragen er ongeveer duizend
zullen overblijven, die voldoende se
rieus zijn te achten en dan zal moeten
worden opgeteld en uitgerekend, hoe
veel bouwterrein is aangevraagd en
hoeveel ef tenslotte op daarvoor ge
schikte plaatsen kan^worden uitgege
ven. Iets wat vanzelf wel eenigen tijd
zal vorderen.
Zooals reeds gezegd, zal voorloopig
..Dijkzigt" wel de meest geschikte ge
legenheid opleveren, ook al zal het
noodig zijn om door de groote verbin
dingswegen voor zulke noodwinkeis een
zekere aantrekkelijkheid te verschaf
fen. Goudschesingel, Blaak en Schie-
damschesingel worden in de eerste
plaats genoemd als daarvoor in aan'
merking te komen.
Wat den bouw der noodwinkeis be
treft, waarbij er zijn, die slechts reden
van bestaan hebben als ze over een
groote oppervlakte- kunnen beschikken,
zal men dc betrokken bouwers zooveel
mogelijk ter wille zijn wat het ver'.cc-
nen van bouwvergunning aangaat. Doch
het spreekt vanzelf, dat ir»et het oog
op brandgevaar en andere gevaren voor
het in de zaken verkecrende publiek,
toch vooral de groote plannen zullen
moeten werden bekeken. Voor kleine
winketzaken is het ontwerpen van een
standaard-type mogelijk, dat in hon
derdtallen kan worden gecopiëerd.
Maar behalve de kwestie der bouw
vergunning. is cr nog die der materia
len, want speciaal hout zal in groote
massa's noodig zijn, evenals dakbe
dekking, enz. En tenslotte komen dan
de financiën, want het is thans reeds
bekend, dat er ook onder dc aanvra
gers voor grootere objecten verschei
dene zijn, die zonder financieelen bij
stand cn ruime credieten voorloopig
niets kunnen aanvangen. Anderen be
schikken echter over nog voldoende ka
pitaal'om opnieuw te beginnen.
Ondertusschen is het van het groot
ste belang, dat er aee gauw mogelijk
schot in deze aangelegenheid komt.
Reeds zijn verscheidene winkeliers
naar Schiedam vertrokken.
Merkwaardig is een vaartocht op du
rivier. Benedenstrooms is het varen van
den Westhoek der Rijnhaven tot aan Joi
Oosthoek der Parkhaven verboden. -*•
Evenals het invaren van laatstge.
noeemde haven. Maar vaart men naar
boven onder de bruggen door. dan
wordt het riviertafereel weer meer en
meer zooals het in den laatcten tijd
reeds was. veel te ruatlg voor de nor
male bedrijvigheid der Rotterdamsche
haven met veel te veel stilliggende bin-
nenschepen op de ankerplaatsen.
Een passagiersbootje houdt de verbin.
ding gaande met de dorpen langs de ri
vier en. zooals de paarden weer in de
stad tcrugkeeren, zoo is het niet onmo-
gelijk, dat dc passagiersbooten weer jp
de rivier komen. Wc jeven in een tijd
van wonderlijke aanpassingen.
Op het oogenblik wordt de toestand
boven op de rivier beheerscht door den
stroom van leege Rijnsehepen, die na
het staken der vijandelijkheden even
eens zonder emplooi zijn geraakt.
Krahngscheveer is de grens tot waar
de voorhoede van deze vloot voorjqo-
pig is doorgedrongen.
Men telt er daar tusschen de andere
schepen, die er reeds lagen, al een paar
honderd. Maar hoogerop zijn er nog
veel meer en de Rijkshavendienst moet
nu maar zien, dat deze schepen hier in
de buurt ligplaats krijgen, want hooger
op de rivier wil men ze blijkbaar zoo
gauw mogelijk kwijt. Er valt dan ook.
nog heel wat te praten en te regelen
voordat dit probleem, dat zich weer, bij
zooveel andere vraagstukken heeft ge
voegd. wordt opgelost.
Maar de Rijkshavendienst heeft weer
de beschikking over zijn bootenmate-
rieej en de Duitsche autoriteiten laten
de betrokken ambtenaren groote vrij
heid van varen en handelen. Men hoopt
dan ook binnen enkele dagen zoover te
komen, dat al die schepen zoo goed mo
gelijk een ligplaats hebben en verbin
ding met den wal. Overigens worden
ook de proviandvaarders weer actief bij
het leveren van voedsel aan de schip
pers.
29 Mei.
1855 W. Rueb, oud-fabrikant, oud-lid
van den Gemeenteraad, bestuurs
lid Rotterdamsche Diergaarde.
1864 C. F. M. Stahl, koopman, consul
van Estiand.
1878 Dr. J. Hekman, geneesheer-
v directeur van het Gem. Zieken
huis Bergweg, voorzitter van de
Verepni|ing voor M. O.. H. O.
en V. H. O. op Chr. Grondslag,
Officier Oranje Nassau-orde.
1879 C. P. H. J. Backx, directeur
Thomson's Havenbedrijf, hoofd-
bestuurslid Scheepvaartvereoni-
ging Zuid, Officier Oranje Nas
sau-orde.
1885 J. J. M. v. d. Linden O.P.,
pastoor Steigorsche Kerk.
AUTOBUSDIENSTEN.
Blijkens mededeeling van het De
partement van Handel, Nijverheid en
Scheepvaart ls bij •wljzigingsmaat-
recel de ontheffing, op 18 Mei J.l.
verleend van het verbod tot het af
leveren en verbruiken van motor
brandstof o.m., thans als volgt ge
regeld
Gebrs. G. en W. Buitelaar te Wad-
-Unxsveen voor den dienst Boskoop
l orpt—Rotterdam (Noordplcin) en
-.oe termeerGouda.
N V. M.EG.G A. te Capelle a.d.
IJsel voor den dienst Capelle (Kerk-
laanRotterdam.
N V. E.V.A.G.N.V. VA O.M. te
Vlaardlngen. Het traject Maassluis-
Rotterdam vervalt geheel.
N.V. v. d. Ende's Autobus Mij. te
Schiedam. Het traject wordt echter
beperkt tot Schiedam (West)—Schie
dam (Station).
VOORTZETTING VAKONDERWIJS
AAN WERKLOOZE VAKARBEIDERS.
Het onderwijs aan de Gemeentelijke
Vakcursussen ten behoeve van werk-
looee vakarbeiders zal worden her
vat in het geibouw Gafeldwarsstraat
No. 7. In dit gebouw zijn ook onder
gebracht, de cursussen, welke in het
Zuiveringsgebouw van de voormalige
Gasfabriek aan de Lu&thofstraat wer
den gegeven.
De cursussen voor soheepubouw blij
ven gevestigd In het Schoolgebouw
Oranjeboomstraat 298.
Het weerkundig onderzoek gaat on
vermoeid voort voorbereidingen tê
treffen in de toekomst, wanneer het
normale meteorologische verkeer tus
schen de landen weer mogelijk zal
zijn, tot weervoorspellingen op zeer
langen termijn te kunnen komen.
Dat hiervoor een grondige en vooral
ook zeer langdurige voorbereiding
noodig is, behoeft geen betoog. Want
men dient hiervoor over lange perloden
een overzicht te hebben, niet alleen
over tientallen jaren, maar zelfs over
eeuwen en duizenden -jaren. Zulk een
overzicht is uit aanteekeningen van
recenten datum niet te verkrijgen. En
vroeger werden dergelijke gegevens
niet of niet nauwgezet genoeg bijge
houden. Wat men toen noteerde, was
meestal sterk verweven met persoon
lijke beschouwingen en beschrijvingen,
zoodat het wetenschappelijk onbruik
baar was.
Maar gelukkig zijn wij niet uit
sluitend aangewezen op die weinige
dan nog onbetrouwbare oude
notities. bestaat namelijk nog een
andere mogelijkheid om een voorstel
ling te krijgen van' het weer ln lang
vervlogen tijdende dendrochronolo
gie. een tak van wetenschap, welke
Zich bezighoudt met het aflezen van
het weer uit de jaarringen der boomen.
leder, die zich eenigszins voor de
natuur interesseert, weet, dat er even
als ln het menschelljk leven ook ln
het plantenrijk gunstige en minder
gunstige ja»en voorkomen. In het eene
jaar groeien de planten vlugger en
krachtiger dan in het andere en wan
neer men het „hart" der boomen nauw-
keuiig onderzoekt, kan men daaruit
zien, of een boom bijvoorbeeld een
periode van droogte of Van aan
houdende regenval heeft doorgemaakt
In het êerste geval, hjj langdurige
droogte, bevinden de jaarringen zich
dichter op elkaar.
Hebben wc een b.oom van eeb jaar
of vijftig voor ons, dan kunnen we
het weer gedurende dien tijd jaar
voor jaar nauwkeurig uit het inwen
dige van den stam aflezen. Hoe ouder
de boom is, des te beter is het in
zicht, dat hij ons kan verschaffen in
het we^r, dat in het verleden
heersebte,
Terugbladerend in den kalander
Wij kunnen tot ongeveer het jaar
1400 en in sommige gevallen nog iets
verder terug het weer aan de hand
der jaarringen controleeren. Daarbij
is gebleken, dat een heel werelddeel
nooit aan een groote verandering in
het weer onderhevig is geweest, met
andere woorden, dat bijvoorbeeld heel
Europa Of heel Amerika nooit door
een weer-cathastrophe Werden geteis
terd, welke overal dezelfde noodlot
tige uitwerking had.
De grondlegger van deze eigenaar
dige wetenschap, de dendro chrono
logie. was niet zooals men zou kunnen
verwachten een botanicus, doch een
astronoom. Het was de Amerikaan
Andrew Ellecot Douglass van de uni
versiteit van Arizona. Reeds als stu
dent interesseerde hij zich sterk voor
de zonnevlekken en hij nam waar, dat
in de perioden van sterke zonnevlek-
kenwerkzaamheid ook sterke storin
gen in het weer optraden. Storingen
in de weersgesteldheid ztjn vah in
vloed op den groei der planten en zoo
kwam Ellecot Deugiau eg toe, da
boomen te kiezen als spiegel van het
weer in den loop der eeuwen. Hij be
studeerde oude boomen, onderzocht
ook de stammen van ontworteld» oer
wouden en steeds vond hij zijif bere
keningen bevestigd.
Tegenwoordig gaan deze onderzoe
kingen veel eenvoudiger in hun werk
dan vroeger. Vroeger moest men da
boomen vellen om ze te kunnen on
derzoeken thans wordt met een jp*-
eiaal apparaat een zeer dun laagje uit
het hart van den boom gehaald, zon
der dat de boom daar ook maar iets
van te lijden heeft. De kleine wond
wordt met was gesloten en de groei
van den boom wordt door deze be
werking in geen enkel opzicht ge
stoord.
Vooral de archeologie maakt van
dezen nieuwen tak van wetenschap
tegenwoordig een dankbaar gebruik,
want men vindt er een middel in om
vroeger gedane waarnemingen te con
troleeren. In èalifornie staan se-
quoya's, die 3000 jaar oud zijn. Uit
het gebruik, dat dc inhcemsche bevol
king van het hout dczei boomen
maakte, en uit de verandering der
jaarringen kan men allerlei opmaken
omtrent de oorspronkelijke bevolking
van Amerika, welke conclusies kun
nen worden getoetst aan langs anda
ren weg verkregen gegevens.
In Nieuw-Mexico heeft men met
hulp vétn de dendrochronologie het v»r
leden der Indianen kunnen ophelde
ren, die in den Chaeo-Canyon hun ten-
tan opstoelen er dit gebied vef'ictem,
toen er geen boomen meer waren.