De Bestuursorganisatie in het
bezette Nederlandsche Gebied
rpi
NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
„Een omvang van zelfbestemming als nog
nooit in een bezet gebied werd bereikt"
Het ambtenaren-apparaat blijft intact - Neder
landsche politie onder toezicht van de Duitsche
Wedstrijd tusschen bont en pantser
Donderdag 6 Juni 1940
79e Jaargang, No. 20340
Opsporing en bestrijding van de anti-Duitsche
handelingen taak der Duitsche politie Neder-
landsch recht blijft van krbcht Rijkscommis
saris heeft bevoegdheiÉ*die volgens de Grondwet
en wetten aan Koningin en Regeering toekwamen
By de Ryksuitgevery is, zoowel in het Duitsch als in
het Nederlandsch het eerste „Verordeningenblad"
verschenen, waarin zijn opgenomen:
jl, Decreet van den Führer over de uitoefening van
de regeeringsbevoegdheden in Nederland van
18 Mei 1940
Oproep van den Rijkscommissaris voor het be
zette Nederlandsche gebied aan het Neder
landsche Volk van 25 Mei 1940
Verordening van den Rijksèommissaris voor
het bezette Nederlandsche gebied tot uitoef e-
ning\van de regeeringsbevoegdheden in Neder
land van 29 Mei 1940
Decreet van den Rijkscommissaris voor het be-
3,
4.
zette Nederlandsche gebied betreffende tterr
organisatorischen opbouw van de dienst-
bureau's van den Rijkscommissaris van 3 Juni
1940
TOELICHTING.
Verordening tot uit
oefening van de
Regeeringsbevoegdheden
54
Decreet inzake uitoefe
ning der Regeerings
bevoegdheden.
Decreet betreffenden den
organisatorischen
opbouw.
De dood, die het pantser
schip uit de lucht bedreigt
Explosieve lading van vliegtuigbommen veel zwaar
der dan van projectielen
GO U DSC!
COUBANT
Directeur F. TIETER
Bur Markt 31. Tel 2745
Postgiro 48400
De Duitsche juridische adviseur, dr
Babi, behoorende tot den staf van den
rijkscommissaris, heeft ons opideze ver
ordeningen de volgende toelichting ge
geven:
In genoemde verordeningen zijn de
richtlijnen voor de bevoegdheid van
den Rijkscommissaris vastgelegd. Het
gezag van den Rijkscommissaris is
hierin bepaald, doch tevens blijkt uit
de verordeningen, dat behouden zal
blijven wat hier bestond. De orde zal
niet verstoord, doch eerder vergroot
worden.
Dit, zoo zeide dr RabI, is niet alleen
een moreele plicht, maar ook een
plicht volgens het recht. Dit recht is
vastgelegd in de bepalingen van de
derde Haagsche Conventie, welke con
ventie de verhoudingen beheerscht die
in -een bezet gebied, tusschen de be-
Bettende autoriteit en de bevolking van
het bezette gebied bestaan.
De Führer heeft steeds den geest van
deze Haagsche Conventie in «ere ge
houden.
De rechten en plichten, zoowel van
de bezettende macht als van de oor
spronkelijke bevolking, zijn door de
conventie-bepalingen nauwkeurig aan
gegeven.
Nu dient hierop te" worden gewezen,
dat de Rijkscommissaris er ten volle
naar gestreefd heeft, dat de plichten
van de Duitsche overheid en de rech
ten van de Neder! mdsche bevolking
h» de eerste plaats zouden worden
•verwogen en eerst dan de rechten
van het Duitsche gezag en de plichten
van de bevolking hier te lande.
Men dient te allen tijde in het oog
•e houden, dat het hier gaat om een
Wettelijke gezagsuitoefening, krachtens
Vaststaande overeenkomsten. In alles
S streng de hand gehouden nan het
Volkenrecht. J
Dr Rabl wees op de paragraaf, waar-
Ül het Nederlandsche recht van kracht
"W. Dit is geheel oversells'
*g met het volkenrecht, dat
fcepaaH indien geen dwingende
awBgtieJISr zulks onmegefijk maken.
Hier te lande was de afwezigheid van
de regecring zulk een dwingende om
standigheid, doch ook deie is onder
vangen.
Dr Rabl deelde -nog als bijzonderheid
mede, dat de Rijkscommissaris per
soonlijk het oorspronkelijke ontwerp
voor de verordening had gecorrigeerd
en wel in dier voege, dat zijn bevoegd
heden werden omlijnd tot de grens,
waarbinnen zijn inmenging noodzake
lijk was.
Voor den geest, welke spreekt uit
de bepalingen der verordening wees
dr Rabl nog op de paragraaf waarbij
van rechters, openbare ambtenaren en
beambten etc., slechts een verklaring
werd gevraagd, dat zij zich zullen ont
houden van elke handeling, gericht
tegen het Duitsche Rijk of de Duitsche
weermacht.
Volgens het volkenrecht had men
hier trouw kunnen eischen, doch zoo
ver heeft men niet willen gaan.
Het is trouwens geheel en al de be
doeling dat men het groote ambte
naren-apparaat volkomen intact laat.
Zoo zijn door den Nederlandschen
ministerraad destijds voorschriften
vastgesteld voor Nederlandsche amb
tenaren en autoriteiten, welke voor
schriften dienen te worden gevolgd in
geval van een bezetting. Wy hebben,
zoo verklaarde dr Rabl, deze Neder
landsche aanwijzingen thans voor de
Nederlandsche ambtenaren^ vrijwel ge
heel overgenomen.
In de verordening zijn geen bepalin-
gen opgenomen omtrent inmenging in
familie, eigendom en geloofsovertui
ging, daar wij dit zoo vanzelfsprekend
hebben geacht, dat zulks niet behoefde
te geschieden.
Dr Rabl wees verdér speciaal op de
paragraaf van de verordening, welke
bepaalt, dat de Rijkscommissaris zich
voor de uitvoering van zijn voorschrif
ten van de Nederlandsche autoriteiten
zal bedienen. Dit, zoo zeide dr Rabl,
dient zoodanig te worden opgevat, dat
ingrijpen van Duitsche autoriteiten
uitzondering zal zijn. Het optreden van
Nederlandsche ambtenaren en autori
teiten zal steeds in de eerste plaats
komen. Het is, zoowel voor het heden
als voor do toekomst het streven en
de bedoeling van den Rijkscohimissa-
ris om Nederlandsche autoriteiten en
Nederlandsche ambtenaren in bun
volle bevoegdheid te laten en het ia
niet alleen zijn streven, maar het zal
ook zijn eerzucht streelen, indien deze
Nederlandsche ambtenaren ten volle
aan (1e uitvoeringen der bepalingen
medewerken.
Ik heb, zoo zeide dr Rabl, ter
bevrediging van eigen nieuwsgierig
heid eens nagegaan of dit bij het
bezetten van een gebied wel eens
eerder was geschied, eij ik kan u
zeggen, dat ik tot de conclusie ben
gekomen, dat, hetgeen ik zooeven
uiteenzette, een omvang van „zelf
bestemming" beteekent als nog
noöit in een oorlog of bij het be
zetten van een gebied is bereikt.
Het is ons streven geweest in onze
medewerking tot het uiterste te gaan
wat wij doen konden. Men zou kunnen
zeggen, dat wij een overeenkomst of
een charter met u hebben aangegaan
van volkenrechtelijke!! aard, dat het
kader vormt waarin Vlaats is voor een
zoo soepel mogelijke! uitoefening van
l',cl gezag.
Wij hebben ons daarbij laten beifl-
vloeden door denkbeelden, die wij
sinds 1933 in Duit^^land gaandeweg
vaarwel hebben gezegd,-h.l. conserva-
tief-politieke, of, zoo1 gij wilt), liberale
denkbeelden.! WlFhebben ons inge
dacht in de denkwijze vau den Neder
lander, Uteè wij tot het vastleggen van
de verordeningsbepalingen kwamen.
De 'overwegingen, welke hieraan dan
ook ten grondslag liggen, zoo zeide dr
Rabl, zijn niet de onze maar de uwe.
Hierdoor is verkregen een volkomen
gelijkrechtigheid tusschen Duitschers
en Nederlanders, een gelijkrechtigheid,
welke niet alleen gegrondvest is op het
volkenrecht, doch die tevens is vast
gesteld in een sfeer en een streven om
elkander het leven zoo gemakkelijk
mogelijk te maken.
Verordening van den Rijkscommissaris
voor het bezette Nederlandsche gebied tot
uitoefening v.an de regeeringsbevoegdheden
in Nederland van 29 Mei 1940,
Krachtens par 5 van het decreet van den
Führer inzake uitoefening van de rege»-
ringsbevoegdheden in Nederland dd. 18 Mei
1940 bepaal ik voor den duur der bezet'ir.g
van het Nederlandsche gebied door de Du.t-
sche troepep hfet navolgende:
1.7
1. De Rijkscommissaris voor het bezette
Nederlandsche gebied heeft voor zoout noo-
dig ter uitvoering van zijn taak alle be
voegdheden welke volgens de grondwet
en de wetten aan den Koning en de Re
geering toekwamen.
2. Maken de belangen van het Groot-
Duitsche Rijk of de openbare orde of he'
openbare leven in Nederland het noodza
kelijk, dan neemt» de Rijkscommissaris dc
noodige maatregelen, ook die van wel geven-
den aard Deze verordeningen van den
Rijkscommissaris bezitten kracht van wet.
S 2.
1. Het tot nu toe geldende Nederlandsche
recht blijft van kracht, voor zoover het vcr-
eenigbaar is met de bezetting en niet in
strijd is niet de bepalingen van het decreet
van den Führer betreffende de uitvoering
van de regeeringsbevoegdheden in Neder
land. De voor het bezette Nederlandsche ge
beid geldende verordeningen van den op
perbevelhebber van het leger blijven voor-
loopig in kracht.
2. Alle rechtvoorschriften moeten vóór de
bekendmaking aan den Rijkscommissari-
worden voorgelegd. De bekendmaking moet
worden geschorst wanneer de Rijkscommis
saris dit wenscht
3. De Rijkscommissaris behoudt zich het
recht voo/ om de aan hem ondergeschikte
Duitsche organen de bevoegdheden volgens
alinea 2 over te dragen.
I 3.
1. De Rijkscommissaris bedient zich voor
de uitioering van zijn voorschriften van de
Nederlandsche autoriteiten, voor zoover de
aan hem ondergeschikte Duitsche diensten
niet direct in werking treden.
2. De secretarissen-generaal van de Ne-
detlandsche departementen van algemeen
be-tuur zijn aan den Rijkscommissai is bin
nen het kader hunner bevoegdheden verant
woording verschuldigd voor het behoorlijk
leiden van hun ambtsaangelegenheden. Zij
kunnen, onverminderd de voorschriften van
par. 2. alinea 2 en 3. uitvoeringsvoorsohrif-
ten geven voor de geldende Nederlandsche
wetten en voor de verordeningen van den
Rijkscommissaris.
1. De Rijkscommissaris oefent zijn be
voegdheden uit door middel van op zijn
bureau werkzame commissarissen-generaal
2 De Rijkscommissaris benoemt gevol
machtigden voor de afzonderlijke provin
ciën. Voor 'zoover noodig benoemt hij bij
zondere gevolmachtigden voor afzonderlijke
gebieden of voor speciale werkzaamheden
5.
1 Het bewaren van de openbare rust.
orde en veiligheid wordt, voor zoover zich
de Rijkscommissaris voor het doen uitvoe
ren van zijn verordeningen niet van Duit
sche politie bedient, opgedragen aan de Ne
derlandsche politie en is aan haar aanwijzin
gen gebonden.
2 Het opsporen en bestrijden van alle
delingen, die Rijks- en Duitsch-vijandig
behoort tot de taak van de Duitsche
ptnitie.
5 6.
1. De Rechtspleging is onafhankelijk.
2. De uitspraken worden in naam van
het recht gedaan.
3 De Rijkscommissaris bepaalt, welke
vonnissen hem vóór hun uitvoering ter be
krachtiging moeten worden voorgelegd.
4. De Rijkscommissaris bepaalt bij ver
ordening. welke strafbare feiten aan het
oordeel van de bijzondere rechtbaiik moeten
worden onderworpen en in welke gevallen
personen van Nederlandsche nationaliteit
voor den krijgsraad oï voor den Duitschen
politierechter moeten terschijnen.
t\
Binnen een termijn, che door den Rijks
commissaris bepaald wQfdt. moeten de in
tfetieven dienst zijnde rechters, openbare
ambtenaren en beambten alsmede alle
leeraren aan openbare en particuliere on
derwijsinrichtingen onder eede een verkla
ring afleggen, dat zij de verordeningen en
andere bepalingen van den Rijkscommissa
ris en van d-e hem ondergeschikte Duitsche
organen stipt zullen nakomen en dat zij
zich zullen onthouden van exlke handeling,
gericht tegen het Duitsche rijk of de Duit
sche weermacht.j
"Ta.1 -
AUe irr het ^bezette Nederlandsche gebied
werkzame Duit-che autoriteiten .diensten en
organen met uitzondering van die dei
weermacht, zijn ondergeschikt aan d°n
Rijkscommissaris.
49 i -
De algemtsen rechtsverbindepde verorde
ningen worden bekend genjaajff in het ..Ver
ordeningenblad voor het bezeKe Nederland
sche gebied". dat" in de Duitsche ,en in de
Nederlandsche taal verschijnt
De Duitsche tekst is ajfohentiekv
io§
Deze verordening treedt In werking op den
dag van haarVafkondiging. t
Decreet van den Füherer. oyrf de uitoefe
ning van de regeeringsbevoegdheden in Ne
derland van 18 Mei 1 Wtys
Om de openbare JM*oe en het openbare
leven in het joridpr de bescherming van dc
Duitsche troepj&nstaande Nederlandsche ge
bied te handhaven, bepaal ik:
1.
Bet bezette Nederlandsche gebied komt on
der den „Rijkscommissaris voor liet bezette
Nederlandsche gebied" te staan. Zijn ver
blijfplaats »s 's-Gravenhage. De Rijkscomtftis-
•Skis is beschermer van de Rijksbelangen en
oefent in het civiele" ressort het Opperste
regeeringsgezag uit. Hij staat rechtstreeks
onder mij en ontvangt van mij richtlijnen
en instructies.
De Duitsche weermaihtsbevelhebber in Ne
derland oefent de nüjntaire souvereine rech
ten uit. Zijn vortjfrmgen worden in het
civiele ressort doodden Rijkscommissan
uitgevoerd. Hij heeW het recht, die maat
regelen voor te schri*/en, die voor de uit
voering van zijn militaire taak en de mili
taire beveiliging noodzakelijk zijn Hetzelfde
recht hebben de opperbevelhebbers van de
weermachtsdeelen
8 3>
Voor de uitvoering yan zijn instructies k an
de Rijkscommissaris zich van DuiL.cne
politie-organen bedienen De Duitsche poLtie-
organen staan ter beschikking van den Duit
schen weermachtsbevelhebber in Nederland,
voor zoover het militaire behoeften ver-
eischen en de taak van den Rijkscommissari.-
toelaat.
4.
De RijJ ^commissaris kan zich voor de uit
voering - an zijn instructies voor het Uit
oefenen v an de administratie, van het Ne^.
derlandsche bestuur bedienen.
1. Het tot nu toe geldende recht blijft van
klacht, voor zooVer het met de bezetting te
vereenigen is.
2. De Rijkscommissaris kan verordeninger
uitvaardigen, die kracht van v.et heuben. D»
verordeningen worden in het „Veioiden;ns;>-
blad voor het bezette Nederlaudaciie gebied
afgekondigd.
5 5.
Tot Rijksminister voor be-ette Neder'a 1-
scl e gebied 4 benoem ik Rijksminister d.
Arthur Seyss-lncjuart.
6.
Voorschriften voor de uitvoering en uit
werking van dit decreet gaan ut an nu
lichtlijnen voor liet civiele^eso. van dei,
i iik.-n•.mister en chef van do rijkskanselai n
voor het militaire ressort van den chef van
liet oppercommando van de weermacht.
7.
Dit decreet treedt m werking zoodva en
voor voo ver ik cle order vo«»i de u doel er
van de uitvoerende macht, welke ïlrtien o -
peibevelhebbei van het legei gegeven hei-
intrek.
IS
Decreet van den Rijkscommissaris voor
het bezette Nederlandsche gebied betreffen
de den organisatorischen opbouw van de
diensibureau s van den Rijkscommissaris;
1. 4
1 De Rijkscommissaris voor het bezette
Neder .andsche gebied bedient zich voor uit
voering van zijn taak van de in zijn bureau
weik7.ame commissarissen-genei aal. en we.:
1. Voor bestuur en justiti© 2 Voor de ope'n-
bare veiligheid (hoogere SS- én politielei
der). 3. Voor financiën en economische za
ken. 4. Voor bijzondere gevallen
2. De vertegenwoordiger van het depar
tement van Buitenlandsche Zaken en de ge
volmachtigde voor de Nederlandsche Bank
staan onmiddellijk onder den Rijkscommis
saris
3 De Rijkscommissaris benoemt voor de
afzónderlijke ptovincies gevolmachtigden
Voor zoover noodig benoemt iiij bijzondere
gevolmachtigden voor afzondei lijke gebie
den of bijzondere werkzaamheden.
2.
1 Alle aangelegenheden, welke de Rijks
commissaris zich uitdrukkelijk voorbehoudt
voor een onmiddellijke bes'issir.g, worden
bewerkt door de hoofdafdee'üng op het bu
reau van den Rijkscommissari».
2 De hoofdafdeel ing be wei kt in het bij
zonder alle zaken betreffende het pea-
«oneet van de gezamenlijke bureau's en or
ganen van den 9iilcscommts5»ar'*f alsmede
betreffende het toplicht over deze, alle aan-
(Van een desk
imdiM'n
B.-medewerker)
NEMEN Wij aan, dat een ver
kenningsvliegtuig zeestrijd-
krachten ontdekt en daarvan
kennis geeft aart de dichtst
bijzijnde vliegtuigbasis, dan is het
natuurlijk duidelijk, dat de waarschun-
'lijkheid, den tegenstander nog te achter
halen, des te grooter is naarmate
tijd korter is tusschen het afzenden van
het bericht en het starten van de Vlieg
tuigen, welke den strijd zullen aan
binden. Hierin bestaat reeds het eerste
groot voordeel van het vliegtuig, daar
dit zich met zeer groote snelheid ver-
ahiatst en dus in zeer korten tijd de
pfSats bereikt, waar de vijand is gesig
naleerd en den omtrek kan afzoeken.
Een tweede voordeel van het vliegtuig
is, dat het met verrassende snelheid
optreedt, waardoor de afweer buiten
gewoon bemoei Lij kt wordt. Verder is
ook van belang, dat de kosten van het
risico van den aanval zeer gering zijn,
in vergelijking met de waarde van het
doelwit. De aanval kan geschieden mej
ee>n escadrille van vliegtuigen, die elk
slechts 2 tot 5 rftijjr aan boord hebben
en misschien J3C.Q00 tot 200.000 gulden
per stuk^hébben 'gekos* terwijl een
slagspMp een waarde vertegenwoordigt
v^nl5ü tot-200 millioen gulden en een
"bemanning aan boord heeft van 1200 of
meer personen. Ook een zware kruiser
met een equipage vaii|800 man en die
100 millioen heeft gekost, is een kost
baar object.
De kracht van den geconccn-
treerden aanval.
De grootste kracht van de aanvallen
de vliegtuigen tegenover het slagschip
of den kruiser ligt echter in den ge-
concentreerden aanval. De hulpmidde
len. waarover de vlieger beschikt, be
staande uit apparaten van bijzondere
zuiverheid en de mogelijkheid, om bij
een duikaanval met hef vliegtuig-zèlf
te mikken, verhoogen de kans van den
vlieger om het doel met juistheid te
treffen. Daarenboven is de lading van
een vLiegtuigbom veel zwaarder dan
die van eerj geschutprojectiel dat even
veel weegt. Dit laatste bezit dikke
wanden, ten einde weerstand te kunnen
bieden aan de zich in den loop van het
kanon ontwikkelende persing. Bij het
treffen van een zwaar object is het
effect van de wegvliegende stukken
van den. wand van hèt projectiel echter
veel minder groot, dan dat van het
geweld der explosie. Met deze laatste
b.v. moet getracht worden, het pantser
van een schip te vernieJen. Bovendien
verspreiden treffers van de artillerie
zich over een vrij groote oppervlakte.
terwijl een vliegtuigbom haar ver
nietigende werking op één punt con
centreert. Hierbij komt nóg, dat" de
vliegtuigbom bijna loodrecht neervalt.
Afweer is bijna onmogelijk.
Het is bijna onmogelijk, zich te
weer te stellen teger. den aanvaller,
die plotseling aan den horizont op
duikt en in enkele minuten tot den
aanval overgaat. Dit is vooral het ge
val bij een duikaanval, waarbij net
vliegtuig zich van een hoogte van dui
zenden meters in 2 of 3 duikvluchten
tot 600 of 800 meter boven het doel
laat. neervallen. .Zoowel in feitelijken
als in moreelen zin is deze aanval door
de artilleristen, die het luchtafweer
geschut bedienen, niet af te slaan. Op
dat beslissende oogenblik 'biedt het^
vliegtuig slechts een 'zeer minieme
trefkans, terwijl het gezicht van de
neervallende machine een ind-uk
maakt, waartegen weinig zenuwen be
stand zijn. De Engelsche oorlogssche
pen zijn rneestjal gebouwd of omge
bouwd in een lijd, waarin van lucht
aanvallen op schepen nig slecht!
sprake was op papier. Hun dekpanuer
is derhalve veel minder zwaar dan nat
van den buitehsten scheepswand ert
bovendien lang niet overal even
sterk. Op enkele minder kwetsbar#
plaatsen is het zelfs zeer zwak. De
luchtmacht evenwel is met reu/.en-
schreden vooruitgegaan, terwi.il do t e-
pantsering der schepen op hetzelfde
punt is blijven staan; en thans cf
geer. tijd meer, oih hm n verandering
te brengen ter betere bescheVming van
het dek tegen vliegtuigbommen.
Bommen veroorzaken steeds
enorme schade. r
Ook wanneer een bomaanval niet
dadelbk tot gevolg heeft, dat het schip
tot zinken wordt gebracht, wordt toch
altijd een zoo groote sohnde aanger'cht,
dat pet schip geruimen tijd buit vn
dienst moet worden gesteld, ten einde
dc r.oodige herstellingen te onm r-
gaan. Dit is vooral het geval, wanneer
een schip wordt getroffen op een min
der vitale en daardoor minder be
schutte plaats. Gaat men het groote
aantal Duitsche treffers op Engelsr-he
oorlogsschepen na, waardoor aanzien
lijke schad«e werd te weeg gebracht,
dan moet men lot de overtuiging ko
men, dat zelfs de girootc Engelsche
vloot daardoor merkbaar verzwakt is.
Hierbij spreken wij dan nog niet oen®
van die treffers, waardoor het schip
geheel cn al veïloren gijrig, zooals vol
gens de berichten onlangs bi.i Narvik^
het geval was, waar oen vliegtuig
moederschip door bommen uit een
vliegtuig werd vernietigd.
gelegenheden betieffer.de begroo..:.g Var.
deze bureau's, alsmede de aangelegeiuied\n
van het kab.net (uitgifte van akten. p\otr>r
«col en dc: relijLe) F.i) de hoofdafdee!inc^ii
verdT aaneeGoten de centrale ka^ e-
hoofdbureau.
S 3.
1 k De cm i i -a:.srn-geneiai hebben
birr.cn het kader van hun zake'ijke be
voegdheid het recht van a'le Nede ai.d- 'tr
r 'itori'.eitc i bureau's en ir.rich'j..r ,z>..»-
'.u-: opr-bnre als particuliere, crlv'ir.g'
van eiker, aard te elscher en aar. ttézen de
noodige bevelen te geven
2 Zij hebben in het bijzonder tot taak de
bi -!: -ïr.gen van den Rijk-conwi sari.- over-
'■•ihorr.sMg par 2 alinea 2, v ,i de ve.oide-
r.n ove: de uitoefer.in? van de regee-ir.g -
bevoegdheden in de Nederlömlen var. 29 M.
94 voor te bereiden.
4
Tot de taak van den comrr.ivsaria-generaal
voor Be-'uur en Ju-U'. c behooreu:
1 D' aangelegenheden beiiJ-ffende de
wetgeving, betieffende het .-taalsrecht al«-
ir.ede die ^beti effende Let Verordeningen
blad voor het bezet e Nederlandsche gebied
2 De aangelegenheden betreffende de or
dening van de Merkobjecten,
3. De aangelegenheden van binnenlandsch
bestuur, in het bijzonder ook de aangele
genheden van net toezidlit op de gemeenten.
et uit.-luiting echtet van de aangelegen
heden eer pen eenlepolilie.
4 Alle aa gelegenheden der Justitie, met
uitsluiting van die der Rijkspolitie.
5 Al.e aangelegenheden betreffende cul
tuur (kun<u monun-entenzoig. wetenschap,
volksopvoeding enz.), het onderwijs en de
kei ken.
6 Alle aangelegenheden betreffende de
volksgezondheid, alsmede die betreffende
cultureele en sociale zorg aan de jeugd
5 5.
De hoogere SS - en politieleider-
1. Heeft het bevel over de in het_ bezette
Nederlandsche gebied ingezette eenheden:
de gewapende SS. en de Duitsche poJitie-
eenheden en -organen.
2 Heeft het toezicht over de Nederland
sche Rijks- en gemeentepolitie en geeft haar
de noodige bevelen.
6.
Tot de taak van den commissaris-generaal
voor Financiën en Economische Zaken behoo-
ren
1. Alle aangelegenheden v»u het departe
ment van Financiën.
2. Alle aangelegenheden van het departe
ment van EconomijflB» Zaken
3 Alle aangelegenheden van het departe
ment van Waterstaat.
4 Alle aangelegen»leden van de Neder
landsche posterijen.
8. Arte aangelegenheden van het departe
ment van Sociale Zaken niet uitsluiting van
de in par 4. onder no. 0 bedoelde aange
legenheden.
If 17.
Tot de taak van den commissaris-generaal
voor biirondere gevallen behooren:
1. AUe vraagstukken betreffende de vor-
Kiiibg van ü<- openbare meening en inet-
eV.onomisehe- v creenigingen.
2, Die opdrachten, welke de rijk commis
si: is ht'm op grond van een bii/.-ndere l»e-
Missing geeft.
1. Tot de taak van de gevolmachtigden
van den Rijk.-ew; .mi-saris voor de ai/ond-r-
hjke provincies behooren met uitzond»*-
iing van dó openbare veiligheid alm aan-
gelegenhedei\ van openbaar bestuur, van
economie en van de voimmg van de open
bare m.cening Mn het afin hem toegewezen
gebied. Hij kan \ich voor de uitoefening van
zijn taak volgend de rich.!lijnen van den
hongeren SS- en politieleider van «le Duit-
.sche politieorganen bedienen.
2. De Nedf-rland'ene autoriteiten, bureau's
en inrichtingen, zoowel openbare als particu-
I ere benevens al,haar m u ei zijn op grond
van ten bijzondere bepaling verplicht d» n ge
volmachtigder) van den Rijkscommisaris over
bepaalde aangelegenheden uit eigen beweging
te geven en nun bepaalde bestuursmaatrege
len* vóór de va-1-telling ervan h\ede te doe
len. Het vaststellen moet worden uitgesteld,
wanneer dc geyol&nachtigde zulks Verlangt.
9
De bevoegdheden van de door den Rijks
commissaris vóór plaatselijke of zakelijke
aangelegenheden benoemde bijzondeie gevol
machtigden richten zfch naar de gegeven qp-
dracht.
I 10.
1. De gevolmachtigden van den Rijks
commissaris voor de provincies hebben hun
zetel in dezelfde plaats, als de commissarissen
volgens art. 141 van de Grondwet.
2. De zetel van den bil zonder gevolmach
tigde wordt door den Rijkscommissaris be
paald.
I 11.
De oprichting en de opheffing van burger
lijke Duitsche bureau's1 alsmede de vasLstel-
ling van hun bevoegdheden wat betreft plaat*
en onderwerp, geschiedt uitsluitend door den.
Rijk-commissaris. /M*
12.
Dit decreet treedt in werking op den dag
van zijn afkondiging.
Het ..Verordeningsblad voor het bezetto
Nederlandsche gebied is bij de Rijksuit
geverij. Fluweelen Burgwal 18. 's-Gravenhage,
alsmede door tusschcnkomst van eiken Ne
derlandschen boekhandel vëïkVijgbiarj