De Bestuursorganisatie in het bezette Nederlandsche Gebied rpi NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN „Een omvang van zelfbestemming als nog nooit in een bezet gebied werd bereikt" Het ambtenaren-apparaat blijft intact - Neder landsche politie onder toezicht van de Duitsche Wedstrijd tusschen bont en pantser Donderdag 6 Juni 1940 79e Jaargang, No. 20340 Opsporing en bestrijding van de anti-Duitsche handelingen taak der Duitsche politie Neder- landsch recht blijft van krbcht Rijkscommis saris heeft bevoegdheiÉ*die volgens de Grondwet en wetten aan Koningin en Regeering toekwamen By de Ryksuitgevery is, zoowel in het Duitsch als in het Nederlandsch het eerste „Verordeningenblad" verschenen, waarin zijn opgenomen: jl, Decreet van den Führer over de uitoefening van de regeeringsbevoegdheden in Nederland van 18 Mei 1940 Oproep van den Rijkscommissaris voor het be zette Nederlandsche gebied aan het Neder landsche Volk van 25 Mei 1940 Verordening van den Rijksèommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied tot uitoef e- ning\van de regeeringsbevoegdheden in Neder land van 29 Mei 1940 Decreet van den Rijkscommissaris voor het be- 3, 4. zette Nederlandsche gebied betreffende tterr organisatorischen opbouw van de dienst- bureau's van den Rijkscommissaris van 3 Juni 1940 TOELICHTING. Verordening tot uit oefening van de Regeeringsbevoegdheden 54 Decreet inzake uitoefe ning der Regeerings bevoegdheden. Decreet betreffenden den organisatorischen opbouw. De dood, die het pantser schip uit de lucht bedreigt Explosieve lading van vliegtuigbommen veel zwaar der dan van projectielen GO U DSC! COUBANT Directeur F. TIETER Bur Markt 31. Tel 2745 Postgiro 48400 De Duitsche juridische adviseur, dr Babi, behoorende tot den staf van den rijkscommissaris, heeft ons opideze ver ordeningen de volgende toelichting ge geven: In genoemde verordeningen zijn de richtlijnen voor de bevoegdheid van den Rijkscommissaris vastgelegd. Het gezag van den Rijkscommissaris is hierin bepaald, doch tevens blijkt uit de verordeningen, dat behouden zal blijven wat hier bestond. De orde zal niet verstoord, doch eerder vergroot worden. Dit, zoo zeide dr RabI, is niet alleen een moreele plicht, maar ook een plicht volgens het recht. Dit recht is vastgelegd in de bepalingen van de derde Haagsche Conventie, welke con ventie de verhoudingen beheerscht die in -een bezet gebied, tusschen de be- Bettende autoriteit en de bevolking van het bezette gebied bestaan. De Führer heeft steeds den geest van deze Haagsche Conventie in «ere ge houden. De rechten en plichten, zoowel van de bezettende macht als van de oor spronkelijke bevolking, zijn door de conventie-bepalingen nauwkeurig aan gegeven. Nu dient hierop te" worden gewezen, dat de Rijkscommissaris er ten volle naar gestreefd heeft, dat de plichten van de Duitsche overheid en de rech ten van de Neder! mdsche bevolking h» de eerste plaats zouden worden •verwogen en eerst dan de rechten van het Duitsche gezag en de plichten van de bevolking hier te lande. Men dient te allen tijde in het oog •e houden, dat het hier gaat om een Wettelijke gezagsuitoefening, krachtens Vaststaande overeenkomsten. In alles S streng de hand gehouden nan het Volkenrecht. J Dr Rabl wees op de paragraaf, waar- Ül het Nederlandsche recht van kracht "W. Dit is geheel oversells' *g met het volkenrecht, dat fcepaaH indien geen dwingende awBgtieJISr zulks onmegefijk maken. Hier te lande was de afwezigheid van de regecring zulk een dwingende om standigheid, doch ook deie is onder vangen. Dr Rabl deelde -nog als bijzonderheid mede, dat de Rijkscommissaris per soonlijk het oorspronkelijke ontwerp voor de verordening had gecorrigeerd en wel in dier voege, dat zijn bevoegd heden werden omlijnd tot de grens, waarbinnen zijn inmenging noodzake lijk was. Voor den geest, welke spreekt uit de bepalingen der verordening wees dr Rabl nog op de paragraaf waarbij van rechters, openbare ambtenaren en beambten etc., slechts een verklaring werd gevraagd, dat zij zich zullen ont houden van elke handeling, gericht tegen het Duitsche Rijk of de Duitsche weermacht. Volgens het volkenrecht had men hier trouw kunnen eischen, doch zoo ver heeft men niet willen gaan. Het is trouwens geheel en al de be doeling dat men het groote ambte naren-apparaat volkomen intact laat. Zoo zijn door den Nederlandschen ministerraad destijds voorschriften vastgesteld voor Nederlandsche amb tenaren en autoriteiten, welke voor schriften dienen te worden gevolgd in geval van een bezetting. Wy hebben, zoo verklaarde dr Rabl, deze Neder landsche aanwijzingen thans voor de Nederlandsche ambtenaren^ vrijwel ge heel overgenomen. In de verordening zijn geen bepalin- gen opgenomen omtrent inmenging in familie, eigendom en geloofsovertui ging, daar wij dit zoo vanzelfsprekend hebben geacht, dat zulks niet behoefde te geschieden. Dr Rabl wees verdér speciaal op de paragraaf van de verordening, welke bepaalt, dat de Rijkscommissaris zich voor de uitvoering van zijn voorschrif ten van de Nederlandsche autoriteiten zal bedienen. Dit, zoo zeide dr Rabl, dient zoodanig te worden opgevat, dat ingrijpen van Duitsche autoriteiten uitzondering zal zijn. Het optreden van Nederlandsche ambtenaren en autori teiten zal steeds in de eerste plaats komen. Het is, zoowel voor het heden als voor do toekomst het streven en de bedoeling van den Rijkscohimissa- ris om Nederlandsche autoriteiten en Nederlandsche ambtenaren in bun volle bevoegdheid te laten en het ia niet alleen zijn streven, maar het zal ook zijn eerzucht streelen, indien deze Nederlandsche ambtenaren ten volle aan (1e uitvoeringen der bepalingen medewerken. Ik heb, zoo zeide dr Rabl, ter bevrediging van eigen nieuwsgierig heid eens nagegaan of dit bij het bezetten van een gebied wel eens eerder was geschied, eij ik kan u zeggen, dat ik tot de conclusie ben gekomen, dat, hetgeen ik zooeven uiteenzette, een omvang van „zelf bestemming" beteekent als nog noöit in een oorlog of bij het be zetten van een gebied is bereikt. Het is ons streven geweest in onze medewerking tot het uiterste te gaan wat wij doen konden. Men zou kunnen zeggen, dat wij een overeenkomst of een charter met u hebben aangegaan van volkenrechtelijke!! aard, dat het kader vormt waarin Vlaats is voor een zoo soepel mogelijke! uitoefening van l',cl gezag. Wij hebben ons daarbij laten beifl- vloeden door denkbeelden, die wij sinds 1933 in Duit^^land gaandeweg vaarwel hebben gezegd,-h.l. conserva- tief-politieke, of, zoo1 gij wilt), liberale denkbeelden.! WlFhebben ons inge dacht in de denkwijze vau den Neder lander, Uteè wij tot het vastleggen van de verordeningsbepalingen kwamen. De 'overwegingen, welke hieraan dan ook ten grondslag liggen, zoo zeide dr Rabl, zijn niet de onze maar de uwe. Hierdoor is verkregen een volkomen gelijkrechtigheid tusschen Duitschers en Nederlanders, een gelijkrechtigheid, welke niet alleen gegrondvest is op het volkenrecht, doch die tevens is vast gesteld in een sfeer en een streven om elkander het leven zoo gemakkelijk mogelijk te maken. Verordening van den Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied tot uitoefening v.an de regeeringsbevoegdheden in Nederland van 29 Mei 1940, Krachtens par 5 van het decreet van den Führer inzake uitoefening van de rege»- ringsbevoegdheden in Nederland dd. 18 Mei 1940 bepaal ik voor den duur der bezet'ir.g van het Nederlandsche gebied door de Du.t- sche troepep hfet navolgende: 1.7 1. De Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied heeft voor zoout noo- dig ter uitvoering van zijn taak alle be voegdheden welke volgens de grondwet en de wetten aan den Koning en de Re geering toekwamen. 2. Maken de belangen van het Groot- Duitsche Rijk of de openbare orde of he' openbare leven in Nederland het noodza kelijk, dan neemt» de Rijkscommissaris dc noodige maatregelen, ook die van wel geven- den aard Deze verordeningen van den Rijkscommissaris bezitten kracht van wet. S 2. 1. Het tot nu toe geldende Nederlandsche recht blijft van kracht, voor zoover het vcr- eenigbaar is met de bezetting en niet in strijd is niet de bepalingen van het decreet van den Führer betreffende de uitvoering van de regeeringsbevoegdheden in Neder land. De voor het bezette Nederlandsche ge beid geldende verordeningen van den op perbevelhebber van het leger blijven voor- loopig in kracht. 2. Alle rechtvoorschriften moeten vóór de bekendmaking aan den Rijkscommissari- worden voorgelegd. De bekendmaking moet worden geschorst wanneer de Rijkscommis saris dit wenscht 3. De Rijkscommissaris behoudt zich het recht voo/ om de aan hem ondergeschikte Duitsche organen de bevoegdheden volgens alinea 2 over te dragen. I 3. 1. De Rijkscommissaris bedient zich voor de uitioering van zijn voorschriften van de Nederlandsche autoriteiten, voor zoover de aan hem ondergeschikte Duitsche diensten niet direct in werking treden. 2. De secretarissen-generaal van de Ne- detlandsche departementen van algemeen be-tuur zijn aan den Rijkscommissai is bin nen het kader hunner bevoegdheden verant woording verschuldigd voor het behoorlijk leiden van hun ambtsaangelegenheden. Zij kunnen, onverminderd de voorschriften van par. 2. alinea 2 en 3. uitvoeringsvoorsohrif- ten geven voor de geldende Nederlandsche wetten en voor de verordeningen van den Rijkscommissaris. 1. De Rijkscommissaris oefent zijn be voegdheden uit door middel van op zijn bureau werkzame commissarissen-generaal 2 De Rijkscommissaris benoemt gevol machtigden voor de afzonderlijke provin ciën. Voor 'zoover noodig benoemt hij bij zondere gevolmachtigden voor afzonderlijke gebieden of voor speciale werkzaamheden 5. 1 Het bewaren van de openbare rust. orde en veiligheid wordt, voor zoover zich de Rijkscommissaris voor het doen uitvoe ren van zijn verordeningen niet van Duit sche politie bedient, opgedragen aan de Ne derlandsche politie en is aan haar aanwijzin gen gebonden. 2 Het opsporen en bestrijden van alle delingen, die Rijks- en Duitsch-vijandig behoort tot de taak van de Duitsche ptnitie. 5 6. 1. De Rechtspleging is onafhankelijk. 2. De uitspraken worden in naam van het recht gedaan. 3 De Rijkscommissaris bepaalt, welke vonnissen hem vóór hun uitvoering ter be krachtiging moeten worden voorgelegd. 4. De Rijkscommissaris bepaalt bij ver ordening. welke strafbare feiten aan het oordeel van de bijzondere rechtbaiik moeten worden onderworpen en in welke gevallen personen van Nederlandsche nationaliteit voor den krijgsraad oï voor den Duitschen politierechter moeten terschijnen. t\ Binnen een termijn, che door den Rijks commissaris bepaald wQfdt. moeten de in tfetieven dienst zijnde rechters, openbare ambtenaren en beambten alsmede alle leeraren aan openbare en particuliere on derwijsinrichtingen onder eede een verkla ring afleggen, dat zij de verordeningen en andere bepalingen van den Rijkscommissa ris en van d-e hem ondergeschikte Duitsche organen stipt zullen nakomen en dat zij zich zullen onthouden van exlke handeling, gericht tegen het Duitsche rijk of de Duit sche weermacht.j "Ta.1 - AUe irr het ^bezette Nederlandsche gebied werkzame Duit-che autoriteiten .diensten en organen met uitzondering van die dei weermacht, zijn ondergeschikt aan d°n Rijkscommissaris. 49 i - De algemtsen rechtsverbindepde verorde ningen worden bekend genjaajff in het ..Ver ordeningenblad voor het bezeKe Nederland sche gebied". dat" in de Duitsche ,en in de Nederlandsche taal verschijnt De Duitsche tekst is ajfohentiekv io§ Deze verordening treedt In werking op den dag van haarVafkondiging. t Decreet van den Füherer. oyrf de uitoefe ning van de regeeringsbevoegdheden in Ne derland van 18 Mei 1 Wtys Om de openbare JM*oe en het openbare leven in het joridpr de bescherming van dc Duitsche troepj&nstaande Nederlandsche ge bied te handhaven, bepaal ik: 1. Bet bezette Nederlandsche gebied komt on der den „Rijkscommissaris voor liet bezette Nederlandsche gebied" te staan. Zijn ver blijfplaats »s 's-Gravenhage. De Rijkscomtftis- •Skis is beschermer van de Rijksbelangen en oefent in het civiele" ressort het Opperste regeeringsgezag uit. Hij staat rechtstreeks onder mij en ontvangt van mij richtlijnen en instructies. De Duitsche weermaihtsbevelhebber in Ne derland oefent de nüjntaire souvereine rech ten uit. Zijn vortjfrmgen worden in het civiele ressort doodden Rijkscommissan uitgevoerd. Hij heeW het recht, die maat regelen voor te schri*/en, die voor de uit voering van zijn militaire taak en de mili taire beveiliging noodzakelijk zijn Hetzelfde recht hebben de opperbevelhebbers van de weermachtsdeelen 8 3> Voor de uitvoering yan zijn instructies k an de Rijkscommissaris zich van DuiL.cne politie-organen bedienen De Duitsche poLtie- organen staan ter beschikking van den Duit schen weermachtsbevelhebber in Nederland, voor zoover het militaire behoeften ver- eischen en de taak van den Rijkscommissari.- toelaat. 4. De RijJ ^commissaris kan zich voor de uit voering - an zijn instructies voor het Uit oefenen v an de administratie, van het Ne^. derlandsche bestuur bedienen. 1. Het tot nu toe geldende recht blijft van klacht, voor zooVer het met de bezetting te vereenigen is. 2. De Rijkscommissaris kan verordeninger uitvaardigen, die kracht van v.et heuben. D» verordeningen worden in het „Veioiden;ns;>- blad voor het bezette Nederlaudaciie gebied afgekondigd. 5 5. Tot Rijksminister voor be-ette Neder'a 1- scl e gebied 4 benoem ik Rijksminister d. Arthur Seyss-lncjuart. 6. Voorschriften voor de uitvoering en uit werking van dit decreet gaan ut an nu lichtlijnen voor liet civiele^eso. van dei, i iik.-n•.mister en chef van do rijkskanselai n voor het militaire ressort van den chef van liet oppercommando van de weermacht. 7. Dit decreet treedt m werking zoodva en voor voo ver ik cle order vo«»i de u doel er van de uitvoerende macht, welke ïlrtien o - peibevelhebbei van het legei gegeven hei- intrek. IS Decreet van den Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied betreffen de den organisatorischen opbouw van de diensibureau s van den Rijkscommissaris; 1. 4 1 De Rijkscommissaris voor het bezette Neder .andsche gebied bedient zich voor uit voering van zijn taak van de in zijn bureau weik7.ame commissarissen-genei aal. en we.: 1. Voor bestuur en justiti© 2 Voor de ope'n- bare veiligheid (hoogere SS- én politielei der). 3. Voor financiën en economische za ken. 4. Voor bijzondere gevallen 2. De vertegenwoordiger van het depar tement van Buitenlandsche Zaken en de ge volmachtigde voor de Nederlandsche Bank staan onmiddellijk onder den Rijkscommis saris 3 De Rijkscommissaris benoemt voor de afzónderlijke ptovincies gevolmachtigden Voor zoover noodig benoemt iiij bijzondere gevolmachtigden voor afzondei lijke gebie den of bijzondere werkzaamheden. 2. 1 Alle aangelegenheden, welke de Rijks commissaris zich uitdrukkelijk voorbehoudt voor een onmiddellijke bes'issir.g, worden bewerkt door de hoofdafdee'üng op het bu reau van den Rijkscommissari». 2 De hoofdafdeel ing be wei kt in het bij zonder alle zaken betreffende het pea- «oneet van de gezamenlijke bureau's en or ganen van den 9iilcscommts5»ar'*f alsmede betreffende het toplicht over deze, alle aan- (Van een desk imdiM'n B.-medewerker) NEMEN Wij aan, dat een ver kenningsvliegtuig zeestrijd- krachten ontdekt en daarvan kennis geeft aart de dichtst bijzijnde vliegtuigbasis, dan is het natuurlijk duidelijk, dat de waarschun- 'lijkheid, den tegenstander nog te achter halen, des te grooter is naarmate tijd korter is tusschen het afzenden van het bericht en het starten van de Vlieg tuigen, welke den strijd zullen aan binden. Hierin bestaat reeds het eerste groot voordeel van het vliegtuig, daar dit zich met zeer groote snelheid ver- ahiatst en dus in zeer korten tijd de pfSats bereikt, waar de vijand is gesig naleerd en den omtrek kan afzoeken. Een tweede voordeel van het vliegtuig is, dat het met verrassende snelheid optreedt, waardoor de afweer buiten gewoon bemoei Lij kt wordt. Verder is ook van belang, dat de kosten van het risico van den aanval zeer gering zijn, in vergelijking met de waarde van het doelwit. De aanval kan geschieden mej ee>n escadrille van vliegtuigen, die elk slechts 2 tot 5 rftijjr aan boord hebben en misschien J3C.Q00 tot 200.000 gulden per stuk^hébben 'gekos* terwijl een slagspMp een waarde vertegenwoordigt v^nl5ü tot-200 millioen gulden en een "bemanning aan boord heeft van 1200 of meer personen. Ook een zware kruiser met een equipage vaii|800 man en die 100 millioen heeft gekost, is een kost baar object. De kracht van den geconccn- treerden aanval. De grootste kracht van de aanvallen de vliegtuigen tegenover het slagschip of den kruiser ligt echter in den ge- concentreerden aanval. De hulpmidde len. waarover de vlieger beschikt, be staande uit apparaten van bijzondere zuiverheid en de mogelijkheid, om bij een duikaanval met hef vliegtuig-zèlf te mikken, verhoogen de kans van den vlieger om het doel met juistheid te treffen. Daarenboven is de lading van een vLiegtuigbom veel zwaarder dan die van eerj geschutprojectiel dat even veel weegt. Dit laatste bezit dikke wanden, ten einde weerstand te kunnen bieden aan de zich in den loop van het kanon ontwikkelende persing. Bij het treffen van een zwaar object is het effect van de wegvliegende stukken van den. wand van hèt projectiel echter veel minder groot, dan dat van het geweld der explosie. Met deze laatste b.v. moet getracht worden, het pantser van een schip te vernieJen. Bovendien verspreiden treffers van de artillerie zich over een vrij groote oppervlakte. terwijl een vliegtuigbom haar ver nietigende werking op één punt con centreert. Hierbij komt nóg, dat" de vliegtuigbom bijna loodrecht neervalt. Afweer is bijna onmogelijk. Het is bijna onmogelijk, zich te weer te stellen teger. den aanvaller, die plotseling aan den horizont op duikt en in enkele minuten tot den aanval overgaat. Dit is vooral het ge val bij een duikaanval, waarbij net vliegtuig zich van een hoogte van dui zenden meters in 2 of 3 duikvluchten tot 600 of 800 meter boven het doel laat. neervallen. .Zoowel in feitelijken als in moreelen zin is deze aanval door de artilleristen, die het luchtafweer geschut bedienen, niet af te slaan. Op dat beslissende oogenblik 'biedt het^ vliegtuig slechts een 'zeer minieme trefkans, terwijl het gezicht van de neervallende machine een ind-uk maakt, waartegen weinig zenuwen be stand zijn. De Engelsche oorlogssche pen zijn rneestjal gebouwd of omge bouwd in een lijd, waarin van lucht aanvallen op schepen nig slecht! sprake was op papier. Hun dekpanuer is derhalve veel minder zwaar dan nat van den buitehsten scheepswand ert bovendien lang niet overal even sterk. Op enkele minder kwetsbar# plaatsen is het zelfs zeer zwak. De luchtmacht evenwel is met reu/.en- schreden vooruitgegaan, terwi.il do t e- pantsering der schepen op hetzelfde punt is blijven staan; en thans cf geer. tijd meer, oih hm n verandering te brengen ter betere bescheVming van het dek tegen vliegtuigbommen. Bommen veroorzaken steeds enorme schade. r Ook wanneer een bomaanval niet dadelbk tot gevolg heeft, dat het schip tot zinken wordt gebracht, wordt toch altijd een zoo groote sohnde aanger'cht, dat pet schip geruimen tijd buit vn dienst moet worden gesteld, ten einde dc r.oodige herstellingen te onm r- gaan. Dit is vooral het geval, wanneer een schip wordt getroffen op een min der vitale en daardoor minder be schutte plaats. Gaat men het groote aantal Duitsche treffers op Engelsr-he oorlogsschepen na, waardoor aanzien lijke schad«e werd te weeg gebracht, dan moet men lot de overtuiging ko men, dat zelfs de girootc Engelsche vloot daardoor merkbaar verzwakt is. Hierbij spreken wij dan nog niet oen® van die treffers, waardoor het schip geheel cn al veïloren gijrig, zooals vol gens de berichten onlangs bi.i Narvik^ het geval was, waar oen vliegtuig moederschip door bommen uit een vliegtuig werd vernietigd. gelegenheden betieffer.de begroo..:.g Var. deze bureau's, alsmede de aangelegeiuied\n van het kab.net (uitgifte van akten. p\otr>r «col en dc: relijLe) F.i) de hoofdafdee!inc^ii verdT aaneeGoten de centrale ka^ e- hoofdbureau. S 3. 1 k De cm i i -a:.srn-geneiai hebben birr.cn het kader van hun zake'ijke be voegdheid het recht van a'le Nede ai.d- 'tr r 'itori'.eitc i bureau's en ir.rich'j..r ,z>..»- '.u-: opr-bnre als particuliere, crlv'ir.g' van eiker, aard te elscher en aar. ttézen de noodige bevelen te geven 2 Zij hebben in het bijzonder tot taak de bi -!: -ïr.gen van den Rijk-conwi sari.- over- '■•ihorr.sMg par 2 alinea 2, v ,i de ve.oide- r.n ove: de uitoefer.in? van de regee-ir.g - bevoegdheden in de Nederlömlen var. 29 M. 94 voor te bereiden. 4 Tot de taak van den comrr.ivsaria-generaal voor Be-'uur en Ju-U'. c behooreu: 1 D' aangelegenheden beiiJ-ffende de wetgeving, betieffende het .-taalsrecht al«- ir.ede die ^beti effende Let Verordeningen blad voor het bezet e Nederlandsche gebied 2 De aangelegenheden betreffende de or dening van de Merkobjecten, 3. De aangelegenheden van binnenlandsch bestuur, in het bijzonder ook de aangele genheden van net toezidlit op de gemeenten. et uit.-luiting echtet van de aangelegen heden eer pen eenlepolilie. 4 Alle aa gelegenheden der Justitie, met uitsluiting van die der Rijkspolitie. 5 Al.e aangelegenheden betreffende cul tuur (kun<u monun-entenzoig. wetenschap, volksopvoeding enz.), het onderwijs en de kei ken. 6 Alle aangelegenheden betreffende de volksgezondheid, alsmede die betreffende cultureele en sociale zorg aan de jeugd 5 5. De hoogere SS - en politieleider- 1. Heeft het bevel over de in het_ bezette Nederlandsche gebied ingezette eenheden: de gewapende SS. en de Duitsche poJitie- eenheden en -organen. 2 Heeft het toezicht over de Nederland sche Rijks- en gemeentepolitie en geeft haar de noodige bevelen. 6. Tot de taak van den commissaris-generaal voor Financiën en Economische Zaken behoo- ren 1. Alle aangelegenheden v»u het departe ment van Financiën. 2. Alle aangelegenheden van het departe ment van EconomijflB» Zaken 3 Alle aangelegenheden van het departe ment van Waterstaat. 4 Alle aangelegen»leden van de Neder landsche posterijen. 8. Arte aangelegenheden van het departe ment van Sociale Zaken niet uitsluiting van de in par 4. onder no. 0 bedoelde aange legenheden. If 17. Tot de taak van den commissaris-generaal voor biirondere gevallen behooren: 1. AUe vraagstukken betreffende de vor- Kiiibg van ü<- openbare meening en inet- eV.onomisehe- v creenigingen. 2, Die opdrachten, welke de rijk commis si: is ht'm op grond van een bii/.-ndere l»e- Missing geeft. 1. Tot de taak van de gevolmachtigden van den Rijk.-ew; .mi-saris voor de ai/ond-r- hjke provincies behooren met uitzond»*- iing van dó openbare veiligheid alm aan- gelegenhedei\ van openbaar bestuur, van economie en van de voimmg van de open bare m.cening Mn het afin hem toegewezen gebied. Hij kan \ich voor de uitoefening van zijn taak volgend de rich.!lijnen van den hongeren SS- en politieleider van «le Duit- .sche politieorganen bedienen. 2. De Nedf-rland'ene autoriteiten, bureau's en inrichtingen, zoowel openbare als particu- I ere benevens al,haar m u ei zijn op grond van ten bijzondere bepaling verplicht d» n ge volmachtigder) van den Rijkscommisaris over bepaalde aangelegenheden uit eigen beweging te geven en nun bepaalde bestuursmaatrege len* vóór de va-1-telling ervan h\ede te doe len. Het vaststellen moet worden uitgesteld, wanneer dc geyol&nachtigde zulks Verlangt. 9 De bevoegdheden van de door den Rijks commissaris vóór plaatselijke of zakelijke aangelegenheden benoemde bijzondeie gevol machtigden richten zfch naar de gegeven qp- dracht. I 10. 1. De gevolmachtigden van den Rijks commissaris voor de provincies hebben hun zetel in dezelfde plaats, als de commissarissen volgens art. 141 van de Grondwet. 2. De zetel van den bil zonder gevolmach tigde wordt door den Rijkscommissaris be paald. I 11. De oprichting en de opheffing van burger lijke Duitsche bureau's1 alsmede de vasLstel- ling van hun bevoegdheden wat betreft plaat* en onderwerp, geschiedt uitsluitend door den. Rijk-commissaris. /M* 12. Dit decreet treedt in werking op den dag van zijn afkondiging. Het ..Verordeningsblad voor het bezetto Nederlandsche gebied is bij de Rijksuit geverij. Fluweelen Burgwal 18. 's-Gravenhage, alsmede door tusschcnkomst van eiken Ne derlandschen boekhandel vëïkVijgbiarj

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1