NIEUWSBOD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN De afsluiting van de Middellandsche Zee DE VLAMINGEN PRIJZEN HUN KONING Donderdag 13 Juni 1940 Transport van petroleum in gevaar Afsnijding der verbindingen tusschen Frankrijk en Noord-Afrika? Ernstige bedreiging van de Fransche havens h^dêl r 8.Unsüg Uggen vo°r den lan^rr0^"1 0p de Middel- BUITENLAND Hij bespaarde zijn volk een nog zwaarder bloedoffer Een Vlaamsch manifest getuigt: „De Koning heeft goed gedaan" „Mijn kinderen in Frankrijk zal worden verteld, dat ik een verrader ben" A BRITSCHE TROEPEN OP OOST-JA VA GELAND? Volgens onbevestigde Japansche berichten. De houding van Turkije. Zuid-Slavie wil afzydig» blijven. Spanje is niet neutraal. Japan en de Vereenigde Staten. De Amerik&ansché legerversterking. GOUDSCHE 19e Jaargang; No. 20346 Directeur F. TIET ER Bur. Markt 31. Tel. 2T4S Postgiro 48400 (Van oneen V.P.B.-correspondent) DOORDAT Italië aan de geal lieerden den oorlog verklaard heeft, ie de toestand in de Middellandsche Zee, vooral door de afsluiting van het Suezkanaal, met één slag grondig veranderd. Wel heeft reeds geruimen tijd geleden de Engel- sche admiraliteit besloten, de schepen in plaats van door dit kanaal om de Kaap te laten varen, maar daarmee rijn de bezwaren die zich thans voor doen, lang niet alle verholpen. Want dit betreft alleen de vaart van Engeland naar Australië, die ongeveer 1000 zeemijlen langer is geworden. In een normaal jaar g ngen ongeveer 17,5 millioen NRT aan Engelsche schepen door het Suezkanaal; het aandeel daar van, dat naar of van Australië voer. was slechts 2 a 2millioen NRT. Het overgroote deel der schepen, die van Engeland door het Suezkanaal gingen, was bestemd voor Oost-Afrika, de Golf van Iran, Britsch-Indië, Burma en het Verre Oosten, of kwam daar Vandaan terug. Wanneer deze schepen ora de Kaap varen, beteiekent dat een verlenging van hun route met 5000, soms zelfs met 6000 zeemijlen. Voor een vrachtschip met gemiddelde snel heid wordt de duur van de reis op deze manier 14 dagen langer, afgezien nog van het tijdverlies bij het herhaalde lijk bunkeren of het verlies aan ruimte wegens het grootere kwantum steen kolen dat moet worden meegevoerd. Om het vervoer op peil te houden, moeten dus veel millioenen tonnen laadruimte meer in de vaart worden gebracht. De olieleveranties. Bovendien zijn thans verschillende leveranciers van "ngeland, die aan de Middellandsche Zee liggen, practisch van de vaart uitgesloten. Turkije zal zich wel wachten, de risico's van de .Vaart door de Middellandsche Zee te aanvaarden. Ben van de meest kwets bare punten is het transport van pe troleum door de Middellandsche Zee, niet alleen van de IraÉscfiff petroleum, die tot nog toe door het Suezkanaal ging, maar ook voor He olie uit Mo- soel, die te Haifa of JTripolis wordt verscheelt. Dit is trouwens ook voor Frankrijk van belang, dat overigens vrijwel immuun is tegen storingen in het Oostelijke bekken van de Mid dellandsche Zee. •Tot nu toe'waren de havens van de Middellandsche Zee de eenige veilige eindpunten voor de vaart van ver- Schillende groote scheepvaartmaat schappijen naar Eiiropa. De Neder- lan he, Japansche en vele andere reederijen, die hun schepen uit het Oosten naar Europa .inden, kozen meestal Genua als eindstation van de reis. Vandaar werden de goederen dan over land verder gebracht, voor zoo- Verre ze niet bestemd waren voor En geland of Frankrijk. De Amerikaan- sche schepen konden tengevolge van de neutraliteitsbepalingen tót nog toe, behalve in Spaansche en Portugecsche haven, ook in die van Italië aankomen. Nu zijn ook de Italiaansche havens uit geschakeld. En ook bet neutrale scheepsverkeer uit en naar ?uid- Amerika maakte tot nog toe 'gaarne gebruik van de - gelegenheid, om bui ten de Europeesche gevaarlijke zones te h' jven. Ook dit is veranderd door- da' "Mie aan den oorlog is gaan deel nemen. Al dit verkeer is thans natuurlijk onmogelijk geworden, tot groote scha de voor de Italiagnsche havens, die noch den weg langs Gibraltar, noch dien door het Suezkanaal meer kun nen gebruiken, om de Middellandsche Zee te verlaten. Alle voordeelen hier van vallen nu toe aan de harms van opanje en Portugal, die echter van niet zoo enorme capaciteit zijn, dat ze bovJfm."1 ^unnen verwerken, en nandel met Centraal-Europa. Europa-Noord Afrika. landsche Zee zal mtusschen niet ee heel worden lamgelegd. Dat zal alltL net geval zijn, voor zoover het zich van Oozt naar West beweegt en omgekeerd Wel zal nu natuurlijk het scheepvaart verkeer van Noord naar Zuid, dat be langrijk is voor de verbinding tusschen .Frankrijk er, de Algerjjnsche kust en tussch' Lybië en Italië, voor een deel in stand blyven. Men zal stellig 'al het mogelijke doen, om deze verbindingen gaande te houden, evenals die tusschen de landen van het Oosterijk Middel landsche Zee-gebied, dat zich de laat ste jaren aanzienlijk had uitgebreid. De binnenscheepvaart op de Middel landsche Zee beschikt over een groot aantal kleine schepen, die gemakkelijk aan de bewakingsmaatregelen kunnen ontsnappen, en die bovendien niet zoo n groote waarde hebben, dat zij het risico van ondergang niet zouden wil len loopen tegenover de kans op het behalen van belangrijke winst. De Fransche havens. Lijden de Italiaansche havens dus groote schade. ook die van Frankrijk verkeererj i® ernstig gevaar. Ze zijn weinig in aantal en juist daarom van groot belang voor de ravitajlleering van het Fransche rijk. En het is wel aan geen twijfel onderhevig, dat vooral Italië zijn aanvallen in de eerste plaats zal richten op het zoo nabij gelegen Marseille. De afstand in rechte lijn van de vliegcentra in Lotharingen naar Mar seille is ongeveer gelijk aan die van Vlaanderen naar Bordeau of Brest, de groote Bretonsche haven in het Westen van Frankrijk. Die afstand bedraagt wc' me.r dan 700 kilometer. Dat wil dus zeggen, dat alle Fransche havensteden thans binnen de actie radius van de Duitsche luchtmacht liggen. Men beseft het gevaar, dat hierin voor Frankrijk is gelegen. De Duitsche vliegtuigen kunnen alle Fran sche havens, zoowel aan den Atlanti- schen Oceaan als aan de Middelland sche Zee bombardeeren, voor zoover de Fransche vliegtuigen en .de Fran sche luchtafweer dat niet weten te ver hinderen. Frankrijk bezit weinig havens. Aan de Middellandsche Zee zijn a'.s havens alleen belangrijk Marseille voor den handel en Toulon voor de oorlogsmarine. Aan den Atiantischen Oceaan liggen van Noord naar Zuid: le. Le Havre en Rouaan aan den mond van de Seine (laatstgenoemde plaats is thans door de Duitschers bezet 2e. Cherbourg, de haven voor Nor- mandië; 3e. Brest, de Bretonsche haven; 4e. Saint-Nazaire en Nantes, aan den mond van de Loire en 5e. Bordeaux aan de monding van de Garonne. Ziedaar alle havens, waarover Frankrijk beschikt. Enkele daarvan zijn uitsluitend oorlogshavens en zijn dus zonder belang zoor de welvaart van het land. De andere havens, die voor de koopvaardij zijn bestemd, vol- Waalache soldaten in Vlaamsche ste den en dorpen aanrichtten om de terugtocht te dekken, vernielingen, welke tiaar het oordeel der bevolking in vele gevallen overdreven waren, geen enkel nuttig effect sorteerden, maar eerder de bevolking dan de op rukkende Duitsche troepen in groote moeilijkheden brachten. Men wijst dan op het tot zinken brengen van schepen, geladen met levensmiddelen of met andere, voor het levensonder- boud noodige goederen, op het in brand steken of beschadigen van ob jecten als gas- en electriciteit- en waterleidingbedrijven en op het laten springen van bruggen op een wijze, waardoor niet alleen de bruggen, maar ook de bebouwde omgeving daarvan in zeer ernstige mate werd vernield, omdat de springlading zoo groot was. In Leuven, Lier, Aalst en Gent vooral, is de verontwaardiging over deze daden der terugtrekkende troepen heel groot. Daar komt nog bij, dat vooral de Waalscbe soldaten zich blijkens verklaringen van verschei dene ingezetenen aan ernstige plunde- doen maar zeer matig aan de modefn& sgjngen hebben schuldig gemaakt. Ook eisc^en. Enkele worden zelfs ernstig bedreigd door verzanding. Marseille is van vitaal belang voor Frankrijk, om dat vandaar de handelsschepen ver trekken naar de verschillende havens van het enorme koloniale rijk, dat wil zeggen naar Noord-Afrika, Madagas car en Indo-China, om ons daartoe, slechts te bepalen. Wat den buitenlandschen handel van Frankrijk betreft, die ten slotte van slechts secundair belang is, wor den vele producten uit de Fransche koloniën via Marseille ingevoerd. Voorts dient men rekening te houden met den import van petroleum uit Syrië, Iran en het Verre Oosten. Bovendien is Marseille de haven voor de ontscheping van koloniale troepen en daarom heeft de spoorlijn MarseilleLyonParijs een vitaal be lang. De Duitschers hebben dan ook reeds getracht, Marseille, dat wil zeg gen de ontschepingshaven van kolo niale troepen en den verbindingsweg met het binnenland te bombardeeren, en zij hebben bewezen, dat dit moge lijk is. Het risico voor de haven van Marseille is ten slotte juist dezer dagen nog vergroot door het intreden van Italië in den oorlog. Het AN.P. meldt uit Brugge: We hebben vandaag een bijzonder mani fest gelezen. Het is opgestelddoor vooraanstaande Vlamingen en typeert de stemming, welke er op dit oogen- blik onder het Vlaamsche volk neerscht. Het veroordeelt in krachtige taal de vlucht der Belgische regeering, die haar Koning heeft verloochend en het huldigt koning Leopold. Het luidt aldus: „De Koning is te midden van onze soldaten gebleven. Hü was loyaal in zijn politiek van neutraliteit Hij was loyaal in den strijd. Toen het leger, ten gevolge van gebrek aap doelmatige hulp tegenover een verpletterende overmacht om singeld was op ons laatste stukje 'grondgebied, was hij loyaal tegenover ons volk! Alsopperbevelhebber van het Belgische leger heeft hij geoor deeld, dat het in geweten niet ge oorloofd was honderdduizend jonge mannen nutteloos toelachten. De be slissing tot capitulatie tverd met een parigheid bijgetreden door den gene- ralen staf. De Koning is .zijn eed van getrouwheid aan het land volledig na gekomen. De Kaning heeft goed ge daan. De regeering en de volksmandataris sen, die haar hebben gevolgd, hebben land en volk verlaten en terwijl zij, gesteund door het geldelijk bezit van het land, dat zij meenamen, in veilig heid honderden kilometers verder dan Parijs vertoefden, hebben zij beslist, dat onze jongens op het front den bloedigen onmenschelijken strijd moesten voortzetten tot den dood! Zij hebben den Koning verloochend, zij ontheffen zichzelf en de ambtenaar van hun.eed van getrouwheid aan den Koning, Zij zullen morgen misschien nog verder vluchten, maar zij zullen die duizenden jongemannen, door hen onwettig verplicht cfe wijk te nemen naar Frankrijk of 'naar Engeland, doen vechten en sterven voor hun en voor andermans belangen. De regeering is "baar macht te buiten gegaan. Zij heeft Wanorde gesticht in een uiterst moeilijk en pijnlijk oogen- blik. Zifjjjpijéft niet de moéd gehad zich los" te rultken uit haar Fransch-Brit- sche gevangenschap. Zij heeft niet de belangen van ons volk gediend. Zjj heeft slecht gehandeld. Wij ontkennen aan de regeering alle recht om op afstand beslissingen te nemen over toestanden, die zij niet kan beoordeelen. De volksmandataris sen, die hun volk hebben verlaten om de regeering te volgen en te diehen, hebben nooit van hun volk mandaat gekrgen om den Koning te verlooche nen. Wij ontkennen hun alle recht aan volksvertegenwoordiging in deze zaak en in deze omstandigheden. Zij zijn gevlucht wanneer het hun plicht was hier te blijven om hun volk bij te staan. Wij zijn de tolk van de honderd duizenden, die nutteloos zouden uit gemoord geworden zijn. De Koning bleef bij zijn volk: wij staan met hem." De stemming onder het volk. Deze fiere taal, gesproken door mannen, die op hun post bleven, ver tolkt de gevoelens, die er op dit oogen- blik in het Vlaamsche volk leven. Zij worden versterkt door de behandeling, die het Vlaamsche vluchtelingenleger in Frankrijk ten deel viel en zij treden ook sterk op den voorgrond bü hen, wien de Vlaamsch-Waalsche kwestie tot nu toe vrij - onverschillig was. Zij worden bovendien versterkt door de vernielingen, welke Engelsche en hierbij imenbaarde zich de wrok tus schen twee volken, die in één staat zijn vereenigd. Brugge, de schoone, schilderachtige hoofdstad van West-Vlaanderen is voor het oorlogsgeweld gelukkig ge spaard gebleven. Hier was het, dat Koning Leopold, verlaten door zijn regeering, het moedige besluit nam en zich daarmede de sympathie ver overde van ieder weldenkend mensch. Diep tragisch Ivas het oogenblik, toen Koning Leopold kort na de capi tulatie, die een uitroeiing van de bloem der Belgische jeugd voorkwam, tegen de weinige getrouwen, die hem omringden, verklaarde, dat hij het ergste van alles nog vond, dat zijn kinderen, die nu in Frankrijk ver toeven, zal worden verteld, dat hun vader een verrader is. TWEEDUIZEND MAN ZOUDEN IN DORP ZIJN ONDERGEBRACHT. Volgens een extrabericht van het Japaqgphe blad Tokio Nitsji Nitsji uit Soenbaja. zouden de autoriteiten van Nederlxndsch-lndië, ondanks de aan Japan gegeven verzekeringen, Engel sche bescherming hebben ingeroepen. Britsche troepen, ter sterkte van 2000 man, xouden reeds op het Oostelijke deel van Java geland en in een dorp zijn ondergebracht. Hoewel de regeering van Neder- landsch-Indië de aanwezigheid van Britsche troepen streng geheim houdt, is het feit door een Engelschen offi cier bekend geworden, aldus het blad. JAPANSCHE VISSCHERSBOOT DOOR NED. INDISCH WATER VLIEGTUIG BESCHOTEN. Volgens een bericht van hetzelfde blad nit Soerabaja is een Japansche vissehersboot in straat Gaspar tus schen de eilanden Banka en Billiton door een Nederlandsch-Indisch wa tervliegtuig met een machinegeweer beschoten. Later verscheen een pa trouillevaartuig, dat de Japansche vissehersboot aanhield en de boot, als mede de uit twaalf koppen bestaande bemanning onderzocht. Het Japansche vaartuig kon daarop zijn reis voort zetten. Naar hierover verder gemeld wgrdt, heeft het Japansche departement van Buitenlandsche Zaken reeds stappen ondernomen om, na het verkrijgen van bijzonderheden, een protest te laten hooren. Ia sake de door Japansche bladen gemelde gebeurtenissen, heeft de woordvoerder van het Japansche de partement van Marine verklaard, dat de beschieting van Japansche vis- sehersbooten en de landing van Brit sche troepen in het Oostelijke deel van Java nog niet bevestigd zijn. Mochten de berichten evenwel juist blijken te zijn, dan kan Japan, aldus de woordvoerder, deze gebeurtenissen niet voorbijzien, want juist op het oogenblik sou hieraan als „precedent" do grootste be teekenis móeten ge hecht worden. NOG GEEN ZEKERHEID. Beloften van de Geallieerden Het gisteravond gepubliceerde com muniqué over de bijeenkomst van het Turksche kabinet onder leiding van den president der republiek Ismet Inonoe behelst niet de minste aanwij zing over de onderwerpen van bespre king of over de genomen besluiten, aldus Stefani. ISMET INONOE, de Turksche president, Het land verkeert 'in koortsachtige verwachting om de denkbeelden van de regeering te leer'en kennen ten aan zien van den nieuwen toesjtand. ont staan door het deel--men van Italië aan den oorlog. De Turksche openbare meening volgt dé gebeurtenissen met kalmte, en het is niet gewaagd te be togen, dat de bevolking, hoewel bereid' de besluiten van de regeering te aan vaarden, blijde zou zijn indien de vrede bewaard werd. De Popoio di Boma deelt mede, dat de Engelsche en Fransche regeering Turkije, voor het geval dat het aan den oorlog deelneemt. Aleppo en Irak heb ben aangeboden. De druk op de Turk sche regeering van de zijde der Weste lijke mogendheden zou thans zeer groot zijn. De Engelsche diplomatie is in Ankara koortsachtig be?.ig, Turkije te winnen als bondgenoot tegen Italië. GEEN VERANDERING VAN POLITIEK. Naar aanleiding van de Italiaansche oorlogsverklaring schrijft het Zuid- Slavische blad Vreme in een hoofd artikel, dat Joego Slavië begrijpelij kerwijze geen enkele reden heeft, zijn tot dusver aangenomen houding te veranderen, daar het vanaf het eerste oogenblik sedert het uitbreken van den oorlog op krachtige wijze.zijn be sluit kenbaar heeft gemaakt buiten den strijd der groote mogendheden te blijven. De verklaring van Mussolini, dat Italië geen enkele bedoeling heeft den oorlog tot andere staten uit te brei den, is alhier met groote voldoening vernomen. In hpt artikel wordt verder letter lijk het volgende gezegd: De politiek van Joego Slavië, alsook die van alle ander Balkan- en Donau- staten zal ook voortaan alles in het werk stellen, ten einde dit deel van Europa buiten den oorlog te houden. Door vele omstandigheden kan men tot de slotsom komen, dat het ook in het belang is van de drie grootste na- buurstaten van Zuid-Oost Europa, n.L Duitschland, Italië en de Sovjet-Unie, dat deze wensch vaft»de Balkan- en Donaustaten in vervulling gaat. MAAR „NIET-OORLOGVOKREND". De Spaansche regeering heeft het volgende decreet bekend gemaakt: „Met het oog op de uitbreiding van den St." '-t de Middellandsche Zee door Italië's -deelneming aan den oor log tegen Frankrijk en Engeland, heeft de Spaansche regeering besloten tot een 'houding van ijiet-oorlogvoerende mogendheid in het conflict". Het decreet, dat door generaal Franco eji den minister van Buiten landsche Zaken Beigbeder ondertee kend is, werd Woensdag in een korten ministerraad aangenomen. In Madriteensche politieke kringen wijst men tor speciaal op, dat in dit decreet in tegenstelling tot de ver klaring van Spanje bij het uitbreken van den oorlog in September van het vorige'jaar een neutralitgilsverkla- ring ontbreekt. Voorts wordt de na drukkelijke vermelding van de Middel landsche Zee opvallend geacht. MEXICO VERBIEDT WERVING VAN VRIJWILLIGERS. De Mexicaansche. regeering heeft de finitief het vertrek verboden van een groep Mexicanen die naar Europa wil den reizen, om aldaar aan de zijde der geallieerden aan den oorlog deel te nemen. Tevens heeft de regeering elke werving van vrijwilligere verboden. JAPANSCH QORDEEL OVER SAMENWERKING. De woordvoerder van het Japansche departement van marine verklaarde heden: sinds het uitbreken van den oorlog in Europa hebben eenige Ame rikanen gevoelens van vriendschap je gens Japan geuit. Japan kan deze ge voelens echter niet beantwoorden, zoo lang Amerika den nieuwen toestand in het Verre Oosten niet wil erkennen en niet met Japan wil samenvyerken voor den opbouw van Oost-Azië onder prijs geving van zijn tot dusver gevolgde politiek. v In zake beweerde Amerikaansche vlootbèwegingeij in 'den Stillen Oceaan zeide de woordvoerder: Japan heeft nog geen bevestiging, dat Amerikaan sche oorlogsbodems in Manila door sterkere eenheden uit Hawaii vervan gen zouden zijn. Men heeft slechts ver nomen, dat 14 vliegbooten van Hawaail naar Manila vérplaatst zijn, BOUW VAN 62 OORLOGSSCHEPEN, Het Amerikaansche Huis van Afge vaardigden heeft met 401 tegen eelt stem een voorstel in zake de defensie aangenomen, waarbij 1706 milUoett dollar voor marine- en legegdoeleinde* wordt uitgetrokken. Het .voorstel, dat thans naar den Senaat gaat, voorziet in de goedkeuring voor den bouw van 68 oorlogsbodems, met aanschaffen van 3000 nieuwe vliegtuigen, de verhooging van het legerpei soneel met 95.000 man qn in ander defensie-maatregelen. NIEUWE CANDIDAAT VOOR HET AMERIKAANSCHE PRESIDENT. SCHAP. Wendell Willkie, president van het groote electriciteitsconcern, is, naar hij zelf heeft medegedeeld, voornemen» zich candidaat voor het Amerikaan sche presidentschap te stellen. Eenig# gedelegeerden op den repubiikeinschen partijdag, die op 24 Juni te Philadel phia begint, zullen, aldus Willkie, zijn candidatuur officieel voorstellen Willkie, die zich tot dusverre niet op politiek terrein bewogen heeft, is de laatste maanden door over het geheel® land verspreide groepen gepropageerd als „de man, die de Vereenigde Staten kan verlossen vwo het economisch® fiasco der New Deal". Hij is voorstan der vanjmateriee^en steun aan Enge land en- Frankrijk, doch keert zich be slist tegen een militaire deelneming van de Vereenigde Staten aan den Europeeschen oorlog. DE ROEMEENSCHE PETROLEUM. De groote Engelsche en Fransch® petroleum-maatsehappijen hebben n» de Italiaansche oorlogsverklaring oa® middellijk naar vertegenwoordigingen in Roemenië opdracht gegeven hél verschepen van petroleum tot nadert aankondiging te staken, aldus meldl het D.N.B. uit Rome. Daar in den laatsten tijd de helft van de total* Roenrfeensche petroleumproductie mét Engelsche, Fransche en Roemeenscha tankbooten via de Middellandsche Ze® naar Engelsche en Fransche haven» werd verscheept, zijn de Westelijke mogendheden thans van den Roe- meenschan petroleumtoevoer .afge sneden Naar aanleiding hiervan schrijft een Italiaansch blad, dat de Roemcenschê regeering het grootste belang er bij heeft, dat de afzet van de Roemeen- sche petroleumproducten niet onder broken wordt, zoodat zy nu de than* bestaande uitvoercontingentefa voor petroleum naar Duitschland en ItaliB aanzienlijk zou kunnen veygrooten.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1