I
Ook de Zeeuwen
pakken aan
r*
tweede blad
Wederopbouw en herstel
van het normale leven
LEGER EN VLOOT
De Indische Cadetten
KERK EN SCHOOL
BINNENLAND
DONDERDAG 13 JULI 1940
J8000 Man aan het werk in
Rotterdam
'Opruimingsarbeid vlot steeds
beter
MET VERTROtTWEN
DE TOEKOMST
TEGEMOET
Aantal slachtoffers te
Vlissingen ten hoogste 25
Het vervoer van Vee
doodelijk ongeval
st^erborg 1» «le «-jarige schoor-
,H" Bond" nit Enschedé
5™ te"el» van de N.V. Uzergie-
JJJto «mallleerfabriek „Vulcaans-
*teiger *evallen. De
werlee<t onmiddellijk.
REDE BURGEMEESTER
DE VLUGT
Moeilijkheden te duchten
De Lichtver(luistering
DE WERKLOOSHEID
Gezondheidi-diensten
voor Vee
Hun heenzenden van de
Academie verwekt
groote opschudding
RECHTSZAKEN
De Moord te Leidschendam
Geheime Distilleerderij
GELD EN GOEDEREN
LEVENSMIDDELEN-
DISTRIBUTIE
ADVEKTEEKT
IN DTT BLAD
e
PUIN-PROBLEMEN
„Er begint nu eenige teekenlng te
gomen ln het oprulmlngswerk in de
jlaasstad. Wel stelt de buitengewone
(Oivang van de werkzaamheden
fcooge etschen aan de organisatie,
paar het werk vlot steeds beter".
Deze mededeeling werd ons gedaan
ijoor den chef van de opruimings
werkzaamheden, tr. C. Franx, die
«ok vertelde dat thans niet minder
gan achttienduizend mannen bij het
juimingswerk zijn tewerk gesteld.
Het aantal vrachtautos, dat puin
rijdt, wissflt dagelijks, maar beweegt
rich toch om de dertienhonderd!1
Waarschijnlijk zullen niet meer ar
beiders worden aangenomen, omdat
meti elkaar anders in den weg zou
jpopen. Bovendien worden alle arbei
der door tusschenkomst van de ar
beidsbeurs aangenomen, zoodat de
gemeentelijke technische dienst over
deze kwestie geen zorgen heeft.
Anders is het met 't puin vraagstuk,
dat binnen enkele weken éen van de
meest urgente moeilijkheden van Rot
terdam Js geworden. Op het groote
terrein langs de Rochuseenstraat kan
men niet onbeperkt blijven doorgaan
m»t puin storten. De hoeveelheid
pun die per schip vervoerd wordt, is
betreakeiijk klein, en de Schie is vrij
wel gc*»mpt. Aan de Korte Kade is
men bezig met het versterken van de
oevers van den Kralingsehen Plas.
Maar in dien plas zelf kan geen puin
worden gestort, zelfs wanneer men
deze oplossing, die van alle zijden
protesten zou doen opkomen, zou wil
len gebruiken.
De bodem van den Idas bestaat n.l.
pit veen en wanneer het zware puin
daarop gestort zou worden, zou de
puinlaag steeds meer wegzakken, ter
wijl elders in den plas de bodem
steeds meer omhoog zou komen. Jiet
zou dus een werk worden, waarmede
men nimmer vereed zou komen, en ir.
franx ba estigde. dat de gemeente
lijke technische di-nst dit plan zelfs
nimmer heeft gehad'
Momenteel is men bezig met het
zoeken naar gelegenheden om het
puin kwijt te raken, maar van vast
staande plannen is nog geen sprake.
De geruchten, dat bij het ruiminps-
werk zooveel ongevallen zouden zijn
voorgekomen, mee ten naar het rijk
der'fabelen v.orJcn v_.zen. na
tuurlijk komt het voor, wanneer men
mot acht.ien duizend man werk
zaam is. dat hier en daar eenige on
gelukken plaats hebben.
SCHERP TOEZICHT GEWEN«CHT
De Nederlandsche Vereeniging tot
Bescherming van Dieren schrijft ons:
Het vervoer van handelsvee over de
lange trajecten, vooral Indien daarbij
rivieren (bruggen) moeten worden ge
passeerd, zal voorloopig op te groote
bezwaren stuiten, om van regelmatig
vervoer te kunnen spreken. Wei
tracht men bij de voorre.nmtse brug
gen, die onbruikbaar zijn gemaakt,
door de pont de verbinding voor per
sonen en goederen zooveel mogelijk te
herstellen, maar voor het veevervoer
met zijn aparte eischen is. hoezeer
daaromtrent regelmatig overleg plaats
heelt, neg geenszins een oplossing
gevonden.
De veeauto's krijgen alleen neg
benzine voor re-evacuatiedoeleinden
en voor het vervoer van slachtvee;
tegen overtreding wordt streng ge
waakt Handelsvee, -varkens en
-paarden zullen dus alleen vervoerd
kunnen worden over diverse korte
trajecten per spoor, tram, boot, paar-
dentractie of te voet.
Het behoeft onder deze omstan
digheden geen betoog, dat ter wille
van handelsvoordeel, belanghebben
den alles in het werk zullen stellen
om toch vee te vervoeren en dat de
vraag, in welke conditie de dieren dan
over komen, daarbij op den achter
grond zal treden, vooral als het ver
voer aan derden wordt overgelaten.
Do goede voorwaarden voor de die
ven, zooals die in normalen tijd wa
ven ontstaan, zullen dan wel heel
vaak in het gedrang komen: hierbij
kordt gedacht aan de bezwaren van'
«et te vol of gemengd laden en aan
oe eischen van goede verzorging en
*an voederen, drenken en zoo noodig
melken der dieren. Dat ook geïm
proviseerd transport over rivieren
alle aanaacht vereischt, spreekt van-
ttlf
De commissie vervoerbelangen van
oe Nederlandsche Vereeniging tot Be-
jeherming van Dieren heeft dan ook
«J de eerste plaats de aandacht van
•ideelingsbesturen en inspectiedien
sten gevraagd voor het veevervoer in
i?en plaats en omgeving, zooals dat
«K>m wei extra toezicht zal ver-
öschen
OVERREDEN EN GEDOOD
18-jarige H. Lunenborg te Hoo-
a«lJdoordat een paard, dat hij
*ar <ie wel bracht, voor een passee-
«eïa»»nauto srtirok en °P 1101 »loeg.
«'a len en voor een der wielen te-
gekomen, dat hem over het
(Qd ging. De jongen was op slag
BOUW VAÜ NOODWONINGEN
Met het bezoek van dén. Rijkscom*-
missaris-Ryksminister Seyss Inquart
aan de hoofdstad van Zeeland is de
belangstelling goor deze provincie
sterk gestegen. Men wil- weten hoe
de Zeeuw zich houdt na dé slagen
van deri oorlog, die op zoo ongeluk
kige wijze voor dit gewest verlengd
werd, zoodat hier verwoestingen Ver
den aangericht, toen bljnae geheel
Nederland weer in vrede leefde,
Het is nu rpim drie weken geleden
dat Middelburg door een zwaar bom
bardement, gepaard, gaande met een
hevïgen brand, is geteisterd. Van**de
honderden getroffen zakenlieden zijn
er velen, die uit eigeninitiatief reeds
weer hebben: aangepakt. Wij gouden
niet kunnen telierf, hoevele winke
liers zich in de behouden straten
reeds een tijdelijlcen winkel hebben
verz:kerd en daar reeds begonnen
zijn hup clientele te helpen, voor
zoover dit bij i>c.-_ri,i, t.efiiet co
moeilijken aanvoer mogelijk is.
Noodwinkels en -woningen
Maar slechts een 'beperkt aantal
getroffenen zal in een vast pand on
derdak vinden en daarom kwam di
rect de venseh naar noodwinkels op.
Een der groot? kruideniersfirma s in
Nederland gel 't voorbeeld en bouw
de aan den Dam een flinke houten
ncc a verkoopplaats.
Wellicht zullen amlere groote za
ken dit voorbeeld vólgen, maar men
denkt ook aan hen, voor wie dit fi
nancieel te 'z>vaor zou zijn.
Daarom is thans een plan in han-
d:n gesteld van den regserings-
commhsaris voor den wederopbouw
'*rn ovcrhfidsT**??^ cz don
en op de kaden noodwinkels te stich
ten. die dan aan gegadigde „uitge-
branden" tegen billijken prijs zullen
worden verhuurd. Veie winkeliers
wachten met ongeduld op de resul
taten van deze plannen.'
Wij noemden hierboven een paar
maal den Dam. Dit plein heeft in het
leven van Middelburg plotseling een
groote beteekenis gekregen. Bij de
catastrophe van 17 Mei zijn op de
markt met het stadhuis alle gebou
wen op vijf na door het vuur ver
nield. Het was dus te begrijpen, dat
men daar geen markt meer kon hou
den in enkele dagen heeft men toen
van het plantsoen op den Dam een
tegel vla', te gemaakt. Daarheen is de
Dcnderdagsche markt verplaatst en
ook de Zaterdagavcndmarkt,
a Niet alle.n winkels gingen in groo-
ten getale Verloren, maar nog meer
woningen, zoodat aanvankelijk een
groot aantal personen dakloos dreig
de te worden. Bij stadgenooten en in
de omliggende gemeenten vonden
deze mervschen orfderdak voor korter
of langer duur. Een zeker aantal
kon een nieuwe woning huren, doch'
er blijft een groot gebrek aan woon
ruimte. Daarom zal men ook een
plan voor het stichten van noodwo
ningen aan den regeerlngs-commis-
saris voorleggen. De teekeningen zijn
resds gereed. Behalve bedrijf «moge
lijkheid en woning zijn vele personen
ook alle meubels, kleeren enz. kwijt
Een plaatselijk en een provinciaal
comité zijn in voile actie om daarin
voorloopig te voorzien. Zij zijn daar
toe in staat door de groote hoeveel
heden van allerlei artikelen, dieniet
alleen in Zeeland zelve, maar ook
verre buiten de provinciale grenzen
bijeen gezameld zijn of worden.
Geldelijke, steun komt van vele
zijden b,nnen erf te Middelburg werd
op één dag bij een straateollecte ruim
3000 opgehaald.
ln de Lange Delft, Middelburgs
hoofdstraat. Deze stond bijna zonder1
eenigen steun, uocn is zelf weinig
beschadigd Men heeft nu voor den
gevel een breede, hooge stelling ge
plaatst, die van onder door een zware
betonbalk extra is beveiligd en van
achteren zijn stutten aangebracht.
Men metselt., nü steunmuren.
Het is te hopen, dat ook voor den
Abdijtor'en of Lange Jan en. voor de
béide genoemde en nog drie andere
verwoeste kerkgebouwen de gelden
voor den wederopbouw zullen te vin-
deh zijn.
Op dézen weg voortgaande, kan
het Opkomende geslacht over enkele
jaren de, vreemdelingen weer ont
vangen en wijzen op de energie
waarmede het verloren gega-ne' is
herwonnen.
Van hoog tot 'laag zijn velen bezig
zich aan dit mooie werk te geven,
maar geen hunner zal het ons euvel
duiden, als wij dit artikel besluiten
met een wbord van bijzondere waar
deering voor wbt de burgemeester,
mr. dr. J. van Walré de Bordes,
in deze tijden deed en doet voor de
stad, die hem in het jaar. dat hij nu
aan haar hoofd staat, zoo bijzonder
lief is geworden.
Herstelplannen
Zooals men weet, heeft de gemeen1-
tebouwmeester, jhr. ir. dé Ranitz
met den directeur van. gemeentewer
ken een voorloopig herstelplan gé-
maakt, waarby met behoud van hei
typische karakter van de stad, op
velerlei gebied veranderingen en ver
beteringen kunnen komen.
Zoo zal gezorgd worden, dat het
herstelde stadhuis nog beter zal kun
nen worden bewonderd en dat het in
een meer passende omgeving komt
te staan.
De ook voor herstel reeds aange
wezen Abdijgebouwen met aangfen-
zende Koor- en Nieuwe Kerk en'Ab
dijtoren zullen geheel vrij komen te
liggen in een passende omgeving van
parken enz. Sommige geheel verniel
de straten zullen ook in het belang
van het verkeer een anderen loop
krijgen, maar men wil voorkomen,
dat men rechte, breede boulevards
krijgt, die ir* strijd zouden zijn met
het oude karakter der stad.
Wij schreven over de "gebouwen,
die aan Middelburg een algemeene
bekendheid geven: het Stadhuis en
de abdijgebouwen. Voor beide is de
rijkscommissie voor de monumenten*
zorg en de rijksgebouwendienst pa
raat en reeds aan den arbeid om wat
er neg van staat en dat is bij
beide monumenten nog vry wat
voor verder verval te behoeden Dit
is ook geschied met den prachtigen
gevel van de provinciale bibliotheek
Ook Vlissingen heeft door den oor
log geleden. Vooral het z.g. Eiland
heift het moeten ontgelden, maar dé
gevolgen zijn toch niet zoo, dat men
er door ontmoedigd is. Integendeel,
ook Vlissingen ziet de toekomst met
vertrouwen ter-.emoet. Zoo heeft b.v
de scheepswerf De Schelde veel gele
den. maar men kan doorwerken en
al z jn er orders geannuleerd, men
verwacht daartegenover nieuwe op
drachten voor de verloren gegane
schepen van den provincialen Stoom-
tootdienst en van het Nederlandsche
loodswezen, voor bruggenbouw, als
mede vcor schepen, machine- én ke-
telinstallaües voor elders. Thans
v/orden dan ook de arbeiders weer
dagelijks in groepen aangenomen en
men verwacht, dat spoedig de laatste
man weer aan lijft, werk zal zijn.
De dire""? <'"n d'n "-pv Stcom-
bootdienst tracht met alle middelen
daarbij gesteund door de Duitsche
militaife overheid, zoo snel mogelijk
de communicatie met Breskens en
overig Zeeuwseh Vlaanderen te her
stellen. Daartoe zuilen noodschepen
worden gecharterd.
In overleg met de betrokken In
stanties zijn ook de wachtgeld-uit-
keeringen van het personeel der
Stoomvaartmaatschappij ..Zeelapd
en het bunkerstation der Steenkolen
Handelsvereemging weer geregeld
waarbij verwacht wordt, dat ook die
bedrijven den langsten tijd stil gele
gen zullen hebben, vooral nu door de
sue sssen der Duitsche weermacht
en het bezetten der geheele Noord
zeekust van Scandinavië tot Frank
rijk, er tusschen de Noorsche, Zweed-
sche. Duitsche. Nederlandsche en
Belgische havens weer een drtik
scheepvaartverkeer mag worden ver
wacht voor het vervoer van produc
ten, materialen en grondstoffen.
Loodsen ah politie-agenten
Door gebrek aan scheepvaart, sche
pen en materiaal, is de dienst van
het loodswezen, thans nog ernstig ge
stagneerd. i>a\rom ziet men thans
de loodsen in vlissingen dienst doen
als hulp-poliife.
Het personenvervoer der spoor
wegen is nog steeds tot Bergen op
Zoom versperd. Het verkeer met Bra
bant, Limburg en de Noordelijke pro
vinciën geschiedt per au-obus vla
Goes.
De goederendienst der spoorwegen
schijnt thans tot Kruiningen intact
te zijn. Voor he- personenverkeer is
Zecuwsch-Vlaanderen tot heden al
leen door Zeeland bereikbaar over
Goes via een bootverbinding Hoede-
kenskerke—Neuzen.
De openbare diensten van rijk, pro
vincie en gemeente zijn vrijwel alle
weer normaal in de eigen gebouwen
op gang. Op lofwaardige wijze heeft
het overheidspersoneel zich in deze
zeer zware dagen van haar vaak
bovenmenschèlijke '-aak gekweten.
Thans Vindt het werk daar onder
hoogen druk plaats.
/--Hét-aantal dooden en gewonden
is, gezien de vreeseiijke vernie
lingen, gelukkig opmerkelijk klein
gebleven en bedraagt ten hoogste
vijf en twintig.
Door het krachtig en practisch op
treden van den wethouder voor so
ciale zaken, A. Ronije, bijgestaan door
den directeur van het distributiebe
drijf met zijn staf, is de levensmid
delenvoorziening in al deze weken,
zelfs onder eenige evacuaties door,
uitstékend geweest. Tijdig getroffen
maatregelen, zooals 't wegvoeren van
voorraden uit gevaarlijk gelegen win
kels, alsmede tijdig gedane inkoopen,
hadden een .langdurig gemis aan con
tact met overig Nederland kunnen
doorstaan, vooral nu de landbouw
producten binnenkort eveneens een
goeden oogs* beloven.
In een géést van goede saamhoo-
righeid en een sterk sociaal gemeen
schapsbesef, heeft de bevolking van
Walcheren aan de onheilen het hoofd
geboden.
Bezield met dien zelfden geest,
hoopt zij ln vredige «pst het werk van
den wederopbouw zoiï snel en krach
tig mogelijk te kunnen helpen pt-
vorderen.
HET MOET wrr ZIJN MET ORDE
VERSTORINGEN
In den voltallig bijeengekomen ge
meenteraad van Amsterdam heeft de
burgemeester, dr. W. de Vlugt, een
korte op:ningsrede gehouden, waarin
hy d.m. de aandacht vestigde op de
houding der burgery in deze voor
haar zoo buitengewoon gewichtige
tijdsomstandigheden, welke houding
aanspraak hééft op groote waardee
ring, Aan voorspellingen waagt spr.
zich niet en in de toekomst vermag
hij niet te zien. Maar loch mag het
oog niet gesloterf worden voor hét
feitf dat ondanks de bemoeiingen der
Overheid, om dit te vóórkomen, moei
lijkheden zwaarder dan thans
te duchtèn zijn, moeilijkheden, die
ons thans reeds met zorg vervullen.
Spr. hoopt dat ook irf moeilijker da
gen dan wy thans beleven, die rust
ên die zin vöof orde de burgery in
het algemeen zullen bhjven kenmer
ken.
Verhelen wilde spr. niet, dat er en
kelen zijri, die het er op gezet schij
nen te hébben,- de rust en orde te
verstoren, enkelen, die bovendien van
de gedachte schijnen uit te gaan, dat
er verschil van inzicht bestaat tus
schen de Duitsche autoriteit en de
gemeentelijke Overheid over hetgeen
oiRler rust en openbare orde dient te
worden verstaan. Die meening nu is.
naar spr. bij meer dan één' gelegen
heid is gebleken, volstrekt onjuist en
daarom meende hij die personen ern
stig te moeten waarschuwen, ten
einde te voorkomen, dat zij, op voor
hen minder aangename wijze, er aan
herinnerd worden, dat het door hen
ingenomen standpunt onnouooaar en
ontoelaatbaar is.
wy beleven bange en zware tijden
aldus de burgemeester, maar hoe
bang en zwaar ook, wy zijn ons klaar
bewust van de taak, ons toevertrouwd
Die taak hopen wij in staat te zijn te
blijven vervullen, niet door een ka-
rakterlooze serviliteit te toon en,
waarvoor niemand achting heeft,
maar door een vastberaden plichts
betrachting, die zich ook kenmerkt
door stipte en getrouwe nakoming
van hetgten in de verordeningen van
de Duitsche autoriteiten en in onze
wet en verordeningen is voorgeschre
ven of vastgelegd.
JONGETJE DOODGEREDEN
Op de Vailiantiaan in Den Haag is
het 8-jarige jongetje P. J. v. W. door
een vrachtauto overreden en zoo
gewond, dat het kiad korten
tijd later overleed.
As. nacht van 22.05 tot 5.14 u.
TOEPASSING WACHTGELD
REGELINGEN
De directeur van den rijksdienst
der werkloosheidsverzekering en ar
beidsbemiddeling deelt mede, dat
blijkens gegevens, verzameld door
het Centraal Bureau voor de Statis
tiek, het aantal leden van gesubsidi
eerde verecniglngen met werkloozen-
kas in de week van 6 t.m. 11 Mei 1940
bedroeg 600.933, waaronder 75 671
landarbeiders. Op deze pernonen is
van toepassing de regeling der werk
loosheidsverzekering, vervat ki het
werkloosheidsbesluit 1917.
Van de 525.262 verzekerden zonder
de landarbeiders Was 14.9 pet. de ge
heele week werkloos (tn de vorige
verslagweek, 22 t.m. 27 April, 14,8 pet
Een gedeelte van de week was werk
loos 3,7 pet. (vorige verslagweek 1,9
pet.) Kennelijk weerspiegelt zich in
dit cijfer de werkloosheid, die in de
laatste dagen dezer week is aange
vangen.
Brengt men hen, die een gedeelte
der week werkloos waren, voor een
gedeelte, (dus voor 2 dagen werkloos
heid) in rekening, dan verkrijgt men
het-werkloosheidspercentage 16,1 i vo
rige verslagweek 15.4).
In verband met den huidigen toe
stand 'wordt hoe langer rfoe meer
door werkgevers gebruik gemaakt van
de mogelijkheid om met subsidie van
c'e overheid wachtgeldregelingen ln
het leven te roepen, om het dienst
verband met het personeel, voorzoover
het niet, of niet volledig werx heeft,
te behouden. ZeffS door zeer groote
Nederlandsche ondernemingen wordt
thans van dezè mogelijkheid gebruik
gemaakt.
i
VERBAZING OP T DEPARTEMENT
Toen éen der moeders van de 263
cadetten, die bij de Kon. Militaire
Academie te Breda voor den Indi-
schen dienst werden opgeleid, zich
gisteren op het departement van
Defensie vervoegde tot het verkrijgen
van nadere inlichtingen over het
heenzenden van haar zoon. toonde
men zich verbaasd over den inhoud
van een circulaire, door den gouver
neur van de K M A. tot de ouders en
v logden gericht. Daarin werd
o. m. (medegedeeld, dat de
mil/taire opleiding niet zal
moteen worden voortgezet
De Jnhoud van deze circu
laire was den secretaris
generaal van het departe
ment van Defensie niet be
kend.
Terwijl de z.g. Indische cadetten
niet aan den oorlog hebben mogen
deelnemen zij werden zoolang in
Haarlem ondergebracht waren de
cadetten in opleiding voor pet Neder
landsche leger wel bij den troep on
dergebracht Zy vertoeven, voorzoo
ver zy niet geïnterneerd, gedood of
gewond werden, aldaar nog en zullen
daar vooralsnog blijven, omdat zy
behooren tot het beroepsleger.
Alle 263 Indische cadetten zijn
weggezonden. Velen hunner loopen
thans ln burger rond, zonder dat zij
weten wat hun toekomst zal zijn Men
kan zich de onrust van ouders en
voogden voorstellen, die plotseling de
carrière van deze 263 befiepsmihtaf-
ren zien afgtbroken. Uiterlijk 15 Juni
zoiiden ouders of voogden een vra-
geniyst moeten beantwoorden Daarin
werrdt o m. gevraagd of de betrokkene
een burgerwerkkring kan verkrijgpn:
of een opleiding daarvoor kan vol
gen, dan wel of hij met steun van
familie in zijn eigen levensonderhoud
kan voorden. En tenslotte wordt ge
vraagd of de betrokkene wenscht ge
bruik te maken van een eventueele
opleiding voor een burgerlek beroep
door leeraren van de K M A (voor de
Technische Hkogeschool of civiele
administratie™
Een der meest bevoegde departe
mentsambtenaren op dit gebied ver
klaarde echter, dat het^ onverstandig
zou zyn deze vragen zór.der meer te
beantwoorden. In bevestigenden zin
althans, zou zulks beteelcenen. dat de
betrokkene zijn verbintenis verbreekt
en in dat geval geen enkele aa-'spraak
meer zou kunnen doen gelden
Op zeer korten termijn zal dus te
dien aanzif n van de allerhoogste in
stantie in overleg met dan Rijks
commissaris een mededeeling moe
ten worden openbaar gemaakt, waar
bij den betrokkenen een definitieve
richtlijn wordt gegeven, zoodat men
de zekerheid krijgt, wat men te doen
heeft.
ARBEID WORDT VOORTGEZET
De directeur van den veesrtsenij-
kundigen dienst, prof. dr. Berger
heeft enkele dagen geleden in een
rondschrijven een opwekkend woord
gericht tot de provinciale gezond
heidsdiensten^jvoor vee, om hun ar
beid niet te onderbreken, doch dezen
ook onder de huidige omstandigheden
met volharding vcort te zetten en
zoo mogelijk zelfs uit te bouwen.
Tevens werd hierin medegedeeld,
dat vanzelfsprekend op de volle me
dewerking van den directeur en de
inspecteurs-districtshoofden van den
veeartsenijkundigen dienst kon wor
den gerekefid, terwijl de inspecteur
in algemeenen dienst, de heer 't
Hooft, als voorheen geheel ter voor
lichting van de organisaties ter be
schikking is.
V ul hoe groot belang de werk
zaamheden van bovengenoemde pro-
vineiale organisaties geacht mogen
worden en tot welke resultaten deze
hebben gelekt moge blijken uit de
cijfers b:treffende de -vrijwillige tu-
cereulpsebestrijding onder het rund
vee, welke om. door deze vereeni-
gingen wordt gevoerd.
Van 1 Mei li 38 tot en met 30 April
1939 werden m t financieelen steun
van het Rijk, aismede van de con-
sumptiemelkcentrale. de fit Cen
met de technische voorljchting van
den veeartsenijkundigen dienst, de
veebeslagen van 38 200 veehouders,
omvattende 810 000 gebruiksrunderen
op tuberculose onderzocht, waarbij
niet grinder dan 21 870 veebesiagen
vrij van tuberculose werden bevon
den.
RÏJWTELVERVOER PER SPOOR
De Nederlandsche Spoorwegen heb
ben thans ook weer de mogelijkheid
opengesteld tot rechtstreekse he be
vrachting van rijwielen naar en van
verschillende stations, welke slechts
bereikbaar zijn door overzetting per
veerpont e.d. onderweg.
Dit beteekent, dat het vervoer van
de fiets over het geheele traject op
één kaart, dus voor' één prijs ge
schiedt. De reizigers moeten zelf voor
de overbrenging van het rijwiel zor
gen Zij kunnen het rywiel» aan het
station, waar het wordt uitgeladen,
in ontvangst nemen, tegen afgifte
van het ontvangstbewijs Het merk
moet aan het rijwiel bevestigd blij
ven. 1
Na overzetting moet de reiziger het
rijwiel op denzelfden dag aan het op
den anderen «ever gelegen station
ter doorzending aanbieden en daarbij
zijn plaatsbewijs tooncn. Dit laatste
station geeft dan een kpsteloos tewija
af voor het verdere veevoer Tus
schen de stations Hattemerbroek—
Zwolie, DordrechtSliedre '.it en
WaardenburgDen Bosch v v ge
schiedt de overbrenging kosteloos
door de Nederlandsche Sjjooiwegen.
Uiteraard zal bij een groot aantal rij
wielen eenige vertraging mei steeds
kunnen worden vermeden. De reizi
gers kunnen echter ook zelf tusschen
deze stations voor de overbrenging
zorgdragen op de voren omschreven
wyze. 1
20 JUNI VOOR HET HAAGSCHE IK»
Naar wy vernemen is de behande
ling van de mak betreffende den
moord te Leidschendam, waarin de
verdachte R. Albers door de Haag-
sche rechtbank tot levenslange ge
vangenisstraf was veroordeeld en
welke morgen in hooger beroep
voor het Haagsche Gerechtshof zou
dienen, uitgesteld tot Vrijdag'""» jun)
TRAMBOTSING IN DE HOOFDSTAD
Bestuurder staat terecht
Op 21 Januari gebeurde te Amster
dam een verkeersongeluk, waarby
drie personen werden gewond. Een
tramtrein van, de N.Z H TJt kwam, in
botsing met een bijwagen van lijn 3
van de gemeentetram op de kruising
van de De Clerckstraat en de Bil-
derdijkstraat.
Gisteren stond de wagenvoerder
van de N Z.H.T.M. terecht wegens het
veroorzaken van letsel door schuld.
Bij het ongeluk wasi n.l. de conduc
teur van den bijwagen der gemeente
tram op straat geslagen, een passa
gier had een hersenschudding opge-
loopen en een 'tweede was met een
schouderfractuur opgenomen.
Ir. K. W. G. J. Stoffels, die als des
kundige werd gehoord, was in zijn
rapport tot de conclusie gekomen, dat
de schuld aan 't ongeluk bij verd. lag.
De wagenvoerder voerde te zijner ver
dediging aan, dat zijn tram doorge
gleden was, doordat de baan zeer
glad was en het licht sneeuwde.
De Officier van Justitie, mr. A. S. de
Muinck Keizer, vorderde f35 boete,
subs. 35 dagen hechtenis.
De verdediger, mr. M. Witlox, be
pleitte vrijspraak.
VADER EN ZOON STAAN TERECHT
Gedurende de tweede helft van
1938 en Januari 1939 heeft een inwo
ner van Waddinxveen, de 31-jarige
oi.ehandelaar A. B er te Zevenhuieen
een geheime distilleerderij op na ge
houden. Het toestel bevond zich in de
schuur van zijn vader, den 65-jarigen
veehouder S. 3.
Beiden moesten thans voor de Rot-
terdamsche rechtbank terecht staan.
A. B. terzake van het misdrijf en B.
B. wegens medeplichtigheid.
De vader beweerde echter, nooit ge
weten te hebben, dat zijn zoon een
distilleerderij had. Hij had hem een
ceel van de schuur afgestaan voor
olie-onderzoekingen. Verder had hij
er zich niet meer mee bemoeid.
De zoon gaf toe, dat hij zich bezig
hield met het stoken van gedistil
leerd, doch hiertoe was hij. overge
haald door een reiziger uit Gouda,
den 22-jarigen G. A. R. v. d R. Hij
A B verkeerde in financieele
moeilijkheden. V d. R. had toen ge
zegd: Ga alcohol stoken. Er is veel
geld mee te verdienen. Zelfs slaagde
v. d, R. er in B. er toe over te halen
bij hem een toestel te koopen.
De rijksadvocaat, mr. J J. van
W a 1 s u m, zeide. dat het ef hier al
leen om gaat, of de vader geweten
heeft, dat zijn zoon er een dergelijk
bedrijf op na hield.
Spr. achtte v. d R in deze zaak
den hoofdschuldige. Vader B. ver
dient volgens spr geen gevangenis
straf. Met toepassing van de geld
boete wet adviseerde spr. tot 't opleg
gen van f 100 boete, te vervangen
door een maand hechtenisstraf, ge-
eischt door den Officier van Justitie,
mr. baron van Dedem. Tegen A.
vroeg de rijksadvocaat verbeurdver
klaring van de goederen, terwijl de
Officier dne maanden gevangenis
straf voor elk feit eischic.
Hierna moest v. d. R. zich ver
antwoorden. aan wien ten iaste was
gelegd, dat hy had uitgelokt dat A.
een distillcertoestel voorhanden had
gehad
De Officier e lachte voor de uitlok
king en het vervoer vier maanden en
voor de medeplichtigheid twee maan
den gevangenisstraf.
NED. HERV. KERK
Beroepen; tf> Herkingfn <-n te Put-
terahoek (tfrez.), A. A. Ko< !baa* te
Huizen (N FI.); te Hn*kerhorne (toez.)
grand. A M van <ler Neut, hnlppred. te
Rotterdam ftralmpen
('HR. OERKF. KERK
Bedankt v..»»r Teuge-Zutphen. J. M.
Viseer te MidyroJ,da (Old ambt).
BAPTIST!? GEMEENTE
Beroepi li te Stavoren, tand G.
Yegteï te Ter Ap< I
BON No 70: 1 K.G. sbiktr
(geldig tot en met 27 Juni).
BON No. 69: i ons thee of i
pond koffie (geldig tot en met
5 Juli).
DIRECTIE NED. BANK
i Op de agenda van de op 1 Juli a s.
te pouden vergadering van aandeel-
-h" ders van de Nederlandsche Bank
1 staaals eenig punt vermeld de be
noeming van een directeur. Als num
mer én staat op de voordracht prof.
mr. A M de Jong, thans onderdirec
teur van de Bank.