I Ook de Zeeuwen pakken aan r* tweede blad Wederopbouw en herstel van het normale leven LEGER EN VLOOT De Indische Cadetten KERK EN SCHOOL BINNENLAND DONDERDAG 13 JULI 1940 J8000 Man aan het werk in Rotterdam 'Opruimingsarbeid vlot steeds beter MET VERTROtTWEN DE TOEKOMST TEGEMOET Aantal slachtoffers te Vlissingen ten hoogste 25 Het vervoer van Vee doodelijk ongeval st^erborg 1» «le «-jarige schoor- ,H" Bond" nit Enschedé 5™ te"el» van de N.V. Uzergie- JJJto «mallleerfabriek „Vulcaans- *teiger *evallen. De werlee<t onmiddellijk. REDE BURGEMEESTER DE VLUGT Moeilijkheden te duchten De Lichtver(luistering DE WERKLOOSHEID Gezondheidi-diensten voor Vee Hun heenzenden van de Academie verwekt groote opschudding RECHTSZAKEN De Moord te Leidschendam Geheime Distilleerderij GELD EN GOEDEREN LEVENSMIDDELEN- DISTRIBUTIE ADVEKTEEKT IN DTT BLAD e PUIN-PROBLEMEN „Er begint nu eenige teekenlng te gomen ln het oprulmlngswerk in de jlaasstad. Wel stelt de buitengewone (Oivang van de werkzaamheden fcooge etschen aan de organisatie, paar het werk vlot steeds beter". Deze mededeeling werd ons gedaan ijoor den chef van de opruimings werkzaamheden, tr. C. Franx, die «ok vertelde dat thans niet minder gan achttienduizend mannen bij het juimingswerk zijn tewerk gesteld. Het aantal vrachtautos, dat puin rijdt, wissflt dagelijks, maar beweegt rich toch om de dertienhonderd!1 Waarschijnlijk zullen niet meer ar beiders worden aangenomen, omdat meti elkaar anders in den weg zou jpopen. Bovendien worden alle arbei der door tusschenkomst van de ar beidsbeurs aangenomen, zoodat de gemeentelijke technische dienst over deze kwestie geen zorgen heeft. Anders is het met 't puin vraagstuk, dat binnen enkele weken éen van de meest urgente moeilijkheden van Rot terdam Js geworden. Op het groote terrein langs de Rochuseenstraat kan men niet onbeperkt blijven doorgaan m»t puin storten. De hoeveelheid pun die per schip vervoerd wordt, is betreakeiijk klein, en de Schie is vrij wel gc*»mpt. Aan de Korte Kade is men bezig met het versterken van de oevers van den Kralingsehen Plas. Maar in dien plas zelf kan geen puin worden gestort, zelfs wanneer men deze oplossing, die van alle zijden protesten zou doen opkomen, zou wil len gebruiken. De bodem van den Idas bestaat n.l. pit veen en wanneer het zware puin daarop gestort zou worden, zou de puinlaag steeds meer wegzakken, ter wijl elders in den plas de bodem steeds meer omhoog zou komen. Jiet zou dus een werk worden, waarmede men nimmer vereed zou komen, en ir. franx ba estigde. dat de gemeente lijke technische di-nst dit plan zelfs nimmer heeft gehad' Momenteel is men bezig met het zoeken naar gelegenheden om het puin kwijt te raken, maar van vast staande plannen is nog geen sprake. De geruchten, dat bij het ruiminps- werk zooveel ongevallen zouden zijn voorgekomen, mee ten naar het rijk der'fabelen v.orJcn v_.zen. na tuurlijk komt het voor, wanneer men mot acht.ien duizend man werk zaam is. dat hier en daar eenige on gelukken plaats hebben. SCHERP TOEZICHT GEWEN«CHT De Nederlandsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren schrijft ons: Het vervoer van handelsvee over de lange trajecten, vooral Indien daarbij rivieren (bruggen) moeten worden ge passeerd, zal voorloopig op te groote bezwaren stuiten, om van regelmatig vervoer te kunnen spreken. Wei tracht men bij de voorre.nmtse brug gen, die onbruikbaar zijn gemaakt, door de pont de verbinding voor per sonen en goederen zooveel mogelijk te herstellen, maar voor het veevervoer met zijn aparte eischen is. hoezeer daaromtrent regelmatig overleg plaats heelt, neg geenszins een oplossing gevonden. De veeauto's krijgen alleen neg benzine voor re-evacuatiedoeleinden en voor het vervoer van slachtvee; tegen overtreding wordt streng ge waakt Handelsvee, -varkens en -paarden zullen dus alleen vervoerd kunnen worden over diverse korte trajecten per spoor, tram, boot, paar- dentractie of te voet. Het behoeft onder deze omstan digheden geen betoog, dat ter wille van handelsvoordeel, belanghebben den alles in het werk zullen stellen om toch vee te vervoeren en dat de vraag, in welke conditie de dieren dan over komen, daarbij op den achter grond zal treden, vooral als het ver voer aan derden wordt overgelaten. Do goede voorwaarden voor de die ven, zooals die in normalen tijd wa ven ontstaan, zullen dan wel heel vaak in het gedrang komen: hierbij kordt gedacht aan de bezwaren van' «et te vol of gemengd laden en aan oe eischen van goede verzorging en *an voederen, drenken en zoo noodig melken der dieren. Dat ook geïm proviseerd transport over rivieren alle aanaacht vereischt, spreekt van- ttlf De commissie vervoerbelangen van oe Nederlandsche Vereeniging tot Be- jeherming van Dieren heeft dan ook «J de eerste plaats de aandacht van •ideelingsbesturen en inspectiedien sten gevraagd voor het veevervoer in i?en plaats en omgeving, zooals dat «K>m wei extra toezicht zal ver- öschen OVERREDEN EN GEDOOD 18-jarige H. Lunenborg te Hoo- a«lJdoordat een paard, dat hij *ar <ie wel bracht, voor een passee- «eïa»»nauto srtirok en °P 1101 »loeg. «'a len en voor een der wielen te- gekomen, dat hem over het (Qd ging. De jongen was op slag BOUW VAÜ NOODWONINGEN Met het bezoek van dén. Rijkscom*- missaris-Ryksminister Seyss Inquart aan de hoofdstad van Zeeland is de belangstelling goor deze provincie sterk gestegen. Men wil- weten hoe de Zeeuw zich houdt na dé slagen van deri oorlog, die op zoo ongeluk kige wijze voor dit gewest verlengd werd, zoodat hier verwoestingen Ver den aangericht, toen bljnae geheel Nederland weer in vrede leefde, Het is nu rpim drie weken geleden dat Middelburg door een zwaar bom bardement, gepaard, gaande met een hevïgen brand, is geteisterd. Van**de honderden getroffen zakenlieden zijn er velen, die uit eigeninitiatief reeds weer hebben: aangepakt. Wij gouden niet kunnen telierf, hoevele winke liers zich in de behouden straten reeds een tijdelijlcen winkel hebben verz:kerd en daar reeds begonnen zijn hup clientele te helpen, voor zoover dit bij i>c.-_ri,i, t.efiiet co moeilijken aanvoer mogelijk is. Noodwinkels en -woningen Maar slechts een 'beperkt aantal getroffenen zal in een vast pand on derdak vinden en daarom kwam di rect de venseh naar noodwinkels op. Een der groot? kruideniersfirma s in Nederland gel 't voorbeeld en bouw de aan den Dam een flinke houten ncc a verkoopplaats. Wellicht zullen amlere groote za ken dit voorbeeld vólgen, maar men denkt ook aan hen, voor wie dit fi nancieel te 'z>vaor zou zijn. Daarom is thans een plan in han- d:n gesteld van den regserings- commhsaris voor den wederopbouw '*rn ovcrhfidsT**??^ cz don en op de kaden noodwinkels te stich ten. die dan aan gegadigde „uitge- branden" tegen billijken prijs zullen worden verhuurd. Veie winkeliers wachten met ongeduld op de resul taten van deze plannen.' Wij noemden hierboven een paar maal den Dam. Dit plein heeft in het leven van Middelburg plotseling een groote beteekenis gekregen. Bij de catastrophe van 17 Mei zijn op de markt met het stadhuis alle gebou wen op vijf na door het vuur ver nield. Het was dus te begrijpen, dat men daar geen markt meer kon hou den in enkele dagen heeft men toen van het plantsoen op den Dam een tegel vla', te gemaakt. Daarheen is de Dcnderdagsche markt verplaatst en ook de Zaterdagavcndmarkt, a Niet alle.n winkels gingen in groo- ten getale Verloren, maar nog meer woningen, zoodat aanvankelijk een groot aantal personen dakloos dreig de te worden. Bij stadgenooten en in de omliggende gemeenten vonden deze mervschen orfderdak voor korter of langer duur. Een zeker aantal kon een nieuwe woning huren, doch' er blijft een groot gebrek aan woon ruimte. Daarom zal men ook een plan voor het stichten van noodwo ningen aan den regeerlngs-commis- saris voorleggen. De teekeningen zijn resds gereed. Behalve bedrijf «moge lijkheid en woning zijn vele personen ook alle meubels, kleeren enz. kwijt Een plaatselijk en een provinciaal comité zijn in voile actie om daarin voorloopig te voorzien. Zij zijn daar toe in staat door de groote hoeveel heden van allerlei artikelen, dieniet alleen in Zeeland zelve, maar ook verre buiten de provinciale grenzen bijeen gezameld zijn of worden. Geldelijke, steun komt van vele zijden b,nnen erf te Middelburg werd op één dag bij een straateollecte ruim 3000 opgehaald. ln de Lange Delft, Middelburgs hoofdstraat. Deze stond bijna zonder1 eenigen steun, uocn is zelf weinig beschadigd Men heeft nu voor den gevel een breede, hooge stelling ge plaatst, die van onder door een zware betonbalk extra is beveiligd en van achteren zijn stutten aangebracht. Men metselt., nü steunmuren. Het is te hopen, dat ook voor den Abdijtor'en of Lange Jan en. voor de béide genoemde en nog drie andere verwoeste kerkgebouwen de gelden voor den wederopbouw zullen te vin- deh zijn. Op dézen weg voortgaande, kan het Opkomende geslacht over enkele jaren de, vreemdelingen weer ont vangen en wijzen op de energie waarmede het verloren gega-ne' is herwonnen. Van hoog tot 'laag zijn velen bezig zich aan dit mooie werk te geven, maar geen hunner zal het ons euvel duiden, als wij dit artikel besluiten met een wbord van bijzondere waar deering voor wbt de burgemeester, mr. dr. J. van Walré de Bordes, in deze tijden deed en doet voor de stad, die hem in het jaar. dat hij nu aan haar hoofd staat, zoo bijzonder lief is geworden. Herstelplannen Zooals men weet, heeft de gemeen1- tebouwmeester, jhr. ir. dé Ranitz met den directeur van. gemeentewer ken een voorloopig herstelplan gé- maakt, waarby met behoud van hei typische karakter van de stad, op velerlei gebied veranderingen en ver beteringen kunnen komen. Zoo zal gezorgd worden, dat het herstelde stadhuis nog beter zal kun nen worden bewonderd en dat het in een meer passende omgeving komt te staan. De ook voor herstel reeds aange wezen Abdijgebouwen met aangfen- zende Koor- en Nieuwe Kerk en'Ab dijtoren zullen geheel vrij komen te liggen in een passende omgeving van parken enz. Sommige geheel verniel de straten zullen ook in het belang van het verkeer een anderen loop krijgen, maar men wil voorkomen, dat men rechte, breede boulevards krijgt, die ir* strijd zouden zijn met het oude karakter der stad. Wij schreven over de "gebouwen, die aan Middelburg een algemeene bekendheid geven: het Stadhuis en de abdijgebouwen. Voor beide is de rijkscommissie voor de monumenten* zorg en de rijksgebouwendienst pa raat en reeds aan den arbeid om wat er neg van staat en dat is bij beide monumenten nog vry wat voor verder verval te behoeden Dit is ook geschied met den prachtigen gevel van de provinciale bibliotheek Ook Vlissingen heeft door den oor log geleden. Vooral het z.g. Eiland heift het moeten ontgelden, maar dé gevolgen zijn toch niet zoo, dat men er door ontmoedigd is. Integendeel, ook Vlissingen ziet de toekomst met vertrouwen ter-.emoet. Zoo heeft b.v de scheepswerf De Schelde veel gele den. maar men kan doorwerken en al z jn er orders geannuleerd, men verwacht daartegenover nieuwe op drachten voor de verloren gegane schepen van den provincialen Stoom- tootdienst en van het Nederlandsche loodswezen, voor bruggenbouw, als mede vcor schepen, machine- én ke- telinstallaües voor elders. Thans v/orden dan ook de arbeiders weer dagelijks in groepen aangenomen en men verwacht, dat spoedig de laatste man weer aan lijft, werk zal zijn. De dire""? <'"n d'n "-pv Stcom- bootdienst tracht met alle middelen daarbij gesteund door de Duitsche militaife overheid, zoo snel mogelijk de communicatie met Breskens en overig Zeeuwseh Vlaanderen te her stellen. Daartoe zuilen noodschepen worden gecharterd. In overleg met de betrokken In stanties zijn ook de wachtgeld-uit- keeringen van het personeel der Stoomvaartmaatschappij ..Zeelapd en het bunkerstation der Steenkolen Handelsvereemging weer geregeld waarbij verwacht wordt, dat ook die bedrijven den langsten tijd stil gele gen zullen hebben, vooral nu door de sue sssen der Duitsche weermacht en het bezetten der geheele Noord zeekust van Scandinavië tot Frank rijk, er tusschen de Noorsche, Zweed- sche. Duitsche. Nederlandsche en Belgische havens weer een drtik scheepvaartverkeer mag worden ver wacht voor het vervoer van produc ten, materialen en grondstoffen. Loodsen ah politie-agenten Door gebrek aan scheepvaart, sche pen en materiaal, is de dienst van het loodswezen, thans nog ernstig ge stagneerd. i>a\rom ziet men thans de loodsen in vlissingen dienst doen als hulp-poliife. Het personenvervoer der spoor wegen is nog steeds tot Bergen op Zoom versperd. Het verkeer met Bra bant, Limburg en de Noordelijke pro vinciën geschiedt per au-obus vla Goes. De goederendienst der spoorwegen schijnt thans tot Kruiningen intact te zijn. Voor he- personenverkeer is Zecuwsch-Vlaanderen tot heden al leen door Zeeland bereikbaar over Goes via een bootverbinding Hoede- kenskerke—Neuzen. De openbare diensten van rijk, pro vincie en gemeente zijn vrijwel alle weer normaal in de eigen gebouwen op gang. Op lofwaardige wijze heeft het overheidspersoneel zich in deze zeer zware dagen van haar vaak bovenmenschèlijke '-aak gekweten. Thans Vindt het werk daar onder hoogen druk plaats. /--Hét-aantal dooden en gewonden is, gezien de vreeseiijke vernie lingen, gelukkig opmerkelijk klein gebleven en bedraagt ten hoogste vijf en twintig. Door het krachtig en practisch op treden van den wethouder voor so ciale zaken, A. Ronije, bijgestaan door den directeur van het distributiebe drijf met zijn staf, is de levensmid delenvoorziening in al deze weken, zelfs onder eenige evacuaties door, uitstékend geweest. Tijdig getroffen maatregelen, zooals 't wegvoeren van voorraden uit gevaarlijk gelegen win kels, alsmede tijdig gedane inkoopen, hadden een .langdurig gemis aan con tact met overig Nederland kunnen doorstaan, vooral nu de landbouw producten binnenkort eveneens een goeden oogs* beloven. In een géést van goede saamhoo- righeid en een sterk sociaal gemeen schapsbesef, heeft de bevolking van Walcheren aan de onheilen het hoofd geboden. Bezield met dien zelfden geest, hoopt zij ln vredige «pst het werk van den wederopbouw zoiï snel en krach tig mogelijk te kunnen helpen pt- vorderen. HET MOET wrr ZIJN MET ORDE VERSTORINGEN In den voltallig bijeengekomen ge meenteraad van Amsterdam heeft de burgemeester, dr. W. de Vlugt, een korte op:ningsrede gehouden, waarin hy d.m. de aandacht vestigde op de houding der burgery in deze voor haar zoo buitengewoon gewichtige tijdsomstandigheden, welke houding aanspraak hééft op groote waardee ring, Aan voorspellingen waagt spr. zich niet en in de toekomst vermag hij niet te zien. Maar loch mag het oog niet gesloterf worden voor hét feitf dat ondanks de bemoeiingen der Overheid, om dit te vóórkomen, moei lijkheden zwaarder dan thans te duchtèn zijn, moeilijkheden, die ons thans reeds met zorg vervullen. Spr. hoopt dat ook irf moeilijker da gen dan wy thans beleven, die rust ên die zin vöof orde de burgery in het algemeen zullen bhjven kenmer ken. Verhelen wilde spr. niet, dat er en kelen zijri, die het er op gezet schij nen te hébben,- de rust en orde te verstoren, enkelen, die bovendien van de gedachte schijnen uit te gaan, dat er verschil van inzicht bestaat tus schen de Duitsche autoriteit en de gemeentelijke Overheid over hetgeen oiRler rust en openbare orde dient te worden verstaan. Die meening nu is. naar spr. bij meer dan één' gelegen heid is gebleken, volstrekt onjuist en daarom meende hij die personen ern stig te moeten waarschuwen, ten einde te voorkomen, dat zij, op voor hen minder aangename wijze, er aan herinnerd worden, dat het door hen ingenomen standpunt onnouooaar en ontoelaatbaar is. wy beleven bange en zware tijden aldus de burgemeester, maar hoe bang en zwaar ook, wy zijn ons klaar bewust van de taak, ons toevertrouwd Die taak hopen wij in staat te zijn te blijven vervullen, niet door een ka- rakterlooze serviliteit te toon en, waarvoor niemand achting heeft, maar door een vastberaden plichts betrachting, die zich ook kenmerkt door stipte en getrouwe nakoming van hetgten in de verordeningen van de Duitsche autoriteiten en in onze wet en verordeningen is voorgeschre ven of vastgelegd. JONGETJE DOODGEREDEN Op de Vailiantiaan in Den Haag is het 8-jarige jongetje P. J. v. W. door een vrachtauto overreden en zoo gewond, dat het kiad korten tijd later overleed. As. nacht van 22.05 tot 5.14 u. TOEPASSING WACHTGELD REGELINGEN De directeur van den rijksdienst der werkloosheidsverzekering en ar beidsbemiddeling deelt mede, dat blijkens gegevens, verzameld door het Centraal Bureau voor de Statis tiek, het aantal leden van gesubsidi eerde verecniglngen met werkloozen- kas in de week van 6 t.m. 11 Mei 1940 bedroeg 600.933, waaronder 75 671 landarbeiders. Op deze pernonen is van toepassing de regeling der werk loosheidsverzekering, vervat ki het werkloosheidsbesluit 1917. Van de 525.262 verzekerden zonder de landarbeiders Was 14.9 pet. de ge heele week werkloos (tn de vorige verslagweek, 22 t.m. 27 April, 14,8 pet Een gedeelte van de week was werk loos 3,7 pet. (vorige verslagweek 1,9 pet.) Kennelijk weerspiegelt zich in dit cijfer de werkloosheid, die in de laatste dagen dezer week is aange vangen. Brengt men hen, die een gedeelte der week werkloos waren, voor een gedeelte, (dus voor 2 dagen werkloos heid) in rekening, dan verkrijgt men het-werkloosheidspercentage 16,1 i vo rige verslagweek 15.4). In verband met den huidigen toe stand 'wordt hoe langer rfoe meer door werkgevers gebruik gemaakt van de mogelijkheid om met subsidie van c'e overheid wachtgeldregelingen ln het leven te roepen, om het dienst verband met het personeel, voorzoover het niet, of niet volledig werx heeft, te behouden. ZeffS door zeer groote Nederlandsche ondernemingen wordt thans van dezè mogelijkheid gebruik gemaakt. i VERBAZING OP T DEPARTEMENT Toen éen der moeders van de 263 cadetten, die bij de Kon. Militaire Academie te Breda voor den Indi- schen dienst werden opgeleid, zich gisteren op het departement van Defensie vervoegde tot het verkrijgen van nadere inlichtingen over het heenzenden van haar zoon. toonde men zich verbaasd over den inhoud van een circulaire, door den gouver neur van de K M A. tot de ouders en v logden gericht. Daarin werd o. m. (medegedeeld, dat de mil/taire opleiding niet zal moteen worden voortgezet De Jnhoud van deze circu laire was den secretaris generaal van het departe ment van Defensie niet be kend. Terwijl de z.g. Indische cadetten niet aan den oorlog hebben mogen deelnemen zij werden zoolang in Haarlem ondergebracht waren de cadetten in opleiding voor pet Neder landsche leger wel bij den troep on dergebracht Zy vertoeven, voorzoo ver zy niet geïnterneerd, gedood of gewond werden, aldaar nog en zullen daar vooralsnog blijven, omdat zy behooren tot het beroepsleger. Alle 263 Indische cadetten zijn weggezonden. Velen hunner loopen thans ln burger rond, zonder dat zij weten wat hun toekomst zal zijn Men kan zich de onrust van ouders en voogden voorstellen, die plotseling de carrière van deze 263 befiepsmihtaf- ren zien afgtbroken. Uiterlijk 15 Juni zoiiden ouders of voogden een vra- geniyst moeten beantwoorden Daarin werrdt o m. gevraagd of de betrokkene een burgerwerkkring kan verkrijgpn: of een opleiding daarvoor kan vol gen, dan wel of hij met steun van familie in zijn eigen levensonderhoud kan voorden. En tenslotte wordt ge vraagd of de betrokkene wenscht ge bruik te maken van een eventueele opleiding voor een burgerlek beroep door leeraren van de K M A (voor de Technische Hkogeschool of civiele administratie™ Een der meest bevoegde departe mentsambtenaren op dit gebied ver klaarde echter, dat het^ onverstandig zou zyn deze vragen zór.der meer te beantwoorden. In bevestigenden zin althans, zou zulks beteelcenen. dat de betrokkene zijn verbintenis verbreekt en in dat geval geen enkele aa-'spraak meer zou kunnen doen gelden Op zeer korten termijn zal dus te dien aanzif n van de allerhoogste in stantie in overleg met dan Rijks commissaris een mededeeling moe ten worden openbaar gemaakt, waar bij den betrokkenen een definitieve richtlijn wordt gegeven, zoodat men de zekerheid krijgt, wat men te doen heeft. ARBEID WORDT VOORTGEZET De directeur van den veesrtsenij- kundigen dienst, prof. dr. Berger heeft enkele dagen geleden in een rondschrijven een opwekkend woord gericht tot de provinciale gezond heidsdiensten^jvoor vee, om hun ar beid niet te onderbreken, doch dezen ook onder de huidige omstandigheden met volharding vcort te zetten en zoo mogelijk zelfs uit te bouwen. Tevens werd hierin medegedeeld, dat vanzelfsprekend op de volle me dewerking van den directeur en de inspecteurs-districtshoofden van den veeartsenijkundigen dienst kon wor den gerekefid, terwijl de inspecteur in algemeenen dienst, de heer 't Hooft, als voorheen geheel ter voor lichting van de organisaties ter be schikking is. V ul hoe groot belang de werk zaamheden van bovengenoemde pro- vineiale organisaties geacht mogen worden en tot welke resultaten deze hebben gelekt moge blijken uit de cijfers b:treffende de -vrijwillige tu- cereulpsebestrijding onder het rund vee, welke om. door deze vereeni- gingen wordt gevoerd. Van 1 Mei li 38 tot en met 30 April 1939 werden m t financieelen steun van het Rijk, aismede van de con- sumptiemelkcentrale. de fit Cen met de technische voorljchting van den veeartsenijkundigen dienst, de veebeslagen van 38 200 veehouders, omvattende 810 000 gebruiksrunderen op tuberculose onderzocht, waarbij niet grinder dan 21 870 veebesiagen vrij van tuberculose werden bevon den. RÏJWTELVERVOER PER SPOOR De Nederlandsche Spoorwegen heb ben thans ook weer de mogelijkheid opengesteld tot rechtstreekse he be vrachting van rijwielen naar en van verschillende stations, welke slechts bereikbaar zijn door overzetting per veerpont e.d. onderweg. Dit beteekent, dat het vervoer van de fiets over het geheele traject op één kaart, dus voor' één prijs ge schiedt. De reizigers moeten zelf voor de overbrenging van het rijwiel zor gen Zij kunnen het rywiel» aan het station, waar het wordt uitgeladen, in ontvangst nemen, tegen afgifte van het ontvangstbewijs Het merk moet aan het rijwiel bevestigd blij ven. 1 Na overzetting moet de reiziger het rijwiel op denzelfden dag aan het op den anderen «ever gelegen station ter doorzending aanbieden en daarbij zijn plaatsbewijs tooncn. Dit laatste station geeft dan een kpsteloos tewija af voor het verdere veevoer Tus schen de stations Hattemerbroek— Zwolie, DordrechtSliedre '.it en WaardenburgDen Bosch v v ge schiedt de overbrenging kosteloos door de Nederlandsche Sjjooiwegen. Uiteraard zal bij een groot aantal rij wielen eenige vertraging mei steeds kunnen worden vermeden. De reizi gers kunnen echter ook zelf tusschen deze stations voor de overbrenging zorgdragen op de voren omschreven wyze. 1 20 JUNI VOOR HET HAAGSCHE IK» Naar wy vernemen is de behande ling van de mak betreffende den moord te Leidschendam, waarin de verdachte R. Albers door de Haag- sche rechtbank tot levenslange ge vangenisstraf was veroordeeld en welke morgen in hooger beroep voor het Haagsche Gerechtshof zou dienen, uitgesteld tot Vrijdag'""» jun) TRAMBOTSING IN DE HOOFDSTAD Bestuurder staat terecht Op 21 Januari gebeurde te Amster dam een verkeersongeluk, waarby drie personen werden gewond. Een tramtrein van, de N.Z H TJt kwam, in botsing met een bijwagen van lijn 3 van de gemeentetram op de kruising van de De Clerckstraat en de Bil- derdijkstraat. Gisteren stond de wagenvoerder van de N Z.H.T.M. terecht wegens het veroorzaken van letsel door schuld. Bij het ongeluk wasi n.l. de conduc teur van den bijwagen der gemeente tram op straat geslagen, een passa gier had een hersenschudding opge- loopen en een 'tweede was met een schouderfractuur opgenomen. Ir. K. W. G. J. Stoffels, die als des kundige werd gehoord, was in zijn rapport tot de conclusie gekomen, dat de schuld aan 't ongeluk bij verd. lag. De wagenvoerder voerde te zijner ver dediging aan, dat zijn tram doorge gleden was, doordat de baan zeer glad was en het licht sneeuwde. De Officier van Justitie, mr. A. S. de Muinck Keizer, vorderde f35 boete, subs. 35 dagen hechtenis. De verdediger, mr. M. Witlox, be pleitte vrijspraak. VADER EN ZOON STAAN TERECHT Gedurende de tweede helft van 1938 en Januari 1939 heeft een inwo ner van Waddinxveen, de 31-jarige oi.ehandelaar A. B er te Zevenhuieen een geheime distilleerderij op na ge houden. Het toestel bevond zich in de schuur van zijn vader, den 65-jarigen veehouder S. 3. Beiden moesten thans voor de Rot- terdamsche rechtbank terecht staan. A. B. terzake van het misdrijf en B. B. wegens medeplichtigheid. De vader beweerde echter, nooit ge weten te hebben, dat zijn zoon een distilleerderij had. Hij had hem een ceel van de schuur afgestaan voor olie-onderzoekingen. Verder had hij er zich niet meer mee bemoeid. De zoon gaf toe, dat hij zich bezig hield met het stoken van gedistil leerd, doch hiertoe was hij. overge haald door een reiziger uit Gouda, den 22-jarigen G. A. R. v. d R. Hij A B verkeerde in financieele moeilijkheden. V d. R. had toen ge zegd: Ga alcohol stoken. Er is veel geld mee te verdienen. Zelfs slaagde v. d, R. er in B. er toe over te halen bij hem een toestel te koopen. De rijksadvocaat, mr. J J. van W a 1 s u m, zeide. dat het ef hier al leen om gaat, of de vader geweten heeft, dat zijn zoon er een dergelijk bedrijf op na hield. Spr. achtte v. d R in deze zaak den hoofdschuldige. Vader B. ver dient volgens spr geen gevangenis straf. Met toepassing van de geld boete wet adviseerde spr. tot 't opleg gen van f 100 boete, te vervangen door een maand hechtenisstraf, ge- eischt door den Officier van Justitie, mr. baron van Dedem. Tegen A. vroeg de rijksadvocaat verbeurdver klaring van de goederen, terwijl de Officier dne maanden gevangenis straf voor elk feit eischic. Hierna moest v. d. R. zich ver antwoorden. aan wien ten iaste was gelegd, dat hy had uitgelokt dat A. een distillcertoestel voorhanden had gehad De Officier e lachte voor de uitlok king en het vervoer vier maanden en voor de medeplichtigheid twee maan den gevangenisstraf. NED. HERV. KERK Beroepen; tf> Herkingfn <-n te Put- terahoek (tfrez.), A. A. Ko< !baa* te Huizen (N FI.); te Hn*kerhorne (toez.) grand. A M van <ler Neut, hnlppred. te Rotterdam ftralmpen ('HR. OERKF. KERK Bedankt v..»»r Teuge-Zutphen. J. M. Viseer te MidyroJ,da (Old ambt). BAPTIST!? GEMEENTE Beroepi li te Stavoren, tand G. Yegteï te Ter Ap< I BON No 70: 1 K.G. sbiktr (geldig tot en met 27 Juni). BON No. 69: i ons thee of i pond koffie (geldig tot en met 5 Juli). DIRECTIE NED. BANK i Op de agenda van de op 1 Juli a s. te pouden vergadering van aandeel- -h" ders van de Nederlandsche Bank 1 staaals eenig punt vermeld de be noeming van een directeur. Als num mer én staat op de voordracht prof. mr. A M de Jong, thans onderdirec teur van de Bank.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 5