MM» VLISSINGENS CENTRALE DRAAIDE DOOR ER ZIJN WEER KOLEN VERKRIIGBAAR Welke Bon? 4> *JfA DINSDAG 2 JULI 1940 DE OPBOUWDIENST 12 MANNEN BLEVEN OP HUN P0ST VOORRANG AAN CEDE MOBILISEERDEN Het regende bommen en granaten Hef Arbeidsfront Nog 10.000 Vluchte lingen in Frankrijk Autobussen^, gehuurd om hen te halen BRAND IN HOTEL TE AMERSFOORT Bovenverdieping uitgebrand NIEUW E REGELING Tot 1 October 20 procent van het jaarverbruik NA DEN BOMAANVAL OP HAARLEM begrafenis der slachtoffers Ktfril EN SCHOOL Lèvénsmiddelendistributie BROOD THEE OF KOFFIE SUIKER BAKMEEL PETROLEUM De Lichtverduistering A.s. nacht van 22.03 tot 5.26 uur. LEGER EN VLOOT Vice-Admiraal T. L. Kruys doodelijke val EERBIED VOOR DEN ARBEID f Majoor Breunese, die de leiding heeft gekregen van den opbouw dlenst, waarbij de nog onder de wa-' penen zijnde militairen emplooi zul len vinden, heeft aan een redacteur van de Arbeiderspers o.m. het vol gende verklaard: Het doe) van den opbouwdlenst is plus minus zestigduizend Nederland- ache Jongemannen, die nu nog on der de wapepen zijn, te beschermen tegen de werkloosheid, die hen 'tot slachtoffer zou maken, als zij in de burgermaatschappij zijn terugge keerd. De opbouwdlenst zal hun geest en hun lichaam krachtig houden. Wij zuHen den eerbied voor den arbeid bij hen aankweeken, geleidelijk, door middel van eenvoudige werkobjecten. maar daarnaast,, aangezien het Idéaal is, een gezonde ziel in een ge zond lichaam, Zullen wij hen licha melijk' oefenen en hen in staat stel len tot sport. Wat mij ertoe heeft gebracht, om mij voor dit werk'bes hikbaar te stél len, is rpyn drang om den man in deze, voor ons land zoo moeilijke tijden op te heffen, hem levensvreug de bij te brgngen en hem te maken tot eefi degelijk Nederlander, met een warm hart voor ons vade-land en voor onzen volksaard. Ik ben over tuigd, dat als ieder hieraan mee werkt, Nederland niet bevreesd be hoeft te zijn, nu niet en in de toe komst niet. Zet in de krant, dat ik een beroep doe op jongemannen, tfie [A den opboiiwdienst zullen treden, soldaten, onderofficieren en jonge luitenants, om de beteekenis te be grijpen van het werk, dat wij gaan ondernemen en dat van hooge waar de is voor ops nationale voortbe staan. De leiding van het werk berust bij jonge menschen, d.w.z. jong van hart Ons werk ls van hoöge waarde maar ik ben óók overtuigd, dat, als niet ieder weldenkend Nederlander hieraan meedoet, wij zelf groote schade aan het doel, dat ik noemde zullen toebrengen, .Wij moeten, kunnen en zullen een eensgezinde natie worden. Maar daarvoor moet héél hard worden ge werkt. Wij zullen dit deen onder de, zinspreuk: Arbeid Adelt. Zet dit er vooral in: Wij ntoeten bij d.e men schen aankweeken waardeering voor tden arbeid, gehoorzaamheid, zin voor Jorde en nethe'd, in één woord: tucht. Tenslotte verklaarde majoor Breu- nese, dat het niet In de bedoeling ligt, dat het burger-element in de leiding van den opbouwdienst een vertegenwoordiging van beteekens krijgt. Wel zal de opbouwdienst/een veelvuldig en nauw contact mpf al lerlei burgerinstanties onderhouden BIJ DE INDIENSTNEMING VAN PERSONEEL De aandacht wordt erop gevestigd dat door samenwerking van de afdee- lingen voor militaire zaken en de ar beidsbeurzen in de verschillende ge meenten, deze laatste de beschikking hebben over alle gegevens.inzake nee niet gedemobiliseerde werkkrachten die voor den arbeid in loondienst in aanmerking komen.Werkgevers, die dus bij indienststelling van nieuw per soneel aan beschjkbare gemobiliseerde werkkrachten den voorrang wenschen te verleenen, kunnen zich tot -ie orga nen van arbeidsbeurzen wenden, welke dan de gevraagde krachten kunnen bemiddelen. Verwacht mag vcorden, dat veie werkgevers van deze bemiddeling ge bruik zullen maken. Immers de mo- reele verplichting, welke de maat schappij tegenover het gemobiliseerde deel der bevolking heeft, mag met recht doen verwachten, dat de werk gevers hun aandeel in drze verplich ting zullen nakomen, aour bij indienst neming van nieuw personeel aan bër schikbare gemobiliseerde werkkrach ten voorrang te verleenen. MOTORBRANDSTOF VOOït DIf RIJKSPOLITIE De secretaris-tgeneraal, waarnemend hoofd van het departement van Han del, Nijverheid en Scheepvaart maakt bekend, dat de voor Nederlandsche militairen in de rechtmatige uitocfe- ninjjéóan hun dienst geldende uitzon dering op het in de motorbrandstof beschikking 1940 no. 1 neergelegde verbod tot het koopen en verbruiken van motorbrandstof eveneens geldt voor de ambtenaren der rijkspolitie. Deze ambtenaren kunnen tegen in levering van zgn. blauwe bonnen de noodige motorbrandstof betrekken. MELDINGSPLICHT VOOR NIET-AKISCHE VREEMDELINGEN Te Amsterdam Je hoofdcommissaris van politie te Amsterdam \heeft bepaald dat alle niet-arische ïïreenjidïïingen, die tes- schen Januari 1933 en 1 Maart 1938 Duitschland hebben verlaten er. thans hun woon- of verblijfplaats hebben In de gemeente Amsterdam, zich bij hem moeten melden. PAARD OP HOL Vijf gewonden Op de Rozengracht te Amsterdam is een voor een wagen gespannen paard, dat schrok van het fluitsignaal der Kaarlemsche tram, op hol geslagen Het dier sprong dwars door een file wielrijders, van wie er versc'nt.dében kwamen te vallen, terwijl ook de voer man tegen den grond werd geslingerd. Behalve de voerman B., werden nog vier personen gewond. „ZOO DOEN WIJ DAT IIIER" Een stoker van de Provinciale Zeeuwsche Electriciteits Maatschap pij heeft aan de „Prov. Zeeuwsche Crt." een én ander verteld van zijn indrukken uit den oorlogstijd, toen dit geweldige bedrijf, dat heel Zee land van stroom voorziet, draaiend verd gehouden. Heel Vlissingen was geëvacueerd, lederen dag en iederen nacht ver wachtte men een luchtaanval. Twaalf man waren alleen overgebleven in de verlaten stad en werkten daar in het groote. holle gebouw, dat dreunde en daverde van het geweld der licht en kracht opwekkende machines. Ruim 29 millioen kilowatt jaagt er per Jaar door de"netten van de P.Z. E,Mf#850 Man werken er. 725 K.M. meeJ het hoogspanningsnet en haast llllöö K M. bet laagspanningsnet! Hui zen, winkels, f»l|phken. hosp.lalen en gemeentebedrijven, zij konden de P.Z.E M. niet? missen. De P.Z.E.M, moest doordraaien. Eu ze draaide door. dag en nacht, vlieg tuigen of niet, bombardementen of niet. Een elven signaaldienst waar schuwde als er gevaar dreigde en de 12 man, die de wacht hadden.- die heel dit. groote bedrijf aan de ggng hielden, in het belang van duizenden over de geheeie provincie, haastten zich dan naar beneden, naar de schuilkelders. Maar na 10 minuten moest er dan toch weer één naar boven, naar de ketels, kijken of de stoom niet terug liep. of alles wel goed ging daar in de hoogte. De ijzeren trappen moest hij op, tree, na tree in het donker hooger en heöger. terwijl soms de bommen In de nabijheid explodeer den. En als hij dan' boven was. stond hii daar, in het schemerduister de wij?erp'aten cohtroleerend, kolen oo- gooiend, met om zich heen het eeuwige gedreun der tora-htlnstal- laties. Verder was er niets hoorbaar. Varen de vliegtuigen dichtbij of ver af? Vielen er bommen of hiet? Was het nu zijn beurt? Allen hadd»n de overtuiging, dat de electriciteitscen trale en de gasfabriek het eerst op het orogramma st<jiÉ|?n voor de bom bardementen. Eeif»oora die viel op twee meter van de bedrijfspoort. kon hen in die meening slechts .verster ken ..En die bommen zelf waren nog niet zoo erg; als je zoo'n ding op je hoofd krijgt, is het gebeurd. Maar als er één de stoomleid-ing zóu raken dan zou het verschr'kkeüik ziin. want dan is het wel zeker, dat de gene, die boven is, levend verbrandt." ur i Het ergste oogenblik Het ergste ooeenblik kwam od 18 Mei. De schakelbordwachter gaf het bevel door: „Stoom laten zakken. Niet te ver". Dat gebeurde op last van het Duit- sche commando. Even daarna kwam het bevel: „Stoom weer opvoeren!" En tegelijkertijd vérnam men, dat heel Vlissingen aanzegging had ge kregen om in den kortst mogelijken tijd te evacueerenHet bedrijf moest draaien. En de wacht wetenschap, dat 1 zij als de eenige burgerk twaalf!'eenzame kerels waren achtergebleiven in een uitge storven stad. Zij verwachtten een vreeselijk bombardfement. En inder daad floten spoedtfe granaten over het gebouw. De mannen voelden zich als ratten in eeij val. Allen hadden zien naar de schuil kelders gehaast. Magr het hamerde in hun hoofden: de machines! En daar gingen zij weer. de trap- perj op, de vuren langs, ieder op zijn post. Hét gebouw dreunde. Was er stöom genoeg? Zouden zij blijven? Niets is er te hooren boven het ge daver der mach'nes uit. Niets is er te zien dan ijzer, ijzer en nog eerts jjzer op en, neer zwoegende stangen, ra zend wentelende wielen. Onder hen gaapt de afgrond van twee verdie pingen. Weggaan of blijven? Kr was in Vlissingen geen brand weer of politie meer. Alleen zij twaalven, een paar hier, een paar daar, twaalf plichtsgetrouwe kerels in een doode stad. daar bij een eventueelen bomaanslag op de centrale, de gevolgen erger ■ouden zijn dan van 100 bommen ergens anders. „Het was door de verduistering te donker in het gebouw om de cen trale onder deze omstandigheden op nieuw aan te zetten en zoo moest men noodgedwongen wachten,,tot den vol genden ochtend. Zoo werd het gerucht geboren: „De Cenuale van de P.Z.EM, is geraakt". Gelukkig was dat niet het geval. Den volgenden morgen draaide het,, bedrijf weer na drie kwartier ingespannen werken. En toen maakte men de afspraak: „Nu stoppen we voor niets meer!" Zoo ging het door en zoo gaat het nóg door". lederen nacht hebben de mannen een wacht van 12 uur. De Duitschers vonden bij hun komst het bedrijf sin volle werking. Dat vera, baasde hen en zij maakten de Neder landers een compliment hierover.' „Ach ja", zei de bedrijfschef van de Centralè, de heer Linse, „zoo doen wij dat hier; als het noodig is, dat we draaien, dan draaien we, heel ge woon!" op1 de Centrale had de at zi Krijgsraad in schuilkelder Allen, die niet noodzakelijk noodig waren in de centrale, bevonden zich te Biggekerke. Daar werd de direc teur. de heer J. Slooves; op een ge geven ooeenblik opgebeld uit de cen trale: „Meneer, we kunnen het niet houden." „Zoo", zei de directeur. .Ik /kan het van hieruit niet bekiiken, maar handel dan op ejgen initiatief". Haastig werd er afgebeld. Maar da delijk daarop gaf de heer Slooves last om de Centrale weer op te bellen en bevel te geven in ieder geval niet ts, stoppen vóór hijzelf er was En reeds snorde zijn auto weg, naar Vlissingen. Terwijl hij het hek indraaide, ont ploften de bommen in heele series. Een paar man holden naar den schuilkelder. De directeur holt mee. Daar wordt krijgsraad gehouden. Het besluit is: „Wegdraaien door!" En zij gaan naar buiten. „Wat is dat? De Centrale is gestopt." 'Men had uit Eiggekerke niet snel genoeg meer verbinding kunnen krij gen en de man, de op eigen initiatief zou handelen, had gemeend goed te doen door het bedrjjf stil te leggen, REDE MR. ROST VAN TONNINGEN Het Nederlandsche Arbeidsfront, af- deeling Amsterdam, heeft een 'verga dering gehóuden, waar mr, Rost van Tonningen een rPÓe bepft gehouden over de nieuwe arbeids-gemeenschap in Europa Hij z^eidè o.m. dat de arbeiders ver deeld en gekneeht zijn door de politie ke christenen en door de Joden. Vóór hun politiseering hebben de vakver-u eenigipgen zeer veel goeds verricht Daar is me?r geofferd; dan wij bijna kunnert bevroeden. En uit die offers 15 iets góeds geboren. De Jood zaaide tweedracht en maak te de scherpe scheiding tusschen land volk en stadsvolk. De "'ermomde christen, de dominee en de pastoor protesteerden van den kansel af nooit, te/ren de uitbuiting van het vo,k. In tegendeel, zij misbruikten het ëvapge- lie om berusting te prediken in dienst van het kapitalisme. Door, deze factoren werd de arbei- was de irzekerd bin nen en buiten de nationaal socialisti sche beweging zijn er reactionnaire burgerlijke elementen. Hoe strijden wp tegen dit gespuis?" Allereerst op de straat. Tien van mijn Rotterdamscne kameraden, aldus spr., zijn tof- bloe dens tce mishandeld. Ik beschuldig Oud, den vrijmetselaar. Hij moet weg Op vee/plaatsen zijn wij aangevallen, maar hét moet uit zijn, want wij slaan terug. Het zijn niet de arbeiders, die den nieuwen tijd haten. Het zijn de volks vijanden en die moeten wij bestrijden Als er ergens een organisatie is, die zich met ons bemoeit, dan bemoeien fij.ons met die organisatie Wij gaan naar binnen en trappen hen, die er zitfen, de deur uit. Eerlijk erkennen wij, wat in een te- VOEDSEL WORDT MEEGENOMEN De heer A, L. C. van Nijnanten, lid van de Duitsch-Nederlandsche mis sie tot terugbrenging van Nederland sche vluchtelingen uit Frankrijk, is in den nacht van Vrijdag op Zater dag uit Frankrijk naar Breda ge komen, ten einde aldaar autobussen te charteren, welke naar Frankrijk zullen vertrekken, óm daar vluchte lingen op te halen; de heer Meeus is in Parijs gebleven, om daar de noodige maatregelen te treffen. Volgens betrouwbare mededeelingen zou aldus het Hbl. het aantal vluchtelingen in Frankrijk bestaan uit vijf millioen Franschen en een millioen Belgen, waartusschen zich nog ongeveer 50.090 Nederlanders zouden' bevinden. Wélingelichte per- ""ren mcenen echter, dat dit aantal te hoog is geraamd. Zij maken uit de beschikbare gegevens op, dat het aantal Nederlanders, dat zich nog in Frankrijk bevindt, de 10,000 niet te boven gaat. Onder dit aantal zijn 700 vluchtelingen uit Breda en 300 uit Ginnefeen. De moeilijkheden, w.elke de missie in Frankrijk ondervond, zijn zeer groot. De commissie heeft groote moeite om uit te zoeken, waar zich de Nederlanders ophouden. De bedoeling is met 10 a 15 auto bussen naar Parijs te gaan en daar mede de zich daar en in de omgeving bevindende vluchtelingen op te halen en naar Breda te„ brengen. Deze dutobussen zullen tevens 15.000 por ties eten mee naar Frankrijk nemen De heer Meeus treft inmiddels te Pa rijs voorhereidingen, om de vluchte lingen naar een centraal punt te di- rieeeren, waar,' zij door de autobus sen kunnen'Worden meegenomen. Voorts talNangs 250 plaatsen aan de trekwegen aan de Nederlandsche vluchtelingen worden medegedeeld dat zich een Nederlandsche >missie in Parijs bevindt, en dat zij zich naar de meest nabij zijnde groote plaatsen moeten begeven, waar zij zich moeten melden bij, de officieele instanties, en -daar moeten blijven, totdat zij in de gelegenheid worden gesteld, naar het vaderland terug te keeren. Het ligt dus niet in de bedoeling net de autobussen dieper Frankrijk in te gaan, en alleen in de uiterste noodzaak zal worden doorgereden naar Nantes en omgeving en mis schien nog naar Bordeaux en Tou louse. Men wil echter zoo veel mog1- lijk Parijs als (fenwlal punt aanhou den, teneinde de organisatie van het terugbrengen van de vluchtelingen zoo goed mogelijk te doen ver- ioopep. GASTEN KONDEN TIJDIG VLUCHTEN GiJteravond omstreeks half tien is brand uitgebroken 'in Frank's hotel restaurant op het Stationsplein te Amersfoort. De brand werd ontdekt door een stationskruier, die onmiddel lijk den gérant van het hotel waar schuwde, Inmiddels sloegen dc vlam hLjlfifids uit 't dak. De politiebrand spi&wls spoedig ter plaatse, even lateSgévolgd door de gemeentelijke brandVeer, die volledig was uitgerukt. Met vier stralen op de waterleiding werd het vuur aangetast. De hotelgas ten, die zich allen beneden in het re staurant bevonden, konden zieh tijdig in veiligheid stellen. Vele burgers scho ten toe om den hotelinventaris te red den. o De bovenverdieping is Uitgebrand, de benedenverdieping treeg veel water schade. De brand is ontstaan in een kast op een der gangen. geifctander goed is en nooit is de ar- beilftr onze vijand. Hij immers is dik- wijlA misleid door de schurken, die bovel hem stonden. Vlug moet het Ne derlandsche volk veroverd worden. Het nationaal-socialisme wil een ge meenschap. waarin het een vreugde is om te arbeiden en waarin de arbeider werkelijk vrij en gelukkig is. - S VOOR NIET-INDUSTRIEELE VERBRUIKERS JBla eiv4ie toreiVhebben thans per circulaire bekend gemaakt, dat er weer kolen verkrijgbaar zijn. In de maanden Juli, Augustus en September mogen brandstof- lenbandelaren aan niet-indus- trieele' verbruikers maximaal twintig procent leveren van de steenkolen, "briketten, cokes, biuinkuoi, enz.) die dezen afna men in de periode April 1939 tot en met Maart 1940, met aftrek I evenwel van de sedert 1 Mei j.l. geleverde hoeveelheid. ZIEKENHUIZEN, ENZ. Ziekenhuizen, gestichten rijks-, pro vincie- en gemeente-iAstellingen, die t'at nog toe tut de industrieele ver bruikers gerekend werden, vallen thans onder de categorie der gewone verbruikers. Industrieele verbruikers Binnenlandsche i 11 d u s t r 1 e e I e verbruikers kunnen; voor zoover hun jaarverbruik boven de 240 ton gaat, brandstoffen krijgen op een toe wijzing van het Rijkskolenbureau. Ligt hun jaarverbruik 'beneden de 240 ton, dan kunnen zij in de zomer maanden per maand maximaal een twaalfde ontvangen van de door hen van April 1930 tot April 1940 ge bruikte hoeveelheid. Nieuwe afnemers Nieuwe afnemers, zooals nieuw ge- vesuguoii, kunnen éen twaalfde van hun geschatte normale jaarverbruik per maand ontvangen, met aftrek van het sedert Mei 1940 ontvangen kwan tum, indien het gaat om indu strieele verbruikers. Nieuwe par ticuliere afnemers kunnen 20 procent van hun geschatte normale jaarverbruik ontvangen. Overeenkomsten tot levering of ver koop na 30 September 1940 mogen Biet worden aangegaan. De afleve- 'ring moet geschieden tegen ont vangstbewijs. Van nieuwe afnemers moet een maandeljjksch overzicht worden gezondeh, naar den plaatse lijken distributie-dienst. Handelaren wordt in hun eigen be lang aangeradén. zich zoo spoedig mogelijk op" de hoogte te stellen van bedoelde conditigg, aangezien niet na koming daarvan intrekking van hun dispensatie tengevolge kan hebben. Slijters en depothouders zullen om trent de geldende bemalingen worden ingelicht door de handelaren van wie zij hun brandstoffen betrekken. OORLOGSSCHADE A AN BINNEN VAARTUIGEN Eige.riaren van door oorlogsgeweld beschadigde binnenvaartuigen dienen zich voor zoover zulks nog niet mo-ht zijn geschied alsnog ten ■moedigste te wenden' tot het comité oorlovsschade binnenvaart 1940 Beurs- «efcouw, ingang Rood? Zand 19, Rot terdam, door welks bemiddeling de aangifte bij de gevoegde srhade-en- quête-commnsie zal geschieden. Het lichten van vaartuigen, gezon ken in Riikswateren, geschiedt voor zoover dit 'niet reeds door ,een direct belanghebbende heft p'aats gehad in den regel door den dienst van den Rijkswaterstaat. Daartoe strekkende aanvragen kun-nen door bemiddeling van het comité geschieden. Voor lich tingswerkzaamheden in andere wate- ren dienen belanghebbenden in ovér- le" te treden met bovengenoemd comi- té oorlogsschade binnenvaart 1940. Omtrent expertise door de daartoe bevoegde instanties kan men eveneens in veiüinöing stellen met n£t voornoemd comité. Onder zeer groote belangstelling zyn gisteren de vier slachtoffers van den bomaanval op Haarlem naar hun laatste rustplaats gebracht. Op de ijoorderbegraafplaats werd het stoffelijk overschot van den agent van politie G. Quivooi "ter aarde besteld, waarbij o.a. aanwezig waren de burgemeester dr. J. E, baron de Vos van Steenwljk, de commissa ris van politïe, de heer E. H. Tene- klnck, alsmede vele inspecteurs en collega's van den ontslapene. In de aula sprak de burgemees ter als hoofd van de politie en als vertegenwoordiger van het gemeente bestuur en de burgerij een woord van afscheid tot den trouwen dienaar van de politie, die bij de uitoefening van zijn plicht gevallen is. Namens hét gemeentebestuur legde spreker een krans op de baar. Mr. P, L. J. R e y i n g a sprak een afscheidswoord namens den Alg. Ned Politiebond en de heer P. D.Peters dankte namens de Haarlemsche po- Htie-muziebvereeniging den ontslape ne voor het vele, dat hij voor deze vereeniging heeft gedaan. Hierna werd de baar grafwaart gedragen.' Plechtigheid te Heemstede Op de algemeene begraafplaats te Heemstede geschiedde de begrafenis van mevrouw Kalf, haar dochter en haar schoonzoon, den heer Stokman, die bi.i den bominslag in hun woning om het leven waren gekomen. Dé schoonzoon van mevr. K. was ambte naar bij het provinciaal waterlei dingbedrijf van Noord-Holland en namens het provinciaal bestuur wak aanwezig mr. A, Bruch, lid van ge deputeerde Staten en voorzitter van' den raad van toezicht op de provin-l ciale bedriiven. Verder waren aan-1 wezig tr. 'W, Mensert, directeur van het prov. waterleidingbedrijf, ir. W. J. Burgersdiik, directeur der N.Z,H. T.M. en de heer M. A. Reinalda, wet houder van Haarlem, namens het ge meentebestuur. In de aula smak eerst ir. Men sert. Hij zeide, dat de heer Stok man 21 jaar bij het waterleidingbe drijf weékzaam is geweest en z|<;h heeft doen kennen_ als een ijverig en nauwgezet employé, die bij collega en vrienden zeer gezien was. Spr. richtte enkele woorden van deeli neming tot de familie, die door het verlies van dfie harer lederi zoo zwaar getroffen is. Namens het gemeentebestuur van Haarlem vertolkte de heer R e i n a 1- d a de gevoelens van innig medeleven van burgemeester en wethouders en de burgerij. Hij hechtte een 'trans aan de baar van mevrouw Kalf. De heer Boel houw er sprak namens de persorieelsvereeniging een afscheidswoord, waarna ds. Leendertzé doopsgezind 'predi kant te Haarlem, een slotwoord sprak Hierna werdén de drie kisten graf waarts gedragen. BONS 41 ttm. 50 ran bet broodbonboekje2000 flam, (voor de periode 1 t/m. 7 HL met 4 dagen extra geldigheids duur). BON No. 09: 4 ons 4 pond koffie (geldig met 5 Juli). thee el tot en BON No. '00: 1 K.G. suiker (geldig tot en met 25 Jnli). BON No. 75: 24 ons tarwebloem of zelfrijzend bakmeel (geldig tot en met 12 Jnli). PETROLEUMZEGEL Periode H: 2 Liter petroleum (geldig ran 1 t/m. 14 Juli). ACADEMISCHE EXAMENS Amsterdam. Geslaagd voor cand ex. rechten: niej. J. J. Schaft en de heer A. J. J. Q. Begheyn. Groningen. Geslaagd voor doet. ex. g-cneesknnde de .damc*»: A. Th. Nieubuur, Groningen*» M. S. Fonteyn Kuipers, Kofterdain en Th. II. Bos, te' Loern: en de heeron: R. J. Mulder te Groningen (com laude); K. Koekoek, Wy'ringerwaard;rfjj. 1). Bloeifi, Wilder- vank; A. L. Bfonfiiinkmever, Sneek; E. Th. P. J. de Boer, A. N. F. Kooy, L. J. iersma en W. Winsenios G/oningen J., L. Buiskool, Becrta. ,- Utrecht. Geklaagd voor cand. ei. physische Aardrijkskunde J. A. Baart- mans en voor doet. ex. rechtsweten schappen G. H. de Jongh. NED. HERT. KERK Beroepen te Jutrijp-Hommerte: M. H. Bolkesftein te Drogeharo. Aangenomen naar Tjerk gaart, cand. C. P. van Andel, hulppred. te IJmuiden-Oost; naar Zwolle; J. B.v Groenewegen te,» Kerkrade. Bedankt voor Vlaardingen: E. E de Eooze te Gouda. B e <1 ;i n k t voor Arnhem (^ftc. wij len II. O'.Roscaiu Abbing): II. J. Groe newegen te Alblnsserdarn. GEREF. KERKEN Tweetal te Seharendijke: cand, II. van den Berg. hulppred. te Oao en cand. .J. J. van Wageuingen, hulppred e Ileemse. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Rijssen: cand. C. v. d Woestijne en cand. G. Dorresteyn, bei den te Rotterdam. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Bedankt voor Frane^er: L. J. van Wijck tê Oldebroek; voor lieerde; T. H. Penninga te Oude Pekela. H». wji zij" (Lcuiler). In 95-jarigen ouderdom is in de Re sidentie overleden gep. vice-admirakl T L. Kruys. Theodoor Louis Kruys werd 7 Sep tember 1884 te Amsterdam geboren en in September 1905 aangesteld tot adel borst eerste klasse. Na verschelden jaren in Indië te hebben gediend, was hij van 1915 tot 1919 werkzaam bij den torpedodienst te Hellevoetsluis. Na opnieuw vijf jaar in Indië te hebben gewerkt, werd hij benoemd tot commandant van de mijnenleggers te Vlissingen. In 1929 ging hij weer naar Indië als commandant van de Krakatau. Daar was hij gedurende een jaar divisie commandant van de torpedobootja- ers en voorts een jaar lang comman dant van het station voor onderzee booten te Soerabaja. Van 1932 tot 1934 was hij comman dant van den onderzeedienst té Den Helder. In laatstgenoemd jaar werd hij bevorderd tot schout-bij-nacht en be noemd tot commandant van de ma rine te Willemsoord. In 1936 volgde zijn bevordering tot vice-admiraal en in 1938 verliet hij den zeedienst met pensioen. W Vice-admiraal Kruys was nader in de orde van de Nederlandschen Leeuw en commandeur in de Oranie-Nassau orde. Dé teraardebestelling zal Donderdag as. te half drie op Nieuw Eik en Dui nen geschieden. Een tachtigjarige man is in een pef- ccel aan de Pegasusstraat te Amster dam van de trap gevallen, waarbij bij zoo ongelukkig terecht kwam, dat bij aan de gevolgen overleed. i

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 4