MM»
VLISSINGENS CENTRALE
DRAAIDE DOOR
ER ZIJN WEER KOLEN
VERKRIIGBAAR
Welke Bon?
4>
*JfA
DINSDAG 2 JULI 1940
DE OPBOUWDIENST
12 MANNEN BLEVEN OP
HUN P0ST
VOORRANG AAN
CEDE MOBILISEERDEN
Het regende bommen en
granaten
Hef Arbeidsfront
Nog 10.000 Vluchte
lingen in Frankrijk
Autobussen^, gehuurd om hen
te halen
BRAND IN HOTEL TE
AMERSFOORT
Bovenverdieping uitgebrand
NIEUW E REGELING
Tot 1 October 20 procent van
het jaarverbruik
NA DEN BOMAANVAL OP
HAARLEM
begrafenis der slachtoffers
Ktfril EN SCHOOL
Lèvénsmiddelendistributie
BROOD
THEE OF KOFFIE
SUIKER
BAKMEEL
PETROLEUM
De Lichtverduistering
A.s. nacht van 22.03 tot 5.26 uur.
LEGER EN VLOOT
Vice-Admiraal T. L. Kruys
doodelijke val
EERBIED VOOR DEN ARBEID
f
Majoor Breunese, die de leiding
heeft gekregen van den opbouw
dlenst, waarbij de nog onder de wa-'
penen zijnde militairen emplooi zul
len vinden, heeft aan een redacteur
van de Arbeiderspers o.m. het vol
gende verklaard:
Het doe) van den opbouwdlenst is
plus minus zestigduizend Nederland-
ache Jongemannen, die nu nog on
der de wapepen zijn, te beschermen
tegen de werkloosheid, die hen 'tot
slachtoffer zou maken, als zij in de
burgermaatschappij zijn terugge
keerd. De opbouwdlenst zal hun geest
en hun lichaam krachtig houden. Wij
zuHen den eerbied voor den arbeid
bij hen aankweeken, geleidelijk, door
middel van eenvoudige werkobjecten.
maar daarnaast,, aangezien het
Idéaal is, een gezonde ziel in een ge
zond lichaam, Zullen wij hen licha
melijk' oefenen en hen in staat stel
len tot sport.
Wat mij ertoe heeft gebracht, om
mij voor dit werk'bes hikbaar te stél
len, is rpyn drang om den man in
deze, voor ons land zoo moeilijke
tijden op te heffen, hem levensvreug
de bij te brgngen en hem te maken
tot eefi degelijk Nederlander, met een
warm hart voor ons vade-land en
voor onzen volksaard. Ik ben over
tuigd, dat als ieder hieraan mee
werkt, Nederland niet bevreesd be
hoeft te zijn, nu niet en in de toe
komst niet. Zet in de krant, dat ik
een beroep doe op jongemannen, tfie
[A den opboiiwdienst zullen treden,
soldaten, onderofficieren en jonge
luitenants, om de beteekenis te be
grijpen van het werk, dat wij gaan
ondernemen en dat van hooge waar
de is voor ops nationale voortbe
staan.
De leiding van het werk berust bij
jonge menschen, d.w.z. jong van hart
Ons werk ls van hoöge waarde
maar ik ben óók overtuigd, dat, als
niet ieder weldenkend Nederlander
hieraan meedoet, wij zelf groote
schade aan het doel, dat ik noemde
zullen toebrengen,
.Wij moeten, kunnen en zullen een
eensgezinde natie worden. Maar
daarvoor moet héél hard worden ge
werkt. Wij zullen dit deen onder de,
zinspreuk: Arbeid Adelt. Zet dit er
vooral in: Wij ntoeten bij d.e men
schen aankweeken waardeering voor
tden arbeid, gehoorzaamheid, zin voor
Jorde en nethe'd, in één woord: tucht.
Tenslotte verklaarde majoor Breu-
nese, dat het niet In de bedoeling
ligt, dat het burger-element in de
leiding van den opbouwdienst een
vertegenwoordiging van beteekens
krijgt. Wel zal de opbouwdienst/een
veelvuldig en nauw contact mpf al
lerlei burgerinstanties onderhouden
BIJ DE INDIENSTNEMING VAN
PERSONEEL
De aandacht wordt erop gevestigd
dat door samenwerking van de afdee-
lingen voor militaire zaken en de ar
beidsbeurzen in de verschillende ge
meenten, deze laatste de beschikking
hebben over alle gegevens.inzake nee
niet gedemobiliseerde werkkrachten
die voor den arbeid in loondienst in
aanmerking komen.Werkgevers, die
dus bij indienststelling van nieuw per
soneel aan beschjkbare gemobiliseerde
werkkrachten den voorrang wenschen
te verleenen, kunnen zich tot -ie orga
nen van arbeidsbeurzen wenden, welke
dan de gevraagde krachten kunnen
bemiddelen.
Verwacht mag vcorden, dat veie
werkgevers van deze bemiddeling ge
bruik zullen maken. Immers de mo-
reele verplichting, welke de maat
schappij tegenover het gemobiliseerde
deel der bevolking heeft, mag met
recht doen verwachten, dat de werk
gevers hun aandeel in drze verplich
ting zullen nakomen, aour bij indienst
neming van nieuw personeel aan bër
schikbare gemobiliseerde werkkrach
ten voorrang te verleenen.
MOTORBRANDSTOF VOOït DIf
RIJKSPOLITIE
De secretaris-tgeneraal, waarnemend
hoofd van het departement van Han
del, Nijverheid en Scheepvaart maakt
bekend, dat de voor Nederlandsche
militairen in de rechtmatige uitocfe-
ninjjéóan hun dienst geldende uitzon
dering op het in de motorbrandstof
beschikking 1940 no. 1 neergelegde
verbod tot het koopen en verbruiken
van motorbrandstof eveneens geldt
voor de ambtenaren der rijkspolitie.
Deze ambtenaren kunnen tegen in
levering van zgn. blauwe bonnen de
noodige motorbrandstof betrekken.
MELDINGSPLICHT VOOR
NIET-AKISCHE VREEMDELINGEN
Te Amsterdam
Je hoofdcommissaris van politie te
Amsterdam \heeft bepaald dat alle
niet-arische ïïreenjidïïingen, die tes-
schen Januari 1933 en 1 Maart 1938
Duitschland hebben verlaten er. thans
hun woon- of verblijfplaats hebben In
de gemeente Amsterdam, zich bij hem
moeten melden.
PAARD OP HOL
Vijf gewonden
Op de Rozengracht te Amsterdam is
een voor een wagen gespannen paard,
dat schrok van het fluitsignaal der
Kaarlemsche tram, op hol geslagen
Het dier sprong dwars door een file
wielrijders, van wie er versc'nt.dében
kwamen te vallen, terwijl ook de voer
man tegen den grond werd geslingerd.
Behalve de voerman B., werden nog
vier personen gewond.
„ZOO DOEN WIJ DAT IIIER"
Een stoker van de Provinciale
Zeeuwsche Electriciteits Maatschap
pij heeft aan de „Prov. Zeeuwsche
Crt." een én ander verteld van zijn
indrukken uit den oorlogstijd, toen
dit geweldige bedrijf, dat heel Zee
land van stroom voorziet, draaiend
verd gehouden.
Heel Vlissingen was geëvacueerd,
lederen dag en iederen nacht ver
wachtte men een luchtaanval. Twaalf
man waren alleen overgebleven in de
verlaten stad en werkten daar in het
groote. holle gebouw, dat dreunde en
daverde van het geweld der licht en
kracht opwekkende machines.
Ruim 29 millioen kilowatt jaagt er
per Jaar door de"netten van de P.Z.
E,Mf#850 Man werken er. 725 K.M.
meeJ het hoogspanningsnet en haast
llllöö K M. bet laagspanningsnet! Hui
zen, winkels, f»l|phken. hosp.lalen en
gemeentebedrijven, zij konden de
P.Z.E M. niet? missen.
De P.Z.E.M, moest doordraaien. Eu
ze draaide door. dag en nacht, vlieg
tuigen of niet, bombardementen of
niet.
Een elven signaaldienst waar
schuwde als er gevaar dreigde en de
12 man, die de wacht hadden.- die
heel dit. groote bedrijf aan de ggng
hielden, in het belang van duizenden
over de geheeie provincie, haastten
zich dan naar beneden, naar de
schuilkelders.
Maar na 10 minuten moest er dan
toch weer één naar boven, naar de
ketels, kijken of de stoom niet terug
liep. of alles wel goed ging daar in
de hoogte. De ijzeren trappen moest
hij op, tree, na tree in het donker
hooger en heöger. terwijl soms de
bommen In de nabijheid explodeer
den. En als hij dan' boven was. stond
hii daar, in het schemerduister de
wij?erp'aten cohtroleerend, kolen oo-
gooiend, met om zich heen het
eeuwige gedreun der tora-htlnstal-
laties. Verder was er niets hoorbaar.
Varen de vliegtuigen dichtbij of ver
af? Vielen er bommen of hiet? Was
het nu zijn beurt? Allen hadd»n de
overtuiging, dat de electriciteitscen
trale en de gasfabriek het eerst op
het orogramma st<jiÉ|?n voor de bom
bardementen. Eeif»oora die viel op
twee meter van de bedrijfspoort. kon
hen in die meening slechts .verster
ken
..En die bommen zelf waren nog
niet zoo erg; als je zoo'n ding op je
hoofd krijgt, is het gebeurd. Maar als
er één de stoomleid-ing zóu raken
dan zou het verschr'kkeüik ziin.
want dan is het wel zeker, dat de
gene, die boven is, levend verbrandt."
ur
i Het ergste oogenblik
Het ergste ooeenblik kwam od 18
Mei. De schakelbordwachter gaf het
bevel door: „Stoom laten zakken.
Niet te ver".
Dat gebeurde op last van het Duit-
sche commando.
Even daarna kwam het bevel:
„Stoom weer opvoeren!"
En tegelijkertijd vérnam men, dat
heel Vlissingen aanzegging had ge
kregen om in den kortst mogelijken
tijd te evacueerenHet bedrijf
moest draaien.
En de wacht
wetenschap, dat 1 zij als de eenige
burgerk twaalf!'eenzame kerels
waren achtergebleiven in een uitge
storven stad. Zij verwachtten een
vreeselijk bombardfement. En inder
daad floten spoedtfe granaten over
het gebouw. De mannen voelden zich
als ratten in eeij val.
Allen hadden zien naar de schuil
kelders gehaast. Magr het hamerde
in hun hoofden: de machines!
En daar gingen zij weer. de trap-
perj op, de vuren langs, ieder op zijn
post. Hét gebouw dreunde. Was er
stöom genoeg? Zouden zij blijven?
Niets is er te hooren boven het ge
daver der mach'nes uit. Niets is er te
zien dan ijzer, ijzer en nog eerts jjzer
op en, neer zwoegende stangen, ra
zend wentelende wielen. Onder hen
gaapt de afgrond van twee verdie
pingen. Weggaan of blijven?
Kr was in Vlissingen geen brand
weer of politie meer. Alleen zij
twaalven, een paar hier, een paar
daar, twaalf plichtsgetrouwe kerels
in een doode stad.
daar bij een eventueelen bomaanslag
op de centrale, de gevolgen erger
■ouden zijn dan van 100 bommen
ergens anders.
„Het was door de verduistering te
donker in het gebouw om de cen
trale onder deze omstandigheden op
nieuw aan te zetten en zoo moest men
noodgedwongen wachten,,tot den vol
genden ochtend.
Zoo werd het gerucht geboren: „De
Cenuale van de P.Z.EM, is geraakt".
Gelukkig was dat niet het geval. Den
volgenden morgen draaide het,, bedrijf
weer na drie kwartier ingespannen
werken.
En toen maakte men de afspraak:
„Nu stoppen we voor niets meer!"
Zoo ging het door en zoo gaat het
nóg door". lederen nacht hebben de
mannen een wacht van 12 uur.
De Duitschers vonden bij hun komst
het bedrijf sin volle werking. Dat vera,
baasde hen en zij maakten de Neder
landers een compliment hierover.'
„Ach ja", zei de bedrijfschef van de
Centralè, de heer Linse, „zoo doen wij
dat hier; als het noodig is, dat we
draaien, dan draaien we, heel ge
woon!"
op1 de Centrale had de
at zi
Krijgsraad in schuilkelder
Allen, die niet noodzakelijk noodig
waren in de centrale, bevonden zich
te Biggekerke. Daar werd de direc
teur. de heer J. Slooves; op een ge
geven ooeenblik opgebeld uit de cen
trale: „Meneer, we kunnen het niet
houden."
„Zoo", zei de directeur. .Ik /kan
het van hieruit niet bekiiken, maar
handel dan op ejgen initiatief".
Haastig werd er afgebeld. Maar da
delijk daarop gaf de heer Slooves last
om de Centrale weer op te bellen en
bevel te geven in ieder geval niet ts,
stoppen vóór hijzelf er was En reeds
snorde zijn auto weg, naar Vlissingen.
Terwijl hij het hek indraaide, ont
ploften de bommen in heele series.
Een paar man holden naar den
schuilkelder. De directeur holt mee.
Daar wordt krijgsraad gehouden. Het
besluit is: „Wegdraaien door!"
En zij gaan naar buiten. „Wat is dat?
De Centrale is gestopt."
'Men had uit Eiggekerke niet snel
genoeg meer verbinding kunnen krij
gen en de man, de op eigen initiatief
zou handelen, had gemeend goed te
doen door het bedrjjf stil te leggen,
REDE MR. ROST VAN TONNINGEN
Het Nederlandsche Arbeidsfront, af-
deeling Amsterdam, heeft een 'verga
dering gehóuden, waar mr, Rost van
Tonningen een rPÓe bepft gehouden
over de nieuwe arbeids-gemeenschap
in Europa
Hij z^eidè o.m. dat de arbeiders ver
deeld en gekneeht zijn door de politie
ke christenen en door de Joden. Vóór
hun politiseering hebben de vakver-u
eenigipgen zeer veel goeds verricht
Daar is me?r geofferd; dan wij bijna
kunnert bevroeden. En uit die offers 15
iets góeds geboren.
De Jood zaaide tweedracht en maak
te de scherpe scheiding tusschen land
volk en stadsvolk. De "'ermomde
christen, de dominee en de pastoor
protesteerden van den kansel af nooit,
te/ren de uitbuiting van het vo,k. In
tegendeel, zij misbruikten het ëvapge-
lie om berusting te prediken in dienst
van het kapitalisme.
Door, deze factoren werd de arbei-
was de
irzekerd
bin
nen en buiten de nationaal socialisti
sche beweging zijn er reactionnaire
burgerlijke elementen. Hoe strijden wp
tegen dit gespuis?" Allereerst op de
straat. Tien van mijn Rotterdamscne
kameraden, aldus spr., zijn tof- bloe
dens tce mishandeld. Ik beschuldig
Oud, den vrijmetselaar. Hij moet weg
Op vee/plaatsen zijn wij aangevallen,
maar hét moet uit zijn, want wij slaan
terug.
Het zijn niet de arbeiders, die den
nieuwen tijd haten. Het zijn de volks
vijanden en die moeten wij bestrijden
Als er ergens een organisatie is, die
zich met ons bemoeit, dan bemoeien
fij.ons met die organisatie Wij gaan
naar binnen en trappen hen, die er
zitfen, de deur uit.
Eerlijk erkennen wij, wat in een te-
VOEDSEL WORDT MEEGENOMEN
De heer A, L. C. van Nijnanten, lid
van de Duitsch-Nederlandsche mis
sie tot terugbrenging van Nederland
sche vluchtelingen uit Frankrijk, is
in den nacht van Vrijdag op Zater
dag uit Frankrijk naar Breda ge
komen, ten einde aldaar autobussen
te charteren, welke naar Frankrijk
zullen vertrekken, óm daar vluchte
lingen op te halen; de heer Meeus is
in Parijs gebleven, om daar de
noodige maatregelen te treffen.
Volgens betrouwbare mededeelingen
zou aldus het Hbl. het aantal
vluchtelingen in Frankrijk bestaan
uit vijf millioen Franschen en een
millioen Belgen, waartusschen zich
nog ongeveer 50.090 Nederlanders
zouden' bevinden. Wélingelichte per-
""ren mcenen echter, dat dit aantal
te hoog is geraamd. Zij maken uit
de beschikbare gegevens op, dat het
aantal Nederlanders, dat zich nog in
Frankrijk bevindt, de 10,000 niet te
boven gaat. Onder dit aantal zijn 700
vluchtelingen uit Breda en 300 uit
Ginnefeen.
De moeilijkheden, w.elke de missie
in Frankrijk ondervond, zijn zeer
groot. De commissie heeft groote
moeite om uit te zoeken, waar zich
de Nederlanders ophouden.
De bedoeling is met 10 a 15 auto
bussen naar Parijs te gaan en daar
mede de zich daar en in de omgeving
bevindende vluchtelingen op te halen
en naar Breda te„ brengen. Deze
dutobussen zullen tevens 15.000 por
ties eten mee naar Frankrijk nemen
De heer Meeus treft inmiddels te Pa
rijs voorhereidingen, om de vluchte
lingen naar een centraal punt te di-
rieeeren, waar,' zij door de autobus
sen kunnen'Worden meegenomen.
Voorts talNangs 250 plaatsen aan de
trekwegen aan de Nederlandsche
vluchtelingen worden medegedeeld
dat zich een Nederlandsche >missie in
Parijs bevindt, en dat zij zich naar
de meest nabij zijnde groote plaatsen
moeten begeven, waar zij zich moeten
melden bij, de officieele instanties,
en -daar moeten blijven, totdat zij in
de gelegenheid worden gesteld, naar
het vaderland terug te keeren.
Het ligt dus niet in de bedoeling
net de autobussen dieper Frankrijk
in te gaan, en alleen in de uiterste
noodzaak zal worden doorgereden
naar Nantes en omgeving en mis
schien nog naar Bordeaux en Tou
louse. Men wil echter zoo veel mog1-
lijk Parijs als (fenwlal punt aanhou
den, teneinde de organisatie van het
terugbrengen van de vluchtelingen
zoo goed mogelijk te doen ver-
ioopep.
GASTEN KONDEN TIJDIG
VLUCHTEN
GiJteravond omstreeks half tien is
brand uitgebroken 'in Frank's hotel
restaurant op het Stationsplein te
Amersfoort. De brand werd ontdekt
door een stationskruier, die onmiddel
lijk den gérant van het hotel waar
schuwde, Inmiddels sloegen dc vlam
hLjlfifids uit 't dak. De politiebrand
spi&wls spoedig ter plaatse, even
lateSgévolgd door de gemeentelijke
brandVeer, die volledig was uitgerukt.
Met vier stralen op de waterleiding
werd het vuur aangetast. De hotelgas
ten, die zich allen beneden in het re
staurant bevonden, konden zieh tijdig
in veiligheid stellen. Vele burgers scho
ten toe om den hotelinventaris te red
den. o
De bovenverdieping is Uitgebrand, de
benedenverdieping treeg veel water
schade.
De brand is ontstaan in een kast op
een der gangen.
geifctander goed is en nooit is de ar-
beilftr onze vijand. Hij immers is dik-
wijlA misleid door de schurken, die
bovel hem stonden. Vlug moet het Ne
derlandsche volk veroverd worden.
Het nationaal-socialisme wil een ge
meenschap. waarin het een vreugde is
om te arbeiden en waarin de arbeider
werkelijk vrij en gelukkig is.
- S
VOOR NIET-INDUSTRIEELE
VERBRUIKERS
JBla
eiv4ie
toreiVhebben thans per circulaire
bekend gemaakt, dat er weer
kolen verkrijgbaar zijn.
In de maanden Juli, Augustus
en September mogen brandstof-
lenbandelaren aan niet-indus-
trieele' verbruikers maximaal
twintig procent leveren van de
steenkolen, "briketten, cokes,
biuinkuoi, enz.) die dezen afna
men in de periode April 1939 tot
en met Maart 1940, met aftrek
I evenwel van de sedert 1 Mei j.l.
geleverde hoeveelheid.
ZIEKENHUIZEN, ENZ.
Ziekenhuizen, gestichten rijks-, pro
vincie- en gemeente-iAstellingen, die
t'at nog toe tut de industrieele ver
bruikers gerekend werden, vallen
thans onder de categorie der gewone
verbruikers.
Industrieele verbruikers
Binnenlandsche i 11 d u s t r 1 e e I e
verbruikers kunnen; voor zoover hun
jaarverbruik boven de 240 ton gaat,
brandstoffen krijgen op een toe
wijzing van het Rijkskolenbureau.
Ligt hun jaarverbruik 'beneden de
240 ton, dan kunnen zij in de zomer
maanden per maand maximaal een
twaalfde ontvangen van de door hen
van April 1930 tot April 1940 ge
bruikte hoeveelheid.
Nieuwe afnemers
Nieuwe afnemers, zooals nieuw ge-
vesuguoii, kunnen éen twaalfde van
hun geschatte normale jaarverbruik
per maand ontvangen, met aftrek van
het sedert Mei 1940 ontvangen kwan
tum, indien het gaat om indu
strieele verbruikers. Nieuwe par
ticuliere afnemers kunnen 20
procent van hun geschatte normale
jaarverbruik ontvangen.
Overeenkomsten tot levering of ver
koop na 30 September 1940 mogen
Biet worden aangegaan. De afleve-
'ring moet geschieden tegen ont
vangstbewijs. Van nieuwe afnemers
moet een maandeljjksch overzicht
worden gezondeh, naar den plaatse
lijken distributie-dienst.
Handelaren wordt in hun eigen be
lang aangeradén. zich zoo spoedig
mogelijk op" de hoogte te stellen van
bedoelde conditigg, aangezien niet na
koming daarvan intrekking van hun
dispensatie tengevolge kan hebben.
Slijters en depothouders zullen om
trent de geldende bemalingen worden
ingelicht door de handelaren van wie
zij hun brandstoffen betrekken.
OORLOGSSCHADE A AN BINNEN
VAARTUIGEN
Eige.riaren van door oorlogsgeweld
beschadigde binnenvaartuigen dienen
zich voor zoover zulks nog niet
mo-ht zijn geschied alsnog ten
■moedigste te wenden' tot het comité
oorlovsschade binnenvaart 1940 Beurs-
«efcouw, ingang Rood? Zand 19, Rot
terdam, door welks bemiddeling de
aangifte bij de gevoegde srhade-en-
quête-commnsie zal geschieden.
Het lichten van vaartuigen, gezon
ken in Riikswateren, geschiedt voor
zoover dit 'niet reeds door ,een direct
belanghebbende heft p'aats gehad
in den regel door den dienst van den
Rijkswaterstaat. Daartoe strekkende
aanvragen kun-nen door bemiddeling
van het comité geschieden. Voor lich
tingswerkzaamheden in andere wate-
ren dienen belanghebbenden in ovér-
le" te treden met bovengenoemd comi-
té oorlogsschade binnenvaart 1940.
Omtrent expertise door de daartoe
bevoegde instanties kan men
eveneens in veiüinöing stellen met n£t
voornoemd comité.
Onder zeer groote belangstelling
zyn gisteren de vier slachtoffers van
den bomaanval op Haarlem naar hun
laatste rustplaats gebracht.
Op de ijoorderbegraafplaats werd
het stoffelijk overschot van den
agent van politie G. Quivooi "ter
aarde besteld, waarbij o.a. aanwezig
waren de burgemeester dr. J. E, baron
de Vos van Steenwljk, de commissa
ris van politïe, de heer E. H. Tene-
klnck, alsmede vele inspecteurs en
collega's van den ontslapene.
In de aula sprak de burgemees
ter als hoofd van de politie en als
vertegenwoordiger van het gemeente
bestuur en de burgerij een woord van
afscheid tot den trouwen dienaar van
de politie, die bij de uitoefening van
zijn plicht gevallen is. Namens hét
gemeentebestuur legde spreker een
krans op de baar.
Mr. P, L. J. R e y i n g a sprak een
afscheidswoord namens den Alg. Ned
Politiebond en de heer P. D.Peters
dankte namens de Haarlemsche po-
Htie-muziebvereeniging den ontslape
ne voor het vele, dat hij voor deze
vereeniging heeft gedaan.
Hierna werd de baar grafwaart
gedragen.'
Plechtigheid te Heemstede
Op de algemeene begraafplaats te
Heemstede geschiedde de begrafenis
van mevrouw Kalf, haar dochter en
haar schoonzoon, den heer Stokman,
die bi.i den bominslag in hun woning
om het leven waren gekomen. Dé
schoonzoon van mevr. K. was ambte
naar bij het provinciaal waterlei
dingbedrijf van Noord-Holland en
namens het provinciaal bestuur wak
aanwezig mr. A, Bruch, lid van ge
deputeerde Staten en voorzitter van'
den raad van toezicht op de provin-l
ciale bedriiven. Verder waren aan-1
wezig tr. 'W, Mensert, directeur van
het prov. waterleidingbedrijf, ir. W.
J. Burgersdiik, directeur der N.Z,H.
T.M. en de heer M. A. Reinalda, wet
houder van Haarlem, namens het ge
meentebestuur.
In de aula smak eerst ir. Men
sert. Hij zeide, dat de heer Stok
man 21 jaar bij het waterleidingbe
drijf weékzaam is geweest en z|<;h
heeft doen kennen_ als een ijverig en
nauwgezet employé, die bij collega
en vrienden zeer gezien was. Spr.
richtte enkele woorden van deeli
neming tot de familie, die door het
verlies van dfie harer lederi zoo
zwaar getroffen is.
Namens het gemeentebestuur van
Haarlem vertolkte de heer R e i n a 1-
d a de gevoelens van innig medeleven
van burgemeester en wethouders en
de burgerij. Hij hechtte een 'trans
aan de baar van mevrouw Kalf.
De heer Boel houw er sprak
namens de persorieelsvereeniging een
afscheidswoord, waarna ds.
Leendertzé doopsgezind 'predi
kant te Haarlem, een slotwoord sprak
Hierna werdén de drie kisten graf
waarts gedragen.
BONS 41 ttm. 50 ran bet
broodbonboekje2000 flam,
(voor de periode 1 t/m. 7 HL
met 4 dagen extra geldigheids
duur).
BON No. 09: 4 ons
4 pond koffie (geldig
met 5 Juli).
thee el
tot en
BON No. '00: 1 K.G. suiker
(geldig tot en met 25 Jnli).
BON No. 75: 24 ons tarwebloem
of zelfrijzend bakmeel (geldig
tot en met 12 Jnli).
PETROLEUMZEGEL Periode H:
2 Liter petroleum (geldig ran
1 t/m. 14 Juli).
ACADEMISCHE EXAMENS
Amsterdam. Geslaagd voor cand
ex. rechten: niej. J. J. Schaft en de
heer A. J. J. Q. Begheyn.
Groningen. Geslaagd voor doet.
ex. g-cneesknnde de .damc*»: A. Th.
Nieubuur, Groningen*» M. S. Fonteyn
Kuipers, Kofterdain en Th. II. Bos, te'
Loern: en de heeron: R. J. Mulder te
Groningen (com laude); K. Koekoek,
Wy'ringerwaard;rfjj. 1). Bloeifi, Wilder-
vank; A. L. Bfonfiiinkmever, Sneek; E.
Th. P. J. de Boer, A. N. F. Kooy, L. J.
iersma en W. Winsenios G/oningen
J., L. Buiskool, Becrta. ,-
Utrecht. Geklaagd voor cand. ei.
physische Aardrijkskunde J. A. Baart-
mans en voor doet. ex. rechtsweten
schappen G. H. de Jongh.
NED. HERT. KERK
Beroepen te Jutrijp-Hommerte:
M. H. Bolkesftein te Drogeharo.
Aangenomen naar Tjerk gaart,
cand. C. P. van Andel, hulppred. te
IJmuiden-Oost; naar Zwolle; J. B.v
Groenewegen te,» Kerkrade.
Bedankt voor Vlaardingen: E. E
de Eooze te Gouda.
B e <1 ;i n k t voor Arnhem (^ftc. wij
len II. O'.Roscaiu Abbing): II. J. Groe
newegen te Alblnsserdarn.
GEREF. KERKEN
Tweetal te Seharendijke: cand,
II. van den Berg. hulppred. te Oao en
cand. .J. J. van Wageuingen, hulppred
e Ileemse.
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal te Rijssen: cand. C. v. d
Woestijne en cand. G. Dorresteyn, bei
den te Rotterdam.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Bedankt voor Frane^er: L. J. van
Wijck tê Oldebroek; voor lieerde; T. H.
Penninga te Oude Pekela.
H». wji zij"
(Lcuiler).
In 95-jarigen ouderdom is in de Re
sidentie overleden gep. vice-admirakl
T L. Kruys.
Theodoor Louis Kruys werd 7 Sep
tember 1884 te Amsterdam geboren en
in September 1905 aangesteld tot adel
borst eerste klasse. Na verschelden
jaren in Indië te hebben gediend, was
hij van 1915 tot 1919 werkzaam bij den
torpedodienst te Hellevoetsluis.
Na opnieuw vijf jaar in Indië te
hebben gewerkt, werd hij benoemd tot
commandant van de mijnenleggers te
Vlissingen.
In 1929 ging hij weer naar Indië als
commandant van de Krakatau. Daar
was hij gedurende een jaar divisie
commandant van de torpedobootja-
ers en voorts een jaar lang comman
dant van het station voor onderzee
booten te Soerabaja.
Van 1932 tot 1934 was hij comman
dant van den onderzeedienst té Den
Helder. In laatstgenoemd jaar werd hij
bevorderd tot schout-bij-nacht en be
noemd tot commandant van de ma
rine te Willemsoord. In 1936 volgde
zijn bevordering tot vice-admiraal en
in 1938 verliet hij den zeedienst met
pensioen. W
Vice-admiraal Kruys was nader in
de orde van de Nederlandschen Leeuw
en commandeur in de Oranie-Nassau
orde.
Dé teraardebestelling zal Donderdag
as. te half drie op Nieuw Eik en Dui
nen geschieden.
Een tachtigjarige man is in een pef-
ccel aan de Pegasusstraat te Amster
dam van de trap gevallen, waarbij bij
zoo ongelukkig terecht kwam, dat bij
aan de gevolgen overleed.
i