N' De ideale plattegrond van vroeger en nu De romantiek is dood; leve de romantiek! ËgpB Invloed van den tijdgeest Middelpuntvliedende kracht Do rechte lijn van onzen tijd Rotterdam's toekomst en de nieuwe romantiek De geschiedenis van den bril. *am* 'esaroaacsi iBoaBooooi L~Zj VD O Q GOO iSqoodqo TU ieders aandacht is gevestigd op de .1 plannen tot wederopBouw van Rotter- •dam en ieders belangstelling vooral uit gaat naar het project van de nieuwe stadL zoo als die door ir., Witteveen is gedacht, verdient het aanbeveling zich eens enkele oogenblikken te verdiepen in het wezen van den stadsplatte grond in het algemeen. Het is een buitengewoon belangrijk onderdeel van de cultuurgeschiedenis, omdat het ten nauwste samenhangt met de ont wikkeling der menschheid Steden zijn altijd knooppunten van cultuur geweestmen behoeft slechts te denken aan ngmen als Athene, Rome, Venetië of Parijs om dit te kunnen beamen. Wanneer men plattegronden van steden om het even uit welk tijdperk goed bekijkt, komt men tot de conclusie, dat elke stad haar eigen „levenslijn" heeft, die parallel loQpt met haar levensbehoeften. Een havenstad richt zich in haar plattegrond geheel op de havens, die haar Luchtfoto van het Siciliaansche stadje Gram- michele, dat in den tijd der renaissance door de familie Branciforti werd gesticht. Het stadje zelf is niet belangrijk, maar de plattegrond is uiterst merkwaardig. Zóó regelmatig aangelegd is wel geen stad ter wereld. Jammer, dat er in Gram- michêle zoo weinig verkeer is om ervan te profiteered bestaan verzekeren. En een centraal gelegen marktstad is meer op zich zelf geconcentreerd. De „ideale stadsplattegrond" van de Italiaansehe renaissance. Ken ontwerp ran den stadsarchitect Vasari Junior (159ï). Hij tras de eerste, dte ster pormigt pleinen ontwierp, tooals ze in later jaren vooral in Franse he steden werden aangelegd. Niet alleen echter de levensbehoef ten, ook de tijdgeest spreekt uit een stadsplattegrond Een middeleeuw- sche stad is heel anders geteekend dan een stad, die gebouwd is in den tijd van de Italiaansehe renaissance sr is ook een hemelsbreed verschil tusschen een stadsuitbreiding uit het einde der 19de eeuw en één van onze lagen. Een treurig gebrek aan fan tasie vertoont bijvoorbeeld de z.g. .Pijp" id Amsterdam een saai stuk stad met lange rechte straten, scheef weggeduwd tusschen den tjraehtigen I7d'eeuwschen grachtenring en het soen-opgezette moderne „plan-Zuid" waarin zakelijkheid en fantasie bar- nonisch zijn vereenigd Afschuwelijk van doelloosheid is ook menige wijk in 's-Gra- venhage (Bezuidenhoutkwartier en Transvaalbuurt en vooral ook de iivijk in de buurt van het Hollandscne Spoor-station), ge heel in tegenstelling töt_ den weelderigen stadsaanleg rondom den ouden Hofvijver, die het deftige 's-Hage nog altijd zylk een imposant cachet verleent. Vooral de vorige eeuw heeft ten aan zien van de uitbreiding van stadsplattegronden veel onheil ge sticht. Dit geldt helaas in bet bijzonder voor ons land, want in het buitenland valt nog menig goed voorbeeld van stedebouw kunst in de 19de eeuw op te merken. In dit verband moet vooral Parijs worden genoemd ook steden als München. Berlijn e.a. hebben in de vorige eeuw goede bouwmeesters gehad, die aan den bestaanden plattegrond een artistiek verantwoorde uit breiding gaven. De Middeleeuwsche Europeesche stad, zooals men die aan treft in bet hart van Duitschland (met name in het oude land der Franken) en in midden-Frankrijk, is ais het ware een „samenscholing" rondom een geestelijk middelpunt (meestal een marktplein met een kerk). Weliswaar vormt de plattegrond «an zoo'n-stad niet het doolhofachtige, dat de Moorsche steden (waar toe ook de. Spaansche stad Toledo gerekend kan worden) ken merkt, doch er zijn verscheidene punten van overeenkomst en het voornaamste isde concentratie, de middelpuntzoekende kracht. Het tijdperk der renaissance (wedergeboorte) heeft in zijn stadsplattegronden de middelpuntvliedende kracht tot uiting ge bracht De menschheid verlangde niet meer naar een geestelijk centrum, doch naar een geestelijke uitbreiding, naar de ruimte. renaissance had vooral ruimte noodig om zich uit te leven. Er werden in de steden groote pleinen aangelegd om groóten paleizen tot voorhof te dienen. Van die pleinen liepen breede kaarsrechte straten straalsgewijs in alle windrichtingen. Breed heid van levensbeschouwing, zwierige, levenskunst artistieke genialiteit, spreken uit menigen Italiaanschen stadsplattegrond, die in die jaren van wedergeboorte der klassieke Oudheid is ont staan. Eén van de merkwaardigste voorbeelden hiervan is het Sici liaansche stadje Grammicheie, een schepping van de Italiaan sehe familie Brahclfortt Een luchtfoto van dit plaatsje doet het regelmatige spiönewebkarakter van den aanleg duidelijk uit komen. Zoo'n regelmatigheid is overigens uiterst zeldzaamwe) leverde de renaissance talrijke ontwerpen-op-papier op (zie bijv. den „Idealen stadsplattegrond'' van den jongen Vasari), doch de De groote stad volgens het ideaal van den beroemden Franschen stede bouwer Le Corbusier. Het centrum van den, fantasiestad is een echte city met hooge gebouwen: een sterk geconcentreerd geheel. Daaromheen ligt uitvoering ervan moest maar al te vaak reke ning houden met'gewijzigde omstandigheden. Eén van de idealen, die de bouwmeesters van de renaissance koesterden, was het luchtige bouwen. Er moest ruimte zijn voor tuinen, ter rassen. staatsietrappen in de open lucht enz. Wie eenmaal het voorrecht zal hebben het nieuwe Rotterdam te aanschouwen, zal dit streven naar frissche lucht en ruimte met vreugde kunnen constateeren. de fabriekszöne met de tuinsteden, die Van elkander gescheiden zijn door onbebouwd gebied (bosschen, weiden, parken enz.). De huizenblokken staan geheel vrij en zijn door strooken groen omgeven. Wij leven thans in een nieuw tijdperk van wedergeboorte. De strakke lijn, die reeds eenige tientallen van jaren de richting heeft aange geven, heeft den weg gevonden naar een har monieus samengaan van nieuwe zakelijkheid en een nieuwe romantiek. Die rechte lijn in stads plattegronden was sedert het einde van de vorige eeuw het kenmerk bij uitnemendheid van de Amerikaansche steden. Toch is er nog onder- Piemont (Italië) Turijn scheid te maken tuschen al die „stra- ten-zonder-eind"-steden in de Ver- eenigde Staten. New York bijvoor beeld is al een heel onaesthetisch \voorbeeld van deze soort stadsaanleg; dobh Washington met zijn weidsche pleinen, parken en plantsoenen is, wat plattegrond betreft, één van de indrukwekkendste exemplaren van doelmatige stadsarchitectuureen stad van ruimte,\en representatieve stad, die inderdaadNvaard is, hoofd stad van de NieuwV Wereld te heeten. Doch niet alleen in de NieuVe We reld moet men „Amerikaanèche' steden zoeken. Ze zijn ook in Euro] Het oude centrum van Berlijn bij voorbeeld met zijn rechte, elkaar rechthoekig snijdende winkelstraten roorts de prachtige hoofdstad van de moderne Catalaansche metropool Barcelona en tenslotte de meeste steden van het'jonge Finland trekken de aandacht door haar kunstmatige strakheid van aan leg, die volstrekt niet dor -en koud aandoet integendeel, ge noemde steden zijn niet minder schoon vfcn perspectief dan de vernuftig geconstrueerde leg-puzïle Parijs, het centripetale Moskou (dat zich rondom het Kreml groepeert) of de ^drie watervorstinnen onder de stedenAmsterdam, Stockholm en Venetië. In de naaste toekomst zal Rotterdam zich scharen aan de zijde van Europa's „modernste" steden. De Maasstad zal een kern kKjgen, die kan wedijveren met de doelmatigst en fraaist aan gelegde steden van ons oude werelddeel sterker nog die den wdstrijd wint vooral wat betreft ruimte en luchtigheid. Een hardwerkende stad als Rotterdam heeft ste-ke longen noodig zij moet diep kunnen ademen en zich vrij bewegen. Het verkeer zal stroomen door breede straten en over groote pleinen, van en naar de havens. Er zullen geen bedompte steegjes meer zijn en smalle straten, waar het zonlicht nauwelijks binnendringt. Lucht en licht zullen in ruime mate Rotterdam's deel worden. Ook hier zullen nieuwe zakelijkheid en een nieuwe romantiek hand in hand gaan. De stad zal ongekend mooie perspectieven krijgen, dank zij die ruimte. De romantiek van achterbuurtjes is uit den tijd het was een decadente romantiek, welke behagen schiep in schilderachtig verval. De nieuwe romantiek is de strooming, die bewondering eischt voor alles wat jong. gezond en levenskrachtig is De nieuwe romantiek dat zijn o.a. de trotsche wolkenkrabbersdat is het werk der bruggen- en tunnel bouwersdat zal >ok de wederopbouw van Rotterdam zijn Iedere Rotterdammer zal daaraan op zijn wijze moeten medewerken, want aan een forsch-opgezetten plattegrond alleen neeft men bitter weinig als die platte grond niet de juiste levenslijn van de stad blijkt weer te geven. Het uiterlijk en het innerlijk moeten elkander volkomen dek ken. Een gezonde ziel moet In een gezond lichaam huizen. Een grappige fantasie pan den Amerikaanschen architect R. M. Hood, welke beoogt tegemoet te komen aan den eisch om „zoo goedkoop mogelijk te bouwen"n.l. hooge huizen op een zoo klein mo gelijk stut: bouwgrond. Zoo zien kie wolken- Krabbers er uit als populieren. J Als keizer Nero. naar de Arena ging, had hij altijd een smaragd\bij zich, die hij van tijd tot tijd voor zijn oog hivld. Dit was de eerste mo nocle en wij hebben tien naam „bril" aan dit feit te danken, want „béryll" is een soort sma ragd. Men heeft een heélen tijd I geloofd,, dat Nero bijziende was, maar ^lit is niet waar. De Romeinen wisten nog niet, dat bjjzifendheid en verziendheid door een op een Nbepaalde manier geslepen glas konden worden verholpen. Sedert Nero wordt er tot 1300 niet meer over brillen gesproken. We weten niet\zeker, wie den bril heeft uitgevonden mén néémt aan, lat het Roger Bacon is geweest, een eland rogarts, die in de 14de eeuw j in woonde. In de 17de eeuw waren de /brillen gro ian tegenwoordig en de glazen waren gehè rond: Ook keilde men de monocle ai, maar dezè\ werd nog niet voor het oog gébruikt, maar in 1e hand gehoudèn. Tegen het einde van de regeering wijk XIV was de geworden. van Bode- brillenmode zoo algemeen dat iedereé,. er eén had, of hij er ren noodig had of niet. Deze mode duurde 150 jaar. Het was toen chic orireen bril in de hand te houden, aan den hoed of den wandelstok te bevestigen of. in de tabaksdoos te stoppen. Panorama van Manhattan, het centrum van New York. Hier is het systeem van de rechte lijn overdreven. De straten zijn te lang en te nauw. Eindeloos ver strekken zij zich uit over dit overbevolkte schiereiland met zijn hemelhooge wolkenkrabbers, die geen plaatsje open houden voor wat groen. Hier viert de zakelijkheid hoogtij, zonder rekening te houden met de romantiek, die ook in het leven van den groote- stadsmensch onontbeerlijk is. Ken gedeelte van deri plattegrond van de Noord-Amerikaansche „residentie" Washington. Ook hier geldt het systeem van de rechte lijn, doch het is niet dor en geestdoodend tooals tn New York. Dwars door het ruitenplan van straten loopt een ander plan van toepen, dia belangrijke knooppunten vormen en aldus een grootsch complex can pleinen opleveren.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 12