De Japansch-Chineesche oorlog
drie jaar oud
M
Rotterdam werkt energiek
aan den MAASTUNNEL
i-'zsl 3
Japans continentale politiek: een
noodzaak voor oigen veiligheid
Piashuisje
Woning te huur gevraagd,
Ad verte eren
doet
Ve rkoopen.
TWEEDE BLAD
WOENSDAG 24 JULI i
Overspannen zenuwen
Moordrecht.
Ouderkerk a. d. IJ«»eI.
Schoonhoven.
Waddinxveen.
Bednjf van Louis
Dobbelmann wordt te
Waddinxveen gevestigd.
Zevenhuizen.
BUITENLAND
De dienstplicht.
Ondanks den strengen winter en den
oorlog rekent men er op in den loop
van 1941 gereed te komen
Geen moeilijkheden met de materiaalvoorziening
Dramatische strijd
tusschen vliegtuig
en duikboot.
MARKTBERICHTEN
Officieele publicatie van het Departement
van Handel, Nijverheid en Scheepvaart
VVOLPR IJZEN
Mfahardt maken U spoedig
weer weldadig kal» Beu* 40 ea 75 cent
O 2592 5
AANLEGPLAATS GOVDSCBE BOOT
Daar de aanlegsteiger van „De
Harmonie" moeilijk meer gebruikt
tan worden voor het lossen van
gnedercn, worden deze van de Goud-
ache boot thans gelost aan de aanleg
plaats bij den heer Van gennep. In
vroeger jaren, toen deze boot een ge-
zegelden dienst op Rotterdam onder
hield, werd steeds aangelegd bij 'de
Harmonie.
MULO-EXAMEN.
Te Rotterdam ie geslaagd voor het
11.11 L.O -examen diploma A onze
plaatsgenoot J. M. de Vries.
EXAMEN HANDENARBEID;
Voor het examen handenarbeid is te
•s Gravenhage geslaagd mej. P. J-
Kuylenburg.
BOUW VAN FABRIEKSCOMPLEX
OF TERREIN AAN NOORDKADE
MO Man personeel
Naar wy vernemen, zullen in deze
gemeente worden gebouwd de fa
briekscomplexen van de N V. voor
heen Louis Dobbelmann, welk bedrijf
voorheen gevestigd was te Rotterdam
en tijdens de oorlogsdagen werd ver
nield.
Voor den herbouw van het bedrijf
is aangekocht een groot terrein aan de
Noordkade, den weg naar Boskoop
langs de Westzijde van de Gouwe,
welk terrein particulier eigendom was.
De fabriek alleen zal een oppervlakte
krijgen van 15.000 M2. Het ligt in de
bedoeling zoo spoedig mogelijk met
den bouw te beginnen Tot architect is
benoemd de heer P. D. Stuurman,
alhier.
De opzet van het bedrijf is zoodanig
gedacht, dat er in totaal vierhonderd
personen zullen worden werkzaam ge
steld.
De vestiging van deze bekende Rot-
terdamsche onderneming is uiteraard
voor Waddinxveen een feit van groote
beteekenis. Nog meer zal onze plaats
hierdoor uitgroeien als een belangrijke
industrie-gemeenje, waar tal van
groote bedrijvefT zijn gevestigd.
BURGERLIJKE STAND.
Geboren: Hendrik, zoon van M.
Hordük en J. Hordijk: Huibert, zoon
van A. Oudijk en J. Jongeneel; Pieter
Izak. zoon van G. Vermolm en S. Keü-
zer; Petronella Jacoba. dochter van J.
van der Sar en P. N. Hagen; Helena
Wilhelmina, dochter van J. J. Sauer en
J. A. Steenkamer; Johannes, zoon van
J. C. Meijer en M. M. Pruijsen.
Overleden: Geertruin van Er-
kel, 62 jaar, echtgenoote van S. Hol:
Hendrika Clazing. 24 jaar.
440.000 RECRUTEN OP 1 OCTOBER
ONDER Dt WAPENEN.
Verdere bijzonderheden over de in
voering van den algemeenen dienst
plicht in de Vereenigde Staten worden
thans bekend uit welingelichte kringen
van het ministerie van Oorlog. Zooals
reeds gemeld, zal hiervoor in de vol
gende week aan de Senaat een mach
tigingswet worden voorgelegd. Asso
ciated Press voegt hier aan toe, dat
men het vaornemen heeft op 1 Sept.
met de inschrijving van de dienstplich
tigen te beginnen. De eerste 400.000
recruten zullen reeds op 1 October
onder de wapenen worden geroepen.
Overigens staan deze data nog niet
geheel vast. Niettemin is het minis
terie van Oorlog, ondanks het debat,
dat nog in den Senaat is te ver
wachten, toch van meening, dat deze
machtigingswet zal worden aangeno
men. Het ministerie is hiervan zelfs
Hoozeer overtuigd, dat het reeds in
eiken staat 'de instanties heeft aaifge-
wezen, by welke de aanmelding moet
geschieden en die voorbereidingen
moeten treffen voor de inschrijving
van 42 millioen man en voor de oefe
ning van ongeveer 11 millioen man.
Tegelijkertijd zullen naar alle waar-
achijnlijkheid de staatsmilities worden
gemobiliseerd om zich met een deel
van de oefening te belasten. De tijd
van oefening zal een jaar zijn. Met
I April 1941 zullen nogmaals 400.000
man onder de wapenen worden ge
roepen en vervolgens op 1 October
1941 waarschijnlijk nog 600.000.
t,
(Van onzen specialen verslaggever)
IN Rotterdam moge dan bet oprui
men van het puin nog altijd het
voornaamste werkobject .zijn, het
is niet het eenige. Daarnaast frerkt de
Maasstad in een ongekend tempo aan
het millioenenwerk, dat nu en in de
toekomst als de Maastunnel bekend zal
staan. Ondanks de 2 maanden durende
stagnatie, welke de strenge winter van
19391940 veroorzaakte en ondanks
den oorlog, welke in Mei een 5-tal
dagen tot het stilleggen van den arbeid
dwong, koestert men nog altijd de ge
gronde hoop in den loop van 1941 ge
reed te komen. De stand van zaken,
zooals ir M. G. .Fritzlin, waarnemend
chef van de Tunnelafdeeling van Rot
terdams Gemeentewerken, ons deze in
een uitvoerig gesprek, (gevolgd door
een rondleiding langs de geheel of ge
deeltelijk gereed gekomen tunnelge
deelten, heeft uiteengezet, is- thans
zap. dat een bedrag van 11 millioen
gulden is verwerkt. Waar in totaal 14
millioen gulden zijn uitgetrokken, blijkt
(lus dat men met recht kan zeggen dat
de Maasstad ninnen afzienbaren tijd,
d.w.z. in 1941 van de traverse onder de
rivier gebruik zal kunnen maken.
Moeilijkheden met de verkrijging
van 't noodige materiaal? 1%
Ir Fritzlin ontkent dit met nadruk:
noch tydens de mobilisatie, noch na den
oorlog zijn er groote moeilijkheden ge
weest. De tunnelbouwers hadden er
voor gezorgd dat er van het Onmis
bare materiaal, zooals ijzer, voldoende
voorraad was: wys beleid, waarvan
thans de rijke vruchten geplukt wor
den. Neem b.v. de acht roltrappen in
de ventilatiegebouwen: die zijn er. De
wielrijders en voetgangers behoeven
zich daaromtrent geen zorg'te maken.
Kleine moeilijkheden zijn er wel ge
weest, /ijn er gedeeltelijk nóg. Maar
die zijn te wijten aan den aanvoer van
't benoodigde zand, grint en cement.
De transportmoeilijkheden spelen daar
bij een groote rol. Men heeft tot nu toe
echter steeds deze moeilijkheden kun
nen ondervangen en men rekent er op.
dit ook te kurnen doen tot aan den
dag, waarop de tunnel opengesteld
kan worden voor 't verkeer. Dat zal
een feestdag voor Rotterdam zijn, om
dat dan het grootsche plan, om den
Noordelijken en Zuidelijken oever van
de Maas. onder het water door te ver
binden, zijn bekroning zal vinden.
Drie etappen
Wij mogen de uitvoering., van het
tunnelplan bekend veronderstellen,
vooral het feit, dat de bouwers den
tunnel eigenlijk in drie gedeelten aan
leggen: één deel op den rechter oever,
één deel dat op den bodem van de
Maas gereed komt en één deel op den
linker oever. Aan 't eind van dit jaar,
aldus laat ir Fritzlin zich uit, hopen wy
met het riviergedeelte gereed te zijn:
4 van de 9 zinkstukken zijn reeds op de
plaats van bestemming, het vijfde gaat
binnenkort naar den bodem der riviér
en de overblijvende, die op een paar
kleinigheden na geheel gereed 2ijn
deze liggen in de Waalhaven zullen
daarna volgen. Elk zinkstuk komt één
meter van het vorige af te liggen. Met
't Begint met een informato-
risch gesprek met ir. M. C Fritz-
lin, waarnemend chef van de
Tunnel-af deeling van Rott erT
dam's Gemeentewerken. En 't
eindigt met een fiksche klauter-
partij naar dat deel var. de
Maastunnel, dat ongeveer 15 4
20 meter onder water in aan
leg is.
De Maasstad bouwt rol ^ener
gie en in een snel tempo aan dit
grootsche object: dè oplossing
van een verkeerstoestand. die
sinds jaar en dag onhoudbaar
was geworden. In een tweetal
artifcelen zal een ortzer redacteit-
retl een en ander medcdeelen
over 'den momenteelen stand van
zaken. En hg begint met de her
haling van de verzekerxn^^at
de tunnelbouwers, ondanxs te
genslagen, toch in den loop van
1941 gereed hopen te komen. Ter
nadere informatie zy opgemerkt,
dat 11 van de. uitgetrokken 14
millioen pulden reeds aan het
werk zjjn besteed....
een duikerklok worden, na het tot
zinkeri brengen, de noodige iasschm-
gen verricht. Dit lasschen is met 3 van
de 4 op den bodem van de Maas rus
tende tunnelstukken reeds gebeurd.
Alleen het verbinden san het ventila
tiegebouw op den rechteroever en het
eerste tunnelstuk onder water is nog
niet geschied. Ook hier bevindt zich
een één meter breedé waterkolom tus-
schen. Het lasschen heeft men echter
nog nagelaten omdat men geen enkel
risico wil loopen wat betreft een even
tueel verschil in de werking van span
ningen in de muren van het eerste
tunnelstuk onder water en het ventila
tiegebouw.
Drie tunnels in één: de Maasstad, die
al zoovele tientallen jaren snakt naar
een goede verbinding der Maasoevers,
heeft zoowel aan het netverkeer als
aan wielrijders en voetgangers gedacht.
En terwijl in de Scheldetunnel bij
Antwerpen de auto's één tunnel heb
ben, met één vry smalle rijbaan voor
het verkeer in beide richtingen, krijgt
de Maastunnel tw-ee autotunnels, beide
met een wegdek dat 6 meter breed is,
zoodat twee rijen auto's in elke tuimel
naast elkaar kunnen optrekken. Bi
tóch ontloopen de totaal-kosten van
beide tunnels elkaar heel weinig.
Hoe dat kan? Omdat de Maastunnel
aangelegd wordt volgens de veel goed-
koopere zinkmethode. En dat proces
konden de Belgische ingenieurs niet
volgen. Daarnaast zullen de tunnels
voor voetgangers en wielrijders in Rot
terdam Iwin aandeel in de ventilatie
krijgen, iets dat de Scheldestadtunnel
eveneens mist.
"De stand van zaken op dit oogenblik?
Ir Fritzlin, zetelend in 't houten ge
bouwtje op den rechter-Maasoever,
vlak bij de Parkhaven, vat samen: één
ventilatiegebouw, op den rechter Maas
oever is zoo. goec als gereed. Met dt
afwerking is men bezig. Ontbreken de
roltrappen nog, dit is niet het geval
met de 32 gietijzeren ventilatoren, elk
1520 kg. wegend, waarvan er 16 voor
weikte lucht uit de tunnels naar den
„schoorsteen" zullen persen. Daarnaast
is de oprit van de autotunnels zoo goed
als gereed. Ook hier is men aan de
afwerking begonnen. Alleen aan 't be
gin van den jprit is nr.en nog 'met het
aanleggen van het reeds wijd en zijd
beroemde circulatie-plein in een sta
dium, dat eigenlijk niet doet vermoe
den dat de openstelling van den tun
nel inderdaad volgend jaar kan ge
schieden.
En aan den óverkant? Ook daar rijst
reeds het ventilatiegebouw uit het
grijze Maaswater omhoog. Alleen is
men nog niet aan de afwerking toe,
terwijl ook de oprit nog niet zoo ver
gereed' is, dat de tegelbekleeding van
de wanden van den tunnel en het aan
brengen van 't plafond kan geschie
den.
Overigens, en ziedaar één der vele
indrukken van den rondgeleiden men -
van-de-krant, werkt men op een groot
aantal plaatsen aan de voltooiing van
een object dat in de nabije toekomst
een verkeersvraagstuk van Rotterdam
op even royale als practische wijze
oplost. Enwaarmede de stad, juist
ook door de tot-passing van de nieuw
ste technische snufjes op dumielbouw-
gebied, zich en daarmede geheel
Nederland aan de spil stelt van de
steden-met-tunnels in Europa!
den toevoer van frissche lucht zullen
zorgen, terwijl de andere 16 de afge^-JChina^zijn geweest, en hoe gespannen
Het is deze maand drie jaar gelp-
don, dat Japan den oorlog begon tegen
China, een oorlog, die nog steeds
voortduurt, al hoort men er den laat-
sten tyd weinig meer van, in
genomen als wij zyn door den oorlog
om ons heen. Met den Japansch-Chi-
neeschen oorlog, waaryan het incident
met Mandsjoerije of Mandsjoekwo,
zooals het daarna ging heeten, enkele
jaren geleden, min of meer het voor
spel is geweest, kwam Jap^js z.g
„continentale politiek" weer eens dui
delijk naar voren.
Deze continentale politiek is döor
buitenstaanders vaak gequalificecrd
als „agressie", maar als men de ge
schiedenis van het Verre Oosten na
gaat, zal men tot de ontdekking ko
men, dat het eerste contact, dat Ja-
p^n heeft gehad met staten op het
Oostaziatisehe continent, vreedzaam
en cultureel is geweest en in het ge
heel niets te maken had met oorlogen
en incidenten. Dat dit later wel ecru
anders werd, is te wijten aan een on
gelukkigen samenloop van omstan
digheden.
Ook is de continentale politiek van
Japan niet iets van den laatsten tijd.
maar zy is reeds begdnnen omstreeks
200 na Christus, toen keizerin -Ztufi'go"
verplicht was tusschenbeide te komen
op het schiereiland Korea, niet om
het in bezit té nemen, maar om het
zuidelyk deel an haar keizerlijk
eilandenrijk te behoeden voor oorlog,
daar de Koreanen dit voortdurend be
dreigden. Om hieraan een eind te
maken .bracht zy Korea onder Japan-
sche souvereiniteit.
In het Japan van de oudheid, nog
vóór keizerin Zhingo. waren de immi
granten uit Korea steeds hartelijk
verwelkomd. Het eilandenrijk was
voor de Koreanen eèn verleidelijk en
aantrekkelijk land: het was, als nog
steeds, vruchtbaar en mooi en bekoor
lijk en de bewoners van Korea trok
ken erheen en vestigden zich daar als
timmerlieden, smeden, handwerkslie
den, boeren, enz. Lanzamerhand raak
ten zy er geheelingeburgerd en be
gonnen zij zich te interesseeren voor
Japansche literatuur en Hindoe-
boeddhisme.
Nihongi, op één na de oudste
kroniekschrijver van het Japansche
lahd en zyn volk, vertelt, dat het eer
ste officieele contact tusschen Japan
en Korea tot stand kwam in het 65ste
jaar van de regeering van keizer Su-
jin. d w z. 33 jaar vóór Christus In
dat jaar zond de koning van Kali. één
van de Koreaansche koninkrijken, een
vooraanstaand edelman met een aan
zienlijk gevolg als afgezant naar den
Mikado den keizer van Japan, om
hem geschenken aan te bieden. De
expeditie van keizerin Zhingo was de
eerste van dien aard om -het land te
verdedigen tegen vreemdelingen en
was tevens de eerste stap in de rich
ting vaf de Japansclip heerschappij
op Korea
Hoe onvriendelijk ook in later
eeuwen, zij het met titsschenpoozcn.
de betrekkingen tusschen Japan en
Men zou het niet
zeggen, maar deze
foto is op onge
veer 15 meter
onder den water
spiegel van de
Maas gemaakt.
Zij brengt één
der twee tunnels
in beeld, welke
door de openstel
ling van de Maas
tunnel volgend
jaar, het verkeer
per auto onder
water zullen ver
werken.'' Er wordt
hier, op den bo
dem tan de Maas
in een snel temro
aangepakt om tii-
tiig gereed ie
komen.
dp regeeribgen Van Tsjoengking en
Tokio ook tegenover elkaar staan in
den tegenwöordigen tijd, beide landen
zyn hun relaties begonnen op de
vriendelijkste en hoffelijkste manier,
welke men zich denken kan: m het
jaar 697 na Christus zond de Japan
sche keizer Soeiko een afgezant, die
luisterde naar den naam van Ono-no-
Imoko, naar China, met allerlei Ja
pansche nationale producten en een
brief ..van den souverem van het land
van de rijzende^ zon aan den souverein
van het land van de ondergaande
zon".
De eerste oorlog.
De eerste Chineesch-Japahsche oor
log .ontstond over Koreaansche aange
legenheden, toen een.Chineesch keizer
van de Tang-dynastie in 61 den ko
ning van sjunla op Korea aanbood
100 000 man en verscheidene honder
den schepen te zenden, om te trachten
Shinla heer en meester te maken op
Korea
In de Middeleeuwen en laterals Ja
pan dikwijls bedreigd door invasies
van het continent: in 658 deden de
Mandsjoes een inval in het Noordelijk
deel van Japan: dezelfde' Mandsjoes.
nu niet meer Suchen-. maar Nuchen-
Mandsjoes geheeten. vielen het eiland
ïki binnen in 1019: de Mongolen deden
in 1274 en 1281 een inval in Japan.
Uit angst voor deze Mongoolsche
stammen hadden de Chineezen reeds
in 238 vóór Christus den Grooten
Muur gebouwd De Mongolen en Tar
taren waren echter hoe langer hoe
machtiger, geworden en deden in 1261
een inval m Korea Japan zelf volgde
een tiental jaren later.
Men ziet. dat het heusch niet altijd
aan Japan heeft gelegen, als het in
oorlog kwam met continentale staten.
Men zal zeggen: waarom bleef het
niet rustig op Zijn welvarend eiland:
w aarom probeerde het niet, voldoende
te hebben aan alles, wat dit te i,
had? o Dl:
Het antwoord, ligt in Japans go
tische positie:' een eilandenrijk
een vrij beperkt territorium, dai
vendienf vlakbij op heit cont >m
domincerende mogendheid to. wj!
heeft, kan niet verwachten
handhaven, zonder een eigen'hou h
op het nabije vasteland of een uiu?
breide controle op overzeese::*
tingen. De geografische pos:Ue
Japan heeft zijn politiek bép.,ald
de oudhaid en nu nóg.
Reeds in het begin van de
tiende eeuw heeft Japan d. gele,?
heid aangegrepen epn groot ovi r, tesï
rijk op te bouwen in het westelijk tS
van de Sfille Zuidzee; J..pjg^
dorpen" 'ontstonden in»Annan
king, Siam, Java en Manffla
verbinding werd vrij geregt'j
houden door driemasters.
Van 1638 tot 1853 is Japan vrij
isoleerd gewee6t door eon v. md'Ag
stel wetten, dat probeerde Japan
de rest van de wereld af t" rlu:^-:
In die twee eeuwen hebben alle vtj.
telijke naties de koloniale ningrjjjkJ
heden in Afrika, Oost-Indie Amerikj
cn Oost-Agië uitgebuit 'en toen Japa,
eindelijk 'zijn haven weer op- de-W
de Westerschen, was zijn v
koloniën verkeken, omdat H
doodeenvoudig niet meer waren Wst
bleef Japan anders over dan een con.
ünentale politiek, welke de eenige'
weg was naar zijn eigen vei eid?
HET DUITSCHE FRONTBhKICHT,
Het frontbericht van hot D N B !UM
als volgt:
Het is een Duitsch gevecht gtoig
weer eens gelukt ten Britse: ,a.k»
boot te vernietigen. De drr.r dg
strijd'die in het legerbericbt van
daag wordt vermeld, was slecU kórt
Tijdens de gewapende verkti - -Ei»,
ven het Noorden van de N'.- "va-
werd op 23 Juli de duikbon: - Oos
ten van de Schotsche haver A -deea
door het Duitsche bombardëV -,ü'oe»
stel ontdekt.
Voor de tegenstander kon o: rdui-
ken en zich in veiligheid bri r.i®
de aanvaller zijn toestel dak- op
80 meter hoogte en rekende, m; dw
be rrvfner af met den onderzeeer Twee
der bommen sloegen kort voor ach
ter de duikboot in de derde tr hs:
scheepslichaam Vlak achter d.ree.
Eenige minuten daarna SU,k de boeg
van de duikboot uit het water, ine ol
vier minuten later verdween di 1 den
lpodrecht in zee Het Duitsche tr stei
bleef nog geruimen tijd ter pla. e om
uit te kijken naar - schipbreuke -gra
en eventueehknaatregeiert te'nerr— om
ze te doen bergen Behalve'wrakstuk
ken van een reddingboot, oliev fkken
en ronddrijvende brokstukken wis
echter niets meer te-or.tdekk--
KAASMARKT WOFRDFN
24 Jü'.i Aangevoerd 332 par:,
sche kaa« prijs rr.#rt RM eerste v.i -
tweede soort 3841 zwaardere 4;
del mati#
Eenige en Algemeene
kennisgeving
Heden overleed geheel on
verwacht. onze lieve Moe
der. Behuwdmoeder en
Schoonzuster. Mevrouw
CATHARINA JACOBA
JOHANNA BOERS.
Weduwe van den Heer
Cornells Johannes
Verschoor
in den ouderdom Van 70
jaar..
Sellshgen l Gr
j h r c Verschoor
H M VERSCHOOR—
Renken
-^Gravenhage
A BOERS—De Móoy
Gouda, 23 Juli 1940
Huize J&liar.a'
Kon Wilhelminaweg 251
De, begrafenis zal plaats
hebben Vrijdag 26 Juli
a.s op *de Algemeene Be
graafplaats te Gouda.
Vertrek van Huize ..Ju
liana" te 1 uur n.m
2&bb .'46
De Heer en Mevrouw
P ROND—-v. d Veer
zeggen ook namer« weder?
sche familie hartelijk dank v r
de vele blijken van belangste -
ling bij hun huwelijk onder
vonden
Gouda. 23 Juli 1940
Joubertstraat 54
te koop of te huur gevraagd.
Brieven ,No. 35 Boenh. C uvwe;
van Hovtemastraat 66 Den Haac
O 25tV 5
vrij huisje. Reeuwijk, Boskoop i
omgeving. Huurprijs ongeveer f 3t -
ianrtiedingen onder No. 211
4dv. Bur. VAN STAAL <S C
Statenlaan 59, Hitlegershere
Ci 2SM x
n Hu
lg V
Wc
haper
?rvoor
aan de
Op*£
wall test 0 ƒ1.80 per KG
I ,.170
II 1.60
>ot" rer. Jemen ten beneden
itskorting woigjen teefepa
•i r afwekende jvollèn
t -iinen basis.
s w j ;t Ac aandacht van de schapf nhoud* rs gevestigd
.vn'virm. ,d ,y«p de k< I rzyde van de bon, weke zy by
ing van hun wol zullen ontvangen.
c. mag een pfocenfuct'r
bedoelde richtprijs 7 2 25 per KG