De Japansch-Chineesche oorlog drie jaar oud M Rotterdam werkt energiek aan den MAASTUNNEL i-'zsl 3 Japans continentale politiek: een noodzaak voor oigen veiligheid Piashuisje Woning te huur gevraagd, Ad verte eren doet Ve rkoopen. TWEEDE BLAD WOENSDAG 24 JULI i Overspannen zenuwen Moordrecht. Ouderkerk a. d. IJ«»eI. Schoonhoven. Waddinxveen. Bednjf van Louis Dobbelmann wordt te Waddinxveen gevestigd. Zevenhuizen. BUITENLAND De dienstplicht. Ondanks den strengen winter en den oorlog rekent men er op in den loop van 1941 gereed te komen Geen moeilijkheden met de materiaalvoorziening Dramatische strijd tusschen vliegtuig en duikboot. MARKTBERICHTEN Officieele publicatie van het Departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart VVOLPR IJZEN Mfahardt maken U spoedig weer weldadig kal» Beu* 40 ea 75 cent O 2592 5 AANLEGPLAATS GOVDSCBE BOOT Daar de aanlegsteiger van „De Harmonie" moeilijk meer gebruikt tan worden voor het lossen van gnedercn, worden deze van de Goud- ache boot thans gelost aan de aanleg plaats bij den heer Van gennep. In vroeger jaren, toen deze boot een ge- zegelden dienst op Rotterdam onder hield, werd steeds aangelegd bij 'de Harmonie. MULO-EXAMEN. Te Rotterdam ie geslaagd voor het 11.11 L.O -examen diploma A onze plaatsgenoot J. M. de Vries. EXAMEN HANDENARBEID; Voor het examen handenarbeid is te •s Gravenhage geslaagd mej. P. J- Kuylenburg. BOUW VAN FABRIEKSCOMPLEX OF TERREIN AAN NOORDKADE MO Man personeel Naar wy vernemen, zullen in deze gemeente worden gebouwd de fa briekscomplexen van de N V. voor heen Louis Dobbelmann, welk bedrijf voorheen gevestigd was te Rotterdam en tijdens de oorlogsdagen werd ver nield. Voor den herbouw van het bedrijf is aangekocht een groot terrein aan de Noordkade, den weg naar Boskoop langs de Westzijde van de Gouwe, welk terrein particulier eigendom was. De fabriek alleen zal een oppervlakte krijgen van 15.000 M2. Het ligt in de bedoeling zoo spoedig mogelijk met den bouw te beginnen Tot architect is benoemd de heer P. D. Stuurman, alhier. De opzet van het bedrijf is zoodanig gedacht, dat er in totaal vierhonderd personen zullen worden werkzaam ge steld. De vestiging van deze bekende Rot- terdamsche onderneming is uiteraard voor Waddinxveen een feit van groote beteekenis. Nog meer zal onze plaats hierdoor uitgroeien als een belangrijke industrie-gemeenje, waar tal van groote bedrijvefT zijn gevestigd. BURGERLIJKE STAND. Geboren: Hendrik, zoon van M. Hordük en J. Hordijk: Huibert, zoon van A. Oudijk en J. Jongeneel; Pieter Izak. zoon van G. Vermolm en S. Keü- zer; Petronella Jacoba. dochter van J. van der Sar en P. N. Hagen; Helena Wilhelmina, dochter van J. J. Sauer en J. A. Steenkamer; Johannes, zoon van J. C. Meijer en M. M. Pruijsen. Overleden: Geertruin van Er- kel, 62 jaar, echtgenoote van S. Hol: Hendrika Clazing. 24 jaar. 440.000 RECRUTEN OP 1 OCTOBER ONDER Dt WAPENEN. Verdere bijzonderheden over de in voering van den algemeenen dienst plicht in de Vereenigde Staten worden thans bekend uit welingelichte kringen van het ministerie van Oorlog. Zooals reeds gemeld, zal hiervoor in de vol gende week aan de Senaat een mach tigingswet worden voorgelegd. Asso ciated Press voegt hier aan toe, dat men het vaornemen heeft op 1 Sept. met de inschrijving van de dienstplich tigen te beginnen. De eerste 400.000 recruten zullen reeds op 1 October onder de wapenen worden geroepen. Overigens staan deze data nog niet geheel vast. Niettemin is het minis terie van Oorlog, ondanks het debat, dat nog in den Senaat is te ver wachten, toch van meening, dat deze machtigingswet zal worden aangeno men. Het ministerie is hiervan zelfs Hoozeer overtuigd, dat het reeds in eiken staat 'de instanties heeft aaifge- wezen, by welke de aanmelding moet geschieden en die voorbereidingen moeten treffen voor de inschrijving van 42 millioen man en voor de oefe ning van ongeveer 11 millioen man. Tegelijkertijd zullen naar alle waar- achijnlijkheid de staatsmilities worden gemobiliseerd om zich met een deel van de oefening te belasten. De tijd van oefening zal een jaar zijn. Met I April 1941 zullen nogmaals 400.000 man onder de wapenen worden ge roepen en vervolgens op 1 October 1941 waarschijnlijk nog 600.000. t, (Van onzen specialen verslaggever) IN Rotterdam moge dan bet oprui men van het puin nog altijd het voornaamste werkobject .zijn, het is niet het eenige. Daarnaast frerkt de Maasstad in een ongekend tempo aan het millioenenwerk, dat nu en in de toekomst als de Maastunnel bekend zal staan. Ondanks de 2 maanden durende stagnatie, welke de strenge winter van 19391940 veroorzaakte en ondanks den oorlog, welke in Mei een 5-tal dagen tot het stilleggen van den arbeid dwong, koestert men nog altijd de ge gronde hoop in den loop van 1941 ge reed te komen. De stand van zaken, zooals ir M. G. .Fritzlin, waarnemend chef van de Tunnelafdeeling van Rot terdams Gemeentewerken, ons deze in een uitvoerig gesprek, (gevolgd door een rondleiding langs de geheel of ge deeltelijk gereed gekomen tunnelge deelten, heeft uiteengezet, is- thans zap. dat een bedrag van 11 millioen gulden is verwerkt. Waar in totaal 14 millioen gulden zijn uitgetrokken, blijkt (lus dat men met recht kan zeggen dat de Maasstad ninnen afzienbaren tijd, d.w.z. in 1941 van de traverse onder de rivier gebruik zal kunnen maken. Moeilijkheden met de verkrijging van 't noodige materiaal? 1% Ir Fritzlin ontkent dit met nadruk: noch tydens de mobilisatie, noch na den oorlog zijn er groote moeilijkheden ge weest. De tunnelbouwers hadden er voor gezorgd dat er van het Onmis bare materiaal, zooals ijzer, voldoende voorraad was: wys beleid, waarvan thans de rijke vruchten geplukt wor den. Neem b.v. de acht roltrappen in de ventilatiegebouwen: die zijn er. De wielrijders en voetgangers behoeven zich daaromtrent geen zorg'te maken. Kleine moeilijkheden zijn er wel ge weest, /ijn er gedeeltelijk nóg. Maar die zijn te wijten aan den aanvoer van 't benoodigde zand, grint en cement. De transportmoeilijkheden spelen daar bij een groote rol. Men heeft tot nu toe echter steeds deze moeilijkheden kun nen ondervangen en men rekent er op. dit ook te kurnen doen tot aan den dag, waarop de tunnel opengesteld kan worden voor 't verkeer. Dat zal een feestdag voor Rotterdam zijn, om dat dan het grootsche plan, om den Noordelijken en Zuidelijken oever van de Maas. onder het water door te ver binden, zijn bekroning zal vinden. Drie etappen Wij mogen de uitvoering., van het tunnelplan bekend veronderstellen, vooral het feit, dat de bouwers den tunnel eigenlijk in drie gedeelten aan leggen: één deel op den rechter oever, één deel dat op den bodem van de Maas gereed komt en één deel op den linker oever. Aan 't eind van dit jaar, aldus laat ir Fritzlin zich uit, hopen wy met het riviergedeelte gereed te zijn: 4 van de 9 zinkstukken zijn reeds op de plaats van bestemming, het vijfde gaat binnenkort naar den bodem der riviér en de overblijvende, die op een paar kleinigheden na geheel gereed 2ijn deze liggen in de Waalhaven zullen daarna volgen. Elk zinkstuk komt één meter van het vorige af te liggen. Met 't Begint met een informato- risch gesprek met ir. M. C Fritz- lin, waarnemend chef van de Tunnel-af deeling van Rott erT dam's Gemeentewerken. En 't eindigt met een fiksche klauter- partij naar dat deel var. de Maastunnel, dat ongeveer 15 4 20 meter onder water in aan leg is. De Maasstad bouwt rol ^ener gie en in een snel tempo aan dit grootsche object: dè oplossing van een verkeerstoestand. die sinds jaar en dag onhoudbaar was geworden. In een tweetal artifcelen zal een ortzer redacteit- retl een en ander medcdeelen over 'den momenteelen stand van zaken. En hg begint met de her haling van de verzekerxn^^at de tunnelbouwers, ondanxs te genslagen, toch in den loop van 1941 gereed hopen te komen. Ter nadere informatie zy opgemerkt, dat 11 van de. uitgetrokken 14 millioen pulden reeds aan het werk zjjn besteed.... een duikerklok worden, na het tot zinkeri brengen, de noodige iasschm- gen verricht. Dit lasschen is met 3 van de 4 op den bodem van de Maas rus tende tunnelstukken reeds gebeurd. Alleen het verbinden san het ventila tiegebouw op den rechteroever en het eerste tunnelstuk onder water is nog niet geschied. Ook hier bevindt zich een één meter breedé waterkolom tus- schen. Het lasschen heeft men echter nog nagelaten omdat men geen enkel risico wil loopen wat betreft een even tueel verschil in de werking van span ningen in de muren van het eerste tunnelstuk onder water en het ventila tiegebouw. Drie tunnels in één: de Maasstad, die al zoovele tientallen jaren snakt naar een goede verbinding der Maasoevers, heeft zoowel aan het netverkeer als aan wielrijders en voetgangers gedacht. En terwijl in de Scheldetunnel bij Antwerpen de auto's één tunnel heb ben, met één vry smalle rijbaan voor het verkeer in beide richtingen, krijgt de Maastunnel tw-ee autotunnels, beide met een wegdek dat 6 meter breed is, zoodat twee rijen auto's in elke tuimel naast elkaar kunnen optrekken. Bi tóch ontloopen de totaal-kosten van beide tunnels elkaar heel weinig. Hoe dat kan? Omdat de Maastunnel aangelegd wordt volgens de veel goed- koopere zinkmethode. En dat proces konden de Belgische ingenieurs niet volgen. Daarnaast zullen de tunnels voor voetgangers en wielrijders in Rot terdam Iwin aandeel in de ventilatie krijgen, iets dat de Scheldestadtunnel eveneens mist. "De stand van zaken op dit oogenblik? Ir Fritzlin, zetelend in 't houten ge bouwtje op den rechter-Maasoever, vlak bij de Parkhaven, vat samen: één ventilatiegebouw, op den rechter Maas oever is zoo. goec als gereed. Met dt afwerking is men bezig. Ontbreken de roltrappen nog, dit is niet het geval met de 32 gietijzeren ventilatoren, elk 1520 kg. wegend, waarvan er 16 voor weikte lucht uit de tunnels naar den „schoorsteen" zullen persen. Daarnaast is de oprit van de autotunnels zoo goed als gereed. Ook hier is men aan de afwerking begonnen. Alleen aan 't be gin van den jprit is nr.en nog 'met het aanleggen van het reeds wijd en zijd beroemde circulatie-plein in een sta dium, dat eigenlijk niet doet vermoe den dat de openstelling van den tun nel inderdaad volgend jaar kan ge schieden. En aan den óverkant? Ook daar rijst reeds het ventilatiegebouw uit het grijze Maaswater omhoog. Alleen is men nog niet aan de afwerking toe, terwijl ook de oprit nog niet zoo ver gereed' is, dat de tegelbekleeding van de wanden van den tunnel en het aan brengen van 't plafond kan geschie den. Overigens, en ziedaar één der vele indrukken van den rondgeleiden men - van-de-krant, werkt men op een groot aantal plaatsen aan de voltooiing van een object dat in de nabije toekomst een verkeersvraagstuk van Rotterdam op even royale als practische wijze oplost. Enwaarmede de stad, juist ook door de tot-passing van de nieuw ste technische snufjes op dumielbouw- gebied, zich en daarmede geheel Nederland aan de spil stelt van de steden-met-tunnels in Europa! den toevoer van frissche lucht zullen zorgen, terwijl de andere 16 de afge^-JChina^zijn geweest, en hoe gespannen Het is deze maand drie jaar gelp- don, dat Japan den oorlog begon tegen China, een oorlog, die nog steeds voortduurt, al hoort men er den laat- sten tyd weinig meer van, in genomen als wij zyn door den oorlog om ons heen. Met den Japansch-Chi- neeschen oorlog, waaryan het incident met Mandsjoerije of Mandsjoekwo, zooals het daarna ging heeten, enkele jaren geleden, min of meer het voor spel is geweest, kwam Jap^js z.g „continentale politiek" weer eens dui delijk naar voren. Deze continentale politiek is döor buitenstaanders vaak gequalificecrd als „agressie", maar als men de ge schiedenis van het Verre Oosten na gaat, zal men tot de ontdekking ko men, dat het eerste contact, dat Ja- p^n heeft gehad met staten op het Oostaziatisehe continent, vreedzaam en cultureel is geweest en in het ge heel niets te maken had met oorlogen en incidenten. Dat dit later wel ecru anders werd, is te wijten aan een on gelukkigen samenloop van omstan digheden. Ook is de continentale politiek van Japan niet iets van den laatsten tijd. maar zy is reeds begdnnen omstreeks 200 na Christus, toen keizerin -Ztufi'go" verplicht was tusschenbeide te komen op het schiereiland Korea, niet om het in bezit té nemen, maar om het zuidelyk deel an haar keizerlijk eilandenrijk te behoeden voor oorlog, daar de Koreanen dit voortdurend be dreigden. Om hieraan een eind te maken .bracht zy Korea onder Japan- sche souvereiniteit. In het Japan van de oudheid, nog vóór keizerin Zhingo. waren de immi granten uit Korea steeds hartelijk verwelkomd. Het eilandenrijk was voor de Koreanen eèn verleidelijk en aantrekkelijk land: het was, als nog steeds, vruchtbaar en mooi en bekoor lijk en de bewoners van Korea trok ken erheen en vestigden zich daar als timmerlieden, smeden, handwerkslie den, boeren, enz. Lanzamerhand raak ten zy er geheelingeburgerd en be gonnen zij zich te interesseeren voor Japansche literatuur en Hindoe- boeddhisme. Nihongi, op één na de oudste kroniekschrijver van het Japansche lahd en zyn volk, vertelt, dat het eer ste officieele contact tusschen Japan en Korea tot stand kwam in het 65ste jaar van de regeering van keizer Su- jin. d w z. 33 jaar vóór Christus In dat jaar zond de koning van Kali. één van de Koreaansche koninkrijken, een vooraanstaand edelman met een aan zienlijk gevolg als afgezant naar den Mikado den keizer van Japan, om hem geschenken aan te bieden. De expeditie van keizerin Zhingo was de eerste van dien aard om -het land te verdedigen tegen vreemdelingen en was tevens de eerste stap in de rich ting vaf de Japansclip heerschappij op Korea Hoe onvriendelijk ook in later eeuwen, zij het met titsschenpoozcn. de betrekkingen tusschen Japan en Men zou het niet zeggen, maar deze foto is op onge veer 15 meter onder den water spiegel van de Maas gemaakt. Zij brengt één der twee tunnels in beeld, welke door de openstel ling van de Maas tunnel volgend jaar, het verkeer per auto onder water zullen ver werken.'' Er wordt hier, op den bo dem tan de Maas in een snel temro aangepakt om tii- tiig gereed ie komen. dp regeeribgen Van Tsjoengking en Tokio ook tegenover elkaar staan in den tegenwöordigen tijd, beide landen zyn hun relaties begonnen op de vriendelijkste en hoffelijkste manier, welke men zich denken kan: m het jaar 697 na Christus zond de Japan sche keizer Soeiko een afgezant, die luisterde naar den naam van Ono-no- Imoko, naar China, met allerlei Ja pansche nationale producten en een brief ..van den souverem van het land van de rijzende^ zon aan den souverein van het land van de ondergaande zon". De eerste oorlog. De eerste Chineesch-Japahsche oor log .ontstond over Koreaansche aange legenheden, toen een.Chineesch keizer van de Tang-dynastie in 61 den ko ning van sjunla op Korea aanbood 100 000 man en verscheidene honder den schepen te zenden, om te trachten Shinla heer en meester te maken op Korea In de Middeleeuwen en laterals Ja pan dikwijls bedreigd door invasies van het continent: in 658 deden de Mandsjoes een inval in het Noordelijk deel van Japan: dezelfde' Mandsjoes. nu niet meer Suchen-. maar Nuchen- Mandsjoes geheeten. vielen het eiland ïki binnen in 1019: de Mongolen deden in 1274 en 1281 een inval in Japan. Uit angst voor deze Mongoolsche stammen hadden de Chineezen reeds in 238 vóór Christus den Grooten Muur gebouwd De Mongolen en Tar taren waren echter hoe langer hoe machtiger, geworden en deden in 1261 een inval m Korea Japan zelf volgde een tiental jaren later. Men ziet. dat het heusch niet altijd aan Japan heeft gelegen, als het in oorlog kwam met continentale staten. Men zal zeggen: waarom bleef het niet rustig op Zijn welvarend eiland: w aarom probeerde het niet, voldoende te hebben aan alles, wat dit te i, had? o Dl: Het antwoord, ligt in Japans go tische positie:' een eilandenrijk een vrij beperkt territorium, dai vendienf vlakbij op heit cont >m domincerende mogendheid to. wj! heeft, kan niet verwachten handhaven, zonder een eigen'hou h op het nabije vasteland of een uiu? breide controle op overzeese::* tingen. De geografische pos:Ue Japan heeft zijn politiek bép.,ald de oudhaid en nu nóg. Reeds in het begin van de tiende eeuw heeft Japan d. gele,? heid aangegrepen epn groot ovi r, tesï rijk op te bouwen in het westelijk tS van de Sfille Zuidzee; J..pjg^ dorpen" 'ontstonden in»Annan king, Siam, Java en Manffla verbinding werd vrij geregt'j houden door driemasters. Van 1638 tot 1853 is Japan vrij isoleerd gewee6t door eon v. md'Ag stel wetten, dat probeerde Japan de rest van de wereld af t" rlu:^-: In die twee eeuwen hebben alle vtj. telijke naties de koloniale ningrjjjkJ heden in Afrika, Oost-Indie Amerikj cn Oost-Agië uitgebuit 'en toen Japa, eindelijk 'zijn haven weer op- de-W de Westerschen, was zijn v koloniën verkeken, omdat H doodeenvoudig niet meer waren Wst bleef Japan anders over dan een con. ünentale politiek, welke de eenige' weg was naar zijn eigen vei eid? HET DUITSCHE FRONTBhKICHT, Het frontbericht van hot D N B !UM als volgt: Het is een Duitsch gevecht gtoig weer eens gelukt ten Britse: ,a.k» boot te vernietigen. De drr.r dg strijd'die in het legerbericbt van daag wordt vermeld, was slecU kórt Tijdens de gewapende verkti - -Ei», ven het Noorden van de N'.- "va- werd op 23 Juli de duikbon: - Oos ten van de Schotsche haver A -deea door het Duitsche bombardëV -,ü'oe» stel ontdekt. Voor de tegenstander kon o: rdui- ken en zich in veiligheid bri r.i® de aanvaller zijn toestel dak- op 80 meter hoogte en rekende, m; dw be rrvfner af met den onderzeeer Twee der bommen sloegen kort voor ach ter de duikboot in de derde tr hs: scheepslichaam Vlak achter d.ree. Eenige minuten daarna SU,k de boeg van de duikboot uit het water, ine ol vier minuten later verdween di 1 den lpodrecht in zee Het Duitsche tr stei bleef nog geruimen tijd ter pla. e om uit te kijken naar - schipbreuke -gra en eventueehknaatregeiert te'nerr— om ze te doen bergen Behalve'wrakstuk ken van een reddingboot, oliev fkken en ronddrijvende brokstukken wis echter niets meer te-or.tdekk-- KAASMARKT WOFRDFN 24 Jü'.i Aangevoerd 332 par:, sche kaa« prijs rr.#rt RM eerste v.i - tweede soort 3841 zwaardere 4; del mati# Eenige en Algemeene kennisgeving Heden overleed geheel on verwacht. onze lieve Moe der. Behuwdmoeder en Schoonzuster. Mevrouw CATHARINA JACOBA JOHANNA BOERS. Weduwe van den Heer Cornells Johannes Verschoor in den ouderdom Van 70 jaar.. Sellshgen l Gr j h r c Verschoor H M VERSCHOOR— Renken -^Gravenhage A BOERS—De Móoy Gouda, 23 Juli 1940 Huize J&liar.a' Kon Wilhelminaweg 251 De, begrafenis zal plaats hebben Vrijdag 26 Juli a.s op *de Algemeene Be graafplaats te Gouda. Vertrek van Huize ..Ju liana" te 1 uur n.m 2&bb .'46 De Heer en Mevrouw P ROND—-v. d Veer zeggen ook namer« weder? sche familie hartelijk dank v r de vele blijken van belangste - ling bij hun huwelijk onder vonden Gouda. 23 Juli 1940 Joubertstraat 54 te koop of te huur gevraagd. Brieven ,No. 35 Boenh. C uvwe; van Hovtemastraat 66 Den Haac O 25tV 5 vrij huisje. Reeuwijk, Boskoop i omgeving. Huurprijs ongeveer f 3t - ianrtiedingen onder No. 211 4dv. Bur. VAN STAAL <S C Statenlaan 59, Hitlegershere Ci 2SM x n Hu lg V Wc haper ?rvoor aan de Op*£ wall test 0 ƒ1.80 per KG I ,.170 II 1.60 >ot" rer. Jemen ten beneden itskorting woigjen teefepa •i r afwekende jvollèn t -iinen basis. s w j ;t Ac aandacht van de schapf nhoud* rs gevestigd .vn'virm. ,d ,y«p de k< I rzyde van de bon, weke zy by ing van hun wol zullen ontvangen. c. mag een pfocenfuct'r bedoelde richtprijs 7 2 25 per KG

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 4