wot dl. zij bestreden? Wapen der onderzeebooten Hoe ageert een duikboot en mei welke, middelen van doorslaggevend belang in den oorlog ter zee Waar men strijdt met gesloten vizier L De onderzeeër komt boven et sluipend gevaar van den Oceaan na een dnikm water uit de ta been was niets dan water te zien. De wacht op de brug ontdekte aan den horizont de masten van een schip. Meer was nog niet te zien.. Als commandant werd mij dit ter stond gemeld. Het volgend oogenblik *sta ik zelf op de brug. Het schip wordt meerdere malen gepeild, dat wil zeggen, de richting wordt vastgesteld. Een reeks, peilingen geeft precies de richting aan, waarin het koerst. Daarna bepaalt de commandant de koers, die hij zijn onderzeeër zal geven. De Diesel motoren worden ingeschakeld op volle kracht vooruit! De toppen van de masten komen nu hooger boven den horizont uit. Het blijken de masten van een oorlogsschip te zijn. Zelf ongezien te blijven en toch zoo dicht moge lijk te naderen, is nu mijn eenige gedachte, echter zonder dat men uit het vijandelijk kraaiennest iets kan ontdekken. Om dit te bereiken wijzig ik m'n koers tien graden. Het wordt laat in den middag. De peiling wijst een veranderlijken koers uit, de masten worden niet regelmatig grooter. De tegenstander wisselt voortdu rend van koers pm een eventueelen torpe deering te verMnderen. Wanneer de avond begint te vallen, zijn we het schip dicht genaderd. Ik /zend den wacht snel in de boot en laat het alarmsein geven. De on derzeeër moet tiu duiken, voor de vijand hem heeft ontdekt. Na het (luiken is van het schip op peris coophoogte niets meer te zien. De ooghoog te is nu namelijk aanzienlijk 'geringer. De masten zijn weer onder de kim verdwenen; onder water varen wij den tegenstander tegemoet Nu worden contouren weer zicht baar en snel wordt alles grooter en duide lijker. Door de sterke vergrooting van de periscoop ontdek ik nog vier kleinere sche pen, torpedobootjagers, die het groote schip aanhoudend omgeven. Tot dusverre heb ik de periscoop nog be trekkelijk ver boven water laten uitsteken; nu wordt het echter noodzaak op grooter diepte te gaan varen, zoodat nog slechts 't bovenstuk van den periscoop boven de op pervlakte uitsteekt Zig zag koersend komt het eskader nader, maar wijkt dan plotse ling af; onder deze omstandigheden zou een aanval op niets uitloopen, omdat de afstand waarover de torpedo geschoten ifloet wor den, te veel is vergroot. Nu is het mijn taak ongemerkt tusschen de torpedobootjagers door te komen. Opnieuw verandert de koers, nu komt het eskader op mij af. Snel besluit ik nu tot den aanval over te gaan, voordat een nieuwe koersverandering ook deze mogelijkheid te niet doet. Ik vaar, slechts af en toe m'n periscoop vertoonend op den vijand toe. Aan bo-rd heerscht een geladen spanning. Vervolgens geef ik aan den stuurman door welke positie en snelheid van het vy- euvre. Men ziet duidelijk hoe het ballast- g es po ten wordt. andeljjk schip zijn. Onmiddellijk slaat deze, na in de tabellen welke positie wij dan voor het afvuren van de torpedo moeten innemen. Kort daarop liggen wij in de schietkoers en klinkt mijn bevel: „laneeer- buizen alle gereed!" Uit het boegruim wordt dij bevestigd. De laatste spannende oogen- blikken voor het afschieten zijn aangebro ken. Dicht druk ik m'n oog tegen het oc- culair van de ver ingetrokken periscoop. Nu wij zoo in de onmiddellijke nabijheid van de destroyers zijn gekomen, dient van de periscoop zoo weinig mogelijk gebruik gemaakt te worden. Snel volgt nu mijn commando: „periscoop intrekken, op -20 meter gaan". Iedereen in de boot weet dat wij onder een destroyer door moeten dui ken. Het gaat nu om seconden. Even later een donderend geraas in de omgeving, dat zijn de schroeven van den torpedobootjager. Nauwelijks is het geluid yerstild of wij Stijgen weer op periscoophoogte. Mijn oog tegen het occulair gedrukt ontdek ik vlak voor me den vijand, nu moet het schot val len. „Torpedo's los!" Telkens wanneer een torpedo zijn lanceerbuis verlaat, gaat een krabhtige schok door de boot, ipaar de diep teroergangers vangen deze schommeling snel en behendig op. Onmiddellijk dalen wij nu weer tot 30 m. en wenden ons van het onder vuur genomen object af. De spanning neemt toe; ieders oog is gericht op de secondewijzer van de klok in de toren en centrale zoo dadelijk moet de ontploffing volgen ijaar is zij; de be manning verademt, het doel is bereikt! Nu echter zijn de rollen omgekeerd. Een ach tervolging wordt ingezet naar den onder zeeër. Een "hagel van'dieptebommen komt omlaag. Wij worden niet geraakt. Wanneer ik veilig mag aannemen dat ik op ruim dyizend meter van derf vijand ben verwij derd, stijgen wij weer tot periscoopdiepte, om te zien, wat de treffer heeft uitgericht. Tof zoover onze zegsman. Het afschieten van de torpedo voltrekt zich geheel electrisch. Door een enkelen handgreep explodeert de patroon voor het uitdrijven. De samengeperste lucht, die vervolgens in de lanceerbuis stroomt, drijft het zeven meter lange projectie] naar bui ten. Ook de torpedo zelf heeft een ketel met samengeperste lucht, waardoor een kleine machine op gang wordt gebracht, die de schroeven van de torpedo doet draaien. De torpedo schiet nu als een kleine, zelf standige onderzeeër door het water. Zooals ook met bommen, dient de torpedo onder een hoek te worden afgeschoten, welke zoo gekozen is, dat het projectiel tegelijk, met het schip op een bepaalde plaats aankomt. Na het afschieten worden de buitenkleppen van de lanceerbuizen gesloten en het water dat zich in* de buizen bevindt, naar de tor pedotanks geleid. De duikventielen worden geopend. Het bin nenstroomende water doet bet gewicht toenemen, soodat de opwaart sche druk vermindert. De mannen aan de dieptestuurinrichting. DK werk vereischt buitengewone .vaardig heid. Een kleine vergissing kan de onder gang van de heele bemanning beteekenen. water uitsteekt. Het dieptesturen geschiedt met behulp van diepteroeren, nadat de boot eerst voor de normale diepte goed uit gebalanceerd is. Deze op zichzelf zoo een voudige handelingen vereisehen een aantal gecompliceerde apparaten. In een zeer klei ne ruimte is een groot aantal handles, stuurraderen, peilschalen, buis en kabellei dingen samengedrongen. Het is dan ook geenszins uitgesloten dat door een verkeer de bediening of door het even weigeren van een onderdeel het Jeven van de geheele be manning ernstig risico loopt. Wanneer de duikboot na geruimen tijd er in geslaagd is in de buurt te komen van een vijandelijk eskader of convooi, dient zij eerst nog door de duikbootafweer heen te breken. Deze bestaat uit snelle, zeer be weeglijke vaartuigen als torpedobootjagers. Zij zwerven al zig zag varend om 't object heen, met de bedoeling den duikbootaanval zooveel mogelijk te bemoeilijken. Dikwijls kan een dergelijk vaartuig bij den aanval onmiddellijk op de duikboot toeschieten. Dan wordt onmiddellijk het bevel gege ven, dalen tot 16 meter! met de bedoeling onder den torpedobootjager door te duikeh. Het kan ook gebeuren, d3t de commandant zijn gevaarlijken toestand eerst te laat in ziet, dat op het beslissende oogenblik de diepte stuurinrichting onklaar blijkt te zijn, of wel dat een zware zee de boot op drijft, zoodat gevaar voor botsing niet is uitgesloten. Maar wanneer men er in ge slaagd is om onder het schip door te duiken en het donderend geraas van den schroef weggestorven is, dan wordt weer het be vel gegeven, op periscoopdiepte. Het is nu zeer wel mogelijk dat de toestand plotseling veranderd is en het eskader' op de duikboot afstevent. In dat geval daalt men onmiddel lijk weer in de diepte af tot 20 of 30 meter. Meestal kan een aanval eerst plaats hebben nadat men dagen achtereen werkloos rond- gekoerst heeft over zee. Een duikbootkapi tein heeft ons verteld hoe een dergelijken aanval verloopt. Een duikbootkapitein vertelt Mijn schip voer in de morgenuren met helder zicht aan de oppervlakte en om ons We zyn net er allen over eens zoowel voor- als tegenstanders dat de duikboot i%vërraderlyk en onsympathiek werk heeft te verrichten. Uit een hinderlaag worden een of meer torpedo'» afgeschoten, het strookt niet met onze gevoelens, die zeggen, dat Wanneer er gestreden moet worden, men dient te strijden met open vizier, dus van man tegen man. We zijn maar al te licht geneigd om geleid door onze antipathie en sympathie het duikbootwapen te be-' schouwen als een soort sluipmoordenaar, die in het verborgene loert op zijn prooi. Deze kwalificatie is menschelijk, maar on billijk. Het afschieten van torpedo's blijft onsympathiek, maar men dient toch niet te vergeten dat ook de duikbootbemanning groote risico's loopt. Zij wagen veel, met de bedoeling veel te winnen. In het onder staande zullen wij trachten eenig licht te werpen op de geschiedenis, op het leven san boord, op het ageeren en op bestrij dingsmiddelen van de torpedoboot Een gedocht wapen. Veel hebben de Duitsche onderzeeërs van rich doen spreken in de jaren 19141918, xooals zij dat ook nu weer doen. Toen za gen zij kans niet minder dan 13 millioen ton scheepsruimte van de Engelschen in den grond te boren. Zijn het vooral koop vaarders, die aangevallen worden, natuur lijk is een vijandelijk oorlogsschip een minstens zoo welkome buit. Men mag aan- nemen dat het Britsche onderzeebootwapen ook ditmaal weder zeer sterk ontwikkeld lal rijn. Behalve het primaire voordeel van den aanval, brengt bet bezetten van duik- booten mee. dat de vijand belangrijke voor zorgen voor zijn veiligheid dient te treffen, die hem veel materiaal kosten. Om een zoo duidelijk mogelijk beeld te geven van dit wapen, zullen wij ons houden aan de In vrijwel ongekende mate heeft de mensehheid de kunst verstaan om de „levensruimte", welke hem door de natuur was toegedacht, te vergrooten. Sedert Leonardo da Vinei heeft de mensch getracht zich op vleugels van den beganen grond te verheffen en het is hem ten slotte gelukt: de lucht werd veroverd. Men heeft het echter niet alleen in de hoogte, maar ook in de diepte gezocht. Menschen kropen sedert de vroegste geschiedenis als mollen In de aarde en brachten kostelijke delfstoffen naar boven. De schoot der aarde werd van lieverlede ontsloten. Eerst be trekkelijk kort geleden beeft men zijn krachten be proefd op het vervaardigen van een schip, dat onder den waterspiegel zoo kjnnnen varen. De eerste, die een dergelijk schip construeerde, dat was Wilhelm Bauer, schoot bij zün gevaarlijke proeven haast het leven erbij in en werd uitgelachen door de menigte, die hem voor een fantast versleet. Toch heeft deze idee, die in de vorige eeuw werd opgevat, zich vrucht baar doorgezet en leverde bij de eeuwwisseling de eerste practische resultaten op. Labeuf liet met suc ces zijn „Narval" van stapel loopen. Dat was de eer ste bruikbare onderzeeër. Spoedig volgde men in andere landen speciaal in Duitsehland, waar dit wapen sterk ontwikkeld werd, met de verrassende gevolg^van den Wereldoorlog. Ook nu weer blijkt de diHJflKx® een wapen van niet te onderschatten waarde. Gedurende de vaart ender water heeft een deel van de bemanning zijn kooi opgezocht «en ziet op onze afbeelding met hoe weinig ruimte de mannen tevreden moeten zijn kjteonderheden van de Duitsche onder- ~*ors. Vermeld dient evenwel dat alle on- oerzeebooten in principe met elkaar over een stemmen. Duikboot van Fransch origine. Het verdrag van Versailles verbood toiLu onderzeeërs te bouwen. Hitler ■j*«oe enkele jaren geleden een streep door l»Li Ctaat en sedortdien bouwde Duitsch- h,ü!Lweer hnderzeebooten. Het bezit nu de volgende tonnages: 250, 500, .en ton- De kleinere typen heb- ^wandig5 Wand' de Erootere zijn dub- De onderzeeërs, die thans gebruikt wor- ?™ri]n veel beter dan de types uit den wereldoorlog. Vooral de Dieselmotoren zin brandstof" ^tn?dw'>aarder geworden; *orden beperkt. .De kon tot een minimum FtornJk00*® P'01"®* °P dit gebied was de luar «ÏÏÜfn ""bed*, die ongeveer veertig v, ff*"*" de eerste onderzeeboot, de mat ,1 uZ"1 "SP61 het loopen. Dit schip dut n„] 120 ton- Het was een boot met li>ke«*Lï!?nd' dat w'' zeggen, het eigen- ^T^sfzepsliehaam, waarin machines, be- v mng, bemanning enz, zyn onderge- t. wordt door een tweede hulsel om Dieselmotoren, zoodat zjj dan dienst doen als stroomopwekkers voor de accumulato ren. Bij het varen onder den waterspiegel is de Dieselmotor onbruikbaar, daar deze toevoer van frissche lucht noodig heeft; men is dan aangewezen op electriciteit als aandrijvende kracht. Het duiken. Bij normale vaart aan de oppervlakte zün de tfuikcellen gevuld met lucht, zoodat de onderzeeër, als elk vaartuig, een krachtigen opwaartschen druk ondervindt. Bij het dui ken wordt deze kracht opgeheven, doordat men genoemde cellen vol water laat loopen. De luchttoevoer voor de Dieselmotoren en üe uitlaat dienen dan eveneens zorgvuldig te worden gesloten, evenals het torenluik. 7ooals gezegd-gaat men nu over op de electrische machines. De lucht in de scheepsruimte is zonder meer voldoende voor enkele uren en wanneer de atmosfeer slecht wordt, kan kunstmatig zuurstof uit fiesschen worden toegevoerd, terwijl de koolzuur door kalitabletten wordt wegge nomen. Hierdoor kan men de lucht nog geruimen tijd frisch houden. De onderzeeër kan afdalen tot op ongeveer 100 meter diepte. Het meeste vaart men evenwel op periscoopdiepte, dat wil zeggen dat de ge heel uitgeschoven periscoop nog juist boven geven, dat den scherpgesneden profiel van een normaal schip veijoont; deze buiten mantel heeft door zijn vorm tot taak de vaareigenschappen te verbeteren. De tanks voor het duiken liggen tusschen beide wan den Ingebouwd. Het sterk hiervan afwijkende type is de boot met enkelen wand. Oorspronkelijk heeft men getracht onderzeeërs te bouwen, die als aandrijvende kracht slechts electro- motoren hadden, welke hun stroom kregen toegevoerd uit accumulatoren. Deze sche pen waren weliswaar steeds gereed om onder te duiken en konden uit den rust stand, zonder dat daarvoor de machines werden aangezet, onderduiken. Maar wan neer de opwaartsche druk geheel was opge heven, zakten zy gemakkelijk tot te grooW diepte en werden dan door den enormen waterdruk vernietigd. Een tweede nadeel is dat geen groote snelheid kan worden ont wikkeld met dit type. In het voorschip bevindt zich het torpe- doruim, dan volgt het ruim met accumula toren, dat tevens dienst doet als kajuit voor de bemanning. Midden -in de boot, onder den toren, ligt de centrale: de hersens van het schip, waarin de stuur en bedieningsap paraten zijn gemonteerd, dan volgt de ma chinekamer, waarin de Diesel en de electro motoren zijrvéndergebracht. Wanneer het schip aan de oppervlakte vaart, kunnen de electromotoren geschakeld worden op de De periscoop wordt kort voor den aanval nog even boven het wa- teraiveau gebracht. De commandant neemt in gespannen aandacht de stituatie en gedragingen van zijn tegenstander waar.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 5