Waar de schilder Gabriël UUgea,rek,e polde" cn plassen- met er boven onze praehtlge vaak vertoefde Hollandsche luchten „HET LAND VAN -GABRIEL" EEN GELAGKAMER MET KUNSTWERKEN Kent u Kortenhoef! Bij het hooren van dep naam Gabriël denkt men onwillekeurig aan onze Hollandsche polders en uitgestrekte plassen, waarboven zich de mooie hooge luchten welven. Want de schilderijen van P. J. C. Gabriël (18281903) zijn vol lucht, meestal lichtgevend en schijnbaar vlot geschilderd. In vele zijner doeken tintelt de felle zon, sommige geven het moment van een naderend onweer of een slagregen, doch al zijn werken zijn natuurtafereelen. Boven alles is Gabriel's kunst waar. Van het begin tot het einde heeft hij er naar gestreefd ons de natuur te geven, zooals hij ze ziet. De Hollandsche polder had zijn liefde en in een vraaggesprek heeft hij eens verklaard, dat hij een ware polderwerker was, dat er dagen zijn geweest, dat hij harder en zwaarder werkte dan de ijverigste poldergast. Ik zag dan zoo n dag niets als water, hemel en één boer; dat was dan de boer, van wien ik de schuit huurde. Karakteristiek voor zijn werk is de eenvoud, welke er uit spreekt. Zonder jacht op effect geeft zijn werk slechts de onopgesmukte waarheid. Kon het anders, dan dat het eenige kilometers van Hilversum gelegen vredige dorpje Kortenhoef, met zijn wondermooie plassen, waarboven de wolkgevaarten drijven, een schilder als Gabriël verleidde daar te werken? Kortenhoef was een waar dorado voor Gabriël en voor vele van zijn ^roeders in de kunst. Zij namen er bun intrek in het dorpshotelletje ,,'t Rechthuis" Een halve eeuw geleden trokken er steeds verscheidene kunstenaars heen en vooral in de jaren 1880 en 1881 heeft Gabriël er geruimen tijd vertoefd. Wat A-Mauve-voor Laren was ,was Gabrpl voor Kortenhoef, vandaar dat meh Kortenhoef en om geving nog steeds „Het land van Gabriel" noemt/Van de andere schilders, die in deze omgeving werkten, noemen wij Gerard ten Hoek. Victor Bauffe, S. Lange, Van Everdingen, Nic. Bastert, Geo Poggenbeek, J. Wijsmuller, Pieters, Schaap en vele anderen. Ongeveer 50 jaar geleden was het voor de schilders van Kortenhoef een gouden tijd. Hun werken werden grif gekocht, zoowel in het binnen- als in het buitenland. Zij werkten rustig in de omgeving van het vriendelijk® dorpje. Wilden zij eens uit den band springen, ook daarvoor was gelegenheid te over en de oudere bewoners van Kortenhoef weten nog heel wat te vertellen over de avontuurlijke ondernemingen der ridders van het palet in die dagen. De vroegere eigenaar van 't Rechthuis, Beijer, kon goed met de schilders opschieten. Hij verzorgde ben goed en maakte graag 2. Het hotel van opzij gezien, met het dakkamertje, waar Gabriël vele jaren vertoefde. 3. De tegenwoordige eigenaar, een neef van den vroe- geren Beyer, in de gelagkamer, temidden van zijn schilderijen. 4. Het pezelHpe buffetje, dat Pan veel schildersjool zou kunnen getuigen. 5. De deur in de gelagkamer, welke naar de voormalige raadszaal leidt, boven het café. Duidelijk zijn op de deur de schilderingen te zien, door Gabriël op een regenach tigen dag gemaakt. S. De eeuwenoude dorpstoren van Kortenhoef, door een onbekende waarschijnlijk in 1498 gebouwd. 7. „Hier kweelt de Blauwborst!" 8. De Kortenhoefsche plassen bij zonsondergang, als dt avondhemel van diepgeei tot helrood tint. 9 Op weg naar de plassen, in 't verschiet „De zeven berken". 1. Het dorpshotelletje ,,'t Rechthuis". De vroegere eige naar Beyer, die tevens timmerman was, spijkerde voor de vele schilders, die er kwamen, het schilderslinnen op de raampjes. enkele deurpaneelen bewonderen, beschilderd door den in 1921 overleden Victor Baatte. De laatste ja en worden het hotel en de boerderij ge ëxploiteerd do ;r een neef van den ouden Beijer .(Vervolg op pagina 6.) een babbeltje. Bovendien had hij het voordeel timmerman van beroep te zijn, zoodat hij voor de schilders de spie- ramen maakte en het schilderslinnen voor hen op die raampjes spijkerde. Op zekeren dag, toen het zeer regenachtig was, had Gabriël geen gelegenheid buiten te werken. Stil zitten was hem een gruwel en zoo beschilderde hij eenige deurpaneelen in de gelagkamer. Andere schilders volgden zijn. voor beeld en zoodoende werd de gelagkamer langzamerhand in een museum herschapen. Toen de oude fieijcr in 1911 stierf, is de collectie helaas uiteen ge raakt, doch nog heden ten dage kan men in 't Rechthuis

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 12