NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN igere pachtprijzen in den Wïeringermeerpolder „EEN DONKERE MAANDAG VOOR DE BRITTEN", aldus Berlijn 13 Augustus 1940 De luchtaanvallen op Engeland Volgens het D.N.B. hebben de Engelschen gisteren 89 vliegtuigen verloren Engelands Zuidkust onder vuur - De strijd vandaag voortgezet 'Jaargang, No. 20398 In NavamberMon dit jaar herverpachting van de Upste boerderijen Er is veel tot stand gebracht in Nederlands nieuwe provincie Vestigingseischen htregeling Nieuwe pacht De arbeid aan den Ooorlich tings dienst De aanval heden voortgezet. „Vrtfe jacht". Duitsche persstemmen. Hoe de Britsche pers reageert. De gevechten van heden. potoe* Directeur F. TIETER Postgiro 48400 Bur. Markt Ji. Tel. 8745 rfm omen tpecialen vtrtlaggever) F Zuiderzeewerken... Och, de Wieringermeer is slechts een §_J onderdeel van de plannen, Wr welke ir C. Lely, in opdracht ug de in 1888 opgerichte Zuiderzee- l*a*mging, ten aanzien van de mo- plake uitvoerbaarheid van afsluiting {^gedeeltelijke inpoldering der Zui- jmce, heeft gemaakt. Als civiel 'in- gsnieur heeft Lefy zijn onderzoek in- piteld. Als minister van Waterstaat eü hij uiteindelijk de man, die in lil! het wetsontwerp indiende, dat de Motsche plannen verwezenlijkte. Bij de wet vah 14 Juni 1918 werd de ge- heele materie betreffende de Zuider zeewerken geregeld, wist men in Ne derland, dat de lijdensgeschiedenis leeds in 1894 had een Staatscommissie eeg rapport uitgebracht, waarin ir. lely's plannen bijna geheel waren orergenomen een einde ging nemen, vilt men ook, wat er precies zou gaan gebeuren, nl.: Het slaan van een brug ter lengte van 30 km., tusschen Noord-Holland en Friesland. J, De Wieringermeerpolder, ter grootte van 20.000 h.a. De N.O.-polder, ter grootte van 41.000 h.a. 4 De Z.W.-polSer, ter grootte van 56.000 h.a. S, De Z.O.-polder, ter grootte van M.OOO h.a. fin dat men, na het gereed komen van den Afsluitdijk eerst met de klem- Sa inpoldering begon, dankte men aan 't feit, dat men op die wijze de noo- dsfe ervaring op kon doen/ in een be perkt gebièd, zoodat daarvan bij de grootere polders ten volle profijt ge trokken kan worden. „Regeeren ia vooruitzien", is steeds da.leuze van de Wieringermeer-direc- tia geweest. Vandaar dat men reeds ia 1939 begonnen is met het onderzoek na den grond in den N.O.-polder, welke zonder tegenslag in den loop van 1941 droog zal vallen. Daarom kaft men aan de Overijselsche proefvelden aangelegd, waar men na gaat, welke gewassen het in den nieuwen polder goed zullen doen Daarom ook ia door de Directie van de Wieringermeer al gezocht naar een (eechikt gebouw in Zwolle, waar zij heer 2etel zal kunnen opslaan. Met volle kracht is het landbouwkundig-, het bodemkundig- en het microbiolo gisch onderzoek van den grond in den N.O.-polder ter hand genomen. En in 1 jongste driemaandelijksche bericht _ets»t opgeteekend, dat de gemaakte ringen zeer bevredigend zijn. Bjj de verpachting van. boerderijen de Wieringermeer heeft altijd het fbtvtn voorgezeten een krachtigen boerenstand te vestigen. Men heeft het begin in 1934 af verschillen- dorischen aan den gegadigde voor een bedrijf gesteld. Zoo moest hij in de eer de plaats landbouwtechnisch goed on derlegd zijn, theoretisch zoowel als hractisch. Daarenboven moest hij kun nen beschikken over een bedrijfskapi- ww van 300.per h.a., welk bedrag Modig was om de exploitatie van de ™eMerij bedrijfsveilig te stellen. Zijn er thans mee dan genoeg lief- °™bers voor het pachten van een be- res jaar geleden was de belang- ondanks de gunstige resultaten N de ontginningsexploitatie verkre- Jto. heel wat minder. Met recht mag de eerste boeren die zich tegen «lgemeene meening in, tóch naar •to Polder begaven, de pioniers noe- I f*1, Zo hun voorbeld vond een jaar f™* gretig navolging toen het eerste "toOfsjaar zeer gunstige uitkomsten L ti ging steecls erscendo met het J™" liefhebbers, zoodat er verleden w voor 51 bedrijven meer dan 1000 "gtoigden waren. Vraagt men den """«ris der Wieringermeerdirectie •al» °°rzaken daarvan, dan is het Woord: >,De bedrijfsgebouwen zijn UB_.,mooó de verkaveling is uiterst de vruchtbaarheid van de boven elke twijfel verheven •••de pachtvoorwaarden zeer wel «omen. ttnL ,Mchts°"omen zün in de Z™** Jaar laag gehouden omdat wij ^"•fleidelijke ontwikkeling van den /~°'baarheidstoestand van den «rwachten, terwijl de pachters Jaren vrij veel geld voor hun jj*r*"e "oodlf hadden. Vandaar dat l^, de »,\rst twee jaar een naar redelijke verhooging werd toegepast, zoodat men in 't vijf de jaar pachtprijzen had, welke over eenkwamen met die voor soortgelijke gronden in andere deelen van het land. Dit systeem heeft den akkerbouwers in 't bijzonder voorbeel opgeleverd, omdat de normale cultuurtoestand van 't bouwland eerder bereikt werd dan men verwachtte. Met de grasland pachters ging het daarentegen niet zoo goed, omdat de prijzen der producten over het algemepn beneden het bedrag bleven, waarop rendabele exploitatie mogelijk was. Het streven van deze pachters om 't grasland te scheuren en in bouwland om te leggen, is door ons zooveel mogelijk gesteund. Met ingang van 1 November a.s. eindigt de pacht van de eerste 45 in 1934 uitgegeven boerderijen. In ver band hiermede was het dus noodzake lijk de voorbereidende maatregelen voor herverpachting te treffen. Ten einde nu, vdpr het bepalen van de nieuwe pachtsommen een zoo goed mo gelijke waardeverhouding vast te stel len, werd een classificatiecommissie in gesteld. Deze commissie moest voor de betrokken boerderijen waardecijfers vast stellen, waarna bet overleg met de zittende pachters omtrent een ver lenging geopend is. De algemeene pachtvoorwaarden voor den grond in den Wieringermeerpolder zijn ge schoeid op den leest van 't mobiele pachtcijfer. Zoo stelt men voor elk be drijf een grondpachtsom vast, welke door toepassing van een indexcijfer correctie ondergaat. Dit indexcijfer is voor bouwland gekoppeld aan het in dexcijfer voor akkerbouwproducten voor grasland aan dat voor veeteelt producten. Het ligt in de bedoeling voor de toepassing van het indexcijfer de oppervlakte van de voornaamste in de Wieringermeer verbouwde gewassen als coëfficiënt in te schakelen, zoodat een meer zuivere toestand ontstaat, kan het ook zóó zeggen: er wordt bij de nieuwe pachtrëgeling een Wie- ringermeercoëfficiënt ingevoerd, welke een verhooging der pachtprijzen zal beteekenen. Het feit, dat de boeren, die in 1934 voor den tijd van 6 jaar grond gepacht hebben, tot IHi toe niet met bezwaren tegen de aanstaande verhoo ging zijn opgekomen, bewijst, dat zy de billijkheid van de nieuwe regeling inzien! Trouwens de nieuwe regehng beteëkent niet, dat de boeren op on dragelijke lasten zullen komen te zit ten. Want de pachtsommen per h.a. voor de lichte gronden bedroegen de eerste 2 jaar 30, de tweede twee jaar 40 en de derde twee jaar f 50. B» de nieuwe regeling wordt -de minimum prijs per h.a. ƒ51,40. En de betere gronden? De pachtsom daarvoor bedroeg de eerste twee jaar 50 per h.a. Het derde jaar kwam daar 10 en het vijfde jaar nog eens 15 bij, zoodat men op dit oogenblik f 75 per h.a. moet betalen. Volgens de nieuwe regeling zal dit maximaal 124 per h.a. worden." Met ziet het zelf wel. 't Is niet de be doeling om de pachtprijzen omhoog te jagen. Maar het ligt nu eenmaal voor de hand, dat het verachil met de be dragen, die elders in Nederland voor dezelfde grondsoorten betaald moet worden, zoo klein mogelijk wordt. En waar de heer DeBruyner vast vari overtuigd is, dat men algemeen in den polder de billijkheid hiervan aal in zien, mag men gerust aannemen, dat hierover geen harde woorden zullen vallen. Trouwens wie kent den polder en zijn inwoners beter dan de man, die 10 jaar lang telt men de voorberei dende werkzaamheden mede, dan ko men daar nog enkele jaren bij het wel ert wee van het nieuwe land zoo intens heeft meegemaakt? Het is mede om die reden, dat op deze plaats grif voldaan wordt aan een verzoek: het naar voren brengen van den Voorlichtingsdienst. De man die haast alles tot in détails van de Wieringermeer weet, zegt het zóó: „De medewerkers van den Voorlichtings dienst hebben in de laboratoria en op de proefvelden de basis gelegd voor het vlot in cultuur brengen van den Wieringermeerpolder. En nog steeds staan zij de boeren met raad en daad ter zijde, nog altijd experimenteeren zij, want de mooiste gewassen zijn in hun oogen nog niet mooi en de beste behandeling van den grond is nog niet genoeg! Trouwens, dat de boerenbevolking den arbeid van den Voorlichtingsdienst op de juiste waarde schat, bewijst het feit, dat zij zich in zoo veel gevallen zelf tot de vertegenwoordigers wen den om hun advies in te winnen over bemesting, over bestrijding vaft een ziekte of wat dan ook!" En de man-van-de-krant, die zelf eens verscheidene dagen door de Wie ringermeer heeft getrokken en die toen met verschillende inwoners con tact heeft gehad, voegt daaraan toe, dat er inderdaad groote waardeering voor de adviezen van den Voorlich tingsdienst leeft en dat men zichSaltijd vol vertrouwen tot dezen .dienst wendt, indien er moeilijkhedentijzen, waarmede de pachers van den grond eerder nog niet te maken hebben 'ge had. Zóó streeft de bijna zelfstandige gemeente „Wieringermeer", met de drie woonkernen, Wieringerwerf ('t bestuurscentrum met het tijde lijk raadhuis), Middenmeer ('t economische centrum), en Sloot- dorp ('t centrum vah het grasland- bedrijf) naar voren, houdt men steeds de oogen gericht op de toe komst. In goed 10 jaar heeft men datgene tot stand gebracht, waar over velen nog niet zoo lang ge- hieraan te gelooVen en al doen zij ook* leden vol ongeloof de schouders ophaalden. Thans was men al weer zoover, dat er plannen rezen tot stichting van eeh zuivelfabriek.- Deze plannen zijn, evenals die tot feestelijke herdenking van 't twee de lustrum op 21 Augustus, door de tijdsomstandigheden naar den ach tergrond verschoven'. Men- kan er echter op rekenen, dat uitstel voor de Wieringermeer geen afstel zal beteekenen. Als het maar half kan zal men het hier, in Nederland's nieuwe provincie, al tot stand heb ben gebracht vóór men het goed en wel beseft! (Nadrnk verboden). Eens, over 90 i 40 jaar wellicht, zal het IJsselmeer er uitzien als deze kaart aangeeft. Dón zal Nederland over 220.000 h.a. vruchtbaren grond méér kunnen beschikken dan thans het geval is. Gisteravond zijn regelmatig berich ten binnengekomen over Duitsche luchtactie s tegen Engeland. Deze be richten vindt men elders in ons blad. De latere mededeelingen volgen vol gen hierónder. Uit een samenvattend D.N.B -bericht over de aanvallen, welke het Duitsche luchtwapen gisteren,,, op de Zuidkust van Engeland heeft ondernomen blijkt, dat bij de luchtgevechten boven Ply mouth 48 vijandelijke machines zijn neergeschoten en 12 eigen vliegtuigen verloren gingen. De aanvallen van Stuka-eenheden op een sterk beveiligd convooi ten oosten van Southend had den tot gevolg dat twee koopvaardij schepen tot zinken werden gebracht en een ander vaartuig in brand ge raakte. Een vijandelijk en een eigen toestel gingen hierbij verloren. Bij den aanval op het vliegveld Manston bij Canterbury, dat doeltreffend vernield werd, zijn 12 vijandelijke vliegtuigen op den grond en drie in de lucht ver nietigd. Ook bij de luchtgevechten boven de vliegvelden van Canterbury, Lympote en Jawkings, welke doeltref fend met bommen bestookt werden, heeft de vijand groote verliezen aan vliegtuigen geleden, t terwijl eenige eigen toestellen neerstortten. Bij de luchtgevechten die giste ren, Maandag, boven Engeland en het Kanaal zijn geleverd, heeft de vijand naar met zekerheid is vast gesteld, in totaal 86 vliegtuigen verloren, aldus het D.N.B. Boven dien schoot de Duitsche luchtdoel artillerie boven Duitsch grondge bied drie vijandelijke vliegtuigen neer, zoodat in totaal 89 Britsche vliegtuigen vernietigd werden. Daarboven werden zeven andere vijandelijke jachttoestellen door zware beschieting btdten gevecht gesteld. Met hngejroouuAteD gle den sjj af en verdwenen ia den nevel, zoodat zij'als verloren be schouwd kunen worden, Bjj de gevechten die dezer dagen zijn gevoerd, gingen 24 Duitsche gevechts- en jachtvliegtuigen ver loren. Bet D.NJB. meldt nit Berlijn: Sedert vanmorgen vroeg bevinden zich wederom Duitsche bommen werpers op weg naar Engeland. Dit is waarlijk een groote dag ge weest en een donkere dag voor de Britten. Zoó begint een frontbericht, dat het D.N.B. heeft ontvangen over den grooten luchtslag boven het Ka naal. Dit bericht luidt verder. Des 's ochtends om acht uur: „vrije jacht" luidt het bevoL De Messerschmidts stormen over hl(t Kanaal en vallen den vijand aan, waar zij hem vinden. Ook gevechtsgroepen zijn onderweg. Zij willen een convooi in de monding van de Theems aanvallen. Andere jachtafdeelingen zijn ter bescherming aanwezig. Op 3000 meter hoogte razen de jagers naar het Westen. Tegelijker tijd stormen onze jagers her en der boven Zuid-Engeland en dan Weer terug over het Kanaal. Eerste contact met den vijand: Zes Spitfires schieten brandend naar omlaag. Op hetzelfde oogenblik slaan de zware granaten van de Duitsche gevechtsvliegtuigen neer op een schip van 8000 ton, op een torpedoboot en op een schip van 2500 ton. Schuimend sluit het water zich boven schepen en vliegtuigen. Een uur later: Weer jagen onze afdeelingen naar den overkant en razen over de Engetsche vliegvelden. Daar is de vijand weer. De Duitsche jagers vallen aan. Alle Engelsche Spitfires vluchten de wolken in. Geen enkele Engelsche afdeeling wil den strijd aanvaarden. Zij wijken uit, zelfs boven hun eigen gebied en boven hun eigen vliegvel den, die zij, naar het schijnt, thans al niet meer kunnen verdedigen en be veiligen. Onze reddingsvliegtuigen, de lang zame, ongewapende machines met het teeken van het Geneefsche Roode Kruis kruisen tusschen het midden van het Kanaal en de Fransche kust. Een paar uur later staat men op een vliegveld en verneemt van den piloot van een reddingsvliegtuig: Ik zag drie vliegers worstelen in de golven en wist, dat het Engelschen waren. Om de in nood verkeerende vliegers te helpen liet ik op een hoogte van 30 meter, een op vouwbare boot uitwerpen. Deze boot dreef heel langzaam naar de vliegers toe, maar het scheen, dat zij de kracht niet meer hadden dtee te bereiken. Een van de Engelsche vliegers bloedde hevig aan het hoofd. Ik stuurde een vaartuig van de Duitsche marine naar de plaats van het ongeval, terwijl ik in de nabijheid bleef cirkelen. Toen de Duitsche motorboot tot op 300 meter was genaderd, verschenen plotseling verschillende Spitfires. Ken ervan keerde zich tegen mijn machine en opende het vuur. Onmiddellijk keerde ik om. Mijn mecanicien was zwaar ge wond, mijn machine vertoonde onge veer dertig treffers. Maar een Duitsch jachtescadrille stortte zich oogenblik- kelijk op de Spitfires en de Britten werden alle drie neergeschoten. De Duitsche bladen leveren waar den rende beschouwingen over den aanval van gisteren op de Engelsche oorlogshaven Portsmouth en over de andere successen van het Duitsche luchtwapen. De moreele uitwerking van de Duitsche actie tegen Portsmouth, zoo schrijft de Berliner Boersen- zeitung, zal ongetwijfeld niet ge ringer zijn dan haar militaire gevol gen, want de naam Portsmouth heeft voor Engelsche ooren een bijzonderen klank. Hij beteekent de heerschappij der zee en toovert den Engelschen het beeld van pompeu«e vlootparades op de reede van Spithéad voor oogen. Doch het is thans met de Britsche heerschappij ter see gedaan en wan neer de ÉQgelachea nog weigeren de meest wanhopige pogingen het buitenland en zichzelf de Duitsch* superioriteit in de lucht en de be tee lt en is hiervan uit het hoofd te praten, toch zal de dag komen, waarop gees leugens meer helpen. De Deutsche Allgemeine Z e 11 u n g schrijft: Engeland's Zuid kust ligt onder vuur. Diegene, di* enkele maanden geleden aan de En gelschen gezegd zou hebben, dat hun oorlogshavens van Portland tot aan Portsmouth en dat Dover, de sleutel van Groot-Bsittannië, oorlogsgebied en het voorste front van de eiland- verdediging zouden worden, zou niefc anders dan een ongcloovige verbazing hebben gezien. De bommenregen van ons luchtwapen op de genoemde havens vormt echter slechts het eerste deel van de aanvalsacties der laatste twee dagen. Het tweede en in- zijn strategische beteekenis niet minder belangrijke deel vormt het duel tus schen ons luchtwapen en het Britsche. Indien men zich de publicaties uit de geheime documenten Van den Fran- schen generalen staf en het vergeef- sche verzoek van Frankrijk om tiew Engelsche jachteskaders voor den slag in Frankrijk nog herinnert, dan ziet men onmiddellijk de analogie met het oude recept der Engelschen hun vloot te willen sparen door gebruik te maken van de Royal Air Force. D» verk''fers in de luchtgevechten der laa vee dagen hebben deze mythe vernietigd, nog voordat zij wortel heeft kunnen schieten. Het Britsche lucht wapen moet, nu het in Noorwegen, Nederland en Frankrijk, met uitzon dering van Duinkerken, niet wilde toeslaan, thans boven Engeland'» kusten tot den strijd overgaan. En t* dezen strijd wordt het verslagen eu gedecimeerd. Een'variieslijst van 98 neergeschoten Britsche. vliegtuigen op> 11 Augustus en 71 vliegtuigen op 12 Augustus, is voorat in verhouding tot de niet teruggekeerde Duitsche vliegtuigen geweldig. Het D.N.B. meldt: De Engelsche bladen reageeren op de Duitsche luchtaanvallen van Zon dag met uitlatingen als „Begin van den grooten slag van Engeland". De bladen probeeren de vrees en de angstige stemming, die onder het pi»- bliek heerschen, te doen verdwijne*. Bijna ieder dagblad verklaart, dat het Duitsche offensief thans is begonne*. De Duitschers probeeren de Engel sche sleutelposities te verlammen, voor de „eigenlijke invasie" begint. De Daily Mail is van meeninfc dat de slagen van de beide lucht vloten wel eens beslissend zouden kunnen zijn voor den afloop .van den oorlog. De Daily Express schrijft, dat de toekomst van lederen Engelscl»- man thans op den drempel van Enge land wordt uitgevochten. Aan de Britsche kust werden van ochtend, zooals gemeld, opnieuw do<* afdeelingen gevechtsvliegtuigen e» duikbommenwerpers bomaanvallen ge- daan. Hierbij worden op verschillende plaatsen boven het Kanaal en het eiland hevige luchtgevechten ge leverd. Het is.den Duitschen aanval lers, volgens ltet D.N.B. gelukt, de versperring aan de Zuidkust, die ge vormd wordt door luchtdoelartillerie en jachtvliegtuigen te doorbreken en hun bommen op de beoogde doel witten neer te werpen. Het is nog niet te overzien, welke Britsche doelen tot dusverre zijn gebombardeerd,. De poging van de Britsche luchtdoel- artillerie, den Duitsche bommen werpers eenige schade toe te brengen of hun plannen te verijdelen, wa« vergeefs. De Engelschen verloren reeds in de eerste morgenuren een groot aantal jachtvliegtuigen. Vliegvelden bij Portsmouth gebombardeerd. Van bevoegd^ zijde ontvangt het D.N.B. de volgende bijzonderheden over de vandaag door de Duitsch* luchtmacht ondernomen aanvallen: Vanochtend hebben Duitsche duik bommenwerpers en gevechtsvliegtui gen de vliegvelden bij Portsmouth met succes aangevallen. Vliegtuigen op d* startbanen, hangars en terreininstatla- ties wérden door inslaande bommen van zwaar en middelbaar kaliber ver nield. Er konden branden worden waargenomen. Aanval op ballonversper ring bjj Dover. Ook de ballonversperring bü Dover is hedenochtend opnieuw door Duit sche jachtvliegtuigen aangevallen. Tot dusverre werden vier ballons neer geschoten. Zij stortten brandend om laag. Hierna kwam het tot luchtge vechten, in den loop waarvan de Duitschers de heerschappij in de lucht boven het gebied van Dover verkre-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1