Britsche vliegvelden, haven werken en fabrieken bestookt Wu Rijkdom aan metalen in het Middellandsche Zeegebied woensdag i4 Augustus 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN De balans van gisteren: 132 Engelsche, 28 Duitsche vliêgtuigen verloren Hel Kanaal niet langer bolwerk van het Britsche eilandenrijk No. 20399 I .^wit»che luchtmacht *®®er«cht het Kanaal. Duitsche persstemmen. BUITENLAND ENGELAND Conflict in het opper bevel? JAPAN Japans buitenlandsche politiek. Economische missie naar Nederlandsch-lndië. AMERIKA Wolkbreuken in Noord-Carolina. EXTRA RANTSOEN SUIKER VOOR DEN INMAAK. lVi Kilo op bon 74. Lood, koper, bauxiet, nikkel, chroom en kwikzilver ItaliaanBclte bodem levert 40000 ton lood per jaar Nikkel in Griekenland en Frankrijk Bauxiet en lood in overvloed voorhanden In Spanje Wolframertz en kwikzilver X. ■jfc Jaargang, Directeur F. TIETEB Postgiro 48400 Bur. Markt 31. Tel, 2745 De berichten ven gisteravond earfrent de Duitsche luchtaanvallen Engeland kan men elders in ons II(g lezen. Hieronder volgt een mmenvattend bericht, dat het D.N.B. van bevoegde militaire aijde leeft ontvangen Het Duitsche luchtwapen zette fp 13 Augustus zijn' aanvallen op havenwerken, vliegvelden, schepen, versperringsballons en iuchtdoel- gtellingen voort. In Wallend, Hart- lepool, Bourmouth en Plymouth werden havenwerken en kaden, in gieter en Bristol fabrieken der wa penindustrie, in North Ki Bingham groote tanks met bommen bestookt. Op de vliegvelden van Eastchurch, Detling, Farnborough en Odihan wierpen onze gevechtsvliegtuigen talrijke bommen en vernielden zij bangars en schuilplaatsen, petro- leum-opslagplaatsen en werven. Daarbij werden dertig vliegtuigen •p den grond vernield. In het Kanaal en aan de monding van de Theems maakten Duitsche Vliegtuigen jacht op Britsche sche pen, die poogden onder dekking van de kust ongemerkt uit te varen. Daarbij brachten de Duitschers twee koopvaardijschepen van elk 15.M4 b. r. t. en twee patrouille- vaartuigen tot zinken. Duitsche jaren vernietigden vijftig vijande lijke vliegtuigen. Evenals op de vorige dagen bij tover, namen de Duitsche vlieg tuigen Dinsdag de versperrings ballons bij Folkestone als doel en schoten er twaalf neer. Bij Aalborg haapten Britsche bommenwerpers een goedkoope prestigewinst te heeken door te probeeren een onbe- sehermde stad te bombardeeren. Alvorens zij hun bommen konden Uitwerpen, werden alle zestien toe- atelien door Duitsche jagers en hehtdoelartillerie neergeschoten. De totale verliezen van den vijand Ap Dinsdag bedragen 96 vliegtuigen, terwijl slechts 24 Duit- eche vliegtuigen verloren zijn ge gaan. In den tijd van 11 tot 13 Aagustus hebben de Engelschen daarmede 281, de'Duitschers daar entegen slechts 69 toestellen ver brei. Hedenmiddag meldde het D.N.B. dl Berlijn: Het is thans mogelijk een over- *bht te geven van de successen der Bnitsche vliegers in den strijd tegen de Engelsche luchtmacht. In totaal zijn gisteren 132 Brit sche vliegtuigen vernield, waarvan '4 in luchtgevechten boven het b»al en de Britsche eilanden. Vijftien Bristol-Blenheims wer- bij hun pogingen, Aalborg aan b vallen, door Duitsche jagers neer- leochoten en door het luchtdoeige- *h»t werd er bij. Aalborg nog een Neergehaald. 42 Britsche Vliegtui gen werden door Duitsch luchtaf- igc-chut boven Didtsch gebied 'oor Dnitsche bommen op Brit- Vliegvelden vernield. 28 Duit- vliegtuigen keerden van vluch- fnaar het vijandelijk gebied niet Kanaal heeft afgedaan als bol- ^*oor Engeland, waarachter het *T|cninJk zich veilig waande. Dank "iegmachine is deze zee-engte k liet mWar dan Oan Vuznletn eind l ^eer dan een beekje, dat minuten wordt overgevlogen, |l «en V.P.B.-correspondent. 1^» duizenden jaren geleden, de aardkorst aan de grens tusschen het tegenwoordige Noord-Frankrijk, Bel gië en Nederland eenerzijds en de Britsche eilanden anderzijds vaneen- spleet, om een tot 60 meter diepe en 35 tot 200 k.m. breede geul te vormen, was daarmede het isolement van En geland tot stand gekomen. In de Oudheid en in de Middel eeuwen, ja, tot aan het begin van deze eeuw beteekende een waterzone van de' afmetingen van het Engelsche Ka naal een natuurlijke bescherming voor het daarachter liggende eiland, zooals het zich deze niet beter kon wenschen. Groot-Brittannië had, dank zij zijn gunstige ligging achter dezen muur van water, eeuwen lang den roep van onaantastbaar te zijn voor een vaste- landsmogendheid. f - Het Kanaal als front tegen het vasteland. Eerst in de 16de eeuw werd Enge land gedwongen, zich van den tegen overgelegen oever terug te trekken. Van toen af speelde het Kanaal voor de Engelschen nog uitsluitend de rol van „froftt tegen het vasteland'', In de allereerste plaats beschouwden de En gelschen het Kanaal als natuurlijke bescherming tegen aanvallen. In het bewustzijn van zijn veiligheid greep Engeland telkens in de politiek van de Europeesche staten in, In de 20ste eeuw heeft het Kanaal evenwel meer en meer zijn karakter van bolwerk voor Engeland verloren. Op hetzelfde oogenblik, waarop Blé- riot met zijn vliegtuig landde op En- gelschea. bodem, werd het Ifïmaal niet meer dan een beekje, waarover men als het ware kon heenspringen. Een hinderpaal, die geen hinderpaal meer iss? Reeds in den wereldoorlog deed Engeland de ervaring op, dat het ge daan was met zijn betrekkelijke vei ligheid, door de aanvallen die het te verduren had van de Zeppelins. De huidige oorlog, waarbij op enorme schaal wordt gebruik gemaakt van vliegtuigen, zal Engeland nog heel wat anders te zien geven. Zooals een oör- logs-correspondent het kort geleden uitdrukte, vertoont Engeland zich aan den Duitschen vlieger „als op een pre senteerblaadje" zij het dan met scherpe randen:' het afweergeschut. Hieruit blijkt wel, dat Engeland met zijn havens en zijn uitgebreide in dustriegebieden blootstaat aan aanval len uit de lucht. In den tegen woord igen oorlog vormt het Kanaal geen hindernis meer! Ook als politieke factor heeft het Kanaal thans zijn beteekenis verlbren. Tot voor weinige maanden kon Groot- Brittannië met eenig recht beweren, dat het de volledige heerschappij uit oefende over het Kanaal. Van die heerschappij maakte het gebruik 013, scherpe controle te oefenen op de scheepvaartverbindingen van en naai de omliggende staten op het vaste land. Vooral Nederland, België en de Scandinavische landen werden hier door getroffen. Het Kanaal in dienst van de blokkade. Dank zij zyn machtige vloot was het Engeland mogelijk, he.t geheele Kanaal voor de scheepvaart af te sluiten; en bovendien was het in staat, de zeeroutes tusschen IJsland en Schotland te bewaken. Hierdoor waren de landen in West7 en Noord- EuW>a feitelijk in economischen zin geblokkeerd. De werkzaamheid der blokkade tegen Duitschland, zoowel in den wereldoorlog* als op het oogenblik, hing in hooge mate af van de beheersching van het Kanaal en de omliggende landen. De ontwikkeling der gebeurtenis sen heeft er echter toe geleid, dat het Kanaal is uitgeschakeld als talisman voor Engeland. De geheele kust van het Kanaal en de Noordzee aan de zyde van het vasteland is thans in het bezit van Duitschland en de Duitsche luchtmacht beheerscht deze water wegen. Met behulp van de „snel- booten" wordt dagelijks een groot aantal Engelsche schepen naar den bodem van de zee gezonden. 1 De Duitscnë bladen staan vanzelf sprekend geheel in het teeken van de luchtaanvallen op Engeland. De Berliner Boenen- z e i t u n g schrijft, dat den Engelschen thans de zoo vurig verbeide gelegen heid geboden wordt, de „super'oriteit" van hun luchtwapen, wat techniek en mensehenmateriaal betreft, te bewij zen. Na drie dagen van de zwaarste Engelsche verliezen aan personeel en vliegtuigen, wordt het thans langza merhand tijd het bewijs te leveren. Want met vernielde vliegvelden en vlootbases, met een^dagelijksch kleiner wordende tonnage kan men moeilijk starten voor het geweldige offensief tegen het continent, van welk offensief Hore Belisha gezegd heeft, dat het met niillioenen Britsche soldaten zou wor den begonnen en dat Duitschland „den genadeslag" zou toebrengen. Het is ook een moeilijk begin voor de groote ac tie, die de minister voor de blokkade, Dalton, gaarne zou willen beginnen om Engeland het luchtruim boven Duitsch land te laten beheerschen. Wanneer Dalton thaHs de wolken boven Enge land bekijkt, zakniet gaarne aïn zijn uitspraak herinm*rd worden. Ook de News Chronicle zal'niet gjfkne aan zijn wensch herinnerd worden, dat de Duitsche vliegers maar zeer dikwijls moeten terugkomen, omdat zij bij hun aanvallen zoo zware verliezen lijden. Deze wensch is in vervulling gegaan, doch reeds thans zal het velen en in afzienbaren tijd allen Engelschen dui delijk zijn, dat het resultaat geheel an ders is dan zij het zich hebben voor gesteld. De Deutsche AllgemeUe Z e i t u n g wijst op den afgeslagen aanval van de Engelschen op Denemar ken, waarbij zij zoo zware verliezen geleden hebben en schrijft: De actie radius van het Duitsche luchtwapen is zoo geweldig, dat het inderdaad het ge heele gebied van Narvik tot aan Biar ritz beheerscht. Terwijl de Engelsche kusten in het Zuiden en Zuidoosten met bommen van Duitsche gevechts- vliegers bestookt worden, is het gehee le overige gebied, dat onder Duitsche bescherming staat, niet onbewaakt. De Engelschen, die het hebben medege maakt, zullert een indruk hebben ge kregen van de mogelijkheden van de Duitsche krach fc Ook de Voelkischer Beo* bachter schrijft, dat de luchtaan vallen op Engeland nog steeds voort duren. Zij zijn gericht tegen talrijke militaire objecten in het Zuiden van het eiland, op oorlogshavens, vliegvel-. dén en petroleum - opslagplaatsen, waarbij de Engelsche verliezen aan vliegtuigen buitengewoon groot waren. Hand in hand hiermede worden de Engelsche havens met mynen ver sperd, terwyl de weinige convooien, die nog door het Kanaal varen, steeds weer worden aangevallen. Dat nog van dit zeer gevaarlijk geworden vaar water gebruik wordt gemaakt, bewijst duidelijk, dat de Westelijke havens van Engeland niet voldoende zijn, om aan de buitengewone eischen te voldoen. GEVOLG VAN DE DUITSCHE LUCHTACTIE. Hét eerste politieke gevolg van de Duitsche luchtaanvallen, op Engeland is, naar te Stockholm volgens het D.N.B. uit Londen verluidt, een con flict in het Britsche opperbevel, dat wellicht belangrijke mutaties op de hoogere posten van het ministerie van Luchtvaart ten gevolge zal hebben. Lord Gort en eenige andere' leiden de generaals van het lager verzetten zich krachtig tegen het bekende bevel van lord Beaverbrook aan de piloten der jachtvliegtuigen, zich niet meer aan gevechten met de Duitsche jacht vliegers te wagen. Beaverbrook heeft in een Maandag onder voorzitterschap van Churchill gehouden vergadering, waaraan uitsluitend militairen van de drie deelen der weermacht deelnamen, het standpunt verdedigd, dat Enge- lands jachtvloot beslist gespaard moet worden, opdat zij op het oogenblik van "den Duitschen inval nog ten volle strijdvaardig is. Lord Gort wees ejr daarentegen op, dat uitbreiding van het principe van de „Fleet in being" tot de luchtvjpot, tot verderfelijke ge volgen voor het land zou kunnen lei den. Het geeft niets „wanneer de jachtvlmgtuigen gespaard blijven, doch tiet geheele land intusschen ver.voept wordt. Beaverbrook zou zijn standpunt echter hebben doorgezet. Daarom heb ben de Britsche jachtvliegers ook daarna in hoofdzaak slechts bommen werpers aangevallen, terwijl zij bij het verschijnen van Duitsche jagers de wyk namen. t HET LEGER MAAKT ZUN WENSCHEN KENBAAR. Naar verluidt zal de minister van Oorlog, luitenant-generaay Tojo,, van avond om acht uur een bezoek bren gen aan minister-president Konoje om hem de wenschen var, het leger te overhandigen in verband met de defi nitieve formuleering van de Japansche buitenlandsche politiek, teneinde het hoofd te bieden aan de veranderingen in den internationalen toestand, die zullen ontstaan door de Duitsche actie tegen Engeland. Voor deze conferentie tusschen den minister-president en den minister van Oorlog bestaat groote belangstelling. Minister-president, prins Konoje, zal vanavond om uur een bespreking heb ben met den minister van Buitenland sche Zaken Matsoeoka. jj $g»jj 9* ENGELSCHE BOMMEN OP AMSTERDAM. De vernielende werking der Engelsche bommen, ingeslagen in het huizenblok hoek Jacob ven Lennepkade en Da Coetaatraat te Amsterdam. (Polygoon). HEDEN VERTROKKEN. Onder leiding van den directeur van de Mitsoei-maatschappij, Moekai, is heden een Japansche economische missie naar Nederlandsch- lndië vertrokken. Inzake de be noeming van den vroegeren minister voor Koloniën, generaal Koiso, tot buiL tengewoon gezant voor Neder landsch-lndië wordt binnenkort een beslissing verwacht. Naar ver luidt, zou de minister van Buitenland sche Zaken, Matsoeoka, als gevolg van dé snelle verandering van den inter nationalen toestand, deze kwestie nog eens met de ministers van Oorlog en Marine besproken hebben, GEWELDIGE AAR». VERSCHUIVINGEN. Wolkbreuken hebben in de berg- dalen in het Westen van den staat Noord-Carolina overigtroomingen ver oorzaakt, waardoor geweldige aard verschuivingen ontstonden, bruggen werden weggeslagen en aan straten, woonhuizen en industrieele installa ties aanzienijlke schade is aangericht. In Asheville, de grootste stad in het Westen van Noord-Carolina, dreigt als gevolg van het springen der water leidingen gebrek aan water te ont staan. Verschillende dalen zijn door den hoogen waterstand geheel ge- isoleerd." De Secretaris-Generaal, waarnemend hoofd van het departement van Land bouw en Visscherij maakt het navol gende bekend. Zooals reeds eerder werd gepubli ceerd, wordt ten behoeve van den inmaak een extra-rantsoen suiker beschikbaar gesteld. Dit extra-rantsoen is verkrijgbaar tegen inlevering van de met 74 genummerde bon van bet Algemeen Distributiebonboekje, welk* gedurende het tijdvak van 15 tot en met 30 Augustus a.s. recht geeft op het koopen van IV, kilogram suiker. Do aandacht wordt er op gevestigd, dat do geldigheidsduur der met „66" genum merde bon van 't Algemeen Distributie bonboekje, welke reeds is aangewezen voor het tijdvak van 26 Juli tot en met 23 Augustus a.s., is verlengd tot en met 30 Augustus. De detaillisten dienen de met „IV 'genummerde bonnen op afzonderlijk* oppiakvellen in te leveren bij de dis tributiediensten. Teneinde hen in de gelegenheid te stellen grootere hoeveel heden suiker te verkoopen, ontvangen zij extra toewijzingen. O (Van onzen correspondent) DE spilmogendheden verkee- ren ten aanzien van den aanvoer van verschillende ertsen in aanmerkelijk betere po sitie dan hun tegenstander, die ze met veel moeite en ten koste van aanzienlijk tijdverlies van verren afstand moet aanvoeren, terwijl deze aanvoer voor Italië en Duitsch land met weinig moeite en kosten gepaard gaat. De landen in het Middellandsche Zeegebied bezitten een ongelooflijken rijkdom aan de meest verschillende ertsen, die voor de oorlogsindustrie onmisbaar zijn. Men treft er talrijke lood-, kóper- bauxiet- en nikkelmijnen aan, met een zoo rijke productie, dat deze verre de behoeften te boven gaan van de .landen, waarin zij zich bevin den. Verder bevat de bodem anti- naoon, chroom en kwikzilver. Wolfram en' tin is het eenige, wat er niet of slechts in bescheiden hoeveelheid wordt aangetroffen. Kopererts wordt gewonnen in Tur kije, Joegoslavië en Spanje. In dit laatste land werd jaarlijks ongeveer 60.000 ton ruw koper geproduceerd, waarvan meer dan 23.000 ton werd uit gevoerd. Dit ten bewijze, dat Spanje zooveel koper voortbrengt, dat er een flink overschot bestaat voor export. In Joegoslavië is de productie van koper van 1924 tot 1937 met reuzen®" sprongen vooruitgegaan; dezé steeg namelijk van 8000 ton tot 40.000 ton. Het is dan ook niet te veel' gezegd, wanneer men beweert dat dit land voorbestemd is, om een van de groot ste leveranciers van koper in Europa te worden. In Turkije, waar de mijnbouwindu- strie gerutmen tijd was verwaarloosd, heeft men de exploitatie van koper mijnen weder ter hand genomen, met het resultaat dat de productie in dit jaar op ongeveer 20.000 ton wordt ge schat. Frankrijks bodem bevat zeer weinig koper; terwijl het land jaar lijks 120.000 ton koper verbruikt, werd er slechts 500 ton ruw koper geprodu ceerd. HSt» betere plaats neemt het in bij de nikkelproductie. Hiervan brengt het jaarlijks 4000 ton voort, tegen Griekenland 2000 ton. Natuurlijk is dit lang niet voldoende vóór de oorlogs industrieën der spilmogwdheden; doch hierbij boude men in het oog dat in het tekort aan nikkel voor een groot deel kan worden vooraten door het in rijken overvloed voorhanden chroort^ dat wordt aangetroffen in Turkije, Joegoslavië en op het eiland Cyprus, De jaarlijksche productie van deze landen (230.000 ton) vertegenwoordigt ongeveer een derde van de wereldpro ductie. De voornaamste producent is Tur kije, dat per jaar ongeveer 148.000 ton voortbrengt. Onnoodig te zeggen, bij deze cijfers, dat het aanbod in deze landen de vraag verre overtreft. Niet ridder gunstig is de toestand ten opzichte van bauxiet. Hiervan be vinden zich rijke lagen in Frankrijk, Joegoslavië, Italië, Albanië en Grie» kenland. Bij intensievere exploitatie kan de opbrengst van deze mijnen nog aanmerkelijk worden verhoogd. Frar.» krijk, Italië en Griekenland alléén leverden hiervan in 1937 ongeveer 1.500.000 ton, d.w.z. de helft van da wereldproductie. Lood is voorhanden in de meeste lan den kan en om de Middellandsche Zee, zooals: Joegoslavië, Spanje, Frankrijk, Tunesië, Griekenland en1 Italië. De pro. ductie in Frankrijk liep geruimen tijd terug, doch steeg in 1937 weder tot 28.000 ton. Griekenland produceert tusschen de 4000 en 7000 ton per jaar, Italië daarentegen 40.000 ton. Joego slavië brengt per jaar 11.000 ton van dit metaal voort. „„In Spanje bedroeg de productie van loodertsen voor den burgeroorlog 30.000 ton per, jaar. De totale loodproductie in het Mid dellandsche Zeegebied bedraagt ruim. 148.000 ton per jaar, bij een wereldpro ductie van ongeveer 15 millioen ton, Spanje is het eenige van de Middel» landsche Zee-landen, waar Wolfram erts (ter verharding van staal) wordt gevonden, en zelfs in zeer groote hoe veelheden. Voor den burgeroorlog pro duceerde het jaarlijks meer dan 250.000 ton, doch deze productie liep ten ge volge van den oorlog terug tot niet meer dan 50.000 ton. Molybdeén, dat hoofdzakelijk wordt gebruikt in ijzér- legeeringen, wordt in het Middelland sche Zeegebied niet aangetroffen, be halve misschien in Egypte, waar het echter nog niet wordt gewonnen. Tin erts treft men er ook niet aan, althano niet in noemenswaardige hoeveelheden (in Frankrijk en Joego-Slavië). Kwikzilver wordt in groote hoe- veelheid gewonnen in Spanje en in Italië; zooveel zelfs, dat er in oorlogs tijd nog belangrijke hoeveelheden van kunnen worden geëxporteerd.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1