k '"s
VERKENNERS, de oogen
van dë Duitsche legerleiding
V'
f
Pen®
DE FOTO-CAMERA EEN ONMISBAAR INSTRUMENT
Vluchten van vele uren boven het terrein van den vijand
FS
Jen
I?" Ï5
ii^S-
In de meeste gevallen bevindt de Duitsche oorlogscorrespondent zich aan boord
■nbesteëd
InkeJ; die
Inwgg /n
lelkjrand
hen van
Emd. plus
F Het ge
lde arcni-
lA: K' Ul.
t he«r C.
pet wok
voor de
fe inschM.1"
'oormolen
E. BloHf,
p. Gouda
[eh. Gébr.
6**1 r(r
x>rur, u
J*!" l'»mt
I Stat
loonm
*-* «Hi.
K,_c''mo.
I Or«*L
r' var dfn
pRepor,,,,
1 V3 C.ra.
Kvan^fii.
can Prie.
»!CCIelHlg
(>-a«
Schri;a^
Mulling;
bhU n Enp
|n IS-U jJ
IM^lodtsten
1215 n.
Us
1
It O -orVw«t,
pcfcMjr.inu-
ger.-hv,,
Berichten
^et vrije
ÏP) 7.IJ
Duit«vch.\
Em1 i ii
felscli jo
dag to 00
Ben A N.P,
pi sluiting
N Bench.
Rotterdam
foote be
llissen te
fczittingen
pffen cm
te her-
voorheen
Hoewel
Ivan haar
gedu---
eh is KfU
lefte c
aan de
ovendien
ebreiden
I nieuwen
lllijk aan
|a Esders
clientèle
i ontvan-
bedoeld,
n gedaan
en be-
ÏTEEKEN
KAF.
lassenheim
diital Ne-
B. ontplof
te verzoek
n zijn de
»eiïng van
nheim be-
w eiland.
i van de"
het graf
bezet, een
i eigenaar,
[naakt o»
steenen
ie riamife
i moeten
pnaar njet
i JV
|deïé i°r
oWrW°-
[en die
(ter alleen
ieschou*,»
pmens ne
tënlvein- o
hebben
i geroep
ig van n*
(et belang
,r °.P, ats
vliegtuigen zwermen over Europa
Vnkenninsstoéstellen voor'lange afstanden
tuf de Duitsche luchtmacht. Deze machi-
ics, welke een groote actie-radius bezitten
to teer snel zijn, behoortn tot de Wlang-
rijkste successen van de moderne vliegtuig--
Mostrie. Dikwijls starten deze toestellen
teoc vluchten, honderden kilometers diep
in het vijandelijk gebied.
I» v
r ERKENNINGSESKADER moet
onmiddellijk starten met bijzon
dere opdracht'.." Een kort be
richt, een <.oogemsfchijnlijk weinig-
xeggend bevel, dat* echter zoo ontzettend
reel inhoudt.
Midden uit ons dagelijksch werk"
worden wij weggehaald dqpr deze enkele,
jmpele woorden. Aan het bevel van den
■pilein dient terstond gevolg te worden
Sgjten. Wij gaan mede op een' tofcht Van
wrsctteidene honderden kilometers over
land en zee, naar Frankrijk naar Engeland?
j zullen hgt sppedig weten. Nu is, jigt
echter zaaic ons zoó spoedig mogelijk gereed
•Ie maken. Uit <5i* werkvertrek werpen wij
igtl een blik ojfhèv. vliegvbld. Daar dreunt
'p^ds het gezang van de motoren over het
hndschap.
Ditmaal is er groot alarm geslagen. Alle
vliegtuigen van de basis zullen starten voor
de vervulling van een bijzondere opdracht,
die succesvol ten uitvoer gelegd, dikwijls
verstrekkende gevolgen heeft. Dat betee-
kent' in zoo'n oogenblik en de volgende
ureig het'inzetten van alle mannelijke
vastberadenheid, het ten top voeren 'van
de technische kracht, overwinnen van tijd
en afstanden, strijd leveren tegen stormen'
en koude, tegen ontbering en in laatste in-
itantie, het gevecht met den dóód.
Men hoort over het algemeen weinig over
de successen van deze verkenners voor den
langen afstand, maar het oppercommando
van de weermacht weet hun prestaties
daarom te hooger aan te slaan. Stil en on-
telfzuchtig vervullen deze mannen de hun
opgedragen taak. Wf door de gevaren, die
reeds achter den rug zijn, is de beman
ning èèn geworden en eenmaal in de lucht
k de officier niet meer dan zijn ondèrge-
•chilcte; dan kennen zij, allen slechts één
doel: eensgezind de taak tot een goed
'inde te brengen. Zij spreken ook slechts
telden over hun verrichtingen en hun sue
ressen. De eenzaamheid van den aether,
baarin zich hun leven en werk afspeelt,
hen karig in het gebruik van woor
den gemaakt. Zij rekenen slechts in hoog
ten en afstanden en weten dat zij ten slot-
«g .altijd op zichzelf aangewezen zijn.
Met een sprong zijn we het laddertje be-
jtegen jn staan dan méteen in den glazen
•Ofpet/fl} den neus van het vliegtuig, waar
oetiulpjjrme handen ons vastbinden; de
Parachute op den rug, niets wordt verge
ten. De kapitein van onze afdeeling geeft,
instructies en reeds starten de
}orsM%iachines en verheffen zich als groo
vogels na een korten aanloop van den
Pond. Het is ook voor ons de hoogste fijd,
willen wij nog tijdig op de
ons aangewezen plaats kó
men voor het maken van
foto's. Terwijl het vlieg
tuig op enkele honderden
meters hoogte, na even ge
cirkeld te hebben, ftoers
zet in de richting van den
vijand heb ik even tijd oni
me heen te zién. Wat heeft
men tegenwoordig toch de
beschikking over kostelij
ke vliegtuigen, vergeleken
bij die van vroeger, vijf en
twintig jaar geleden, toén
bet vnegtuig nog echt in
de kinderschoenen Stond.
WelkeJ reusachtige schre
den heeft de techniek in
dien tijd niet gemaakt. Dat
Andere tijden, andere zeden. Zoo is het
ook thans in tijd van oorlog. Wie het ver
loop van dezen oorlog bestudeert en stelt
tegenover dien van den Wereldoorlog z^i!
vele in het oog loopende verschillen zien.
Eb wordt anders gestreden; ook in de
dingen, die daarmede middellijk of
onmiddellijk samenhangen is een belang
rijke wijziging gekomen. Met name is dat
het geval met de journalisten, de corres
pondenten, die voor hun bjaden periodiek
een verslag geven van den oorlog. Vroeger
kwamen zij tot dicht achter het front,
maar velen hebben het nimmer verder ge
bracht. De meesten waren niet in staat
een rechtstreekser! verslag te leveren van
de gebeurtenissen. Thans staan deze men
sehen, die hun leven inzetten voor hun be
roep, in-de voorste gelederen. In vele
Duitsche vèrkenningsvliegtuigen zal men
in den glazen geveehtskoepel, waar ook de
waarnemer zit, een journalist aantreffen,
die gewapend nmt een kleinbeeld camera
boven het gebietvan den vijand op speur
is naaf kopjfl vjfer zijn blad. Wannee® het
ernst wordt; isuuj echter een volwaardig
lid van de bemanning, dieajte kunst ver
staat de machinegeweren kan boord te be-
d-enen.
,Het groote voordeel van deze gevaar
volle soort van journalistiek' is echter dat
men het nieuws uit de eerste hand krijgt
van een ooggetuige. In de archieven van
het Duitsche leger stapelen zich met den
dag deze dikwijls hoogst interessante re
portages van de eigen oorlogscorrespon
denten, de P.K.'s op. Voorzoover deze thans
niet gepubliceerd worden, zullen zü met
tertijd de stof leveren voor een leven
dige beschrijving van de gevechtshandelinr
gen. In onderstaand artikel geven wij een
dergelijke reportage weer.
De opdracht' is ondanks het vijandelijk afweergeschut vervuld. Op den terug
weg naar de thpjsbasis, bespreken waarnemer en piloot den te volgen koers
zij hier nu zoo zeker vliegen, alsof we
^ver den grond liepen, het is een triomf
de twintigste eeuwsche techniek,
vliegen door nevels en wolkenflar
den. De machinegeweren worden gereed
gemaakt om op het eerste teeken te kunnen
vufen. Ergens breekt een zonnestraal door
het wolkendek; daar moet het front liggen,
waar de voorste gelederen van onze weer
macht strijden. Voor de veiligheid zoeken
wij het nu in hoogere luchtlagen; onbegrij
pelijk snel neemt het vliegtuig dit hoogte
verschil. «Even gaan de gedachten terug
naar de kameraden van de basis, die voor
en na ons gestart zijn. Waar zouden zij
zich momenteel bevinden? Het weer klaart
op, het zicht wordt beter en beter. Ideaal
voor het maken van scherpe opnamen,
maar ook de regen zou geen belemmering
Voorbeeld vïn een foto, door een waarnemer vervaardigd boven vijandelijk gebied,
kan men op deze foto's de ligging van de verschillende kwetsbare deelen zien
zijn. Wanneer men eenmaal op weg is
zijn taak te vervullen, geschiedt dat tege
allen weerstand in.
Opletten! Nu is het oogenblik gekomeja,
dat wü het doel van onzen tocht nade
ren. Camera naar buiten, en afdrukken/
Nogmaals en dan nog eenmaal. Een 'pi
bochten maken en dan Weer een paar op
namen, nu van de aitóere zijde. Op grooten
afstand ontploffen eemge granaten van/ het
luchtafweergeschut in de ledige ruimte.
Tot dank voor het slagen van deze opna
men, maken wij een kleine duikvlucht en
verdwijnen dan in een wolk, die als op
bestellingis komen aandrijven. Daaf be
neden mag men rustig!vérder schieteó. Wij
hebben onze opdracht vervuld en nu fis het
zaak zoo snel mogelijk weer op de| basis
te komen en reeds oveó enkele uren zal de
legerleiding gebogen zitten over de foto's
die wij zoo juist hebben vervaardigd. Wij
blijven ongeschoren, maar dat is van min
der belang. Precies op tijd," op de minuut
af, komen de meeste vliegtuigen vajn hun
tochten terug en we vinden een lekker
maal tjij den kok in de cantine. Maar voor
dien' brengen we nog even onze films naar
de foto-afdeeling, waar men druk aan den
arbe'id is, om het binnengekomen materiaal
te ontwikkelen, te fixeeren, te spoelen en
afdrukken te vervaardigen. De eerste co-
pieën zijn klaar na weinige minuten. Snel
heid behoeft nog geen heksenwerk te zijn.
Na het eten bladeren wij nog eens in het
logboek van de afdeeling In korte maar
kernachtige zinnen staan daar de beleve
nissen opgeteekend van de verschillende
Rechts boven:
De waarnemer»van het verkenningsvlieg
tuig aan zijn Ingewikkeld fotoapparaat,
door middel waarvan hij op eiken tocht tai-
looze opnamen maakt van het vijandelijk
gebied, op grond waarvan de legerleiding
dikwijls belangrijke besluiten heemt
Rechts onder: y
De besetting van den verkenner maakt zich
gereed voor den start Elk van deue vluch
ten over het gebied van den vijand danrt
verscheidene uren, waarbij het op jle vast
beradenheid en op dnrf van de bemanning
aankomt.
In den glazen koepel vamhet verkenningsvliegtuig vindt men dikwijls behalve den
waarnemer, een journalist, die op deze gevaarlijke expedities ora in woord en beeld
verslag van den tocht uit te brengen aan zijn lezers.
bemanningen. Indien ik een dichter was
zou ik een nieuw epos willen schrijven van
de onbekende soldaten, die met helden
moed en onverschrokkenheid dag aan dag
hun leven veil hebben.
Hoe werkt de Stuka?
Men behoeft niet zoo heel erg in de me
chanica thuis te zijn om 'ie begrijpen, dat
een projectiel, dat uit een vliegtuig wordt
losgelaten, in de eerste plaats een horizon
taal gerichte snelheid meekrijgt van het
toestel, terwijl het door Mie wet van de
zwaartekracht steeds sneller verticaal zal
vallen. Deze beide snelheden leveren te
zamen, een schuin naar voren en omlaag ge
richte kracht op, zoodat het projectiel een
boog beschrijft, welke den vorm heeft van
een parabool. De bom komt dus veel ver
der terecht, dan waar zij werd .losgelaten
Hieruit Volgt dat wil men bijvoorbeeld een
gebouw treffen, het noodig zal zijnde bom
los te laten ver voordat men zich^negende
verticaal oven het doelwit bevinJt. Die af
stand hangt af van de vliegsnelHrid en de
hoogte waarop het toestel zich tevindt. Na
tuurlijk kan de luchtschutter zich niet in
gissingen begeven. Al deze mogelijkheden
zijn in vredestijd onderzocht fen vastge
legd in tabellen, die de schuper-waarne-
mer' bij zich heeft. f
Eenvoudiger wordt echter deUaak, wan
neer men bommen werpt in (Huikvlucht.
De Duitsche.rs hebben betrekkelijk kleine
machines geconstrueerd, o.a. de Henschel
Hs'. 123, die een bommenlast vgn pl.rr.300
kg. kunnep vervoeren, hetgeen niet,' heel
veel is." Maar daar staat tegenover dat' de
trefkans veel gröoter is. De piloot laat zijn
toestel een bijna verticalen duik uitvoeren
op het doel. Hij richt met het vliegtuig ei
genlijk zijn last. Dit alles klinkt zoo heel
eenvoudig, maar er zijn nog wel enkele be
zwaren aan verbonden. In de eerste plaats:
wanneer het toestel duikt, bereikt het zeer
spoedig zijn eindsnelheid. De druk op
Vleugels, romp en roeren wordt enorm op
gevoerd, waardoor trillingsverschijselen
en in het et-gste geval breuken kunnen op
treden, hetgeen bij een dergelijke vlucht
onherroepelijk neerstorten zou beteekenen.
Van een derde moeilijkheid hebben wij hier
nog niet gerept. Wanneer namelijk de
bom wordt losgelaten meestal hangt die
onder den romp, dan zou deze in verticalen
stand in aanraking komen met den pro
peller. Dit zou natuurlijk funeste gevolgen
hebben. Om dit te voörkomen, heeft men
een soort uitklapbaar rek onder den romp
aangebracht, waaraan de bom is bevestigd
Bijhet loskoppelen scharniert het rek
omlaag en de bom hangt buiten den schroef
cirkel van den propeller. Nü wordt deze
autdmatisch losgekoppeld. De duikvlucht
voltrekt zich binnen weinige seconden. De
snelheid)® enorm en de piloot, die overbe-,
last is.Wooet zoo snel mogelijk zijn toe
stel uit de duik weer optrekken. Aan een
te snel optrekken zijn evenwel gevaarlijke
consequenties verbonden. Een aanzienlijk
hoogteverlies is het gevolg. Om die snel
heid nu te beperken zijn zoogenaamde rem
klappen aan de voorzijde van de vleugels
aangebracht. Tijdens de duikbeweging wor
den deze verticaal op het vleugeloppervlak
gezet; de rèmming is zeer groot.
Een voordeel van het gebruik van duik
bommenwerpers is bovendien, dat het
luchtafweergeschut er weinig of geen vat
op heeft. De aanval geschiedt altijd bij ver
rassing en voltrekt zich zeer snel. Binnen
enkele minuten heeft het drama zich af
gespeeld. Bovendien kunnen deze vlieg
tuigen nog om hun lengteas draaien, zoo
dat de trefkans ook hierdoor aanzienlijk
wordt beperkt.