k '"s VERKENNERS, de oogen van dë Duitsche legerleiding V' f Pen® DE FOTO-CAMERA EEN ONMISBAAR INSTRUMENT Vluchten van vele uren boven het terrein van den vijand FS Jen I?" Ï5 ii^S- In de meeste gevallen bevindt de Duitsche oorlogscorrespondent zich aan boord ■nbesteëd InkeJ; die Inwgg /n lelkjrand hen van Emd. plus F Het ge lde arcni- lA: K' Ul. t he«r C. pet wok voor de fe inschM.1" 'oormolen E. BloHf, p. Gouda [eh. Gébr. 6**1 r(r x>rur, u J*!" l'»mt I Stat loonm *-* «Hi. K,_c''mo. I Or«*L r' var dfn pRepor,,,, 1 V3 C.ra. Kvan^fii. can Prie. »!CCIelHlg (>-a« Schri;a^ Mulling; bhU n Enp |n IS-U jJ IM^lodtsten 1215 n. Us 1 It O -orVw«t, pcfcMjr.inu- ger.-hv,, Berichten ^et vrije ÏP) 7.IJ Duit«vch.\ Em1 i ii felscli jo dag to 00 Ben A N.P, pi sluiting N Bench. Rotterdam foote be llissen te fczittingen pffen cm te her- voorheen Hoewel Ivan haar gedu--- eh is KfU lefte c aan de ovendien ebreiden I nieuwen lllijk aan |a Esders clientèle i ontvan- bedoeld, n gedaan en be- ÏTEEKEN KAF. lassenheim diital Ne- B. ontplof te verzoek n zijn de »eiïng van nheim be- w eiland. i van de" het graf bezet, een i eigenaar, [naakt o» steenen ie riamife i moeten pnaar njet i JV |deïé i°r oWrW°- [en die (ter alleen ieschou*,» pmens ne tënlvein- o hebben i geroep ig van n* (et belang ,r °.P, ats vliegtuigen zwermen over Europa Vnkenninsstoéstellen voor'lange afstanden tuf de Duitsche luchtmacht. Deze machi- ics, welke een groote actie-radius bezitten to teer snel zijn, behoortn tot de Wlang- rijkste successen van de moderne vliegtuig-- Mostrie. Dikwijls starten deze toestellen teoc vluchten, honderden kilometers diep in het vijandelijk gebied. I» v r ERKENNINGSESKADER moet onmiddellijk starten met bijzon dere opdracht'.." Een kort be richt, een <.oogemsfchijnlijk weinig- xeggend bevel, dat* echter zoo ontzettend reel inhoudt. Midden uit ons dagelijksch werk" worden wij weggehaald dqpr deze enkele, jmpele woorden. Aan het bevel van den ■pilein dient terstond gevolg te worden Sgjten. Wij gaan mede op een' tofcht Van wrsctteidene honderden kilometers over land en zee, naar Frankrijk naar Engeland? j zullen hgt sppedig weten. Nu is, jigt echter zaaic ons zoó spoedig mogelijk gereed •Ie maken. Uit <5i* werkvertrek werpen wij igtl een blik ojfhèv. vliegvbld. Daar dreunt 'p^ds het gezang van de motoren over het hndschap. Ditmaal is er groot alarm geslagen. Alle vliegtuigen van de basis zullen starten voor de vervulling van een bijzondere opdracht, die succesvol ten uitvoer gelegd, dikwijls verstrekkende gevolgen heeft. Dat betee- kent' in zoo'n oogenblik en de volgende ureig het'inzetten van alle mannelijke vastberadenheid, het ten top voeren 'van de technische kracht, overwinnen van tijd en afstanden, strijd leveren tegen stormen' en koude, tegen ontbering en in laatste in- itantie, het gevecht met den dóód. Men hoort over het algemeen weinig over de successen van deze verkenners voor den langen afstand, maar het oppercommando van de weermacht weet hun prestaties daarom te hooger aan te slaan. Stil en on- telfzuchtig vervullen deze mannen de hun opgedragen taak. Wf door de gevaren, die reeds achter den rug zijn, is de beman ning èèn geworden en eenmaal in de lucht k de officier niet meer dan zijn ondèrge- •chilcte; dan kennen zij, allen slechts één doel: eensgezind de taak tot een goed 'inde te brengen. Zij spreken ook slechts telden over hun verrichtingen en hun sue ressen. De eenzaamheid van den aether, baarin zich hun leven en werk afspeelt, hen karig in het gebruik van woor den gemaakt. Zij rekenen slechts in hoog ten en afstanden en weten dat zij ten slot- «g .altijd op zichzelf aangewezen zijn. Met een sprong zijn we het laddertje be- jtegen jn staan dan méteen in den glazen •Ofpet/fl} den neus van het vliegtuig, waar oetiulpjjrme handen ons vastbinden; de Parachute op den rug, niets wordt verge ten. De kapitein van onze afdeeling geeft, instructies en reeds starten de }orsM%iachines en verheffen zich als groo vogels na een korten aanloop van den Pond. Het is ook voor ons de hoogste fijd, willen wij nog tijdig op de ons aangewezen plaats kó men voor het maken van foto's. Terwijl het vlieg tuig op enkele honderden meters hoogte, na even ge cirkeld te hebben, ftoers zet in de richting van den vijand heb ik even tijd oni me heen te zién. Wat heeft men tegenwoordig toch de beschikking over kostelij ke vliegtuigen, vergeleken bij die van vroeger, vijf en twintig jaar geleden, toén bet vnegtuig nog echt in de kinderschoenen Stond. WelkeJ reusachtige schre den heeft de techniek in dien tijd niet gemaakt. Dat Andere tijden, andere zeden. Zoo is het ook thans in tijd van oorlog. Wie het ver loop van dezen oorlog bestudeert en stelt tegenover dien van den Wereldoorlog z^i! vele in het oog loopende verschillen zien. Eb wordt anders gestreden; ook in de dingen, die daarmede middellijk of onmiddellijk samenhangen is een belang rijke wijziging gekomen. Met name is dat het geval met de journalisten, de corres pondenten, die voor hun bjaden periodiek een verslag geven van den oorlog. Vroeger kwamen zij tot dicht achter het front, maar velen hebben het nimmer verder ge bracht. De meesten waren niet in staat een rechtstreekser! verslag te leveren van de gebeurtenissen. Thans staan deze men sehen, die hun leven inzetten voor hun be roep, in-de voorste gelederen. In vele Duitsche vèrkenningsvliegtuigen zal men in den glazen geveehtskoepel, waar ook de waarnemer zit, een journalist aantreffen, die gewapend nmt een kleinbeeld camera boven het gebietvan den vijand op speur is naaf kopjfl vjfer zijn blad. Wannee® het ernst wordt; isuuj echter een volwaardig lid van de bemanning, dieajte kunst ver staat de machinegeweren kan boord te be- d-enen. ,Het groote voordeel van deze gevaar volle soort van journalistiek' is echter dat men het nieuws uit de eerste hand krijgt van een ooggetuige. In de archieven van het Duitsche leger stapelen zich met den dag deze dikwijls hoogst interessante re portages van de eigen oorlogscorrespon denten, de P.K.'s op. Voorzoover deze thans niet gepubliceerd worden, zullen zü met tertijd de stof leveren voor een leven dige beschrijving van de gevechtshandelinr gen. In onderstaand artikel geven wij een dergelijke reportage weer. De opdracht' is ondanks het vijandelijk afweergeschut vervuld. Op den terug weg naar de thpjsbasis, bespreken waarnemer en piloot den te volgen koers zij hier nu zoo zeker vliegen, alsof we ^ver den grond liepen, het is een triomf de twintigste eeuwsche techniek, vliegen door nevels en wolkenflar den. De machinegeweren worden gereed gemaakt om op het eerste teeken te kunnen vufen. Ergens breekt een zonnestraal door het wolkendek; daar moet het front liggen, waar de voorste gelederen van onze weer macht strijden. Voor de veiligheid zoeken wij het nu in hoogere luchtlagen; onbegrij pelijk snel neemt het vliegtuig dit hoogte verschil. «Even gaan de gedachten terug naar de kameraden van de basis, die voor en na ons gestart zijn. Waar zouden zij zich momenteel bevinden? Het weer klaart op, het zicht wordt beter en beter. Ideaal voor het maken van scherpe opnamen, maar ook de regen zou geen belemmering Voorbeeld vïn een foto, door een waarnemer vervaardigd boven vijandelijk gebied, kan men op deze foto's de ligging van de verschillende kwetsbare deelen zien zijn. Wanneer men eenmaal op weg is zijn taak te vervullen, geschiedt dat tege allen weerstand in. Opletten! Nu is het oogenblik gekomeja, dat wü het doel van onzen tocht nade ren. Camera naar buiten, en afdrukken/ Nogmaals en dan nog eenmaal. Een 'pi bochten maken en dan Weer een paar op namen, nu van de aitóere zijde. Op grooten afstand ontploffen eemge granaten van/ het luchtafweergeschut in de ledige ruimte. Tot dank voor het slagen van deze opna men, maken wij een kleine duikvlucht en verdwijnen dan in een wolk, die als op bestellingis komen aandrijven. Daaf be neden mag men rustig!vérder schieteó. Wij hebben onze opdracht vervuld en nu fis het zaak zoo snel mogelijk weer op de| basis te komen en reeds oveó enkele uren zal de legerleiding gebogen zitten over de foto's die wij zoo juist hebben vervaardigd. Wij blijven ongeschoren, maar dat is van min der belang. Precies op tijd," op de minuut af, komen de meeste vliegtuigen vajn hun tochten terug en we vinden een lekker maal tjij den kok in de cantine. Maar voor dien' brengen we nog even onze films naar de foto-afdeeling, waar men druk aan den arbe'id is, om het binnengekomen materiaal te ontwikkelen, te fixeeren, te spoelen en afdrukken te vervaardigen. De eerste co- pieën zijn klaar na weinige minuten. Snel heid behoeft nog geen heksenwerk te zijn. Na het eten bladeren wij nog eens in het logboek van de afdeeling In korte maar kernachtige zinnen staan daar de beleve nissen opgeteekend van de verschillende Rechts boven: De waarnemer»van het verkenningsvlieg tuig aan zijn Ingewikkeld fotoapparaat, door middel waarvan hij op eiken tocht tai- looze opnamen maakt van het vijandelijk gebied, op grond waarvan de legerleiding dikwijls belangrijke besluiten heemt Rechts onder: y De besetting van den verkenner maakt zich gereed voor den start Elk van deue vluch ten over het gebied van den vijand danrt verscheidene uren, waarbij het op jle vast beradenheid en op dnrf van de bemanning aankomt. In den glazen koepel vamhet verkenningsvliegtuig vindt men dikwijls behalve den waarnemer, een journalist, die op deze gevaarlijke expedities ora in woord en beeld verslag van den tocht uit te brengen aan zijn lezers. bemanningen. Indien ik een dichter was zou ik een nieuw epos willen schrijven van de onbekende soldaten, die met helden moed en onverschrokkenheid dag aan dag hun leven veil hebben. Hoe werkt de Stuka? Men behoeft niet zoo heel erg in de me chanica thuis te zijn om 'ie begrijpen, dat een projectiel, dat uit een vliegtuig wordt losgelaten, in de eerste plaats een horizon taal gerichte snelheid meekrijgt van het toestel, terwijl het door Mie wet van de zwaartekracht steeds sneller verticaal zal vallen. Deze beide snelheden leveren te zamen, een schuin naar voren en omlaag ge richte kracht op, zoodat het projectiel een boog beschrijft, welke den vorm heeft van een parabool. De bom komt dus veel ver der terecht, dan waar zij werd .losgelaten Hieruit Volgt dat wil men bijvoorbeeld een gebouw treffen, het noodig zal zijnde bom los te laten ver voordat men zich^negende verticaal oven het doelwit bevinJt. Die af stand hangt af van de vliegsnelHrid en de hoogte waarop het toestel zich tevindt. Na tuurlijk kan de luchtschutter zich niet in gissingen begeven. Al deze mogelijkheden zijn in vredestijd onderzocht fen vastge legd in tabellen, die de schuper-waarne- mer' bij zich heeft. f Eenvoudiger wordt echter deUaak, wan neer men bommen werpt in (Huikvlucht. De Duitsche.rs hebben betrekkelijk kleine machines geconstrueerd, o.a. de Henschel Hs'. 123, die een bommenlast vgn pl.rr.300 kg. kunnep vervoeren, hetgeen niet,' heel veel is." Maar daar staat tegenover dat' de trefkans veel gröoter is. De piloot laat zijn toestel een bijna verticalen duik uitvoeren op het doel. Hij richt met het vliegtuig ei genlijk zijn last. Dit alles klinkt zoo heel eenvoudig, maar er zijn nog wel enkele be zwaren aan verbonden. In de eerste plaats: wanneer het toestel duikt, bereikt het zeer spoedig zijn eindsnelheid. De druk op Vleugels, romp en roeren wordt enorm op gevoerd, waardoor trillingsverschijselen en in het et-gste geval breuken kunnen op treden, hetgeen bij een dergelijke vlucht onherroepelijk neerstorten zou beteekenen. Van een derde moeilijkheid hebben wij hier nog niet gerept. Wanneer namelijk de bom wordt losgelaten meestal hangt die onder den romp, dan zou deze in verticalen stand in aanraking komen met den pro peller. Dit zou natuurlijk funeste gevolgen hebben. Om dit te voörkomen, heeft men een soort uitklapbaar rek onder den romp aangebracht, waaraan de bom is bevestigd Bijhet loskoppelen scharniert het rek omlaag en de bom hangt buiten den schroef cirkel van den propeller. Nü wordt deze autdmatisch losgekoppeld. De duikvlucht voltrekt zich binnen weinige seconden. De snelheid)® enorm en de piloot, die overbe-, last is.Wooet zoo snel mogelijk zijn toe stel uit de duik weer optrekken. Aan een te snel optrekken zijn evenwel gevaarlijke consequenties verbonden. Een aanzienlijk hoogteverlies is het gevolg. Om die snel heid nu te beperken zijn zoogenaamde rem klappen aan de voorzijde van de vleugels aangebracht. Tijdens de duikbeweging wor den deze verticaal op het vleugeloppervlak gezet; de rèmming is zeer groot. Een voordeel van het gebruik van duik bommenwerpers is bovendien, dat het luchtafweergeschut er weinig of geen vat op heeft. De aanval geschiedt altijd bij ver rassing en voltrekt zich zeer snel. Binnen enkele minuten heeft het drama zich af gespeeld. Bovendien kunnen deze vlieg tuigen nog om hun lengteas draaien, zoo dat de trefkans ook hierdoor aanzienlijk wordt beperkt.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 5