Italics agrarische revolutie
Autoverkeer thans in
rustperiode
pjjsdag 3 September 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
mc (f. (futen, tuuiaci* B.3.H. wit
jiirpoy- No. 20416 y-
Liquidatie van het grootgrondbezit
ten behoeve van daglooners e|i keuterboertjes
Mussolini's ingrijpen op Si&ilië -
Een plan van 2'12 milliard lire
Sicilië.
Na den oorlog: geweldige sprong vooruit
Het gezonde bedrijf blijft behouden
De groote omvang van het eigen vervoer
J
Directeur P. TIETER
Postgiro 48400
Bur. Markt 31. Tel. 2T4S
fjar een» de beruchte Pontijnsche moerassen warenEen dank zij
lUltë's agrarische revolutie kortgeleden tot eigengereide boer geworden
landarbeider op weg met zjjn ossespan. (Foto H. H.)
TER wille van hét streven naar
'n mensch waardig bestaan voor
eiken volksgenoot wórdt reeds
sedert jareh in Italië een stille
dkh hardnekkige strijd gestreden: een
Itrijd tusschcn een steeds wassende
kndeltike bevolking en den grootpn-
Ms woesten bodem waarop die be-
Wlking leeft. Want van alle dingen
"ttiraan bet Itaiiaanstfhe volk be-
htfte heeft, is het bouwland nummer
Ha.
Drie oorzaken.
De hoofdoorzaken hiervan zijn
teërlei. Ten eerste bestaat het laars-
ïorraige schiereiland in de Middelland-
tthe Zee grootendeels uit bergland;
ten tweede lijdt het land nog steeds
onder de 'gevolgen van een in vroeger
tijden op roekelooze wijze doorge-
roerde pntbossching der bergflanken,
waardoor het hemelWater de teelaar-
I in vin, de berghellingen spoelde en
ie» in barre steenglooiïngen veran-
j derde. En «ten slotte was daar het stel-
sel van. grootgrondbezit, dat den meest-
*1 in de stad wonenden landeigenaar,
j die gewoonlijk weinig belangstelling
voqf zijn landerijen toonde, een matig
«dement van zijn bezit opleverde,
terwijl de bodem' gebrekkig' verzorgd
werd door kleine pachtboertjes, die
hch 'Uitsloofden om hun kommerlijk
bestaan maar zoo lang mogelijk te
J kunnen rekken.
Het eerst'ë der genoemde euvelen
kin de mensch nie\ verhelpen. Wat
bet tweede de ontbossching be-
i tolt, hiertegen is men reeds sedert de
hitste zestien jaar energiek opgetre-
fei door alom zoo snel mogelijk voor
nieuwe boombeplanting te zorgen,
^een bosch ««groeit nu eenmaal in
veel trager tempo dan de mensch
kit velt.
Ten aanzien van het derde euvel
bet voor de.volkswelvaart zoo verder-
I Olijke grootgrondbezit hééft Mus-
I «olini op 20 Juli 1939 den drastischen
I toiatregel der algeheele afschaffing
I fenom&n. Het gevolg is geweest dat
in October van hetzelfde jaar de
Ijerste keuterboertjes en gewezen dag-
jfcflhers in het bezit gesteld werden
IHa een eigen gezond boerenbedrijf,
j*tkort voordien nog deel uitmaakte
|**het een of andere grootgrondbezit.
I Aanvankelijk heeft Mussolini ge-
,(*en nÜpenden landhongci de/
I "°irenbevolking te stillen door het
IJJtonen van woest nieTnand^Ihnd;
1/® berden de beruchte Pontijnsche
lassen en de verschrikkelijke Sar-
K*1* ^urra *n bouwlknd herscha-
Waarop duizenden kleine boéreïv
I eigen bedrijfje een bestaan
liï?en' **n zo° V0nc*eb weer tiendui-
I7a anc*eren een eMSen boerderijtje
Pt ^aansc^en bodem, ih Lybië.
Ftchen bleek wel, dat nog heel
H -maatregelen~ genomen dienden
IV^den teneinde de nog overschie-
l2i tien<*uizenden kinderrijke boe-
ifysinnen aan een mensch waardig
WT**K te helped.
^^was op 20 Augustus j.l. drie Jaar
ISifc Mussolini voor bet eerst
P«la leven het ewnvruchtbare als
verarmde en ontvolkte eiland Sicilië
bezocht. De bodem daarvan was ten
gevolge van een feudaal stelsel van
grootgrondbezit verdeeld in groote
landgoederen, die 500, ja zelfs 1000 en
moer hectaren groot waren.
Reeds in 1930 had een enquête aan
getoond, dat van de ruim 450.000 land
bouwbedrijven op Sicilië<^Q^et eerii to
tale oppervlakte van ongevT^fi. 100.000
h.a., er 2034 een gezamenlijke uitge
strektheid van ruim 590.000 h.a. be
zaten. Van deze laatste waren er 1806,
dié elk van 100 tot 500 hectaren groot
waren en *228 met een gezamenlijke
oppervlakte van 228.000 h.a. welke
alle de 500 h.a. Ver overschreden!
Op deze uitgestrekte landgoederen
vonden slechts weinig pachtboerde-
rijen een zorgelijk bestaan met graan-
teelt en veehouderij. Deze menscl^n
betaalden hun p pa^cht met bodempro
ducten. In den regel woonden zij op
grooten afstand van hun akkers, waar
door zij genoodzaakt waren menig'
maal ver van huis inNeen hutje op het
land te overnachten. V
Daar nagenoeg elk irrigatie-systeem
ontbrak waren de lager gelegen gron
den zoo drassig dat de schaarsche be
volking bijna uitsluitend de bergtop
pen bewöonde om gevrijwaard te zijn
voor de zoo gevreesde malaria. En
waar bijna overal een* nijpend water
gebrek heerschte, bleef den pachter&4n
perioden van droogte slechts de keus
öf hun katoenplan ten fe vernietigen,
öf ze stuk voor stgk begieten m^t wa
ter dat in emmers, van heincje en ver
moest worden aangesleept.
In het jaargetij, waarin het vee^jiLeL,
weiden kon, heerschte maar al t^vaak
groote schaarschte aan veevoeeïer,
waardoor de keuterboertjes gedwon
gen werden hun uitgeftrergclde vee
van de "hand te doen. Dit geschiedde
dan op verkoopingen, welke men „ma
gere veemarkten" noemde.
Troosteloos en verlaten was de aan
blik van het zoo goed als huis-, boom:
en wegenlooze land op Sicilië.
Toen de duce tijdepa-*ün bezoék
aan het eiland te
voor het volk. hielu, zeidfpSÊt" o.a.:-
„Het dringendste vraag^'^rtën, aan
zien van Uw eilancj vatt samen te\at-
ten in het woord water. Water om
den" dorst te lesschen; water,! dat in
goede banen geleid Ünoelt wordarn op
dat de itienschen piet uit ang^^oo/*
de malaria op de
bergtopperv!:
ten; water, dat opgevangen -flient He
worden. Het Siciliaansche grootgrond
bezit, voor zoover het niet reeds door
de huidige politiek ontdaan werd van'
zijn feudale overleveringen zal door
het landelijke dorp^ geliquideerd wor
den op den dag, waarop dit dorp in hei
bezit zal. zijn Van water en wegen."
Mussdlini veegde hjeYaan toé dat de
Siciiiaahsche boeren zich er dan in
zouden kunnen verheugen den bo-
derh, dién zij zelf bewerkten te kun-
pen beivonen en dat hun eiland, dat
tweemaal zooveel menschen voeden
kon als thansj het geval \yas, één der
vruchtbaarste: streken der aarde zou,
kunnen worden.
Een jaar nadien,in Juli'1938, was
vo<
eil
ripg van een éila«doppervlakte van
ruim 292.000 h.a. eed bedrag van 174
millioen lire besteed, plus 35 millioen
aan waterwerken in het gebergte, 97
millioen aan iïrigatiewqrken en bron
boringen, 17 millioen aan wegenaan
leg, 45 millioen voor den bouw van
3000 boerderijtjes en schuren voor den
opslag van veevoeder 212 millioen
aan door den Staat gesubsidieerde
landontginningen. f
Het gevolg hiervan was, dat o.a. de
r,magere veemarkten" vöor goed tot
het verleden behoorden, daar men nu
'over voldoende veevoeder beschikken
kon. Verder ontwikkelde de vrucht
bare streek Boscó Melia, waar voor
dien reeds' ooft en veldvruchten in
overvloed groeiden, zonder dat iemand
ze oogsff^, omda'f het vervoer daar
van 10 liur pér muilezel duurde aleer
de dientsbijzijnde straatweg bcreiKt
was, /zich tot een centrum van fruit-
export naar Noord-Europa. Voorts is
in de provincie Caltanisetta de door
watergebrek dorre vlaktte van Gela,
dank- zij de wijziging van een rivier
bedding, tot een 42000 h.a. omvattend
vruchtbaar gebied geworden.
Het laatstgenoemde werk kostte 60
millioen lire, doch men rekent op een
jaarlijksche opbrengst van "dit eertijds
niets opleverende gebied, ten bedrage
van ruim 170 millioen lire.
Toen Mussolini in Juli v^n het vorig
jaar den Siciüaanschen bestuursfunc-
tionarissen het definitieve besluit tot
algeheele opheffing van het groot
grondbezit meedeelde, liet hij den
onderstaatssecretaris *voor Landont
ginningen bekend maken, dat op de te
ontginnen 500.000' h.a. bouwland twip-
tig duizend kleine boerenbedrijven'
verrijzen zouden, waarvan de eerste
2000 op 28 October 1940 in gebruik
genomen dienen te worden.
De totale kosten voor de uitvoering
van dit plan worden op circa 2xk mil
liard Ike geschat. De Staat neemt hiér
van milliard- voor zijn rekening,
waarvan 400 millioen voor de uitvoe
ring van publieke werken drinkwa
tervoorziening, irrigatiewerken, we-»
genaanleg, bouw van bruggen, land
bouwcentra, enz. en 600 millioen
voor aan de grondbezitters te verlee-
nen subsidies ten bate van de (foor de
zen uit te voefen ontginningswerk
zaamheden.
Deze grondbezitters moeten binnen
een bepaalden termijn hun landerijen
in den voorgeschreven staat van ver
betering gebracht hebben. Waas-^it
echter voor sommigen hunne!1 techni
sche en financieele moeilijkheden mee
bracht, werd een Instituut voor de
Koloniseering der Siciliaansche groot
grondbezittingen of „latifundiën"
iftgesteld. Dit neemt dan de ontgin-
ningstaak over van allen, die om tech
nische of financieele redenen daartoe
onmachtig zijn.
Wanneer dit Instituut zulk een land
goed in den vereischten staat gebracht
daarvoor in aanmerking komende bdë\
ren.elk zoo'n boerderij in eigendom te
geven. Met ^ien verstande échter, dat
deze kleine boeren hun aldus in eigen-
dqm verkregen bedrijf door middel
van redelijke jaarlijksche aflossingen
in landbouwproducten aan hét Insti
tuut afdoen.
Sedert 21 October van het vorige
jaar, is, het, dat met kracht aan deze
algeheele omvorming der Siciliaansche
„latifundiën" gewerkt wordt en een
groot, door de onverschilligheid der
groot-grondbezitters eertijds verwaar
loosd gebied geleidelijk aan in den
vorm van kleine boerenbedrijven
in het bezit kpmt van hen, die vroeger
als daglooners of kleine pachtboertjes
op dien bodem zwoegden en gebrel
leden.
Verdere ontginning.
Het nij/ende gebrek aan bouwland
deed ecMer ook overal elders in Ita
lië tot Ontginning van woeste gronden
of areotendeels braak liggende lati-
flkfoiën overgaan.
Zoo werden in het gebied langs de
Golf van Tarente 37.000 h.a. ontgonnen
in het dal van de Neto, welk nieuw
landbouwgebied in kleine boerenbe
drijven verdeeld aan landarbeidersge
zinnen uitgegeven wordt.
Dicht daarbij ^tëvinden zich de 32.000
h.a. groote vlakte van Sibari en het
56.000 h.a. omvattende gebied tan Me-
taponto, welke in cultuur gebracht
worden. Zoo ontstonden in de vlakte
van Sibari reeds ruim 160 k.m. bedij-
king/130 k.m. kanaliseering en 70 k.m.
weg, terwijl alvast drie nieuwe dorpen
gebouwd werden. En in Metaponto,
waar door de saneering van den bodem
de gevrpesde malaria reeds geweken
is, heeft de ontgirtning der latifundiën
ook een aanvang genomen. -
Bij deze politiek van het op groote
schaal verschaffen -van kleine boer
derijen aan een onder he? liberalisti
sche stelsel van weleer verarmde land
bevolking van pachfertjes en dagloo
ners deed zich natuurlijk in de eerste
plaats het vraagstuk der behuizing
gelden. Te meer, daar van Mussolini
het woord was: dat alle boeren
een ruime, gezonde behuizing moeten
bezitten, waarin de opeenvolgende ge
slachten van boeren, die het onwrik
bare fundament der natie vormen,
door de eeuwen heen kunnen leven en
voortbestaan"»
Nu had een nauwkeurig ondeézoek
aangetoond dat van de ruim 3!6^5.00;,'
boerenbehuizingen in Italië er 161.000
gesloopt moesten worden en: 552.000
alleen nog te gébruiken waren na een
grondige verbetering. Ruim één mil
lioen vroegen dringend om allerlei
kleinere herstellingen. Wat dit wil
zeggefi>? Dat ongeveer een Jvijfde ge
deelte d\r boerenbehuizingen öf géheei
afgebroken öt grondig gerepareerd
Een moderne van natuursteem*gebouwde Itaüaansche boerenbehuizing,
dtiLde woning zich boven de gelijkvlöersch gelegen schuur en stall u
bevindt. Langs een aaii den buitengevel gelegen trap kan men de ivon ng
x bereiken.' (Foto H. H
heeft,'geeft zij het in zijn geheel weer
aan den eigenaar terug. De laatste be
taalt aan het instituut de gemaakte
ontginningskosten, verminderd met de
vastgestelde Staatssubsidie.
Die grondbezitters, d;e niet in staat
zijn de gèmaakte kosten geheel of ge
deeltelijk terug te betalen, voldoen
hun schuld door middel van een over
eenkomstig gedeelte van hun ontgon
nen terrein, terwijl zij, die weigerach
tig mochten zijn aan het plan mede te
werken, dpor het Instituut geheel of
gedeeltelijk onteigend kunnen worden,
waarna het Instituut de verbetering
van de opteigende gron4en op zich
neemt. -i
Aangezien op deze wijze een bepaa,'d
gedeelte der te ontginnen gronden in
net bezit van het Instituut komt^
hetiij 'duor onteigening, hetzü doof
cessie'' ais betaling voor de gemaakte
kosten door Ken, die niet. 'in staa4 wa
ren de verbetering hunnen .landerijen
geheel zelf ffe betalen krijgt het In-
stituut de beschikking over een zekér
gronddomein, dat het in kleihe boeren-
bcarijven verdeelt om vervolgens aan
diendë te worden/
Om nu den bouw van zoovele nieu
we boerenwoningen zoo economisch
en rationeel mogelijk te kunnen doen
geschieden, heeft, men ter voorlichting
van alle'Belanghebbenden in den heHst
van het vorige jaar te Pejrugio eén
„tentoonstelling van het boerenhuis"
gehouden, waaróp verschillende typen
v'an goedkoope, rat'oneele en tevens
hygiënische boerienbehuizingen,te zien
waren.
Het feit. dat deze speciale tentoon
stelling gehouden werd om -op grapte
schaal voorlichting te geven aan jdc
boeren bewijst hoe enorm de sociple
veranderingen, welke zich ook *op* het
Itaüaansche platteland voltrekken, om
zich heen grijpen. En als onderdeel
van deze verai|{icringen is daar de
grpote strijd, waarvan wij in den aan
vang gewaagden: de vreedzame strijd
van een immer wassende landbevol
king tegen een verwilderden bo-«
dem pn Vóór een verzekerd bestaan,
waarop elk mensch reêht heef tl
H. II.
(Nadruk verboden).
HET lijkt zoo simpel: van de
honderd auto's zette men er
tachtig op stal en de overige
'twintig krijgen genoeg benzine om
te kunnen rijden. De werkelijkheid
is anders en oneindig veel ingewik
kelder.
Hoe ingewikkeld zij is en voor
hoeveel verrassingen men komt te
staanvertelde mr G. Geelende
secretaris van den Bond van Be
drijfébutohouders in Nederland aan
den redacteur der V.P.B.
De kwestie waarom "het hier gaat,
aldus de heererf Geelen, is in zijn
eenvoudigsten vorm deze, dat er
een'erzijds te weinig benzine beschik
baar is en anderzijds het vervoer zoo
veel mogelijk in stand moest worden
gehouden.
Nu wijzigt het beeld zich vrijwel
lederen dag en* doen zich ook bijna
dagelijks nieuwe mogeijlkheden voor.
Het is* in de eerste plaats de taak zoo
wel van de ^betrokken personen, als
van de combinaties van vervoerders,
om i zoo rationeel mogelijk te werken,
om de benzine,idle er is. zoo econo
misch mogelijk te gebruiken.
Het eigen-vervoer.
Een groote moeilijkheid is de kwes
tie van het eigen-vervoer, dat wil
zeggen het vervoer van handelaar en
fabrikant van laadplaats naar fabriek
en omgekeérd. Wij. hebben nooit ge
weten, hoe uitgebreid dit vervoerd/el
was. Bij de toewijzingen van benzine
is gebleken, dat het ongeveer 200 pet.
meer bedraagt dan het beroepsgoede-
renvervoer, en het is dan ook niet mo
gelijk, dat dit éigen vervoer geheel
cfoor 't beroepsgoederenvervoer wordt
overgenomen Het eigen' vervoer zou
wel bereid zijn, het voor een deel over
te dragen opyvet beroepsvervoer, mits
aan twee voorwaarden wordt vplda&h:
Dat de goederen op tijdiv»ahkomen en
dpt ze zoo voorzichKigA£»ehande 1 d wor
den. dat wordt voorkomen.
vendien zijn er goederen, als
'vt>y voorbeeld melk en benzine^ die nfet
kunnen worden -overgenomen, omdat
daarvoor speciale wagens noodig zijn,
waarover het beroepsvervoer niet be
schikt. t>
Ean verdere moeilijkheid, die nu
duidelijker dan vroeger naar voren is
gekomen, is het tekort aan goed ma
teriaal. Er rijden heel wat vracht
wagens langs den weg, die veel te
duur in het gebruik zijn dat is ook
trouwens bij personenwagens het
geval en die benzine en olie
vreten" op een onverantwoorde
manier. -
Geen beunhazerij op den weg.
De B.B.N. steeft bovendien ook in
dezen tijd naar het feuiver gouden ^an
het bedrijf. Er zijn sedert de mobilisatie
veel bona-fide, gezonder bedrijven stil
gelegd,, omdat de eigenaar moest op
komen en daarna zij/n er allerlei beun
hazen op den weg verschenen; wy
hebben natuurlijk geen bezwaar tegen
een gezonde uitbreiding van het be
drijf, maar wel hiertegen, dat heun-
hazerij den goeden naam van het
bedrijf bederft. j.
Wat betreft het vervoef vin goederen
over groote afstanden, térwyk dezelfde
goederen ook ter plaal&é van bestem
ming te verkrijgen zijfi? zooals bijvoor
beeld bier,1 melk, vlecscg en het ver-
Voer van de wasch moeten wij niet
vergeten, dat er op verschillende
plaatsenceptra van bepaalde indus
trieën zijn ^ntstaan, zooals bijvoorjbeeld
te Gpuda en Apeldoorn veel wa^sche-
rijen zijn gevestigd. Nu kan men wel
zeggen:, De Hagenaar rrH%jzijn W'asch
maar in Den Haag ^aten, doen, jmaar
daarmee zouden de wasscheryerj, die
wé zooevenönoemden, het loodje jmoe-
teh leggen. Mey denkt er over, de
wkschen r.u op een contract mét de
spoorwegen te léten vervoeren naar
een centraal punt en ze vandaar te
Ia- n distribueereh per, bakfjetsr Dan
zou het .vél degejlijk economisch, ver-
ar twoord zijn, de zaak te laten zooals
ze is. Het funeste* is bij dergelijk ver
voer, dat de goéderen vervoeürd wor
den, dikwijls met een ai dan ^et om-
gebouwde personen-auto, die veel te
weinig lading heeft in verhouding tot
de gebruikte benzinè en olie. De be
trokkenen beseffen nóg veel te weinig
dat het met deze toestanden uit moet
zijn in het algemeen belang.
Het blijvende probleem:
gasgeneratoren.
Wij brachten het gesprek nog even
cp de kwestie der gasgenratoren. I
De gasgenerator beleeft een 'opbloei,
aidds de heer Geelen.
Technisch is de gasgenerator wel in
orde, maar het bezwaar is, dat er
ongeveer 20 krachtverlies is bij een
motor, die er niet speciaal voor ge
bouwd is.
Een bezwaar van den gasgenerator,
is het verlies aan laadruimte voor het
meevoeren van de brandstof, terwijl
ook de ^installatie ongeveer 1 kubieken
meter beslaat.
Een moeilijk vraagstuk is nog de
financiering van den aanschaf. In het
algemeen kost een generator een
f 1500.een bedrag dat de kleine
vervoerder niet kan dragen.
Is de oorlog echter spoedig afge-
loopen en krijgen we spoedig weer
goedkoope overzeesche benzine, dat zal
het generatofgas het zeker afleggen
tegen de benzine, tenzij de installaties
intusschen zeer geperfectioneerd zijn..
Groote mogelijkheden na
den oorlog.
Wat denkt u van de ontwikkeling
van het wegverkeer na den oorlog?
Zou dat spoedig herstellen? aldus
vroegen wij nog.
Als de huidige moeilijkheden tot hel
verleden behooren verw acht ik dat het
wegverkeer in veel sterker mate zal
terugkeeren dan ooit, antwoordde mr
Geelen. Vooral met zware motoren en
tractors heeft men in den oorlog bui
tengewoon veel ervaring opgedaan,
waarvan "wij straks zullen profileereru
Ik beschouw de huidige periode als eent'x
rustpoos, die een geweldigen,,, sarong-
vooruit voorafgaat.'Oojfr.viïèf den vori-
gén oorlog is he^.rnötorisch vrachtver
keer sterk uit gegaan, ook door het
vriil^am'ën van veel wagens üitv het
•leger. Dat betreft vooral het zware ver
keer, met wagens van tien ton en
meer, die in den oorlog de zwaarste
proeven hebben doorstaan, waarmee
men zijn voorddel heeft gedaan.
Er is geen reden, om in den put e
zitten over wat thans gebeurt. Inte
gendeel, wij zullen met alle energie
moeen doorvechten voor het behoud
van een gezond bedrijf, om sirafcs mee
te kunnen cMen aan den opbouw van
ons land.
De zorgen der taxi-onder
nemers.
De huurauto's en'taxi's, aldus ten
slotte mr Geelen,. zijn er wel het
slechts afgekomen. Maar dat is ten
slotte hun eigen schuld, "omdat er veel
te veel verscheidenheid van organisa
ties en ondernemingen bestaat. 6
Ongetwijfeld zullen veel kleine on
dernemers op dit terrein moeten af
vallen. Het is niet economisch, indien
een ondernemer een of twee wagens
in het bedrijf heeft, qp hooge Listen
van garagehuur en zoo voorts zit en te
weinig inkomsten heeft om die te be
talen. En ook degerten, wier zaak niet
finaftyieel gezond is, zullen moeten
verdwijnen. Maar, zooals' gezegd, dat
is vooral eigen schuld omdat men zich
nimmer heeft willen voegen naar de
leiding van menschen, die deskundig
zyn en^het goéd met het bedryf
meen en .p*
Het euvel der Zondagsrijders.
Ik zou het ten slotte o«p pri^ stellen,
zeide fnr Geelen nog. wanneer u er
eens op zoudt willen wijzen, hoe er-'
gerlijk het nog i*. dat nog altijd men
schep rijden, voornamelijk op Zondag,
die misbruik maken van de hun
toegewezen hoeveelheid benzine, om
dat zij nu eenmaal een vergunning
hebben. Daaraan is heel weinig te
doen, tenzij -deze menschen zelf in-
zien, dat elke liter benzine er eeiit is
en dat zij verplicht zijn,-ook al' hebben
ze benzine genoeg toegewezen ge
kregen, de uiterste zuinigheid te be
trachten ter wille van den chauffeur,
die met cMe benzine, zijn brood moet
verdienen.
Ieder, die eerf auto gebruikt, dient
zich consciëntieus af te vragen of hij
niet evengoed ban een anjier vervoer
middel kan gebruik makei\. al komt
hy dan misschien iets later op z'ijn
bestemming.