.uchtaanval op Londen Nu de avonden gaan lengen.... isdag 10 Sept. 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN gaat zonder onderbreking door en tiUuu* DE kustzone: Jaargang, No. 20422 LTheemsgebied biedt volgens Amerikaan- 5che kranten een „apocalyptischen aanblik" Negen uur nachtelijk luchtalarm Driehonderd toed^ellen boven de stad. „Pollux" uqn stapel gi 'oopen. Engeland zoekt piloten. Amerikaansche indrukken. Negen uur luchtalarm in Londen. Een Duitsche persstem. Bevolking vlucht uit Londen. Om sociale en economische re denen moet het gewone leven zoo veel mogelijk doorgang vinden Hulpmiddelen in de duisternis richt-, geleide-, en obstakel- lichten - Men zij kieskeurig met lichtgevende voorwerpen 'ip*2rA- HotlvHttcf* kanaal SCHAOCM CN'lHUffCN, *al*maa« 1 ttreeesr ISMTHJOBÏ HEBMSreoe ftCMawc* )HtLL£dOM jsse .LEIDEN \ElSCH€MDM Sjri/fidV? COUEANT Directeur F. TIETER Postgiro 48400 Bur! Markt 31. Tel. 2745 Bet Duitsche luchiwapen zet den aanval op de Engelsche hooidstad geverstoorbaar voort. Elders in ons blad vindt men bijzonderheden ever de bombardementen der aigeloopen dagen. Uit nadere berichten blijkt, dat behalve op -Londen gisteren ook aanvallen ondernomen werden op militair belangrijke doelen van Canterbury, welke met bommen werden bestookt. Bij de luchtgevechten boven Londen en gent verloren de Engelschen ruim 40 vliegtuigen. 16 Duitsche toe stellen zijn nog niet teruggekeerd. Ook na het aanbreken van den nacht golfden de aanvallen der Duitsche vliegerformaties voort tegen de militair belangrijke doelen van Londen. Urenlang duurde in de hoofdstad het luchtalarm. Kaar het D.N.B. nader verneemt hebben Duitsche formaties vliegers in den tfgeloopcn nacht hun vergeldings-aanvallen op het Britsche eiland voortgezet en militair belangrijke doelen In Londen en andere plaatsen aangevallen. Vijandelijke vliegtuigen djn' freer boven Noord-Duitschland en Noordelijke morsteden der rijkshoofdgLtd verschenen. Het betreft daarbij over het geheel willekeurige aanvallen op\niet-militaire doelen, waaraan een reeks woon kuizen ten offer zijn gevalle' Naar het D.N.B. verneemt, zijn de luchtaanvallen van Maandagmiddag buitengewoon doeltreffend geweest. De aanval geschiedde in golven met tus- ichenpoozen van 30 tot 40 minuten. Ruim 300 vliegtuigen wierpen hun regen van ijzer op de brandende ha ven- ejji industrie-installaties ten Noor den ep Zuiden van de Theems neer. Daar laaiden nieuwe branden op. De dikke rookwolken trekken tot aan de monding van de Theems. Men heeft den indruk, te vliegen over een zee van vlammen. Terwijl de eerste golven letugkeeren, vliegen reeds andere for maties uit het Zuidoosten, het Zuiden cu het Zuidwesten naar Londen. De Duitsche vergelding voor de Engelsche aanvallen op de Duitsche burgerbevol king is onverbiddelijk. Van afweer is nauwelijks iets te bespeuren. De scho ten van het afweergeschut zijn slecht gericht. Jagers zijn zelden te zien. Het bombardement heeft volgens te Stockholm binnenkomende berichten, een beslissenden invloed uitgeoefend op het dagelijksche leven der reuze- stad. De vernieling van talrijke ver keerswegen, de versperring van vele straten heeft de toevoeren van levens middelen naar de stad gevoelig ver stoord. De wensch der Londenaars om zich in ieder geval met levensmiddelen te dekken, ten einde bij komende ver dere luchtaanvallen een eigen reserve in huis te hebbên, heeft geleid tot ee: bestorming der levensmiddel er winkels. Vooral in de dichtbevolkte arbeiders wijken waren tegen den middag alle winkeis totaal leeggekocht. De winke liers konden niet mededeelen, wanneer zij nieuwe voorraden zouden ontvan gen. De post is in Londen Maandag slechts in enkele wijken bezorgd. Tele grammen kunnen slechts rp -enkele kantoren worden opgenomen. De brandweer, die bijna 62 uur ononder broken dienst heeft gedaan, zal thans versterking uit de provincie krijgen. Vele arbeiders et) bedienden waren Maandag niet irieer naar hun werk ge gaan, omdat zij hun gezin niet alleen wilden laten of doordat de verstoorde verkeersverbindingen hun de rit naar WCVER3UM Utrecht l Zon op 7.07, onder 20.06, Maan op 16.43, onder 0.48. Men is verplicht fe verdnis- te-en van zonsondergang lot zonsopkomst. Lantaarns van voertuigen moeten uur na zonsonder gang ontstoken worden. venmaand kaartje vindt mei de kuststrook aangegeven, waarbinnen het 1 w<m«n verboden ia zich -tusschen 22 en 4 uur buiten te bevinden. het werk onmogelijk maakten. Ande ren keerden na een tocht van uren weer naar huis terug, daar zij in plaats van de fabrieken, waar zij werkten, rookende puinhoopen hadden aange troffen. Het BjsZtschc ijunijiterie van Lucht vaart hééft per radio bekend gemaakt, dat het luchtwapen nieuw vliegerper- soneel noddig heeft, vooral piloten, radiotelegrafisten en waarnemers. Jon gemannen, in den leeftijd van 18tot 20 jaar, worden opgeroepen zich aan te melden. De maximumleeftijd voor pilo ten is, zoo werd gezegd, verhoogd tot 30 jaar. De New Yorksche pers brengt lange verslagen over het bombardement van militair belangrijke installaties te Lon den, dat negen uur duurde, door het Duitsche lufchtwapen, aldus het DJfJ3 In alle richtingen, zoo heet het in deze verslagen, kondan van het cen trum van Londen uit, branden waarge nomen worden. Het verkeer is gedeel- telijk volkomen gestremd. De meeste Londenaars moesten te voet naar hun werk gaan. De politie patrouilleert met geweren door de straten en controleert de indentiteitspapieren van de voet gangers. Uit de buitenwijken van Londen meldt een ooggetuige, dat het Theems- gehjed een onvergetelijken -pocalyp- tïschen aanblik biedt. Zware, zwarte rookwolken en steekvlammen, die waar te nemen vielen, waren onmis kenbaar van brandende petroleum af komstig. Foto's uit Londen, die gepubliceerd worden, tocnen een totaal verwoeste dokinstallatie. Op den achtergrond is een zinkend schip te zien. en tweede foto laat een vernielde brug zien, in de nabijheid waarvan zich talrijke dokin stallaties bevinden. Het nachtelijk luchtalarm in Londen eindigde vanmorgen om kwart voer vijf. Het had negen uur en zes minuten geduurd. o De nieuwe Engelsche luchtaanval op woonwijken in de rijkshoofdstad geeft de BZ. AmMittag aanleiding te con- stateeren,. dat Engeland niet wil afla ten van zijn methode om den oorlog te voeïfen tegen de burgerbevolking. Het Duifeche luchtzwaard, 'zoo merkt het blajj waarschuwend in dit verband op, slaat meedoogenloos toe.Welke effecten bommen van het zwaarste kaliber moe ten hebben, is getoond in Warschau en Rotterdam. Wanneer Londen een gelijk lot tot het uiterste wil onder gaan, moet het Chuchill en" zijn misda digerskliek verder des nachts piraten naar Duitschland laten starten. Maar dan heeft het ook ieder recht verspeeld om te klagen en'te jamme ren, ómdat nu aan de oevers van de Theems recht ged^m wordt. Volgens te P.ome aangekomen be richten is de Londensche bevolking reeds met tienduizenden vluchtende uit de Engelsche hoofdstad vertrokken. De massavlucht naar het Noorden des lands neemt steeds grooteren- omvang aan. De haveninstallaties worden vaak zonder verder ingrijpen van den brandweer aan haar lot overgelaten en branden met al haar voorraden grond stoffen en levensmiddelen uit. De ver deeling der levensmiddelen in de Bi- gelsche hoofdstad stuit op bijna on overkomelijke moeilijkheden. Aange zien dezelfde vernietigende effecten der Duitsche luchtaanvallen ook in al le andere militair belangrijke steden en haveninstallaties in Zuid Engeland waargenomen kunnen worden, kan reeds in de eerst volgende dagen een volledige verlamming van een groot deel van het Engelsche distributieap paraat verwacht worden. Hetnjguwe opleidingsschip voor de koopvaardij ..Pollux" liep gisteren van stapel. Tijdens het groote moment, waarop het vaartuig van de helling, glijdt: krar.ig staan de matroosjes jn't gelid, (Foto De Rijksinspectie luchtbescherming deelt ons het volgende mede. Vele gebruikers van den weg, die ook des avonds zith over straa'. moe ten of willen bewegen, maken zich be grijpelijkerwijs thans min of meer be zorgd over de komende donkere avon den. 1/ Men beoordeelt de mate der duis ternis, welke me:: dan meent te moe ten verwachten, naar wat nu de late zomeravonden ons te verduren geven -en velen neme zich aAior in den ver volge zoo weinig mogelijk des avonds uit te gaan. Vóór deze neiging :i mén vooral in de zakenwereld bevreesd. F.r is zelfs reeds hier en daar het denkbeeld ge opperd om de winkels dan maar voor het invallen der duisternis te sluiten, omdat men verwar» dat het koopen- de publiek zooveel mogelijk de dag uren zal kiezen voor het doen van zijn inkoopen. Afgezien van het feit, dat zulk e?r, inkrimping tot de daguren hoogst on- gewenscht en economisch weinig ver antwoord schijnt, kunnen tal van par- tin lieren en alle beheerders van café's en amusementsbedrijven zich niet ver oorloven overdag htm inkoopen te doen, respectievelijk het avondbezoek uit te schakelen. Nog minder kan men dit in concert zalen, schouwburgen en filmtheaters, die vrjjwel uitsluitend op het avond bezoek zijn aangewezen. g Tal van ondernemingen zouden onnoemelijke -chade lijden, indien inderdaad het publiek tijdens dt verduistering de straat ging mijden. Het is daarom van gröot sociaal en economisch belang, dat het ge wone leven ook des avonds zooveel - mogelijk voortgang vindt. Maar om dit te bereiken zal het noodig zijn, dat de straten in de steden, ondanks, de verduistering eenigermate be gaanbaar worden en de kans op verkeersongelukken tot een mini mum beperkt wordt. Het spreekt vanzelf, dat de over heid terzake diligent is en met grooien spoed voorbereidingen heeft getroffen om het verkeer bij duisternis zooveel mogelijk te be veiligen. De Rijksinspectie luchtbescherming heeft, aan de hand van daartoe door haar vastgestelde voorschriften, een en ander medegedeeld omtrert den aard dezer beveiligingsmaatregelen. Voorgesteld moet worden, dat hef geheele. land en elke stadt zoodanig verduisterd moet zijn, dat in, het don ker en bij goed zicht van een hoogte van 500 meter boven het aardopper vlak geen enkel rechtstreeks of gere flecteerd licht kan worden waarfee- nomen. Hulpmiddelen ten behoeve van het verkeer, In de' aldus ontstane duisternis moe ten nu hulpmiddelen worden aange bracht of gebjruikt ten behoeve van hef verkeer. Deze hulpmiddelen zijn als volgt te onderscheiden: a. RichUiehten:"*1 Di*. zijn de p enkele wegen min stens vier meter boven het wegdek en boven daarvoor in aanmerking ko mende kruispunten van wegen han gende lampen met een at t\fee spleetvormige horizontale openingen, -. elke juist voldoende licht doorlaten >m het rijdend verkeer het beloop van den Weg of het kruispunt aan te ge ven. Zij worden als regel binnen en in bepaalde gevallen oök buiten de be bouwde kopamen toegepast. Deze richtliehten hebben een hori zontale spleet, wanneer zij het beloop van den weg aangeven, en tw ee spleten, wanneer zij bóven kruispun ten van wegen hangen. De kleur van deze richtliehten is wit of geel. b. Geleidelichten: Geleidelichten- zijn lictilerr. welke binnen de bebouwde kom van een ge meente als bebakening aan den kant van de* rijweg mogen worden ge plaatst, in het bijzonder ook tef ge leiding van het voetgangersverkeer. Geleidelichten moeten bij voorkeur op een hoogte van 1.20 tot 1.70 worden geplaatst De kleur van het licht,van geleide lichten is wit of geel c. Obstakellichten: Deze komen zoowel binnen als hui- fen de bebouwde kommen voor en zijn uitsluitend bestemd om verkeersob stakels (wegherstellingen, bomtrech- ters e.d.) duidelijk aan te geven. Een wit obstakel licht moet men rechts Rasseeren, een rood obstak11 i cht al tijd links, ^ziilks in overeen- s temming met de ook in vredestijd geldende rege len van wegafbakening. Vorengenoemde drie soorten lichten behooren tot de groote groep van be- bakeningsmaatregelen, welke door de Rijksinspectie zijn vastgesteld in de voorschriften betreffende de beveili ging van hel verkeer 'op den opea-t baren weg gedurende den tijd, flat het gebruik van de normale openbare 'verlichting verboden is Deze lichten kunnen door burge meesters naar behoefte warden toege past. Andere maatregelen Tot dezelfde /groep' maatregelen worden ook gerekend het afsluiten van gevaarlijke punten, b.v. aan den - waterkant, met behulp van witte hekken, het wit verven van trottoir randen, verkeeispalen,.hekRen-,. palen, er z. Vooral dit wit verven behoort -r- miis oordeelkundig te worden toe gepast aangezien gebleken is, da*, dit hulpmiddel ..het verkeer in hooge mate beveiligeijukan. Naast ai deze^eteAeningsmaatrege- len. waajwan hét ejfijntieele karakter ligt in héwfeit, dat zij geen verlich ting aan het wegdek geven, doch - al leen een'richting gevend effect heb ben, komf nu nog dg mogelijkheid van de toppassir.g van openbare1 luchtbe- schermingsv-rlichtirig. Deze verlichting brengt wel licht op het wegdek en is dus aan verschil lende beperkende bepalingen -gebon- den. _- j* Zij mag, slechts na goedkeuring door en met toestemming van de Rijksinspectie worden aangewezen. Zijgeldt dus als een aanvulling ®p de beveiliging met richt- en geleide lichten en zal uiteraard allegn daar worden toegelaten, waar deze weg dek-verlichting absoluut noodzakelijk blijkt inhet belang van het verkeer. Doch ook de-voetganger wordt in staat gesteld zélf een bescheiden ver lichting bij zich te dragen. Daartoe komen in den handel de z.g. voet gangerslantaarns. 1 Ook aan deze lantaarns zijn door de Rijksinspectie" bepaalde eischen gesteld, opdat gevaar voor teveel licht uitge sloten moest worden. De aandacht zij er op gevestigd, dat deze voetganger»!antaarns uitsluitend wit of geel licht mogen uitstralen. Lichtgevende voorwerpen Behalve lantaarns zijn tenslotte ank lichtgevende voorwerpen, op eeniger- lei wijze aan het lichaam te bevesü-' gen. Deze voorwerpen zijn nog niet aan keuring onderworpen. In ver band hiermede wordt er de aan dacht op gevestigd, da.t thans ook ■tal van waardelooze phosphoras- ceerende voorwerpen ais speldjes, schildjes, gordels e.d. jn den handel worden aangeboden. Deze moeten uiteraard door bestraling met wit licht (daglicht) geactiveerd worden 'om "des" avonds lichtgevend" te zijn. Het aantal uren,'gedurende welke deze activiteit voldoende groot blijft, bepaait de waarde en vooral de bruikbaarheid dezer voorwerpen. Men moet deze phosphoresces rende werking (ook van allerlei, hulpmidde len om voorwerpen, traptreden, huis bellen, sleutelgaten enz. in het diugter te markeeren) niet verwarren met het flgoreSceeren van voorwerpen, welke mèt een speciale verf bestreken zijn en een voortdurende bestraling met 'j.v. 'ultra-violet licht vereischen. Het gebruik van fluoresceerende voorwerpen is tot naderorder,niet toe gestaan. TeikjgJf bestaat nog de mogeüjk- aanbrengen van lichtge- v'„^^^randuidingen, .welke bedrijven, ktr.chtingen enz. noodig hebben oaa het publiek zekere noodzakelijke aan wijzingen te geven. Voorschriften omtrent de toelaat baarheid van deze lichtgever.de aandui dingen ten dienste van het publiek zijnin bewerking en zullen spoedig verschijnen: Het bezoeken van winkels, café's, restaurant, schouwburgen en concer ten zal dan ook mogelijk zijn. Waar het in het algemeen belang genomen een sociaal en' economisch belang is, zoolang mogelijk den nor malen gang van zaken ongestoordte laten voortgaan, mag men de overtui ging meedragen, dat van overheids wege al het mogelijke op dit gebied is en wordt gedaan, om dit mogelijk te maken gedurende den tijd, dat de nor male openbare verlichting gedoofd is. -/■*

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1