.uchtaanval op Londen
Nu de avonden
gaan lengen....
isdag 10 Sept. 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
gaat zonder onderbreking door
en tiUuu*
DE kustzone:
Jaargang, No. 20422
LTheemsgebied biedt volgens Amerikaan-
5che kranten een „apocalyptischen aanblik"
Negen uur nachtelijk luchtalarm
Driehonderd toed^ellen
boven de stad.
„Pollux" uqn stapel gi 'oopen.
Engeland zoekt piloten.
Amerikaansche
indrukken.
Negen uur luchtalarm
in Londen.
Een Duitsche persstem.
Bevolking vlucht uit
Londen.
Om sociale en economische re
denen moet het gewone leven zoo
veel mogelijk doorgang vinden
Hulpmiddelen in de duisternis richt-, geleide-, en obstakel-
lichten - Men zij kieskeurig met lichtgevende voorwerpen
'ip*2rA-
HotlvHttcf* kanaal
SCHAOCM
CN'lHUffCN,
*al*maa«
1 ttreeesr
ISMTHJOBÏ
HEBMSreoe
ftCMawc*
)HtLL£dOM
jsse
.LEIDEN
\ElSCH€MDM
Sjri/fidV?
COUEANT
Directeur F. TIETER
Postgiro 48400
Bur! Markt 31. Tel. 2745
Bet Duitsche luchiwapen zet den aanval op de Engelsche hooidstad
geverstoorbaar voort. Elders in ons blad vindt men bijzonderheden
ever de bombardementen der aigeloopen dagen. Uit nadere berichten
blijkt, dat behalve op -Londen gisteren ook aanvallen ondernomen
werden op militair belangrijke doelen van Canterbury, welke met
bommen werden bestookt. Bij de luchtgevechten boven Londen en
gent verloren de Engelschen ruim 40 vliegtuigen. 16 Duitsche toe
stellen zijn nog niet teruggekeerd.
Ook na het aanbreken van den nacht golfden de aanvallen der
Duitsche vliegerformaties voort tegen de militair belangrijke doelen
van Londen. Urenlang duurde in de hoofdstad het luchtalarm.
Kaar het D.N.B. nader verneemt hebben Duitsche formaties vliegers in den
tfgeloopcn nacht hun vergeldings-aanvallen op het Britsche eiland voortgezet
en militair belangrijke doelen In Londen en andere plaatsen aangevallen.
Vijandelijke vliegtuigen djn' freer boven Noord-Duitschland en Noordelijke
morsteden der rijkshoofdgLtd verschenen. Het betreft daarbij over het geheel
willekeurige aanvallen op\niet-militaire doelen, waaraan een reeks woon
kuizen ten offer zijn gevalle'
Naar het D.N.B. verneemt, zijn de
luchtaanvallen van Maandagmiddag
buitengewoon doeltreffend geweest. De
aanval geschiedde in golven met tus-
ichenpoozen van 30 tot 40 minuten.
Ruim 300 vliegtuigen wierpen hun
regen van ijzer op de brandende ha
ven- ejji industrie-installaties ten Noor
den ep Zuiden van de Theems neer.
Daar laaiden nieuwe branden op. De
dikke rookwolken trekken tot aan de
monding van de Theems. Men heeft
den indruk, te vliegen over een zee
van vlammen. Terwijl de eerste golven
letugkeeren, vliegen reeds andere for
maties uit het Zuidoosten, het Zuiden
cu het Zuidwesten naar Londen. De
Duitsche vergelding voor de Engelsche
aanvallen op de Duitsche burgerbevol
king is onverbiddelijk. Van afweer is
nauwelijks iets te bespeuren. De scho
ten van het afweergeschut zijn slecht
gericht. Jagers zijn zelden te zien.
Het bombardement heeft volgens te
Stockholm binnenkomende berichten,
een beslissenden invloed uitgeoefend
op het dagelijksche leven der reuze-
stad. De vernieling van talrijke ver
keerswegen, de versperring van vele
straten heeft de toevoeren van levens
middelen naar de stad gevoelig ver
stoord. De wensch der Londenaars om
zich in ieder geval met levensmiddelen
te dekken, ten einde bij komende ver
dere luchtaanvallen een eigen reserve
in huis te hebbên, heeft geleid tot ee:
bestorming der levensmiddel er winkels.
Vooral in de dichtbevolkte arbeiders
wijken waren tegen den middag alle
winkeis totaal leeggekocht. De winke
liers konden niet mededeelen, wanneer
zij nieuwe voorraden zouden ontvan
gen. De post is in Londen Maandag
slechts in enkele wijken bezorgd. Tele
grammen kunnen slechts rp -enkele
kantoren worden opgenomen. De
brandweer, die bijna 62 uur ononder
broken dienst heeft gedaan, zal thans
versterking uit de provincie krijgen.
Vele arbeiders et) bedienden waren
Maandag niet irieer naar hun werk ge
gaan, omdat zij hun gezin niet alleen
wilden laten of doordat de verstoorde
verkeersverbindingen hun de rit naar
WCVER3UM
Utrecht
l
Zon op 7.07, onder 20.06,
Maan op 16.43, onder 0.48.
Men is verplicht fe verdnis-
te-en van zonsondergang lot
zonsopkomst.
Lantaarns van voertuigen
moeten uur na zonsonder
gang ontstoken worden.
venmaand kaartje vindt mei de kuststrook aangegeven, waarbinnen het
1 w<m«n verboden ia zich -tusschen 22 en 4 uur buiten te bevinden.
het werk onmogelijk maakten. Ande
ren keerden na een tocht van uren
weer naar huis terug, daar zij in plaats
van de fabrieken, waar zij werkten,
rookende puinhoopen hadden aange
troffen.
Het BjsZtschc ijunijiterie van Lucht
vaart hééft per radio bekend gemaakt,
dat het luchtwapen nieuw vliegerper-
soneel noddig heeft, vooral piloten,
radiotelegrafisten en waarnemers. Jon
gemannen, in den leeftijd van 18tot
20 jaar, worden opgeroepen zich aan te
melden. De maximumleeftijd voor pilo
ten is, zoo werd gezegd, verhoogd tot
30 jaar.
De New Yorksche pers brengt lange
verslagen over het bombardement van
militair belangrijke installaties te Lon
den, dat negen uur duurde, door het
Duitsche lufchtwapen, aldus het DJfJ3
In alle richtingen, zoo heet het in
deze verslagen, kondan van het cen
trum van Londen uit, branden waarge
nomen worden. Het verkeer is gedeel-
telijk volkomen gestremd. De meeste
Londenaars moesten te voet naar hun
werk gaan. De politie patrouilleert met
geweren door de straten en controleert
de indentiteitspapieren van de voet
gangers.
Uit de buitenwijken van Londen
meldt een ooggetuige, dat het Theems-
gehjed een onvergetelijken -pocalyp-
tïschen aanblik biedt. Zware, zwarte
rookwolken en steekvlammen, die
waar te nemen vielen, waren onmis
kenbaar van brandende petroleum af
komstig.
Foto's uit Londen, die gepubliceerd
worden, tocnen een totaal verwoeste
dokinstallatie. Op den achtergrond is
een zinkend schip te zien. en tweede
foto laat een vernielde brug zien, in de
nabijheid waarvan zich talrijke dokin
stallaties bevinden.
Het nachtelijk luchtalarm in Londen
eindigde vanmorgen om kwart voer
vijf. Het had negen uur en zes minuten
geduurd. o
De nieuwe Engelsche luchtaanval op
woonwijken in de rijkshoofdstad geeft
de BZ. AmMittag aanleiding te con-
stateeren,. dat Engeland niet wil afla
ten van zijn methode om den oorlog te
voeïfen tegen de burgerbevolking. Het
Duifeche luchtzwaard, 'zoo merkt het
blajj waarschuwend in dit verband op,
slaat meedoogenloos toe.Welke effecten
bommen van het zwaarste kaliber moe
ten hebben, is getoond in Warschau en
Rotterdam. Wanneer Londen een
gelijk lot tot het uiterste wil onder
gaan, moet het Chuchill en" zijn misda
digerskliek verder des nachts piraten
naar Duitschland laten starten.
Maar dan heeft het ook ieder recht
verspeeld om te klagen en'te jamme
ren, ómdat nu aan de oevers van de
Theems recht ged^m wordt.
Volgens te P.ome aangekomen be
richten is de Londensche bevolking
reeds met tienduizenden vluchtende
uit de Engelsche hoofdstad vertrokken.
De massavlucht naar het Noorden des
lands neemt steeds grooteren- omvang
aan. De haveninstallaties worden vaak
zonder verder ingrijpen van den
brandweer aan haar lot overgelaten en
branden met al haar voorraden grond
stoffen en levensmiddelen uit. De ver
deeling der levensmiddelen in de Bi-
gelsche hoofdstad stuit op bijna on
overkomelijke moeilijkheden. Aange
zien dezelfde vernietigende effecten
der Duitsche luchtaanvallen ook in al
le andere militair belangrijke steden
en haveninstallaties in Zuid Engeland
waargenomen kunnen worden, kan
reeds in de eerst volgende dagen een
volledige verlamming van een groot
deel van het Engelsche distributieap
paraat verwacht worden.
Hetnjguwe opleidingsschip voor de koopvaardij ..Pollux" liep gisteren van
stapel. Tijdens het groote moment, waarop het vaartuig van de helling,
glijdt: krar.ig staan de matroosjes jn't gelid, (Foto
De Rijksinspectie luchtbescherming
deelt ons het volgende mede.
Vele gebruikers van den weg, die
ook des avonds zith over straa'. moe
ten of willen bewegen, maken zich be
grijpelijkerwijs thans min of meer be
zorgd over de komende donkere avon
den. 1/
Men beoordeelt de mate der duis
ternis, welke me:: dan meent te moe
ten verwachten, naar wat nu de late
zomeravonden ons te verduren geven
-en velen neme zich aAior in den ver
volge zoo weinig mogelijk des avonds
uit te gaan.
Vóór deze neiging :i mén vooral in
de zakenwereld bevreesd. F.r is zelfs
reeds hier en daar het denkbeeld ge
opperd om de winkels dan maar voor
het invallen der duisternis te sluiten,
omdat men verwar» dat het koopen-
de publiek zooveel mogelijk de dag
uren zal kiezen voor het doen van zijn
inkoopen.
Afgezien van het feit, dat zulk e?r,
inkrimping tot de daguren hoogst on-
gewenscht en economisch weinig ver
antwoord schijnt, kunnen tal van par-
tin lieren en alle beheerders van café's
en amusementsbedrijven zich niet ver
oorloven overdag htm inkoopen te
doen, respectievelijk het avondbezoek
uit te schakelen.
Nog minder kan men dit in concert
zalen, schouwburgen en filmtheaters,
die vrjjwel uitsluitend op het avond
bezoek zijn aangewezen. g
Tal van ondernemingen zouden
onnoemelijke -chade lijden, indien
inderdaad het publiek tijdens dt
verduistering de straat ging mijden.
Het is daarom van gröot sociaal
en economisch belang, dat het ge
wone leven ook des avonds zooveel
- mogelijk voortgang vindt. Maar om
dit te bereiken zal het noodig zijn,
dat de straten in de steden, ondanks,
de verduistering eenigermate be
gaanbaar worden en de kans op
verkeersongelukken tot een mini
mum beperkt wordt.
Het spreekt vanzelf, dat de over
heid terzake diligent is en met
grooien spoed voorbereidingen
heeft getroffen om het verkeer bij
duisternis zooveel mogelijk te be
veiligen.
De Rijksinspectie luchtbescherming
heeft, aan de hand van daartoe door
haar vastgestelde voorschriften, een
en ander medegedeeld omtrert den
aard dezer beveiligingsmaatregelen.
Voorgesteld moet worden, dat hef
geheele. land en elke stadt zoodanig
verduisterd moet zijn, dat in, het don
ker en bij goed zicht van een hoogte
van 500 meter boven het aardopper
vlak geen enkel rechtstreeks of gere
flecteerd licht kan worden waarfee-
nomen.
Hulpmiddelen ten behoeve
van het verkeer,
In de' aldus ontstane duisternis moe
ten nu hulpmiddelen worden aange
bracht of gebjruikt ten behoeve van hef
verkeer.
Deze hulpmiddelen zijn als volgt
te onderscheiden:
a. RichUiehten:"*1
Di*. zijn de p enkele wegen min
stens vier meter boven het wegdek
en boven daarvoor in aanmerking ko
mende kruispunten van wegen han
gende lampen met een at t\fee
spleetvormige horizontale openingen,
-. elke juist voldoende licht doorlaten
>m het rijdend verkeer het beloop van
den Weg of het kruispunt aan te ge
ven.
Zij worden als regel binnen en in
bepaalde gevallen oök buiten de be
bouwde kopamen toegepast.
Deze richtliehten hebben een hori
zontale spleet, wanneer zij het beloop
van den weg aangeven, en tw ee
spleten, wanneer zij bóven kruispun
ten van wegen hangen.
De kleur van deze richtliehten is
wit of geel.
b. Geleidelichten:
Geleidelichten- zijn lictilerr. welke
binnen de bebouwde kom van een ge
meente als bebakening aan den kant
van de* rijweg mogen worden ge
plaatst, in het bijzonder ook tef ge
leiding van het voetgangersverkeer.
Geleidelichten moeten bij voorkeur
op een hoogte van 1.20 tot 1.70 worden
geplaatst
De kleur van het licht,van geleide
lichten is wit of geel
c. Obstakellichten:
Deze komen zoowel binnen als hui-
fen de bebouwde kommen voor en zijn
uitsluitend bestemd om verkeersob
stakels (wegherstellingen, bomtrech-
ters e.d.) duidelijk aan te geven.
Een wit obstakel licht
moet men rechts Rasseeren,
een rood obstak11 i cht al
tijd links, ^ziilks in overeen-
s temming met de ook in
vredestijd geldende rege
len van wegafbakening.
Vorengenoemde drie soorten lichten
behooren tot de groote groep van be-
bakeningsmaatregelen, welke door de
Rijksinspectie zijn vastgesteld in de
voorschriften betreffende de beveili
ging van hel verkeer 'op den opea-t
baren weg gedurende den tijd, flat het
gebruik van de normale openbare
'verlichting verboden is
Deze lichten kunnen door burge
meesters naar behoefte warden toege
past.
Andere maatregelen
Tot dezelfde /groep' maatregelen
worden ook gerekend het afsluiten
van gevaarlijke punten, b.v. aan den -
waterkant, met behulp van witte
hekken, het wit verven van trottoir
randen, verkeeispalen,.hekRen-,. palen,
er z.
Vooral dit wit verven behoort -r-
miis oordeelkundig te worden toe
gepast aangezien gebleken is, da*, dit
hulpmiddel ..het verkeer in hooge
mate beveiligeijukan.
Naast ai deze^eteAeningsmaatrege-
len. waajwan hét ejfijntieele karakter
ligt in héwfeit, dat zij geen verlich
ting aan het wegdek geven, doch - al
leen een'richting gevend effect heb
ben, komf nu nog dg mogelijkheid van
de toppassir.g van openbare1 luchtbe-
schermingsv-rlichtirig.
Deze verlichting brengt wel licht
op het wegdek en is dus aan verschil
lende beperkende bepalingen -gebon-
den. _- j*
Zij mag, slechts na goedkeuring
door en met toestemming van de
Rijksinspectie worden aangewezen.
Zijgeldt dus als een aanvulling ®p
de beveiliging met richt- en geleide
lichten en zal uiteraard allegn daar
worden toegelaten, waar deze weg
dek-verlichting absoluut noodzakelijk
blijkt inhet belang van het verkeer.
Doch ook de-voetganger wordt in
staat gesteld zélf een bescheiden ver
lichting bij zich te dragen. Daartoe
komen in den handel de z.g. voet
gangerslantaarns. 1
Ook aan deze lantaarns zijn door de
Rijksinspectie" bepaalde eischen gesteld,
opdat gevaar voor teveel licht uitge
sloten moest worden.
De aandacht zij er op gevestigd, dat
deze voetganger»!antaarns uitsluitend
wit of geel licht mogen uitstralen.
Lichtgevende voorwerpen
Behalve lantaarns zijn tenslotte ank
lichtgevende voorwerpen, op eeniger-
lei wijze aan het lichaam te bevesü-'
gen.
Deze voorwerpen zijn nog niet
aan keuring onderworpen. In ver
band hiermede wordt er de aan
dacht op gevestigd, da.t thans ook
■tal van waardelooze phosphoras-
ceerende voorwerpen ais speldjes,
schildjes, gordels e.d. jn den handel
worden aangeboden. Deze moeten
uiteraard door bestraling met wit
licht (daglicht) geactiveerd worden
'om "des" avonds lichtgevend" te zijn.
Het aantal uren,'gedurende welke
deze activiteit voldoende groot
blijft, bepaait de waarde en vooral
de bruikbaarheid dezer voorwerpen.
Men moet deze phosphoresces rende
werking (ook van allerlei, hulpmidde
len om voorwerpen, traptreden, huis
bellen, sleutelgaten enz. in het diugter
te markeeren) niet verwarren met het
flgoreSceeren van voorwerpen, welke
mèt een speciale verf bestreken zijn
en een voortdurende bestraling met
'j.v. 'ultra-violet licht vereischen.
Het gebruik van fluoresceerende
voorwerpen is tot naderorder,niet toe
gestaan.
TeikjgJf bestaat nog de mogeüjk-
aanbrengen van lichtge-
v'„^^^randuidingen, .welke bedrijven,
ktr.chtingen enz. noodig hebben oaa
het publiek zekere noodzakelijke aan
wijzingen te geven.
Voorschriften omtrent de toelaat
baarheid van deze lichtgever.de aandui
dingen ten dienste van het publiek
zijnin bewerking en zullen spoedig
verschijnen:
Het bezoeken van winkels, café's,
restaurant, schouwburgen en concer
ten zal dan ook mogelijk zijn.
Waar het in het algemeen belang
genomen een sociaal en' economisch
belang is, zoolang mogelijk den nor
malen gang van zaken ongestoordte
laten voortgaan, mag men de overtui
ging meedragen, dat van overheids
wege al het mogelijke op dit gebied is
en wordt gedaan, om dit mogelijk te
maken gedurende den tijd, dat de nor
male openbare verlichting gedoofd is.
-/■*