Nu de avonden gaan lengen.... NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN gaat zonder onderbreking door insdag 10 Sept. 1940 i i Pollux" van stapel gt 'oopen Engeland zoekt piloten. Amerikaansche indrukken. Om sociale en economische re denen moet het gewone leven zoo veel mogelijk doorgang vinden Hulpmiddelen in de duisternisricht-, geleide-, en obstakel- lichten - Men zij kieskeurig meT lichtgevende voorwerpen Negen uur luchtalarm in Londen. Een Duitsche persstem. Bevolking vlucht uit Londen. Directeur F. TIETER Postgiro 48400 Bur. Markt 31. TeL 274S Jaargang, No. 20422 c. O b, stakellichten: Deze komen zoowel binnen als bui ten de bebouwde kommen voor en rijn uitsluitend bestemd om verkeersob stakels (wegherstellingen, bomtreeh- ters e.d.) duidelijk aan te geven. Een .wit obstakellicht moet men rechts passeeren, een rood obstakellicht al tijd links, zulks in overeen stemming met de ook in vredestijd geldende rege len van wegafbakening. Vorengenoemde drie soorten lichten behooren tot de gaoote groep van be- bakeningsmaatregeien, welke door de Rijksinspectie zijrl vastgesteld in de voorschriften betreffende de beveili ging van het verkeer op. den open baren weg gedurende .den tijd, «au het gebruik van de normale opeiware "verlichting verboden is. Deze lichten kunnen door burge meesters naar behoefte worden toege past. Andere maatregelen Tot dezelfde groep maatregelen worden ook gerekend het afsluiten van gevaarlijke punten, b.v. aan den waterkant, met behulp van witte hekken, het wit verven van trottoir randen. verkeerspalen, hekken, palen, er.z. Vooral dit wit vervar behoort mits oordeelkundig Ie worden toe gepast aangezien gebreken is, dat dit hulpmiddel het verkeer in hoogo mate beveiligen kan. Naast al deze bebakeningsmaatrege- len, 'waarvan het essentieele karakter ligt in het feit, dat zij geen verlich ting aan het wegdek geven, doel) al leen een richting gevend effect hek ben, komt nu nog.de mogelijkheid van de toepassing van Openbare luchtbe- sch ermingsverlichting. Deze verlichting brengt wel licht op het wegdek en is dus'aan verschil lende beperkende bepalingen gebwa- tn. Zij mag, slechts na goedkeuring door en met toestemming van de Rijksinspectie worden aangewezen. Zij geldt dus als een aanvulling op de beveiliging met right- en geleide- lichten en zal uiteraard alleen daar worden toegelaten, waar deze weg dek-verlichting absoluut noodzakelijk blijkt in het belang van het verkeer. Doch pok de voetganger wordt -in staat gesteld zelf een bescheiden ver lichting bij zich te dragen. Daartoe komen in den handel de z.g. voeS- garjgerslantaarns. Ook aan deze lantaarns zijn door ie Rijksinspectie bepaalde eischen gesteld, opdat gevaar ^fer teveel licht uitge sloten moest werden. De aandacht zij er op gevestigd. dat deze voetgangersiantaarns uitsluitend wit of 'geel licht mogen uitstralen. Lichtgevende voorwerpen Behalve lantaarns zijn tenslotte sak lichtgevende voorwerpen, op eenigec- lei wijze aan het lichaam te bevesti gen. Deze voorwerpen zijn nog niet aan keuring onderworpen. In ver band hiermede wordt er de aan dacht op gevestigd, dat thans- ook tal van waardelooze phosphores- ceerende voorwerpen als speldjes, schildjes, gordels e.d. in den handel worden aangeboden. Dgge moeten uiteraard door bestraling met wit licht (daglicht) geactiveerd worden om des avonds lichtgevend te zija. Het aantal uren, gedurende welke deze activiteit voldoende groot blijft, bepaalt de waarde en vooral' de bruikbaarheid dezer voorwerpen, Men moet deze phosphoresceerende 'werking (ook van allerlei hulpmidde len om voorwerpen, traptreden, huis bellen, sleutelgaten enz. in het dutster te markeeren) niet verwarren met het fluoresceeren van voorwerpen, welkte mlt een speciale, verf bestreken zijn en c-:. voortdurende bestraling met b.v. ultra-violet licht vereischen. Het gebruik van fluoresceerende voorwerpen is tot nader order niet toe gestaan. Tenslotte bestaat nog de mogelijk heid tot het aanbrengen van lichtge vende aanduidingen, welke bedrijven, inrichtingen enz. noodig hebben ona het publiek zekere noodzakelijke aan wijzingen te geven. Voorschriften omtrent de toelaat baarheid van deze lichtgevende aandui dingen ten dienste van het publiek zijn in bewerking en zullen spoedig verschijnen. Het bezoeken van winkels, café's, restaurant, schouwburgen en concer ten zal dan ook Agelijk zijn. Waar het in Het algemeen belang gen omen een sociaal en economisch belang is, zoolang mogelijk den nor malen gang van zaken ongestoord te laten voortgaan, mgg mep de overtui ging meedragen, dat van overheids wege al het mogelijke op dit gebied is en wordt gedaan, om dit mogelijk te maken gedurende den tijd, dat de nor male openbare verlichting gedoofd ia. Zon op 7.07, onder 20.06. 5 j Maan op 16.43, onder 0.48. Men is verplicht te verdni»- jj 4 teen van zonsondergang tot jj f zonsopkomst. t Lantaarns van voertuigen 4 moeten ''j uur na zonsonder- 4 5 gang ontstoken worden. 4 het werk onmogelijk maakten. Ande ren keerden na een tocht van uren weer naar huis terug, daar zi.i in plaats van de fabrieken, waar zij werkten, rookende puinhoopen hadden aange troffen. Het Britsche ministerie van Lucht vaart heeft per radio bekend gemaakt, dat het luchtwapen nieuw vliegerper- soneel noodig heeftvooral piloten, radiotelegrafisten en waarnemers. Jon gemannen, in den ieeftyd van lé tot 20 jaar, worden opgeroepen zich aan te melden. De maximumleeftijd voor pilo ten is, zoo werd gezegd, verhoogd tot 30 jaar. De New Yorksehe pers brengt lange verslagen over-het bombardement van militair belangrijke installaties tALon- den, dat negen uur duuijic, 'door het .Duitsche luchtwapen, aldus het D.N.B In alle richtingen, zoo heet het m deze verslagen, konden van het cen trum van Londen uit, branded waarge nomen worden. Het verkeer is gedeel telijk volkomen gestremd. Dé„ meeste Londenaars .moesten te voet naar hun werk gaa'n. De politie patrouilleert met geweren door de straten en controleert de indentiteitspapieren van de voet gangers. Uit de buitenwijken van Londen meldt een ooggetuige, dat het Theems- gebied een onvergeteljjken r.poealyp- tischén aanblik biedt. Zware, zwarte rookwolken en steekvlammen, die waar te nemen vielen, waren onmis kenbaar van brandende petroleum af komstig. Foto's uit Londen, die gepubliceerd worden, tocnen een totaal verwoeste dokinstajiatie. Op den ach tergrond is een zinkend schip te zien. en tweede foto laht een vernielde brug zien, in de nabijheid waarvan zich talrijke dokin stallaties Bevinden. Het nieuwe opleidingsschip voor de koopvaardij „Pollux" liep gisteren van stapel. Tijdens het groote moment, waarop het vaartuig van de helling glijdt: kranig staan de matroosjes in 't gelid. (Foto Polygoon) heeft getroffen om het verkeer bij duisternis zooveel mogelijk te be veiligen. De Rijksinspectie luchtbescherming hpeft, aan de hand van daartoe door haar vastgestelde voorschriften, een en ander medegedeeld omtrer.t den aard dezer beveiligingsmaatregelen. Voorgesteld moet worden, dat het geheele land en elke stad zoodanig verduisterd moet zijn,, dat in het don ker en'bij goed zicht van een hoogte van 500 meter boven het aardopper vlak geen enkel rechtstreeks of gere flecteerd licht kan worde» waarge nomen. Hulpmiddelen ten behoeve van het verkeer. In de aldus ontstane duisternis moe ten nu hulpmiddelen worden aange-. bracht of gebruikt ten behoeve van het verkeer. Deze hulpmiddelen zijn als volgt te onderscheiden: a. Richtiichten: Dit zijn de cp enkele wegen min stens vier meter boven het wegdek en bóven daarvoor in aanmerking ko mende kruispunten van wegen han gende lampen met een of twee spleetvormige horizontale openingen, welke juist voldoende licht doorlaten om het rijdend verkeer het beloop van den weg of het kruispunt aan te ge ven. Zij worden als regel binnen en in bepaalde gevallen ook buiten de be bouwde kommen toegepast. Deze richtiichten hebben een hori zontale spleet, wanneer zij het beloop van den weg aangeven, en twee spleten, wanneer zij boven kruispun ten van wegen hangen. De kleur van deze richtiichten is wit of geel. b. Geleidelichten: Geleideliehten zijn lichten, welke binnen de bebouwde kom van een ge meente als bebakening aan den kant van den rijweg mogen worden ge plaatst, in het bijzonder ook ter ge leiding van het voetgangersverkeer. Geleidelichten moeten bij voorkeur op een hoogte van 1.20 tot 1.70 worden geplaatst De kleur van het licht van geleide lichten wit of geeL De Rijksinspectie luchtbescherming deelt ons het volgende mede: Vele gebruikers van den weg, die ook des avonds zich over straat moe ten of villen bewegen, maken zich be grijpelijkerwijs thans min of meer be zorgd dver dp korft end e donkere avon den. Men beoordeelt de mate der duis ternis, welke men dan meent te moe ten verwachten, naar wat nu de late zomeravonden ons te verduren geven en velen nemen zich voor in den ver volge zoo weinig mogelijk des avonds uit te gaan. Voor deze neiging is men vooral in. de zakenwereld bevreesd. Er is zelfs reeds hier en daar het denkbeeld ge opperd om de winkels dan maar voor het invallen der duisternis te sluiten, omdat men verwar1 dat het koopen- de publiek zooveel mogelijk de dag uren zal kiezen voor het doen van zijn inkoopen. Afgezien van het feit, .dat zulk een inkrimping tot de daguren hoogst on- gewenscht en economisch weinig ver antwoord schijnt, kunnen lal van par- tin lieren en alle beheerders van café's "en amusementsbedrijven zich niet ver porloven overdag hun inkoopen te doen, respectievelijk het avondbezoek uit te schakelen. Nog minder kan men dit in concert zalen, schouwburgen en filmtheaters, die vrijwel uitsluitend op het avond bezoek zijn aangewezen. Tal van ondernemingen zouden onnoemelijke -shade lijden, indien inderdaad het publiek tijdens de verduistering de straat ging mijden. Het is daarom,, van groot sociaal en economisch belang, dat het ge wone leven ook des avpnds zooveel mogelijk voortgang vindt. Maar om dit te bereiken zal het noodig zijn, dat de straten in de steden, ondanks- de verduistering eenigermate be gaanbaar worden en de kans op verkeersongelukken tot een mini mum beperkt wordt. Het spreekt vanzelf, dat de over heid terzake diligent is en met grooten spoed voorbereidingen Het nachtelijk luchtalarm in Londen eindigde vanmorgen om kwart voor vijf. Het had negen uur en zes minuten geduurd. fcezM- rioUêniSscft *>ar\3*t %CHA OCH De nieuwe Engelsche luchtaanval op woonwijken in de rijkshoofdstad geeft de B Z. A m M i 11 a g aanleiding te con- stateeren, dat Engeland niet wii afla ten van zijn methode om den oorlog te voeren tegen de burgerbevolking. Het -Duitsche luchtzwaard,' zoo merkt het blad waarschuwend in dit verband op, slaat meedoogenloos toe.Welke effecten bommen van het zwaarste kaliber moe- fen hebben, is getoond in Warschau en Rótterdam. Wanneer Londen een gelijk 'lot tot het uiterste wil onder gaan, moet het Chuchill en zijn misda- digerskliek „verder des nachts piraten naar Duitschland" laten starten. Maar dan heeft het ook ieder' recht verspeeld om te klagen en te janunef ren, omdat nu aan de nevens van de Theems recht' gedtyn wbrdt. Volgens te Rome aangekomen be richten is de Londensche bevolking reedï met tienduizenden vluchtende dit de Engelsche hoofdstad vertrokken. De massavlucht naar het Noorden des lands neemt steeds grooteren omvang aan. De haveninstallaties worden vaak zonder verder ingrijpen van den brandweer aan haar lot overgelaten en branden met al haar voorraden grond stoffen en levensmiddelen uit. De ver deeling der levensmiddelen in de En gelsche hoofdstad stuit op bijna on overkomelijke moeilijkheden. Aange zien dezelfde vernietigende effecten der Duitsche luchtaanvallen ook in al le andere militair belangrijke steden en haveninstallaties in Zuid Engeland waargenomen kunnen worden, kan reeds in de eerst volgende dagen een volledige verlamming van een groot deel van het Engelsche distributieap paraat verwacht worden. CNKHUtZtfl t*y$eesr J 8£*E»mjK IA A NOAM Hemstede HILVERSUM f4 SSEnheh* LEIDEN UTRECHT ■ENWES blfELAMO s'C AVENHAGE- OVCN r» SCHAKEL )cAKUE^* KÜOEWJK AlBLASSEBOAM \PAPBNOaeCHT yiooorweg naar V\ Brtdê DE KUSTZONE Bovenstaand kaartje vindt men de kuststrook aangegeven, waarbinnen het "iwwiers. verboden is zich-tusschen 22 en 4 uur buiten te bevinden. i'

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 2