Nu de avonden
gaan lengen....
NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
gaat zonder onderbreking door
insdag 10 Sept. 1940
i i
Pollux" van stapel gt 'oopen
Engeland zoekt piloten.
Amerikaansche
indrukken.
Om sociale en economische re
denen moet het gewone leven zoo
veel mogelijk doorgang vinden
Hulpmiddelen in de duisternisricht-, geleide-, en obstakel-
lichten - Men zij kieskeurig meT lichtgevende voorwerpen
Negen uur luchtalarm
in Londen.
Een Duitsche persstem.
Bevolking vlucht uit
Londen.
Directeur F. TIETER
Postgiro 48400
Bur. Markt 31. TeL 274S
Jaargang, No. 20422
c. O b, stakellichten:
Deze komen zoowel binnen als bui
ten de bebouwde kommen voor en rijn
uitsluitend bestemd om verkeersob
stakels (wegherstellingen, bomtreeh-
ters e.d.) duidelijk aan te geven.
Een .wit obstakellicht
moet men rechts passeeren,
een rood obstakellicht al
tijd links, zulks in overeen
stemming met de ook in
vredestijd geldende rege
len van wegafbakening.
Vorengenoemde drie soorten lichten
behooren tot de gaoote groep van be-
bakeningsmaatregeien, welke door de
Rijksinspectie zijrl vastgesteld in de
voorschriften betreffende de beveili
ging van het verkeer op. den open
baren weg gedurende .den tijd, «au het
gebruik van de normale opeiware
"verlichting verboden is.
Deze lichten kunnen door burge
meesters naar behoefte worden toege
past.
Andere maatregelen
Tot dezelfde groep maatregelen
worden ook gerekend het afsluiten
van gevaarlijke punten, b.v. aan den
waterkant, met behulp van witte
hekken, het wit verven van trottoir
randen. verkeerspalen, hekken, palen,
er.z.
Vooral dit wit vervar behoort
mits oordeelkundig Ie worden toe
gepast aangezien gebreken is, dat dit
hulpmiddel het verkeer in hoogo
mate beveiligen kan.
Naast al deze bebakeningsmaatrege-
len, 'waarvan het essentieele karakter
ligt in het feit, dat zij geen verlich
ting aan het wegdek geven, doel) al
leen een richting gevend effect hek
ben, komt nu nog.de mogelijkheid van
de toepassing van Openbare luchtbe-
sch ermingsverlichting.
Deze verlichting brengt wel licht
op het wegdek en is dus'aan verschil
lende beperkende bepalingen gebwa-
tn.
Zij mag, slechts na goedkeuring
door en met toestemming van de
Rijksinspectie worden aangewezen.
Zij geldt dus als een aanvulling op
de beveiliging met right- en geleide-
lichten en zal uiteraard alleen daar
worden toegelaten, waar deze weg
dek-verlichting absoluut noodzakelijk
blijkt in het belang van het verkeer.
Doch pok de voetganger wordt -in
staat gesteld zelf een bescheiden ver
lichting bij zich te dragen. Daartoe
komen in den handel de z.g. voeS-
garjgerslantaarns.
Ook aan deze lantaarns zijn door ie
Rijksinspectie bepaalde eischen gesteld,
opdat gevaar ^fer teveel licht uitge
sloten moest werden.
De aandacht zij er op gevestigd. dat
deze voetgangersiantaarns uitsluitend
wit of 'geel licht mogen uitstralen.
Lichtgevende voorwerpen
Behalve lantaarns zijn tenslotte sak
lichtgevende voorwerpen, op eenigec-
lei wijze aan het lichaam te bevesti
gen.
Deze voorwerpen zijn nog niet
aan keuring onderworpen. In ver
band hiermede wordt er de aan
dacht op gevestigd, dat thans- ook
tal van waardelooze phosphores-
ceerende voorwerpen als speldjes,
schildjes, gordels e.d. in den handel
worden aangeboden. Dgge moeten
uiteraard door bestraling met wit
licht (daglicht) geactiveerd worden
om des avonds lichtgevend te zija.
Het aantal uren, gedurende welke
deze activiteit voldoende groot
blijft, bepaalt de waarde en vooral'
de bruikbaarheid dezer voorwerpen,
Men moet deze phosphoresceerende
'werking (ook van allerlei hulpmidde
len om voorwerpen, traptreden, huis
bellen, sleutelgaten enz. in het dutster
te markeeren) niet verwarren met het
fluoresceeren van voorwerpen, welkte
mlt een speciale, verf bestreken zijn
en c-:. voortdurende bestraling met
b.v. ultra-violet licht vereischen.
Het gebruik van fluoresceerende
voorwerpen is tot nader order niet toe
gestaan.
Tenslotte bestaat nog de mogelijk
heid tot het aanbrengen van lichtge
vende aanduidingen, welke bedrijven,
inrichtingen enz. noodig hebben ona
het publiek zekere noodzakelijke aan
wijzingen te geven.
Voorschriften omtrent de toelaat
baarheid van deze lichtgevende aandui
dingen ten dienste van het publiek
zijn in bewerking en zullen spoedig
verschijnen.
Het bezoeken van winkels, café's,
restaurant, schouwburgen en concer
ten zal dan ook Agelijk zijn.
Waar het in Het algemeen belang
gen omen een sociaal en economisch
belang is, zoolang mogelijk den nor
malen gang van zaken ongestoord te
laten voortgaan, mgg mep de overtui
ging meedragen, dat van overheids
wege al het mogelijke op dit gebied is
en wordt gedaan, om dit mogelijk te
maken gedurende den tijd, dat de nor
male openbare verlichting gedoofd ia.
Zon op 7.07, onder 20.06. 5
j Maan op 16.43, onder 0.48.
Men is verplicht te verdni»- jj
4 teen van zonsondergang tot jj
f zonsopkomst.
t Lantaarns van voertuigen
4 moeten ''j uur na zonsonder- 4
5 gang ontstoken worden. 4
het werk onmogelijk maakten. Ande
ren keerden na een tocht van uren
weer naar huis terug, daar zi.i in plaats
van de fabrieken, waar zij werkten,
rookende puinhoopen hadden aange
troffen.
Het Britsche ministerie van Lucht
vaart heeft per radio bekend gemaakt,
dat het luchtwapen nieuw vliegerper-
soneel noodig heeftvooral piloten,
radiotelegrafisten en waarnemers. Jon
gemannen, in den ieeftyd van lé tot
20 jaar, worden opgeroepen zich aan te
melden. De maximumleeftijd voor pilo
ten is, zoo werd gezegd, verhoogd tot
30 jaar.
De New Yorksehe pers brengt lange
verslagen over-het bombardement van
militair belangrijke installaties tALon-
den, dat negen uur duuijic, 'door het
.Duitsche luchtwapen, aldus het D.N.B
In alle richtingen, zoo heet het m
deze verslagen, konden van het cen
trum van Londen uit, branded waarge
nomen worden. Het verkeer is gedeel
telijk volkomen gestremd. Dé„ meeste
Londenaars .moesten te voet naar hun
werk gaa'n. De politie patrouilleert met
geweren door de straten en controleert
de indentiteitspapieren van de voet
gangers.
Uit de buitenwijken van Londen
meldt een ooggetuige, dat het Theems-
gebied een onvergeteljjken r.poealyp-
tischén aanblik biedt. Zware, zwarte
rookwolken en steekvlammen, die
waar te nemen vielen, waren onmis
kenbaar van brandende petroleum af
komstig.
Foto's uit Londen, die gepubliceerd
worden, tocnen een totaal verwoeste
dokinstajiatie. Op den ach tergrond is
een zinkend schip te zien. en tweede
foto laht een vernielde brug zien, in de
nabijheid waarvan zich talrijke dokin
stallaties Bevinden.
Het nieuwe opleidingsschip voor de koopvaardij „Pollux" liep gisteren van
stapel. Tijdens het groote moment, waarop het vaartuig van de helling
glijdt: kranig staan de matroosjes in 't gelid. (Foto Polygoon)
heeft getroffen om het verkeer bij
duisternis zooveel mogelijk te be
veiligen.
De Rijksinspectie luchtbescherming
hpeft, aan de hand van daartoe door
haar vastgestelde voorschriften, een
en ander medegedeeld omtrer.t den
aard dezer beveiligingsmaatregelen.
Voorgesteld moet worden, dat het
geheele land en elke stad zoodanig
verduisterd moet zijn,, dat in het don
ker en'bij goed zicht van een hoogte
van 500 meter boven het aardopper
vlak geen enkel rechtstreeks of gere
flecteerd licht kan worde» waarge
nomen.
Hulpmiddelen ten behoeve
van het verkeer.
In de aldus ontstane duisternis moe
ten nu hulpmiddelen worden aange-.
bracht of gebruikt ten behoeve van het
verkeer.
Deze hulpmiddelen zijn als volgt
te onderscheiden:
a. Richtiichten:
Dit zijn de cp enkele wegen min
stens vier meter boven het wegdek
en bóven daarvoor in aanmerking ko
mende kruispunten van wegen han
gende lampen met een of twee
spleetvormige horizontale openingen,
welke juist voldoende licht doorlaten
om het rijdend verkeer het beloop van
den weg of het kruispunt aan te ge
ven.
Zij worden als regel binnen en in
bepaalde gevallen ook buiten de be
bouwde kommen toegepast.
Deze richtiichten hebben een hori
zontale spleet, wanneer zij het beloop
van den weg aangeven, en twee
spleten, wanneer zij boven kruispun
ten van wegen hangen.
De kleur van deze richtiichten is
wit of geel.
b. Geleidelichten:
Geleideliehten zijn lichten, welke
binnen de bebouwde kom van een ge
meente als bebakening aan den kant
van den rijweg mogen worden ge
plaatst, in het bijzonder ook ter ge
leiding van het voetgangersverkeer.
Geleidelichten moeten bij voorkeur
op een hoogte van 1.20 tot 1.70 worden
geplaatst
De kleur van het licht van geleide
lichten wit of geeL
De Rijksinspectie luchtbescherming
deelt ons het volgende mede:
Vele gebruikers van den weg, die
ook des avonds zich over straat moe
ten of villen bewegen, maken zich be
grijpelijkerwijs thans min of meer be
zorgd dver dp korft end e donkere avon
den.
Men beoordeelt de mate der duis
ternis, welke men dan meent te moe
ten verwachten, naar wat nu de late
zomeravonden ons te verduren geven
en velen nemen zich voor in den ver
volge zoo weinig mogelijk des avonds
uit te gaan.
Voor deze neiging is men vooral in.
de zakenwereld bevreesd. Er is zelfs
reeds hier en daar het denkbeeld ge
opperd om de winkels dan maar voor
het invallen der duisternis te sluiten,
omdat men verwar1 dat het koopen-
de publiek zooveel mogelijk de dag
uren zal kiezen voor het doen van zijn
inkoopen.
Afgezien van het feit, .dat zulk een
inkrimping tot de daguren hoogst on-
gewenscht en economisch weinig ver
antwoord schijnt, kunnen lal van par-
tin lieren en alle beheerders van café's
"en amusementsbedrijven zich niet ver
porloven overdag hun inkoopen te
doen, respectievelijk het avondbezoek
uit te schakelen.
Nog minder kan men dit in concert
zalen, schouwburgen en filmtheaters,
die vrijwel uitsluitend op het avond
bezoek zijn aangewezen.
Tal van ondernemingen zouden
onnoemelijke -shade lijden, indien
inderdaad het publiek tijdens de
verduistering de straat ging mijden.
Het is daarom,, van groot sociaal
en economisch belang, dat het ge
wone leven ook des avpnds zooveel
mogelijk voortgang vindt. Maar om
dit te bereiken zal het noodig zijn,
dat de straten in de steden, ondanks-
de verduistering eenigermate be
gaanbaar worden en de kans op
verkeersongelukken tot een mini
mum beperkt wordt.
Het spreekt vanzelf, dat de over
heid terzake diligent is en met
grooten spoed voorbereidingen
Het nachtelijk luchtalarm in Londen
eindigde vanmorgen om kwart voor
vijf. Het had negen uur en zes minuten
geduurd.
fcezM-
rioUêniSscft *>ar\3*t
%CHA OCH
De nieuwe Engelsche luchtaanval op
woonwijken in de rijkshoofdstad geeft
de B Z. A m M i 11 a g aanleiding te con-
stateeren, dat Engeland niet wii afla
ten van zijn methode om den oorlog te
voeren tegen de burgerbevolking. Het
-Duitsche luchtzwaard,' zoo merkt het
blad waarschuwend in dit verband op,
slaat meedoogenloos toe.Welke effecten
bommen van het zwaarste kaliber moe-
fen hebben, is getoond in Warschau en
Rótterdam. Wanneer Londen een
gelijk 'lot tot het uiterste wil onder
gaan, moet het Chuchill en zijn misda-
digerskliek „verder des nachts piraten
naar Duitschland" laten starten.
Maar dan heeft het ook ieder' recht
verspeeld om te klagen en te janunef
ren, omdat nu aan de nevens van de
Theems recht' gedtyn wbrdt.
Volgens te Rome aangekomen be
richten is de Londensche bevolking
reedï met tienduizenden vluchtende
dit de Engelsche hoofdstad vertrokken.
De massavlucht naar het Noorden des
lands neemt steeds grooteren omvang
aan. De haveninstallaties worden vaak
zonder verder ingrijpen van den
brandweer aan haar lot overgelaten en
branden met al haar voorraden grond
stoffen en levensmiddelen uit. De ver
deeling der levensmiddelen in de En
gelsche hoofdstad stuit op bijna on
overkomelijke moeilijkheden. Aange
zien dezelfde vernietigende effecten
der Duitsche luchtaanvallen ook in al
le andere militair belangrijke steden
en haveninstallaties in Zuid Engeland
waargenomen kunnen worden, kan
reeds in de eerst volgende dagen een
volledige verlamming van een groot
deel van het Engelsche distributieap
paraat verwacht worden.
CNKHUtZtfl
t*y$eesr
J 8£*E»mjK
IA A NOAM
Hemstede
HILVERSUM
f4 SSEnheh*
LEIDEN
UTRECHT
■ENWES
blfELAMO
s'C AVENHAGE-
OVCN
r» SCHAKEL
)cAKUE^*
KÜOEWJK
AlBLASSEBOAM
\PAPBNOaeCHT
yiooorweg naar
V\ Brtdê
DE KUSTZONE
Bovenstaand kaartje vindt men de kuststrook aangegeven, waarbinnen het
"iwwiers. verboden is zich-tusschen 22 en 4 uur buiten te bevinden.
i'