I
OPVOEDING
en zin
Herfst-
japonnen
v
Ons Goedkoope Patroo
n
Brandstoffenvoorzierwng
ZELF PANTOFFELS MAKEN
H!
m
Waarbij
twee stoffen
zijn gecom
bineerd
V
We gebruiken de hooikist
iU SKITEMBER 19J
No. 507
Laat hen -hun spieren
gebruiken
Eerbied voor den arbeid
Hun eigen tempo
Kinderen hebben behoefte aan een
oaste richtlijn. Geef aan uw wen-
schen en oerboden niet steeds een
onduidelijken, negatieüen oorm
alléén voor peulvruchten en graanproducten
Een japon,
waarbij een coupon oan
70 c.m. is gebruikt
Wenk voor de htnsvroaw
We gaan nu cast maatregelen nemen om den ooor-
MüzenWilinwr ^"gaa^ met "te raa<l brandstoffen Voor dezen winter aan te üullen
L.jis»!.'M
HIELBREEÖTE 2.
Ff 11.1.
*>-
Flb.fc.
Flü 5.
BIJ V Obi ..-M UN
(lEGOIilWMh C< >1 II aNTT
DE DAME E
ALS men zijn oor te luisteren legt
wordt men er vaak door ge
troffen, dat bijna elk verbod,
door ouders ol opvoeders gegeven, In
negatieven vorm is gesteld.
f- Je komt niet te laat thuis I
Je zorgt, dat je geen strafwerk
nebtl
Denk erom, dat Je niet valtl
Smijt niet zoo met de deuren I
Gooi dat glas melk niet oml
Het zou vooral in dezen tijd, nu zoo
veel positieve waarden op den voor
grond treden en in de naaste toekomst
een rol zullen spelen, goed zijn ook in
de opvoedinrhet positieve meer naar
voren te brengen, meer recht op het
doel af te gaan en het kind aldus dui
delijker de richtlijn te laten voejen,
waaraan het zich te houden heeftl
Woorden beteekenen voor kinderen
onder de zes jaar slechts weinig. Een
zin met het wpord „niet" er in, maakt
de kwestie voor hen noodeloos inge
wikkeld. Een positief verbod, bevel,
zegt hun veel meer.
Nemen we het geval, dat kinderen
bezig zijn van klei allerlei voorwer
pen te boeteeeren. De moeder, be
ducht voor rommel, denkt aan intrap
pen van de kW- in het vloerkleed, en
zegt:
Laat de klei niet van de tafel
vallen, hoort
Wie even over dezen zin nadenkt,
zal voelen,-hoe moeilijk het voor kin
deren is dan waren „zin" ervan te
begrijpen. Da simpele woorden:
Denk ér om, de klei blijft op
'.a tafel", zouden veel meer effect heb
ben, omdat zij hun duidelijker voor
00 gen houden, waaraan zij zich
te houden hebben.
Eso onderwijzeres van een kleuter
klasje vertelde eens, dat zij nog
nooit zoo'n rustige, ordelijke klas had
gehad' als op den dag, toen zij keel
pijn had en bijna,niet in staat'was
te spreken. Zij vond allerlei middelen
om de aandacht van de belhamels af
te leiden, zonder dat er ook maar
één woord van verbod.over haar lip
pen kwam. Toen er twee héél ondeu
gend waren en het heele klasje hun
voorbeeld dreigde te volgen, zette zij
een gramofoonplaat op en liet de kin
deren zich bewegen op de maat van
de muziek. De twee deugnieten ston
den weldra heelemaal verlaten in een
hoek en wisten niets beters te doen,
dan zich bij de anderen te voegen.
Dien dag heb ik ontdekt, zeide
zij, dat woorden onwezenlijk zijn voor
kinderen, althans voor die onder zes
jaar en zeker woorden, welke in ne
gatieven vorm zijn gestelcjt zooals de
meeste verboden.
Kleine kinderen leeren het' meeste en
ontwikkelen zich het beste, door hen
hun lichaam te laten gebruiken. We
moeten hen zien als wezens, voor wie
beweging het meest zegt, de taal van
de spieren is voor, hen het meest wel
sprekend. r
Vroeger heeft men dat beter begre
pen dan den laatsten tijd. Want han-t
delde een moeder, een honderd jaar
geleden, eigenlijk niet verstandig, als
zij een lastig kind wél in een stoel
zette, maar daarbij zijn handen vol
araeerde met stroop en het een veer
tje gaf om mee te spelen? Het had
zóó*n werk om het veertje van de
vingers te krijgen, dat het den heelen
verderen morgen of middag zoet wast
ideren houden van actie, van iets
en van speelgoed, dat beweegt
en waarvan actie uitgaat. Qe kunt
kleinen Jan honderd maal zeggen, dat
hij. als hij er met zijn autoped op uit
gaat, om- twaalf uur thuis moet zijn
en n i e t later, het zal" niet helpen.
Maar bindt ge een ouden wekker aan
de au,toped en stelt ge dien op twaalf
uur of even ervoor, dan kunt ge er
verzekerd van zijn, dat hij op tijd
verschijnt. Ejet is de actie van den
wekker, die hem tot actie aanmaant.
In de toekomst, welke we tegemoet
gaan, zal de arbeid een zeer groote
rol spelen. De arbeider zal zich kun
nen verhelteen over eerbied voor zijn
werk, over'waardeering voor het door
hem gewrochte. In iederen arbeider
schuilt echter nog het kleine kind, dat
óók bedonderd wil worden om wat
het heeft tot stand gebracht. In nie
mand van ons gaat deze speciale tij
de van het kind verloren.
Geef het kind iets te doen, en het
zal zich gelukkig voelen. Prijs het
kind om wat het heeft gedaan en ge
zult het daarmee tot grootere activiteit
aansporen. De jongste van het gezin
heeft wellicht een toren gebouwd van
alles, wat hij maar binnen zijn bereik
vond. Ge struikelt erover, bij het bin
nenkomen van de kamer en ge zegt:
Waarom zet je al dien rommel
ook pal bij de deur?
Rommel voor u, voor hem een won
derlijk bouwwerk, dat ge zonder een
enkel excuus omverwerpt. Is het won
der, als er later ook geen eerbied is
voor u w eigendommen, voor u w
werk? -
Zeg tegen een kind:. Je kunt he)
en het zal, als het iets aan het pro?
beeren is, dit langer volhouden, darf
>»anneer ge vraagt:'— Is het moe'
lijk? Op verschillende scholen is aan
getoond, dat kinderen beter leeren, als
men niet te lang bjj hun fouten blijft
stilstaan, maar het goede werk, dat
zij hebben geleverd, prijst.
U. ai
We mopperen ook wel eens teveel
op kinderen, omdat zij zoo langzaam
zijn. Maar vergeet niet, dat zij hun
eigen tempo hebben, en dat het voor
hén beter is, als de grooteren zich
daarbij aanpassen. Dit is bijvoorbeeld
van groote beteekenis, ais zij in een
spel verdiept zijn, dat moet worden
afgebroken, omdat het etenstijd wordt
of tijd om naar bed te gaan. Laat
hen dan niet plotseling ophouden,
maar bereid hen op dit ophouden voor.
Over tien minuten is het tijd om
A Ml
A 241
Voor we onze puntenkaart aanspre- effen blouse en een rokje van bedrukte
ken, gaan we eerst eens na, welke jur- stol waarvan ook de revers zijn ge-
kan van het vorige jaar toe nog dragen maakt Het ofkleedende lijfje maakt.
en vermaken kunnen, wellicht kunnen dat deze japon ook voor gezette figu-
er aetfs twee worden gecombineerd. Sen ren geschikt ts.
poer aardige ideeën zijn op bijgaande B« de upon geheel rechts zijn het
teekening te zien. welke zich zoowel mrdjenoedeelte en de onderkant pan
voor wollen als voor zijde» stoft#» lee- den 'ok van effen materiaal, gekozen
»en. Voor de japon neaee» links kan in de hoofdkleur oan het fantasie-
man ook erépa soltn er..,.-ken tot en gedeelte. Her model leent zich ook om
gummend of ren '»sir»« «na»* bestaande to ponnen van jonge meis
van fluweel jei bijvoorbeeld, dia stark gegroeid zijn
O» Japon m het mtddcn heeft een te verlengen.
^0* '"Ui
te eten en
je moet je
handen nog
wasschen.
Dan, in
dien noodig:
Het eten is zoo goed als klaar, te houden hebben. Voedt hen daarom
je mag je wel haasten. op in posiieven zin, houdt hen duide-
Het kan ook op de manier van: lijk voor oogen wat gewenscht is en
Wat een mooi huis heb je daar wat ni?bj!icht verwarring met
gebouwd. Je hebt voor het eten nog mgewikkfelde verboden, waarin steeds
filH ™,r «XI Klokken weer het woordje „met" voorkomt,
ti,d voor zes blokken. vermijdt alles, dat negatief is en geen
Voor alles, kinderen hebben behoef- reëele waarde heeft. Weest zelf posi-
te aan een vaste, strakke lijn. Zij wil- tief in den meest positieven zin van
len, onbewust, weten, waaraan zij zich het woord.
vij een her-
de^^ukist
smHuen
ieBf^ran de
In deze dagen maken wjj^en her
leefde populariteit van de
mee. In een welhaast gr;
was de hooikist het kenméi
zuinige huisvrouw, maar haar groot
ste aanzien bereikte zij toch pas ten
tijde van den wereldoorlog, toen dé
brandstoffeaschaarschte dwong tot 'n
zuinig omgaan met de beschikbare
verwarmingsmiddelen. Sinds zonk zij
in de vergetelheid, waarin zij eigen
lijk" thuis hoort, maar oude herinne
ringen kunnen zich soms hardnekkig
handhaven en hieraan is het ongetwij
feld toe'te schrijven, dat vele huis
vrouwen sedert opnieuw een spaar
zaam gebruik van brandstoffen raad
zaam is geworden, aanstonds de hooi
kist in eere hebben hersteld.
Nu zullen wij zeker van de hooikist
niet meer kwaad zeggen dan haar toe
komt. Ook in de moderne keuken kan
zij, zij het op zeer beperkte schaal,
nog een nuttige rol vervullen, maar
toch is haar beteekenis veel geringer
geworden, zoodat zij in werkelijkheid
niet de mate van belangstelling ver
dient, welke haar sinds enkele maan
den wederom te beurt is gevallen.
Wat is het, dat de hooikist van'jiaar
luister heeft beroofd? De totaal ver
anderde wijze van koken, die de he-
lendaagsche huisvrouw, geleid door
een streven om aan haar gezinsleden
een maximum voedingsrendement te
verschaffen, in steeds ruimer mate is
gaan toepassen. Wij koken tegenwoor
dig veel korter- dan weleer en daar
mede heeft de hooikist voor de be
reiding van een heele reeks van spijzen
eenvoudig uitgediend.
In de volgende punten kan men het
belangrijkste van de hedendaagsche
kooktechniek samenvatten:
Voor de bereiding van aardappelen,'
groente of stamppot beeft men niet
meer dan een half uur van noode.
Zelfs het vroeger zoo geliefde nasto-
ven is tegenwoordig, vervallen.^ In-
plaats daarvan wqrdt de groente of
de stamppot even vóór het opdienen
vermengd met wat boter of wat vet,
waardoor de geurigheid van het' ge
recht wordt verhoogd. Doet deze sterk
bekorte bereidingsduur geeh afbreuk
aan de verteerbaarheid van de spij
zen, zij komt bovendien ten goede aan
den smaak en de voedingswaarde.
Meer dan voorheen wordt "nu ook
gebruik gemaakt van ongekookte
groente als onderdeel van het middag
maal. Men kan djt doen door een
ruimer gebruik te maken van als sia
bereide groenten, waarin heel wat ver
scheidenheid is te brengen. Of wel men
Voegt terwille van de vitaminen en de
smakelijkheid aan een gekookt gerecht
op het laatste oogenblik wat rauwe,
fijngesneden groente toe. Dit kan met
name worden toegepast bij bladgroen
ten (spinazie, andijvie, raapstelen) en
bij stamppot.
Velen gaan in dezen tifii tot het zelf
maken of laten maken van een japon
over. ten verste rmdat het voordeeliger
is, ten tweede omdat het ook, voorat als
men de japon combineert met een cou
ponnetje van hoogstens 90 c.m'., dat vrij
is, de textielkaart niet zoo „aanpakt".
Dat laatste het combineeren met een
coupon vag 90 c.m. is mogelijk bij
de hier afgebeelde japon, welke een in
gehaald schouderstuk en mouwen van
pemoetl materiaal, heeft. Het iz ook
heil goed mogelijk een japon van het
vorige jaar op deze wijze te veranderen
en te moderniseeren.
De rok heeft van voren twee banen,
van achteren is hij glad. Men heeft voor
deze japon noodig 2.40 meter effen en
0.70 meter fantasiestof, beide van
90 c.m. breedte.
Van deze japon zijn knippatronen
verkrijgbaar in de maten 42 en 46 aan
ons bureau Markt 31. De prijs van
een dergelijk patroon bedraagt 10 cent.
Sla, die men tot den volgenden dag
wil bewaren, wordt in een courant
gepakt en op een koele plaats be
waard. Ook in een pan blijft sla
versch, mits deze gesloten wordt.
Wij laten het bij deze drie voor
beelden, die zoo duidelijk aantoonen,
dat een goede kooktechniek er op uit
is om den kookduur zoo kort mogelijk
te houden. Gebruik van de hooikist
met als gevolg een verlenging van
den verhittingsduur tot ongeveer het
drievoud van den noihnalen tijd van
bereiding, is met een rationeele wijze
van koken niet meer te vereenigen.
Wie een hooikist heeft en daarvan
gebruik wil maken voor spijzen, waar
bij dit zonder bezwaar kan geschieden
beperke dit gebruik tot peulvruchten
en graanproducten. Peulvruchten,
(bruine en witte boonen. capucijners.
brandstof, en de uitreiking var.
enquête-formulieren voor 'de brand- veel mogelijk uit is verdwenen, hoe goed fijn moeten zijn. zoodat we bij-
ajoffen-distribu-tie in ieder gevat niet beter, des te eerder is de bal namelijk voorbeeld dennenappels en takjes eerst
al te veel goeds voorspelt, ls het goed. droog.
tot kleine stukjes slaan. Immers, onze
Ook de grondstof kan sterk worden bal zou anders niet stevig in eikaar
blijven zitten, maar uit elkaar vallen
Een volgende wenk is deze. De bri
ket maken afval nuttig te gebruiken. Fijn kolen- ketten want zoo kunnen ze het best
van noodbrandstof is een werkje, dat gruis, dennenaalden, dennenappels, worden genoemd moeten goed door
zich beter leent voor den zomer en den turfmolm, zaagsel, fijne takjes, blaren, en door droog zijn, voordat we ze op-
herfst dan voor den winter, omdat we en al dergelijke dingen mengen we bergen. Anders gaan ze spoedig schim-
het bij voorkeur wegens den rommel, door de papierbrei heen. Het eenige. melen, en dan is de zindelijkheid verre
dien wij onvermijdelijk gaan maken, waarop we moeten letten, is, dat zij te zoeken.
al vast maatregelen te nemen, om in
ieder geval een beetje gedekt te zijn verbeterd, zoodat onze ballen langer
tegen eventueel gebrek en eventueele. branden en tevens dienen om allerlei
hevige koude. Trouwens,
buiten doen.
Het procédé.
groene erwten) kunnen veilig gedur»
de langen tijd ingepakt blijven. De in
werking van de langdurige hitte heeft
op de vitaminen van peulvruchten wei
nig invloed.
Graanproducten (gort, rijst, haver
mout) kunnen, in water gekookt,
ook zonder bezwaar m de hooilast
gaar worden gemaakt. Men kan de
hooikist voor deze gevallen met eva-
veel succes en heel wat goedkooper
vervangen door gebruik te maken van
krantenpapier,
Voor de rest late men de hooikist
ongemoeid. De tegenwoordige kook
kunst heeft haar overbodig gemaakt.
Kook dus kort en kook met weinig
water, dit laatste om het verlies van
waardevolle oplosbare bestanddeel»
uit de aardappelen én de groenten tot
eên minimum te beperken.
Ziehier tenslotte eenige Voorschrif
ten, welke iedere buisvrouw m acht
dient te nemen:
1. Aardappelen-en groenten (de laat
ste voor zoover het aanhangende wa
ter niet reeds voldoende nat geeft)
steeds opzetten met niet meer dan
een bodempje water.
2. Beginnen op een groot vuur in
een goed gesloten pan.
3. Zoodra het bodempje water kookt
nog gedurende hoogstens een half uur
de aardappelen of de groente op da
spaarbrander gaar laten worden,
4. Bij het opdienen desgewenscht een
kluitje boter of wat vet toevoegen,
maar zoo mm mogelijk roeren of
stampen in het gerecht.
dat hier wordt be
schreven. is reeds in den vorigen oor
log toegepgst en met veel succes. Het
was de heer Prince, die er veel propa
ganda voor heeft gemaakt, en wien ook
de eer vpn de uitvinding toekomt. Hij
hreeft het middel, om goedkoope brand
stof te maken uit scnijnbaar waarde-
loozen rommel, zelfs in het groot toe
gepast, en heele bergen steenkolen-
gruis, zaagsel, dennenaalden en der
gelijke verwerkt in zijn briketten van
geperst papier.
Nu was in dien tijd onze eigen ko-
lenindustrie nog lang niet zoo sterk
ontwikkeld als thans, en dus zaten we
toen veel spoediger in nood dan waar
schijnlijk thans het geval zal zijn. MaW
misschien speelt de productiemogelijk
heid een nog niet zoo groote rol als het
vervoer, en dux kan het wei zóó wor
den, dat onze mijnwerkers overvloed
van kolen aan het daglicht brengen,
maar dat er geen gelegenheid is, ze in
voldoende hoeveelheid in onze buizen
te brengen.
En dus ook hier is regeeren voor
uitzien.
Het voornaamste bestanddeel van
papier ls hout Maar papier brandt in
normalen toestand veel te snel, om ls
brandstof gebruikt te worden, ''e
kunnen dat verhelpen, door het papier
eerst een dag o< acht in de week 'e
zetten in een teil met water, totdat het
geheel is opgelost en we een brei-ach-
tige massa hebben gekregen. We doen
er dan nog een flinke boeveelheid ge
woon keukenzout doorheen, ongeveer
een kilo op 25 liter water, en kunnen
dan van die massa met onze handen
een aantal ballen kneden, een soort
sneeuwballen, die we daarna in de zon
te drogen leggen. Hoe steviger we kne
den en drukken, tot het water er zoo-
ET is prettig als de kinderen in huis op pantoffeltjes
loopen. Niet alleen, dat dit de rust ten goede komt
maar ook worden de schoenen er door gespaard
Deze pantoffeltjes gaan we zelf maken. Ais materiaal
gebruiken we oude vilthoeden. manchester van werkbroe
ken, stevige mantelstof of peau de pêche van oudé man
teltjes, gordijnen of kussens.
We beginnen met eeu goed passend patroon te,vervaar
digen. Hiervoor gaan we op de volgende manier te werk.
Eerst trekkat we met potlood den omtrek van bet kinder
voetje na. zooais dit is aangegeven in figuur 1 Een stukje
wit papier wordt op den grond gelegd en daarop zet het
kind den voeL Nu natrekken, maar bij de teènen niet elke
welving nateekenen, doch met een, boog om de teen»
been (zie fig 1).
Bekijk nu even goed de tfekening. dan zien we bij Bé
II. dat de gestippelde rechtboek anderhalf maal zoo breed
is als de hielbreedtri-uit fig. 1 en bij de lengte is aan eik»
kant 1 c.m bijgekomen De afstand van I tot 3 is dan
bietbreedte 3 tot 4 is de helft van 1 tot 3. 0 Is precies bet
midden van de geheele lengte.
Nu trekken we alle stippellijnen in den grooten recht
hoek, juist zooais fig. II aangeeft. Bij het cijfer 2 met»
we (4 c.m van den kant af. evenals aan den onderkant
waar dit ook is aangegeven en nu teekenen we de pW
toffel heelemaal na en knippen ze dan van stevig papier nk
Willen we liever een pantoffeltje met een hakkebandJ»
maken, (wat voor kleine kinderen altijd beter is, met ha
oog op bet uitschoppen van gewone gladde pantoffels)
dan teekenen we nog even volgens tig III het bandje
Hierbij is van 1 tot 2 weer de hieibreedte van fig i F
nomen.
Nu gaan we de pantoffels van stof of vilt naknipp®1
Eik deel wordt met stevig katoen af iets als visscbef
garen stevig omgehaakt.
Bij fig. II baken we den neus vanaf bet sterretje f'
een beetje in, waardoor de boiling in den neus komt Vod-
al zorgen de steken dicht bi) elkaar ie nemen I
Is alles omgefestonneerd (of omgehaakt), dan zette»
«re alle deelen aan elkaar en de pantoffeltjes zijn klaar
Gebruiken we stof, die rafelt, of hebben we all een nis»'
tamelijk dunne stoffen, dan knippen we alle deeW"
dubbel, stikken ze eerst op den verkeerden kant
elkaar («en klein stukje open laten voor bet omkeert",
draaien ze met dn goeden kant naar buiten n nsswj
ze dan stevig aan eik aar. Ze kunnn dan tocb <**,j
nog worden omgehaakt, dit geeft nóg meer stevigheid-
Zoo kunnn voor al de leden vu bet gezin panto»»
worden vervaardigd. Dit zal en heele besparing geven
de schoenenrekening