I OPVOEDING en zin Herfst- japonnen v Ons Goedkoope Patroo n Brandstoffenvoorzierwng ZELF PANTOFFELS MAKEN H! m Waarbij twee stoffen zijn gecom bineerd V We gebruiken de hooikist iU SKITEMBER 19J No. 507 Laat hen -hun spieren gebruiken Eerbied voor den arbeid Hun eigen tempo Kinderen hebben behoefte aan een oaste richtlijn. Geef aan uw wen- schen en oerboden niet steeds een onduidelijken, negatieüen oorm alléén voor peulvruchten en graanproducten Een japon, waarbij een coupon oan 70 c.m. is gebruikt Wenk voor de htnsvroaw We gaan nu cast maatregelen nemen om den ooor- MüzenWilinwr ^"gaa^ met "te raa<l brandstoffen Voor dezen winter aan te üullen L.jis»!.'M HIELBREEÖTE 2. Ff 11.1. *>- Flb.fc. Flü 5. BIJ V Obi ..-M UN (lEGOIilWMh C< >1 II aNTT DE DAME E ALS men zijn oor te luisteren legt wordt men er vaak door ge troffen, dat bijna elk verbod, door ouders ol opvoeders gegeven, In negatieven vorm is gesteld. f- Je komt niet te laat thuis I Je zorgt, dat je geen strafwerk nebtl Denk erom, dat Je niet valtl Smijt niet zoo met de deuren I Gooi dat glas melk niet oml Het zou vooral in dezen tijd, nu zoo veel positieve waarden op den voor grond treden en in de naaste toekomst een rol zullen spelen, goed zijn ook in de opvoedinrhet positieve meer naar voren te brengen, meer recht op het doel af te gaan en het kind aldus dui delijker de richtlijn te laten voejen, waaraan het zich te houden heeftl Woorden beteekenen voor kinderen onder de zes jaar slechts weinig. Een zin met het wpord „niet" er in, maakt de kwestie voor hen noodeloos inge wikkeld. Een positief verbod, bevel, zegt hun veel meer. Nemen we het geval, dat kinderen bezig zijn van klei allerlei voorwer pen te boeteeeren. De moeder, be ducht voor rommel, denkt aan intrap pen van de kW- in het vloerkleed, en zegt: Laat de klei niet van de tafel vallen, hoort Wie even over dezen zin nadenkt, zal voelen,-hoe moeilijk het voor kin deren is dan waren „zin" ervan te begrijpen. Da simpele woorden: Denk ér om, de klei blijft op '.a tafel", zouden veel meer effect heb ben, omdat zij hun duidelijker voor 00 gen houden, waaraan zij zich te houden hebben. Eso onderwijzeres van een kleuter klasje vertelde eens, dat zij nog nooit zoo'n rustige, ordelijke klas had gehad' als op den dag, toen zij keel pijn had en bijna,niet in staat'was te spreken. Zij vond allerlei middelen om de aandacht van de belhamels af te leiden, zonder dat er ook maar één woord van verbod.over haar lip pen kwam. Toen er twee héél ondeu gend waren en het heele klasje hun voorbeeld dreigde te volgen, zette zij een gramofoonplaat op en liet de kin deren zich bewegen op de maat van de muziek. De twee deugnieten ston den weldra heelemaal verlaten in een hoek en wisten niets beters te doen, dan zich bij de anderen te voegen. Dien dag heb ik ontdekt, zeide zij, dat woorden onwezenlijk zijn voor kinderen, althans voor die onder zes jaar en zeker woorden, welke in ne gatieven vorm zijn gestelcjt zooals de meeste verboden. Kleine kinderen leeren het' meeste en ontwikkelen zich het beste, door hen hun lichaam te laten gebruiken. We moeten hen zien als wezens, voor wie beweging het meest zegt, de taal van de spieren is voor, hen het meest wel sprekend. r Vroeger heeft men dat beter begre pen dan den laatsten tijd. Want han-t delde een moeder, een honderd jaar geleden, eigenlijk niet verstandig, als zij een lastig kind wél in een stoel zette, maar daarbij zijn handen vol araeerde met stroop en het een veer tje gaf om mee te spelen? Het had zóó*n werk om het veertje van de vingers te krijgen, dat het den heelen verderen morgen of middag zoet wast ideren houden van actie, van iets en van speelgoed, dat beweegt en waarvan actie uitgaat. Qe kunt kleinen Jan honderd maal zeggen, dat hij. als hij er met zijn autoped op uit gaat, om- twaalf uur thuis moet zijn en n i e t later, het zal" niet helpen. Maar bindt ge een ouden wekker aan de au,toped en stelt ge dien op twaalf uur of even ervoor, dan kunt ge er verzekerd van zijn, dat hij op tijd verschijnt. Ejet is de actie van den wekker, die hem tot actie aanmaant. In de toekomst, welke we tegemoet gaan, zal de arbeid een zeer groote rol spelen. De arbeider zal zich kun nen verhelteen over eerbied voor zijn werk, over'waardeering voor het door hem gewrochte. In iederen arbeider schuilt echter nog het kleine kind, dat óók bedonderd wil worden om wat het heeft tot stand gebracht. In nie mand van ons gaat deze speciale tij de van het kind verloren. Geef het kind iets te doen, en het zal zich gelukkig voelen. Prijs het kind om wat het heeft gedaan en ge zult het daarmee tot grootere activiteit aansporen. De jongste van het gezin heeft wellicht een toren gebouwd van alles, wat hij maar binnen zijn bereik vond. Ge struikelt erover, bij het bin nenkomen van de kamer en ge zegt: Waarom zet je al dien rommel ook pal bij de deur? Rommel voor u, voor hem een won derlijk bouwwerk, dat ge zonder een enkel excuus omverwerpt. Is het won der, als er later ook geen eerbied is voor u w eigendommen, voor u w werk? - Zeg tegen een kind:. Je kunt he) en het zal, als het iets aan het pro? beeren is, dit langer volhouden, darf >»anneer ge vraagt:'— Is het moe' lijk? Op verschillende scholen is aan getoond, dat kinderen beter leeren, als men niet te lang bjj hun fouten blijft stilstaan, maar het goede werk, dat zij hebben geleverd, prijst. U. ai We mopperen ook wel eens teveel op kinderen, omdat zij zoo langzaam zijn. Maar vergeet niet, dat zij hun eigen tempo hebben, en dat het voor hén beter is, als de grooteren zich daarbij aanpassen. Dit is bijvoorbeeld van groote beteekenis, ais zij in een spel verdiept zijn, dat moet worden afgebroken, omdat het etenstijd wordt of tijd om naar bed te gaan. Laat hen dan niet plotseling ophouden, maar bereid hen op dit ophouden voor. Over tien minuten is het tijd om A Ml A 241 Voor we onze puntenkaart aanspre- effen blouse en een rokje van bedrukte ken, gaan we eerst eens na, welke jur- stol waarvan ook de revers zijn ge- kan van het vorige jaar toe nog dragen maakt Het ofkleedende lijfje maakt. en vermaken kunnen, wellicht kunnen dat deze japon ook voor gezette figu- er aetfs twee worden gecombineerd. Sen ren geschikt ts. poer aardige ideeën zijn op bijgaande B« de upon geheel rechts zijn het teekening te zien. welke zich zoowel mrdjenoedeelte en de onderkant pan voor wollen als voor zijde» stoft#» lee- den 'ok van effen materiaal, gekozen »en. Voor de japon neaee» links kan in de hoofdkleur oan het fantasie- man ook erépa soltn er..,.-ken tot en gedeelte. Her model leent zich ook om gummend of ren '»sir»« «na»* bestaande to ponnen van jonge meis van fluweel jei bijvoorbeeld, dia stark gegroeid zijn O» Japon m het mtddcn heeft een te verlengen. ^0* '"Ui te eten en je moet je handen nog wasschen. Dan, in dien noodig: Het eten is zoo goed als klaar, te houden hebben. Voedt hen daarom je mag je wel haasten. op in posiieven zin, houdt hen duide- Het kan ook op de manier van: lijk voor oogen wat gewenscht is en Wat een mooi huis heb je daar wat ni?bj!icht verwarring met gebouwd. Je hebt voor het eten nog mgewikkfelde verboden, waarin steeds filH ™,r «XI Klokken weer het woordje „met" voorkomt, ti,d voor zes blokken. vermijdt alles, dat negatief is en geen Voor alles, kinderen hebben behoef- reëele waarde heeft. Weest zelf posi- te aan een vaste, strakke lijn. Zij wil- tief in den meest positieven zin van len, onbewust, weten, waaraan zij zich het woord. vij een her- de^^ukist smHuen ieBf^ran de In deze dagen maken wjj^en her leefde populariteit van de mee. In een welhaast gr; was de hooikist het kenméi zuinige huisvrouw, maar haar groot ste aanzien bereikte zij toch pas ten tijde van den wereldoorlog, toen dé brandstoffeaschaarschte dwong tot 'n zuinig omgaan met de beschikbare verwarmingsmiddelen. Sinds zonk zij in de vergetelheid, waarin zij eigen lijk" thuis hoort, maar oude herinne ringen kunnen zich soms hardnekkig handhaven en hieraan is het ongetwij feld toe'te schrijven, dat vele huis vrouwen sedert opnieuw een spaar zaam gebruik van brandstoffen raad zaam is geworden, aanstonds de hooi kist in eere hebben hersteld. Nu zullen wij zeker van de hooikist niet meer kwaad zeggen dan haar toe komt. Ook in de moderne keuken kan zij, zij het op zeer beperkte schaal, nog een nuttige rol vervullen, maar toch is haar beteekenis veel geringer geworden, zoodat zij in werkelijkheid niet de mate van belangstelling ver dient, welke haar sinds enkele maan den wederom te beurt is gevallen. Wat is het, dat de hooikist van'jiaar luister heeft beroofd? De totaal ver anderde wijze van koken, die de he- lendaagsche huisvrouw, geleid door een streven om aan haar gezinsleden een maximum voedingsrendement te verschaffen, in steeds ruimer mate is gaan toepassen. Wij koken tegenwoor dig veel korter- dan weleer en daar mede heeft de hooikist voor de be reiding van een heele reeks van spijzen eenvoudig uitgediend. In de volgende punten kan men het belangrijkste van de hedendaagsche kooktechniek samenvatten: Voor de bereiding van aardappelen,' groente of stamppot beeft men niet meer dan een half uur van noode. Zelfs het vroeger zoo geliefde nasto- ven is tegenwoordig, vervallen.^ In- plaats daarvan wqrdt de groente of de stamppot even vóór het opdienen vermengd met wat boter of wat vet, waardoor de geurigheid van het' ge recht wordt verhoogd. Doet deze sterk bekorte bereidingsduur geeh afbreuk aan de verteerbaarheid van de spij zen, zij komt bovendien ten goede aan den smaak en de voedingswaarde. Meer dan voorheen wordt "nu ook gebruik gemaakt van ongekookte groente als onderdeel van het middag maal. Men kan djt doen door een ruimer gebruik te maken van als sia bereide groenten, waarin heel wat ver scheidenheid is te brengen. Of wel men Voegt terwille van de vitaminen en de smakelijkheid aan een gekookt gerecht op het laatste oogenblik wat rauwe, fijngesneden groente toe. Dit kan met name worden toegepast bij bladgroen ten (spinazie, andijvie, raapstelen) en bij stamppot. Velen gaan in dezen tifii tot het zelf maken of laten maken van een japon over. ten verste rmdat het voordeeliger is, ten tweede omdat het ook, voorat als men de japon combineert met een cou ponnetje van hoogstens 90 c.m'., dat vrij is, de textielkaart niet zoo „aanpakt". Dat laatste het combineeren met een coupon vag 90 c.m. is mogelijk bij de hier afgebeelde japon, welke een in gehaald schouderstuk en mouwen van pemoetl materiaal, heeft. Het iz ook heil goed mogelijk een japon van het vorige jaar op deze wijze te veranderen en te moderniseeren. De rok heeft van voren twee banen, van achteren is hij glad. Men heeft voor deze japon noodig 2.40 meter effen en 0.70 meter fantasiestof, beide van 90 c.m. breedte. Van deze japon zijn knippatronen verkrijgbaar in de maten 42 en 46 aan ons bureau Markt 31. De prijs van een dergelijk patroon bedraagt 10 cent. Sla, die men tot den volgenden dag wil bewaren, wordt in een courant gepakt en op een koele plaats be waard. Ook in een pan blijft sla versch, mits deze gesloten wordt. Wij laten het bij deze drie voor beelden, die zoo duidelijk aantoonen, dat een goede kooktechniek er op uit is om den kookduur zoo kort mogelijk te houden. Gebruik van de hooikist met als gevolg een verlenging van den verhittingsduur tot ongeveer het drievoud van den noihnalen tijd van bereiding, is met een rationeele wijze van koken niet meer te vereenigen. Wie een hooikist heeft en daarvan gebruik wil maken voor spijzen, waar bij dit zonder bezwaar kan geschieden beperke dit gebruik tot peulvruchten en graanproducten. Peulvruchten, (bruine en witte boonen. capucijners. brandstof, en de uitreiking var. enquête-formulieren voor 'de brand- veel mogelijk uit is verdwenen, hoe goed fijn moeten zijn. zoodat we bij- ajoffen-distribu-tie in ieder gevat niet beter, des te eerder is de bal namelijk voorbeeld dennenappels en takjes eerst al te veel goeds voorspelt, ls het goed. droog. tot kleine stukjes slaan. Immers, onze Ook de grondstof kan sterk worden bal zou anders niet stevig in eikaar blijven zitten, maar uit elkaar vallen Een volgende wenk is deze. De bri ket maken afval nuttig te gebruiken. Fijn kolen- ketten want zoo kunnen ze het best van noodbrandstof is een werkje, dat gruis, dennenaalden, dennenappels, worden genoemd moeten goed door zich beter leent voor den zomer en den turfmolm, zaagsel, fijne takjes, blaren, en door droog zijn, voordat we ze op- herfst dan voor den winter, omdat we en al dergelijke dingen mengen we bergen. Anders gaan ze spoedig schim- het bij voorkeur wegens den rommel, door de papierbrei heen. Het eenige. melen, en dan is de zindelijkheid verre dien wij onvermijdelijk gaan maken, waarop we moeten letten, is, dat zij te zoeken. al vast maatregelen te nemen, om in ieder geval een beetje gedekt te zijn verbeterd, zoodat onze ballen langer tegen eventueel gebrek en eventueele. branden en tevens dienen om allerlei hevige koude. Trouwens, buiten doen. Het procédé. groene erwten) kunnen veilig gedur» de langen tijd ingepakt blijven. De in werking van de langdurige hitte heeft op de vitaminen van peulvruchten wei nig invloed. Graanproducten (gort, rijst, haver mout) kunnen, in water gekookt, ook zonder bezwaar m de hooilast gaar worden gemaakt. Men kan de hooikist voor deze gevallen met eva- veel succes en heel wat goedkooper vervangen door gebruik te maken van krantenpapier, Voor de rest late men de hooikist ongemoeid. De tegenwoordige kook kunst heeft haar overbodig gemaakt. Kook dus kort en kook met weinig water, dit laatste om het verlies van waardevolle oplosbare bestanddeel» uit de aardappelen én de groenten tot eên minimum te beperken. Ziehier tenslotte eenige Voorschrif ten, welke iedere buisvrouw m acht dient te nemen: 1. Aardappelen-en groenten (de laat ste voor zoover het aanhangende wa ter niet reeds voldoende nat geeft) steeds opzetten met niet meer dan een bodempje water. 2. Beginnen op een groot vuur in een goed gesloten pan. 3. Zoodra het bodempje water kookt nog gedurende hoogstens een half uur de aardappelen of de groente op da spaarbrander gaar laten worden, 4. Bij het opdienen desgewenscht een kluitje boter of wat vet toevoegen, maar zoo mm mogelijk roeren of stampen in het gerecht. dat hier wordt be schreven. is reeds in den vorigen oor log toegepgst en met veel succes. Het was de heer Prince, die er veel propa ganda voor heeft gemaakt, en wien ook de eer vpn de uitvinding toekomt. Hij hreeft het middel, om goedkoope brand stof te maken uit scnijnbaar waarde- loozen rommel, zelfs in het groot toe gepast, en heele bergen steenkolen- gruis, zaagsel, dennenaalden en der gelijke verwerkt in zijn briketten van geperst papier. Nu was in dien tijd onze eigen ko- lenindustrie nog lang niet zoo sterk ontwikkeld als thans, en dus zaten we toen veel spoediger in nood dan waar schijnlijk thans het geval zal zijn. MaW misschien speelt de productiemogelijk heid een nog niet zoo groote rol als het vervoer, en dux kan het wei zóó wor den, dat onze mijnwerkers overvloed van kolen aan het daglicht brengen, maar dat er geen gelegenheid is, ze in voldoende hoeveelheid in onze buizen te brengen. En dus ook hier is regeeren voor uitzien. Het voornaamste bestanddeel van papier ls hout Maar papier brandt in normalen toestand veel te snel, om ls brandstof gebruikt te worden, ''e kunnen dat verhelpen, door het papier eerst een dag o< acht in de week 'e zetten in een teil met water, totdat het geheel is opgelost en we een brei-ach- tige massa hebben gekregen. We doen er dan nog een flinke boeveelheid ge woon keukenzout doorheen, ongeveer een kilo op 25 liter water, en kunnen dan van die massa met onze handen een aantal ballen kneden, een soort sneeuwballen, die we daarna in de zon te drogen leggen. Hoe steviger we kne den en drukken, tot het water er zoo- ET is prettig als de kinderen in huis op pantoffeltjes loopen. Niet alleen, dat dit de rust ten goede komt maar ook worden de schoenen er door gespaard Deze pantoffeltjes gaan we zelf maken. Ais materiaal gebruiken we oude vilthoeden. manchester van werkbroe ken, stevige mantelstof of peau de pêche van oudé man teltjes, gordijnen of kussens. We beginnen met eeu goed passend patroon te,vervaar digen. Hiervoor gaan we op de volgende manier te werk. Eerst trekkat we met potlood den omtrek van bet kinder voetje na. zooais dit is aangegeven in figuur 1 Een stukje wit papier wordt op den grond gelegd en daarop zet het kind den voeL Nu natrekken, maar bij de teènen niet elke welving nateekenen, doch met een, boog om de teen» been (zie fig 1). Bekijk nu even goed de tfekening. dan zien we bij Bé II. dat de gestippelde rechtboek anderhalf maal zoo breed is als de hielbreedtri-uit fig. 1 en bij de lengte is aan eik» kant 1 c.m bijgekomen De afstand van I tot 3 is dan bietbreedte 3 tot 4 is de helft van 1 tot 3. 0 Is precies bet midden van de geheele lengte. Nu trekken we alle stippellijnen in den grooten recht hoek, juist zooais fig. II aangeeft. Bij het cijfer 2 met» we (4 c.m van den kant af. evenals aan den onderkant waar dit ook is aangegeven en nu teekenen we de pW toffel heelemaal na en knippen ze dan van stevig papier nk Willen we liever een pantoffeltje met een hakkebandJ» maken, (wat voor kleine kinderen altijd beter is, met ha oog op bet uitschoppen van gewone gladde pantoffels) dan teekenen we nog even volgens tig III het bandje Hierbij is van 1 tot 2 weer de hieibreedte van fig i F nomen. Nu gaan we de pantoffels van stof of vilt naknipp®1 Eik deel wordt met stevig katoen af iets als visscbef garen stevig omgehaakt. Bij fig. II baken we den neus vanaf bet sterretje f' een beetje in, waardoor de boiling in den neus komt Vod- al zorgen de steken dicht bi) elkaar ie nemen I Is alles omgefestonneerd (of omgehaakt), dan zette» «re alle deelen aan elkaar en de pantoffeltjes zijn klaar Gebruiken we stof, die rafelt, of hebben we all een nis»' tamelijk dunne stoffen, dan knippen we alle deeW" dubbel, stikken ze eerst op den verkeerden kant elkaar («en klein stukje open laten voor bet omkeert", draaien ze met dn goeden kant naar buiten n nsswj ze dan stevig aan eik aar. Ze kunnn dan tocb <**,j nog worden omgehaakt, dit geeft nóg meer stevigheid- Zoo kunnn voor al de leden vu bet gezin panto»» worden vervaardigd. Dit zal en heele besparing geven de schoenenrekening

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 7