DE VLOOT:
D'
IChurchïll verwacht ifef'l
landingspoging én
nog heviger luchtgevechten
Engelands laatste reserve
Woensdag is Sept. 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
Tien uur achtereen luchtalarm
Het Kanaal geheel onder Duitsche contröle
CH HlCUUt
\J
BUITENLAND
Directeur F. TIETKR
Postgiro «8400
Bur. Markt SI. Tel. SM»
ms*m
In de eerste helft van September 2000
dooden, waarvan viervijfde in ionden
Volgent Amerlkaansche berichten zijn er
2000 gebouwen vernield, 3000 zwaar en
10.000 lloht beschadigd
1
Churchill heeft gistermiddag in het lagerhuis een
verklaring afgelegd. Hij gaf toe, aldus het D. N. B.,
dat de opmarsch van het Italiaansche leger in
Noord-Afrika voortduurde en dat de Britsche sol
daten Solium hebben opgegeven. De ontwikkeling
moet afgewacht worden. Churchill herhaalde daar
na de reeds in zijn laatste toespraak in het Lager
huis afgelegde verklaring, dat Engeland er op voor
bereid moet zijn, dat de vijand een landingspoging
zal ondernemen. De huidige Duitsche aanvallen
concentreeren zich hoofdzakelijk op Londen.
Voor de in de eerste helft van September geleden
iverliezen, gaf Churchill de volgende cijfers: onge
veer 2000 dooden en ongeveer8000 gewonden. Vier
vijfde gedeelte hiervan is veroorzaakt door de aan
vallen op Londen.
Tenslotte zeide Churchill: Engeland moet erop
voorbereid zjjn in de toekomst nog heviger lucht
gevechten te zullen zien.
De aangerichte schade.
Mislukte Engelsche aan
vallen op Duitsch gebied.
Engeland verliest tal
rijke kabelballons.
Nachtelijke Duitsche
aanvallen.
De Londensche pers
tegen de schuilkelder-
politiek.
Engelsche berichten over
talrijke Duitsche bommen
Aanhoudend luchtalarm.
Zal dé vloot zich aan lucht-
aanvallen durven wagen?
Door Admiraal
G. VON SCHOULTZ
Zon op 7.20, onder 19.47.
Maan op 20.27, onder 9.08.
Men is verpakt te verdnit-
teren van zonsondergang tot
zonsopkomst.
Lantaarns van voertuigen
moeten uur na zonsonder-
J gang ontstoken worden.
De strijd aan de Egyptische grens.
taoën
ital -V
W},v.s««k
s
L YB I
L Y
a ij c h t/W»Tuul
-
AZIË
Militaire onveiligheid
van de Philippynen.
Japan-Indo China-
Thailand.
ENGELAND
ENGELAND TRACHT VRACHT
SCHEPEN TE KOOFEN.
Plannen vöor decentra
lisatie van Tokio.
ZWEDEN
De verkiezingen.
S)r
jMT§«Sr No. 2Mt»
Volgens Amerika ansche berichten
lijn in Londen 2000 gebouwen can
allerlei soort vernield, 3000 awaar en
18.000 licht beschadigd. Ieder deel van
de stad, soo wordt in deze berichten£e-
segd, is getroffen. Het zwaarste zijn de
haveninstallaties, alsmede de ia de
haart van de haven liggende zaken
wijk getroffen. Het spoorweg-, onder
grondsdie spoorweg- en autobusver-
keer is geÜtremd. De eieetrieiteits- en
gastoevoer is tijdelijk gestaakt Het
leven van lederen burger in deze stad
van 8 millioen inwoners heen den in
vloed van de jongste gebeurtenissen
gevoeld, deels door het verlies van de
vernielde arbeidsgelegenheid en op sijn
minst door een gebrek aan slaap. Deze
berichten van nentrale zijde staan in
tegenstelling tot de stereotiepe opga
ven van Churchill van „eenige schade",
«enkele vernielingen" of „een aantal
branden", aldus het D.NJB. Zij vormen
een goede verklaring voor de verme
nigvuldigde verliescijfers, die Churchill
van het Duitsche luchtwapen opgeeft
Alleenvliegende Britsche toestellen
heb Hen in den afgeloopen dacht ge
tracht, met gebruikmaking van de1
weersgesteldheid op groote hoogte bo
ren Duitsch gebied door te dringen.
Drie vliegtuigen'vlogen in Zuidooste
lijke, twee in Zuidwestelijke richting.
Nachtjagers, die zich reeds in de lucht
bevonden, vielen do Engelschen aan.
Zij haalden een toestel neer en dwon
gen de andere terug te keeren, aldus
het D.N.B.
Zooals men onder de rubriek Bin-
Genland kan leren zjjn er gisterèn
I koven ons land verscheidene losge-
i kabelballons waargenomen.
Stockholms Tdingen
is niet minder dan een zwerm
slagen Engelsche versperringg
it* door den sterken wind over
en Zuidwest Zweden gedreven.
ballons richtten door hun kabels
e schade ami de boven grondsche
spoorwegsterkstroomgeleidingen
waardoor niet alleen onder-
ngen In den stroomtoevoer, maar
5 vertraging in het treinverkeer ver-
t werd. O.a. ia de hoofi
geleiding van de rivier de Lagan ,op
verscheidene punten gebroken en 'de
Zuid-Zweedsche electriciteitsmaat-
schappü heeft een groote colonne ar
beiders uitgezonden om de schade te
herstellen. Op enkele plaatsen hebben
de sleepkabels ,van de versperrings
ballons omheiningen van prikkeldraad
meegenomen, die dan in de elec-
trische leidingen bleven hangen.
In omstreeks tien Zuid-Zweedsche
steden zijn herhaaldelijk storingen in
de stroomvoorziening opgetreden. Te
Gotenburg werd zelfs het tramver
keer gestagneerd^ Uit Malmoe wordt
gemeld, dat de trein uit Gotenburg,
die des avonds om acht uur moest aan
komen, te middernacht nog niet bin
nen was.
Het zelfde biad verneemt uit Dene
marken, dat de afgedreven Engelsche
versperringsballons ook daar groote
schade veroorzaakt hebben.
Gisteren heeft men bovert Jutland
3S tot 40 Engel- he versperringsbal
lons gezien, die over Fuenen en See-
land verder dreven. De lange staal
kabels die aan de ballons bevestigd
zijn, hebben op vele plaatsen elec-
trische leidingen en telefoondraden
vernield en hier en daar gehouwen
beschadigd. Zeven ballons zijn neer
geschoten.
Vannacht hebben de sirenes in Lon
den weer herhaaldelijk voor aanval
lende Duitsche gevechtsvliegtuigen
gewaarschuwd, die hun bomi enlast
met goed resultaat in alle belangrijke
militaire doelen uitwierpen. In het
havengebied ontstonden nieuwe groote
branden, o.a. in Victoria-, de London-
en de West-India docks, "handen ont
stonden voorts in Bowstation en op
het verkeersknooppunt van ThuiAen-
road. Bü Gravesend en Tilbury wer
den eenige vliegtuigen op den be-
ganen grond vernield.
De Britsche pers heeftyeen scherpe
polemiek ingezet tegen déschullkelder-
politiek van den minijter>an Biraien-
landsch Zaken, Sir John Anderson.
Anderson bad in een persgesprek met
de Daily Mail verklaard, dat het geen
zin had thans diepgelegen, groote
schuilkelders te bouwen, want dat zou'
te veel tijd eisehen en veel meer bouw
materiaal dan voor het oogenblik hoe
dan ook te verkrijgen is. De minister
stelde in plaats daarvan voor, dat men
zich met de kleine schuilplaatsen s
vergenoegen, die men in Engeland nfcwr
hem genoemd heeft en die in het Bast
End van Londen volstrekt te kort ge-
/schoten zijn.
In een hoofdartikel bepaalt de
Daily Mali zijn standpunt in dese
aangelegenheid. Het blad valt Ander
son scherp aan en verklaart, dat als de
Londen aars .den nacht zouden moeten
doorbrengen in deze kleine schuilplaat
sen, die grootendeels slechts van ge
golfd plaatijzer vervaardigd zijn, er
meer Engelschen aan longontsteking
zounden sterven dan aan de Dulüehc
bommen ten offer vallen. Het blad
eischt, dat alel kelders ter beschikking
van het publiek gesteld borden en dat
er terstond diepgelegen, welbesclierm-
de, warme schuilkelders gebouwd wor
den.
De meeste andere Londensche krak
ten hebben zich bij dezen eisch aange
sloten en eveneens scherpe aanvallen
op Anderson gedaan.
Naar uit Reuterberichten vim
hedenmorgen blijkt, is het gebied
van Londen in den afgeloopen nacht
r het doel van Duitsche Iuchtaan-
en geweest. Reuter spreekt Van
een „snelle opeenvolging" van de
aanvallen en-het „uitwerpen van tal
rijke licht ontplofbare bommen".
Naar Reuter voorts toegeeft, is weer
een .reeks industrieele objecten, die
dehalve voor de oorlogseconomie van
belang zijn, in den aanval betrokken.
Zelfs wordt de vrees uitgesproken,
dat het aantal slachtoffers grooter is
dan in de laatste nachten.
Uit een ander Reuterbéricht blijkt,
aldus het D.N.B., hoe weinig het vuur
van het Engelsche luchtafweergeschut
in staat is om de Duitsche aanvallen
doeltreffend af te slaan. Hierin wordt
nl. gezegd, dat 's nachts „een stad alm
de Noordwestkust" tot dusverre haar
hevigsten luchtaanval „ondanks in
tensief vuur van het luchtafweerge
schut" beleefd heeft.
weer
vallei
Vanochteo4Je.8.15 uur, is te
het eerste luchtalarm gemaakt.
Het tweede luchtalarm is vanmor
gen om 9.20 uur gegeven, het derde
om 10.38.
Naar de Londensche radio bekend
maakt, heeft het gebied van Londen
van gisteravond acht uur tot vanmor
gen zes uur luchtalarm gehad.
kunaMWAam.wA'n»»
E verovering van West-Europa
heeft Duitschland in het bezit
gesteld van de voornaamste
plaatsen, vanwaar uit Enge
land met succes kon worden aangeval
len. Dergelijke punten ontbraken
Duitschland in den wereldoorlog, die
daardoor roet Duitschlands nederlaag
eindigde. Maar niet in den wereldoor
log, doch reeds vele eeuwen vroeger
hebben zich in het Engelsche Kanaal
juist de voornaamste gebeurtenissen
in den zeeoorlog afgespeeld, die aan de
verheffing van Groot-Brittannië tot
wereldrijk voorafgingen.
Hoezeer de wereldheerschappij en
de beheersching der zeeën onafscheide
lijk waren van elkaar, blijkt wel uit de
woorden van den Engelschen zeevaar
der Raleigh: „Wie.de zeeën beheerscht,
beheerscht het zeeverkeer en daardoor
den wereldhandel doch hem, die den
wereldhandel beheerscht, behooren ook
de rijkdommen der aarde en, met
hen, de wereld zelf."
Deze woorden en de gedachte, die er
in opgesloten lag, hebben in de ge
schiedenis der ontwikkeling van het
kleine eilandenrijk haar bevestiging
gevonden. Zeeheerschappij en zeever-
keer hebben uit Engeland den heer der
wereld gemaakt en het oorlogs-
tooneel, waarop Engeland zijn groote
veroveringen heeft bevochten, was
voor het grootste deel het Engelsche
Kanaal, aan welks anderen oever Ne
derland, België en Frankrijk liggen.
Deze wateren zijn thans het voornaam
ste tooneel geworden, waarop zich de
zeeoorlog tusschen Engeland en
Duitschland afspeelt.
Londen vormt het hart van
Engeland.
De door Duitschland gevolgde aan-
valsmethoden, juist in deze smalle
Wateren van het Kanaal, zijn buiten
gewoon effectief. Hiervoor gebruikt
Dutischland uitsluitend kleinere sche
pen, zobals torpedojagers, duik- en
snelbooten, mijnenleggers en kustbat-
terijen en, last not least, zijn lucht
vloot, die tegenwoordig bij eiken oor
log de hoofdrol speelt.
Wat men tot dusver met deze vloot
en luchtvloot heeft bereikt, is alleen
mogelijk gebleken, omdat het Engel
sche Kanaal zoo smal is over een
uitgestrektheid van 500 kilometer be
draagt zijn breedte nauwelijks 100
kilometer en omdat de Duitschers
aan zijn kusten verschillende sterk
bevestigde steunpunten bezitten, als
Calais, Cherbourg, Duinkerken, Oost
ende enz. Daartegenover aan dé andere
zijde van het Kabaal liggen de Engel-
sche havens en eenigszins Noordelijker
de monding van de Theems en Londen,
welks haven alleen reeds 40 tot 50
van Engelands In- en uitvoer verwerkt
EH6ASI
IjSOLLOEM
StMAt
'••Slf*
I
\CYREUAICA \t j&j'A
1 „"rtMÊUÈoeÉ? iV
k ^1 V
OM
Attitt. Ot
KALau^cO
TA t£ta»o
•G'ZiW*
in vredestijd. Zonder deze havens kan
Engeland het ook nu allerminst stellen;
en daarom is het genoodzaakt, de ge
varen van d.en oorlog te trotseeren en
te trachten, voortdurend een groot deel
van zijn scheepvaart doer het Kanaal
te loodsen. De koopvaarders varen na
tuurlijk in convooi; doch ook de sterk
ste bewaking is dikwijls niet voldoen
de, zooals uit de voorvallen van deh
laatsten tijd blijkt, om de Duitsche aan
vallen te weerstaan.
De Engelschen leggen natuurlijk
mijnenvelden aan, doch deze warden
in een oogwenk opgeruimd door de
Duitsche kustbetterijen, de duikbooten
gaan er onder door en de vliegtuigen
vliegen er oVer heen.
Nu blijft alléén nog de Engelsche
slagvloot; deze zou misschien nog hulp
kunnen brengen, als zij 'zich in de
smalle wateren van het Kanaal waag
de. Dat doet zij echter niet. Het risico
is te groot, zooals de nauwelijks onder
cijfers te brengen verliezen van de
Engelsche vloot bij de ontruiming van
Duinkerken bewezen hebben. Reeds
toenmaals was een aanvang gemaakt
met de verovering van de kusten van
het Kanaal. Thans zijn de steunpunten
die zij daar hebben gevonden, door de
Duitschers in orde gebracht en verder
ontwikkeld, zoodat eiken dag het van
dien kant dreigende gevaar toeneemt.
Dé vloot is Engelands
reserve.
Zijn slagvloot wenscht Engeland
thans echter, nog meer dan dit het ge
val was in den wereldoorlog, gereed
te houden ingeval een directe aanval
op het moederland wordt gewaagd..
Deze vloot is Engelands laatste reserve,
die slechts in den uitersten nood door
het Koninkrijk in het vuur wordt ge
worpen. Doch is het dan niet te laat?
Zullen da groote, betrekkelijk zwaar
manoeuvreerbare schepen ten offer
vallen aan de Stuka's, dUikbopten en
snelbooten, die al dien tijd in het Ka
naal op de loer hebben gelegen? Daar
bij komt nog het succes van de Duit
sche blokkade. Men moet reeds reke
nen met het geheele veriies, of althans
het verlies van het grootste deel van
de Engelsche koopvaardijvloot, wat er
nog van overgebleven is, is niet vol
doende voor de instandhouding van het
zeeverkeer en men vraagt zich af,
wanneer Duitschland nu eens zal op
houden met zijn „oorlog in het klein"
en wanneer men een aanvang zal
maken met den grooten aanval op En
geland.
Natuurlijk valt het niet te ontkennen
dat Duitschland, Yelfs wanneer men de
geheele Italiaansche vloot er nog bü
telt, verre in de minderheid is, wan
neer het zich met de Engelsche vloot
zou moeten meten,rtfots de zware ver
liezen, welke deze laatste heeft ge
leden. Doch op deze bemerkingen kan
men antwoorden: ondanks haar nume
rieke zwakte heeft de Duitsche marine
van het begin af de ieiding in handen
genomen en zich met succes gekweten
van groote takelt, zooals in Noorwegen.
Het is volkomen duidelijk, dat Duitsch
land ook in de beslissende eindphase
juist datgene zal doen, wat met het oog
op de tegenwoordige machtsverhoudin
gen het voorzichtigste en het verstan
digste is en in militairen zin het
meest juiste. Ook de tegenwoordige
oorlogvoering kan evengoed de nood
zakelijke voorbereiding zjjn voor een
grooten aanval, die dan met verrassen
de snelheid wordt uitgevoerd, wanneer
hij het minst wordt verwacht, als zelf-
standige zeestrategie, die te zamen met
de voortgezette, succesvolle werkzaam
heid der duikbooten en de luchtstrüd-
macht den tegenstander op de knieën
dwingt.
VER. STATEN MOETEN
OORLOGSTUIG.
De minister van Financiën van 4fe
Phllippijnen heeft te Manilla «ma
radiorede gehouden, waarin hij Se
Vercenigde Staten uitnoodigde, dage
het leveren van oorlogstuig een einde
te maken aan „de militaire onveilig
heid der eilanden, die een gevaar
den Amerikaanschen vrede is".
De handel der Philippünen Is i
den oorlog gedesorganiseerd, zoodat de
economische voorbereiding voor de on
afhankelijkheid, die in 1946 een ftft
zou worden, onmogelijk is. Onder dan
omstandigheden aldus de minister,
moeten de Vereenigde Staten nog min
stens tien jaar de Philippijnen op ean-
nomisch gebied steunen .zonder dat
daarmede iets veranderd wordt aan
den datum der onafhankelijkheid.
DE SLAMKESCHE EISCHEN AAN
FRANKRIJK.
De woordvoerder van het Japan sche
departement van Buitenlandsche Za
ken heeft medegedeeld, dat de ton-
stand in Fransch-Indo-Cchina onge
wijzigd is. Wü hopen, zoo zeide hg,
dat de onderhandelingen tusschen «te -
Japansche en de plaatselijke Fransche
autoriteiten in Indo-China zullén
worden voortgezet. Overigens hebben
de Fransch-Japansche onderhandelin
gen in Indo-China niets te maken met
de eischen van Thailand aan Frank
rijk tot teruggave van grondgebied als
prijs voor het feit, dat Thailand het
nonagressiepact met Frankrijk dat op
12 Juni gesloten is, heeft geratifi
ceerd.
Aan Tokio is officieel medegedeeld^
door den ministerpresident van Thai
land, dat Bangkok den terugkeer vac
de verloren gegane gebieden la
Fransch, Indo-China opeischt als voor
waarde voor de ratificatie van het
hohjigressiepart. Op de vraag of Japan
officieel belang stelt in deze irreden-
tische eischen van Thailand, ant
woordde de woordvoerder, dat de be
doelingen van Thailand niet bekend
maar dat dit zuiver een aanga-
is tusschen Thailand
Op het kaartje zijn de voornaamste stellingen (Sölloem, Sidi Barrani) langs
de Noord-Egyptische kust aangegeven, alsmede de karavaanwegen.
(Cartopnfitch bureau voor dé Wedert. Dabladpert)
Uit betrouwbare bron verluidt, aldus
een bericht uit New York, dat een
Britsche aankoopcommissie in de Ver
eenigde Staten vele vrachtschepen van
ongeveer 8006 ton tracht te koopen.
Volgens Associated Press wordtdé
groeiende Engelsche belangstelling
voor Amerikaaneche scheepsruimte
verklaard door de reusachtige scheeps-
verliezen die Engeland door de laatste
Duitsche luchtaanvallen heeft geleden.
rijn,
legenheid
Frankrijk.
Tegenspraak uit Vlekr-
Volgens mededeeling uit Vichy war
den de berichten van AmerikaanacSa
agentschappen, volgens welke de regen-
ring van Thailand van Frankrijk af
stand van een deel der provincie Laas
en het gebied van Angkor geëischt stat
hebben, in bevoegde Fransche kringsa
onjuist genoemd. Eenige gebiedsaf-
stand aan Thailand komt, aldus zeg!
men in deze kringen, niet in aanmer
king. Frankrijk en Thailand hebben op
12 Juni 1940 een niet-aanvalsverdrag
gesloten, dat van kracht zal worden aa
de uitwisseling der ratificatie-oorkoa-
den. Krachtens dat verdrag zal ma»
ook tot een nieuwe grensregeling aan
den mond van de Mekong komen. Een
reeks eilanden in dit gebied, die thans
deels Fransch, deels Siameesch zün, zal
opnieuw worden toegewezen.
ONDER INDRUK VAN HET
BOMBARDEMENT VAN LONDEN.
De Japansche autoriteiten hebben
plannen in studie genomen voor een
decentralisatie van Tokio, gezien cte
vernietiger.de uitwerking van da
Duitsche bomaanvallen op Londen.
Gisteren is een eerste vergadering
van deskundigen gehouden, waar»
besloten is de uitbreiding van Tokt#
als metropolis stop te zetten en de in
richtingen van industrie, bestuur en
onderwijs buiten de stad te versprei
den. Er zal een verbod worden uitge
vaardigd op een veplaatsing der plat
telandsbevolking naar de hoofdstad*,
terwjjl in Tokio wonende provin
cialen gedwongen zullen worden naar
hun landstreek terug te keeren.
VERKLARING VAN HANSSON.
In verband met de verkiezingen voor
de Tweede Kamer van den Zweed-
schen Rijksdag heeft de Zweedsche
ministerpresident, Hansson, in het dag
blad „Social Demokrat en"
verklaard: de uitslag van de verkiezua-
gen heeft mijn opvatting over een re
geert ng nt nationale ooncentratie, al*
zijnde de beste en rachtvaardigrte
vorm van een regeering, niet veran
derd.