DE VLOOT: D' IChurchïll verwacht ifef'l landingspoging én nog heviger luchtgevechten Engelands laatste reserve Woensdag is Sept. 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN Tien uur achtereen luchtalarm Het Kanaal geheel onder Duitsche contröle CH HlCUUt \J BUITENLAND Directeur F. TIETKR Postgiro «8400 Bur. Markt SI. Tel. SM» ms*m In de eerste helft van September 2000 dooden, waarvan viervijfde in ionden Volgent Amerlkaansche berichten zijn er 2000 gebouwen vernield, 3000 zwaar en 10.000 lloht beschadigd 1 Churchill heeft gistermiddag in het lagerhuis een verklaring afgelegd. Hij gaf toe, aldus het D. N. B., dat de opmarsch van het Italiaansche leger in Noord-Afrika voortduurde en dat de Britsche sol daten Solium hebben opgegeven. De ontwikkeling moet afgewacht worden. Churchill herhaalde daar na de reeds in zijn laatste toespraak in het Lager huis afgelegde verklaring, dat Engeland er op voor bereid moet zijn, dat de vijand een landingspoging zal ondernemen. De huidige Duitsche aanvallen concentreeren zich hoofdzakelijk op Londen. Voor de in de eerste helft van September geleden iverliezen, gaf Churchill de volgende cijfers: onge veer 2000 dooden en ongeveer8000 gewonden. Vier vijfde gedeelte hiervan is veroorzaakt door de aan vallen op Londen. Tenslotte zeide Churchill: Engeland moet erop voorbereid zjjn in de toekomst nog heviger lucht gevechten te zullen zien. De aangerichte schade. Mislukte Engelsche aan vallen op Duitsch gebied. Engeland verliest tal rijke kabelballons. Nachtelijke Duitsche aanvallen. De Londensche pers tegen de schuilkelder- politiek. Engelsche berichten over talrijke Duitsche bommen Aanhoudend luchtalarm. Zal dé vloot zich aan lucht- aanvallen durven wagen? Door Admiraal G. VON SCHOULTZ Zon op 7.20, onder 19.47. Maan op 20.27, onder 9.08. Men is verpakt te verdnit- teren van zonsondergang tot zonsopkomst. Lantaarns van voertuigen moeten uur na zonsonder- J gang ontstoken worden. De strijd aan de Egyptische grens. taoën ital -V W},v.s««k s L YB I L Y a ij c h t/W»Tuul - AZIË Militaire onveiligheid van de Philippynen. Japan-Indo China- Thailand. ENGELAND ENGELAND TRACHT VRACHT SCHEPEN TE KOOFEN. Plannen vöor decentra lisatie van Tokio. ZWEDEN De verkiezingen. S)r jMT§«Sr No. 2Mt» Volgens Amerika ansche berichten lijn in Londen 2000 gebouwen can allerlei soort vernield, 3000 awaar en 18.000 licht beschadigd. Ieder deel van de stad, soo wordt in deze berichten£e- segd, is getroffen. Het zwaarste zijn de haveninstallaties, alsmede de ia de haart van de haven liggende zaken wijk getroffen. Het spoorweg-, onder grondsdie spoorweg- en autobusver- keer is geÜtremd. De eieetrieiteits- en gastoevoer is tijdelijk gestaakt Het leven van lederen burger in deze stad van 8 millioen inwoners heen den in vloed van de jongste gebeurtenissen gevoeld, deels door het verlies van de vernielde arbeidsgelegenheid en op sijn minst door een gebrek aan slaap. Deze berichten van nentrale zijde staan in tegenstelling tot de stereotiepe opga ven van Churchill van „eenige schade", «enkele vernielingen" of „een aantal branden", aldus het D.NJB. Zij vormen een goede verklaring voor de verme nigvuldigde verliescijfers, die Churchill van het Duitsche luchtwapen opgeeft Alleenvliegende Britsche toestellen heb Hen in den afgeloopen dacht ge tracht, met gebruikmaking van de1 weersgesteldheid op groote hoogte bo ren Duitsch gebied door te dringen. Drie vliegtuigen'vlogen in Zuidooste lijke, twee in Zuidwestelijke richting. Nachtjagers, die zich reeds in de lucht bevonden, vielen do Engelschen aan. Zij haalden een toestel neer en dwon gen de andere terug te keeren, aldus het D.N.B. Zooals men onder de rubriek Bin- Genland kan leren zjjn er gisterèn I koven ons land verscheidene losge- i kabelballons waargenomen. Stockholms Tdingen is niet minder dan een zwerm slagen Engelsche versperringg it* door den sterken wind over en Zuidwest Zweden gedreven. ballons richtten door hun kabels e schade ami de boven grondsche spoorwegsterkstroomgeleidingen waardoor niet alleen onder- ngen In den stroomtoevoer, maar 5 vertraging in het treinverkeer ver- t werd. O.a. ia de hoofi geleiding van de rivier de Lagan ,op verscheidene punten gebroken en 'de Zuid-Zweedsche electriciteitsmaat- schappü heeft een groote colonne ar beiders uitgezonden om de schade te herstellen. Op enkele plaatsen hebben de sleepkabels ,van de versperrings ballons omheiningen van prikkeldraad meegenomen, die dan in de elec- trische leidingen bleven hangen. In omstreeks tien Zuid-Zweedsche steden zijn herhaaldelijk storingen in de stroomvoorziening opgetreden. Te Gotenburg werd zelfs het tramver keer gestagneerd^ Uit Malmoe wordt gemeld, dat de trein uit Gotenburg, die des avonds om acht uur moest aan komen, te middernacht nog niet bin nen was. Het zelfde biad verneemt uit Dene marken, dat de afgedreven Engelsche versperringsballons ook daar groote schade veroorzaakt hebben. Gisteren heeft men bovert Jutland 3S tot 40 Engel- he versperringsbal lons gezien, die over Fuenen en See- land verder dreven. De lange staal kabels die aan de ballons bevestigd zijn, hebben op vele plaatsen elec- trische leidingen en telefoondraden vernield en hier en daar gehouwen beschadigd. Zeven ballons zijn neer geschoten. Vannacht hebben de sirenes in Lon den weer herhaaldelijk voor aanval lende Duitsche gevechtsvliegtuigen gewaarschuwd, die hun bomi enlast met goed resultaat in alle belangrijke militaire doelen uitwierpen. In het havengebied ontstonden nieuwe groote branden, o.a. in Victoria-, de London- en de West-India docks, "handen ont stonden voorts in Bowstation en op het verkeersknooppunt van ThuiAen- road. Bü Gravesend en Tilbury wer den eenige vliegtuigen op den be- ganen grond vernield. De Britsche pers heeftyeen scherpe polemiek ingezet tegen déschullkelder- politiek van den minijter>an Biraien- landsch Zaken, Sir John Anderson. Anderson bad in een persgesprek met de Daily Mail verklaard, dat het geen zin had thans diepgelegen, groote schuilkelders te bouwen, want dat zou' te veel tijd eisehen en veel meer bouw materiaal dan voor het oogenblik hoe dan ook te verkrijgen is. De minister stelde in plaats daarvan voor, dat men zich met de kleine schuilplaatsen s vergenoegen, die men in Engeland nfcwr hem genoemd heeft en die in het Bast End van Londen volstrekt te kort ge- /schoten zijn. In een hoofdartikel bepaalt de Daily Mali zijn standpunt in dese aangelegenheid. Het blad valt Ander son scherp aan en verklaart, dat als de Londen aars .den nacht zouden moeten doorbrengen in deze kleine schuilplaat sen, die grootendeels slechts van ge golfd plaatijzer vervaardigd zijn, er meer Engelschen aan longontsteking zounden sterven dan aan de Dulüehc bommen ten offer vallen. Het blad eischt, dat alel kelders ter beschikking van het publiek gesteld borden en dat er terstond diepgelegen, welbesclierm- de, warme schuilkelders gebouwd wor den. De meeste andere Londensche krak ten hebben zich bij dezen eisch aange sloten en eveneens scherpe aanvallen op Anderson gedaan. Naar uit Reuterberichten vim hedenmorgen blijkt, is het gebied van Londen in den afgeloopen nacht r het doel van Duitsche Iuchtaan- en geweest. Reuter spreekt Van een „snelle opeenvolging" van de aanvallen en-het „uitwerpen van tal rijke licht ontplofbare bommen". Naar Reuter voorts toegeeft, is weer een .reeks industrieele objecten, die dehalve voor de oorlogseconomie van belang zijn, in den aanval betrokken. Zelfs wordt de vrees uitgesproken, dat het aantal slachtoffers grooter is dan in de laatste nachten. Uit een ander Reuterbéricht blijkt, aldus het D.N.B., hoe weinig het vuur van het Engelsche luchtafweergeschut in staat is om de Duitsche aanvallen doeltreffend af te slaan. Hierin wordt nl. gezegd, dat 's nachts „een stad alm de Noordwestkust" tot dusverre haar hevigsten luchtaanval „ondanks in tensief vuur van het luchtafweerge schut" beleefd heeft. weer vallei Vanochteo4Je.8.15 uur, is te het eerste luchtalarm gemaakt. Het tweede luchtalarm is vanmor gen om 9.20 uur gegeven, het derde om 10.38. Naar de Londensche radio bekend maakt, heeft het gebied van Londen van gisteravond acht uur tot vanmor gen zes uur luchtalarm gehad. kunaMWAam.wA'n»» E verovering van West-Europa heeft Duitschland in het bezit gesteld van de voornaamste plaatsen, vanwaar uit Enge land met succes kon worden aangeval len. Dergelijke punten ontbraken Duitschland in den wereldoorlog, die daardoor roet Duitschlands nederlaag eindigde. Maar niet in den wereldoor log, doch reeds vele eeuwen vroeger hebben zich in het Engelsche Kanaal juist de voornaamste gebeurtenissen in den zeeoorlog afgespeeld, die aan de verheffing van Groot-Brittannië tot wereldrijk voorafgingen. Hoezeer de wereldheerschappij en de beheersching der zeeën onafscheide lijk waren van elkaar, blijkt wel uit de woorden van den Engelschen zeevaar der Raleigh: „Wie.de zeeën beheerscht, beheerscht het zeeverkeer en daardoor den wereldhandel doch hem, die den wereldhandel beheerscht, behooren ook de rijkdommen der aarde en, met hen, de wereld zelf." Deze woorden en de gedachte, die er in opgesloten lag, hebben in de ge schiedenis der ontwikkeling van het kleine eilandenrijk haar bevestiging gevonden. Zeeheerschappij en zeever- keer hebben uit Engeland den heer der wereld gemaakt en het oorlogs- tooneel, waarop Engeland zijn groote veroveringen heeft bevochten, was voor het grootste deel het Engelsche Kanaal, aan welks anderen oever Ne derland, België en Frankrijk liggen. Deze wateren zijn thans het voornaam ste tooneel geworden, waarop zich de zeeoorlog tusschen Engeland en Duitschland afspeelt. Londen vormt het hart van Engeland. De door Duitschland gevolgde aan- valsmethoden, juist in deze smalle Wateren van het Kanaal, zijn buiten gewoon effectief. Hiervoor gebruikt Dutischland uitsluitend kleinere sche pen, zobals torpedojagers, duik- en snelbooten, mijnenleggers en kustbat- terijen en, last not least, zijn lucht vloot, die tegenwoordig bij eiken oor log de hoofdrol speelt. Wat men tot dusver met deze vloot en luchtvloot heeft bereikt, is alleen mogelijk gebleken, omdat het Engel sche Kanaal zoo smal is over een uitgestrektheid van 500 kilometer be draagt zijn breedte nauwelijks 100 kilometer en omdat de Duitschers aan zijn kusten verschillende sterk bevestigde steunpunten bezitten, als Calais, Cherbourg, Duinkerken, Oost ende enz. Daartegenover aan dé andere zijde van het Kabaal liggen de Engel- sche havens en eenigszins Noordelijker de monding van de Theems en Londen, welks haven alleen reeds 40 tot 50 van Engelands In- en uitvoer verwerkt EH6ASI IjSOLLOEM StMAt '••Slf* I \CYREUAICA \t j&j'A 1 „"rtMÊUÈoeÉ? iV k ^1 V OM Attitt. Ot KALau^cO TA t£ta»o •G'ZiW* in vredestijd. Zonder deze havens kan Engeland het ook nu allerminst stellen; en daarom is het genoodzaakt, de ge varen van d.en oorlog te trotseeren en te trachten, voortdurend een groot deel van zijn scheepvaart doer het Kanaal te loodsen. De koopvaarders varen na tuurlijk in convooi; doch ook de sterk ste bewaking is dikwijls niet voldoen de, zooals uit de voorvallen van deh laatsten tijd blijkt, om de Duitsche aan vallen te weerstaan. De Engelschen leggen natuurlijk mijnenvelden aan, doch deze warden in een oogwenk opgeruimd door de Duitsche kustbetterijen, de duikbooten gaan er onder door en de vliegtuigen vliegen er oVer heen. Nu blijft alléén nog de Engelsche slagvloot; deze zou misschien nog hulp kunnen brengen, als zij 'zich in de smalle wateren van het Kanaal waag de. Dat doet zij echter niet. Het risico is te groot, zooals de nauwelijks onder cijfers te brengen verliezen van de Engelsche vloot bij de ontruiming van Duinkerken bewezen hebben. Reeds toenmaals was een aanvang gemaakt met de verovering van de kusten van het Kanaal. Thans zijn de steunpunten die zij daar hebben gevonden, door de Duitschers in orde gebracht en verder ontwikkeld, zoodat eiken dag het van dien kant dreigende gevaar toeneemt. Dé vloot is Engelands reserve. Zijn slagvloot wenscht Engeland thans echter, nog meer dan dit het ge val was in den wereldoorlog, gereed te houden ingeval een directe aanval op het moederland wordt gewaagd.. Deze vloot is Engelands laatste reserve, die slechts in den uitersten nood door het Koninkrijk in het vuur wordt ge worpen. Doch is het dan niet te laat? Zullen da groote, betrekkelijk zwaar manoeuvreerbare schepen ten offer vallen aan de Stuka's, dUikbopten en snelbooten, die al dien tijd in het Ka naal op de loer hebben gelegen? Daar bij komt nog het succes van de Duit sche blokkade. Men moet reeds reke nen met het geheele veriies, of althans het verlies van het grootste deel van de Engelsche koopvaardijvloot, wat er nog van overgebleven is, is niet vol doende voor de instandhouding van het zeeverkeer en men vraagt zich af, wanneer Duitschland nu eens zal op houden met zijn „oorlog in het klein" en wanneer men een aanvang zal maken met den grooten aanval op En geland. Natuurlijk valt het niet te ontkennen dat Duitschland, Yelfs wanneer men de geheele Italiaansche vloot er nog bü telt, verre in de minderheid is, wan neer het zich met de Engelsche vloot zou moeten meten,rtfots de zware ver liezen, welke deze laatste heeft ge leden. Doch op deze bemerkingen kan men antwoorden: ondanks haar nume rieke zwakte heeft de Duitsche marine van het begin af de ieiding in handen genomen en zich met succes gekweten van groote takelt, zooals in Noorwegen. Het is volkomen duidelijk, dat Duitsch land ook in de beslissende eindphase juist datgene zal doen, wat met het oog op de tegenwoordige machtsverhoudin gen het voorzichtigste en het verstan digste is en in militairen zin het meest juiste. Ook de tegenwoordige oorlogvoering kan evengoed de nood zakelijke voorbereiding zjjn voor een grooten aanval, die dan met verrassen de snelheid wordt uitgevoerd, wanneer hij het minst wordt verwacht, als zelf- standige zeestrategie, die te zamen met de voortgezette, succesvolle werkzaam heid der duikbooten en de luchtstrüd- macht den tegenstander op de knieën dwingt. VER. STATEN MOETEN OORLOGSTUIG. De minister van Financiën van 4fe Phllippijnen heeft te Manilla «ma radiorede gehouden, waarin hij Se Vercenigde Staten uitnoodigde, dage het leveren van oorlogstuig een einde te maken aan „de militaire onveilig heid der eilanden, die een gevaar den Amerikaanschen vrede is". De handel der Philippünen Is i den oorlog gedesorganiseerd, zoodat de economische voorbereiding voor de on afhankelijkheid, die in 1946 een ftft zou worden, onmogelijk is. Onder dan omstandigheden aldus de minister, moeten de Vereenigde Staten nog min stens tien jaar de Philippijnen op ean- nomisch gebied steunen .zonder dat daarmede iets veranderd wordt aan den datum der onafhankelijkheid. DE SLAMKESCHE EISCHEN AAN FRANKRIJK. De woordvoerder van het Japan sche departement van Buitenlandsche Za ken heeft medegedeeld, dat de ton- stand in Fransch-Indo-Cchina onge wijzigd is. Wü hopen, zoo zeide hg, dat de onderhandelingen tusschen «te - Japansche en de plaatselijke Fransche autoriteiten in Indo-China zullén worden voortgezet. Overigens hebben de Fransch-Japansche onderhandelin gen in Indo-China niets te maken met de eischen van Thailand aan Frank rijk tot teruggave van grondgebied als prijs voor het feit, dat Thailand het nonagressiepact met Frankrijk dat op 12 Juni gesloten is, heeft geratifi ceerd. Aan Tokio is officieel medegedeeld^ door den ministerpresident van Thai land, dat Bangkok den terugkeer vac de verloren gegane gebieden la Fransch, Indo-China opeischt als voor waarde voor de ratificatie van het hohjigressiepart. Op de vraag of Japan officieel belang stelt in deze irreden- tische eischen van Thailand, ant woordde de woordvoerder, dat de be doelingen van Thailand niet bekend maar dat dit zuiver een aanga- is tusschen Thailand Op het kaartje zijn de voornaamste stellingen (Sölloem, Sidi Barrani) langs de Noord-Egyptische kust aangegeven, alsmede de karavaanwegen. (Cartopnfitch bureau voor dé Wedert. Dabladpert) Uit betrouwbare bron verluidt, aldus een bericht uit New York, dat een Britsche aankoopcommissie in de Ver eenigde Staten vele vrachtschepen van ongeveer 8006 ton tracht te koopen. Volgens Associated Press wordtdé groeiende Engelsche belangstelling voor Amerikaaneche scheepsruimte verklaard door de reusachtige scheeps- verliezen die Engeland door de laatste Duitsche luchtaanvallen heeft geleden. rijn, legenheid Frankrijk. Tegenspraak uit Vlekr- Volgens mededeeling uit Vichy war den de berichten van AmerikaanacSa agentschappen, volgens welke de regen- ring van Thailand van Frankrijk af stand van een deel der provincie Laas en het gebied van Angkor geëischt stat hebben, in bevoegde Fransche kringsa onjuist genoemd. Eenige gebiedsaf- stand aan Thailand komt, aldus zeg! men in deze kringen, niet in aanmer king. Frankrijk en Thailand hebben op 12 Juni 1940 een niet-aanvalsverdrag gesloten, dat van kracht zal worden aa de uitwisseling der ratificatie-oorkoa- den. Krachtens dat verdrag zal ma» ook tot een nieuwe grensregeling aan den mond van de Mekong komen. Een reeks eilanden in dit gebied, die thans deels Fransch, deels Siameesch zün, zal opnieuw worden toegewezen. ONDER INDRUK VAN HET BOMBARDEMENT VAN LONDEN. De Japansche autoriteiten hebben plannen in studie genomen voor een decentralisatie van Tokio, gezien cte vernietiger.de uitwerking van da Duitsche bomaanvallen op Londen. Gisteren is een eerste vergadering van deskundigen gehouden, waar» besloten is de uitbreiding van Tokt# als metropolis stop te zetten en de in richtingen van industrie, bestuur en onderwijs buiten de stad te versprei den. Er zal een verbod worden uitge vaardigd op een veplaatsing der plat telandsbevolking naar de hoofdstad*, terwjjl in Tokio wonende provin cialen gedwongen zullen worden naar hun landstreek terug te keeren. VERKLARING VAN HANSSON. In verband met de verkiezingen voor de Tweede Kamer van den Zweed- schen Rijksdag heeft de Zweedsche ministerpresident, Hansson, in het dag blad „Social Demokrat en" verklaard: de uitslag van de verkiezua- gen heeft mijn opvatting over een re geert ng nt nationale ooncentratie, al* zijnde de beste en rachtvaardigrte vorm van een regeering, niet veran derd.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1