Toen NAPbLEON irdag 21 Sept 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN Engeland wilde binnenvallen Onderscheiding voor den Rijkscommissaris. De opeet was goed Croote en Urine hanonneerbooten largang, No. 20432 85 ui i IJ -1 a beeld der wereld" noemt de L o k a 1 Egyptische betrek! w ww n |A#« i/Ain /J a A n z e i g e r de besprekingen in Rome staat tutschen bek Yvl lvM V U I I UC een documentaire bijdrage tot de ge- logs toestand. Mussi schiedenis der as en daarmede tot de plichting op zich gi I - l_ J gfesebiedenis van Europa en Afrika, toestand met de na |lI lgQ I IRuII Ook ditmaal zijn problemen van groot behouden. Daaruit belang en verre strekking behandeld, verbreken ven de Directeur V. T1ETER Postgiro 48400 Bur. Markt 31. Tel. 2745 Alle/ landingsmogelijkheden waren zorgvuldig nagegaan. Ervaren zeelie den wérden over dit punt geraad pleegd en drie "van de ontvangen raad gevingen .werden meer in het bijzon der overwogen. Men wilde tijdens het gunstige jaargetijde twee ot drie ge schikte dagen kiezen, óf gebruik ma ken van de Onmiddellijk op .de dag- en nachtevening volgende,, kalme i$ee, óf de ónderneming uitvoeren in dan loop van den winter, op een der vsïlr voor komende mistige dagen met kalme zee. Men voelde nog bet meeste voor de laatste methode. Op de slagvloot zou nog een tweede vlodt volgen, met de voor een groot leger noodzakelijke voorraden levens middelen, ammunitie, paarden, en oor logsmateriaal. Deze vloot zou moeten bestaan uit een duizendtal schepen, bestaande uit viss*herjvaartulgen en andere kleine schepen van acht tot twintig ton. Om de slag- en transport schepen vlug en zonder dat het opviel te kunnen bouwen, werden aan tal rijke rivieren werven opgericht, die niet hooger waren dan voor den ge- ringen diepgang der schepen noodig was. Dé actie zou worden uitgevoerd met* de vijftien honderd, tegelijkertijd gebouwde schepen in de bavens van het Kanaal. Alle* was reeds zoo ver-gevorderd, dat in de jaren 1803 en 1804 de troe pen ln de legerplaatsen en de schepen in de voor de inlading bestemde havens werden samengetrokken. In 1805 even wel zag keizer Napoleon af van het plan, dat was opgevat door consul Bo naparte. daar het hem niet mocht ge lukken,, de Britsche 'zeestrijdkrachten uit het Kanaal te verdrijven. Het ontbrak keizer Napoleon^ name lijk aan eenluchtvloot! HET „KRIEGSVERDIENSTKREUZ De Fiihrer heeft dei. Rijkscom missaris voor bat bezette Neder- landsche gebied, Rijksminister Seyss Inuart' ais erkenning voor zijn verdiensten voor de uitvoe ring van oorlogsopdrachten het Kriegsverdienstkreuz" eerste klasse verleend. treffende luchtbescherming kan re gelen. In andere Amerikaansche berich ten uit Londen wordt bet probleem van den slaap, als bijzonder, urgent aangeduid. Wanneer de Lon dense be bevolking geen voldoende mogelijk heid om te slapen krijgt, zal haar weerstandskracht seer spoedig ver dwenen zijn. eiLANO '/jOTMESHrt LOBBEN S VOORNAAMSTE DOKHAVENS 11 E ASTHAM BROM 't-: ïy»4 -CANNING wwpm tw—- ÏÖNDEN'S voornaamste POKHAt Deze 1508 schepen nu moesten zoo danig worden „ingevaren", dat zij te zamen konden manóeuvreeren. om het hoofd te bieden aan een eekader, wem- neer men dit tijdens den overtocht ont moeite en de landing uit te voeren aan de kust, die men toornt bereiken, als de vloed zijn hoogste punt had bereikt. dok, de West-Imlia en Londen dokken. In den nacht van 19 op 20 werden 4e Royal Albertdokken getroffen bij Silverto.wn. Op de gasfabriek van Bromley wer den voltreffers geplaatst, alsmede op het Woolwich Royal arsenaal. Cartografisch bureau voor „de Neder l. Dagbladpers) Beide kaarten geven een overzicht van de meest belangrijke .dokken en havenwerken van Londen. Het gelukte de Duitscbe luchtmacht boven deze strategische punten te konen en vele dezer havenwerken werden in den loop van drie dagen hevig tdt da lucht ge bombardeerd. Van 17 t/m. Septem ber werden o.a getroffen bet Victoria Met het oog hierop moest de trans port toot zoowel ia haar geheele in richting als ia haar formatié het karak ter dragen vaa en steeds op het leve-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1