Toen NAPbLEON
irdag 21 Sept 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA
EN OMSTREKEN
Engeland wilde binnenvallen
Onderscheiding voor
den Rijkscommissaris.
De opeet was goed
Croote en Urine
hanonneerbooten
largang, No. 20432 85
ui i IJ -1
a beeld der wereld" noemt de L o k a 1 Egyptische betrek!
w ww n |A#« i/Ain /J a A n z e i g e r de besprekingen in Rome staat tutschen bek
Yvl lvM V U I I UC een documentaire bijdrage tot de ge- logs toestand. Mussi
schiedenis der as en daarmede tot de plichting op zich gi
I - l_ J gfesebiedenis van Europa en Afrika, toestand met de na
|lI lgQ I IRuII Ook ditmaal zijn problemen van groot behouden. Daaruit
belang en verre strekking behandeld, verbreken ven de
Directeur V. T1ETER
Postgiro 48400
Bur. Markt 31. Tel. 2745
Alle/ landingsmogelijkheden waren
zorgvuldig nagegaan. Ervaren zeelie
den wérden over dit punt geraad
pleegd en drie "van de ontvangen raad
gevingen .werden meer in het bijzon
der overwogen. Men wilde tijdens het
gunstige jaargetijde twee ot drie ge
schikte dagen kiezen, óf gebruik ma
ken van de Onmiddellijk op .de dag- en
nachtevening volgende,, kalme i$ee, óf
de ónderneming uitvoeren in dan loop
van den winter, op een der vsïlr voor
komende mistige dagen met kalme
zee. Men voelde nog bet meeste voor
de laatste methode.
Op de slagvloot zou nog een tweede
vlodt volgen, met de voor een groot
leger noodzakelijke voorraden levens
middelen, ammunitie, paarden, en oor
logsmateriaal. Deze vloot zou moeten
bestaan uit een duizendtal schepen,
bestaande uit viss*herjvaartulgen en
andere kleine schepen van acht tot
twintig ton. Om de slag- en transport
schepen vlug en zonder dat het opviel
te kunnen bouwen, werden aan tal
rijke rivieren werven opgericht, die
niet hooger waren dan voor den ge-
ringen diepgang der schepen noodig
was. Dé actie zou worden uitgevoerd
met* de vijftien honderd, tegelijkertijd
gebouwde schepen in de bavens van
het Kanaal.
Alle* was reeds zoo ver-gevorderd,
dat in de jaren 1803 en 1804 de troe
pen ln de legerplaatsen en de schepen
in de voor de inlading bestemde havens
werden samengetrokken. In 1805 even
wel zag keizer Napoleon af van het
plan, dat was opgevat door consul Bo
naparte. daar het hem niet mocht ge
lukken,, de Britsche 'zeestrijdkrachten
uit het Kanaal te verdrijven.
Het ontbrak keizer Napoleon^ name
lijk aan eenluchtvloot!
HET „KRIEGSVERDIENSTKREUZ
De Fiihrer heeft dei. Rijkscom
missaris voor bat bezette Neder-
landsche gebied, Rijksminister
Seyss Inuart' ais erkenning voor
zijn verdiensten voor de uitvoe
ring van oorlogsopdrachten het
Kriegsverdienstkreuz" eerste klasse
verleend.
treffende luchtbescherming kan re
gelen.
In andere Amerikaansche berich
ten uit Londen wordt bet probleem
van den slaap, als bijzonder, urgent
aangeduid. Wanneer de Lon dense be
bevolking geen voldoende mogelijk
heid om te slapen krijgt, zal haar
weerstandskracht seer spoedig ver
dwenen zijn.
eiLANO
'/jOTMESHrt
LOBBEN S VOORNAAMSTE DOKHAVENS 11
E ASTHAM
BROM
't-: ïy»4
-CANNING
wwpm tw—-
ÏÖNDEN'S voornaamste POKHAt
Deze 1508 schepen nu moesten zoo
danig worden „ingevaren", dat zij te
zamen konden manóeuvreeren. om het
hoofd te bieden aan een eekader, wem-
neer men dit tijdens den overtocht ont
moeite en de landing uit te voeren aan
de kust, die men toornt bereiken, als
de vloed zijn hoogste punt had bereikt.
dok, de West-Imlia en Londen dokken.
In den nacht van 19 op 20 werden
4e Royal Albertdokken getroffen bij
Silverto.wn.
Op de gasfabriek van Bromley wer
den voltreffers geplaatst, alsmede op
het Woolwich Royal arsenaal.
Cartografisch bureau voor
„de Neder l. Dagbladpers)
Beide kaarten geven een overzicht
van de meest belangrijke .dokken en
havenwerken van Londen. Het gelukte
de Duitscbe luchtmacht boven deze
strategische punten te konen en vele
dezer havenwerken werden in den loop
van drie dagen hevig tdt da lucht ge
bombardeerd. Van 17 t/m. Septem
ber werden o.a getroffen bet Victoria
Met het oog hierop moest de trans
port toot zoowel ia haar geheele in
richting als ia haar formatié het karak
ter dragen vaa en steeds op het leve-