De strijd bij Dakar duurt voort H Gibraltar Het nachtelijk luchtalarm te Berlijn opnieuw gebom bardéercf woensdag 25 Sept 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN "Volgens berichten uit Vichy zijn twee Engelsche landingspogingen door de Franschen afgeslagen Eisch, dat Dakar hedenochtend moest worden overgegeven, afgewezen io*v ttkUUv Fransche represaille voor aanval op Dakar? De strijd duurt voort. Dagorder van admiraal Darlan. Verontwaardigde persstemmen. Fransche duikboot torpedeert Britschen kruiser. 7= Hoe komen de Engelschen boverv de Rijkshoofdstad? De Berlijner krijgt 75 gram. koffie Haven- en vestingwerken beschadigd Zeer aanzienlijke schade Engelsche médedeeling. ■e. 'J 19e Jaargang, No. 20435 Directeur F. Postgiro 48400 Bur. Markt 11. Tel 2748 Twee Landingspogingen, die de Engelschen gisterochtend vroeg bij Dakar met sterke strijdkrachten ondernamen, zijn, naar in bevoegde Fransche kringen in Vichy verluidt, door de kustbatterijen en de in Da kar gestationneerde Fransche troepen afgeslagen. De eerste landing werd ge probeerd in Rufisque, de eenige kilometers van Dakar gelegen kleine haven, zonder dat de Engelschen echter het land kon den bereiken. De tweede aanval werd eveneens door de Fran schen afgeslagen. Een Engel sche kruiser zou hierbij bescha digd zijn. Berichten uit Dakar komen in Vichy slechts zeer spaarzaam binnen. Daar er van het Fran sche radiostation in /Dakar sedert Maandagmiddag geen be richten meer zijn ontvangen, vermoedt men, dat dit station door de Engelschen is beschoten en vernield. Het ministerie van marine te Vichy heelt heden na midder nacht nieuwe berichten over den Engelschen aanval op Da kar gekregen. Maandag en Dinsdag zijn verscheidene lan dingspogingen verijdeld, of schoon zij door het vuur der Engelsche oorlogsschepen on dersteund werden, Engelsche vloot en luchtmacht werken samen. Drie Britsche bombarde mentsvliegtuigen zijn neerge- schoten, terwijl een Engelsche kruiser door brandbommen zwaar beschadigd is. De Brit sche commandant heelt den Franschen gouverneur een nieuw ultimatum doen toeko men, waarin, naar men zegt, geëischt wordt, dat Dakar uiter lijk hedenochtend wordt over gegeven. Dit ultimatum is afge wezen. Vartochtend werd gemeld: Bij het ministerie van Marine te Vichy zijn nadere berichten ontvangen over den Engelschen aanval op Dakar. Daaruit blijkt, dat Engel sche eenheden reeds Maandag middag verscheidene landingspo gingen hebben ondernomen en deze hebben herhaald tot laat in den nacht. De Fransche strijdkrachten heben deze pogingen met succes verijdeld. In den nacht op Dinsdag en Dinsdagochtend zijn de lan dingspogingen hervat, telkens ver gezeld van hevige bombardemen ten van het lange-afstandgeschut der Britsche vlootformaties. De aanvallen der Engelschen vormen een gecombineerde actie van vloot en marineluchtmacht. Drie Engel sche bommenwerpers zijn volgens deze berichten neergeschoten. Een Engelsche kruiser werd door een Fransch bombardementsvliegtuig zwaar getroffen. Uit Vichy wordt nader gemeld, dat de gevechtshandelingen voor Dakar zonder onderbreking voortduren. Volgens mededeeling van bevctegde zijde liggen in de haven van Dakar de 10.300 ton metende kruiser Georges I«vgues, twee torpedobootjagers en eenige duikbooten. De zes Britsche transportschepen voor Dakar hebben ongeveer 7000 man aan boord, die aan de landingspogingen hebben deelgeno men. De eerste aanval werd bij ver rassing ondernomen, onder bescher ming van een dichten mist, die de actie der Fransch^' yerkeraiingsvliegtuigen bemoeilijkte. Volgens berichten uit Algeciras zijn gistermiddag in de straat van Gibraltar 'n Engelsche kruiser, vier torpedoboot jagers en twee duikbooten gezien, die koers zetten naar den Atlantischen Oceaan. Men geloofl, da dez^ schepen zullen deelnemen aan de operaties te gen de Fransche koloniën. Telegram van Petaln aan commandant van Dakar. Volgens berichten uit Vichy heeft maarschalk Pétain aan den bevelheb ber te Dakar een telegram gezonden, waarin gezegd wordt, dat Frankrijk met vertrouwen het verzet tggen het verraad en den Britschen aanval volgt. Het moederland is trotsch op de hou ding van de in Dakar gelegen troepen. Naar uit Vichy wordt gemeld, heeft de minister van Marine, admiraal Dar lan, gisteren een dagorder voor de Fransche vloot uitgegeven, waarin het volgende wordt geaegd: Op 14 Juli heeft Churchill o pén lijk verklaard, dat de Britsche vloot nooit meer Fransche oorlogsschepen zou aanvallen. Evenzoo heeft De Gaulle zijn misleide troepen plechtig beloofd nooit meer de wapens tegen zijn vader land te zullen opnemen. Desondanks hebben de Engelschen .gesteund door De Gaulle, de koloniën van Frankrijk, in bet bijzonder Dakar, aangevallen, onder het voorwendsel deze te bescher men. In Dakar zijn uitsluitend Fran schen. Dakai^ wordt door niemand be dreigd. De Engelschen jagen dus, door te trachten zich van dezen sleutel tot het Zuidelijke deel van den Atlan tischen oceaan meester te maken, hun eigen belang na. De nieuwe Engelsche aanval loopt uit op de uithongering en vernietiging van Frankrijk, alsmede op de verminking van zijn imperium. De Fransche strijd krachten, te land, ter zee en in de lucht, hebben de landingspogingen af geslagen en zijn tot repressailles over gegaan. De regeering rekent met be trekking tot de verdediging van 't ko loniale rijk op de vloot? De Fransche ministerraad is in den loop van van middag bijeengekomen voor het bestu deeren van den toestand. „Communiqué" van De Gaulle. De Londensche radio heeft een zoo genaamd communique van den gewe zen Franschen generaal De Gaulle ver- spreid, aldus het D.N.B. Daarin wordt gezegd, dat de marine-autoriteiten van Dakar het vuur op afgezanten van De Gaulle geopend hbben. Een Engelsche landingspoging is opnieuw door de Fransche kustbatterijen verüdeld. Twee schepen van de vloot vanJDe Gaulle hebben zware schade opgelopen. Ook zijn er slachtoffers aan de zijde van De Gaulle te betreuren. Generaal De Gaulle heeft zich tengevolge van den tegenstand der Franschen teruggetrok ken. Omtrent den Britschen overval op het Fransche eskader te Dakar schrijft de Jour, da{ aan de misdadige geste van Dakar nog een reeks verschijnselen voorafgegaan waren. Twee dagen te voren was een uit Dakar vertrekkend Fransch konvooi door Engelsche vloot- strijdkrachten aangehouden en tot terugkeeren gedwongen. De Fransche oorlogsschepen hadden daarbij niet ge- schooten. Verwijzende naar de tragedie van Oran noemt de Deutsche Diplo- matisch-Politische Korres pon d e n z den Britschen aanslag op Fransche vlooteenheden in Dakar een eerkrenkend en verachtelijk drama, dat zich afspëfelt tusschen Engelschen en Franschen. Wederom, zoo schrijft de Korrespon- denz, zijn talrijke Franschen als slacht offer gevallen van Engelsche kogels en granaten. Wat de Britten betreft, die nu eenmaal gewend*iijn hun eigen vrienden te bedriegen en te verraden, ja, wanneer het hun óp eenigerlei wijze nuttig dunkt hen om te brengen, ziet deze nieuwe daad er nauwelijks ver wonderlijk uil Vooral smadelijk is in dit geval de rol van den oud-generaal De Gaulle, die na den overval van Oran gesproken liad over den „toorn en de smart", die men als Franschtpan moest gevoelen over het tot zinken brengen, vap de Fransch£,.schepen door de Engelschen. Ditmaal heeft De Gaulle self het sein gegeven voor het vuur, waardoor de in het wapenstil- standsverdrag aan zijn vaderland ge laten militaire strijdmacht en zijn het vaderland trouwgebleven landslieden te gronde gericht meesten worden. Dit optreden is in zijn volle laag hartigheid en eerloosheid bij een voor malig lid van een groot leger volko men onbegrijpelijk. Engeland, dat nooit gebrek heeft aan marionetten, pretendenten en andere strooipannen, heeft weer eens zijn van ouds lieproef- de tactiek om bij nederlagen, zij het ook ten koste van zijn vrienden, op zijn kosten te komen. Nu het belang rijke deelen van zijn oude bezit hegft afgestaan, spreekt het voor de Brit sche handelsmoraal van zeil. elders schadeloosstelling te gaan halen. De 'Fransche admiraliteit heeft gis teravond laat een communiqué uitge geven omtrent de gevechten, die sedert Maandag geleverd worden voor Dakar tusschen Britsche en Fransche zeestrijdkrachten. In dit communiqué wordt mede gedeeld, dat de in Dakar gestation neerde Fransche duikboot Persée in. den grond werd geboord' toen zij op het punt stond eert aanval op een En gelschen kruiser te ondernemen. Het grootste deel der bemanning van de duikboot kon worden gered. De En gelsche kruiser is bij den aanval door de duikboot nog getorpedeerd. 4 ^i.wa.\«Lwma.«aaam\vwy Zon op 7.32, onder 19.32. Maan op 1.02, onder 16.33. Men Is verplicht te verdnls- '4. teren van zonsondergang tot S zonsopkomst. Lantaarns van voertuigen j moeten uur na zonsonder- j J| - gang ontstoken worden. t Vaft onzen Berlijnschen correspondent ET is ons in de Friedrichstrasse overkomen. Pal bleven we staan voor de étalage van de „Hamburgsche Koffiebranderij". Waar om? Omdat daar iets buitengewoons te aanschouwen viel: een rood koperen kom, tot aan den rand vol met.,., echte koffieboonenDaarboven stond op een karton met dikjce letters de vraag: „Heeft u zich reeds aangemeld?" Iets dergelijks hebben we sedert onheuglijke tijden dat wil zeggen sedert korthet uitbreken van den oorlog niet meer te zien gekregen. Niet meer te zien en niet meer te smaken. Want de distributie van koffie, thee en cacao duurde maar een week of wat en toen was de voorrraad klaar blijkelijk uitgeput. Sedert dien moesten we gaan wennen "aan „Duitsche koffie", dat wil zeggen een mengsel van rogge, gerst en mout. En wanneer een mensch niet heeft, \yaar hij van houdt, dan moet hij maar zien te houden van wat hij heeftDe beteekenis van deze spreuk begint men in tijd van oorlog aan den lijve te ervaren. Wij hebben de „Fügsamkeit" van het Duitsche volk speciaal van de Duitsche vrouw in dezen leeren bewonderen. Koff.^ was immers te allen tijde in heel Duitsch land een dringende behoefte en koffie met of zonder room en suiker werd doorihet zwakkere geslacht minstens in djpnzelfdert omvang, gedronken als doo/ de mannen, het bier Maar toen véfn officieele zijde eenmaal bekend gemaakt werd, dat men zich tot nader order met „Duitsche koffie" zou moe- teft vergenoegen, hoorde men nauwe lijks mokken en de meegaandheid der vrouwen heeft daarbij ongetwijfeld den doorslag gegeven. 75 gram koffie. Maar 'plotseling schijnt er te dien opzichte een wending ten goede in getreden te zijn. Begin October zal er per persoon aan hen, die zich bijtijds bij hun kruidenier daartoe lieten in schrijven, 75 'gram koffie verstrekt worden. Dat is weliswaar nog geen ons en men kan er geen vrienden of ken nissen op uitniodigen, maar ook in dezen geldt de oude spreuk: zuinigheid en vlijt bouw huizen als kasteelen Geloof maar, dat er met dat eerste zakje echte „Bohnenkaffee" gewoekerd zal worden en dat de vreugde alom groot zal zijn I Men brengt deze ver rassing van overheidswege in verband Ébet wat men Adolf Hitier bij de officieele opening van het werk der Winterhulp in het Sportpalast Jheeft hooren zeggen. Persoonlijk zoo hoor den we, hem (verklaren kan hij 'tbest zonder koffie stellen, maar hij ergerde zich over het feit, dat zijn volk dezen lievelingsdrank door den oorlog ont houden blijft. Hieraan schijnt voors hands een einde gekomen te zijn, want naar verluidt zal tot nader order iedere maand eenzelfde kwantum „Bohoen kaffee" aan de bevolking van de Rijks hoofdstad verstrekt worden. Op zichzelf lijkt dit wellicht geen bijkomstigheid, maar we zouden over dit -thema niet zoo uitweiden, wanneer het niet voor de burger lijke samenleving van grooter be lang was dan men oppervlakkig gezien geneigd is te denken. Vrij plotseling zijn we namelijk ook te Berlijn aan den lijve gaan onder vinden, dat de oorlog althans in Europa zijn laatste stadium be reikt heeft. Sedert eenige weken dienen wij iederen nacht met luchtalarm rekening 'te houden. Dat wil zeggen: tusschen elven en éénen begint de sirene te loeien en zijn We verplicht, ons hals over kop aan te kleeden om toevlucht in den naasten schuilkelder te zoeken 1 Aanvankelijk zag de zaak er niet al te ernstig uit» en liet Rijksmaarschalk Hermann Goering zelfs meedeelen, dat luchtalarm nog niet wilde zeggen, Sat men met een bombardement moest rekenen. Men behoefde zijn schuil kelder pas op te zoeken, wanneer de schijnwerperss uit den nacht een dag maakten, wanneer het afweer geschut begon te kraken en het ,ge ruisch der motoren de komst van den vijand aankondigde. Maar weldra werd deze kalmeerende verklaring door een nieuwe verorde ning achterhaald en hebben wij ons streng aan de voorschriften te houden, welke graaf Helldorf, de president der Berlijnsche politie, heeft uitgevaardigd. Het sluitingsuur vervroegd. En om de zaak kracht bij te zetten, is het officieele sluitingsuur voor alle Uit I.s Line* wordt gemeld: V. n hglf twaalf af is Gibraltar gisterochtend door talrijke vlieg tuigen, wier nationaliteit njet vastgesteld kon worden, hoewel het volgens algenteene opvatting om Franschd toestellen ging, in opeenvolgende golven hevig ge bombardeerd. Van La Linea uit kon toen waar nemen, dat een Engelsch oorlogs schip in de haven van Gibraltar, als mede enkele koopvaardijschepen en kleinere vaartuigen, getroffen wer den. De Engelsche luchtafweer open de een hevig vuur, dat zonder- "uit werking bleef. Do bommen der aanvallers vielen op werven, reparatiewerkplaatsen, haveninstallaties en het centrum van de stad en veroorzaakten talrijke branden. De Spaansche autoriteiten hebben de grer.s van Gibraltar gesloten. De bewoners van La Linea, die het bom- bardement van Gibraltar op straat en op de daken der huizen gadesloegen, moesten, zich binnenshuis terugtrek ken, omdat de scherven der granaten van het Engelsche luchtafw'eergeschut op Spaahsch gebied neerkletterden. Het bombardement van Gibraltar houdt voor het oogenblik nog aan, naar uit Algeciras verluidt. GIBRALTAR Het bombardement van Gibraltar heeft gitseren geduurd tot 15 uur 30. De schade is zeer aanzienlijk, aange zien de aanvallende vliegtuigen met dekking van wolken laag konden vliegen en hun bommen goed konden plaatsen. Geconstateerd werd, dat bommen insloegen op het vliegveld Puerto de la Tierra in de nabijheid van de infanteriekazernes en in een gieterij naast de kazernes, waar tal rijke arbeiders aan het werk waren. Het aantal slachtoffers is niet bekend. Treffers werden voorts geplaatst op.de dokken van het arsenaal, waar groote rookzuilen en brandhaarden konden worden waargenomen, de pier der ad- miralteit, waar een. Engelsche kruiser voor anker lag, de pier voor póst- schepen tusschen',Gibraltar en Alge ciras, benevens een ijzeren tralie werk aan de grens van la Linea, In Ceuta zijn Dinsdagmiddag twee es kaders Fransche vliegers ter sterkte van zes toestellen elk waargenomen. Zij kwam uit Fransch-Marokko en begaven zich in de richting van Gi braltar. Kort daarop kon een - krach tig bombardement gehoord wórden, dat tot 14 uur duurde. Na het bom bardement keerden de vliegtuigen om 19 uur 30 via Ceuta naar Fransch- Marokko Aerug. De Engelsche militaire autoriteiten in Gibraltar bevestigen' volgens Hen Reuterbericht, dat Dinsdag ^bommen op Gibraltar zijn geworpen door vliegtuigen van Fransche typen. Er zijn een aantai dooden en gewonden gevallen, terwijl ontploffingschade en branden' ,zijn ontstaan. Het lucht alarm heeft vier uur en vijf minuten geduurd. I openbare lokalen in Groot-Berlijn thans van 1 uur sedert eenige dagen plotseling tot 11 uur vervroegd! Berlijn is zoodoende een brave en soliede provinciestad geworden 1 Voor de restaurateurs is dat natuur lijk een zware strop en voor de Stamgasten, die zonder een bepaald aantal halve liters bier en de noodige borrels de voorgeschreven „Betsch- were niet kunnen halen, minstens evenzeer, maar och, hun aantal was de laatste weken al beangstigend klém ge worden, want de angst voor nacht alarm had de overgroote meerderheid der bevolking reeds op andere gedach ten gebracht. Men is er al tamelijk vast mee gaan rekenen, .dat de nacht niet zonder onderbreking zal ver- loopen en geschied zulks bü uitzonde ring wél, dan is de vreugde den volgen, den ochtend bij het ontwaken des te grooterVooral op Zaterdagavond hoort men algemeen d-e vraag stellen: „Zouden ze komen?" Hetgeen vol komen begrijpelijk is, want dan wil immers iedereen uitslapen van een week vol zwaren arbeid en spanning. Of men.aan gene zijde van het Kanaal met dezen wensch rekening houdt, weten wij niet, maar wel is het frappant, dat we tot dusver juist dien nacht voor ongewenscht* bezoek ge spaard gebleven zijn. Hoe komen de Engelschen boven Berlijn? „Hoe is het mogelijk, dat de Engel schen ondanks het sterke afweerge schut tot boven het centrum van Berlijn weten door te dringen?" Deze vraag is alleszins begrijpelijk, want sedert het uitbreken van den strijd_ mocht er boven de stad ook door Duitsche piloten niet meer gevlogep worden en men hield het voor vrijwel ondenkbaar, dat de vijandelijke lucht macht tot zoover van haar uitgangs- punt zou doordringen. Men gaf ons op deze vraag van bevoegde zijde de vol gende uiteenzetting: „Iedereen weel dat het den Engelschen piloten tot dus ver alleen nog ,maar 's nachts en dan op enorme hoogte gelukt is, de Rijks hoofdstad te bereiken. Het ging dan meestal om slechts een paar toestellen, die tot de buitenwijken der stad waren gekomen, want zoowel het luchtdoel geschut als de actieve jachtvliegtuigen zorgden er in de meeste gevallen bij tijds voor, dat de vijandelijke aanvaller van richting moest veranderen. Voorts moet er aan gedacht worden, dat de Engelscheh zich met hun toestellen op enorme hoogte bevinden en <fht zij met een gemiddelde snelheid van 300 tot 400 kilometer per uur een heelen weg hebben af te leggen, voor zij het voor oogen gestelde doel kunnen bereiken. De Duitsche „Flakartillerie" is in de eerste plaats een verdedigingswapen en heeft dus tot taak, de vijandelijke machines bijtijds tot ommekeer te dwingen, ze op groote hoogte te hou den en het doelloos neerwerpen van brandbommen 'te verhinderen. Het voornaamste doel is dus niet zooals men vaak hoort zeggen ds vijandelijke machines naar beneden te halen, want dat zou ongetwijfeld zijn mee en zijn tegen hebben. Slaagt men er in, de machine van den tegenstan der te raken, dan wil het onder de ge geven omstandigheden al heel wat zeggen, wanneer deze zijn uitgangspunt niet meer kan bereiken en onderiggg, binnen of buiten het vijandelijk ge bied, tot een noodlanding wordt ge dwongen. Het is voor een belangrijk deel aan de activiteit van het lucht doelgeschut toe te schrijven, dat het klakkeloos neergooien van 'brand bommen boven Berlijn heel wat min der schade heeft (aSy||ericht dan men aanvankelijk in het buitenland hoorde beweren." Voor ons, buitenlandsche journalis ten, bestaat er iederen nachl onmid; dellijk na den een of anderen lucht aanval, gele'genheid, om per auto naar de stadswijken te rijden, waar ver woestingen zijn aangericht en waar slachtoffers gevallen zijn. Erg aantrek kelijk zijn zulke inspectietochten hiel want in geval van brand of bij het aanschouwen van puinhoopen en bet snel wegdragen van gewonde men- schen stelt men zich telkens opnieuw de* vraag: „Moest het dan werkelijk zoover komen?" Ras later, als ook weer deze oorlog achter ons ligt en we van bevoegde zijde te hooren krijgen, wat er in werkelijkheid gedaan werd, om een nieuw bloedbad te verhinderen en wat ten slotte dan toch den doorslag tot een nieuwen oorlog heeft gegeven, zullen we bij machte zijn, op deze al leszins 'begrijpelijk# vraag een af doend antwoord te geven. (Nadruk verboden). I 1 -

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1