EN OMSTREKEN
VOOR GOUDA
Kapitein de Graaf vertelt
Wat schuilt er achter
Dakar
i ion ut Httuui
j
De beschieting van de L. A.Z. 11
Strijd om den toegang tot
de MiddellandscKe Zee
Donderdag 26 Sept. 1940 NJJ
79e Jaargang, No. 20436
Drie salvo's werden op het Roode
Kruisschip gelost - Tot overmaat
van ramp sloeg de reddingboot om
Moedig gedrag van den machinist Groeneveld
Roode kruisverlichting
helpt niet
s.o.s.
Een moedig machinist
i Zon op 7.34, onder 19.30.
A Maan op 1.40, onder 17.11.
i Men is verplicht te verdnis-
j teren van zoasondergacg tot
j zonsopkomst
f Lantaarns van voertuigen r
J moeten uur na zonsonder- j
L4 gang ontstoken worden.
GÖEN AARDAPPEL.
DISTRIBUTIE.
Aankoopen dienen
normaal te blijven.
Verboden gebied
tusschen 10 en 4 uur.
Engelsche vliegtuig
bemanning gevangen.
BUITENLAND
SCANDINAVIË
NIEUW NOORSCH
BESTUUR INGESTELD
ENGELAND
HET BOMBARDEMENT
VAN GIBRALTAR.
Arsenaal heeft ernstig
geleden.
men
Directeur F. TJETER
Postgiro 48400
Bur. Msrkt 31. Tel 2743
Omtrent de beschieting van de
L.A.Z. II verneemt het A.N.P., dat epi
onderhoud had met den commandant,
kapitein De Graaf, die uit Rotterdam
afkomstig ia, het volgende:
In den nacht van 22 op 23 Septem
ber zoo begon kapitein de Graaf
bevond ik mil met de L.A.Z. 11 op 51
graden 56 minuten Noorderbreedte en
3 graden 31 minuten Oosterlengte, d.i.
ongeveer 15 zeemijlen bewesten Goe-
ret.
De nacht was helder en het schip
lag in het licht van de maan. De wind
kracht was 6 en onze ÏÉoers Oost-
Noord-Ooat.
Om drie uur 's nachts zagen wij
oranje-roode lichlkogels in de lucht. Zij
werden in de richting van ons schip
afgevuurd.
Hierop deed ik direct de Roode Kruif-
llchten ontsteken. Ook gaf ik signalen
op de stoomfluit. Natuurlijk "dachten
wü, dat meq aan boord'van h|t andere
schip nu wel zou weten, dat wij vol
komen onschuldig waren en dat ons
vaartuig een Roode Kruisschip was.
Tot onzen grooten schrik echter
loste de oorlogsbodem eenige se-
conden later een salvo. De projec
tielen fcwamen voor ons schip- in
het water terecht. Direct daarop
volgde een "tweede salvo en dezen
keer vielen da granaten achter ons
vaartuig in het water. Het derde
salvo, dat onmiddellijk na het fwee-
de werd afgevuurd, sloeg mid
scheeps in en beschadigde niet
glleen het dek, maar veroorzaakte
éen ketelexplosie, terwijl tot over
maat van ramp het roer buiten
werking werd gesteld. Ook de
scheepsverf ching viel uit.
Onder deze omstandigheden besloot
lk. dat wij het schip onmiddellijk zou
den Verlaten. Ik gaf opdracht de stuur
boord-sloep te strijken. Bij* het vierer.
van de sloep, dat in volslagen duister
nis moest gebeuren, is door onbeken
de oorzaak de voorste takel uitgehikt,
waardoor de geheele bemanning het
meerendeel der equipage was in de
sloep gegaan in het water viel. De
sloeg sloeg vol water en het zag er
voor ons allen niet best„uit.
Aan boord bevond zich eehter nog
de eerste machinist Groeneveld. Deze
dappere behield zijn tegenwoordigheid
van geest en wierp ons ,eeu vanglijn
toe, waardoor wij de sloep, waarjtan
wij oas hadden vastgegrepen, langszij
van het schip kohden brengeo. Op deze
wijze slaagden wij erin, weer aan boord
van ,het schip te komen.
hield onmiddellijk appel en nam
de toestqnd van het schip op.
De beschieing van het schip zoo
ging de kapitein verder' had onge
veer 10 minuten geduurd. De aanval
lende oorlogsbodem was door niemand
J<Aan ons verkend. Alleen het mondings-
vuur hadden we kunnen waarnemer-
Een granaat was aan bakboordzijde
in het dek ingeslagen en had groote
schade in
k ingeslagen
de kopluis
:r aangericht.
en in de pro
viandkamer aangericht. Andere treffers
hadden een ketel vernietigd, waar
door zich heete stoom over het ge
heele schip verspreidde, terwijl verder
door den eersten stoomdruk kolen en
gruis aan dek waren geslingerd. Een
andej- projectiel had het stuurgerei vol
kom*! onbruikbaar gemaakt. Teuge-
voigeyan de ravage in het ketelruim
had <ft tremmer C. Hermsen zware
brandwonden gekregen, waaraan hij,
zooalz bekend ia, eenige uren later is
bezweken. Ook de tweede machinist
W. A. Cassee, die zich tijden! den aan
val in de machinekamer bevond, was
met brandwonden overdekt, evenals
ten slotte de tweede stuurman M. van
Duyn, die in het logies, dat naast het
ketelruim ia gelegen, uitrustte.
Bij het omslaan van de reddingboot
waren zes opvarenden in de diepte
verdwenen. Het was hun althank niet
gelukt de vanglijn te grijpen of zich
aan de sloep vast te houden. Het wa
ren de tweede machinist J. Maarse-
veen, de matrozen D. Rood, M. L,
Grutterswijk en W. van Leeuwen en
de stokers J. W. Koster en A. Sweers.
Pogingen, om hen te redden werden
zeer bemoeilijkt doordat het schip vol
komen onmanoeuvreerbaar was. Zij
hadden dan ook helaas geen resultaat.
Direct heb ik verbinding met radio-
Scheveningen gezocht ert spoedig ge
kregen. Ik vroeg onmiddellijk hulp,
Omstreeks 10 uur Maandag
ochtend verscheen boven het schip
een landvliegtuig. Het v;as geen
Duitsch .toestel. Dit vliegtuig cir
kelde oc^tn hoogte van circa 200
meter driemaal rond het schip. De
vlieger seinde met een morselamp
de-letter P, waarip ik het interna
tionale noodsein N.C. heesch en
bovendien een tweede roode kruis-
vlag. Ook gaf ik eenige malen met
een Nedinscolamp „S.O.S." en
tenslotte het woord „position" om te
kennen te geven, dat ik mijn posi
tie wenschte te bepalen. Hierop
seinde de vlieger „can't help you",
waarna hij in Westelijks richting
verdween.
Later het was inmiddels 11 uur
geworden naderden eenige Duit-
sche watervliegtuigen, die voortdurend
in onze nabijheid zijn gebleven. Naar
ik later hoorde zóo vertelde kapi
tein de Graaf had 'een dezer vlieg
tuigen een dokter aan booro, maar
vinwege den hoogen golfslag durfde
de piloot niet op hét water ne,er te
strijken.,'s Middags om 3 uur kwam
het L.A.Z.-schip 6 langszij, dat een half.
uur later een sleepverbinding tot stand
bracht en ons in de richting vsn Hoek
van Holland versleepte. Twee uren
later naderde een Duitsch marinevaar-
tuig, dat een dokter en een verpleger
efgaf, die zich onmiddellijk met de
verzorging vsn de gewonden bezig
hielden. Het schip nam het .sleepen
van de L.A.Z. 46 over en breekt ons
om 8 uur 's avonds te Hoek van Hol
land binnen. Een half eerder had de
dokter het overlijden vsn den trem-
mer Hermsen gemeld.
Kapitein de Graaf was vol lof ovet
het moedige gedrag en het beleidvol
optreden van den eer»te-machinist D.
Groeneveld. Onder levensgevaarlij ae
omstandigheden en terwijl de rnderen
zich reeds ih de reddingboot, begaven,
daalde hij af in het ketelruim, waar
Hermsen zich bevond en dat vol heete
stoom stond. Hij drong door tot de
plaats, waar de tremmer met zware
brandwonden overdekt lag en bracht
hem aan dek. Helaas mocht deze dap
pere daad niet meer helpen. Voorts
was het Groeneveld, die de verbinding
met de omgeslagen reddingboot tot
stand bracht, waardoor vele opvaren
den, die anders zeker zouden zijn om
gekomen, konden worden gered. Ten
slotte was het weer Groeneveld, die
alle zorgen besteedde aan de eerste
hulp der gewondne. Op bijzonder lof,
waardige wijze heeft- hij deze slacht
offers bijgestaan. 1
Kapitein de Graaf was door het zeer
betreurenswaardig incident, dat zest
zeker een loffe overval genoemd moet
worden, allerminst verslagen, Hij houdt
van de zee, waarop hij reeds 35 jaar
heeft rondgezwalkt en van hét irensch-
lievende werk, dat in deze oorlogs
dagen op zee verricht kan worden. Hij
verzekerde dan ook oprecht, dat hij,
evenals zijn bemanning, ook ae drie
gewonden, die in het gemeentezieken
huis-te 's-tJravenhage zijn opgenomen
en die het gelukkig goed maken, zoo
spoedig mogelijk mét de gerepareerde
„L.A.Z, IT of met een ander Roode
Kruis vaartuig opnieuw zal £aan Uit
varen.
smvuvxwiKwwmwtmwt
DOOR ALARMEERENDE GERUCH
TEN WORDT DE HANDEL
ONTWRICHT.
Het Rtjksbnreah voor de voedsel
voorziening in oorlogstijd deelt het
volgende mede:
Het is gebleken, dat ondanks de
herhaalde geruststellende mededee-
lingen door de overheid inzake de
aardappelvoondenkig gedaan, er
toch weer steeds opnieuw ongerust
heid bij de bevolking ontstaat.
Er wordt daarom nogmaals met
nadruk verklaard, dat de overheid
volstrekt geen plannen he£ft om tot
distributie van aardappelen over te
gaan.
Inmiddels heeft deze ongerustheid
belangrijke nadeelen ten gevolge. Door
de groote vraag van het publiek wordt
die handel ernstig ontwricht en kan af
en toe in sommige plaatsen niet dage
lijks voldoende aan de vraag worden
voldaan. Dit heeft dan weer toenemen
de ongerustheid bij de bevolking ten
gevolge. Verder worden op het oogen-
blik door particulieren op onoordeel
kundige wijze en op volstrekt onge
schikte plaatsen aardappelen opgesla
gen. Het gevaar is zeer groot, dat een
groot deel van deze voorraden kal be
derven. Hierdoor worden niet; alleen
de eigenaren van deze aardappelen be
nadeeld, maar bovendien zou op den
langen duur de aardappelpositief ten
gevolge hiervan veel ongunstiger kun
nen worden.
Het publiek wtAdt daarom nogmaals-
met nadruk verzocht, niet meer aard
appelen op te doen dan voor geregeld
gebruik noodig i».
Inmiddels worden door de overheid
maatregelen voorbereid om een bij
voortduring gftede aardappelvoorzie
ning te waarborgen. Het afleveren van
aardappelen door de telers en het-ver-
handeien van aardappelen wordt on
der toezicht gesteld van de Nederland-
sche akkerbouw-centrale en de pro
vinciale voedselcommissarissen. Dit
toezicht dient om onder alle omstan
digheden, ook bij eventueele grootei
vervoersmogelijkheden, de consumptie
in het géheele land voortdurend tegen
redelijke prijzen van de noodige aard
appelen te kunnen voorzien. Daarom
ook worden <je voorraden in de buurt
van de groote steden vastgelegd.
In afwachting van deze regeling,
welke zeer binnenkort in werking zal
treden, is inmiddels door de Nederland-
sche akkerbouw-centrale bepaald, dat
met ingang van heden o.a. het afleve
ren door telers van sLe soorten aard
appelen uit de Haarlemmermeerpolder,
de IJpolders, de Wijkenneer-, Spaarn-
dammer. en Houtrakpolders van het
eiland IJsselmonde en het vasteland
van Zuid-Holland is verboden. Deze
maatregel is uitsluitend genomen om
een einde te maken aan de wilde jacht
naar aardappelen^ welke de inwoners
van Amsterdam ën Rotterdam sinds
enkele dagen in de omgeving van die
steden' hielden. Inmiddels zal voortdu
rend gezorgd worden voor ruimen aan
voer van aardappelen van elders haar
dé groote steden. De overheid ver
trouwt, dat het publiek zoo verstandig
zal zijn, de aankoopen tot normalen
omvang te beperken. Mocht dit niet
het geval blijkeft te zün, dan zal de
aflevering aan particulieren noodge
dwongen worden beperkt, terwijl des
noods de-voorraden van particulieren
in beslag zullen worden genomen.
VERORDENING BETREFFENDE
UITBREIDING.
Het heden verschenen Verordenin
genblad bevat een verordening van
den Rijkscommissaris voor het bezette
Nederlandsche gebied betreffende uit
breiding dér verkeersbeperkingen.
Hierin is o.m. bepaald, dat artikel 1,
lid 1, van de verordening no. 128/1340
van den Rijkscommissaris voor het
bezette Nederlandsche gebied als volgt
moet luiden:
„Het is tot nader order aan hen, die
niet de Duitsche nationaliteit bezitten,
verboden zich tusschen 22 uur en 4 uur
in de openlucht op te houden in de
navolgende gebieden: Op de Wadden
eilanden alsmede in de kuststrook van
het bezette Nederlandsche gebied, die
zich uitstrekt tot aan de lijn, loopende
van Den Helder langs het Noordhol-
landseh kana?l en vervolgen» over. komst wacht i* wordende reorgae
De spanning tusschen Engeland
en Frankrijk is opnieuw gestegen.
De capitulate van Frankrijk be-
teekent, dat tot nu toe veilige
steunpunten in de Middellandsche
Zee, voor Engeland thans onveilig
zijn geworden.
Het plotseling verbeteren der
betrekkingen tusschen Frankrijk en
Japan, kan mede" gezien worden
als een gevolg vat) de Britsche
houding. Frankrijk wil niet langer
in het Oosten de Britsche belangen
dekken.
De spanning tusschen Engeland en
Frankrijk, dadelijk na het sluiten van
den Duitsch-Franschen wapenstilstand,
heeft toen al de wereld verbaasd. Het
is geen fraai schouwspel wanneer de
vroegere bondgenoot zonder eenigen
vorm van proces den zwaar getroffen
medestrijder in den rug aanvalt en dan
nog wel, nadat er van te voren te wei
nig steun aan dien strijdmakker was
verleend. Het is weliswaar begrijpelijk
en een algemeen erkend feit, dat in de
internationale pplitiek gelijk elders
in de wereld het eigenbelang den
boventoon voert, maar eem.zekere rem
van fatsoen ,en medebegrip had men
toch tusschen twee, naar het uiterlijk
steeds zoo nauwe bondgenooten mogen
verwachten.
De Aanval op Dakar aan de Afri
kaan ssSe kust nu, heeft de verhouding
tusschin Londen en Parijs tot een
hoogtepunt van spanning doen stijgen,
dat niet ver meet van openlijken oorlog
verwijderd is. Het zou licht den indruk
kunnen wekken, dat het hier een ge
val van spijt en onberedeneerde woede
betrof, in het bijzonder uitgaande van
den Franschen generaal de Gaulle, die
door zijn eigen regeering uit zijn ambt
is ontzet.
Echter: „There's method in this mad
ness"; deze landingspoging aan de
Atlantische kust van Noord-Afrika
heeft wel degelijk een diepe beteekenis.
Zjj is ingegeven door Vrees voor de
ontwikkeling der Spaansche politiek.
Wij hebben al eens eerder uiteengezet,
dat de toegang tot de Middellandsche
Zee ernstig bedreigd wordt, nu Spanje
nauwer toenadering zoekt tot de lan
den van de spil en opnieuw met kracht
den eisch tot teruggave van Gibraltar
stelt. Een Engelsche landing aan de
Westkust van Noord-Afrika, zou de
mogelijkheid openen Tanger en Ceuta
van 't Zuiden uit om te trekken en te
bedreigen en aldus den toegang tot de
Middellandsche Zee te blijven behcer-
schen. Het verlies van den Franschen
bondgenoot beteekent voor Engeland,
dat verschillende van de tot nu toe
als zeker beschouwde steunpunten in
de Middellandsche Zee onveilig zijn
geworden.
Dat men den aanval heeft laten uit
voeren door den Franschen generaal
de Gaulle en zijn aanhangers, is
alleen geschied, om er een schijn van
wettigheid aan te geven en te kunnen
verklaren, dat de „wettige" Fransche
regeering Dakar zal beschermen tegen
het bewind van Vichjr".
Dat overigens de Fransche regeering
en de Fransche vloot zich zoo hard
nekkig en eensgezind tegen den vroe-
geren bondgenoot verdedigen kan
eenerzijds een gevolg zijn van ver
ontwaardiging over den Britschen
aanval in den rug, maar bewijst ook
wel, dat het bondgenootschap met En
geland nooit zoo diep in het volk heeft
geleefd, als sommige Fransche krin
gen (de „die-hards" als Reyr.aud b.v.)
wel hebben willen doen gelooven. Hier
wreekt zich weer de breuk in de
Fransche politiek; een minderheid in
de regeerende kringen heeft steeds na
München geijverd voor een samengaan
met Engeland en is er tenslotte in ge
slaagd de meer jegens Duitschland
verzoeningsgezinde kringen (Laval,
zelfs Daladier) op den achtergrond te
dringen. Maar in het volk leefde deze
politiek nooit.
Frankrijk en Japan
Opvallend in verband met den
'Britschen aanval op Dakar 'én de
Fransche represailles tegen Gibraltar,
is ook het feit, dat de spanning welke
tusschen Frankrijk en Japan ontstond
aan de grens van Fransch Indo-Chifta,
plotseling is'afgenomen en de gevech
ten, waarbij reeds een honderdtal
drioden aan beide zijden ^.waren ge
vallen, zijn gestaakt. De werkelijke
beteekenis van deze gebeurtenissen in
het licht van den strijd die Japan
thans in Oost-Azië te voeren heeft,
zuilen wij nog we] eens nader bezien,
maar het is niet te gewaagd in het
verbeteren der betrekkingen tusschen
Frankrijk en Japan een gevolg te zien
van den Britschen aanval, welke En
geland in zekeren zin tot gemeen-
schappelüken- vijand van beide lan
den hei;ft gemaakt.
In ieder geval zal Frankrijk er op
dit oogenblik weinig voor gevdelen
ook in Oost-Azië als schild te dienen
voor den Britschen bondgenoot, die het
in het Westen in den rug aanvalt.
De verdere ontwikkeling van de
Britsch-Fransche verhouding kan met
belangstelling tegemoet wordt gezien
en kan van invloed* zijn op het verdere
verloop van den oorlog.
Alkmaar, Uitgeest, Beverwijk, Veisen,
Santpoort, Haarlem, Heemstede, jBen
nebroek, langs de Oostelijke grens van
de provincie Zuid-Holland, tot waar
deze de grens van de provincie Noord-
Brabant ontmpet, langs de Noordelijke
grens van de provincie Noord-Brabant
tot aan de spoorbaan van Hedel naar
's-Hertogenbosch, vervolgens langs
deze spoorbaan over 's-Hertogenbosch
Boxtel-Eindhoven-Valkenswaard tot
aan de Nederlandsch-Bélgische grens
cn crvDÏgtms langs Je XaderUu ir.':
Belgische grers tot aan de zee".
Deze verord"! ng treedt in werking
op den dag har afkondiging.
Van Invoegde zijde wordt mede-'
gedeeld: Door de activiteit van de
Wassenaarsche politie is het gelukt in
den loop van den avond van den
25sten September drie leden van de
bemanning van het in den morgen
van 21 September te Leidschendam
neergekomen vliegtuigen gevangen te
nemen.
In den loop van den daaropvolgen-
den nacht werden te Voorschoten nog
twee leden der bemanning gearres
teerd. Allen zijn aan de Duitsche mili
taire autoriteiten overgeleverd.
„NASJONAL SAMLING" KRIJGT DE
LEIDING.
Politieke partijen opgeheven.
In een radiorede over de nieuwe po
litieke organisatie in Noorwegen
de Rijkscommissaris, Terboven, mede
gedeeld, dat staatsraden benoemd zijn,
die met ingang van heden de leiding
der Noorsche regeeringsaangelegenhe-
den op zich genomen hebben.
In zijn rede zeide Terboven, dat met
de capitulatie vin het Noorsche leger
en de vlucht van den koning en de re-
geering-Nygaardsvold naar Londen
voor het Noorsche volk een volkomen
n euwe politieke toestand is ontstaan.
Uit kringen der oude. partijen had hem
't verzoek bereikt, dat; hü zou toestem-
ihen in onderhandelingen over een po
litieke reorganisatie op grond van da
werkelijkheid.
Hü heef» daarby kunnen uitgaan van
het feit, dit 4e oude partijen het Noor
sche volk in een ongekende politieke,
economische en geestelüke afhankelijk
heid van de Engelsche politiek hebben
gebracht, terwijl de organisatie des
„Nasjonal Samling" van den aanvang
af openlijk en eerlük heeft gepleit voor
een samengaan met het Duitsche volk.
Daarom moet aan deze organisatie oaR
de politieke leiding van het land wor
den opgedragen. Niettemin heeft hij in
de door de oud# partijen gevraagde
onderhandelingen toegestemd, Vooral
om in het belang van 't Noorsche votk
niet bij voorbaat de mogelijkheid at ta
snijden dat de overgang tot de nieuw#
inzichten een uiterlijken vorm zou
krijgen, zoodat de veranderipg zich
gemakkelijker zou kunnen voltrek Kon.
De onderhandelingen met de oude
partijen moesten Dinsdag echter wor
den afgebroken, omdat daarbij gepre.
beerd werd, den partijen door juri-'
dische manoeuvres beslissenden in
vloed op den rijksraad te verschaffen.
De gevolgen, voortvloeiende lïit
dezen toestand zijn:
1. Het koninklijk huis heett voor
al, nu de twee-derden meerderheid
van het Storting zelf het reeds heeft
afgeschreven geen politieke betee
kenis meer en zal niet naar Noorwegen
terugkeeren.
2. Hetzelfde geldt voor de eveneena
geëmigreerde regeering-Nygaardsvold.
3. Tengevolge hiervan is iedere
actie in den zin of ten gunste van het
koninklijk huis of van de gevluchte
regeermg natuurlijk verboden.
4. De werkzaamheden van den be
stuursraad zijn geëindigd.
5. De oude politieke partijen zijn
vandaag ontbonden. Bijzonderheden
worden nog bekend gemaakt.
6. Nieuwe aaneensluiting voor poli
tieke actie van eenigerlei aard wordt
niet geduld.
tenslotte zeide de Rijkscommissarist
„Als steeds ben ik bereid, met alle
deelen van het Noorsche volk kame
raadschappelijk samen te werken en
met alle kracht mede te werken aan
den herbouw van het Noorsche be
drijfsleven. Il» ben er ook van over
tuigd, dat Noorwegen een groote toe*
nisatie van Europa. Van een ding
poet het Noorsche volk zich echter
bewust zijn. Voor een toekomstige na
tional e Noorsche oplossing, die het
herwinnen van vrijheid en zelfstandig,
heid in groote mate mogelijk maakt,
bestaat nog slechts de weg over de
„Nasjonal Samling". Het is thans een
binnenlandsche aangelegenheid van het
Noorsche volk, een beslissing te ne-
men."
Te Madrid^Ohtvangen berichten be
vestigen, dat het bombardement van
Gibraltar door Fransche vliegtuigen
zware schade heeft veroorzaakt. Voor
al ernstig heeft het arsenaal geleden,
dat door drie bommen werd getrof
fen. De archiefafdeeling van het ars»,
naai is geheel vernield. Voorts is de
ingenieurskazerne een puinhoop ge
worden, waarbij talrijke slachtoffer»
vielen onder de militairen. Een to-
taal aantal der verliezen staat nog niet
vast. In de haven zijn een stoomschip
van de admiraliteit en twee hulp
schepen in brand gestoken. Een hulp
schip zonk. Het totale aantal der
bommen, die op .het land vielen,
wordt opgegeven als 70. terwi.il er 40
in zee zouden zün gevallen Ook het
gevangenenkamp Windmill Hill werd
volgens de berichten door twee obm-
getroffen. Een bom van 100 k g.
viel naast het regeeringsgebouw, een
tweede in de nabijheid van het Trafal-
gar-kerkhof, waar een diep gat in den
grond werd geslagen, zoodat het ver
keer gestremd werd. Voorts kwamen
bommen neer op pieren, dokinstella-
ties en goederendepots. Een vlieg
tuig beschoot de batterijen afweerge
schut met machinegeweren en
maakte slachtoffers ónder de bedie.
nende manschappen. Drie bommen
vielen in het stadscentrum in de Ko
ningsstraat en vernielden verscheide
ne gebouwen. Men spreekt van acht
tien dooden onder de burgerbe
volking. Het schijnt echter, dat de
slachtoffers bü de militairen veel tal
rijker zijn. Twee leden der beman
ning van een neergeschoten vliegtuig
verdronken, een werd gevangen ee
nomen en naar Gibraltar gebracht. Da
civiele gouverneur van Gibraltar
heeft bepaald, dat de gedwongen eva
cuatie moet worden voortgezet. Tiert
sleepbooten en andere kleine Engel
sche schepen vluchtten uit Gibraltar
naar da haven van Algériras, óm het
bombardement te ontwijken.