["5sssrassr
s
s
s!
blad
L"ftS3sS
ffUPI1AHD
1-,trrns
BINNENLAND
MARKTBERICHTEN
F.
BturtbotftRZICHT.
ss.
-v-ti
iR 1940
DONDERDAG 31 OCTOBER 194C
I BOUW
IWS
w
ICHTEN
I". i .—vechten.
ivallen en
'j
ïSSXif5« kSSuS?
AZIË
De «li'
in
órdening
t-Azië.
IALIË
pmarich in Griekenland
voortgezet.
geltche luchtafweer-
twijen gaan slijten.
CREMATIE
IR J. E. F. DE KOK.
Zeer groote belang
stelling op Westerveld.
De invloed van den oorlog
op onze scheepvaart.
EFFECTENBEURS
AMSTERDAM
rë
AANDEHLEN.
$8.
SP
X*
r
3*
m.
ACTIEVE
«SU
FONDSEN.
3*
Sï
VA* KKt,
"i« b«t
tot
TAALTJS.
Haag werkten"
«e jongédami
collag,
dagen re.
|tate uit bi»,
l tier gulden.
verloren en
de politic,
-J *U 20 gul.
i deed *H wèl
nan het'
mmtaiuür 200-
J gulden had
had de tien
.ling van een
[het meisje uit
Be, waarmede
h tien gul.
nedekl.
IN AKKER.
I.C. A.) EN
IVCENTRALE
ÏOCCTÏN
de Voedsel.
Jl .deelt mede,
I doeltreffende
■levering van
Iedere provin.
Westelijke aan.
Kkérbouwpro.
Be provincie*,
«Jijke tarwe-
I, is deze on
een provin.
akkerbouw-,
ijl in de
nte, 'Over.
poord-Holland
ciale inkoop
organisatie is
federlandsche
Er de provin-
reeaoi,eei en,
rbouwprodue-
kienten gevolge
psche inkoop-
ouwproducten
dezer een-
ficiale voedsel,
pemen.
fit
S.39 AVRO.
C.ÏS Omroep*
I reportage of grae
Iwsberichten ANP
I Wy beginnen d«»
V lü G r am ofcKMOj-
P iberichten ANP.
J8J»-4L4*
ifchten. 12.15 Gn»
■ten Dultsch. 12«
richten ANP.
ichten EngelschJ.
15 Berichten »W
J Economische ba*
I 6.00 Gr a mof oen-
i Engelsch).
i sluiting.
V
IN OVER D*.
LING IN
>ND.
deeling Sociale
scomm issariaat
|s een indruk te
oogenbiik van
tewerkstelling
het Duitache
lep en wel de
ks uitzendingen
,er den social®1
Jiland werkende
|un achtergeble-
Ide practijk van
bemiddeling van
I bezoek aan "C
trbeidsbeurs ge-
■dingen zt!"1®*
I Donderdag1"1
gember en DinS-
BQ, telkens 0,0
INDSCHE GROEN
MARKTEN-
jat meldt ons:
te Hamburg 43 Wj
llo«n*S
uaeRBERtCHT
VAN HtMN
J, iieMndh _nvaHen
op Londen
f vMgèk'if/ militaire doelen in
Itslaisirv11!r,,t-Engeland- wenden
W* lïjR£ gelukte het vooral
^^Vliegtuigindustrie^een
a?bi.urt van Sufheid eh
F.«t "ï.mp imstig te*Wh«dl-
I km ten Westen van
W'tJK etn vliegtuig door
W"5 koopvaardijschip van
fRe" XirKen. In den loop van
Fm. Sweden ef verscheidene
*2 flwwol vtrloopende lucht-
r11 D. nachtrluke verseldioas-
rw'JtoiSand «erden lt> ver-
Aan beide
Theetns konden in de
L bavepcomplezen ontplof-
branden worden waargerto-
K^^rt» werden havens aan de
E^ltkurf <n bewapenings-
53&n-En?cland vooral in
ÈSw »P weceevoUe wijzp gebom-
t'wtlliketorpedomoiorbooten pro-
weder de kost van
rdeaJïi te raderen. Marine-artil-
vernietigd te
La. ysétduigen vlogen ook van-
j. Westellik- prens'eti'e-
B! «n tiet Duitsche ri>k én wierpen
Lr en daar bommen, die echter .on
Venen veld vielen en daarbii s echts
wrnWfcn-
,n, ïpand verloor pis'ere" dertien
L<d<t<0PTl WBÓTVPn 11 lucht.
Lf.t'»n en een dw 'onhtdo»lnrtil-
Ee Vijf eigen toestellen worden
mkt.
NIEUW DIPLOMATIEK OFFENSIEF
VAN KONOTE.
In de voorgeschreven nieuwe politiek
yereenkornstig de &iïerll)ke veronde-
uig meent de Kokoemin Sjirn-
b'o e n een nieuw diplomatiek oïfen-
sief te zien van prins Konoje tot rege
ling van het Ctrineeacbe-conllict en tot
pitVoering van de nieuwe ordening in
Oost-Azie. Het blad hecht groote be-
teekenis aan een onderhoud van Konoje
met den uit Nanking teruggekeerden
specialen afgezant generaalAbe. Het
voornaamste onderwerp Van bespre
king zou geweest zijn de regeling van
de diplomatieke betrekkingen tusschen
Japan en Nanking-China, en het vraag
stuk van den afloop der Chineesehit1
kwestie. Men constateerMtlat Tsjoeng-
king nog altijd op de hulp van Enge
land en Amerika rekent en-den hope-
Ioozen tegenstind1 voortzet De'houding
van Japan tegenover Nanking zal een
Inieuwe ontwikkeling der betrekkingen
tusschen Japan en China doen ont
staan. waardoor aan Tsjartg Kai Sjek
een nieuwen zwaren slag wordt toege
bracht. Voorts kan Japan de vijandige
houding van Engeland en Amerika in
de kwestie van N e d e r 1 a n dsc h-
I n d i niet langer dulden. Ook hier
zou, wanneer de minister van Handel
Kobajasji, die1 heden hier Uit Batavia
terugkeert, verslag heeft uitgebracht,
een dienovereenkomstig optreden van
Konoje verwacht kunnen worden.
r.rnFFBVPICHT
VAN HEDEN
AANVAL IN OOST-AFRIKA
APOrtl ACiEN.
njn weermachtsbericht no. 146
jkt het Italiaaasche hoofdkwartier
t vollende bekend:
lOnzt troepen zetten hun opmarseh
ldenEpirus (Griekenland) voort en
•reikten op verschillende punten de
pier de Kalamas. De ongunstige
Mrsoastandigheden en het opont-
jsd veroorzaakt door den terugtrek-
aden vijand vertraagden de bewe-
kg van onze troepen niet. In weerwil,
het slechte weder en van het
vtjandelijke afweergeschut,
lardeerde Cr,Ze luchtmacht de*ha-
i van Patras, waarbij vijandelijke
(hepen, die met troepen geiaden wa-
i, letrofen' werden. Voorts bombar-
rde onze luchtmacht de .basis van
.alto, GriekEche troepenbarakken
aan de pas van Metrovon, alkmede
langrijke astallaties en knooppunten
i wegen in het dal van de Kalamas.
vijandelijk vliegtuig werd door
mejagere aangevallen en omiaagge-
"kiten. Een van onze machines is
tt teruggekeerd.
I In Oost-Afrika werd een aanval van
i gemethaniseerdc vijande'ijke af-
i'ing ter hoogte van Gadurta (grens
konvat met vejliezen Voor den
Rnd atges'.agen. Aan onze zijde ifer-
f'11®0 verliezen geleden. Vijarjde-
|ke v.tegiuiger. wierpen bommen op
Lugh-Fcrrandi. Keren
i Berbera, waarbij in totaal vijf per-
Hen gedood en zestien gewond wer-
en, var, wie dertien onder de inland-
®e bevolking. Andere vijandelijke
«vaiien op El Oeak en Sardo ver-
iSS* feen schade en maakten
htoftea
G^L-v)
f^liH AAWALLEN OP LONDEN,
HuKïool en de midlands.
voBtenijag hing Woens-
Uiteten uit Enge-
ieh>tóvW "indhn, toen de eerste
PMds2ÏLUnvaifal °P de Britsche
Nbtèschrt 80n.flen- T>e batterijen af-
Wbhen h,un
Fn„ ,li'ane'1 ofschoon d
vuur weer
de aanvallen-
1her"r ït.,r'ic'11Jles 'n de meeste,ge-
I DoaiW. le,hfe' n'et te
H^?2fc?tend werd
Kheel niet te zien waren,
aasvïf ®end werd de nachtê-
hch- SLF ®en Engelsch radio-
dc' 'el genoemd, vooral
'*raapht nachtelijke uren vóór
kc.t- j 1 "e" geheelen nacht
?CSW'ui a denaars weer door-
k,3;e. -^ 'Ikelders onder het
TVWdreun
van het
ontploffende
afweer-
kits! ""f o»lles veiiig'f
"Wt "'"oniiTOiae bommen.
WihuiJL f.?anbreken van den
gegeven
düfl^de aangerichte scnade,..zi|n
Rbche ,oj Seen berichfeh van
UnH„ irtvangen„d3aar' niet
sieu» wer.fk klaarblijkc-
aan«j?«llen, ook een
»a si ln Noordoost-En-
ZÜytgësteld aan felle
balg»,. '!vo!]pn Bovendien
001 hiina j^bfaebe berichten Li-
luck. n geheelen nacht
fftükc 5va en doorstaan
f, drrr plaatsen in de
w?* fobrieVc1" de Midlands kzijn
I «i in *jn ""el bommen W-
LïM^jeri.Engetahd is Vet
P|aa t?en gekomen lot
7*k lv„ van vijandelijke
.Vzlt-hten ,,i?tsIten üjd moesten,
«fw«rhH Vonden, de Lon-
1 v°or aPMf/Uen, waarschijn-
Jdtn, ij V'lfde maal, vervan-
y^daTd vertelt in de Brit-
^ëitseti. ,<loor de voort-
m"-: luchtaanvallen de
versleten zijn,
a vervangen moes-
In het crematorium Westerveld werd
hedenmiddag het stoffelijk overschot
verascht van ir J. E. F. de Kok, ëirec-
teur-generaal.jvan de. Koninklijke.
Nadat vanmorgen.een kleiSe treffen
de plechtigheid plaats vond voor het
hoofdkantoor aan de Carel v. Byiandt-
laan te 's-Gravenhage, waar, namars
het geheele personeel een krans aan
den lijkwagen werd gehecht, zette de
stoet zich m beweging naar Westerveld.
^rMar cJ 1 pr,Trr>,r»
auto's, waarin hadden plaats' genomen
familie van den heer DeKok,, de voor
zitter van den raad van commissarissen
jhr H. Loudon; commissarissen van de
maatschappij, mr A. Philips, mr D.
Crena de Iongh, prof. ir J. Klopper en
ir W. H. van Leeuwen, voorti naaste
medewerkers van den overleden direc
teur-generaal en de heer Schmidt
Crans. instructeur van de N.L.S., die
den beer De Kok op zijn verschillenoe
groote vliegreizen vergezeld heefL
Op Westerveld.
Op Westerveld bestond zeer groote
belangstelling. Twee extra-treinen, een
uit Amsterdam, en een uit Den Haag,
brachten velen aan, die den overledene
de laatste eer wilden bewijzen, terwijl
"s met de normale treinen en ook
mei auto's nog velen te Westerveld
aankwamen.
Aanwezig waren talrijke persoonlijk
heden uit de petroleumwereld, prof.
dr H. I. Waterman van ds Technische
Hoogeschool, jhr ir C. E. W. van Pan-
huys namens hel Instituut van Inge
nieurs, gep...vice-admiraal*L. J. Quant,
voorzitter van het Instituut Voor
zwegvliegen, de leden van. den Raad
van Bestuur der K.L.M., prof., mr dr
G. W. J. Bruins, directeur van "het
•Cleanng-ins'.ituut en dr M. H. Damme,
directeur-generaal van de P.T.T.
Voorts waren er: de heer H. 'Ch. E.
van Ede van der Pa's, directeur van
den Luchtvaartdienst, als vertegen
woordiger van den secretaris-generaal
van het departement van Waterstaat,
A.' Piesman en H. Martin namens de
K.LiM., prof. dr J. A. A. Mekel uit
Delft, ir J. W. H„ Lambach namens de
vliegtuiger.fabriek Fokker, mr R. J. H.
Patijn, voorzitter van, de commissie
voor aardoiieaangelegenhedcn, jhr mr
O. E. W. Six. secretaris-generaal van
'iet departement van Koloniën, prof.
ir C. J. van Nieuwenburg. rector-
magnificus van de Technische Hooge
school, prof. dr H. B. Dorgelo, secre
taris van dén senaat van de Technische
Hoogeschool.
Ih de aula bespeelde de organist
van de groote kerk .te Haarlem, de
heer George Robert het orgel. Het
geheele podium was bedekt niet een
groote bloemenschat en tientaliën
kran.-en. Vele belangstellenden moes
ten zich met een staanplaats tevredep,
str'len.
Jhr ir H. Loudon, presidmif'com-
missaris. constateerde dat de
heer de Kok voor d chëmisch-tech
nische ziide van het bedrijf steeds een
zeer open oog hepff gehad en wanneer
ons concern, wat betreft de research
aan de smjs'staat, dan is dit grooten-
deels aart zijn invloed te dankten.
D:-' Kok was een energiek man en
tJsSrenbovru een buitengewoon syni-
'patfiie^e figuur, eerlijk erivre-htvaar-
d;g. Het personeel dat onder hem
werkte, droeg hem dan ook on han
den. i Qpk door zijn Engelsche col-
lega's'Mrd hij bijzonder gewaardeerd,
hetgeerr voor den aleemeenen gang
van ons groote bedrijf een zeer be
langrijke factor jiyas.
Intusschen was de gezondheidstoe
stand van de Kok de laatste jaren niet
bijzonder goed. Zijn geestkracht was
echter van dien aard, dat,hij .toch nog
met aile krrebt en energie zich van
zijn zware taak wist te kwijten.
De Kok i-as iemand, die zeer terug
getrokken leefde. Zijn groote lief
hebberij was de vliegsport, waarin hij
zich zeer snel wist te bekwamen en de
vereisehte brevets wist machtig te
worden. Zijn groote tochten naer Ne-
derlandsch-Indië ,en Zuid-Afrika zijn
ons allen bekend.
Als voorzitter vrn de Néderlnndsehe
vereeniging voor de luchtvaart en van
den Raad van Bestuur Van de IC.L.M.,
van het Fokkerfonds en heb hmhtver-
dedigingsfonds, heeft de Kok onle^en-
zeggeljjk voor de ontwikkeling van de
vliegsport in Nedertand zeer veel ge-
dpdïi.
Toen de bezett.ng van ons land een
gewijrigden toestond veroorzaakte,
heeft de Kok een zear moeilijken tyd
doorgemaakt en ofschoon zijn gezond-
iieidstoestond aeiiteruit ging, heeft hij
toch nog belangrijke regeliitgeA weten
te treffen, waardoor de belangen van
het personeel zooveel mogelijk werden
behartigd.' k.
In Juli moest hij op advies van püjn
geneeshepren in het Roode Kruis-zie-
kenhuis worden opgenomen, waar hij
tot diep leedwezen fan allen, die met
hem gewerkt hebben en hem gekend
hebben,* op 28" October ia overleden.
Voor het groote concern, waarvan
hij de leiding had, is zijn heengaan
een zeer ernstig verlies. Wij, zijn col
lega's zijn diep getroffen door dit ver
scheiden en het personeel betreurt
den gevierden leider, die steeds voor
hun belangen optrad.
Wij begrijpen hoe groot het verlies
ook zijn moet voor de naaste familie
leden naar wie onze oprechte sympa
thie uitgaat.
LEDENVERGADERING CENTRAAL
BUREAU VÓÓR RIJN- EN BINNEN
VAART.
Te 's-Gravenhage is de jaarlijksche
algemeene ledenvergadering van het
Centraai Bureau voor de Rijn- en
Binnenvaart gehouden. Aan de door
den voorzitter, den heer J. Roelofs Azn,
uitgesproken jaarrede ontleenen wij:
In de eerste 8 maanden van 1939 valt
nog in zekere mate een verbetering te
constateeren. De invoer via 4pn
Nieuwen Waterweg, de doorvoer daar
bij inbegrepen," steeg van 17,5 millioen
ton in de eerste 8 maanden van 1938
tot 19 millioen ton in dezelfde periode
van 1939. De uitvoer via den Niguwen
'Waterweg daalde echter in dezelfde
periode ec-nigszins, nl. van 12,7 millioen
ton in 1938 tot 12,1 millioen ton in 1939.
Het bovenstaande beeld veranderde
uiteraard volledig in September. Ten
gevolge van den oorlog daalde de in
voer via 'deh Nieuwen Waterweg, de
doorvöer daarbij inbegrepen, van ruim
10 millioen ton in de periode van Sep
tember tot en met December in 1938 tot
ruim 3 rrtil-Uden ton in hetzelfde tijd
vak van 1939. In mindere mate werd
de uitvoer in deze periode getroffen. In
het laatste kwartaal van 1939 daalde de
export vergeleken bij 1938 van 6,5
millioen ton tot 3 millioen ton.
De inwaartsehe doorvoer onderging
de sterkste daling, ni. van 7 millioen
ton in het la-te kwartaal van 1938 tot
nog góen m' '59.176) tón in 1939.
tJt uWkj^at «voel uaalue uit
5 milMen tor. in 1938 tot 2 millioen
ton JiP939,
Deze achteruitgang bleef zich in
1940 voortzetten. Ook de uitvoer van de
kolentrar.sporten moest worden beëin-.
digd, waarvan de Rotterdamsehe haven
de gevolgen ondervond. Uiteraard on
derging de Rijnvaart in hevige mate
de gevolgen van den oorlog. De slapte
in de Rijnvaart bewerkte een terug
slag in de binnenvaart. Vooral groote
schepen ondervonden den druk van het
feit, dat veel Rijnschepen, daar zij on
voldoende emplooi vonden in de Rijn
vaart, zich bij de bevrachtingscommis-
sie's aanmelden om in aanmerking te
komen voor vervoer binnen de lands
grenzen. Voor de kleine schepen trad
een geringe verbetering in door de re
quisite van vrachtauto's voor het
leger.
Het aantal leden heeft zich uitgebreid
tot 106 reederijen.
In deze jaarvergadering trad de heer
J. Roelofs Azn, in verband met statu
taire bepalingen als zoodanig niet her
kiesbaar. als voorzitter van het Cen
traal Bureau af. Tot voorzitter werd
benoemd de heer J. W. Vlielander
Hein, tot vice-voorzitter de heer D. H.
de Haan.
I
DELFTSCHE GROENTEN VEILING.
30 Oct Bloemkool le «ft. 6.80—10.50. idem
2e srt. 2.506.10, komkommers «groen) lu
srt. 5.0C—9^0,v alles per 100 stuks; roode kool
3.10—4AO. savoye kool 2.705.20, groene koe,
2.3C—-5.00, alles, «er 100 kg: salade le srt. 1.0C
1 80. per ICO stukt; stoofsla 3-00—4.80 pe
100 kg; andijvie 100—1.50 per 100 stuks:
Andijvie 2.032 40: prei 3 0tK-6;30. beide pér
100 kg; selderij 1.00—2.40 dlr 100 bos; spi
nazie 4 00—11.00. postelein f.308.80. boeren
kool 2.00—5.00. fetskprincessen. 30.00—38.0".
stamprineesser. 28 00—33.00. énijboonen HM
—34.00. Duitsche priaeessèn 20.00—2800.
pronkboonen 4.006.80, spruiten 12.0018.00
uien 5.005 40. bïauwe druiven 18.0040 00.
tomaten 7.00—17.00. alle» per 100 kg; meloe
nen ananas 6 0015.00" per 100 stuks.
DELFTSCHE VEEMARKT.
31 Oelcber. Aanvoer 3 paarden. 296 run
deren. 6 vette kalveren. 90 nuchtère kalveren.
216 moger» varken». 449 biggen'. 52 schapen
of Jammeren. 12 geiten of bokken.
Prtfzen: paarden 160^350, kalf koeien 180—
3.40. vfrckceien 106—203. magere varkens 12
-y56?>*Jlig!ren 6—11. vette lammeren 26—40.
•géiten bokken 28. per stuk.
DELFTSCHE FLUIM VEEM ABKT.
31 October. Kippen OJO*-1.40, jonge luyen
1.30—1.80, konijnen 0.70—4.00.
COÖPERATIEVE ZUID-HOLLANDSCHE
EIEltVF.il.ING G.A- TE GOUDA.
31 October. Aanvoer 47.000 kipeieren. P.ij
zen:" 60/62 kg. 7.50—8.10; kleine eieren 6—7.20
per 100 aiuks.
VEEMARKT GOUDA.
31 October. Aangevoerd 7S2 stuk*, waar
van 213 magere varkens, 25—36; 410 biggen
6—S; 100 si ar ht varkens. 32 nuchtere kalveren
I gras.k*if love.genomen doop Veehouderil
Centrale; 1 schaap, 23 bokken en geiten 48.
Handel redelijk, I
KAASMARKT GCjfUDA.
31 October. 117 partijen kaas. Prijzen 1-
kW3' met Rijksmerk ƒ41.50: 2e kwal. met
vijksmerkt i 40—41. Handel vlug.
ElERENMARKt GOUDA.
31 October. 6500 stuks eieren. Kipeieren
7.001ZZ: kinine kipeieren 6.00—6.50; e-.n-
d; isierin 5.C0ZM per 100 stuks.
Handel 'v.Ug.
BOTl'RMARKT COt'DA.
31 October. Geen aanvoer.
KOeitFN NEDÉRLz'.NDBCH
CLEAKINGIN6TITUUT.
Koersen voor s*.ort.ngen op 31 October 1040
tegen verpildbtinfi^n luidende in:
Reich smarten 55.36
Bet ga 3014.
Zwitsers^Kd franc* 43JS6.
Lires I» CTV
Deentche kronWi 36 40.
NoorfChe «tonen 42 Cl.
Zweedsche.krcr.th 44.85.
Tr.Jech.sche kronen (oude schUidenV 6
Tsjechische kronen (nieuwe schuldenJ 7.54
Li^ar (oude sct ti den) S.'4*
D nar (hi*uwe schulden) 4^3.
Turksche ponden 1.45Vs.
KToteeritt|ett vu Sl Octtber.
OBLIGATIES.
Staststeeaifexen
3i1 Oct.
1940 le 100
1940 le 530 4
1940 2e MÖ0 4
1940 blf 100 4
1940 2e i 500 4
1940, blf t 500 4
1936 I 100 3
1936 500 3
1337 100 3
1937 500 3
1938 I 100 3 (3Vï)
1938 500 8 (31/»J
1935 O-l 100 3V|
1935 O -I t 500 3V»
1937 O-I 100 8
1937 O -I 500 3
1937 O-L 1 100 3
1937 O.-L 500 3
9t)tt
8f.Z
3(»S
SOK
83 K
3! Ott.
va
306j»
.V
WH
fa
83
*>4
88K
84a
82»
80
81
Provtnc. en Gtm. lfiiiifin.
Amsterdam 1936 3»/j
Dito le 1987 3V,
Apeldoorn le 1937 V/%
Arnhem 1938 3
Deventer 1920 6"
Dordrecht *38 (3V«) 3
Eindhoven 1935 V/%
Dito 3e lg. '38 3Ve
Gelderland 1938 3»/4
Dito 8-3 le tg 3S 2%
Dito 10-j 2e ig '38 2%
s-Gravenhage 1921 6
Dito 1936 3Vj
Dito 1S37 1 3«/è
Dito '38 <3»/'j) 3 t...
Groningen 1938 3 i
Dito 2e 1938 3
Haarlem 1938 3
Dito *38" (3»/«) 3
Helmond 193? 3>/z
Hilversum 1938 3V*
Hilvers 10-j 38 V/*
Leeuwarden 1938 3
Noord-Holland 1938 3
Dito 2e 193a <3V,) 3
Dito 8 j. 1938 21/2 -•
Dito 3e 10-j. 1938 2M*
Rotterdam 1936-'37 4
Dito 1 en 3 1937 3Vj
Dito 1 1938 3Vt
Dito 1938 3'/2) 3
Schied. 3e 1. '37 3V2
Tilburg 1 1937 31/*..
Utrecht (Prj '37 31/*
Dito (gem.) '37 31/*
Zeeland 1937 3
Z. Holland 1937 3
Dito 2e lg 1938 3
B.V.N G. 2e i. '37 3»/2
Dito 1938 3
B. v. Onr. Z. 1937 .4
Gem. Cred.
9001—33000 O. 3Va
Dito <V3-V»)|
1-2000 3
Ned. Bankipst. (5) 4
87K
92K
85K
9414
mi
87 K
94
85K
84 >4
W
90
89K
86)4
WK
9434
86?4
86)4
94 (4
95
8534
8434
9034
8934
klnst.
Hypotheekbanken*
:g. Fr. Hyp. b. (met
2" verpl. uiti.
Pandbr. 13»/2
Air TT-r-c- rv
A'damsche Hyp. i. 4
Dito SV«
Bat. Hyp.b. N.N.-
P.P. 4
Dito C.D. 3Va
Fr. Gron. Hyp. Bank
Pd 4
Dito Da en Va 3J/a
Dito pandb (3t/s) 3
Gron. Hyp B.Pb. 3>/s
Haarl. H.P.-aer. A C. 4
Dito serie B.D. 3)/»
Holl. Hyp B dito 4
Dito serie K 3V2
Hyp. b van NederL
Serie M 3V»
Insui. Hyp.b, ser.
AB-AA-BB 4
Dito serie T-TA 3»/*
M(j v. H. Cred
Pandb. 4
Dito (met 2_% verpl.
uitk.) 3Vt
Nat. Hyp. b dito 3J/t
Ned. Hyp. b. Veend.
serie K (3Va)
Dito (3Va) dito 3..
Noordh Hyp. b.
Pandbr» 3V§
Over ijs* H b dito 4
Rott. Hyp b dito 4
ld dito P/t
Sted. Hyp.b. serie
K. L. 3W
Utr. Hyp b 4
Dito (2 verpl. 7
uitk.) V/%
Weatl. Hyp b. (EE-
FT) P/%
Zóouwiche H b fik 4
Zuider Hyp.b..
(2 r. uiti.) 4
Dito serie K L. 3V»
Z.H, HypJfc <met
verpl. uiti.) 3»/a
Eerste Ned.
Sch verb. 4
Rott. Seh. Hyp.b. 4
Dito 3»/a
91%
92%
94
84%
844
- 1
88
96
96
834
«4
87
88
91H
«34
83)4
«734
87)4
85
*34
87H
*34
«34
97
97 H
8734
*34
8434
86
76
ladustr. onderneaiingeB.
AJC.U. obl. 5Va
Bergh's en Jurg.
(F. v. d.) Obi. P/%
Berkei's Pat. (v.)
'37 Obl. 4
Levers Zeep Mij
Obl. 4V*
Limb, Stoenkolenm.
Obf 4
Bat. Petr.Mij O. 4>/2
Idem idem Obl. 3Va
Mooimann Cult. Qn.
Obl. 5
Amst. Grondb.bank 5
f14at. Grondbezit H0 5
idem 1939 4
Ned. G«jbdbriefb. 4
Oost Java St Obl. 5
Semarang—J oana
1892-1001 id 4
Amsterd. 1874 100 3
id. A'dam Olymp. L.
100 3
ld. W. Kr. (N.H.V.
Het) 1888
kettingverklaring.
Du. grootb. p. 1940 c. 6 r
138
336
884
SBH
89
90
MOfi
1004
934
93
Wi4
964
804
814
864
87
300
284
29
36
274
1(0
1014
78
L -
et
id. id.
id. id,
id. id.
id. id.
id. id.
id. id.
id. id.
id. id.
p. 1941 c 6 r 1
p 1642 c. r 2
p 1943 c en
p. 1944 c. 6 r 2
p. 1S45 c. 6 r 2
p. 1946 c. 6 r 3
p. 1947 c. 6 r 2
p 1948 c 6. r 2
Kon versions kasse obL 4
Dito Neue Ausg. obl. 3
Farbenind. (I.G.) C. v. O.,.
Kali Synd. 20-100 7
Dito 20-100 W/2
Wintei shall obl. 6V2
Farbenmd. (I.G.) C. v. A.
Ver. Korkind, C. v. A.
Duitschl.-Berl. (R1I) '25
O. 61/j|
Ruhrv. *27 (Vi-J/r) V. O.
(7) 4i/i
Dito '30 (Vu-Vs) O. 7
D. Rentenbank '25 7
Ver. D. Steden! O.
Bayr, Hyp. en W. B. Pb. 36 7
D. Lino.eumw. O 7
Gelsenk. Bergw Obl. 5 R II
Gutehoffhungvhiitte '"t■,
Harpcner BergbaU
Phoenix Akt. Gee;
Rh. Eibe Union
•luhrchemie A.G.
Obl 7
Obl. 6
Ob!.
Obl. 7
n.tz, Obl. 6
Siemens en Halske Obi. «V*
V. Stah werite Obl. 7
Dito serie A 25 j. Obl. 6Va
Victor Gew. Obl. 6Va
- - f
Obl. 7
Obl. 6
Vogel D. u* K.
«held. w. si. 25
Dito '27
Hagetvef Strastenbahn Ob 8
Fa^benindustrle aand.
"semens en Halske aand.
ixiucin e» rift sKe aana.
Ver. Q'.anzstcrff Fabt: aand.
Winters hall Akt. Ges. aond.
84
84
e— -
84
84>
84
84
84
76
84
85
1(17
113
(55
66
65
66
714
75
148
3554
1UU
56
67
00
62
€2*T
65
v 57
55
56
57
82
88
77
84
54
57
57
76*4
544
81
M*
57
68
65
«4
51
67
70
71
M4
mm
54
57
52
'86
148
156*4
196
207
128
1344
ta OrttWI.
A'd Bank aand. u*
:ioÜ «ank Unie dito MM
Ine Bank dito wk
Kasvereeniging dito HIM
Ned. Inü E*c m dito
Sedert Bank A145
31. Bank v. Z. Afr.
3M dito
Ned. Hand Ml)
250 aand.
Rott. B Ver aand Of
Tweatscbe B. A A. 113
Industr. oodemoutagOB.
m
lit
A
MM A.
Alg Morit.gevr A...
Batavia-Marg Fab.,
v d. Beren s
pr. wd A 1060
Dito B I 1000
Cart en Pap Fab.
Scholte A
Gouda stearine dito
Gruyter en Zn
A pi ef aand.
Dito B wmstd pcef.
Heernaf aand
Heinek. Aand
JBero Cons. aand.
Holl St m fab. aand.
Hollandia aand
Holl. Bet. MÜ Aand.
Holl. draad en kab. A
Holl. Kunstz Ind A
Irtt. Gew Bet. dito
Intern. Vise A
Kon. F. Beynes dito
Kon. N. Hoogov. dito
Kon. fled Zout
ind aand.
Kon. Br. Stheem. dito
Lever Br. en Unll. C.
100 Cum. pr. A.
Dito 100Ö C. v. pr. A.
Dito 100 6 C. pr. A.
Dito 1000 6 %C. prA.
Lyempf Us- en
Me'ikfabr.
Meelfabr. d, Ned. B.
C. v. A.
N G en S F aand.
Ned Kabelf dito
N. Scheepeb. mij dito
N. Staalf. Keyzer A.
Philips Gloeil. 75)
afgest. C. v. A
Rott. D Mi] dito
Schelde K.M. de Nat.
Eez V. aand
Scholten dito
Smits transf. t. dito
Stokvis 500-1000 do.
Stoomspinnerij
Span] dito
Stork dito
Twijnstra Pref. A...
Utr. Asph fa Gew A.
Ver. BI. fab. aand.
Ver. Chem fab aand.
Ver. GUusf. Nat. Beb.
v. aand
Ver. Pap. fv. Gelder
Dito dito pref. aand.
Ver Ned Rub fabr.
aand
Ver Touwfabr. dito
Vlieringen Kat.f. dito
Werkspoor A dito
Westersuiker dito
Wilton Feyen gew A
Dito Conv. pr. v. A.
Weytr* I. en H
366
313
1Ï5)4
74
113
225
111
111
11234
175
258)4
41)0
411)4
133
16934
295tf
57>4
12434
194)4
11034
127)4
126
f34
13934
14034
160)4
«34
160
119
143
*434
"134
H334
197
115
M334
313
180
113)4
114
96
7434
U8H
WH
115
m*
17334
25934
400
414H
135
10934
29434
57
126
195
11234
92
130
200
IO634
140
14144
ito 14
319*4
145*4
237
287
224
234
210
PP—*
8*^ SfXJni» mg
A Wh Top.lt.
C- f. A.
«Uit, ctiy South
.C
I»tp Colt. p. A.
Untorf P.e C. v. A.
Madfiei a StoomtiA.
nil#^pr«f A
Mafang Stoomtr. A
O/Java Stoomtr. A.
Jtom.-Jèana A.
Sem-Cheribon A.
Soerajaedal Stoomtr.
^Prolongatie \tf
13A
17414
10434
32*4
10334
188
A. N. I. El. Mij A. 23534
Dito Nat. Bez. v. a. 235j)4!
N. I. Gas Mij A. 222
Dito Nat. Bez. v. a. 222 t
Twenrfech Centr.
St. v. El. Str. A. i
Handelsvereenigtngea.
Banda Cred. en
Handels v. gew. A. 10 ft
Borneo Sum.
H. Md A 171
Deli Atjeh H Mij dito It*
Gnntzel en Schum. A.
Tnt Cr. en H. v. R. A. 180
Linde en Teves aand. 180*4
Ned. Wol Mij. A. -
Mjjnb*awonderne«tngen.
Billit. Mq lerubr.A. -
Dito 2e A. 400
Boeten Mijnb. Mij
aand. 16)4
Singkap TinMjj aand. 155
Petrol, endernemhigea,
Dordtsdie Petr.
I. C, v. A. 22134 22434
Kor. Ned Petr. Mij
100 Ond. A. 243 247*
Moeara Snim. A. 278
Taraekan Pet. My A. 3» 342
RubberoBdernemimgea.
Hessa Rubber aand. 124
Ind. Rubb. C133
Preanger Rubber M(j. 6434
Rotierd. Tap65
Salatri P,ant 7234
Wai Sumatra 124
Zuid Preanger 73
66)4—*
67)4-68*4
76*4
128
75
Scheepvaartmaatschappijen.
Mij „Zeevaart aand. 102
rilev. Goudr. A 268 267
Mij- De Maas C.v A. 115 117
Md. Oostzee A 161
Cnttaarmaatschappj|)ea.
Krian Snik. A 96 97
Pagottan A. 161
Suiker Cult. M(j. A. 2U2
Tjeweng Les tori 98*4 "-100
Arendsburg .j/ZOÏ
Besoeki A 7234
Soekow. Landb. A. 86
Amst. Thee Cult. A.
Banj. Thee. Rubb A. 27
Pangkeotam Thee
Rongga Landb. A.
Sedep Cult. A.
Sindangs. Cult. A. 175
Telaga Patengan 138
Michiels Arn156)4
206
101
73
89)4
30
12734-8)4
142
Diversen.
Blauwh -Vriesaev. A.
Bijenkorf A.
G«n. Eig. Woon- en
Winkel h.
Houth. Alberts A.
Houih. Jongeneel A.
Houth. Pont A.
Muller (W. H.) A.
Dito 52001—75000 A.
N.M|j- v. Havenw. A.
41
155)4
100
117)4
94
25
10034
300)4
117
94
34*4
103)4
De vaste stemming, die zich gisteren op de
effectenbeurs baan brak in het bdzonder
voor de lokale waarden, bleef heden onver
minderd aanhouden, maar strekte zich thans
uit tot vrijwel de geheele markt. De handel
droeg een levendig karakter en in verschil
lende af deelingen ging het bepaald druk toe.
Voor Indische waarden bestond wederom
goede be.angstélling. Op de suikerafdeeling
liepen RVA'», welke zich gisteren flink naar
boven hadden kunnen werken, nog verder
omhoog en thans stegen ze tot 420 procent.
Ook diverse minder courante suikerfondsen
werden hooger afgedaan. Voor de rubber
waarden werd eveneens eenige belangstelling
aan den dag gelegd. Amsterdam Rubbers
werden geruimen tijd in een open hoek ver
handeld en hoewel de omzetten niet ze?r
groot waren,, 'ging er toch aardig wat om.
terwijl de koers daarbtf steeg tot 230 procent
De tabaksafdeeling was kalm. De gisteren
behaalde koersverbeteringen konden- over
het algemeen gemakkelijk gehandhaafd blij
ven. maar de rijzing vond toch geen verde
ren voortgang. Geheel onverwachts werd
goedé belangstelling aan den da* geleg
voor de aan deel en Indische Spoor, waar
mede gedemonstreerd werd dat de attentie
momentcel ln hoog^ mate uitgaat naar aan
deden m ondernemingen, welke hun wer
kingssfeer tot Nederlandsch Indië uitstrek
ten. Voor Scheepvaart Unies bestond goede
vraag, B« den Inzet werd afgedaan tegér
146'/-» procent maar in vrij snel tempo liep
de koers naar boven tot omstreeks M2*/
nroeeni. Ook Oude Booten. JapanlRnen. Oude
Vaarten, en eenige outeders werden hooger
"tmolee-d. De petroleumafdeelirg bleef niet
"?h*er. Olies 'garen op bescheiden voet af-
aire te zien en stegen daarbij tot boven
"50 procent, later op den middag echter kor
lis
p/,
StttUitening«a
40 1« 1900 4
•40 2t t 1000 4
'40 blf 1000 4
1911 1000 S'/f
Grootboek obl.
1896-10O5 obl. 3
Cert. v in«chr. 8
Grootboek obl 3.
1936 f 1000 3
1937 1000 3
1938 b 1000 3 <3»/t)
Certificaten 2V§
Grootboek obl. 2Vt
193» fndlë 1606 IV,
1937 indië 1000
1937 Indië t 1000 A S
DulUchl. (Young)
Obl. 1000 '30 «Va
to4
w
W«4
au
Nedcrlaad (Indië).
M0«i
to*-»» 06M-M*
WO', 100."
®v
«H
15
11
au
73
98«4
81*4
86*4 -06*
6834
68*4
88)4
8534
81%
36-36
79 H
7934
79*4
94
8U4
81%
99-37%
Baak en Cred. lust
Kol. Bank 164
Ned. Ind. Handelsb. LW
Ned. Hand. Mij.
C. v. A 104
Industrieën.
AJg. Kunstzijde Unit 11634-120
Berkel'a Patent 1! f
Calvé Ollef. C. gew.
Centr. Suiker 176 f
Fokker 132
Lever Bros en Unie 32634—J28
Ned. Ford Aut324)4
Philips G. B. v. A... 194 -106)4
Dito Pref. w. AW}*
All. Ludl. St. C. v. 10
g a. R. II 33
Am. Bembërg A. C.
v. 5-10 g.a
Am. Car and F. C.
v. Aand
Am. Enka C. v. ld.
Ajnac,. Copp, C. v. id.
Bethl. St. C. v. 10 id.
Chryal. Corp C. v. A.
Curtiss Wr. Corp. C/
v. idem
General Motor idem
Intery. Nickel Cy.
,C. v. 10 a
Kennec C. C. V.-W A
(R. H) f...
North. Am. Av. C.
v. A R. II
North. Am. R./A C.
v. A.
Rep. Stepl C. v, A. 9
Un. States Steel id.
124%
28*4
44*4
25,ia-26>4
76)4 -77)4
77»
8*
49
2634
34)4-34
2214 -22*
63)4—6434
125-13034
8i>
177
185
135-130
325
199 196)4
142
28*4
17
29*4 -29X
,47L
27)4-36)4
6034-79J4
78%
4»«
27
S4>4-an
'18
23'4
23 «4-22)4
66-6414
«K
19 5
4.H -4%
Diversen.
Cit Serv. C. C. v. id.
C. South. C. v. 10
A. R. n
North A. Cy. C. v. A.
Radio Corp. C. v. A
Oost Borneo Mij. A.
idem j^refAand,
j Petr. ud*iaemin|«a.
Dord Petr. Ind. Mij.
G Aand213)4-219
Koh. Petr. Mij. idem 237 -246
Cönt. Oil Cy. C. v.
10 idem 18 j,
Mid-ja^ÜBRlal Pet. -
13*
10 id. 84
10 id. lüU-10»
11 V.
10A-10^ 104-10)4
Brheepvaartmaatsrhappijea.
Lijn Aand. 101-102 105-104
t clvina Japan
Lyn idem 126)4-136)4 138-129
Néd. St. Mij id. 140-141W 143-145
Paketv. Mij ld. 198)4-202 306
^d. Scheepv. Un. ld. 147%-148% 152)4-148
Rotterd. Lloyd idem 122 1344-138)4
Stoomv. Mij Ned. id. 136*4-127)4 128-129
Int. Merc. Mar. Cy.
C. v. 10 A11 30*4
Suikerondernemingen.
Handelsv. Amst. A 406 -4:
Javasche Cul.mlj la. 281—2!
Ned.-Ind. S. Un. id. 286 286
Ver. Vorit. C. M.
250-500 A 108-116)4 130)4 -U?
Takaksondememingea.
Deli-Batav. Mij A. 1634-157 188-157
Deli-Mij 4 1000 C.
v. idem 214% -220
Senembah Mij idem 189—176
Wilson ACo. C.v.A. 4&-fr
180
2204
251-245
28»
36H
UW-fiX
-415
-234
422-419
234
219-221
176-177
444-4*
40.
10*4-10
15*4-UK
344-26)4
104-114
Spoorwegen.
Baltim. and Ohio C.
v. Idem 8-44
Shesap. A Ohio C. v.
10 25 a394
Illinois Cent. C. v.id. 10 -9.4
^N. York Centr. C.v.id. 144 _14
Pennsylv. R. 10
$50 C. v. A 38A-38
South. Pac. Cy. v.
g. idem 10ft
I.d: Railway O. gew.
idem 14)4 ,"14%
Canad. Pac. C. v. id. 34 44
Rubbereaderaemingea.
Amsterdam
R. Cult. Aand.
Bandar Rub. m(j id.
Deli-Bat. R. Mij id.
Kendeng Lemboe
Rub. idem
Majanglanden
Vereen, id.
Oost-Javo
Rubber Mij idem
Oostk. 5 500 C. v. id.
„Serbadjadi"
Sum. R. idem
Silau Sum. Rubber
Mij. idem
Sum. Rubb. Cult. id.
Ver. Ind. Cult. Ond.
idem
Interc Rubber Cert,
v. idem
2194-2244
171
280-227
1624
171 -173
149
149
674 r
704
123
137-1384
125
138-140
1124-U4
114
954 —96
178-179
97% -97%
,1804
1494-150
1494
-4 A-44
44-44
een Inzinking van eenige procenten worden
waargenomen. J
Het zakenverkeer in Nederlandscne in-
dustrieelen was door elkander genomen van
kalmen •ard.'Aku'a waren echter levendig
en bij de opening niet onbelangrijk hooger.
Unilevers kwamen een goede 7-tal punten
naar boven en evanoeerden zelfs tot 135 pro
cent. Ook hier viel naderhand een achteruit
gang waar te nemen.
Voor Amerikaansche fondsen bestond even
eens weer goede belangstelling. De ataal-
aamdeeien werden druk verhandeld en kwa
men over de geheele linie op een hooger
peil. Van de koperaandeelen liepen Anacon
da's verder naar boven. In diverse spoor-
wegshares ging het opgewekt toe.
De Duitsche fondsen hadden weliswaar een
rustig verloop, maar lagen mede stevig ln da
markt. De Youngleening gaf nu en dan e«j
tamelijk opgewekte affaire te zien, waarbij
koers zich eenige procenten boven het
•ige niveau wist te verheffen. Diverse an-
uoxlé Duitsche obligatie* en ook aandeelen
konden betere prijzen bedingen.
Het zakenverkeer op de beleggingsafaeo-
ling was van kal men aard.
Prolongatie 2*/4 procent.
OFFICIEELS VAUJTAKOSBIÉN
DER NEDERLANDSCire BANK.
31 October.
Valuta'*: t
(schriftelijke tel. trsnsecttes).
New York t*»«/i«—l.W"/ie
Berlijn I 73 t 7S
SïuKel IX.U-im.ll
Helsinki lUl-UB
Stockholm ->**M
Zürleh I 41*3—/ M.71 g
Bankpepier:
New* York 11 RVH U»1/*
Brussel 39.6830.20
Stockholm ƒ44.76—44.94
Zürich 43.59—43.75
de
vori?
dere