["5sssrassr s s s! blad L"ftS3sS ffUPI1AHD 1-,trrns BINNENLAND MARKTBERICHTEN F. BturtbotftRZICHT. ss. -v-ti iR 1940 DONDERDAG 31 OCTOBER 194C I BOUW IWS w ICHTEN I". i .—vechten. ivallen en 'j ïSSXif5« kSSuS? AZIË De «li' in órdening t-Azië. IALIË pmarich in Griekenland voortgezet. geltche luchtafweer- twijen gaan slijten. CREMATIE IR J. E. F. DE KOK. Zeer groote belang stelling op Westerveld. De invloed van den oorlog op onze scheepvaart. EFFECTENBEURS AMSTERDAM rë AANDEHLEN. $8. SP X* r 3* m. ACTIEVE «SU FONDSEN. 3* Sï VA* KKt, "i« b«t tot TAALTJS. Haag werkten" «e jongédami collag, dagen re. |tate uit bi», l tier gulden. verloren en de politic, -J *U 20 gul. i deed *H wèl nan het' mmtaiuür 200- J gulden had had de tien .ling van een [het meisje uit Be, waarmede h tien gul. nedekl. IN AKKER. I.C. A.) EN IVCENTRALE ÏOCCTÏN de Voedsel. Jl .deelt mede, I doeltreffende ■levering van Iedere provin. Westelijke aan. Kkérbouwpro. Be provincie*, «Jijke tarwe- I, is deze on een provin. akkerbouw-, ijl in de nte, 'Over. poord-Holland ciale inkoop organisatie is federlandsche Er de provin- reeaoi,eei en, rbouwprodue- kienten gevolge psche inkoop- ouwproducten dezer een- ficiale voedsel, pemen. fit S.39 AVRO. C.ÏS Omroep* I reportage of grae Iwsberichten ANP I Wy beginnen d«» V lü G r am ofcKMOj- P iberichten ANP. J8J»-4L4* ifchten. 12.15 Gn» ■ten Dultsch. 12« richten ANP. ichten EngelschJ. 15 Berichten »W J Economische ba* I 6.00 Gr a mof oen- i Engelsch). i sluiting. V IN OVER D*. LING IN >ND. deeling Sociale scomm issariaat |s een indruk te oogenbiik van tewerkstelling het Duitache lep en wel de ks uitzendingen ,er den social®1 Jiland werkende |un achtergeble- Ide practijk van bemiddeling van I bezoek aan "C trbeidsbeurs ge- ■dingen zt!"1®* I Donderdag1"1 gember en DinS- BQ, telkens 0,0 INDSCHE GROEN MARKTEN- jat meldt ons: te Hamburg 43 Wj llo«n*S uaeRBERtCHT VAN HtMN J, iieMndh _nvaHen op Londen f vMgèk'if/ militaire doelen in Itslaisirv11!r,,t-Engeland- wenden W* lïjR£ gelukte het vooral ^^Vliegtuigindustrie^een a?bi.urt van Sufheid eh F.«t "ï.mp imstig te*Wh«dl- I km ten Westen van W'tJK etn vliegtuig door W"5 koopvaardijschip van fRe" XirKen. In den loop van Fm. Sweden ef verscheidene *2 flwwol vtrloopende lucht- r11 D. nachtrluke verseldioas- rw'JtoiSand «erden lt> ver- Aan beide Theetns konden in de L bavepcomplezen ontplof- branden worden waargerto- K^^rt» werden havens aan de E^ltkurf <n bewapenings- 53&n-En?cland vooral in ÈSw »P weceevoUe wijzp gebom- t'wtlliketorpedomoiorbooten pro- weder de kost van rdeaJïi te raderen. Marine-artil- vernietigd te La. ysétduigen vlogen ook van- j. Westellik- prens'eti'e- B! «n tiet Duitsche ri>k én wierpen Lr en daar bommen, die echter .on Venen veld vielen en daarbii s echts wrnWfcn- ,n, ïpand verloor pis'ere" dertien L<d<t<0PTl WBÓTVPn 11 lucht. Lf.t'»n en een dw 'onhtdo»lnrtil- Ee Vijf eigen toestellen worden mkt. NIEUW DIPLOMATIEK OFFENSIEF VAN KONOTE. In de voorgeschreven nieuwe politiek yereenkornstig de &iïerll)ke veronde- uig meent de Kokoemin Sjirn- b'o e n een nieuw diplomatiek oïfen- sief te zien van prins Konoje tot rege ling van het Ctrineeacbe-conllict en tot pitVoering van de nieuwe ordening in Oost-Azie. Het blad hecht groote be- teekenis aan een onderhoud van Konoje met den uit Nanking teruggekeerden specialen afgezant generaalAbe. Het voornaamste onderwerp Van bespre king zou geweest zijn de regeling van de diplomatieke betrekkingen tusschen Japan en Nanking-China, en het vraag stuk van den afloop der Chineesehit1 kwestie. Men constateerMtlat Tsjoeng- king nog altijd op de hulp van Enge land en Amerika rekent en-den hope- Ioozen tegenstind1 voortzet De'houding van Japan tegenover Nanking zal een Inieuwe ontwikkeling der betrekkingen tusschen Japan en China doen ont staan. waardoor aan Tsjartg Kai Sjek een nieuwen zwaren slag wordt toege bracht. Voorts kan Japan de vijandige houding van Engeland en Amerika in de kwestie van N e d e r 1 a n dsc h- I n d i niet langer dulden. Ook hier zou, wanneer de minister van Handel Kobajasji, die1 heden hier Uit Batavia terugkeert, verslag heeft uitgebracht, een dienovereenkomstig optreden van Konoje verwacht kunnen worden. r.rnFFBVPICHT VAN HEDEN AANVAL IN OOST-AFRIKA APOrtl ACiEN. njn weermachtsbericht no. 146 jkt het Italiaaasche hoofdkwartier t vollende bekend: lOnzt troepen zetten hun opmarseh ldenEpirus (Griekenland) voort en •reikten op verschillende punten de pier de Kalamas. De ongunstige Mrsoastandigheden en het opont- jsd veroorzaakt door den terugtrek- aden vijand vertraagden de bewe- kg van onze troepen niet. In weerwil, het slechte weder en van het vtjandelijke afweergeschut, lardeerde Cr,Ze luchtmacht de*ha- i van Patras, waarbij vijandelijke (hepen, die met troepen geiaden wa- i, letrofen' werden. Voorts bombar- rde onze luchtmacht de .basis van .alto, GriekEche troepenbarakken aan de pas van Metrovon, alkmede langrijke astallaties en knooppunten i wegen in het dal van de Kalamas. vijandelijk vliegtuig werd door mejagere aangevallen en omiaagge- "kiten. Een van onze machines is tt teruggekeerd. I In Oost-Afrika werd een aanval van i gemethaniseerdc vijande'ijke af- i'ing ter hoogte van Gadurta (grens konvat met vejliezen Voor den Rnd atges'.agen. Aan onze zijde ifer- f'11®0 verliezen geleden. Vijarjde- |ke v.tegiuiger. wierpen bommen op Lugh-Fcrrandi. Keren i Berbera, waarbij in totaal vijf per- Hen gedood en zestien gewond wer- en, var, wie dertien onder de inland- ®e bevolking. Andere vijandelijke «vaiien op El Oeak en Sardo ver- iSS* feen schade en maakten htoftea G^L-v) f^liH AAWALLEN OP LONDEN, HuKïool en de midlands. voBtenijag hing Woens- Uiteten uit Enge- ieh>tóvW "indhn, toen de eerste PMds2ÏLUnvaifal °P de Britsche Nbtèschrt 80n.flen- T>e batterijen af- Wbhen h,un Fn„ ,li'ane'1 ofschoon d vuur weer de aanvallen- 1her"r ït.,r'ic'11Jles 'n de meeste,ge- I DoaiW. le,hfe' n'et te H^?2fc?tend werd Kheel niet te zien waren, aasvïf ®end werd de nachtê- hch- SLF ®en Engelsch radio- dc' 'el genoemd, vooral '*raapht nachtelijke uren vóór kc.t- j 1 "e" geheelen nacht ?CSW'ui a denaars weer door- k,3;e. -^ 'Ikelders onder het TVWdreun van het ontploffende afweer- kits! ""f o»lles veiiig'f "Wt "'"oniiTOiae bommen. WihuiJL f.?anbreken van den gegeven düfl^de aangerichte scnade,..zi|n Rbche ,oj Seen berichfeh van UnH„ irtvangen„d3aar' niet sieu» wer.fk klaarblijkc- aan«j?«llen, ook een »a si ln Noordoost-En- ZÜytgësteld aan felle balg»,. '!vo!]pn Bovendien 001 hiina j^bfaebe berichten Li- luck. n geheelen nacht fftükc 5va en doorstaan f, drrr plaatsen in de w?* fobrieVc1" de Midlands kzijn I «i in *jn ""el bommen W- LïM^jeri.Engetahd is Vet P|aa t?en gekomen lot 7*k lv„ van vijandelijke .Vzlt-hten ,,i?tsIten üjd moesten, «fw«rhH Vonden, de Lon- 1 v°or aPMf/Uen, waarschijn- Jdtn, ij V'lfde maal, vervan- y^daTd vertelt in de Brit- ^ëitseti. ,<loor de voort- m"-: luchtaanvallen de versleten zijn, a vervangen moes- In het crematorium Westerveld werd hedenmiddag het stoffelijk overschot verascht van ir J. E. F. de Kok, ëirec- teur-generaal.jvan de. Koninklijke. Nadat vanmorgen.een kleiSe treffen de plechtigheid plaats vond voor het hoofdkantoor aan de Carel v. Byiandt- laan te 's-Gravenhage, waar, namars het geheele personeel een krans aan den lijkwagen werd gehecht, zette de stoet zich m beweging naar Westerveld. ^rMar cJ 1 pr,Trr>,r» auto's, waarin hadden plaats' genomen familie van den heer DeKok,, de voor zitter van den raad van commissarissen jhr H. Loudon; commissarissen van de maatschappij, mr A. Philips, mr D. Crena de Iongh, prof. ir J. Klopper en ir W. H. van Leeuwen, voorti naaste medewerkers van den overleden direc teur-generaal en de heer Schmidt Crans. instructeur van de N.L.S., die den beer De Kok op zijn verschillenoe groote vliegreizen vergezeld heefL Op Westerveld. Op Westerveld bestond zeer groote belangstelling. Twee extra-treinen, een uit Amsterdam, en een uit Den Haag, brachten velen aan, die den overledene de laatste eer wilden bewijzen, terwijl "s met de normale treinen en ook mei auto's nog velen te Westerveld aankwamen. Aanwezig waren talrijke persoonlijk heden uit de petroleumwereld, prof. dr H. I. Waterman van ds Technische Hoogeschool, jhr ir C. E. W. van Pan- huys namens hel Instituut van Inge nieurs, gep...vice-admiraal*L. J. Quant, voorzitter van het Instituut Voor zwegvliegen, de leden van. den Raad van Bestuur der K.L.M., prof., mr dr G. W. J. Bruins, directeur van "het •Cleanng-ins'.ituut en dr M. H. Damme, directeur-generaal van de P.T.T. Voorts waren er: de heer H. 'Ch. E. van Ede van der Pa's, directeur van den Luchtvaartdienst, als vertegen woordiger van den secretaris-generaal van het departement van Waterstaat, A.' Piesman en H. Martin namens de K.LiM., prof. dr J. A. A. Mekel uit Delft, ir J. W. H„ Lambach namens de vliegtuiger.fabriek Fokker, mr R. J. H. Patijn, voorzitter van, de commissie voor aardoiieaangelegenhedcn, jhr mr O. E. W. Six. secretaris-generaal van 'iet departement van Koloniën, prof. ir C. J. van Nieuwenburg. rector- magnificus van de Technische Hooge school, prof. dr H. B. Dorgelo, secre taris van dén senaat van de Technische Hoogeschool. Ih de aula bespeelde de organist van de groote kerk .te Haarlem, de heer George Robert het orgel. Het geheele podium was bedekt niet een groote bloemenschat en tientaliën kran.-en. Vele belangstellenden moes ten zich met een staanplaats tevredep, str'len. Jhr ir H. Loudon, presidmif'com- missaris. constateerde dat de heer de Kok voor d chëmisch-tech nische ziide van het bedrijf steeds een zeer open oog hepff gehad en wanneer ons concern, wat betreft de research aan de smjs'staat, dan is dit grooten- deels aart zijn invloed te dankten. D:-' Kok was een energiek man en tJsSrenbovru een buitengewoon syni- 'patfiie^e figuur, eerlijk erivre-htvaar- d;g. Het personeel dat onder hem werkte, droeg hem dan ook on han den. i Qpk door zijn Engelsche col- lega's'Mrd hij bijzonder gewaardeerd, hetgeerr voor den aleemeenen gang van ons groote bedrijf een zeer be langrijke factor jiyas. Intusschen was de gezondheidstoe stand van de Kok de laatste jaren niet bijzonder goed. Zijn geestkracht was echter van dien aard, dat,hij .toch nog met aile krrebt en energie zich van zijn zware taak wist te kwijten. De Kok i-as iemand, die zeer terug getrokken leefde. Zijn groote lief hebberij was de vliegsport, waarin hij zich zeer snel wist te bekwamen en de vereisehte brevets wist machtig te worden. Zijn groote tochten naer Ne- derlandsch-Indië ,en Zuid-Afrika zijn ons allen bekend. Als voorzitter vrn de Néderlnndsehe vereeniging voor de luchtvaart en van den Raad van Bestuur Van de IC.L.M., van het Fokkerfonds en heb hmhtver- dedigingsfonds, heeft de Kok onle^en- zeggeljjk voor de ontwikkeling van de vliegsport in Nedertand zeer veel ge- dpdïi. Toen de bezett.ng van ons land een gewijrigden toestond veroorzaakte, heeft de Kok een zear moeilijken tyd doorgemaakt en ofschoon zijn gezond- iieidstoestond aeiiteruit ging, heeft hij toch nog belangrijke regeliitgeA weten te treffen, waardoor de belangen van het personeel zooveel mogelijk werden behartigd.' k. In Juli moest hij op advies van püjn geneeshepren in het Roode Kruis-zie- kenhuis worden opgenomen, waar hij tot diep leedwezen fan allen, die met hem gewerkt hebben en hem gekend hebben,* op 28" October ia overleden. Voor het groote concern, waarvan hij de leiding had, is zijn heengaan een zeer ernstig verlies. Wij, zijn col lega's zijn diep getroffen door dit ver scheiden en het personeel betreurt den gevierden leider, die steeds voor hun belangen optrad. Wij begrijpen hoe groot het verlies ook zijn moet voor de naaste familie leden naar wie onze oprechte sympa thie uitgaat. LEDENVERGADERING CENTRAAL BUREAU VÓÓR RIJN- EN BINNEN VAART. Te 's-Gravenhage is de jaarlijksche algemeene ledenvergadering van het Centraai Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart gehouden. Aan de door den voorzitter, den heer J. Roelofs Azn, uitgesproken jaarrede ontleenen wij: In de eerste 8 maanden van 1939 valt nog in zekere mate een verbetering te constateeren. De invoer via 4pn Nieuwen Waterweg, de doorvoer daar bij inbegrepen," steeg van 17,5 millioen ton in de eerste 8 maanden van 1938 tot 19 millioen ton in dezelfde periode van 1939. De uitvoer via den Niguwen 'Waterweg daalde echter in dezelfde periode ec-nigszins, nl. van 12,7 millioen ton in 1938 tot 12,1 millioen ton in 1939. Het bovenstaande beeld veranderde uiteraard volledig in September. Ten gevolge van den oorlog daalde de in voer via 'deh Nieuwen Waterweg, de doorvöer daarbij inbegrepen, van ruim 10 millioen ton in de periode van Sep tember tot en met December in 1938 tot ruim 3 rrtil-Uden ton in hetzelfde tijd vak van 1939. In mindere mate werd de uitvoer in deze periode getroffen. In het laatste kwartaal van 1939 daalde de export vergeleken bij 1938 van 6,5 millioen ton tot 3 millioen ton. De inwaartsehe doorvoer onderging de sterkste daling, ni. van 7 millioen ton in het la-te kwartaal van 1938 tot nog góen m' '59.176) tón in 1939. tJt uWkj^at «voel uaalue uit 5 milMen tor. in 1938 tot 2 millioen ton JiP939, Deze achteruitgang bleef zich in 1940 voortzetten. Ook de uitvoer van de kolentrar.sporten moest worden beëin-. digd, waarvan de Rotterdamsehe haven de gevolgen ondervond. Uiteraard on derging de Rijnvaart in hevige mate de gevolgen van den oorlog. De slapte in de Rijnvaart bewerkte een terug slag in de binnenvaart. Vooral groote schepen ondervonden den druk van het feit, dat veel Rijnschepen, daar zij on voldoende emplooi vonden in de Rijn vaart, zich bij de bevrachtingscommis- sie's aanmelden om in aanmerking te komen voor vervoer binnen de lands grenzen. Voor de kleine schepen trad een geringe verbetering in door de re quisite van vrachtauto's voor het leger. Het aantal leden heeft zich uitgebreid tot 106 reederijen. In deze jaarvergadering trad de heer J. Roelofs Azn, in verband met statu taire bepalingen als zoodanig niet her kiesbaar. als voorzitter van het Cen traal Bureau af. Tot voorzitter werd benoemd de heer J. W. Vlielander Hein, tot vice-voorzitter de heer D. H. de Haan. I DELFTSCHE GROENTEN VEILING. 30 Oct Bloemkool le «ft. 6.80—10.50. idem 2e srt. 2.506.10, komkommers «groen) lu srt. 5.0C—9^0,v alles per 100 stuks; roode kool 3.10—4AO. savoye kool 2.705.20, groene koe, 2.3C—-5.00, alles, «er 100 kg: salade le srt. 1.0C 1 80. per ICO stukt; stoofsla 3-00—4.80 pe 100 kg; andijvie 100—1.50 per 100 stuks: Andijvie 2.032 40: prei 3 0tK-6;30. beide pér 100 kg; selderij 1.00—2.40 dlr 100 bos; spi nazie 4 00—11.00. postelein f.308.80. boeren kool 2.00—5.00. fetskprincessen. 30.00—38.0". stamprineesser. 28 00—33.00. énijboonen HM —34.00. Duitsche priaeessèn 20.00—2800. pronkboonen 4.006.80, spruiten 12.0018.00 uien 5.005 40. bïauwe druiven 18.0040 00. tomaten 7.00—17.00. alle» per 100 kg; meloe nen ananas 6 0015.00" per 100 stuks. DELFTSCHE VEEMARKT. 31 Oelcber. Aanvoer 3 paarden. 296 run deren. 6 vette kalveren. 90 nuchtère kalveren. 216 moger» varken». 449 biggen'. 52 schapen of Jammeren. 12 geiten of bokken. Prtfzen: paarden 160^350, kalf koeien 180— 3.40. vfrckceien 106—203. magere varkens 12 -y56?>*Jlig!ren 6—11. vette lammeren 26—40. •géiten bokken 28. per stuk. DELFTSCHE FLUIM VEEM ABKT. 31 October. Kippen OJO*-1.40, jonge luyen 1.30—1.80, konijnen 0.70—4.00. COÖPERATIEVE ZUID-HOLLANDSCHE EIEltVF.il.ING G.A- TE GOUDA. 31 October. Aanvoer 47.000 kipeieren. P.ij zen:" 60/62 kg. 7.50—8.10; kleine eieren 6—7.20 per 100 aiuks. VEEMARKT GOUDA. 31 October. Aangevoerd 7S2 stuk*, waar van 213 magere varkens, 25—36; 410 biggen 6—S; 100 si ar ht varkens. 32 nuchtere kalveren I gras.k*if love.genomen doop Veehouderil Centrale; 1 schaap, 23 bokken en geiten 48. Handel redelijk, I KAASMARKT GCjfUDA. 31 October. 117 partijen kaas. Prijzen 1- kW3' met Rijksmerk ƒ41.50: 2e kwal. met vijksmerkt i 40—41. Handel vlug. ElERENMARKt GOUDA. 31 October. 6500 stuks eieren. Kipeieren 7.001ZZ: kinine kipeieren 6.00—6.50; e-.n- d; isierin 5.C0ZM per 100 stuks. Handel 'v.Ug. BOTl'RMARKT COt'DA. 31 October. Geen aanvoer. KOeitFN NEDÉRLz'.NDBCH CLEAKINGIN6TITUUT. Koersen voor s*.ort.ngen op 31 October 1040 tegen verpildbtinfi^n luidende in: Reich smarten 55.36 Bet ga 3014. Zwitsers^Kd franc* 43JS6. Lires I» CTV Deentche kronWi 36 40. NoorfChe «tonen 42 Cl. Zweedsche.krcr.th 44.85. Tr.Jech.sche kronen (oude schUidenV 6 Tsjechische kronen (nieuwe schuldenJ 7.54 Li^ar (oude sct ti den) S.'4* D nar (hi*uwe schulden) 4^3. Turksche ponden 1.45Vs. KToteeritt|ett vu Sl Octtber. OBLIGATIES. Staststeeaifexen 3i1 Oct. 1940 le 100 1940 le 530 4 1940 2e MÖ0 4 1940 blf 100 4 1940 2e i 500 4 1940, blf t 500 4 1936 I 100 3 1936 500 3 1337 100 3 1937 500 3 1938 I 100 3 (3Vï) 1938 500 8 (31/»J 1935 O-l 100 3V| 1935 O -I t 500 3V» 1937 O-I 100 8 1937 O -I 500 3 1937 O-L 1 100 3 1937 O.-L 500 3 9t)tt 8f.Z 3(»S SOK 83 K 3! Ott. va 306j» .V WH fa 83 *>4 88K 84a 82» 80 81 Provtnc. en Gtm. lfiiiifin. Amsterdam 1936 3»/j Dito le 1987 3V, Apeldoorn le 1937 V/% Arnhem 1938 3 Deventer 1920 6" Dordrecht *38 (3V«) 3 Eindhoven 1935 V/% Dito 3e lg. '38 3Ve Gelderland 1938 3»/4 Dito 8-3 le tg 3S 2% Dito 10-j 2e ig '38 2% s-Gravenhage 1921 6 Dito 1936 3Vj Dito 1S37 1 3«/è Dito '38 <3»/'j) 3 t... Groningen 1938 3 i Dito 2e 1938 3 Haarlem 1938 3 Dito *38" (3»/«) 3 Helmond 193? 3>/z Hilversum 1938 3V* Hilvers 10-j 38 V/* Leeuwarden 1938 3 Noord-Holland 1938 3 Dito 2e 193a <3V,) 3 Dito 8 j. 1938 21/2 -• Dito 3e 10-j. 1938 2M* Rotterdam 1936-'37 4 Dito 1 en 3 1937 3Vj Dito 1 1938 3Vt Dito 1938 3'/2) 3 Schied. 3e 1. '37 3V2 Tilburg 1 1937 31/*.. Utrecht (Prj '37 31/* Dito (gem.) '37 31/* Zeeland 1937 3 Z. Holland 1937 3 Dito 2e lg 1938 3 B.V.N G. 2e i. '37 3»/2 Dito 1938 3 B. v. Onr. Z. 1937 .4 Gem. Cred. 9001—33000 O. 3Va Dito <V3-V»)| 1-2000 3 Ned. Bankipst. (5) 4 87K 92K 85K 9414 mi 87 K 94 85K 84 >4 W 90 89K 86)4 WK 9434 86?4 86)4 94 (4 95 8534 8434 9034 8934 klnst. Hypotheekbanken* :g. Fr. Hyp. b. (met 2" verpl. uiti. Pandbr. 13»/2 Air TT-r-c- rv A'damsche Hyp. i. 4 Dito SV« Bat. Hyp.b. N.N.- P.P. 4 Dito C.D. 3Va Fr. Gron. Hyp. Bank Pd 4 Dito Da en Va 3J/a Dito pandb (3t/s) 3 Gron. Hyp B.Pb. 3>/s Haarl. H.P.-aer. A C. 4 Dito serie B.D. 3)/» Holl. Hyp B dito 4 Dito serie K 3V2 Hyp. b van NederL Serie M 3V» Insui. Hyp.b, ser. AB-AA-BB 4 Dito serie T-TA 3»/* M(j v. H. Cred Pandb. 4 Dito (met 2_% verpl. uitk.) 3Vt Nat. Hyp. b dito 3J/t Ned. Hyp. b. Veend. serie K (3Va) Dito (3Va) dito 3.. Noordh Hyp. b. Pandbr» 3V§ Over ijs* H b dito 4 Rott. Hyp b dito 4 ld dito P/t Sted. Hyp.b. serie K. L. 3W Utr. Hyp b 4 Dito (2 verpl. 7 uitk.) V/% Weatl. Hyp b. (EE- FT) P/% Zóouwiche H b fik 4 Zuider Hyp.b.. (2 r. uiti.) 4 Dito serie K L. 3V» Z.H, HypJfc <met verpl. uiti.) 3»/a Eerste Ned. Sch verb. 4 Rott. Seh. Hyp.b. 4 Dito 3»/a 91% 92% 94 84% 844 - 1 88 96 96 834 «4 87 88 91H «34 83)4 «734 87)4 85 *34 87H *34 «34 97 97 H 8734 *34 8434 86 76 ladustr. onderneaiingeB. AJC.U. obl. 5Va Bergh's en Jurg. (F. v. d.) Obi. P/% Berkei's Pat. (v.) '37 Obl. 4 Levers Zeep Mij Obl. 4V* Limb, Stoenkolenm. Obf 4 Bat. Petr.Mij O. 4>/2 Idem idem Obl. 3Va Mooimann Cult. Qn. Obl. 5 Amst. Grondb.bank 5 f14at. Grondbezit H0 5 idem 1939 4 Ned. G«jbdbriefb. 4 Oost Java St Obl. 5 Semarang—J oana 1892-1001 id 4 Amsterd. 1874 100 3 id. A'dam Olymp. L. 100 3 ld. W. Kr. (N.H.V. Het) 1888 kettingverklaring. Du. grootb. p. 1940 c. 6 r 138 336 884 SBH 89 90 MOfi 1004 934 93 Wi4 964 804 814 864 87 300 284 29 36 274 1(0 1014 78 L - et id. id. id. id, id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. id. p. 1941 c 6 r 1 p 1642 c. r 2 p 1943 c en p. 1944 c. 6 r 2 p. 1S45 c. 6 r 2 p. 1946 c. 6 r 3 p. 1947 c. 6 r 2 p 1948 c 6. r 2 Kon versions kasse obL 4 Dito Neue Ausg. obl. 3 Farbenind. (I.G.) C. v. O.,. Kali Synd. 20-100 7 Dito 20-100 W/2 Wintei shall obl. 6V2 Farbenmd. (I.G.) C. v. A. Ver. Korkind, C. v. A. Duitschl.-Berl. (R1I) '25 O. 61/j| Ruhrv. *27 (Vi-J/r) V. O. (7) 4i/i Dito '30 (Vu-Vs) O. 7 D. Rentenbank '25 7 Ver. D. Steden! O. Bayr, Hyp. en W. B. Pb. 36 7 D. Lino.eumw. O 7 Gelsenk. Bergw Obl. 5 R II Gutehoffhungvhiitte '"t■, Harpcner BergbaU Phoenix Akt. Gee; Rh. Eibe Union •luhrchemie A.G. Obl 7 Obl. 6 Ob!. Obl. 7 n.tz, Obl. 6 Siemens en Halske Obi. «V* V. Stah werite Obl. 7 Dito serie A 25 j. Obl. 6Va Victor Gew. Obl. 6Va - - f Obl. 7 Obl. 6 Vogel D. u* K. «held. w. si. 25 Dito '27 Hagetvef Strastenbahn Ob 8 Fa^benindustrle aand. "semens en Halske aand. ixiucin e» rift sKe aana. Ver. Q'.anzstcrff Fabt: aand. Winters hall Akt. Ges. aond. 84 84 e— - 84 84> 84 84 84 76 84 85 1(17 113 (55 66 65 66 714 75 148 3554 1UU 56 67 00 62 €2*T 65 v 57 55 56 57 82 88 77 84 54 57 57 76*4 544 81 M* 57 68 65 «4 51 67 70 71 M4 mm 54 57 52 '86 148 156*4 196 207 128 1344 ta OrttWI. A'd Bank aand. u* :ioÜ «ank Unie dito MM Ine Bank dito wk Kasvereeniging dito HIM Ned. Inü E*c m dito Sedert Bank A145 31. Bank v. Z. Afr. 3M dito Ned. Hand Ml) 250 aand. Rott. B Ver aand Of Tweatscbe B. A A. 113 Industr. oodemoutagOB. m lit A MM A. Alg Morit.gevr A... Batavia-Marg Fab., v d. Beren s pr. wd A 1060 Dito B I 1000 Cart en Pap Fab. Scholte A Gouda stearine dito Gruyter en Zn A pi ef aand. Dito B wmstd pcef. Heernaf aand Heinek. Aand JBero Cons. aand. Holl St m fab. aand. Hollandia aand Holl. Bet. MÜ Aand. Holl. draad en kab. A Holl. Kunstz Ind A Irtt. Gew Bet. dito Intern. Vise A Kon. F. Beynes dito Kon. N. Hoogov. dito Kon. fled Zout ind aand. Kon. Br. Stheem. dito Lever Br. en Unll. C. 100 Cum. pr. A. Dito 100Ö C. v. pr. A. Dito 100 6 C. pr. A. Dito 1000 6 %C. prA. Lyempf Us- en Me'ikfabr. Meelfabr. d, Ned. B. C. v. A. N G en S F aand. Ned Kabelf dito N. Scheepeb. mij dito N. Staalf. Keyzer A. Philips Gloeil. 75) afgest. C. v. A Rott. D Mi] dito Schelde K.M. de Nat. Eez V. aand Scholten dito Smits transf. t. dito Stokvis 500-1000 do. Stoomspinnerij Span] dito Stork dito Twijnstra Pref. A... Utr. Asph fa Gew A. Ver. BI. fab. aand. Ver. Chem fab aand. Ver. GUusf. Nat. Beb. v. aand Ver. Pap. fv. Gelder Dito dito pref. aand. Ver Ned Rub fabr. aand Ver Touwfabr. dito Vlieringen Kat.f. dito Werkspoor A dito Westersuiker dito Wilton Feyen gew A Dito Conv. pr. v. A. Weytr* I. en H 366 313 1Ï5)4 74 113 225 111 111 11234 175 258)4 41)0 411)4 133 16934 295tf 57>4 12434 194)4 11034 127)4 126 f34 13934 14034 160)4 «34 160 119 143 *434 "134 H334 197 115 M334 313 180 113)4 114 96 7434 U8H WH 115 m* 17334 25934 400 414H 135 10934 29434 57 126 195 11234 92 130 200 IO634 140 14144 ito 14 319*4 145*4 237 287 224 234 210 PP—* 8*^ SfXJni» mg A Wh Top.lt. C- f. A. «Uit, ctiy South .C I»tp Colt. p. A. Untorf P.e C. v. A. Madfiei a StoomtiA. nil#^pr«f A Mafang Stoomtr. A O/Java Stoomtr. A. Jtom.-Jèana A. Sem-Cheribon A. Soerajaedal Stoomtr. ^Prolongatie \tf 13A 17414 10434 32*4 10334 188 A. N. I. El. Mij A. 23534 Dito Nat. Bez. v. a. 235j)4! N. I. Gas Mij A. 222 Dito Nat. Bez. v. a. 222 t Twenrfech Centr. St. v. El. Str. A. i Handelsvereenigtngea. Banda Cred. en Handels v. gew. A. 10 ft Borneo Sum. H. Md A 171 Deli Atjeh H Mij dito It* Gnntzel en Schum. A. Tnt Cr. en H. v. R. A. 180 Linde en Teves aand. 180*4 Ned. Wol Mij. A. - Mjjnb*awonderne«tngen. Billit. Mq lerubr.A. - Dito 2e A. 400 Boeten Mijnb. Mij aand. 16)4 Singkap TinMjj aand. 155 Petrol, endernemhigea, Dordtsdie Petr. I. C, v. A. 22134 22434 Kor. Ned Petr. Mij 100 Ond. A. 243 247* Moeara Snim. A. 278 Taraekan Pet. My A. 3» 342 RubberoBdernemimgea. Hessa Rubber aand. 124 Ind. Rubb. C133 Preanger Rubber M(j. 6434 Rotierd. Tap65 Salatri P,ant 7234 Wai Sumatra 124 Zuid Preanger 73 66)4—* 67)4-68*4 76*4 128 75 Scheepvaartmaatschappijen. Mij „Zeevaart aand. 102 rilev. Goudr. A 268 267 Mij- De Maas C.v A. 115 117 Md. Oostzee A 161 Cnttaarmaatschappj|)ea. Krian Snik. A 96 97 Pagottan A. 161 Suiker Cult. M(j. A. 2U2 Tjeweng Les tori 98*4 "-100 Arendsburg .j/ZOÏ Besoeki A 7234 Soekow. Landb. A. 86 Amst. Thee Cult. A. Banj. Thee. Rubb A. 27 Pangkeotam Thee Rongga Landb. A. Sedep Cult. A. Sindangs. Cult. A. 175 Telaga Patengan 138 Michiels Arn156)4 206 101 73 89)4 30 12734-8)4 142 Diversen. Blauwh -Vriesaev. A. Bijenkorf A. G«n. Eig. Woon- en Winkel h. Houth. Alberts A. Houih. Jongeneel A. Houth. Pont A. Muller (W. H.) A. Dito 52001—75000 A. N.M|j- v. Havenw. A. 41 155)4 100 117)4 94 25 10034 300)4 117 94 34*4 103)4 De vaste stemming, die zich gisteren op de effectenbeurs baan brak in het bdzonder voor de lokale waarden, bleef heden onver minderd aanhouden, maar strekte zich thans uit tot vrijwel de geheele markt. De handel droeg een levendig karakter en in verschil lende af deelingen ging het bepaald druk toe. Voor Indische waarden bestond wederom goede be.angstélling. Op de suikerafdeeling liepen RVA'», welke zich gisteren flink naar boven hadden kunnen werken, nog verder omhoog en thans stegen ze tot 420 procent. Ook diverse minder courante suikerfondsen werden hooger afgedaan. Voor de rubber waarden werd eveneens eenige belangstelling aan den dag gelegd. Amsterdam Rubbers werden geruimen tijd in een open hoek ver handeld en hoewel de omzetten niet ze?r groot waren,, 'ging er toch aardig wat om. terwijl de koers daarbtf steeg tot 230 procent De tabaksafdeeling was kalm. De gisteren behaalde koersverbeteringen konden- over het algemeen gemakkelijk gehandhaafd blij ven. maar de rijzing vond toch geen verde ren voortgang. Geheel onverwachts werd goedé belangstelling aan den da* geleg voor de aan deel en Indische Spoor, waar mede gedemonstreerd werd dat de attentie momentcel ln hoog^ mate uitgaat naar aan deden m ondernemingen, welke hun wer kingssfeer tot Nederlandsch Indië uitstrek ten. Voor Scheepvaart Unies bestond goede vraag, B« den Inzet werd afgedaan tegér 146'/-» procent maar in vrij snel tempo liep de koers naar boven tot omstreeks M2*/ nroeeni. Ook Oude Booten. JapanlRnen. Oude Vaarten, en eenige outeders werden hooger "tmolee-d. De petroleumafdeelirg bleef niet "?h*er. Olies 'garen op bescheiden voet af- aire te zien en stegen daarbij tot boven "50 procent, later op den middag echter kor lis p/, StttUitening«a 40 1« 1900 4 •40 2t t 1000 4 '40 blf 1000 4 1911 1000 S'/f Grootboek obl. 1896-10O5 obl. 3 Cert. v in«chr. 8 Grootboek obl 3. 1936 f 1000 3 1937 1000 3 1938 b 1000 3 <3»/t) Certificaten 2V§ Grootboek obl. 2Vt 193» fndlë 1606 IV, 1937 indië 1000 1937 Indië t 1000 A S DulUchl. (Young) Obl. 1000 '30 «Va to4 w W«4 au Nedcrlaad (Indië). M0«i to*-»» 06M-M* WO', 100." ®v «H 15 11 au 73 98«4 81*4 86*4 -06* 6834 68*4 88)4 8534 81% 36-36 79 H 7934 79*4 94 8U4 81% 99-37% Baak en Cred. lust Kol. Bank 164 Ned. Ind. Handelsb. LW Ned. Hand. Mij. C. v. A 104 Industrieën. AJg. Kunstzijde Unit 11634-120 Berkel'a Patent 1! f Calvé Ollef. C. gew. Centr. Suiker 176 f Fokker 132 Lever Bros en Unie 32634—J28 Ned. Ford Aut324)4 Philips G. B. v. A... 194 -106)4 Dito Pref. w. AW}* All. Ludl. St. C. v. 10 g a. R. II 33 Am. Bembërg A. C. v. 5-10 g.a Am. Car and F. C. v. Aand Am. Enka C. v. ld. Ajnac,. Copp, C. v. id. Bethl. St. C. v. 10 id. Chryal. Corp C. v. A. Curtiss Wr. Corp. C/ v. idem General Motor idem Intery. Nickel Cy. ,C. v. 10 a Kennec C. C. V.-W A (R. H) f... North. Am. Av. C. v. A R. II North. Am. R./A C. v. A. Rep. Stepl C. v, A. 9 Un. States Steel id. 124% 28*4 44*4 25,ia-26>4 76)4 -77)4 77» 8* 49 2634 34)4-34 2214 -22* 63)4—6434 125-13034 8i> 177 185 135-130 325 199 196)4 142 28*4 17 29*4 -29X ,47L 27)4-36)4 6034-79J4 78% 4»« 27 S4>4-an '18 23'4 23 «4-22)4 66-6414 «K 19 5 4.H -4% Diversen. Cit Serv. C. C. v. id. C. South. C. v. 10 A. R. n North A. Cy. C. v. A. Radio Corp. C. v. A Oost Borneo Mij. A. idem j^refAand, j Petr. ud*iaemin|«a. Dord Petr. Ind. Mij. G Aand213)4-219 Koh. Petr. Mij. idem 237 -246 Cönt. Oil Cy. C. v. 10 idem 18 j, Mid-ja^ÜBRlal Pet. - 13* 10 id. 84 10 id. lüU-10» 11 V. 10A-10^ 104-10)4 Brheepvaartmaatsrhappijea. Lijn Aand. 101-102 105-104 t clvina Japan Lyn idem 126)4-136)4 138-129 Néd. St. Mij id. 140-141W 143-145 Paketv. Mij ld. 198)4-202 306 ^d. Scheepv. Un. ld. 147%-148% 152)4-148 Rotterd. Lloyd idem 122 1344-138)4 Stoomv. Mij Ned. id. 136*4-127)4 128-129 Int. Merc. Mar. Cy. C. v. 10 A11 30*4 Suikerondernemingen. Handelsv. Amst. A 406 -4: Javasche Cul.mlj la. 281—2! Ned.-Ind. S. Un. id. 286 286 Ver. Vorit. C. M. 250-500 A 108-116)4 130)4 -U? Takaksondememingea. Deli-Batav. Mij A. 1634-157 188-157 Deli-Mij 4 1000 C. v. idem 214% -220 Senembah Mij idem 189—176 Wilson ACo. C.v.A. 4&-fr 180 2204 251-245 28» 36H UW-fiX -415 -234 422-419 234 219-221 176-177 444-4* 40. 10*4-10 15*4-UK 344-26)4 104-114 Spoorwegen. Baltim. and Ohio C. v. Idem 8-44 Shesap. A Ohio C. v. 10 25 a394 Illinois Cent. C. v.id. 10 -9.4 ^N. York Centr. C.v.id. 144 _14 Pennsylv. R. 10 $50 C. v. A 38A-38 South. Pac. Cy. v. g. idem 10ft I.d: Railway O. gew. idem 14)4 ,"14% Canad. Pac. C. v. id. 34 44 Rubbereaderaemingea. Amsterdam R. Cult. Aand. Bandar Rub. m(j id. Deli-Bat. R. Mij id. Kendeng Lemboe Rub. idem Majanglanden Vereen, id. Oost-Javo Rubber Mij idem Oostk. 5 500 C. v. id. „Serbadjadi" Sum. R. idem Silau Sum. Rubber Mij. idem Sum. Rubb. Cult. id. Ver. Ind. Cult. Ond. idem Interc Rubber Cert, v. idem 2194-2244 171 280-227 1624 171 -173 149 149 674 r 704 123 137-1384 125 138-140 1124-U4 114 954 —96 178-179 97% -97% ,1804 1494-150 1494 -4 A-44 44-44 een Inzinking van eenige procenten worden waargenomen. J Het zakenverkeer in Nederlandscne in- dustrieelen was door elkander genomen van kalmen •ard.'Aku'a waren echter levendig en bij de opening niet onbelangrijk hooger. Unilevers kwamen een goede 7-tal punten naar boven en evanoeerden zelfs tot 135 pro cent. Ook hier viel naderhand een achteruit gang waar te nemen. Voor Amerikaansche fondsen bestond even eens weer goede belangstelling. De ataal- aamdeeien werden druk verhandeld en kwa men over de geheele linie op een hooger peil. Van de koperaandeelen liepen Anacon da's verder naar boven. In diverse spoor- wegshares ging het opgewekt toe. De Duitsche fondsen hadden weliswaar een rustig verloop, maar lagen mede stevig ln da markt. De Youngleening gaf nu en dan e«j tamelijk opgewekte affaire te zien, waarbij koers zich eenige procenten boven het •ige niveau wist te verheffen. Diverse an- uoxlé Duitsche obligatie* en ook aandeelen konden betere prijzen bedingen. Het zakenverkeer op de beleggingsafaeo- ling was van kal men aard. Prolongatie 2*/4 procent. OFFICIEELS VAUJTAKOSBIÉN DER NEDERLANDSCire BANK. 31 October. Valuta'*: t (schriftelijke tel. trsnsecttes). New York t*»«/i«—l.W"/ie Berlijn I 73 t 7S SïuKel IX.U-im.ll Helsinki lUl-UB Stockholm ->**M Zürleh I 41*3—/ M.71 g Bankpepier: New* York 11 RVH U»1/* Brussel 39.6830.20 Stockholm ƒ44.76—44.94 Zürich 43.59—43.75 de vori? dere

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 5