Minister Fischböck:
blad.
6EEN DEVALUATIE van den Nederlandschen
gulden en GEEN NEIGING TOT INFLATIE
vrijdag 8 NNo^ber 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
.1
Over enficele wekeiT ficomt de
verordening inzafite de ver
goeding van oorlogsschade
Ons l^nd moet aan de wereld
scheepvaart blijven deelnemen
Belangwelclcende cijfers over
en uitvoer
I direct
troom-
inden-
gelijk
kt 20%
fids de
list nu
lardel
diepe.Sh
De Nederlandsche staatsinkomsten moeten
aanzienlijk worden verhoogd - Verhooging
van de winstbelasting
(Foto archief) niecieroricis in
^*H?,£4schböck. stMn len OP-
cöh tn IfUuut
12.000 AMERIKAAN
SCHE VLIEGTUIGEN
VOOR ENGELAND?
Initiatief van Roosevelt.
GEHEEL CONVOOI
VERNIETIGD.
In totaal 86.000 ton.
Bt J*ar8aflg'
Directeur F. T1ETER
Postgiro 48400
Bur. Markt SI. Tel. Ï745
»ntl
Jramer verliet
King te zorl» I
Stoel neer
luid. Nooit ltd
>t er gebeurd
et heden or"
■wapens, die
[had, uit hf
kuilde ri! or"
fct verlies r»
Br al die j*«"
ij naar Jürl»*
bad rij dit r"~ i
Voeld als
meende He*
als een roe» j
■e spoedig j
Idere, van
als nutteloo**
I werpt»» j
in heviger g
E onder de lid
loten man rt»
leest. *»»rf
I gevoeld. j
men... j, I
iant tij
j «tj had «2
keborg j
ZU
Je W* S3
huilde.
-
MINISTER FISCHBÖCK al-
bij d»
Nsar aanleiding van zijn lezing
•p 29 OMotjer IJ. over „Economi-
iche visstukken in het nieuwe
Europa* heeft dr. Hans Fischböck,
commissaris-generaal voor Finan
ciën en Economische Zaken, eeiüge
genoodigden in staat gesteld van
gedachten te wisselen in verband
met eenige vragen, die naar aanlei
ding van voornoemd onderwerp
vooral ten aanzien van de economi
sche positie van Nederland, waren
gereten.
Nederland als landbouwstaat.
Aan de uitvoerige en interessante be-
Khouwingen, die deels een gevolg wa
tts van gestelde vragen, van dr. Fisch-
Wck ontleenen wij het volgende:
Vooreerst werd de vraag gesteld,
welke positie Nederland in de toekomst
ak landbouwstaat zal kunnen inne
men respectievelijk of het zijn positie
ak zoodanig zal kunnen uitbrêiden en
vergroeien.
Dr. Fischböck is van meening, dat
t« aanzien van den Nederlandschen
landbouw tal van mogelijkheden in de
naaste toekomst aanwezig zijn. Neder-
-land echter is voor zijn productie voor
Mn belangrijk deel afhankelijk van
den invoer van Amerikaansche voeder-
producten. Op dit oogenblik kan nog
niet met zekerheid worden gezegd in
welke mate dit ook straks weer moge-
alk zal zijn. In ieder ge\ al zullen de
moeilijkheden d.e aan den export naar
DuiUchland thans nog in den weg
«taan,'worden opgeheven. Daarbij wees
apt. vooral op het feit, dat de prohibi
tive invoerrechten belangrijk zullen
worden verminderd of geheel worden
«Wdheven. De prijzen van onze land-
hl tuinbouwproducten zullen zich
wwbtj aanpassen aan de prijzen in
jouuchland. Er Tal naar gestreefd
*™den om het peil te bereiken waarop
ueuuitseho prijzen voor landbouwpro-
«ütv rZ'c'1 bewegen. Dit is geen ont-
ifM»? d'e z'c^ 'n korten tijd zal
•"Wen, maar een proces dat een lang
■«Ji vereiseht. In dit verband
™u nog gewe,.^ op het feit. dat
"zlen van deze materie in ons
hM.rf0® ta.' van orgnnisatorische ver-
v«Jl®fn ,en worden bereikt,
in «it s v-e™ he vraag gesteld
wnmJ. m.ate e('n aanpassing kan
""'kchlano een aan he prijzen in
D* ontwikkeling van het prijsniveau
tm v"" 'Jl'Hstei', zal geschieden in
ter ».imj ®eon stormachtig karak-
Prodn«» 8en- Waar voor tal van
Pnn ri,e" ln "ederland een lagere
«P dan li ^"i'schland bestaat zal
Worden ?UU>r 60,1 aanpassing moeten
v«n tii'n zoowel ten aanzien
^CducJem" °°k Va" Iand-
Economische vraagstukken.
*•*4» heSpfel'in8: van Hit probleem
IW "mrekeningskoers ter sprake.
H 4c Hr. Fischböck stilstaan
Ulm, van He Nederlandsche
«makkelijk wees hfj op het
k Hevaluatie in geen geval
komt. Er zal geen
nn den Nederlandsehen
nwmj**** hebben. De koopkracht
""■ta zal zich niet wijzigen.
Vtrvo) Geen devaluatie.
""H debaC.ns onlsPon zich een interes-
SS DeTL economische vraag-
r}* »deF?.ndsche belangen,
kisa HülZsche geheel en al op
5?1*! er l^ ^geljjkheid. In geen
njjle» In vTL. e zÜn van onderhan-
«.^•Hiböct jtr v8n dictatorschap.
2 zÜn volledige steun
Vcrii toe hü de handhaving
genwoordiging van de
Nederlandsche belangen in Duitsch-
land. Hij maakte gewag van de binnen
kort te houden onderhande
lingen tusschen Nederland
sche en Duitsche industrie e-
1 e n. Men dient echter, zoo deelde de
minister mede, .bij een zuivere beoor
deeling van deie materie de eischen en
de belangen van de Duitsche oorljgs-
economie.
Betalingsverkeer.
Door een der aanwezigen werd de
vraag gesteld hoe het toekomstige
betalingsveerkeer zich zal' ontwikkelen,
en in welke mate dit gecentraliseerd
zal worden.
Dit is in de eerste piaats, zoo ver
klaarde dr Fischböck, een zuiver tech
nische' kwestie, die nauw verband houdt
met de overeenstemming der belangen.
Geregeld immers, wordt in de eerste
plaats de beweging van goederen.
Daarbij moet men niet uit het oog ver
liezen, dat Duitdchland nauwkeurig zal
waken tegen 'een minder juist ver
strekken van opdrachten in landen, die
daartoe niet in aanmerking moeten
komen. Zoo zal, om een voorbeeld te
noemen, geen goederen-export van
België naar Noorwegen plaats hebben
indien dit niet in het economisch be
lang van Duitschland zou zijn.
De toekomstige verhoudingen van
Nederland ten aanzien -van andere lan
den en continenten zijn op dit oogenblik
nog niet te definieeren cn vragen hier
mede verband houdende, niet te be
antwoorden. Het staat vast dat Neder
land crediteur is vooral in de Ver-
Statenen Nederlandsch-Indië. Voor
Duitschland is het van het allergrootste
belang dat de Nederlandsche saldi in
deze landen intact blijven. Men zal
echter na den oorlog moeten zien. wat
met deze investeer in gen kan geschie
den.
Vojgens minister Fischböck ^bedroeg
het Nederlandsch tegoed geïnvesteerd
in Amerika anderhalf milliard gulden,
in Nederlandsch-Indiè vier milliard
gulden en in Duitschland anderhalf
milliard gulden. Dit laatste bedrag,
aldus de minister, is in ieder, geval vol
komen intact en kan voor de volle
nominale waarde worden genbmen.
Wat de productiemoflplijkheid in
Nederland aangaat, ook'nier geldt als
basis de rechtsgelijkheid. De nieuiye
productiebronnen die in den laats te tv
tijd waren aangeboord en in werking
waren gebracht, zullen niet worden ge
sloten.
Onze scheepvaart.
Vervolgens werd het, voor Nederland
zoo belangrijke, probleem ter sprake
gebracht van onze nationale scheep
vaart.
Een basis waarop kan worden onder
handeld is op dit oogenblik, zoo zette
de minister uiteen, niet gegeven. Dit
kan pas na den oorlog het gev^t zijn.
Binnen het kader van problemen die
de Nederlandsche scheepvaart op dit
oogenblik bezig houden, werd de positie
van onze nationale binnenscheepvaart
besproken. Minister Fischböck wees op
het feit, dat voor de naaste toekomst
tal van gunstige mogelijkheden aan
wezig zijn, zulks te meer waar Neder
land in dit opzicht als voorbeeld kan
gelden. Hoe langer hoe meer wordt het
ideaal van een Rijfl-Main-Donau-
kanaal in de practijk/Verwezenlijkt. In
dit verband memoreerde de minister
den bouw van Dohauschepen in Neder
land, die over/land werden vervoerd J
Indien Uilyvan thans nog bestaande
technische moeilijkheden uit den weg
zullen zijn geruimd, dan is een ver
binding van den Rijh naar de Zwarte
Zee, mogelijk.
In hoeverre Nederland na de
beëindiging van den oorlog, z\jn
oud positie op de wereldzeeën weer
kan hmemen, is op dit oogenblik
moeilik aan te geven. Met nadruk
Vees dr Fischböck evenwel op de
groote wensehelijkheid dat Neder
land aan de vVereldschipepvaart blijft
deelnemen, zuiks te meer waar tal
van technische eischen door or.s
land worden vervuld.
In dit, verband kwam de vraag ter
sprake, in hoeverre dè Nederlandsche
reeders reeds nu opdrachten voor den
bouw van nieuwe schepen kunnen
plaatsen. Deze vraag is, aldus de
minister, niet gemakkelijk te beant
wóórden. Vast staat echter, dat binnen!
kotten tijd in Nederland alle werVen
zullen zijn bezet, waarmede een belang
rijke bijdrage in de werk verschaf f in
Nederland wordt geleverd. Men mad
echter ten aanzien van dit probleem
het feit niet uit het oog verliezen, dat-
de levering van grondstoffen uit
Duitschland geheel cn al afhankelijk is
van de behoeften en eischen der Duit-*
sche marine. Slechts zulke grondstoffen!
kunnen in afzonderlijke gevallen bed
schikbaar worden gesteld, die voor del
Duitsche oorlogsvoering, van belanr
zijn. Nederlandsche opdrachten voor]
ivieuwbouirf* moeten derhalve rekening
houden met hieruit voort vloeien da
risico's. De minister gaf echter de verl
zekering, dat Nederland een zeer be
langrijk aandeel zal krijgen in de
Europcosche tonnage. Hiervoor zal
Duitschland" zich borg stellen.
De Nederlandsche handels
beweging.
Vooral in den laatsten tijd, zoo ver
klaarde de minister, wordt het han
delsverkeer van Nederland in menig
opzicht onjuist beoordeeld. Dit is niet
alleen een gevolg v$n een onjuist in
zicht, maar tevens te wijten aan het
feit dat de laatste maanden omtrent
de handelsbeweging geen gegevens
waren gepubliceerd.
Het handelsverkeer met Duitsch^
land is als volgt: 4
De uitvoer naar Nederland had ge
durende 1938 een maandelijksch ge
middelde van 25 miilioen, m 1939
gemiddeld 30 millioen. Het verlóóp in
dit jaar geeft het volgende beeld te
aanschouwen: In Januari bedroeg de
invoer uit Duitscinand 28 millioen,
in Februari 27 millioen, an Maart
27 millioen, in April 26 millioen, in|
Mei 10 millioen, in Juni 5 millioen,
ih Juli 19 millioen, in Augustus 29
millioen erv in September 31 mil
lioen, waarmede het maandelijkschc
^gemiddelde van 1938 en 1939 werd
overschreden. In dit verband w^esl
spreker nog op het feit dat het hier
om het geheele handelsverkeer over
de grens gaat.
De uitvoer van Nederland naar
Duitschland vertoont het volgende
beeld: Het maandelijksche gemiddel
de in 1938 bedroeg f 13 millioen, in
1939 ƒ11 miilioeh. Deze gegevens zijn
voor de maandën van dit jaar als volgt:
Januari f 8/millioen, Februari 9 mil
lioen, Maart f 14 millioen, April 15
millioen, Mei 9 millioen, Juni ƒ25
millioen, Juli 25 millioen, Augustus
38 millioen en September 39 mil
lioen. Wat den uitvoer betreft zoo wees
dr Fischböck met klem de geruchten
van de hand dat'de uitvoer niet zou
worden betaald. Het tegendeel hier
van is waarl
Wat het totale handelsverkeer van
Nederland betreft, gaf dé minister de
vólgende gegevens:
De invoer bedroeg in 1938 gemid
deld 118 millioen per maand, in 1939
126 millioen per maand.. Gedurende
de eerste vier maanden van dit jaar
bedroeg de gemiddelde waarde 50
tot 60 millioen per ma«nd. In Mei
bedroeg de waarde van den import
60 millioen. in Juni 60 millioen, in
Juli 41 millicen, in Augustus 53
millioen en in September 50 mil
lioen.
Wat den totalen uitvoer van Neder
land aangaat, bedroeg het maande
lijksch gemiddelde in 1938 86 mil
lioen, in 1939 gemiddeld 80 millioen.
Voor de eerste vier maanden van het
loopende jaar week het gemiddelde
niet af van het percentage over 1939.
In Mei bedroeg de waarde van den ex
port 44 millioen, in Juni 26 mil
lioen, in Juli 29 millioen, in Augus
tus 44 millioen en in September 46
millioen.
Naar aanleiding van het vraagstuk
omtrent de Nederlandsche handelsbe
weging werd de vraag gesteld in
welke mate Nederland rechtstreeks
met het buitenland kan onderhande
len. Minister Fischböck gaf hierop ten
antwoord dat de Nederlandsche han
del in principe vrij is en een onbe
perkt terrein kan bestrijken. Hij wees
op het feit dat gunstige toekomstmoge
lijkheden blijven bestaan.
Het bouwbedrijf.
Naar aanleiding van een vraag om
trent de positie van het Nederlandsche
bouwbedrijf verklaarde min. Fisch
böck dat er op het oogenblik in ons
land» 190.000 werkloozen aanwezig zijn,
tegen 320.000 in Juni. De werkloos
heid in het bouwvak bedroeg in de
gunstigste maand van 1939 43.000. De
ongunstigste maand van dit jaar, Ja
nuari, gaf een percentage van 88 000.
Dit cijfer is geleidelijk gedaald tot
32.000 in Augustus j.l.
Wat het bouwen in Nederland aan
gaat, aldus dr. Fischböck, is het parti
culiere initiatief tot een zeer laag peil
gedaald. In vele gevallen is zells sprake
van een wolkomen stilstand. Natuurlijk
heerscht er tot op zekere1 hoogte een
>chaarschte van bouwmaterialen. De
eersten echter die met het bouwen be
ginnen zullen in ieder geval voldoende
materialen ter beschikking hebben.
Weliswaar zijn er op het oogenblik
geen materialen voor den bouw van
honderdduizend woningen beschikbaar
maar aan den anderen kant is zooals
reeds gezegd, materiaal voor het ..be
gin van den bouw" aanwezig. De Duit
sche ondernemers, aldus de minister,
zijn wel opgewassen tegen zulke zor
gen, daar deze zich het standpunt voor
oogen houden: „Es geht schon irgen-
dwie". Men begint aldaar eerst met
het bouwenden kijkt dan verder uit.
Hout en ijzer genoeg
Wat dé afzonderlijke bouwmateria
len aangaat,!) verklaarde de minister,
dat hout en ijzer vclacende in Europa
beschikbaar zijn. Er bestaat geen te
kort. Er bestaat slechts zeer groote
transportmoeilijkheden, die echter bin
nen afzierbaren tijd overwonnen zul
len worden. Op het .oogenblik zijn ir.
Nederland voorraden aanwezig voor
een verbruik van 4 tot 5 maanden. Eer.
lokaal tekort, ook ten aanzien var. ver
schillende soorten, blijft natuurlijk
mogelijk, maar hierin '^zal steeds zoo
goed mogelijk worden voorzien.
Wat het ijzer aangaat, er is voldoen
de erts in Europa. Men moet echter
niet u;t het oog verliezen, dat vooral
in West-Europa tal van próduetiecen-
tra's niet in werking zijn. Vooral in
Noord-Frankrijk is de verwoesting op
de ondernemingen en in de fabrieken
zeer groot. Daarnaast doen zich de
reeds gememoreerde transportmoeilijk
heden voor. Tegen het voorjaar zullen
deze belemmeringen echter zijn opge
heven, zoodat eenig optimisme op dit
oogenblik geoorloofd is.
Ten aanzien van het houtvraagstuk
dementeerde de minister ce. circulee-
rende geruchten ten aanzien van het
betalingsverkeer hieromtrent Met Zwe
den en Finland zijn tengevolge van de
jongste besprekingen houtcontingentcn
verkregen. Er besta.at slechts één moei
lijkheid om het hout*naar Nederland te
krijgen, en dat is: het transportpro
bleem!
De benzine.
Hierna kwam minister Fischböck
naar aanleiding van een gestelde vraag
op eert uiterst ^netelig vraagstuk te
spreken: het benzinevraagstuk.
In principe, zoo zette de m-imsler uit
een, bestaat een basis van rechtsgelijk
heid tusschen de Nederlandsche li ais-
houding en de verhoudingen in
Duitschland,* dat daarbij terdege met
Nederlands spociale belangen rekening
wordt gehouden, moge blijken uit het
feit, dat vóór bouwdoeleinden in
Dutischland geen benzine beschikbaar
wordt gesteld. Wat het aantal in Neder
land beschikbare vrachtauto's aangaat,
de verzorging met de noodige benzine
is gewaarborgd. Gedurende de
afgcloopen /na,and heeft een
aanzie niijkè import van oen-
zine uit Duitse hl and plaats
gehad. Ook in de naaste toekomst
mag men den benzineuitvoer uit
Duitschland verwachtten. De autoritei
ten streven naar een hahdhaving van
het op peil houden van de ♦bar.s be
schikbare voorraden in ons land.
'S# Oorlogsschade.
Een hoogtepunt van de bijeenkomst
vormde de gedachtewisseling over het
vraagstuk van de oorlogsschadevergoe
dingen. De minister deelde mede, dat
het ontwerp gereed is en dat de publi
catie binnen enkele weken kan worden
tegemoetgezien. Op het oogenblik
wacht men nog slechts op de totale
cijfers, alsmede van de wijze van uil-
voering der betaling.
Deze verordening gaat principieel uit
van een volledige schadevergoeding 1
door den staat. Echter wordt ten aan
zien van groote particuliere vermogens1
het voorbehoud gemaakt, dat een re-
uv*' 2 in de te betalen schade kan wor-
den toegepast 1
De te betalen uitkeeringen inoeten
echter'geheel en al in dienst Van den
wederopbouw worden gestelij'. Zoo
lang nog niet met den nieuw
bouw wordt begonnen, zal
geen uitkeering plaats heb
ben, maar het bedrag ter beschikking
blyven staan, met rentevergoeding.
Met den bouw zal echter t.z.t. moeten
begonnen worden, welk principe men
ook ir. de brandverzekering tpepast.
Vervolgens werd een vraag gesteld
van den volgenden aard: Het Koersver
loop ter beurze toont gedurende de
laatste dagen aan, dat men zien in Ne
derland veel zorgen maakt over de
snelle vermeerdering van de zich in
omloop beVindende bankbiljetten, het
geen door sommige kringen als e en be
gin van inflatie zou worden besch^tiwd,
specaial omdat die vermeerdering,
vooral de laatste week, een gevolg wa^
van het plaatsen van schatkistpapier
bij de banken.
In welk ^>zicht kan hiervoor een
verklaring w orden gegevèn, die de on
juiste opvattingen tot nopmale propor
ties zou kurnen terugbrengen?
Minister Fischböck gaf hierop een
zeer uitvoerige uiteenzetting. Er is
geen sprake van een neiging tot in
flatie aanwezig. Inflatie immers is
een spiraalbeweging tusschen loo-
nen en prijzen.
Ongemotiveerde prijsstijgingen,
aldus dr. Fischböck, zullen niet wor
den toegelaten. Ongetwijfeld be
staat er dit oogenblik aan den
eeiiien kant een teveel aan betalings
middelen en daarnaast gen gebrek
aan consumptiegoederen. De ..utori-
teiten zullen er in Nederland naar
streven, dat de opgepotte koop
kracht niet tot stoornissen in het
Nederlandsche economische leven
zal leiden. Een vermeerdering van
de in omloop zijnde bankbiljetten
behoeft geen zorgen te baren, zoo
lang het de koopkracht verhinderd,
wordt prijsstijgingen in.het leven te
roepen. De prijzen in Nederland
zuilen niet boven het Duitsche prijs
niveau stijgen.
Van devaluatie of andere maat
regelen ten opzichte van de Neder
landsche valuta, h» geen sprake! De
Duitsche Rijksbank zal haar volle
medewerking verleenen bij de
handhaving van de positie van de
Nederlandsche valuta, riep de mi
nister üit.
Grondprijzen,
Ten slotte werd nog de vraag ge
steld in hoeverre de belangrijke stij
ging van de grondprijzen in Neder
land de aar dacht der autoriteiten heb
ben. Van Nederlandsche zijde, a.dus
de minister, is nog geen drang uitge
oefend tot ingrijpen. Hij persoon.ijk
is van meening, dat al je hoogc prijj-
zen ongewer.scht zijn. Een „Flucht in
die Sachwerte" is ongemotiveerd. In
Duitschland bijvoorbeeld zijn geen ka
pitalistische gfondaankoopen en specu
laties mogelijk.
In verband met deze kwestie werd
nog de vr^ag gesteld in welke mate
door Duitsche instanties en kringen in
Nederland aar.deelen worden gekocht.
De minister gaf hierop ten antwoord
dat Duitsche beleggers op de Ne'der-
landsche aandeelenmarkt niet tot aan
koop overgaan. Immers, (je rentabili
teit van de -Nederlandsche onderne
mingen is op het oogenblik niet van
dien aard, dat dit aantrekkelijk wordt
geacht.
Men moet in hooge mate rekening
houden bij een beoordeeling van
den tegenwoordigen koersstand op
de Aüh sterdamsehe Effectenbeurs,
dat komende belastingen een aan
zienlijk deel van de behaalde win
sten zuilen omvatten.
Koopers van aandeelen moeten reke
ning houden met de jvinstbeias-
ting waarvan een verhoo
ging voor de deur staat. Wel
iswaar zyn de komende dividenduit-
kecrin'gen niet ongunstig te beoordee-
len, maar aan den anderen kant zal
toch een aanzienlijk deel der wisten
door den fiscus worden getroffen.
Een oonogsbelasting werd door spr.
niet waarschijnlijk geacht. In Duitsch
land kent mjn dit instituut niet, aan
gezien een juiste afbakening van
oorlogswinst zeer moeilijk te bepalen
is. De gemaakte winsten «aldaar w orden
echter in dienst van het algemeene nut
gesteld.
Over het invoeren van nieuwe belas
tingen in Nederland, kon minister
Fischböck nog niets mededeelen. Wel
wees hij op de dringende noodzakelijk
heid, dat de staatsinkomsten aanzien-
lyk moeten wordej# verhoogd. Nieuwe
bronnen zullen derhalve vermoedelijk
moeten worden aangeboord.
A
Zon op 8.50, ouder 17.59.
Maan op 15.28, onder 1.41.
Men is verplicht te verduis
teren van zonsondergang tot
zonsopkomst.
1 Lantaarns van voertuigen
5 moeten nor tan zonsonder-
J gang ontstoken worden.
AMERIKA
Er is van piiicieele zijde niets
bekend gemaakt over de giste
ren gehouden vergadering van
de subcommissie van den natio-
nalen verdedigingsraad, welko
beslist over de kwesties van
preierente uitvoering van be
wapeningsorders, en evenmin
over de in aansluiting daarop
gehouden beraadslagingen met
president Roosevelt. Tegenover
journalisten wees de voorzitter
van den verdedigingsraad er
echter op, dat het initiatie! van
Roosevelt betreifende een aan
vullende levering van 12.0C0
vliegtuigen aan Engeland hierbij
inbegrepen is.
mv I
1
DUITSCHLAND
Het opperbevel van de Duit&ehe
weermacht maakt bekend: Bovenwater*
strijdkrachten, die tot taak hebben op
den Atlantisehen Oceaan den handels*
oorlog te voeren, hebben in het Noor
delijk deel van den Oceaan, op den
Westelijken BriLschen toe voer weg, een
Britsch convooi volkomen vernietigd.
De in één kiap door de Duitsche
strijdkrachten tot zinken gebrachte
vijandelijke koopvaardijtonnage be
draagt 86.000 b.r.t.
Bliksemsnel optreden der Duitsche
viootkrachten.
De activiteit van de Duiuche boven-
waterstrijdkrachten in het Noordelijk
deel van den Atlantisehen Oceaan
neeft, zooals reeds kort gemeld, met
de volledige vernietiging Aan een
groot Britsch convooi een succes be
haald, dat de vijandelijke koopvaaiaij-
tonnage in enkele uren met 86.600 b.r.t,
heeft verminderd. Dit succes is, zoo
wordt van bevoegde zijÖe verklaard,
behaald op den toevoerweg, die vooc
jemgeiand van de grootste beteekenis is,
namelijk op de Noord-Atlantische
route, die onder de bijzondere bescher-
mpig van de Brifesche vloot staat. Aan
het Westelijke uiteinde hiervan worden
de convooien samengesteld, die bij
nadering van de Britsche kust aan ae
aanvallen van onze duikbooten bloot
staan. in de nachten van 13 en 19 en
van 19 op 20 October vielen twee van
deze waardevolle convóoier. aan geza
menlijke aanvallen der Duitsche dunc-
booten ten offer. De vliegers hebben
hun aanvallen op convooien tot op 5U0
k m. ten Wésten vai) Ierland kunnen
uitstrekken. De voor den handelsoorlog
besteipde Duitsche bovenwater-strijd
krachten hebben thans haar geslaagie
atcie volvoerd in een deel van den
Atlantisehen Oceaan, waarin de vyand
zich tot dusver veilig voelde. Reeds uit
de eerste paar berichten uit Amen-
Kaansche bron is geljjeken, welke ont
steltenis deze moedige daad bij de
Britsche admiraliteit heeft gewekt.
Door Amerikaansche radiostations wa
ren de noodseinen van de beide Brit
sche vrachtschepen Rangitiki (16.606
brt.) en Cowiish Gity (4.952 brt.y op
gevangen. Volgens deze berichten is
de beschieting op ongeveer 1000 zee
mijlen ten Oosten van New-Four.d-
geschied. Daarop bleef echter elk na
der bericht uit, zoodat men volgens
een bericht der N1^ w York Ameri
can reeds rekening meende te moeten
houden met de vernietiging van het
geheeie Britsche convooi, middeiy op
deó Atlantisehen Oceaan. Deze ver
onderstelling wordt thans door het be
richt van het 'opperbével der weer
macht bevestigd en wel in een veel
grooteren omvang dan de eerste buiten-
'land'&che berichten nog aannamen.
Hieruit kan de conclusie getrokken
worden, dat het optreden der Duitsche
eenheden bliksemsnel en verrassend
geschiedde. Van de overige tot zinken
gebrachte schepen hebben namelijk ook
de Amerikaansche radio-stations niet
eens noodseinen opgevangen. In een
verkeerd gevoel van veiligheid hadden
de schepen vam het convooi op deze
plaats van den Atlantisehen Oceaan
geen rekening gehouden met gevaren.
Hun vertrouwen op de reikwijdte van
de Britsche zeemacht werd teleurgese'-d.
SCANDINAVIË
BOTERDISTRIBUTIE IN
DENEMARKEN.
Met ingang van, heden is het ver
bruik van boter in Denemarken aan
rantsoeneering onderworpen. Volgens
een officieels mededéeiUifc bedraagt de
distributie 350 gram boter per week ea
per persoon.