Minister Fischböck: blad. 6EEN DEVALUATIE van den Nederlandschen gulden en GEEN NEIGING TOT INFLATIE vrijdag 8 NNo^ber 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN .1 Over enficele wekeiT ficomt de verordening inzafite de ver goeding van oorlogsschade Ons l^nd moet aan de wereld scheepvaart blijven deelnemen Belangwelclcende cijfers over en uitvoer I direct troom- inden- gelijk kt 20% fids de list nu lardel diepe.Sh De Nederlandsche staatsinkomsten moeten aanzienlijk worden verhoogd - Verhooging van de winstbelasting (Foto archief) niecieroricis in ^*H?,£4schböck. stMn len OP- cöh tn IfUuut 12.000 AMERIKAAN SCHE VLIEGTUIGEN VOOR ENGELAND? Initiatief van Roosevelt. GEHEEL CONVOOI VERNIETIGD. In totaal 86.000 ton. Bt J*ar8aflg' Directeur F. T1ETER Postgiro 48400 Bur. Markt SI. Tel. Ï745 »ntl Jramer verliet King te zorl» I Stoel neer luid. Nooit ltd >t er gebeurd et heden or" ■wapens, die [had, uit hf kuilde ri! or" fct verlies r» Br al die j*«" ij naar Jürl»* bad rij dit r"~ i Voeld als meende He* als een roe» j ■e spoedig j Idere, van als nutteloo** I werpt»» j in heviger g E onder de lid loten man rt» leest. *»»rf I gevoeld. j men... j, I iant tij j «tj had «2 keborg j ZU Je W* S3 huilde. - MINISTER FISCHBÖCK al- bij d» Nsar aanleiding van zijn lezing •p 29 OMotjer IJ. over „Economi- iche visstukken in het nieuwe Europa* heeft dr. Hans Fischböck, commissaris-generaal voor Finan ciën en Economische Zaken, eeiüge genoodigden in staat gesteld van gedachten te wisselen in verband met eenige vragen, die naar aanlei ding van voornoemd onderwerp vooral ten aanzien van de economi sche positie van Nederland, waren gereten. Nederland als landbouwstaat. Aan de uitvoerige en interessante be- Khouwingen, die deels een gevolg wa tts van gestelde vragen, van dr. Fisch- Wck ontleenen wij het volgende: Vooreerst werd de vraag gesteld, welke positie Nederland in de toekomst ak landbouwstaat zal kunnen inne men respectievelijk of het zijn positie ak zoodanig zal kunnen uitbrêiden en vergroeien. Dr. Fischböck is van meening, dat t« aanzien van den Nederlandschen landbouw tal van mogelijkheden in de naaste toekomst aanwezig zijn. Neder- -land echter is voor zijn productie voor Mn belangrijk deel afhankelijk van den invoer van Amerikaansche voeder- producten. Op dit oogenblik kan nog niet met zekerheid worden gezegd in welke mate dit ook straks weer moge- alk zal zijn. In ieder ge\ al zullen de moeilijkheden d.e aan den export naar DuiUchland thans nog in den weg «taan,'worden opgeheven. Daarbij wees apt. vooral op het feit, dat de prohibi tive invoerrechten belangrijk zullen worden verminderd of geheel worden «Wdheven. De prijzen van onze land- hl tuinbouwproducten zullen zich wwbtj aanpassen aan de prijzen in jouuchland. Er Tal naar gestreefd *™den om het peil te bereiken waarop ueuuitseho prijzen voor landbouwpro- «ütv rZ'c'1 bewegen. Dit is geen ont- ifM»? d'e z'c^ 'n korten tijd zal •"Wen, maar een proces dat een lang ■«Ji vereiseht. In dit verband ™u nog gewe,.^ op het feit. dat "zlen van deze materie in ons hM.rf0® ta.' van orgnnisatorische ver- v«Jl®fn ,en worden bereikt, in «it s v-e™ he vraag gesteld wnmJ. m.ate e('n aanpassing kan ""'kchlano een aan he prijzen in D* ontwikkeling van het prijsniveau tm v"" 'Jl'Hstei', zal geschieden in ter ».imj ®eon stormachtig karak- Prodn«» 8en- Waar voor tal van Pnn ri,e" ln "ederland een lagere «P dan li ^"i'schland bestaat zal Worden ?UU>r 60,1 aanpassing moeten v«n tii'n zoowel ten aanzien ^CducJem" °°k Va" Iand- Economische vraagstukken. *•*4» heSpfel'in8: van Hit probleem IW "mrekeningskoers ter sprake. H 4c Hr. Fischböck stilstaan Ulm, van He Nederlandsche «makkelijk wees hfj op het k Hevaluatie in geen geval komt. Er zal geen nn den Nederlandsehen nwmj**** hebben. De koopkracht ""■ta zal zich niet wijzigen. Vtrvo) Geen devaluatie. ""H debaC.ns onlsPon zich een interes- SS DeTL economische vraag- r}* »deF?.ndsche belangen, kisa HülZsche geheel en al op 5?1*! er l^ ^geljjkheid. In geen njjle» In vTL. e zÜn van onderhan- «.^•Hiböct jtr v8n dictatorschap. 2 zÜn volledige steun Vcrii toe hü de handhaving genwoordiging van de Nederlandsche belangen in Duitsch- land. Hij maakte gewag van de binnen kort te houden onderhande lingen tusschen Nederland sche en Duitsche industrie e- 1 e n. Men dient echter, zoo deelde de minister mede, .bij een zuivere beoor deeling van deie materie de eischen en de belangen van de Duitsche oorljgs- economie. Betalingsverkeer. Door een der aanwezigen werd de vraag gesteld hoe het toekomstige betalingsveerkeer zich zal' ontwikkelen, en in welke mate dit gecentraliseerd zal worden. Dit is in de eerste piaats, zoo ver klaarde dr Fischböck, een zuiver tech nische' kwestie, die nauw verband houdt met de overeenstemming der belangen. Geregeld immers, wordt in de eerste plaats de beweging van goederen. Daarbij moet men niet uit het oog ver liezen, dat Duitdchland nauwkeurig zal waken tegen 'een minder juist ver strekken van opdrachten in landen, die daartoe niet in aanmerking moeten komen. Zoo zal, om een voorbeeld te noemen, geen goederen-export van België naar Noorwegen plaats hebben indien dit niet in het economisch be lang van Duitschland zou zijn. De toekomstige verhoudingen van Nederland ten aanzien -van andere lan den en continenten zijn op dit oogenblik nog niet te definieeren cn vragen hier mede verband houdende, niet te be antwoorden. Het staat vast dat Neder land crediteur is vooral in de Ver- Statenen Nederlandsch-Indië. Voor Duitschland is het van het allergrootste belang dat de Nederlandsche saldi in deze landen intact blijven. Men zal echter na den oorlog moeten zien. wat met deze investeer in gen kan geschie den. Vojgens minister Fischböck ^bedroeg het Nederlandsch tegoed geïnvesteerd in Amerika anderhalf milliard gulden, in Nederlandsch-Indiè vier milliard gulden en in Duitschland anderhalf milliard gulden. Dit laatste bedrag, aldus de minister, is in ieder, geval vol komen intact en kan voor de volle nominale waarde worden genbmen. Wat de productiemoflplijkheid in Nederland aangaat, ook'nier geldt als basis de rechtsgelijkheid. De nieuiye productiebronnen die in den laats te tv tijd waren aangeboord en in werking waren gebracht, zullen niet worden ge sloten. Onze scheepvaart. Vervolgens werd het, voor Nederland zoo belangrijke, probleem ter sprake gebracht van onze nationale scheep vaart. Een basis waarop kan worden onder handeld is op dit oogenblik, zoo zette de minister uiteen, niet gegeven. Dit kan pas na den oorlog het gev^t zijn. Binnen het kader van problemen die de Nederlandsche scheepvaart op dit oogenblik bezig houden, werd de positie van onze nationale binnenscheepvaart besproken. Minister Fischböck wees op het feit, dat voor de naaste toekomst tal van gunstige mogelijkheden aan wezig zijn, zulks te meer waar Neder land in dit opzicht als voorbeeld kan gelden. Hoe langer hoe meer wordt het ideaal van een Rijfl-Main-Donau- kanaal in de practijk/Verwezenlijkt. In dit verband memoreerde de minister den bouw van Dohauschepen in Neder land, die over/land werden vervoerd J Indien Uilyvan thans nog bestaande technische moeilijkheden uit den weg zullen zijn geruimd, dan is een ver binding van den Rijh naar de Zwarte Zee, mogelijk. In hoeverre Nederland na de beëindiging van den oorlog, z\jn oud positie op de wereldzeeën weer kan hmemen, is op dit oogenblik moeilik aan te geven. Met nadruk Vees dr Fischböck evenwel op de groote wensehelijkheid dat Neder land aan de vVereldschipepvaart blijft deelnemen, zuiks te meer waar tal van technische eischen door or.s land worden vervuld. In dit, verband kwam de vraag ter sprake, in hoeverre dè Nederlandsche reeders reeds nu opdrachten voor den bouw van nieuwe schepen kunnen plaatsen. Deze vraag is, aldus de minister, niet gemakkelijk te beant wóórden. Vast staat echter, dat binnen! kotten tijd in Nederland alle werVen zullen zijn bezet, waarmede een belang rijke bijdrage in de werk verschaf f in Nederland wordt geleverd. Men mad echter ten aanzien van dit probleem het feit niet uit het oog verliezen, dat- de levering van grondstoffen uit Duitschland geheel cn al afhankelijk is van de behoeften en eischen der Duit-* sche marine. Slechts zulke grondstoffen! kunnen in afzonderlijke gevallen bed schikbaar worden gesteld, die voor del Duitsche oorlogsvoering, van belanr zijn. Nederlandsche opdrachten voor] ivieuwbouirf* moeten derhalve rekening houden met hieruit voort vloeien da risico's. De minister gaf echter de verl zekering, dat Nederland een zeer be langrijk aandeel zal krijgen in de Europcosche tonnage. Hiervoor zal Duitschland" zich borg stellen. De Nederlandsche handels beweging. Vooral in den laatsten tijd, zoo ver klaarde de minister, wordt het han delsverkeer van Nederland in menig opzicht onjuist beoordeeld. Dit is niet alleen een gevolg v$n een onjuist in zicht, maar tevens te wijten aan het feit dat de laatste maanden omtrent de handelsbeweging geen gegevens waren gepubliceerd. Het handelsverkeer met Duitsch^ land is als volgt: 4 De uitvoer naar Nederland had ge durende 1938 een maandelijksch ge middelde van 25 miilioen, m 1939 gemiddeld 30 millioen. Het verlóóp in dit jaar geeft het volgende beeld te aanschouwen: In Januari bedroeg de invoer uit Duitscinand 28 millioen, in Februari 27 millioen, an Maart 27 millioen, in April 26 millioen, in| Mei 10 millioen, in Juni 5 millioen, ih Juli 19 millioen, in Augustus 29 millioen erv in September 31 mil lioen, waarmede het maandelijkschc ^gemiddelde van 1938 en 1939 werd overschreden. In dit verband w^esl spreker nog op het feit dat het hier om het geheele handelsverkeer over de grens gaat. De uitvoer van Nederland naar Duitschland vertoont het volgende beeld: Het maandelijksche gemiddel de in 1938 bedroeg f 13 millioen, in 1939 ƒ11 miilioeh. Deze gegevens zijn voor de maandën van dit jaar als volgt: Januari f 8/millioen, Februari 9 mil lioen, Maart f 14 millioen, April 15 millioen, Mei 9 millioen, Juni ƒ25 millioen, Juli 25 millioen, Augustus 38 millioen en September 39 mil lioen. Wat den uitvoer betreft zoo wees dr Fischböck met klem de geruchten van de hand dat'de uitvoer niet zou worden betaald. Het tegendeel hier van is waarl Wat het totale handelsverkeer van Nederland betreft, gaf dé minister de vólgende gegevens: De invoer bedroeg in 1938 gemid deld 118 millioen per maand, in 1939 126 millioen per maand.. Gedurende de eerste vier maanden van dit jaar bedroeg de gemiddelde waarde 50 tot 60 millioen per ma«nd. In Mei bedroeg de waarde van den import 60 millioen. in Juni 60 millioen, in Juli 41 millicen, in Augustus 53 millioen en in September 50 mil lioen. Wat den totalen uitvoer van Neder land aangaat, bedroeg het maande lijksch gemiddelde in 1938 86 mil lioen, in 1939 gemiddeld 80 millioen. Voor de eerste vier maanden van het loopende jaar week het gemiddelde niet af van het percentage over 1939. In Mei bedroeg de waarde van den ex port 44 millioen, in Juni 26 mil lioen, in Juli 29 millioen, in Augus tus 44 millioen en in September 46 millioen. Naar aanleiding van het vraagstuk omtrent de Nederlandsche handelsbe weging werd de vraag gesteld in welke mate Nederland rechtstreeks met het buitenland kan onderhande len. Minister Fischböck gaf hierop ten antwoord dat de Nederlandsche han del in principe vrij is en een onbe perkt terrein kan bestrijken. Hij wees op het feit dat gunstige toekomstmoge lijkheden blijven bestaan. Het bouwbedrijf. Naar aanleiding van een vraag om trent de positie van het Nederlandsche bouwbedrijf verklaarde min. Fisch böck dat er op het oogenblik in ons land» 190.000 werkloozen aanwezig zijn, tegen 320.000 in Juni. De werkloos heid in het bouwvak bedroeg in de gunstigste maand van 1939 43.000. De ongunstigste maand van dit jaar, Ja nuari, gaf een percentage van 88 000. Dit cijfer is geleidelijk gedaald tot 32.000 in Augustus j.l. Wat het bouwen in Nederland aan gaat, aldus dr. Fischböck, is het parti culiere initiatief tot een zeer laag peil gedaald. In vele gevallen is zells sprake van een wolkomen stilstand. Natuurlijk heerscht er tot op zekere1 hoogte een >chaarschte van bouwmaterialen. De eersten echter die met het bouwen be ginnen zullen in ieder geval voldoende materialen ter beschikking hebben. Weliswaar zijn er op het oogenblik geen materialen voor den bouw van honderdduizend woningen beschikbaar maar aan den anderen kant is zooals reeds gezegd, materiaal voor het ..be gin van den bouw" aanwezig. De Duit sche ondernemers, aldus de minister, zijn wel opgewassen tegen zulke zor gen, daar deze zich het standpunt voor oogen houden: „Es geht schon irgen- dwie". Men begint aldaar eerst met het bouwenden kijkt dan verder uit. Hout en ijzer genoeg Wat dé afzonderlijke bouwmateria len aangaat,!) verklaarde de minister, dat hout en ijzer vclacende in Europa beschikbaar zijn. Er bestaat geen te kort. Er bestaat slechts zeer groote transportmoeilijkheden, die echter bin nen afzierbaren tijd overwonnen zul len worden. Op het .oogenblik zijn ir. Nederland voorraden aanwezig voor een verbruik van 4 tot 5 maanden. Eer. lokaal tekort, ook ten aanzien var. ver schillende soorten, blijft natuurlijk mogelijk, maar hierin '^zal steeds zoo goed mogelijk worden voorzien. Wat het ijzer aangaat, er is voldoen de erts in Europa. Men moet echter niet u;t het oog verliezen, dat vooral in West-Europa tal van próduetiecen- tra's niet in werking zijn. Vooral in Noord-Frankrijk is de verwoesting op de ondernemingen en in de fabrieken zeer groot. Daarnaast doen zich de reeds gememoreerde transportmoeilijk heden voor. Tegen het voorjaar zullen deze belemmeringen echter zijn opge heven, zoodat eenig optimisme op dit oogenblik geoorloofd is. Ten aanzien van het houtvraagstuk dementeerde de minister ce. circulee- rende geruchten ten aanzien van het betalingsverkeer hieromtrent Met Zwe den en Finland zijn tengevolge van de jongste besprekingen houtcontingentcn verkregen. Er besta.at slechts één moei lijkheid om het hout*naar Nederland te krijgen, en dat is: het transportpro bleem! De benzine. Hierna kwam minister Fischböck naar aanleiding van een gestelde vraag op eert uiterst ^netelig vraagstuk te spreken: het benzinevraagstuk. In principe, zoo zette de m-imsler uit een, bestaat een basis van rechtsgelijk heid tusschen de Nederlandsche li ais- houding en de verhoudingen in Duitschland,* dat daarbij terdege met Nederlands spociale belangen rekening wordt gehouden, moge blijken uit het feit, dat vóór bouwdoeleinden in Dutischland geen benzine beschikbaar wordt gesteld. Wat het aantal in Neder land beschikbare vrachtauto's aangaat, de verzorging met de noodige benzine is gewaarborgd. Gedurende de afgcloopen /na,and heeft een aanzie niijkè import van oen- zine uit Duitse hl and plaats gehad. Ook in de naaste toekomst mag men den benzineuitvoer uit Duitschland verwachtten. De autoritei ten streven naar een hahdhaving van het op peil houden van de ♦bar.s be schikbare voorraden in ons land. 'S# Oorlogsschade. Een hoogtepunt van de bijeenkomst vormde de gedachtewisseling over het vraagstuk van de oorlogsschadevergoe dingen. De minister deelde mede, dat het ontwerp gereed is en dat de publi catie binnen enkele weken kan worden tegemoetgezien. Op het oogenblik wacht men nog slechts op de totale cijfers, alsmede van de wijze van uil- voering der betaling. Deze verordening gaat principieel uit van een volledige schadevergoeding 1 door den staat. Echter wordt ten aan zien van groote particuliere vermogens1 het voorbehoud gemaakt, dat een re- uv*' 2 in de te betalen schade kan wor- den toegepast 1 De te betalen uitkeeringen inoeten echter'geheel en al in dienst Van den wederopbouw worden gestelij'. Zoo lang nog niet met den nieuw bouw wordt begonnen, zal geen uitkeering plaats heb ben, maar het bedrag ter beschikking blyven staan, met rentevergoeding. Met den bouw zal echter t.z.t. moeten begonnen worden, welk principe men ook ir. de brandverzekering tpepast. Vervolgens werd een vraag gesteld van den volgenden aard: Het Koersver loop ter beurze toont gedurende de laatste dagen aan, dat men zien in Ne derland veel zorgen maakt over de snelle vermeerdering van de zich in omloop beVindende bankbiljetten, het geen door sommige kringen als e en be gin van inflatie zou worden besch^tiwd, specaial omdat die vermeerdering, vooral de laatste week, een gevolg wa^ van het plaatsen van schatkistpapier bij de banken. In welk ^>zicht kan hiervoor een verklaring w orden gegevèn, die de on juiste opvattingen tot nopmale propor ties zou kurnen terugbrengen? Minister Fischböck gaf hierop een zeer uitvoerige uiteenzetting. Er is geen sprake van een neiging tot in flatie aanwezig. Inflatie immers is een spiraalbeweging tusschen loo- nen en prijzen. Ongemotiveerde prijsstijgingen, aldus dr. Fischböck, zullen niet wor den toegelaten. Ongetwijfeld be staat er dit oogenblik aan den eeiiien kant een teveel aan betalings middelen en daarnaast gen gebrek aan consumptiegoederen. De ..utori- teiten zullen er in Nederland naar streven, dat de opgepotte koop kracht niet tot stoornissen in het Nederlandsche economische leven zal leiden. Een vermeerdering van de in omloop zijnde bankbiljetten behoeft geen zorgen te baren, zoo lang het de koopkracht verhinderd, wordt prijsstijgingen in.het leven te roepen. De prijzen in Nederland zuilen niet boven het Duitsche prijs niveau stijgen. Van devaluatie of andere maat regelen ten opzichte van de Neder landsche valuta, h» geen sprake! De Duitsche Rijksbank zal haar volle medewerking verleenen bij de handhaving van de positie van de Nederlandsche valuta, riep de mi nister üit. Grondprijzen, Ten slotte werd nog de vraag ge steld in hoeverre de belangrijke stij ging van de grondprijzen in Neder land de aar dacht der autoriteiten heb ben. Van Nederlandsche zijde, a.dus de minister, is nog geen drang uitge oefend tot ingrijpen. Hij persoon.ijk is van meening, dat al je hoogc prijj- zen ongewer.scht zijn. Een „Flucht in die Sachwerte" is ongemotiveerd. In Duitschland bijvoorbeeld zijn geen ka pitalistische gfondaankoopen en specu laties mogelijk. In verband met deze kwestie werd nog de vr^ag gesteld in welke mate door Duitsche instanties en kringen in Nederland aar.deelen worden gekocht. De minister gaf hierop ten antwoord dat Duitsche beleggers op de Ne'der- landsche aandeelenmarkt niet tot aan koop overgaan. Immers, (je rentabili teit van de -Nederlandsche onderne mingen is op het oogenblik niet van dien aard, dat dit aantrekkelijk wordt geacht. Men moet in hooge mate rekening houden bij een beoordeeling van den tegenwoordigen koersstand op de Aüh sterdamsehe Effectenbeurs, dat komende belastingen een aan zienlijk deel van de behaalde win sten zuilen omvatten. Koopers van aandeelen moeten reke ning houden met de jvinstbeias- ting waarvan een verhoo ging voor de deur staat. Wel iswaar zyn de komende dividenduit- kecrin'gen niet ongunstig te beoordee- len, maar aan den anderen kant zal toch een aanzienlijk deel der wisten door den fiscus worden getroffen. Een oonogsbelasting werd door spr. niet waarschijnlijk geacht. In Duitsch land kent mjn dit instituut niet, aan gezien een juiste afbakening van oorlogswinst zeer moeilijk te bepalen is. De gemaakte winsten «aldaar w orden echter in dienst van het algemeene nut gesteld. Over het invoeren van nieuwe belas tingen in Nederland, kon minister Fischböck nog niets mededeelen. Wel wees hij op de dringende noodzakelijk heid, dat de staatsinkomsten aanzien- lyk moeten wordej# verhoogd. Nieuwe bronnen zullen derhalve vermoedelijk moeten worden aangeboord. A Zon op 8.50, ouder 17.59. Maan op 15.28, onder 1.41. Men is verplicht te verduis teren van zonsondergang tot zonsopkomst. 1 Lantaarns van voertuigen 5 moeten nor tan zonsonder- J gang ontstoken worden. AMERIKA Er is van piiicieele zijde niets bekend gemaakt over de giste ren gehouden vergadering van de subcommissie van den natio- nalen verdedigingsraad, welko beslist over de kwesties van preierente uitvoering van be wapeningsorders, en evenmin over de in aansluiting daarop gehouden beraadslagingen met president Roosevelt. Tegenover journalisten wees de voorzitter van den verdedigingsraad er echter op, dat het initiatie! van Roosevelt betreifende een aan vullende levering van 12.0C0 vliegtuigen aan Engeland hierbij inbegrepen is. mv I 1 DUITSCHLAND Het opperbevel van de Duit&ehe weermacht maakt bekend: Bovenwater* strijdkrachten, die tot taak hebben op den Atlantisehen Oceaan den handels* oorlog te voeren, hebben in het Noor delijk deel van den Oceaan, op den Westelijken BriLschen toe voer weg, een Britsch convooi volkomen vernietigd. De in één kiap door de Duitsche strijdkrachten tot zinken gebrachte vijandelijke koopvaardijtonnage be draagt 86.000 b.r.t. Bliksemsnel optreden der Duitsche viootkrachten. De activiteit van de Duiuche boven- waterstrijdkrachten in het Noordelijk deel van den Atlantisehen Oceaan neeft, zooals reeds kort gemeld, met de volledige vernietiging Aan een groot Britsch convooi een succes be haald, dat de vijandelijke koopvaaiaij- tonnage in enkele uren met 86.600 b.r.t, heeft verminderd. Dit succes is, zoo wordt van bevoegde zijÖe verklaard, behaald op den toevoerweg, die vooc jemgeiand van de grootste beteekenis is, namelijk op de Noord-Atlantische route, die onder de bijzondere bescher- mpig van de Brifesche vloot staat. Aan het Westelijke uiteinde hiervan worden de convooien samengesteld, die bij nadering van de Britsche kust aan ae aanvallen van onze duikbooten bloot staan. in de nachten van 13 en 19 en van 19 op 20 October vielen twee van deze waardevolle convóoier. aan geza menlijke aanvallen der Duitsche dunc- booten ten offer. De vliegers hebben hun aanvallen op convooien tot op 5U0 k m. ten Wésten vai) Ierland kunnen uitstrekken. De voor den handelsoorlog besteipde Duitsche bovenwater-strijd krachten hebben thans haar geslaagie atcie volvoerd in een deel van den Atlantisehen Oceaan, waarin de vyand zich tot dusver veilig voelde. Reeds uit de eerste paar berichten uit Amen- Kaansche bron is geljjeken, welke ont steltenis deze moedige daad bij de Britsche admiraliteit heeft gewekt. Door Amerikaansche radiostations wa ren de noodseinen van de beide Brit sche vrachtschepen Rangitiki (16.606 brt.) en Cowiish Gity (4.952 brt.y op gevangen. Volgens deze berichten is de beschieting op ongeveer 1000 zee mijlen ten Oosten van New-Four.d- geschied. Daarop bleef echter elk na der bericht uit, zoodat men volgens een bericht der N1^ w York Ameri can reeds rekening meende te moeten houden met de vernietiging van het geheeie Britsche convooi, middeiy op deó Atlantisehen Oceaan. Deze ver onderstelling wordt thans door het be richt van het 'opperbével der weer macht bevestigd en wel in een veel grooteren omvang dan de eerste buiten- 'land'&che berichten nog aannamen. Hieruit kan de conclusie getrokken worden, dat het optreden der Duitsche eenheden bliksemsnel en verrassend geschiedde. Van de overige tot zinken gebrachte schepen hebben namelijk ook de Amerikaansche radio-stations niet eens noodseinen opgevangen. In een verkeerd gevoel van veiligheid hadden de schepen vam het convooi op deze plaats van den Atlantisehen Oceaan geen rekening gehouden met gevaren. Hun vertrouwen op de reikwijdte van de Britsche zeemacht werd teleurgese'-d. SCANDINAVIË BOTERDISTRIBUTIE IN DENEMARKEN. Met ingang van, heden is het ver bruik van boter in Denemarken aan rantsoeneering onderworpen. Volgens een officieels mededéeiUifc bedraagt de distributie 350 gram boter per week ea per persoon.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1