2lNimber 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOpDA EN OMSTREKEN
ginder treinen voor het
reizigersverkeer
engr.
8 r.
'3
ÏOH CH Hf&OH
f-t
a.
I gest.
3f i
^we dienstregeling brengt slechts een zeer
j^inge versobering op enkele baanvakken
,f\ Snelheden worden verminderd
met het oog op de slijtage
primaire eisch van dezen tijd is een vlot goederenvervoer
De beteekeni* vati
Southampton.
AMERIKA
De hulp aan En gel anti.
Dorpssfeer in het hartje van Rotterdam.
AZIË
Verbetering in Japansch-
Amerikaansche betrek
kingen?
De besprekingen van
generaal Abe.
BALKAN
Antonescu in Boekarest
terug.
AMERIKA
AANMELDING VAN
JOODSCHÊ
ONDERNEMINGEN.
Termijn 30 November
gesloten.
AFRIKA
Verklaring van
Egyptischen premier.
ZWITSERLAND
FRANKRIJK.
DUITSCHLAND
HITLER ONTVANGT GRANDI.
ft?,
K"'
B
*l(Sf
met
FiUk?
pelvai
fallen
nden-
doen-
J doel-
9ND
94j
tier—
Om
33;
legen-
uitg.
jjm-
l 0
2—X
i «eg*
go-
OUDSCHE
COUBAHT
Directeur F. TIET KR
Postgiro 48400
Bur. Markt M. Tel. 2748
p, laatste jaren mochten de Ne-
^Uiösche Spoorwegen zich ver-
yygen m de intense belangstelling
ytn het publiek. Geen wonder: het
ftjagereverkeer had zich sterk uit-
jebreid, het aantal forensen was
get duéaergicn toegenomen. De
KÜeve directie bracht ons-spoor
wegstelsel op een dusdanige hoogte
Rt het met ieder land in Europa
wrgelehen kon worden. Uitstekend
m ater modern materiaal, goede
0 wie verbindingen, hoog opge
teerde snelheden, vormden, een
grwend publiek, dat aan een goede
«rvice hechtte.
W. HUPKES,
Nod. Spoorwegen.
(foto archief)
Zware tijden
Huns maken de Nederlandse tie
Spoorwegen en haar directie evenals
wie ondernemingen in den lande
■ore tijden door, waarin men te
lompen heeft met vele en velerlei
«oeüijkheden. Van de zijde van het
iWiek hoort men klachten, klachten,
fe cutaineeren in sombere vermoe
it® voor de naaste toekomst van
its spoorwegverkeer.
Kaar aanleiding hiervan hébben wij
i mi Besprek gehad met de directie. In
j m. gesprek stelde dè directie voorop,
het reizende publiek toch vooral
1 sat te begrijpen, dat wij leven in»
'otid van groote en nooeïgedwon-
f ka versobering. Er moet bezuinigd
°p het materiaal en op kolen.
}8t»fetal rijtuig- en loeomotiefkilo-
i Jmoet zoo laag mogelijk wor-
"'o fehouden. 9
Ken primaire eisch in dezen tijd
een vlot goederenvervoer. Daar-
Wn immers is gróotendeels het
8eed functionneeren der levens-
"liddelendist'nbutie afhankelijk. Dit
h een factor, die het publiek niet
dient te vergeten. Daarbij bedenke
®en, dat door benzinegebrek het
"ervoer per vrachtauto voor een
felangryk dee} is vervallen en dit
"ervoer is overgeheveld naar de
■Poorwegen. Wij kunnen dan ook
teggen aldus de directie dat
goederenvervoer, waarvoor de
'"""wegen heeft te zorgen met 50
Procent is toegenomen.
Koienvervoer
t wk^-iciien dient men het kolenver-
nwJü6' uit het °°8 te verliezen,
re»., een factor van groot belang,
I tas» V?r industrie als voor den
I w«t L koienvervoer is 30 pro-
I iht s g?r dan in normale tijden.
I ièjf". 's °°k toe te schrijven aan
j «bi J:.Oct we door de oorlogsdagen
hnwij kolenvervoA- van de z.g.n.
I Bii ®anvbiUing ten«aehter waren.
I hri l, 8aat dus én dat zal ieder-
•Wle h6tl bi,li->ken aldus de di-
ijfa "et goederenvervoer thans
Dat is dan ook wel eens
«ten i een personentrein ge-
moet wachten, of lang-
I c fpi/hof' rijden tot het baanvak,
I "S fcTi'r door een goederentrein,
I «J Vertraaiaa „„„J
tj i j" voor een goederentrein
•i isnat rtraSin8 van goederentrei
I "«loiin w°rden -Vborkomen om dei.
I lv»n m**lriaal te vermin-
I N so„ Pf'ncipe, dat voor Neder-
4a u-i, levensbelang is, heeft ons
kt wongen voor te schrijven,
S aal» ^'ddag en ook Zondag
i V j/v worden gegaan met lossen
I ''Neten.?, an^ere der goederen. De
r L1" ofc a agens m°e(en weer vrij ko-
C èX®®" wagenomloop te versnel-
■M goederenverkeer zoo in
tensief mogelijk te maken. Wij kun
nen een wagon niet anderhalven dag
ongebruikt laten staan. Gelukkig is
ons materiaal zoowél dat voor goe
derenvervoer als1 voor reizigersver-
voer vrijwel volkomen intact ge
bleven, slechts een klein percentage
is door den oorlog in het ongereede
geraakt.
De reizigerstreinen
Op al deze gronden moesten de
spoorwegen de reizigerstreinen, die
voor een niet onbelangrijk deel door
plazierreizigers worden bezet, inkrim
pen. De treinen werden korter, het
aantaltreinen minder.
De nieuwe dienstregeling, die gis
teren is ingegaan, geeft slechts een
zeer geringe versobering op enkele
baanvakken. Uitdrukkelijk kregen wij
de verzekering, dat het forensenver
keer zooveel mogelijk zal worden ont
zien. De forens maké zich over zijn
treinverbindingen voorshands nog niet
te veel zorgen. De directie van onze
spoorwegen kent en begrijpt hét groote
belang, dat de forensen hebben bij een
behoorlijke treinverbinding.
Wel zijn in j}e nieuwe dienstrege
ling de snelheden gewijzigd om de
slijtage van het materiaal te vermin
deren, De electrische treinen zijn
teruggebracht van 120 op( 100 km. per
uur en de locomajéef zal ons voortaan
niet met een sneljUd van 100 km p. u.
maar met een 8Cekm. vaart naar ons
doel brengen.
Wij zijl) nu voor de electrificatie
een belangrijk deel van ons net
dankbaar, merkte ir Hupkes nog
electrische treinen zijn snel,
een groote vervoerscapaciteit
ea geven een aanzienlijke kostenbe
sparing. Met de electrificatie van de
lijn naar het Gooi wordt voortgegaan,
de werkzaamheden zijn niet gestag
neerd.
Moge het publiek aldus besloot
de directie ons helpen, door inzicht
in onze moeilijkheden te toonen.
Zoh op: 9.20, osder: 17.35.
Maan op: 5.08, onder: 16.10.
Men is verplicht te verduis
teren van zonsondergang tot
zonsopkomst.
Lantaarns van voertuigen S
moeten uur na zonsonder- p
gang ontstoken worden.
nvna«mvn\wa\uv«n\l
ENGELAND
ENORME SCHADE
TE BRISTOL.
Southampton heeft, naar het D.N.B.
in aansluiting op het weermachtsbe-
rieht van gisteren verneemt, blootge
staan aan een aantal luchtaanvallen,
die hun hoogtepunt hebben gevonden
in den grootseheepschen aaval der
Duitsche gevechtsformaties in den
nacht van 22 op 23 November.
Reeds enkele maanden eieden heb
ben de Duitsche bommenwerpers de
daar gevestigde vliegtuigfabrieken rin
verband met de buitengewone bete
kenis, die zij voor de vervaardiging
van de bekende Engelsche Spitfire-
jagers hebben, als doelwit gekozen.
Thans hebben de aanvallen der
laatste dagen het werk der vernieti
ging ook ten aanzien van de haven
en belangrijke spoorweginstallaties vol
tooid. Southampton, de stad van onge
veer 165.000 inwoners, met een jaar-
lijkschcn goederenomslag van onge
veer 214 tot 3 millioen ton, is evenals
Cover/try en Birmingham in zijn e-
heele industrie- en verzorrlngsappa-
raat ernstig getroffen. Dit zal het
Britsché eiland des te zwaarder voelen,
daar men Southampton voor den in
voer als dringend noodige uitwijk-'
haven voor de .levensmiddelenvoor-
ziening van Londen kan beschouwen.
De door de brisantbommen van het
zwaarste kaliber veroorzaakte bran
den in den nacht van 23 op 24 Novem-
be, die in het havengebied met on
weerstaanbaar geweld op de groote
graansilo's en droogdokinstallaties
oversloegen konden door de vliegers
nog in het aap de andere zijde van de
Kanaalkust, op ongeveer 150 K M. af
stand gelegen Cherbourg vele uren
lang tot het aanbreken van tie och
tendschemering worden waargenomen.
Ontploffingen, met een roodachtigen
en helgelen weerschijn, die in het
N.W. en N.O. deel van de stad'te zien
waren, volgden op drie groote bran
den in het stadsdeel/Wollstone, waar
o.a. ook de vliegtuigfabriek D.S.V.
Roe Ltd. is gelegen. Ten N.O. en ten
Westen van de fabrieken der General
Motors Co. bevonden zich brandhaar
den, een andere groote brand woedde
aan deni Z O. rand der stad en meer
dan 20 branden in alle deelen der stad
vormden een vlammenzee, waarvan
de gevolgen even vernietigend ge
weest moeten zijn als die var de aan
vallen op Coventry en Birmingham.
De aanval op Bristol
Omtrent den aanval van de Duitsche
luchtstrijdkrachten op Bristol ver
neemt liet D.N.B. van het opperbevel
der weermacht:
In den nacht van 24 op 25 Nov§pv
ber hebben talrijke eskaders bommen
werpers haven- en industrie-installa
ties in Bristol aangevallen^ Onafge
broken achter elkaar vlogen de Duit
sche gevechtstoestellen boven hun
doel en wierpen bommen néér van
zoo zwaar kaliber, dat naar de be
manningen in den vuurgloed, die de
stad alk bij dag verlichtte, konden
waarnemen beele blokken huizen
instortten. Bij een gasfabriek ont
ploften verscheidene gashouders met
geweldigen steekvlammen. I .ar.gr
rijen pakhuizen stonden in brand. De
bemanningen der teruggekeerde vlieg
tuigen rapporteerde» eensgezind, dat
het effect van den aanval verrassend
groot was. Het luchtafweefvuur was
in den aanvahg goed, maar werd spoe
dig minder trefzeker.
Wat de oorlog Engeland kost
De kanselier der schatkist, Kingsley
Wood, heeft gisteren in een redevoe
ring te Glasgow verklaard, dat de
huidige oorlog de duurste is, dien de
wereld ooit heeft gekend. In de eerste
77 dagen van het tweede oorlogsjaar
bedroegen de dagelyksche oorlogsuit
gaven negen millioen pond sterling.
Het is plicht, zoo verklaarde Wood
verder, niet om de oorlogsuitgaven te
verhinderen, maar gr voor te waken,
dat het geld niet wordt verspild, De be.
lasting heeft reeds een aanzienlijke
hoogte bereikt en zal niet voldoende
opbrengen om de geheele kosten van
den oorlog te dekken. De lacune tus-
sehen inkomsten en uitgaven moet
met andere middelen worden opgevuld
dan met belastingen. Deze lacune moet
in zijn gehéél door het Britsche volk
worden overwonnen door te sparen
en het geld aan de regeering te leenen.
Britsclie kust door geschut
beschoten.
Gistermorgen heeft naar het D.N.B.
verneemt, een batterij verdragend
geschut van het Duitsche leger mili
taire werken in het Britsche kustge
bied bij Dover beschoten. Waar-,
nemingen toonden san, dat de schoten
doel hadden getroffen:
Verontwaardiging over bom
bardement van Marseille.
Het bombardeeren van Marseille
door Britsche vliegers wordt door de
F ance au Travail een schande
lijke daad genoemd. Na Oran, Dakar,
Libreville en Port Centil is Marseille
de zesde misdaad. Het is te hopen, dat
deze piratenstreek den Fransehen van
Marseille de ooger zal openen en dat
alle Franschen, ook de Marseillanen.
thans zullen begrijpen, dat Engeland
de ergste vijand van Frankrijk is en
dat de Engelsche agenten met hun
„Jeruzalem gezichten" eens en' voor
altijd uit Franken moeten verdwijnen.
Bombardement-pp Le Havre.
Naar de Parijsche bl^Bn melden,
zijn bij een bombarckimfnt in Le
Havre door Engelsche vliegers in den
nacht Van 22 op 23 November zes
Fransehe verpleegsters gedood. Naar
verder door de bladen gemeld wordt
hebben de bommen uitsluitend niet-
militóire doele» getroffen.
Verhuizing der Britsche
departementen?
Uit toespelingen van den Britschcn
radio-omroep maakt men op, dat de
ministeries te Londen overwegen naar
de provincie te verhuizen. Zaterdag
deelde de omroep mede, dat de kas
van het ministerie van Luchtvaart
naar Worcester is verplaatst.
LORD LOTHIAN BIJ ROOSFVFI.T
Financieele hulp niet ter sprake
gebracht.
De Britsche ambassadeur te Washing
ton lord Lothian, heeft gisteren een
langdurige bespreking gehad met pre
sident Roosevelt. In aansluiting daarop
herhaalde Lothian' zijn reeds Zaterdag
afgelegde verklaring, dat Engeland
vliegtuigen, munitie, schepen en finan
cieele hulp noodig heeft. Hij onder
streepte evenwel, dat tgdens zijn onder
houd met president Roosevelt de kwes
tie eener finaöcieele hulpverleening
van Engeland door de Ver. Staten niet
ter sprake is geweest.
Amerikagnsche vrachtschepen
voor Engeland.
De Federal Shipping Board maakt
bekend, dat Engeland den wensch te
kennen heeft gegeven acht vracht
schepen van elk 5000 b.r;t. te koopen
van de Black Diamond Line, teneinde
zijn door vijandelijke actie verloren
gegane scheepsrüimte aan te vullen.
Wanneer de Shipping Board zijn toe
stemming geeft, zullen deze schepen na
terugkeer in hun havens als Engelsche
vaartuigen geregistreerd worden. De
Cunard White Star Line treedt op als
koopster voor deze ongeveer twintig
jaar oude schepen.
TOKIO HlEEFT GROOTE
VERWACHTINGEN.
Volgens Domei koestert men in Tokio
groote verwachtingen van een ver
betering in de gespannen betrekkingen
tusschen Japan en de Ver. Staten, in
verband met de verandering in de post
van Japanschen ambassadeur te' Was-
hington. Dezer dagen wordt de offi-
cieele benoeming van den nieuwen
ambassadeur, Nomoera, verwacht. Men
wijst erop, dat men met het oog op het
critieke stadium van de verhouding
tusschen Japan en de Ver. Staten, als
opvolger van Horinoetsji een man van
groot kaliber heeft uitgezocht. Daarom
heeft men Nomoera benoemd.
Het aardige Waalsche kerkje, staande «au de z.g.»Baan, dat thans geheel vrij ligt, geeft, met de omringende oude
huisjes een bijna landeiijken indruk. (Polygoon)
JER WORDT GROOTE WAARDE
AAN GEHECHT.
De Japansche ambassadeur voor bij
zondere diensten, generaal Abe, heeft
voor zijn vertrek' naar Nanking be
sprekingen van verscheidene uren ge
had met den vice-minister van Oorlog
Anami eh den minitser van Buiten-
landsche Zaken Matsoeoka, waaraan
volgens Domei, in politieke kringen te
Tokio grootè beteekepis^ wordt ge
hecht. Deze besprekingCTi vormden
het slot der talrijke belangrijke onder
handelingen, welke Abe den laatsten
tijd met leden der rfegepring ffeeft
gevoerd.
OOST-AZIATISCHE ECONOMISCHE
CONFERENTIE.
Gisteren is te Tokio de tweede
Oost-Aziatische economische confe
rentie geopend. Hierop zal van ge
dachte» worden gewisseld over de
plannen tot het opbouwen van een
Groot-Oost-Aziatische gebied van ge
meenschappelijke welvaart. De ver
gadering werd onder meer bijgewoond
door de Japansche ministers van Fi
nanciën en Spoorwegen, den ambas
sadeur van Mandsjoekwo, den minister
van Spoorwegen en andere vertegen-
'woordigers der Chineesche regeering
to Nanking en vertegenwoordigers
van Binnen-Mongolië
TALRIJKE ARRESTATIES
IN BRITSCH-INDIE.
Tot dusverre zijn volgens te Kaboel
ontvangen berichten uit Bombay in to
taal 6.280 personen gearresteerd door
de Engelsche regeering in verband met
redevoeringen of artikelen tegen deel
neming van Indië aan den oorlog.
BEGROET DOOR REGEERING EN
LEGIONNAIRS.
De Roemeensche staatsleider gene
raal Antonescu is Maandag met zijn
-gezelschap weer in Boekarest aange
komen. Op het feestelijk versierde
station waren ter verwelkoming aan
wezig de leden van de regeering, de
Duitsche zaakgelastigde, de chefs der
Duitsche weërmachtsmissie in Roeme
nië, de Italiaansche gezant en de zaak
gelastigden van Japan en Spanje.
Toen generaal Antonescu uit den
trein stapte, werd hij door den plaats-
vervangenden minister-president Horia
Sima begroet. Antonescu antwoordde
hierop, dat hij met het vertrouwen van
het Roemeensche volk uit Boekarest
was vertrokken ern thans uit Berlijn
terugkeert met h et vertrouwen van
den Führer en van het Duitsche volk.
Voor het station stonden ruim dui
zend legionnairs opgesteld, die den
generaal geestdriftig toejuichten. Van
het station tot het gebouw van den
minister-president, over een afstand
van ruirt drie kilometer, stonden dui
zenden legionnairs in gelid opgesteld.
Te zamen met generaal Antonescu zijn
ook de Duitsche gezant in Boekarest,
dr Fabricius en de Duitsche lucht
vaartattaché aan het gezantschap te
Boekarest, kolonel Gerstenberg, weer
uit Berlijn teruggekeerd. Na den in
tocht van den generaal in de hoofdstad,
hielden de legjonnairs sympathie-
betoogingen voor de gezantschappen
van Duitschland, Italië en Japan.
NIEUWE JAPANSCHE
AMBASSADEUR TE WASHINGTON.
Naar verluidt hééft de Japansche
regeering besloten, als opvolger van-
Horinoetsji admiraal Nomoera te be
noemen tot ambassadeur'te Washing
ton.
MEVROUW PERKINS TREEDT
NIET AF.
De secretaris van president Roose
velt, Early, heeft het bericht tegenge
sproken van de New York Times,
dat de minister van Arbeid, mevrouw
Perkins, haar ontslag heeft ingediend
en dit door Roosevelt aanvaard is,
Van bevoegde zijde wordt er nog
maals de aandacht op gevestigd, dat
de aanmeldingstermijn op 38 Novem
ber 1940 afloopt en dat degenen, die
op dat tijdstip hun aanmeldingsplicht
niet vervuld hebben, op de ln de ver
ordening voorziene straffen moeten
rekenen.
De daartoe noodig- Invulformulieren
zijn bij de Kamers van' Koophandel
verkrijgbaar.
EENHEID SN OMZICHTIGHEID
NOODZAKELIJK.
De nieuwe Egyptische premier, Sirry
Pasja, heeft gistermiddag een eerste
verklaring voor het parlement afge
legd, naar uit Caïro gemeld wordt. Het
vorige Egyptische kabinet, zoo ver
klaarde hij o.a. kon met geduld, ver
stand en onwrikbaarheid alle ernstige
crises overwinnen, die wij moesten
doormaken. God moge ons helpen de
politiek van het vorige kabinet voort
te zetten. Ons program is in de troon
rede vastgelegd. De huidige situatie en-
de moeilijkheden, waarin ons land zich
bevindt, eischen de eenheid van de
geheele natie en groote omzichtig
heid.
GEEN ZWITSERSCHE VOLKEN-
BONDSBIJDRAGE IN 1941.
In de begrooting vuor 1941 van het
eedgenootschap, welke begrooting juist
de parlementaire commissie gepas
seerd is, komt geen bijdrage voor den
Volkenbond meer voor, naar de bla
den melden. Met het oog op de omstan
digheden scheen dit misplaatst, -wordt
slechts verklaard in een opmerking bij
de begrooting.
In het loopende jaar heeft Zwitser
land nog fr. 446.000 voor de liga van
Genève betaald, fr. 4000 voor de Vol-
kenb'ondSorganisaties en fr. 5200 voor
het Haagsche Hof.
ARBEIDSCOMPAGNIEËN IN
ALGARIJE.
De Fransehe'regeering heeft den
autoriteiten in Algarije, naar uit
Vichy gemeld wordt, machtiging ver-
leerfd zgn. arbeidscompagnieën op te
richten. Daarin kunnen, wanneer de
algemeene arbeidstoestand dat noodig
doet schynen, werkloozen en onbe-
middelden, zoowel Franschen als in
boorlingen of vreemdelingen, opgeno
men worden. Wanneer onbemiddelde
buitenlanders weigeren opgenomen te
worden in de arbeidscompagnie kun
nen zij gedwongen worden-Algarije te
verlaten. De arbeidscompagnieën zul
len voor doeleinden van algemeen be
lang aan het werk worden gesteld.
CHIAPPE BENOEMD TOT HOOGE
COMMISSARIS VOOR SYRIË.
De Staatscourant publiceerde giste
ren de benoeming Van den vroegeren
prefect van politie, Chiappe, tot hooge
commissaris voor Syrië en den Liba
non met den rang van ambassadeur.
Zijn voorganger, hooge commissaris
Puaux, zal naar V.ichy ierügkeeren en
ter beschikking blijven.
De Führer heeft in de nieuwe rijks
kanselarij den Italiaansehen minister
van Justitie en voorzitter der kamer
van fasci en corporaties, Grandi, orit-
VApgen.
- Ook dr Tuka bij Hitier.
Van semi-officieele zijde -wordt me
degedeeld:
Naar vernomen wordt heeft de
Führer in tegenwoordigheid van den
rijksminister van Buitenlandsche Za
ken, von Ribbentrop, den Slowaak-
schen minister president en minister
van Buitenlandsche Zaken, prof. dr
Tuka; in de nieuwe rijkskanselarij ont
vangen.
Tuka uit Berlijn
-trokken. j
De Slowaaksche minister-president"
en minister van Buitenlandsche Zaken
dr Tuka heeft gisteravond na een ver
blijf van twee dagen de rijkshóofdstad
verlaten.
GEEN BULGAARSCH BEZOEK
AAN BERLIJN.
Van semi-officieele zijde wordt me
degedeeld:
In tegenstelling tot alle anders lui
dende combinaties en geruchten werd
gisteren aan vertegenwoordigers der
buitenlandsche pers in de Wilhelm-
strasse verklaard, dat op het oogen-
blik een Bulgaarsch bezoek, agn Berlijn
niet overwogen wordt.