2lNimber 1940 NIEUWSBLAD VOOR GOpDA EN OMSTREKEN ginder treinen voor het reizigersverkeer engr. 8 r. '3 ÏOH CH Hf&OH f-t a. I gest. 3f i ^we dienstregeling brengt slechts een zeer j^inge versobering op enkele baanvakken ,f\ Snelheden worden verminderd met het oog op de slijtage primaire eisch van dezen tijd is een vlot goederenvervoer De beteekeni* vati Southampton. AMERIKA De hulp aan En gel anti. Dorpssfeer in het hartje van Rotterdam. AZIË Verbetering in Japansch- Amerikaansche betrek kingen? De besprekingen van generaal Abe. BALKAN Antonescu in Boekarest terug. AMERIKA AANMELDING VAN JOODSCHÊ ONDERNEMINGEN. Termijn 30 November gesloten. AFRIKA Verklaring van Egyptischen premier. ZWITSERLAND FRANKRIJK. DUITSCHLAND HITLER ONTVANGT GRANDI. ft?, K"' B *l(Sf met FiUk? pelvai fallen nden- doen- J doel- 9ND 94j tier— Om 33; legen- uitg. jjm- l 0 2—X i «eg* go- OUDSCHE COUBAHT Directeur F. TIET KR Postgiro 48400 Bur. Markt M. Tel. 2748 p, laatste jaren mochten de Ne- ^Uiösche Spoorwegen zich ver- yygen m de intense belangstelling ytn het publiek. Geen wonder: het ftjagereverkeer had zich sterk uit- jebreid, het aantal forensen was get duéaergicn toegenomen. De KÜeve directie bracht ons-spoor wegstelsel op een dusdanige hoogte Rt het met ieder land in Europa wrgelehen kon worden. Uitstekend m ater modern materiaal, goede 0 wie verbindingen, hoog opge teerde snelheden, vormden, een grwend publiek, dat aan een goede «rvice hechtte. W. HUPKES, Nod. Spoorwegen. (foto archief) Zware tijden Huns maken de Nederlandse tie Spoorwegen en haar directie evenals wie ondernemingen in den lande ■ore tijden door, waarin men te lompen heeft met vele en velerlei «oeüijkheden. Van de zijde van het iWiek hoort men klachten, klachten, fe cutaineeren in sombere vermoe it® voor de naaste toekomst van its spoorwegverkeer. Kaar aanleiding hiervan hébben wij i mi Besprek gehad met de directie. In j m. gesprek stelde dè directie voorop, het reizende publiek toch vooral 1 sat te begrijpen, dat wij leven in» 'otid van groote en nooeïgedwon- f ka versobering. Er moet bezuinigd °p het materiaal en op kolen. }8t»fetal rijtuig- en loeomotiefkilo- i Jmoet zoo laag mogelijk wor- "'o fehouden. 9 Ken primaire eisch in dezen tijd een vlot goederenvervoer. Daar- Wn immers is gróotendeels het 8eed functionneeren der levens- "liddelendist'nbutie afhankelijk. Dit h een factor, die het publiek niet dient te vergeten. Daarbij bedenke ®en, dat door benzinegebrek het "ervoer per vrachtauto voor een felangryk dee} is vervallen en dit "ervoer is overgeheveld naar de ■Poorwegen. Wij kunnen dan ook teggen aldus de directie dat goederenvervoer, waarvoor de '"""wegen heeft te zorgen met 50 Procent is toegenomen. Koienvervoer t wk^-iciien dient men het kolenver- nwJü6' uit het °°8 te verliezen, re»., een factor van groot belang, I tas» V?r industrie als voor den I w«t L koienvervoer is 30 pro- I iht s g?r dan in normale tijden. I ièjf". 's °°k toe te schrijven aan j «bi J:.Oct we door de oorlogsdagen hnwij kolenvervoA- van de z.g.n. I Bii ®anvbiUing ten«aehter waren. I hri l, 8aat dus én dat zal ieder- •Wle h6tl bi,li->ken aldus de di- ijfa "et goederenvervoer thans Dat is dan ook wel eens «ten i een personentrein ge- moet wachten, of lang- I c fpi/hof' rijden tot het baanvak, I "S fcTi'r door een goederentrein, I «J Vertraaiaa „„„J tj i j" voor een goederentrein •i isnat rtraSin8 van goederentrei I "«loiin w°rden -Vborkomen om dei. I lv»n m**lriaal te vermin- I N so„ Pf'ncipe, dat voor Neder- 4a u-i, levensbelang is, heeft ons kt wongen voor te schrijven, S aal» ^'ddag en ook Zondag i V j/v worden gegaan met lossen I ''Neten.?, an^ere der goederen. De r L1" ofc a agens m°e(en weer vrij ko- C èX®®" wagenomloop te versnel- ■M goederenverkeer zoo in tensief mogelijk te maken. Wij kun nen een wagon niet anderhalven dag ongebruikt laten staan. Gelukkig is ons materiaal zoowél dat voor goe derenvervoer als1 voor reizigersver- voer vrijwel volkomen intact ge bleven, slechts een klein percentage is door den oorlog in het ongereede geraakt. De reizigerstreinen Op al deze gronden moesten de spoorwegen de reizigerstreinen, die voor een niet onbelangrijk deel door plazierreizigers worden bezet, inkrim pen. De treinen werden korter, het aantaltreinen minder. De nieuwe dienstregeling, die gis teren is ingegaan, geeft slechts een zeer geringe versobering op enkele baanvakken. Uitdrukkelijk kregen wij de verzekering, dat het forensenver keer zooveel mogelijk zal worden ont zien. De forens maké zich over zijn treinverbindingen voorshands nog niet te veel zorgen. De directie van onze spoorwegen kent en begrijpt hét groote belang, dat de forensen hebben bij een behoorlijke treinverbinding. Wel zijn in j}e nieuwe dienstrege ling de snelheden gewijzigd om de slijtage van het materiaal te vermin deren, De electrische treinen zijn teruggebracht van 120 op( 100 km. per uur en de locomajéef zal ons voortaan niet met een sneljUd van 100 km p. u. maar met een 8Cekm. vaart naar ons doel brengen. Wij zijl) nu voor de electrificatie een belangrijk deel van ons net dankbaar, merkte ir Hupkes nog electrische treinen zijn snel, een groote vervoerscapaciteit ea geven een aanzienlijke kostenbe sparing. Met de electrificatie van de lijn naar het Gooi wordt voortgegaan, de werkzaamheden zijn niet gestag neerd. Moge het publiek aldus besloot de directie ons helpen, door inzicht in onze moeilijkheden te toonen. Zoh op: 9.20, osder: 17.35. Maan op: 5.08, onder: 16.10. Men is verplicht te verduis teren van zonsondergang tot zonsopkomst. Lantaarns van voertuigen S moeten uur na zonsonder- p gang ontstoken worden. nvna«mvn\wa\uv«n\l ENGELAND ENORME SCHADE TE BRISTOL. Southampton heeft, naar het D.N.B. in aansluiting op het weermachtsbe- rieht van gisteren verneemt, blootge staan aan een aantal luchtaanvallen, die hun hoogtepunt hebben gevonden in den grootseheepschen aaval der Duitsche gevechtsformaties in den nacht van 22 op 23 November. Reeds enkele maanden eieden heb ben de Duitsche bommenwerpers de daar gevestigde vliegtuigfabrieken rin verband met de buitengewone bete kenis, die zij voor de vervaardiging van de bekende Engelsche Spitfire- jagers hebben, als doelwit gekozen. Thans hebben de aanvallen der laatste dagen het werk der vernieti ging ook ten aanzien van de haven en belangrijke spoorweginstallaties vol tooid. Southampton, de stad van onge veer 165.000 inwoners, met een jaar- lijkschcn goederenomslag van onge veer 214 tot 3 millioen ton, is evenals Cover/try en Birmingham in zijn e- heele industrie- en verzorrlngsappa- raat ernstig getroffen. Dit zal het Britsché eiland des te zwaarder voelen, daar men Southampton voor den in voer als dringend noodige uitwijk-' haven voor de .levensmiddelenvoor- ziening van Londen kan beschouwen. De door de brisantbommen van het zwaarste kaliber veroorzaakte bran den in den nacht van 23 op 24 Novem- be, die in het havengebied met on weerstaanbaar geweld op de groote graansilo's en droogdokinstallaties oversloegen konden door de vliegers nog in het aap de andere zijde van de Kanaalkust, op ongeveer 150 K M. af stand gelegen Cherbourg vele uren lang tot het aanbreken van tie och tendschemering worden waargenomen. Ontploffingen, met een roodachtigen en helgelen weerschijn, die in het N.W. en N.O. deel van de stad'te zien waren, volgden op drie groote bran den in het stadsdeel/Wollstone, waar o.a. ook de vliegtuigfabriek D.S.V. Roe Ltd. is gelegen. Ten N.O. en ten Westen van de fabrieken der General Motors Co. bevonden zich brandhaar den, een andere groote brand woedde aan deni Z O. rand der stad en meer dan 20 branden in alle deelen der stad vormden een vlammenzee, waarvan de gevolgen even vernietigend ge weest moeten zijn als die var de aan vallen op Coventry en Birmingham. De aanval op Bristol Omtrent den aanval van de Duitsche luchtstrijdkrachten op Bristol ver neemt liet D.N.B. van het opperbevel der weermacht: In den nacht van 24 op 25 Nov§pv ber hebben talrijke eskaders bommen werpers haven- en industrie-installa ties in Bristol aangevallen^ Onafge broken achter elkaar vlogen de Duit sche gevechtstoestellen boven hun doel en wierpen bommen néér van zoo zwaar kaliber, dat naar de be manningen in den vuurgloed, die de stad alk bij dag verlichtte, konden waarnemen beele blokken huizen instortten. Bij een gasfabriek ont ploften verscheidene gashouders met geweldigen steekvlammen. I .ar.gr rijen pakhuizen stonden in brand. De bemanningen der teruggekeerde vlieg tuigen rapporteerde» eensgezind, dat het effect van den aanval verrassend groot was. Het luchtafweefvuur was in den aanvahg goed, maar werd spoe dig minder trefzeker. Wat de oorlog Engeland kost De kanselier der schatkist, Kingsley Wood, heeft gisteren in een redevoe ring te Glasgow verklaard, dat de huidige oorlog de duurste is, dien de wereld ooit heeft gekend. In de eerste 77 dagen van het tweede oorlogsjaar bedroegen de dagelyksche oorlogsuit gaven negen millioen pond sterling. Het is plicht, zoo verklaarde Wood verder, niet om de oorlogsuitgaven te verhinderen, maar gr voor te waken, dat het geld niet wordt verspild, De be. lasting heeft reeds een aanzienlijke hoogte bereikt en zal niet voldoende opbrengen om de geheele kosten van den oorlog te dekken. De lacune tus- sehen inkomsten en uitgaven moet met andere middelen worden opgevuld dan met belastingen. Deze lacune moet in zijn gehéél door het Britsche volk worden overwonnen door te sparen en het geld aan de regeering te leenen. Britsclie kust door geschut beschoten. Gistermorgen heeft naar het D.N.B. verneemt, een batterij verdragend geschut van het Duitsche leger mili taire werken in het Britsche kustge bied bij Dover beschoten. Waar-, nemingen toonden san, dat de schoten doel hadden getroffen: Verontwaardiging over bom bardement van Marseille. Het bombardeeren van Marseille door Britsche vliegers wordt door de F ance au Travail een schande lijke daad genoemd. Na Oran, Dakar, Libreville en Port Centil is Marseille de zesde misdaad. Het is te hopen, dat deze piratenstreek den Fransehen van Marseille de ooger zal openen en dat alle Franschen, ook de Marseillanen. thans zullen begrijpen, dat Engeland de ergste vijand van Frankrijk is en dat de Engelsche agenten met hun „Jeruzalem gezichten" eens en' voor altijd uit Franken moeten verdwijnen. Bombardement-pp Le Havre. Naar de Parijsche bl^Bn melden, zijn bij een bombarckimfnt in Le Havre door Engelsche vliegers in den nacht Van 22 op 23 November zes Fransehe verpleegsters gedood. Naar verder door de bladen gemeld wordt hebben de bommen uitsluitend niet- militóire doele» getroffen. Verhuizing der Britsche departementen? Uit toespelingen van den Britschcn radio-omroep maakt men op, dat de ministeries te Londen overwegen naar de provincie te verhuizen. Zaterdag deelde de omroep mede, dat de kas van het ministerie van Luchtvaart naar Worcester is verplaatst. LORD LOTHIAN BIJ ROOSFVFI.T Financieele hulp niet ter sprake gebracht. De Britsche ambassadeur te Washing ton lord Lothian, heeft gisteren een langdurige bespreking gehad met pre sident Roosevelt. In aansluiting daarop herhaalde Lothian' zijn reeds Zaterdag afgelegde verklaring, dat Engeland vliegtuigen, munitie, schepen en finan cieele hulp noodig heeft. Hij onder streepte evenwel, dat tgdens zijn onder houd met president Roosevelt de kwes tie eener finaöcieele hulpverleening van Engeland door de Ver. Staten niet ter sprake is geweest. Amerikagnsche vrachtschepen voor Engeland. De Federal Shipping Board maakt bekend, dat Engeland den wensch te kennen heeft gegeven acht vracht schepen van elk 5000 b.r;t. te koopen van de Black Diamond Line, teneinde zijn door vijandelijke actie verloren gegane scheepsrüimte aan te vullen. Wanneer de Shipping Board zijn toe stemming geeft, zullen deze schepen na terugkeer in hun havens als Engelsche vaartuigen geregistreerd worden. De Cunard White Star Line treedt op als koopster voor deze ongeveer twintig jaar oude schepen. TOKIO HlEEFT GROOTE VERWACHTINGEN. Volgens Domei koestert men in Tokio groote verwachtingen van een ver betering in de gespannen betrekkingen tusschen Japan en de Ver. Staten, in verband met de verandering in de post van Japanschen ambassadeur te' Was- hington. Dezer dagen wordt de offi- cieele benoeming van den nieuwen ambassadeur, Nomoera, verwacht. Men wijst erop, dat men met het oog op het critieke stadium van de verhouding tusschen Japan en de Ver. Staten, als opvolger van Horinoetsji een man van groot kaliber heeft uitgezocht. Daarom heeft men Nomoera benoemd. Het aardige Waalsche kerkje, staande «au de z.g.»Baan, dat thans geheel vrij ligt, geeft, met de omringende oude huisjes een bijna landeiijken indruk. (Polygoon) JER WORDT GROOTE WAARDE AAN GEHECHT. De Japansche ambassadeur voor bij zondere diensten, generaal Abe, heeft voor zijn vertrek' naar Nanking be sprekingen van verscheidene uren ge had met den vice-minister van Oorlog Anami eh den minitser van Buiten- landsche Zaken Matsoeoka, waaraan volgens Domei, in politieke kringen te Tokio grootè beteekepis^ wordt ge hecht. Deze besprekingCTi vormden het slot der talrijke belangrijke onder handelingen, welke Abe den laatsten tijd met leden der rfegepring ffeeft gevoerd. OOST-AZIATISCHE ECONOMISCHE CONFERENTIE. Gisteren is te Tokio de tweede Oost-Aziatische economische confe rentie geopend. Hierop zal van ge dachte» worden gewisseld over de plannen tot het opbouwen van een Groot-Oost-Aziatische gebied van ge meenschappelijke welvaart. De ver gadering werd onder meer bijgewoond door de Japansche ministers van Fi nanciën en Spoorwegen, den ambas sadeur van Mandsjoekwo, den minister van Spoorwegen en andere vertegen- 'woordigers der Chineesche regeering to Nanking en vertegenwoordigers van Binnen-Mongolië TALRIJKE ARRESTATIES IN BRITSCH-INDIE. Tot dusverre zijn volgens te Kaboel ontvangen berichten uit Bombay in to taal 6.280 personen gearresteerd door de Engelsche regeering in verband met redevoeringen of artikelen tegen deel neming van Indië aan den oorlog. BEGROET DOOR REGEERING EN LEGIONNAIRS. De Roemeensche staatsleider gene raal Antonescu is Maandag met zijn -gezelschap weer in Boekarest aange komen. Op het feestelijk versierde station waren ter verwelkoming aan wezig de leden van de regeering, de Duitsche zaakgelastigde, de chefs der Duitsche weërmachtsmissie in Roeme nië, de Italiaansche gezant en de zaak gelastigden van Japan en Spanje. Toen generaal Antonescu uit den trein stapte, werd hij door den plaats- vervangenden minister-president Horia Sima begroet. Antonescu antwoordde hierop, dat hij met het vertrouwen van het Roemeensche volk uit Boekarest was vertrokken ern thans uit Berlijn terugkeert met h et vertrouwen van den Führer en van het Duitsche volk. Voor het station stonden ruim dui zend legionnairs opgesteld, die den generaal geestdriftig toejuichten. Van het station tot het gebouw van den minister-president, over een afstand van ruirt drie kilometer, stonden dui zenden legionnairs in gelid opgesteld. Te zamen met generaal Antonescu zijn ook de Duitsche gezant in Boekarest, dr Fabricius en de Duitsche lucht vaartattaché aan het gezantschap te Boekarest, kolonel Gerstenberg, weer uit Berlijn teruggekeerd. Na den in tocht van den generaal in de hoofdstad, hielden de legjonnairs sympathie- betoogingen voor de gezantschappen van Duitschland, Italië en Japan. NIEUWE JAPANSCHE AMBASSADEUR TE WASHINGTON. Naar verluidt hééft de Japansche regeering besloten, als opvolger van- Horinoetsji admiraal Nomoera te be noemen tot ambassadeur'te Washing ton. MEVROUW PERKINS TREEDT NIET AF. De secretaris van president Roose velt, Early, heeft het bericht tegenge sproken van de New York Times, dat de minister van Arbeid, mevrouw Perkins, haar ontslag heeft ingediend en dit door Roosevelt aanvaard is, Van bevoegde zijde wordt er nog maals de aandacht op gevestigd, dat de aanmeldingstermijn op 38 Novem ber 1940 afloopt en dat degenen, die op dat tijdstip hun aanmeldingsplicht niet vervuld hebben, op de ln de ver ordening voorziene straffen moeten rekenen. De daartoe noodig- Invulformulieren zijn bij de Kamers van' Koophandel verkrijgbaar. EENHEID SN OMZICHTIGHEID NOODZAKELIJK. De nieuwe Egyptische premier, Sirry Pasja, heeft gistermiddag een eerste verklaring voor het parlement afge legd, naar uit Caïro gemeld wordt. Het vorige Egyptische kabinet, zoo ver klaarde hij o.a. kon met geduld, ver stand en onwrikbaarheid alle ernstige crises overwinnen, die wij moesten doormaken. God moge ons helpen de politiek van het vorige kabinet voort te zetten. Ons program is in de troon rede vastgelegd. De huidige situatie en- de moeilijkheden, waarin ons land zich bevindt, eischen de eenheid van de geheele natie en groote omzichtig heid. GEEN ZWITSERSCHE VOLKEN- BONDSBIJDRAGE IN 1941. In de begrooting vuor 1941 van het eedgenootschap, welke begrooting juist de parlementaire commissie gepas seerd is, komt geen bijdrage voor den Volkenbond meer voor, naar de bla den melden. Met het oog op de omstan digheden scheen dit misplaatst, -wordt slechts verklaard in een opmerking bij de begrooting. In het loopende jaar heeft Zwitser land nog fr. 446.000 voor de liga van Genève betaald, fr. 4000 voor de Vol- kenb'ondSorganisaties en fr. 5200 voor het Haagsche Hof. ARBEIDSCOMPAGNIEËN IN ALGARIJE. De Fransehe'regeering heeft den autoriteiten in Algarije, naar uit Vichy gemeld wordt, machtiging ver- leerfd zgn. arbeidscompagnieën op te richten. Daarin kunnen, wanneer de algemeene arbeidstoestand dat noodig doet schynen, werkloozen en onbe- middelden, zoowel Franschen als in boorlingen of vreemdelingen, opgeno men worden. Wanneer onbemiddelde buitenlanders weigeren opgenomen te worden in de arbeidscompagnie kun nen zij gedwongen worden-Algarije te verlaten. De arbeidscompagnieën zul len voor doeleinden van algemeen be lang aan het werk worden gesteld. CHIAPPE BENOEMD TOT HOOGE COMMISSARIS VOOR SYRIË. De Staatscourant publiceerde giste ren de benoeming Van den vroegeren prefect van politie, Chiappe, tot hooge commissaris voor Syrië en den Liba non met den rang van ambassadeur. Zijn voorganger, hooge commissaris Puaux, zal naar V.ichy ierügkeeren en ter beschikking blijven. De Führer heeft in de nieuwe rijks kanselarij den Italiaansehen minister van Justitie en voorzitter der kamer van fasci en corporaties, Grandi, orit- VApgen. - Ook dr Tuka bij Hitier. Van semi-officieele zijde -wordt me degedeeld: Naar vernomen wordt heeft de Führer in tegenwoordigheid van den rijksminister van Buitenlandsche Za ken, von Ribbentrop, den Slowaak- schen minister president en minister van Buitenlandsche Zaken, prof. dr Tuka; in de nieuwe rijkskanselarij ont vangen. Tuka uit Berlijn -trokken. j De Slowaaksche minister-president" en minister van Buitenlandsche Zaken dr Tuka heeft gisteravond na een ver blijf van twee dagen de rijkshóofdstad verlaten. GEEN BULGAARSCH BEZOEK AAN BERLIJN. Van semi-officieele zijde wordt me degedeeld: In tegenstelling tot alle anders lui dende combinaties en geruchten werd gisteren aan vertegenwoordigers der buitenlandsche pers in de Wilhelm- strasse verklaard, dat op het oogen- blik een Bulgaarsch bezoek, agn Berlijn niet overwogen wordt.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1