Toenemende Britsche zorg
over scheep vaart verliezen
Welke Bon?
S No'51 nos t/m-1
De vg
Wekelijksche verliezen sedert
Juni verdrievoudigd
EERSTE BLAD
De DuiUche luchtactie.
BALKAN
AZIË
DE STRIJD IN CHINA.
Chineesche divisie
verslagen.
WOENSDAG 27 NOVEMBER lsj
BINNENLAND
SCHEEPSRAMP IN DE
HAVEN VAN HAIFA
S.s. Patria na ontploffing
gekapseisd.
GROOTSCHEEPSCHE
BENZINEZWENDEL
TE ROTTERDAM.
Het overlijden van
oajonjio
Verdere Amerikaansche
hulp voor China?
frankrijk
F ransch-Dui tsche
samenwerking.
/ITSSfeRLAND
Goed speurderswerk.
Rhoumatisohe pijnen.
Bijzondere maatregelen
op het gebied van het
verzekeringswezen.
DISTRIBUTIENIEUWS.
Distributie van vaste
brandstoffen.
brood, gebak en blST 1
v.n het 2e broodtZfcS.
SUIKER
BOTER EN VET
KAAS
eieren
GRUTTERSWAREN
PEULVRUCHTEN
LEVERTRAAN
ZEEP.
VASTE BRANDSTOFFEN
PETROLEUM
VOOR DE HUISDIEREN
I
Ghtere
verkt
Sedert op 7 September 1940 het Duit-
■che luchtwapen voor de eerste maal
«verging tot intensieve vergeldings-
aaniallen op het Britsche moederland
«yn precies tachtig dagen verloopen.
In dien langen tijd moest in Engeland
alie hoop begraven worden, waarmede
men rich in den aanvang van de
groot»' aanvallen trachtte te troosten.
Toenti rtyd geloofde men hoofdzakelijk
op grond van drie argumenten te kun
nen voorspellen, dat de Duitsche acties
tpoedig zouden verlammen. In de eer-
ite plaats heeft de alliage-theorie, vol
gens welke het verbruik van materiaal
en brandstoffen noodzakelijkerwijs een
verlichting Voor Engeland moest bren-
f|en, schipbreuk geleden; het Duitsche
uchtwapen bewijst dagelijks door har
de slagen, dat zijn strijdkracht niets
heeft geleden, zoodat het souverein op
teder oogenblik al naar de bestaande
omstandigheden, de kracht en zwaarte
van.de aanvallen bepaalt, precies zoo
als eer. goede organist het register van
zijn instrument beheerscht om de beste
harmonieën te voorschijn te lokken.
Ook het vertrouwen op het slechte
Weer van de herfst is bedriegelijk ge
bleken. Storm noch koude, mist noch
regen, konden de gevechtsvliegtuigen
uit ftet Engeische iuchtruim weghou
den. in tegenstelling met, de R A F
die'zijn actie vaak genoeg dagen lang
«top zette, hebben de Duitsche vlie
gers te allen tijde bewezen ongunstig
weer te kunnen meester worden. Ook
déze illusoire wissel op de toekomst
werd niet gehonoreerd. De Britsche
afw eer is in tusschen niet doeltreffen
der. maar zwakker geworden. Steeds
vaker faalt hij volkomen. Nooit is hij
in staat gebleken den. aanvallenden
machines den weg naar hun doelen te
versperren.
A Na Londen, Coventry. Birmingham
I en Southampton is thans de groote
haven- en industriestad BristoJ door
het Duitsche luchtwapen uitgekozen
Voor massale aanvallen.
De Amerikaansche pers heeft voor
de laatstelijk toegepaste methode van
ioncentratie der hoofdzakelijke tref
kracht. telkens op een bepaalde stad
de uitdruk „coventreeren" uitgedacht,
omdat Coventry het eerste voorbeeld
hiervoor was. Op die wijze wordt de
uitdrukking verbonden met sen be
paalde daad, welker succes niet kan
worden ontkend, ja dat door de bladen
van alle landen in talrijke ooggetuige
verslagen uitdrukkelijk wordt beves
tigd
De mgdedeelingen van het weer-
machtbericht van gisteren geven de
onbetwistbare waarnemingen weer.
gedaan uit de in den strijd geworpen
vliegtuigen boven Bristol. Deze waar
nemingen vormen bij wijze van spreken
de groote penseelstreken voor het ont
zaglijke schildery der vernieling, ter
wijl de in buitenlandsche bladen weer-
"fcegevefi (.gedetailleerde ■waarnemingen
op der» grond reeds een effectieve
«childering gaven van de vreeselijke
verwoestingen. Hieruit Blijkt, dat er
«en diepgaande tegenstelling bestaat
tusschen deze feiten eb de iflusoire
„verpulvering" van Duitsche steden,
waarmede de R AF. zich geblameerd
heeft zoo goed als dat maar kon.
Britsch convooi aangevallen.
Duitsche verkenners hebben gisteren
•en uit dertig schepen bestaand, krach-
lig beveiligd convooi bij Southend ont
dekt. Het voer in de richting van de
monding der Theems. Draadloos ont
boden Duitsche gevechtsvliegtuigen en
duikbommenwerpers vielen van een
hoogte van tien tot twintig meter ver-
•chillende schepen met succes aan.
Nadere bijzonderheden ontbreken nog.
Britsche vliegtuigen boven
Duitsch gebied.
In den afgeloopen pocht hebben ver-
•cheidene Britsche vliegtuigen gepro
beerd de rijkshoofdstad aan te vallen.
Als gevolg van het zware luchtdoelge-
«chut lukte het hun echter niet, over
de versperringszóne heen te vliegen.
Zij moesten terugkeeren alvorens de,
«tad bereikt te hebben, ha eenige bom
men te hebben laten vallen aan den
uitersten rand van de stad. Er werd
zlechts geringe schade aan huizen en
landerijen aangericht.
De Engeische scheepsverliezen.
Omtrent den toestand, waarin Enge
land zich bévindt tengevolge van het
«teeds toengmende tonnage verlies, be
ginnen verscheidene bladen, volgens
berichten uit Engeland, zich ernstig
bezorgd ,te maken. Zoo schrijft het
Britsche tijdschrift Economist, dat
men zich niet onbeperkt kan permit-
teeren slepen en vrachten in den hul
digen omvang te verliezen. Sedert de
Ineenstorting van Frankrijk zijn de
zcheepsverliezen zoo gestegen, dat zij
bj Engejechcn, geallieerden en neutra
len 4 68 millioen ton per jaar uitmaken
zoudén, tegenover 2.85 millioen ton in
het eerste oorlogsjaar. 'De vlootcorres-
ponflent van de Yorkshire Post
achryft. dat de Duitsche vloot op het
oogenblik levendig optreedt en Enge
land uitdaagt op een wijze, die niet
Mn worden overzien. Te beweren, dat
de DuitSche vloot in Noorwegen is
Verwoest, is een wensehdroom. u
Rede vzn Britschen minister
f van scheepvaart.
De Britsche minister van Scheep
vaart Ronald Cross, heeft Dinsdag-
j avond voor de Engeische radio een'rede
gehouden ovér de Britsche verliezen
«an koopvaardijschepen in de laatste
maanden. Hjj deelde méde, dat de
wekelijksche verliezen van Engeland
•an koopvaardij tonnage sedert Juni in
vergelijking met de gemiddelde weke
lijksche verliezen voor dien tijd drie
maal zoo groot waren geworden. Deze
verhooging der verliescijfers was, naar
Cross zeide, hieraan te wijten, dat
Duitschland door de verovering van
««n groot aantal maritieme landen'
Snstiger bases voor ziin aanvallen op
Britsche koopvaardij had verkregen,
ren aanzien van den- nieuwbouw
koopvaardijschepen, aldus Cross,
richt Groot-Brittannië zijn blik hoofd
zakelijk op de werven der Ver. Sta
ten, want het ia een feit, dat de landen
van het empire niet genoeg koopvaar
dijschepen voor Engeland kunnen
bouwen. Doch zelfs wanneer da wer
ven der Ver. Staten erbij betrokken
worden is het alleszins twijfelachtig of
Engeland op den langen duur over vol
doende koopvaardijschepen zpl. be
schikken. Er kan nj. reeds thans geen
sgruke meer van zijn, dat Engeland
met behulp van zijn koopvaardijvloot
alle dingen invoert, die het voor het
uitbreken van den oorlog heeft ge
ïmporteerd. De invoeren zijn integen
deel zeer sterk gedaald, te meer daar
Duitschland Groot-Brittannië van bijna
alle Europeesche markten heeft uitge
sloten. In verband met de aart den
oorlog verbonden gevaren voor de
scheepvaart is Engeland thansHH
groote mate gedwongen, zijn import
goederen uit overzeesche landen met
eigen schepen zelf te halen. Bij de
lange aanvoerwegen, zoo vervolgde
Cross, doen zich natuurlijk vertragin
gen voor, die eenerzijds door het con
vooistelsel veroorzaakt worden. Ander
zijds moeten tegenwoordig ook steeds
tal van koopvaardijschepen in Britsche
ut buitenlandsche havens hersteld wor
den. Met het oog op het feit, dat Enge
land onder deze omstandigheden in de
naaste toekomst slechts in geringe
mate overzeesche goederen kan in
voeren, verzocht de minister het pu
bliek, bij het verbruik van waren
uiterst spaarzaam te zijn.
Verontwaardiging over de
bomimen op Marseille.
Ten aanzien van de op Marseille ge
worpen hommen schrijft de Nouvel
lisle dot de Britsche regeering in
geen geval een rechtvaardiging kan
vinden vöor dit schandelijke en onver
wachte optreden, dat een plaats vindt
in de lange reeks van misdadige
handelingen, waarvan Frankrijk van
de zijde der oud-'oondgenooten het
slachtoffer is geworden.
Welk excuus de heer Churchill ook
r voren brengt, het zal hem niet"
gelukken, de natuurlijke opwinding
en verontwaardiging te kalmélren, die
in Frankrijk is ontstaan door de dra
mahsche affaire van Marseille.
Ook de Rep'ublique du Su
dest verklaart^ dat Frankrijk vol
strekt recht h# ft op schadevergoe
ding fcn schrijft; Het zou^volstrekt on
toelaatbaar zijn, dat Londen niet zou
antwoorden op het Fransche protest
„Successen" van de Pool-
*chc luchtmacht.
'A
De berichten, die Londen den laat-
sten tijd de wefeld heeft ingezonden
over zoogenaamde successen van de
Poolsehe luchtmacht, die op het oogen
blik zelfs sterker zou zijn dan op den
■Hen Augustus 1939, hebben in Ber-
lijnsche politieke kringen groote vroo-
lijkheid gewekt, aldus het D.N.B In
deze kringen verklaart men ironisch,
dat blijkbaar uitsluitend de korte duur
van den Poolschen veldtocht van 18
dagen oorzaak is, dat de prestaties der
Poolsehe vliegers niet tot hun recht
zijn gekomen. Anders is het niet te be
grijpen. dat de in. Engeland vertoeven
de Poolsehe vliegers thans plotseling
QP zulke groote successen kunnen
bogen zij het ook op het papier der
Britsche overwinningsberichten, waar
aan thans wel niemand meer eenlg
geloof kan hechten. De Polen, zoo
meent men, moeten zelfs telkenmale
wel eenigszins verwonderd zijn, bij
voorkomende gelegenheid mede aan te
hooren, hoe men hun toedicht, tot nu
toe in „den slag van Groot-Brittannië"
reeds meer dan 300 Duitsche vliegtui
gen te hebben neergeschoten. Zij moe
ten zich, zoo verklaart men verder in
bedoelde kringen, rustig spiegelen, aan
den heldenmoed en ook aan de vader
landsliefde van hun vroegeren gene
raal oSikorski. Nadat deze als een der
eerste Poolsehe officieren de wijk ge
nomen heeft naar Engeland, waar- hij
ziwieigenmachtig den trotschen titel
van- minister-president en opperbevel
hebber der Poolsehe strijdkrachten
heeft aangemeten, toont hij zich voor
de Britsche gastvrijheid erkentelijk
door het nu en dan houden van rede
voeringen, die steeds in verschrikke
lijke dreigementen tegen Duitschland
culrmneeren. Daar de Royal Air Force
in haar, naar voorgegeven wordt, reeds
half gewonnen strijd tegen Duitschland
blijkbaar geen verdere hulp meer noo-
dig heeft, zal volgens de jongste rede
van dezen generaal de Poolsehe lucht
macht „zeer binnenkort lange-afstand-
vluchten naar Polen ondernemen om
hier bommen te werpen". Dat zoo
merkt men tenslotte te Berlijn op, is
inderdaad een mooi bewijs van de echt
Poolsehe liefde voor het vaderland,
nadat deze patriotten bunVigen persoon
m het buiten,land in veiligheid êebracht
neobfn.
TIJKA TE PRESBURG
TERUGGEKEERD.
De Slowaaksche minister-president
en minister van Buitenlandsche Zaken,
dr Tuka, is gistermiddag te Presburg
teruggekeerd. De bevolking bereidde
hem een hartelijke ontvangst. Ter ver
welkoming waren alle leden der Slo
waaksche regeering, de gezanten van
Italië, Hongarije en Roemenië, de
leden van het Duitsche gezantschap en
vertegenwoordigers van Hlinkagarde
en Hlinkapartij aanwezig. Tuka hield
een toespraak, waarin hij zijn voldoe
ning uitte over het resultaat van zijn
bezoek aan Berlijn.
BEPERKING VAN REIZIGERS
VERKEER IN TURKIJE.
Het Turksche verkeersministrrre is
voornemens een groot deel van de
lage tarieven bij de spoorwegen en bij
de rijksscheepvaartlijnen voor het
{iersonenverkeer weer op te heffen.
De maatregel heeft ten doel het rei--
zigesverkeer te beperken.
Vaii' Japansche zijde wordt gemeld,
dat in de streek van Tsjang in het
Westen van Hopei de 30ste Chineesche
divisie onder generaal Tang en» Po ver
slagen en teruggedreven is.
Japansche afdeelingen zijn doorge
drongen tot Wangkiatsi, 35 kilometer
ten Zuidwesten van Tsjang. Gemoto
riseerde afdeelingen zijn na gevechten
met de troepen van den Chineeschen
generaal En-Tai opgerukt tot Jentsji-
niau, 50 kilometer ten Noordwesten
van Kingmoen. Jentsjiniau werd door
de Japanneezen genomen. De heftige
strijd duurt voort.
1800 JOODSCHE EMIGRANTEN
AAN BOORD.
Het ss. Patria, dat 1800 Joodsche
emigranten aan boord hed, is tenge
volge van een ontploffing in de haven
van Haifa gekapseisd. Men vreest, dat
er slachtoffers zijn gevallen. De op
varenden hadden zich niet in Palestina
aan land mogen begeven.
Een S.P.T.-bericht spreekt van een
gruwelijke ontploffing. Het 11.885 ton
metende schip was binnen enkele
minuten volkomen vernietigd. Aan
boord bevonden zich 1800 illegale pas
sagiers. Het schip stond op het punt
te vertrekken toen de ramp gebeurde.
Den geheelen nacht floor hebben red
dingsploegen gewerkt „om menschen
uit het wrak van het half gezonken
schip te redden. Op een deel van liet
wrak brak brand uit. Men vreest dat
een groot aantal menschen om het
leven is gekomen.
Dinsdagochtend was de omvang van
de ramp nog niet bij benadering te
overzien. De passagiers waren voor
het meerendeel illegale emfgranten,
die van Palestina naar een Engeische
kolonie zouden worden overgebracht.
De Patria, die vroeger onder Fransche
vlag voer en eigendom was van de
Compagnie Genefa Generale de Navi
gation a Vapeur (Fabre-lijn) te Mar
seille. was na de capitulatie van Frank
rijk door Engeland in beslag genomen
NIET MINDER DAN 20.00* LITER
BENZINE BEMACHTIGD.
O
AMERIKA BETUIGT DEELNEMING.
De ambassadeur der Vereenigde Sta
ten, Grew, heeft een bezoek gebracht
aan den Japansche minister van Bui
tenlandsche Zaken en mede namens
den Amerikaanschen ministériVan Bui
tenlandsche Zaken en de regeering
zijn deelneming betuigd bij het over
lijden van prins Sajonji.
BESPREKINGEN MET
CORDELL HULL.
De Amerikaansche minister van Bui
tenlandsche Zaken, Cordell Huil heeft
Dinsdag ben onderhoud gehad met den
Chineeschen ambassadeur en met den
voorzitter der bank van China, Soeng,
die Sinds eenige maanden in Wbshing-
tonjvertoeft om financieele besprekin-
geftf te voeren. In aansluiting daarop
verklaarde de ambassadeur aan jour
nalisten, dat hij op verdere hulp der
Vereenigde Staten voor China hoopt.
NIEUWE JAPANSCHE GOUVER
NEUR VAN FORMOSA.
Admiraal Hasegawa, lid van den
hoogen raad van Oorlog, is benoemd
tot gouverneur-generaal van Formosa
Deze keuze is wellicht gedaan met hgt
oog op het gewicht van Formosa als
basis voor de Zuidwaarts gerichte poli
tiek van Japan.
OP ALLE GEBIEDEN NOODIG,
VOLGENS DE TEMPS.
De* Temps wijdt zijn hoofdartikel
van gisteren aan de - politiek der
samenwerking, naar uit Vichy wordt
gemeld. Het blad schrijft:
Indien de forrpule der samenwerking
op het eerste gezicht bepaalde lieden
al kon verrassen, die nog in goed ver
trouwen voorspellingen koesterden,
wglk« voor dg geweldige omwenteling
der revolutie/heerschten, ten slotte is
men toch tot het inzicht moeten komen,
dat op het gebied der Fransch-Duit-
sche betrekkingen actieve samenwer
king de eetiige waarheid van het hui
dige uur is/ Frankrijk kan geen andere
politiek volgen dan die, welke door de
gebieaenijfe noodzaak van de omstan
digheden is geqiteerd. Het zou onjuist
zijn te meeneij, dat Frankrijk, na de
wapens /neergelegd en de wapenstii-
star dsveorwaai den onderteekend te
hebbeiy geen andere offers meer be
hoeft Je brengen. Wapenstilstand be-
teekenft niet vrede. Thans moet bij het
Fransche golk de wil tot samenwer-
kingep alle gebieden aanwezig zijn en
wei zoodanig, dat het eerlijk tot de
politieke en economische reorganisatie
Europa en de wereld bijdraagt.
'CHTALARM IN GENÈVE
EN LAUSANNE.
Gisteravond is in Gcrfve om 21 40
ur ién in Lausanne om 2132 uur
luchtalarm gemaakt
De Rotterdamsche ïecherche
een grootsch opgezette zwendel in
machtigingen voor aankoop van
benzine en benzine-distrjbutiebons
op het spoor gekomen. Behalve
menschen uit den autohandel is
hierbij ook een ambtenaar van de
rijksverkeerspolitie te Rotterdam
betrokken. Volgens eèn voorloopige
raming konden niet minder dan
20.000 liter benzine door valsche
machtigingen worden bemachtigd.
Het was de politie reeds langen tijd
bekend, dat, vooral in de omgeving van
marktplaatsen te Rotterdam een drukke
handel werd gedreven in benzine
distributiebons. Door een toeval kwam
haar ter oore, dat op zekeren dag ten
name van een expeditie firma in het
Westelijk stadsdeel een z.g. benzine-
rra.chtiging door »de rijksverkeers
inspectie was afgegeven, die echter ge
fingeerd was uitgeschreven
De machtiging, waarvan hierboven
sprake is, moest door de politje worden
opgezocht bij den distnbutiedienst. Het
bleek eèn machtiging te zijn voor een
hoeveelheid van 1500 liter benzine. De
politie speurde nog even verder en er
kwam een gelijksoortig papier te voor
schijn, waarmede iets niet in orde bleek
te zijn. Het ging hier om'een hoeveel
heid van 2400 liter, uitgescherven ten
name van een ander expeditiebedrijf
in Rotterdam. By de expeditiefirma in
het Westelijk stadsdeel werd eens ge
ïnformeerd en hier heerschte de groot
ste verbazing toen de politie mededee-
ling deed van het feit, dat het met deze
machtiging niet in orde was.
De laatstgevonden machtiging leidde
de politie naar Overschie.
Deze machtiging bleek te zijn aan
geboden aan het distributiekantoor
door een jongmensch, die monteur was
dienst van een autoslooperij, ge
vestigd aan den Rijksweg te Overschie.
Dit "jongmensch werd naar het hoofd
bureau aan het Ha*agscheveer over
gebracht. Het onderzoek wees uit. dat
de monteur niet als schuldig kon wor
den aangemerkt.
De politie ging daarop over tot
arrestatie van den patroon. Dit was de
39-jarige directeur van de autoslooperij
te Overschie W. G. H. J. H., die werd
ingesloten. Tijdens de \erhooren zweeg
hij angstvallig en halsstarrig. Een
ondeTzoek in de familiepapieren wees
uit, dat de directeur een neef had, de
54jjarige W. J. H., die werkzaam was
op het bureau van de rijksverkeers
inspectie te Rotterdam. Hij werd aan
gehouden, maar ontkende iets met deze
zaak te maken te hebben. Toen hy aan
den lijve gefouilleerd werd, kwam een
papiertje te voorschijn, waarop naam
en adres stonden vermeld van de
expeditiefirma in het Westen, alsmede
namen én adressen van twee andere
dergelijke bedrijven,
Db recherche toog daarop naar het
bureau van de rijksverkeersinspectie,
waar men de boeken ging nasnuffelen.
Het kwam uit, dat in totaal op een
zelfde expeditiefirma waten uitgegeven
drie machtigingen resp.'ter grootte van
2400, 2100 en 2000 liter benzine. De
machtigingsboeken, waaruit deze
machtigingen waren gescheurd, werden
aan een onderzoek onderworpen én
toen deed de politie een interessante
ontdekking.
De Rijksverkeersinspectie pleegt
namelijk van de uitgegeven rnachti
gingen doorslagen in-het boek te be
waren en ook deze doorslagen waren in
verschillende gevallen spoorloos ver
dwenen. Gewapend met de nummers
van vorige ontbrekende doorslagen
werd een bezoek gebracht aan den
distributiedienst, waar men gemakke
lijk kon nazien, bij welke machtigingen
leze doorslagen hadden behoord.
Zoo bleken in totaal op een zuivel
fabriek te Rotterdam vier machtigingen
te zijn uitgeschreven, elk ter waarde
van 3000 liter benzine.
Nog meer onthullingen
te wachten,
In totaal kwam de politie hiermede
aan een totaal van circa 20.000 liter
benzine. Hiermede had de recherche
genoeg materiaal in handen om over te
gaèn tot het in beslag'neipen van alle
machtigingsboeken bij 4e Rijksver
keersinspectie.
Stuk voor stuk worden deze thans op
het hoofdbureau van politie onder
zocht en het is te verwachten, dat nog
meer interessante dingen aan het licht
zullen komen.
Een merkwaardige overeenkomst
werd vastgesteld tusschen het hand
schrift van H. te Overschie en dat,
voorkomende op de machtigingen. Drie
ambtenaren van den distributiedienst
herkenden bij confrontatie dezen direc
teur als dengene, die de machtigingen
ter inwisseling aön hun loket had aan
geboden. De directeur verklaarde, dat
hij deze machtigingen inderdaad van
een familielid, dat hij niet nader
wenschte aan te duiden, had ontvangen.
Hij werd ter beschikking gesteld van
den Officier van Justitie.
Het» was niet moeilijk,deze ver
klaring te combin'eeren met de aan
wezigheid van den neef op het bureau
van de Rijksverkeersinspectie. Deze
kon terzake van valschheid in ge
schrifte worden gearresteerd.
Zoo kwam de politie terecht bij het
beginpunt van deze uitgebreide' zaak,
den verkoop van benzinebonnen en te
dezer zake konden daarop vrij ge
makkelijk verschillende onderdeelen
van de affaire worden.opgehelderd.
Proces-verbaal kon toen worden ge
maakt tegen den 44-jarigen autohande
laar F. W. V., wonende te Hillegers-
berg en tegen den 34-jarigen chauffeur
W. eveneens wonende te Rillegers-
berg die allen bonnen van den direc
teur H. hadden gebracht..
ógzë bonnen zijn in verschillende
hoevetlheden van hand tot hand ge-
Door hun pijnuitdrijvende werkte)
helpen hierbij altijd veilig en vlu|
als geen ander een poeder of cachet van
Mijnhardt te Zeist. Mijnhardt'a Poedert
per stuk 8 ct. Doos 45 ct. Cachets, ge
naamd „Mijnhardtjee" Doos 10 en 50 ct,
Ingez. Med. 6552
van 0,25 hetgeen hem een zoet winstje
opleverde en dit bedrag liep na ver
schillende transacties op tot 0,60 en
0,80 per bon. Dit beteekent, dat dus
de benzine 1,en meer per liter
kostte.
BEPAALDE VERPLICHTINGEN
KUNNEN WORDEN OPGESCHORT.
In het Verordeningenblad is opge
nomen een besluit van de secretaris
sen-generaal van de departementen
van Financiën en van Justitie betref
fende bijzondere maatregelen op het
gebied van het verzekeringswezen.
Het is van toepassing op ondernemin
gen, die het verzekeringsbedrijf uit
oefenen en haar hoofdkantoor hebben
in: het Vereenigde Koninkrijk van
Groot-Brittannië en Noord-Ierland
jnet de overzeesche bezittingen, kolo
niën, protectoraten en mandaatsge
bieden of in de dominions Canada,
Australische Bond, Nieuw-Zeeland en
Zuid-Afrikaansche Unie met hun man
daatsge bi eden, in Frankrijk, met in
begrip van zijn bezittingen, koloniën
protectoraten én mandaatgebieden,
in de landen, 4°or den secretaris
generaal van het departement van
Financiën aan te wijzen.
Het besluit bepaalt o m., dat op ver
zoek van. een agent of van een
schuldeischer de rechtbank te Am
sterdam met inachtneming van de
bepalingen van dit besluit bij beschik
king verklaren kart, dat de voldoe
ning aa"n de verplichtingen van een
verzekeringsmaatschappij, als boven
joedbeld, jegens rechthebbenden uit
vereenkomsten van verzekering en
egens tusschen person en geheel of ge
ieeitelijk wordt opgeschort. Onder
Vereenkomsten van verzekering' w or -
den verstaan alle overeenkomsten van
verzekering met uitzondering van
overeenkomsten van levensver ze-
k «r i n g in den zin van de ^ret op net
levensverzekermgsbednjf 1922. Tegen
de bovengenoemde beslissing-van de
rechtbank is geenerlei voorziening
toegelaten.
Voorts bepaalt het besluit o.m., dat
de rechtbank de verklaring tot op
schorting uitspreekt, wanneer aan
nemelijk is gemaakt, dat de gtldmid-l
delen van de maatschappij niet toe
reikend zulen zijn om aan haar ver
plichtingen ten volle te voldoen.
AANBESTEDINGEN.
Aan het bureau voor den wederop
bouw* van boerderijen werd gisteren
door vijf aannemers onderhands de
opbouw aanbesteed van de boerderijen
„Romselaar' te Leusden en „Kftin
Snuddi laar" te Woudenberg door de
architecten B. W. Plooy te Amersfoort
en P. Beekman te Soestdijk. Laagste
inschrijver was H. van Westerveld te
Woudenberg in massa voor f 47 600
In het gebouw van den rijkswater
staat aan de Maliebaaij te Utrecht is
aanbesteed het maken van een ver
keersplein ten behoeve van de kruising
van wegen UtrechtDe Bilt en van
den doorgangsweg van het Zuiden naar
de Hollandsche Rading met tunnel,
toegangswegen en bijkomende wegen
onder de gemeenten Utrecht en Maar
tensdijk.
De laagste inschrijfster was de firma
Wolterbeek en Van Dorp te Rotterdam
voor 387.700 gulden. De hoogste in-
schrijfster was de N V. Bat. aann. mij
v/h. J v. d. ,Wal en Zoon te Den Haag,
voor 598.600 gulden. Er waren elf bil
jetten ingekomen.
DOOR TRAM OVERREDEN
EN GEDOOD.
Gistermiddag omstreeks vier uur is
te Rotterdam een ernstig ongeval ge
beurd. dat aan een zesjarig knaapje het
leven heeft gekost. Het was de zes
jarige A. M. Baars, gewoond hebbende
in de Putschlaan, die op de rails van de
R. T. M. speelde. Een naderende stoom
tram heeft het knaapje, dat op de baan
bleef staan, overreden, waardoor het
op slag werd gedood. Den bestuurder
treft geen schuld.
NIEUWE A-FORMULIEREN BIJ
VERKEERD INVULLEN.
Het is gebleken, dat in enkele ge
vallen op het aanvraagformulier voor
vaste brandstoffen de aanvragers
sleehts die vertrekken hebben vermeld,
welke inderdaad verwarmd kunnen
worden, of die, welke zij in vorige ja
ren hebben verwarmd.
Het was echter de bedoeling, dat
voor de vaststelling van het aantal uit
te reiken brandstoffenbonnen het totaal
aantal vertrekken werd opgeegven.
Ten gevolge van dit misverstand zijn
sommige brandstofverbruikers in de
roepen van 1 tot en met 4 vertrekken
voor haarden en kachels) of in de
groep 1 tot en met 6 vertrekken (voor
centrale verwarming gerangschikt, ter
wijl zij in de betreffende hoogere groep
thuis behooren.
Aan hen wordt nog tot uiterlijk 7
December a s, de gelegéhheid gegeven
een nieuw z.g. A-formulier bij den
plaatselijken distributiedienst aan te
vragen en na invulling bij dezen dienst
in te leveren.
Vanzelfsprekend zullen de distribu
tiediensten slechts overgaan tot uitrei
king van het aanvullend aantal brand-
stoffenbonnen, nadat zij van de juist-
gaan. H. rekende per bon het bedrag heid van de opgave overtuigd zijn.
Mei 16 genummerde deki^
bjnuen: 125 gram
1*0 gram ander brood
wen gebak (Voor st*1
25 Nov. t/m.|l Dec
*7 Biet 15 ïpnummerd.
*'jn nog gèldig
Elk der met 1 genum^-i S
nen van de bloeit
™cht °P bet koopen
P roggebrood of 50
brood of H rantsoen
f p' "fel of bloem (.5,^
4 Nov. t/m. 1 Dee.). "t bi
BON No. 18: j Kr
(geldig van 23 Nov t/m g^»
BON 18 van de vetkam- m
gram margarine of
boter (geldig van 23 N«.
29 Nov.). Vh.
De bonnen welke op 29 N„.
nog niet gebruikt zij, wL**
nog geldig t/m. 6 Decimft
Bon 17 van boter- en vetkuJ
is nog geldig t/m, 29 Nor^
BON No. 24 van alg. distrlbati.
bonboekje: 1 ons kaas cVisl
t/m. 1 Dec. met 1 week
geldigheidsduur.
BON No. 37. Eén kipma d
eenden ei, zoowel in als nit
schaal, geldig van 25 No», t/_
Dec. Bonnen op 1 fw
gnDecrUila' blijV'n ^«g-iS
bon 64 nog geldig t/m. 1 dn.
THEE OF KOFFIE
BON No. 81: 3, ons'thee d U
pond koffie (geldig tot m mi
20 December).
VLEESCH
BON, 10. Vteesch: 1 ons vleemk.
been inbegrepen, of een rantsoen
vleeschwaren. Bon 10 Worst,
vleesehwaren: rantsoen vleeMh-
waren geldig t/m. 4 Dee. met
extra geldigheidsduur tot I Dee.
BON 09. Idem. Is nog geldig i/m.
1 December.
BON No. 82: 250 gram rijst st
rijstemeel of rijstebloem of grut.
temeel (gemengd meel) of rijste-
gries of rijst-puddingpoeder, gel
dig t/m. 29 November).
BON No. 88: uitslaltea*
250 gr. gort, of gortmout of grot
ten (geldig t/m. 27 Der.).
BON No. 03 250 gram haver
mout, of havervlokken of kaver-
bloem of aardappelmeeivlokkea
of gort, of gortmout of grotten,
(geldig t/m. 27 Dee.).
BON No. 93; 100 gram
of tarwe of griesmeel of sago «f
aardappelmeel of puddingpoeder
dat 100 cc zetmeel bevat geldig
t/m. 27 Decemberi
BON No. 98: 100 gram macaroni
of vermicelli of spaghetti (geldig
t/m. 27 Dee.).
BON No. 56: ri, k.g. peulvruch
ten, van 19 Nov. t/m. 16 Dot.
Alleen op bon van arts; max.
200 e.e. per hoofd per week.
BON No. 29: 150 gram eenheids
toiletzeep, óf 120 gram huishond-
zeep, óf 200 gram zachte ïeep, óf
250 gram zeeppoeder, óf 125 gram
zeepvlokken, óf 230 gram «elf-
werkende wzsehmiddelen, óf 244
gram vloeibare zeep (geldig vu
13 Nov. t/m. 6 Dec.i
Deze bon geldt ook voor getins-
wasch per 8 K.G. droog wisch-
goed.
BON No. 116: 50 gram scheerzeep,
óf een tube scheercrérae of éée
pot scheerzeep. (Geldig ran J1
Augustus t/m. 31 December).
Op een bon „één rantsoen toilet
zeep" mag verkocht worden een
stuk toiletzeep van de njenwe
samenstelling van 75 gram.
Gedurende November zijn geldig
voor één eenheid brandstof-
Bons 04, 05, 06 en- 07 van f
„bonkaart distributie vast*
brandstoffen - haarden kachel»",
bons 07, 08, 09, 10 11, 12, 13 en
14 van „bonkaart distributie
eenrtale verwarming". Voort»
bons gemerkt „brandstoffen,
één eenheid, 2e „periode" en
„cokes, één eenheid 2e periodes
Bons 08, 09, 10 en 11 van „bon
kaart distributie vaste brandstof
fen haarden, kachel»". T90f
één eenheid turf.
PETROLEUMZF.GEL Period»
VII 2 L. petroleum (geldig W
Nov. t/m. 29 Dec.).
Periode B (voor verlichting
huishouding) geeft recht op M»
koopen van 2 L. petrolen»
(Geldig t/m. 15 December).
BON No. 6 voeJerkaart
bonden: van 1 t/m. 30 "*'j'
groep f 10 K.G. hondenbreen»
groep II 10 K.G. idem, groep P«
S K.G. idem, groep IV
idem, groep V 4 K.G. b"1
groep VI 3 K.G. Idem.
BON No. (voederkaart
katten): van 1 t/m. tl N«V.
K.G. kattenbrood.
Na 30 November 194#
no. 0 van bedoelde kaart"»*,
geldig en mag deze niet
verden aangenomen.
jntr«den
^buiten
PEEK-AB
MAA5
Daar het
ibonnemenb
ge duistent*
«ie »lx>n
veek-abonn
BlW"
üjksehe
MEEREIS
WIER
Voort» zy
jWirbe'lL.
"•duister