Toenemende Britsche zorg over scheep vaart verliezen Welke Bon? S No'51 nos t/m-1 De vg Wekelijksche verliezen sedert Juni verdrievoudigd EERSTE BLAD De DuiUche luchtactie. BALKAN AZIË DE STRIJD IN CHINA. Chineesche divisie verslagen. WOENSDAG 27 NOVEMBER lsj BINNENLAND SCHEEPSRAMP IN DE HAVEN VAN HAIFA S.s. Patria na ontploffing gekapseisd. GROOTSCHEEPSCHE BENZINEZWENDEL TE ROTTERDAM. Het overlijden van oajonjio Verdere Amerikaansche hulp voor China? frankrijk F ransch-Dui tsche samenwerking. /ITSSfeRLAND Goed speurderswerk. Rhoumatisohe pijnen. Bijzondere maatregelen op het gebied van het verzekeringswezen. DISTRIBUTIENIEUWS. Distributie van vaste brandstoffen. brood, gebak en blST 1 v.n het 2e broodtZfcS. SUIKER BOTER EN VET KAAS eieren GRUTTERSWAREN PEULVRUCHTEN LEVERTRAAN ZEEP. VASTE BRANDSTOFFEN PETROLEUM VOOR DE HUISDIEREN I Ghtere verkt Sedert op 7 September 1940 het Duit- ■che luchtwapen voor de eerste maal «verging tot intensieve vergeldings- aaniallen op het Britsche moederland «yn precies tachtig dagen verloopen. In dien langen tijd moest in Engeland alie hoop begraven worden, waarmede men rich in den aanvang van de groot»' aanvallen trachtte te troosten. Toenti rtyd geloofde men hoofdzakelijk op grond van drie argumenten te kun nen voorspellen, dat de Duitsche acties tpoedig zouden verlammen. In de eer- ite plaats heeft de alliage-theorie, vol gens welke het verbruik van materiaal en brandstoffen noodzakelijkerwijs een verlichting Voor Engeland moest bren- f|en, schipbreuk geleden; het Duitsche uchtwapen bewijst dagelijks door har de slagen, dat zijn strijdkracht niets heeft geleden, zoodat het souverein op teder oogenblik al naar de bestaande omstandigheden, de kracht en zwaarte van.de aanvallen bepaalt, precies zoo als eer. goede organist het register van zijn instrument beheerscht om de beste harmonieën te voorschijn te lokken. Ook het vertrouwen op het slechte Weer van de herfst is bedriegelijk ge bleken. Storm noch koude, mist noch regen, konden de gevechtsvliegtuigen uit ftet Engeische iuchtruim weghou den. in tegenstelling met, de R A F die'zijn actie vaak genoeg dagen lang «top zette, hebben de Duitsche vlie gers te allen tijde bewezen ongunstig weer te kunnen meester worden. Ook déze illusoire wissel op de toekomst werd niet gehonoreerd. De Britsche afw eer is in tusschen niet doeltreffen der. maar zwakker geworden. Steeds vaker faalt hij volkomen. Nooit is hij in staat gebleken den. aanvallenden machines den weg naar hun doelen te versperren. A Na Londen, Coventry. Birmingham I en Southampton is thans de groote haven- en industriestad BristoJ door het Duitsche luchtwapen uitgekozen Voor massale aanvallen. De Amerikaansche pers heeft voor de laatstelijk toegepaste methode van ioncentratie der hoofdzakelijke tref kracht. telkens op een bepaalde stad de uitdruk „coventreeren" uitgedacht, omdat Coventry het eerste voorbeeld hiervoor was. Op die wijze wordt de uitdrukking verbonden met sen be paalde daad, welker succes niet kan worden ontkend, ja dat door de bladen van alle landen in talrijke ooggetuige verslagen uitdrukkelijk wordt beves tigd De mgdedeelingen van het weer- machtbericht van gisteren geven de onbetwistbare waarnemingen weer. gedaan uit de in den strijd geworpen vliegtuigen boven Bristol. Deze waar nemingen vormen bij wijze van spreken de groote penseelstreken voor het ont zaglijke schildery der vernieling, ter wijl de in buitenlandsche bladen weer- "fcegevefi (.gedetailleerde ■waarnemingen op der» grond reeds een effectieve «childering gaven van de vreeselijke verwoestingen. Hieruit Blijkt, dat er «en diepgaande tegenstelling bestaat tusschen deze feiten eb de iflusoire „verpulvering" van Duitsche steden, waarmede de R AF. zich geblameerd heeft zoo goed als dat maar kon. Britsch convooi aangevallen. Duitsche verkenners hebben gisteren •en uit dertig schepen bestaand, krach- lig beveiligd convooi bij Southend ont dekt. Het voer in de richting van de monding der Theems. Draadloos ont boden Duitsche gevechtsvliegtuigen en duikbommenwerpers vielen van een hoogte van tien tot twintig meter ver- •chillende schepen met succes aan. Nadere bijzonderheden ontbreken nog. Britsche vliegtuigen boven Duitsch gebied. In den afgeloopen pocht hebben ver- •cheidene Britsche vliegtuigen gepro beerd de rijkshoofdstad aan te vallen. Als gevolg van het zware luchtdoelge- «chut lukte het hun echter niet, over de versperringszóne heen te vliegen. Zij moesten terugkeeren alvorens de, «tad bereikt te hebben, ha eenige bom men te hebben laten vallen aan den uitersten rand van de stad. Er werd zlechts geringe schade aan huizen en landerijen aangericht. De Engeische scheepsverliezen. Omtrent den toestand, waarin Enge land zich bévindt tengevolge van het «teeds toengmende tonnage verlies, be ginnen verscheidene bladen, volgens berichten uit Engeland, zich ernstig bezorgd ,te maken. Zoo schrijft het Britsche tijdschrift Economist, dat men zich niet onbeperkt kan permit- teeren slepen en vrachten in den hul digen omvang te verliezen. Sedert de Ineenstorting van Frankrijk zijn de zcheepsverliezen zoo gestegen, dat zij bj Engejechcn, geallieerden en neutra len 4 68 millioen ton per jaar uitmaken zoudén, tegenover 2.85 millioen ton in het eerste oorlogsjaar. 'De vlootcorres- ponflent van de Yorkshire Post achryft. dat de Duitsche vloot op het oogenblik levendig optreedt en Enge land uitdaagt op een wijze, die niet Mn worden overzien. Te beweren, dat de DuitSche vloot in Noorwegen is Verwoest, is een wensehdroom. u Rede vzn Britschen minister f van scheepvaart. De Britsche minister van Scheep vaart Ronald Cross, heeft Dinsdag- j avond voor de Engeische radio een'rede gehouden ovér de Britsche verliezen «an koopvaardijschepen in de laatste maanden. Hjj deelde méde, dat de wekelijksche verliezen van Engeland •an koopvaardij tonnage sedert Juni in vergelijking met de gemiddelde weke lijksche verliezen voor dien tijd drie maal zoo groot waren geworden. Deze verhooging der verliescijfers was, naar Cross zeide, hieraan te wijten, dat Duitschland door de verovering van ««n groot aantal maritieme landen' Snstiger bases voor ziin aanvallen op Britsche koopvaardij had verkregen, ren aanzien van den- nieuwbouw koopvaardijschepen, aldus Cross, richt Groot-Brittannië zijn blik hoofd zakelijk op de werven der Ver. Sta ten, want het ia een feit, dat de landen van het empire niet genoeg koopvaar dijschepen voor Engeland kunnen bouwen. Doch zelfs wanneer da wer ven der Ver. Staten erbij betrokken worden is het alleszins twijfelachtig of Engeland op den langen duur over vol doende koopvaardijschepen zpl. be schikken. Er kan nj. reeds thans geen sgruke meer van zijn, dat Engeland met behulp van zijn koopvaardijvloot alle dingen invoert, die het voor het uitbreken van den oorlog heeft ge ïmporteerd. De invoeren zijn integen deel zeer sterk gedaald, te meer daar Duitschland Groot-Brittannië van bijna alle Europeesche markten heeft uitge sloten. In verband met de aart den oorlog verbonden gevaren voor de scheepvaart is Engeland thansHH groote mate gedwongen, zijn import goederen uit overzeesche landen met eigen schepen zelf te halen. Bij de lange aanvoerwegen, zoo vervolgde Cross, doen zich natuurlijk vertragin gen voor, die eenerzijds door het con vooistelsel veroorzaakt worden. Ander zijds moeten tegenwoordig ook steeds tal van koopvaardijschepen in Britsche ut buitenlandsche havens hersteld wor den. Met het oog op het feit, dat Enge land onder deze omstandigheden in de naaste toekomst slechts in geringe mate overzeesche goederen kan in voeren, verzocht de minister het pu bliek, bij het verbruik van waren uiterst spaarzaam te zijn. Verontwaardiging over de bomimen op Marseille. Ten aanzien van de op Marseille ge worpen hommen schrijft de Nouvel lisle dot de Britsche regeering in geen geval een rechtvaardiging kan vinden vöor dit schandelijke en onver wachte optreden, dat een plaats vindt in de lange reeks van misdadige handelingen, waarvan Frankrijk van de zijde der oud-'oondgenooten het slachtoffer is geworden. Welk excuus de heer Churchill ook r voren brengt, het zal hem niet" gelukken, de natuurlijke opwinding en verontwaardiging te kalmélren, die in Frankrijk is ontstaan door de dra mahsche affaire van Marseille. Ook de Rep'ublique du Su dest verklaart^ dat Frankrijk vol strekt recht h# ft op schadevergoe ding fcn schrijft; Het zou^volstrekt on toelaatbaar zijn, dat Londen niet zou antwoorden op het Fransche protest „Successen" van de Pool- *chc luchtmacht. 'A De berichten, die Londen den laat- sten tijd de wefeld heeft ingezonden over zoogenaamde successen van de Poolsehe luchtmacht, die op het oogen blik zelfs sterker zou zijn dan op den ■Hen Augustus 1939, hebben in Ber- lijnsche politieke kringen groote vroo- lijkheid gewekt, aldus het D.N.B In deze kringen verklaart men ironisch, dat blijkbaar uitsluitend de korte duur van den Poolschen veldtocht van 18 dagen oorzaak is, dat de prestaties der Poolsehe vliegers niet tot hun recht zijn gekomen. Anders is het niet te be grijpen. dat de in. Engeland vertoeven de Poolsehe vliegers thans plotseling QP zulke groote successen kunnen bogen zij het ook op het papier der Britsche overwinningsberichten, waar aan thans wel niemand meer eenlg geloof kan hechten. De Polen, zoo meent men, moeten zelfs telkenmale wel eenigszins verwonderd zijn, bij voorkomende gelegenheid mede aan te hooren, hoe men hun toedicht, tot nu toe in „den slag van Groot-Brittannië" reeds meer dan 300 Duitsche vliegtui gen te hebben neergeschoten. Zij moe ten zich, zoo verklaart men verder in bedoelde kringen, rustig spiegelen, aan den heldenmoed en ook aan de vader landsliefde van hun vroegeren gene raal oSikorski. Nadat deze als een der eerste Poolsehe officieren de wijk ge nomen heeft naar Engeland, waar- hij ziwieigenmachtig den trotschen titel van- minister-president en opperbevel hebber der Poolsehe strijdkrachten heeft aangemeten, toont hij zich voor de Britsche gastvrijheid erkentelijk door het nu en dan houden van rede voeringen, die steeds in verschrikke lijke dreigementen tegen Duitschland culrmneeren. Daar de Royal Air Force in haar, naar voorgegeven wordt, reeds half gewonnen strijd tegen Duitschland blijkbaar geen verdere hulp meer noo- dig heeft, zal volgens de jongste rede van dezen generaal de Poolsehe lucht macht „zeer binnenkort lange-afstand- vluchten naar Polen ondernemen om hier bommen te werpen". Dat zoo merkt men tenslotte te Berlijn op, is inderdaad een mooi bewijs van de echt Poolsehe liefde voor het vaderland, nadat deze patriotten bunVigen persoon m het buiten,land in veiligheid êebracht neobfn. TIJKA TE PRESBURG TERUGGEKEERD. De Slowaaksche minister-president en minister van Buitenlandsche Zaken, dr Tuka, is gistermiddag te Presburg teruggekeerd. De bevolking bereidde hem een hartelijke ontvangst. Ter ver welkoming waren alle leden der Slo waaksche regeering, de gezanten van Italië, Hongarije en Roemenië, de leden van het Duitsche gezantschap en vertegenwoordigers van Hlinkagarde en Hlinkapartij aanwezig. Tuka hield een toespraak, waarin hij zijn voldoe ning uitte over het resultaat van zijn bezoek aan Berlijn. BEPERKING VAN REIZIGERS VERKEER IN TURKIJE. Het Turksche verkeersministrrre is voornemens een groot deel van de lage tarieven bij de spoorwegen en bij de rijksscheepvaartlijnen voor het {iersonenverkeer weer op te heffen. De maatregel heeft ten doel het rei-- zigesverkeer te beperken. Vaii' Japansche zijde wordt gemeld, dat in de streek van Tsjang in het Westen van Hopei de 30ste Chineesche divisie onder generaal Tang en» Po ver slagen en teruggedreven is. Japansche afdeelingen zijn doorge drongen tot Wangkiatsi, 35 kilometer ten Zuidwesten van Tsjang. Gemoto riseerde afdeelingen zijn na gevechten met de troepen van den Chineeschen generaal En-Tai opgerukt tot Jentsji- niau, 50 kilometer ten Noordwesten van Kingmoen. Jentsjiniau werd door de Japanneezen genomen. De heftige strijd duurt voort. 1800 JOODSCHE EMIGRANTEN AAN BOORD. Het ss. Patria, dat 1800 Joodsche emigranten aan boord hed, is tenge volge van een ontploffing in de haven van Haifa gekapseisd. Men vreest, dat er slachtoffers zijn gevallen. De op varenden hadden zich niet in Palestina aan land mogen begeven. Een S.P.T.-bericht spreekt van een gruwelijke ontploffing. Het 11.885 ton metende schip was binnen enkele minuten volkomen vernietigd. Aan boord bevonden zich 1800 illegale pas sagiers. Het schip stond op het punt te vertrekken toen de ramp gebeurde. Den geheelen nacht floor hebben red dingsploegen gewerkt „om menschen uit het wrak van het half gezonken schip te redden. Op een deel van liet wrak brak brand uit. Men vreest dat een groot aantal menschen om het leven is gekomen. Dinsdagochtend was de omvang van de ramp nog niet bij benadering te overzien. De passagiers waren voor het meerendeel illegale emfgranten, die van Palestina naar een Engeische kolonie zouden worden overgebracht. De Patria, die vroeger onder Fransche vlag voer en eigendom was van de Compagnie Genefa Generale de Navi gation a Vapeur (Fabre-lijn) te Mar seille. was na de capitulatie van Frank rijk door Engeland in beslag genomen NIET MINDER DAN 20.00* LITER BENZINE BEMACHTIGD. O AMERIKA BETUIGT DEELNEMING. De ambassadeur der Vereenigde Sta ten, Grew, heeft een bezoek gebracht aan den Japansche minister van Bui tenlandsche Zaken en mede namens den Amerikaanschen ministériVan Bui tenlandsche Zaken en de regeering zijn deelneming betuigd bij het over lijden van prins Sajonji. BESPREKINGEN MET CORDELL HULL. De Amerikaansche minister van Bui tenlandsche Zaken, Cordell Huil heeft Dinsdag ben onderhoud gehad met den Chineeschen ambassadeur en met den voorzitter der bank van China, Soeng, die Sinds eenige maanden in Wbshing- tonjvertoeft om financieele besprekin- geftf te voeren. In aansluiting daarop verklaarde de ambassadeur aan jour nalisten, dat hij op verdere hulp der Vereenigde Staten voor China hoopt. NIEUWE JAPANSCHE GOUVER NEUR VAN FORMOSA. Admiraal Hasegawa, lid van den hoogen raad van Oorlog, is benoemd tot gouverneur-generaal van Formosa Deze keuze is wellicht gedaan met hgt oog op het gewicht van Formosa als basis voor de Zuidwaarts gerichte poli tiek van Japan. OP ALLE GEBIEDEN NOODIG, VOLGENS DE TEMPS. De* Temps wijdt zijn hoofdartikel van gisteren aan de - politiek der samenwerking, naar uit Vichy wordt gemeld. Het blad schrijft: Indien de forrpule der samenwerking op het eerste gezicht bepaalde lieden al kon verrassen, die nog in goed ver trouwen voorspellingen koesterden, wglk« voor dg geweldige omwenteling der revolutie/heerschten, ten slotte is men toch tot het inzicht moeten komen, dat op het gebied der Fransch-Duit- sche betrekkingen actieve samenwer king de eetiige waarheid van het hui dige uur is/ Frankrijk kan geen andere politiek volgen dan die, welke door de gebieaenijfe noodzaak van de omstan digheden is geqiteerd. Het zou onjuist zijn te meeneij, dat Frankrijk, na de wapens /neergelegd en de wapenstii- star dsveorwaai den onderteekend te hebbeiy geen andere offers meer be hoeft Je brengen. Wapenstilstand be- teekenft niet vrede. Thans moet bij het Fransche golk de wil tot samenwer- kingep alle gebieden aanwezig zijn en wei zoodanig, dat het eerlijk tot de politieke en economische reorganisatie Europa en de wereld bijdraagt. 'CHTALARM IN GENÈVE EN LAUSANNE. Gisteravond is in Gcrfve om 21 40 ur ién in Lausanne om 2132 uur luchtalarm gemaakt De Rotterdamsche ïecherche een grootsch opgezette zwendel in machtigingen voor aankoop van benzine en benzine-distrjbutiebons op het spoor gekomen. Behalve menschen uit den autohandel is hierbij ook een ambtenaar van de rijksverkeerspolitie te Rotterdam betrokken. Volgens eèn voorloopige raming konden niet minder dan 20.000 liter benzine door valsche machtigingen worden bemachtigd. Het was de politie reeds langen tijd bekend, dat, vooral in de omgeving van marktplaatsen te Rotterdam een drukke handel werd gedreven in benzine distributiebons. Door een toeval kwam haar ter oore, dat op zekeren dag ten name van een expeditie firma in het Westelijk stadsdeel een z.g. benzine- rra.chtiging door »de rijksverkeers inspectie was afgegeven, die echter ge fingeerd was uitgeschreven De machtiging, waarvan hierboven sprake is, moest door de politje worden opgezocht bij den distnbutiedienst. Het bleek eèn machtiging te zijn voor een hoeveelheid van 1500 liter benzine. De politie speurde nog even verder en er kwam een gelijksoortig papier te voor schijn, waarmede iets niet in orde bleek te zijn. Het ging hier om'een hoeveel heid van 2400 liter, uitgescherven ten name van een ander expeditiebedrijf in Rotterdam. By de expeditiefirma in het Westelijk stadsdeel werd eens ge ïnformeerd en hier heerschte de groot ste verbazing toen de politie mededee- ling deed van het feit, dat het met deze machtiging niet in orde was. De laatstgevonden machtiging leidde de politie naar Overschie. Deze machtiging bleek te zijn aan geboden aan het distributiekantoor door een jongmensch, die monteur was dienst van een autoslooperij, ge vestigd aan den Rijksweg te Overschie. Dit "jongmensch werd naar het hoofd bureau aan het Ha*agscheveer over gebracht. Het onderzoek wees uit. dat de monteur niet als schuldig kon wor den aangemerkt. De politie ging daarop over tot arrestatie van den patroon. Dit was de 39-jarige directeur van de autoslooperij te Overschie W. G. H. J. H., die werd ingesloten. Tijdens de \erhooren zweeg hij angstvallig en halsstarrig. Een ondeTzoek in de familiepapieren wees uit, dat de directeur een neef had, de 54jjarige W. J. H., die werkzaam was op het bureau van de rijksverkeers inspectie te Rotterdam. Hij werd aan gehouden, maar ontkende iets met deze zaak te maken te hebben. Toen hy aan den lijve gefouilleerd werd, kwam een papiertje te voorschijn, waarop naam en adres stonden vermeld van de expeditiefirma in het Westen, alsmede namen én adressen van twee andere dergelijke bedrijven, Db recherche toog daarop naar het bureau van de rijksverkeersinspectie, waar men de boeken ging nasnuffelen. Het kwam uit, dat in totaal op een zelfde expeditiefirma waten uitgegeven drie machtigingen resp.'ter grootte van 2400, 2100 en 2000 liter benzine. De machtigingsboeken, waaruit deze machtigingen waren gescheurd, werden aan een onderzoek onderworpen én toen deed de politie een interessante ontdekking. De Rijksverkeersinspectie pleegt namelijk van de uitgegeven rnachti gingen doorslagen in-het boek te be waren en ook deze doorslagen waren in verschillende gevallen spoorloos ver dwenen. Gewapend met de nummers van vorige ontbrekende doorslagen werd een bezoek gebracht aan den distributiedienst, waar men gemakke lijk kon nazien, bij welke machtigingen leze doorslagen hadden behoord. Zoo bleken in totaal op een zuivel fabriek te Rotterdam vier machtigingen te zijn uitgeschreven, elk ter waarde van 3000 liter benzine. Nog meer onthullingen te wachten, In totaal kwam de politie hiermede aan een totaal van circa 20.000 liter benzine. Hiermede had de recherche genoeg materiaal in handen om over te gaèn tot het in beslag'neipen van alle machtigingsboeken bij 4e Rijksver keersinspectie. Stuk voor stuk worden deze thans op het hoofdbureau van politie onder zocht en het is te verwachten, dat nog meer interessante dingen aan het licht zullen komen. Een merkwaardige overeenkomst werd vastgesteld tusschen het hand schrift van H. te Overschie en dat, voorkomende op de machtigingen. Drie ambtenaren van den distributiedienst herkenden bij confrontatie dezen direc teur als dengene, die de machtigingen ter inwisseling aön hun loket had aan geboden. De directeur verklaarde, dat hij deze machtigingen inderdaad van een familielid, dat hij niet nader wenschte aan te duiden, had ontvangen. Hij werd ter beschikking gesteld van den Officier van Justitie. Het» was niet moeilijk,deze ver klaring te combin'eeren met de aan wezigheid van den neef op het bureau van de Rijksverkeersinspectie. Deze kon terzake van valschheid in ge schrifte worden gearresteerd. Zoo kwam de politie terecht bij het beginpunt van deze uitgebreide' zaak, den verkoop van benzinebonnen en te dezer zake konden daarop vrij ge makkelijk verschillende onderdeelen van de affaire worden.opgehelderd. Proces-verbaal kon toen worden ge maakt tegen den 44-jarigen autohande laar F. W. V., wonende te Hillegers- berg en tegen den 34-jarigen chauffeur W. eveneens wonende te Rillegers- berg die allen bonnen van den direc teur H. hadden gebracht.. ógzë bonnen zijn in verschillende hoevetlheden van hand tot hand ge- Door hun pijnuitdrijvende werkte) helpen hierbij altijd veilig en vlu| als geen ander een poeder of cachet van Mijnhardt te Zeist. Mijnhardt'a Poedert per stuk 8 ct. Doos 45 ct. Cachets, ge naamd „Mijnhardtjee" Doos 10 en 50 ct, Ingez. Med. 6552 van 0,25 hetgeen hem een zoet winstje opleverde en dit bedrag liep na ver schillende transacties op tot 0,60 en 0,80 per bon. Dit beteekent, dat dus de benzine 1,en meer per liter kostte. BEPAALDE VERPLICHTINGEN KUNNEN WORDEN OPGESCHORT. In het Verordeningenblad is opge nomen een besluit van de secretaris sen-generaal van de departementen van Financiën en van Justitie betref fende bijzondere maatregelen op het gebied van het verzekeringswezen. Het is van toepassing op ondernemin gen, die het verzekeringsbedrijf uit oefenen en haar hoofdkantoor hebben in: het Vereenigde Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland jnet de overzeesche bezittingen, kolo niën, protectoraten en mandaatsge bieden of in de dominions Canada, Australische Bond, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrikaansche Unie met hun man daatsge bi eden, in Frankrijk, met in begrip van zijn bezittingen, koloniën protectoraten én mandaatgebieden, in de landen, 4°or den secretaris generaal van het departement van Financiën aan te wijzen. Het besluit bepaalt o m., dat op ver zoek van. een agent of van een schuldeischer de rechtbank te Am sterdam met inachtneming van de bepalingen van dit besluit bij beschik king verklaren kart, dat de voldoe ning aa"n de verplichtingen van een verzekeringsmaatschappij, als boven joedbeld, jegens rechthebbenden uit vereenkomsten van verzekering en egens tusschen person en geheel of ge ieeitelijk wordt opgeschort. Onder Vereenkomsten van verzekering' w or - den verstaan alle overeenkomsten van verzekering met uitzondering van overeenkomsten van levensver ze- k «r i n g in den zin van de ^ret op net levensverzekermgsbednjf 1922. Tegen de bovengenoemde beslissing-van de rechtbank is geenerlei voorziening toegelaten. Voorts bepaalt het besluit o.m., dat de rechtbank de verklaring tot op schorting uitspreekt, wanneer aan nemelijk is gemaakt, dat de gtldmid-l delen van de maatschappij niet toe reikend zulen zijn om aan haar ver plichtingen ten volle te voldoen. AANBESTEDINGEN. Aan het bureau voor den wederop bouw* van boerderijen werd gisteren door vijf aannemers onderhands de opbouw aanbesteed van de boerderijen „Romselaar' te Leusden en „Kftin Snuddi laar" te Woudenberg door de architecten B. W. Plooy te Amersfoort en P. Beekman te Soestdijk. Laagste inschrijver was H. van Westerveld te Woudenberg in massa voor f 47 600 In het gebouw van den rijkswater staat aan de Maliebaaij te Utrecht is aanbesteed het maken van een ver keersplein ten behoeve van de kruising van wegen UtrechtDe Bilt en van den doorgangsweg van het Zuiden naar de Hollandsche Rading met tunnel, toegangswegen en bijkomende wegen onder de gemeenten Utrecht en Maar tensdijk. De laagste inschrijfster was de firma Wolterbeek en Van Dorp te Rotterdam voor 387.700 gulden. De hoogste in- schrijfster was de N V. Bat. aann. mij v/h. J v. d. ,Wal en Zoon te Den Haag, voor 598.600 gulden. Er waren elf bil jetten ingekomen. DOOR TRAM OVERREDEN EN GEDOOD. Gistermiddag omstreeks vier uur is te Rotterdam een ernstig ongeval ge beurd. dat aan een zesjarig knaapje het leven heeft gekost. Het was de zes jarige A. M. Baars, gewoond hebbende in de Putschlaan, die op de rails van de R. T. M. speelde. Een naderende stoom tram heeft het knaapje, dat op de baan bleef staan, overreden, waardoor het op slag werd gedood. Den bestuurder treft geen schuld. NIEUWE A-FORMULIEREN BIJ VERKEERD INVULLEN. Het is gebleken, dat in enkele ge vallen op het aanvraagformulier voor vaste brandstoffen de aanvragers sleehts die vertrekken hebben vermeld, welke inderdaad verwarmd kunnen worden, of die, welke zij in vorige ja ren hebben verwarmd. Het was echter de bedoeling, dat voor de vaststelling van het aantal uit te reiken brandstoffenbonnen het totaal aantal vertrekken werd opgeegven. Ten gevolge van dit misverstand zijn sommige brandstofverbruikers in de roepen van 1 tot en met 4 vertrekken voor haarden en kachels) of in de groep 1 tot en met 6 vertrekken (voor centrale verwarming gerangschikt, ter wijl zij in de betreffende hoogere groep thuis behooren. Aan hen wordt nog tot uiterlijk 7 December a s, de gelegéhheid gegeven een nieuw z.g. A-formulier bij den plaatselijken distributiedienst aan te vragen en na invulling bij dezen dienst in te leveren. Vanzelfsprekend zullen de distribu tiediensten slechts overgaan tot uitrei king van het aanvullend aantal brand- stoffenbonnen, nadat zij van de juist- gaan. H. rekende per bon het bedrag heid van de opgave overtuigd zijn. Mei 16 genummerde deki^ bjnuen: 125 gram 1*0 gram ander brood wen gebak (Voor st*1 25 Nov. t/m.|l Dec *7 Biet 15 ïpnummerd. *'jn nog gèldig Elk der met 1 genum^-i S nen van de bloeit ™cht °P bet koopen P roggebrood of 50 brood of H rantsoen f p' "fel of bloem (.5,^ 4 Nov. t/m. 1 Dee.). "t bi BON No. 18: j Kr (geldig van 23 Nov t/m g^» BON 18 van de vetkam- m gram margarine of boter (geldig van 23 N«. 29 Nov.). Vh. De bonnen welke op 29 N„. nog niet gebruikt zij, wL** nog geldig t/m. 6 Decimft Bon 17 van boter- en vetkuJ is nog geldig t/m, 29 Nor^ BON No. 24 van alg. distrlbati. bonboekje: 1 ons kaas cVisl t/m. 1 Dec. met 1 week geldigheidsduur. BON No. 37. Eén kipma d eenden ei, zoowel in als nit schaal, geldig van 25 No», t/_ Dec. Bonnen op 1 fw gnDecrUila' blijV'n ^«g-iS bon 64 nog geldig t/m. 1 dn. THEE OF KOFFIE BON No. 81: 3, ons'thee d U pond koffie (geldig tot m mi 20 December). VLEESCH BON, 10. Vteesch: 1 ons vleemk. been inbegrepen, of een rantsoen vleeschwaren. Bon 10 Worst, vleesehwaren: rantsoen vleeMh- waren geldig t/m. 4 Dee. met extra geldigheidsduur tot I Dee. BON 09. Idem. Is nog geldig i/m. 1 December. BON No. 82: 250 gram rijst st rijstemeel of rijstebloem of grut. temeel (gemengd meel) of rijste- gries of rijst-puddingpoeder, gel dig t/m. 29 November). BON No. 88: uitslaltea* 250 gr. gort, of gortmout of grot ten (geldig t/m. 27 Der.). BON No. 03 250 gram haver mout, of havervlokken of kaver- bloem of aardappelmeeivlokkea of gort, of gortmout of grotten, (geldig t/m. 27 Dee.). BON No. 93; 100 gram of tarwe of griesmeel of sago «f aardappelmeel of puddingpoeder dat 100 cc zetmeel bevat geldig t/m. 27 Decemberi BON No. 98: 100 gram macaroni of vermicelli of spaghetti (geldig t/m. 27 Dee.). BON No. 56: ri, k.g. peulvruch ten, van 19 Nov. t/m. 16 Dot. Alleen op bon van arts; max. 200 e.e. per hoofd per week. BON No. 29: 150 gram eenheids toiletzeep, óf 120 gram huishond- zeep, óf 200 gram zachte ïeep, óf 250 gram zeeppoeder, óf 125 gram zeepvlokken, óf 230 gram «elf- werkende wzsehmiddelen, óf 244 gram vloeibare zeep (geldig vu 13 Nov. t/m. 6 Dec.i Deze bon geldt ook voor getins- wasch per 8 K.G. droog wisch- goed. BON No. 116: 50 gram scheerzeep, óf een tube scheercrérae of éée pot scheerzeep. (Geldig ran J1 Augustus t/m. 31 December). Op een bon „één rantsoen toilet zeep" mag verkocht worden een stuk toiletzeep van de njenwe samenstelling van 75 gram. Gedurende November zijn geldig voor één eenheid brandstof- Bons 04, 05, 06 en- 07 van f „bonkaart distributie vast* brandstoffen - haarden kachel»", bons 07, 08, 09, 10 11, 12, 13 en 14 van „bonkaart distributie eenrtale verwarming". Voort» bons gemerkt „brandstoffen, één eenheid, 2e „periode" en „cokes, één eenheid 2e periodes Bons 08, 09, 10 en 11 van „bon kaart distributie vaste brandstof fen haarden, kachel»". T90f één eenheid turf. PETROLEUMZF.GEL Period» VII 2 L. petroleum (geldig W Nov. t/m. 29 Dec.). Periode B (voor verlichting huishouding) geeft recht op M» koopen van 2 L. petrolen» (Geldig t/m. 15 December). BON No. 6 voeJerkaart bonden: van 1 t/m. 30 "*'j' groep f 10 K.G. hondenbreen» groep II 10 K.G. idem, groep P« S K.G. idem, groep IV idem, groep V 4 K.G. b"1 groep VI 3 K.G. Idem. BON No. (voederkaart katten): van 1 t/m. tl N«V. K.G. kattenbrood. Na 30 November 194# no. 0 van bedoelde kaart"»*, geldig en mag deze niet verden aangenomen. jntr«den ^buiten PEEK-AB MAA5 Daar het ibonnemenb ge duistent* «ie »lx>n veek-abonn BlW" üjksehe MEEREIS WIER Voort» zy jWirbe'lL. "•duister

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 2