Welke Bon?
BRTTSCHE SCHEEPVAART
KRIJGT ZWARE SLAGEN
Orde in de binnenbeurtvaart
N<
EERSTE BLAD
DONDERDAG 5 DECEMBER
Groot convooi op Atlantischen Oceaan
uiteengeslagen en gedeeltelijk beschadigd
De Amerikaansche hulp aan Engeland
\Z1Ë
Thailand en Indo-China.
HONGARIJE
DE REDE VAN TELEKI
Beperkingen
noodzakelijk.
JUrrSCHLAND
De verhouding tot de
Arabische landen.
PORTUGAL
Onderhoud met den wnd secretaris
van het Nederl. Binnenvaartbureau
In ko<-ten tijd is er vïel en belangrijk werk verricht
V
BINNENLAND
DE EERSTE WINTER
HULPCOLLECTE.
Totaal bedrag van rond
1 miflioen gulden.
NOODLOTTIGE
ONTPLOFFING.
Man gedood.
Moeilijke redding.
Jij» nog geïdrg'uTJ-S?
Elk der met 2 genumm-liS
nen van de bloeak£™S
SUIKER
BOTER EN VET
KAAS
EIEREN
THEE OF KOFFIE
VLEESCH
GRUTTERSWAREN
PEULVRUCHTEN
LEVERTRAAN
ZEEP.
VASTE BRANDSTOFFEN
PETROLEUM
VOOR DE HUISDIEREN
Korte berichten.
n-s
Een front convooi, waarvan de
aehepen onderling op frooten al-
■tand voeren bestaande uit achttien
cheidene torpedojagers is,
het D.NJI. verneemt, door
Dnitache lange afstandbommenwer-
pers met succes aangevallen. Bet
soavooi. dat akh ongeveer op 40#
kilometer ten Noord-Westen van
Ierland in den Atlantischen Oceaan
bevond en in de richting van de
Sehotaehe kust voer, werd door den
aanval van de Dnitsche bommen
werpers niteen geslagen en voor
een deel swaar beschadigd. Een
koopvaardijschip van 4900 b.r.t.
kreeg een voltreffer en werd tot
sinken gebracht.
Het frontbericht van het D.N.B.
luidde gisteren als volgt:
De Duitsche tegenblokkade, die de
Britse ho oorlogvoering sinds lang
moeilijkheden berokkent, maakt snelle
vorderingen. Het weermachtbericht,
dat gisteren nog pas h?t tot zinken
brengen van ruim 160.000 ton scheeps-
ruimte der vijandelijke koopvaardij
kon melden, kan vandaag reeds het
in den grond boren bekend maken
van nog zes gewapende koopvaardij
schepen van in totaal 315.000 ton. De
Duitsche seriesuccessen bij het tot zin
ken brengen van Engelsche koop-
vaardijtonnage vermeerderen zich. In
de nachten op 19 en 20* October brach
ten twee gezamenlijke aanvallen van
Duitsche duikbootén alleen 44 koop-
vaardijschepan met een inhoud van
327.000 ton tot zinken. Op 8 Novem
ber brachten Duitsche oppervlakte-
stnjdkrochten een vernietigenden slag
toe aan een Britsch convpoi op den
Atlantischen Oceaan, die den Èngel-
sohen 36.000 ton met waardevolle la
ding kostte. Nu komen gisteren en
vandaag berichten over nieuwe groote
successen in den strijd tegen de Brit-
sche scheepvaart, welke den uiterst
fespannen ravitailleert nsstoestand van
ingeland nog moeilijker maken. Ook
het Duitsche luehtwapen was op 3
December bij een aanval op, Engel-
ache scheepsdoelen succesvol. Bij de
actie van den Duitschen verre-af-
atandsbonimenwerper. die een koop
vaardijschip van 4900 ton, welke in
edn beveiligd convooi voer, tot zinken
bracht, is het tooneel der stoutmoedige
gevechtshandelingen bijzonder opmer
kelijk. Dit ligt 400 K M. ten Noordwes
ten van Ierland, dus midden in den At
lantischen Oceaan, zoodat de^eweldige
a-tcradius van Duitsche verre-af-
stands-bommenwerpers opnieuw dras
tisch bewezen is.
Ook Bristol heeft een nieuwen
gTooten aanval van het Duitsche
luehtwapen beleefd. De eerste mas
sale aanval van Duitsche gevechts
vliegtuigen was pas acht dagen ge
leden, in den nacht van 24 op 25 No
vember ondernomen. Tusschendoor
werden er verscheidene afzonderlijke
aanvaller, gedaan, waarvan alleen her
innerd moge worden aan de bombar
dementen op de Spitfire-fabrieken en
op de voorhaven van Bristol. Avon-
mouth Bristol is dus sinds niet meer
tot rust gekomen. Opmerkelijk zijn
de verwijzingen in het weermacht-
bericht naar de ainvalstactiek, die
doqr de in den strijd geworpen forma
ties is toegepast. De weersomstandig
heden waren over het algemeen slecht
Toch nam men niet zjjn toevlucht 'tot
het hulpmiddel der koppelnavigatie
volgens radiopeiling. De vliegtuigen
daalden integendeel dfcor de onderste
wolkenlaag heen tot zij zicht op den
grond kregen en daardoor kon de
beste r» tie voor treffers op de opge
dragen doelen verkregen worden.
Talrijke waarnemingen bevestigen
de verschrikkelijke gevolgen. Twee
brandhaarden van elk een vierkanten
kilometer omvang konden in de ha-
venwi.ikengezien worden. Daartusschen
brandden lange reeksen pakhuizen eti
andere afzonderlijke objecten.
AANVALLEN OT ZUID-ENGEL AND.
In den loop van Dinsdag vielen de
Duitsche gevechtsvliegtuigen een aan
tal voor den oorlog belangrijke doelen
in. Zuid-Engeland aan. In de eerste
plaats werden verkeersinstallaties,
vliegvelden en industrieele .gebouwen
door de Duitsche vliegtuigen gebom
bardeerd.
De belangrijke spoorweg "van de
Southern Railway, Dover-Calais, werd
bij Townbridge door zware treffers op
de spoorbaan omgewoeld en voor het
verkeer onbruikbaar gemaakt. Op een
andere spoorlijn werd een naar Midc
den-Engeland rijdende troepentrein,
die reeds vanuit groote hoogte aan zijn,
zware Mtpantsering te herkennen wtfj
in een duikvlucht dusdanig goed ge
troffen, 'dat de drie laatste wagons
uit de rails werden geslingerd en het
voorste gedeelte van den trein in
brand geraakte.
Fabrieken by Brighton en Gran
ttiam werden eveneens door goed ge
mikte bom treffers gedeeltelijk ver
nield en in brand gestoken Ook ver
scheidene vliegvelden waren het doel
van andere golven Duitsche bommen
werpers. Op een van deze vliegvelden
jin een aantal bommen midden in de
-gars geworpen worden. Twee voor
de hangars staande vliegtuigen wer
den hierbij vernield.
M ENGEL ACRE BESTELLINGEN
IN DE V S.
Van toonaangevende zijde te
"Washington verneemt Associated
Press, dat de ministerconferentie van
Pinsdag betrekking had op de kwestie
der financiering van de Engelsche in-
"Juin
koopen m de Vereenigde Staten. De
beraadslagingen betroffen niet credre
ten voor Engeland, maar bet Engel
sche tegoed ia de Vereenigde Staten
en de vraag, voor hoever dit te goed
het volgend jaar #cn dekking zou
vormen voor de toeneming van de
waarde der Engelsche bestellingen,
die op 1V4 milliard dollar geschat
wordt.
De geheele kwestie is een vervolg
op de uitlatingen van Lord Lothian
over Engelands behoefte aan crediet.
Men vermoedt ook, dat de regeeriqg
oer Ver. blaten voornemens is, aan de
door de Engelschen aangekondigde fi
nancieel® missie, die zal worden be
last met een onderzoek naar het Brit-
sche tegoed in Amerika, een Ameri
kaansche missie toe to voegen, vooral,
omdat een aantal congresleden in
lichtingen over dit onderwerp heeft
verlangd. Ook de Amerikaansche in
dustrie heeft na de verklaringen van
Lothian groote belangstelling voor den
werkelijken financieelen toestand van
Engeland.
In het bijzonder de vhegtuigfabri-
kanien willen gaarne weten, of de
mtllioenen, welke m de nieuwe fa
brieken belegd zouden worden,
loonend zullen zijn en of het aan
nemen van nieuwe bestellingen ver
antwoord is. By do bevolking, die
zich de onbetaalde Engelsche schulden
herinnert, bestaat nog altyd tegenzin
tegen nieuwe leenmgen. Ook vraagt
menigeen zich af, wat er van den
Amerikaanschen uitvoer zal worden,
indien Engeland, zooals men heeft
nn doorschemeren, den invoer van
Amerikaansche goederen, welke niet
-a oe,-ng voor eten oorlog zijn, met
60 procent zou beperken,
SCHEPEN VOOR ENGELAND T
Ten aanzien van de in de Ame
rikaansche Woensdagochtendbladen
groot opgemaakte vermodeens over
.«langrijken steun aan Engeland in
den vorm van Amerikaansche schepen,
ter vervanging van de vele Engelsche
schepen, die tengevolge van Duitsche
aanvallen verloren zyn gegaan, heeft
staatssecretaris Huil verklaard, dat het
geheele scheepvaartprobleerft bestu
deerd wordt Er zyn echter nog in
het geheel geen beslissingen genomen.
Huil merkte op, dat in deze categorie
>ok het vraagstuk der voorziening van
Zuid-Amerikaansche landen als Argen
tinië met voldoende tonnage voor het
verkeer met Noord-Amerika thuis be
hoort.
Wat betreft hulp aan Engeland In
de nvorm van credieten, inzonderheid
het plan, Engeland tegen de Engelsche
goudproductie verscheidene milliarden
dollars voor te schieten, verklaarde
Huil, dat tot dusver nieta van dezen
aard officieel of systematisch bespro
ken was. Het is juist, dat het crediet-
vraagstuk door particulieren en rn een
bepaalden vorm besproken wordt, doch
op het oogenbük is geen enkel plan
voor financieele hulp aan Engeland m
overweging.
VERKLARING VAN JOHNSON.
Senator Johnson heeft verklaard,
dat hij hoopte, dat de Ver. Staten
verstandig genoeg zouden zyn om
buiten den oorlog te blijven. Zy'
zouden echter in hun hulpachtie
voo rEngeland niet verder mogen
gaan, dat tot dusver. Het gepraat
over leeningen voor Engeland baar
de hem zorgen. Wanneer hij het
mooht zeggen zouden de V.S. Enge
land geen cent leenen daar het de
keningen toch nooit zou terugbe
talen.
ZOO NOODIG DWANG OP
ARBEIDERS.
De lord-president van den Britschen
staatsraad, Sir John Anderson, heelt
Woensdag in het Lagerhuis verklaard,
dat de oorlogsinspanning van Engeland
in de eerste plaats gericht mdet zyn
op de ontwikkeling van de productie
capaciteit. Niets wettigt de veronder
stelling, dat de regeering niet bereid
is, zoo noodig een dwangsysteem voor
handarbeiders in te voeren. Ten aan
zien van de bedreiging der zeeverbin
dingswegen van Engeland, die de laat
ste maanden vooral bij de N.W. toe-
fpngswegen heeft ontwikkeld, zeide
Anderson, dat het vitale belang van
deze kwestie door de regeering geens
zins wordt onderschat. Deze kwestie en
de daarmede verband houdende pro
blemen behoorden tot de voornaam
ste zorgen van het verdedigings
comité, waarvan de eerste minister
yoorzitter is.
VERBINDINGEN PRACTISCH
GESTAAKT.
Een Thailandsch militair vliegtuig
is gedwongen geworden te dalen
te Battamban in het Westen van
Cambodja; toen het eergisterochtend
een vetkenningsvlucht maakte boven
gebied van Fransch Indo-China. De
machine en de inzittenden werden door
de plaatselijke autoriteiten in beslag
genomen en aangehouden.
Een tweede bericht meldt, dat de
autoriteiten van Fransch Indo-China
gisteren hebben bekend gemaakt, dat
alle telegraaf- en telefoonlijnen tus-
schen Thailand en Fransch Indo-China,
met uitzondering van den kabel, die
via Singapore loopt, zijn afgesneden on
dat de verbindingen tusschen de beide
landen practisch gestaakt zijn.
REORGANISATIE DER JEMENITI-
SCHE STRIJDKRACHTEN.
De reorganisatie der Jemenitische
strijdkrachten door een Iraksche mili
taire delegatie is in vollen gang. De
lormaties der Muzaffar, d.w.z. de ge
regelde Jemenitische troepen, worden
nog gereorganiseerd volg. ns het voor
beeld der Iraksche strijdkrachten. De
reorganisatie der Difai, d.w.z. de
telkens voor een opleiding van 4
maanden opgeroepen elementen van
de verschillende stammen van Jemen
is reeds gereed.
SYRISCHE DELEGATIE NAAR
BAGDAD.
De Syrische overheid heeft een
officieele delegatie naar Bagdad ge
zonden voor het sluiten van een
aecoord betreffende het transport van
Mekka-pelgrims door Iraksch gebied.
OOK HOSJINO JAPANSCH
MINISTER ZONDER PORTEFEUILLE
Ook de voorzitter van het bureau
voor het ontwerpei! van plannen,
Hosjino, is benoemd tot minister zon
der portefeuille. Hy' blijft ook zyn
vroegere functie waarnemen.
Ministerpresident Teleki heeft er in
de groote rede, die hy eergisteren in
het Huis van Afgevaardigden heeft ge
houden nog op gewezen, dat als gevolg
van den oorlog beperkingen noodig
geworden zijn. Als onze bondgenooten
oorlog voeren kunnen, wy, zeide hij,
geen goed leventje leiden. Wanneer het
zyn moet, willen wij aan de zyde onzer
bondgenooten ook hongeren en kou
leiden. In geheel Europa heeft de
enkeling zyn levenspeil moéten ver
lagen en ook wy moeten ons in het
belai.g der Europeesche solidariteit
beperkingen opleggen.
Teleki kondigde verder aan, dat een
dezer dagen een verordening zal wor
den gepubliceerd, op grond waarvan in
het in. Hongarije verkochte brood 15
procent mais en 25 procent aardappelen
moet zyn verwerkt. Bakkersproducten
zuilen in de toekomst slechts in be
perkte mate verkocht mogen worden.
De verschillende soorten van ontbijt-
gebak worden tot één soort genorma
liseerd. De vetkaarten zullen dén
orthodoxen Joden ontnomen worden.
De ministerpresident wees verder op
de noodzakelijkheid, de Hongaarsche
industrie en landbouw te plaatsen op
den grondslag van het geleide bedrijfs
leven. Hiertoe behoort ook het pro
bleem van de verkaveling. Deze ver-
eischt nauwgezette voorbereidende
werkzaamheden en veel tijd. Norma
liter heeft men voor deze voorberei
dende werkzaamheden acht jaar noo
dig. Men hoopt echter, door de uiter
ste arbeids-intensiveering dezen tijd
tot vier jaar te kunnen bekorten.
OPHELDERING VAN POLITIEK
JEGENS HEN.
Den laatsten tijd heeft Engeland in
de Arabische landen de bewering in
omloop gebracht, dat de spilmogend-
heden het voornemen hebben de Ara
bische landen te bezetten en te houden.
Om deze propaganda tegen te gaan
en de Arabische landen opheldering
te geven omtrent de Duitsche politiek
jegens hen, heeft de Duitsche regeering
per radio in de Arabische taal de
volgende verklaring doen verspreiden:
„Duitschland, dat steeds vervuld >s
geweest van gevoelens van vriend
schap voor de Arabieren en den
wensch heeft, dat zij gedijen en ge
lukkig worden er. de plaats zullen in
nemen onder de volkeren der aarde,
welke in overeenstemming is met hun
historische en natuurlijke beteekenis,
heeft van oudsher den strijd der Ara
bische landen tot verwerv ing van hun
onafhankelijkheid met belangstelling
gevolgd De Arabische landen kunnen
ook in het vervolg bij hun streven om
dit doel te bereiken, op de volle sym
pathie van Duitschland rekenen.Bij
luit afleggen van deze verklaring is
Duitschland in volkomen overeen
stemming met hgt verbonden Italië."
NIEUWE BPITSCJHE AMBASSADEUR
IN LISSABON.
De ochtendbladen melden, dat de
scheidende Britsche ambassadeur, Sir
Balfour Celby, op 8 December uit
Portugal zal vertrekken, om naar Lon
den terug te keeren. De nieuwe Brit-
séhe ambassadeur. Sir Ronald Camp-
beujjwordt 12 December per vliegtuig
m Lissabon verwacht.
Nu door de beperkende maatregelen
inzake het brandstofverbruik de
vrachtauto's voor het goederenvervoer
grootendeels zyn uitgeschakeld, is het
vervoer te water, dat in ons land
toch reeds belangrijk was, nog meer
naar voren getreden. Het binnenvaart-
verkeer moest, wilde bet vrachtver
voer in ons land niet spaak loopen,
tot een zoo groot mogelijke capaciteit
worden opgevoerd. Echter ook de bin
nenvaart had zich in de laatste jaren
geheel op den verbrandingsmotor in
gesteld. Stoomschepen voeren er nog
maar weinig.
De oorlogstoestand in Mei y.l. had
de binnenvaart volkomen lamgelegd.
Het vrachtvervoer moest na de capi-
tulatie zoo snel mogelijk worden her
steld. Een week na de overgave werd
ten departemente een bespreking ge
houden, welke tot resultaat had, dat
het. Nederlandsch Binnenvaartbureau.
een reeds bestaande organisatie, met
groote volmachten de organisatie van
den Nederlandréhe beurtvaart op zich
nam. De z.g. „wilde" binnenvaart staat
daar geheel huiten.
Het ficd'rl.indache Manen-
Alvorens nader in te gaan op d?
organisatie van de beurtvaart zooals
die thans is, moet eerst iets gezegd
worden over het Nederlandsch Bïr.n :T-
vaartbur-au, waarover de heer J. G.
Kggjpe, waarnemend secretaris, ons in
lichtte.
Ons land bezit zestien vereen-gin ge®
van ondernemers en andere belang
hebbenden in do binnenvaart. Deze
vereenigingen hatjden oorspronkelijk
slechts weinig contact met elkaar en
van samenwerking was in feite geer
sprake.
Vooral tijdens d»n were'doorlog, 'n
de jaren 19141913, ontstond er be
hoefte aan een centraal lichaam. Dit
leidde tot de oprichting van het Ne
derlandsch Binnenvaartbureau, een
toporganisatie, welke de algemeen e
belangen der schippersvereenigmgen
naar buiten zou behartigen.
In de latere jaren, toen de economi
sche toestand slechter en de concur
rentiestrijd scherper werd, bleek het
gebrek aan bindenden macht een groot
nadeel. Het beste is dat misschien wel
te zien uit de historie van het vervoer-
document. Ordening was zeer hard
noodig en daaróm werd als onder-
afdeeling van het Nederlandsch Bin
nenvaartbureau de N.V. Beurtvaart-
adres opgericht, welke tegen vergoe
ding van 1 cent per stuk gestandaardi
seerde vervoersdocumenten uitgaf, ge
baseerd op de ^wijzigde algemeene
vervnerocoruiities van de Vereenig-ng
tot Behartiging van de Belangen van
de Bir.nenlrndsche Beurtvaart (stoom-
•en zeil) te F otterdam.
Aanvankelijk werd dit document
veel gebruikt, doch naarmate de con
currentiestrijd scherper werd en op
iedere cent gekeken moest worden,
kwanrmn jonde)'"»»*» dceumer'en
weer in oru'oop, met de daaraan ver-
br" - - Vr>.
Op 23 Mei i.l. heeft de toenmn!:»e
nnp-rbeve'b-hber van l **»-*- er Zee-
m»**ht een v»rord«nme m1 "waard: »d.
we*ke mliieU*. dat voor het verveer
-v-r «rh;» of per ttrto tri vervoers-
-toeum-n! mo-st worden gebru'V zoo
net v» éérf sl?" de vele bewijsj"s en
neoiertVs ter züde ziin geschoven en
een *f-emeerf «th)»nd dec-'—n» *"s in-
n-m-r-r n.l. dat vaa de N.V. Beurt-
vaart ad r-r.
Baf'e:
Der» e>**"a»<•-*'•* Js th-Vs geredd ee-
jt-raen. Dark zij het invoeren vt>"
rt—m-fiensten zijn op het oogenb'"
j 1800 beurtschepen in de vaart, hetgeen
gezien het feit, dat het zeeverkeer ver
vallen is een buitengewoon gjmstig
-ijler genoemd mag worden.
Voor het zoover was, moesten vele
moeilijkheden overwonnen worden.
Het aantal stoomschepen was gering
en de meest en ervan waren verouderd.
Ketels moesten worden gekeurd, en
schepen moesten worden opgeknapt.
Toen het materiaal er was, moesten
trajecten worden ingesteld, opdat de
brandstoffentoewijzinz kon worden
geregeld, en sleepbooten beschikbaar
roeden worden gesteld.
Men heeft hierbij gebruik gemaakt
van de sedert 1933 bestaande negentien
bevrachtingscommissies. Deze commis
sies waren ir- het leven geroepen door
de diverse Kamers van Koophandel.
De commissies zijn thans ontbonden en
alleen de secretarissen zijn in dienst
gebleven. Deze staan thans rechtstreeks
onder de Rij ksverkeers-inspectie.
Ons land is in 900 trajecten verdeeld
welke door ruim 1000 ondernemingen
worden bevaren. Deze trajecten zyn ir.
vyf groepen samengebracht. Groep A
bevat alle trajecten welke Amsterdam
als begin of eindpunt hebben. Groep B.
welke Rotterdam als centrum hebben.
Groep F, voor provinciaal vervoel^ln
Friesland, Groep G m Groningen en
Groep C voor het overige deel van ons
isn-g.
De beurtvaartondernemingen, moe
ten om Ifun bedrijf te kunnen uit
oefenen voldoen aan de volgende
eischem Zij moeten allereerst in het
bezit zijn van een beurtvaartontheffing.
in 1933 ingesteld, welke verstrekt werd
door de desbetreffende bevrachtings-
commueie. Voorts moeten zij lid zijn
va» een bij het Nederlandsch Binnen-
vaartbureau aangesloten organisatie en
tenslotte moeten zij een vaarp!,*m be
zitten. Dit is opgemaakt door de z.».
trajeeten-coromigs'e een sub comnussie
va» de Nederlandsche commissie bin-
nenvaart.
Het is een stoer staaltje van Neder
landsch organisatievermogen gewees',
het tol stand brengen van een goede
ea m alle opzichter» economisch func-
tionneerende binnenbeurtvaart iets dat
door den drang der omstandigheden
-schied is en waarvan de Nederlsmd-
he handel ook in de toekomst het
volle profijt zal trekken.
OP 27 EN 28 DECEMBER
WEDEROM COLLECTE.
1 De directeur-generaal van de
stichting „Winterhulp Nederland",
de heer C. Piek, heeft gisteren in
gen persconferentie niting gegeven
aan tiji groote tevredenheid over
het resultaat en het verloop van de
eerste winterhulpcollecte in Neder
land. Hij deelde mede, dat hoewel
alle gegevens daaromtrent nog niet
zijn binnengekomen, aangenomen
kan worden, dat bet resultaat van
de huis- en straatcollecte samen een
totaal bedrag van 5 a 6 ion zal op
leveren. De afzonderlijk ontvangen
giften hierbij opgesteld, komt men
tot een totaal-bedrag van rond 1
millioen gulden, hetwelk in een
maand tijd is bijeengebracht
De directeur-generaal liet zich vol
lof uit over het enthousiasme en den
ijver van de honderden collectanten,
die ziéh op voortreffelijke wijze van
hun taak hebben gekweten.
De tweede collecte.
Verder - deelde hij mede, dat de
tweede winterhulpcollecte gehouden
zal worden op 27 en 28 December. Op
27 December een bus-huiscollecte en op
den volgenden dag een bus-straat-
colleete. Wederom is voor een aardige
verrassing zorg gedragen. Het publiek
ontvangt n.l. draagspeldjes, waarop
sprookjesfguren staan afgebeeld. Hier
voor zijn gekozen: de gelaarsde kat,
Sneeuwwitje, Assehrpoester, Rood
kapje, Hans en Grietje, Doornroosje en
Klein Duimpje.
Het werk begonnen.'
De stichting Winterhulp is bereids
haar mooie werk begonnen. De direc
teur-generaal zeide daaromtrent, dat
allereerst aandacht zal worden besteed
aan net gezin met het kind.
De heer Piek gewaagde verder van
de schendverhalen. die ten aanzien van
zijn persoon en ook ten aanzien van de
Stichting de ronde doen, verhalen
waarop hij "nooit heeft gereageerd en
dat ook nimmer in de toekomst zal
doen. Hij noemde deze slechts om
duidelijjc in het licht te stellen, dat men
met de verspreiding er van niet zijn
persoon of de stichting treft, maar de
tienduizenden landgenooten, die een
zoo dringende hulp noodig hebben. Hy
gaf uiting aan de hoop, dat dergelijke
individuen eindelijk eens zullen inzier.
hoe verkeerd en hoe slecht zij doen
door op deze wyze het eigen volk in
den nek te grijpen.
VERMOEDELIJK DOOR DEMON-
TEEREN VAN EEN PROJECTIEL.
Gisteravond is in de woning van de
weduwe d. H. aan de Reepstraat No. 36
te Scheveningen een noodlottige ont
ploffing geschied, die het leven heeft
gekost aan den alleen thuiszijnden
31-jarigen zoon des huizes J. d. H.
De moeder was met twee van haar
zoons afwezig. Vermoedelijk had de
thuisgebleven zoon aan het strand een
onontploft projectiel gevonden, dat hij,
zoo wordt verondersteld, thuis heefi
willen demonteeren. Omstreeks acht
uur werd in den omtrek een hevige
knal vernomen, waardoor de boven
woning vrijwel werd verwoest, terwyl
ook het benedenhuis ernstig werd be
schadigd. Onmiddellijk werden de
politie en de geneeskundige dienst
gewaarschuwd en na kort onderzoek
werd het zwaar verminkte lijk van den
jongeman temidden van de puinhoopen
aangetroffen.
Uit dit droevig voorval moge voor
andere opnieuw de les worden ge-
irokken, dat het hoogst on verantwoor
delijk en levensgevaarlijk is om eenig
gevonden projectiel met onbevoegde
handen aan te raken, laat staan te
demons treeren.
V1SSCHERSBOOT GESTRAND.
Gisteravond om halfzeven ia de mo
tor reddingboot „Hilda" van de Noord
en Zuid-HoUandécbe redchngmaat-
schappy uitgevaren naar een vieschers-
v'aartuig, dat door den opkomenden
„onn gestrand was. Dit vaartuig had
geen seinmiddelen aan boord, zoodat
■e „Hilda" in het donker een zwaren
speurtocht had.
Omstreeks half tien kreeg de „Hilda"
het gestrande vaartuig bij den Mir-
"umr--r Hoek in zicht. Het de „Lem
mer 9" met twee man aan boord. Zii
o-»den co hel - vrorden gered.
"Iet visscher-»-1"'- *-»-*-'»«.
Om half elf zette de reddingen',
beide visschers b. .iou..cn aan
BROOD, GEBAK EN
Met 17 genummerde dekte
nen van bet 2e a7*^»-
*5## roggehroJ
grea ander brood STd*
bonnen: 125 gram ro'.TTK
104 gram ander brooy jT*
j»e» gebak i*h> de
2 Dec. t/m. 8 Dee m*»"»
extra geidigheidsduurT
MIMn —Tl-
recht op het hoepen
«r. roggebrood ot 5,
brood of H rantsoen -**?*>
35 gr. meel of bloem (»E«
2 t/m. 29 December),
BON No. 16: 1 gr
«geldig van 23 Nov. t/m.',
BON No. 19 van de bote*..».
250 gram boter of TT"**
margarine of 260 gram vet (,ÏÏf
van 30 Nov. t/m. 6 Dec
BON No. 19 van de vetkiarf-
gram margarine of 25»
boter of 200 gram vet (,Sï
van 30 Nov. t/m. 0 Dec.)
De bonnen welke op 6 Dee i.
nog niet gebruikt iij„ uHï*
nog geldig t/m. 13 Decemklï ..0
Bon No. 18 van boter- en vetku"
is nog geldig t/m 6 Dec.
BON No. 49, 50, 62 en O
algemeen distributiebonboeki?
1 ons kaas per bon: Geldig t/io'
29 Dec.
BON No. 24 nog t/m. 8 Decemk»
geldig.
BON No. 36. Eén kippen- el
eendenei, zoowel in als uit g,
schaal, geldig van 2 t/m. I Det.
Bonnen op 8 Dee. nog ongekn&t
blijven geldig t/m. 15 Dec.
BON No. 37 nog geldig t/m. I Det,
BON No. 81: ons thee of H
pond koffie (geldig lol en mei
20 December).
BON 11. Vleesch: 1 ons vleesek,
been inbegrepen, óf een rantwei
vleesehwaren Bon 11 Wont,
vleesehwaren: rantsoen vleesch-
waren geldig t/m. 15 Dec. «ui
extra geldigheidsduur tot 18 Dee.
BON No. 43: 250 gram ryd el
rijstemeel of rijstebloem ot grut.
temeel (gemengd meel) of rijdo-
gries of rijst-puddiugpoeder, gel
dig t/m. 27 Dec.).
BON No. 88: uitsloDtad
250 gr. gort, of gortmout of grot
ten (geldig t/m. 27 Dec.).
BON No. S3: 250 gram hl ver
mout, of havervlokken of haver-
bloem of aardappelmeelvlokkaa
of gort, of gortmout of grutten,
(geldig t/m. 27 Dec.),
BON No. 93: 100 gram miiieu
of tarwe of griesmeel of sago sf
aardappelmeel of puddingpoeder
dat 100 zetmeel bevat (geldig
t/m. 27 December)
BON No. 98: 100 gram macaroH
of vermicelli of spaghetti (geldig
t/m. 27 Dee.).
BON No. 56: k.g. peulvruch
ten, van 19 Nov. t/m. 10 Dee.
Alleen op bon van arts; max
200 e-e. per hoofd per week.
BON No. 29: 150 gram eenheids*
toiletaeep, él 120 gram huishond*
aeep, of 204 gram zachte zeep,
250 gram zeeppoeder, of 125 gram
zeepvlokken, óf 250 gram «elf-
werkende waschmiddelen, it MO
gram vloeibare zeep (geldig V"
13 Nev. t/m 6 Der.)
Deze bon gerat ook voor gearns*
wasch per 8 K.G. droog waar
goed.
BON No. 116:50 gram scheerseep,
óf een tube scheercrème sl
pot scheerzeep (Geldig va»
Augustus t/as. 31 Deeemberh
Op een bon „één rantsoen
zeep" mag verkocht orden eea
stuk toiletzeep van de nieaws
samenstelling van 75 gram.
T/m. 14 December zijn pj*}
voor één eenheid bran*»
Bons 04, 05, 06 en 07 va»
„bonkaart distributie «tas
brandstoffen - haarden kasba*"*
bons 07, 08, 09, 10 U, 12,
14 van „bonkaart distribute -
eenrtale verwarming".
bons gemerkt ..brandsls»»
één eenheiid. te ,4 '"ode
„cokes, één eenheid 2e pen*"'
Bons 48, 89, 10 en II val
kaart distributie vaste brtsda*^
feu haarden. kacheUf.
één eenheid turf.
PETROLEUM ZEGEL1
vn 8 petroleum (gó
Nov. Wax 29 Dee.). -
Periode B (voor verbekt*
huishouding) geeft recht ap
koope. na 1 l
(Geldig t/m. U December).
BON No. 11 voederksart
De rivierpolitie te Rotterdam heeft
gistermiddag omstreeks twee uur in
de Zalmhaven het lijk opgehaald van
een onbekende vrouw, naar* schatting
veertig jaar oud, die vermoedelijk
eergisteravond of in den nacht te
water is geraakt en verdronken.
1 t/m.
m
I 10 K.G. NestaJS
groep U 14 16 Idemji'nj
K.G. Idem, groep
idem. groep 4 Ka
groep VI 2 K.G idem.
BON No. 11 (voerder*#?* ju
katten): van 1 t/m. 11 D**-
K.G kattenbrood.
Na 31 December 194# J»
Ne. 11 van bedoelde kesri»*,
geldig en mag deze mm
geho
neb
hoeve
vzatje
den. 1
.de P«
«tig
'hoven
om a»
aard
ito d
Atfla
kan
Opi
termid
eea t
heer,.
tap
•oft
den 1
het<
hst
lijd*
3
A.P.
laan
horst
Jan
van
4 L
Pol;
4. W. i