Welke Bon? BRTTSCHE SCHEEPVAART KRIJGT ZWARE SLAGEN Orde in de binnenbeurtvaart N< EERSTE BLAD DONDERDAG 5 DECEMBER Groot convooi op Atlantischen Oceaan uiteengeslagen en gedeeltelijk beschadigd De Amerikaansche hulp aan Engeland \Z1Ë Thailand en Indo-China. HONGARIJE DE REDE VAN TELEKI Beperkingen noodzakelijk. JUrrSCHLAND De verhouding tot de Arabische landen. PORTUGAL Onderhoud met den wnd secretaris van het Nederl. Binnenvaartbureau In ko<-ten tijd is er vïel en belangrijk werk verricht V BINNENLAND DE EERSTE WINTER HULPCOLLECTE. Totaal bedrag van rond 1 miflioen gulden. NOODLOTTIGE ONTPLOFFING. Man gedood. Moeilijke redding. Jij» nog geïdrg'uTJ-S? Elk der met 2 genumm-liS nen van de bloeak£™S SUIKER BOTER EN VET KAAS EIEREN THEE OF KOFFIE VLEESCH GRUTTERSWAREN PEULVRUCHTEN LEVERTRAAN ZEEP. VASTE BRANDSTOFFEN PETROLEUM VOOR DE HUISDIEREN Korte berichten. n-s Een front convooi, waarvan de aehepen onderling op frooten al- ■tand voeren bestaande uit achttien cheidene torpedojagers is, het D.NJI. verneemt, door Dnitache lange afstandbommenwer- pers met succes aangevallen. Bet soavooi. dat akh ongeveer op 40# kilometer ten Noord-Westen van Ierland in den Atlantischen Oceaan bevond en in de richting van de Sehotaehe kust voer, werd door den aanval van de Dnitsche bommen werpers niteen geslagen en voor een deel swaar beschadigd. Een koopvaardijschip van 4900 b.r.t. kreeg een voltreffer en werd tot sinken gebracht. Het frontbericht van het D.N.B. luidde gisteren als volgt: De Duitsche tegenblokkade, die de Britse ho oorlogvoering sinds lang moeilijkheden berokkent, maakt snelle vorderingen. Het weermachtbericht, dat gisteren nog pas h?t tot zinken brengen van ruim 160.000 ton scheeps- ruimte der vijandelijke koopvaardij kon melden, kan vandaag reeds het in den grond boren bekend maken van nog zes gewapende koopvaardij schepen van in totaal 315.000 ton. De Duitsche seriesuccessen bij het tot zin ken brengen van Engelsche koop- vaardijtonnage vermeerderen zich. In de nachten op 19 en 20* October brach ten twee gezamenlijke aanvallen van Duitsche duikbootén alleen 44 koop- vaardijschepan met een inhoud van 327.000 ton tot zinken. Op 8 Novem ber brachten Duitsche oppervlakte- stnjdkrochten een vernietigenden slag toe aan een Britsch convpoi op den Atlantischen Oceaan, die den Èngel- sohen 36.000 ton met waardevolle la ding kostte. Nu komen gisteren en vandaag berichten over nieuwe groote successen in den strijd tegen de Brit- sche scheepvaart, welke den uiterst fespannen ravitailleert nsstoestand van ingeland nog moeilijker maken. Ook het Duitsche luehtwapen was op 3 December bij een aanval op, Engel- ache scheepsdoelen succesvol. Bij de actie van den Duitschen verre-af- atandsbonimenwerper. die een koop vaardijschip van 4900 ton, welke in edn beveiligd convooi voer, tot zinken bracht, is het tooneel der stoutmoedige gevechtshandelingen bijzonder opmer kelijk. Dit ligt 400 K M. ten Noordwes ten van Ierland, dus midden in den At lantischen Oceaan, zoodat de^eweldige a-tcradius van Duitsche verre-af- stands-bommenwerpers opnieuw dras tisch bewezen is. Ook Bristol heeft een nieuwen gTooten aanval van het Duitsche luehtwapen beleefd. De eerste mas sale aanval van Duitsche gevechts vliegtuigen was pas acht dagen ge leden, in den nacht van 24 op 25 No vember ondernomen. Tusschendoor werden er verscheidene afzonderlijke aanvaller, gedaan, waarvan alleen her innerd moge worden aan de bombar dementen op de Spitfire-fabrieken en op de voorhaven van Bristol. Avon- mouth Bristol is dus sinds niet meer tot rust gekomen. Opmerkelijk zijn de verwijzingen in het weermacht- bericht naar de ainvalstactiek, die doqr de in den strijd geworpen forma ties is toegepast. De weersomstandig heden waren over het algemeen slecht Toch nam men niet zjjn toevlucht 'tot het hulpmiddel der koppelnavigatie volgens radiopeiling. De vliegtuigen daalden integendeel dfcor de onderste wolkenlaag heen tot zij zicht op den grond kregen en daardoor kon de beste r» tie voor treffers op de opge dragen doelen verkregen worden. Talrijke waarnemingen bevestigen de verschrikkelijke gevolgen. Twee brandhaarden van elk een vierkanten kilometer omvang konden in de ha- venwi.ikengezien worden. Daartusschen brandden lange reeksen pakhuizen eti andere afzonderlijke objecten. AANVALLEN OT ZUID-ENGEL AND. In den loop van Dinsdag vielen de Duitsche gevechtsvliegtuigen een aan tal voor den oorlog belangrijke doelen in. Zuid-Engeland aan. In de eerste plaats werden verkeersinstallaties, vliegvelden en industrieele .gebouwen door de Duitsche vliegtuigen gebom bardeerd. De belangrijke spoorweg "van de Southern Railway, Dover-Calais, werd bij Townbridge door zware treffers op de spoorbaan omgewoeld en voor het verkeer onbruikbaar gemaakt. Op een andere spoorlijn werd een naar Midc den-Engeland rijdende troepentrein, die reeds vanuit groote hoogte aan zijn, zware Mtpantsering te herkennen wtfj in een duikvlucht dusdanig goed ge troffen, 'dat de drie laatste wagons uit de rails werden geslingerd en het voorste gedeelte van den trein in brand geraakte. Fabrieken by Brighton en Gran ttiam werden eveneens door goed ge mikte bom treffers gedeeltelijk ver nield en in brand gestoken Ook ver scheidene vliegvelden waren het doel van andere golven Duitsche bommen werpers. Op een van deze vliegvelden jin een aantal bommen midden in de -gars geworpen worden. Twee voor de hangars staande vliegtuigen wer den hierbij vernield. M ENGEL ACRE BESTELLINGEN IN DE V S. Van toonaangevende zijde te "Washington verneemt Associated Press, dat de ministerconferentie van Pinsdag betrekking had op de kwestie der financiering van de Engelsche in- "Juin koopen m de Vereenigde Staten. De beraadslagingen betroffen niet credre ten voor Engeland, maar bet Engel sche tegoed ia de Vereenigde Staten en de vraag, voor hoever dit te goed het volgend jaar #cn dekking zou vormen voor de toeneming van de waarde der Engelsche bestellingen, die op 1V4 milliard dollar geschat wordt. De geheele kwestie is een vervolg op de uitlatingen van Lord Lothian over Engelands behoefte aan crediet. Men vermoedt ook, dat de regeeriqg oer Ver. blaten voornemens is, aan de door de Engelschen aangekondigde fi nancieel® missie, die zal worden be last met een onderzoek naar het Brit- sche tegoed in Amerika, een Ameri kaansche missie toe to voegen, vooral, omdat een aantal congresleden in lichtingen over dit onderwerp heeft verlangd. Ook de Amerikaansche in dustrie heeft na de verklaringen van Lothian groote belangstelling voor den werkelijken financieelen toestand van Engeland. In het bijzonder de vhegtuigfabri- kanien willen gaarne weten, of de mtllioenen, welke m de nieuwe fa brieken belegd zouden worden, loonend zullen zijn en of het aan nemen van nieuwe bestellingen ver antwoord is. By do bevolking, die zich de onbetaalde Engelsche schulden herinnert, bestaat nog altyd tegenzin tegen nieuwe leenmgen. Ook vraagt menigeen zich af, wat er van den Amerikaanschen uitvoer zal worden, indien Engeland, zooals men heeft nn doorschemeren, den invoer van Amerikaansche goederen, welke niet -a oe,-ng voor eten oorlog zijn, met 60 procent zou beperken, SCHEPEN VOOR ENGELAND T Ten aanzien van de in de Ame rikaansche Woensdagochtendbladen groot opgemaakte vermodeens over .«langrijken steun aan Engeland in den vorm van Amerikaansche schepen, ter vervanging van de vele Engelsche schepen, die tengevolge van Duitsche aanvallen verloren zyn gegaan, heeft staatssecretaris Huil verklaard, dat het geheele scheepvaartprobleerft bestu deerd wordt Er zyn echter nog in het geheel geen beslissingen genomen. Huil merkte op, dat in deze categorie >ok het vraagstuk der voorziening van Zuid-Amerikaansche landen als Argen tinië met voldoende tonnage voor het verkeer met Noord-Amerika thuis be hoort. Wat betreft hulp aan Engeland In de nvorm van credieten, inzonderheid het plan, Engeland tegen de Engelsche goudproductie verscheidene milliarden dollars voor te schieten, verklaarde Huil, dat tot dusver nieta van dezen aard officieel of systematisch bespro ken was. Het is juist, dat het crediet- vraagstuk door particulieren en rn een bepaalden vorm besproken wordt, doch op het oogenbük is geen enkel plan voor financieele hulp aan Engeland m overweging. VERKLARING VAN JOHNSON. Senator Johnson heeft verklaard, dat hij hoopte, dat de Ver. Staten verstandig genoeg zouden zyn om buiten den oorlog te blijven. Zy' zouden echter in hun hulpachtie voo rEngeland niet verder mogen gaan, dat tot dusver. Het gepraat over leeningen voor Engeland baar de hem zorgen. Wanneer hij het mooht zeggen zouden de V.S. Enge land geen cent leenen daar het de keningen toch nooit zou terugbe talen. ZOO NOODIG DWANG OP ARBEIDERS. De lord-president van den Britschen staatsraad, Sir John Anderson, heelt Woensdag in het Lagerhuis verklaard, dat de oorlogsinspanning van Engeland in de eerste plaats gericht mdet zyn op de ontwikkeling van de productie capaciteit. Niets wettigt de veronder stelling, dat de regeering niet bereid is, zoo noodig een dwangsysteem voor handarbeiders in te voeren. Ten aan zien van de bedreiging der zeeverbin dingswegen van Engeland, die de laat ste maanden vooral bij de N.W. toe- fpngswegen heeft ontwikkeld, zeide Anderson, dat het vitale belang van deze kwestie door de regeering geens zins wordt onderschat. Deze kwestie en de daarmede verband houdende pro blemen behoorden tot de voornaam ste zorgen van het verdedigings comité, waarvan de eerste minister yoorzitter is. VERBINDINGEN PRACTISCH GESTAAKT. Een Thailandsch militair vliegtuig is gedwongen geworden te dalen te Battamban in het Westen van Cambodja; toen het eergisterochtend een vetkenningsvlucht maakte boven gebied van Fransch Indo-China. De machine en de inzittenden werden door de plaatselijke autoriteiten in beslag genomen en aangehouden. Een tweede bericht meldt, dat de autoriteiten van Fransch Indo-China gisteren hebben bekend gemaakt, dat alle telegraaf- en telefoonlijnen tus- schen Thailand en Fransch Indo-China, met uitzondering van den kabel, die via Singapore loopt, zijn afgesneden on dat de verbindingen tusschen de beide landen practisch gestaakt zijn. REORGANISATIE DER JEMENITI- SCHE STRIJDKRACHTEN. De reorganisatie der Jemenitische strijdkrachten door een Iraksche mili taire delegatie is in vollen gang. De lormaties der Muzaffar, d.w.z. de ge regelde Jemenitische troepen, worden nog gereorganiseerd volg. ns het voor beeld der Iraksche strijdkrachten. De reorganisatie der Difai, d.w.z. de telkens voor een opleiding van 4 maanden opgeroepen elementen van de verschillende stammen van Jemen is reeds gereed. SYRISCHE DELEGATIE NAAR BAGDAD. De Syrische overheid heeft een officieele delegatie naar Bagdad ge zonden voor het sluiten van een aecoord betreffende het transport van Mekka-pelgrims door Iraksch gebied. OOK HOSJINO JAPANSCH MINISTER ZONDER PORTEFEUILLE Ook de voorzitter van het bureau voor het ontwerpei! van plannen, Hosjino, is benoemd tot minister zon der portefeuille. Hy' blijft ook zyn vroegere functie waarnemen. Ministerpresident Teleki heeft er in de groote rede, die hy eergisteren in het Huis van Afgevaardigden heeft ge houden nog op gewezen, dat als gevolg van den oorlog beperkingen noodig geworden zijn. Als onze bondgenooten oorlog voeren kunnen, wy, zeide hij, geen goed leventje leiden. Wanneer het zyn moet, willen wij aan de zyde onzer bondgenooten ook hongeren en kou leiden. In geheel Europa heeft de enkeling zyn levenspeil moéten ver lagen en ook wy moeten ons in het belai.g der Europeesche solidariteit beperkingen opleggen. Teleki kondigde verder aan, dat een dezer dagen een verordening zal wor den gepubliceerd, op grond waarvan in het in. Hongarije verkochte brood 15 procent mais en 25 procent aardappelen moet zyn verwerkt. Bakkersproducten zuilen in de toekomst slechts in be perkte mate verkocht mogen worden. De verschillende soorten van ontbijt- gebak worden tot één soort genorma liseerd. De vetkaarten zullen dén orthodoxen Joden ontnomen worden. De ministerpresident wees verder op de noodzakelijkheid, de Hongaarsche industrie en landbouw te plaatsen op den grondslag van het geleide bedrijfs leven. Hiertoe behoort ook het pro bleem van de verkaveling. Deze ver- eischt nauwgezette voorbereidende werkzaamheden en veel tijd. Norma liter heeft men voor deze voorberei dende werkzaamheden acht jaar noo dig. Men hoopt echter, door de uiter ste arbeids-intensiveering dezen tijd tot vier jaar te kunnen bekorten. OPHELDERING VAN POLITIEK JEGENS HEN. Den laatsten tijd heeft Engeland in de Arabische landen de bewering in omloop gebracht, dat de spilmogend- heden het voornemen hebben de Ara bische landen te bezetten en te houden. Om deze propaganda tegen te gaan en de Arabische landen opheldering te geven omtrent de Duitsche politiek jegens hen, heeft de Duitsche regeering per radio in de Arabische taal de volgende verklaring doen verspreiden: „Duitschland, dat steeds vervuld >s geweest van gevoelens van vriend schap voor de Arabieren en den wensch heeft, dat zij gedijen en ge lukkig worden er. de plaats zullen in nemen onder de volkeren der aarde, welke in overeenstemming is met hun historische en natuurlijke beteekenis, heeft van oudsher den strijd der Ara bische landen tot verwerv ing van hun onafhankelijkheid met belangstelling gevolgd De Arabische landen kunnen ook in het vervolg bij hun streven om dit doel te bereiken, op de volle sym pathie van Duitschland rekenen.Bij luit afleggen van deze verklaring is Duitschland in volkomen overeen stemming met hgt verbonden Italië." NIEUWE BPITSCJHE AMBASSADEUR IN LISSABON. De ochtendbladen melden, dat de scheidende Britsche ambassadeur, Sir Balfour Celby, op 8 December uit Portugal zal vertrekken, om naar Lon den terug te keeren. De nieuwe Brit- séhe ambassadeur. Sir Ronald Camp- beujjwordt 12 December per vliegtuig m Lissabon verwacht. Nu door de beperkende maatregelen inzake het brandstofverbruik de vrachtauto's voor het goederenvervoer grootendeels zyn uitgeschakeld, is het vervoer te water, dat in ons land toch reeds belangrijk was, nog meer naar voren getreden. Het binnenvaart- verkeer moest, wilde bet vrachtver voer in ons land niet spaak loopen, tot een zoo groot mogelijke capaciteit worden opgevoerd. Echter ook de bin nenvaart had zich in de laatste jaren geheel op den verbrandingsmotor in gesteld. Stoomschepen voeren er nog maar weinig. De oorlogstoestand in Mei y.l. had de binnenvaart volkomen lamgelegd. Het vrachtvervoer moest na de capi- tulatie zoo snel mogelijk worden her steld. Een week na de overgave werd ten departemente een bespreking ge houden, welke tot resultaat had, dat het. Nederlandsch Binnenvaartbureau. een reeds bestaande organisatie, met groote volmachten de organisatie van den Nederlandréhe beurtvaart op zich nam. De z.g. „wilde" binnenvaart staat daar geheel huiten. Het ficd'rl.indache Manen- Alvorens nader in te gaan op d? organisatie van de beurtvaart zooals die thans is, moet eerst iets gezegd worden over het Nederlandsch Bïr.n :T- vaartbur-au, waarover de heer J. G. Kggjpe, waarnemend secretaris, ons in lichtte. Ons land bezit zestien vereen-gin ge® van ondernemers en andere belang hebbenden in do binnenvaart. Deze vereenigingen hatjden oorspronkelijk slechts weinig contact met elkaar en van samenwerking was in feite geer sprake. Vooral tijdens d»n were'doorlog, 'n de jaren 19141913, ontstond er be hoefte aan een centraal lichaam. Dit leidde tot de oprichting van het Ne derlandsch Binnenvaartbureau, een toporganisatie, welke de algemeen e belangen der schippersvereenigmgen naar buiten zou behartigen. In de latere jaren, toen de economi sche toestand slechter en de concur rentiestrijd scherper werd, bleek het gebrek aan bindenden macht een groot nadeel. Het beste is dat misschien wel te zien uit de historie van het vervoer- document. Ordening was zeer hard noodig en daaróm werd als onder- afdeeling van het Nederlandsch Bin nenvaartbureau de N.V. Beurtvaart- adres opgericht, welke tegen vergoe ding van 1 cent per stuk gestandaardi seerde vervoersdocumenten uitgaf, ge baseerd op de ^wijzigde algemeene vervnerocoruiities van de Vereenig-ng tot Behartiging van de Belangen van de Bir.nenlrndsche Beurtvaart (stoom- •en zeil) te F otterdam. Aanvankelijk werd dit document veel gebruikt, doch naarmate de con currentiestrijd scherper werd en op iedere cent gekeken moest worden, kwanrmn jonde)'"»»*» dceumer'en weer in oru'oop, met de daaraan ver- br" - - Vr>. Op 23 Mei i.l. heeft de toenmn!:»e nnp-rbeve'b-hber van l **»-*- er Zee- m»**ht een v»rord«nme m1 "waard: »d. we*ke mliieU*. dat voor het verveer -v-r «rh;» of per ttrto tri vervoers- -toeum-n! mo-st worden gebru'V zoo net v» éérf sl?" de vele bewijsj"s en neoiertVs ter züde ziin geschoven en een *f-emeerf «th)»nd dec-'—n» *"s in- n-m-r-r n.l. dat vaa de N.V. Beurt- vaart ad r-r. Baf'e: Der» e>**"a»<•-*'•* Js th-Vs geredd ee- jt-raen. Dark zij het invoeren vt>" rt—m-fiensten zijn op het oogenb'" j 1800 beurtschepen in de vaart, hetgeen gezien het feit, dat het zeeverkeer ver vallen is een buitengewoon gjmstig -ijler genoemd mag worden. Voor het zoover was, moesten vele moeilijkheden overwonnen worden. Het aantal stoomschepen was gering en de meest en ervan waren verouderd. Ketels moesten worden gekeurd, en schepen moesten worden opgeknapt. Toen het materiaal er was, moesten trajecten worden ingesteld, opdat de brandstoffentoewijzinz kon worden geregeld, en sleepbooten beschikbaar roeden worden gesteld. Men heeft hierbij gebruik gemaakt van de sedert 1933 bestaande negentien bevrachtingscommissies. Deze commis sies waren ir- het leven geroepen door de diverse Kamers van Koophandel. De commissies zijn thans ontbonden en alleen de secretarissen zijn in dienst gebleven. Deze staan thans rechtstreeks onder de Rij ksverkeers-inspectie. Ons land is in 900 trajecten verdeeld welke door ruim 1000 ondernemingen worden bevaren. Deze trajecten zyn ir. vyf groepen samengebracht. Groep A bevat alle trajecten welke Amsterdam als begin of eindpunt hebben. Groep B. welke Rotterdam als centrum hebben. Groep F, voor provinciaal vervoel^ln Friesland, Groep G m Groningen en Groep C voor het overige deel van ons isn-g. De beurtvaartondernemingen, moe ten om Ifun bedrijf te kunnen uit oefenen voldoen aan de volgende eischem Zij moeten allereerst in het bezit zijn van een beurtvaartontheffing. in 1933 ingesteld, welke verstrekt werd door de desbetreffende bevrachtings- commueie. Voorts moeten zij lid zijn va» een bij het Nederlandsch Binnen- vaartbureau aangesloten organisatie en tenslotte moeten zij een vaarp!,*m be zitten. Dit is opgemaakt door de z.». trajeeten-coromigs'e een sub comnussie va» de Nederlandsche commissie bin- nenvaart. Het is een stoer staaltje van Neder landsch organisatievermogen gewees', het tol stand brengen van een goede ea m alle opzichter» economisch func- tionneerende binnenbeurtvaart iets dat door den drang der omstandigheden -schied is en waarvan de Nederlsmd- he handel ook in de toekomst het volle profijt zal trekken. OP 27 EN 28 DECEMBER WEDEROM COLLECTE. 1 De directeur-generaal van de stichting „Winterhulp Nederland", de heer C. Piek, heeft gisteren in gen persconferentie niting gegeven aan tiji groote tevredenheid over het resultaat en het verloop van de eerste winterhulpcollecte in Neder land. Hij deelde mede, dat hoewel alle gegevens daaromtrent nog niet zijn binnengekomen, aangenomen kan worden, dat bet resultaat van de huis- en straatcollecte samen een totaal bedrag van 5 a 6 ion zal op leveren. De afzonderlijk ontvangen giften hierbij opgesteld, komt men tot een totaal-bedrag van rond 1 millioen gulden, hetwelk in een maand tijd is bijeengebracht De directeur-generaal liet zich vol lof uit over het enthousiasme en den ijver van de honderden collectanten, die ziéh op voortreffelijke wijze van hun taak hebben gekweten. De tweede collecte. Verder - deelde hij mede, dat de tweede winterhulpcollecte gehouden zal worden op 27 en 28 December. Op 27 December een bus-huiscollecte en op den volgenden dag een bus-straat- colleete. Wederom is voor een aardige verrassing zorg gedragen. Het publiek ontvangt n.l. draagspeldjes, waarop sprookjesfguren staan afgebeeld. Hier voor zijn gekozen: de gelaarsde kat, Sneeuwwitje, Assehrpoester, Rood kapje, Hans en Grietje, Doornroosje en Klein Duimpje. Het werk begonnen.' De stichting Winterhulp is bereids haar mooie werk begonnen. De direc teur-generaal zeide daaromtrent, dat allereerst aandacht zal worden besteed aan net gezin met het kind. De heer Piek gewaagde verder van de schendverhalen. die ten aanzien van zijn persoon en ook ten aanzien van de Stichting de ronde doen, verhalen waarop hij "nooit heeft gereageerd en dat ook nimmer in de toekomst zal doen. Hij noemde deze slechts om duidelijjc in het licht te stellen, dat men met de verspreiding er van niet zijn persoon of de stichting treft, maar de tienduizenden landgenooten, die een zoo dringende hulp noodig hebben. Hy gaf uiting aan de hoop, dat dergelijke individuen eindelijk eens zullen inzier. hoe verkeerd en hoe slecht zij doen door op deze wyze het eigen volk in den nek te grijpen. VERMOEDELIJK DOOR DEMON- TEEREN VAN EEN PROJECTIEL. Gisteravond is in de woning van de weduwe d. H. aan de Reepstraat No. 36 te Scheveningen een noodlottige ont ploffing geschied, die het leven heeft gekost aan den alleen thuiszijnden 31-jarigen zoon des huizes J. d. H. De moeder was met twee van haar zoons afwezig. Vermoedelijk had de thuisgebleven zoon aan het strand een onontploft projectiel gevonden, dat hij, zoo wordt verondersteld, thuis heefi willen demonteeren. Omstreeks acht uur werd in den omtrek een hevige knal vernomen, waardoor de boven woning vrijwel werd verwoest, terwyl ook het benedenhuis ernstig werd be schadigd. Onmiddellijk werden de politie en de geneeskundige dienst gewaarschuwd en na kort onderzoek werd het zwaar verminkte lijk van den jongeman temidden van de puinhoopen aangetroffen. Uit dit droevig voorval moge voor andere opnieuw de les worden ge- irokken, dat het hoogst on verantwoor delijk en levensgevaarlijk is om eenig gevonden projectiel met onbevoegde handen aan te raken, laat staan te demons treeren. V1SSCHERSBOOT GESTRAND. Gisteravond om halfzeven ia de mo tor reddingboot „Hilda" van de Noord en Zuid-HoUandécbe redchngmaat- schappy uitgevaren naar een vieschers- v'aartuig, dat door den opkomenden „onn gestrand was. Dit vaartuig had geen seinmiddelen aan boord, zoodat ■e „Hilda" in het donker een zwaren speurtocht had. Omstreeks half tien kreeg de „Hilda" het gestrande vaartuig bij den Mir- "umr--r Hoek in zicht. Het de „Lem mer 9" met twee man aan boord. Zii o-»den co hel - vrorden gered. "Iet visscher-»-1"'- *-»-*-'»«. Om half elf zette de reddingen', beide visschers b. .iou..cn aan BROOD, GEBAK EN Met 17 genummerde dekte nen van bet 2e a7*^»- *5## roggehroJ grea ander brood STd* bonnen: 125 gram ro'.TTK 104 gram ander brooy jT* j»e» gebak i*h> de 2 Dec. t/m. 8 Dee m*»"» extra geidigheidsduurT MIMn —Tl- recht op het hoepen «r. roggebrood ot 5, brood of H rantsoen -**?*> 35 gr. meel of bloem (»E« 2 t/m. 29 December), BON No. 16: 1 gr «geldig van 23 Nov. t/m.', BON No. 19 van de bote*..». 250 gram boter of TT"** margarine of 260 gram vet (,ÏÏf van 30 Nov. t/m. 6 Dec BON No. 19 van de vetkiarf- gram margarine of 25» boter of 200 gram vet (,Sï van 30 Nov. t/m. 0 Dec.) De bonnen welke op 6 Dee i. nog niet gebruikt iij„ uHï* nog geldig t/m. 13 Decemklï ..0 Bon No. 18 van boter- en vetku" is nog geldig t/m 6 Dec. BON No. 49, 50, 62 en O algemeen distributiebonboeki? 1 ons kaas per bon: Geldig t/io' 29 Dec. BON No. 24 nog t/m. 8 Decemk» geldig. BON No. 36. Eén kippen- el eendenei, zoowel in als uit g, schaal, geldig van 2 t/m. I Det. Bonnen op 8 Dee. nog ongekn&t blijven geldig t/m. 15 Dec. BON No. 37 nog geldig t/m. I Det, BON No. 81: ons thee of H pond koffie (geldig lol en mei 20 December). BON 11. Vleesch: 1 ons vleesek, been inbegrepen, óf een rantwei vleesehwaren Bon 11 Wont, vleesehwaren: rantsoen vleesch- waren geldig t/m. 15 Dec. «ui extra geldigheidsduur tot 18 Dee. BON No. 43: 250 gram ryd el rijstemeel of rijstebloem ot grut. temeel (gemengd meel) of rijdo- gries of rijst-puddiugpoeder, gel dig t/m. 27 Dec.). BON No. 88: uitsloDtad 250 gr. gort, of gortmout of grot ten (geldig t/m. 27 Dec.). BON No. S3: 250 gram hl ver mout, of havervlokken of haver- bloem of aardappelmeelvlokkaa of gort, of gortmout of grutten, (geldig t/m. 27 Dec.), BON No. 93: 100 gram miiieu of tarwe of griesmeel of sago sf aardappelmeel of puddingpoeder dat 100 zetmeel bevat (geldig t/m. 27 December) BON No. 98: 100 gram macaroH of vermicelli of spaghetti (geldig t/m. 27 Dee.). BON No. 56: k.g. peulvruch ten, van 19 Nov. t/m. 10 Dee. Alleen op bon van arts; max 200 e-e. per hoofd per week. BON No. 29: 150 gram eenheids* toiletaeep, él 120 gram huishond* aeep, of 204 gram zachte zeep, 250 gram zeeppoeder, of 125 gram zeepvlokken, óf 250 gram «elf- werkende waschmiddelen, it MO gram vloeibare zeep (geldig V" 13 Nev. t/m 6 Der.) Deze bon gerat ook voor gearns* wasch per 8 K.G. droog waar goed. BON No. 116:50 gram scheerseep, óf een tube scheercrème sl pot scheerzeep (Geldig va» Augustus t/as. 31 Deeemberh Op een bon „één rantsoen zeep" mag verkocht orden eea stuk toiletzeep van de nieaws samenstelling van 75 gram. T/m. 14 December zijn pj*} voor één eenheid bran*» Bons 04, 05, 06 en 07 va» „bonkaart distributie «tas brandstoffen - haarden kasba*"* bons 07, 08, 09, 10 U, 12, 14 van „bonkaart distribute - eenrtale verwarming". bons gemerkt ..brandsls»» één eenheiid. te ,4 '"ode „cokes, één eenheid 2e pen*"' Bons 48, 89, 10 en II val kaart distributie vaste brtsda*^ feu haarden. kacheUf. één eenheid turf. PETROLEUM ZEGEL1 vn 8 petroleum (gó Nov. Wax 29 Dee.). - Periode B (voor verbekt* huishouding) geeft recht ap koope. na 1 l (Geldig t/m. U December). BON No. 11 voederksart De rivierpolitie te Rotterdam heeft gistermiddag omstreeks twee uur in de Zalmhaven het lijk opgehaald van een onbekende vrouw, naar* schatting veertig jaar oud, die vermoedelijk eergisteravond of in den nacht te water is geraakt en verdronken. 1 t/m. m I 10 K.G. NestaJS groep U 14 16 Idemji'nj K.G. Idem, groep idem. groep 4 Ka groep VI 2 K.G idem. BON No. 11 (voerder*#?* ju katten): van 1 t/m. 11 D**- K.G kattenbrood. Na 31 December 194# J» Ne. 11 van bedoelde kesri»*, geldig en mag deze mm geho neb hoeve vzatje den. 1 .de P« «tig 'hoven om a» aard ito d Atfla kan Opi termid eea t heer,. tap •oft den 1 het< hst lijd* 3 A.P. laan horst Jan van 4 L Pol; 4. W. i

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 2