HET „BLAUWE WAPEN" IN ITALIË
Gestaald door schitterende
successen, geschraagd door
moed en initiatief van de piloten
00RL0GS ECONOMIE
IN ITALIË
onto dj>.v.)
Over het algemeen is men In
nig of niet op de hoogte van i
prestaties welke werden geit
rm itaiiaansche aandeel in de wereldluchtvaart
J p I - 4*
mssf!ÊLj:1-gg^ggBBggBB
.Van gloeiend staal tot projectiel. Het mas
sieve stuk staal dat nog kokend beet Is,
wordt door een greep op de handle overge
bracht naar de hydraulische pers.
(Foto D.P.V.)
Het was de Itaiiaansche luchtvaart niet
gelukt, zich tot 4922 een plaats op de lijst
der belangrijkste wereldmogendheden op
dit gebied te verwerven. Weliswaar wisten
enkele stoere Itaiiaansche vliegeniers, door
durf en stoutmoedigheid eenige bewonde
renswaardige, befaamd gebleven prestaties
te verrichten we noemen slechts de over
winning van Ianello in de „Coupe Schnei
der 1919"; de beroemde vlucht RomeTo
kio van Ferrarin in 1920 en de schitterende
verrichtingen van Locatelli, Maddalena en
Brak Papa doch, dergelijke prestaties
kwamen sporadisch voor, alhoewel zij reeds
ln zich droegen het teeken van een op
hand zijnde opstanding en het bewijs van
moed, energie en onweerstaanbare wils
kracht van de nieuwe generatie uit den na-
oorlogstijd.
Nadat in Italië het fascisme aan de macht
was gekomen, onderging de luchtvaart een
hoogst noodige reorganisatie die op zoo ra
dicale wijze doorgevoerd werd, dat zij vrij
wel onmiddellijk daarna tot grootsche re
sultaten leidde en door achtereenvolgende
wereldberoemde verrichtingen gevolgd
Werd, welke in korten tijd de aanspraken
van Italië op een zeer vooraanstaande plaats
sis luchtvaart-o<oni»r eoheel rechtvaardig
den
Op 28 Deeemuec 1922, was het Alessan-
dro Passaleva die met een Savoia Marchet-
ti-toestel, Italië het eerste wereld-record
schonk, n.l. dat van snelheid met een wa
tervliegtuig, waarmede hij een snelheid van
280 155 km. wist te bereiken.1 Op 25 Juli
1924 was Antonio Locatelli dg eerste vlie
ger, die het waagde, den Noord-Atlanti-
schen Oceaan over te vliegen en die, uit
Marina di Pisa vertrokken, bij New Found-
land, wegens machine-defect, een noodlan
ding moest maken en slechts na drie da
gen van gedwongen verblijf op zee, gered
kon worden.
In April 1925 nam de serie der allergroot
ste, nimmer vergeten vluchten, een aan
vang: de organisatie hiervan werd in Italië
ter hand genomen door de Koninklijke
Luchtvaart, die niets onbeproefd liet om eer
en prestige van het Itaiiaansche vliegwezen
op het hoogste peil te brengen. De rond
vlucht over drie continenten (Sesto Calen-
de-Melburn-Tokio-Rome), begonnen op 29
April 1925 met een Savoia S 18-toestal door
De Pinedo en Campanelli, werd suceesvol
beëindigd op 7 November, na een traject
van 55.000 km. op zoo regelmatige wijze te
hebben, afgelegd, dat hei in, de geheele we
reld een welverdiend respect voor de be
reikte prestatie afdwong.
Na dit Itaiiaansche initiatief, rees bij tal
rijke vliegers van andere nationaliteiten het
voornemen eveneens lange-afstandsvluch-
ten te ondernemen, welke meermalen wer
den volbracht. Tusschentijds liet Italië zich
echter niet onbetuigd en getroostte zich ve
le zware offers om zijn prestatie-lijst op
eervolle wijze aan te vullen. Op 11 Novem
ber 1928 wist De Bernardi te Norfolk in
Amerika, de „Coupe Schneider" voor de
tweede maal op naam van zijn land to
ons land wel
de belangrijke
geleverd door de
Itaiiaansche piloten. De burgerluchtvaart
heeft zich in zeer korten tijd ontwikkeld tot
een instelling, die evenals onze K.L.M. een
wereldreputatie verwierf en nauwelijks
meer weg 1 te denken zou zijn uit het ver
keer door tje lucht in vredestijd. Maar on
miskenbaar zijn uit deze koene verkeers
vliegers vooral op den langen afstand
blonken de Italianen nit de hnidige oor
logsvliegers gegroeid waarvan in de weer-
machtsberichten zoo dikwijls Sprake is. Zij
behooren tot hgj zoogenaamde „Blauwe
Wapen", de „Arma Azzurra" van de Itaii
aansche luchtmacht.
brengen door de 350 km. met een gemid
delde snelheid van 396.812 km. af te leggen.
Slechts enkele dagen daarna, met hetzelf
de toestel als bij de Coupe Schneider
een Macchi Fiat 800 HP gelukte het hem
opnieuw, zijn lijst van wereldrecords uit
te breiden, door een bereikte vliegsnelheid
van 416 km.
1927 brak aanl De Pinedo, niet voldaan
met de reeds behaalde triomfen, wenscht
nogmaals zijn kunnen te toonen! Hü be
reidt de z.g. „tocht over den Atlantischen
Oceaan en de twee Amerika's" voor, dien
hij leidt en tot een goed eind weet te bren
gen. Met Carlo Del Prete en Zacchetti vliegt
hij, van Februari tot Juni, met een vlieg-
boot Savoia S55, motor Isotta Fraschini
Asso 500 HP, twee malen over den Atlan
tischen Oceaan en tevens over het geheele
Amerikaansche continent, van Buenos Ai
res tot New York.
Een jaar later, op 34 Juli 1928, weet
hier bewezen echter, zoowel de kwaliteit
van 't Itaiiaansche vliegtuig als de eerbied-
afdwingende moed der piloten, dat in de
lucht, alles tot de mogelijkheden behoort
In Mei 1928 dus, vond de eerste eskader-
vlucht plaats. 61 watervliegtuigen Savoia
Marchetti S 55 en S 50 vlogen in formatie
het traject Orbetello-Elmas-Pollenza-Los
Alcazares-Port Alfaques-Berre-Orbetello,
een afstand van niet minder dan 3000 km.
Aan de tweede eskader-vlucht, over de
Oostelijke Middetlandsche Zee en de Zwar
te Zee ondernomen, werd door 35 vlieg-
booten S 55 deelgenomen. De afgelegde af
stand over 7 landen (Tarento, Athene, Con-
stantinopel, Varna, Odessa, Constanza en
retour tot Orbetello, bedroeg 5000 km.
Door deze resultaten aangemoedigd, be
sloot men toen tot de wereldvermaarde es
kader-vlucht „ItaliëBrazilië", welke een
aanvang nam in December 1930. Wie zal
zich deze gebeurtenis niet meer levendig
Grieksche gevechtsvliegtuigen, die gereed
veroverd.
Ferrarin met Del Prete, het wereldrecord
lange afstand in rechte vlucht te veroveren.
Met deze prestatie verbonden beide koene
vliegers Italië en Brazilië in minder dan 51
uren: van Ontecelio vertrokken met een
Savoia S64-toestel (motor Fiat A22T), be
reikten zjj na het overvliegen van den Zui
delijken Atlantischen Oceaan, in bovenge-
noemden tijd het plaatsje Tauros in Bra
zilië. Tijdens hun huldigingsvlucht langs de
Zuid-Amerikaansche hoofdsteden liet Del
Prete onverwachts het leven, den roem van
zijn verrichtingen aan de Itaiiaansche lucht
vaart overlatend.
Onvergelijkelijke eskadervluchten.
Toen presteerde Italië opnieuw iets bij
zonders in den vorm van eskadervluchten.
Algemeen nam men aan dat dit voornemen
te gedurfd was, en zeldzaam waren hen,
die in het buitenland aan dit voornemen
eenige kans van slagen schonken. Wel wer
den deze moedige mannen tijdens hun
vluchten alom op hun doortocht met en
thousiasme onthaald, maar men bleef steeds
sceptisch gestemd ten opzichte van het uit
eindelijke resultaat hunner pogingen. Ook
start door de Italianen werden
Hoffmann-Zander
Na een jaar van gestadige, mi
nutieuze voorbereidingen, vlogen 44 dappe
re vliegers in 11 watervlegtuigen S 55. met
Fiat-motoren, onder dramatische omstan
digheden, in 4 etappes, van Orbetello naar
Natal in Brazilië. Deze glorieuze equipes
gingen in Rio de Janeiro onder stormach
tige toejuichingen van het enthousiaste pu
bliek uiteen, na een vlucht van 10.350 km.
Ter gelegenheid van het tweede lustrum
der oprichting van het vliegwapen ln Italië,
besloot men tot de allergrootste prestatie,
die als een imponeerende grootsche herin
nering, tot roem van de Itaiiaansche lucht
vaart zou blijven .voortbestaan. De voorbe
reidingen werden getroffen voor de gigan
tische lange-afstand-eskader-vlucht Rome
—Amsterdam (hun aankomst hier ligt nog
versch in ons geheugen) —Londonderry—
Reykiavik - Cartwright - Shediac - Mon
treal - New York, en retour via de Azoren
—Lissabon naar Rome, een totaal van 20.000
km., te volbrengen met Savoia Marchetti-
toestellen S 55X. Men was zich terdege be
wust wat van deze niets vreezende piloten
gevergd werd: zjj moesten immers voor het
eerst de Alpen in formatie over vliegen om
daarna twee malen den Noord-Atlantischen
Oceaan over te steken. 105 vliegeniers,
waarvan eenigen reeds aan vorige vluchten
deelgenomen hadden, .werden gekozen. De
machines werden aan de noodige proeven
onderworpen. Met enthousiasme en toewij
ding werd hieraan door een ieder mede
gewerkt tot jiet met ongeduld verwachte
tjjdstip van vertrek. Op 1 Juli 1933 verlië- A
ten 24 toestellen de Tyrrheensche wateren,
koers zettende ln de richting der Alpen.
Deze gedurfde onderneming die eens
te meer een duidelijk bewijs was van de
perfecte eigenschappen van manschappen
en materiaal vond haar apotheose op 14
Augustus van hetzelfde jaar,, waar aan de
Romeinsche Zeeoevers, het volk van de
Eeuwige Stad ln een onvergetelijke vreug
deroes, aan hun heldhaftige en bewonderde
landgenooten, htm welkom, dank en ver
trouwen kwamen brengen ln elndelooze
ovaties.
Veelvuldig zijn de prestaties, welke daar
na nog door Itaiiaansche piloten werden
verricht. Vluchten als die van: Rome-Moga
discio; Vercelll-Tokio; Rome-Boekarest en
Europa-Japan, blijven onverbrekelijk ver
bonden aan namen als Lombard!, Capan-
nini, Mazzotti, Raslnl en anderen.
Jaarlijks organiseert de burgerluchtvaart
nog meetings en tg. luchtvaart-dagen, zoo-
wal in Italië evenals in da Koloniën, om
troepen valschermjagers.
(Associated Press-Zander.)
In de eerste plaats werd zoowel de orga
nisatie der binnenlandsche productie als
van de oogst onder controle geplaatst.
Op landbouwgebied werd feitelijk het
„algeheel varzamelsysteem" toegepast, dat
een tweelédig doel heeft: eenerzijds de
prezen van elk product te beschermen en
zoodoende de betaling van redelijke loonen
voor landarbeiders te verzekeren, ander
zijds door centrale accumulatie der produc
tie zooveel mogelijk het individueele ini
tiatief te bevorderen en het onproductief
laten van grond tegen te gaan.
Ten opzichte van de productie van grond»
stoffeü vóór industrie-gebruik is eveneens
een concentratie-politiek gevolgd door op
richting van officieele lichamen tot beheer
der voorraden van Itaiiaansche brandstof
fen, textiel, vetten e.d., onder auspiciën van
het Ministerie van Corporaties.
Een dusdanige organisatie van de inza
meling en distributie der grondstoffen,
maakt het mogelijk elke tak van industrie,
volgens haar behoefte en graad van be
langrijkheid, op juiste wijze van de noodige
grondstoffen te voorzien.
Aangaande de regeling der consumptie,
dient voorop te worden gesteld, dat de dis
tributie van verbruiksgoederen in Italië
hoofdzakelijk beperkt is gebleven tot sui
ker, zeep en olie; vermindering der weke
lijks ter beschikking gestelde verkoopvoor-
raden bleek slechts noodig voor vleesch,
koffie, consumptie-ijs en enkele gebaksoor
ten. Als gunstige uitzondering op het ver
bruik van graan en koloniale waren in an
dere landen kan worden opgemerkt, dat
zoowel brood als macaroni, vermicelli, en
dergelijke niet gedistribueerd behoefden
te worden.
De verschillende distributie-diensten,
welke onder de Generale Directie voor de
Consumptie ressorteeren, zijn belast met de
rationeele verdeeling van graan, meel, olie
en vetten, suiker, brandstof, eement, wol,
linnen en huiden aan den handel, ten einde
een regelmatige voorziening in de behoefte
der bevolking te verzekeren.
De huidige, op totalitaire basis vastgestel
de prijsregeling in Italië voldoet dan ook
alleszins en maakt elke poging tot specula
tieve goederentransacties onnoodig.
Bedoelde prijsregeling, die eveneens toe
gepast wordt ten opzichte van pensioenen,
loonen, salarissen en tarieven op meest uit
eenloopend gebied, dekt zoodoende de
waarde-oapaciteit van de Ure.
Hierin Ugt tevens de verklaring van de
groote kracht en uithoudingsvermogen van
dit land, dat zich thans geheel ingesteld
heeft op een volledige oorlogseconomie.
Ook Italië beschikt over uitgelezen
Links;
Bommen staan in bet
gelid om te zijnet tijd
hun vernietigend werk
te doen. Elk dezer pro
jectielen weegt eenige
bonderden kilo's.
deze prachtige, doch minder algemeen be
oefende sport steeds meer populair te ma
ken.
Ook de miUtaire luchtvaart van Italië
heeft haar sporen verdiend. In 1931 was zij
het, die voor het eerst, massale oefeningen
hield, waaraan ongeveer door 900 toestellen
werd deelgenomen. Tijdens den veldtocht
in Ethiopië heeft het luchtwapen een door
slaggevend aandeel in den strijd gehad. 500
toesteilen hebben toen in 6567 oorlogs-
vluchten, een record-totaal-aantal van
41445 uren gevlogen.
Enkele andere, weinig bekende cijfers
zullen ongetwijfeld een beter beeld geven
van de belangrijke beteekenis van het
vliegwapen in oorlogstijd. In bovengenoem-
den veldslag werd van 3 October 1935 tot
5 Mei 1936: 1.518,096 kg. ontplofbare stof
fen neergeworpen; 275.726 mitrailleurscho-
ten werd uit de toestellen gelost, terwijl
649.937 kaf aan voorraden ter ravitaillee
ring per vliegtuig werden neergelaten. De
ze en de volgende verliescijfers geven ver
der een duidelijk beeld van de uitstekende
kwaliteit van het materiaal en de geschikt
heid van de Itaiiaansche piloten (aan wie 6
militaire orden, 20 gouden-, 201 zilveren-,
en 214 bronzen medailles, benevens 182
oorlogskruizen en 26 promoties wegens
dapper gedrag werden toegekend): Van de
251 Itaiiaansche toestellen, tijdens den
strijd getroffen. konden er slechts 8 door
den vijand worden neergehaald, terwijl het
luchtwapen. gelukkigerwijs, in totaal het
geringe verlies Ivan 182 menschen-levens te
betreuren had.'
Aan haar bijzonder dapper optreden tij
dens deze operaties heeft het Koninklijke
Luchtwapen dan ook zijn collectieve deco
ratie met de gouden medaille te danken,
welke door Z.M. den Koning-Keizer werd
verleend.
Dit overzicht van hetgeen de Itamaansche
luchtvaart sedert den aanvang gepresteerd
heeft, zou niet volledig zijn, indien niet een
feit van meer recente datum hiertoe ge
voegd werd, n.l. de prestaties van het es
cadrille, bekend onder den naam lGroene
Muizen" (Biseo, B. Mussolini en Mbseatel-
11), dat den wedstrijd IstresDamascus
Parijs in 1938 won, waarna het trio zjjn po
pulariteit nog wist te vergrooten door een
éclatante vlucht van 10.000 km. in 24 uréjp,
van Montecelio naar Rio de Janeiro.
Onversaagd gaat thans de Itaiiaansche
luchtvaart verder: de ingestelde clipper-
dienst van L.A.T.I. naar Zuid Amerika, die
met voorbeeldige regelmatigheid functio
neert mag wel als het meest overtuigende
bewijs gelden; een bewijs dat tevens in de
toekomst, baanbrekend werk van het aller
grootste belang zou kunnen blijken te zijn
voor de intercontinentale handels-ontwik
keling.
(Foto D.P.V.)
s
Rechts:
De laatste hand wordt
gelegd aan het slijpen
van een granaat Op do
se verantwoordelijk#
posten staan slecht*
■oer geschoolde arbei
ders. 1