HET „BLAUWE WAPEN" IN ITALIË Gestaald door schitterende successen, geschraagd door moed en initiatief van de piloten 00RL0GS ECONOMIE IN ITALIË onto dj>.v.) Over het algemeen is men In nig of niet op de hoogte van i prestaties welke werden geit rm itaiiaansche aandeel in de wereldluchtvaart J p I - 4* mssf!ÊLj:1-gg^ggBBggBB .Van gloeiend staal tot projectiel. Het mas sieve stuk staal dat nog kokend beet Is, wordt door een greep op de handle overge bracht naar de hydraulische pers. (Foto D.P.V.) Het was de Itaiiaansche luchtvaart niet gelukt, zich tot 4922 een plaats op de lijst der belangrijkste wereldmogendheden op dit gebied te verwerven. Weliswaar wisten enkele stoere Itaiiaansche vliegeniers, door durf en stoutmoedigheid eenige bewonde renswaardige, befaamd gebleven prestaties te verrichten we noemen slechts de over winning van Ianello in de „Coupe Schnei der 1919"; de beroemde vlucht RomeTo kio van Ferrarin in 1920 en de schitterende verrichtingen van Locatelli, Maddalena en Brak Papa doch, dergelijke prestaties kwamen sporadisch voor, alhoewel zij reeds ln zich droegen het teeken van een op hand zijnde opstanding en het bewijs van moed, energie en onweerstaanbare wils kracht van de nieuwe generatie uit den na- oorlogstijd. Nadat in Italië het fascisme aan de macht was gekomen, onderging de luchtvaart een hoogst noodige reorganisatie die op zoo ra dicale wijze doorgevoerd werd, dat zij vrij wel onmiddellijk daarna tot grootsche re sultaten leidde en door achtereenvolgende wereldberoemde verrichtingen gevolgd Werd, welke in korten tijd de aanspraken van Italië op een zeer vooraanstaande plaats sis luchtvaart-o<oni»r eoheel rechtvaardig den Op 28 Deeemuec 1922, was het Alessan- dro Passaleva die met een Savoia Marchet- ti-toestel, Italië het eerste wereld-record schonk, n.l. dat van snelheid met een wa tervliegtuig, waarmede hij een snelheid van 280 155 km. wist te bereiken.1 Op 25 Juli 1924 was Antonio Locatelli dg eerste vlie ger, die het waagde, den Noord-Atlanti- schen Oceaan over te vliegen en die, uit Marina di Pisa vertrokken, bij New Found- land, wegens machine-defect, een noodlan ding moest maken en slechts na drie da gen van gedwongen verblijf op zee, gered kon worden. In April 1925 nam de serie der allergroot ste, nimmer vergeten vluchten, een aan vang: de organisatie hiervan werd in Italië ter hand genomen door de Koninklijke Luchtvaart, die niets onbeproefd liet om eer en prestige van het Itaiiaansche vliegwezen op het hoogste peil te brengen. De rond vlucht over drie continenten (Sesto Calen- de-Melburn-Tokio-Rome), begonnen op 29 April 1925 met een Savoia S 18-toestal door De Pinedo en Campanelli, werd suceesvol beëindigd op 7 November, na een traject van 55.000 km. op zoo regelmatige wijze te hebben, afgelegd, dat hei in, de geheele we reld een welverdiend respect voor de be reikte prestatie afdwong. Na dit Itaiiaansche initiatief, rees bij tal rijke vliegers van andere nationaliteiten het voornemen eveneens lange-afstandsvluch- ten te ondernemen, welke meermalen wer den volbracht. Tusschentijds liet Italië zich echter niet onbetuigd en getroostte zich ve le zware offers om zijn prestatie-lijst op eervolle wijze aan te vullen. Op 11 Novem ber 1928 wist De Bernardi te Norfolk in Amerika, de „Coupe Schneider" voor de tweede maal op naam van zijn land to ons land wel de belangrijke geleverd door de Itaiiaansche piloten. De burgerluchtvaart heeft zich in zeer korten tijd ontwikkeld tot een instelling, die evenals onze K.L.M. een wereldreputatie verwierf en nauwelijks meer weg 1 te denken zou zijn uit het ver keer door tje lucht in vredestijd. Maar on miskenbaar zijn uit deze koene verkeers vliegers vooral op den langen afstand blonken de Italianen nit de hnidige oor logsvliegers gegroeid waarvan in de weer- machtsberichten zoo dikwijls Sprake is. Zij behooren tot hgj zoogenaamde „Blauwe Wapen", de „Arma Azzurra" van de Itaii aansche luchtmacht. brengen door de 350 km. met een gemid delde snelheid van 396.812 km. af te leggen. Slechts enkele dagen daarna, met hetzelf de toestel als bij de Coupe Schneider een Macchi Fiat 800 HP gelukte het hem opnieuw, zijn lijst van wereldrecords uit te breiden, door een bereikte vliegsnelheid van 416 km. 1927 brak aanl De Pinedo, niet voldaan met de reeds behaalde triomfen, wenscht nogmaals zijn kunnen te toonen! Hü be reidt de z.g. „tocht over den Atlantischen Oceaan en de twee Amerika's" voor, dien hij leidt en tot een goed eind weet te bren gen. Met Carlo Del Prete en Zacchetti vliegt hij, van Februari tot Juni, met een vlieg- boot Savoia S55, motor Isotta Fraschini Asso 500 HP, twee malen over den Atlan tischen Oceaan en tevens over het geheele Amerikaansche continent, van Buenos Ai res tot New York. Een jaar later, op 34 Juli 1928, weet hier bewezen echter, zoowel de kwaliteit van 't Itaiiaansche vliegtuig als de eerbied- afdwingende moed der piloten, dat in de lucht, alles tot de mogelijkheden behoort In Mei 1928 dus, vond de eerste eskader- vlucht plaats. 61 watervliegtuigen Savoia Marchetti S 55 en S 50 vlogen in formatie het traject Orbetello-Elmas-Pollenza-Los Alcazares-Port Alfaques-Berre-Orbetello, een afstand van niet minder dan 3000 km. Aan de tweede eskader-vlucht, over de Oostelijke Middetlandsche Zee en de Zwar te Zee ondernomen, werd door 35 vlieg- booten S 55 deelgenomen. De afgelegde af stand over 7 landen (Tarento, Athene, Con- stantinopel, Varna, Odessa, Constanza en retour tot Orbetello, bedroeg 5000 km. Door deze resultaten aangemoedigd, be sloot men toen tot de wereldvermaarde es kader-vlucht „ItaliëBrazilië", welke een aanvang nam in December 1930. Wie zal zich deze gebeurtenis niet meer levendig Grieksche gevechtsvliegtuigen, die gereed veroverd. Ferrarin met Del Prete, het wereldrecord lange afstand in rechte vlucht te veroveren. Met deze prestatie verbonden beide koene vliegers Italië en Brazilië in minder dan 51 uren: van Ontecelio vertrokken met een Savoia S64-toestel (motor Fiat A22T), be reikten zjj na het overvliegen van den Zui delijken Atlantischen Oceaan, in bovenge- noemden tijd het plaatsje Tauros in Bra zilië. Tijdens hun huldigingsvlucht langs de Zuid-Amerikaansche hoofdsteden liet Del Prete onverwachts het leven, den roem van zijn verrichtingen aan de Itaiiaansche lucht vaart overlatend. Onvergelijkelijke eskadervluchten. Toen presteerde Italië opnieuw iets bij zonders in den vorm van eskadervluchten. Algemeen nam men aan dat dit voornemen te gedurfd was, en zeldzaam waren hen, die in het buitenland aan dit voornemen eenige kans van slagen schonken. Wel wer den deze moedige mannen tijdens hun vluchten alom op hun doortocht met en thousiasme onthaald, maar men bleef steeds sceptisch gestemd ten opzichte van het uit eindelijke resultaat hunner pogingen. Ook start door de Italianen werden Hoffmann-Zander Na een jaar van gestadige, mi nutieuze voorbereidingen, vlogen 44 dappe re vliegers in 11 watervlegtuigen S 55. met Fiat-motoren, onder dramatische omstan digheden, in 4 etappes, van Orbetello naar Natal in Brazilië. Deze glorieuze equipes gingen in Rio de Janeiro onder stormach tige toejuichingen van het enthousiaste pu bliek uiteen, na een vlucht van 10.350 km. Ter gelegenheid van het tweede lustrum der oprichting van het vliegwapen ln Italië, besloot men tot de allergrootste prestatie, die als een imponeerende grootsche herin nering, tot roem van de Itaiiaansche lucht vaart zou blijven .voortbestaan. De voorbe reidingen werden getroffen voor de gigan tische lange-afstand-eskader-vlucht Rome —Amsterdam (hun aankomst hier ligt nog versch in ons geheugen) —Londonderry— Reykiavik - Cartwright - Shediac - Mon treal - New York, en retour via de Azoren —Lissabon naar Rome, een totaal van 20.000 km., te volbrengen met Savoia Marchetti- toestellen S 55X. Men was zich terdege be wust wat van deze niets vreezende piloten gevergd werd: zjj moesten immers voor het eerst de Alpen in formatie over vliegen om daarna twee malen den Noord-Atlantischen Oceaan over te steken. 105 vliegeniers, waarvan eenigen reeds aan vorige vluchten deelgenomen hadden, .werden gekozen. De machines werden aan de noodige proeven onderworpen. Met enthousiasme en toewij ding werd hieraan door een ieder mede gewerkt tot jiet met ongeduld verwachte tjjdstip van vertrek. Op 1 Juli 1933 verlië- A ten 24 toestellen de Tyrrheensche wateren, koers zettende ln de richting der Alpen. Deze gedurfde onderneming die eens te meer een duidelijk bewijs was van de perfecte eigenschappen van manschappen en materiaal vond haar apotheose op 14 Augustus van hetzelfde jaar,, waar aan de Romeinsche Zeeoevers, het volk van de Eeuwige Stad ln een onvergetelijke vreug deroes, aan hun heldhaftige en bewonderde landgenooten, htm welkom, dank en ver trouwen kwamen brengen ln elndelooze ovaties. Veelvuldig zijn de prestaties, welke daar na nog door Itaiiaansche piloten werden verricht. Vluchten als die van: Rome-Moga discio; Vercelll-Tokio; Rome-Boekarest en Europa-Japan, blijven onverbrekelijk ver bonden aan namen als Lombard!, Capan- nini, Mazzotti, Raslnl en anderen. Jaarlijks organiseert de burgerluchtvaart nog meetings en tg. luchtvaart-dagen, zoo- wal in Italië evenals in da Koloniën, om troepen valschermjagers. (Associated Press-Zander.) In de eerste plaats werd zoowel de orga nisatie der binnenlandsche productie als van de oogst onder controle geplaatst. Op landbouwgebied werd feitelijk het „algeheel varzamelsysteem" toegepast, dat een tweelédig doel heeft: eenerzijds de prezen van elk product te beschermen en zoodoende de betaling van redelijke loonen voor landarbeiders te verzekeren, ander zijds door centrale accumulatie der produc tie zooveel mogelijk het individueele ini tiatief te bevorderen en het onproductief laten van grond tegen te gaan. Ten opzichte van de productie van grond» stoffeü vóór industrie-gebruik is eveneens een concentratie-politiek gevolgd door op richting van officieele lichamen tot beheer der voorraden van Itaiiaansche brandstof fen, textiel, vetten e.d., onder auspiciën van het Ministerie van Corporaties. Een dusdanige organisatie van de inza meling en distributie der grondstoffen, maakt het mogelijk elke tak van industrie, volgens haar behoefte en graad van be langrijkheid, op juiste wijze van de noodige grondstoffen te voorzien. Aangaande de regeling der consumptie, dient voorop te worden gesteld, dat de dis tributie van verbruiksgoederen in Italië hoofdzakelijk beperkt is gebleven tot sui ker, zeep en olie; vermindering der weke lijks ter beschikking gestelde verkoopvoor- raden bleek slechts noodig voor vleesch, koffie, consumptie-ijs en enkele gebaksoor ten. Als gunstige uitzondering op het ver bruik van graan en koloniale waren in an dere landen kan worden opgemerkt, dat zoowel brood als macaroni, vermicelli, en dergelijke niet gedistribueerd behoefden te worden. De verschillende distributie-diensten, welke onder de Generale Directie voor de Consumptie ressorteeren, zijn belast met de rationeele verdeeling van graan, meel, olie en vetten, suiker, brandstof, eement, wol, linnen en huiden aan den handel, ten einde een regelmatige voorziening in de behoefte der bevolking te verzekeren. De huidige, op totalitaire basis vastgestel de prijsregeling in Italië voldoet dan ook alleszins en maakt elke poging tot specula tieve goederentransacties onnoodig. Bedoelde prijsregeling, die eveneens toe gepast wordt ten opzichte van pensioenen, loonen, salarissen en tarieven op meest uit eenloopend gebied, dekt zoodoende de waarde-oapaciteit van de Ure. Hierin Ugt tevens de verklaring van de groote kracht en uithoudingsvermogen van dit land, dat zich thans geheel ingesteld heeft op een volledige oorlogseconomie. Ook Italië beschikt over uitgelezen Links; Bommen staan in bet gelid om te zijnet tijd hun vernietigend werk te doen. Elk dezer pro jectielen weegt eenige bonderden kilo's. deze prachtige, doch minder algemeen be oefende sport steeds meer populair te ma ken. Ook de miUtaire luchtvaart van Italië heeft haar sporen verdiend. In 1931 was zij het, die voor het eerst, massale oefeningen hield, waaraan ongeveer door 900 toestellen werd deelgenomen. Tijdens den veldtocht in Ethiopië heeft het luchtwapen een door slaggevend aandeel in den strijd gehad. 500 toesteilen hebben toen in 6567 oorlogs- vluchten, een record-totaal-aantal van 41445 uren gevlogen. Enkele andere, weinig bekende cijfers zullen ongetwijfeld een beter beeld geven van de belangrijke beteekenis van het vliegwapen in oorlogstijd. In bovengenoem- den veldslag werd van 3 October 1935 tot 5 Mei 1936: 1.518,096 kg. ontplofbare stof fen neergeworpen; 275.726 mitrailleurscho- ten werd uit de toestellen gelost, terwijl 649.937 kaf aan voorraden ter ravitaillee ring per vliegtuig werden neergelaten. De ze en de volgende verliescijfers geven ver der een duidelijk beeld van de uitstekende kwaliteit van het materiaal en de geschikt heid van de Itaiiaansche piloten (aan wie 6 militaire orden, 20 gouden-, 201 zilveren-, en 214 bronzen medailles, benevens 182 oorlogskruizen en 26 promoties wegens dapper gedrag werden toegekend): Van de 251 Itaiiaansche toestellen, tijdens den strijd getroffen. konden er slechts 8 door den vijand worden neergehaald, terwijl het luchtwapen. gelukkigerwijs, in totaal het geringe verlies Ivan 182 menschen-levens te betreuren had.' Aan haar bijzonder dapper optreden tij dens deze operaties heeft het Koninklijke Luchtwapen dan ook zijn collectieve deco ratie met de gouden medaille te danken, welke door Z.M. den Koning-Keizer werd verleend. Dit overzicht van hetgeen de Itamaansche luchtvaart sedert den aanvang gepresteerd heeft, zou niet volledig zijn, indien niet een feit van meer recente datum hiertoe ge voegd werd, n.l. de prestaties van het es cadrille, bekend onder den naam lGroene Muizen" (Biseo, B. Mussolini en Mbseatel- 11), dat den wedstrijd IstresDamascus Parijs in 1938 won, waarna het trio zjjn po pulariteit nog wist te vergrooten door een éclatante vlucht van 10.000 km. in 24 uréjp, van Montecelio naar Rio de Janeiro. Onversaagd gaat thans de Itaiiaansche luchtvaart verder: de ingestelde clipper- dienst van L.A.T.I. naar Zuid Amerika, die met voorbeeldige regelmatigheid functio neert mag wel als het meest overtuigende bewijs gelden; een bewijs dat tevens in de toekomst, baanbrekend werk van het aller grootste belang zou kunnen blijken te zijn voor de intercontinentale handels-ontwik keling. (Foto D.P.V.) s Rechts: De laatste hand wordt gelegd aan het slijpen van een granaat Op do se verantwoordelijk# posten staan slecht* ■oer geschoolde arbei ders. 1

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1941 | | pagina 5