Hoe werkt de nieuwe Autobevrachtingsdienst DE NIEUWE BONS voor de komende periode Welke Bon? ERSTE BLAD VRIJDAG 10 JANUARI 1941 f BUITENLAND duitschland Karl Megerle over „de vrijheid der zeeëpi". Engelsche aanval op Duitschland. (TALIË Revolutie in het Middel- landsche Zeegebied. FRANKRIJK ENGELAND 1940, het jaar van Adolf Hitler. 1 ALKAN Hongaars ch-Roemeen- sche geschilpunten. De toestand in Bulgarye rustig. Te vervoeren vrachten worden bij agenten of sub- agenten aangemeld. Déze wijzen vervoerder aan Beurtvaartadres en tarielsysteenjT) efö den Oistributienieuws BROOD. GEBAK BN BLÖEM SUIKER BOTER EN VET KAAS 'g EIEREN THEE OF KOFFIE VLEESCH GRUTTERSWAREN PEULVRUCHTEN LEVERTRAAN ZEEP. VASTF. BRANDSTOFFEN PETkOLEUM VOOR DE HUISDIEREN WAARSCHUWING AAN DE NEUTRALEN. Dei bekende diplomatieke imjde^er- ker van de Bogrsenzejtun-g Kagl Megerle. houdt ziph, steunend op de onderzoekingen van den Berlijp- Khen voiken-rechtskUndige, Viktor Brui.5, waarvan "deze het resultaat heelt neergelegd in JDe Britscht han- dclsociriog en het geldende oorlogs recht ter zee met de „vrijheid der xecen" bezig. Megerle begir.t met vooral president Roosevelt te verwijlen,jdat hb over dit thema, hoewel het woord vrijheid bij Hem een even grooten rol speelt als bij de Britschje propaganda, volkomen ge zwegen tjeeft en toont aan,' hoe het stelselmatige onderzoek Engeland als den totaled internationalen.rcchtóehen- der aan de kaak heeft gesteld. Aan hkf t drds van de neutralen richt de schrijver dan nog eens de ern-, strge waarschuwing zooals yan het. Thegiri af aan herhaaldelijk van Duit- sche zijde geschied is -r zich v. el te bedenken wanneer zy zich. actief „of passief in het blokkadefront van k de Westelijke mogendheden laten opne men. Élke neutrale diende te weten, dat elkq niet nadhikktlijk bij oorlogs- of neutraliteitsrecht toegrstane inbreuk op zijn handelsvrijheid een rechts- schending is, waarvoor -hij tegenover dc andqrc oorlogspartij; tot afweer ver plicht is. Hij kan b.v. zich niet tegen een oorlogvoerende verplichten en dc andere; partij de aanvoeren afiluitpn. Hij nfag niet met de eene partij een overeenkomst aangaan, waardoor hij de facto aan den handeJsourlog tegen de andere partij deelneemt. Zoo was het ook. aldus onderstreep: Megerle, in het gehec"! niet met de plichten der neu traliteit «vereenigbaar. wanpeer een neutrale staat eenzijdig zonder overleg met de Dutsche regeering een overeen komst met de Brihche .regeering sloot. Het Britsehe blokkadestelsel zou zonder medewerking van oe neutrale landen -in "het geheel niet functioneeren. Zij schikten zich er echter niet allpen in, rij werkten zelfs mee. door de Brit sehe oortogsorganisatie in hun landen te dulden tn deze hun eigen autoritei ten/ ter beschikking te stellen. Dat is het rcguitaat eener zakelijke ophelderirg van de werkelijke rechts positie, waarin de neutralen door En geland gebracht, zijn. Daaruit blijkt, dit DuiUchland ook tegenover hen bij elke maatregelen welke het ter be scherming van zijn belangen en tot afweer van den Engelschen aanval Boodig achtte te nemen, zich jn een volkomen volkenrechtelijke positie be vindt. Duitschland heeft, zoo betoogt Megerle, van dit recht gebruik ge maakt met een gereserveerdheid, welke niet overal naar waarde geschat is. Megerle besluit zijn artikel met eraan te herinneren, dat juist bekeken van het standpunt van degenen, die de autoritaire staten van /politieke en. economische agressie bes-huldigen, de vrijheid der zeeën het kernprobleem blijkt te zijn bij elke oplossing der tegenstellingen in de wereldpolitiek. Zonder vrijheid der zeeën geen vrije handel, geen vrije toegang tot de grond stoffen, geen lossere economische con trole. géén bevrij'ding van den dwang der zelfvoldaanheid. Het herstel van de vrijheid der zeeën wordt tot den toets steen voor elk program tot verbetering der wereld van Angelsaksische zijde. GEEN SUCCES. Enkele groepen Britsehe bommen werpers vlogen Donderdagavond en in de eerste uren van uen nacht het rijks gebied bin'nen. Zij waren klaarblijke lijk van plan in eenige steden in West- Duitschland industrieele installaties en ravitailleeringsbedrijven aan te vallen- 'Als gevolg van het heldere weer had- deif de Britten waarschijnlijk gedaent gunstige voorwaarden aan te treffen voor een succesvolle actie. De byna. wolkelooze nacht met heldere maan was echter, naar het D.N.B. verneemt, ih het voordeel van den Duitschen af weer, die alle middelen, waaronder ook versperringsballons, had opgesteld om aan een aanval het hoofd te bie- den.^De aanval werd door den massa- len afweer reeds bij het begin verhin derd en Ondoeltreffend gemaakt. Het grootste deel van de vliegtuigen wist het gebied der fabrieken en-mijnbouw-) ondernemingen niet te bereiken en moest reeds voortijdig omkeeren. waar bij de bommen op het platteland van het Westelijke grensgebied werden neergeworpen, poor de enkele vlieg tuigen, die doorbraken, werden bom men geworpen op eehige plaatsjes in het industriegebied. Zij richtten geen voor de oorlogvoering belangrijke schade aan. Enkele woonhuizen en een school werden echter vernield. In een stad werd het katholieke patronaats- "Vebouw' zwaar beschadigd. De veilig heids- en eerste hulpdienst trad onmid dellijk in actie en zorgae er voor, dat geen grootere schade ontstond. Enkele zolderbranden werden door de eigen luchtbeschermingsdiensten in de kiem gesmoord. Aanval 'f>P Bristol. Tydens den nacht van 9 op 10 Januari sette het Duitsche luchtwapen zijn aan vallen op Groot-Brittannië voort. Hoe wel het weer slechter werd, voerden de Duitsche bommenwerpers, naar het D.N.B verneemt, hun opdrachten on verstoord uit. S.a. werden in Bristol verschillende voor den oorlog belang rijke doelen aangevallen. Hier en in eenige andere stilery in Zuid-Engeland ontstonden'na het bombardeeren groote brrrden, die ondanks het slechte zicht waargenomen konden worden. GEEN GEnWONGF.N EVACUATIE VAN KINDEREN. I» strijd met in omloop zijnde ge ruchten is van bevoegde zijde in Ber lijn uitdrukkelijk medegedeeld, dat een gedwongen evacuatie vankinde nen uit gebieden, die aan luchigevaar Moot staan, niet in het voornemen Hgt VADER VAN yON RIBBENTROF TER AARDE BESTELD. s De op Nieuwjaarsdag overleden vader van den riiksminis«sr van Bui- tenlandsche Zaken, de gepensionneer- de luitenant kolonel Richard Ribben- trop, is gistermiddag op het landgoed van den rijksminister van Buitenland- sche Zaken te Sonnenburg ter aarde besteld. Onder de gasten zag men be halve de familieleden, vertegenwoor digers van staat, partij en weermacht achter de lijkbaar volgden behalve de echtgenoote van den overledene o.a. den rijksminister van Buitenlandsche Zaken. Er waren kransen van den Eiihrer. van den duee, van graaf piano en van 'den Jdpanschen minister vap Buitenlandsche Zakpn, Matsoeoka. Voorts hadden rijksmaarschalk Her mann Goering, generaal1 veldmaar schalk Keitel, generaal veldmaarschalk von Brauchitsch, dc rijksministers, als-, mede de ambassadeurs-van Italië eh Japan, de Hongaarsche gezant en de gezant van Mandsjoekwo kransen ge stuurd. UITÉÉNZETTING VAN DR SCHMIDT. Onder den titel „revolutie in het Micidéliandsche .Zeegebied" 'geeft de leider van de pers-afdeeling van het Duitsche ministerie van Buitenlandsche Zaken, ^gezant dr Paul Schmidt, een samenvattende beschrijving van de Middellandsche Zeeproblemen uit. Zi.i omvat bijdragen van de hand van verscheiden* deskundige schrijvers, waarin de politieke en economische grond van den strijd van den Duitschen bondgenoot om de Italiaansche leef ruimte op instructieve wijze wordt uit eengezet. De uitgever geeft dit werk in het voorwoord het opmerkelijke politieke accent. Hij verklaart, waar-om uit de talrijke problemen der EuropeeSChe ordering* dat uitgekozen en nader be schouwd wordt, hetwelk voor Italië van de vitaalste Beteeke'nis is en de lijnen,, dér nationale ontwikkeling van Italië bepaalt, namelijk de Middeliaftc|- sche Zee^. v - Gezant dr Schmidt ziet in' de as gemeenschap de centrale, krachten ert straVingskern voor Europa, dié'gegrorfd op de nauw verwant revolutie yan Duitschland en Italië op het gebied der wereldbeschouwing. Het lot van Duitschland en dat van Italië/ver toon en in het .verloog' der historische ontwikkeling een eigenaardig* har monie. Het einde van hun, vr&pg- middeieeuwsche samenv\&erking bracht met hun onmacht en innerlijk it val. het begin der macht-positie der Weste lijke mogendheden Frankrijk op het vasteland, Engeland in het Michieliand- sche 2^?egebied. Wat nu de positie van Duitschland 'enjumzien van hét Middellandsche Zergtbied betreft, geefi.de uitgever zonder twijfel op programmatische wijze een der el|mentaire grondslagen van het Duitsch-Italiaansche bond genootschap weer. wanneer' hij vast stelt, dat Duitschland niet aan de Middellandsche Zee grenst en als midden-Europeesch massief met deze zee slechts door. de .vriendschap' met Italië iverbonden. In een zinrijke formuleering wordt de als voorbeeldig gek.ènmerkte politieke? samenwerking tussc'hen de asfriogendheden onderstreept, terwijl er op gewezen wordt, dat de strijd van Italië .om de soyvereiniteit in het Middellandsche Zeegebied tegelijker tijd een strijd om d,ë belangen van Duitschland is. Vliegveld op Malta aangevallen. Een formatie Italiaansche Jachtvlieg tuigen heeft gisterochtend wet vlieg veld Micabba op Malta aangevallen. Onze toestellen, aldus Stefanf, be schoten vde op den grond staande vijandelijke vliegtuigen met brand kogels, waardoor den vijand aanzien lijke verliezen werden toegebracht. De bij verrassing uitgevoerde aanval was indanks de heftige reactie van het vijandelijke afweergeschut doelir ff nd Na hun laak te hebben vervuld, keer den onze vliegtuigen zonder verliezen terug. Onderweg bofiden. zij nog den strijd aan- met vijandelijke jagers- waarvan er een, door mitrailleurvuuï* getroffen, in zee storttej Luchtgevechten aan het GriekschAlbaneesche front. Een' bijzondere correspondent vam Stefani meldt: Aan h-et GriekschAh baneésche front wordt het optreden van de Italiaansche luchtmacht steeds ljuidelijker merkbaar. Woensdag waren Je Italiaansche vliegtuigen aan hej ge- heele frpnt aanwezig en nebben zij doeltreffende resultaten behaald. Ih de zóne van Clisura, langs het dal van de Drinö en den berg Topajanit, had- Kien onze vliegtuigen een ontmoeting met een vijandeijlke formatie Gioster vliegtuigen. Er ontstonden verschei-* :lene gevechten, waarin vijf vijande lijke toestellen brandend ter aarde stortteh.i^Aan Italiaansche zijde warén geen verliezen". Slechts een verken- nmgsvliegtuig werd door projectielen getroffen. De kapitein waarnèmer werd gewond aan den arm, maar de machine keerde veilig op haar basis terug. Tijdens bombardementen raak ten Italiaansche vliegtuigen talrijke vijandelijke batterijen. Bovendien werden verscheidene bruggen ver nield. De Picchiatelli (duikbommen werpers) slaagden er in vijandelijke troepen op marsch te ontdekken en zware verliezen toe te brengen. Tal rijke vijandelijke vliegtuigen werden vernield. Bovendien bombardeerden Italiaansche toestellen militaire wer ken en de haven van Saloniki. Uit dc gemaakte foto's blijkt, dat .a^e ge stelde doelen getroffen en vernietigd zijn. VROUW GEGUILLOTINEERD. - Uit Bordeaux wordt gemeld, dat daar een vrouw met de guillotine, is terechtgesteld. Zij had haar moeder en haar man vergiftigd. Sedert 25 jaar is dit de eerste maal, dat in Frankrijk een vrouw terechtgesteld is. ENGELANDS STAALPKODUCTIE ONTOEREIKEND. Rede van Walter Layton. De Engelsche econoom sir Walter Layton heeft in een radiorede Ver klaard, dat 1940 het jdar van Adolf Hitler ia geweest en dat men aan de grootte van het succes van Hitier kan afmeten, welke inspanningen Groot- Britannië zich moet getroosten om de bedreiging" door hm nationaal-soéialis- me af te wenden. Het is niet overdre ven. aldus Layton, vast te stellen, dat de Europeesche overwinningen in 1940 de verhouding van vier of vijf t gen één ten aanzien van de Duitsche meer derheid over Groot-Britartnië hebben bewerkstelligd. Voorts voerde Layton aan, dat voor het uitbreken van den oorlog de staalproductie v»n Duj4seh- land 22 millioen ton per. jaar, én d<£ var. Engeland en* Frankrijk* daaren tegen 23 millioen ton per jaar had.vbe- dragen. Dit jaar bedraagt de jasr'.ij'A- liiksche 4producti* van Duitschland en de door Duitschland gecontroleerde landen 42 millioen tön, tegen 15 mil lioen ton in Engeland. De verhouding is er derhalve een van de drie tegen één ten nadeele van Engeland. >In het verdere verloop van Irijn rede zeide t Layton, dat de hulp der Ver Staten een einde aan deze moeilijkhe den zou kunnt n- maken, daar de we reld nog steecls voor de 'Engelschen open stotid. - öp het zelfde 'tijdstip, dat sir Wal ter Layton tegenover de openbare we-1 reldmeening verkondigde, dat no steeds voor Engejand de hulpbronnen! van overzee open" staan, deelde dt En-» ^elsche^ minister vah levensmiddelen-I voorziening den Engelsehen waarschu-f wend mede, dat hij de wereld niet lani *ger vpor de Britsehe deuren kon brcnf gen, aldus het D.N.B. Het was noödig, dert/invoeg tot een minimum te bq- perlCen. Duitsche vliegtuige» boven Engeland. Afdeelingen van de Duitsche luebt- ^inac-ht zijn ki de avonduren, naar het ^D.N.B. vern,éemt, bij gunstig weer qp- gestegen voor het ondeniemen \ln nieuw eaadvalïen 0p militaire en' voor. den oorlog belangrijke doelen in het Zuiden, ep rA;ii rï van Engeland. Tus- schen 19 en zo, uur staken dc v.iegtui- gen het Kahaa' over bij goed zicht en helder maanlicht/Daardf>or konden de opgeg,ven doélen gemakkelijk wor den gevonden. Ofschoon nog geenj de dal. ber/chten over deze nieuw- aa|val- llefi zijn ontvangen, kan. naar van he- voeerk? zijde warrit verkiaard, e'en goed? uitwerking worden verwacht. Britsch vrachtschip getor- pedeerd. Radio-Mackay heeft êen radiobericht [vah- het* 4843 ton metende Bm- °sche vrachtschap Bassano opgevangen. waarin werd ipedegedeejd. dat het,: schip vijfhonderd mijl ten Noordwes ten van Ierland js getorpedeerd Hc. Uchip voer tus^chen New York, Cana da eK Engeland. Nog een Britsehe duikboot verloren. Volgens een reuterbericht uit Lon den is daar bekend gemaakt, dat de dyikboot Narvai ten gevolge van vijan- de?ijk optreden verloren is gegaan. De Narvai was vroeger een Fransche, du ik boot,, die; in Engelschen dienst was genomen.'jlet vaartuig had een water- verplaatsing van 974 ton. Het was voorzien yan. tien torpedo-lanceerbui- zen en had een actieradius van 7000 zetmijl. De bemanning bestond uit» 5 officieren en 44 manschappen. „Generaal honger" in Duitsch land onbekend. De bekendg Bulgaarscrhe schilde; Boris Deneff, die onlangs een tentoon stelling in Berlijn geopend heeft, geeft in het blad S 1 o v o in den vorm van feuilletons zijn indrukken weer van zijn verblijf in Duitschland. Tot dusver zijn drie artikelen verschenen, die op iet Bulgaarsche publiek een bijzonder goeden indruk gemaakt hebben, aldus het A.N.P. Uit de beschrijving van Deneff blijkt, dat het leven in Duitsch- iand volkomen norfaaai zijn gang gaat. Van de Engeische luchtaanvallen merkt men weinig en het eenijgë wat den Bulgaar orvgewoon. voorkwam wras de Verduistering. Wat het levensmid delen vraagstuk betreft, schrijft hij. dat „generaal hongert nooit m Duitsch land zal heerschen. BEHANDELING IN CONFERENTIE. HongaarschRoemeensche geschil punten zullen, naar te Boekarest be kend wordt, in het midden van dit jaar behandeld worden in een conferentie, waarheen de beide landen uitgebreide commissies zullen afvaardigen. Dc* Roemeensche commissie zal "waar schijnlijk gerbid worden door oud-, minister Valer Pop, die als riaatsvj^r *- vanger de ^hef van de legionnaire pèrv Alexander Randa naast zich zal bib ber. De-commissie* bestaat uit zeven werkgroepep, waarvan één zich zal bezig houden met perskwesties. Deze groep staat onder leiding van den plaatsvervangenden persdirecteur Os kar Lisec. V OPTREDEN TEfjEN STAATS- VIJANDIGE ELEMENTEN. Dp Bulgaaryhe minister van Binnen- landsche ZajtVn, Gabrowski, heeft in eén verklaring aan de pers mede gedeeld, dat de toestand in Bulgarije volkomen rustig Is. De politie treedt scherp op tegen het staatsvijandelijke potreden van hen, die geruchten ver spreiden en strooibiljetten uitdeeien. De komende dagen züllën in het ge- heele land volksbijeenkomsten gehou den worden, waarin ook de ministers het woord zullen voeren. In de gisteren gehouden perconfe. rentie heeft dr Joh. J. Hanr^ath, ad-* ministrateur departement van Water staat, chef van de afdeeling. vervoor- wezen, een referaat gehouden over: „Techniek van den autobevrachtings dienst".., Hieraan wordt hgt volgende ontleend: In het alge.meen wordt een auto bevrachting geacht'aldus te verloppen. Aanmelding der vervoerders Wanneer op 13 Januari as. de èuto- bevnachtingsdienst in .werking treedt, zullen de Vervoerders, die op grond van de hurr verstrekte vergunningen aan den autobevrachtingsdienst ztin onderworpen, zich moeten melden bij de agenten of sub-agehten van dezen dienst j t Rittenkaarten Hun wordt daarbij een gele 'ritten- kaart A jverstrekl, welke knn worden vergeleken met" een identiteitskaart voor den auto; tegelijkertijd wordt itfun'verstrejtt ben witte rittenkaart B, welke dient om de voor den A IJ D. f Afitobevrnehtïngsdlenstuit te voeren rittefi 'te nofeeroti. Aanmeldipg van vrachten 1 f 'Van dit orv^enblik af worden door pon vervoerdér alleen die ladin«eri 'ervoerd. welige hem daartoe doer don B D. worden aansjeweren. Di-t brengt ede, dat do fé vervoeren yrcfh't' n in en vrfvo.lge °door de ver|idnr> bü genten en4cub-agenfen vsn don A B D ïiten moet én- worden aan'rrmeld. 'Ofjt zich in den aan van? de omstan- ,i"heid \r»or dat eon vervoerder eon T;t;idin^ aanbrengt bij den A?ent of riib-agent van den A B D. dan vol it Hjjaniit nog niet. dat do?e vervoerder oqk in aanmerkin» kom-t de door hem aan«»ebracbte lad'n? Bii ydf vorerfbedo Idf vab^t de* vervoerder vr 5'l^-a?ent een meid "•sfirop worden aan d^tir) en ervoeren. f'. U i i' klac deti m n t of tier. 'da: -Fieri n?. p'-.-s4c n telefrw en Aftw eur van het OL'bntuecl nummer wa*»r de cb yóertui? bereikbaar is. AanviHn? ran den vervoerder a voof een vracht; Moet nu ee" ladin? worden ven*of rd "an A naar B„ dan hescbikt de neent vanden ABD *in A of !n de rnbi:-* nopj ?e. ?e- Voor uit rUUf ngen beid daervnn «evorijS, welke" vervoerde te -voerentrans'nort kan Pewezerr. Hii is tevens t Plaats, wa^r het hetfo H'dh' be vin dit en, kan chauffeur de nood ?e •oor het vervoer given. Cent rolebe wijs Vervoer heeft alleen plaats, wsr^cef" dit is gedekt door een cnntrêVbp afgegeven door den apenf of. or» zijn aanwijzingen. 4°°r den' sub-a? n*. Het wrvoer voor den ABD ge schiedt dus onder-dekkine var 'r:t*en- kaart A, rittenkaart B en een contró'e- bewijs, welke drie bewijzen te allen tiMe op het voertuig aahwezig moeten ujn. Na lossing varuxk^lading in B moet ,de vervoer cl erfic h wederom meidon bij bet dichtsbijzijnde kantcwr van den agent of ,fcub-agent van den A.B D Deze melding kan ook telefonisch ge schieden. S Geen ledige ritten op eigen initiatief. Het is in elk geval verboden, dat de vervoerders ledige ritten op eigen initiatief onderneemt. -Voor bet uit voeren van deze ledige rijten ontvangt hij van den agent of naméns' demn* van den sub-a?ent een daartoe be stemde machtiging. De verrekening van den vrachtprijs. In het bovenstaande is uiteengezet, dat voorioopig de vrovisie door den vervoerder aan den agent»of sul-agent wordt voldaan. "De verreker. rg van den eigenlijken vrachy^i .13s blijft over? gelaten aan vérvo^aM[r en veriader. middeling niet verleent. Het ligt intu5?-" schen in de bedoeling, dat binnenkort de verrekening van den'vrachtprijs zal wyrden-* geleid over dé cetrale admini stratie van den A B. D„ in dier voege, dat, onder handhaving van het in het derde Uitvoeringsbesluit aangenomen beginsel, dat bij voorkeur Franco zal worden vervoerd, tie verschuldigde vrachtprijs door den verlader n net worden gésfo**'. op pystrekénipg 398403 van den A. B D. Het aan den vervoerder toekomende, 'd. w. z. vrachtprijs minus provisie, wordt dan door de cen-irtile administra tie yan de A. B D. aan den verVoerder betaald, nadkt de vervoerder aan den A B Dn met de noodige bevvijzch h.eèft aangetoond, dat hei veiy osr naar be- hfóoren heeft plaats gevohdefi. Invoering van een beur4 vaartiadrec. S Ter. behoeve van dit laatste» ligt hiï ir hét voornemen, eerr bfurtv^nrt- adres., bestaande uit dr;e deden, in te voeren, waarvan, een gedeelte (afleve- ringsbewijs) deor den \ervoefher ré aft nek ert sng voor goede öntvanfst door den ontvanger aan de A B n\ot< worden ingezonden als bewijs, da' de 'adlpg r.aar behooren is afgeleverd en betaling- aan den Vfcrvpf-rdcr kan volgen. '«v j Vervoersplicht voor 0 vervoerder». Met nadefHc wójpdt er op gewézen, dat uit het autóbeyrachtirigsbesmit voort vloeit. dat den vervoerders een ver voersplicht b opgefifgd. m. a. w.. de plijhht'. hebben, de vervoeren uit te yoeren: welke hun door'den A B D worden opgedragen^ Geeff de ustvoe- Iring van etn derge 1 ijke^ vervoersopr rj;tc, reden 'tot ernstige of herhaalde ten, dar, "stellen de ver\'q^rders pan--strafmaatregelen bloot D t is pen? Hét gwa!. wanneer „een aan A B D onderworpen Voertuig op weg wórdt aangetroffen zonder ,b hiervoor benoödigde bescheiden e*. voertuig aanwezig, zijn. Transport voorwaarden en 0 tariefsystenm. liet '.let düs in de bedoeling, dat niet a-leeif wordt yastgesteiti. met welke t-jW agens .'eem bepaalde zending goed ...ren' zal warden vervoerd, doch ook. dat in j het a'fgemeer. de-transportvoorwaarqen worden./ vastgelegd Daartoe isefp ta- i riefsy-teem voor den Autebe^iach- tingsdiehst u.tgewerkt. In het tj&rief zal o.m. rekening wor den gehouden met: 1. Verplicht nachtverblijf va'n derr chauffeur, wannéér een rit wordt ge maakt van zo^d-km?!* grootte dat .hij tijdens den rit of, onmiddellijk na Af loop Jjiervan moet overnacht er.; 2 Efcn vasten laad- eh lostijd, welke in het algemeen voldoende wordt, ge acht voor de hiermede verband hou dende werkzaamheden Wordt deze laad- en lostijd over^ahreden, dar» is een vast wachtgeld per 15 minutep verschuldigd. 3 De provisie, welke door den v er- yoerder aar den A B D mvèt worden betaald, ïsin het tarief opgenomen. Eer. en ander is neergelegd in een- in de Staatscourant van enteren opge nomen uitvoeringsbesluit van den secretaris-generaal van waterstaat in gevolge de verordening r.p. 15 1940 van ,-)der. rijkscommissaris 'betreffende het vervoer vin personen en goeaeryn. op waarbij voorshands deïj B D zijn be- M. J BR I'S SE UITGEDRAGEN. Op de Al gemeen e Begraafplaats te Sbhoorl gisteren onder g|*oote bt- langstelling het stoffelijk overschot van den journalist en letterkundige M. J. Brusse ter aarde besteld. De baar was*met een groot aantal kransen gedekt, waaronder van direc, tie. hoofdredactie en redactie der Nieuwe ÜQttesche Coulant, aan welk bl#ü' de dhtslapene verbonden was efi van A'nr.ie var. Ees. dé actrice, die honderden malen zijn ..Boefje" speelde De secretaris-generaal Aan het de partement van Landbouw en Visschèrij niaakt het volgende bekend: BOTER EN VETTEN: BON 25 Gedjirfende het tijdvak van Zaterdag II Januar'i lot en met Vrijdag IJ Jan. a s. geeft de met 25 genummerde bon van ie boierkaart en van de vetkaart récht op het knopen var. eeft half pond boter, ol een half pond margarine, of twee ons vet naar keuze. De met 25 genummerde bonnen, die op Vrijdag 11 Januari nog niet ge bruikt zijn, bliiven voorts nog gaidig tot en met Vrijdag 24 Januari a.s. BROOD. GEBAK: BON 23 Gedurende het'tijdvak v an Maandag 13 Januari tot en met Zondag 19 Jan. as. geeft elke der met 23. genummerde bonnen van de .broodki art it.op het kocpen van ongeveer 100 gram roggebrood of ander brood. Voorts geeft elke der met 23 genummerde broodbonnen recht op het -koopen van een rantsoen gebak. Dit omvat voor de hierna genoemde bakkerijproducten te'kens ten nrinste het daar achter ge plaatste aantal grammen: Beschuit «ram Biscuits en wafels 90 gram Speculaas 140 gram Andere koekjes 200 gram Koek j 161) gram .Cake 300 gram Gcv uid klein korst gebak (b.v. amandelbroodjes)/ 400 gram «Gtvuid groot kotstgebak (b.v. boterletter) 5Ü0_ gram Taart en gebakjes 600' gram Voor geheele of ten, deeie uit m-e! of btoefn gebakken priidt^cten wéike hierboven r.iet genoemd zijn geldt/'dat eo,n rantsogn een hogvce'.heid omvat, waarin 70 gram meel of bloem is ver werkt. I De op 10 Januari nog niet gebruikte bonnen blijven voorts nog geldig ge durende de week van 20 "tot en met 26 Januari a s met dien v< i riande. dat ZÜ gedurende laatstgenoemde week niet mogen worden gebruikt in hotels, restaurants e.d.i j EIEREN: BON 111 Gedurende het tijdvak van Maandag 13 Januari tot en mei Zondag tg Jan. a.s. geeft de met 111 genummerde bon van hei algemeen dislributiebohboekje recht op het koopen y»n een ei. De bonnen, welke op 19 Januari nog niet zijn gebruikt, blijven geldig tot en met Zondag 26 Januari a.s., met dien ver stande. dat zij gedurende de week van 1» tot en met 26 Januari nie* gebruikt mogen worden in hotels, restaurants en dergeluke. Met 23 genummerde dubbel* b«fc hen van het 2e broodbonbuehw 2.">M gram roggebrood of lm gram ander brood Elk der tnkZ bonnen: 125 gram roggebrood 106 gram ander brood of I nnt, «oen gebak (voor de periode vu 6 t/m. 12 Januari met 7 daeu extra geldigbeidsdnur). De. met 21 genummerde bonnet rij'1 nog geldig t/m. J? Januari Elk itjuawt 3 genummerde boa. uen van de bloemkaart geelt recht op Jiet koopen van 60 a i| gr. roggebrood of' 60 gr. ander brood pf M rantsoen gebak at 35 tfr. merl of bloem (geldig vu 30 Der. t/m. 26 Jantiaria. ÜS 4 - BON No. 86: 1 K G. auikeg (geldig van 21 Hec. t/m 17 Jan.). f.; BOJSl So. 25 vih de boter- en i -vetkaart: 250 gram boter marsprine of 2llt) gram vet (geldig.t/m. 24 Jan.). Bon no. jj nOg geldig t/m, 17 "Januari. ».BOnA. 47, 48. 60 en 61 vu sIsMWi distributiebonboch ie: 1 on* raas per bon: Geldig t/in, 26 Januari. E .tra kaas, bon no. 20: 125 gr u# getuig van 30.Dec, t/m. 12 J ia. ,A fel BON No. 33. Eén kippen- ol eendenei, zoowel in ais nit de schaal, geldig van 6 t/m 13 Januari. Bonnen <ip*12 Januari nog ongebruikt, blijven gehbg t/m.' 19 Januari. BON No. 18: 1 Ons thee of H .pond kotfie (geldig tut en met 31 Januari). BON 14: Vleesch: 1 ons vleesch, been inbegrepen, óf een rantsom vleesch varen. Boa 11 Worst l on* vieesehwaren. Geldig van 6 t/m. 15 Januari met extra gi l. digheidsduur t/m. 1» Januari, Bon 13 nog geldig t/m 9 Januari)' t B.ON No. 108: 250 gram rijst ut rijdtemeel of rijstebloem of rijste- gries of gruttemeel (gemengd meel) (geldig van 28 Dec. t/:o. 24 Januari.1 BON .No. 44: uitsluitend fi 250 gr.-gort, of gortmout of grut ten (geldig van 28 Dee. t/m. Febr. BON Ne. 57: 250 gram haver mout, of havervlokken of haver- bloem of aardappelmeelvlokkrn of gort, of gortmout of grutten, (geldig van 28 Degnt/m. 21 Febr.).. BON No. 87: 100 gram maizena ef tarwe of griesmeel of sago of aardappelmeel of puddingpoeder dat 100 G zetmeel bevat (geldig van 2* Der. t/m. 21 Febr.) BON No. 31: 100 gram maear„ri] of vermicelli of spaghetti (geldig van 28 Dee. t/m. 21 Febr i _B(^N No. It3 k.g. prul vruch ten. van 17 Dec. t/m. *12 Jan. Alleen op bon van arts; max. 200 r.c. per heofd per week BÏ)N No. 113: 1 ."ij grum eenhei'S- toiletz-ep. óf 120 gram huishoud zeep. óf lsO'gram zachte xeeji of 300 gram zachte zeeppasta, óf 250 gram zeeppoeder, óf 600 gram waschpoeder (geldig van 1 jan. t/m. 31 Jan.). Deze bon geldt ook voor gezins- wasch per 20 K.G. droog.wasch- goed. BON Np. 117: 50 gram scheerzeep of een, tube scheercrëme of éra pot scheerzeep. (Geldig van 1 Jan. t/m. 30 aWH). Op een bofk „één rantsoen toilet zeep" mag/Verkocht worden een stuk toilelqeep van de oude mer - g van 7 gram. T/m. 31 Januari zijn geldig voor één eenbeid brandstof. Bons 08, 09 en 10 van de „bon kaart distributie vasle brand stoffen - haarden kachels", )»onj 15. 16. 17, 18. 19, 20, 21, '2. 23 en 24 van „bonkaart distributie centrale verwarming". Voorts bons gemerkt „b. andstoffrn, één eenheid, 3e „periode" cn „eokes, één eenheid 3e periode" geldig t/m. 31 (Januari. PETROI.EUMZEGEI, Periode VIII 2 L. petroleum (geldig vaa 30 Dcc. t/m. 23 Febr. Periode O (voor verlichting in hnishouding) geeft, recht op het koopen van 8 L. petroleum. (Geldig van 16 Dec. t/m. 19 Jan.) BON No. 10 voederkaart voor boaden: van '1 t/m. 31 Januari: groep 1 10 K.G. bondenbrood, groep II 10 K G idem. groep Hl 8 K.G. Idem, groep IV 5 KG. idem. groep V 4 K.G. idem. groep VI 3 K.G. idem. BON No 18 (voederkaart voor katten): van 1 t/m. 31 Jan. 1 '1 K.G kattenbrood. Na 31 Januari 1941 is bon No. 10 van bedoelde kaarten on geldig en mkg deze met meer «•orden aangenomen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1941 | | pagina 2