Hoe werkt de nieuwe
Autobevrachtingsdienst
DE NIEUWE BONS
voor de komende periode
Welke Bon?
ERSTE BLAD
VRIJDAG 10 JANUARI 1941
f BUITENLAND
duitschland
Karl Megerle over
„de vrijheid der zeeëpi".
Engelsche aanval
op Duitschland.
(TALIË
Revolutie in het Middel-
landsche Zeegebied.
FRANKRIJK
ENGELAND
1940, het jaar van
Adolf Hitler.
1 ALKAN
Hongaars ch-Roemeen-
sche geschilpunten.
De toestand in Bulgarye
rustig.
Te vervoeren vrachten worden bij agenten of sub-
agenten aangemeld. Déze wijzen vervoerder aan
Beurtvaartadres en tarielsysteenjT)
efö
den
Oistributienieuws
BROOD. GEBAK BN BLÖEM
SUIKER
BOTER EN VET
KAAS 'g
EIEREN
THEE OF KOFFIE
VLEESCH
GRUTTERSWAREN
PEULVRUCHTEN
LEVERTRAAN
ZEEP.
VASTF. BRANDSTOFFEN
PETkOLEUM
VOOR DE HUISDIEREN
WAARSCHUWING AAN DE
NEUTRALEN.
Dei bekende diplomatieke imjde^er-
ker van de Bogrsenzejtun-g
Kagl Megerle. houdt ziph, steunend op
de onderzoekingen van den Berlijp-
Khen voiken-rechtskUndige, Viktor
Brui.5, waarvan "deze het resultaat
heelt neergelegd in JDe Britscht han-
dclsociriog en het geldende oorlogs
recht ter zee met de „vrijheid der
xecen" bezig.
Megerle begir.t met vooral president
Roosevelt te verwijlen,jdat hb over dit
thema, hoewel het woord vrijheid bij
Hem een even grooten rol speelt als bij
de Britschje propaganda, volkomen ge
zwegen tjeeft en toont aan,' hoe het
stelselmatige onderzoek Engeland als
den totaled internationalen.rcchtóehen-
der aan de kaak heeft gesteld.
Aan hkf t drds van de neutralen
richt de schrijver dan nog eens de ern-,
strge waarschuwing zooals yan het.
Thegiri af aan herhaaldelijk van Duit-
sche zijde geschied is -r zich v. el te
bedenken wanneer zy zich. actief „of
passief in het blokkadefront van k de
Westelijke mogendheden laten opne
men. Élke neutrale diende te weten,
dat elkq niet nadhikktlijk bij oorlogs-
of neutraliteitsrecht toegrstane inbreuk
op zijn handelsvrijheid een rechts-
schending is, waarvoor -hij tegenover
dc andqrc oorlogspartij; tot afweer ver
plicht is. Hij kan b.v. zich niet tegen
een oorlogvoerende verplichten en dc
andere; partij de aanvoeren afiluitpn.
Hij nfag niet met de eene partij een
overeenkomst aangaan, waardoor hij de
facto aan den handeJsourlog tegen de
andere partij deelneemt. Zoo was het
ook. aldus onderstreep: Megerle, in het
gehec"! niet met de plichten der neu
traliteit «vereenigbaar. wanpeer een
neutrale staat eenzijdig zonder overleg
met de Dutsche regeering een overeen
komst met de Brihche .regeering sloot.
Het Britsehe blokkadestelsel zou zonder
medewerking van oe neutrale landen
-in "het geheel niet functioneeren. Zij
schikten zich er echter niet allpen in,
rij werkten zelfs mee. door de Brit
sehe oortogsorganisatie in hun landen
te dulden tn deze hun eigen autoritei
ten/ ter beschikking te stellen.
Dat is het rcguitaat eener zakelijke
ophelderirg van de werkelijke rechts
positie, waarin de neutralen door En
geland gebracht, zijn. Daaruit blijkt,
dit DuiUchland ook tegenover hen bij
elke maatregelen welke het ter be
scherming van zijn belangen en tot
afweer van den Engelschen aanval
Boodig achtte te nemen, zich jn een
volkomen volkenrechtelijke positie be
vindt. Duitschland heeft, zoo betoogt
Megerle, van dit recht gebruik ge
maakt met een gereserveerdheid, welke
niet overal naar waarde geschat is.
Megerle besluit zijn artikel met
eraan te herinneren, dat juist bekeken
van het standpunt van degenen, die de
autoritaire staten van /politieke en.
economische agressie bes-huldigen, de
vrijheid der zeeën het kernprobleem
blijkt te zijn bij elke oplossing der
tegenstellingen in de wereldpolitiek.
Zonder vrijheid der zeeën geen vrije
handel, geen vrije toegang tot de grond
stoffen, geen lossere economische con
trole. géén bevrij'ding van den dwang
der zelfvoldaanheid. Het herstel van de
vrijheid der zeeën wordt tot den toets
steen voor elk program tot verbetering
der wereld van Angelsaksische zijde.
GEEN SUCCES.
Enkele groepen Britsehe bommen
werpers vlogen Donderdagavond en in
de eerste uren van uen nacht het rijks
gebied bin'nen. Zij waren klaarblijke
lijk van plan in eenige steden in West-
Duitschland industrieele installaties en
ravitailleeringsbedrijven aan te vallen-
'Als gevolg van het heldere weer had-
deif de Britten waarschijnlijk gedaent
gunstige voorwaarden aan te treffen
voor een succesvolle actie. De byna.
wolkelooze nacht met heldere maan
was echter, naar het D.N.B. verneemt,
ih het voordeel van den Duitschen af
weer, die alle middelen, waaronder
ook versperringsballons, had opgesteld
om aan een aanval het hoofd te bie-
den.^De aanval werd door den massa-
len afweer reeds bij het begin verhin
derd en Ondoeltreffend gemaakt. Het
grootste deel van de vliegtuigen wist
het gebied der fabrieken en-mijnbouw-)
ondernemingen niet te bereiken en
moest reeds voortijdig omkeeren. waar
bij de bommen op het platteland van
het Westelijke grensgebied werden
neergeworpen, poor de enkele vlieg
tuigen, die doorbraken, werden bom
men geworpen op eehige plaatsjes in
het industriegebied. Zij richtten geen
voor de oorlogvoering belangrijke
schade aan. Enkele woonhuizen en een
school werden echter vernield. In een
stad werd het katholieke patronaats-
"Vebouw' zwaar beschadigd. De veilig
heids- en eerste hulpdienst trad onmid
dellijk in actie en zorgae er voor, dat
geen grootere schade ontstond. Enkele
zolderbranden werden door de eigen
luchtbeschermingsdiensten in de kiem
gesmoord.
Aanval 'f>P Bristol.
Tydens den nacht van 9 op 10 Januari
sette het Duitsche luchtwapen zijn aan
vallen op Groot-Brittannië voort. Hoe
wel het weer slechter werd, voerden
de Duitsche bommenwerpers, naar het
D.N.B verneemt, hun opdrachten on
verstoord uit. S.a. werden in Bristol
verschillende voor den oorlog belang
rijke doelen aangevallen. Hier en in
eenige andere stilery in Zuid-Engeland
ontstonden'na het bombardeeren groote
brrrden, die ondanks het slechte zicht
waargenomen konden worden.
GEEN GEnWONGF.N EVACUATIE
VAN KINDEREN.
I» strijd met in omloop zijnde ge
ruchten is van bevoegde zijde in Ber
lijn uitdrukkelijk medegedeeld, dat
een gedwongen evacuatie vankinde
nen uit gebieden, die aan luchigevaar
Moot staan, niet in het voornemen
Hgt
VADER VAN yON RIBBENTROF
TER AARDE BESTELD. s
De op Nieuwjaarsdag overleden
vader van den riiksminis«sr van Bui-
tenlandsche Zaken, de gepensionneer-
de luitenant kolonel Richard Ribben-
trop, is gistermiddag op het landgoed
van den rijksminister van Buitenland-
sche Zaken te Sonnenburg ter aarde
besteld. Onder de gasten zag men be
halve de familieleden, vertegenwoor
digers van staat, partij en weermacht
achter de lijkbaar volgden behalve de
echtgenoote van den overledene o.a.
den rijksminister van Buitenlandsche
Zaken. Er waren kransen van den
Eiihrer. van den duee, van graaf
piano en van 'den Jdpanschen minister
vap Buitenlandsche Zakpn, Matsoeoka.
Voorts hadden rijksmaarschalk Her
mann Goering, generaal1 veldmaar
schalk Keitel, generaal veldmaarschalk
von Brauchitsch, dc rijksministers, als-,
mede de ambassadeurs-van Italië eh
Japan, de Hongaarsche gezant en de
gezant van Mandsjoekwo kransen ge
stuurd.
UITÉÉNZETTING VAN
DR SCHMIDT.
Onder den titel „revolutie in het
Micidéliandsche .Zeegebied" 'geeft de
leider van de pers-afdeeling van het
Duitsche ministerie van Buitenlandsche
Zaken, ^gezant dr Paul Schmidt, een
samenvattende beschrijving van de
Middellandsche Zeeproblemen uit.
Zi.i omvat bijdragen van de hand van
verscheiden* deskundige schrijvers,
waarin de politieke en economische
grond van den strijd van den Duitschen
bondgenoot om de Italiaansche leef
ruimte op instructieve wijze wordt uit
eengezet.
De uitgever geeft dit werk in het
voorwoord het opmerkelijke politieke
accent. Hij verklaart, waar-om uit de
talrijke problemen der EuropeeSChe
ordering* dat uitgekozen en nader be
schouwd wordt, hetwelk voor Italië
van de vitaalste Beteeke'nis is en de
lijnen,, dér nationale ontwikkeling van
Italië bepaalt, namelijk de Middeliaftc|-
sche Zee^. v -
Gezant dr Schmidt ziet in' de as
gemeenschap de centrale, krachten ert
straVingskern voor Europa, dié'gegrorfd
op de nauw verwant revolutie yan
Duitschland en Italië op het gebied der
wereldbeschouwing. Het lot van
Duitschland en dat van Italië/ver
toon en in het .verloog' der historische
ontwikkeling een eigenaardig* har
monie. Het einde van hun, vr&pg-
middeieeuwsche samenv\&erking bracht
met hun onmacht en innerlijk it val.
het begin der macht-positie der Weste
lijke mogendheden Frankrijk op het
vasteland, Engeland in het Michieliand-
sche 2^?egebied.
Wat nu de positie van Duitschland
'enjumzien van hét Middellandsche
Zergtbied betreft, geefi.de uitgever
zonder twijfel op programmatische
wijze een der el|mentaire grondslagen
van het Duitsch-Italiaansche bond
genootschap weer. wanneer' hij vast
stelt, dat Duitschland niet aan de
Middellandsche Zee grenst en als
midden-Europeesch massief met deze
zee slechts door. de .vriendschap' met
Italië iverbonden.
In een zinrijke formuleering wordt
de als voorbeeldig gek.ènmerkte
politieke? samenwerking tussc'hen de
asfriogendheden onderstreept, terwijl
er op gewezen wordt, dat de strijd van
Italië .om de soyvereiniteit in het
Middellandsche Zeegebied tegelijker
tijd een strijd om d,ë belangen van
Duitschland is.
Vliegveld op Malta
aangevallen.
Een formatie Italiaansche Jachtvlieg
tuigen heeft gisterochtend wet vlieg
veld Micabba op Malta aangevallen.
Onze toestellen, aldus Stefanf, be
schoten vde op den grond staande
vijandelijke vliegtuigen met brand
kogels, waardoor den vijand aanzien
lijke verliezen werden toegebracht. De
bij verrassing uitgevoerde aanval was
indanks de heftige reactie van het
vijandelijke afweergeschut doelir ff nd
Na hun laak te hebben vervuld, keer
den onze vliegtuigen zonder verliezen
terug. Onderweg bofiden. zij nog den
strijd aan- met vijandelijke jagers-
waarvan er een, door mitrailleurvuuï*
getroffen, in zee storttej
Luchtgevechten aan het
GriekschAlbaneesche
front.
Een' bijzondere correspondent vam
Stefani meldt: Aan h-et GriekschAh
baneésche front wordt het optreden
van de Italiaansche luchtmacht steeds
ljuidelijker merkbaar. Woensdag waren
Je Italiaansche vliegtuigen aan hej ge-
heele frpnt aanwezig en nebben zij
doeltreffende resultaten behaald. Ih de
zóne van Clisura, langs het dal van
de Drinö en den berg Topajanit, had-
Kien onze vliegtuigen een ontmoeting
met een vijandeijlke formatie Gioster
vliegtuigen. Er ontstonden verschei-*
:lene gevechten, waarin vijf vijande
lijke toestellen brandend ter aarde
stortteh.i^Aan Italiaansche zijde warén
geen verliezen". Slechts een verken-
nmgsvliegtuig werd door projectielen
getroffen. De kapitein waarnèmer
werd gewond aan den arm, maar de
machine keerde veilig op haar basis
terug. Tijdens bombardementen raak
ten Italiaansche vliegtuigen talrijke
vijandelijke batterijen. Bovendien
werden verscheidene bruggen ver
nield. De Picchiatelli (duikbommen
werpers) slaagden er in vijandelijke
troepen op marsch te ontdekken en
zware verliezen toe te brengen. Tal
rijke vijandelijke vliegtuigen werden
vernield. Bovendien bombardeerden
Italiaansche toestellen militaire wer
ken en de haven van Saloniki. Uit dc
gemaakte foto's blijkt, dat .a^e ge
stelde doelen getroffen en vernietigd
zijn.
VROUW GEGUILLOTINEERD. -
Uit Bordeaux wordt gemeld, dat
daar een vrouw met de guillotine, is
terechtgesteld. Zij had haar moeder
en haar man vergiftigd. Sedert 25 jaar
is dit de eerste maal, dat in Frankrijk
een vrouw terechtgesteld is.
ENGELANDS STAALPKODUCTIE
ONTOEREIKEND.
Rede van Walter Layton.
De Engelsche econoom sir Walter
Layton heeft in een radiorede Ver
klaard, dat 1940 het jdar van Adolf
Hitler ia geweest en dat men aan de
grootte van het succes van Hitier kan
afmeten, welke inspanningen Groot-
Britannië zich moet getroosten om de
bedreiging" door hm nationaal-soéialis-
me af te wenden. Het is niet overdre
ven. aldus Layton, vast te stellen, dat
de Europeesche overwinningen in 1940
de verhouding van vier of vijf t gen
één ten aanzien van de Duitsche meer
derheid over Groot-Britartnië hebben
bewerkstelligd. Voorts voerde Layton
aan, dat voor het uitbreken van den
oorlog de staalproductie v»n Duj4seh-
land 22 millioen ton per. jaar, én d<£
var. Engeland en* Frankrijk* daaren
tegen 23 millioen ton per jaar had.vbe-
dragen. Dit jaar bedraagt de jasr'.ij'A-
liiksche 4producti* van Duitschland en
de door Duitschland gecontroleerde
landen 42 millioen tön, tegen 15 mil
lioen ton in Engeland. De verhouding
is er derhalve een van de drie tegen
één ten nadeele van Engeland.
>In het verdere verloop van Irijn rede
zeide t Layton, dat de hulp der Ver
Staten een einde aan deze moeilijkhe
den zou kunnt n- maken, daar de we
reld nog steecls voor de 'Engelschen
open stotid. -
öp het zelfde 'tijdstip, dat sir Wal
ter Layton tegenover de openbare we-1
reldmeening verkondigde, dat no
steeds voor Engejand de hulpbronnen!
van overzee open" staan, deelde dt En-»
^elsche^ minister vah levensmiddelen-I
voorziening den Engelsehen waarschu-f
wend mede, dat hij de wereld niet lani
*ger vpor de Britsehe deuren kon brcnf
gen, aldus het D.N.B. Het was noödig,
dert/invoeg tot een minimum te bq-
perlCen.
Duitsche vliegtuige» boven
Engeland.
Afdeelingen van de Duitsche luebt-
^inac-ht zijn ki de avonduren, naar het
^D.N.B. vern,éemt, bij gunstig weer qp-
gestegen voor het ondeniemen \ln
nieuw eaadvalïen 0p militaire en' voor.
den oorlog belangrijke doelen in het
Zuiden, ep rA;ii rï van Engeland. Tus-
schen 19 en zo, uur staken dc v.iegtui-
gen het Kahaa' over bij goed zicht en
helder maanlicht/Daardf>or konden de
opgeg,ven doélen gemakkelijk wor
den gevonden. Ofschoon nog geenj de
dal. ber/chten over deze nieuw- aa|val-
llefi zijn ontvangen, kan. naar van he-
voeerk? zijde warrit verkiaard, e'en
goed? uitwerking worden verwacht.
Britsch vrachtschip getor-
pedeerd.
Radio-Mackay heeft êen radiobericht
[vah- het* 4843 ton metende Bm-
°sche vrachtschap Bassano opgevangen.
waarin werd ipedegedeejd. dat het,:
schip vijfhonderd mijl ten Noordwes
ten van Ierland js getorpedeerd Hc.
Uchip voer tus^chen New York, Cana
da eK Engeland.
Nog een Britsehe duikboot
verloren.
Volgens een reuterbericht uit Lon
den is daar bekend gemaakt, dat de
dyikboot Narvai ten gevolge van vijan-
de?ijk optreden verloren is gegaan. De
Narvai was vroeger een Fransche,
du ik boot,, die; in Engelschen dienst was
genomen.'jlet vaartuig had een water-
verplaatsing van 974 ton. Het was
voorzien yan. tien torpedo-lanceerbui-
zen en had een actieradius van 7000
zetmijl. De bemanning bestond uit» 5
officieren en 44 manschappen.
„Generaal honger" in Duitsch
land onbekend.
De bekendg Bulgaarscrhe schilde;
Boris Deneff, die onlangs een tentoon
stelling in Berlijn geopend heeft, geeft
in het blad S 1 o v o in den vorm van
feuilletons zijn indrukken weer van
zijn verblijf in Duitschland. Tot dusver
zijn drie artikelen verschenen, die op
iet Bulgaarsche publiek een bijzonder
goeden indruk gemaakt hebben, aldus
het A.N.P. Uit de beschrijving van
Deneff blijkt, dat het leven in Duitsch-
iand volkomen norfaaai zijn gang gaat.
Van de Engeische luchtaanvallen
merkt men weinig en het eenijgë wat
den Bulgaar orvgewoon. voorkwam wras
de Verduistering. Wat het levensmid
delen vraagstuk betreft, schrijft hij. dat
„generaal hongert nooit m Duitsch
land zal heerschen.
BEHANDELING IN CONFERENTIE.
HongaarschRoemeensche geschil
punten zullen, naar te Boekarest be
kend wordt, in het midden van dit jaar
behandeld worden in een conferentie,
waarheen de beide landen uitgebreide
commissies zullen afvaardigen. Dc*
Roemeensche commissie zal "waar
schijnlijk gerbid worden door oud-,
minister Valer Pop, die als riaatsvj^r *-
vanger de ^hef van de legionnaire pèrv
Alexander Randa naast zich zal bib
ber. De-commissie* bestaat uit zeven
werkgroepep, waarvan één zich zal
bezig houden met perskwesties. Deze
groep staat onder leiding van den
plaatsvervangenden persdirecteur Os
kar Lisec.
V
OPTREDEN TEfjEN STAATS-
VIJANDIGE ELEMENTEN.
Dp Bulgaaryhe minister van Binnen-
landsche ZajtVn, Gabrowski, heeft in
eén verklaring aan de pers mede
gedeeld, dat de toestand in Bulgarije
volkomen rustig Is. De politie treedt
scherp op tegen het staatsvijandelijke
potreden van hen, die geruchten ver
spreiden en strooibiljetten uitdeeien.
De komende dagen züllën in het ge-
heele land volksbijeenkomsten gehou
den worden, waarin ook de ministers
het woord zullen voeren.
In de gisteren gehouden perconfe.
rentie heeft dr Joh. J. Hanr^ath, ad-*
ministrateur departement van Water
staat, chef van de afdeeling. vervoor-
wezen, een referaat gehouden over:
„Techniek van den autobevrachtings
dienst".., Hieraan wordt hgt volgende
ontleend:
In het alge.meen wordt een auto
bevrachting geacht'aldus te verloppen.
Aanmelding der vervoerders
Wanneer op 13 Januari as. de èuto-
bevnachtingsdienst in .werking treedt,
zullen de Vervoerders, die op grond
van de hurr verstrekte vergunningen
aan den autobevrachtingsdienst ztin
onderworpen, zich moeten melden bij
de agenten of sub-agehten van dezen
dienst j
t Rittenkaarten
Hun wordt daarbij een gele 'ritten-
kaart A jverstrekl, welke knn worden
vergeleken met" een identiteitskaart
voor den auto; tegelijkertijd wordt
itfun'verstrejtt ben witte rittenkaart B,
welke dient om de voor den A IJ D.
f Afitobevrnehtïngsdlenstuit te voeren
rittefi 'te nofeeroti.
Aanmeldipg van vrachten
1 f
'Van dit orv^enblik af worden door
pon vervoerdér alleen die ladin«eri
'ervoerd. welige hem daartoe doer don
B D. worden aansjeweren. Di-t brengt
ede, dat do fé vervoeren yrcfh't' n in
en vrfvo.lge °door de ver|idnr> bü
genten en4cub-agenfen vsn don A B D
ïiten moet én- worden aan'rrmeld.
'Ofjt zich in den aan van? de omstan-
,i"heid \r»or dat eon vervoerder eon
T;t;idin^ aanbrengt bij den A?ent of
riib-agent van den A B D. dan vol it
Hjjaniit nog niet. dat do?e vervoerder
oqk in aanmerkin» kom-t de door hem
aan«»ebracbte lad'n?
Bii ydf vorerfbedo Idf
vab^t de* vervoerder vr
5'l^-a?ent een meid
"•sfirop worden aan
d^tir)
en
ervoeren.
f'.
U i i'
klac
deti m n t
of
tier.
'da:
-Fieri
n?.
p'-.-s4c
n telefrw
en
Aftw
eur van
het
OL'bntuecl
nummer wa*»r de cb
yóertui? bereikbaar is.
AanviHn? ran den vervoerder
a voof een vracht;
Moet nu ee" ladin? worden ven*of rd
"an A naar B„ dan hescbikt de neent
vanden ABD *in A of !n de rnbi:-*
nopj ?e. ?e-
Voor uit
rUUf
ngen
beid daervnn
«evorijS, welke" vervoerde
te -voerentrans'nort kan
Pewezerr. Hii is tevens t
Plaats, wa^r het hetfo
H'dh' be vin dit en, kan
chauffeur de nood ?e
•oor het vervoer given.
Cent rolebe wijs
Vervoer heeft alleen plaats, wsr^cef"
dit is gedekt door een cnntrêVbp
afgegeven door den apenf of. or» zijn
aanwijzingen. 4°°r den' sub-a? n*.
Het wrvoer voor den ABD ge
schiedt dus onder-dekkine var 'r:t*en-
kaart A, rittenkaart B en een contró'e-
bewijs, welke drie bewijzen te allen
tiMe op het voertuig aahwezig moeten
ujn.
Na lossing varuxk^lading in B moet
,de vervoer cl erfic h wederom meidon
bij bet dichtsbijzijnde kantcwr van den
agent of ,fcub-agent van den A.B D
Deze melding kan ook telefonisch ge
schieden. S
Geen ledige ritten op eigen
initiatief.
Het is in elk geval verboden, dat de
vervoerders ledige ritten op eigen
initiatief onderneemt. -Voor bet uit
voeren van deze ledige rijten ontvangt
hij van den agent of naméns' demn*
van den sub-a?ent een daartoe be
stemde machtiging.
De verrekening van den
vrachtprijs.
In het bovenstaande is uiteengezet,
dat voorioopig de vrovisie door den
vervoerder aan den agent»of sul-agent
wordt voldaan. "De verreker. rg van
den eigenlijken vrachy^i .13s blijft over?
gelaten aan vérvo^aM[r en veriader.
middeling niet verleent. Het ligt intu5?-"
schen in de bedoeling, dat binnenkort
de verrekening van den'vrachtprijs zal
wyrden-* geleid over dé cetrale admini
stratie van den A B. D„ in dier voege,
dat, onder handhaving van het in het
derde Uitvoeringsbesluit aangenomen
beginsel, dat bij voorkeur Franco zal
worden vervoerd, tie verschuldigde
vrachtprijs door den verlader n net
worden gésfo**'. op pystrekénipg 398403
van den A. B D.
Het aan den vervoerder toekomende,
'd. w. z. vrachtprijs minus provisie,
wordt dan door de cen-irtile administra
tie yan de A. B D. aan den verVoerder
betaald, nadkt de vervoerder aan den
A B Dn met de noodige bevvijzch h.eèft
aangetoond, dat hei veiy osr naar be-
hfóoren heeft plaats gevohdefi.
Invoering van een beur4
vaartiadrec. S
Ter. behoeve van dit laatste» ligt hiï
ir hét voornemen, eerr bfurtv^nrt-
adres., bestaande uit dr;e deden, in te
voeren, waarvan, een gedeelte (afleve-
ringsbewijs) deor den \ervoefher ré
aft nek ert sng voor goede öntvanfst door
den ontvanger aan de A B n\ot<
worden ingezonden als bewijs, da' de
'adlpg r.aar behooren is afgeleverd en
betaling- aan den Vfcrvpf-rdcr kan
volgen. '«v
j Vervoersplicht voor
0 vervoerder».
Met nadefHc wójpdt er op gewézen, dat
uit het autóbeyrachtirigsbesmit voort
vloeit. dat den vervoerders een ver
voersplicht b opgefifgd. m. a. w..
de plijhht'. hebben, de vervoeren uit te
yoeren: welke hun door'den A B D
worden opgedragen^ Geeff de ustvoe-
Iring van etn derge 1 ijke^ vervoersopr
rj;tc, reden 'tot ernstige of herhaalde
ten, dar, "stellen de ver\'q^rders
pan--strafmaatregelen bloot D t is
pen? Hét gwa!. wanneer „een aan
A B D onderworpen Voertuig op
weg wórdt aangetroffen zonder
,b hiervoor benoödigde bescheiden
e*. voertuig aanwezig, zijn.
Transport voorwaarden en
0 tariefsystenm.
liet '.let düs in de bedoeling, dat niet
a-leeif wordt yastgesteiti. met welke
t-jW agens .'eem bepaalde zending goed ...ren'
zal warden vervoerd, doch ook. dat in
j het a'fgemeer. de-transportvoorwaarqen
worden./ vastgelegd Daartoe isefp ta-
i riefsy-teem voor den Autebe^iach-
tingsdiehst u.tgewerkt.
In het tj&rief zal o.m. rekening wor
den gehouden met:
1. Verplicht nachtverblijf va'n derr
chauffeur, wannéér een rit wordt ge
maakt van zo^d-km?!* grootte dat .hij
tijdens den rit of, onmiddellijk na Af
loop Jjiervan moet overnacht er.;
2 Efcn vasten laad- eh lostijd, welke
in het algemeen voldoende wordt, ge
acht voor de hiermede verband hou
dende werkzaamheden Wordt deze
laad- en lostijd over^ahreden, dar» is
een vast wachtgeld per 15 minutep
verschuldigd.
3 De provisie, welke door den v er-
yoerder aar den A B D mvèt worden
betaald, ïsin het tarief opgenomen.
Eer. en ander is neergelegd in een-
in de Staatscourant van enteren opge
nomen uitvoeringsbesluit van den
secretaris-generaal van waterstaat in
gevolge de verordening r.p. 15 1940
van ,-)der. rijkscommissaris 'betreffende
het vervoer vin personen en goeaeryn.
op
waarbij voorshands deïj B D zijn be-
M. J BR I'S SE UITGEDRAGEN.
Op de Al gemeen e Begraafplaats te
Sbhoorl gisteren onder g|*oote bt-
langstelling het stoffelijk overschot
van den journalist en letterkundige
M. J. Brusse ter aarde besteld.
De baar was*met een groot aantal
kransen gedekt, waaronder van direc,
tie. hoofdredactie en redactie der
Nieuwe ÜQttesche Coulant, aan
welk bl#ü' de dhtslapene verbonden
was efi van A'nr.ie var. Ees. dé actrice,
die honderden malen zijn ..Boefje"
speelde
De secretaris-generaal Aan het de
partement van Landbouw en Visschèrij
niaakt het volgende bekend:
BOTER EN VETTEN: BON 25
Gedjirfende het tijdvak van Zaterdag
II Januar'i lot en met Vrijdag IJ Jan.
a s. geeft de met 25 genummerde bon
van ie boierkaart en van de vetkaart
récht op het knopen var. eeft half pond
boter, ol een half pond margarine, of
twee ons vet naar keuze.
De met 25 genummerde bonnen, die
op Vrijdag 11 Januari nog niet ge
bruikt zijn, bliiven voorts nog gaidig
tot en met Vrijdag 24 Januari a.s.
BROOD. GEBAK: BON 23
Gedurende het'tijdvak v an Maandag
13 Januari tot en met Zondag 19 Jan.
as. geeft elke der met 23. genummerde
bonnen van de .broodki art it.op
het kocpen van ongeveer 100 gram
roggebrood of ander brood. Voorts
geeft elke der met 23 genummerde
broodbonnen recht op het -koopen van
een rantsoen gebak. Dit omvat voor de
hierna genoemde bakkerijproducten
te'kens ten nrinste het daar achter ge
plaatste aantal grammen:
Beschuit «ram
Biscuits en wafels 90 gram
Speculaas 140 gram
Andere koekjes 200 gram
Koek j 161) gram
.Cake 300 gram
Gcv uid klein korst gebak
(b.v. amandelbroodjes)/ 400 gram
«Gtvuid groot kotstgebak
(b.v. boterletter) 5Ü0_ gram
Taart en gebakjes 600' gram
Voor geheele of ten, deeie uit m-e!
of btoefn gebakken priidt^cten wéike
hierboven r.iet genoemd zijn geldt/'dat
eo,n rantsogn een hogvce'.heid omvat,
waarin 70 gram meel of bloem is ver
werkt. I
De op 10 Januari nog niet gebruikte
bonnen blijven voorts nog geldig ge
durende de week van 20 "tot en met 26
Januari a s met dien v< i riande. dat
ZÜ gedurende laatstgenoemde week
niet mogen worden gebruikt in hotels,
restaurants e.d.i j
EIEREN: BON 111
Gedurende het tijdvak van Maandag
13 Januari tot en mei Zondag tg Jan.
a.s. geeft de met 111 genummerde bon
van hei algemeen dislributiebohboekje
recht op het koopen y»n een ei. De
bonnen, welke op 19 Januari nog niet
zijn gebruikt, blijven geldig tot en met
Zondag 26 Januari a.s., met dien ver
stande. dat zij gedurende de week van
1» tot en met 26 Januari nie* gebruikt
mogen worden in hotels, restaurants
en dergeluke.
Met 23 genummerde dubbel* b«fc
hen van het 2e broodbonbuehw
2.">M gram roggebrood of lm
gram ander brood Elk der tnkZ
bonnen: 125 gram roggebrood
106 gram ander brood of I nnt,
«oen gebak (voor de periode vu
6 t/m. 12 Januari met 7 daeu
extra geldigbeidsdnur).
De. met 21 genummerde bonnet
rij'1 nog geldig t/m. J? Januari
Elk itjuawt 3 genummerde boa.
uen van de bloemkaart geelt
recht op Jiet koopen van 60 a i|
gr. roggebrood of' 60 gr. ander
brood pf M rantsoen gebak at
35 tfr. merl of bloem (geldig vu
30 Der. t/m. 26 Jantiaria. ÜS
4 -
BON No. 86: 1 K G. auikeg
(geldig van 21 Hec. t/m 17 Jan.).
f.; BOJSl So. 25 vih de boter- en i
-vetkaart: 250 gram boter
marsprine of 2llt) gram vet
(geldig.t/m. 24 Jan.). Bon no. jj
nOg geldig t/m, 17 "Januari.
».BOnA. 47, 48. 60 en 61 vu
sIsMWi distributiebonboch ie:
1 on* raas per bon: Geldig t/in,
26 Januari.
E .tra kaas, bon no. 20: 125 gr u#
getuig van 30.Dec, t/m. 12 J ia.
,A
fel
BON No. 33. Eén kippen- ol
eendenei, zoowel in ais nit de
schaal, geldig van 6 t/m 13
Januari. Bonnen <ip*12 Januari
nog ongebruikt, blijven gehbg
t/m.' 19 Januari.
BON No. 18: 1 Ons thee of H
.pond kotfie (geldig tut en met
31 Januari).
BON 14: Vleesch: 1 ons vleesch,
been inbegrepen, óf een rantsom
vleesch varen. Boa 11 Worst l
on* vieesehwaren. Geldig van
6 t/m. 15 Januari met extra gi l.
digheidsduur t/m. 1» Januari,
Bon 13 nog geldig t/m 9 Januari)'
t B.ON No. 108: 250 gram rijst ut
rijdtemeel of rijstebloem of rijste-
gries of gruttemeel (gemengd
meel) (geldig van 28 Dec. t/:o.
24 Januari.1
BON .No. 44: uitsluitend
fi 250 gr.-gort, of gortmout of grut
ten (geldig van 28 Dee. t/m.
Febr.
BON Ne. 57: 250 gram haver
mout, of havervlokken of haver-
bloem of aardappelmeelvlokkrn
of gort, of gortmout of grutten,
(geldig van 28 Degnt/m. 21
Febr.)..
BON No. 87: 100 gram maizena
ef tarwe of griesmeel of sago of
aardappelmeel of puddingpoeder
dat 100 G zetmeel bevat (geldig
van 2* Der. t/m. 21 Febr.)
BON No. 31: 100 gram maear„ri]
of vermicelli of spaghetti (geldig
van 28 Dee. t/m. 21 Febr i
_B(^N No. It3 k.g. prul vruch
ten. van 17 Dec. t/m. *12 Jan.
Alleen op bon van arts; max.
200 r.c. per heofd per week
BÏ)N No. 113: 1 ."ij grum eenhei'S-
toiletz-ep. óf 120 gram huishoud
zeep. óf lsO'gram zachte xeeji of
300 gram zachte zeeppasta, óf
250 gram zeeppoeder, óf 600 gram
waschpoeder (geldig van 1 jan.
t/m. 31 Jan.).
Deze bon geldt ook voor gezins-
wasch per 20 K.G. droog.wasch-
goed.
BON Np. 117: 50 gram scheerzeep
of een, tube scheercrëme of éra
pot scheerzeep. (Geldig van 1 Jan.
t/m. 30 aWH).
Op een bofk „één rantsoen toilet
zeep" mag/Verkocht worden een
stuk toilelqeep van de oude
mer - g van 7 gram.
T/m. 31 Januari zijn geldig
voor één eenbeid brandstof.
Bons 08, 09 en 10 van de „bon
kaart distributie vasle brand
stoffen - haarden kachels", )»onj
15. 16. 17, 18. 19, 20, 21, '2. 23 en
24 van „bonkaart distributie
centrale verwarming". Voorts
bons gemerkt „b. andstoffrn,
één eenheid, 3e „periode" cn
„eokes, één eenheid 3e periode"
geldig t/m. 31 (Januari.
PETROI.EUMZEGEI, Periode
VIII 2 L. petroleum (geldig vaa
30 Dcc. t/m. 23 Febr.
Periode O (voor verlichting in
hnishouding) geeft, recht op het
koopen van 8 L. petroleum.
(Geldig van 16 Dec. t/m. 19 Jan.)
BON No. 10 voederkaart voor
boaden: van '1 t/m. 31 Januari:
groep 1 10 K.G. bondenbrood,
groep II 10 K G idem. groep Hl
8 K.G. Idem, groep IV 5 KG.
idem. groep V 4 K.G. idem.
groep VI 3 K.G. idem.
BON No 18 (voederkaart voor
katten): van 1 t/m. 31 Jan. 1 '1
K.G kattenbrood.
Na 31 Januari 1941 is bon
No. 10 van bedoelde kaarten on
geldig en mkg deze met meer
«•orden aangenomen.