f
J
VQD
E'
Regenton
De
RAADSELS
fat een meisje worden kan
ouae
Sneeuw
Wedstrijd tussen kartonnen schijnen
SPORT
C
BLAD
VRIJDAG 17 JANUARI 1941
<zÜ
rHaona Schabo VI ApolheWmuulenle
■^S^Vd" 3 dodelijk
V51f? <4"*
DISTRIBUTIENIEUWS.
Alle wedstrijden afgelast
Uw
DISTRIBUTIE VAN
BOTER, MARGARINE
~*N VET.
De periode 18 Januari—
18 Februari.
Waarin Otto en Wouter
een hele nacht gevangen
zaten
Ze ontdekken het hol
OPLOSSINGEN tab de raadselë
uil HO «arise nntnmer f
ook
d«
«e-
»«I
het
Peil
fhtige
ogtag
i Pt VROUW
yMflfcl he<
J_ bmrh
jjWr, dan een drogist,
l**?heetie bijgeleerd beeft. Tot
JSSbW5ng aangevoerd, het
„1 van apotheken het
'Jg: Sterdaad veredeMe dro-
Kien de reclame, die rij zelf
1—erancier» van verpakte
tede etalages maken, wek.
Ide gedachte, dat de
verpakte medicijnen
*"L gevalkm den vakman-
verdrongen heeft. Toch
Raict het geval; mij ia een
.ootheker bekend, waar tegen-
«pakk;nf van In een fa-
U reeediemaakte geneesmiddelen
ten zeventig recepten ataan en
i'tnn apotheken is dene verhou-
«órgwutiger voor de recepten.
I tel beroep en dus den drager
JVTtitel apotheker in het juiste
oer dient U te overwegen,
l'Jn iBOtheker evenlang moet etu-
all een arts. Nadlat hij het
Jitiideerefl. Üót had U| zeker niet
X vetentriispoelijke opleidéig, die
liootheker heeft genoteh,' staat bij
I van den medicus niet ten achter
Idat'hü door het publiekiminder ge-
ïrieerd wordt, vindt zijn eorzaak
Xen in bet feat, dat hij veel minder
■tan hiel de menschen heeft dan de
■«elheer.
lm dus de opleiding en het* werk
1 ten apothekersassistente, die in
l ,K] gevaKen den apotheker moet
imfen, in het juiste licht te zien
Lp volle waarde te kunnen schatten,
Iten wij het eerst tot ons laten door-
lien dat de apotheker zelf in ont-
Kkelinc en studie dus in bekwaam-
Tj gelijk staat met de andere aca-
Xici, zroals advocaten, artsen, predi-
Itcn, notarissen eri. Het is te he
lpen, dat een assistente, die hetisch
I altijd den apotheker ter beschjk'-
|g heeft om te vragen wat of hoe
■met een of ander moet doen, heel
I in haar mars moet hebben om haar
fk naar behooren te kunnen ver
film. Naar behooren beteekent hier
El meer dan in andere betrekkingen.
Tjat één fout, zelfs een heel klein
itje, al ligt de oorzaak daarvan in
luideUjk schrift of een misgreep,» het
len van een medemensch op het
|l kan zetten.
Wie toegelaten worden.
De opleiding van apothekers
assistente duurt twee jaar. Als regel
Iworden alleen leerlingen tot de op
ia* koegele tem. die vóór 19 Juli
van hrf tempende jaar des leeftijd
van 10 jaar hebbes bereikt of m het
bezit zijn van een Mulo A of B
diplom», van het eind-examen drie
jarige HBS. af hef overgangs-exa-
men van de derde naar de vierde
klas van een Gymnasium of HAS.
met 5-jarigen cursus» Waaneer in de
opleiding oog plaatsen open zijn
kunnen leerlingen toegelaten wor
den als zij niet in het bezit zün van
deze diploma's, mits zij voor het
toelatingsexamen slagen en zicb
verplichten de ontbrekende kennis
gedurende de eigenlijke opleiding*
aan te vullen. Hiertoe wordt aan
deze opleiding een cursus Lager On
derwijs toegevoegd, waarvan het
bijwonen verplicht is gesteld.
Alleen zij worden tot leerling toege
laten die gedurende de opleidings
jaren practisch in een apotheek werk
zaam zijn- Als regel verdienen zü daar
geen salaris, maar moeten zelfs een
leervergoeding betalen, die neerkomt
op ongeveer f 150 per jaar. Het studie
geld zelf, dat voor den cursus moet
worden
bedraagt 1 IA per
tNMHB,
jaar, zoadat de totaalkosten 1260 per
jaar bedragen. Deze gelden kinmgn in
terjpijneh worden voldaan. Buitendien
moet erop gerekend worden, pat voor
den geheelen cursus van twee j Sar 40
boeken noodig zijn. De opleidings
cursus zelf staat onder leiding van het
Departement van de Nederlandsche
kt®. Ier bevordering der Pharmseie,
maar het examen is een Rijksexamen,
terwijl de assistente voor haar, bet
diploma uitgereikt wordt, in handen
van de examencommissie een eed af
legt, dat zij haar plichten steeds naar
behooren zal vervullen. Overigens is
de opleiding vrjj, d.wx elke apotheker
kan opleiden voor een apothekers-
düch ontkent mag
niet worden, dat slechts weinige apo
thekers over de outillage beschikken,
die noodig is om de leerlingen het
praetiache werk te laten verrichten,
want dat mag vooral niet vergeten
worden, naast de theoretische kennis
is veel oefening in de praktijk nood
zakelijk.
Een aantrekkelijk vak.
Apothekers-assistente is een- mooi
vak vooral voor meisjes. Na het be
haalde diploma vinden zü doorgaans
wel een plaats én haar wordt dan ver"
antwoordelijk en gevariëerd werk op
gedragen. Zij komen in aanmerking
met het publiek, betgeen Meeds inte
ressant is en wanneer de omstandig
heden- zich ten goede wijzigen hebben
zij gelegenheid zich zelfstandig te
vestigen. Alleen is het te werk stellen
van volontairs inapotheken gedi
plomeerde assistenten, die geen salaris
verdienen een smet op den apothe-
keietand, welke ibo snel mogelijk uat-
gewischt moet worden.
Zij kunnen zich njet zelfstandig Bis
apotheker vestigen, daartoe is alleen
iemand met een apothekers-diploma
gerechtigd, doch wél als drogist of iets
in dien geest. Buitendien zijn apothe
kers-assistenten in industrie bij proef
stations steeds gewaardeerde krachten.
U beginne echter niet aan de oplei
ding, wanneer U niet, wat wij wel een»
noemen over een studiehoofd beschikt.
Meent U niet, dat het werk van een
apothekers-assistente alleen bestaat
uit het roeren van een zalfje jen het
aftellen van druppeltjes uit een groote
flesèh in een kleine. Om hen, die
misschien zonder te weten wat zij be
ginnen, zich voor een cursus zouden
willen aanmeldeneen mogelijke te
leurstelling te besparen, geef ik hier
onder het leerplan mor den twee
jarigen cursus tepjAdUMMPt apo
theken assistepjfi^^^HHmlesuren
bedraagt per
3 uur. ScJuaHgPKuurkunde.
2 uur Theoretische receptuur en
Galencia.
1 uur Fiiarinaeognöaie.
1 uur Latijn.
3 uur Lager onderwijs (indien
noodig).
1 utir fingelsch (indien noodig)»
De leerstof.
Deze omvat:
le. Sc h e i kun de:. De beginselen
der anorganische en Organische schei
kunde. Behandeling van de voornaam
ste elementen en verbindingen, vooral
die, welke in dé apotheek geregeld
worden gebruikt Behandeling van
zuren, basen, zouten en van de hoofd-
ca
i3
groepen der organische scheikunde.
Behandeling van eenvoudige, schei
kundige verschijnselen, die zich bij de
bereiding en ook bij de combinatie van
geneesmiddelen voordoen.
2e. Natuurkunde: Evenwiehts-
versch ijnselen bij vaste lichamen,
vloeistoffen en gassen; een en ander
over warmteverachünselen, in hoofd-'
zaak gericht op een duidelijk begj±>
van de in apotheek gebruikte, eenvou
dige instrumenten, als: balans, instru
ment tot bepaling van het soortelijk
gewicht thermometer.
Kennis van maten en gewichten,
welke bü de bereiding van genees
middelen isf de apotheek worden ge
bruikt
3e. Theoretische receptuur.
ESn en ander over de inrichting der
apotheek, de bewaring der geneesmid
delen, de beteekenis der Pharmacopee
en daarin, voorkomende aanwijzingen.
Behandeling van de verschillende
dispenseervormen en hunne berei
dingswijzen, alsmede van de grond
slagen der sterilisatie van geneesmid
delen. Ongewenschte geneesmiddelen
combinatie; bereidingswijze van gale-
nische preparaten; een en ander over
de meest gebruikelijke verbandstoffen.
Behandeling Pan de wettelijke be
palingen op de uitoef ening der artsenij -
bereidkpnst
4e. Pharmacognosie: Eenig
algemeen inzicht in den aard en de
beteekenis der hoofddeelen, waaruit de
plant is opgebouwd.
Behandeling der plantaardige en
dierlijke grondstoffen, die in de Phar
macopee zijn vérmeid en van de grond
stoffen, hunne voornaamste bestand-
deelen, alsmede tie- vorm, waaronder
zij als geneesmiddel worden gebruikt.
5e. L a t ij n: -De eerste beginselen
der Latijnsche taal. Het lezen en ver
talen van recepten; het vertalen van
voorschriften 'uit de Latijnsche Phar
macopee. Het verklaren van de op
récepten gebruikelijke afkortingen:
6e. Lager Onderwijs: Herha
ling en uitbreiding van het vroeger
geleerde voor de vakken: rekenen,
Nederlandsche taal, geschied-'ris, aard
rijkskunde en kennis van de beginse
len van een der moderne talen.
7e. Buitendien wordt les gegeven in
alles wat noodig is voor het behalen
van het diploma „Eerste hulp bü on
gelukken".
U ziet'tis niet voor de poes,
maar dat moet ook niet. Een apothe
kers-assistente heeft dikwijls onder lei
ding van een apotheker het geheele
beheer van een apotheek in handen en
stelt U zich voor, dat zij dan niet voor
haar taak berekend zou zün.
HOCKEY.
Alle hockeywedstrijden, welke Eon
dag voor de competitie sooden wor
den gespeeld, zijn door de terrelns-
omstandigbeden afgelast.
BILJARTEN.
HET KAMPIOENSCHAP HOOFD
KLASSE KLEIN BILJART.
De wedstrijden om het ka
schap van Nederland hoofdkla
biljart werden gisteren voortgi
De uitslagen luidden:
Geectman
brt
1*
hx
84
gem.
13.37
De Wtied
400
19
78
21.09
Buitekant
164
18
99
9.11
Hoogland
400
18
85
22.22
Brandts
296
19
88
15.57
Haberer
400
19
119
21.05
De Cock
400
13
69
12.12
van Leeuwarden
33
83
11.06
De Cock
301
16
TT
18,81
Brandts
480
16
127
25.—
Buitekant
288
18
57
13.88
De Wied
400
16
149
22.22
De secretaris-generaal van bet depar
tement Van Landbouw en Viascherü
deelt met betrekking tot de distributie
van boter, margarine en vet bet vol
gende mede.
In het tijdvak van 18 Januari tot en
met 18 Februari 1941 zal, eved^te voor
dien hipt geval was, telkens een bon
van de boterkaart en van de vetkaart
worden aangewezen voor het koopen
van hetzij 250 gram boter, óf 250 gram
margarine, betzij 250 gram boter óf
250 gram margarine, óf 250 gram vet
Het ligt in de bedoeling de distributie
in dit tijdvak te dgen verloopen volgens
onderstaand schema:
Tijdvak: 18 Jan. t/m. 24 Jan- Bon 20,
rantsoen: 250 gram boter óf 290 gram
maragrine;
Tqkvak: 25 Jan. t/m. 2 Febr., bon 7,
rantsoen: 250 gram boter óf 290 gram
margarine óf 200 gram vet;
Tijdvak: 3 Febr. t/m. 9 Febr, bon 7,
rantsoen: 250 gram boter óf 250 gram
margarine;
Tüdvak: 10 Febr. t/m. 18 Febr.,
bon 7, rantsoen: 250 gram boter óf
250 gram margarine óf 200 graas vet.
De detaillisten zullen in verband met
het bovenstaande voor de in de weck
vap 20 Januari in te leveren bonnen
vettoewy zingen ontvangen. In de week
van 27 Januari ontvangen zij marga-
rinetoewijzingen. Ia de week van
3 Februari ontvangen zij vettoewijzin
gen. In de week van 10 Februari weder
margarinetoewüzingen.
Zooals bekend geven de veltoewij
zingen recht op het koopen vaa boter,
margarine en vet naar keuze, terwijl
de margarinetoewüzingen recht geven
op het koopen van boter en margarir
naar keuze, doch niet het koopen vr
vet
R waren eens twee dikke vrienden.
i Otto en Wouter Van bun eerste
schooldag af waren ze vriendjes ge-
J wem De moeders van Otto en Wouter
■wisten nog goed hoe dat wa» gegaan Die
■dag had 't schoolplein vol gestaan roet
■moeders, die hun kinderen voor bet eerst
■naar school brachten Sommige gericht jet
■stonden vrolijk en vol verwachting, maar
■•en andere kinderen kon je duidelijk zien
■dat tij liever dechtsomkeert naar huis wil-
■den gaan Er waren er zelfs, die huilden!
I Een eindje van elkaar af. stonden me-
■trouw de Vries en haar zoontje Otto en
■mevrouw Hulzinga en haar zoontje Wouter
■loeder Huizing? hield Wouter stevig bij
■de hand Maar plotseling rukte Wouter
Itlcb los en rende op een jongetje af; dat
Jongetje was Otto de Vries
I Kr» Je 'morgen bü me spelen? had
wouter gevraagd
I ^tT0 prompt geantwoord.
Ito80 mevrouw de Vries naar Wou-
nsoedef gegaan en zo waren er twee
^nwésehappen ontstaan, een tussen roe-
IT^ww de Vries en mevrouw Huizinga en
taaaen Wouter en Otto. Waarom Wou-
|w joirt Otto als rijn vriendje had geko-
lu? #W niemand, maar zeker ia, det
«een slechte keus had gedaan.
tiknar hsfelm
gcchhrt leek Da*en achter
■kaai bakten en groeven ze, om
het vossenhol ruim en makkelijk
.a bet altijd lekker warmden gebracht leder uur werden ze ban
en ïroog Daar^i nor ren kïU wind ger en zenuwachtiger
en daar druppelde «een regen door bet zoekt
lemen gewelf
Op een goede dag zaten kkW™» Ook het dorp, waar Otto en Wouter
bet hol pijpen te mijden Ze W,1^P woonden, verkeerde intussen in «n re-
lijk leren roken, net els bun vader» Hun nuwsehtige stemming. Vooral in de hui-
„lamp" bestond uit een kaars, die ze op van otto,s en woaters vader en moe-
een steen hadden gezet *der heerste grote onrust De hele nacht
Maar kwamen niet aan t pijp brandde er licht In die huizen; van slapen
ken toe, want plotseling begonnen de >prïkc, wat wa. er met hun
muren te beven, de kaars ging utt en gjo- gebeurd? Waar waren ze?
te «tukken leem kwamen naar beneden uchtend «rokken ,er vele
vallen. De Ingang van het hol was inge- mannen de bossen in, om Otto en Wouter
S otto en Wouter zaten met verschrikte was al voor dag en dauw
gezichten te kijken "Wouter was de eerste f gegaan, vergezeld ran zijn twee
die bijkwam eb het
licht weCT aanstak hoDden Mmi. pBS M 2 UUr was Mjop tic»
Maar even later, stond zijn gezicht weer «ooor dat de honden voor hem had
moedeloos want «J bedacht plotseling V 66r het voesenholbteven
dat ze de spade niet in de hut hadden „„„en «oen de houtvester de ap»de
Voor het eers. zaten de N—en. S STrand zag liggen, begreep «J -at
groot gevaar. Wat zou er gebeuren als ze M ertojnl
hier lang moesten blijven? Ze durfden er honden blaften en Jankten aan eet
niet aan denken. Dicht tegen elkaar ge- ((uk door ew houtvester blies op *0"
drukt bleven ze ritten- Even fhntje en een poosje daarna kwamen er
ae nog de rigang methun handenvrij» „1)f kanten mannen aanlopenEén
maken, maar het korte hun niet veel Toor werkten een tijdje met de
moei» ia zien -lat dit onmogelijk w a de cn Mn half uur was de ingang
Otto. die anders zo flink was, begon» t» houtvester ztak
huilen en Wouter vond het niet eens gek. hoo(d er hl en riep:
want b« had zelf de groots» moei» om Wnt W(nrtOTl zün JalBe dagrt
z"n tranen te bedwingen. Waren ae nu jjep^, otto en Wouter In koor
mar thuis! Hoe hadden ze t thu»s ooit - - - - •- 1
vervelend Inmnen vinden. Al zouden ze
oom zo»n pak slaag krijgen voor hun
„at1"kum-roken" naar huis zouden ze w«
direct willen.
Ze dachten aan aBe avontuurltjke t>oe-
afB nefieu "isv
Wat hebben Jullie uitgevoerd? riep
de houtvester weer.
We hebben we wilden rekent n«P
Wouter aarzelend
De houtvester was in een boze Bui
~r
Aan de pevelzijde van het huisje van
kleermafcei; Oogenaald, een vrolijke man,
die altijd lustig? wijkjes floot, stond de
oude regenton. In tegenstelling met
kleermaker Oogenaald, die het vrolijkst
was als de zon scheen, haatte de regen
ton de zon Zij kon de zon niet uitstaan
en trok een gezicht ais een oorworm,
als zij haar vijand aan de hemel zag
staan.
Nee, zij hield van den regenman. Die
wist precies hoe hij haar een pleiner
kon doen. V
Ze wachtte nn\al een hele tijd op bem
en haar gezicht werd steeds nijdiger
kleermaker zag dat en om haar aan
lachen te brengen, prikte hij baar met zjQ
naald maar daar moest de regenton mets
van hebben. Ze zuchtte beledigd:#,.
Wat haal je In je boofd. meneer
Kleermaker? Voor zulke grapjes ben tk
niet te vinden, doet u dat maar bü m®"
neer de Zoo. J
Héhéhé, oudje! Mefieer de Zon is
ran zichzelf vrolijk, die behoef ik niet
eerst met een naald te prikken lachte
de kleermaker en hij zat even later ver
genoegd aan ziin tafeltje te zingen.
De oude regenton schold nog een tijd
je door en kreeg een hele troep toehoor-
ders, die haar ergenis volkomen begre-
P<Moeder Annegriet van de overkant
troostte haar:
Wind Je toch niet op over dien
Oogenaald, bü weet niet hoe nuttif Jü
bent, regenton, maar Ik weet brtt»^
goed Ik kan de tijd niri afwachton
dat de regenman weer komt en Jij bor
derel wordt Het water dal uit Jou komt
is «o heerlijk zacht, vooral om waaaem
heerlijker dan enig ander water op de
wereld Als ik me mei Jouw water wm
gaan de rimpels uit mn gezicht Ik
hoop maar, dat de regenman gauw komt!
Zachte wttte plokjes «lole*.
Aldoor vierti
Zoetje» neer.
Dwrrelend indien ml die vlokjes
In het rond
Op de grond.
Langzsam heeft het Aokkenleger
Een tapijt
Uitgespreid.
En de kind-~*n verschijnen
Met de slee
Wie glijdt sneep
Met het nVru
Beeft de p'et
Ingez
en groeven
I lr"**11*0 eö Wouter al tien jaar en
I Tri,!; J*ren waren ze steeds dikkere
I m^ï11 iewor(*ett Je zag ae altijd
I (W battékwaad dat ae uitvoer-
I iriton ukki« deden ze nooit iets ge-
-Jr08 tnsar helemaal zonder straf kwa-
I he? 0 M 88 altijd af. Maar zelfs
tpir*T??*r*k slaag kon hen niet van kat-
I uithalen afbrengen.
^*.w*e» da, kwamen ae op H Idee om
k« nï"" ?e bouwen, aodat ae als
Btim ,odt n'et altijd thula behoefden w
moedera strengs ogen het al-
B, er iets niet to de haak was
4» bTïi1? *,n"en ó"a on codt «n
1 00» een
Ze dachten aan alle avontuurlijk, boe- vram hiJ b„d hele nacht. Met geria
hen. die ae gelezen hadden en probeer- yMirr had de hele nacht bü
den zich te herinneren of ze van een «evai bnJ| ge)c^,gd en hem om hulp gevraag"
ah het hunne hadden gelezen en hoe de Kom rT ev^tÈ uit Juli ie' riep hfl »u
mennen zich hadden kunnen redden Maar nr, eFrat kwmn wouter vooraehljn
noch Otto. noch Wouter herinnerd, zich krI]ipnld bulk Nog vóór hü op de
aoiet, O. wat «peet bet bun nu dal ze bun bm kcm ^omen. had de houtvreter hem
avontuurlijke plannetje ten uitvoer bad- TOrr d„ bn» gelegd Zijn vriend kwam
er niet beter af. Ze ontkwamen niet aan
hun «traf Maar de tranen die Wouter en
Otto huilden waren geen tranen van pijn
maar van vreugde, dat ze de blauwt'
lucht weer boven hun hoofd zagen-
rurie. Ma ran
-re lien weg en de aadtr Weef builend
staan. Juist kwam de au*W a ijzeren vnor-
^Hail maar niet Zvert, Je krijgt wel
andere vriend", troostte ze
Bun
wm n«» f -
t)M te*) %m op men slee» hadden gezet.
Bvert Jl
veder u benketbekkert*
Zün
huis zaten! We hebben namelijk drin
gend een fris bad nodig en waar kunnen
we dat goedkoper '"krijgen dan in de
"Toen""!.»»'» re twee Jongena van
banketbakker Meelzak voorbij, ze keken
in de ton en riepen:
Wat jammer, ze Is nog altüd »eeg
en we wilden onze scheepjes zo graag
laten varen!
Het deed de oude regenton goed w
deze dingen te horen. Ze zuchtte zo diep.
dat al haar ribben kraakten Eén van de
musjes die op de rand van de ton zat
gleed helemaal naar beneden e^ riep
tegen r'n moeder: „Ik gek»! «at
regenton pijn in baar bulk beeft!^^
Door al dat gesnater en
re niet geperkt, dat bet steeds donker
der was geworden en det de ren zich
achter grijze wolken b»d
regenman had die wolken eenvmioig
voor het gezicht van de anal ite'"**"»
en liet weldra dikke droppflt oit ztjn
reusachtige gieter vallen
-Het ik i niet gezegd! MtJn rheu-
matlek ia een weerprofeet! riep de grt-
zengrootmoedre en alle eendjes ga
Jes snaterden: „Ja. Ja, Ja" fai toen brag
het los Uit de dakgoot liep het water zo
gauw In de regenton dat ze binnen een
paar minuten vol was en overliep Och
wat wa. ze blij! Ze wa. overgelukkig
Alleen kleermaker Oogena.'d wa. niet
tevreden, dat het zo goot Hij «tekwr*"
dend zto naald to het vest van meneer
Jansen, dat hü Juist aan t
L Het geheel la W— -
7 uooiden, tezamen M lettere.
1-18-11-20 heb Je op het hoofd.
5-10-10-15 Is een watervogel.
22-21-2-5-9 ia een rijtuig
18-15-8 la een tooerument vore stilhouden.
8-8-17-18-5 is een vrouwtjeshart
7-11-22 staat op Je huls.
Z Hoeveel woorden kun Je maken van:
2 maal E, 1 maal G en 1 maal LT
1. In een kamer was een gezelschap aan-
werig. bestaande uit 2 vader» 1 moeder 9
zrxms 1 dochter. 5 broers. I teteter 4
ven 1 oom. 1 tante. Toch waren er slecht,
t mengen bü elkaar wie kas dit Ingewik
kelde probleem optoaaeof
eter ogen.
Onder 4 o gfri tete:
Toor Dtet le»L:
dei na D(e>: gi
x fikal ta op wacht' Ik i
«IG ABfeNM AKER
oe r o e e o J
kp tmkdkf pt n b
De meneer 4s BUJOOBT
woont te IERSEKE.
wacht
hü
Ja, Ja. dat zouden wil ook wel wil
len! rasterden de eenden en ganzen van
kleermaker Oogenaald. maar de oude
umeocrootinoeder zei w'®:
- Ik geloof dat Juli» eerrtdaaga weer
In de slagen kunt spertelen, want w vvei
aan mtorheumatlek, da. de regenm.n
nïMt Int moer op zich z*l laten ws^hte»
-Zo dat zou fijn rijnt tjltotun '6e
mussen, die op het dak van Oogenaald»
.I-.U. door tvree of eas. afstand van de iiirtijbonü*"'
Dit geduMapriletje kan dom ?w«
meer kinderen worden gespeeld Van ste
vig karton (ongeveer 2 mm dik) make"
we twee zeshoeken van 14 c m (vanhnM
tot hoek gemeten». Dit doen we met
hu!p van een schaar of figuurzaag-
Chn ze er een beetje touk te doen «H-
zien beplakken we re met g'kleurdpa-
per en wel sto v^gvvoor elkek.nl
knippen «re vter zeshoeken van verartüJ
S^Ti„.reo die Keed. 1 IT! cm klri-
«Vwredee. to hel midden maken we
een kleine, zonde opening halen daar
„li dun touw. dat 150 cm lang moet
zün door en klaar te ona wc'
Het'ere eind wondt ep <m«erare S
cm. siatono van are— „ebonden,
het andere einde boudre we to de hand.
De „renbaan la dén metre ten*
wordt door een latte tepmjf
len de deelnemer, achter het latje
houden elk een touw to de baad dat se
door trekken ere te hewegto, houden
waardoor de acbören thriven. Z»
moeten er neturelük sore aregen dat
se tegelijkertijd strewn
Hü. wiens hst eerst het doel
beeft bereikt, heeft gewonnèn Je «N
rien wat een geduld van Je geverrf
wredl. «rang het hes Mte. 6"