f J VQD E' Regenton De RAADSELS fat een meisje worden kan ouae Sneeuw Wedstrijd tussen kartonnen schijnen SPORT C BLAD VRIJDAG 17 JANUARI 1941 <zÜ rHaona Schabo VI ApolheWmuulenle ■^S^Vd" 3 dodelijk V51f? <4"* DISTRIBUTIENIEUWS. Alle wedstrijden afgelast Uw DISTRIBUTIE VAN BOTER, MARGARINE ~*N VET. De periode 18 Januari— 18 Februari. Waarin Otto en Wouter een hele nacht gevangen zaten Ze ontdekken het hol OPLOSSINGEN tab de raadselë uil HO «arise nntnmer f ook d« «e- »«I het Peil fhtige ogtag i Pt VROUW yMflfcl he< J_ bmrh jjWr, dan een drogist, l**?heetie bijgeleerd beeft. Tot JSSbW5ng aangevoerd, het „1 van apotheken het 'Jg: Sterdaad veredeMe dro- Kien de reclame, die rij zelf 1—erancier» van verpakte tede etalages maken, wek. Ide gedachte, dat de verpakte medicijnen *"L gevalkm den vakman- verdrongen heeft. Toch Raict het geval; mij ia een .ootheker bekend, waar tegen- «pakk;nf van In een fa- U reeediemaakte geneesmiddelen ten zeventig recepten ataan en i'tnn apotheken is dene verhou- «órgwutiger voor de recepten. I tel beroep en dus den drager JVTtitel apotheker in het juiste oer dient U te overwegen, l'Jn iBOtheker evenlang moet etu- all een arts. Nadlat hij het Jitiideerefl. Üót had U| zeker niet X vetentriispoelijke opleidéig, die liootheker heeft genoteh,' staat bij I van den medicus niet ten achter Idat'hü door het publiekiminder ge- ïrieerd wordt, vindt zijn eorzaak Xen in bet feat, dat hij veel minder ■tan hiel de menschen heeft dan de ■«elheer. lm dus de opleiding en het* werk 1 ten apothekersassistente, die in l ,K] gevaKen den apotheker moet imfen, in het juiste licht te zien Lp volle waarde te kunnen schatten, Iten wij het eerst tot ons laten door- lien dat de apotheker zelf in ont- Kkelinc en studie dus in bekwaam- Tj gelijk staat met de andere aca- Xici, zroals advocaten, artsen, predi- Itcn, notarissen eri. Het is te he lpen, dat een assistente, die hetisch I altijd den apotheker ter beschjk'- |g heeft om te vragen wat of hoe ■met een of ander moet doen, heel I in haar mars moet hebben om haar fk naar behooren te kunnen ver film. Naar behooren beteekent hier El meer dan in andere betrekkingen. Tjat één fout, zelfs een heel klein itje, al ligt de oorzaak daarvan in luideUjk schrift of een misgreep,» het len van een medemensch op het |l kan zetten. Wie toegelaten worden. De opleiding van apothekers assistente duurt twee jaar. Als regel Iworden alleen leerlingen tot de op ia* koegele tem. die vóór 19 Juli van hrf tempende jaar des leeftijd van 10 jaar hebbes bereikt of m het bezit zijn van een Mulo A of B diplom», van het eind-examen drie jarige HBS. af hef overgangs-exa- men van de derde naar de vierde klas van een Gymnasium of HAS. met 5-jarigen cursus» Waaneer in de opleiding oog plaatsen open zijn kunnen leerlingen toegelaten wor den als zij niet in het bezit zün van deze diploma's, mits zij voor het toelatingsexamen slagen en zicb verplichten de ontbrekende kennis gedurende de eigenlijke opleiding* aan te vullen. Hiertoe wordt aan deze opleiding een cursus Lager On derwijs toegevoegd, waarvan het bijwonen verplicht is gesteld. Alleen zij worden tot leerling toege laten die gedurende de opleidings jaren practisch in een apotheek werk zaam zijn- Als regel verdienen zü daar geen salaris, maar moeten zelfs een leervergoeding betalen, die neerkomt op ongeveer f 150 per jaar. Het studie geld zelf, dat voor den cursus moet worden bedraagt 1 IA per tNMHB, jaar, zoadat de totaalkosten 1260 per jaar bedragen. Deze gelden kinmgn in terjpijneh worden voldaan. Buitendien moet erop gerekend worden, pat voor den geheelen cursus van twee j Sar 40 boeken noodig zijn. De opleidings cursus zelf staat onder leiding van het Departement van de Nederlandsche kt®. Ier bevordering der Pharmseie, maar het examen is een Rijksexamen, terwijl de assistente voor haar, bet diploma uitgereikt wordt, in handen van de examencommissie een eed af legt, dat zij haar plichten steeds naar behooren zal vervullen. Overigens is de opleiding vrjj, d.wx elke apotheker kan opleiden voor een apothekers- düch ontkent mag niet worden, dat slechts weinige apo thekers over de outillage beschikken, die noodig is om de leerlingen het praetiache werk te laten verrichten, want dat mag vooral niet vergeten worden, naast de theoretische kennis is veel oefening in de praktijk nood zakelijk. Een aantrekkelijk vak. Apothekers-assistente is een- mooi vak vooral voor meisjes. Na het be haalde diploma vinden zü doorgaans wel een plaats én haar wordt dan ver" antwoordelijk en gevariëerd werk op gedragen. Zij komen in aanmerking met het publiek, betgeen Meeds inte ressant is en wanneer de omstandig heden- zich ten goede wijzigen hebben zij gelegenheid zich zelfstandig te vestigen. Alleen is het te werk stellen van volontairs inapotheken gedi plomeerde assistenten, die geen salaris verdienen een smet op den apothe- keietand, welke ibo snel mogelijk uat- gewischt moet worden. Zij kunnen zich njet zelfstandig Bis apotheker vestigen, daartoe is alleen iemand met een apothekers-diploma gerechtigd, doch wél als drogist of iets in dien geest. Buitendien zijn apothe kers-assistenten in industrie bij proef stations steeds gewaardeerde krachten. U beginne echter niet aan de oplei ding, wanneer U niet, wat wij wel een» noemen over een studiehoofd beschikt. Meent U niet, dat het werk van een apothekers-assistente alleen bestaat uit het roeren van een zalfje jen het aftellen van druppeltjes uit een groote flesèh in een kleine. Om hen, die misschien zonder te weten wat zij be ginnen, zich voor een cursus zouden willen aanmeldeneen mogelijke te leurstelling te besparen, geef ik hier onder het leerplan mor den twee jarigen cursus tepjAdUMMPt apo theken assistepjfi^^^HHmlesuren bedraagt per 3 uur. ScJuaHgPKuurkunde. 2 uur Theoretische receptuur en Galencia. 1 uur Fiiarinaeognöaie. 1 uur Latijn. 3 uur Lager onderwijs (indien noodig). 1 utir fingelsch (indien noodig)» De leerstof. Deze omvat: le. Sc h e i kun de:. De beginselen der anorganische en Organische schei kunde. Behandeling van de voornaam ste elementen en verbindingen, vooral die, welke in dé apotheek geregeld worden gebruikt Behandeling van zuren, basen, zouten en van de hoofd- ca i3 groepen der organische scheikunde. Behandeling van eenvoudige, schei kundige verschijnselen, die zich bij de bereiding en ook bij de combinatie van geneesmiddelen voordoen. 2e. Natuurkunde: Evenwiehts- versch ijnselen bij vaste lichamen, vloeistoffen en gassen; een en ander over warmteverachünselen, in hoofd-' zaak gericht op een duidelijk begj±> van de in apotheek gebruikte, eenvou dige instrumenten, als: balans, instru ment tot bepaling van het soortelijk gewicht thermometer. Kennis van maten en gewichten, welke bü de bereiding van genees middelen isf de apotheek worden ge bruikt 3e. Theoretische receptuur. ESn en ander over de inrichting der apotheek, de bewaring der geneesmid delen, de beteekenis der Pharmacopee en daarin, voorkomende aanwijzingen. Behandeling van de verschillende dispenseervormen en hunne berei dingswijzen, alsmede van de grond slagen der sterilisatie van geneesmid delen. Ongewenschte geneesmiddelen combinatie; bereidingswijze van gale- nische preparaten; een en ander over de meest gebruikelijke verbandstoffen. Behandeling Pan de wettelijke be palingen op de uitoef ening der artsenij - bereidkpnst 4e. Pharmacognosie: Eenig algemeen inzicht in den aard en de beteekenis der hoofddeelen, waaruit de plant is opgebouwd. Behandeling der plantaardige en dierlijke grondstoffen, die in de Phar macopee zijn vérmeid en van de grond stoffen, hunne voornaamste bestand- deelen, alsmede tie- vorm, waaronder zij als geneesmiddel worden gebruikt. 5e. L a t ij n: -De eerste beginselen der Latijnsche taal. Het lezen en ver talen van recepten; het vertalen van voorschriften 'uit de Latijnsche Phar macopee. Het verklaren van de op récepten gebruikelijke afkortingen: 6e. Lager Onderwijs: Herha ling en uitbreiding van het vroeger geleerde voor de vakken: rekenen, Nederlandsche taal, geschied-'ris, aard rijkskunde en kennis van de beginse len van een der moderne talen. 7e. Buitendien wordt les gegeven in alles wat noodig is voor het behalen van het diploma „Eerste hulp bü on gelukken". U ziet'tis niet voor de poes, maar dat moet ook niet. Een apothe kers-assistente heeft dikwijls onder lei ding van een apotheker het geheele beheer van een apotheek in handen en stelt U zich voor, dat zij dan niet voor haar taak berekend zou zün. HOCKEY. Alle hockeywedstrijden, welke Eon dag voor de competitie sooden wor den gespeeld, zijn door de terrelns- omstandigbeden afgelast. BILJARTEN. HET KAMPIOENSCHAP HOOFD KLASSE KLEIN BILJART. De wedstrijden om het ka schap van Nederland hoofdkla biljart werden gisteren voortgi De uitslagen luidden: Geectman brt 1* hx 84 gem. 13.37 De Wtied 400 19 78 21.09 Buitekant 164 18 99 9.11 Hoogland 400 18 85 22.22 Brandts 296 19 88 15.57 Haberer 400 19 119 21.05 De Cock 400 13 69 12.12 van Leeuwarden 33 83 11.06 De Cock 301 16 TT 18,81 Brandts 480 16 127 25.— Buitekant 288 18 57 13.88 De Wied 400 16 149 22.22 De secretaris-generaal van bet depar tement Van Landbouw en Viascherü deelt met betrekking tot de distributie van boter, margarine en vet bet vol gende mede. In het tijdvak van 18 Januari tot en met 18 Februari 1941 zal, eved^te voor dien hipt geval was, telkens een bon van de boterkaart en van de vetkaart worden aangewezen voor het koopen van hetzij 250 gram boter, óf 250 gram margarine, betzij 250 gram boter óf 250 gram margarine, óf 250 gram vet Het ligt in de bedoeling de distributie in dit tijdvak te dgen verloopen volgens onderstaand schema: Tijdvak: 18 Jan. t/m. 24 Jan- Bon 20, rantsoen: 250 gram boter óf 290 gram maragrine; Tqkvak: 25 Jan. t/m. 2 Febr., bon 7, rantsoen: 250 gram boter óf 290 gram margarine óf 200 gram vet; Tijdvak: 3 Febr. t/m. 9 Febr, bon 7, rantsoen: 250 gram boter óf 250 gram margarine; Tüdvak: 10 Febr. t/m. 18 Febr., bon 7, rantsoen: 250 gram boter óf 250 gram margarine óf 200 graas vet. De detaillisten zullen in verband met het bovenstaande voor de in de weck vap 20 Januari in te leveren bonnen vettoewy zingen ontvangen. In de week van 27 Januari ontvangen zij marga- rinetoewijzingen. Ia de week van 3 Februari ontvangen zij vettoewijzin gen. In de week van 10 Februari weder margarinetoewüzingen. Zooals bekend geven de veltoewij zingen recht op het koopen vaa boter, margarine en vet naar keuze, terwijl de margarinetoewüzingen recht geven op het koopen van boter en margarir naar keuze, doch niet het koopen vr vet R waren eens twee dikke vrienden. i Otto en Wouter Van bun eerste schooldag af waren ze vriendjes ge- J wem De moeders van Otto en Wouter ■wisten nog goed hoe dat wa» gegaan Die ■dag had 't schoolplein vol gestaan roet ■moeders, die hun kinderen voor bet eerst ■naar school brachten Sommige gericht jet ■stonden vrolijk en vol verwachting, maar ■•en andere kinderen kon je duidelijk zien ■dat tij liever dechtsomkeert naar huis wil- ■den gaan Er waren er zelfs, die huilden! I Een eindje van elkaar af. stonden me- ■trouw de Vries en haar zoontje Otto en ■mevrouw Hulzinga en haar zoontje Wouter ■loeder Huizing? hield Wouter stevig bij ■de hand Maar plotseling rukte Wouter Itlcb los en rende op een jongetje af; dat Jongetje was Otto de Vries I Kr» Je 'morgen bü me spelen? had wouter gevraagd I ^tT0 prompt geantwoord. Ito80 mevrouw de Vries naar Wou- nsoedef gegaan en zo waren er twee ^nwésehappen ontstaan, een tussen roe- IT^ww de Vries en mevrouw Huizinga en taaaen Wouter en Otto. Waarom Wou- |w joirt Otto als rijn vriendje had geko- lu? #W niemand, maar zeker ia, det «een slechte keus had gedaan. tiknar hsfelm gcchhrt leek Da*en achter ■kaai bakten en groeven ze, om het vossenhol ruim en makkelijk .a bet altijd lekker warmden gebracht leder uur werden ze ban en ïroog Daar^i nor ren kïU wind ger en zenuwachtiger en daar druppelde «een regen door bet zoekt lemen gewelf Op een goede dag zaten kkW™» Ook het dorp, waar Otto en Wouter bet hol pijpen te mijden Ze W,1^P woonden, verkeerde intussen in «n re- lijk leren roken, net els bun vader» Hun nuwsehtige stemming. Vooral in de hui- „lamp" bestond uit een kaars, die ze op van otto,s en woaters vader en moe- een steen hadden gezet *der heerste grote onrust De hele nacht Maar kwamen niet aan t pijp brandde er licht In die huizen; van slapen ken toe, want plotseling begonnen de >prïkc, wat wa. er met hun muren te beven, de kaars ging utt en gjo- gebeurd? Waar waren ze? te «tukken leem kwamen naar beneden uchtend «rokken ,er vele vallen. De Ingang van het hol was inge- mannen de bossen in, om Otto en Wouter S otto en Wouter zaten met verschrikte was al voor dag en dauw gezichten te kijken "Wouter was de eerste f gegaan, vergezeld ran zijn twee die bijkwam eb het licht weCT aanstak hoDden Mmi. pBS M 2 UUr was Mjop tic» Maar even later, stond zijn gezicht weer «ooor dat de honden voor hem had moedeloos want «J bedacht plotseling V 66r het voesenholbteven dat ze de spade niet in de hut hadden „„„en «oen de houtvester de ap»de Voor het eers. zaten de N—en. S STrand zag liggen, begreep «J -at groot gevaar. Wat zou er gebeuren als ze M ertojnl hier lang moesten blijven? Ze durfden er honden blaften en Jankten aan eet niet aan denken. Dicht tegen elkaar ge- ((uk door ew houtvester blies op *0" drukt bleven ze ritten- Even fhntje en een poosje daarna kwamen er ae nog de rigang methun handenvrij» „1)f kanten mannen aanlopenEén maken, maar het korte hun niet veel Toor werkten een tijdje met de moei» ia zien -lat dit onmogelijk w a de cn Mn half uur was de ingang Otto. die anders zo flink was, begon» t» houtvester ztak huilen en Wouter vond het niet eens gek. hoo(d er hl en riep: want b« had zelf de groots» moei» om Wnt W(nrtOTl zün JalBe dagrt z"n tranen te bedwingen. Waren ae nu jjep^, otto en Wouter In koor mar thuis! Hoe hadden ze t thu»s ooit - - - - •- 1 vervelend Inmnen vinden. Al zouden ze oom zo»n pak slaag krijgen voor hun „at1"kum-roken" naar huis zouden ze w« direct willen. Ze dachten aan aBe avontuurltjke t>oe- afB nefieu "isv Wat hebben Jullie uitgevoerd? riep de houtvester weer. We hebben we wilden rekent n«P Wouter aarzelend De houtvester was in een boze Bui ~r Aan de pevelzijde van het huisje van kleermafcei; Oogenaald, een vrolijke man, die altijd lustig? wijkjes floot, stond de oude regenton. In tegenstelling met kleermaker Oogenaald, die het vrolijkst was als de zon scheen, haatte de regen ton de zon Zij kon de zon niet uitstaan en trok een gezicht ais een oorworm, als zij haar vijand aan de hemel zag staan. Nee, zij hield van den regenman. Die wist precies hoe hij haar een pleiner kon doen. V Ze wachtte nn\al een hele tijd op bem en haar gezicht werd steeds nijdiger kleermaker zag dat en om haar aan lachen te brengen, prikte hij baar met zjQ naald maar daar moest de regenton mets van hebben. Ze zuchtte beledigd:#,. Wat haal je In je boofd. meneer Kleermaker? Voor zulke grapjes ben tk niet te vinden, doet u dat maar bü m®" neer de Zoo. J Héhéhé, oudje! Mefieer de Zon is ran zichzelf vrolijk, die behoef ik niet eerst met een naald te prikken lachte de kleermaker en hij zat even later ver genoegd aan ziin tafeltje te zingen. De oude regenton schold nog een tijd je door en kreeg een hele troep toehoor- ders, die haar ergenis volkomen begre- P<Moeder Annegriet van de overkant troostte haar: Wind Je toch niet op over dien Oogenaald, bü weet niet hoe nuttif Jü bent, regenton, maar Ik weet brtt»^ goed Ik kan de tijd niri afwachton dat de regenman weer komt en Jij bor derel wordt Het water dal uit Jou komt is «o heerlijk zacht, vooral om waaaem heerlijker dan enig ander water op de wereld Als ik me mei Jouw water wm gaan de rimpels uit mn gezicht Ik hoop maar, dat de regenman gauw komt! Zachte wttte plokjes «lole*. Aldoor vierti Zoetje» neer. Dwrrelend indien ml die vlokjes In het rond Op de grond. Langzsam heeft het Aokkenleger Een tapijt Uitgespreid. En de kind-~*n verschijnen Met de slee Wie glijdt sneep Met het nVru Beeft de p'et Ingez en groeven I lr"**11*0 eö Wouter al tien jaar en I Tri,!; J*ren waren ze steeds dikkere I m^ï11 iewor(*ett Je zag ae altijd I (W battékwaad dat ae uitvoer- I iriton ukki« deden ze nooit iets ge- -Jr08 tnsar helemaal zonder straf kwa- I he? 0 M 88 altijd af. Maar zelfs tpir*T??*r*k slaag kon hen niet van kat- I uithalen afbrengen. ^*.w*e» da, kwamen ae op H Idee om k« nï"" ?e bouwen, aodat ae als Btim ,odt n'et altijd thula behoefden w moedera strengs ogen het al- B, er iets niet to de haak was 4» bTïi1? *,n"en ó"a on codt «n 1 00» een Ze dachten aan alle avontuurlijk, boe- vram hiJ b„d hele nacht. Met geria hen. die ae gelezen hadden en probeer- yMirr had de hele nacht bü den zich te herinneren of ze van een «evai bnJ| ge)c^,gd en hem om hulp gevraag" ah het hunne hadden gelezen en hoe de Kom rT ev^tÈ uit Juli ie' riep hfl »u mennen zich hadden kunnen redden Maar nr, eFrat kwmn wouter vooraehljn noch Otto. noch Wouter herinnerd, zich krI]ipnld bulk Nog vóór hü op de aoiet, O. wat «peet bet bun nu dal ze bun bm kcm ^omen. had de houtvreter hem avontuurlijke plannetje ten uitvoer bad- TOrr d„ bn» gelegd Zijn vriend kwam er niet beter af. Ze ontkwamen niet aan hun «traf Maar de tranen die Wouter en Otto huilden waren geen tranen van pijn maar van vreugde, dat ze de blauwt' lucht weer boven hun hoofd zagen- rurie. Ma ran -re lien weg en de aadtr Weef builend staan. Juist kwam de au*W a ijzeren vnor- ^Hail maar niet Zvert, Je krijgt wel andere vriend", troostte ze Bun wm n«» f - t)M te*) %m op men slee» hadden gezet. Bvert Jl veder u benketbekkert* Zün huis zaten! We hebben namelijk drin gend een fris bad nodig en waar kunnen we dat goedkoper '"krijgen dan in de "Toen""!.»»'» re twee Jongena van banketbakker Meelzak voorbij, ze keken in de ton en riepen: Wat jammer, ze Is nog altüd »eeg en we wilden onze scheepjes zo graag laten varen! Het deed de oude regenton goed w deze dingen te horen. Ze zuchtte zo diep. dat al haar ribben kraakten Eén van de musjes die op de rand van de ton zat gleed helemaal naar beneden e^ riep tegen r'n moeder: „Ik gek»! «at regenton pijn in baar bulk beeft!^^ Door al dat gesnater en re niet geperkt, dat bet steeds donker der was geworden en det de ren zich achter grijze wolken b»d regenman had die wolken eenvmioig voor het gezicht van de anal ite'"**"» en liet weldra dikke droppflt oit ztjn reusachtige gieter vallen -Het ik i niet gezegd! MtJn rheu- matlek ia een weerprofeet! riep de grt- zengrootmoedre en alle eendjes ga Jes snaterden: „Ja. Ja, Ja" fai toen brag het los Uit de dakgoot liep het water zo gauw In de regenton dat ze binnen een paar minuten vol was en overliep Och wat wa. ze blij! Ze wa. overgelukkig Alleen kleermaker Oogena.'d wa. niet tevreden, dat het zo goot Hij «tekwr*" dend zto naald to het vest van meneer Jansen, dat hü Juist aan t L Het geheel la W— - 7 uooiden, tezamen M lettere. 1-18-11-20 heb Je op het hoofd. 5-10-10-15 Is een watervogel. 22-21-2-5-9 ia een rijtuig 18-15-8 la een tooerument vore stilhouden. 8-8-17-18-5 is een vrouwtjeshart 7-11-22 staat op Je huls. Z Hoeveel woorden kun Je maken van: 2 maal E, 1 maal G en 1 maal LT 1. In een kamer was een gezelschap aan- werig. bestaande uit 2 vader» 1 moeder 9 zrxms 1 dochter. 5 broers. I teteter 4 ven 1 oom. 1 tante. Toch waren er slecht, t mengen bü elkaar wie kas dit Ingewik kelde probleem optoaaeof eter ogen. Onder 4 o gfri tete: Toor Dtet le»L: dei na D(e>: gi x fikal ta op wacht' Ik i «IG ABfeNM AKER oe r o e e o J kp tmkdkf pt n b De meneer 4s BUJOOBT woont te IERSEKE. wacht hü Ja, Ja. dat zouden wil ook wel wil len! rasterden de eenden en ganzen van kleermaker Oogenaald. maar de oude umeocrootinoeder zei w'®: - Ik geloof dat Juli» eerrtdaaga weer In de slagen kunt spertelen, want w vvei aan mtorheumatlek, da. de regenm.n nïMt Int moer op zich z*l laten ws^hte» -Zo dat zou fijn rijnt tjltotun '6e mussen, die op het dak van Oogenaald» .I-.U. door tvree of eas. afstand van de iiirtijbonü*"' Dit geduMapriletje kan dom ?w« meer kinderen worden gespeeld Van ste vig karton (ongeveer 2 mm dik) make" we twee zeshoeken van 14 c m (vanhnM tot hoek gemeten». Dit doen we met hu!p van een schaar of figuurzaag- Chn ze er een beetje touk te doen «H- zien beplakken we re met g'kleurdpa- per en wel sto v^gvvoor elkek.nl knippen «re vter zeshoeken van verartüJ S^Ti„.reo die Keed. 1 IT! cm klri- «Vwredee. to hel midden maken we een kleine, zonde opening halen daar „li dun touw. dat 150 cm lang moet zün door en klaar te ona wc' Het'ere eind wondt ep <m«erare S cm. siatono van are— „ebonden, het andere einde boudre we to de hand. De „renbaan la dén metre ten* wordt door een latte tepmjf len de deelnemer, achter het latje houden elk een touw to de baad dat se door trekken ere te hewegto, houden waardoor de acbören thriven. Z» moeten er neturelük sore aregen dat se tegelijkertijd strewn Hü. wiens hst eerst het doel beeft bereikt, heeft gewonnèn Je «N rien wat een geduld van Je geverrf wredl. «rang het hes Mte. 6"

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1941 | | pagina 5