Arbeidsdienst is een opvoedingsinstituut De verhooging van de spoorwegtarieven >sca *ak Donderdag 6 Februari 1941 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN ct* IfUuut Een evenredig kilometertarief voor enkele reizen ^che en. ITEN In de kampen van den Arbeidsdienst zal over politiek worden gezwegen - In geestelijke verzorging is voorzien radiorede van majoor breunese DE ELF-STEDENTOCHT IN FRIESLAND DOKKU LEEUWAR FRANEK-ER HARLINGEN Witmansum OLSWARp SNEEKfc Sneeker m IJLST ^«JOURE HEERENVEEt HINDELOOFEN Tjeuke meer Hoe grooter de afstand, hoe duurder de reis OP DUITSCHE WACHTPOST GESCHOTEN. 35 Gijzelaars te Hilver sum gearresteerd. Ned. 8.s. Heemskerk by aanval in brand geworpen. BUITENLAND 7 ITALIË Het Duitsche vlieger corps. De spil onbreekbaar. Zondag weer geen voetbal. Oorlog tusschen Japan en' Amerika? Duitsche luchtaanvallen. - OEN. llijen Goud»ch« göudsche COLBAl IT Jsaigang- No. 20547 i Postgiro 48400 Bur. Markt 81. Tel. 8745 Directeur F. TIETER De commandant van den Opbouw- tiMut majoor Breunese, heeft gister- LLa'van kwart voor 7 tot 7 uur voor frndio het volgende uitgesproken: Luisteraars. Jjeer dan ooit moet Nederland in iaën tijd zijn uiterste krachten in- Len om zichzelf te blijven. wy thans ook ondernemen, —Ike instellingen wij*ook in het Ismd roepen, wij moeten vóór alles «bij dit alles Nederlanders blijven, killen wij onze plaats in welke wereld „ok behouden. MAJOOR BREUNESE (Foto archief) Dat geldt in het bijzonder voor den Alteidïdienst, dien wij thans voorbe elden en die aldus mijn opdracht r een Nederlandsche Arbeidsdienst n»et zijn. Dat beteekent, dat de arbeid Ul geschieden op eigen bodem en ten nutte van ons eigen volk. Moet het reeds in normale tijden voor iederen jongeman een aantrek kelijke gedachte zijn, moet hij er eigenlijk een eer in stellen te kunnen en te mogen werken aan den Neder- mdachen bcdem ten nutte van eigen k. hoeveel te meer dan in dezen 'id. nu iedere nieuwe vierkante "ter prond, die wij, hetzij door 0° 1 iging, door afwatenng of door ontginning kunnen winnen, er daad- werkeli k toe kan bijdragen de nooden van ors volk te verlichten. Doch het gaat in den Arbeidsdienst minder om de knikkers dan om het 'Pel. Minder om het stoffelijke resul- t*t van den arbeid dan om de opvoe dende waarde, die een half jaar. arbeid '"aaien met andere jongens bezit. De Wieidsdienst is een opvoedingsinsti tuut en kan ook als zoodanig niet anders zijn dan Nederlandsch. ■-*# 's nu gebleken, dat ten aanzien 'an den Arbeidsdienst als opvoedings- uatiUmt op twee puriten zoo al gp -n jowvertanden bestaan, dan toch een vude uke, ondubbelzinnige verklaring J® Phjs zou worden gesteld. Die twee t«t*n zijn: t'erhoudin van den Arbeids vat tot de politieke partijen en de «"Steluke verzorgingen den arbeids lef w" hier gaarne de verklaring af- die men van mii verlangt. Arbeidsdienst en politiek Van a' ^rste punt, de verhouding naris Arbeidsdienst tot de politieke Jen betreft, het volgende: Politiek sta Scheel en al buiten den j, s'rijd. Naar mijn meening *aariif iu^' zoowe' 'n den vorm, iu jjP "ij vroeger werd gevoerd als *ordin' waar'h hij thans opnieuw ^aangewakkerd, ten ecnenmale •har® voor bet bereiken van onze (eul^i^aeer dan ooit noodzakelijke jk betreur dus de bestaande po- oke verscheidenheid. Niets ware 4 aangenamer dan het tot stand «n van een héél ons volk om- tende werkelijke éénheid op dit ^jrein en daarbij heb ik geen en- voorkeur voor eenige wijze, ar»p die eenheid tot stand zou komen. echter de politieke ^heidenheid een feit is, zal de onder mijn leiding aan geen enkele partij gebonden zijn. Ik vertrouw er vast op, dat deze instelling er krachtig toe zal bijdragen de bestaande verdeeld heid althans in onze jeugd op te heffen en aldus het terein voor een waarlijk nationale aaneensluiting zal banen. Doch zoolang dit punt, wellicht na vele jaren arbeid, niet is bereikt, zal in de kampen van den Arbeidsdienst worden ge gen over de politiek. Daar wordt het belang van het land gediend, daar wordt saamhoorigheid en ka meraadschap gekweekt, daar zoe ken w(j alles, wat ons vereenigt en vermijden wij alles, wat ons ver deelt. Verscheidene malpn is mij geble ken, dat de belangstelling van een groot deel onzer landgenooten ge spannen is op het punt der geestelijke verzorging in den Arbeidsdienst. Daarom stel ik er prijs op te verkla ren. dat deze verzorging naar de vol gende richtlijnen zal zijn geregeld: Ten eerste: Wanneer de ouders ver langen, dat hun 'kinderen buiten de diensturen ter kerke gaan of gods dienstonderwijs ontvangen, zal de Ar beidsdienst als opvoedingsinstituut zorgen, dat hieraan gevolg wordt ge- gegeven. Ten tweede: In gevallen van ern stige ziekte kunnen de bedienaren van den godsdienst de zieken bezoeken. Vanzelfsprekend kunnen zij te alien tijde de sacramenten toedienen. Ten derde: Voor en na tafel wordt cteeds gelegenheid gegeven tot gebed Ten vierde: Alle erkende Christe lijke feestdagen zullen worden ge respecteerd. Ten vijfde: Op verzoek van de ker kelijke overheden, van het episcopaat of de synode wordt hun een lijst met de namen van aUe in de verschillende kampen aanwezige .geloofsgenooten overgelegd. Ten zesde: Voor kerkbezoek naar afgelegen plaatsen zullen zooveel mo gelijk transportmiddelen ter beschik king worden gesteld. Ik meen, dat hiermede in deze kwestie een bevredigende oplossing is gevonden. De geestelijke verzorging Ik moge dit alles besluiten met'een persoonlijk woord tot ieder van onze jonge landgenooten, studenten zoo goed als jonge boeren, jongens in de fabjpek en de werkplaatsen zoo goed als jongens, die zonder arbeid hun tijd op straat verdoen en niet aan den slag kunnen komen. Tot ieder van u zeg ik: Gij hebt misschien allen uw heel eigen denkbeelden over de wijze, waarop Nederland tot een welvarend land kan worden gemaakt. Gij hebt deze denkbeelden wellicht in de batingclubs. op het schaftuurtje of in uw dorp 's avonds bij de brug vele malen uiteengezet en verdedigd. Maar hebt gij ooit iets gedaan om de welvaart van uw land te bevorderen? Hebt gij ooit de handen uit de mou wen gestoken en metterdaad bijgedragen om de vraagstukken van dezen tijd tot een oplossing te bren gen bovenal net vraagstuk der saamhoorigheid in ons volk? Nog steeds staan in alle gemeente secretarieën in ons land de loketten voor de aanmelding bij den Arbeids dienst open. Nog kunnen vele duizen den var» onze jonge landgenooten door zich aan deze loketten aan te melden voor dezen dienst, toonen. dat zij in dezen tijd anders dar de helaas zoo vele stuurlui aan den wal. anders dan de velen, die mokkend af geven op alles, wat er aan opbouwend Werk in dezen tijd gebeurt niet af zijdig willen staan, dat zij de handen m^e uit de mouwen willen steken, werkend op onzen eigen bodem voor ons volk. Jongemannen, ik verwacht van u een daad. Zon: op 9.14, onder 18.35. Maan: op 13.35, onder 4.22. Men is verpiiebt te verduis teren van zonsondergang tot zonsopkomst. Lantaarns van voertuigen moeten uur na zonsonder- gang ontstoken worden. Birdaard VBartlehiem rlikum Kimswerd Arum Een overzicht van de route, welke de deelnemers aan de Elf-Steden tocht in Friesland, welke vandaag is verreden, hebben moeten volgen. - 9 Met ingang van 1 Maart a.s. gullen zooals gemeld de reizigerstarie ven der Nederlandsche Spoorwegen worden verhoogd. Het besluit daartoe is genomen omdat de tijdsomstandig heden dit noodzakelijk maken, alsook omdat de spoorwegen omzetbelasting moeten betalen. In verband met deze tariefsverhooging zullen thans geen abonnementskaarten voor langer dan een maand beschikbaar worden gesteld tegen het oude, dus thans gekiende 'tarief. Enkele reis. Voor de gewone enkele reiskaarten worden de prijzen per kilometer thans als volgt: le klas 4,82 ct., 2e kl 3,69 ct, 3e kl. 2.56 ct. Het nieuwe enkele reistar-ief is een evenredig kilometertarief, dw.z. d e prijs per kilometer, ongeacht den af tie leggen 'afstand, blijft dezelfde. De thans geldende prijzen van het enkele reistarief worden berekend volgens een staffeltarief. daar men immers voor afstanden van 150 tot en met 300 km 25%, voor afstanden boven de 300 km. 62H minder betaalt dan voor afstonden tot en met 150 km. De prijs per km. bedraagt tót 1 Maart: le kl. 2e kl. 3e kl. t/m. 150 km4,25 3,26 2?26 ct. voor eiker, volgenden km. t/m 300 km. 3,18 2,43 1,68 ct voor eiken km. meer boven 3O0 km. 1,50 1,21 0,84 ct Wanneer wij de tarieveh willen ver geleken kunnen de volgende voorbeel den dienen: bestaand nieuw 3e kl. 100 km. 3e kl. 2u0 km. 3e kl. 300 km. ƒ2 25 ƒ2.60 ƒ4.25 5.15 ƒ5.90 ƒ7 70 Retourkaarien, Van de gewone retourkaarten wor de nieuwe prijzen per km. als volgt: le kl. 2e kl. 3e kl. tot en met 50 km. 7,38 5.64 3,89 ct. boven 50 km. eiken km. meer 7.89 6,05 4,20ct In plaats van de gebruikelijke op- waartsche afronding op veelvouden van 5 cents wordt de afronding van afstonden van minder dan 50 km, in dien het af te ronden gedeelte minder dan 2*2 ct. bedraagt, naar beneden af gerond op een veelvoud van 5 ct. De bestaande prijzen bedragên le kl 6.1-3 ct, 2e kl 4,69 ct. en 3e kL 3,25 ct. per km. Ter vergelijking kan het volgende dienen: bestaand nieuw Se kL 25 km. f 0.85 0.95 3è kl. 100 km. f 3.25 f 4.05 3e kl. 200 kmƒ6,50 ƒ10,35 Vacaniiekaarien enz. Voor de vacaniiekaarien zullen de prijzen bedragen: le kl. 2e kL 3e kl. nieuwƒ9,26 ƒ7.10 ƒ4,95 oud ƒ7,50 ƒ5,75 ƒ4,00 Voor de sportgezelschapsbiljet'en zullen de prijzen per km. bedragen, voor een reis hüen en terug voor ten minste 12 personen; 2e kl. 3e kl. geldig gedurende 1 dag.. 3,7 2,6 ct. geldig gedurende 4 dagen 4.6 3,2 ct. De bestaande prijzen zijn: geldig gedurende 1 dag.. 2.88 2.00 ct geldig gedurende 4 dagen 3,61 2.50 ct. Retour-vacantiekaarten, gezins-re- tours, t gewone gezelschapsbiljetten, jeugd-uitstapjesbiljetten en bijzondere retiourkaarten zijn niet verkrijgbaar. Ook voor bagage worden de prij zen verhoogd. Voor gewone zendin gen wordt echter vrijwel geen ver hooging toégepast. Bundels rijwielkaarten tegen ver laagden prijs worden niet meer beschikbaar gesteld. Voor oningepakte rijwielen worden de prijzen: a. voor verzending met een door den reiziger verlangden, niet voor het vervoer van rijwielen uitgesloten trein: voor afstanden t/m. 40 km. 40 ct. en voor afstanden grooter dan 40 km. 130 ct.; b. voor vérzending met treinen naar keuze van den spoorweg, onge acht den afstand 80 ct. De beslaande prijzen zijn onderscheidenlijk 36. 90 en 65 ct» De prijzen van rijwielabonnement- kaarten worden: bestaand nieuw geldig 8 dagen, uit sluitend voor houders 8-daagsche abonne mentskaarten 5,6,15 geldig 1 maand15,f 18, geldig 3 achtereen volgende maanden 40,f £7, geldig 6 achtereen volgende maanden 70,83. geldig 12 "achtereen volgende maanden ƒ120,ƒ141, Abonnementskaarten. De prijzen van de algemeone abon nementskaarten zullen worden: Ie kl. 2e kl. 3e kl. Voor de eerste maand 78»66,50 ƒ46, Voor ejke vol gende maar.d. mits onmiddellijk aansluitende aan de voorafgaande 59,50 52,ƒ36, Besoaar.de prijzen: le kl. 2e kl. 3e kl. le maand 67,58,ƒ40,— Voor aansluiten de verdere maand 150,43.50 30, Toeslagkaarten D-treinen (voor abon nementshouders) worden niet ver hoog^. De prijzen van de 8-daagsche abon nementskaarten zullen bedragen: 1. kL Ze kl. 3e kl. Nieuw 31,— 26,75 18,50 De thans be staande prijzen ztm 25,— ƒ21,75 15, Nieuwe prijzen trajectkaarten: le kL Ze kL M kl. Per kilometer en per maand 1 26 0,96 0,68 Bestaande prij zen 1,08 0,82 0,57 Door de bezettende overheid wordf medegedeeld dat den 31 sten Januari j.l. bij Hilversum een Duit- sche wachtpost tijdens de duister nis vanuit een hinderlaag is be schoten en gewond. Deze laffe daad kan niet ongezoend blijven. Als oontra-maatregel zijn voorshands 35 gijzelaars in hechtenis genomen en' in een gevangenis opgesloten. I V Bij den aanval, dien het Duitsche luchtwapen heeft ondernomen op een convooi op 350 mijl ten Westen van Foynes, zijn behalve op het Engeische vrachtschip King Edgar ook treffers geplaatst óp het Nederlandsche sjs. Heemskerk. Evenals de King Edgar vloog ook de Heemskerk in brand. Nadere berichten zijn niet ontvangen. (De Heemskerk meet 6916 ton. Het schip is in 1919 gebouwd op de Nepitun- werft in Rostock. De Heemskeik bes hoorde toe aan de N.V. Vereenigde Scheepvaart Maatschappij). OOK Mfuewerking in ALBANIË. In de Italiaansche pers is het eerste bericht verschenen over de medewer king var» het Duitsche vliegercorps aan de Italiaansche oorlogvoering in Alba nië. OFFICIEUZE italiaansche persstem. DeRelazionelnternatio- nali schrijft in het hoofdartikel van gisteren over de Amerikaansche en En geische wonschen tot het - verbreken van de srpil en het driemogend heden- verdrag. Wie de moreele en politieke standvastigheid van de spilpartners kent, is van de onmogelijkheid hiervan overtuigd, doch Amerika en Engeland zijn dermate door democratische koorts aangetast, dat zij de werkelijkheid niet meer kennen. Men kent de houding Wegens de weersomstandigheden zijn alle wedstrijden van den Neder, iandschen Voetbalbond voor Zondag a.s. afgelast. 1 i van Roosevelt en meent in het Witte Huis, dat Engeland met zijn imperium tot 'ijndergang is gedoemd. Derhalve wil Amerika bijtijds de erfenis van dezen ten ondergaarder, staat'aanvaarden cn het draagt met zijh „beveiligings systeem" het zijne bij tot den onder gang. Engeland kanden aanval tegen zijn eiland niet meer voorkomen. De strategische positie van Duitschlamd en Italië en hun militaire capaciteiten ver sterken de kracht van de spil op onme telijke wijze. In Amerika heeft men ge- c. tracht, het driemogendhedenpact be lachelijk te maken. Matsoeoka heeft een duidelijk antwoord hierop gegeven toen hij verklaarde, dat Japan zijn ver plichtingen zal nakomen en.voor iede-e mogelijkheid paraat is. AZIË BESCHOUWING VAN JAPANSCH BLAD. „De vraag of tusschen Japan en de Vereenigde Staten een oorlog zal uit breken of niet, is op het oegenblik het voornaamste probleem, waarmede het Japansche volk zich befzig houdt," zoo verklaart de Myako Sjimboen. „Men moet constateeren". aldus het Japansche blad verder, „dat er geen, reden tot pessimisme is, zelfs wanneer het tot een oorlog mocht komen. Het Amerikaansche volk moet weten, dat de Japanners thans ernstig- de moge lijkheid van' een oorlog met de Ver eenigde Staten overwegen. Zij doen dit op zakelyki^^JpKffije en onbevreesde wijze. Wanr^fi^ydat .werkelijk nood tg mocht zijn, zijn zV^vastbesioten alle stappen te ondernemen, opdat- het Ja- pansche volk zich later geen verwijten behoeft te maken. Aan den ^aryieren kant is het Japansche volk het eens*met de verklaring van Matsoeoka, dat van Japansche zijde alle pogingen zullen worden ondernomen om een cata strophe tusschen de beide landen te verhoeden. Mocht Amerika voortgaan Engeland ook verder hulp te verlecnen en aanvallen te richten op Duitschland en Italië, dan kan Japan niet werkeloos en met over elkaar geslagen armen toezien." ENGELAND SCHADE OP VERSCHEIDENE PLAATSEN Het Engeische ministerie van Lucht vaart en het ministerie voor Binnen- landsche Veiligheid hebben vanmorgen bekend gemaakt: „In den loop van het eerste deel van den nacht van Woens dag op Dinderdag zijn door Duitsche vliegtuigen bommen geworpen in het Oosten en Zuid-Oosten van Engeland en in het Londensche gebied. Op ver scheidene plaatsen ontstond schade." Nieuwe prijzen weektrajectkaarten: Per kilometer en per te kl. 2e kl. 3e kl. De bestaande prij zen zijn 31 24 16,5 ct. Weekkaarten worden per km. in de 3 kl. 12.8 ct., thans 11 ct. De ijadm "van jongeliedenkaarten wordt veranderd in jeugdkaarten. De verhouding der prijzeh tien opzichte van de trajectkaarten blijft ongewij; zigd. De prijzen worden per km.: 1 le kL 2e kl, 3e kl. Voor 1 maan<J f 1,f 0.77 ƒ0.55 Voor 11 maanden ƒ11,f 8.50 ƒ6, week 36,4 27,8 19,2 ct. De verhouding van de prijzen van maand-trajeetkaarten met verkorte geldigheid, verkorte werk-weekkaar- ten en maand-jeugdkaarten met ver korte geldigheid ten opzichte van maand-trajeetkaarten, weekkaarten, en jeugrikaarten blijft dezelfde. De prij zen worden dus evenredig verhoogl In het tarief voor abonnements kaarten en in het Nederlandsche reizigerstarief in hun nieuwe uitgave van 1 Maart zullen de bestaande tarie ven worden opgenomen, zoodat deze als afzonderlijke tarieven zullen ver vallen. Vergelijkingen. Ter vergelijking z^jn hieronder nog.eenige nieuwe en oude prijzen opgenomen: AmsterdamHaarlem, 19 km. oud.. .V-'jW Amsterdamden Haag, 63' km. oud nieuw Utrecht's-Hertogenb. 49 km. oud.. nieuw Den Haag. SS—Arnhem, 118 km. oud Nieuw Den Haag SS—Zwolle, 150 km. oud nieuw NijmegenLeeuwarden 188 km oud nieuw Den Haag SSGroningen, 254 km. oud nieuw Oude en nieuwe prijzen voor abonnementen; UtrechtAmsterdam Amsteist 1c kl. ïe kl. 3e kt trajectkaarten 36.80 27,90 19,40 42,90 32.70 23.20 -Amsterdam C S. 31,40 23.80 16,80 3,6,60 27.90 19,80 ■Amsterdam C S. 20,60 15,60 10.90 enkele reis ie kl. retour 3e kl. le kt 2e kL 3e kL 2c kL 0.85 0.65 0,45 1,20 0,90 0,65 0.95 0,75 0.50 1,40 1.05 0,75 2,70 2.05 1.45 3,90 3,00 2,05 3.05 2,35 1 65 475 3,65 2,50 2.10 1 60 1.15 3.05 2.30 1,60 '2.40 1.85 1.30 3,60 2,75 1.90 5.05 3.85 2.70 7,25 5.55 3,89 5,70 4.40 3.05 9,10 6 95 4,85 6.40 4.90 3.40 9,20 7,05 4 90 7.25 5.55 3.85 11,60 8,90 6,15 7.60 5.80 4.05 11,55 8.85 6,15 9.10 6.95 4,85 14.60 11 20 7,75 9.70 7,49 5.15 15.60 11,95 8,7(1 12,25 9,40 6,55 19,80 15,20 10,59 bestaand nieuw Hilversum- bestaand nieuw Haarlem bestaand nieuw 24,18,30 13.— ZaandamAmsterdam C S. bestaand 10.80 8,20 5,70 nieuw 12,60 9,60 6,80 Rotterdam DP—den Haag H.S. bestaand 26,— 19.70 13,70 nieuw 30,30 23,10 16,40 's HertogenboschEindhoven bestaand 35,70 27,10 18,90 nieuw 41,60 31,70 22,50 le kl. le kl 3e kL le kl. 2e kl 3e kl. 3e kL weektraj. kaart jeugdkaarten weekk. 10.55 8,20 5.65 20,50 22.40 15.60 3,75 12.40 9,50 6.55 '34.— 26,20 18,70 4,40 9.— 7,— 4,80 25.20 19,10 13.30 3.20 10,60 8,10 5,60 20.— 22,40 16,— 3,75 5.90 4.00 3,15 16,50 12,50 8 80 2,10 6,95 5,30 3,65 19,— 14,70 10.50 2,45 3.10 2.40 1,65 8 70 6,60 4 60 1,10 3,65 2,80 1,96 10,— 7,70 5.50 MO 7.45 5,80 4,— 20.80 15.90 11,— 2,65 8.75 6,70 4,65 24.— 18.50 13.20 3,10 10,25 7.99 9.45 28 60 21,70 15,20 3,65 12,05 9,20 6,35 33,— 25,50 18,20 4,25 t V

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1941 | | pagina 1