Motorrijtuigen volgen een herstelkuur voor zieke of gewonde Auto's en- Motoren H -;v u H De eischeu van de moderne oorlogvoering gedogen niet dat de vervoermiddelen van het leger en dan natnnrlijk in het bijzonder de gemotoriseerde, voor de reparatie over langen afstand verzonden worden. In den huldigen oorlog zijn de autoparken met de daarbij behoorende werkplaatsen ge vestigd in de onmiddellijke nabijheid van het front. Zoo ontstonden in Frankrijk overal deze werkplaatsen, waar alle voertuigen, v&n den zwaarsten wagen tot tte lichtste motor hersteld en indien noodig, aan grondige revisie kun nen worden onderworpen. én M 'xk\ j! «p1 1^4" ■ij ^||jU 20 Een roemvol oud stadje: Een kijkje in het hospitaal LI u »iojj niet eens zoo lang geleden dat de eerste Duitsche soldaten bin nentrokken in het oude Fransche ar- tiüeriedepot en hier een autopark, door de Duitschers in het militaire jargon kortweg H.K.P. („Heereskraftfahrzeugpark") ge noemd, Inrichtten. Maar deze korte spanne tfjds was voldoende om hier een werkplaats van respectabele afmetingen in te laten ontstaan, welke ook aan de hoogste eischen kan voldoen. Het ligt voor de hand elke leek zal dit onmiddellijk inzien dat het groote aantal vraagstukken, dat hier dage lijks aan de orde gesteld wordt, slechts af doende kan worden opgelost door degelijke vaklieden. Een oude officier van deze af- deeling, die in zijn civiele beroep reeds vele jaren blijk had gegeven dat hij een buiten gewoon inzicht had in de problemen van de gemotoriseerde eenheden, staat aan het hoofd van dit militaire wagenpark in Frankrijk. Aan de talrijke manschappen, die in het Duitsche leger in het bijzonder dienst doen als monteur, zijn vele arbei ders uit den burgerlijken staat toegevoegd. In deze werkplaats staan derhalve naast elkaar Duitsche en Fransche arbeiders. Hierdoor is het ook mogelijk dat een eerste luitenant aan het hoofd staat van ruim 2000 manschappen, een feit dat voortvloeide uit de bijzondere omstandigheden, waaronder een dergelijk autopark nu eenmaal zijn werk moet verrichten. In de groote barakken en hallen, die eerst aan een grondige reiniging moesten worden onrfe-venrpen. staan naast de werk- Links: Dese wagens wach ten in het wagen park hnn beurt af om hersteld te wor den. krachten uit het leger bovendien nog de kameraden, die het vaderland als assisten ten heeft gezonden. Maar deze alleen zou den niet in staat zijn om de geweldige taak, die hier van dag tot dag wacht, ten uitvoer te leggen. Daarom heeft men zijn toevlucht genomen tot hulppersoneel, dat voor dezen dienst geschikt is gebleken, in den regel Fransche automonteurs, die blij zijn op de ze wijze weer een degelijk stuk brood te kunnen verdienen. Bovendien werden verscheidene auto werkplaatsen uit de omgeving evenals ma chines mede ingeschakeld, zoodat in korten tijd een omvangrijk bedrijf is ontstaan, waar het eene radertje nauwkeurig grijpt in het andere en alles even vlot marcheert, alsof dit bedrijf reeds sinds jaar en dag be stond en alsof men nooit iets anders gedaan had dan duizenden en nogmaals duizenden Duitsche legerauto's te repareeren, aan een revisie te onderwerpen enz. In het bijzonder heeft zeer voldaan, dat men uit Duitschland het gezamenlijke per soneel van werkplaatsen met hun bedrijfs leiders heeft overgeplant, waardoor direct gesloten kernen werden verkregen, welke al naar gelang van de typen auto's, waar mede zij het best vertrouwd zijn, naast el kaar werken. Dagelijks blijkt hoeveel pro fijt er wordt getrokken van dit'soort ratio- naliseèring, aangezien op deze wijze elk be schadigd voertuig onmiddellijk te juister plaatse komt en zoodoende in den kortst mogelijken tijd kan worden hersteld, en vooral hierop komt het aan: degelijke en toch snelle arbeid. Hier behan delen de mannen een speciaal merk of type, met de bijzon derheden waarvan zij sinds jaar en dag bekend zijn, waar door het mogelijk is dat zij, wanneer dit door de omstandig heden geboden is in een mini mum van tijd bepaalde onder-- deelen kunnen omzetten; waar bij dus sprake is van eigen ini tiatief, aangezien zij afwijken moeten van het door de fabriek opgemaakte schema. Waniwer men bedenkt dat al leen in dit wagenpark tegelijk gemiddeld 24.000 wagens in de reparatie zijn en dat het getal der dagelijks binnenkomende en vertrekkende auto's rond 160 bedraagt, dan heeft men zoo on geveer een indruk van de enor me omvang van den hier te ver richten arbeid. In de hallen wordt dan ook den geheelen dag onder hoogen druk gewerkt. In de afdeeling montage van motoren, in de ma- Links; De motor heeft in oorlogstijd bijzonder veel te verduren. Zorgvuldig en snel moet de re visie der motoren geschieden. Onder; Een gecompliceerde reparatie aan den koeler kan dezen man nen geen moeilijkheden berei den. w- i 1 v m! jpPy'* - iff**- chinehallen, in de afdeeling van de bank werkers, van den carosseriebouw, in de verfspuitinrichting overal heeft men de handen vol werk. In de andere gebouwen staan honderden wagens gereed om dienst te doen, wanneer de reserves naar het front gebracht moeten worden, zonder uitzondering splinternieuwe auto's. Ook heeft men natuurlijk de vele buit gemaakte auto's ingeschakeld. Een maga zijn voor onderdeelen, dat een gigantiseben Boven: Op de draaibank kan alles vervaardigd worden wat in hot magazijn niet voorhan den is. Onder: Elke auto, die hier gerepareerd wordt, wordt zoo noodig opnieuw in de lak gezet, daar dit het behoud is van de auto. omvang heeft, dat weliswaar niet recht streeks ressorteert onder het wagenpark, maar toch in de onmiddellijke omgeving daarvan is gelegen, kqn aan elke aanvraag voldoen.' Per maand komen hier ongeveer 35.000 aanvragen, klein en groot, binnen. Duizenden tonnen materiaal werden in den tijd van vier weken uit het Duitsche Kijk hierheen getransporteerd. Dr. Lahne. ZAKA. LANGS de kust van Dalmatië liggen stadjes, die, doen denken aan een vrbuwensieraad, een halsketting, waaraan, niet vlak naast elkaar, mooie stee- nen zijn gehangen. De kostbaarste steen in deze rü, de schitterendste, de kleurigste, is Zara, het Latijnsche, het Venetiaansche Zara. U kunt deze zeer Italiaansche stad be reiken vanuit Triest of vanuit Ancona. Van Triest is het een nachtreis rhet de boot, vanuit Ancona, dat zooals u weet, veel ver der naar het Zuiden ligt, een reis van ze ven uur.'Beter is het evenwel om er vanuit Ravena heen te gaan, al is die verbinding minder geregeld. Het Byzantijnsche Ravena is uiterst geschikt om u voor te bereiden op de atmosfeer, die u in Zara wacht De kust van Dalmatië heeft een heerlijk klimaat. De zee is er groenachtig blauw. Zara ligt op een klein rechthoekig schier eiland, dat m de breedte zoowat van Noord Oost naar Zuid West is georiënteerd. De Westelijke oever heet Riva Nuova of Riva Vittorio Emanuele III. Die is nieuw en doet denken aan de huizenrij, die in Messi- na, vóór de aardbeving van 1927, langs de kade stond. Aan het eind hiervan staat het Bastione GrirnaMI. De oever aan den Noord kant, de korte zijde van den rechthoek, heet Riva Derna en die naar den kant van het vasteland heet Riva IV Novembre. Hier leggen de stoombooten aan. Hier is de oude haven uit den Venetiaanschen tijd. Van het Romeinsche Zara is weinig meer over. Het is herhaaldelijk door de barba ren verwoest. Nog tijdens den Eersten Kruistocht zagen de kruisvaarders het zóó. Een geschiedschrijver uit dien t|jd vertelt, dat men zich geen mooieer stad kon den ken en geen rijkere ook. Het spreekt van zelf dat Zara daarom-dan ook een veelbe geerde prooi was voor plunderaars. Romeinsch en Venetiaansch is nog de oude kerk van San Donato, die nu tot Na tionaal Museum is ingericht. Dit zijn twee ronde kerken, de eene bovenop de andere, eenigszins zooais San Vitale in Ravena. Hier is beeldhouwwerk te zien, gedenkstee- nfn, Romeinsch glaswerk en overblijfse len uit het Pre-Romeinsche en het Romaan- sche tijdperk, Gothische kunstwerken en Barok, kortom, kunst uit alle perioden van de geschiedenis. Van buiten is het ge bouw met een kleed van groen bedekt. Zara heeft heel wat kerken. De Dom, ook wel Sant' Anastasia genoemd, een Ro- maansche kerk met twee zijbeuken en een gebeeldhouwde gevel, als de kerken in Pi- sa, is ook van historisch belang, omdat hier onder het hoofdaltaar de vlaggen van Sint Marcus plechtig begraven werden op 7 Juli 1797, toen de Venetiaansche Republiek ten onder was gegaan. Maar de mooiste van alle Romaansche kerken, niet alleen in Zara, maar in heel Dalmatië, is die van San Crisogone. Deze is gebouwd in de vijfde eeuw, maar is later meer dan eens vernieuwd. Van buiten is het een volmaakt voorbeeld van een Ro maansche Basiliek. Dan is de kerk van Santa Maria delle Be- nedettine van belang, ook al Romaansch, met een prachtige klokkentoren en een mooie zaal voor het kapittel in het klooster. Verder San Simeone, waar de Zilveren Ark wordt bewaard met de reliquien van den Heilige, gemaakt in vervulling van een ge lofte van de Heilige Elizabeth, Koningin van Hongarije. En San Francesco, San Mi- chele, Sgnta Maria en nog meer, sommige nederig en klein, maar daarom niet minder bezienswaardig. Alles in Zara herinnert u aan Venetië. De Piazza del Signori is echt Venetiaansch, met de groote Guardia 'en de Loggja del Comune, gebouwd door Palladio, in de XVIe eeuw. Heel mooi is de Palazzina del Capi- tan Grande. Verder zijn er nog interessan te, particuliere woonhuizen met namen van beroemde Venetiaansche geslachten. Zara heeft twee poorten de Porta Ma rina, waar een Romeinsche Boog is inge metseld en een inscriptie ter herinnering aan de over-Winning van Lepanto op de Turken ei\ de Porta di Terraferma, die da teert uit 1513. Op beide poorten troont de Leeuw van Sint Marcus, zooals trouwens overal in Zara. U ademt in Zara Italiaan sche lucht, Venetiansche lucht. Klanken en stemmen en de atmosfeer zelfs z|jn die van de Republiek van Sint Marcus, de Domi nante, waaraan deze heele streek haar be schaving te danken heeft. Een kijkje In het bandenmagazija ,u autopark. ENNA WEDEROM DE STAD VAN PR0SB.I rniu VOLGENS een besluit van Mui_ heeft het bekende Siciliaansehe je Enna, dat tegenwoordig sangiovanni heette, zijn oorspronkelijk naam, waarmede zoo nauw de mythes», Demeter en Persephone zijn verbondes,k ruggekregen. Wanneer men van het bekoorlijke Catanea aan de Zuid-Westkust van sêii| het land ingaat, komt men in een stille, bi na woeste bergstreek. Hooge, spitse, i kleurige bergefi en nagenoeg <>nbegri._ heuvels, waarop slechts hier en daaretjJ ge vegetatie, bepalen het karakter vaa h*| landschap. Daar in plekken kleine berj.1 stadjes, die door hun wallen en muren ngl sterk aan vestingen doen denken, wutfcl tijd sedert eeuwen stil is blijven Daar vindt men ook op een hoogen roti M| stadje Castrosangiovanni, dat thans Enna zal heeten en daardoor weder her»! neringen wekt aan de „Moeders'van Enai'J waar "de cultus voor Demeter en haardoèl ter Proserpina nog zeer lang in eere treil gehouden. Want bij" Enna, dat in vroejsl eeuwen tot Griekenland behoorde, n| Pluto Proserpma geschaakt hebben, In de omgeving van de stad. waar <k til ooitjes zoo zoet geuren, dat het in dal volksmond heet, dat hier zelfs jachthonds! hun spoor bijster worden, is volgens itl oude mythe eens de aarde open gespietst! waarop Persephone, het symbool van dl wat er groeit en bloeit, door den god tal de onderwereld aan de moeder werd ont-l rukt. De diep bedroefde moeder ging middellijk op zoek naar haar dochter; q| had haar fakkels aan den Vesuvius dool ontbranden en bereisde vele landen. Tal slotte kwam zij in de onderwereld en mil Pluto te bewegen, dat hij de jonge godal vopftaan acht maanden in de wereld del menschen zou laten vertoeven, terwijl ql de overige vier maanden van het jaar in 41 onderwereld moest doorbrengen. Nog lel den toont men U ui Enna een onderajid-l sche gang, waardoor Proserpina afdaaldtl terwijl ook de plaats, in de omgeving ml Syracuse, waar de heerscher van de onde-J wereld haar naar boven bracht, precies be| kend is. Op die plek namelijk ontspi een rivier, de eenige in Europa op de oevffil waarvan papyrusheesters groeiden en d«| vanwege de blauwe kleur door de Grieïal Kyane genoemd werd, of ook wel Anapc I De eenvoudige bevolking van herders «I landbouwers heeft deze mythe/van v»HI op zoon overteld. Zoo werden Demeter #1 Persephone de hoogelük vereerde „Moedffll van Enna". Van haar heet het koren, d»| hier overvloedig groeit, een geschenk»I zyn. Eerst.later zou Demeter op haarww-l ten ook in'Griekenland gekomen zijn, «"I zij vereerd werd in Eleusis, zoodat t°® I ook de Atheners deze kostelijke gave wj vingen. Rechtss Voorzichtig wordt do motor omhoogge- takeld. Reeds twee veldtochten heeft de- se auto achter xich| na is de motor wel toe aan oen grondi ge revisie.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1941 | | pagina 6