WELKE BONNEN ZIJN GELDIG? lUITEIlilD BINNtlUND Bouwplan voor herstel der Rïjrr- en binnenvaartvloot EERSTE BLAD WOENSDAG 26 MAAR IJSLAND BU OPERATIEZONE BETROKKEN. De oorlof ter zee. Japanner* bezetten Koengpint. belangrijk strategisch punt Canada wfl scheepsbouw uitbreiden. De Amerikaansche vliegtuigbouw. Nederlandsche arbeiders L Duitschland. Regeling vergoeding van vaartuigen die verloren gingen Staat der Nederlanden aansprakelijk jegens de rechthebbenden voor uitkeering samengaan van pension- Ia. is i DOOK AANWEZIGHEID VAN BBimcaE «GEPEN Officieel wordt te Berlijn bekend gemaakt:' Ate gevolg van de wederrechtelijke bezetting van het Deeneche eiland IJsland door Engetethe troepen wordt den laateten tijd door naar Engeland varende blokkadebreker» gepoogd IJs land in het operatiegebied rondom Engeland te betrekken. Dit Operatie gebied wordt derhalve in de toekomst door de volgende' punten begrertsd: Van een punt op drie graden Ooi- terlengte aan de Belgiache kust over den meridiaan tot 62 graden Noor derbreedte, vandaar „tot 68 draden Noorderbreedte, 10 graden Wester lengte- Dan naar het Westen langs den 68en breedtegraad tot de drie- mijlszóne tot aan Ret punt 65 gr. 24 min. Noorderbreedte, 38 gr. Wes terlengte. -Vandaar naar het Zuiden tot aan het punt 58 .gr. 50 min. Noor derbreedte, 38 gr. Westerlengte. Van daar naar 45 gr. Noorderbreedte, 5 gr. Westerlengte, vandaar naar de Fran- sché kust op 4* gr. 30 min. Noorder breedte, 2 gr. 40 min. Westerlengte. De bij de verklaring omtrent de totale Duitsche blokkade rondom En geland op 17 Augustus 1040 tot de neutrale scheepvaart gerichte waar schuwing, dat elk schip, dat zich on danks deze waarschuwing in het Duitache operatiegebied rondom En geland begeeft, gjch'aan het. gevaar van vernietiging blootstelt en dat voor schade, die hieruit voortyloeit. door Duitschland geen verantwoording aan vaard kan. worden, geldt thani voor het vergroote operatiegebied. 23 Engelsehe schepen gingen verloren. Het aantal verloren gegane Engel sehe schepen in de week welke ein digt1 op 16 Maart wordt te Londen opgegeven met 23 van tezamen' 71.773 br.t., aldus mel,dt 't D.N.B. Patrouillevaartuig contra vliegtuig. Gistermiddag tegen twee uur is een Duitseh patrouillevaartuig op de Noordzee door. et n Engelsehe Bristol- Blenheim aangevallen. 'Het toestel vloog meermalen op hèt schip toe en wierp viermaal bommen uit.' Het patrouillevaartuig ontweek alle aan vallen en dwong den tegenstander door welgwicht afweervuur af te,, zwenken. Er zijn treffers op het vlieg tuig waargenomen. 117 schepen verloren gegaan. In Februari zijn, volgens het weer- machtsbericht van 1 Maart, 87 Engel sehe en in Engelschen dienst varende koopvaardijschepen zwaar beschadigd. In de eerste drie weken van' 'Maart werden volgens de tot dusver, békende cijfers door aanvallen van Duitsche zeestri,tdkrachten en gevechtsvliegtui gen vijftig vijandelijke koopvaardij schepen ais, gevolg van beschieting of brand zwaar beschadigd, waaronder een -aantal groote zeeschepen van 10 4 12.000 brt. Hierdoor zijn, afgezien van de tot zinken gebrachte schepen, in de laatste zeven weken 117 sche pen met een tonnage van minstens 500.000 brt. voor de Envelschhe aan- voerefi uitgeschakeld De door miin- treffers ontstane verliezen zijn hierbii niet inbegrepen Tengevolge van de door luchtaanvallen ontstane aanzien lijke vernielingen op de Engglsche scheepswerven» en de sedert maan den hperschende groote drukte in de dokken van schepen, die hersteld moeten worden ziet de Engelsehe re geering zich geniaatst voor onoplos bare vraagstukken. Gistermorgen heeft een Japansehe eenheid Koengpint bezet, een strate gisch punt op den weg Haifoeng— Kwengning in de provincie Kwang- toeng, en een groote hoeveelheid muni tie buitgemaakt. GODVERNEL- RSCONFERENTIE IN JAPAN. De Japansehe regeering heeft beslo ten de gewone gouverneursconferentie tusschen 8 en 15 April bijeen te roepen. Met het oog op den ernst van den toe- ■stand zoowel in binnen- als buitenland zal de regeering aan de gouverneurs een concrete uiteenzetting geven van de militaire, diplomatieke en economi sche kwesties, waarvoor het land zich gesteld ziet ten einde de volledige medewerking van het geheele volk te verkrijgen. ONLUSTEN IN BRITSCH-INDIE. Domei meldt Via 'Bangkok uit Britsch-lndië. dat in verschillende dee- Jen des Jands ernstige onlusten uitge broken zijn, die tegen de Engelsehe ■heerschappij zijn gericht, aldus het D. N B. Onder de Engelschen in Indië wordt steeds meer onzekerheid waar genomen. Talrijke Britten hebben het la^d reeds per vliegtulfe verlaten. NIEUWE ONLUSTEN IN SYRIË. In Syrië zün de laatst* dagan, naar te Vichy bekend wordt, nieuwe on lusten uitgebroken, zoo meldt 't D.N.B. Zondag is het te Damascus en Aleppo tot omvangrijke betoogingen gekomen. In laatstgenoemde stad hebben de mi litairen zelfs moeten optreden. Giste ren zou, naar men ih Fransche kringen te Vichy verklaart, over bet geheel de rust hersteld zijn. Slecht» te Da mascus heeft de bevolking de betoo- 8'ngen voortgezet. Bijzonderheden om trent de «minsten ontbreken tot nog toe. Wegens enkele incidenten hebben de bezettingsautoritelten in de Syri sche stad Hems ten uitgaansverbod uitgevaardigd, dat het betreden van de straat na zet uur 'tavonda ver biedt EFFECT ZAL NIET GBOOT ZIJN. Aan de New York Timet wordt een verklaring ontleend vaa den Canadeesehen minister van Munitie, Bower, in het parlement inhoudende, dat hij hemel en aarde zal bewtegen om den Canadeeschen scheepsbouw uit te breiden. Achter deze verklaring j niets anders, aldus 't A.N.P. uit Berlijn, dan de druk van Engeland, dat zeil niet meer in staat fs de slagen af te weren, welke do Duitsche strijdkrach ten de Britsche scheepvaart toedienen, *n daarom amachtijpd naar de hulp uit de Dominions uitziet. Maar déze hulp staat op even zwakke voeten ais die uiti de Ver. Staten. Begin Februari schseef het Engelsehe tijdschrift E c o n d,m i a t het volgende: „De .Canadeesche werven hebben zich op den bouw van kleine vaartui gen toegelegd. Daarentegen zijn de mogelijkheden voor een spoedige en aanzienlijke versterking van den bouw van koopvaardijschepen gering". Inder daad heeft Canada tot dusver slechts den bouw van 18 vrachtschepen van elk 3000 ton voor Engeland op zich ge nomen. Groote orders kenden r.tet doorgaan wegens gebrek aan staal en wegens tekort aan arbeidskrachten in Canada. In het begin van dit jaar heelt de Canadeesche regeering verklaarde dat zij in de wapenproductie tot eenige Wijzigingen wilovergaan en daarbij 't zwaartepunt op den bouw van koop vaardijschepen wil leggen. Daartoe zijn in het land 200.000 geschoolde krach ten te weinig. In den loop van een jaar hoopt men 100.000 man daartoe te scholen, niet in Canada, maar op het Engelsehe moedereiland. Zelfs indien het Canada zou gelukken Engeland 18 schepen te leveren, zou dit slechts eer» druppel op een gloeiende plaats betee- kenen, daar de Duitsche zeestrijdkrach, ten reeds op een enkelen dag 18 nog veel groótere schepen tot zinken ge; bracht hebben. Gemeten naar de wer kelijke leveringseapaciteit van den Ca nadeeschen scheepsbouw kan aan de verklaring vair Ho wer over de uitbrei ding van den Canadeeschen scheeps bouw nauwelijks practische beteekenis gehecht worden. - ROOSEVELT VERLANGT HET ONMOGELIJKE. Uit de Amerikaansche vakpers blijkt steeds duidelijker, dat de aankondiging van president Roosevelt, volgens welke Amerika in 1942 36.000 vliegtuigen tal bopwen, niets anders dan bluf is om den indruk te wekken, dat Engeland met behulp van de Amerikaansche leveranties den Duitschgn voorsprone in vliegtuigbouw nog kan inhalen, aldus het D N.B. De voorzitter van de vloot- cotnnussie, Charles Vinson, heeft on langs kort en krachtig verklaard, dat het niet mogelijk is, het getal van 36.000 machines per jaar te halen, die Roose velt 'in 1942 wil bouwen, om niet te preken Van de 50.000 welke hij thans verlangt. In het invloedrijke tijdschrift Ame rican Mercury schrijft de be kende vliegtuigbouwer Sewersky het volgende: Het optimisme van de openbare meening op het gebied der massa productie is omgekeerd evenredig aan de technische mogelijkheid. Op het cogenblik produceert de vliegtuig industrie der Ver. Staten ongeveer twintig vliegtuigen per dag. Soms moéten wij maandenlang op dan aan voer van aluminium, magnesium of ander materiaal wachten. Hoe zal het mogelijk zün, dit fabricaiietempo te verhonderdvoudigen? Hoe zullen wij in zes of zelfs twaalf maanden aan de noodige vakwerklieden komen? Da geheele Amerikaansche bewapening is siecht opgezet, versecd georganiseerd en technisch verkeerd aangepakt. Ook het voornemen oiji de Ameri kaansche automobielfabrieken in te richten voor den bouw van vliegtui gen, zooais Roosevvit heeft aangekon digd, wordt door ieskundigen voir loopig naar het rijk der fabelen ver wezen als gevolg van de geweldige moeilijkheden om dit te bewerkstelli gen.' De Amerikaansche vliegtuigbou wer Glenn L. Martin heeft hierover aan een correspondent van de N e w Yoik Herald het volgende gezegd: Wi.i stellen ons over het algemeen niet duidelijk voor, hoe gecompliceerd en kostbaar het monteeren van een vtirg- tu.g if en hoeveel bijzondere organi saties daarvoor noodig zün. De automobielindustrie kan daar mede niet vergeleken worden en dit technische verschil doet twüfel opko men pf de automobielindustrie binnen kotten tyd in een vliegtuigindustrie UITBREIDING VAK -»EN KRING DER VERZEKERDEN KRACHTENS DE SOCIALE WETTEN. Het jongste Verordeningenblad (No. 12) bevat een besluit van den secretaris generaal van bet departement van Sociale Zaken betreffende een voor- loopige regeling van bepaalde aan spraken op uitkering ter zake van renteverzekering. Het volgende is daarin bepaald: ARTIKEL 1* (1) Nederlandsdie werknemers, die op grond vaa ambtelüke arbeids bemiddeling in het Duitsche rijk werk zaam geweest zün en gedurende dien tijd onder «Ie Duitsche renteverzekering vielen, en hun weduwen en weezén ontvangen, wanneer aanspraak op in validiteit»-, ouderdom*-, weduwe- of weezenraate ontstaat onder voor behoud van de latere regeling van de berekening van de rente bü samenloop van Duitsche en Nederlandsche ver zekeringen in afwijking van het bepaalde in de Invaliditeitswet, een voorloopige uitkeertag van de' Rijks verzekeringsbank. (2) De Rijksverzekeringsbank .telt voor de berekening van den wachttijd en van de voorloopige .uitkeering, de tijdvakken, gedurende welke de Duit sche verzekering geduurd heeft bij die, gedurende welke de Nederlandsche verzekering geduurd heeft, en gaat daarbij uit van de veronderstelling, dat over, de kalenderweken, gedurende welke de Duitsche verzekering -heeft geduurd, rentlezegels zijn geplakt van dezelfde waarde als zouden moeten zijn gepiakt overeenkomstig de Nederland sche invaliditeitswet ARTIKEL 2. Voor verzekerden, die onder de Nederlandsche Invaliditeitswet vallen, die hun woonplaats naar het Duitsche Rijk overgebracht hebben, of hun weduwen en weezen wordt, wanneer aanspraak op rente ontstaat onder voorbehoud van de latere regeling van de berekening der rente bij samenloop van Duitsche en Nederlandsche ver zekeringen in afwijking van het bepaalde in de Invaliditeitswet, de grondslag der hun ingevolge de Neder landsche verzekering toekomende rente voorloopig aldus berekend, alsof de aanspraak op rente ontstaan is op het tijdstip, waarop de Woonplaats overgebracht werd. ARTSttEL 1 (1) Het bepaalde in artikel 1 is van toepassing ten aanzien van alle Neder landsche werknemers, die na 31 Decem ber 1936 in het Duitsche Rijk ver zekerd waren, en zulks voor alle na dien tyd ontstane verfekèrmgsaan- spraken. Bij de berekening van de voorloopige uitkeeringén moeten ook de vóór - Januari 1937 verstreken tyd- vakken, gedurende welke de Duitsche verzekering geduurd heeft, in 'aan merking genomen worden. In zoover voor deze werknemers, zoowel door de, Duitsche, als ook door de Nederland sche verzekeringsorganen reeds uit- keerüigen zyn vastgesteld, blijven die geiden, zoolang niet een definitieve regeling in kracht is getreden. (2) Het bepaalde in artikel 2 is van toepassing ten aanzien van alle ver zekeringsaanspraken die na 31 Decem ber 1934 zyn ontstaan of zullen ont staan. (3) Uitkeeringen, overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 1 en 2 worden op haar vroegst voor den tyd van 1 Januari 1941 af toegekend. TOELICHTING VAN DEN HEER JAKOB. De leider van de groep „Soziale Verwaltung" bij het Rijkscommissa riaat, de' heer Jakob, verstrekte iiaar aanleiding der uitvaardiging dezer verordening een uitvoerige toelichting. Over de verzorging van de in Duitschland werkzame Nederlandsche arbeidskrachten in verband met de sociale verzekeringen is reeds vaker geschreven. Uit de tot dusver geschiede publi caties was te zien, dat de voor den Duitschen arbeider geschapen vér strekkende verzekeringsbescherming principieel ook den Nederiandschen arbeider ten, goede Tcomt. In de eerste plaats geldt dit de ziekteverzekering. Hierover is reeds eerder uitvoerig geschreven, waarbij er op gewezen werd, dat zoo wel de in Duitschland tewerkgestelde arbeider» alsodf hun in Nederland achtergeblevenV gezinsleden de volle bescherming van de Duitsche wette lijke ziekteverzekering genieten. Tot deze gezinsleden in den zin der Duit ache sociale verzekeringen behooren tyd in een vliegtuigindustrie in het algemeen gesproken de echt- kan worden omgezet. Het is te begrij- igenoote en de kinderen. De Rijks per, dat het den Engelschen, die ai hun hoop op de Amerikaansche vlirg- tuigproductie gezet hebben, büjbet nooren van deze critiek bang te moede gerechtvaardigd, daar Duitschland in middels niet stil zit, doch de eigen vliegtuigproducite zoozeer heeft opge voerd, dat het onmogelük is de Duit sche productie te hertaderen. „HIJ SLOEG DEN SPIJKER IN BUN KOP" Een burger van Boekarest heelt zich, aldus het DHR., voor de tweede maal binnen tien dagen een spijker in bet hoofd -geslagen. Langs dezen engebrui- kelykcn 'weg wilde hü zich, naar de bladen vermelden, van zyn hoofdpijn bevrijden. De eerste maal is door .den spijker kan tien centimeter slechts e oogzenuw beschadigd- Toen de man tien dagen met een genezen hoofd wond* uit bet ziekenhuis werd ontsla gen, wist hij niets beten te doen to zich nogmaals een spükr* in het hoafd te staan. Daardoor zyn de hersenen du- mate beschadigd, dat thans aan zijn herstel getwijfeld wordt. arbeidsminister heeft echter nu een belangrijke uitbreiding van den kring dergenen die aanspraken kunner laten gelden ten bate van den Neder voor ju Duitschland werkzame .arbei den. Ook hierin was het standpunt beslissend, dat voor den Nederiand schen arbeider uit zün mogelijk slechts voorbijgaande werkzaamheid in Duitschland geenerlei nadeel ten aanzien -van zün invaliditeit», en ouderdomsverzekering ontstaan moest. Daarom moest er voor gezorgd wor den, dat de tijd dien hy in Duitsch land werkt en daar premies voor de Duitsche sociale verzekeringen be taalt, voor zün invaliditeitsverzeke ring medegerekend wordt. Deze noodzakelijkheid leidde tot een overeenkomst tusschen de 'Duit sche en Nederlandsche regeeringsin- stanties. Volgens deze regeling, die aan de in het Verordeningenblad nr. 12 gepubliceerde verordening van den secretaris-generaal Vvan het departe ment van Sociale Zaken van 20 Fe bruari 1941 beantwoordt, is bü* het samentreffen van Duitsche en Neder landsche verzekeringsperioden voor de bepaling der uitkeeringen der Nederlandsche Ryksverzekeringsbank bevoegd. Bij het berekenen der be taalde premies zal de bank de Duit sche verzekeringsperioden mede-op tellen bij 3e Voor de Nederlandsche sociale verzekeringen berekende pe rioden en op dezelfde wijzen in aan merking nemen. Dakrmee wordt be reikt, dat de Nederlandschearbeider door zijn werk in Duitschjslpd geen nadeel lüdt ten aanzien van gijn in- validiteits- en ouderdomsverzekering. Dé rechten der Nederlahdschei arbei ders moeten alzoo, ook inzoovei Diiit- scbe verzekeringsperioden ter Sprake komen, uitsluiterd bij de Rijksver zekeringsbank worden geldend ge maakt. Tusschen deze en de betref fende Duitsche verzekeringsinstayties vindt overigens een verrekening plaats. Daar het ganscfie verzekerftWs- proces zich zoodoende -alleen bij Eet Nedefiandsche vffl-zèkerings-institiJut afwikkelt, is de arbeider des te beter in staat, voor zijn rechten op ie komen. Deze overeenkomst is,,,slechts eerl voorloopige regeling. Bij het streven, een bespoedigde beveiliging van den Nederiandschen arbeider in het geval van invaliditeit tot stand te brengen, heeft men veorloopig van een schei ding van Duitsche eii Nederlandsche bevoegdheden inzakte de verzeke- ringsuitkeéringen af*z£e'n Het kwam er eerst op aan, den grbeirier nu reeds in staat te stellen, zijn verzekerings rechten té kunnen doen gelden Bij de uitdrukkelijke eindregeüng zullen de rechten- van den Nederiandschen ar beider tegenover de Duitsche sociale Iverzekeringsinstituten nauwkeurig be paald worden, waardoor dan ook de Nederlandsche arbeider voor de aan de Duitsche invaliditeitsverzekering betaalde premies tjitkeeringeir tot de- ze'fde hoogte zal orttvangen als de Duitsche arbeider. BONDEN. Tijdens een gecombineerde hoofd- .besiuursvergadering op 22 dezer van dert Nederiandschen vpkboïiü van pensionhouders te 's-Gravenhage en den Nederlandsehen bond van pen sionhouders te Utrecht werd een con tactcommissie benoemd. De taak,van deze commierie za! zyn voorsteilen te ontwerpen voor een samengaan van beide bonden. Het Verordeningenblad no. IS bevat een besluit van de secretarissen-gene raal van de departementen van Wa terstaat, van Financiën, van Justitie en van Handel, Nijverheid en Scheepvaart betreffende het herstel van de Rijn en binnenvaartvloot. Artikel 1. <1> De koopsommen voor de door de Duitsche militaire autoriteiten aan gekochte in Nederland thuishehoo. rende Bijn- en binnenvaartuigen, als mede de vergoedingen voor de door die autoriteiten in gebruik gevor derde tot bedoelde cat'egorie beboe rende vaartuigen, welke zijn verloren gegaan, worden niet aan de recht hebbenden uitbetaald, doch in 's rijks schatkist gestort, ten einde te waar-" borgen, dat zij worden besteed voor het' herstel van de Rijn- er» binnen vaartvloot. (2) De Staat der Nederlanden is jegens de rechthebbenden aansprake lijk voor de uitkeering der koopsom men en vergoedingen overeenkomstig de bepalingen vaa dit besluit en vrij waart deswege de Duitsche militaire autoriteiten. Artikel 2. 4 Vanwege den secretaris-generaal vafi het departement van Waterstaat wordt, ut overleg met den secretaris-generaal v»r, het departement van Financiën, etei bouwplan opgesteld tot herstel van de, Rijn- en binnenvaartvloot. Artikel 3 De uitkeering, bedoeld in arti- lid 2, wordt geregeld bij een r besluit. In dit besluit zal een regeling ontrent de vergoeding van rente niet ontbreken. (2) De uitkeering zal, behoudens in bijzondere gevallen, geschieden door toewijzing van een ander vaartuig aan den eigenaar van het door de Duitsche autoriteiten gekochte of gevorderde schip. Lid 4 van dit artikel: De toewijzing geschiedt door of van wege den secretaris-generaal ven het departement van Waterstaat, Hy is bevoegd ook tegen den wil van den vroegeren eigenaar eer, vaartuig van hoogere waarde toe te wijzen dan het bedrag van de aan den eigenaar toe komende koopsom of vergoeding in weik geval hij tevens bepaalt op welke wijze de hoogere waarde van het toe gewezen vaartuig zal worden' betaald of verrekend. Artikel 4. (2) De secretaris-generaal van het departement van Watersteat regelt dt aanspraken Van hypotheekhouders en andere zakelijk roen*ebbenden, al», mede van de op het vaartuig bevoor rechte sefaaldeiseheri sp de in artikel4 1, lid 1, bedoelde I goed in imen en ver- Hy kas ter zake daa Üke ■rvaa gewezen vaarUug vestigen en daarbij de rangorde bepalen der bestaar. cte hypotheken ten opzichte van itieuwlf welke ter waarborging vak de ter financiering van den herbouw of in verband met de ovgrname van het vaartuig door den rechthebbende ver strekte geldleeningen worder. geves tigd. In zooverre voor die financiering dooi- het ,Ryk kredieten worder, be schikbaar gesteld, kap de secretaris generaal van het departement van Financiën te dien aanzien de bepalm. gen, vervat in het besluit no. 22/1941 betreffende credieten voor opbouw of herstel van onroerende goederen en schepen, overeenkomstig toepasser Artikel S. De aanspraken ingevolge artiké: l,f lid 2, kunnen noch vervreemd, noch verpand worden behoudens met! toe stemming ven <ien secretaris-generaal van het departement ven Waterstaat. Deze toestemming wordt in geen geval verleend, indien de rechten van hypo theekhouders en van andere zakelijk rechthebbenden, alsmede van de ap het vaartuig bevoorrechte schuld- eiichers. niet voldoende gewaarborgd zyn. Artikel 9. Ter zake van ,de uitvoering Van dit besluit wordt door den secretaris generaal van het departement van Waterstaat een commissie „Herstel Rijn- en binnenvaartvloot 1941" inge steld, waarin zittiag hebben, nevens dror de desbetreffende secretarissen- generaal aan te wyzen vertegenwoor digers van de departementen van Wa terstaat, var. Financiën, van Hardel, Nijverheid en Scheepvaart en van Justitie, een vertegenwoordiger van het centraal bureau voor de Rijn- en binnenvaart, van de stichting Neder landsche particuliere Rynvaart cen trale, van de stichting Nederlandsche particuliere binnenvaart centrale en vtn de scheet hypotheekbanken. De secretaris-generaal van het de partement van Waterstaat benoemt den voorzitter en de leden dezer com missie. ARTIKEL. BON DUUR. HOEVEELHEID Bloem BI. 8 24 Mrt t/m. 28 April i 50 gram roggebrood of 50 gram ander brood of 44 rantsoen gebak of 35 gram meel of bloem Boter of margarine Bo. 08 Bo 0» 17 t/m. 38 Maart 24 Mrt t/m. 6 April Boter kaart 44 p. boter. Vetkaar: 44 p. boter of margarine of 298 gr. vet. Op bon 08 geen vet Brandstoffen: Haarden en kachels Centrale verwarming Vjjfle partede K. 15. 18 em 17 K. 35 Um. 41 t/m. 31 Maart Um. 31 Maart t/m. 31 Maart Eenheid vaste brandstof Brood r. «8 «9 17 t/m. 38 Mggrt 24 Mrt t/m. 6 April 100 gr roggebrood, of 100 gr. ander brood of 1 rantsoen gebak Eieren 17 t/m. 30 Maart if Mrt t/m. 6 April 1 kippen, of e enden ei Gebak 17 t/m. 30 Maart 24 Mrt t/m. 6 April t rantsoen Gort, Gortmout of Grutten A. OS 24 Febr.t m.2t April H pond Havermou'. Havervlokken, Gort of Grutten A. 07 24 Febr. l a. 28 April tb pond Kaas A..C1 en 11 A. (2 en 72 10 Mrt t/m. April 24 Mrt t/m. 20 April Elke bon 100 gram. Koffie of koffiesurrogaat A. 18 17 Mrt t/m. 27 April 125 gram koffie of 250 gram koffie surrogaat. Macaroni of Vermicelli of Spaghetti »- A. 09 24 Febr. tm. 29 April 1 ons wordt. De bezorgdheid is des te méér' landschen arbeider verordend. Dien tengevolge is de gezinshulp ook op de ouders gn grootouders van den ver zekerd* toepasselijk, die met hem in gezinsverband leven en door hem ge heel of grootendeels onderhouden worden. Hetzelfde geldt voor zusters van den verzekerde, die met hem in gezinsverband leven en door hem ge heel of grootendeels onderhouder, worden, in. zoover zü in de plaats van een overleden of niet slechts tü- delijk. afwezige echtgenoot* de huis houding van den verzekerde leiden. Door de werkzaamheid van den ver zekerde fn Duitschland wordt een te vpren jiestaand gezinsverband prin- apiee! niet opgeheven. Ook de .ongehuwde arbeider, die van z)jn inkomsten ouder» of broers Of zusters mede onderhouden moet, kan nu er op- vertrouwen, dat in ge val van ziekte ook voor deze familie leden gezorgd Wordt. D* tavaUditritsverzokerteg Bijzonder gewichtige maatregelen worden voorts getroffen inzake de invaliditeitsverzekering Maizéna of Griesmeel of Pud dingpoeder A. IS 24 Febr. ten. 28 April 1 ons Peulvruchten 24 Febr. t m. 3* Mrt 1 pond Petroleum Per. S Per. B 24 Febr. t m. 28 April 24 Febr. m. 31 Maart Voot de keuken Voor verltohting 2 titer Rysl (-emeel, -gries, -ebloem) of Gruttemeel A. 1* 24 Mrt t/m. 28 April 44 pond Scheerzeep 117 (sgart sCrMtJe) t/m 28 April 50 gr. scheerzeep ot tube of pot Slaolie alet Suiker A. 17 11 Mrt t/aa. 13 April I kilogram Thee A. 17 Mrt t/m. 27 April 50 gram Vlceseh Tl. 85 trip. 18 Mrt/2 April plm. 1 ons Vleesehwaren ■4 VL SS Um. 38 Mrt/2 April 1 rantsoen Zeep A 18 Um. 18 Maart I rantsoen Vskkioring: A Aig. Distributiebon boekjt BI. m bioemcoo Bo. s Boterbon Br. IL Pet. VL Broodbon Kolen bon sx Periode SI Vleeschbon

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1941 | | pagina 2