WELKE BONNEN ZIJN GELDIG?
lUITEIlilD
BINNtlUND
Bouwplan voor herstel der Rïjrr-
en binnenvaartvloot
EERSTE BLAD
WOENSDAG 26 MAAR
IJSLAND BU OPERATIEZONE
BETROKKEN.
De oorlof ter zee.
Japanner* bezetten
Koengpint.
belangrijk strategisch punt
Canada wfl scheepsbouw
uitbreiden.
De Amerikaansche
vliegtuigbouw.
Nederlandsche arbeiders
L Duitschland.
Regeling vergoeding van vaartuigen die verloren gingen
Staat der Nederlanden aansprakelijk jegens
de rechthebbenden voor uitkeering
samengaan van pension-
Ia. is
i DOOK AANWEZIGHEID VAN
BBimcaE «GEPEN
Officieel wordt te Berlijn bekend
gemaakt:'
Ate gevolg van de wederrechtelijke
bezetting van het Deeneche eiland
IJsland door Engetethe troepen wordt
den laateten tijd door naar Engeland
varende blokkadebreker» gepoogd IJs
land in het operatiegebied rondom
Engeland te betrekken. Dit Operatie
gebied wordt derhalve in de toekomst
door de volgende' punten begrertsd:
Van een punt op drie graden Ooi-
terlengte aan de Belgiache kust over
den meridiaan tot 62 graden Noor
derbreedte, vandaar „tot 68 draden
Noorderbreedte, 10 graden Wester
lengte- Dan naar het Westen langs
den 68en breedtegraad tot de drie-
mijlszóne tot aan Ret punt 65 gr.
24 min. Noorderbreedte, 38 gr. Wes
terlengte. -Vandaar naar het Zuiden
tot aan het punt 58 .gr. 50 min. Noor
derbreedte, 38 gr. Westerlengte. Van
daar naar 45 gr. Noorderbreedte, 5 gr.
Westerlengte, vandaar naar de Fran-
sché kust op 4* gr. 30 min. Noorder
breedte, 2 gr. 40 min. Westerlengte.
De bij de verklaring omtrent de
totale Duitsche blokkade rondom En
geland op 17 Augustus 1040 tot de
neutrale scheepvaart gerichte waar
schuwing, dat elk schip, dat zich on
danks deze waarschuwing in het
Duitache operatiegebied rondom En
geland begeeft, gjch'aan het. gevaar
van vernietiging blootstelt en dat voor
schade, die hieruit voortyloeit. door
Duitschland geen verantwoording aan
vaard kan. worden, geldt thani voor
het vergroote operatiegebied.
23 Engelsehe schepen gingen
verloren.
Het aantal verloren gegane Engel
sehe schepen in de week welke ein
digt1 op 16 Maart wordt te Londen
opgegeven met 23 van tezamen' 71.773
br.t., aldus mel,dt 't D.N.B.
Patrouillevaartuig contra
vliegtuig.
Gistermiddag tegen twee uur is een
Duitseh patrouillevaartuig op de
Noordzee door. et n Engelsehe Bristol-
Blenheim aangevallen. 'Het toestel
vloog meermalen op hèt schip toe en
wierp viermaal bommen uit.' Het
patrouillevaartuig ontweek alle aan
vallen en dwong den tegenstander
door welgwicht afweervuur af te,,
zwenken. Er zijn treffers op het vlieg
tuig waargenomen.
117 schepen verloren gegaan.
In Februari zijn, volgens het weer-
machtsbericht van 1 Maart, 87 Engel
sehe en in Engelschen dienst varende
koopvaardijschepen zwaar beschadigd.
In de eerste drie weken van' 'Maart
werden volgens de tot dusver, békende
cijfers door aanvallen van Duitsche
zeestri,tdkrachten en gevechtsvliegtui
gen vijftig vijandelijke koopvaardij
schepen ais, gevolg van beschieting of
brand zwaar beschadigd, waaronder
een -aantal groote zeeschepen van 10
4 12.000 brt. Hierdoor zijn, afgezien
van de tot zinken gebrachte schepen,
in de laatste zeven weken 117 sche
pen met een tonnage van minstens
500.000 brt. voor de Envelschhe aan-
voerefi uitgeschakeld De door miin-
treffers ontstane verliezen zijn hierbii
niet inbegrepen Tengevolge van de
door luchtaanvallen ontstane aanzien
lijke vernielingen op de Engglsche
scheepswerven» en de sedert maan
den hperschende groote drukte in de
dokken van schepen, die hersteld
moeten worden ziet de Engelsehe re
geering zich geniaatst voor onoplos
bare vraagstukken.
Gistermorgen heeft een Japansehe
eenheid Koengpint bezet, een strate
gisch punt op den weg Haifoeng—
Kwengning in de provincie Kwang-
toeng, en een groote hoeveelheid muni
tie buitgemaakt.
GODVERNEL- RSCONFERENTIE
IN JAPAN.
De Japansehe regeering heeft beslo
ten de gewone gouverneursconferentie
tusschen 8 en 15 April bijeen te roepen.
Met het oog op den ernst van den toe-
■stand zoowel in binnen- als buitenland
zal de regeering aan de gouverneurs
een concrete uiteenzetting geven van
de militaire, diplomatieke en economi
sche kwesties, waarvoor het land zich
gesteld ziet ten einde de volledige
medewerking van het geheele volk te
verkrijgen.
ONLUSTEN IN BRITSCH-INDIE.
Domei meldt Via 'Bangkok uit
Britsch-lndië. dat in verschillende dee-
Jen des Jands ernstige onlusten uitge
broken zijn, die tegen de Engelsehe
■heerschappij zijn gericht, aldus het
D. N B. Onder de Engelschen in Indië
wordt steeds meer onzekerheid waar
genomen. Talrijke Britten hebben het
la^d reeds per vliegtulfe verlaten.
NIEUWE ONLUSTEN IN SYRIË.
In Syrië zün de laatst* dagan, naar
te Vichy bekend wordt, nieuwe on
lusten uitgebroken, zoo meldt 't D.N.B.
Zondag is het te Damascus en Aleppo
tot omvangrijke betoogingen gekomen.
In laatstgenoemde stad hebben de mi
litairen zelfs moeten optreden. Giste
ren zou, naar men ih Fransche kringen
te Vichy verklaart, over bet geheel
de rust hersteld zijn. Slecht» te Da
mascus heeft de bevolking de betoo-
8'ngen voortgezet. Bijzonderheden om
trent de «minsten ontbreken tot nog
toe.
Wegens enkele incidenten hebben
de bezettingsautoritelten in de Syri
sche stad Hems ten uitgaansverbod
uitgevaardigd, dat het betreden van
de straat na zet uur 'tavonda ver
biedt
EFFECT ZAL NIET GBOOT ZIJN.
Aan de New York Timet
wordt een verklaring ontleend vaa den
Canadeesehen minister van Munitie,
Bower, in het parlement inhoudende,
dat hij hemel en aarde zal bewtegen om
den Canadeeschen scheepsbouw uit te
breiden. Achter deze verklaring j
niets anders, aldus 't A.N.P. uit Berlijn,
dan de druk van Engeland, dat zeil
niet meer in staat fs de slagen af te
weren, welke do Duitsche strijdkrach
ten de Britsche scheepvaart toedienen,
*n daarom amachtijpd naar de hulp uit
de Dominions uitziet. Maar déze hulp
staat op even zwakke voeten ais die uiti
de Ver. Staten. Begin Februari schseef
het Engelsehe tijdschrift E c o n d,m i a t
het volgende:
„De .Canadeesche werven hebben
zich op den bouw van kleine vaartui
gen toegelegd. Daarentegen zijn de
mogelijkheden voor een spoedige en
aanzienlijke versterking van den bouw
van koopvaardijschepen gering". Inder
daad heeft Canada tot dusver slechts
den bouw van 18 vrachtschepen van
elk 3000 ton voor Engeland op zich ge
nomen. Groote orders kenden r.tet
doorgaan wegens gebrek aan staal en
wegens tekort aan arbeidskrachten in
Canada. In het begin van dit jaar heelt
de Canadeesche regeering verklaarde
dat zij in de wapenproductie tot eenige
Wijzigingen wilovergaan en daarbij 't
zwaartepunt op den bouw van koop
vaardijschepen wil leggen. Daartoe zijn
in het land 200.000 geschoolde krach
ten te weinig. In den loop van een jaar
hoopt men 100.000 man daartoe te
scholen, niet in Canada, maar op het
Engelsehe moedereiland. Zelfs indien
het Canada zou gelukken Engeland 18
schepen te leveren, zou dit slechts eer»
druppel op een gloeiende plaats betee-
kenen, daar de Duitsche zeestrijdkrach,
ten reeds op een enkelen dag 18 nog
veel groótere schepen tot zinken ge;
bracht hebben. Gemeten naar de wer
kelijke leveringseapaciteit van den Ca
nadeeschen scheepsbouw kan aan de
verklaring vair Ho wer over de uitbrei
ding van den Canadeeschen scheeps
bouw nauwelijks practische beteekenis
gehecht worden. -
ROOSEVELT VERLANGT
HET ONMOGELIJKE.
Uit de Amerikaansche vakpers blijkt
steeds duidelijker, dat de aankondiging
van president Roosevelt, volgens welke
Amerika in 1942 36.000 vliegtuigen tal
bopwen, niets anders dan bluf is om
den indruk te wekken, dat Engeland
met behulp van de Amerikaansche
leveranties den Duitschgn voorsprone
in vliegtuigbouw nog kan inhalen, aldus
het D N.B. De voorzitter van de vloot-
cotnnussie, Charles Vinson, heeft on
langs kort en krachtig verklaard, dat
het niet mogelijk is, het getal van 36.000
machines per jaar te halen, die Roose
velt 'in 1942 wil bouwen, om niet te
preken Van de 50.000 welke hij thans
verlangt.
In het invloedrijke tijdschrift Ame
rican Mercury schrijft de be
kende vliegtuigbouwer Sewersky het
volgende:
Het optimisme van de openbare
meening op het gebied der massa
productie is omgekeerd evenredig aan
de technische mogelijkheid. Op het
cogenblik produceert de vliegtuig
industrie der Ver. Staten ongeveer
twintig vliegtuigen per dag. Soms
moéten wij maandenlang op dan aan
voer van aluminium, magnesium of
ander materiaal wachten. Hoe zal het
mogelijk zün, dit fabricaiietempo te
verhonderdvoudigen? Hoe zullen wij
in zes of zelfs twaalf maanden aan de
noodige vakwerklieden komen? Da
geheele Amerikaansche bewapening is
siecht opgezet, versecd georganiseerd
en technisch verkeerd aangepakt.
Ook het voornemen oiji de Ameri
kaansche automobielfabrieken in te
richten voor den bouw van vliegtui
gen, zooais Roosevvit heeft aangekon
digd, wordt door ieskundigen voir
loopig naar het rijk der fabelen ver
wezen als gevolg van de geweldige
moeilijkheden om dit te bewerkstelli
gen.' De Amerikaansche vliegtuigbou
wer Glenn L. Martin heeft hierover
aan een correspondent van de N e w
Yoik Herald het volgende gezegd:
Wi.i stellen ons over het algemeen niet
duidelijk voor, hoe gecompliceerd en
kostbaar het monteeren van een vtirg-
tu.g if en hoeveel bijzondere organi
saties daarvoor noodig zün.
De automobielindustrie kan daar
mede niet vergeleken worden en dit
technische verschil doet twüfel opko
men pf de automobielindustrie binnen
kotten tyd in een vliegtuigindustrie
UITBREIDING VAK -»EN KRING
DER VERZEKERDEN KRACHTENS
DE SOCIALE WETTEN.
Het jongste Verordeningenblad (No.
12) bevat een besluit van den secretaris
generaal van bet departement van
Sociale Zaken betreffende een voor-
loopige regeling van bepaalde aan
spraken op uitkering ter zake van
renteverzekering.
Het volgende is daarin bepaald:
ARTIKEL 1*
(1) Nederlandsdie werknemers, die
op grond vaa ambtelüke arbeids
bemiddeling in het Duitsche rijk werk
zaam geweest zün en gedurende dien
tijd onder «Ie Duitsche renteverzekering
vielen, en hun weduwen en weezén
ontvangen, wanneer aanspraak op in
validiteit»-, ouderdom*-, weduwe- of
weezenraate ontstaat onder voor
behoud van de latere regeling van de
berekening van de rente bü samenloop
van Duitsche en Nederlandsche ver
zekeringen in afwijking van het
bepaalde in de Invaliditeitswet, een
voorloopige uitkeertag van de' Rijks
verzekeringsbank.
(2) De Rijksverzekeringsbank .telt
voor de berekening van den wachttijd
en van de voorloopige .uitkeering, de
tijdvakken, gedurende welke de Duit
sche verzekering geduurd heeft bij die,
gedurende welke de Nederlandsche
verzekering geduurd heeft, en gaat
daarbij uit van de veronderstelling, dat
over, de kalenderweken, gedurende
welke de Duitsche verzekering -heeft
geduurd, rentlezegels zijn geplakt van
dezelfde waarde als zouden moeten zijn
gepiakt overeenkomstig de Nederland
sche invaliditeitswet
ARTIKEL 2.
Voor verzekerden, die onder de
Nederlandsche Invaliditeitswet vallen,
die hun woonplaats naar het Duitsche
Rijk overgebracht hebben, of hun
weduwen en weezen wordt, wanneer
aanspraak op rente ontstaat onder
voorbehoud van de latere regeling van
de berekening der rente bij samenloop
van Duitsche en Nederlandsche ver
zekeringen in afwijking van het
bepaalde in de Invaliditeitswet, de
grondslag der hun ingevolge de Neder
landsche verzekering toekomende
rente voorloopig aldus berekend, alsof
de aanspraak op rente ontstaan is op
het tijdstip, waarop de Woonplaats
overgebracht werd.
ARTSttEL 1
(1) Het bepaalde in artikel 1 is van
toepassing ten aanzien van alle Neder
landsche werknemers, die na 31 Decem
ber 1936 in het Duitsche Rijk ver
zekerd waren, en zulks voor alle na
dien tyd ontstane verfekèrmgsaan-
spraken. Bij de berekening van de
voorloopige uitkeeringén moeten ook
de vóór - Januari 1937 verstreken tyd-
vakken, gedurende welke de Duitsche
verzekering geduurd heeft, in 'aan
merking genomen worden. In zoover
voor deze werknemers, zoowel door de,
Duitsche, als ook door de Nederland
sche verzekeringsorganen reeds uit-
keerüigen zyn vastgesteld, blijven die
geiden, zoolang niet een definitieve
regeling in kracht is getreden.
(2) Het bepaalde in artikel 2 is van
toepassing ten aanzien van alle ver
zekeringsaanspraken die na 31 Decem
ber 1934 zyn ontstaan of zullen ont
staan.
(3) Uitkeeringen, overeenkomstig het
bepaalde in de artikelen 1 en 2 worden
op haar vroegst voor den tyd van
1 Januari 1941 af toegekend.
TOELICHTING VAN DEN HEER
JAKOB.
De leider van de groep „Soziale
Verwaltung" bij het Rijkscommissa
riaat, de' heer Jakob, verstrekte iiaar
aanleiding der uitvaardiging dezer
verordening een uitvoerige toelichting.
Over de verzorging van de in
Duitschland werkzame Nederlandsche
arbeidskrachten in verband met de
sociale verzekeringen is reeds vaker
geschreven.
Uit de tot dusver geschiede publi
caties was te zien, dat de voor den
Duitschen arbeider geschapen vér
strekkende verzekeringsbescherming
principieel ook den Nederiandschen
arbeider ten, goede Tcomt.
In de eerste plaats geldt dit de
ziekteverzekering. Hierover is
reeds eerder uitvoerig geschreven,
waarbij er op gewezen werd, dat zoo
wel de in Duitschland tewerkgestelde
arbeider» alsodf hun in Nederland
achtergeblevenV gezinsleden de volle
bescherming van de Duitsche wette
lijke ziekteverzekering genieten. Tot
deze gezinsleden in den zin der Duit
ache sociale verzekeringen behooren
tyd in een vliegtuigindustrie in het algemeen gesproken de echt-
kan worden omgezet. Het is te begrij- igenoote en de kinderen. De Rijks
per, dat het den Engelschen, die ai
hun hoop op de Amerikaansche vlirg-
tuigproductie gezet hebben, büjbet
nooren van deze critiek bang te moede
gerechtvaardigd, daar Duitschland in
middels niet stil zit, doch de eigen
vliegtuigproducite zoozeer heeft opge
voerd, dat het onmogelük is de Duit
sche productie te hertaderen.
„HIJ SLOEG DEN SPIJKER
IN BUN KOP"
Een burger van Boekarest heelt zich,
aldus het DHR., voor de tweede maal
binnen tien dagen een spijker in bet
hoofd -geslagen. Langs dezen engebrui-
kelykcn 'weg wilde hü zich, naar de
bladen vermelden, van zyn hoofdpijn
bevrijden. De eerste maal is door .den
spijker kan tien centimeter slechts e
oogzenuw beschadigd- Toen de man
tien dagen met een genezen hoofd
wond* uit bet ziekenhuis werd ontsla
gen, wist hij niets beten te doen to
zich nogmaals een spükr* in het hoafd
te staan. Daardoor zyn de hersenen du-
mate beschadigd, dat thans aan zijn
herstel getwijfeld wordt.
arbeidsminister heeft echter nu een
belangrijke uitbreiding van den kring
dergenen die aanspraken kunner
laten gelden ten bate van den Neder
voor ju Duitschland werkzame .arbei
den. Ook hierin was het standpunt
beslissend, dat voor den Nederiand
schen arbeider uit zün mogelijk
slechts voorbijgaande werkzaamheid
in Duitschland geenerlei nadeel ten
aanzien -van zün invaliditeit», en
ouderdomsverzekering ontstaan moest.
Daarom moest er voor gezorgd wor
den, dat de tijd dien hy in Duitsch
land werkt en daar premies voor de
Duitsche sociale verzekeringen be
taalt, voor zün invaliditeitsverzeke
ring medegerekend wordt.
Deze noodzakelijkheid leidde tot
een overeenkomst tusschen de 'Duit
sche en Nederlandsche regeeringsin-
stanties. Volgens deze regeling, die
aan de in het Verordeningenblad nr.
12 gepubliceerde verordening van den
secretaris-generaal Vvan het departe
ment van Sociale Zaken van 20 Fe
bruari 1941 beantwoordt, is bü* het
samentreffen van Duitsche en Neder
landsche verzekeringsperioden voor
de bepaling der uitkeeringen der
Nederlandsche Ryksverzekeringsbank
bevoegd. Bij het berekenen der be
taalde premies zal de bank de Duit
sche verzekeringsperioden mede-op
tellen bij 3e Voor de Nederlandsche
sociale verzekeringen berekende pe
rioden en op dezelfde wijzen in aan
merking nemen. Dakrmee wordt be
reikt, dat de Nederlandschearbeider
door zijn werk in Duitschjslpd geen
nadeel lüdt ten aanzien van gijn in-
validiteits- en ouderdomsverzekering.
Dé rechten der Nederlahdschei arbei
ders moeten alzoo, ook inzoovei Diiit-
scbe verzekeringsperioden ter Sprake
komen, uitsluiterd bij de Rijksver
zekeringsbank worden geldend ge
maakt. Tusschen deze en de betref
fende Duitsche verzekeringsinstayties
vindt overigens een verrekening
plaats. Daar het ganscfie verzekerftWs-
proces zich zoodoende -alleen bij Eet
Nedefiandsche vffl-zèkerings-institiJut
afwikkelt, is de arbeider des te beter
in staat, voor zijn rechten op ie
komen.
Deze overeenkomst is,,,slechts eerl
voorloopige regeling. Bij het streven,
een bespoedigde beveiliging van den
Nederiandschen arbeider in het geval
van invaliditeit tot stand te brengen,
heeft men veorloopig van een schei
ding van Duitsche eii Nederlandsche
bevoegdheden inzakte de verzeke-
ringsuitkeéringen af*z£e'n Het kwam
er eerst op aan, den grbeirier nu reeds
in staat te stellen, zijn verzekerings
rechten té kunnen doen gelden Bij de
uitdrukkelijke eindregeüng zullen de
rechten- van den Nederiandschen ar
beider tegenover de Duitsche sociale
Iverzekeringsinstituten nauwkeurig be
paald worden, waardoor dan ook de
Nederlandsche arbeider voor de aan
de Duitsche invaliditeitsverzekering
betaalde premies tjitkeeringeir tot de-
ze'fde hoogte zal orttvangen als de
Duitsche arbeider.
BONDEN.
Tijdens een gecombineerde hoofd-
.besiuursvergadering op 22 dezer van
dert Nederiandschen vpkboïiü van
pensionhouders te 's-Gravenhage en
den Nederlandsehen bond van pen
sionhouders te Utrecht werd een con
tactcommissie benoemd.
De taak,van deze commierie za! zyn
voorsteilen te ontwerpen voor een
samengaan van beide bonden.
Het Verordeningenblad no. IS bevat
een besluit van de secretarissen-gene
raal van de departementen van Wa
terstaat, van Financiën, van Justitie en
van Handel, Nijverheid en Scheepvaart
betreffende het herstel van de Rijn
en binnenvaartvloot.
Artikel 1.
<1> De koopsommen voor de door
de Duitsche militaire autoriteiten aan
gekochte in Nederland thuishehoo.
rende Bijn- en binnenvaartuigen, als
mede de vergoedingen voor de door
die autoriteiten in gebruik gevor
derde tot bedoelde cat'egorie beboe
rende vaartuigen, welke zijn verloren
gegaan, worden niet aan de recht
hebbenden uitbetaald, doch in 's rijks
schatkist gestort, ten einde te waar-"
borgen, dat zij worden besteed voor
het' herstel van de Rijn- er» binnen
vaartvloot.
(2) De Staat der Nederlanden is
jegens de rechthebbenden aansprake
lijk voor de uitkeering der koopsom
men en vergoedingen overeenkomstig
de bepalingen vaa dit besluit en vrij
waart deswege de Duitsche militaire
autoriteiten.
Artikel 2.
4 Vanwege den secretaris-generaal vafi
het departement van Waterstaat wordt,
ut overleg met den secretaris-generaal
v»r, het departement van Financiën,
etei bouwplan opgesteld tot herstel van
de, Rijn- en binnenvaartvloot.
Artikel 3
De uitkeering, bedoeld in arti-
lid 2, wordt geregeld bij een
r besluit. In dit besluit zal een
regeling ontrent de vergoeding van
rente niet ontbreken.
(2) De uitkeering zal, behoudens in
bijzondere gevallen, geschieden door
toewijzing van een ander vaartuig aan
den eigenaar van het door de Duitsche
autoriteiten gekochte of gevorderde
schip.
Lid 4 van dit artikel:
De toewijzing geschiedt door of van
wege den secretaris-generaal ven het
departement van Waterstaat, Hy is
bevoegd ook tegen den wil van den
vroegeren eigenaar eer, vaartuig van
hoogere waarde toe te wijzen dan het
bedrag van de aan den eigenaar toe
komende koopsom of vergoeding in
weik geval hij tevens bepaalt op welke
wijze de hoogere waarde van het toe
gewezen vaartuig zal worden' betaald
of verrekend.
Artikel 4.
(2) De secretaris-generaal van het
departement van Watersteat regelt dt
aanspraken Van hypotheekhouders en
andere zakelijk roen*ebbenden, al»,
mede van de op het vaartuig bevoor
rechte sefaaldeiseheri sp de in artikel4
1, lid 1, bedoelde I
goed in
imen en ver-
Hy kas ter zake daa
Üke
■rvaa
gewezen vaarUug vestigen en daarbij
de rangorde bepalen der bestaar. cte
hypotheken ten opzichte van itieuwlf
welke ter waarborging vak de ter
financiering van den herbouw of in
verband met de ovgrname van het
vaartuig door den rechthebbende ver
strekte geldleeningen worder. geves
tigd. In zooverre voor die financiering
dooi- het ,Ryk kredieten worder, be
schikbaar gesteld, kap de secretaris
generaal van het departement van
Financiën te dien aanzien de bepalm.
gen, vervat in het besluit no. 22/1941
betreffende credieten voor opbouw of
herstel van onroerende goederen en
schepen, overeenkomstig toepasser
Artikel S.
De aanspraken ingevolge artiké: l,f
lid 2, kunnen noch vervreemd, noch
verpand worden behoudens met! toe
stemming ven <ien secretaris-generaal
van het departement ven Waterstaat.
Deze toestemming wordt in geen geval
verleend, indien de rechten van hypo
theekhouders en van andere zakelijk
rechthebbenden, alsmede van de ap
het vaartuig bevoorrechte schuld-
eiichers. niet voldoende gewaarborgd
zyn.
Artikel 9.
Ter zake van ,de uitvoering Van dit
besluit wordt door den secretaris
generaal van het departement van
Waterstaat een commissie „Herstel
Rijn- en binnenvaartvloot 1941" inge
steld, waarin zittiag hebben, nevens
dror de desbetreffende secretarissen-
generaal aan te wyzen vertegenwoor
digers van de departementen van Wa
terstaat, var. Financiën, van Hardel,
Nijverheid en Scheepvaart en van
Justitie, een vertegenwoordiger van
het centraal bureau voor de Rijn- en
binnenvaart, van de stichting Neder
landsche particuliere Rynvaart cen
trale, van de stichting Nederlandsche
particuliere binnenvaart centrale en
vtn de scheet hypotheekbanken.
De secretaris-generaal van het de
partement van Waterstaat benoemt
den voorzitter en de leden dezer com
missie.
ARTIKEL.
BON
DUUR.
HOEVEELHEID
Bloem
BI. 8
24 Mrt t/m. 28 April
i
50 gram roggebrood of 50 gram ander
brood of 44 rantsoen gebak of 35 gram
meel of bloem
Boter of margarine
Bo. 08
Bo 0»
17 t/m. 38 Maart
24 Mrt t/m. 6 April
Boter kaart 44 p. boter. Vetkaar: 44 p.
boter of margarine of 298 gr. vet.
Op bon 08 geen vet
Brandstoffen:
Haarden en kachels
Centrale verwarming
Vjjfle partede
K. 15. 18 em 17
K. 35 Um. 41
t/m. 31 Maart
Um. 31 Maart
t/m. 31 Maart
Eenheid vaste brandstof
Brood
r. «8
«9
17 t/m. 38 Mggrt
24 Mrt t/m. 6 April
100 gr roggebrood, of 100 gr. ander
brood of 1 rantsoen gebak
Eieren
17 t/m. 30 Maart
if Mrt t/m. 6 April
1 kippen, of e enden ei
Gebak
17 t/m. 30 Maart
24 Mrt t/m. 6 April
t rantsoen
Gort, Gortmout of Grutten
A. OS
24 Febr.t m.2t April H pond
Havermou'. Havervlokken,
Gort of Grutten
A. 07
24 Febr. l a. 28 April tb pond
Kaas
A..C1 en 11
A. (2 en 72
10 Mrt t/m. April
24 Mrt t/m. 20 April
Elke bon 100 gram.
Koffie of koffiesurrogaat
A. 18
17 Mrt t/m. 27 April
125 gram koffie of 250 gram koffie
surrogaat.
Macaroni of Vermicelli of
Spaghetti »-
A. 09
24 Febr. tm. 29 April 1 ons
wordt. De bezorgdheid is des te méér' landschen arbeider verordend. Dien
tengevolge is de gezinshulp ook op de
ouders gn grootouders van den ver
zekerd* toepasselijk, die met hem in
gezinsverband leven en door hem ge
heel of grootendeels onderhouden
worden. Hetzelfde geldt voor zusters
van den verzekerde, die met hem in
gezinsverband leven en door hem ge
heel of grootendeels onderhouder,
worden, in. zoover zü in de plaats
van een overleden of niet slechts tü-
delijk. afwezige echtgenoot* de huis
houding van den verzekerde leiden.
Door de werkzaamheid van den ver
zekerde fn Duitschland wordt een te
vpren jiestaand gezinsverband prin-
apiee! niet opgeheven.
Ook de .ongehuwde arbeider, die
van z)jn inkomsten ouder» of broers
Of zusters mede onderhouden moet,
kan nu er op- vertrouwen, dat in ge
val van ziekte ook voor deze familie
leden gezorgd Wordt.
D* tavaUditritsverzokerteg
Bijzonder gewichtige maatregelen
worden voorts getroffen inzake de
invaliditeitsverzekering
Maizéna of Griesmeel of Pud
dingpoeder
A. IS
24 Febr. ten. 28 April 1 ons
Peulvruchten
24 Febr. t m. 3* Mrt 1 pond
Petroleum
Per. S
Per. B
24 Febr. t m. 28 April
24 Febr. m. 31 Maart
Voot de keuken
Voor verltohting 2 titer
Rysl (-emeel, -gries, -ebloem)
of Gruttemeel
A. 1*
24 Mrt t/m. 28 April 44 pond
Scheerzeep
117
(sgart sCrMtJe)
t/m 28 April
50 gr. scheerzeep ot tube of pot
Slaolie
alet
Suiker
A. 17
11 Mrt t/aa. 13 April I kilogram
Thee
A.
17 Mrt t/m. 27 April 50 gram
Vlceseh
Tl. 85
trip. 18 Mrt/2 April
plm. 1 ons
Vleesehwaren
■4
VL SS
Um. 38 Mrt/2 April 1 rantsoen
Zeep
A 18
Um. 18 Maart
I rantsoen
Vskkioring:
A Aig. Distributiebon boekjt
BI. m bioemcoo
Bo. s Boterbon
Br.
IL
Pet.
VL
Broodbon
Kolen bon
sx Periode
SI Vleeschbon