Imakers worden viiegeringenieur De Alma Mater der technici ï3ly Hier worden de specialisten van den vlieg tuigbouw gevormd en geschoold Voor flinke onderofficieren van de Duitsche luchtmacht een levenskans moodaioe plaats uit de oudheid Een ieder heeft in de afgeloopen oorlogsmaanden verbaasd gestaan over de labelachtige prestaties van da Duitsche vliegers. Ook de tegen standers hebben volmondig erkend, dat tl| tot dusverre te doen hadden met een uitstekend geschoold corps, dat door een wiidvertakte organi satie, die als een man achter hen stond, in staat was deze groote pres taties te verrichten. Onze reporter zeli deel uitmakend van de Duitsche Weermacht bracht een bezoek aan de „Alma Hater" van de Duitsche vliegeringenieurs, waar doorloopend een aantal pittige onderollicieren worden opgeleid. Jeugdige monteurs bezig met het montee- ren aan den romp van een geheel uit staal vervaardigd vliegtuig. 1 der stad bespot werd en in zeer bedenk,! lijken toestand algebeeld werd na ken»! lijk te zwaar drank-gebruik. Druivenai! tuur en wijnbouw zijn er in zoo ruime te I ze gesymboliseerd en het aantal tavern»! is zoo overmatig groot, dat men hieruit21 aiieiden kan, dat de wijn tot de beiangni, ste levensbehoeften en genoegens nsw hebben behoord. De niet lang geieden ontdekte „Tabetaj Vinaria", die thans zorgvuldig gerest» I reerd wordt en uit een bijzonder ruim aar, I tal vertrekken bestond, waar de aanwen» I luxe vrij gaaf bewaard is gebleven, bewto de juistheid der hierboven geopperde veil onderstelling duidelijk. De huizenbouw toonde zeer weinig ve-1 schil: de meeste villa's waren voorzien vu terrassen en zuilengalerijen aan de zijde: deze konden door middel van gk zen deuren worden gesloten, zoodat zij elk jaargetijde bewoonbaar waren. Volga oude kronieken was het zelfs vrij algaixa gebruikelijk in den erfst naar Herculam» te gaan om er een druivenkuur te onde- gaan. Deze plaats wordt verder beschrevu als een ideaal verblijfsoord. bekend m den overvloed aan heerlijk, frisch watera weelderigen plantengroei, waar het volk»! men ontbreken van stadsrumoer bljjkbwl toen reeds zeer gewaardeerd werd. Naar men thans heeft kunnen vaststel len. was Herculanum een verrukkelijk osrt in merkwaardige tegenstelling tot het zat naburige Baia, waar voornamelijk doblte spel en andere dergelijke sensatie-amns» menten bedreven werden. Van dit m weelderige centrum van uitbundig en te zinnig vermaak rest ons echter niets 1MB dan de naam en de tallooze uitvoerige te schrijvingen, welke klassieke auteurs van gegeven hebben. Was het uiterlijke verschil tusschen kei antieke Herculanum en onze hedendug sche. moderne badplaatsen zoo opvallen! groot, in wezen is dit welbeschouwd het h mindere mate. Want een zeebadplaats te teekent te allen tijde vreugde, zon. zee es alles wat deze ons vermogen te schenk® en deze zullen nimmer veranderen, omte ze eeuwig zijnl bouwd, dit zuiver om van het leven aan de kust te kunnen genieten. Ais badplaats in letterlijken zin zal Herculanum ongetwij feld" minder aantrekkingskracht op de Ro meinen uitgeoefend hebben: zij hadden immers hun vernuftig gebouwde en even fraai als luxueus ingerichte thermen, met warmwatpr-voorziening en verder comfort, waaraan zij begrijpelijk de voorkeur heb ben gegeven. Het antieke leven is te Herculanum geenszins weggevaagd; het is in versteen den toestand uitstekend bewaard gebleven, zoodat het ons mogelijk is het wezen der stad en haar bewoners beter te benaderen en daardoor ook de levenswijze der Romei nen in deze mondaine badplaats van 2000 jaren geleden nauwkeurig te bestudeeren. Naar de tegenwoordige stand der opgra vingen valt over het vroegere Herculanum het volgende op te merken: Even onafscheidelijk als de havenstad Ostia destijds bij Rome behoorde, was Her culanum van vitaal belang voor de bloeièn- de handelsstad in de provincie Pompei. De wegen tusschen beide plaatsen waren wel iswaar niet erg breed, doch bijzonder goed verzorgd. Wat de winkels betreft, is het wel inte ressant te vermelden, dat het grootste aan tal hiervan, zaken van consumptie-artike len waren. Ook het zeer groote i aantal huur-appartementen is voor onze begrip pen zeer opvallend: met overdreven zorg werd er naar gestreefd elk zoo klein moge lijke ruimte productief te maken om daar door een maximum aan accomodatie te be reiken. Evenals onze moderne badplaatsen be stond Herculanum grootendeels uit snel gebouwde zomerhuisjes en villa's, welke echter opvielen door de onbegrijpelijke luxe en elegance, waarmede zij ingericht waren. De Bacchus-vereering moet te Hercula num wel tot abnormale vormen uitgegroeid zijn, gezien het fantastisch groote aantal beelden en maskers van dezen wijngod, waarbij zelfs Hercules, de schutspatroon bovendien zijn soldateneigenschappen heeft bewezen te bezitten, na eenigen tijd hard zwoegen, den officiersrang bereiken. Het jongste deel van de Duitsche V/eermacht, het Luchtwapen, bewandelt daarmede ge heel nieuwe wegen: vrij baan voor de flin ke ondernemende kerels! is hier het pa rool. Hans Hücke. Deelnemers aan een cursus bfy het onder richt in den modernen motorenbouw. weer, overzichtelijk gerangschikt, de on- derdeelen vinden, die van vitaal belang zijn en waarop door de cursisten in het bijzon der moet worden gelegd. Ons als leek op het gebied van de techniek, duizelt het van deze tientallen motoren, modellen en leer- toestellen. Wanneer wij daarna r.og in de collegezaal komen, waar het theoretische onderricht plaats heeft, waar de wanden Een gevleugeld woord dat in vliegers kringennogal veel opgang doet, met name, wanneer men komt op het terrein der oor logsvliegerij, is, dat dertig man op den grond moeten werken om een piloot te la ten vliegen. Welnu, dat mag in humoristi- sehen vorm wellicht ietwat overdreven zijn, toch schuilt er een kern van waarheid in. De voortschrijdende ontwikkeling van de vliegtechniek heeft de contructie van het vliegtuig dermate verfijnd, dat het niet alleen noodzakelijk was om het grondper soneel numeriek aanzienlijk uit te breiden, maar meer nog hen wetenschappelijk op te leiden; zij dienen een groote dosis techni sche wetenschap je bezitten en dit te paren aan degelijke practijkervaringen. Het zijn specialisten in den besten zin van het woord, die als „luchtwapen-technici" alle zorgen hebben voor de vliegtuigen en mede hun verantwoordelijkheid dragen voor het leven van de bemanning. Ze zijn allen, zonder uitzondering al thans voor zoover het de hoogere rangen betreft, vroegere scholieren van de Hoo gere Vliegtechnische School van het Lucht wapen. Deze „Hoogeschool van de luchtwa- pentechnici", ziteals men het instituut ook zou kunnen noemen, schenkt haar studen ten in tallooze cursussen en colleges het wetenschappelijke en practische instru ment, niet alleen om dat wonderlijk gede tailleerde en minutieus werkende mecha nisme van het moderne legervliegtuig in elkaar te zetten, maar evenzeer om zoo snel en accuraat mogelijk fouten te her stellen. De gebouwen van de Hoogere Vliegtech nische School, kortweg in Duitschland aan gemerkt als H.T.S., de eenige school van deze soort in het geheele Rijk, liggen in het heuvelachtige landschap van Midden- Duitschland. De eerste indruk, dien de leek ervan krijgt bij een bezoek is wel, dat hier alles ruim uitgezet is. In elk opzicht doet dit instituut, met al wat daarbij behoort, denken aan een vliegbasis. Men ziet er hal len en loodsen, hangars, gebouwen voor de administratie, voor de onderkomens der leerlingen, terwijl aan den gand van het vliegveld natuurlijk de rondgebouwde uit kijktoren is te zien, waarin de comman dant zijn zetel heeft. Menschen ziet men nauwelijks. De enkelen, die wij evenwel op onzen rondgang ontmoeten, bezitten den rang van officier of onderofficier, hetgeen wellicht den scherpen opmerker in het oog zou vallen. Een korte wandeling door een van de hal len doet ons al spoedig ervaren, dat wij hier te doen hebben met een zeer apart in stituut van het Duitsche Luchtwapen. Door simpele houten scheidsmuren maakte men hier een groot aantal boxen, waarvan elk weer een ander doel wel te verstaan een onderwijsdoel heeft. In de eerste serie wordt getimmerd, geschilderd en wat al niet meer; daarop volgen de werkplaatsen van de schrijvers, de teekenaars, de meca niciens, de electrotechnici, waar elke deel nemer aan den cursus ook de stafin- genieur van morgen het ambacht door de practijk terdege leert beheerschen. Dan volgt in een ander g'ebouw de groote gcoep montagewerkplaatsen, waar alle soorten motoren, allerhande typen lucht- schroëven uitgestald zijn en door de leer lingen als proefstukken moeten worden vervaardigd. In een ander gebouw kan men bericht DN.B. veertien, aangaaht lyke Oei op ZOO 1 Sovjets t uitgerust reed sta: neraal b doet xiet) geleverd maakt zij Sovjetlef: om techn wagens 1 Zijn. Er het er ni nen omg maehtsbe: druk gele dige verli men de r gemelde blijkt dat De rompen die in de fabriekshallen aan den loopenden band gereed *ijn gekomen, bie den een welkome gelegenheid, om de boord werktuigen door de leerlingen van de school te laten inbouwen. bedekt zijn met honderden schetsteekenin- gen en schakelborden, waar de tafels be dekt zijn met allerlei geheimzinnige toe stellen, ja, erkennen wij werkelijk verstomd te zijn over een zoo degelijke opleiding van de jonge menschen, die straks hun beste krachten aan de oorlogvoering van Duitsch land zullen geven. Er moet heel wat vlijt getoond worden en heel wat zweetdroppel tjes vloeien, voor de „professor" tevreden is met de resultaten van zijn leerlingen. Maar zij spelen het klaar, slechts zelden komt het voor dat een student hier zakt voor een examen. De meesten van hen zijn vroeger reeds bij den troep geweest als boordwerktuigkundige of waarnemer; zij bezitten dus reeds een goeden ondergrond voor hun verdere vorming. Hun voorop leiding genoten zij aan een der talrijke vliegscholen, welke men overal in Duitsch land aantreft. Zij doen het voorbereidende werk voor de eindindustrie aan de „Alma Mater" van het Duitsche luchtwapen. Maar de verlokkende prijs loont ook de moeite. Na een studie van vijf semesters en een met goed gevolg afgelegd eind examen, worden de onderofficieren 'als vliegeringenieur opgenomen in het ingeni eurscorps van het luchtwapen; zij bezitten dan meteen den rang van eersten luite nant. Nog in talrijke andere leidende func ties kunnen zij worden geplaatst. Door eigen wilskracht en toewijding kan derhal ve iedere onderofficier, die bijvoorbeeld als eenvoudig automonteur in dienst trad en In het jaar 79 Chr. verwoestte een groote uitbarsting van den Vesuvius, twee belang rijke steden: Pompei' en Herculanum. Aan gezien de eerste hiervan, reeds stof tot zoo vele artikelen leverde, en daardoor ook reeds voldoende bekendheid geniet, willen wij thans eenige aandacht schenken aan het even belangrijke doch iets minder be kende Herculanum, waar eveneens talrij ke opgravingen en restauraties zijn ver richt, zulks in het bijzonder in den tjjd van het Fascistische Italië, Werd Pompei door de vernielende 'uit werking van de vulkaanuitbarsting onder een dichten lavastroom bedolven, bij Her culanum was deze uitwerking nog veel ra dicaler: een deel werd zelfs door de erup tieve massa die met zich gesteenten rondom den kratermond en op de hellingen ver spreid, meesleurde, geheel weggevaagd. Terwijl Pompei dus door een regelmatig verspreide aardlaag ter dikte van S tot 6 M., die, naar het bleek, later stelselmatig verwijderd kon worden, bedekt werd, zette zich de verzengende materie, door den vul kaan met demonische heftigheid omlaag gestort, vast tegen de verpletterde villa's der voorsteden van Herculanum, doorstroo- mend tot in de diepste kelders der huizen. Deze zondvloed van gloeiende lava ver hardde en kreeg het aspect van een com pacte steenmassa in dikte varieerend van 10 tot 12 M. Bij de opgravingen in deze streek stuitte men op ontzaglijke technische moeilijkhe den. In het begin werd een weinig doelma tig systeem toegepast: na de steenlaag op verschillende plaatsen doorboord te heb ben,* trachtte men, uiteraard op goed ge luk, via ondergrondfche gangen, overblijf selen uit deze doode stad aan het licht te brengen. Later werd met hulp Van deskundigen, dezen arbeid op geheel wetenschappelijke basis voortgezet, met toepassing van <J3S modernste, technische uitvindingen. Ojfoe- dig werden uitstekende resultaten bereikt: geheele stadse! ëëlen konden worden ge ruimd, waarbij openbare gebouwen, privé- huizen, kostbare voorwerpen, luxueuse huisraad en ontschatbare kunstwerken aan het licht werden gebracht. Hieruit bleek toen dat in Herculanum alle typische ken merken van een antieke badplaats aanwe zig waren, welke een suggesief beeld ga ven van levenswijze en mogelijkheden tot vermaak fn dit Romeinsche stadje. Opvallend is echter, dat deze plaats meer als buitenverblijf diende. De meeste land huizen werden bij vobrkeur aan zee ,ge- Boven: De romp van een moderne gevechtsmachine verbergt vele geheime nissen, ve lier moet evenwel vertrouwd «Ijn met elk onderdeel en de verschillende 1» daarvan. Onder: Gemaakte fouten zijn goed om er van te leeren. Aan de hand van een draa wordt gewezen hoe het wel en hoe het niet behoort te gebeuren. Wa.. een vliegtuig geheel gemonteerd is, dun kan het aljn eerste proefvlucht ma ken. De piloot en de ingenieur, belast met de teserctie meuten hiertoe te' ikkea over een rijke schat aan ervaringen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1941 | | pagina 6