Imakers worden viiegeringenieur
De Alma Mater der technici
ï3ly
Hier worden de specialisten van den vlieg
tuigbouw gevormd en geschoold
Voor flinke onderofficieren van de Duitsche
luchtmacht een levenskans
moodaioe plaats uit de oudheid
Een ieder heeft in de afgeloopen oorlogsmaanden verbaasd gestaan
over de labelachtige prestaties van da Duitsche vliegers. Ook de tegen
standers hebben volmondig erkend, dat tl| tot dusverre te doen hadden
met een uitstekend geschoold corps, dat door een wiidvertakte organi
satie, die als een man achter hen stond, in staat was deze groote pres
taties te verrichten. Onze reporter zeli deel uitmakend van de
Duitsche Weermacht bracht een bezoek aan de „Alma Hater" van
de Duitsche vliegeringenieurs, waar doorloopend een aantal pittige
onderollicieren worden opgeleid.
Jeugdige monteurs bezig met het montee-
ren aan den romp van een geheel uit staal
vervaardigd vliegtuig. 1
der stad bespot werd en in zeer bedenk,!
lijken toestand algebeeld werd na ken»!
lijk te zwaar drank-gebruik. Druivenai!
tuur en wijnbouw zijn er in zoo ruime te I
ze gesymboliseerd en het aantal tavern»!
is zoo overmatig groot, dat men hieruit21
aiieiden kan, dat de wijn tot de beiangni,
ste levensbehoeften en genoegens nsw
hebben behoord.
De niet lang geieden ontdekte „Tabetaj
Vinaria", die thans zorgvuldig gerest» I
reerd wordt en uit een bijzonder ruim aar, I
tal vertrekken bestond, waar de aanwen» I
luxe vrij gaaf bewaard is gebleven, bewto
de juistheid der hierboven geopperde veil
onderstelling duidelijk.
De huizenbouw toonde zeer weinig ve-1
schil: de meeste villa's waren voorzien vu
terrassen en zuilengalerijen aan de
zijde: deze konden door middel van gk
zen deuren worden gesloten, zoodat zij
elk jaargetijde bewoonbaar waren. Volga
oude kronieken was het zelfs vrij algaixa
gebruikelijk in den erfst naar Herculam»
te gaan om er een druivenkuur te onde-
gaan. Deze plaats wordt verder beschrevu
als een ideaal verblijfsoord. bekend m
den overvloed aan heerlijk, frisch watera
weelderigen plantengroei, waar het volk»!
men ontbreken van stadsrumoer bljjkbwl
toen reeds zeer gewaardeerd werd.
Naar men thans heeft kunnen vaststel
len. was Herculanum een verrukkelijk osrt
in merkwaardige tegenstelling tot het zat
naburige Baia, waar voornamelijk doblte
spel en andere dergelijke sensatie-amns»
menten bedreven werden. Van dit m
weelderige centrum van uitbundig en te
zinnig vermaak rest ons echter niets 1MB
dan de naam en de tallooze uitvoerige te
schrijvingen, welke klassieke auteurs
van gegeven hebben.
Was het uiterlijke verschil tusschen kei
antieke Herculanum en onze hedendug
sche. moderne badplaatsen zoo opvallen!
groot, in wezen is dit welbeschouwd het h
mindere mate. Want een zeebadplaats te
teekent te allen tijde vreugde, zon. zee es
alles wat deze ons vermogen te schenk®
en deze zullen nimmer veranderen, omte
ze eeuwig zijnl
bouwd, dit zuiver om van het leven aan de
kust te kunnen genieten. Ais badplaats in
letterlijken zin zal Herculanum ongetwij
feld" minder aantrekkingskracht op de Ro
meinen uitgeoefend hebben: zij hadden
immers hun vernuftig gebouwde en even
fraai als luxueus ingerichte thermen, met
warmwatpr-voorziening en verder comfort,
waaraan zij begrijpelijk de voorkeur heb
ben gegeven.
Het antieke leven is te Herculanum
geenszins weggevaagd; het is in versteen
den toestand uitstekend bewaard gebleven,
zoodat het ons mogelijk is het wezen der
stad en haar bewoners beter te benaderen
en daardoor ook de levenswijze der Romei
nen in deze mondaine badplaats van 2000
jaren geleden nauwkeurig te bestudeeren.
Naar de tegenwoordige stand der opgra
vingen valt over het vroegere Herculanum
het volgende op te merken:
Even onafscheidelijk als de havenstad
Ostia destijds bij Rome behoorde, was Her
culanum van vitaal belang voor de bloeièn-
de handelsstad in de provincie Pompei. De
wegen tusschen beide plaatsen waren wel
iswaar niet erg breed, doch bijzonder goed
verzorgd.
Wat de winkels betreft, is het wel inte
ressant te vermelden, dat het grootste aan
tal hiervan, zaken van consumptie-artike
len waren. Ook het zeer groote i aantal
huur-appartementen is voor onze begrip
pen zeer opvallend: met overdreven zorg
werd er naar gestreefd elk zoo klein moge
lijke ruimte productief te maken om daar
door een maximum aan accomodatie te be
reiken.
Evenals onze moderne badplaatsen be
stond Herculanum grootendeels uit snel
gebouwde zomerhuisjes en villa's, welke
echter opvielen door de onbegrijpelijke luxe
en elegance, waarmede zij ingericht waren.
De Bacchus-vereering moet te Hercula
num wel tot abnormale vormen uitgegroeid
zijn, gezien het fantastisch groote aantal
beelden en maskers van dezen wijngod,
waarbij zelfs Hercules, de schutspatroon
bovendien zijn soldateneigenschappen heeft
bewezen te bezitten, na eenigen tijd hard
zwoegen, den officiersrang bereiken. Het
jongste deel van de Duitsche V/eermacht,
het Luchtwapen, bewandelt daarmede ge
heel nieuwe wegen: vrij baan voor de flin
ke ondernemende kerels! is hier het pa
rool.
Hans Hücke.
Deelnemers aan een cursus bfy het onder
richt in den modernen motorenbouw.
weer, overzichtelijk gerangschikt, de on-
derdeelen vinden, die van vitaal belang zijn
en waarop door de cursisten in het bijzon
der moet worden gelegd. Ons als leek op
het gebied van de techniek, duizelt het van
deze tientallen motoren, modellen en leer-
toestellen. Wanneer wij daarna r.og in de
collegezaal komen, waar het theoretische
onderricht plaats heeft, waar de wanden
Een gevleugeld woord dat in vliegers
kringennogal veel opgang doet, met name,
wanneer men komt op het terrein der oor
logsvliegerij, is, dat dertig man op den
grond moeten werken om een piloot te la
ten vliegen. Welnu, dat mag in humoristi-
sehen vorm wellicht ietwat overdreven
zijn, toch schuilt er een kern van waarheid
in. De voortschrijdende ontwikkeling van
de vliegtechniek heeft de contructie van
het vliegtuig dermate verfijnd, dat het niet
alleen noodzakelijk was om het grondper
soneel numeriek aanzienlijk uit te breiden,
maar meer nog hen wetenschappelijk op te
leiden; zij dienen een groote dosis techni
sche wetenschap je bezitten en dit te paren
aan degelijke practijkervaringen. Het zijn
specialisten in den besten zin van het
woord, die als „luchtwapen-technici" alle
zorgen hebben voor de vliegtuigen en mede
hun verantwoordelijkheid dragen voor het
leven van de bemanning.
Ze zijn allen, zonder uitzondering al
thans voor zoover het de hoogere rangen
betreft, vroegere scholieren van de Hoo
gere Vliegtechnische School van het Lucht
wapen. Deze „Hoogeschool van de luchtwa-
pentechnici", ziteals men het instituut ook
zou kunnen noemen, schenkt haar studen
ten in tallooze cursussen en colleges het
wetenschappelijke en practische instru
ment, niet alleen om dat wonderlijk gede
tailleerde en minutieus werkende mecha
nisme van het moderne legervliegtuig in
elkaar te zetten, maar evenzeer om zoo
snel en accuraat mogelijk fouten te her
stellen.
De gebouwen van de Hoogere Vliegtech
nische School, kortweg in Duitschland aan
gemerkt als H.T.S., de eenige school van
deze soort in het geheele Rijk, liggen in
het heuvelachtige landschap van Midden-
Duitschland. De eerste indruk, dien de leek
ervan krijgt bij een bezoek is wel, dat hier
alles ruim uitgezet is. In elk opzicht doet
dit instituut, met al wat daarbij behoort,
denken aan een vliegbasis. Men ziet er hal
len en loodsen, hangars, gebouwen voor de
administratie, voor de onderkomens der
leerlingen, terwijl aan den gand van het
vliegveld natuurlijk de rondgebouwde uit
kijktoren is te zien, waarin de comman
dant zijn zetel heeft. Menschen ziet men
nauwelijks. De enkelen, die wij evenwel op
onzen rondgang ontmoeten, bezitten den
rang van officier of onderofficier, hetgeen
wellicht den scherpen opmerker in het oog
zou vallen.
Een korte wandeling door een van de hal
len doet ons al spoedig ervaren, dat wij
hier te doen hebben met een zeer apart in
stituut van het Duitsche Luchtwapen. Door
simpele houten scheidsmuren maakte men
hier een groot aantal boxen, waarvan elk
weer een ander doel wel te verstaan een
onderwijsdoel heeft. In de eerste serie
wordt getimmerd, geschilderd en wat al
niet meer; daarop volgen de werkplaatsen
van de schrijvers, de teekenaars, de meca
niciens, de electrotechnici, waar elke deel
nemer aan den cursus ook de stafin-
genieur van morgen het ambacht door
de practijk terdege leert beheerschen.
Dan volgt in een ander g'ebouw de groote
gcoep montagewerkplaatsen, waar alle
soorten motoren, allerhande typen lucht-
schroëven uitgestald zijn en door de leer
lingen als proefstukken moeten worden
vervaardigd. In een ander gebouw kan men
bericht
DN.B.
veertien,
aangaaht
lyke Oei
op ZOO 1
Sovjets t
uitgerust
reed sta:
neraal b
doet xiet)
geleverd
maakt zij
Sovjetlef:
om techn
wagens 1
Zijn. Er
het er ni
nen omg
maehtsbe:
druk gele
dige verli
men de r
gemelde
blijkt dat
De rompen die in de fabriekshallen aan den loopenden band gereed *ijn gekomen, bie
den een welkome gelegenheid, om de boord werktuigen door de leerlingen van de
school te laten inbouwen.
bedekt zijn met honderden schetsteekenin-
gen en schakelborden, waar de tafels be
dekt zijn met allerlei geheimzinnige toe
stellen, ja, erkennen wij werkelijk verstomd
te zijn over een zoo degelijke opleiding van
de jonge menschen, die straks hun beste
krachten aan de oorlogvoering van Duitsch
land zullen geven. Er moet heel wat vlijt
getoond worden en heel wat zweetdroppel
tjes vloeien, voor de „professor" tevreden
is met de resultaten van zijn leerlingen.
Maar zij spelen het klaar, slechts zelden
komt het voor dat een student hier zakt
voor een examen. De meesten van hen zijn
vroeger reeds bij den troep geweest als
boordwerktuigkundige of waarnemer; zij
bezitten dus reeds een goeden ondergrond
voor hun verdere vorming. Hun voorop
leiding genoten zij aan een der talrijke
vliegscholen, welke men overal in Duitsch
land aantreft. Zij doen het voorbereidende
werk voor de eindindustrie aan de „Alma
Mater" van het Duitsche luchtwapen.
Maar de verlokkende prijs loont ook de
moeite. Na een studie van vijf semesters
en een met goed gevolg afgelegd eind
examen, worden de onderofficieren 'als
vliegeringenieur opgenomen in het ingeni
eurscorps van het luchtwapen; zij bezitten
dan meteen den rang van eersten luite
nant. Nog in talrijke andere leidende func
ties kunnen zij worden geplaatst. Door
eigen wilskracht en toewijding kan derhal
ve iedere onderofficier, die bijvoorbeeld als
eenvoudig automonteur in dienst trad en
In het jaar 79 Chr. verwoestte een groote
uitbarsting van den Vesuvius, twee belang
rijke steden: Pompei' en Herculanum. Aan
gezien de eerste hiervan, reeds stof tot zoo
vele artikelen leverde, en daardoor ook
reeds voldoende bekendheid geniet, willen
wij thans eenige aandacht schenken aan
het even belangrijke doch iets minder be
kende Herculanum, waar eveneens talrij
ke opgravingen en restauraties zijn ver
richt, zulks in het bijzonder in den tjjd van
het Fascistische Italië,
Werd Pompei door de vernielende 'uit
werking van de vulkaanuitbarsting onder
een dichten lavastroom bedolven, bij Her
culanum was deze uitwerking nog veel ra
dicaler: een deel werd zelfs door de erup
tieve massa die met zich gesteenten rondom
den kratermond en op de hellingen ver
spreid, meesleurde, geheel weggevaagd.
Terwijl Pompei dus door een regelmatig
verspreide aardlaag ter dikte van S tot 6
M., die, naar het bleek, later stelselmatig
verwijderd kon worden, bedekt werd, zette
zich de verzengende materie, door den vul
kaan met demonische heftigheid omlaag
gestort, vast tegen de verpletterde villa's
der voorsteden van Herculanum, doorstroo-
mend tot in de diepste kelders der huizen.
Deze zondvloed van gloeiende lava ver
hardde en kreeg het aspect van een com
pacte steenmassa in dikte varieerend van
10 tot 12 M.
Bij de opgravingen in deze streek stuitte
men op ontzaglijke technische moeilijkhe
den. In het begin werd een weinig doelma
tig systeem toegepast: na de steenlaag op
verschillende plaatsen doorboord te heb
ben,* trachtte men, uiteraard op goed ge
luk, via ondergrondfche gangen, overblijf
selen uit deze doode stad aan het licht te
brengen.
Later werd met hulp Van deskundigen,
dezen arbeid op geheel wetenschappelijke
basis voortgezet, met toepassing van <J3S
modernste, technische uitvindingen. Ojfoe-
dig werden uitstekende resultaten bereikt:
geheele stadse! ëëlen konden worden ge
ruimd, waarbij openbare gebouwen, privé-
huizen, kostbare voorwerpen, luxueuse
huisraad en ontschatbare kunstwerken aan
het licht werden gebracht. Hieruit bleek
toen dat in Herculanum alle typische ken
merken van een antieke badplaats aanwe
zig waren, welke een suggesief beeld ga
ven van levenswijze en mogelijkheden tot
vermaak fn dit Romeinsche stadje.
Opvallend is echter, dat deze plaats meer
als buitenverblijf diende. De meeste land
huizen werden bij vobrkeur aan zee ,ge-
Boven:
De romp van een moderne gevechtsmachine verbergt vele geheime nissen, ve
lier moet evenwel vertrouwd «Ijn met elk onderdeel en de verschillende 1»
daarvan.
Onder:
Gemaakte fouten zijn goed om er van te leeren. Aan de hand van een draa
wordt gewezen hoe het wel en hoe het niet behoort te gebeuren.
Wa.. een vliegtuig geheel gemonteerd is, dun kan het aljn eerste proefvlucht ma
ken. De piloot en de ingenieur, belast met de teserctie meuten hiertoe te' ikkea
over een rijke schat aan ervaringen.