De paarlen oorbellen muzikaal zomercentrum De hoofdstad van de lever als badplaats en En hoe de klokkenmakers vroeger j hun klokken aan den man brachten 5 Mag ik die zware klok hier laten staan? Over een paar dagen kom ik V - ze wel halen .-ï Friesche staartklokken Stoeltjesklokken schouwen. Door dit alles valt er op muziek-'%n tooneel- gebied veel te genieten, neemt men daarbij nog de prachtige omgeving, dan ia het niet te verwonderen, dat Vichy langzamerhand ook een mode-badplaats ia ge worden. Vóór den oorlog kon men er dan ook de elite van de geheele wereld aantreffen, op de terrassen vol bloamen van hotels en restaurants, hoorde men vrijwel alle talen. Men heeft er in Vlohy ook rekening mee gehoudeö, dat de sport tegenwoordig een noodzakelijke-aanvulling ia van elk verblijf buiten en zeker van een moderne badplaats. Zn ds onmiddellijke nabijheid van de bron nen en de hotels zijn de golfterreinen en tennisballen aangelegd, waar steeds ^belangrijke kampioenswedstrij den werden gehouden. In de eerste helft ven Augustus werden voorts geregeld paardenrennen georganiseerd. Behalve dat er in de Allier, het riviertje, dat door Vlohy stroomt, gelegenheid is tot roeien, zwemmen en visschen, is er in bet verlengde van de parken langs de Allier een park voor lichamelijke opvoeding voor kin deren en rijpere jeugd, waar zij zich onder leiding van gediplomeerde leeraren in de lichamelijke opvoeding kunnen bezig houden met verschillende spelen. Er is hier voorts een speciaal zwembassin voor de jeugd en de modernste gymnastiektoestellen nopden tot het maken van allerlei gymnastische oefeningelf. Het volgen van een kuur in Vichy het „drinken van een glas water" en de behandelingen in het bad huis laat voldoenden tijd over om aan alle geneugten welke Frankrijk* grootste badplaats 'biedt, deel te nemen. Men kan ar wandelen an uitrusten in de scha duwrijks parken langs de rivier, of wel uitstapjes in dé omgeving maken, hl het gebergte van Bourbon met zijn dalen, bossohen en wouden, in bet majestueuze berg landschap van Auvprgne of da schilderachtige heuvels van Madeleine en Forez. En daarnaast kan men ge nieten van het bonte coamopolitische leven. Moge dit alles, vooral voor degenen, wier gezondheid een ver blijf in Vichy noodzakelijk maak^ spoedig wee^anms- lijk zijn! v Vichy, Frankrijks grootste en belangrijkste bad- Meer dan 750.000 liter brengen de Staatsbrcmnen plaats, en sinds het vorige jaar de zetel van de Célestins, Hftpital, Chomel en Grande Grille dagelijks Fransche regeering, beeft nog een anderen op. Daardoor is het mogelijk om, wanneer in de be naam. welke vooral in medische kringen bekend is. boetten van de drinkhallen en de badinrichtingen'is de hoofdstad van de lever. Immers, het bronwater van voorzien, nog duizenden flesschen met het geneeskrach- Vtchy, dat sterk dubbel koolzure soda-houdend is, tl ge water te vullen en ze althans vóór den oorlog werkt vooral zeer krachtdadig bij leveraandoeningen, over de geheele wereld te verzenden, daarnaast heeft bet och een heilzamen invloed op De specials werking van het bronwater' van Vichy storingen in de spijsvertering. wordt nog versterkt door de behandeling an dg ver- Bovenal heeft het échter de eigenschap de zorging in de badinrichtingen, dié met groote luxe zijn verschillende functies van de lever tan te zetten. ingericht 4 Op het laatste congres betreffende „de onvoldoende In den loop der jaren ia Vichy -ook een muzikaal werking van de lever", in September 1937 te Vichy zomercentrum geworden! De klassieke,en svmphor,in gehouden en waaraan geleerden uit 45 landen deelna- concerten in het Groote Casino zijn den gasten van men, heeft Vichy zijn naam „hoofdstad van de lever" Vichy welbekend. Vichy heeft bovendien nog een gekregen. Casino des Fleurt, waar men dezelfde operette-, music- Weet ge. hoe de klokkenmakers van vroeger hun klokken aan den man brachten? Als za een klok gemaakt hadden, namen ze die op den rug en gingen er mge den boer op. Dat gebeurde voor namelijk met de groote staartstukklokken, zooals ge er hierbij een ziet afgebeeld. Ze gingen dan naar een boer. van wien ze dachten, dat hij wei een klok zou kunnen koopen en als ze eenmaal binnen waren, zetten ze de klok maar ergens neer. Dan werd er een kopje koffie of thee gedronken en over de klok werd niet meer gerept. Na een praatje over het weer en den oogst ging de klokkenmaker dan weer op stap, maar. zei.hij, hij moest nog ergens anders heen en die klok was zoo'n zware vracht Mocht hij de klok zoolang op de boerderij laten? Natuurlijk werd dat goedgevonden en de klokken maker hing de klok op en bracht haar op gang. Dan ging hij weg. maar.naar huis en na eenige dagen kwam hij terug om de klok te halen. Meestal waren de boer en-z'n huisgenóoten dan echter zóó aan de klok gewend geraakt dat ze haar niet meer wilden missen. Wéér werd er een kopje koffie of thee" gedronken, een praatje over bet weer en den oogst gemaakt en zoo tersluiks vroeg de boer dan ook eens naar den prijs van de klok, zoo onopvallend mogelijk, want de 'klokkenmaker mocht vooral niet denken, dat hij er zin in had! En in negen van de tien gevallen bleef de klok dan op de boerderij. De meeste Friesche staartklokken, die men thans nog ziet zijn ongeveer honderd jaar oud. De modellen ver schillen wel eens, want de eene klokkenmaker maakte ze weer anders dan de andere. Er was ook verschil in de lengte. De kleinste, van 100 bij 30 cm., zijn zooge naamde katoorklokjes, maar deze zipt-biet veel ge maakt daar ze niet veel gevraagd werden. Ze werden in onderscheidene kleuren vervaardigd, al naar gevraagd werd. Het hout werd met in water opgeloste aniline bestreken en daarna met gloeiend heete was bewerkt. De mooie glanzende kleur kregen de klokken door het „wrijven" met ronde stalen kogels. feij elke klok zal men in de hóeken van de wijzer- plaatkast koperen figuurtjes aantreffen. En velen, die zoo'n klok al jarenlang in huis hebben, weten vaak niet, dat deze figuurtjes de vier jaargetijden voorstel len. Zoo heeft ook de uitgewerkte koperen plaat waar achter de slinger zich heen en weer beweegt meestal een beteekenis. Men herkent er soms Vader Tijd in met zeis en zandlooper. Of wel een haan, die kraaiend den dag aankondigt Ook wel een vogel, die, omhcftg stijgend een kleed opheft dat de toekomst bedekt Zin volle voorstellingen, die alle betrekking hebben op den tijd. Op elke Friesche staartklok zal men twee bazuin beeldjes vinden, met ete( Atlas-figuurtje in het midden. Eigenlijk behooren ze met echt bladgoud belegd te zijn, maar meestal zijn ze verguld. Echt bladgoud werd vroeger ook gebruikt bij de beschildering van de stoeltjesklokken. Zij hebben veel meer versiering dan de staartstukklokken zij missen het staartstuk een versiering, welke zich geheel rondom de wijzerplaat concentreert en vaak baar hoog tepunt vindt in een soort kroon er bown. De beechil- 750.000 Liter water leveren de bronnen dagelijks op (eigen foto's) t Spijt me werkelijk, amice maar ik kan je niet helpen. Er ie niets aan te doent Mijn hart is goed genoegmaar geloof met gaat niet! Maar het is tot Zaterdag! Over vier dagen heb je het al weer terug! Beat mogelijk. Maar ik zeg je immersIk kan het zelf niet mis sen! Ik dacht aan Chris en Tufie sen smartelijke wanhoop overviel me... Kerel! smeekte Ik, laat me niet in den steek! Geef me dan hon derd gulden vijf-en-twintig geef-me een tientje... geef me een tientjeéén tientje; wat beteek ent dat nou voor je? Je redt er een ziek mensch mee. Hij keek verbaasd op. Een tientje... zei hij en trok z'n neus op. Een tientje? Wie vraagt er nou om een tientje? Bah! Dat had ik niet van Jou verwachtMaar kom/ liet hij er op volgen Laten we deze scène vergeten. Je kunt hier voortaan iedere week één keer komen etenLijkt dat je niet aardig? Dan spreek je met m'n vrouw nog maar eens.over gedichten en zooda's ook wel eens aardig voor haar, wat? Ik sloeg met mijn vuist op tafeL Ellendeling! siste ik. Lafaard! Vetgemest kalf, dat je bent! Liever eet ik sneeuw, dan bij jou weer kip te verorberen! Ja, je vrouw ha"& ge lijk! Gierjg bon je.Giérigl.Gié- rig! Met een slag trok ik de deur achter mij dicht ên rende de gang uit Daar raakte een hand mijn arm. Met een schok stond ik stil. Zij het. ZfH trok me een zijkamer binnen. Ik heb alles gehoord.zei ze. Ze was zeer geagiteerd en haar gol vende haren hingen als een duistere pracht om haar blanke gelaat. Hier!... zei ze snel. en drukte mij haastig iets in de hand. Het wa ren de paarlen oorbellen. Maar.fluisterde ik heesch. Zeg niet meer. kreunde ze. Dt heb alles gehoord. Het is noodig. Ik weet het. Ik kan ze niet meer dra gen. Ik walg van ze. Neem ze mee. Doe er mee wat je wilt; het kan me niet schelen. Vlug! Ze zijn geld waard! Hij zegt het zelf! Toen ik op het atelier kwam gluur den Chris en Tufie mij nieuwsgierig Hier! Paarlenl Zoo goed als geld. Jongens! Be trschtte vroolijk te zijn. Hoe kom je er een? vroeg Tufie verbaaed.Ach, wet ie dat mooi; boe zouden ze ml] etaan? Neen, riep ik. Niet jn je ooren doen! Neen! Verkoopen? vroeg ze snel. Neen! zei Chris, die er tets van begon te begrijpen. Niet verkoo pen. We zullen ze verpanden tot Za terdag. Dan lossen we ze weer in. Het móét; er móét geld zijn. Tufie beeft haar laatste geld voor ens uit gegeven, die schat! We zullen de oorbellen verpan den, zei Ik. Zouden ze veel waard zijn? Chris ging rechtop zitten in béd. Hij nam de sieraden in zijn handen en bekeek ze nieuwsgierig. Hij legde ze voor zich neer en zweeg. Er* lag een vreemde uitdruk king op zijn gezicht Mijn hart klop te. Ook Tufie was er stil van. Nu? stotterden we. CÜiris ging weer languit liggen en keek mij ernstig aan. Precies kan ik het niet schatten, zei hij langzaam. Maar zoo onge veer, Ze zullen niet meer waard zijn dan twee rijksdaalders samen. De paarlen zijn een fatamorgana. m'n beste jongen.Wat jij daar meebrengt is doodgewone hamaak. We zijn niet van honger omgeko men en Chris was 's Zaterdags al beter. Maar om de paarlen oorbellen hebben we niet gelachen. Ook later niet.toen er weer eten was.en brandstof... en geld... Voor hém is dit verhaal geschre ven. voor hèm, die de paarlen oor bellen kécht voor zijn kleine, tengere vrouw, de paarlen oorbellen, waar van hij vertelde, dat ze echt waren, omdat hij een groote uitgave niet voor haar over had. Voor héér heb ik gezwegen.voor haar heb ik nimmer willen spreken en om mij zwegen mijn vrienden met mij. Maar nu het bericht van haar vroe gen dood tot mij is gekomen, is het zwijgen overbodig geworden. En daarom schreef ik dit verhaal.Om u te doen begrijpen hoe diep de min achting is, die ik voor hem koester. Ja, jaT.grinnikte hijm'n kleine vrouwtje is niet mak, als ze boos is. Maar wij zijn nooit langer dan één dag kwaad op elkaar, niet waar? De vrouw stond nerveus op. Je wordt grof! zei zejsdrtai. Wat doe ik nu weer? vroeg hij hulpeloos en stak z'n vingen ver baasd in de lucht. Ik bedoel toch aiets kwaads? Blijf je bij ons eten? vroeg zij vriendelijk en boog diep tof mij over. ik rook haar parfum en zag even de poeder op haar zachte wan gen. Dan keek ik in haar oogen en huiverde. - Ik bleef eten. Nu moet je gaan rusten! zei hij, na het diner, zooals hij tegen z'n hond gezegd zou hebben: Nu in je mand en ga slapen! Ik volgde hem in zijn studeer kamer. Wij waren alleen. Nu moest ik het hem vragen. Geld te willen leenen tot Zaterdag. Hij kon het best missen, ook al gaf ik het hem nooit terug Ik dacht aan Chr„r en Tufie, die op het atelier zaten te wachten, tot ik met het geld zou terugkomen. Ik begon Eerst aarzelend, toen meller. Wat tlrommel! Hij was een rijk man, een oude schoolvriend van me. Hij zou me niet in den steek latenIk liet hem den brief lezen tn vertelde, dat mijn drama was aangenomen Ik feliciteer je... zei hij kórt- (Vervolg van par 1) Ze is niet veel veranderd, mijn vrouw? zei hij. Je riet haar zoo aan. Dt ben dikker geworden, nietwaar? Zou hij gemerkt hebben hóé ik haar aankeek? Neen, zei ik, niets veranderd ia aa. Za ia nog wat ze vroeger ook was, tenger, kleinbijna tan meisje nog! De vrouw bij het haardvuur keek op en glkhlachte. En jij bent wat je altijd ge- weset bent, zei ze zacht, sen droo- mereen dichter. Ja, Ja, merkte hij nuchter op, jullie had het altijd ora gedichten, vroeger. Lazen jullie nftt Verhaeren en Veriaina an meer van dien non sens? Hij grinnikte breed. Nu niets laten blijken, dacht ik an durfde haar niet aanzien. ■*- Mooie oorbellen hab je daar..» merkte ik op. Die oorbellen? Ja, juist, die oor bellen'. Die zijn een geschenk vin mij. Nou? Hoe staan ze? Staan r goed... wit? En hij' wees op het kleine, tengere vrouwtje, zooals hij op.een bijzonder raspaard zou hebben gewezen. Ik kreeg neiging orp hem op zijn gezicht te slaan. De vrouw bij het haard vuur lachte luid. Jaeen geschenkschater de ze. We waren in Parijs en ik was verliefd op een juweel van tiendui zend francs. Mijn man wou het niet voor mij koopenHij is zoo gierig, sóó gierig... hij is bespottelijk gie rig.. Zou u voor uw vrouw tiendui zend francs betalen voor een juweel? zei hij grimmig. Ik zou voor haar ingebroken hebben, antwoordde ik roekeloos... Betalen kon ik niet, maar het juweel zou ze gehad hebben. Er viel een pijnlijke stilte. Nu, rei hij gemelijk. Ik kreeg ■r later spijt van, dat ik haar haar zin Biet gaf; het juweel was toen al weg tn ik kócht deze paarlen oorbellen. Het was een duur geschenk, dat ver- taker ik je. Zoo... merkte ik droog op» r i Friesche staartklok - (algen foto) dering met goud van de smalle biesjes, de bloemblaad jes, engeltjes en hartjes, vereisehte groote vaardigheid en zoo'n stoel tjeskkk kostte gewoonlijk ook veel meer dan een staartklok. De oudste stoeltjesklokken zijn ioo om én de bij 175 a 200 jaar oud. Men ziet zê in Friesland zelf niet veel meer. Ze zijn bijna allemaal opgekocht door de „Hol landers" en ook Engelschen en Amerikanen hebben ar vaaij, grof geld voor gqboden. De gewone exemplaren varieeren van 75100, maar die, welke den datum en den stand van de maan aanwijzen, zijn natuurlijk duurder. Bijna alle stoeltjes klokken hebben wekkers. Merkwaardig is het, dat men bij het maken van deze klokken ook rekening ging houden met de lage roefjes van onze schippers. Voor hen werden staart- en ook stoeltjesklokken van klein formaat gemaakt, die men „schippertjes" noemde. Men moet niet denken, dat de klokkenmakers vroe gers alleen van het 'klokkenmaken leefden. Ze deden er gewoonlijk een ander handwerk bij. Er werden in dien tijd nog te weinig klokken gebruikt, dan dat z| En wil je mij het geld voor schieten tot Zaterdag? Hij kuchte... Da's drommels lastig, zei hij, ik kan 't niet missen, 't Is een moeilijke tijd, ja, jamisère en malaise in zaken! Daar weten jullie artiesten natuurlijk niets van! Jullie leven maar luchtig voort! Maar 't is een slechte tijd! De suikerplantages gaan slecht en met de petroleum is het Bok al riskant Ik moet bezuinigen! Heusch! Hoe het me ook spijt; dézen keer kan ik je niet helpen', 't Is Jammer, maar ik kan het zelf niet missen. Verrast keek ik op Wat? Je weigert? Set gebouw, waarin men de bron CtlisCins vindt

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1941 | | pagina 6