70 divisies van inko ingesloten let geheele Sovjetfront October 1941 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN •brijzeld", aldus dr Dietrich taire kringen verklaren, dat de jewistische weermacht van het ite oorlogstooneei verdwijnt ion Ch JfUuut De nieuwe regeling van het verkeer jngelsche pers uiterst pessimistisch DUITSCH-TURKSCH HANDELSVERDRAG GETEEKEND. Goederenruil ter waarde van 200 millioen mark. De omsingeling bg de Zee van Azof. MEER AARDAPPELEN Half k.g. extra op bon 39b. De loopende textielkaart blijft geldig tot 1 Mei 1942. Belangrijke bepalingen, ook voor voetgangers en* wielrijders Kinderen mogen niet meer op den ri|weg spelen - Regeling goot 9 December in Tarieven en loonen in kappersbedryf. I 20755 MARKT SL RU na No. 20755 Chefredacteur! F. TESTER, Gouda. fee rijksperschef, dr Die- r speciaal vliegtuig; uit het jg van den Fithrer in aangekomen heeft ver- s van de buitenlpndsche ele inlichtingen gegeven and aan het Oostelijke e„lch deelde mede, dat de i het Oosten besliste werd yaeling der legergroep ja, „De beslissing is mi- «vallen. De verdere .teling in het Oosten aooals wij dat wenschen. «heeft met dezen^laat- ;en slag, die wij haar .jracht, militair afgedaan. I droom van een oorlog op ia definitief uitge- deelde verder mede, in het Oosten het «aren van een groht, aorg- H|j deed vervolgens ran het reeds'gepubli- bericht betreffende de van verdere vijandelijke .1 gebied van Brjansk. Zoo- guien kan worden, heeft «geweldige doorbraak door ilout geleid tot de omsin- i 't leger van maarschalk Ti- a omsingelde gebieden, omvang van de hier gov jet-legers op 60 tot Tezamen met de reeds bij •loten formaties heeft •jenko hier de laatste t den strijd bekwame legers i kei geheele Sovjetfront opge- l fuseer men bedenkt, dat de .ina Worosjilof in Leningrad kambten, dat de legers van Boed- "i afgedaan hebben, dan i* geen twijfel aan, of het Mnjetfront is thans verbrijxeld. khrernietiging van het leger van die op het oogenblik aan in, sullen bok de laatste pen uit den weg geruimd en i lijn". Van het brongebied I k Wolga tot asn de Zee van Hfi thans, afgezien van de inge- legers, die vernietigd worden, i van de verslagen Russische «mral op den terugtocht." a rijbferschef wees erop, dat ge- "k wat men van Duitsche zijde 9 W, N) het begin van den veld. s Mg ziet gehoopt had: de Sovjets tjerug te wijken, leyb en werden zoo L Wanneer de weermacht van *4M is vernietigd, vormt al het beslissend probleem meer, •toklurde de rijksperschef, "wdi heeft heden ook gesproken 'wichten van den vijand betref- tg hooge Duitsche verliezen en 'tolt slijtage van de Duitsche j constateerde, dat de Duit- -® tot op den huidigen dag UJUWSkheid in totaal slechts 5 pet. van de Duitsche verijezen 8 Wrcldoorlog. Jwopder Engelschen, dat de veld- bet Oosten de geheele Duit- ll'fWnacht op uiterst sterke wijze J®™8! heeft de rijksperchef voorts rifriüaard. Duitschland voert, zoo hij, ook den oorlog in het ^wchts met een deel van de L^toilitaire krachten. |«®ilitaire kringen te Berlijn wijst l-«if aaar het A.N.P. van welin- bMe verneemt, op, dat in den het bolsjewisme thans de i» Sevallen. Er zijn, zoo zegt srlWemde kringen, natuurlijk Er*» gebieden, die in het Oosten vorden bezet, en ook militaire ™ien nog worden uitgevoerd de Sovjet-Unie, zoover dit •tevig in Duitsche handen ..ïaa'' dat de bolsjewistische j[d thans van het groote oor- "srdwijnt. Of de Sovjets in f ef k in den loop van den het komende voorjaar aan ÜïiZ* van den Oeral een of 7 008 twee legers op te stellen, IwJ® in militaire kringen niet kneuen. Men gelooft echter te 1 til* men' dat de Sovjet-Ieger- t*? n°8 niet het hoofd heeft ktWa?Vet dit probleem en men a». °P het feit, dat het meest éeel der Sovjet-Unie het JU «J* 's. terwijl zich aan de VSn den Oeral grooten- WaS™'ifPPen en toendra's doch "®wks een oorlogsindustrie vag beteekenis bevinden. Indien onder ddpfe omstandigheden en den bekenden Russischen winter in aanmerking ge nomen deze meening uitte men gis teravond in de Wilhelmstrasse ach ter. den Oeral werkelijk een nieuw bol. sjewistisch leger zou worden opgesteld, dan zou voor de vernietiging daarvfen in geen geval meer een groot Duitsch leger noodig zijn. GEWELDIGE LUCHTACTIE De Duitsche luchtmacht heeft de Sovjets Woensdag weer zeer zware slagen toegebracht. In massale aanval len stortten gevechtsvliegtuigen en Stuka's zich op de omsingelde troepen en beletten iedere poging tot ordelijke verdediging. Honderden Duitsche vliegtuigen wzren op de achterwaart- sche verbindingen in de bolsjewisti sche marschgebieden losgelaten en op vele plaatsen onderbraken zij de voor. naamste spoorlijnen naar het achter land. Hierbij werden bijna zestig volle treinen, een groote benzinetrein en 17 locomotieven volkomen vernietigd en een nog veel grooter aantal in voort durende aanvallen door beschadiging tot staan gebracht. Een reeks stations viel aan verwoesting ten prooi. Op de wegen vernietigden de Duit sche vliegtuïgmi honderden auto's. VERPLAATSING DER REGEERING? Volgens te Sjanghai ontvangen be richten zou de Sovjet-regeering naar Stalingrad aan de Wolga worden,over gebracht. AMERIKAANSCHE AMASSADEUR TE MOSKOU NAAR WASHINGTON. Volgens een bericht van Associated Press uit Singapore wordt in.het a.s. weekeinde de aankomst van <^en Ame- rikaanschen ambassadeur te Moskou, Steinhardt, verwacht. Volgens welin gelichte bronnen is Steinhardt op weg naar Washington om aan Roosevelt rapport uit te brengen. PESSIMISTISCHE ENGELSCHE EN AMERIKAANSCHE PERSSTEMMEN De Londensche bladen staan ,vol uitersUpessitïïistische berichten over den,,.toestand aan het Sovjetfront. w_ie Daily Express .waarschuwt zijn lezers er voor te gelooven, dat het den Sovjets gelukken zal de Duitschcrs imtoom te houden. De D a i 1 y M a i 1, die zegt, 't eenigfe blad te zijn geweest, dat niet het op timisme bij de beoordeeling van den oorlog aar. het Oostelijk frónt heeft ge. deeld, verklaart verder, dat na een eventueele overwinning over het Sov- jttleger er geen leger in de geheele w ereld meer zal zijn, dat zich in groot te met het Duitsche kan meten. DeNewsChronicle schrijft, dat Hitier hooit de verantwoording voor dee reusachtige operaties op zich ge nomen, nooit met zoo een vaste over tuiging van den gelukkigen afloop ge sproken zou hebben, indien hü niet tevoren het succesvolle verloop van het offensief gekend had. Na drie en een halve maand, aldus het blad verder, van offensief na offensief, kunnen de Duitschers een offensief beginnert, dat sterker is dan alle voorafgaande. De oorlogsgeschiedenis heeft zooiets nog nooit aanschouwd. Het uur is geko men, waarop Engeland op slechte tij dingen voorbereid moet zijn. In de New Yorksche pers weerspie gelt zich de indruk, die de geweldige Duitsche overwinningen op het Ame- rikaangche publiek hebben gemaakt. Onder reusachtige opschriften publi- ceeren de Maden de laatste Duiteche weermachtsberiehten. Zij schrijven,'d*t de bolsjewistische legers wankelen en dat een millioen man omsingeld zijn- Veel aandacht schenkt de pers voorf» aan het bericht, dat de Sovjetregeering reeds uit Moskou vlucht. Associated Press meldt uit Londen, dat de Engelschen het Duitsche offen sief met toenemende bezorgdheid gade slaan, omdat men geen kans ziet om den druk op de bolsjewistische strijd krachten te verminderen door het tot stand brengen van een nieuw land- front m het WfSten. De militaire cor respondenten der Londensche bladen zijn van meening, dat in de komende weken het lot van de belangrijkste Sovjetlegers beslist Tal worden. Een woordvoerder per regeering heeft toe gegeven, dat er „groote zakken" zijn gevormd, waarin machtige Sovjet strijdkrachten gevangen zijn. De Daily Express verklaart, dat het mes thans tot dicht bij den slag ader der Sovjet-Unie is genaderd. De Times schrijft in een hoofdar tikel o.a. het volgende: Wanneer de En gelschen er toe geneigd zijn het gevaar te onderschatten, waarin hun Sovjet bondgenoot ziêh Bevindt, dan zijn de militaire gebeurtenissen tijdens het offensief in de Oekraine voldoende om iedereen zijn vergissing Voor oogen te houden. De Duitsche successen in het Oosten zijn er een nieuw bewijs voor, dat de Sovjet-Unie staat tegenover de geweldigste en de best georganiseer de militaire machinerie. Het in handen houden van het ini tiatief in eed oorlog is tot dusver in iéderen oorlog waardevol geweest. Sedert den eersten dag van den oorlog tusschen Duitschland en de Sovjet- Unie echter hebben de Sovjets zelf geen schaduw van een militair Initia tief in handen gehad. Deze handicap hebben de Sovjets -nooit overwonnen. DUITSCHLAND LEVERT industrieproducten en ONTVANGT GRONDSTOFEEN EN LEVENSMIDDELEN De Duitsch-Turksche handelsbespre kingen weike de laatste weken te Ankara zijn gevoerd, zijn geëindigd. De overeenkomsten zijn gisteren getee- kend. De goederenruil tusschen beide landen wordt geregeld tot 31 Maart 1943. In deze periode zal Duitschland tiaar Turkije goederen uitvoeren tot een bedrag van bijna 200 millioen mark en Turkije goederen naar Duitschlanjl tot eenzelfde bedrag. Door Duitschlancl worden alle industriepro ducten geleverd, die voor Turkije van groote beteekenis zijn, in de eerste plaats producten van ijzer- en staal industrie, waarbij ook oorlogsmate- rieel* Turkije levert Duitschland grondstoffen en levensmiddelen, die steeds het belangrijkste deel van den Turkschen uitvoer naar Duitschland geformd hebben, in de eerste plaats katoen, tabak, olijfolie en delfstoffen. De Daitsche gezant Clodius heeft verklaard, dat door deze overeen komst de oude, beproefde Duitsch- Turksche handelsbetrekkingen, die vóór den oorlog bestonden, hervat zijn en wel Voor langen termijn. Wat de waarde der goederen betreft, overtreft dit accoord verre alle andere tusschen beide landen gesloten overeenkomsten. Van Engelsche zijde, aldus Clodius, heeft men gedurende de onderhande lingen herhaaldelijk getracht de kwestie Van de levering van Turksch chroomertsaan Duitschland een poli tieke beteekenis toe te kennen. In het kader van het geheele verdrag echter is de kwestie van het chroomerts van ondergeschikte beteekenis. Door dit verdrag is het Engelsche chroomerts- monopolie in Turkije gebroken, want de overeenkomst voorziet in de leve ring door Turkije van chroomerts en bovendien van groote hoeveelheden koper en andere belangrijke grond stof/en. Het handelsverdrag wordt In de Duitsche pers met genoegdoening van commentaar, voorzien. De bladen wij zen er op, dat deze overeenkomst een brepde basis heeft geschapen voor een gezonden wederopbouw van de be proefde Duitsch-Turksche betrekkin gen. - NIKOLAJEF J /tetepW RSON KAAKT VAN PELT Het Duitsche opperbevel heeft bekend ge maakt, dat vereenigde Hongaarsche, Italiaan, sche en Slowaaksche formaties, versterkt met een Duitsch pantserleger, doorgedron gen ïijn tot de zee van Azof. Bij MdlLopel werd het negende Sovjetleger den terug tocht afgesneden. In het zuiden bij de Krini zijn de DUitsche troepen reed* 10 K.M. voor bij Perekop getrokken Het Baartje geeft een gedeelte van de Zee van Azof weer. DE NIEUWE BONNEN Voor het tijdvak van Zondag 12 Octo ber tot Zaterdag 18 October zijn de ge bruikelijke rantsoenen brood, gebak, vleesch of vleeschwaren en melk ver krijgbaar op de bonnen 39 van de daar voor bestemde kaarten. Het aardappelen rantsoen heeft we der eenlge verhooging ondergaan, aan gezien naast de bonnen 39a, welke elk recht geven op 1kilo ook is aange- wozen bon 39b, waarop een half kilo aardappelen beschikbaar wordt gesteld. WAARDEERING VAN DE PUNTEN VAN DEZE KAART BLIJFT ONGEWIJZIGD Naar men ons van bevoegde zijde mededeelt, zal de loopende textielkaart geldig blijven tot 1 Mei 1942, terwijl de punten waardeering van deze kaart on. gewijzigd zal blijven. Hierbij dient in aanmerking te worden genomen," dat, zooals reeds eerder werd bekend ge maakt, met ingang van 1 November a.s. voor het aanschaffen van bepaalde groote stukken bovendien een speciale vergunning noodig is. Bijzonderheden aangaande de per 1 November ingaande nieuwe textiel kaart zullén tegen dien datum worden bekend gemaakt. ORGANISATIE VAN CHEMISCHE INDUSTRIE, OPENBARE NUTS BEDRIJVEN EN MIJNINDUSTRIE. In de Nederl. Staatscourant van gis teravond zijn drié beschikkingen op genomen betreffende de organisatie van het bedrijfsleven. Daarin worden ingesteld een bedrijfsgroep „chemi sche industrie", een bedrijfsgroep „openbare nutsbedrijven" en een be drijfsgroep „mijnindustrie". De bedrijfsgroep „chemische indu strie wordt onderverdeeld in 17 vak groepen, waarvan enkele met onder vakgroepen, die" voor de „openbare nutsbedrijven" in 3 vakgroepen. De beschikkingen zijn. gisteren in wer king getreden, Zon op 7.57, onder 18.58. Maan op 21-54, onder 13.42. Men i» verplicht te verdok teren van zonsondergang tot zonsopkomst Lantaarns van voertuigen moeten bij zonsondergang ontstoken worden. 112 De Engelsche bomaan val op Rotterdam. In het Museum Boymans werd door brandbom men de origineele tee- kening (links) van een ontwerp voor het Vre despaleis uit 1908 be schadigd. Op de rechter- foto ziet men de bescha digde teekening. (Officieele opnamen) (Polygoon-v. BiUen) Verschenen is een Verordeningen blad, waarin zijn opgenomen een ver ordening van den Rijkscommissaris, waarbij de verordening 73/1940 van 31 Juli 1940, betreffende de snelheid van motorrijtuigen, wordt ingetrokken, een besluit van den secretaris-gene raal van het departement van Water staat betreffende het verkeer op den weg (Wegenverkeersregeling) en het eerste besluit van. dien secretaris generaal tot uitvoering van deze rege ling. De Wegenverkeersregeling treedt in werking op 9 December a.s. Artikel 2 bepaalt, dat bet grond beginsel van het verkeer op den weg is, dat elke weggebruiker zich op een zoodanige wijze dient te gedragen, dat het verkeer niet in gevaar kan worden gebracht. Hü dient zich tevehs zoo te gedra gen, dat aan een ander geen schade wordt berokkend of die ander niet in s te riser mate wordt belemmerd of ovéBaSt ondervindt dan in de gege ven omstandigheden onvermüdelük is. Artikel 9 regelt de maximum-snel heid, waarbij wordt opgemerkt, dat de bestuurder ongeacht daarvan met een zoodanige snelheid dient te rijden, dat hij te allen tijde in staat is om aan zijn verplichtingen in het verkeer te voldoen. Indien bij tramhaltes de passagiers op de-rijbaan in- en uitstappen, mag men slechts met matige snelheid en op zoodanigen afstand voorbijrüden, dat er geen gevaar voor de passagiers entstaat. Zoo noodig dient de bestuur der stil te houden. Artikel 10 schrijft voor, dat men verplicht is naar rechts uit te wijken, en links In te halen, en dat de be stuurder Van een voertuig, dat wordt ingehaald, zijn snelheid niet mag ver meerderen. Op weggedeelten, waar niet voldoende zicht is, is het inhalen verboden. Het parkeeren, dat in art. Ht wordt geregeld, is o.a. verbóden op nauwe weggedeelten en waar geen voldoende zicht is, alsmede in scherpe bochten, naast verkeersheuvels, voor de in- of uitritten van perceelen en binnen 10 meter voor of na kruisingen of ver- eenigingen van wegen of halteborden van openbare vervoermiddelen. Artikel 19 bevat voorschriften in zake de lading van een voertuig. De hoogte van voertuig en lading te zamen mag niet meer dan 3.50 m. bedragen. I In artikel 27 wordt bepaald, dat het vastmaken van handwagens aan rij wielen, alsmede het voorttrekken van handwagens of het geleiden van die ren door een op een rijwiel gezeten berijder verboden is. Artikel 42 bepaalt, dat overtredin gen van de bepalingen van het be sluit worden gestraft met hechtenis van ten hoogste zes weken of met geldboete van ten hoogste 500 gulden Bij veroordeeling vati een bestuur der van een motorrijiwiel kan den veroordeelde de bevoegdheid motor rijtuigen te besturen vijor ten noogste een jaar worden ont: DE BETEEKENIS ""AN DE NIEUWE WEGENVBRKEERSREGELING Het Verbond van I vereenigingen voor veilig verkeer te Utrecht meldt ons nog het volgende: j De bijzondere voorschriften inzake de verduisteringsmaatregelen blijven onverminderd van kracht. Voetgangers Voor voetgangers is hét navolgende van bijzonder belang: Voetgangers moeten in (beginsel van voetpadqn gebruik maken, moeten recht, voorzichtig en zohder onder breking de rijbaan oversteken, moeten van aanwezige oversteekplaatsen ge bruik maken, moeten haaks -r dus in een rechten hoek om kruispunten heen gaan. Ook voetgangers moeten voortaan op kruispunten met verkeerslichten voor het roode licht wachten. Wel mogen zij in de vrijgegeven richting afslaan. 1 Verboden is het blijven! staan op hoeken van straten, indien hierdoor de veiligheid van het verkeer Iwordt be lemmerd of in gevaar gebracht. Voetgangers, die voorwerpen ver voeren, waardoor het voetgangersver keer wordt belemmerd, zpoals b.v. door het loopen met een ladder, dienen gebruik te maken van den uitersten rechtkant van de rijbaan, daarbij re kening houdende met het rijdende verkeer. 1 Invalidewagentjes en kinderwagens mogen op de voetpaden worden voort geduwd. Mogen, dus niet moeten. Schoolklassen behooren gebruik te maken van het voetpad. Maken zij ge bruik van derijbaan, dan Worden zij beschouwd als gesloten coloiuies en dienen bij duisternis of dichte mist ter aanduiding van breedte en lengte lantaarns mee te voeren. Verboden is het spelen van kinde ren «p de rijbaan! Het spelrn op dcn rijweg wordt dus strafbaar gesteld. Wielrijders. Voor wielrijders zullen belangrijks en ingrijpende voorschriften van kracht worden. Onder het berijden van een rijwiel Wordt mede verstaan het voortduwen van een rijwiel. Men mag derhalvS een weg, welke voor alle rijverkeer In één richting is verboden ook niet meer met een fiets aan de hand in gaan! m Op dezen regel bestaat echter de volgende uitzondering: is de rijweg in beide richtingen gesloten voor rijwiel- verkeer, dan mag men den weg wél fhet de fiets aan dè;/h&nd ingaan. Het is verboden het stuur onder het rijden met beidehanden los te laten of- de voeten van de trappers te nemen. Het is verboden naast een ander voertuig dan een rijwiel te blijven rijden, in het bijzonder naast een tram. Het is verboden zich door een voer tuig te laten voorttrekken. - Wielrijders moeten gebruik maken van de bestaande rijwielpaden mogen hoogstens met z'n tweeën naast elkan der rijden, moeten achter elkaar gaan rijden, indien het verkeer zulks eischt. Inhalen mag in den regel slechts geschieden door één wielrijder, twee wielrijders mogen inhalen, indien het overige verkeer zulks toelaat. Voor fietsclubs e.d. is van speciaal belang het volgende: Indien door meer dan vijftien wiel rijders in gesloten formatie en onder leiding wordt gereden, mogen zij twee aan twee naast elkander blijven rijden en ook bij aanwezigheid van rij wielpaden van de rijbaan gebruik maken, tenzü de rijbaan is aangeduid als- „autoweg". Op rijwielen met één zitplaats mogen geen andere personen dan de bestuurder worden vervoerd, uitge zonderd kinderen beneden 10 jaar, mits de bestuurder volwassen is en het rijwiel van een geschikte zitplaats is voorzien. Voor het besturen van voertuigen gelden algemeene regels. Bij voortduwen van het voertuig moet de lading zoo geplaatst zijn. dat er naar voren vrij uitzicht is. Maximum-snelheid f De maximum-snelheid voor motor rijtuigen bedraagt: a. binnen bebouwde kom voor all* motorrijtuigen: 40 km. per uur; b. buiten bebouwde kom voor per sonenauto's, welke zün ingericht voor het vervoer van hoogstens acht per sonen en vbor motoren met zijspan 80 km. per uur. c. voor vrachttuta's, autobussen en alle andere Motorrijtuigen 80 km. per uur. c. voor vrachtauto's, autobussen en alle andere motorrijtuigen 60 km. per uur. Nieuw is ook het voorschrift, dat op wegen met éénrichtingsverkeer teams links en rechts mogen worden inge haald. Nieuw is ook het volgende: Het verkeer met motorrijtuigen heeft voorrang boven het langzame verkeer. Trams en motorrijtuigen ziln wat den voorrang betreft, gelijkge» steld, hetgeen niet wegneemt, dat automobilisten .terdege met het moei lijke manoeuvreenen van tramwagens rekening moeten houden. Steeds ech ter geldt de regel, dat bij kfuisingen of vereenigingen van wegen de ge bruiker van den hoofdweg voorrang heeft. Het woord „voorrangsweg ver dwijnt er wordt hoofdweg. Bijzondere aandacht trekt de verplichting van bestuurders van motorrijtuigen om te dimmen voor voetgangers, indien dezen in gesloten gelederen mar- cheeren. COLLECTIEVE ARBEIDS OVEREENKOMST. In een bijeenl&mst van de hoofdbe- sturen der organisaties in het kappers- bedrijf is een collectieve arbeidsover eenkomst geteekend. Aan het College van Rijksbemiddelaars is goedkeuring en verbindendverklaring met ingang van J Januari 1942 verzocht. Voor de tarieven is de volgende regeling voor gesteld. Het laagste tarief a voor hee- ren vervalt ,Er blijven nu vier tariefsgroepen voor heeren over, n.l. scheren 15, 20, 25 cent en 20 procent hooger dan het be staande tarief; knippen 25, 50 en 85 cent en 20 procent hooger dan het be staande en kinderknippen 25, 35 en 50 cent en 20 procent hooger dan het be staande tarief. Voor de dameszaken heeft men de indertijd ontworpen, klasse b, die maar wemig vemchil ver- toonde met klasse C-, doen vervailen. Voorts is de prijs voor de kleine bedie ningen nader geregeld. De ontwórpen loonregeling is gelijk gebleven. A

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1941 | | pagina 1