70 divisies van
inko ingesloten
let geheele Sovjetfront
October 1941 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
•brijzeld", aldus dr Dietrich
taire kringen verklaren, dat de
jewistische weermacht van het
ite oorlogstooneei verdwijnt
ion Ch JfUuut
De nieuwe regeling van het verkeer
jngelsche pers uiterst pessimistisch
DUITSCH-TURKSCH
HANDELSVERDRAG
GETEEKEND.
Goederenruil ter waarde
van 200 millioen mark.
De omsingeling bg de
Zee van Azof.
MEER AARDAPPELEN
Half k.g. extra op
bon 39b.
De loopende textielkaart
blijft geldig tot
1 Mei 1942.
Belangrijke bepalingen, ook
voor voetgangers en* wielrijders
Kinderen mogen niet meer op den ri|weg
spelen - Regeling goot 9 December in
Tarieven en loonen
in kappersbedryf.
I
20755
MARKT SL RU na
No. 20755
Chefredacteur! F. TESTER, Gouda.
fee rijksperschef, dr Die-
r speciaal vliegtuig; uit het
jg van den Fithrer in
aangekomen heeft ver-
s van de buitenlpndsche
ele inlichtingen gegeven
and aan het Oostelijke
e„lch deelde mede, dat de
i het Oosten besliste werd
yaeling der legergroep
ja, „De beslissing is mi-
«vallen. De verdere
.teling in het Oosten
aooals wij dat wenschen.
«heeft met dezen^laat-
;en slag, die wij haar
.jracht, militair afgedaan.
I droom van een oorlog op
ia definitief uitge-
deelde verder mede,
in het Oosten het
«aren van een groht, aorg-
H|j deed vervolgens
ran het reeds'gepubli-
bericht betreffende de
van verdere vijandelijke
.1 gebied van Brjansk. Zoo-
guien kan worden, heeft
«geweldige doorbraak door
ilout geleid tot de omsin-
i 't leger van maarschalk Ti-
a omsingelde gebieden,
omvang van de hier
gov jet-legers op 60 tot
Tezamen met de reeds bij
•loten formaties heeft
•jenko hier de laatste
t den strijd bekwame legers
i kei geheele Sovjetfront opge-
l fuseer men bedenkt, dat de
.ina Worosjilof in Leningrad
kambten, dat de legers van Boed-
"i afgedaan hebben, dan
i* geen twijfel aan, of het
Mnjetfront is thans verbrijxeld.
khrernietiging van het leger van
die op het oogenblik aan
in, sullen bok de laatste
pen uit den weg geruimd en
i lijn". Van het brongebied
I k Wolga tot asn de Zee van
Hfi thans, afgezien van de inge-
legers, die vernietigd worden,
i van de verslagen Russische
«mral op den terugtocht."
a rijbferschef wees erop, dat ge-
"k wat men van Duitsche zijde
9 W, N) het begin van den veld.
s Mg ziet gehoopt had: de Sovjets
tjerug te wijken,
leyb en werden zoo
L Wanneer de weermacht van
*4M is vernietigd, vormt al het
beslissend probleem meer,
•toklurde de rijksperschef,
"wdi heeft heden ook gesproken
'wichten van den vijand betref-
tg hooge Duitsche verliezen en
'tolt slijtage van de Duitsche
j constateerde, dat de Duit-
-® tot op den huidigen dag
UJUWSkheid in totaal slechts 5 pet.
van de Duitsche verijezen
8 Wrcldoorlog.
Jwopder Engelschen, dat de veld-
bet Oosten de geheele Duit-
ll'fWnacht op uiterst sterke wijze
J®™8! heeft de rijksperchef voorts
rifriüaard. Duitschland voert, zoo
hij, ook den oorlog in het
^wchts met een deel van de
L^toilitaire krachten.
|«®ilitaire kringen te Berlijn wijst
l-«if aaar het A.N.P. van welin-
bMe verneemt, op, dat in den
het bolsjewisme thans de
i» Sevallen. Er zijn, zoo zegt
srlWemde kringen, natuurlijk
Er*» gebieden, die in het Oosten
vorden bezet, en ook militaire
™ien nog worden uitgevoerd
de Sovjet-Unie, zoover dit
•tevig in Duitsche handen
..ïaa'' dat de bolsjewistische
j[d thans van het groote oor-
"srdwijnt. Of de Sovjets in
f ef k in den loop van den
het komende voorjaar aan
ÜïiZ* van den Oeral een of
7 008 twee legers op te stellen,
IwJ® in militaire kringen niet
kneuen. Men gelooft echter te
1 til* men' dat de Sovjet-Ieger-
t*? n°8 niet het hoofd heeft
ktWa?Vet dit probleem en men
a». °P het feit, dat het meest
éeel der Sovjet-Unie het
JU «J* 's. terwijl zich aan de
VSn den Oeral grooten-
WaS™'ifPPen en toendra's doch
"®wks een oorlogsindustrie
vag beteekenis bevinden. Indien onder
ddpfe omstandigheden en den bekenden
Russischen winter in aanmerking ge
nomen deze meening uitte men gis
teravond in de Wilhelmstrasse ach
ter. den Oeral werkelijk een nieuw bol.
sjewistisch leger zou worden opgesteld,
dan zou voor de vernietiging daarvfen
in geen geval meer een groot Duitsch
leger noodig zijn.
GEWELDIGE LUCHTACTIE
De Duitsche luchtmacht heeft de
Sovjets Woensdag weer zeer zware
slagen toegebracht. In massale aanval
len stortten gevechtsvliegtuigen en
Stuka's zich op de omsingelde troepen
en beletten iedere poging tot ordelijke
verdediging. Honderden Duitsche
vliegtuigen wzren op de achterwaart-
sche verbindingen in de bolsjewisti
sche marschgebieden losgelaten en op
vele plaatsen onderbraken zij de voor.
naamste spoorlijnen naar het achter
land. Hierbij werden bijna zestig volle
treinen, een groote benzinetrein en 17
locomotieven volkomen vernietigd en
een nog veel grooter aantal in voort
durende aanvallen door beschadiging
tot staan gebracht. Een reeks stations
viel aan verwoesting ten prooi.
Op de wegen vernietigden de Duit
sche vliegtuïgmi honderden auto's.
VERPLAATSING DER REGEERING?
Volgens te Sjanghai ontvangen be
richten zou de Sovjet-regeering naar
Stalingrad aan de Wolga worden,over
gebracht.
AMERIKAANSCHE AMASSADEUR
TE MOSKOU NAAR WASHINGTON.
Volgens een bericht van Associated
Press uit Singapore wordt in.het a.s.
weekeinde de aankomst van <^en Ame-
rikaanschen ambassadeur te Moskou,
Steinhardt, verwacht. Volgens welin
gelichte bronnen is Steinhardt op weg
naar Washington om aan Roosevelt
rapport uit te brengen.
PESSIMISTISCHE ENGELSCHE EN
AMERIKAANSCHE PERSSTEMMEN
De Londensche bladen staan ,vol
uitersUpessitïïistische berichten over
den,,.toestand aan het Sovjetfront.
w_ie Daily Express .waarschuwt
zijn lezers er voor te gelooven, dat het
den Sovjets gelukken zal de Duitschcrs
imtoom te houden.
De D a i 1 y M a i 1, die zegt, 't eenigfe
blad te zijn geweest, dat niet het op
timisme bij de beoordeeling van den
oorlog aar. het Oostelijk frónt heeft ge.
deeld, verklaart verder, dat na een
eventueele overwinning over het Sov-
jttleger er geen leger in de geheele
w ereld meer zal zijn, dat zich in groot
te met het Duitsche kan meten.
DeNewsChronicle schrijft, dat
Hitier hooit de verantwoording voor
dee reusachtige operaties op zich ge
nomen, nooit met zoo een vaste over
tuiging van den gelukkigen afloop ge
sproken zou hebben, indien hü niet
tevoren het succesvolle verloop van het
offensief gekend had. Na drie en een
halve maand, aldus het blad verder,
van offensief na offensief, kunnen de
Duitschers een offensief beginnert, dat
sterker is dan alle voorafgaande. De
oorlogsgeschiedenis heeft zooiets nog
nooit aanschouwd. Het uur is geko
men, waarop Engeland op slechte tij
dingen voorbereid moet zijn.
In de New Yorksche pers weerspie
gelt zich de indruk, die de geweldige
Duitsche overwinningen op het Ame-
rikaangche publiek hebben gemaakt.
Onder reusachtige opschriften publi-
ceeren de Maden de laatste Duiteche
weermachtsberiehten. Zij schrijven,'d*t
de bolsjewistische legers wankelen en
dat een millioen man omsingeld zijn-
Veel aandacht schenkt de pers voorf»
aan het bericht, dat de Sovjetregeering
reeds uit Moskou vlucht.
Associated Press meldt uit Londen,
dat de Engelschen het Duitsche offen
sief met toenemende bezorgdheid gade
slaan, omdat men geen kans ziet om
den druk op de bolsjewistische strijd
krachten te verminderen door het tot
stand brengen van een nieuw land-
front m het WfSten. De militaire cor
respondenten der Londensche bladen
zijn van meening, dat in de komende
weken het lot van de belangrijkste
Sovjetlegers beslist Tal worden. Een
woordvoerder per regeering heeft toe
gegeven, dat er „groote zakken" zijn
gevormd, waarin machtige Sovjet
strijdkrachten gevangen zijn.
De Daily Express verklaart, dat
het mes thans tot dicht bij den slag
ader der Sovjet-Unie is genaderd.
De Times schrijft in een hoofdar
tikel o.a. het volgende: Wanneer de En
gelschen er toe geneigd zijn het gevaar
te onderschatten, waarin hun Sovjet
bondgenoot ziêh Bevindt, dan zijn de
militaire gebeurtenissen tijdens het
offensief in de Oekraine voldoende om
iedereen zijn vergissing Voor oogen te
houden. De Duitsche successen in het
Oosten zijn er een nieuw bewijs voor,
dat de Sovjet-Unie staat tegenover de
geweldigste en de best georganiseer
de militaire machinerie.
Het in handen houden van het ini
tiatief in eed oorlog is tot dusver in
iéderen oorlog waardevol geweest.
Sedert den eersten dag van den oorlog
tusschen Duitschland en de Sovjet-
Unie echter hebben de Sovjets zelf
geen schaduw van een militair Initia
tief in handen gehad. Deze handicap
hebben de Sovjets -nooit overwonnen.
DUITSCHLAND LEVERT
industrieproducten en
ONTVANGT GRONDSTOFEEN EN
LEVENSMIDDELEN
De Duitsch-Turksche handelsbespre
kingen weike de laatste weken te
Ankara zijn gevoerd, zijn geëindigd. De
overeenkomsten zijn gisteren getee-
kend. De goederenruil tusschen beide
landen wordt geregeld tot 31 Maart
1943. In deze periode zal Duitschland
tiaar Turkije goederen uitvoeren tot
een bedrag van bijna 200 millioen
mark en Turkije goederen naar
Duitschlanjl tot eenzelfde bedrag. Door
Duitschlancl worden alle industriepro
ducten geleverd, die voor Turkije van
groote beteekenis zijn, in de eerste
plaats producten van ijzer- en staal
industrie, waarbij ook oorlogsmate-
rieel* Turkije levert Duitschland
grondstoffen en levensmiddelen, die
steeds het belangrijkste deel van den
Turkschen uitvoer naar Duitschland
geformd hebben, in de eerste plaats
katoen, tabak, olijfolie en delfstoffen.
De Daitsche gezant Clodius heeft
verklaard, dat door deze overeen
komst de oude, beproefde Duitsch-
Turksche handelsbetrekkingen, die
vóór den oorlog bestonden, hervat zijn
en wel Voor langen termijn. Wat de
waarde der goederen betreft, overtreft
dit accoord verre alle andere tusschen
beide landen gesloten overeenkomsten.
Van Engelsche zijde, aldus Clodius,
heeft men gedurende de onderhande
lingen herhaaldelijk getracht de
kwestie Van de levering van Turksch
chroomertsaan Duitschland een poli
tieke beteekenis toe te kennen. In het
kader van het geheele verdrag echter
is de kwestie van het chroomerts van
ondergeschikte beteekenis. Door dit
verdrag is het Engelsche chroomerts-
monopolie in Turkije gebroken, want
de overeenkomst voorziet in de leve
ring door Turkije van chroomerts en
bovendien van groote hoeveelheden
koper en andere belangrijke grond
stof/en.
Het handelsverdrag wordt In de
Duitsche pers met genoegdoening van
commentaar, voorzien. De bladen wij
zen er op, dat deze overeenkomst een
brepde basis heeft geschapen voor een
gezonden wederopbouw van de be
proefde Duitsch-Turksche betrekkin
gen. -
NIKOLAJEF J /tetepW
RSON
KAAKT VAN PELT
Het Duitsche opperbevel heeft bekend ge
maakt, dat vereenigde Hongaarsche, Italiaan,
sche en Slowaaksche formaties, versterkt
met een Duitsch pantserleger, doorgedron
gen ïijn tot de zee van Azof. Bij MdlLopel
werd het negende Sovjetleger den terug
tocht afgesneden. In het zuiden bij de Krini
zijn de DUitsche troepen reed* 10 K.M. voor
bij Perekop getrokken Het Baartje geeft
een gedeelte van de Zee van Azof weer.
DE NIEUWE BONNEN
Voor het tijdvak van Zondag 12 Octo
ber tot Zaterdag 18 October zijn de ge
bruikelijke rantsoenen brood, gebak,
vleesch of vleeschwaren en melk ver
krijgbaar op de bonnen 39 van de daar
voor bestemde kaarten.
Het aardappelen rantsoen heeft we
der eenlge verhooging ondergaan, aan
gezien naast de bonnen 39a, welke elk
recht geven op 1kilo ook is aange-
wozen bon 39b, waarop een half kilo
aardappelen beschikbaar wordt gesteld.
WAARDEERING VAN DE PUNTEN
VAN DEZE KAART BLIJFT
ONGEWIJZIGD
Naar men ons van bevoegde zijde
mededeelt, zal de loopende textielkaart
geldig blijven tot 1 Mei 1942, terwijl de
punten waardeering van deze kaart on.
gewijzigd zal blijven. Hierbij dient in
aanmerking te worden genomen," dat,
zooals reeds eerder werd bekend ge
maakt, met ingang van 1 November a.s.
voor het aanschaffen van bepaalde
groote stukken bovendien een speciale
vergunning noodig is.
Bijzonderheden aangaande de per 1
November ingaande nieuwe textiel
kaart zullén tegen dien datum worden
bekend gemaakt.
ORGANISATIE VAN CHEMISCHE
INDUSTRIE, OPENBARE NUTS
BEDRIJVEN EN MIJNINDUSTRIE.
In de Nederl. Staatscourant van gis
teravond zijn drié beschikkingen op
genomen betreffende de organisatie
van het bedrijfsleven. Daarin worden
ingesteld een bedrijfsgroep „chemi
sche industrie", een bedrijfsgroep
„openbare nutsbedrijven" en een be
drijfsgroep „mijnindustrie".
De bedrijfsgroep „chemische indu
strie wordt onderverdeeld in 17 vak
groepen, waarvan enkele met onder
vakgroepen, die" voor de „openbare
nutsbedrijven" in 3 vakgroepen. De
beschikkingen zijn. gisteren in wer
king getreden,
Zon op 7.57, onder 18.58.
Maan op 21-54, onder 13.42.
Men i» verplicht te verdok
teren van zonsondergang tot
zonsopkomst
Lantaarns van voertuigen
moeten bij zonsondergang
ontstoken worden.
112
De Engelsche bomaan
val op Rotterdam. In
het Museum Boymans
werd door brandbom
men de origineele tee-
kening (links) van een
ontwerp voor het Vre
despaleis uit 1908 be
schadigd. Op de rechter-
foto ziet men de bescha
digde teekening.
(Officieele opnamen)
(Polygoon-v. BiUen)
Verschenen is een Verordeningen
blad, waarin zijn opgenomen een ver
ordening van den Rijkscommissaris,
waarbij de verordening 73/1940 van 31
Juli 1940, betreffende de snelheid van
motorrijtuigen, wordt ingetrokken,
een besluit van den secretaris-gene
raal van het departement van Water
staat betreffende het verkeer op den
weg (Wegenverkeersregeling) en het
eerste besluit van. dien secretaris
generaal tot uitvoering van deze rege
ling.
De Wegenverkeersregeling treedt
in werking op 9 December a.s.
Artikel 2 bepaalt, dat bet grond
beginsel van het verkeer op den
weg is, dat elke weggebruiker zich
op een zoodanige wijze dient te
gedragen, dat het verkeer niet in
gevaar kan worden gebracht.
Hü dient zich tevehs zoo te gedra
gen, dat aan een ander geen schade
wordt berokkend of die ander niet in
s te riser mate wordt belemmerd of
ovéBaSt ondervindt dan in de gege
ven omstandigheden onvermüdelük is.
Artikel 9 regelt de maximum-snel
heid, waarbij wordt opgemerkt, dat
de bestuurder ongeacht daarvan met
een zoodanige snelheid dient te rijden,
dat hij te allen tijde in staat is om aan
zijn verplichtingen in het verkeer te
voldoen.
Indien bij tramhaltes de passagiers
op de-rijbaan in- en uitstappen, mag
men slechts met matige snelheid en
op zoodanigen afstand voorbijrüden,
dat er geen gevaar voor de passagiers
entstaat. Zoo noodig dient de bestuur
der stil te houden.
Artikel 10 schrijft voor, dat men
verplicht is naar rechts uit te wijken,
en links In te halen, en dat de be
stuurder Van een voertuig, dat wordt
ingehaald, zijn snelheid niet mag ver
meerderen. Op weggedeelten, waar
niet voldoende zicht is, is het inhalen
verboden.
Het parkeeren, dat in art. Ht wordt
geregeld, is o.a. verbóden op nauwe
weggedeelten en waar geen voldoende
zicht is, alsmede in scherpe bochten,
naast verkeersheuvels, voor de in- of
uitritten van perceelen en binnen 10
meter voor of na kruisingen of ver-
eenigingen van wegen of halteborden
van openbare vervoermiddelen.
Artikel 19 bevat voorschriften in
zake de lading van een voertuig.
De hoogte van voertuig en lading
te zamen mag niet meer dan 3.50 m.
bedragen. I
In artikel 27 wordt bepaald, dat het
vastmaken van handwagens aan rij
wielen, alsmede het voorttrekken van
handwagens of het geleiden van die
ren door een op een rijwiel gezeten
berijder verboden is.
Artikel 42 bepaalt, dat overtredin
gen van de bepalingen van het be
sluit worden gestraft met hechtenis
van ten hoogste zes weken of met
geldboete van ten hoogste 500 gulden
Bij veroordeeling vati een bestuur
der van een motorrijiwiel kan den
veroordeelde de bevoegdheid motor
rijtuigen te besturen vijor ten noogste
een jaar worden ont:
DE BETEEKENIS ""AN DE NIEUWE
WEGENVBRKEERSREGELING
Het Verbond van I vereenigingen
voor veilig verkeer te Utrecht meldt
ons nog het volgende: j
De bijzondere voorschriften inzake
de verduisteringsmaatregelen blijven
onverminderd van kracht.
Voetgangers
Voor voetgangers is hét navolgende
van bijzonder belang:
Voetgangers moeten in (beginsel van
voetpadqn gebruik maken, moeten
recht, voorzichtig en zohder onder
breking de rijbaan oversteken, moeten
van aanwezige oversteekplaatsen ge
bruik maken, moeten haaks -r dus in
een rechten hoek om kruispunten
heen gaan.
Ook voetgangers moeten voortaan
op kruispunten met verkeerslichten
voor het roode licht wachten. Wel
mogen zij in de vrijgegeven richting
afslaan. 1
Verboden is het blijven! staan op
hoeken van straten, indien hierdoor de
veiligheid van het verkeer Iwordt be
lemmerd of in gevaar gebracht.
Voetgangers, die voorwerpen ver
voeren, waardoor het voetgangersver
keer wordt belemmerd, zpoals b.v.
door het loopen met een ladder, dienen
gebruik te maken van den uitersten
rechtkant van de rijbaan, daarbij re
kening houdende met het rijdende
verkeer. 1
Invalidewagentjes en kinderwagens
mogen op de voetpaden worden voort
geduwd. Mogen, dus niet moeten.
Schoolklassen behooren gebruik te
maken van het voetpad. Maken zij ge
bruik van derijbaan, dan Worden zij
beschouwd als gesloten coloiuies en
dienen bij duisternis of dichte mist
ter aanduiding van breedte en lengte
lantaarns mee te voeren.
Verboden is het spelen van kinde
ren «p de rijbaan! Het spelrn op dcn
rijweg wordt dus strafbaar gesteld.
Wielrijders.
Voor wielrijders zullen belangrijks
en ingrijpende voorschriften van
kracht worden.
Onder het berijden van een rijwiel
Wordt mede verstaan het voortduwen
van een rijwiel. Men mag derhalvS
een weg, welke voor alle rijverkeer In
één richting is verboden ook niet
meer met een fiets aan de hand in
gaan! m
Op dezen regel bestaat echter de
volgende uitzondering: is de rijweg in
beide richtingen gesloten voor rijwiel-
verkeer, dan mag men den weg wél
fhet de fiets aan dè;/h&nd ingaan.
Het is verboden het stuur onder het
rijden met beidehanden los te laten of-
de voeten van de trappers te nemen.
Het is verboden naast een ander
voertuig dan een rijwiel te blijven
rijden, in het bijzonder naast een tram.
Het is verboden zich door een voer
tuig te laten voorttrekken.
- Wielrijders moeten gebruik maken
van de bestaande rijwielpaden mogen
hoogstens met z'n tweeën naast elkan
der rijden, moeten achter elkaar gaan
rijden, indien het verkeer zulks eischt.
Inhalen mag in den regel slechts
geschieden door één wielrijder, twee
wielrijders mogen inhalen, indien het
overige verkeer zulks toelaat.
Voor fietsclubs e.d. is van speciaal
belang het volgende:
Indien door meer dan vijftien wiel
rijders in gesloten formatie en onder
leiding wordt gereden, mogen zij twee
aan twee naast elkander blijven rijden
en ook bij aanwezigheid van rij
wielpaden van de rijbaan gebruik
maken, tenzü de rijbaan is aangeduid
als- „autoweg".
Op rijwielen met één zitplaats
mogen geen andere personen dan de
bestuurder worden vervoerd, uitge
zonderd kinderen beneden 10 jaar,
mits de bestuurder volwassen is en
het rijwiel van een geschikte zitplaats
is voorzien.
Voor het besturen van voertuigen
gelden algemeene regels.
Bij voortduwen van het voertuig
moet de lading zoo geplaatst zijn. dat
er naar voren vrij uitzicht is.
Maximum-snelheid
f
De maximum-snelheid voor motor
rijtuigen bedraagt:
a. binnen bebouwde kom voor all*
motorrijtuigen: 40 km. per uur;
b. buiten bebouwde kom voor per
sonenauto's, welke zün ingericht voor
het vervoer van hoogstens acht per
sonen en vbor motoren met zijspan
80 km. per uur.
c. voor vrachttuta's, autobussen en
alle andere Motorrijtuigen 80 km.
per uur.
c. voor vrachtauto's, autobussen en
alle andere motorrijtuigen 60 km. per
uur.
Nieuw is ook het voorschrift, dat op
wegen met éénrichtingsverkeer teams
links en rechts mogen worden inge
haald. Nieuw is ook het volgende:
Het verkeer met motorrijtuigen
heeft voorrang boven het langzame
verkeer. Trams en motorrijtuigen ziln
wat den voorrang betreft, gelijkge»
steld, hetgeen niet wegneemt, dat
automobilisten .terdege met het moei
lijke manoeuvreenen van tramwagens
rekening moeten houden. Steeds ech
ter geldt de regel, dat bij kfuisingen
of vereenigingen van wegen de ge
bruiker van den hoofdweg voorrang
heeft.
Het woord „voorrangsweg ver
dwijnt er wordt hoofdweg. Bijzondere
aandacht trekt de verplichting van
bestuurders van motorrijtuigen om te
dimmen voor voetgangers, indien
dezen in gesloten gelederen mar-
cheeren.
COLLECTIEVE ARBEIDS
OVEREENKOMST.
In een bijeenl&mst van de hoofdbe-
sturen der organisaties in het kappers-
bedrijf is een collectieve arbeidsover
eenkomst geteekend. Aan het College
van Rijksbemiddelaars is goedkeuring
en verbindendverklaring met ingang
van J Januari 1942 verzocht. Voor de
tarieven is de volgende regeling voor
gesteld. Het laagste tarief a voor hee-
ren vervalt
,Er blijven nu vier tariefsgroepen
voor heeren over, n.l. scheren 15, 20, 25
cent en 20 procent hooger dan het be
staande tarief; knippen 25, 50 en 85
cent en 20 procent hooger dan het be
staande en kinderknippen 25, 35 en 50
cent en 20 procent hooger dan het be
staande tarief. Voor de dameszaken
heeft men de indertijd ontworpen,
klasse b, die maar wemig vemchil ver-
toonde met klasse C-, doen vervailen.
Voorts is de prijs voor de kleine bedie
ningen nader geregeld.
De ontwórpen loonregeling is gelijk
gebleven.
A