le"'"g mn arbeid
1942 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
n MARKT (L nou». n<9
rootrekenlng «MM
van
heer Woudenberg
Belangrijke verordening
van den Rijkscommissaris
Verordening van den
RijkscommiMaris voor het
bezette Nederlandsche
gebied betreffende de
ordening van den arbeid.
Keuringen voor de
Waffen-S.S. en het
legioen.
Boter of rundvet.
gn 'Üa.OM
Chefredacteur? t HETER. Gouda
traor
i («bied I*
een verordening be
de ordening van den
Nut aanleiding daama
t da Mder na het N.A.F., de
IH. i. Woudenberg, gisteravond
la ca zeer druk beaeehte peraconfe-
te Amsterdam een (ede te-
hij *m te
i be teekenis der
vormt het ideëele kader van een
a| van den arbeid binnen de
ap en daarmede tevens
zin, welk kader op
i en in overeenstemming met
pracüsohe behoeften met nadere
geien kan worden gevuld,
t beteekent allerminst, dat deze
ning slechts abstracte beteeke-
k heeft. Veeleer vormt deze de grond-
ven den arbeid en daarmede ook
i het sociale leven, zij het ook meer
l zin van een „Rahmengesetz" dan
een geheel uitgewerkt arbeida-
Als grondwet van den arbeid atelt de
de richtlijnen vast, vol-
i welke het sociale leven zich zal
ontwikkelen, wil het tot vojle
ling komen in overeenstemming
I en in het belang vèn de ge-
Minschap. Als zoodanig legt deze
king voor de eerste maal in
i Nederlandache wetgeving een
ag voor het socialisme.
Hst belang van de gemeenschap staat
'i de verordening op den voorgrond,
r de eerste maal in de Nederland-
wetgeving wordt hierbü prin-
•i vastgesteld, dat de arbeid in
t bedrijf respectievelijk de onderne-
g, dit belang Jok hoogst* doelt eeft.
i dit verband moet de verordening
beschouwd aU een maatregel
historische beteekenis en ais be-
hg van een omwenteling der
verhoudingen, welke zich vangf
t midden van 1M0 onmiskenbaar en
rnt tegen te houden voltrekt.
Het feit, dat deze maatregel me: is
lm te maken van de ontwikkeling,
[wye zich tevens ver buiten Neder-
1*4 uitstrek!, beteekent niet, dat bin-
Whet gegeven kader niet de eigen
JWeriandsche verhoudingen tot uït-
llKkking zullen komen.
I verordening verbreekt slechts
I "vment, door Nederland wat be-
HM* ordening van den arbeid, prin.
I Jwl te plaatsen in direct verband
I *t de wordende Europeesche gemeen-
I «aap
Kt Hoeverre de op grond van deze
nemen maatregelen een eigen
"hitter zullen hebben, en daarmede
1 Ca eigen karakter zulle» weerspie-
I Ketinz1' onM poslöeve me-
punt van de' ordening van
is de beschouwing van het
of de organisatorisch-economi-
samenvatting van meerdere be-
i ie onderneming, niet
j»ls economische, doch tevens
eenheid, zooals deze in de
enschap tot uitdrukking
It*."nnen deze eenheid arbei-
I JJ^f* leiding en alle onder deze lei-
"kzaame personen de Ge-
i gezamenlijk ter berei-
*en gemeenschappelijk doel,
s^-Kf" doel niet is los te maken
iJJJ j"®t. oelang der gemeenschap, is
Ijl» «eze verordening met nadruk
■"•Werd
Leidersbeginsel.
L?*f®«er oog in de verordening het
oeel wordt bevestigd, ge-
met in den zin van het
,.,'"cile «baas in eigen huis",
JE* bewiut en nadrukkelijk in
aan dit leiderschap
■juk verbonden sociale ver-
PSEKÏÏÏ •"'r zoowel naar binnen
|tUfWrte van de Gefolgschaft als
fc^ouuen ten opzichte van de- ge-
waardoor ook dit leider-
■Hr? ingeschakeld in- .en
hST1 ."Ofmt van het socialisme.
Han worden vastgesteld,
i n*. v<?r dt -Gefolgschaft",
f "%trieh8führer" tot eersten
Lwwot gemaakt, ook waar deze
wordt begrensd door de
mogelijkheden van de
krachten, de algemeene
aan deze verordening
(-sg ligt, Boven de verplich-
heïft Van hct k®PiUal
Ji? r,®n der economische
1,1 d* ,.Betneb*fuhrer"
te zorgen, dat aito wer-
»,-?■ Hij leidt tevens de
*o«e werkers in zijn bedrijf,
relag sluit den klassen-
l«ei uit.
die zich ook dan nog
iïSi "orHcn hiermede
1 w'fcndeel U n van
de doeleinen van deze verordening der
gelijke spanningen op te vangen en te
«Umineeren.
Persoonlijke
verantwoordelijkheid.
In overeenstemming met hat leiders
beginsel, dat uitgaat van het groote
belang van de persoonlijke verant
woordelijkheid, is in de verordening
deze persoonlijke verantwoordelijk
heid bij rechtspersonen, vennootschap
pen,.zoowel als ingeval de ondernemer
niet persoonlijk de leiding heeft, gere-
geld.
De verordening van den arbeid is
opgedragen aan een gemachtigde voor
den arbeid die ten aanzien van den
socialen sector van d enstaat bepaal
de volmachten beeft gekregen.
Als zoodanig vertegenwoordigt hij
het algemeen belang, dat met de er
kenning van de volksgemeenschap als
levend begrip een concreten inhoud
heeft gekregen en waarvan, de belan
gen en doelstellingen van den enkeling
van nature ondergeschikt zijn, omdat
de enkeling buiten de volksgemeen
schap materieel noch geestelijk kan
bestaan.
Task N.AJ,
Het Nederlaodsche Arbeidsfront
vindt zijn taak eveneens op dit ter
rein. De gemachtigde voor den arbeid
heeft tot.plicht, alvorens ingrijpende
maatregelen te treffen, in overleg te
treden met den leider van het Neder-
landsche Arbeidsfront.
Wij zouden dus kunnen zeggen, al
dus spr„ dat het Nederlandache Ar
beidsfront uitdrukking geeft aan de
sociale verlangens der Nederlandsche
werkers, die verlangens opvangt, een
bepaalden vorm geeft en nadat zulks is
geschied, deze doorgeeft aan den ge
machtigde voor dén arbeid, die 'den
staat vertegenwoordigt. Dit staat dus
diametraal tegenover het staatssocia
lisme, waarbij de staat alles tot in
details regelt. -
De uiteindelijke beslissing blijft ech
ter aan den gemachtigde. De aard van
diens taak brengt echter-mede, dat
tusschen den gemachtigde en den lei
der van het N.A.F. althans in beginsel
overeenstemming moet bestaan, zon.
der welke deze taak als onvervulbaar
moet worden beschouwd.
Bij de krachtens de verordening in
te stellen raad van bijstand en com
missies van deskundigen is deze over
eenstemming stellig eveneens ge-
wenscht doch niet bepalend voor het
vervullen van de taak van den ge
machtigde.
Taak van den gemachtigde.
De werkelijke inhoud van de grond,
wet van den arbeid zal in sterke mate
door dezen gemachtigde worden be
paald.
Daar, waar de gemachtigde tot taak
heeft in te grijpen op allé punten waar.
op persoonlijke of groepsbelangen met
het maatschappelijk belang in tegen
spraak dreigen te komen, gaat zijn be
teekenis ver uit boven die van den
rijksbemiddelaar, in zooverre deze
slechts ingrijpt als het conflict, dat in
laatste instantie uit de economische en
sociale structuur van de kapitalistische
maatschappij zelve voortkomt, is ont.
staan, terwijl de gemachtigde primair
tot taak heeft arbeidsconflicten hun
economische én sociale oorzaken te
ontnemen.
Op grond van zijn verordende be
voegdheid kan de gemachtigde hiertoe
oji ook rlchU|jnen.geven voor den in
houd van Betriebsreglementen en. al-
van loon- en ar.
bindend vaststellen.
Bedrijf(reglement en loonen.
„Het bedrijfs- resp. ondernemings
reglement (Betriebsordnung), dat voor
elke onderneming met meer dan 10
medewerkers verplicht is, zal in de
eerste plaats den grondslag moeten
vormen voor de bedrtjfsgemeenschap. I zjjdig en daarbij volkomen indivi-
Daar hierbij nadrukkelijk «verleg met dualistisch gericht economisch streven,
den socialen voorman van het Neder-
landsche Arbeidsfront wordt vereischt,
is de organisatie van den arbekHnérbjj
wettelijk ingeschakeld en heeft tevens
de sociale voorman zijn wettelijj»
plaats in het Nederlandsche -bedrijf*-
leven gekregen.
De gemachtigde voor den arbeid, ge
hoord een commissie van deskundige®,
kan bindende regelingen van de loonen
en andere arbeidsvoorwaarden voor
een bepaalde onderneming of groep
van ondernemingen vaststellen. Deze
regelingen hebben in de eerste plaats
ten doei de minimum-voorwaarden
vast te léggen, welke de staat als alge.
meene garantie voor het belang van
de werkers aan de nadere regeling van
de arbeidsvoorwaarden Binnen het
kader van de ondernemingen bindend
ten grondslag legt
De bepaling, dat de gemachtigde voor
den arbeid bevoegd is niet sléchts mi-
nimuifi-loonen vast te stellen, doch
tevens Joonen en, salarissen met bin
dende werking naar boven te begren
zen, staat in direct verband met den
samenhang van het geheele economi
sche en sociale leven, hetwelk niet door
wanverhoudingen op bepaalde punten
mag worden verstoord. Ten opzichte
van de richtlijnen, welke de gemach
tigde voor den arbeid kan geven voor
het reglement van het „Betrieb", on
derscheiden de algemeene regelingen
zich door hun bindende kracht. Deze
bindende regelingen komen voort uit
een geheel anderen geest, dan wü in
dit verband tot dusverre hebben ge
kend. Immers de collectie arbeidsover
eenkomsten, die aan de huidige bin
dende regelingen ten grondslag lagen,
waren het product van onderhandelin
gen tusschen werkgevers en werkne
mers, terwijl het College van rijksbe
middelaars het ligt reeds in het
woord bemiddelaars opgesloten tot
taak had een brug te slaan tusschen
de eischen en verlangens van de werk-
geversgroepen en werknemersgroepen
Nieuw karakter loonpolitiek.
De loonpolitiek, welke een zoo be
langrijke rol «peelt in het sociale
leven, krijgt een eigen en nieuw
karakter. Het begrip onderhandeling
heeft een typisch léberalistisch-kapi-
talistischen inslag. Het houdt in een
vraag- en aanbodverhouding, welke
verhouding door bepaalde machts-
groepeeringea wordt bepaald. Wie de
sterkste was had bij de loonpolitiek
en bg de loonvorming de beslissende
stem.
De nieuwe loonregelingen," welke de
gemachtigde voor den arbeid zal
vaststellen zijn geen resultaten van
onderhandelingen, maar geven uit
drukking van hetgeen binnen het
raam der economische mogelijkheden
als sociale gerechtigheid wordt gezien.
In dit verband wees spr. er op, dat de
nieuwe verordening ook siiet spreekt
van werkgevers of werknemers en ook
dus uit dezen hoofde duidelijk blijkt,
dat deze tegenstelling uit het ver
den is uitgebannen met alle neven
verschijnselen van dien.
In het algemeen zullen in de toe
komst de algemene grohdslagen voor
regeling van loon- en arbeidsvoor
waarden door den gemachtigde voor
den arbeid in samenwerking met de
bedrijfsgroepen van het Nederlandsche
Arbeidsfront worden gelegd.
Bij het in werking treden van de ver
ordening betreffende, de ordening van
den arbeid treden verschillende wetten
en verordeningen, die regeliBgen ten
opzichte van bepaalde onderdeelen van
den arbeid en de arbeidsverhondingen
inhielden, bniten werking.
Eveneens houdt daarmede het Col
lege van Rijksbemiddelaars als zoo
danig op te bestaan.
Hiermede treedt een algemeene,
prineipieele regeling van de arbeids
verhoudingen op de plaats van vroe
gere afzonderlijke regelingen, die uit
een geheel andere maatschappelijke
constellatie zijn ontstaan.
Met de verordening betreffende de
ordening van den arbeid wordt in- Ne
derland een grondwet van den arbeid
van,, kracht, die de sociale politiek,
voorzoover deze direct in verband
staat met den arbeid, een geheel nieu
wen grondslag verleent, aldus de heer
Wouden-berg.
In de achter ons liggende periode,
die gekenmerkt wordt door een een-
laarlijiuehe viseheoatrole ep de Hooge Veluwe. - Bij StHubertus werden
de vijvers van het Nationale park afgevischt door de Ned. Heide Mb., om
den vtschstand te controleeren. (VJfr.-d* Haan)
bleef de sociale politiek hoe belang
rijk vele ..maatregelen ook op zich zelf
waren noodzakelijk beperkt tot het
'verzachten en tot dragelijke proporties
terug brengen van de uit het maat
schappelijk bestel voortkomende span
ningen.
De sociale politiek was als zoodanig
een complement van den klassenstrijd
en ontving haar stimulansen dan ook
voor een niet gering deel van deze
zijde.
De nieuwe grondwet van den arbeid
maakt een begin met de eenheid van
economisch en sociaal streven, door
beider doeleinden te brengen op één
noemer: de welvaart van het gezamen.
lii'ke volk, welke door verwaarloozing
van elk van deze beide evenzeer in
gevaar wordt gebracht. Slechts in vol
komen evenwicht van economisch en
sociaal streven, waarvoor de verorde
ning betreffende de ordening van den
arbeid één van de noodzakelijke grond
slagen legt, kan ds "werkelijke volks
welvaart, waarbij het belang van den
één ntet noodzakelijk gaat ten koste
van den ander, en die-dus in tegen-
stolling tot het individueele welvaarts-
streven het belang van allen insluit,
worden gediend.
Op grond van part. B van het decreet van
den Führer over de uitoefening van de re-
geeringsbevoegdheden in Nederland van 18
Mei 1940 (R.W.B, 1. bl*. 778) bepaal ik.
AFDEELING I BrreiKBSrüRRE* EN
GEFOLGSCHAFT.
Artikel 1.
1. Deze verordening verstaat onder Be
trieb de organisatorische eenheid, binnen
het kader van dewelke een ondernemer en
tenminste één werknemer samenwerken.
2. Onderdeelen van Betrieben welke or
ganisatorisch of territoriaal van het Haup-
betrleb zijn gescheiden, doch daarmede door
eed gemeenschappelijke leiding zijn verbon
den, worden slechts dan als zelfstandige
Betrieben beschouwd, indien de gemachtigde
voor dm arbeid zulks bepaalt.
Artikel 2.
1. in het Betrieb werken de ondernemer
als Betriebsführer en de werknemers als
Gefolgschaft samen ter bereiking van de
doeleinden van het Betrieb en in het belang
va* de gemeenschap.
De Betriebsführer heeft tot plicht het
wetstyi van de GefeJgwhaft 1
Deze is hem de in de Betrieb
vervatte trouw verschuldigd
3. In alle aangelegenheden, het Betrieb
betreffende, welke door deze verordening
warden geregeld, beslist de Betriebsführer
tegenover de Gefolgschaft.
Artikel 3.
1. Bij rechtspersonen is de Wettelijke ver
tegenwoordiger en b)j vennootschappen en
vereeniging van personen, welke geen rechts
persoonlijkheid bezitten, ia de persoon, die
bevoegd is het beheer te voeren. Betriebs
führer. Indien er meerdere wettelijke verte
genwoordigers of met het beheer belaste
personen zijn. dienen zij één van hen met
de uitsluitende waarneming der werkzaam
heden van den Betriebsführer te belasten.
Indien zulks niet geschiedt of Indien geen
overeenstemming betreffende de opdracht
wordt bereikt, wijst de gemachtigde voor
den arbeid den Betriebsführer aan.
2. Indien de ondernemer of bij rechts
personen de wettelijke vertegenwoordiger of
bij vennootschappen en vereenigingen van
personen, welke geen rechtspersoonlijkheid
bezitten, de persoon, die bevoegd is het be
heer te voeren, het Betrieb niet zelf leidt,
dient deze een persoon, die op verantwoor
delijke wijze aan het beheer van het Betrieb
deelneemt, met de Betriebsführung te be
iasten.
3. Indien de Betriebsführer wegens afwe
zigheid gedurende langeren tijd "of om an
dere redenen verhinderd ia persoonlijk zijn
werkzaamheden waar te nemen, moet hij een
plaatsvervanger benoemen.
4. De benoeming van een Betriebsführer.
ala bedoeld in de leden 1 en 2. of van een
plaatsvervanger, als bedoeld in lid 3, dient
aan de Gefolgschafr op passende wijze te
worden bekendgemaakt.
behartigen,
femetnschaft
AFDEEL ING II.
Gamachtigde voor den arbeid.
Artikel
De ordening van den arbeid is opge
dragen aan den gemachtigde, die onder
geschikt ia aan den secretaris-generaal van
het departement van Sociale Zaken. Hij
wordt door dezen secretarisrgeneraal benoemd
en ontslagen.
2. De gemachtigde en de overige instanties
van staat, provincies, gemeenten en andere
publiekrechtelijke lichamen (instellingen)
zijn binnen de grenzen hunner bevoegdheid
verpjicht elkander ambtshalve bij te staan.
Artikel S.
1. De gemachtigde voor den arbeid heeft
zorg te dragen voor het handhaven van den
arbeidsvrede en de daartoe benoodigde maat
regelen te treffen. Hij kan binnen het kader
van zijn bevoegdheid beschikkingen uit
vaardigen.
2. De gemachtigde is verplicht bij maat
regelen van prineipieele beteekenis overleg
te plegen met den leider van het Nederland
sche Arbeidsfront
Artikel ft.
De secretaris-generaal van het departement
van Sociale Zaken kan lasthebbers aan
stellen, die aan den gemachtigde onder
geschikt zijn. De werkzaamheden, welke den
lasthebbers zijn opgedragen, worden door den
secretaris-generaal van het departement, van
Sociale Zaken vastgesteld. De lasthebbers zijn
gebonden aan de aanwijzingen van den ge
machtigde voor den arbeid.
Artikel 7.
1. De gemachtigde voor derw arbeid be
noemt ter adviseering prineipieele vragen
betreffende zijn bevoegdheid een raad van
bijstand Van dezen raad maken tien tot
twintig vooraanstaande persoonlijkheden uit
het sociale en economische leven in Neder
land deel uit. Betriebsführer en leden van de
Gefolgschaft moeten in gelijken getale wor
den benoemd.
2. Voor de' benoeming der leden van den
raad van bijstand moet de.gemachtigde voor
den arbeid overleg plegen met den leider
van het Nederlandsche Arbeidsfront, voor,
zoover deskundigen uit den Landstand In
aanmerking kómen, met den boerenleider.
3. De deskundigen moeten de in lid 1
bedoelde benoeming aannemen. Zij dienen de
hun opgedragen werkzaamheden op behoor
lijke wijze to vervullen en ia de hun door
Bij onze vrijwilligers. In een pret
tige en goede kameraadschap wordt
de vrije tijd doorgebracht. Gezonde
kerels, gezond van lichaam en geest.
S S. P.K. Altstadt Bi.-H.)
den gemachtigde aangeduide aangelegen
heden geheimhouding te bewaren. Uitdrukke-
werkzaam-
hiertoe
lijk wordt hun. alvorens zij hun w«
heden teuvangen. de verplichting
opgelegd Zij ontvangen een passende ver
goeding alsmede, op hun verzoek een scha
deloosstelling wegens derving van inkomsten.
ft. De gemachtigde voor den arbeid be
noemt ter adviseering in de gevallen, als
bedoeld in de artikelen 9 en 10. alsmede in
andere gevallen, waarin ntf zulks noodig
oordeelt, één of meerdere commissies van
deskundigen. Het bepaalde In lid 1. laatsten
volzin, en in de leden 2 en 3 is van toe
passing.
AFDE KLING ML
Reglement na het Betrieb, regeling vaa
arbeidsvoorwaarden (Tarifordnnng).
Artikel 8.
In ieder Betrieb met in den regel ten
minste tien leden van de Gefolgschaft moet
de Betriebsführer. na overleg met den
socialen voorman van het Nederlandsche
Arbeidsfront, een reglement van het Betrieb
uitvaardigen Nadere bepalingen betreffende
vorm an inhoud van het reglement van h«t
Betrieb. alsmede betreffende de wijze, waarop
hetzelve wordt uitgevaardigd, worden ge
troffen door den secretaris-generaal van het
departement van Sociale Zaken.
Artikel 9.
De gemachtigde voor den arbeid kan. na
beraadslaging in een commissie van des-
kundgen .richtlhnen vaststellen voor den in
houd van de reglementen van de Betrieben
en van afzonderlijke arbeidsovereenkomsten.
Artikel 19.
Om een behoorlijke loonvorming te berei
ken kan de gemachtigde voor den arbeid, na
beraadslaging in een commissie van deskun
digen. schriftelijk een regeling van arbeids
voorwaarden voor een Betrieb of voor een
groep van Betrieben uitvaardigen. De bepa
lingen van de regeling van arbeidsvoorwaar
den zjjn als minimum-voorwaarden bindend
voor de arbeidsverhoudingen, waarop deze
betrekking heeft Hiermede strijdige bepa-
lnigen in reglementen van de Betrieben en
afzonderlijke arbeidsovereenkomsten zijn
nietig.
Artikel II.
De gemachtigde voor den arbeid Is bevoegd
bij regeling van arbeidsvoorwaarden of voor
afzonderlijke arbeidsverhoudingen ten op
zichte van loonen en salarissen een grens
naar boven bindend vaat te stellen.
Artikel 12.
Richtlijnen, ala bedoeld in artikel 9. en re
gelingen van arbeidsvoorwaarden, als be
doeld in de artikelen 10 en 11. worden ln de
Nederlandsche Staatscourant bekendgemaakt.
Artikel 13.
Ten aanzien van hen, die in de huisindus
trie werkzaam zijn. en in den regel alleen
of met hun gezinsleden en met niet meer
dan twee vreemde hulpkrachten werken, is
ten aanzien van de verhouding tot hun op
drachtgevers het bepaalde bij de artikelen 9
tot en met 12 van overeenkomstige toepas
sing Met deze personen, die in de huis
industrie werkzaam zijn. kan de secretaris
generaal van het departement van Sociale
Zaken of de gemachtigde voor den arbeid
andere in de huisindustrie werkzame per
sonen, tusschenpersonen en andere met werk
nemers overeenkomende personen wegens hun
economische onzelfstandigheid gelijkstellen.
AFDEELING 4.
Bijzondere bepalingen.
Artikel 14.
De voorschriften dezer verordening zijn,
met uitzondering van het bepaalde in de
artikelen 10 tot en met 12, niet van toepas
sing ten aanzién van zeeschepen, luchtvaar
tuigen en derzelver bemanningen.
Artikel U.
1) De voorschriften dezer verordening zijn
van toepassing ten aanzien van de binnen
scheepvaart, voor zoover in de leden 2 en 3
niet anders ia bepaald.
2) Binnenvaartschepen zijn dig schepen,
welke tot de vaart op rivieren en andere
binnenwateren rijn bestemd en welke hiertoe
door den eigenaar worden gebruikt Met den
eigenaar wordt degene, die eea schip heeft
uitgerust, gelijkgesteld
3) De gezamenlijke binnenvaartschepen van
een ondernemer vormen een Betrieb in den
zin der verordening. Betriebsführer is de
eigenaar van de schepen. De gezagvoerder
(kapitein) is plaatsvervanger van de Be
triebsführer, als bedoeld in artikel 3. lid 3-
Artikel 16.
De voorschriften dezer verordening zijn
van toepassing ten aanzien van den over
heidsdienst. voor zoover de secretaris-gene
raal van het departement van Sociale Zaken,
in overeenstemming met den secretaris
generaal van het departement van Algemeene
Zaken en den secretaris-generaal van het tej
zake bevoegde departement van Algemeen
Bestuur, zulks bepaalt.
AFDEELING
Strafbepalingen.
Artikel 17.
1) HU. die opzettelijk of door grove schuld
ln strijd handelt met schriftelijke beschik
kingen van den gemachtigde voor den
arbeid, welke deze ter uitvoering van de hem
opgedragen werkzaamheden uitvaardigt,
wordt gestraft .met gevangenisstraf van ten
hoogste vier jaren en met geldboete tot een
onbeperkt bedrag of met een dezer straffen.
2) De strafvervolging vindt slechts plaats
op klachte van den gemachtigde voor den
arbeid.
3) De bij Ud 1 strafbaar gestelde pande
lingen zijn misdrijven.
4) Acht de gemachtigde voor den arbeid
een straf ingevolge het bi
Het S.S.-Ersatzl&mmando deelt
mede, dat vrijwilligers voorde Waffen-
S.S. en het legioen zich op onderstaan
de data bij de genoemde adressen
kunnen vervoegen teneinde gekeurd
te worden.
Tevens wordt er de aandacht op ge.
vestigd en wel speciaal voor hen, die
er beswaar tegen hebben hun dienst
holten Nederland te vervollen, dat
thans de mogelijkheid bestaat om
dienst te nemen ln een speciaal waeht-
bataillon. De opleiding vindt ln Ne
derland plaats, terwijl de Inset van dit
bataillon ook In Nederland bltfvfen saL
Tijdens de keuringen voor de Waf-
fen„S.S. en het'legioen kunnen zich
ook diegenen melden, die tot de Ger-
maansche S.S. Nederland (Nederland
sche S!S.) willen toetreden.
21-10.'42: 17 uur, Rotterdam Deut-
sches Haus.
22-10-'42: 17 uur, Utrecht Wehr.
maohtheim, Mariaplein.
23-10.'42: 10 uur, Den Haag, Café
Den Hout, Bezuidenhoutscheweg.
bg lid 1 bepaalde
niet noodig, dan kan hij een administratief
rechtelijke straf opleggen.
5) Het bepaalde bi de leden 1 tot en met
4 ia mede van toepassing ten aanzien van
handelingen in strijd met het bepaalde bH
«rtUalï. lid 3. eersten en tweeden voUm
f) Nadere bepalingen betreffende de ad
ministratiefrechtelijke strafprocedure worden
getroffen door den secretaris-generaal van
het departement van Sociale Zaken, in over
eenstemming met den secretaris-generaal van
hel departement van Justitie.
AFDEELING f.
Slot- en overgangsbepalingen.
Artikel 18.
De secretaris-generaal van het departement
van Sociale Zaken vaardigt, in overeenstem
ming met de secretarissen-generaal van de
ter zake bevoegde departementen van Alge
meen Bestuur, de ter uitvoering van deze
verordening noodzakelijk voorschriften uit.
Artikel 1».
1 Deze verordening treedt op 1 Novem
ber 1942 in werking, met uitzondering van
artikel 18. hetwelk in werking treedt op den
dag der afkondiging.
2. Op 1 November 1942 treden bulten
werking
1) De Arbeidsgeschillenwet van 4 Mei 1930*
(Staatsblad No. 182).
2) De wet op de collectieve arbeidsover-
eenkomt van 24 December 1927 (Staatsblad
NO 415).
3) De wet op het algemeen verbindend en
het onverbindend verklaren van bepalingen
van collectieve arbeidovereenkomsten van
25 Mei 1937 (Staatsblad no 801).
4) De verordening no. 111/1940 betreffen-
de het verbod van verlaging van loonen en
salarissen.
5) De verordening no. 217/1940 betreffen
de de totstandkoming van regelingen ter
zake loonen. salarisaen en andere arbeids
voorwaarden.
3 De overige rechts voorschriften, welke
ln strijd zijn met de bepalingen van deze
verordening, treden buiten werking op het
door den secretaris-generaal van het depar
tement van Sociale Zaken in overeenstem
ming met de secretarissen-generaal der ter
zake bevoegde departementen van Algemeen
Bestuur vastgestelde tijdstip.
's-Gravenhage. 13 October 1942.
De Rijkscommissaris voor het bezette Ne
derlandsche gebied,
SEYSS-INQUART.
BON S3.
Gcduze^c het tijdvak van 19 tal en
met 39 October 1942 reeft elke der met
boter 53" gemerkte bonnen van de ben-
kaart voor voedingsmiddelen reebt op
het koopen .van 125 gram boter.
Z{j, die gedurende het tijdvak van
7 tot en met 10 October LI. de bonnen
„boter. 53" bij den slager hebben Inge
leverd. ontvangen gedurende bovenge
noemd tijdvak per bon 109 gram rund
vet.
Zon op 8.09, onder 18.40.
Maan op 16.27, onder 14)2.
Men iz verplicht te ver
dttitterea van zonsondergang
tot zonsopkomst
L Lantaarn* van voertuigen
moeten een balf nar na ront
ondergang ontstoken «orden
mmmMwaamwaoms
■nwnm
It l.r