le"'"g mn arbeid 1942 NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN n MARKT (L nou». n<9 rootrekenlng «MM van heer Woudenberg Belangrijke verordening van den Rijkscommissaris Verordening van den RijkscommiMaris voor het bezette Nederlandsche gebied betreffende de ordening van den arbeid. Keuringen voor de Waffen-S.S. en het legioen. Boter of rundvet. gn 'Üa.OM Chefredacteur? t HETER. Gouda traor i («bied I* een verordening be de ordening van den Nut aanleiding daama t da Mder na het N.A.F., de IH. i. Woudenberg, gisteravond la ca zeer druk beaeehte peraconfe- te Amsterdam een (ede te- hij *m te i be teekenis der vormt het ideëele kader van een a| van den arbeid binnen de ap en daarmede tevens zin, welk kader op i en in overeenstemming met pracüsohe behoeften met nadere geien kan worden gevuld, t beteekent allerminst, dat deze ning slechts abstracte beteeke- k heeft. Veeleer vormt deze de grond- ven den arbeid en daarmede ook i het sociale leven, zij het ook meer l zin van een „Rahmengesetz" dan een geheel uitgewerkt arbeida- Als grondwet van den arbeid atelt de de richtlijnen vast, vol- i welke het sociale leven zich zal ontwikkelen, wil het tot vojle ling komen in overeenstemming I en in het belang vèn de ge- Minschap. Als zoodanig legt deze king voor de eerste maal in i Nederlandache wetgeving een ag voor het socialisme. Hst belang van de gemeenschap staat 'i de verordening op den voorgrond, r de eerste maal in de Nederland- wetgeving wordt hierbü prin- •i vastgesteld, dat de arbeid in t bedrijf respectievelijk de onderne- g, dit belang Jok hoogst* doelt eeft. i dit verband moet de verordening beschouwd aU een maatregel historische beteekenis en ais be- hg van een omwenteling der verhoudingen, welke zich vangf t midden van 1M0 onmiskenbaar en rnt tegen te houden voltrekt. Het feit, dat deze maatregel me: is lm te maken van de ontwikkeling, [wye zich tevens ver buiten Neder- 1*4 uitstrek!, beteekent niet, dat bin- Whet gegeven kader niet de eigen JWeriandsche verhoudingen tot uït- llKkking zullen komen. I verordening verbreekt slechts I "vment, door Nederland wat be- HM* ordening van den arbeid, prin. I Jwl te plaatsen in direct verband I *t de wordende Europeesche gemeen- I «aap Kt Hoeverre de op grond van deze nemen maatregelen een eigen "hitter zullen hebben, en daarmede 1 Ca eigen karakter zulle» weerspie- I Ketinz1' onM poslöeve me- punt van de' ordening van is de beschouwing van het of de organisatorisch-economi- samenvatting van meerdere be- i ie onderneming, niet j»ls economische, doch tevens eenheid, zooals deze in de enschap tot uitdrukking It*."nnen deze eenheid arbei- I JJ^f* leiding en alle onder deze lei- "kzaame personen de Ge- i gezamenlijk ter berei- *en gemeenschappelijk doel, s^-Kf" doel niet is los te maken iJJJ j"®t. oelang der gemeenschap, is Ijl» «eze verordening met nadruk ■"•Werd Leidersbeginsel. L?*f®«er oog in de verordening het oeel wordt bevestigd, ge- met in den zin van het ,.,'"cile «baas in eigen huis", JE* bewiut en nadrukkelijk in aan dit leiderschap ■juk verbonden sociale ver- PSEKÏÏÏ •"'r zoowel naar binnen |tUfWrte van de Gefolgschaft als fc^ouuen ten opzichte van de- ge- waardoor ook dit leider- ■Hr? ingeschakeld in- .en hST1 ."Ofmt van het socialisme. Han worden vastgesteld, i n*. v<?r dt -Gefolgschaft", f "%trieh8führer" tot eersten Lwwot gemaakt, ook waar deze wordt begrensd door de mogelijkheden van de krachten, de algemeene aan deze verordening (-sg ligt, Boven de verplich- heïft Van hct k®PiUal Ji? r,®n der economische 1,1 d* ,.Betneb*fuhrer" te zorgen, dat aito wer- »,-?■ Hij leidt tevens de *o«e werkers in zijn bedrijf, relag sluit den klassen- l«ei uit. die zich ook dan nog iïSi "orHcn hiermede 1 w'fcndeel U n van de doeleinen van deze verordening der gelijke spanningen op te vangen en te «Umineeren. Persoonlijke verantwoordelijkheid. In overeenstemming met hat leiders beginsel, dat uitgaat van het groote belang van de persoonlijke verant woordelijkheid, is in de verordening deze persoonlijke verantwoordelijk heid bij rechtspersonen, vennootschap pen,.zoowel als ingeval de ondernemer niet persoonlijk de leiding heeft, gere- geld. De verordening van den arbeid is opgedragen aan een gemachtigde voor den arbeid die ten aanzien van den socialen sector van d enstaat bepaal de volmachten beeft gekregen. Als zoodanig vertegenwoordigt hij het algemeen belang, dat met de er kenning van de volksgemeenschap als levend begrip een concreten inhoud heeft gekregen en waarvan, de belan gen en doelstellingen van den enkeling van nature ondergeschikt zijn, omdat de enkeling buiten de volksgemeen schap materieel noch geestelijk kan bestaan. Task N.AJ, Het Nederlaodsche Arbeidsfront vindt zijn taak eveneens op dit ter rein. De gemachtigde voor den arbeid heeft tot.plicht, alvorens ingrijpende maatregelen te treffen, in overleg te treden met den leider van het Neder- landsche Arbeidsfront. Wij zouden dus kunnen zeggen, al dus spr„ dat het Nederlandache Ar beidsfront uitdrukking geeft aan de sociale verlangens der Nederlandsche werkers, die verlangens opvangt, een bepaalden vorm geeft en nadat zulks is geschied, deze doorgeeft aan den ge machtigde voor dén arbeid, die 'den staat vertegenwoordigt. Dit staat dus diametraal tegenover het staatssocia lisme, waarbij de staat alles tot in details regelt. - De uiteindelijke beslissing blijft ech ter aan den gemachtigde. De aard van diens taak brengt echter-mede, dat tusschen den gemachtigde en den lei der van het N.A.F. althans in beginsel overeenstemming moet bestaan, zon. der welke deze taak als onvervulbaar moet worden beschouwd. Bij de krachtens de verordening in te stellen raad van bijstand en com missies van deskundigen is deze over eenstemming stellig eveneens ge- wenscht doch niet bepalend voor het vervullen van de taak van den ge machtigde. Taak van den gemachtigde. De werkelijke inhoud van de grond, wet van den arbeid zal in sterke mate door dezen gemachtigde worden be paald. Daar, waar de gemachtigde tot taak heeft in te grijpen op allé punten waar. op persoonlijke of groepsbelangen met het maatschappelijk belang in tegen spraak dreigen te komen, gaat zijn be teekenis ver uit boven die van den rijksbemiddelaar, in zooverre deze slechts ingrijpt als het conflict, dat in laatste instantie uit de economische en sociale structuur van de kapitalistische maatschappij zelve voortkomt, is ont. staan, terwijl de gemachtigde primair tot taak heeft arbeidsconflicten hun economische én sociale oorzaken te ontnemen. Op grond van zijn verordende be voegdheid kan de gemachtigde hiertoe oji ook rlchU|jnen.geven voor den in houd van Betriebsreglementen en. al- van loon- en ar. bindend vaststellen. Bedrijf(reglement en loonen. „Het bedrijfs- resp. ondernemings reglement (Betriebsordnung), dat voor elke onderneming met meer dan 10 medewerkers verplicht is, zal in de eerste plaats den grondslag moeten vormen voor de bedrtjfsgemeenschap. I zjjdig en daarbij volkomen indivi- Daar hierbij nadrukkelijk «verleg met dualistisch gericht economisch streven, den socialen voorman van het Neder- landsche Arbeidsfront wordt vereischt, is de organisatie van den arbekHnérbjj wettelijk ingeschakeld en heeft tevens de sociale voorman zijn wettelijj» plaats in het Nederlandsche -bedrijf*- leven gekregen. De gemachtigde voor den arbeid, ge hoord een commissie van deskundige®, kan bindende regelingen van de loonen en andere arbeidsvoorwaarden voor een bepaalde onderneming of groep van ondernemingen vaststellen. Deze regelingen hebben in de eerste plaats ten doei de minimum-voorwaarden vast te léggen, welke de staat als alge. meene garantie voor het belang van de werkers aan de nadere regeling van de arbeidsvoorwaarden Binnen het kader van de ondernemingen bindend ten grondslag legt De bepaling, dat de gemachtigde voor den arbeid bevoegd is niet sléchts mi- nimuifi-loonen vast te stellen, doch tevens Joonen en, salarissen met bin dende werking naar boven te begren zen, staat in direct verband met den samenhang van het geheele economi sche en sociale leven, hetwelk niet door wanverhoudingen op bepaalde punten mag worden verstoord. Ten opzichte van de richtlijnen, welke de gemach tigde voor den arbeid kan geven voor het reglement van het „Betrieb", on derscheiden de algemeene regelingen zich door hun bindende kracht. Deze bindende regelingen komen voort uit een geheel anderen geest, dan wü in dit verband tot dusverre hebben ge kend. Immers de collectie arbeidsover eenkomsten, die aan de huidige bin dende regelingen ten grondslag lagen, waren het product van onderhandelin gen tusschen werkgevers en werkne mers, terwijl het College van rijksbe middelaars het ligt reeds in het woord bemiddelaars opgesloten tot taak had een brug te slaan tusschen de eischen en verlangens van de werk- geversgroepen en werknemersgroepen Nieuw karakter loonpolitiek. De loonpolitiek, welke een zoo be langrijke rol «peelt in het sociale leven, krijgt een eigen en nieuw karakter. Het begrip onderhandeling heeft een typisch léberalistisch-kapi- talistischen inslag. Het houdt in een vraag- en aanbodverhouding, welke verhouding door bepaalde machts- groepeeringea wordt bepaald. Wie de sterkste was had bij de loonpolitiek en bg de loonvorming de beslissende stem. De nieuwe loonregelingen," welke de gemachtigde voor den arbeid zal vaststellen zijn geen resultaten van onderhandelingen, maar geven uit drukking van hetgeen binnen het raam der economische mogelijkheden als sociale gerechtigheid wordt gezien. In dit verband wees spr. er op, dat de nieuwe verordening ook siiet spreekt van werkgevers of werknemers en ook dus uit dezen hoofde duidelijk blijkt, dat deze tegenstelling uit het ver den is uitgebannen met alle neven verschijnselen van dien. In het algemeen zullen in de toe komst de algemene grohdslagen voor regeling van loon- en arbeidsvoor waarden door den gemachtigde voor den arbeid in samenwerking met de bedrijfsgroepen van het Nederlandsche Arbeidsfront worden gelegd. Bij het in werking treden van de ver ordening betreffende, de ordening van den arbeid treden verschillende wetten en verordeningen, die regeliBgen ten opzichte van bepaalde onderdeelen van den arbeid en de arbeidsverhondingen inhielden, bniten werking. Eveneens houdt daarmede het Col lege van Rijksbemiddelaars als zoo danig op te bestaan. Hiermede treedt een algemeene, prineipieele regeling van de arbeids verhoudingen op de plaats van vroe gere afzonderlijke regelingen, die uit een geheel andere maatschappelijke constellatie zijn ontstaan. Met de verordening betreffende de ordening van den arbeid wordt in- Ne derland een grondwet van den arbeid van,, kracht, die de sociale politiek, voorzoover deze direct in verband staat met den arbeid, een geheel nieu wen grondslag verleent, aldus de heer Wouden-berg. In de achter ons liggende periode, die gekenmerkt wordt door een een- laarlijiuehe viseheoatrole ep de Hooge Veluwe. - Bij StHubertus werden de vijvers van het Nationale park afgevischt door de Ned. Heide Mb., om den vtschstand te controleeren. (VJfr.-d* Haan) bleef de sociale politiek hoe belang rijk vele ..maatregelen ook op zich zelf waren noodzakelijk beperkt tot het 'verzachten en tot dragelijke proporties terug brengen van de uit het maat schappelijk bestel voortkomende span ningen. De sociale politiek was als zoodanig een complement van den klassenstrijd en ontving haar stimulansen dan ook voor een niet gering deel van deze zijde. De nieuwe grondwet van den arbeid maakt een begin met de eenheid van economisch en sociaal streven, door beider doeleinden te brengen op één noemer: de welvaart van het gezamen. lii'ke volk, welke door verwaarloozing van elk van deze beide evenzeer in gevaar wordt gebracht. Slechts in vol komen evenwicht van economisch en sociaal streven, waarvoor de verorde ning betreffende de ordening van den arbeid één van de noodzakelijke grond slagen legt, kan ds "werkelijke volks welvaart, waarbij het belang van den één ntet noodzakelijk gaat ten koste van den ander, en die-dus in tegen- stolling tot het individueele welvaarts- streven het belang van allen insluit, worden gediend. Op grond van part. B van het decreet van den Führer over de uitoefening van de re- geeringsbevoegdheden in Nederland van 18 Mei 1940 (R.W.B, 1. bl*. 778) bepaal ik. AFDEELING I BrreiKBSrüRRE* EN GEFOLGSCHAFT. Artikel 1. 1. Deze verordening verstaat onder Be trieb de organisatorische eenheid, binnen het kader van dewelke een ondernemer en tenminste één werknemer samenwerken. 2. Onderdeelen van Betrieben welke or ganisatorisch of territoriaal van het Haup- betrleb zijn gescheiden, doch daarmede door eed gemeenschappelijke leiding zijn verbon den, worden slechts dan als zelfstandige Betrieben beschouwd, indien de gemachtigde voor dm arbeid zulks bepaalt. Artikel 2. 1. in het Betrieb werken de ondernemer als Betriebsführer en de werknemers als Gefolgschaft samen ter bereiking van de doeleinden van het Betrieb en in het belang va* de gemeenschap. De Betriebsführer heeft tot plicht het wetstyi van de GefeJgwhaft 1 Deze is hem de in de Betrieb vervatte trouw verschuldigd 3. In alle aangelegenheden, het Betrieb betreffende, welke door deze verordening warden geregeld, beslist de Betriebsführer tegenover de Gefolgschaft. Artikel 3. 1. Bij rechtspersonen is de Wettelijke ver tegenwoordiger en b)j vennootschappen en vereeniging van personen, welke geen rechts persoonlijkheid bezitten, ia de persoon, die bevoegd is het beheer te voeren. Betriebs führer. Indien er meerdere wettelijke verte genwoordigers of met het beheer belaste personen zijn. dienen zij één van hen met de uitsluitende waarneming der werkzaam heden van den Betriebsführer te belasten. Indien zulks niet geschiedt of Indien geen overeenstemming betreffende de opdracht wordt bereikt, wijst de gemachtigde voor den arbeid den Betriebsführer aan. 2. Indien de ondernemer of bij rechts personen de wettelijke vertegenwoordiger of bij vennootschappen en vereenigingen van personen, welke geen rechtspersoonlijkheid bezitten, de persoon, die bevoegd is het be heer te voeren, het Betrieb niet zelf leidt, dient deze een persoon, die op verantwoor delijke wijze aan het beheer van het Betrieb deelneemt, met de Betriebsführung te be iasten. 3. Indien de Betriebsführer wegens afwe zigheid gedurende langeren tijd "of om an dere redenen verhinderd ia persoonlijk zijn werkzaamheden waar te nemen, moet hij een plaatsvervanger benoemen. 4. De benoeming van een Betriebsführer. ala bedoeld in de leden 1 en 2. of van een plaatsvervanger, als bedoeld in lid 3, dient aan de Gefolgschafr op passende wijze te worden bekendgemaakt. behartigen, femetnschaft AFDEEL ING II. Gamachtigde voor den arbeid. Artikel De ordening van den arbeid is opge dragen aan den gemachtigde, die onder geschikt ia aan den secretaris-generaal van het departement van Sociale Zaken. Hij wordt door dezen secretarisrgeneraal benoemd en ontslagen. 2. De gemachtigde en de overige instanties van staat, provincies, gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen (instellingen) zijn binnen de grenzen hunner bevoegdheid verpjicht elkander ambtshalve bij te staan. Artikel S. 1. De gemachtigde voor den arbeid heeft zorg te dragen voor het handhaven van den arbeidsvrede en de daartoe benoodigde maat regelen te treffen. Hij kan binnen het kader van zijn bevoegdheid beschikkingen uit vaardigen. 2. De gemachtigde is verplicht bij maat regelen van prineipieele beteekenis overleg te plegen met den leider van het Nederland sche Arbeidsfront Artikel ft. De secretaris-generaal van het departement van Sociale Zaken kan lasthebbers aan stellen, die aan den gemachtigde onder geschikt zijn. De werkzaamheden, welke den lasthebbers zijn opgedragen, worden door den secretaris-generaal van het departement, van Sociale Zaken vastgesteld. De lasthebbers zijn gebonden aan de aanwijzingen van den ge machtigde voor den arbeid. Artikel 7. 1. De gemachtigde voor derw arbeid be noemt ter adviseering prineipieele vragen betreffende zijn bevoegdheid een raad van bijstand Van dezen raad maken tien tot twintig vooraanstaande persoonlijkheden uit het sociale en economische leven in Neder land deel uit. Betriebsführer en leden van de Gefolgschaft moeten in gelijken getale wor den benoemd. 2. Voor de' benoeming der leden van den raad van bijstand moet de.gemachtigde voor den arbeid overleg plegen met den leider van het Nederlandsche Arbeidsfront, voor, zoover deskundigen uit den Landstand In aanmerking kómen, met den boerenleider. 3. De deskundigen moeten de in lid 1 bedoelde benoeming aannemen. Zij dienen de hun opgedragen werkzaamheden op behoor lijke wijze to vervullen en ia de hun door Bij onze vrijwilligers. In een pret tige en goede kameraadschap wordt de vrije tijd doorgebracht. Gezonde kerels, gezond van lichaam en geest. S S. P.K. Altstadt Bi.-H.) den gemachtigde aangeduide aangelegen heden geheimhouding te bewaren. Uitdrukke- werkzaam- hiertoe lijk wordt hun. alvorens zij hun w« heden teuvangen. de verplichting opgelegd Zij ontvangen een passende ver goeding alsmede, op hun verzoek een scha deloosstelling wegens derving van inkomsten. ft. De gemachtigde voor den arbeid be noemt ter adviseering in de gevallen, als bedoeld in de artikelen 9 en 10. alsmede in andere gevallen, waarin ntf zulks noodig oordeelt, één of meerdere commissies van deskundigen. Het bepaalde In lid 1. laatsten volzin, en in de leden 2 en 3 is van toe passing. AFDE KLING ML Reglement na het Betrieb, regeling vaa arbeidsvoorwaarden (Tarifordnnng). Artikel 8. In ieder Betrieb met in den regel ten minste tien leden van de Gefolgschaft moet de Betriebsführer. na overleg met den socialen voorman van het Nederlandsche Arbeidsfront, een reglement van het Betrieb uitvaardigen Nadere bepalingen betreffende vorm an inhoud van het reglement van h«t Betrieb. alsmede betreffende de wijze, waarop hetzelve wordt uitgevaardigd, worden ge troffen door den secretaris-generaal van het departement van Sociale Zaken. Artikel 9. De gemachtigde voor den arbeid kan. na beraadslaging in een commissie van des- kundgen .richtlhnen vaststellen voor den in houd van de reglementen van de Betrieben en van afzonderlijke arbeidsovereenkomsten. Artikel 19. Om een behoorlijke loonvorming te berei ken kan de gemachtigde voor den arbeid, na beraadslaging in een commissie van deskun digen. schriftelijk een regeling van arbeids voorwaarden voor een Betrieb of voor een groep van Betrieben uitvaardigen. De bepa lingen van de regeling van arbeidsvoorwaar den zjjn als minimum-voorwaarden bindend voor de arbeidsverhoudingen, waarop deze betrekking heeft Hiermede strijdige bepa- lnigen in reglementen van de Betrieben en afzonderlijke arbeidsovereenkomsten zijn nietig. Artikel II. De gemachtigde voor den arbeid Is bevoegd bij regeling van arbeidsvoorwaarden of voor afzonderlijke arbeidsverhoudingen ten op zichte van loonen en salarissen een grens naar boven bindend vaat te stellen. Artikel 12. Richtlijnen, ala bedoeld in artikel 9. en re gelingen van arbeidsvoorwaarden, als be doeld in de artikelen 10 en 11. worden ln de Nederlandsche Staatscourant bekendgemaakt. Artikel 13. Ten aanzien van hen, die in de huisindus trie werkzaam zijn. en in den regel alleen of met hun gezinsleden en met niet meer dan twee vreemde hulpkrachten werken, is ten aanzien van de verhouding tot hun op drachtgevers het bepaalde bij de artikelen 9 tot en met 12 van overeenkomstige toepas sing Met deze personen, die in de huis industrie werkzaam zijn. kan de secretaris generaal van het departement van Sociale Zaken of de gemachtigde voor den arbeid andere in de huisindustrie werkzame per sonen, tusschenpersonen en andere met werk nemers overeenkomende personen wegens hun economische onzelfstandigheid gelijkstellen. AFDEELING 4. Bijzondere bepalingen. Artikel 14. De voorschriften dezer verordening zijn, met uitzondering van het bepaalde in de artikelen 10 tot en met 12, niet van toepas sing ten aanzién van zeeschepen, luchtvaar tuigen en derzelver bemanningen. Artikel U. 1) De voorschriften dezer verordening zijn van toepassing ten aanzien van de binnen scheepvaart, voor zoover in de leden 2 en 3 niet anders ia bepaald. 2) Binnenvaartschepen zijn dig schepen, welke tot de vaart op rivieren en andere binnenwateren rijn bestemd en welke hiertoe door den eigenaar worden gebruikt Met den eigenaar wordt degene, die eea schip heeft uitgerust, gelijkgesteld 3) De gezamenlijke binnenvaartschepen van een ondernemer vormen een Betrieb in den zin der verordening. Betriebsführer is de eigenaar van de schepen. De gezagvoerder (kapitein) is plaatsvervanger van de Be triebsführer, als bedoeld in artikel 3. lid 3- Artikel 16. De voorschriften dezer verordening zijn van toepassing ten aanzien van den over heidsdienst. voor zoover de secretaris-gene raal van het departement van Sociale Zaken, in overeenstemming met den secretaris generaal van het departement van Algemeene Zaken en den secretaris-generaal van het tej zake bevoegde departement van Algemeen Bestuur, zulks bepaalt. AFDEELING Strafbepalingen. Artikel 17. 1) HU. die opzettelijk of door grove schuld ln strijd handelt met schriftelijke beschik kingen van den gemachtigde voor den arbeid, welke deze ter uitvoering van de hem opgedragen werkzaamheden uitvaardigt, wordt gestraft .met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren en met geldboete tot een onbeperkt bedrag of met een dezer straffen. 2) De strafvervolging vindt slechts plaats op klachte van den gemachtigde voor den arbeid. 3) De bij Ud 1 strafbaar gestelde pande lingen zijn misdrijven. 4) Acht de gemachtigde voor den arbeid een straf ingevolge het bi Het S.S.-Ersatzl&mmando deelt mede, dat vrijwilligers voorde Waffen- S.S. en het legioen zich op onderstaan de data bij de genoemde adressen kunnen vervoegen teneinde gekeurd te worden. Tevens wordt er de aandacht op ge. vestigd en wel speciaal voor hen, die er beswaar tegen hebben hun dienst holten Nederland te vervollen, dat thans de mogelijkheid bestaat om dienst te nemen ln een speciaal waeht- bataillon. De opleiding vindt ln Ne derland plaats, terwijl de Inset van dit bataillon ook In Nederland bltfvfen saL Tijdens de keuringen voor de Waf- fen„S.S. en het'legioen kunnen zich ook diegenen melden, die tot de Ger- maansche S.S. Nederland (Nederland sche S!S.) willen toetreden. 21-10.'42: 17 uur, Rotterdam Deut- sches Haus. 22-10-'42: 17 uur, Utrecht Wehr. maohtheim, Mariaplein. 23-10.'42: 10 uur, Den Haag, Café Den Hout, Bezuidenhoutscheweg. bg lid 1 bepaalde niet noodig, dan kan hij een administratief rechtelijke straf opleggen. 5) Het bepaalde bi de leden 1 tot en met 4 ia mede van toepassing ten aanzien van handelingen in strijd met het bepaalde bH «rtUalï. lid 3. eersten en tweeden voUm f) Nadere bepalingen betreffende de ad ministratiefrechtelijke strafprocedure worden getroffen door den secretaris-generaal van het departement van Sociale Zaken, in over eenstemming met den secretaris-generaal van hel departement van Justitie. AFDEELING f. Slot- en overgangsbepalingen. Artikel 18. De secretaris-generaal van het departement van Sociale Zaken vaardigt, in overeenstem ming met de secretarissen-generaal van de ter zake bevoegde departementen van Alge meen Bestuur, de ter uitvoering van deze verordening noodzakelijk voorschriften uit. Artikel 1». 1 Deze verordening treedt op 1 Novem ber 1942 in werking, met uitzondering van artikel 18. hetwelk in werking treedt op den dag der afkondiging. 2. Op 1 November 1942 treden bulten werking 1) De Arbeidsgeschillenwet van 4 Mei 1930* (Staatsblad No. 182). 2) De wet op de collectieve arbeidsover- eenkomt van 24 December 1927 (Staatsblad NO 415). 3) De wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidovereenkomsten van 25 Mei 1937 (Staatsblad no 801). 4) De verordening no. 111/1940 betreffen- de het verbod van verlaging van loonen en salarissen. 5) De verordening no. 217/1940 betreffen de de totstandkoming van regelingen ter zake loonen. salarisaen en andere arbeids voorwaarden. 3 De overige rechts voorschriften, welke ln strijd zijn met de bepalingen van deze verordening, treden buiten werking op het door den secretaris-generaal van het depar tement van Sociale Zaken in overeenstem ming met de secretarissen-generaal der ter zake bevoegde departementen van Algemeen Bestuur vastgestelde tijdstip. 's-Gravenhage. 13 October 1942. De Rijkscommissaris voor het bezette Ne derlandsche gebied, SEYSS-INQUART. BON S3. Gcduze^c het tijdvak van 19 tal en met 39 October 1942 reeft elke der met boter 53" gemerkte bonnen van de ben- kaart voor voedingsmiddelen reebt op het koopen .van 125 gram boter. Z{j, die gedurende het tijdvak van 7 tot en met 10 October LI. de bonnen „boter. 53" bij den slager hebben Inge leverd. ontvangen gedurende bovenge noemd tijdvak per bon 109 gram rund vet. Zon op 8.09, onder 18.40. Maan op 16.27, onder 14)2. Men iz verplicht te ver dttitterea van zonsondergang tot zonsopkomst L Lantaarn* van voertuigen moeten een balf nar na ront ondergang ontstoken «orden mmmMwaamwaoms ■nwnm It l.r

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1942 | | pagina 1