'1 ll I 26 DODEN bij vliegramp' Schiphol 3 'raagt 'voed- o Frankrijks président EEN COMMUNIST? ETTA K.L.M.-toestel neergestort bij verkeerde landing URGJI! UW GROOT GÓ ■v.: i ’/T"' 'i In het brandpunt Bureaucratisch ADOLPHUS ’1 Nobclprijzéh-rcgpn 2TIVE. VER DE ric r Square) ce filmwerk is enorm. HEATER Vervlogen nachtmerrie FFER MET KOEFER Thorez over de Duitse kwestie ROUW moeras r het ver_ - daarmee ia Meningsverschil over Duitsland De slachtoffers Nogmaals: Papier Vrijdag 15 Nov. 1946 85stc Jaargang No. 21908 Bureau: Markt 81. Tel. 2743 Postrekening 48400 4 -♦ Hel KL M.-rhepluig PH.-T.B.W. vóór dc noodlottige vlucht. O* L**' A y 4 aar heeft. de rouwt door! dat zal .bijeen 'pariet PELOTON 1V irhb ïllngf in bij KERNIEUWS maan. KER HAAR ;t shampoo udt ook U rig*. vraag etta. ers ivian Oakland -me- iam De omgekomen schrijver Herman de Man. De slag, waarmede het toestel de grond raakte tras zo hevig, dat hel vltdg- tuig vrijwel geheel versplinterde. Slecjits één van de vleugels bleef intact. Duits protest tegen Nederlandse eisen icn ce; :t niet dat ten srlng Minder steenkolen uit Duitsland EENDRACHT MAAKT MAOTT rote >nze De tenscl voor kwartaal ƒ3.30 maand ƒ1.10 week ƒ0.26 4 Biljarten Drielandenwedstrijd te Parijs Washing brsnrel Vqor Vrede, schei- en 1 natuurkunde: Amerikanen Voor letterkunde: een Duitser de grote steden, (7 i Amsterdam) en de n de Film VANAVOND eek uitstellen, doch Vrijdag 22 N.>\ as e Bilt, tol Za- voor aan i GLE ROBERT MORLEY dat dag tou zijn an Detective-Film spannend en boeiend de nieuwste Hollands 19vNov van stand ,hog< :n, hel Nieuws r- Bij een ontploffing In het beurs gebouw te Columbia in Zuld-Carolina loh-i-noor"- noordi personen, o.w. 7 om het leven gc- Brlla-Amerikaanse wordt een -.verdere de «leen- ',Xz\Z A AR. I N O P C EN >rdt leden Dougla >men«zijr. ten een be» i n- kan f.at w )ord is. dat - Marl- >ben durven :e’« machti- LEEFTIJD. nu. Aanvang: 3 u.. 7 u. dags 3 u 5 u.. 7 u. en .tda kunnen schriftelijk - Ncd Herv Kerko Beioepen te S.ti.pwljk jii tcffPo sbroek en Vllst A. J Timmer ca id te Hatderwijk 223Q GOUDA grote steden brengen wij t Wöensdag 20 November ENDE .UIER CREATIE i ANN TODD Toegang boven 14 J**r wachten raden wij U m. Plaatsbespreker! 1 uu ion niet meer aangenomen Met een hevige slag is gisteravond het Dakota-|ijntoestel van de K.L.M., dat van Londen komende te kwart voor acht op Schiphol aankwam, bij de landing neergestort en in brand gevlogen. Alle inzittenden, 26 personen, kwamen om het’ leven. Pilooit was de Engelsman Moreton. een schippersmeisje 4 JAAR. Groot, im. gebo- 1915 te r vei .inviel en. zodat er’ ilt dat goed gehele dag zal heersen, het voortdurend slecht temperatuur zal na K tégen het eind der enigszins Inlijk On- tijd van at 12 ?mar\- :1 om at het In de axicaanss vloog. fis jouw haar het g/anst lijk PEC ASPERA AP AST DA De laatste Duitse ki ijgsgcv'anite- ncn. die door het Amerikaanse, loser in Europa worden vastgehouden, zul len op 1 Juli 1847 worden, vrijgelaten. --ding ontslag schadeloos tc iatuut*kun- irof. Percy üe univer- Bridg- igcn iOPTHIATHR E: T. J. V. (I. TOOREN. rlilk verwarmd Theater locnsdag 20 November nt reeg pro, van de V. S.). ontvant een 'toe brengen ..je druk en die daarmee gebied van irkundc vrmnnn I gebo- is 09 Zwlt- Icr marl- geb. 21 >elle. mag niet, je hing hebben" ten eerst g< papier Is gedi vergunningen >rcton, gezag- de te Rotter- Juni 1909 tc ien zijn: pe Viola, ppo Posset Spanuolo, heeft gehat t proces samen te lauwkeurig uit) n- cnkele getuige k ord te hebben. level tot de moe duidelijk was. tging cn dat zou hebbe- J— les Duce lat men beschi. Engeland ondci •rd om materie Mijnramp in Bohemen Tengevolge van een ontploffing in de ,.Koh-i-noor"-kolcnmijncn bij Mostt in het noordwesten van Bohemen, zijn 52 krijgsgevangenen, komen. rrlveerde dezer da- uit Marseille. Toen is naar nacntlogies, rie landgenoten uit die hij In Algiers en. Zij bleken zeer zijn- en wilden on- djn jeugdig nichtje s op zijn handkoffer, rancs waren gebor- jn zette vervolgens voort, maar keerde onverrichterzake te- itte hem een teleur- ie landgenoten, het coffer warett spoor- igifte gedaan bij de evenwel niets aan laar hem aanried whtig te zijn, vooral He opgepa^t moeten navigatiesysteem voor vliegtuigen Naar hel ANP verneemt wordt In Nederland gepoogd een nieuw na- vigatic-systeem voor de verkefirs- vliegerij in het leven tc roepen. Dit navigatiesysteem wordt in'Engeland door de British European Airways toegepast op het vlicgvëld Northolt bij. Londen. Er zal naar gestreefd worden over heel Europa een nel’ van dit zgn. „G’-syst. te leggen. Hier te lande zijn de moeilijkheden groot, omdat men niet over ervaren personeel beschikt. Desondanks worden in Engeland ondcrhandelin- gen gevoerd om materieel aan kopen. Het gepast bij king vlieg ncn. Wij willen internationalisatie van de Roer en’moeten een for mule voor een overeenkomst vin den. Onder veiligheid verstaan wij een absolute contröle op het Roer gebied en een vaprtgezetté ‘bezet ting van Duitsland, uitroeiing van het faseftme, een effectieve ontwa pening van\dc Duitsers crj een ecoi nomischc unie tussen Frankrijk en het Saargebied. Wij moeten her stelbetalingen Van Duitsland heb ben. vooral steenkool. Wij kunnen de Engelse weigering om ons meer kolen uit het Roergebied tc ver schaffen, niet begrijpen", j z Mej. Jannie Lammens, de stewar dess tan het verongelukte vliegtuig. nieuwe systeem wordt toc- Uij de Engelse Vickers Vi- •gtuigen. PR HEERST ROl Gisteravond t dus Nederland, ten betalqn. de verontru-1 pen. die in luchtverkee woordig veel get. brengt risico’s mee.’ zeker heer in de lucht, doch da de geheimzinnige vloed vi ongelukken van r verklaard. i Nog bleef c gespnar&T nog handhaafde oijze na tionale luchtvaartmaatschappij haar reputatie van veiligheid, als een vtrots bouwwerk, gefundeerd op dui zenderlei minutieuze»voorzorgen en onbekwaamheid, (Joch nu heeft het noodlot, dal de tijd zgvecl offers eiste onder hen. dieolcaruy droom in vervulling brachten, toe- «plagen op een Nederlarfds Vlieg veld. Wu. die tn de oprlog somber de. sobere mededelingen der B.B.C. aanhoorden over de tientallen ge allieerde machines, die niet terug keerden van de vluchten, •waarbij ff*» •’ll het Nnzi-monstcr In zijn 'hol tuchtigden, wij. die al afgestompt waren bij het zien van vliegtuig wrakken. die als offers ook voor onze vrnhcid violen,, wij staan diep getroffen bi| deze eerste grote ramp, die sedert de bevrijding onze burgerluchtvaart treft. Dit is gooi}- ongeluk dis dl sche Rcjoeurtenis tc Apcldooi roekeloosheid de oorzaak i /s een ramp, die de routine dageljjkse verkeer overrorr verbreekt, dft is een ramp scheepsramp, volgend uit vermljdélijk risico, dut varei KCJ1 en rilden vergezelt, en knagen zulke gebeurteniss ons allei* stemming. Zij woi voeld als nationale rani| tnengen een volk samen gemeenschappelijke bcz‘— hgt onvolmaakte van alle mêr werk cn de broosheid van het h GToch mag de rouw 'ons niet te houden op de weg. die wij m< gaan. Dit zijn ogenblikken, wij ons moeten moeten verder Hot leven ei ook het lev< commissies i «wel haar eons de N( mg ander "™,d Franse communisten vóór alles beveiliging stcld, welke fabrieken wél cn welke niét moRcn werken HerhaaldeliJk stuit men. bij nader onderzoek, op gevallen van corruptie. Fabrieken, die In staat zijn, een flinke hoeveelheid steekpen ningen te betalen, komen eerder aan de beurt dan die het niet kunnen Het gevolg Ideivan is. dat bedrijven, die wat. hun politiek velleden aan- KÏint eigenlijk ..fout" zijn en die onder Hitler veel verdiend hebben, de voorrang hebben boven andere, die op een tn dit opzicht vlekkeloos ver leden kunnen wijzen De zaken met de min st- scrupules hebben het meest succes Zijlaten Reen gelegenheid voorbijgaan om de Britse ambténaren stroop om de mond tc smeren en vaak zijn het een bepaald soort dames, die voor deze delicate taak worden uitgezócht fdikwljls dezelfde dames die derge- lijke werkjes ook onder het nazl- icgnne opknapten) HeT blad spreekt ronduit van ..een schandaal", dat drin gend moet worden onderzocht, hetzij In het openbaar hetzij binnenskamers, niet alleen in het belang van de Duit- -cis maai ook In dal van de Britten zelf, omdat het Engelse prestige onder rlc.-o dingen ernstig te lijden heeft hetgeen thora) de militaiien fn dc h<?- zcttingszóne tot hun leedwezen onder vinden. Vooral nu de Duitse magen kilqwelenl •sex) gebyer Middlesex. M. van Vlijmen uit jrveen, geboren 17 Mei ’14. Bemanning: E. J. H. F. More voerder, wonende dam. geboren 5 J Simla (Br.-Indië). W. L. Milo, radio-telcgrafist wonende te Amsterdam, ge boren 9 Augustus 1920 te Kol- lumerland. H. L- Vos. radio-telegrafist. wonende te Amsterdam, ge boren 29 Augustus 1918 te Rceuwijk. H. H. J. Tiemans, boord-m cano, wonende te Amsterd: geboren 11 Mei 1912. Mej. J. M. Lammens, ste wardess. wonende te Noord- wijk. geboren 10 Februari 1924 tc Katwijk. De aandacht van de gehele wereld :s than4 gevestigd op dc noodtoestand In de Britse zóne van Duitsland Het schijnt echter, dat deze crisis niet alleen betrekking heeft op het graan- tekort, maar ook op een schrijnend gebrek atin verantwoordelijkheidsge voel onder de ambtenaren, die tot taak hebben het leven in Duitsland In normaler economische banen te lelden ^Tn het joftgste nummer van The New Statesman and Nation, (het llnks-gcrlchte Engelse weekblad, dat er geen doekjes om pleegt te winden) komt een artikel voor, waarin de toe standen In dc Britse bezettingszone fel worden becritlsecrd Het Britse bestuur —'-zo zegt het bind Is overbelast met ambtenaren Zij zitten niet In de afdelingen voor onderwijs i en cultuur, doch In de bureaux voor handel en Industrie Ofschoon 5000 nmbtcnrtrén het werk gcmakkelljk zouden kunnen afdoen (desnoods met behulp van geschikte Duitser»), Is er thans een leger van 26.000 ambtenaren Op dc been Een groot deel hiervan voert naluurlljk niets uitOm zich vechter onmisbaar tc doen schijnen begraven de heren zich ander een berg van paperassen Er worden .enorm veel brieven geschreven en ..permits bekeken" De ambtena ren wijten het feit, dat het herstel in Duitsland wordt belemmerd, aan de bepalingen van Potsdam; maar In werkelijkheid zijn zij het zelf, dia, iedere vooruitgang belemmeren ,’f^r Agartz. leider van het centraal econo misch bureau in de Britse zóne, zót dezer dagen. ..Wanneer dc Rugsen e&n fabriek zien, die niet werkt, straffen zij de fabrleksleldlng; maar wanneer de Engelsen 'horen, dat een fabriek )UW in Nederland. -,m heeft de K.L.M., Nederland, een zware tol moe- bctalen. Het was onze beurt in verontrustende reeks der ram- .1, die in alle delett-der aarde het rhtverkeer treft. Er wordt' tegen- >ordig veel gevlogen, elk verkeer tóa {e vloed van vlieg- de laatste tijd niet dc K.L.M. betrekkelijlc )g handhaafde oijze na- |g|l Prijs IQ cent per nummer Rrüs abonnement: TUdclijk enlee regen. Wecrverwachtlng medegedeeld door het KNMI in pc geldig van Vrijdagavond to terdagavond: Mecst'zwaar bewolkt met tijde lijk eniRe regen cn hier cn daar mist Matige wind overwegend tussen Oost cn Zuid Iets kouder. is November Zon op: 8.—onder: 16.49 Maan op: onder: 14.46 Afnemende De namen van de slacht offers van dc vliegramp lui den: P. A. Josephs, werkzaam bij de B.P wonende te Lon den, geboren 20 Juni 1914 te Londen. Ir. J. Vet. secretaris ttfin de Stichting voor den Landbouw in Don Haag, Laan van Pool 338, Den Haag, geboortedatum niet bekend. H. J. van Arkcl. werkzaam bij dc Billitorttnaatschappij, wonende te Wassenaar, geb.' 26 April 1881 ie Gouda.' E. L. van Musscher. werk zaam bij de .Billitonmaht- schappij. wonende in Den Haag. Roclofstraat 41. gebo ren 30 Juni 1904 te Schotenf- gom. Haarlem. Dr. J. Ridder, thesaurier- generaal bij het Ministerie van Financiën, wonende in Den Haag. Laan van Poot 196, geboren 29 Maarttf1910 te Gro ningen. W. E. in Den 1889.in De beschuldigingen, dlc de Engel se ambtenaren voor de voeten wor den geworpen, gaan echter nog veel verder. „Onvoorwaardelljke overgave” betekent niet, dat de overwlnnaat naar hattflust mag plunderen. Wanneer le den van Rritse fiitna s. In uniform ge kleed. proberen om zich uit eigen belang rpeester tc maken van Duit se labricksgehelmen en patenten, dan .Is ditb. volgens den schrijver van bovengenoemd artikel^ In feite plun dering. Het moet zlm vooi gekomen dat de directie Vim een Duitse fabriek de moed had oin Britse ambtenaren- ln-uniform. die patenten kwamen op eisen (z g om bestwil voor de vrede en veiligheid van» de mensheid), tc viagen of zij een officiële machtiging konden tonen Die machtiging kon niet worden getoond; de ambtenaren moesten otivenichterzake weggaan cn. zij worden nog steeds gehand haafd! DergelUke dingen zettch in Duitsland kwaad bloed. De Duitser» spieken van ..haz.i-praktljken". Niemand kan antwoord geven op d< vraag waf Engeland nu eigenlijk wil: een Duitsland dat voor zichzelf kan zorgen oteen Duitsland dut deweteld markt van goederen moet voorzien Er schijnt geen vaste lijn te worden gevolgd. Voor prijzen en lonen bestaat geen regeling. Er is ook niet vastge- Hct wéér op Zondag Veranderlijk De algemene luchtdrukvcrde- ling over Euiopa heeft de laat- -ste tijd zulke grote veranderin gen ondergaan, dal de verwach tingen van een koude printer voorlopig geen Riond meer heb ben. Over dc Atlantlsche-Oceaan Is de activiteit der depressies sterk toeRcnomen. zodat telkens een nieuw gebied van lage luchtdruk met slecht, legen achtig en veranderlijk weet over ons land heentrekt. Er zijn geen uljc.lchtc hieilii spoedig vcrandei komen. Voor Zcndag Is zeer lijk wcei te verwachtei niet op te rekenen val. weer de gehele dag zal noch dat het v zal zijn. De I- ênn inzinking i week Zondag weer hoger zijn en waarschijr geveer normaal voor de 'het jaat. Verraadster veroordeelil Helene Schwaerzcl, een '44-jarl ;e ongehuwde bofljehoudster, stond Donderdag te Berlijn terecht om<|a: zij dr. Goor deler, burgemeester van Leipzig, een der leiders in hot com plot tegcp KHJe'r irf Juli 194*1. Zou ^hebben verraQën. Zij had van Hitler een mlllioon mark beloning vóór haar diensten qntvangen. Dr Goerdelcr werd door haar toe doen opgehangen, Verder werd zij nog van twee moorden beschuldigd Het vonnis luidde: 15 jaar zifrare arbeid. I In oen verklaring wordt een grote verlaging van d< kolcnuitvoer uit tie Britse zóne van Duitsland bekend gemaakt Een verlaging van 350.000 ton per maand zal op 1 December a.s. itjgaan en tot 1 Maart 1947* duren. Een der gevolgen hiervan Is. dat Parijs vanouds de Lichtstad 24 uur por week zonder licht zal komen te zitten De Parijzenaar» z.ijn hierover zeer teleurgesteld, omdat aanvankelijk was bekend gemaekt, dat de stad, slechts éón uur per dag zonder clectrlsche •stroom zr Belgische crisis opgelóst De Belgische eerste minister. Camille Huysmans, heeft’ yer- klaard, d«L de kabinetscrisis Is opgclost. De socialistische fr;»t- tic heeft tijdens een Donderdag middag gehouden vergadering besloten, dat Brunfaut, dc* so cialistische Vifee-voorzitter der Kainer, zijn ontslag zal aanbie den. Door deze beslissing z.nl het mogclijk worden, dat Li- l^iut. de voorzitter van/do com munistische partij, tol; vlcc- voorzitter van dc Kamer wordt gekozen. Het ANP verneemt voorts, dat dc heren Bohy, voorzitter van de socialistische Kamerfractie en Bu- set, voorzitter der -Belgische socia listische partij, zich In verbinding hebben gesteld met den secretaris generaal dor Belgische communis tische partil. minister Lamand. Dc ommunlstischc Kamerfractie heeft haar voldoening uitgedrukt over dc tegemoetkoming der socialisten. rnippo Augusto !ri. die 16 >d om net rogramma. Het oordeel T* De willen van het Franse vaderland en een vredespolitiek, die geba seerd i» op hechte «amenwer king met Amerika. Engeland en de Sowjet^Unie. Het bureau der communistische uartil heeft de nationale raad van '*de socialistische party, die a.s. Zondag bUeen zal ko- mén, voorgesteld, een regering van de „(Jemocratitche unie" te vórmen., onder r,en commu- niat -iljif president. Dó correspondent van Reuter te Parijs heeq een onderhoud ge had met Maurice Thorez, leider der Franse communisten, die o.a. verklaarde: ..Wij'zouden mor gen een verbond met .Groot-Brit- lannië sluiteh, indien dé oplossing .yan het probleem Duitsland ons een redelijke vbldoening zou go wn. Wij hebben'veiligheid en Ircr- stelbetalingen nodig. Wij zi|n dnilk- baar jegens al (jnz.e bondgenoten en weigeren, tussen een van hen te kiezen. Wij becritiscren echter dc houding van Engeland en Amerika terf* aanzien van iDuiftland, want de wederopbouw van Duitsland, zo- zij die zich voorstellen, zou Duitse overheersing ,bcteke- „Qnze” zaak kan wachten Naar verluidt, bestaat er bij, de Anglo-Apierikaanse be sprekingen over de unifica tie der beide bezettingszönei in Duitsland een groot me ningsverschil wat betreft dc bedragen van elk der landen in het financiële tekort van de gecombineerde zónes ch in zake de voorgestelde uniforme distributie van voedsej. De Amerikanen willen geduren de de eerstkomende drie jaar een rantsoen van 1800 calorieën per dag. terwijl de Engelsen het rant soen geleidelijk willen verhogen tot 2100 calorieën in het derde j Engeland is van mening, dat de financiële steun aan Duitsland als een lening op lange termijn moet worden beschouwd. Als debiteu- renland is Engeland niet in staat zulk een lening te verstrekken. Het ia daarom van mening, dat Amerika, het grootste crediteu- renland der wereld, het leeuwen deel der financiële hulp pp zich meet nemen. Amerika bestrijdt dcz.c stelling qn wil de kosten verdelen op basis van het aantal inwoners. Op deze wijz.e zou Engeland 58 procent moeten betalen en Amerika 42. Dc conferentie, welke begin December op uitnodiging van de Nederlandse j;cgering in Den Haag zou worden gehou den met vertegenwoordigers van het Control Office tc Lon den (het hoofdkwartier van de bez-ettingsorganisatie voor Duitsland) over het handels verkeer tussen Nederland en Duitsland, is voor 'onbe paalde tijd uitgesteld. Aan de discussies zou ook door gede legeerden van de Board of Trade en het Britse ministerie van buitenlandse zaken wor den deelgenomen. Mogclijk houdt dit uitstel, ver-’ band, zo werd aan het 'A N P. verklaard. ma^ dc thans in w..i«ington •W" dc SanS zijnde '!.;ngen. die tragi- jrn, waar wqs, dit e van het ;cr overrompelt cn al ramp al» een l uit het on- •n, vlie- 1' daarom ssen aan irden ge- ipen. zij door do 'zinning op die mensen- leven. tegen- ij moeten 1, waarop vermanneh. Wij ,9 rder. ook Jèloor dc lucht. eist vaak risico Romen, -ven van een volk. De van onderzoek zullen werk doen, maar zoals Icdcrlander meer, dan n\g- volk dc Öudcn nazei, dat idzakelijk is, zullen wij nu jseffen.- dat vliegen nood- Is. wil lep wij onze reputa- \tie van den Vliegenden 'Hollander Waardig zijn Want in de lucht wAPlit onze natie een nieuwe, grote taalK Op\thiphol ligt eon wrak. Maar op de slarttoren turen spiedende B blikken Ivqt luchtruim af. de marco- nlsten zitten op hun post en span nen hot ncl'der menselijke veilig heid. de mecaniciëns koesteren de motoren, de pilotbn beklimmen de epekpit met griinmig gezicht, de passagiers nemen .min plaats in. on hel: Goede reis! Hv’r'^chterblijven- (len klinkt wanner dan anders in hun oren na...’ ll^t inoqt, het kan - y niet anders. Nederland K L M. vliegt Vliegongeluk in Mexico Uit Mexico wordt gemeld, dat pdssafciers cn 3 leden der bem nlng van een Douglas-toestcl het leven gekomen'zljn, doordat vliegtuig tegen een bergwand buurt van Perotc in de Mei staat Vera Cruz te pletter v Utaat v.an voor- ilwcrp van wet, van een perio- aan deelnemers in nagelaten be- t maakt een gerichtopgevangen, dat een motor van het vliegtuig tussen Londen\ en Amsterdam in brand stond. Door deze motorstoring is het toestel echter niet in^ brand geraakt. want het toestel heeft bijna drie kwartier boven Schip hol gecirkeld.\Tèt stond niet in brand toen het nfterstorlte. Het is tegen een dijkje aön rand van het vliegveld gestormd cn onmid- dellijk In brand gevlogen. Hulp verlening was niet mogclijk. Het toestel brandde als een fakkel en lénnen tien minuten was het uit- gf-br?.nd. Brandweer en genees kundige dienst waren onmidUcl- lijk aanwezig, doch zij kondhn slechts de lijken bergen van de 'Jtk slachtoffers, die werden overge-\ bracht naar het Binnengasthuis cn het Wilhelmina Gasthuis. .Omtrent de oorzaak yan het on geval zijn nog geen officiële me dedelingen verstrekt kunnen wor den cn de juiste toedracht zal wel nimmer kunnen worden vastgesteld, omdat de polities van piloot en radio-telegrafist zijn verbrand. Op Schiphol heeft men de in druk, dat de piloot Moreton. een vlieger met veel ervaring, moeite had de landingsbaan te vinden. Het vliegtuig heeft althans, te oordelen naar het geluid van het motórgeronk in de lucht, tot drie maal toe een poging gedaan te landen, doch telkens op het laat ste moment zijn toestel weer óp getrokken. F.r was een laaghan gende bewolking 150 meter bo ven de grond doch kort tevo ren waren vijf toestellen nog wel vlot geland, tenslotte werd ebn radio-telegram van het vliegtuig opgevangen, waarin dc piloot meldde, dat hij zou trachten op het vliegveld Twente tc landen in de hoop op beter zicht daar. Dc piloot heeft echter toch nog een 4c poging gedaan om te landen, maar weer hoorde men plotseling dc motoren weer aanzetten om het toestel op te trekken. Misschien is deze poging door motorstoring niet gelukt, want er was Immers Rudolf Amelunxen, minister president van Noord Rijnland-West- falen, een der stalen van de Britse zóne in Duitsland, heeft op een bijeenkomst van het provinciale lement te Dusseldorp verklaard, dat zijn regering een protest had Uitgebiacht tegen de Nederlandse aanspraken op Duits grondgebied en mijn-concessles, aldus njcïdt de Britse nieuwsdienst in Duitsland „Elke afstand van gebied In hel westen zou slechts vijandschap tus sen de volkeren veroorzaken", ver klaarde hij fu Ingevolge besprekingen tussen de legering, dc persraad en de Nederlandse dagbladpers, Is het nu ook ons blad toegestaan, elke dag met cei^ nummer van vitr pagina's te verschijnen. Daarmee is een einde gekomen aan dc verwarring, die op dit gebied in dc Nederlandse peiv recces tien dagen tc lang heeft bestaan cn aan ccn schromelijk onrechtvaardige toestand ten kouJe van .oiAe lezers gn ons ï\bediijf. Mclr genoegen stellen wij dus vast, dat ons blad voortaan - dagelijks met vier pagina's znl •verschijnen, terwijl de moge lijkheid met is uitgesloten, dat deze omva.pkéén of meer dagen pet weck kan ^vot jrden vergroot. DE 'DIRECTIE Minister Ringers treedt af De minlsten- van’’Wcdcropoqi'W dr. ir. J A Ringers, heeft nan ETihJ. de Koningin ontslag uit tie gevraagd met ingang November a.s. Tegen» de drukke werkz'hamhqq[en van h el .departement Is zijn gezond heidstoestand niet meer opgewuss :n. Zweedse academie /oor .vc- I :happcn heeft de Nobelprijs 1946 voor de vrtedc toegekend aan dc Amerikanen Emily -G. Balch I cn John Molt Deze prijs bedraagt 121 000 Zweedse kronen. Dc- Nobelprijs 1946 voor schel-, kunde werd voor dc helft toege- M kond aan dr James B. Sumner van de Cornell universitcit (Ver. Staten) voor z.ijn ontdekkingen op hot gebied van de cristallisatie ubilitcit van enzymen De andere helft werd tocgeltend. aan twee gdc( rdcli van het Rockcfcllcr-ln- stltuut voor medisch onderzoek In Pi incctown (Ver Staten), dr. i Wóndell M. Stanley cn dr. John II Northrop, voor hun werk op het gebied van dc productie van enzymen .en de virus protins in zuivere staat De Nobelprijs■voor dc voor 1946 kre"" William Bridgman van teit van Harvard (V. man heeft de prijs voor hel ultvinden stel voor het tot yan buitengewoon voor oifldekkingci gldaan zijn op 1 hogc-druk-physica.' De Nobelprijs voor Icttcrk werd torgekend aan Hen Hesse, een in Zwitserland j ren Duitsen schrijver. Hcssc jaar.i ti woont sinds 1912 in 5 scrland Hij heeft gedichten, romans cn essay's geschreven. Zijn „Roman- t.-clie Licder" verschenen in I8V9. Nadien publiceerde hij om „Peter CamenzwintV' (1904), ..Der Kur- gast" (1925). „Fabullerbuch" (1935) en ..Gidcnkblacttcr" (1937) Donderdag was do eerste dag van het drlelandcntournool te Parijs tus sen Nederland, Frankrijk cn België De resultaten waren: cadre 45/2: Fauconnler (België) 400 punten 20 beurten, moyenne 20. hoog ste serie 92, verslaat Van dc Pol (Ne derland) 232 punten 20 beurten, moyenne 11.60. hoogste serie 68; Chassereau (Frankrijk) 400 pnt. 24 beurten, moyenne 16.66. hoogste serie 105, wint van Van Vliet (Holland) 175 pnt. 24 beurten, moyenne 7.29 hoogste serie 23: Gabriels-- (België) 400 pnt 8 beurten, moyenne 50. hoog ste serie 147. verslaat Felgna (Frank rijk) 42 pnt. 8 beurten, ntoyenne 5.26. hoogste serie 24. cadrC 71/2: Albert (Frankrijk) 300 pnt. 25 beurten. moyennc«12. hoogste serie 104. wint van Kobus (Ncde»- ^-land) 231 pnt. 25 beurten, mbyenne 24. hoogste serie 46. Van de WocstijnV (België) 300 pnt. 32 beurten, moyenne 9 37. hoogste serie 48. win.t van Dusc- 'tclle (Frankrijk) 244 pnt. .32 beurten. moyenne 7.62, hoogste seric 29? De Leeuw (Nederland) 300 pnt. 16, beur ten. moyWnne 18.75. hoogste serie 105. wint van Baudarl (België) 205 pnt 16 beurten, moyenne 12.81. hoogste serie 55. r drie banden: 1. Sengcrs (Nederland) 50 punten 62 beurten, moyenne 0.806. hoogste serie 10 wint van Hanoun (Frankrijk) 36 punten 62 beurten, moyenne 0.580. hoogste gcrie 4; 2. Swecring (Nedcrjand) 50 punten., 79 beurten, moyenne 0.632. hoogste serie 3. wint van Vingerhoedt (België) 43 punten 79 beurten, moyenne 0.544. hoogste serie 4: 3. Lagache (Frank rijk) 50 punten 61 beurten, moyenne 0 819. hoogste serie 4 wint van Des sert (België) 37 punten 61 beurten, moyenne 0.606, hoogste serie 4. Aan het einde van dez.é eerste dag staan Nederland, Frankrijk en Belgic gelijk met ieder 6 punten uit 3 over winningen. Dit drlelandentouFnooi zal heden worden voortgezet. Hei Weer - De K.L.M. deelt mede Het K.L.M.-vliegtüig van de rc- gdlmatigen dienst Londen—Am sterdam, en Dakota, dat de re- gistratietekens Plf-TBW droeg cn dat te 18.50 op Schiphol moest aankomen, is bij de landing veron gelukt en geheel vernield. 21 Pas sagiers, vier man bemanning en ’de stewardess kwamen omthet leven. Even voordajbhct vliegtuig veron gelukte kwtffnen vijf andere lijn vliegtuigen1) normaal binnen. Het horizontaal zicht was goed, de wolkenhoogle bedroeg 150 meter. Het toestel kwam neer ten Zuiden van de Oost-Wcstbaan op het vliegveld. Een onderzoek naar de oorzaak van de ramp wordt door de Rijksluchtvaartdienst van het Minsterie van Verkeer ingcstcld. A. M. Kónig. wonendo Haag, geboren 14 Juli Den Haag. K. Spcrna Weiland, werk zaam op. de afd. propaganda cn publiciteit bij de K L.M., wonende Vliegenvangerlaan in Den Haag, geboren 5 Oc tober 1916 tc Delft. U. R. Moseley, uit Londen, geboren 25 Juli 1905. M. A. Elias. Van Bever- ninekstraat. Den Haag, ge boren 26 Januari 1905 te Am sterdam. r W. L. Elderson. radio technicus van de K.L M. wo nende te Londen, geboren 8 Februari 1922 te Rotterdam. Herman de Man, omroep- leider van de Curaqaose ra- dio-omroep. wonende te Eind hoven. geb. 11 Juli 1898 te Woerden. Major G N. Weston, wo nende te Rotterdam,(Engels man). Mevr. A. P. De wonende te Rotterdam ren 11 December «o, Bergen op Zoom. L. H. Lnmbo, officier nestoomvaartdienst. Mei 1913 te Moercapel,. Mevr. H. E. Lambo-Goatcs, Romford, geb. 16 Januari, '25. M. M. Buschman te Lisse, ge boren 27 Mei 1907. F. M. Burgls uit'Londen, geboren 29 April 1898 te Lon den.’ J. Kooiman, eerste stuur man van de Holl. Stoom boot Mij tc Amsterdam, gebo ren 23 Januari 1906 te Ter- schelling.- Lt.-kol. C. Tonnct uit Vor- d<R. A. Witham uit Chelms ford (Essex) gebaren 4 Maart 1903 te - E. M. Ovei Even tevoren was cen'Yadio-tclc- gram van het vliegtuig opgevangen: „Motor in brand, zetten koers naar Schiphol". Er volgden minuten van angstige sparing op Schiphol. Kort na elk aar streken vijf toestellen neer. Alles ging goed totdat het toestel naliqrde waarover men in ongerust heid verkeerde. Het bleef lang cir- kelen en kwam tenslotte laag over. Plotseling klonk een slag, men zag een steekvlam.... het toestel was ineens een laaiende vuurzee en na tien minuten was het uitgebrand. De bemanning bestond uit de he ren Mor,eton. gezagvoerder, Milo, radio-telé^rafist, Vos, telegrafist, Tiemens, boordmcca mej. Lammens, stewardess. De consequenties van een verzetshouding De regering heeft de Tweede Kamer mccgodecld. dut zij niet voornemens ts'degencn. die in par ticuliere dienst tijdens de bezetting, op grond van hu i principiële hou ding ontslag hébben gekregen, nv,„.v.v.c stellen In overcen- htcmmlng met dc regeling voor ambtenaren. Het ligt in het voor- nemen de materiële oorlogsschade, die voortvoylt uit daden van verzet, waar dit gewenst lijkt, voor ccn verhoogde vergoeding in aanmer king tc brengen In vergevorderde bereiding is een onl die het toekennen dleke uitkering aan het verzet en .hui trekkingen mogelijk De Dakota Wgs het laatste vlieg tuig. dat gisteravond op Schiphol moest landen. Een vleugel van het verongelukte toestel lag meer dan honderd meter weggeslingerd ergens op het vliegveld In de modder: Het is een vreselijke ramp, die dc Nederlandse luchtvaart heeft getroffen. Onder de slachtoffers bevist zich de schrijver Herman de Man. Onbekende oorzaak

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1946 | | pagina 1