'1
ll
I
26 DODEN bij vliegramp'
Schiphol
3
'raagt
'voed-
o
Frankrijks président
EEN COMMUNIST?
ETTA
K.L.M.-toestel neergestort
bij verkeerde landing
URGJI!
UW
GROOT GÓ
■v.: i
’/T"'
'i
In het brandpunt
Bureaucratisch
ADOLPHUS
’1
Nobclprijzéh-rcgpn
2TIVE.
VER DE
ric
r Square)
ce filmwerk is enorm.
HEATER
Vervlogen nachtmerrie
FFER MET
KOEFER
Thorez over de Duitse kwestie
ROUW
moeras
r het ver_
- daarmee ia
Meningsverschil
over Duitsland
De slachtoffers
Nogmaals: Papier
Vrijdag 15 Nov. 1946
85stc Jaargang No. 21908
Bureau: Markt 81. Tel. 2743
Postrekening 48400
4
-♦
Hel KL M.-rhepluig PH.-T.B.W. vóór dc noodlottige vlucht.
O*
L**'
A
y
4
aar heeft.
de
rouwt
door!
dat
zal
.bijeen
'pariet
PELOTON
1V
irhb
ïllngf
in
bij
KERNIEUWS
maan.
KER HAAR
;t shampoo
udt ook U
rig*. vraag
etta.
ers
ivian Oakland
-me-
iam
De omgekomen schrijver
Herman de Man.
De slag, waarmede het toestel de grond raakte tras zo hevig, dat hel vltdg-
tuig vrijwel geheel versplinterde. Slecjits één van de vleugels bleef intact.
Duits protest tegen
Nederlandse eisen
icn ce;
:t niet
dat
ten
srlng
Minder steenkolen
uit Duitsland
EENDRACHT
MAAKT MAOTT
rote
>nze
De
tenscl
voor
kwartaal ƒ3.30
maand ƒ1.10
week ƒ0.26
4
Biljarten
Drielandenwedstrijd
te Parijs
Washing
brsnrel
Vqor Vrede, schei- en 1
natuurkunde: Amerikanen
Voor letterkunde: een
Duitser
de grote steden, (7
i Amsterdam) en de
n de Film
VANAVOND
eek uitstellen, doch
Vrijdag 22 N.>\ as
e Bilt,
tol Za-
voor
aan
i
GLE
ROBERT MORLEY
dat
dag
tou zijn
an
Detective-Film
spannend en boeiend
de nieuwste Hollands
19vNov
van
stand
,hog<
:n,
hel
Nieuws
r- Bij een ontploffing In het beurs
gebouw te Columbia in Zuld-Carolina
loh-i-noor"-
noordi
personen, o.w. 7
om het leven gc-
Brlla-Amerikaanse
wordt een -.verdere
de «leen-
',Xz\Z A AR. I N O P C EN
>rdt
leden
Dougla
>men«zijr.
ten een be»
i n-
kan
f.at w
)ord
is. dat
- Marl-
>ben durven
:e’« machti-
LEEFTIJD.
nu. Aanvang: 3 u.. 7 u.
dags 3 u 5 u.. 7 u. en
.tda kunnen schriftelijk
- Ncd Herv Kerko Beioepen te
S.ti.pwljk jii tcffPo sbroek en Vllst A.
J Timmer ca id te Hatderwijk
223Q GOUDA
grote steden brengen wij
t Wöensdag 20 November
ENDE
.UIER
CREATIE
i ANN TODD
Toegang boven 14 J**r
wachten raden wij U
m. Plaatsbespreker! 1 uu
ion niet meer aangenomen
Met een hevige slag is gisteravond het Dakota-|ijntoestel
van de K.L.M., dat van Londen komende te kwart voor acht
op Schiphol aankwam, bij de landing neergestort en in brand
gevlogen. Alle inzittenden, 26 personen, kwamen om het’
leven. Pilooit was de Engelsman Moreton.
een schippersmeisje
4 JAAR.
Groot,
im. gebo-
1915 te
r vei .inviel
en. zodat er’
ilt dat goed
gehele dag zal heersen,
het voortdurend slecht
temperatuur zal na
K tégen het eind der
enigszins
Inlijk On-
tijd van
at 12
?mar\-
:1 om
at het
In de
axicaanss
vloog.
fis jouw haar
het g/anst
lijk
PEC ASPERA
AP AST DA
De laatste Duitse ki ijgsgcv'anite-
ncn. die door het Amerikaanse, loser
in Europa worden vastgehouden, zul
len op 1 Juli 1847 worden, vrijgelaten.
--ding ontslag
schadeloos tc
iatuut*kun-
irof. Percy
üe univer-
Bridg-
igcn
iOPTHIATHR
E: T. J. V. (I. TOOREN.
rlilk verwarmd Theater
locnsdag 20 November
nt
reeg pro,
van de
V. S.).
ontvant
een 'toe
brengen
..je druk en
die daarmee
gebied van
irkundc
vrmnnn
I gebo-
is 09
Zwlt-
Icr marl-
geb. 21
>elle.
mag niet, je
hing hebben"
ten eerst g<
papier Is gedi
vergunningen
>rcton, gezag-
de te Rotter-
Juni 1909 tc
ien zijn:
pe Viola,
ppo Posset
Spanuolo,
heeft gehat
t proces samen te
lauwkeurig uit) n-
cnkele getuige k
ord te hebben.
level tot de moe
duidelijk was.
tging cn dat
zou hebbe- J—
les Duce
lat men
beschi.
Engeland ondci
•rd om materie
Mijnramp in Bohemen
Tengevolge van een ontploffing
in de ,.Koh-i-noor"-kolcnmijncn
bij Mostt in het noordwesten van
Bohemen, zijn 52
krijgsgevangenen,
komen.
rrlveerde dezer da-
uit Marseille. Toen
is naar nacntlogies,
rie landgenoten uit
die hij In Algiers
en. Zij bleken zeer
zijn- en wilden on-
djn jeugdig nichtje
s op zijn handkoffer,
rancs waren gebor-
jn zette vervolgens
voort, maar keerde
onverrichterzake te-
itte hem een teleur-
ie landgenoten, het
coffer warett spoor-
igifte gedaan bij de
evenwel niets aan
laar hem aanried
whtig te zijn, vooral
He opgepa^t moeten
navigatiesysteem
voor vliegtuigen
Naar hel ANP verneemt wordt In
Nederland gepoogd een nieuw na-
vigatic-systeem voor de verkefirs-
vliegerij in het leven tc roepen. Dit
navigatiesysteem wordt in'Engeland
door de British European Airways
toegepast op het vlicgvëld Northolt
bij. Londen. Er zal naar gestreefd
worden over heel Europa een nel’
van dit zgn. „G’-syst. te leggen. Hier
te lande zijn de moeilijkheden
groot, omdat men niet over ervaren
personeel beschikt. Desondanks
worden in Engeland ondcrhandelin-
gen gevoerd om materieel aan
kopen.
Het
gepast bij
king vlieg
ncn. Wij willen internationalisatie
van de Roer en’moeten een for
mule voor een overeenkomst vin
den. Onder veiligheid verstaan wij
een absolute contröle op het Roer
gebied en een vaprtgezetté ‘bezet
ting van Duitsland, uitroeiing van
het faseftme, een effectieve ontwa
pening van\dc Duitsers crj een ecoi
nomischc unie tussen Frankrijk en
het Saargebied. Wij moeten her
stelbetalingen Van Duitsland heb
ben. vooral steenkool. Wij kunnen
de Engelse weigering om ons meer
kolen uit het Roergebied tc ver
schaffen, niet begrijpen", j z
Mej. Jannie Lammens, de stewar
dess tan het verongelukte vliegtuig.
nieuwe systeem wordt toc-
Uij de Engelse Vickers Vi-
•gtuigen.
PR HEERST ROl
Gisteravond t
dus Nederland,
ten betalqn.
de verontru-1
pen. die in
luchtverkee
woordig veel get.
brengt risico’s mee.’ zeker
heer in de lucht, doch da
de geheimzinnige vloed vi
ongelukken van r
verklaard. i
Nog bleef c
gespnar&T nog handhaafde oijze na
tionale luchtvaartmaatschappij haar
reputatie van veiligheid, als een
vtrots bouwwerk, gefundeerd op dui
zenderlei minutieuze»voorzorgen en
onbekwaamheid, (Joch nu heeft het
noodlot, dal de tijd zgvecl
offers eiste onder hen. dieolcaruy
droom in vervulling brachten, toe-
«plagen op een Nederlarfds Vlieg
veld. Wu. die tn de oprlog somber
de. sobere mededelingen der B.B.C.
aanhoorden over de tientallen ge
allieerde machines, die niet terug
keerden van de vluchten, •waarbij ff*»
•’ll het Nnzi-monstcr In zijn 'hol
tuchtigden, wij. die al afgestompt
waren bij het zien van vliegtuig
wrakken. die als offers ook voor
onze vrnhcid violen,, wij staan diep
getroffen bi| deze eerste grote
ramp, die sedert de bevrijding onze
burgerluchtvaart treft.
Dit is gooi}- ongeluk dis dl
sche Rcjoeurtenis tc Apcldooi
roekeloosheid de oorzaak i
/s een ramp, die de routine
dageljjkse verkeer overrorr
verbreekt, dft is een ramp
scheepsramp, volgend uit
vermljdélijk risico, dut varei
KCJ1 en rilden vergezelt, en
knagen zulke gebeurteniss
ons allei* stemming. Zij woi
voeld als nationale rani|
tnengen een volk samen
gemeenschappelijke bcz‘—
hgt onvolmaakte van alle mêr
werk cn de broosheid van het h
GToch mag de rouw 'ons niet te
houden op de weg. die wij m<
gaan. Dit zijn ogenblikken,
wij ons moeten
moeten verder
Hot leven ei
ook het lev<
commissies i
«wel haar
eons de N(
mg ander
"™,d
Franse communisten
vóór alles beveiliging
stcld, welke fabrieken wél cn welke
niét moRcn werken HerhaaldeliJk stuit
men. bij nader onderzoek, op gevallen
van corruptie. Fabrieken, die In staat
zijn, een flinke hoeveelheid steekpen
ningen te betalen, komen eerder aan
de beurt dan die het niet kunnen
Het gevolg Ideivan is. dat bedrijven,
die wat. hun politiek velleden aan-
KÏint eigenlijk ..fout" zijn en die
onder Hitler veel verdiend hebben, de
voorrang hebben boven andere, die op
een tn dit opzicht vlekkeloos ver leden
kunnen wijzen De zaken met de min
st- scrupules hebben het meest succes
Zijlaten Reen gelegenheid voorbijgaan
om de Britse ambténaren stroop om
de mond tc smeren en vaak zijn het
een bepaald soort dames, die voor
deze delicate taak worden uitgezócht
fdikwljls dezelfde dames die derge-
lijke werkjes ook onder het nazl-
icgnne opknapten) HeT blad spreekt
ronduit van ..een schandaal", dat drin
gend moet worden onderzocht, hetzij
In het openbaar hetzij binnenskamers,
niet alleen in het belang van de Duit-
-cis maai ook In dal van de Britten
zelf, omdat het Engelse prestige onder
rlc.-o dingen ernstig te lijden heeft
hetgeen thora) de militaiien fn dc h<?-
zcttingszóne tot hun leedwezen onder
vinden. Vooral nu de Duitse magen
kilqwelenl
•sex) gebyer
Middlesex.
M. van Vlijmen uit
jrveen, geboren 17 Mei ’14.
Bemanning:
E. J. H. F. More
voerder, wonende
dam. geboren 5 J
Simla (Br.-Indië).
W. L. Milo, radio-telcgrafist
wonende te Amsterdam, ge
boren 9 Augustus 1920 te Kol-
lumerland.
H. L- Vos. radio-telegrafist.
wonende te Amsterdam, ge
boren 29 Augustus 1918 te
Rceuwijk.
H. H. J. Tiemans, boord-m
cano, wonende te Amsterd:
geboren 11 Mei 1912.
Mej. J. M. Lammens, ste
wardess. wonende te Noord-
wijk. geboren 10 Februari 1924
tc Katwijk.
De aandacht van de gehele wereld :s
than4 gevestigd op dc noodtoestand
In de Britse zóne van Duitsland Het
schijnt echter, dat deze crisis niet
alleen betrekking heeft op het graan-
tekort, maar ook op een schrijnend
gebrek atin verantwoordelijkheidsge
voel onder de ambtenaren, die tot
taak hebben het leven in Duitsland In
normaler economische banen te lelden
^Tn het joftgste nummer van The New
Statesman and Nation, (het
llnks-gcrlchte Engelse weekblad, dat
er geen doekjes om pleegt te winden)
komt een artikel voor, waarin de toe
standen In dc Britse bezettingszone
fel worden becritlsecrd Het Britse
bestuur —'-zo zegt het bind Is
overbelast met ambtenaren Zij zitten
niet In de afdelingen voor onderwijs
i en cultuur, doch In de bureaux voor
handel en Industrie Ofschoon 5000
nmbtcnrtrén het werk gcmakkelljk
zouden kunnen afdoen (desnoods met
behulp van geschikte Duitser»), Is er
thans een leger van 26.000 ambtenaren
Op dc been Een groot deel hiervan
voert naluurlljk niets uitOm zich
vechter onmisbaar tc doen schijnen
begraven de heren zich ander een
berg van paperassen Er worden
.enorm veel brieven geschreven en
..permits bekeken" De ambtena
ren wijten het feit, dat het herstel
in Duitsland wordt belemmerd, aan
de bepalingen van Potsdam; maar In
werkelijkheid zijn zij het zelf, dia,
iedere vooruitgang belemmeren ,’f^r
Agartz. leider van het centraal econo
misch bureau in de Britse zóne, zót
dezer dagen. ..Wanneer dc Rugsen e&n
fabriek zien, die niet werkt, straffen
zij de fabrleksleldlng; maar wanneer
de Engelsen 'horen, dat een fabriek
)UW in Nederland.
-,m heeft de K.L.M.,
Nederland, een zware tol moe-
bctalen. Het was onze beurt in
verontrustende reeks der ram-
.1, die in alle delett-der aarde het
rhtverkeer treft. Er wordt' tegen-
>ordig veel gevlogen, elk verkeer tóa
{e vloed van vlieg-
de laatste tijd niet
dc K.L.M. betrekkelijlc
)g handhaafde oijze na- |g|l
Prijs IQ cent per nummer
Rrüs abonnement:
TUdclijk enlee regen.
Wecrverwachtlng medegedeeld
door het KNMI in pc
geldig van Vrijdagavond to
terdagavond:
Mecst'zwaar bewolkt met tijde
lijk eniRe regen cn hier cn daar
mist Matige wind overwegend
tussen Oost cn Zuid Iets kouder.
is November
Zon op: 8.—onder: 16.49
Maan op: onder: 14.46
Afnemende
De namen van de slacht
offers van dc vliegramp lui
den:
P. A. Josephs, werkzaam bij
de B.P wonende te Lon
den, geboren 20 Juni 1914 te
Londen.
Ir. J. Vet. secretaris ttfin de
Stichting voor den Landbouw
in Don Haag, Laan van Pool
338, Den Haag, geboortedatum
niet bekend.
H. J. van Arkcl. werkzaam
bij dc Billitorttnaatschappij,
wonende te Wassenaar, geb.'
26 April 1881 ie Gouda.'
E. L. van Musscher. werk
zaam bij de .Billitonmaht-
schappij. wonende in Den
Haag. Roclofstraat 41. gebo
ren 30 Juni 1904 te Schotenf-
gom. Haarlem.
Dr. J. Ridder, thesaurier-
generaal bij het Ministerie
van Financiën, wonende in
Den Haag. Laan van Poot 196,
geboren 29 Maarttf1910 te Gro
ningen.
W. E.
in Den
1889.in
De beschuldigingen, dlc de Engel
se ambtenaren voor de voeten wor
den geworpen, gaan echter nog veel
verder. „Onvoorwaardelljke overgave”
betekent niet, dat de overwlnnaat naar
hattflust mag plunderen. Wanneer le
den van Rritse fiitna s. In uniform ge
kleed. proberen om zich uit eigen
belang rpeester tc maken van Duit
se labricksgehelmen en patenten, dan
.Is ditb. volgens den schrijver van
bovengenoemd artikel^ In feite plun
dering. Het moet zlm vooi gekomen
dat de directie Vim een Duitse fabriek
de moed had oin Britse ambtenaren-
ln-uniform. die patenten kwamen op
eisen (z g om bestwil voor de vrede
en veiligheid van» de mensheid), tc
viagen of zij een officiële machtiging
konden tonen Die machtiging kon
niet worden getoond; de ambtenaren
moesten otivenichterzake weggaan
cn. zij worden nog steeds gehand
haafd! DergelUke dingen zettch in
Duitsland kwaad bloed. De Duitser»
spieken van ..haz.i-praktljken".
Niemand kan antwoord geven op d<
vraag waf Engeland nu eigenlijk wil:
een Duitsland dat voor zichzelf kan
zorgen oteen Duitsland dut deweteld
markt van goederen moet voorzien
Er schijnt geen vaste lijn te worden
gevolgd. Voor prijzen en lonen bestaat
geen regeling. Er is ook niet vastge-
Hct wéér op Zondag
Veranderlijk
De algemene luchtdrukvcrde-
ling over Euiopa heeft de laat-
-ste tijd zulke grote veranderin
gen ondergaan, dal de verwach
tingen van een koude printer
voorlopig geen Riond meer heb
ben. Over dc Atlantlsche-Oceaan
Is de activiteit der depressies
sterk toeRcnomen. zodat telkens
een nieuw gebied van lage
luchtdruk met slecht, legen achtig
en veranderlijk weet over ons
land heentrekt.
Er zijn geen uljc.lchtc
hieilii spoedig vcrandei
komen.
Voor Zcndag Is zeer
lijk wcei te verwachtei
niet op te rekenen val.
weer de gehele dag zal
noch dat het v
zal zijn. De I-
ênn inzinking i
week Zondag weer
hoger zijn en waarschijr
geveer normaal voor de
'het jaat.
Verraadster veroordeelil
Helene Schwaerzcl, een '44-jarl ;e
ongehuwde bofljehoudster, stond
Donderdag te Berlijn terecht om<|a:
zij dr. Goor deler, burgemeester van
Leipzig, een der leiders in hot com
plot tegcp KHJe'r irf Juli 194*1. Zou
^hebben verraQën. Zij had van Hitler
een mlllioon mark beloning vóór
haar diensten qntvangen.
Dr Goerdelcr werd door haar toe
doen opgehangen, Verder werd zij
nog van twee moorden beschuldigd
Het vonnis luidde: 15 jaar zifrare
arbeid. I
In oen
verklaring wordt een
grote verlaging van d<
kolcnuitvoer uit tie Britse zóne
van Duitsland bekend gemaakt
Een verlaging van 350.000 ton
per maand zal op 1 December
a.s. itjgaan en tot 1 Maart 1947*
duren.
Een der gevolgen hiervan Is. dat
Parijs vanouds de Lichtstad
24 uur por week zonder licht zal
komen te zitten De Parijzenaar»
z.ijn hierover zeer teleurgesteld,
omdat aanvankelijk was bekend
gemaekt, dat de stad, slechts éón
uur per dag zonder clectrlsche
•stroom zr
Belgische crisis opgelóst
De Belgische eerste minister.
Camille Huysmans, heeft’ yer-
klaard, d«L de kabinetscrisis Is
opgclost. De socialistische fr;»t-
tic heeft tijdens een Donderdag
middag gehouden vergadering
besloten, dat Brunfaut, dc* so
cialistische Vifee-voorzitter der
Kainer, zijn ontslag zal aanbie
den. Door deze beslissing z.nl
het mogclijk worden, dat Li-
l^iut. de voorzitter van/do com
munistische partij, tol; vlcc-
voorzitter van dc Kamer wordt
gekozen.
Het ANP verneemt voorts, dat
dc heren Bohy, voorzitter van de
socialistische Kamerfractie en Bu-
set, voorzitter der -Belgische socia
listische partij, zich In verbinding
hebben gesteld met den secretaris
generaal dor Belgische communis
tische partil. minister Lamand. Dc
ommunlstischc Kamerfractie heeft
haar voldoening uitgedrukt over dc
tegemoetkoming der socialisten.
rnippo
Augusto
!ri.
die 16
>d om net
rogramma. Het oordeel
T* De
willen
van het Franse vaderland en
een vredespolitiek, die geba
seerd i» op hechte «amenwer
king met Amerika. Engeland
en de Sowjet^Unie. Het bureau
der communistische uartil
heeft de nationale raad
van '*de socialistische party,
die a.s. Zondag bUeen zal ko-
mén, voorgesteld, een regering
van de „(Jemocratitche unie"
te vórmen., onder r,en commu-
niat -iljif president.
Dó correspondent van Reuter
te Parijs heeq een onderhoud ge
had met Maurice Thorez,
leider der Franse communisten, die
o.a. verklaarde: ..Wij'zouden mor
gen een verbond met .Groot-Brit-
lannië sluiteh, indien dé oplossing
.yan het probleem Duitsland ons
een redelijke vbldoening zou go
wn. Wij hebben'veiligheid en Ircr-
stelbetalingen nodig. Wij zi|n dnilk-
baar jegens al (jnz.e bondgenoten
en weigeren, tussen een van hen te
kiezen. Wij becritiscren echter dc
houding van Engeland en Amerika
terf* aanzien van iDuiftland, want
de wederopbouw van Duitsland, zo-
zij die zich voorstellen, zou
Duitse overheersing ,bcteke-
„Qnze” zaak kan wachten
Naar verluidt, bestaat er bij,
de Anglo-Apierikaanse be
sprekingen over de unifica
tie der beide bezettingszönei
in Duitsland een groot me
ningsverschil wat betreft dc
bedragen van elk der landen
in het financiële tekort van de
gecombineerde zónes ch in
zake de voorgestelde uniforme
distributie van voedsej.
De Amerikanen willen geduren
de de eerstkomende drie jaar een
rantsoen van 1800 calorieën per
dag. terwijl de Engelsen het rant
soen geleidelijk willen verhogen
tot 2100 calorieën in het derde
j Engeland is van mening, dat de
financiële steun aan Duitsland als
een lening op lange termijn moet
worden beschouwd. Als debiteu-
renland is Engeland niet in staat
zulk een lening te verstrekken.
Het ia daarom van mening, dat
Amerika, het grootste crediteu-
renland der wereld, het leeuwen
deel der financiële hulp pp zich
meet nemen.
Amerika bestrijdt dcz.c stelling
qn wil de kosten verdelen op basis
van het aantal inwoners. Op deze
wijz.e zou Engeland 58 procent
moeten betalen en Amerika 42.
Dc conferentie, welke begin
December op uitnodiging van
de Nederlandse j;cgering in
Den Haag zou worden gehou
den met vertegenwoordigers
van het Control Office tc Lon
den (het hoofdkwartier van
de bez-ettingsorganisatie voor
Duitsland) over het handels
verkeer tussen Nederland
en Duitsland, is voor 'onbe
paalde tijd uitgesteld. Aan de
discussies zou ook door gede
legeerden van de Board of
Trade en het Britse ministerie
van buitenlandse zaken wor
den deelgenomen.
Mogclijk houdt dit uitstel, ver-’
band, zo werd aan het 'A N P.
verklaard. ma^ dc thans in
w..i«ington •W" dc SanS zijnde
'!.;ngen.
die tragi-
jrn, waar
wqs, dit
e van het
;cr overrompelt cn al
ramp al» een
l uit het on-
•n, vlie- 1'
daarom
ssen aan
irden ge-
ipen. zij
door do
'zinning op
die mensen-
leven.
tegen-
ij moeten
1, waarop
vermanneh. Wij ,9
rder. ook Jèloor dc lucht.
eist vaak risico Romen,
-ven van een volk. De
van onderzoek zullen
werk doen, maar zoals
Icdcrlander meer, dan n\g-
volk dc Öudcn nazei, dat
idzakelijk is, zullen wij nu
jseffen.- dat vliegen nood-
Is. wil lep wij onze reputa-
\tie van den Vliegenden 'Hollander
Waardig zijn Want in de lucht
wAPlit onze natie een nieuwe, grote
taalK
Op\thiphol ligt eon wrak. Maar
op de slarttoren turen spiedende B
blikken Ivqt luchtruim af. de marco-
nlsten zitten op hun post en span
nen hot ncl'der menselijke veilig
heid. de mecaniciëns koesteren de
motoren, de pilotbn beklimmen de
epekpit met griinmig gezicht, de
passagiers nemen .min plaats in. on
hel: Goede reis! Hv’r'^chterblijven-
(len klinkt wanner dan anders in
hun oren na...’ ll^t inoqt, het kan - y
niet anders.
Nederland
K L M. vliegt
Vliegongeluk in Mexico
Uit Mexico wordt gemeld, dat
pdssafciers cn 3 leden der bem
nlng van een Douglas-toestcl
het leven gekomen'zljn, doordat
vliegtuig tegen een bergwand
buurt van Perotc in de Mei
staat Vera Cruz te pletter v
Utaat v.an voor-
ilwcrp van wet,
van een perio-
aan deelnemers
in nagelaten be-
t maakt
een gerichtopgevangen, dat een
motor van het vliegtuig tussen
Londen\ en Amsterdam in brand
stond. Door deze motorstoring is
het toestel echter niet in^ brand
geraakt. want het toestel heeft
bijna drie kwartier boven Schip
hol gecirkeld.\Tèt stond niet in
brand toen het nfterstorlte. Het is
tegen een dijkje aön rand van
het vliegveld gestormd cn onmid-
dellijk In brand gevlogen. Hulp
verlening was niet mogclijk. Het
toestel brandde als een fakkel en
lénnen tien minuten was het uit-
gf-br?.nd. Brandweer en genees
kundige dienst waren onmidUcl-
lijk aanwezig, doch zij kondhn
slechts de lijken bergen van de 'Jtk
slachtoffers, die werden overge-\
bracht naar het Binnengasthuis
cn het Wilhelmina Gasthuis.
.Omtrent de oorzaak yan het on
geval zijn nog geen officiële me
dedelingen verstrekt kunnen wor
den cn de juiste toedracht zal
wel nimmer kunnen worden
vastgesteld, omdat de polities van
piloot en radio-telegrafist zijn
verbrand.
Op Schiphol heeft men de in
druk, dat de piloot Moreton. een
vlieger met veel ervaring, moeite
had de landingsbaan te vinden.
Het vliegtuig heeft althans, te
oordelen naar het geluid van het
motórgeronk in de lucht, tot drie
maal toe een poging gedaan te
landen, doch telkens op het laat
ste moment zijn toestel weer óp
getrokken. F.r was een laaghan
gende bewolking 150 meter bo
ven de grond doch kort tevo
ren waren vijf toestellen nog wel
vlot geland, tenslotte werd ebn
radio-telegram van het vliegtuig
opgevangen, waarin dc piloot
meldde, dat hij zou trachten op
het vliegveld Twente tc landen in
de hoop op beter zicht daar. Dc
piloot heeft echter toch nog een 4c
poging gedaan om te landen, maar
weer hoorde men plotseling dc
motoren weer aanzetten om het
toestel op te trekken. Misschien
is deze poging door motorstoring
niet gelukt, want er was Immers
Rudolf Amelunxen, minister
president van Noord Rijnland-West-
falen, een der stalen van de Britse
zóne in Duitsland, heeft op een
bijeenkomst van het provinciale
lement te Dusseldorp verklaard,
dat zijn regering een protest had
Uitgebiacht tegen de Nederlandse
aanspraken op Duits grondgebied
en mijn-concessles, aldus njcïdt de
Britse nieuwsdienst in Duitsland
„Elke afstand van gebied In hel
westen zou slechts vijandschap tus
sen de volkeren veroorzaken", ver
klaarde hij
fu
Ingevolge besprekingen tussen
de legering, dc persraad en de
Nederlandse dagbladpers, Is het
nu ook ons blad toegestaan,
elke dag met cei^ nummer van
vitr pagina's te verschijnen.
Daarmee is een einde gekomen
aan dc verwarring, die op dit
gebied in dc Nederlandse peiv
recces tien dagen tc lang heeft
bestaan cn aan ccn schromelijk
onrechtvaardige toestand ten
kouJe van .oiAe lezers gn ons
ï\bediijf.
Mclr genoegen stellen wij dus
vast, dat ons blad voortaan
- dagelijks met vier pagina's znl
•verschijnen, terwijl de moge
lijkheid met is uitgesloten, dat
deze omva.pkéén of meer dagen
pet weck kan ^vot
jrden vergroot.
DE 'DIRECTIE
Minister Ringers
treedt af
De minlsten- van’’Wcdcropoqi'W
dr. ir. J A Ringers, heeft nan ETihJ.
de Koningin ontslag uit
tie gevraagd met ingang
November a.s.
Tegen» de drukke werkz'hamhqq[en
van h el .departement Is zijn gezond
heidstoestand niet meer opgewuss :n.
Zweedse academie /oor .vc- I
:happcn heeft de Nobelprijs
1946 voor de vrtedc toegekend aan
dc Amerikanen Emily -G. Balch I
cn John Molt Deze prijs bedraagt
121 000 Zweedse kronen.
Dc- Nobelprijs 1946 voor schel-,
kunde werd voor dc helft toege- M
kond aan dr James B. Sumner
van de Cornell universitcit (Ver.
Staten) voor z.ijn ontdekkingen
op hot gebied van de cristallisatie
ubilitcit van enzymen De andere
helft werd tocgeltend. aan twee
gdc( rdcli van het Rockcfcllcr-ln-
stltuut voor medisch onderzoek
In Pi incctown (Ver Staten), dr. i
Wóndell M. Stanley cn dr. John
II Northrop, voor hun werk op
het gebied van dc productie van
enzymen .en de virus protins in
zuivere staat
De Nobelprijs■voor
dc voor 1946 kre""
William Bridgman van
teit van Harvard (V.
man heeft de prijs
voor hel ultvinden
stel voor het tot
yan buitengewoon
voor oifldekkingci
gldaan zijn op 1
hogc-druk-physica.'
De Nobelprijs voor Icttcrk
werd torgekend aan Hen
Hesse, een in Zwitserland j
ren Duitsen schrijver. Hcssc
jaar.i ti woont sinds 1912 in 5
scrland
Hij heeft gedichten, romans cn
essay's geschreven. Zijn „Roman-
t.-clie Licder" verschenen in I8V9.
Nadien publiceerde hij om „Peter
CamenzwintV' (1904), ..Der Kur-
gast" (1925). „Fabullerbuch" (1935)
en ..Gidcnkblacttcr" (1937)
Donderdag was do eerste dag van
het drlelandcntournool te Parijs tus
sen Nederland, Frankrijk cn België
De resultaten waren:
cadre 45/2: Fauconnler (België) 400
punten 20 beurten, moyenne 20. hoog
ste serie 92, verslaat Van dc Pol (Ne
derland) 232 punten 20 beurten,
moyenne 11.60. hoogste serie 68;
Chassereau (Frankrijk) 400 pnt. 24
beurten, moyenne 16.66. hoogste serie
105, wint van Van Vliet (Holland)
175 pnt. 24 beurten, moyenne 7.29
hoogste serie 23: Gabriels-- (België)
400 pnt 8 beurten, moyenne 50. hoog
ste serie 147. verslaat Felgna (Frank
rijk) 42 pnt. 8 beurten, ntoyenne 5.26.
hoogste serie 24.
cadrC 71/2: Albert (Frankrijk) 300
pnt. 25 beurten. moyennc«12. hoogste
serie 104. wint van Kobus (Ncde»-
^-land) 231 pnt. 25 beurten, mbyenne 24.
hoogste serie 46. Van de WocstijnV
(België) 300 pnt. 32 beurten, moyenne
9 37. hoogste serie 48. win.t van Dusc-
'tclle (Frankrijk) 244 pnt. .32 beurten.
moyenne 7.62, hoogste seric 29? De
Leeuw (Nederland) 300 pnt. 16, beur
ten. moyWnne 18.75. hoogste serie 105.
wint van Baudarl (België) 205 pnt
16 beurten, moyenne 12.81. hoogste
serie 55. r
drie banden: 1. Sengcrs (Nederland)
50 punten 62 beurten, moyenne 0.806.
hoogste serie 10 wint van Hanoun
(Frankrijk) 36 punten 62 beurten,
moyenne 0.580. hoogste gcrie 4; 2.
Swecring (Nedcrjand) 50 punten., 79
beurten, moyenne 0.632. hoogste serie
3. wint van Vingerhoedt (België) 43
punten 79 beurten, moyenne 0.544.
hoogste serie 4: 3. Lagache (Frank
rijk) 50 punten 61 beurten, moyenne
0 819. hoogste serie 4 wint van Des
sert (België) 37 punten 61 beurten,
moyenne 0.606, hoogste serie 4.
Aan het einde van dez.é eerste dag
staan Nederland, Frankrijk en Belgic
gelijk met ieder 6 punten uit 3 over
winningen. Dit drlelandentouFnooi zal
heden worden voortgezet.
Hei Weer -
De K.L.M. deelt mede
Het K.L.M.-vliegtüig van de rc-
gdlmatigen dienst Londen—Am
sterdam, en Dakota, dat de re-
gistratietekens Plf-TBW droeg cn
dat te 18.50 op Schiphol moest
aankomen, is bij de landing veron
gelukt en geheel vernield. 21 Pas
sagiers, vier man bemanning en ’de
stewardess kwamen omthet leven.
Even voordajbhct vliegtuig veron
gelukte kwtffnen vijf andere lijn
vliegtuigen1) normaal binnen. Het
horizontaal zicht was goed, de
wolkenhoogle bedroeg 150 meter.
Het toestel kwam neer ten Zuiden
van de Oost-Wcstbaan op het
vliegveld. Een onderzoek naar de
oorzaak van de ramp wordt door
de Rijksluchtvaartdienst van het
Minsterie van Verkeer ingcstcld.
A. M. Kónig. wonendo
Haag, geboren 14 Juli
Den Haag.
K. Spcrna Weiland, werk
zaam op. de afd. propaganda
cn publiciteit bij de K L.M.,
wonende Vliegenvangerlaan
in Den Haag, geboren 5 Oc
tober 1916 tc Delft.
U. R. Moseley, uit Londen,
geboren 25 Juli 1905.
M. A. Elias. Van Bever-
ninekstraat. Den Haag, ge
boren 26 Januari 1905 te Am
sterdam. r
W. L. Elderson. radio
technicus van de K.L M. wo
nende te Londen, geboren 8
Februari 1922 te Rotterdam.
Herman de Man, omroep-
leider van de Curaqaose ra-
dio-omroep. wonende te Eind
hoven. geb. 11 Juli 1898 te
Woerden.
Major G N. Weston, wo
nende te Rotterdam,(Engels
man).
Mevr. A. P. De
wonende te Rotterdam
ren 11 December «o,
Bergen op Zoom.
L. H. Lnmbo, officier
nestoomvaartdienst.
Mei 1913 te Moercapel,.
Mevr. H. E. Lambo-Goatcs,
Romford, geb. 16 Januari, '25.
M. M. Buschman te Lisse, ge
boren 27 Mei 1907.
F. M. Burgls uit'Londen,
geboren 29 April 1898 te Lon
den.’
J. Kooiman, eerste stuur
man van de Holl. Stoom
boot Mij tc Amsterdam, gebo
ren 23 Januari 1906 te Ter-
schelling.-
Lt.-kol. C. Tonnct uit Vor-
d<R. A. Witham uit Chelms
ford (Essex) gebaren 4 Maart
1903 te -
E. M.
Ovei
Even tevoren was cen'Yadio-tclc-
gram van het vliegtuig opgevangen:
„Motor in brand, zetten koers naar
Schiphol".
Er volgden minuten van angstige
sparing op Schiphol. Kort na elk
aar streken vijf toestellen neer.
Alles ging goed totdat het toestel
naliqrde waarover men in ongerust
heid verkeerde. Het bleef lang cir-
kelen en kwam tenslotte laag over.
Plotseling klonk een slag, men zag
een steekvlam.... het toestel was
ineens een laaiende vuurzee en na
tien minuten was het uitgebrand.
De bemanning bestond uit de he
ren Mor,eton. gezagvoerder, Milo,
radio-telé^rafist, Vos, telegrafist,
Tiemens, boordmcca mej.
Lammens, stewardess.
De consequenties van
een verzetshouding
De regering heeft de Tweede
Kamer mccgodecld. dut zij niet
voornemens ts'degencn. die in par
ticuliere dienst tijdens de bezetting,
op grond van hu i principiële hou
ding ontslag hébben gekregen,
nv,„.v.v.c stellen In overcen-
htcmmlng met dc regeling voor
ambtenaren. Het ligt in het voor-
nemen de materiële oorlogsschade,
die voortvoylt uit daden van verzet,
waar dit gewenst lijkt, voor ccn
verhoogde vergoeding in aanmer
king tc brengen
In vergevorderde
bereiding is een onl
die het toekennen
dleke uitkering
aan het verzet en .hui
trekkingen mogelijk
De Dakota Wgs het laatste vlieg
tuig. dat gisteravond op Schiphol
moest landen. Een vleugel van
het verongelukte toestel lag meer
dan honderd meter weggeslingerd
ergens op het vliegveld In de
modder:
Het is een vreselijke ramp, die
dc Nederlandse luchtvaart heeft
getroffen.
Onder de slachtoffers bevist
zich de schrijver Herman de Man.
Onbekende oorzaak