AGENT WEEPB ASSISTENT EEN MEISJE Winkeljuffrouw r- fe. w si 5CW0 ztjv jongen gevraagd voor opleiding stoffeerder)] ELEKTRISCHE KRAQHT uit atoom-energie Gróót Kinderfeest Hoge vliegsnelheden \/wwwvvv%/v\/w\/%/\z t Walvis- croqüetjes Molotof in GOUDA 1946 GEVRAAGD: Lewis Waarschuwing Nette Juffrouw Ingewikkelde ptoblemen VERTEGENWOORDIGER RIJk^BËL'ACTINGËN- lijdelijk Hulpcommies voor personen tussen 21 en 28 jaar. KERSTNUMMER van VIZIER Experimenten met vagende modellen naar aéhter getrokken. Dc voor zijde xao de beide Vleugels zijn met metaal overtrokken. waar-« door zij bovendien gebruikt wor- dgn als radpr-^ntenno» De- romp Is van licht iftetaaj. voor- pn achterkant zijn kegelyormig. Aan het uiteinde van de staart be- yindf zich een kleine vuurpijl- patróon, welke een druk van 400 kg. veroorzaakt. Dit betekent, dat bij 1400 km. snelheid per uur een vermofen vgn ongeveer 1800 p.k. wordt ontwikkeld. t t - A. I Sv, Philips G. Kon. Petr. A o 99’/!’ 'faagt voor zich f a n Lemvlg rnn Voor de bezorging varf'de Godbsche Courant'In Gouderak wordt een plaatselijk gevraagd- Aanbiedingen aan ons Bureau. Markt 31 Gouda 1946. JONGENEEL. iestraat 20a. *37'/» 102,/a 101’/. Jchan- XS-1 llende •kozen ichten i kun- te koop. Te bevragen: de Boompjes 11. B. W. v. d. PAVOORDT GOUDA, IANOE TIENDEWEG 10-18. <\/\/xz\/\z\z\z\/x/\z\z\/\/v/v/\z\z\ WAAROM EIGENLIJK NIET? Het huwelijk van den brandweerman. Abonné's ging zon- 100*',. 100’ 100‘/4 100'4 den een dan giste ingezien i aanzien -i waren. vw«' Je votkoi •*r gisteren voor- ,vden was er weer jeen leidde tot j igen, vooral ook voor H.V.A.'s verbeter- 'tf/» en noteerden 190. Rubbers stegen 11’Jl ’eken1 J tol VEILINGGEBOUW BLEEKERSSINGEL40 Iedere Woensdag irntt TUT/"» 10 uufcvm V ILIJM (j Inbrcn, na roderen Donderder. Vr(|d r en Zelerdi, Kijkdagen: Zaterdag des n.m. van 6—9. Maandag et^ Dinsdag van 9—12 en van 2—3 uur. Deurwaarder R. VAN BLOKLAND Krugerlaan 42 Telefoon 2888. na 8 uur 2375. inper niet wel wan- (wielbanden Gevraagd: liefst In het bezit van diploma boekhouden en goed kun nende typen. Uitsluitend schriftelijke sollicitaties mef op gave van verlangd salaris aan Administratiekantoor H. Brand, Bleekerssingel 4, Gouda. gevestigd, dat de oplossing van het probleem van de krachtopwekking uit atoom-energie, was verkregen, nadat de atoombom beproefd was. In feite is dit geenszins het geval, het doel van de ontwikkeling van i explosie, terwijl r krachtcentrale tworpen voor vele Voor onze afdeling Kousenreparatie vragen wij Onderwijzeres vraagt voor zich en haar moeder ter opleiding. ongemeub.Sf gestoff. >VAN BUREN, Markt hk. Groenendaal koop. Te bevragen. der Coöperatie „Ons Voordeel", Raam 58, Gouda. - PER ASPÖZA AP ASTPA Kamers met kookgelegenheid. Brieven onder no. 5294. Bur. v. d. Bi. Ter overname: 2 Herencostuums 48—ao. 1 Heren regenjas 50—52. De la Relj- laan 18. Grote very De Sowjet-Unl steun aan de An stellen over ontv onder enig.voorbe \de Molotof Woenst «commissie van de onede. Molotof was dit besluit met a U In dc Veiligheidsei aangenomen, nad S gendheden eventu recht gebrtilk zoi maakt totdat volk heid zou zijn ber van contróle en Molotof het nood vetorecht niet w< Eén van de drl die Molotof op voorstellen indleti de Yeillgheidsraai ontwerpovereenko atoomwapenen m Sir Hartle; (Engeland) ghf d zijn blijdschap o\ van Molotof. die wees op belangrl; aanzien van de oo; 1000 NWS' 100 Sp. c. N.-I. HAM) 37 A N. Hand. Mij. A.K.U. a ng. Calvé Delft' cA J3Q Centr. Suiker A J73 Leyer Bros cA ,15 ka. Öommers: MutaUo. Touw. Adrl v. Wijk: Zelo, Adriaansen; Andre' Pijl: RUnster. J oosten; Peiaw. Do 1 Haan: Itormadoa. peulen; Dameo 13 Olieslager*; Whistler. De Vries; Dlaz’ i Dc Vriek; Donaulanch De Leeuw v' Weenen Zwolle: Katerveer. st.sl b Amsterdam: Elbert. Bokslag; Rudo 2’ 5 Tljssen Arnhem: Antonia. Den Otter NU niesen: oudertrouw. Den Otter- Morgenster. SAFT Rival. Joosten; Wil- lv Schenkel; uelfla. Mulder: Hoop op d behoudt Kaptein: Vitesse. Buisman; Rival. Mannah Urk: gmjo. v Eek Oude Tonge: Onderneming) Snijder. Zuilen: Marthe. v d Heuvel Leer dam: Karang. Poot Dordrecht: Ja cobus. Gouveneur Schiedam: Amicl- cllla. Daanen. Lobith: Emmanuel, Kroon: Disponibel. Greveling ver- wlssellng. v. Dam; Eendracht, v Dam Idnvm. Energie 4.> uv „w,v. Plaatselijk Weerverwachtlng - het KNMI, in TJ W Donderdagavond t< In de nacht en lichte vorst» tijdell wolking met op ve mist. Geen neersl Weinig wind. Deci Zon x>p 8.31: Maan op: 15.1 Wassen: «31/» millioen De vakverenigl kaanse- mijnwerk: van John Lewis, een boete van 3' Lewis «elf werd 10.000 dollar opg Washington word de vakvereniging kend. De staking %rei, hoe meer uit. M het aantal werkl weldra de 2 milli Talloze bedrijven Honderden schok Het spoorwegverk cent ingekrómpen Men veronders Amerikaanse rege nog mét een aant Lewis te overre naar het werk tei dien Lpw^p niet president Truma dagen een radlo-r rikaanse volk hoe ten. de crisis opinie ie doen bei Rechter Goldsbc hij het vonnis uit» geval van een ge het recht. Het is e sterachtig iets. H gcr, koude en noc overeenkomstig zl worden gestraft, gevangenis moete noemdo zichzelf van de arbeiders een toestand, zoa geschapen. ..gericl li.|k-maken van cfc sociale bouwwer) sche volkeren is". In het laatste 1 Yorkse aandelen er druk gekocht, ning van waarnei dat de aan de ga keling gunstige as een einde van de Leidende staalw een tot ongeveer aandeel, nadat df slap was geweest 2'/» 82'4 82' 2*/» 100’4 100‘*/M 3 95 V, 95'/» ,,3 170gl Lever Bros cA 215 222gb N. Ford Autof. A 318l/ 320gb Philips G. bez. A 28g 295gb Kon. Petr. A 312I/t 315 A'dam Rubb. A 116i/ 128 Band. Rubb. A «m Deli B- Rubb. A gg Serbadjadl A 901 901 701 133gb I 155 123'/»; 115'/» 135 190 98'/» 105 95gb 108b 100b 2'/» Geen geld of goederen af te geven aan mijn echtgenote C. S. Jongeneel, geb. Lecf- lang, daar door mij niets wordt betaald. Gouda, 4 Dec. A. J. W. St. Anthonie ot JVeduwe gevraagd voor de huishouding bij Man alleen Scheltemastxaat 7, Gouda. Gevraagd een nette Werkster voor Vrijdagmiddag of JZster- dagochtend. Pothafit. Gr. Flo- riswei lOT. Onderwijze: meter hoogte, en on- per uur de snel- geluidsgolven ter 4 99* 99*/|, 3 99’/» 99’/i Treinconfróle d toldaten 1 vlucl 1903. Het antwoord op de grote pro blemen óver de toekomstige lucht vaart zal niet in een week of een maand worden gevonden. Het is mdfcelijk. dat het Ministerie van Bevoorrading de experimentele vluchten I gedurende een jaar zai voortzetten. Gedurende dit jaar zul len heel wat vliegende modellen verlorén gaan. Een van de weten schappelijke waarnemers verklaar de onlanfcs: „Wij weten niet wat wij zullen uitvinden. Het Is moge lijk dat onze eerste vliegende mo dellen ontploffen of dat de tele- meterregistratiê niet te ontcijferen is. Wij moeten slechts voortgaan totdat wij het probleem onder de knie Hebben". Het ingewikkelde probleem om atoom-energie dienstbaar te ma ken aan vredesdoeleinden, dat thans in Amerika in handen is gesteld-* van particuliere maat schappijen. laboratoria en univer- siteiien, onder adspiciën van de regering, is uiteengezet in een overzicht van het Amerikaanse Departement van* Oorlog. Generaal-majoor L. F. Groves, hoofd van het Manhattan Project, dat de atoombom ontwikkelde, ver klaarde onlangs, dat er tgkenen van vooruitgang zijn. Er is reeds een aanvang gemaakt met het voorbe reidende werk voor een experi mentele fabriek voor kern-energie. welke te Oak Ridge. Tennessee, wordt gebouwd. Een groot aantal prqefnemlngen moet worden ver richt alvorens het definitieve ont werp» van de fabriek kan worden opgesteld. Deze proefnemingen zul len waarschijnlijk tot in het vol gende jaar worden voortgeze^ en mogelijk zal de aanschaffing van uitrusting zoveel tijd in beslag ne men. dat de fabriek niet vóór 1948 zal kunnen gaan draaien. Bij de bouw van de fabriek zal ei; in het bijzonder op worden ge let. dat een hoofdbron van energie op lange terrfiijn en van grotere betrouwbaarheid wordt verih-egen. Deze vereisten zijn‘bijzonder be langrijk vanwege de radio-activiteit welke bij een opslag van atoom energie optreedt en die gevaarlijk is om in stand te houden en om te stoppen. Een niéuwe brandstqf Bij de uiteenzetting Van de tech nische problemen, die men ontmoet bij de opwekking van electrische kracht uit atoom-energie, werd in het overzicht verklaard, dat hierbij niet volledig nieuw'e methoden be hoevend® worden gevolgd zoals destijds^Wj de stoommachine. „Het Is eenvoudig een nieuwe brandstof, welke* slechts kan worden gebruikt binnen het kader van de heden daagse krachtopwekkingssystemen. Ofschoon er een zeer kleine mo gelijkheid is, dat in de toekomst iets van beschikbare energie in een atoom direct kan worden ios- gemaakt door een ander middel dan een verwarmingsmachine, Is een dergelijke uitvinding thans nog niet bekend. Het werk is daarom ge concentreerd op dg toepassing van de huidige techniek en op de uit rusting van krachtontwikkeling voor deze nieuwe soort brandstof". In het rapport wordt verder ge zegd, dat een groot deel van het geen sedert Augustus 1Ö45 is ge schreven. de algemene indruk heeft Op het gebied van het berei ken van hoge snelheden door vliegtuigen is thans hei punt bereikt, dat gissingen van-des kundigen gissingen blUveq. Sleehts door langdurige en \org- vuldlge^MpracUscbe experimen ten kity verdere vooruitgang worden gemaakt. De -tragische dood van één .van •Engelands dapperste invliegars Geoffrey.de Havllland, met het ex perimentele DH 108, straalbuis- vliegtuig. ondersfreept de waarheid van bovenstaande bewering. Boven dien legt het de nadruk* op dc/ver- •tandige Engelse politiek onjjjyoor- than het onderhoek naar snefHden, die boven die *van het •■geluid lig gen. m»t vliegtuigen «onder be- atburder te laten uitvoeren. K-ort voor de dood van De Havll land-heeft de Britse regering aan--, gekondigd, dat het ongewenst was om een mens, te laten vliegen in experimentele vliegtuigen, die van do laatste tijd zijn, met name vlieg tuigen. die theoretisch-zijn ontwor- pen om, iboo km. per uur of meer te vliegen, maar, waarvan nien niet weet hoe zij zich in de prtetijk zullen gedragen. De DH 108 be hoort niet tot deze categorie Met dit type is veel gevlogen bij lage en hoge snelheden en men meende be hoorlijk bekend te z(jn met de ge dragingen van dit vliegtuig gedu-, 0 rende snelheden tot 1030 km. per uur. De ramp boven de Theem^- monding heeft bewezen. ,dat er iets niet in orde was mogelijk bij een snelheid groter dan 1030 km. per uur en dat tfeel. derhalve, onopgelost blijft met betrekking tqt de gedragingen van de luchtstroom, juist bij snelheden, die liggen tus sen 80’ en 90' van die van het geluid om te zwijgen over de luchtstroom bij de geluidssnelheid zelf ot daarboven. John Cunning- ham. eens een vermaarde jacht- vlieger bij de R.A.F., zal de proef nemingen met het overgebleven type van de DH 10? vervolgen. Om deze experimenten voort te 2^tten, waarmee men de vorm en de constructie van het vliegtuig voor de toekomst wil trachten ie bepalen, heeft het Engelse mini sterie van bevoorrading twee do zijn modelvliegtuigen laten bou wen. die elk eert vleugelspanning bezitten van ongeveer 2' 's meter.- Deze modellen zullen binnenkort van een moedervliegtuig uit In de lucht wprden losgelaten. Men ver wacht bij dit experiment snelhe den tot 1450 km. per uur te be- reiken. Deze modellen zullen dan de eerste „vliegtuigen" zijn..die een grotere snelheid bereiken dan die van het geluid. Deze bedraagt ter hoogte van de zeespiegel on geveer 1200 km. per uur. De des kundigen, die dit wetenschappe lijke experiment zullen gadeslaan, zullen door middel van deze mo- dellen kunnen vaststellen wat-er met een vliegtuig gebeurt bij dergelijke snelheden. Dé gegevens ontvangep zij door middel vgn radio-overbrenglng, die het af- lezen van de vele instrumenten T in de vliegende modellen regi streert. - Windtunnels worden onbruikbaar DISTRIBUTIE VAN WERKSCHOENEN, In hei bovenaangehaalde tijdvak kunnen tevens bonnen wor pen aangevraagd voor het verkrijgen van werkachoenen. uit sluitend boor hen. die menen, op grond van de door hen ver richte werkzaamheden, hiervoor in aanmerking te komen. Werkgévera met meer dan 10 arbeiders kunnen collectieve aanvragen!fndlenen. waarover inlichtingen worden yerstrekt door den dUtributiedlenst. Geen aanvragen kunnen worden ingediend door hen. <dle né 3» November 1945 een bon voor werkschoenen hebben ont vangen. a December \1944. Gevraagd vitor Gouda Goed ingevoerd bij bakkers, banketbakkers enz. voor ver- >oop van essences. Hoge provisie, goede vooruitzichten. Brieven onder 'po. 28523, Adv.-Bur. „Die Haghe”, Plein 11, pén Haag. ROTTERDAM aangek 2 Dec Cali fornia Express. Panama. Muller. Jobah. bananen 3 Dec l.ltige, sundsvall. Vlnke. Merweh. C. Swhout; Darel M. Rit ter. Newport News. S S Mij.. Waalh. 29. kolen ROTTERDAM aangek 3 December - .- -- Sveadrolt, Venezuela Burger, Petro-, Mies 1 v Roti n Middles! leumh.. rtlle: Schelde met slope?, Lon- Muron 30 v Manchester den n H I. Ambacht; Regent Lion, Madq 29 v Huil te King's Corpus Christi, v .Ommeren. Petró- u- leumh .jolle; Lllleborg, terug uit zee. Soeterrfieer en Fekkes. boel 5. ROTTERDAM vertr 2 Dec. Corsica. Boston. Uien; Noord Stad. Londen, uien: Dorothea, Stockholm, stukg Sheringjiam. Harwich. alUkg.; Trom- penburgh, Londen, stukg 3 Dcc Mpncle Victory. Antw stukg: Presto. Boston, uien Vertr 'S Des Leon S Merrill. N York ledig; Rufenljeli. Harlingen, ledig; Strfpm Fisher, Antw. ledig; The Countess. (Antw*' ledig. GEREGELDE LIJNEN 4 Adm da Ruytar 27 v P de Bouc n Marseille Ary Scheffer Antw-Lelxocs p 1 Dungeness Audacla 2 v Londen n Casablanca 'Andlik 30 v Baltimore te Hampton Rds ArkeldRk 29 v S Francisco t« Coos I Bay Arnhem Amst-Newport p 1 Dungeness Aldabi Bahla-Rolt .p 1 Fern Noronha Aalrfjjk I v San Francisco n Antw Aarff|jnburgh 2 v Famagusta te Zyghl Aenw d Neer 3. 22, u te IJmuiden en q 4 v b Ayres tc Amst verws Bonalne 29 v Perth te Soerabaya BerkeW Cardiff-Dakar p 2 Las Palmas Bebo 15 v FollonJca te Marseille Cottlcal 1 v Trinidad te Curacao Dundee 30 v Gibraltar n Antwerpen Delft 30 v Gibraltar n, Antwerpen Doros 27 v Cui acao je-Trinldad Euterpe Rot|-Oporto p 30 Prawle Point EemdUk 30 v Rott te Batavia Hermes 1 v Curacao n Barranqullla Hercules 1 v Istanboul te Izmir Bedel Rott-St John N B o 2 Wight Jan 2 v Amst' te .Lissabon n Jan Steen Vancouver-Ned. 1 te N (IA Orjeana - Kemphaan 30 y La Rochelle h Rott Kota Agoeng Bat-Rott 2 v Bombay Limburg N Or!eans-Z»Amerlka 2 v Maaskcrk 30 v Takoradi n Port Bouet Madoera Amst-Bat 29 v Genua Port of Spain Medon 29 v Makassar n Amst Mlldrecht Rott-B Ayres p 1 Dover Modjokerto 1 v Dundee t« Lelth Muron 30 v Manchester n Sables d'olónne Noesanlwi 4 om 5 u V Batavia te H. v Holland verw Nederland Rott-N York p 29 Dungenes pmlandla 2 v Lissabon te- Antwerpen Ornen 2 v Bilbao n Bordeaux Odysseus Rott-oporto p 28 Dungeness Oranje 3 ie Southampton 5 v Batavia te Amst verw Prima 29 v Tunis n Glrgenti Phrontis 28 v pjeddah n Batavia Phaeax II 30 v Mombassa te Suez t'ygmalion 1 v Mriracalbo te N York Prins Maurits Chlcago-Rott 29 v Quebec, Randfonteln 30 v Durban te’E London Sibajak Rott-Bat p 2 Finlsterre SloterdUk P 2 Dover 3 om 22 v Batavia te Hamburg verw Streefkerk Rott-Calcutta 2 v Bordeaux Stad Schiedam 2 v Bat te Soerabaya Stad Maassluis 1 v Valparaiso n Antofagasta, Sumatra 1 V-Batavia te N York Socrates 29 v Pernambuco n Curacao Slngkep Rott-Caicutta 28 te Ras Tanura Theseus Llvorno-^mst p 1 Gibraltar TJlbadak 29 v Bat n Hongkong Tegelberg Bat-Amst 2 te Suez Tasman 2 v Batavia te Melbourne Ton S 2 v Slvansea n Genua Tjldondok 1 v Barianquilla te Port au Prince Talisse 3 v P Said 15 v Bat te Amst verw Vertraging wegens machine- schade Volendam Bat-Rott 2 v Bombay Van der Capelle 30 v Amst te Cardiff Van der Velde Bat-Amst 2 V Suez vulcanua Harllngen-Alexandrië p 2 Carvoelro Werterdam vertr 4 v N York n Rott Winsum Amst-Dakats1! v Tor Bay ZonnewUk 30 v Genua te Adelaide NEDERLANDSE SCHEPEN Angeja p 2 Gr Yarmouth Rds Bellatrix 30 v Kalmar n Rott Bernina Gothenb-Rott 2 te Cuxhaven Birmingham 2 v Harlingen te Goole Caribia 30 v Kopenhagen n Amst Ceres 29 n Nykjoblng n Zaandam Cornells 29 v Helsingborg n Roskilde Diana V Blylh-Watefford p 29 Lizard Depa 1 v Amst te Antwerpen Deo Duce 1 te Ostende Eban 29 v Middlesbro TOESTANI Volgens het Ne communiqué is d< te Medan nog nl Oosten Yan Pads van scherpschutt landse brengun-c; mijn gelopen, wa werden gedood et nen het gebied'va Nederlandse pati roristen beschote oostelijk deel var lingen bij Semarr vuur genomen. B den patrouilles granaatvuur besc nam men infiltra niet ....agstuk bc- jaar zal een Super VEc- dein vliegtuig gehaakt, opstij- woestungrond re in Zuid-Crli- meter hoogte'zal Bell Aircraft Oog luik van de B-29 ockpit van het l tijn hand, wulvt .een korte iandrijving> ilbuismot. tuig mqt grote snelheid schieten. De instrurpen- doör npiddcl van -en *■*10, aan het grond- uv vier minuten, rrandstof toereikend. belangstelling wotJt ogemoet gezien, zal achter dc in- van het eerste dat ge- mens sneller dan het luchtruim te (X Is experimen-t lersonic. d i sneller •n 1 voor het.eerste o dit type) is de de Amerikaanse lustrie bij dc poging bande vliegtuigen oe irrière te doorbreken, ie van de snelheid, die ongeveer 1025 km. heid van het ge- De 'Coöperatie „ONS VOORDEEL" organiseert op Zaterdag 7 Dec. een in de zaal Concordia Westhaven aanvang half drie. Entrée 30 ets. per persoon. Kaarten verkrijgbaar in de Winkels, bij de Broodbezorgers en op het Kantoor Raam 58. Bij de A^ninlstratie van 's Rijks belastingen bestaat ge legenheid tot benoeming als Inlichtingen omtrent beloning zijn verkrijgbaar bij de Inspecteurs der belastingen en bij den - Directeur van 'a Rijks belastingen en domeinen, Maliebaan no. 35 te Utrecht, bij wien ook de eigenhandig geschreven sollicl- tatiön vóór 15 December a.s. worden ingewachi, onder op gave van genoten onderwijs en van*referentiën. Te Londep werd aan ongeveer 500 personen door de directie van 'n koelhulimaatschappij een bijzondere maaltijd aangeboden. De bedoe ling was, de menien enthousiast te maken voor walvlssenvlees. Er werden walvls-croquet- jes opgediend, walvia- renragout, walvissen- biefstuk, walvissenfri candeau en walvissen lapjes. al of niet in paneermeel gewenteld. Het moet zeer amake- Ujk geweest zUn. Alleen ‘een beetje veel. Maar een walvis la nu een maal geen sardientje. Beurs van Amsterdam Officiële noteringen v. <1. Ver. v. d. Effectenhandel. - DINSDAG 3 DECEMBER. GB ged. en bieden GL ged. en laten B bieden L laten. OBLIGATfÉs V.K. HEDEN A'dam *37 I 3'H 100'/,, 100'/. N. -H. '38 (3*/«) 3 100 99'A R'dam '37 1-3 3'/» 100 Utr. '37 I (G.) 3'/« 101’/,. Holl. Hp. K. 3’/a 100 Nat. Hyp. B. 3'/» 100'/. Rott. Hyp. 3'/« lOOgl 1001 Nw. N. Am. 5 132gb 133 Bergh Jurg. 31'. 102 102 Lever’s Zeep 31'* I02'/« 102' Bat. Peir. Mij. 3'/. 102'/. 102gb ■S. èherib. '26,5 3O’/« 30 A.OlympJ 100 3 118gb 115 W Kruis 1880 135 137'/» A.K.U. 3'/» 102'/. J*“' Werkspoor 3'/» 101'f» AANDELEN Amst. Bank A 121'/«gb 120'/». Holl. Bank U. 'A 162 161' Inc.-Bank A 132'/. 131’/<gb Rotterd. Bank- A 130gb 130gb Twentse Bank cA 133'/» 133'/» Allan Co. A, 112'/» 115 Gelder Zn. A lOO'/.gb 100'. Heinekens B. A 211 215gl .Int. Gew. Bet. A 125 122 K.N. Hoogov. cA' HOgb 110'.» Meelf.N.Bakk. cA 227* 227 Ned. Gist A 3551 354'/» Nyma A 170 170 Rott. Droogdok A 257'/» 256 Schelde KM NB A 105 106 Stokvis 500 A 132gb 132 Werkspoor A 137 133 Wilton A 139gl .140 Wijers Ind. A 131'/. 132'/» A.N.I.E.M. N.B. A 94 97gb Ned. Ind. Gas A 02’/,05'/, Int? Cr. H. A 100'/. 106 Linde Teves A 103gl O. Borneo pr. A 148g] Banjoewangi A 30'/. Sedep A 105 Amst. Ballast A mb Gem.Eig.W.Wh A 123’/, ThomsenHbedr. A 122 Zeeh. K.s. Sab. A 60 Dell Spoor A 39gl 38’//* N.-I. Spoor A 27 4'*"25'/» Mij.Fin.N H pr. A 102V. 102'7,, ACTIEVE FONDSEN Nederland 1000 40 II £b.f. 4 99*'.. 99’/,, 1000 40 I’ m.b.f 4 99’ 90'1,, 1000 41 1000 37 1000 38 (37a) Het vliegtuig der toekj^st Intussen heeft Vickers,, die de vliegende modellen bouwt, -er 24 ge reed en nog meer zijn in bestelling. Het ligt voor de Kanji, dat zjj aan zienlijk gewijzigd zullén worden al naar mate dc experimenten vorde ren. Dc vorm en afwerking van het laatste vliegende model zullen de Vereld een 'behoorlijk denkbeeld van het uiterlijk van het vliegtuig kunnen geven. (Jat 1600 k m. per .uur aflegt in 1970.x Amerikaanse pogingen In de Ver. Staten zit men ook «t|l wat het snelheldsvraagF‘- '- treft. Begin volgend j Boeing B-29. ccn zgn gend Fort, met een kl onder aan de romp 1 gen van de harde van Muroc Dry Lpki fornia. Op 10.000 mc dc invlieger van Be. poration door een 1" aftialcn in de cockpit van het baby- vliegtui^ met zijn 'hand, wuiven en Wegvliegen.NNa een korte glijvlcvht zonder motor-aandrijving. zal een 30.000 p.k. straalbuismotor het kleine vliegtuig mqt grote snelheid •xde lucht inschieten. De instrumen ten zullen door njiddcl van - en automatische radio, aan het grond station binnen dc v waatvbqr dd bi rapportéren. Met grote belangs het experiment teg( Want deze vlieger strumenten ’zitten Amerikaanse vliegtuig, bdtiwd is om de 1 het geluid door I voeren. De XS-1 1 teM. S vöor supt dan het geluid e< vliegtuig van „pionier" van Luchtvaart indt (Dpi met bortla: z.g. gclüidsbar. Dat is de zóne gelegen is tussen c per uur. de snelh« Een echt .gezellige Kerstmis? n Dan mag het prachtig in vele kleuren uitgevoe^de niet ontbreken. 39 grote pagina's, rijk ge-, illustreerd. Vele interessante foto's en mooie Kerstverhalen. Franco thuis JO.75. Bestelt tijdig. Oplage beperkt. Zendt postwissel aan: BUkantoor VIZIER, L. Tlendeweg 1». Gouda. A ontvangen het nummer, normaal in de bezorgI der prijsverhoging. - -1 In* het inwendige van dc cytin- .der bevinden zich de wetenschappe- lijke instrumenten, welke de lucht druk op doorschillende delen van de vleugels en het staartvlak regis treren.- Ook worden metingen ver richt omrent het voortstbWhngs- vermogen Van de yuurpijl-patroon en de snelheid van het vliegende model Al déie ip$trumentéh zijn verbonden met een nieuw type radio-overbrenger. tele-meter ge naamd. dat zes verschillende uit zendingen verricht te gelijkertijd op verschillende golflengten. Deze uitzendingen geven aan den' zich op de grond bevindenden waarne mer. aanwijzingen van hétgeen er fn ên buiten het vliegende model plaats vinqt*. 'Mosquito als moeder- vliegtuig De Mosquito stijgt op met hqt vliegende model tot 11.000 meter boyen.de zeespiegel. Op die hoogte wordt met volle snelheid gevlogen. Wanneer er een snelheid van 650 k m. per uur is bereikt, trekt de viiegtuigbestuurder een handle over en wor^J het vliegende model los gelaten. Het model wordt bestuurd door een -„automatische piloot'* die gedreven wordt door saamgeperstc lucht, bijna op dezelfde wijze als bij een Duitse V 1 (vliegendé bom) gedurende de oqrlog. Van het ogenblik‘van loslaten af zorgt de autocratische piloot" dat het vlie gende mo^el In een onscherpe duik het moederéliegtuig verlaat totdat het ruim 300 meter lager is. Daar na wordt het vliegende model in horizontale stand gesteld en begint het vuurpijl-mechanisme automa tisch te werken. Dit mechanisme is in vele opzichten gelijk aan dat van- de Duitse V 2 en werkt door het vermengen van twee vloeibare brandstoffen, die.'wanneer zij met elkaar in aanraking -komen een spontane verbranding Veroorzaken. Het in beweging zetten van het mechanisme brengt het vliegende model In 18 seconden op geluids snelheid en stuwt het dan voort met een snelheid van 1440 km. per uur gedurende 70 seconden. Daarna is de brandstof uitgeput en staat het mechanisme stil. Het vliegende ipodel verliest snelheid en de „automatische piloot" sluit de bestxring af. zodat het, zonder schade aan te kunnen richten, in' zee valt en' verdwijnt. Gedurende de eerste reeks expe rimenten zal een speciale Gloster Meteor-straalbuls-jagér met volle snelheid hét vliegende model ach terna duiken om het in zicht te houden gedurende de 70 seconden van zijn mechanisch voortbewogen vlucht. Qedurende deze 70 seconden zullen de wetenschappelijke waar nemers bij hun ontvangtoestellen bezig zijn met het noteren en vast leggen van elke verandering in aan wijzing door de instrumenten en elke beweging van het drükceh- trum op de vleugels. Het is deze veranderlijke druk, welke geneigd is om vliegtuigen met zeer hoge snelheid onbestuurbaar te maken en waaromtrenj tot dusverre zeer weinig bekend is. Theoretisch op gestelde grafieken voorspelling de gedragingen van schok-golven. Maar slechts deze practische proe ven kunnen de theorie bevestigen en aantonen, wat de eigenlijke kracht, de schok-golf is. Tenzij deze gegevens beschikbaar zijn, kan zeer weinig vordering op het ge bied van het ontwerpen van zeer snelle vliegtuigen worden gedaan. Zonder overdrijving kan men zeggen, dat deze experimenten in Engeland behoren tot de belang rijkste. die ooit in de geschiedenis der luchtvaart zijn gedaan. Zij zijn even belangrijk als de eerste vlucht, van de gebrs. Wright in 31 November. Rotterdam: ’s IJerlogenbosch. Asa, Maria. Lean Argara. Res Nova 8. alle st sl b.; Rijn en U»sel. mslb: Alsu, Snijder: St. Antonlu». v d Heuvel; - Risquons. Verschuren; Gezlena. Ham- stra; Alt. Borger; Wallonia. Buisman; Thejo Diehl; Catharina De Vries; I Taunus. Rosenbtand: Jura. Hussen: Constantine. Joostqn; Simplon. De Boer; Capella. Burnt Dordrecht: Es- caut. st si b Nlimecen: Johannes 1, at sl.b Tempo. Berns; Entellna. Kos ter; Samenwerking. Meyersfe Gerné, Bruins; Marjac. v Veeken: Hilleglena, Drost;, Thorbecke. v Oqyen; Amster dam: Huaq. De Bot: Geraido. Quit man. Zutphen: Marla. Leensen Zul len: Anna Marie. Weis Lemmert Rhei: stein t. Fendet. Renkum: Tilly, v. Lent. Tilburg: Johanna, v Bon met bestemming naar: 1 December. Rotterdam: Gerhard. Anna. Avanti. Leendert Willem. Marie, Edelburga. San Antoine. MocHr. alle st el b Roer- land. v. Baalenj Eduard. Ludewigs: Viscosoprand. Stienissen DalmaUa. Wegh: Macedonia. Fpenstra: Mosel.. Schools; Eiger. Schools: Maria. Klei- pas; Neckar. Hardam; Harty. Meinen: Dora. Rademakers. Amsterdam: Adal. ja. Tak. ’s Bosch: Coad, v Oosten Lemmer: Anna. Fongers. Utrecht: Fa ta Morgana. Streng NUmegen: Rival, v. Oosten. Scheldevaart HANSWEERT. 2 December vóór 4 uur. Gepasseerd met bestemming naar: Rotterdam: Aravls. SHedrecht; Stor no. Wagenmakers; Janna Cornelia. Schouten; Lucia, Stoop; Cornelia. Van Meel; Hennink. »y. d Ouden; -Sexta, Flobbe Amsterdam: Stad Amsterdam, 10. Been: Amstel 16. Van Kessel Dor drecht: Onderneming. Versluis; Va- riatie. Versluis; Llnquenda. Versluis; Julia. Vranken: Scheldezonen. Locke- feor. Alkmaar: Spera, v. d. Vliet. De nemarken: Annechiena Van Nood. Gorihchem: Anna. Gort. KUmegen: Tanja, Vermeulen. Ruysscherbrug: I Sark. De Vries. Haarlem: Bafcou. Ver- straeten. Neer: Phenix 14. Zljlman. .1 Roermond: Artevelde. Van Kerckho- 1 ven. Basel: Gotthard. Callebout; Rex f Rhenl. De Graaf Waadt. Vercauteren. Duitsland: Junon. Van Nlel; Stork, I De Cleene; Josmar. Van Hoywegen. Normaliter worden dergelijke expe rimenten, betreffende vleugel-vorm en luchtstroom, uitgevoerd in wind tunnels. De snelheden, die wij thans hebben bereikt evgnwel.l schakelen het gebruik van windtunnels uit. daar de schokgolven, ontstaan bij zeer hoge snelheden, de neiging vertonen om loodrecht op te stij gen van de voorzijae van het wind- tunnel-modelvliegtuig en vervol- gens neer te vallen van de‘boven zijde van de tunnel af. De luchtgolf heft het model-vliegtuig; opnieuw, verstooft het evenwicht 'en maakt de registratie door instrumenten waardeloos. De wetenschapsmensen moesten derhalve hun- laborato- rtumswerk overbrengen naar de open lucht. Zij warqn genoodzaakt werkelijk vliegende modellen te vervaardigen met ingewikkelde radio-overbreAgers. teneinde de re sultaten- te verkrijgen, waarop de gehele wereld der luchtvaart wacht Hieronder wordt verklaard, hoe de experimenten worden geleid en op welke wijze de belangrijke regis traties zullen worden doorgegeven ^%van het Voqrtschietende model vliegtuig naar de Wasrnemersv die xlch ergens bp de rotsen van Corn wall bevinden: Het vliegende model wordt ge borgen in het bomn\enruim van een De Havilland Mosquito Het is met een speciale loslagt-inrlch- t tin£ aan het moedervliqgtuig ver- bonden- Het vliegende model is ongeveer vier ftieter lang en 1 weegt ongeveer 400 kg. Uiterlijk t gelijkt het op een langwerpige geweerkogel met zeer dunne hou- t ten vleugels, die aan de voorzij- V, de bijna even dun zijn als een 1 scheermes. Het staartvlak (stabilo) is eveneens van hout en is iets Distributiekring Capelle a.d. IJssel, DK.302 DISTRIBUTIE RIJWIELBANDEN In het tijdvak van 2 tot 14 December 1946 bestaat gelegen heid bonnen aan te vragen voor rijwielbanden door hen. voor wien de plaats waar zij voortdurend hun werkzaam- heden verrichten, meer dan* 5 K.M van hun woonhuis 1» verwijderd, terwijl zij geen gebruik kunnen maken van een openbaar middel van vervper. of piet in het bezit zijn van Vauto of motorrijwiel. \die dagelijks voor de uitoefening van hun beroep meer'dan '10 K.M. per rijwiel af moeten leggen. qie dagelijks, gemiddeld, ten behoeve van hun bedrijf meer dpn 20 K.M. per-rijwiel af moeten leggen. Geen aanvragen kunnen worden ingediend, wanr aanide bovenvermelde normen wordt voldaan, dan neer, binnen de laatste 12 maanden bonnen voor rijwi weraen ontvangen. Del aanvraagformulieren dienen volledig EN JUIST te wor den ingevuld en. eventueel vergezeld van een werkgeversver- klaring, onder overlegging van de tweede distributieatamkaart aan de loketten te worden aangeboden. Eamihorn 29 v Poragrunn Erna l v Londen te Oslo Express 1 v Rolt te King'» Ly: Frlao 2 v Telgnmouth te Antw Fiat 2 v d Theems n Rott Henk 28 v Rott te Hing's Lynn Hebe Nobel v Ipswich p 29 Flamharo Hert Kaan Falga 3 v Malmö te Kopenhagen Keizersgracht 1 v Helsinki te BJoineborg Martha 30 y Delfzijl te Goate Mudo 29 v Blyth' n ïp»wien Mr Harm Smeence 2 v Oslo n Frederikstad Mkrcator 29 te Kopenhagen MIe» 3 v Rott n Middlesbro -.J v Huil te King's Lynn Meétiw 26 v Kopenhagen n Szczecin Mr Linthorst Homan 30 v Rott te Nederland 30 v Helsinki te Kotka ^iK?lngrv.*Dain'*Een< Nassauhaven 2 v Rott tc'HelsrrmJari ^.Jatprnattonaai. veldmjt Oleum 1 v Londen te Middlesbro 4 De Rover Oud Beüerland 30 v Whitehaven te Tor Bay Palma 30 v Liverpool n jl Zaan Pax 1 2 v Harlingen te Delfzijl Phoenix 2 v Delfzijl n Emden Prln»e» Juliana 2 v Maldon te Vll»a< Prins Bernhard 30 v K»-Lynn te Lelth Rolf 1 v Horsen» n Havre ffoft Marie 3 v Rott n Antwerpen ftes Nova p 1 GoQienburg Roeit 3 v Gothenburg te Amst Setas 27 v Aarhuus n Gothenburg SanTbre 1 v Rott te Parijs v Tubo 28.'v Delfzijl te Stockholm Toko 26 v G^angem te Kopenhagen Twjn ?8 v K Lynn n Immingham Tempo 29 v Londen te Rochester Trpmp t v Hamburg te Gramtemouth Union 2 v Delfzijl n Londen Unjtas 2 v -Amst te Antwerpen Vaderland 29 v Newcaatle n Gothenb vesta 28 v Grlmsbp n King's'Lynn r Wlm 1 v Odense te Spesshfilt zwerver 2 v Antwerpen te Londen Züpe Btyth-Rochester 28 v Cromer Zeehcnd 2 v Thamshavn tp Oskarshamn TANKVAART KON. SHELL. Adlnda 28 v Tientsin te Singapore Gadlle 30 v Aden n Abadan Marpessa 1 v Bahrain n Singapore Saldja 24 v Tarakan n Shanghai - SLEEPBEDRIJF. De sleepboten Soegle, Beatrix en Margriet met het Jullanadok. van Cu racao naar Soerabaya. bevonden- zich 2 Dec. 12.27 N. en 70 05 W SCHEEPVAARTBEWKGING TE* AMSTERDAM. Te Amaterdam iljn in November binnengekomen 180 schepen, metende 166 760 netto reg. ton. Vertrokken 179 schepen, metende 177 647 netto reg ton. WATERSTANDEN. 4 December. Keulen. Rijn. LM 4 0.33; Ruhrort 0 70 4 0 22; Lobith. Rijn. 9,,06 +0.10; NUmesen. Waal. 1 77 -1 0 08; Arnhem. Rijn en Lek. 7 04 0 07; Wegtervoort. IJssel Pley. 7 67 0 06; Deventer*. IJs sel. 1 63 0 06: Borgharen 42 00 •‘0.70: Belfold. maas beneden. 12 20 +0 12; Grave) beneden de sluis. 5 00 0 26; Lith, laag water. Maas. 150 gegist 0 60; Vreeswijk laag water. Neder- rijn en Lek, 48 +0.10. Rijnvaart LOBITH, 29 November. Gepasseerd Rotterdam: Exvoto, Nelly. Strom- boit, Schulp. Cornelia. Dandbrenus 1 luid op 10 500 r 'geveer 1.216 km. heid van de i hoogte van dc ;ee. Uit proeven*ln de windtunnel we ten dc vliegtuigbouwers, dat bin nen die zóne vliegtuigen ïlch op ccn vreemde en ongébruike|ijkc manier gedragen doch men ver wacht. dat indien de uiterste grens tan dgeeytone is doorbroken, dat wil zeggen de snelheid van het ge luid overtroffen wordt, het vlieg tuig zich meer normaal zal gedra- gan. Daarom is een van dt; eerste eisen in de strijd voor snelheden groter dan het geluid, ddt de con structie sterk'ienoeg is om de krachten te doorstaan gedurende het passeren van de gpluiasbarricrc- Een andere eis is de verhoging van het motor—vermogen. De XS-1 kan- beide hebben. Het procfvllcgtuig is grondig be proefd. Glijvluchten zonder -mo-or cn vqrticalc duikvluchten bij ugi snelheid van 640 km. per uur over* tuigden Jack Woolams, die tot zijn dood op 30 Augustus ƒ.1. belast was tyet de uitvoering van de proef vluchten. er v7h> dat de XS-1 aan de eisen voldoet. En ook dat ’het lanceren van het vliegtuig in de lucht de veiligste methode vormt "om te starten. Hoe snel en hoe hoog het proefVliegtu’ig zal gaan weet niemand. Sommige straalbuBmo- toren. -eenmaal losgelaten, kunnen niet gemakkeiijk worden bc‘ field. De ontwerpers .van dc ‘verwachten dat bij verschill proeven de vlieger, die gek wordt om Woolams’ proefvlut voort te ze|ten een hoogte zou nen beretken van 24.000 meter co een snelheid van 1 600 km. Wanneer alles goed gaat, zal hij elke proef- vluèht beëindigen in een lange glij vlucht. Breekt de XS-1 door de kracht van dc geluidsbarrière dan zal dc vlieger trachten zolang hij kan in de cockpit td blijven, waar aan zuurstof wordt toegevoegd, om. tenslotte zo laag mogplljk boven de grond een parachutesprong He mp- ken, bij voorkeur beneden de 12.000 meter. jat de atoomt feite is dit ge doel van de de bom was één een stationnaire moet worden ontv jaren. Dc moeilijkheden, welke worden ontmoet bij het ontwerpen en bou wen van een atoom-krachtcentrale, zijn te verdelen in vier categorieën; Ten eerste zullen veel proefne mingen cn onderzoekingen vereist worden om metalen te ontwikkelen, die. bij gebruik in een atoom- krachtcentrale, n et alleen doorlo pend zeer hoge temperaturen kun nen verdragen, doch ook het bom bardement!, van neutronen. Ten tweede wordt veel onderzoek vereist'voor bet kiezen van een medium voor het overbrengen van warmte, dat de warmte, welke door de aplilsing wordt opgewekt, ge leidt naar de krachtcentrale. Ten derde moeten de hulpma- chines. zoals pompen enz., welke radioactief kunnen worden, dusda nig worden ontworpen, dat zij ge durende Jëpvlme tijd geen onder houd behoeven qf op afstand kun nen worden bediend. Ten vierde de grote.moeilijkheid van de veiligheid van hot fabrieks- personeel. De radioactiviteit van een opslag van atoomenergie is gelijk aan die van tonnen radium en geschikte materialen moeten worden gevonden om gamma-stra- len te absorberen en neutronen tc stoppen. gedt oger *nde moe mot ruin Deli B. Rubb. Serbadjadl 4„, Hol!. Am. Lijn A 127t/. KNSM N.B. A 154 Ned. Sch. U. A igp/, Rott. Lloyd A 114'/» St. Mij. Ned. A 134^ Javase Cult. A 96’/» N.-I. Suiker U. A 96’/» Dell Bat. MIJ. A 901 Deli Mij. A 102 Senembah A 93 s Prolongatie 2'4 A'dam, 3 Dec. De beurs heeft heden een heel andet beeld gegeven dan gisteren. Men heeft blijkbaar ingezien dat de* gebeurtenissen ten aanzien van Indig niet van die aard waren, dat ze reden waren votr Je volkomen koersafbraak. Was er namelijk aanbod, hede enige vraag, hetgt koersverbetering— cultuurfondsen, den zich 8'4" Amsterdam Rubbers stegen en noteerden 128. Van de tabakken 1 liepen Senembah's van 9.3 op tol 100, doch het bleef bij bieden op 1 deze *koers., Deli Batavia's boekten 5’/» koerswinst en noteerden 95. op 1 Dell Mij. werd geboden 108 legen een koers van gisteren 102. Oók 1 Koninklijke Olies monteerden van I yan 3121'» tot 315. Van de industrie- len monteerden Unilevers en Philios 7* met resp. noteringen van 222 1 en 295. Ook de andere industriëlen verbeterden zich enige procenten. j Voor scheepvaartwaarJen was i eveneens meer belangstelling, het- geen ook hier leidJe tot koersver- beteringen over de gehele linie. I Bankaandelen deelden echter niet mee in de koersverhoglng. doch bleven aan de gedrukte kant De beleggingsmarkt was rustig. Obligaties Nederland waren prijs houdend. In pandbrieven ging wei- n5g om. doch de SWr pandbrieven vertoonden neiging tot/jjerbetering. Ook de koersen van Provinciale- en Gemeentelijke leningen bleven na genoeg ongewijzigd. Prolongatie 2'lt'la. ■/x'V

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1946 | | pagina 3