AGENT
WEEPB
ASSISTENT
EEN MEISJE
Winkeljuffrouw
r- fe. w
si
5CW0
ztjv jongen
gevraagd voor opleiding stoffeerder)]
ELEKTRISCHE KRAQHT
uit atoom-energie
Gróót Kinderfeest
Hoge vliegsnelheden
\/wwwvvv%/v\/w\/%/\z
t
Walvis-
croqüetjes
Molotof
in
GOUDA 1946
GEVRAAGD:
Lewis
Waarschuwing
Nette Juffrouw
Ingewikkelde
ptoblemen
VERTEGENWOORDIGER
RIJk^BËL'ACTINGËN-
lijdelijk Hulpcommies
voor personen tussen 21 en 28 jaar.
KERSTNUMMER van VIZIER
Experimenten met
vagende modellen
naar aéhter getrokken. Dc voor
zijde xao de beide Vleugels zijn
met metaal overtrokken. waar-«
door zij bovendien gebruikt wor-
dgn als radpr-^ntenno» De- romp
Is van licht iftetaaj. voor- pn
achterkant zijn kegelyormig. Aan
het uiteinde van de staart be-
yindf zich een kleine vuurpijl-
patróon, welke een druk van 400
kg. veroorzaakt. Dit betekent,
dat bij 1400 km. snelheid per uur
een vermofen vgn ongeveer 1800
p.k. wordt ontwikkeld.
t
t -
A.
I
Sv,
Philips G.
Kon. Petr.
A
o
99’/!’
'faagt voor zich
f
a
n Lemvlg
rnn
Voor de bezorging varf'de Godbsche Courant'In Gouderak
wordt een plaatselijk
gevraagd- Aanbiedingen aan ons Bureau. Markt 31 Gouda
1946.
JONGENEEL.
iestraat 20a.
*37'/»
102,/a
101’/.
Jchan-
XS-1
llende
•kozen
ichten
i kun-
te koop. Te bevragen:
de Boompjes 11.
B. W. v. d. PAVOORDT
GOUDA, IANOE TIENDEWEG 10-18.
<\/\/xz\/\z\z\z\/x/\z\z\/\/v/v/\z\z\
WAAROM EIGENLIJK NIET?
Het huwelijk van den brandweerman.
Abonné's
ging zon-
100*',.
100’
100‘/4
100'4
den een
dan giste
ingezien
i aanzien
-i waren.
vw«' Je votkoi
•*r gisteren voor-
,vden was er weer
jeen leidde tot j
igen, vooral ook voor
H.V.A.'s verbeter-
'tf/» en noteerden 190.
Rubbers stegen 11’Jl
’eken1 J
tol
VEILINGGEBOUW BLEEKERSSINGEL40
Iedere Woensdag irntt TUT/"»
10 uufcvm V ILIJM (j
Inbrcn, na roderen Donderder. Vr(|d r en Zelerdi,
Kijkdagen: Zaterdag des n.m. van 6—9. Maandag et^
Dinsdag van 9—12 en van 2—3 uur.
Deurwaarder R. VAN BLOKLAND
Krugerlaan 42
Telefoon 2888. na 8 uur 2375.
inper niet
wel wan-
(wielbanden
Gevraagd:
liefst In het bezit van diploma boekhouden en goed kun
nende typen. Uitsluitend schriftelijke sollicitaties mef op
gave van verlangd salaris aan Administratiekantoor
H. Brand, Bleekerssingel 4, Gouda.
gevestigd, dat de oplossing van het
probleem van de krachtopwekking
uit atoom-energie, was verkregen,
nadat de atoombom beproefd was.
In feite is dit geenszins het geval,
het doel van de ontwikkeling van
i explosie, terwijl
r krachtcentrale
tworpen voor vele
Voor onze afdeling Kousenreparatie vragen wij
Onderwijzeres vraagt voor zich
en haar moeder ter opleiding.
ongemeub.Sf gestoff. >VAN BUREN, Markt hk. Groenendaal
koop. Te bevragen. der Coöperatie „Ons Voordeel", Raam 58, Gouda. -
PER ASPÖZA
AP ASTPA
Kamers
met kookgelegenheid. Brieven
onder no. 5294. Bur. v. d. Bi.
Ter overname:
2 Herencostuums 48—ao. 1 Heren
regenjas 50—52. De la Relj-
laan 18.
Grote very
De Sowjet-Unl
steun aan de An
stellen over ontv
onder enig.voorbe
\de Molotof Woenst
«commissie van de
onede.
Molotof was
dit besluit met a
U In dc Veiligheidsei
aangenomen, nad
S gendheden eventu
recht gebrtilk zoi
maakt totdat volk
heid zou zijn ber
van contróle en
Molotof het nood
vetorecht niet w<
Eén van de drl
die Molotof op
voorstellen indleti
de Yeillgheidsraai
ontwerpovereenko
atoomwapenen m
Sir Hartle;
(Engeland) ghf d
zijn blijdschap o\
van Molotof. die
wees op belangrl;
aanzien van de oo;
1000 NWS'
100 Sp. c.
N.-I. HAM) 37 A
N. Hand. Mij.
A.K.U. a ng.
Calvé Delft' cA J3Q
Centr. Suiker A J73
Leyer Bros cA ,15
ka. Öommers: MutaUo. Touw. Adrl
v. Wijk: Zelo, Adriaansen; Andre'
Pijl: RUnster. J oosten; Peiaw. Do 1
Haan: Itormadoa. peulen; Dameo 13
Olieslager*; Whistler. De Vries; Dlaz’ i
Dc Vriek; Donaulanch De Leeuw v'
Weenen Zwolle: Katerveer. st.sl b
Amsterdam: Elbert. Bokslag; Rudo 2’ 5
Tljssen Arnhem: Antonia. Den Otter
NU niesen: oudertrouw. Den Otter-
Morgenster. SAFT Rival. Joosten; Wil-
lv Schenkel; uelfla. Mulder: Hoop op d
behoudt Kaptein: Vitesse. Buisman;
Rival. Mannah Urk: gmjo. v Eek
Oude Tonge: Onderneming) Snijder.
Zuilen: Marthe. v d Heuvel Leer
dam: Karang. Poot Dordrecht: Ja
cobus. Gouveneur Schiedam: Amicl-
cllla. Daanen. Lobith: Emmanuel,
Kroon: Disponibel. Greveling ver-
wlssellng. v. Dam; Eendracht, v Dam
Idnvm. Energie 4.>
uv „w,v.
Plaatselijk
Weerverwachtlng
- het KNMI, in TJ
W Donderdagavond t<
In de nacht en
lichte vorst» tijdell
wolking met op ve
mist. Geen neersl
Weinig wind.
Deci
Zon x>p 8.31:
Maan op: 15.1
Wassen:
«31/» millioen
De vakverenigl
kaanse- mijnwerk:
van John Lewis,
een boete van 3'
Lewis «elf werd
10.000 dollar opg
Washington word
de vakvereniging
kend.
De staking %rei,
hoe meer uit. M
het aantal werkl
weldra de 2 milli
Talloze bedrijven
Honderden schok
Het spoorwegverk
cent ingekrómpen
Men veronders
Amerikaanse rege
nog mét een aant
Lewis te overre
naar het werk tei
dien Lpw^p niet
president Truma
dagen een radlo-r
rikaanse volk hoe
ten. de crisis
opinie ie doen bei
Rechter Goldsbc
hij het vonnis uit»
geval van een ge
het recht. Het is e
sterachtig iets. H
gcr, koude en noc
overeenkomstig zl
worden gestraft,
gevangenis moete
noemdo zichzelf
van de arbeiders
een toestand, zoa
geschapen. ..gericl
li.|k-maken van cfc
sociale bouwwer)
sche volkeren is".
In het laatste 1
Yorkse aandelen
er druk gekocht,
ning van waarnei
dat de aan de ga
keling gunstige as
een einde van de
Leidende staalw
een tot ongeveer
aandeel, nadat df
slap was geweest
2'/» 82'4 82'
2*/» 100’4 100‘*/M
3 95 V, 95'/»
,,3 170gl
Lever Bros cA 215 222gb
N. Ford Autof. A 318l/ 320gb
Philips G. bez. A 28g 295gb
Kon. Petr. A 312I/t 315
A'dam Rubb. A 116i/ 128
Band. Rubb. A «m
Deli B- Rubb. A gg
Serbadjadl A
901
901
701
133gb I
155
123'/»;
115'/»
135
190
98'/»
105
95gb
108b
100b
2'/»
Geen geld of goederen af te
geven aan mijn echtgenote
C. S. Jongeneel, geb. Lecf-
lang, daar door mij niets
wordt betaald.
Gouda, 4 Dec.
A. J. W.
St. Anthonie
ot JVeduwe gevraagd voor de
huishouding bij Man alleen
Scheltemastxaat 7, Gouda.
Gevraagd een
nette Werkster
voor Vrijdagmiddag of JZster-
dagochtend. Pothafit. Gr. Flo-
riswei lOT.
Onderwijze:
meter hoogte, en on-
per uur de snel-
geluidsgolven ter
4 99* 99*/|,
3 99’/» 99’/i
Treinconfróle d
toldaten 1
vlucl
1903.
Het antwoord op de grote pro
blemen óver de toekomstige lucht
vaart zal niet in een week of een
maand worden gevonden. Het is
mdfcelijk. dat het Ministerie van
Bevoorrading de experimentele
vluchten I gedurende een jaar zai
voortzetten. Gedurende dit jaar zul
len heel wat vliegende modellen
verlorén gaan. Een van de weten
schappelijke waarnemers verklaar
de onlanfcs: „Wij weten niet wat
wij zullen uitvinden. Het Is moge
lijk dat onze eerste vliegende mo
dellen ontploffen of dat de tele-
meterregistratiê niet te ontcijferen
is. Wij moeten slechts voortgaan
totdat wij het probleem onder de
knie Hebben".
Het ingewikkelde probleem om
atoom-energie dienstbaar te ma
ken aan vredesdoeleinden, dat
thans in Amerika in handen is
gesteld-* van particuliere maat
schappijen. laboratoria en univer-
siteiien, onder adspiciën van de
regering, is uiteengezet in een
overzicht van het Amerikaanse
Departement van* Oorlog.
Generaal-majoor L. F. Groves,
hoofd van het Manhattan Project,
dat de atoombom ontwikkelde, ver
klaarde onlangs, dat er tgkenen van
vooruitgang zijn. Er is reeds een
aanvang gemaakt met het voorbe
reidende werk voor een experi
mentele fabriek voor kern-energie.
welke te Oak Ridge. Tennessee,
wordt gebouwd. Een groot aantal
prqefnemlngen moet worden ver
richt alvorens het definitieve ont
werp» van de fabriek kan worden
opgesteld. Deze proefnemingen zul
len waarschijnlijk tot in het vol
gende jaar worden voortgeze^ en
mogelijk zal de aanschaffing van
uitrusting zoveel tijd in beslag ne
men. dat de fabriek niet vóór 1948
zal kunnen gaan draaien.
Bij de bouw van de fabriek zal
ei; in het bijzonder op worden ge
let. dat een hoofdbron van energie
op lange terrfiijn en van grotere
betrouwbaarheid wordt verih-egen.
Deze vereisten zijn‘bijzonder be
langrijk vanwege de radio-activiteit
welke bij een opslag van atoom
energie optreedt en die gevaarlijk
is om in stand te houden en om
te stoppen.
Een niéuwe brandstqf
Bij de uiteenzetting Van de tech
nische problemen, die men ontmoet
bij de opwekking van electrische
kracht uit atoom-energie, werd in
het overzicht verklaard, dat hierbij
niet volledig nieuw'e methoden be
hoevend® worden gevolgd zoals
destijds^Wj de stoommachine. „Het
Is eenvoudig een nieuwe brandstof,
welke* slechts kan worden gebruikt
binnen het kader van de heden
daagse krachtopwekkingssystemen.
Ofschoon er een zeer kleine mo
gelijkheid is, dat in de toekomst
iets van beschikbare energie in
een atoom direct kan worden ios-
gemaakt door een ander middel dan
een verwarmingsmachine, Is een
dergelijke uitvinding thans nog niet
bekend. Het werk is daarom ge
concentreerd op dg toepassing van
de huidige techniek en op de uit
rusting van krachtontwikkeling
voor deze nieuwe soort brandstof".
In het rapport wordt verder ge
zegd, dat een groot deel van het
geen sedert Augustus 1Ö45 is ge
schreven. de algemene indruk heeft
Op het gebied van het berei
ken van hoge snelheden door
vliegtuigen is thans hei punt
bereikt, dat gissingen van-des
kundigen gissingen blUveq.
Sleehts door langdurige en \org-
vuldlge^MpracUscbe experimen
ten kity verdere vooruitgang
worden gemaakt.
De -tragische dood van één .van
•Engelands dapperste invliegars
Geoffrey.de Havllland, met het ex
perimentele DH 108, straalbuis-
vliegtuig. ondersfreept de waarheid
van bovenstaande bewering. Boven
dien legt het de nadruk* op dc/ver-
•tandige Engelse politiek onjjjyoor-
than het onderhoek naar snefHden,
die boven die *van het •■geluid lig
gen. m»t vliegtuigen «onder be-
atburder te laten uitvoeren.
K-ort voor de dood van De Havll
land-heeft de Britse regering aan--,
gekondigd, dat het ongewenst was
om een mens, te laten vliegen in
experimentele vliegtuigen, die van
do laatste tijd zijn, met name vlieg
tuigen. die theoretisch-zijn ontwor-
pen om, iboo km. per uur of meer
te vliegen, maar, waarvan nien niet
weet hoe zij zich in de prtetijk
zullen gedragen. De DH 108 be
hoort niet tot deze categorie Met
dit type is veel gevlogen bij lage en
hoge snelheden en men meende be
hoorlijk bekend te z(jn met de ge
dragingen van dit vliegtuig gedu-,
0 rende snelheden tot 1030 km. per
uur. De ramp boven de Theem^-
monding heeft bewezen. ,dat er iets
niet in orde was mogelijk bij
een snelheid groter dan 1030 km.
per uur en dat tfeel. derhalve,
onopgelost blijft met betrekking tqt
de gedragingen van de luchtstroom,
juist bij snelheden, die liggen tus
sen 80’ en 90' van die van het
geluid om te zwijgen over de
luchtstroom bij de geluidssnelheid
zelf ot daarboven. John Cunning-
ham. eens een vermaarde jacht-
vlieger bij de R.A.F., zal de proef
nemingen met het overgebleven
type van de DH 10? vervolgen.
Om deze experimenten voort te
2^tten, waarmee men de vorm en
de constructie van het vliegtuig
voor de toekomst wil trachten ie
bepalen, heeft het Engelse mini
sterie van bevoorrading twee do
zijn modelvliegtuigen laten bou
wen. die elk eert vleugelspanning
bezitten van ongeveer 2' 's meter.-
Deze modellen zullen binnenkort
van een moedervliegtuig uit In de
lucht wprden losgelaten. Men ver
wacht bij dit experiment snelhe
den tot 1450 km. per uur te be-
reiken. Deze modellen zullen dan
de eerste „vliegtuigen" zijn..die
een grotere snelheid bereiken dan
die van het geluid. Deze bedraagt
ter hoogte van de zeespiegel on
geveer 1200 km. per uur. De des
kundigen, die dit wetenschappe
lijke experiment zullen gadeslaan,
zullen door middel van deze mo-
dellen kunnen vaststellen wat-er
met een vliegtuig gebeurt bij
dergelijke snelheden. Dé gegevens
ontvangep zij door middel vgn
radio-overbrenglng, die het af-
lezen van de vele instrumenten T
in de vliegende modellen regi
streert. -
Windtunnels worden
onbruikbaar
DISTRIBUTIE VAN WERKSCHOENEN,
In hei bovenaangehaalde tijdvak kunnen tevens bonnen wor
pen aangevraagd voor het verkrijgen van werkachoenen. uit
sluitend boor hen. die menen, op grond van de door hen ver
richte werkzaamheden, hiervoor in aanmerking te komen.
Werkgévera met meer dan 10 arbeiders kunnen collectieve
aanvragen!fndlenen. waarover inlichtingen worden yerstrekt
door den dUtributiedlenst.
Geen aanvragen kunnen worden ingediend door hen. <dle
né 3» November 1945 een bon voor werkschoenen hebben ont
vangen.
a December \1944.
Gevraagd vitor Gouda
Goed ingevoerd bij bakkers, banketbakkers enz. voor ver-
>oop van essences. Hoge provisie, goede vooruitzichten.
Brieven onder 'po. 28523, Adv.-Bur. „Die Haghe”, Plein 11,
pén Haag.
ROTTERDAM aangek 2 Dec Cali
fornia Express. Panama. Muller.
Jobah. bananen
3 Dec l.ltige, sundsvall. Vlnke.
Merweh. C. Swhout; Darel M. Rit
ter. Newport News. S S Mij.. Waalh.
29. kolen
ROTTERDAM aangek 3 December - .- --
Sveadrolt, Venezuela Burger, Petro-, Mies 1 v Roti n Middles!
leumh.. rtlle: Schelde met slope?, Lon- Muron 30 v Manchester
den n H I. Ambacht; Regent Lion, Madq 29 v Huil te King's
Corpus Christi, v .Ommeren. Petró- u-
leumh .jolle; Lllleborg, terug uit zee.
Soeterrfieer en Fekkes. boel 5.
ROTTERDAM vertr 2 Dec. Corsica.
Boston. Uien; Noord Stad. Londen,
uien: Dorothea, Stockholm, stukg
Sheringjiam. Harwich. alUkg.; Trom-
penburgh, Londen, stukg
3 Dcc Mpncle Victory. Antw stukg:
Presto. Boston, uien
Vertr 'S Des Leon S Merrill. N York
ledig; Rufenljeli. Harlingen, ledig;
Strfpm Fisher, Antw. ledig; The
Countess. (Antw*' ledig.
GEREGELDE LIJNEN 4
Adm da Ruytar 27 v P de Bouc n
Marseille
Ary Scheffer Antw-Lelxocs p 1
Dungeness
Audacla 2 v Londen n Casablanca
'Andlik 30 v Baltimore te Hampton Rds
ArkeldRk 29 v S Francisco t« Coos
I Bay
Arnhem Amst-Newport p 1 Dungeness
Aldabi Bahla-Rolt .p 1 Fern Noronha
Aalrfjjk I v San Francisco n Antw
Aarff|jnburgh 2 v Famagusta te Zyghl
Aenw d Neer 3. 22, u te IJmuiden en
q 4 v b Ayres tc Amst verws
Bonalne 29 v Perth te Soerabaya
BerkeW Cardiff-Dakar p 2 Las Palmas
Bebo 15 v FollonJca te Marseille
Cottlcal 1 v Trinidad te Curacao
Dundee 30 v Gibraltar n Antwerpen
Delft 30 v Gibraltar n, Antwerpen
Doros 27 v Cui acao je-Trinldad
Euterpe Rot|-Oporto p 30 Prawle Point
EemdUk 30 v Rott te Batavia
Hermes 1 v Curacao n Barranqullla
Hercules 1 v Istanboul te Izmir
Bedel Rott-St John N B o 2 Wight
Jan 2 v Amst' te .Lissabon n
Jan Steen Vancouver-Ned. 1 te N
(IA Orjeana
- Kemphaan 30 y La Rochelle h Rott
Kota Agoeng Bat-Rott 2 v Bombay
Limburg N Or!eans-Z»Amerlka 2 v
Maaskcrk 30 v Takoradi n Port Bouet
Madoera Amst-Bat 29 v Genua
Port of Spain
Medon 29 v Makassar n Amst
Mlldrecht Rott-B Ayres p 1 Dover
Modjokerto 1 v Dundee t« Lelth
Muron 30 v Manchester n Sables
d'olónne
Noesanlwi 4 om 5 u V Batavia te H.
v Holland verw
Nederland Rott-N York p 29 Dungenes
pmlandla 2 v Lissabon te- Antwerpen
Ornen 2 v Bilbao n Bordeaux
Odysseus Rott-oporto p 28 Dungeness
Oranje 3 ie Southampton 5 v Batavia
te Amst verw
Prima 29 v Tunis n Glrgenti
Phrontis 28 v pjeddah n Batavia
Phaeax II 30 v Mombassa te Suez
t'ygmalion 1 v Mriracalbo te N York
Prins Maurits Chlcago-Rott 29 v
Quebec,
Randfonteln 30 v Durban te’E London
Sibajak Rott-Bat p 2 Finlsterre
SloterdUk P 2 Dover 3 om 22 v Batavia
te Hamburg verw
Streefkerk Rott-Calcutta 2 v Bordeaux
Stad Schiedam 2 v Bat te Soerabaya
Stad Maassluis 1 v Valparaiso n
Antofagasta,
Sumatra 1 V-Batavia te N York
Socrates 29 v Pernambuco n Curacao
Slngkep Rott-Caicutta 28 te Ras
Tanura
Theseus Llvorno-^mst p 1 Gibraltar
TJlbadak 29 v Bat n Hongkong
Tegelberg Bat-Amst 2 te Suez
Tasman 2 v Batavia te Melbourne
Ton S 2 v Slvansea n Genua
Tjldondok 1 v Barianquilla te Port au
Prince
Talisse 3 v P Said 15 v Bat te Amst
verw Vertraging wegens machine-
schade
Volendam Bat-Rott 2 v Bombay
Van der Capelle 30 v Amst te Cardiff
Van der Velde Bat-Amst 2 V Suez
vulcanua Harllngen-Alexandrië p 2
Carvoelro
Werterdam vertr 4 v N York n Rott
Winsum Amst-Dakats1! v Tor Bay
ZonnewUk 30 v Genua te Adelaide
NEDERLANDSE SCHEPEN
Angeja p 2 Gr Yarmouth Rds
Bellatrix 30 v Kalmar n Rott
Bernina Gothenb-Rott 2 te Cuxhaven
Birmingham 2 v Harlingen te Goole
Caribia 30 v Kopenhagen n Amst
Ceres 29 n Nykjoblng n Zaandam
Cornells 29 v Helsingborg n Roskilde
Diana V Blylh-Watefford p 29 Lizard
Depa 1 v Amst te Antwerpen
Deo Duce 1 te Ostende
Eban 29 v Middlesbro
TOESTANI
Volgens het Ne
communiqué is d<
te Medan nog nl
Oosten Yan Pads
van scherpschutt
landse brengun-c;
mijn gelopen, wa
werden gedood et
nen het gebied'va
Nederlandse pati
roristen beschote
oostelijk deel var
lingen bij Semarr
vuur genomen. B
den patrouilles
granaatvuur besc
nam men infiltra
niet
....agstuk bc-
jaar zal een
Super VEc-
dein vliegtuig
gehaakt, opstij-
woestungrond
re in Zuid-Crli-
meter hoogte'zal
Bell Aircraft Oog
luik van de B-29
ockpit van het l
tijn hand, wulvt
.een korte
iandrijving>
ilbuismot.
tuig mqt grote snelheid
schieten. De instrurpen-
doör npiddcl van -en
*■*10, aan het grond-
uv vier minuten,
rrandstof toereikend.
belangstelling wotJt
ogemoet gezien,
zal achter dc in-
van het eerste
dat ge-
mens sneller dan
het luchtruim te
(X Is experimen-t
lersonic. d i sneller
•n 1 voor het.eerste o
dit type) is de
de Amerikaanse
lustrie bij dc poging
bande vliegtuigen oe
irrière te doorbreken,
ie van de snelheid, die
ongeveer 1025 km.
heid van het ge-
De 'Coöperatie „ONS VOORDEEL"
organiseert op Zaterdag 7 Dec. een
in de zaal Concordia Westhaven aanvang half drie. Entrée
30 ets. per persoon. Kaarten verkrijgbaar in de Winkels,
bij de Broodbezorgers en op het Kantoor Raam 58.
Bij de A^ninlstratie van 's Rijks belastingen bestaat ge
legenheid tot benoeming als
Inlichtingen omtrent beloning zijn verkrijgbaar bij de
Inspecteurs der belastingen en bij den - Directeur van
'a Rijks belastingen en domeinen, Maliebaan no. 35 te
Utrecht, bij wien ook de eigenhandig geschreven sollicl-
tatiön vóór 15 December a.s. worden ingewachi, onder op
gave van genoten onderwijs en van*referentiën.
Te Londep werd aan
ongeveer 500 personen
door de directie van
'n koelhulimaatschappij
een bijzondere maaltijd
aangeboden. De bedoe
ling was, de menien
enthousiast te maken
voor walvlssenvlees. Er
werden walvls-croquet-
jes opgediend, walvia-
renragout, walvissen-
biefstuk, walvissenfri
candeau en walvissen
lapjes. al of niet in
paneermeel gewenteld.
Het moet zeer amake-
Ujk geweest zUn. Alleen
‘een beetje veel. Maar
een walvis la nu een
maal geen sardientje.
Beurs van Amsterdam
Officiële noteringen v. <1. Ver. v. d.
Effectenhandel. -
DINSDAG 3 DECEMBER.
GB ged. en bieden GL ged. en laten
B bieden L laten.
OBLIGATfÉs
V.K. HEDEN
A'dam *37 I 3'H 100'/,, 100'/.
N. -H. '38 (3*/«) 3 100 99'A
R'dam '37 1-3 3'/» 100
Utr. '37 I (G.) 3'/« 101’/,.
Holl. Hp. K. 3’/a 100
Nat. Hyp. B. 3'/» 100'/.
Rott. Hyp. 3'/« lOOgl 1001
Nw. N. Am. 5 132gb 133
Bergh Jurg. 31'. 102 102
Lever’s Zeep 31'* I02'/« 102'
Bat. Peir. Mij. 3'/. 102'/. 102gb
■S. èherib. '26,5 3O’/« 30
A.OlympJ 100 3 118gb 115
W Kruis 1880 135 137'/»
A.K.U. 3'/» 102'/. J*“'
Werkspoor 3'/» 101'f»
AANDELEN
Amst. Bank A 121'/«gb 120'/».
Holl. Bank U. 'A 162 161'
Inc.-Bank A 132'/. 131’/<gb
Rotterd. Bank- A 130gb 130gb
Twentse Bank cA 133'/» 133'/»
Allan Co. A, 112'/» 115
Gelder Zn. A lOO'/.gb 100'.
Heinekens B. A 211 215gl
.Int. Gew. Bet. A 125 122
K.N. Hoogov. cA' HOgb 110'.»
Meelf.N.Bakk. cA 227* 227
Ned. Gist A 3551 354'/»
Nyma A 170 170
Rott. Droogdok A 257'/» 256
Schelde KM NB A 105 106
Stokvis 500 A 132gb 132
Werkspoor A 137 133
Wilton A 139gl .140
Wijers Ind. A 131'/. 132'/»
A.N.I.E.M. N.B. A 94 97gb
Ned. Ind. Gas A 02’/,05'/,
Int? Cr. H. A 100'/. 106
Linde Teves A 103gl
O. Borneo pr. A 148g]
Banjoewangi A 30'/.
Sedep A 105
Amst. Ballast A mb
Gem.Eig.W.Wh A 123’/,
ThomsenHbedr. A 122
Zeeh. K.s. Sab. A 60
Dell Spoor A 39gl 38’//*
N.-I. Spoor A 27 4'*"25'/»
Mij.Fin.N H pr. A 102V. 102'7,,
ACTIEVE FONDSEN
Nederland
1000 40 II £b.f. 4 99*'.. 99’/,,
1000 40 I’ m.b.f 4 99’ 90'1,,
1000 41
1000 37
1000 38 (37a)
Het vliegtuig der
toekj^st
Intussen heeft Vickers,, die de
vliegende modellen bouwt, -er 24 ge
reed en nog meer zijn in bestelling.
Het ligt voor de Kanji, dat zjj aan
zienlijk gewijzigd zullén worden al
naar mate dc experimenten vorde
ren. Dc vorm en afwerking van het
laatste vliegende model zullen de
Vereld een 'behoorlijk denkbeeld
van het uiterlijk van het vliegtuig
kunnen geven. (Jat 1600 k m. per
.uur aflegt in 1970.x
Amerikaanse pogingen
In de Ver. Staten zit men ook
«t|l wat het snelheldsvraagF‘- '-
treft. Begin volgend j
Boeing B-29. ccn zgn
gend Fort, met een kl
onder aan de romp 1
gen van de harde
van Muroc Dry Lpki
fornia. Op 10.000 mc
dc invlieger van Be.
poration door een 1"
aftialcn in de cockpit van het baby-
vliegtui^ met zijn 'hand, wuiven en
Wegvliegen.NNa een korte glijvlcvht
zonder motor-aandrijving. zal een
30.000 p.k. straalbuismotor het
kleine vliegtuig mqt grote snelheid
•xde lucht inschieten. De instrumen
ten zullen door njiddcl van - en
automatische radio, aan het grond
station binnen dc v
waatvbqr dd bi
rapportéren.
Met grote belangs
het experiment teg(
Want deze vlieger
strumenten ’zitten
Amerikaanse vliegtuig,
bdtiwd is om de 1
het geluid door I
voeren. De XS-1 1
teM. S vöor supt
dan het geluid e<
vliegtuig van
„pionier" van
Luchtvaart indt
(Dpi met bortla:
z.g. gclüidsbar.
Dat is de zóne
gelegen is tussen c
per uur. de snelh«
Een echt .gezellige Kerstmis?
n Dan mag het prachtig in vele kleuren uitgevoe^de
niet ontbreken. 39 grote pagina's, rijk ge-,
illustreerd. Vele interessante foto's en mooie
Kerstverhalen. Franco thuis JO.75.
Bestelt tijdig. Oplage beperkt. Zendt postwissel
aan:
BUkantoor VIZIER, L. Tlendeweg 1». Gouda. A
ontvangen het nummer, normaal in de bezorgI
der prijsverhoging.
- -1
In* het inwendige van dc cytin-
.der bevinden zich de wetenschappe-
lijke instrumenten, welke de lucht
druk op doorschillende delen van
de vleugels en het staartvlak regis
treren.- Ook worden metingen ver
richt omrent het voortstbWhngs-
vermogen Van de yuurpijl-patroon
en de snelheid van het vliegende
model Al déie ip$trumentéh zijn
verbonden met een nieuw type
radio-overbrenger. tele-meter ge
naamd. dat zes verschillende uit
zendingen verricht te gelijkertijd
op verschillende golflengten. Deze
uitzendingen geven aan den' zich
op de grond bevindenden waarne
mer. aanwijzingen van hétgeen er
fn ên buiten het vliegende model
plaats vinqt*.
'Mosquito als moeder-
vliegtuig
De Mosquito stijgt op met hqt
vliegende model tot 11.000 meter
boyen.de zeespiegel. Op die hoogte
wordt met volle snelheid gevlogen.
Wanneer er een snelheid van 650
k m. per uur is bereikt, trekt de
viiegtuigbestuurder een handle over
en wor^J het vliegende model los
gelaten. Het model wordt bestuurd
door een -„automatische piloot'* die
gedreven wordt door saamgeperstc
lucht, bijna op dezelfde wijze als
bij een Duitse V 1 (vliegendé bom)
gedurende de oqrlog. Van het
ogenblik‘van loslaten af zorgt de
autocratische piloot" dat het vlie
gende mo^el In een onscherpe duik
het moederéliegtuig verlaat totdat
het ruim 300 meter lager is. Daar
na wordt het vliegende model in
horizontale stand gesteld en begint
het vuurpijl-mechanisme automa
tisch te werken. Dit mechanisme
is in vele opzichten gelijk aan dat
van- de Duitse V 2 en werkt door
het vermengen van twee vloeibare
brandstoffen, die.'wanneer zij met
elkaar in aanraking -komen een
spontane verbranding Veroorzaken.
Het in beweging zetten van het
mechanisme brengt het vliegende
model In 18 seconden op geluids
snelheid en stuwt het dan voort
met een snelheid van 1440 km. per
uur gedurende 70 seconden.
Daarna is de brandstof uitgeput
en staat het mechanisme stil. Het
vliegende ipodel verliest snelheid
en de „automatische piloot" sluit de
bestxring af. zodat het, zonder
schade aan te kunnen richten, in'
zee valt en' verdwijnt.
Gedurende de eerste reeks expe
rimenten zal een speciale Gloster
Meteor-straalbuls-jagér met volle
snelheid hét vliegende model ach
terna duiken om het in zicht te
houden gedurende de 70 seconden
van zijn mechanisch voortbewogen
vlucht. Qedurende deze 70 seconden
zullen de wetenschappelijke waar
nemers bij hun ontvangtoestellen
bezig zijn met het noteren en vast
leggen van elke verandering in aan
wijzing door de instrumenten en
elke beweging van het drükceh-
trum op de vleugels. Het is deze
veranderlijke druk, welke geneigd
is om vliegtuigen met zeer hoge
snelheid onbestuurbaar te maken
en waaromtrenj tot dusverre zeer
weinig bekend is. Theoretisch op
gestelde grafieken voorspelling de
gedragingen van schok-golven.
Maar slechts deze practische proe
ven kunnen de theorie bevestigen
en aantonen, wat de eigenlijke
kracht, de schok-golf is. Tenzij
deze gegevens beschikbaar zijn, kan
zeer weinig vordering op het ge
bied van het ontwerpen van zeer
snelle vliegtuigen worden gedaan.
Zonder overdrijving kan men
zeggen, dat deze experimenten in
Engeland behoren tot de belang
rijkste. die ooit in de geschiedenis
der luchtvaart zijn gedaan. Zij
zijn even belangrijk als de eerste
vlucht, van de gebrs. Wright in
31 November.
Rotterdam: ’s IJerlogenbosch. Asa,
Maria. Lean Argara. Res Nova 8. alle
st sl b.; Rijn en U»sel. mslb: Alsu,
Snijder: St. Antonlu». v d Heuvel; -
Risquons. Verschuren; Gezlena. Ham-
stra; Alt. Borger; Wallonia. Buisman;
Thejo Diehl; Catharina De Vries; I
Taunus. Rosenbtand: Jura. Hussen:
Constantine. Joostqn; Simplon. De
Boer; Capella. Burnt Dordrecht: Es-
caut. st si b Nlimecen: Johannes 1,
at sl.b Tempo. Berns; Entellna. Kos
ter; Samenwerking. Meyersfe Gerné,
Bruins; Marjac. v Veeken: Hilleglena,
Drost;, Thorbecke. v Oqyen; Amster
dam: Huaq. De Bot: Geraido. Quit
man. Zutphen: Marla. Leensen Zul
len: Anna Marie. Weis Lemmert
Rhei: stein t. Fendet. Renkum: Tilly,
v. Lent. Tilburg: Johanna, v Bon
met bestemming naar:
1 December.
Rotterdam: Gerhard. Anna. Avanti.
Leendert Willem. Marie, Edelburga.
San Antoine. MocHr. alle st el b Roer-
land. v. Baalenj Eduard. Ludewigs:
Viscosoprand. Stienissen DalmaUa.
Wegh: Macedonia. Fpenstra: Mosel..
Schools; Eiger. Schools: Maria. Klei-
pas; Neckar. Hardam; Harty. Meinen:
Dora. Rademakers. Amsterdam: Adal.
ja. Tak. ’s Bosch: Coad, v Oosten
Lemmer: Anna. Fongers. Utrecht: Fa
ta Morgana. Streng NUmegen: Rival,
v. Oosten.
Scheldevaart
HANSWEERT. 2 December vóór 4
uur. Gepasseerd met bestemming
naar:
Rotterdam: Aravls. SHedrecht; Stor
no. Wagenmakers; Janna Cornelia.
Schouten; Lucia, Stoop; Cornelia. Van
Meel; Hennink. »y. d Ouden; -Sexta,
Flobbe Amsterdam: Stad Amsterdam,
10. Been: Amstel 16. Van Kessel Dor
drecht: Onderneming. Versluis; Va-
riatie. Versluis; Llnquenda. Versluis;
Julia. Vranken: Scheldezonen. Locke-
feor. Alkmaar: Spera, v. d. Vliet. De
nemarken: Annechiena Van Nood.
Gorihchem: Anna. Gort. KUmegen:
Tanja, Vermeulen. Ruysscherbrug: I
Sark. De Vries. Haarlem: Bafcou. Ver-
straeten. Neer: Phenix 14. Zljlman. .1
Roermond: Artevelde. Van Kerckho- 1
ven. Basel: Gotthard. Callebout; Rex
f Rhenl. De Graaf Waadt. Vercauteren.
Duitsland: Junon. Van Nlel; Stork, I
De Cleene; Josmar. Van Hoywegen.
Normaliter worden dergelijke expe
rimenten, betreffende vleugel-vorm
en luchtstroom, uitgevoerd in wind
tunnels. De snelheden, die wij thans
hebben bereikt evgnwel.l schakelen
het gebruik van windtunnels uit.
daar de schokgolven, ontstaan bij
zeer hoge snelheden, de neiging
vertonen om loodrecht op te stij
gen van de voorzijae van het wind-
tunnel-modelvliegtuig en vervol-
gens neer te vallen van de‘boven
zijde van de tunnel af. De luchtgolf
heft het model-vliegtuig; opnieuw,
verstooft het evenwicht 'en maakt
de registratie door instrumenten
waardeloos. De wetenschapsmensen
moesten derhalve hun- laborato-
rtumswerk overbrengen naar de
open lucht. Zij warqn genoodzaakt
werkelijk vliegende modellen te
vervaardigen met ingewikkelde
radio-overbreAgers. teneinde de re
sultaten- te verkrijgen, waarop de
gehele wereld der luchtvaart wacht
Hieronder wordt verklaard, hoe
de experimenten worden geleid en
op welke wijze de belangrijke regis
traties zullen worden doorgegeven
^%van het Voqrtschietende model
vliegtuig naar de Wasrnemersv die
xlch ergens bp de rotsen van Corn
wall bevinden:
Het vliegende model wordt ge
borgen in het bomn\enruim van
een De Havilland Mosquito Het
is met een speciale loslagt-inrlch-
t tin£ aan het moedervliqgtuig ver-
bonden- Het vliegende model is
ongeveer vier ftieter lang en
1 weegt ongeveer 400 kg. Uiterlijk
t gelijkt het op een langwerpige
geweerkogel met zeer dunne hou-
t ten vleugels, die aan de voorzij-
V, de bijna even dun zijn als een
1 scheermes. Het staartvlak (stabilo)
is eveneens van hout en is iets
Distributiekring Capelle a.d. IJssel, DK.302
DISTRIBUTIE RIJWIELBANDEN
In het tijdvak van 2 tot 14 December 1946 bestaat gelegen
heid bonnen aan te vragen voor rijwielbanden door hen.
voor wien de plaats waar zij voortdurend hun werkzaam-
heden verrichten, meer dan* 5 K.M van hun woonhuis 1»
verwijderd, terwijl zij geen gebruik kunnen maken van een
openbaar middel van vervper. of piet in het bezit zijn van
Vauto of motorrijwiel.
\die dagelijks voor de uitoefening van hun beroep meer'dan
'10 K.M. per rijwiel af moeten leggen.
qie dagelijks, gemiddeld, ten behoeve van hun bedrijf meer
dpn 20 K.M. per-rijwiel af moeten leggen.
Geen aanvragen kunnen worden ingediend, wanr
aanide bovenvermelde normen wordt voldaan, dan
neer, binnen de laatste 12 maanden bonnen voor rijwi
weraen ontvangen.
Del aanvraagformulieren dienen volledig EN JUIST te wor
den ingevuld en. eventueel vergezeld van een werkgeversver-
klaring, onder overlegging van de tweede distributieatamkaart
aan de loketten te worden aangeboden.
Eamihorn 29 v Poragrunn
Erna l v Londen te Oslo
Express 1 v Rolt te King'» Ly:
Frlao 2 v Telgnmouth te Antw
Fiat 2 v d Theems n Rott
Henk 28 v Rott te Hing's Lynn
Hebe Nobel v Ipswich p 29 Flamharo
Hert
Kaan Falga 3 v Malmö te Kopenhagen
Keizersgracht 1 v Helsinki te
BJoineborg
Martha 30 y Delfzijl te Goate
Mudo 29 v Blyth' n ïp»wien
Mr Harm Smeence 2 v Oslo n
Frederikstad
Mkrcator 29 te Kopenhagen
MIe» 3 v Rott n Middlesbro
-.J v Huil te King's Lynn
Meétiw 26 v Kopenhagen n Szczecin
Mr Linthorst Homan 30 v Rott te
Nederland 30 v Helsinki te Kotka ^iK?lngrv.*Dain'*Een<
Nassauhaven 2 v Rott tc'HelsrrmJari ^.Jatprnattonaai. veldmjt
Oleum 1 v Londen te Middlesbro 4 De Rover
Oud Beüerland 30 v Whitehaven te
Tor Bay
Palma 30 v Liverpool n jl Zaan
Pax 1 2 v Harlingen te Delfzijl
Phoenix 2 v Delfzijl n Emden
Prln»e» Juliana 2 v Maldon te Vll»a<
Prins Bernhard 30 v K»-Lynn te Lelth
Rolf 1 v Horsen» n Havre
ffoft Marie 3 v Rott n Antwerpen
ftes Nova p 1 GoQienburg
Roeit 3 v Gothenburg te Amst
Setas 27 v Aarhuus n Gothenburg
SanTbre 1 v Rott te Parijs v
Tubo 28.'v Delfzijl te Stockholm
Toko 26 v G^angem te Kopenhagen
Twjn ?8 v K Lynn n Immingham
Tempo 29 v Londen te Rochester
Trpmp t v Hamburg te Gramtemouth
Union 2 v Delfzijl n Londen
Unjtas 2 v -Amst te Antwerpen
Vaderland 29 v Newcaatle n Gothenb
vesta 28 v Grlmsbp n King's'Lynn r
Wlm 1 v Odense te Spesshfilt
zwerver 2 v Antwerpen te Londen
Züpe Btyth-Rochester 28 v Cromer
Zeehcnd 2 v Thamshavn tp
Oskarshamn
TANKVAART KON. SHELL.
Adlnda 28 v Tientsin te Singapore
Gadlle 30 v Aden n Abadan
Marpessa 1 v Bahrain n Singapore
Saldja 24 v Tarakan n Shanghai -
SLEEPBEDRIJF.
De sleepboten Soegle, Beatrix en
Margriet met het Jullanadok. van Cu
racao naar Soerabaya. bevonden- zich
2 Dec. 12.27 N. en 70 05 W
SCHEEPVAARTBEWKGING TE*
AMSTERDAM.
Te Amaterdam iljn in November
binnengekomen 180 schepen, metende
166 760 netto reg. ton. Vertrokken 179
schepen, metende 177 647 netto reg
ton.
WATERSTANDEN. 4 December.
Keulen. Rijn. LM 4 0.33; Ruhrort
0 70 4 0 22; Lobith. Rijn. 9,,06 +0.10;
NUmesen. Waal. 1 77 -1 0 08; Arnhem.
Rijn en Lek. 7 04 0 07; Wegtervoort.
IJssel Pley. 7 67 0 06; Deventer*. IJs
sel. 1 63 0 06: Borgharen 42 00 •‘0.70:
Belfold. maas beneden. 12 20 +0 12;
Grave) beneden de sluis. 5 00 0 26;
Lith, laag water. Maas. 150 gegist
0 60; Vreeswijk laag water. Neder-
rijn en Lek, 48 +0.10.
Rijnvaart
LOBITH, 29 November. Gepasseerd
Rotterdam: Exvoto, Nelly. Strom-
boit, Schulp. Cornelia. Dandbrenus 1
luid op 10 500 r
'geveer 1.216 km.
heid van de i
hoogte van dc ;ee.
Uit proeven*ln de windtunnel we
ten dc vliegtuigbouwers, dat bin
nen die zóne vliegtuigen ïlch op
ccn vreemde en ongébruike|ijkc
manier gedragen doch men ver
wacht. dat indien de uiterste grens
tan dgeeytone is doorbroken, dat
wil zeggen de snelheid van het ge
luid overtroffen wordt, het vlieg
tuig zich meer normaal zal gedra-
gan. Daarom is een van dt; eerste
eisen in de strijd voor snelheden
groter dan het geluid, ddt de con
structie sterk'ienoeg is om de
krachten te doorstaan gedurende
het passeren van de gpluiasbarricrc-
Een andere eis is de verhoging van
het motor—vermogen. De XS-1 kan-
beide hebben.
Het procfvllcgtuig is grondig be
proefd. Glijvluchten zonder -mo-or
cn vqrticalc duikvluchten bij ugi
snelheid van 640 km. per uur over*
tuigden Jack Woolams, die tot zijn
dood op 30 Augustus ƒ.1. belast was
tyet de uitvoering van de proef
vluchten. er v7h> dat de XS-1 aan
de eisen voldoet. En ook dat ’het
lanceren van het vliegtuig in de
lucht de veiligste methode vormt
"om te starten. Hoe snel en hoe hoog
het proefVliegtu’ig zal gaan weet
niemand. Sommige straalbuBmo-
toren. -eenmaal losgelaten, kunnen
niet gemakkeiijk worden bc‘
field. De ontwerpers .van dc
‘verwachten dat bij verschill
proeven de vlieger, die gek
wordt om Woolams’ proefvlut
voort te ze|ten een hoogte zou
nen beretken van 24.000 meter co
een snelheid van 1 600 km. Wanneer
alles goed gaat, zal hij elke proef-
vluèht beëindigen in een lange glij
vlucht. Breekt de XS-1 door de
kracht van dc geluidsbarrière dan
zal dc vlieger trachten zolang hij
kan in de cockpit td blijven, waar
aan zuurstof wordt toegevoegd, om.
tenslotte zo laag mogplljk boven de
grond een parachutesprong He mp-
ken, bij voorkeur beneden de 12.000
meter.
jat de atoomt
feite is dit ge
doel van de
de bom was één
een stationnaire
moet worden ontv
jaren.
Dc moeilijkheden, welke worden
ontmoet bij het ontwerpen en bou
wen van een atoom-krachtcentrale,
zijn te verdelen in vier categorieën;
Ten eerste zullen veel proefne
mingen cn onderzoekingen vereist
worden om metalen te ontwikkelen,
die. bij gebruik in een atoom-
krachtcentrale, n et alleen doorlo
pend zeer hoge temperaturen kun
nen verdragen, doch ook het bom
bardement!, van neutronen.
Ten tweede wordt veel onderzoek
vereist'voor bet kiezen van een
medium voor het overbrengen van
warmte, dat de warmte, welke door
de aplilsing wordt opgewekt, ge
leidt naar de krachtcentrale.
Ten derde moeten de hulpma-
chines. zoals pompen enz., welke
radioactief kunnen worden, dusda
nig worden ontworpen, dat zij ge
durende Jëpvlme tijd geen onder
houd behoeven qf op afstand kun
nen worden bediend.
Ten vierde de grote.moeilijkheid
van de veiligheid van hot fabrieks-
personeel. De radioactiviteit van
een opslag van atoomenergie is
gelijk aan die van tonnen radium
en geschikte materialen moeten
worden gevonden om gamma-stra-
len te absorberen en neutronen tc
stoppen.
gedt
oger
*nde moe
mot
ruin
Deli B. Rubb.
Serbadjadl 4„,
Hol!. Am. Lijn A 127t/.
KNSM N.B. A 154
Ned. Sch. U. A igp/,
Rott. Lloyd A 114'/»
St. Mij. Ned. A 134^
Javase Cult. A 96’/»
N.-I. Suiker U. A 96’/»
Dell Bat. MIJ. A 901
Deli Mij. A 102
Senembah A 93 s
Prolongatie 2'4
A'dam, 3 Dec.
De beurs heeft heden een heel
andet beeld gegeven dan gisteren.
Men heeft blijkbaar ingezien dat
de* gebeurtenissen ten aanzien van
Indig niet van die aard waren, dat
ze reden waren votr Je volkomen
koersafbraak. Was er
namelijk aanbod, hede
enige vraag, hetgt
koersverbetering—
cultuurfondsen,
den zich 8'4"
Amsterdam Rubbers stegen
en noteerden 128. Van de tabakken 1
liepen Senembah's van 9.3 op tol
100, doch het bleef bij bieden op 1
deze *koers., Deli Batavia's boekten
5’/» koerswinst en noteerden 95. op 1
Dell Mij. werd geboden 108 legen
een koers van gisteren 102. Oók 1
Koninklijke Olies monteerden van I
yan 3121'» tot 315. Van de industrie-
len monteerden Unilevers en Philios
7* met resp. noteringen van 222 1
en 295. Ook de andere industriëlen
verbeterden zich enige procenten. j
Voor scheepvaartwaarJen was i
eveneens meer belangstelling, het-
geen ook hier leidJe tot koersver-
beteringen over de gehele linie. I
Bankaandelen deelden echter niet
mee in de koersverhoglng. doch
bleven aan de gedrukte kant
De beleggingsmarkt was rustig.
Obligaties Nederland waren prijs
houdend. In pandbrieven ging wei-
n5g om. doch de SWr pandbrieven
vertoonden neiging tot/jjerbetering.
Ook de koersen van Provinciale- en
Gemeentelijke leningen bleven na
genoeg ongewijzigd.
Prolongatie 2'lt'la.
■/x'V