GOUD5CI4E COURANT WAARIN OP GENODEN GROOT GOUDA I WEERBERICHT stelling BYRNES NOEMT MAN EN PAARD Soldaten in opleiding Particuliere autobussen ONDERWIJS I m i ie Ot i haast! Amerika’s taak in China onale i* 'S- EIGEN UITLEG WEINIG ANIMO VOOR CLAIMS telt daar aanleiding, toe. Maar de vrees voor de komende vermogens- heffingen zit er zó in. dat men niet tot zaken komt- I Ir Specialisten leger De toekomst van-1 IT'S onze zeehavens Zaterdag 14 Dec. 1946 ste Jaargang fïo. 21933 (ureau: Markt 31. Tel. 2745 eendracht Postrekening 48400 TWEEDE KAMER zaai de De Indische kwestie Mij. i (v.k. r •Ned Amstt 1 Ètika. en srt nog leger. J De nog iblik 't CRU de 12.63 583 I te verwachten, dat de vorstperiode verscheidene dagen zal aanhouden bij tijdelijJc toenemende Oostelijke win den. De minimum temperaturen zul len geleidelijk dalen tot ongeveer 10 graden onder, nul. behoudens In dg ge bieden langs'de kust. De vorst zal het zwaarst zijn In het Oosten van het zwaai land. 4 21 134 120 48 32 64 50 u 13 44 r ..Kunstmin", Boelekade. geheel Nederland, ondag van 10 tot a uur. i huis. hand? si. Als zij bij zijn, fijn hoor! ioor Koop- bak-meel” Een post aan Sumatra’s Westkust lood. I' terro- omge- V 121 57 50 57 4 36 p57 1 50 80 4 0.625 46 80 6 0.575 50 47 8 1.064 25 47 5 0.53 37 37 0 87 0.66 De de F h tie e n ep. onder- V.H. J. C. DOLK ROTTIRDA M MAURITSWCG 16 riLIFOON >4937 tOSSERIEBEDRIJT VETWARkN an de Makelaars FNA itauban van Swvndregt te 71 108 395 van het t in van- i al- let I.. kalm ten pro- gen i keet nu r 'Uwe :n; m- ser- uoducten en staal -‘"‘werk zen) .12 lines 19 en. -kacF eter. Hoofdred Leo ott, prof, mr c W de Vries, H v d Kraats Uitgave V R'dnmsrh Nieuwsblad. op voor- len even- aan in- inspec- spuiten van U T O MOSlzLtN MiUIELIN EN NDUSTtlt ARTIKELEN eltveeriag «ogalgk I v. d Woest IJ nc Sweering Driebanden: Vlngerhoedt De Leeuw Dessart Sengers Dessart De Leeuw larticullere autobusbedrlj- i nu al op dit abattoir lult ker U Mij ...jk de mar- irm en tic stijf i teken Hot Is .ze scr- -„jItc betitc- regiment. hepft recht- gekregen, ituur- nodig Rubb Lijn IB spreker? van een durende zaamheid. ..iplein ar wti- Iharde aining k-ncht. J cm. s zul- in de i. voor taf, It. et cri- ingen 65 148 zchels en 37 62 uit vertinde 22 40 werden weerkun- Prijs abonnfement: per week.... f 0.26 per maand... ƒ1.10 per kwartaal /3.30 0 HANUHMST luiker A 170 N VI A 215 rot cA 220gb Autof A 315 3 bet tr. laag iren: 278 36 55 7.72 300 36 29 8.33 300 33 53 9.09 184 33 31 5.54 131 30 22 4.36 300 30 69 10.00 300 35 47 1.57 269 35 57 7.68 300 22 45 13.63 205 22 57 9.31 300 35 fo 8.57 228 35 35 6 51 I 300 39 42 7.69 153 39 42 3.92 300 52 45 5.76 251 52 31 4 82 In de school a- Bakmert^j zaam te zijn bij de uitvoering van de capitulatievoorwaarden betref fende ontwapening en deportatie van Japanners. Die taak is bijna volbracht. Aan de burgeroorlog in China nemen wij niet deel. Wij wil len integendeel alles doen om bur geroorlog te voorkomen". Over de atoombom merkte Byr nes op: „Wij zijn bereid, onze ken nis van atoomwapenen met de rest van de wereld te delen, waarde, dat andere landt als wij, zich onderwerpen ternationaal ’gecontroleerde tie en beveiligingen." Steenkolen Cement Metselstenen Triplex Walsproducts van Ijzer en Uzergietwerh (zolder bulze Winkelmachli Kolenhaarder -fornuizen Emballage plaat (blik Rijwielen Draadnagels en spijkers Katoenspinnerijen Katoen- en linnenweverijen 2 40 I Tricotage-industrie 10 48 Kousen- en sokkenindustrie Ie een goede ijen en par- 3 ïwerkfnR met evertrouwd i onder toe- I Island zijn s i en Heel be- i maatregelen i oenen tComm.j ves- indnchfop. dal de lonen 8 I Rotterdam tc Aakster- ifl Voetbal. FEIJENOORD—E.D.O. 4—3. Na afloop van de onlangs gespeelde wedstrijd Feljenoord—E D.O dienden de Haarlemmers een protest ip tegen één •der doelpunten van de Rotter dammers. Dit protest Is afgewezen, zodat de uitslag 4—3 blij/t. 541 134 161 119 134 185 90gl 101 93 i 102 95'/, Tl» Sp AgTPA Dal z jen van.* Maat i van het feest, aar maat aan Radio zonder controle De regering heeft dp Tweede Ka mer medegedeeld, dat in verband met het feit, dat de Radio-Omroep- Contróle-Commissie haar taak r niet heeft hervat, op het ogenl.. iedere contróle op hetgeen wordt uitgezonden, onmogelijk is. !l (v.k. 135'/»), 164), Nederl. k. 122), Stoomv. (v.k. 138). Ook aan de lage Igingsmarkt was vrij kalm tonden de Obligaties Ne iging tot reactie. De tn 3'/»*/» jongere uitgaven een fractie lager. Inte ren prijshoudend, itle 2'/?/». Bewaking Nederlands bezit in Duitsland De minister van Oorlog heeft een tngesteld. Het zal 72 soldaten en een aantal meerderen sterk zijn. De oprichting van dit detache ment heeft niets ultstaahde met een bezetting van een zóne, maar dient uitsluitend ter bewaking van Ne derlandse eigendommen in de Rijn streek. in hoofdzaak voorraden, be stemd voor Nederlandse schippers en te openen'Nederlandse zaken. Wat ons in de verklaring van Minister Jonkman opvalt, is. dat de Nederlanders de ontwerp-overeen- komst eigenlijk niet In bijzonder heden durven bespreken, aldus Radio Djokjakarta, de officiële re publikeinse zender. De spreker drong er bij het In donesische volk op aan, zich niet in verwarring te laten brengen. te blijven en zich niet je lat» voceren. Hij zei voorts: Indien de minister z(jn eigen men sen >and in de ogen wl! strooien, mogen w(j niet In de verleiding ko men. hetzelfde te doen. Vóór alles moeten w(j er ons van bewust z(jn, dat dit een parlementaire redevoe ring was. Wij z(jn niet dwaas en Cbnze afgevaardigden z(jn volledig op de hoogte van de werkelijke In houd der overeenkomst, zodat w(| voor inlichtingen bjj hen terecht kunnen. verzet. ni stemming Het Verkeersfonds Een wetsvoorstel tot afwijking van de wet van 1034 tot instelling van een verkeersfonds gaf aanleiding tot een discussie, waaraan de heren Verkerk (A.R.), Van der Weyden (K.V.PA en Hacke (P.v.d.V.) deelnamen Het be helsde het Vérkeersfondi bulten wer king te stellen tot einde 1949. Uit een uiteenzetting van den minister van. financiën, den heer L i e f t In c k, bleek, dat liet Verkeersfonds geduren de de bezetting nagenoeg geen baten heeft opgeleverd Nu de inkomsten weer gaan vloeien, is er zoveel te re gelen. dat het noodzakeltjk is hef fonds geruime tijd buiten werking te stellen om een en ander te herzien. Een adres van den A.N.W.B., de K N A CL el) andere verenigingen, om de termijn niet langer te stellen dan einde 1947 had geen succes Het wets- ontwerp werd z. hoofddelijke stem ming aangenomen, met aantekening, dat de heren Verkerk en Schou ten (AR.) werden geacht te hebben tegengestemd Onze zeehavens Afdeling VHI van de Verkcersbe- groting. 'de Zeescheepvaart betreffen de, gaf den heer D o n k e r (P v.d.A.) aanleiding tot een betoog over haven- belangen. Vroeger waren deze aan de gemeenten toevertrouwd en Rotter dam en Amsterdam hebben ztch al tijd voortreffelijk van hun taak ge kweten De omstandigheden hebben zich echter gewijzigd; het f» raad zaam. dat aan de regering enige me dezeggenschap wordt toebedeeld en dat wil zij nu bereiken door de instel ling van Havenschappen of Haven gewesten Spr kon zich met rege- ringstoezlcht verenigen: de nationale economie kwam vroeger nog al een» In het gedrang en van coördinatie, van tarieven kon geen sprake zijn. Moeilijkheden gaf ook de omstandig heid. dat bij uitbreiding van het ha vengebied het nieuwe gedeelte nogal cens op het terrein van een aangren zende gemeente kwam te liggen. Van de instelling van havenschappen ver. wachtte spr. evenwel geen goede re- sulfaten. Eètr goede Inwendige struc- tuur van zulke organen zal moeilijk -f. «i te vindon zijn en buitendien brengen (fis zij slechts eenheid op regionaal, niet i 'heldpvaart ERT. H December vóór 4 isseerd met bestemming imi Llnquenda. Versluis. Mltropa De Wies Breda-, Govaert idelsbenrhten VORl.-- - 1 gedaan: 773 4 m m. N.-O 2 1.4 gr. C. 2 8 Rr C. Weersgesteldheid Matige milt. kastelün leverde giste grote verrassing bij de nationale kampioenschapper klasse groot biljart 45 2. dit sterdam worden Rotterdai diens eers De uitsl Van Kessel Kastelijn Vah NiJnfcttcn Rietveld Barzilay Scbmldt Bokhoven Keyzer Van Kessel Bokhoven Keyzer Rietveld Schmidt Kastelijn >nze oude le- i van Nijnatten Eer iedere sol- Barzilay Vliegende dieren Te Oslo heeft een Amerikaans vrachtvliegtuig 1000 levende mar ters afgeleverd. Deze dieren zijn door Noorwegen aangekocht om de nertafokkerljen aan te vullen. Op 'de terugweg naar’ New York zal het vliegtuig In Londen 6 renpaar den aan boord nemen on naar Los Angelos vervoeren. D< waarde de zer paarden bedraagt meer dan 26Ö.000 dollar. EL1JE RIJKEN»„ONDERSCHEIDEN. De zangeres Else Rijkcns is’benoemd tot ridder in het Legioen van Eer. Vanmorgen heeft de Franse gezant harfr de versierselen uitgereikt. A JS9«h .ubj a A BOb A 133'Z» A 164 i. A 122 Ned A 138 A 188 A 96 A 108 A 961 A 104 A 99 3'4 KERKNIEUWS. •Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Amsterdam-West D. Broers te Schie dam. te Helievoetsluis. G. de Leeuw te Sleeuwijk. Herst. Ev. Luth. Kerk. - Drietal te F. nkhulzen H. J. Jaanus te Rotter dam. J. M. Lindeyer, vlootpred. met verióf en J. B RIJnders te Ede Chr. Gerot. Gem. Beroepen te Gouda (vacature ds. A. Dubois) d6. G. A. Zljderveld te Zwijndrecht. S 1? S-l! £1 raai van On- Wetenschap- 1947 ontsla- Toenemende vorst ZAna1wankeiy'k nog vrij veel bewol- wakkerende Oóstelljke wind. Toene- •mende vorst. Voritperlode verwachL De vorst, die hedenmorgen reeds tot Over het Noord-Oosten van het land was dóórgedrongen, zal zich geleide lijk ultbrelden over het overige ge- deelte van hel land en daarbij lang- B zaam in hevigheid toenemen Het Is te verwachten, dat de vorstperiode Patrouille-gevechten in Indië Bij gevechten in de omgeving van het vliegveld te Palembang zijn twee Nederlandse soldaten en vier Indonesiërs gedood. Ook elders kwamen wrtr pa- troullle-gevechten voor. Bij Ba tavia werden daarbij zeventer- roristen gedood. Bij Semarang zij* vier Indonesiërs gefood. In Oost-Borneo werden 1! risten” gedood en in dq uiumc- ving van Limboeng op Zuld-Ce- lebes. dat thans het centrum fa van de terroristische acties, werden in twee .dagen- acht terrpfUten door Nederlandse patrouilles gedood. >r naar uit dat net publiek eindelijk. «U het in be- >vang weer eena wat tollet hulahoudaeep. waspoeder reo op’de bon zal toegewe- igde grondstoffen hiervoor e en vet betreft, toegewe- leeltelljk afgeleverd het- bedrljvigheld op de olie- t tengevolge had rine-lndustrte werkt zich oor de voorraden lijnolie ird wordt) aangevuld met gen cocotolJe heen •IterlJen moeten het bijna hebben van binnenland» l worden er nieuwe aan- tracht v<n lijnolie zom>e- i '’oorah van overzee onbewogen Indische Oceaan, het korte ver laten strand en gen. palmboom. De situatie Lijkt rust te ademen. De Nederlandse schtdwacht en de draadversperring echter voort- waak- EURSOVERZICHT. Amsterdam, 12 December. Timing was de laatste da- telend, heden was ze zo, van een gedrukte markt ken, vooral voor wat da ndsen betreft. Veel ver in de ontwikkeling van de lissen in Indië schijnt men ebben; Er was aanbod in ndsen en al was dit aan- groot, er stond weinig of ig tegenover, 'zodat koers- nletr konden uitblijven, suikerwaarden móesten veer 3 prijsgeven, 'de no- >rd 185, Java Cult Mij. no- (v.k. 96). Nederl. Ind. Sul- 101 (v.k. 108). Ook de ta- noesten een veer laten* Ta?. (v k’ DeH m<J- 104), Senembah 95'/» (v.k. le rubberwaarden moesten m Rubbers eenkoersver- m van B'/,’/, met een mo- n 117, Bandar 6’/, met 74. te Olies liepen van 322'/» 320. De Industriëlen hlel- vrlj goed. Unilevens no- 25 (v.k. 226), Aandelen erbeterden zich zelfs >o scheepvaartmarkt on- jok de nadelige gevolgen gedrukte stemming, met iandelen van ondememin- >elangen In Indië hebben, nige procenten prijsgeven' ingen werdenHolland 161 (v.k. 1 Jnie 119 (v.k. rland 134 (v den waren i Dan het Korps Technische Troepen wordt de nodige motorerkennis opgedaan. daat een veldoplelding, thans be staat een modern leger en dus ook het onze grotendeels uit specialis ten. Bij de ver-doorgevoerde motori- satie en mechanisatie van het leger is de behoefte aan reparatie- en on- derhoudsinrichtingen aanzienlijk gestegen. Een- infanterlebrlgadewerkplaats bijvoorbeeld telt reeds ongeveer 200 man en de meest uiteenlopende her stellingen kunnen hier worden uit gevoerd. Het daartoe nodige perso neel wordt bij het K.T.T. opgeleid in vier instructiegroepen: autotcch- nicl, wapen-technici. instrumentma kers en radiotechnici. De leerlingen van het K.T.T. hebben over het-al- gemeen een ambachtsschooloplei- ding genoten. Het Korps Technische Troepen is thans 2 bataljons van elk vier coinpagniën met in totaal 1382 nyan sterk. Toch wordt in weerwil vafi deze technische scholing de ware soldaat niet verwaarloosd en iedere dag wordt er nog een uur geëxcerceerd. terwijl de ochtendgymnastiek een vast onderdeel van het programma Het laatste bezoek gold het re giment pioniers, waarbij de journa listen zagen hoe gauw een model van een Bailybrug, welke brug eeo groot aandeel in de geallieerde overwinning heeft gehad, tot stand komt: tevens werd een les bijgc- 'A'oond van a.s. reserve-officiercn. die aan de hand van ccn maquette °P7" tinosinren snou- Dit alles z«n znken. die ook voor unasiaren muiu de „orlog in ons leRcr te pas kwa. men. maar de panier waarop deze opleiding gereserveerd wordt is an ders. Gerijpt met een harde oorlogser varing weten de instructeurs veelal de juiste toon te vinden om de bur gerzonen. onwennig en vaak met een afkeer van al wat militair is, de noodzaak van 't dragen van 's Koningsrok aan 't verstand te brengen, wat niet wcgrreeml, dat er een ding bij den Nederlandsen sol daat nog niet is veranderd.cn dat is maar goed ook. anders zou de Ne derlandse soldaat geen soldaat meer zijn, hij kankert nog. zcgt'de ka.cnaet luu» «pttKen uuk u< en Maar ook op pleinen en straathoeken »taan de I De kerstbomen zQ,n er weer, groen en i de vu rschriften van de Prüibeheersing gebonden. Studentenoorlog Ongeveer 400 studenten van de Utrechtse studentenvereniging Ve- rlta«. die per extra-trein naar Nijmegen waren gereisd, hebben daar Woensdagavond de studenten sociëteit Roland veroverd. Van de 15 .Nijmeegse studenten, die aanwe zig waren en die werden opgeslo ten. slaagde er echter een In te ont snappen en do politie te waar schuwen, alsmede de overige Nij meegse studenten, die met honderd man naar hun bezette socie'elt trokken. De politie had deze in middels echter reeds ontruimd. De Utrechtenaren hadden zich verza meld in een café-restaurant aan het Keizer Karelplein. waar zij de Nijmégenaren yerhinderden binnen te dringen Tegen middernacht be gaven de Utrechtenaren zich echter naac.bet station en op het stations plein ontstond een vechtpartij, waarbij harde klappen vielen. En kele studênten werden licht ge wond en moegten worden verbon den. Te kwart voor één konden de Utrechtenaren met een goederen trein naar huis terugkeren. De oosprong van deze studenten oorlog ligt in het verschil van in zicht over de waardering van de studie aan de Nijmeegse universiteit als Katholiek Centrum on de Rijks universiteit te Utrecht. ï)e Utrech tenaren willen de Nijmegenaren als eerstejaars Veritijnéh beschouwen. VUMIii'l /la.TfcH j donkere dag» aankondiger» I geurend en zij slechts eenheid o„ -- op nationaal gebied- Spr. had een ander denkbeeld, n.L het toekennen van wetteHJke ba- vocidheid aan de Kroon Haar sanctls tc verlenen van aanleg en uitbreiding xvan havens, en aan de tarieven. Daar- bü moet men dan niet te veel In da nmbtelüke sfeer blijven, maar ook adviezen in winnen van de Nationale Havenraad. Aldus zouden de grote ge meenten. die op dit gebied haar spo ren verdiend hebben, de exploitatie in handen kunnen houden. Dc heer S c h 111 h i- bracht de kwestie van de bevoorrech ting van Duitse havens boven Rotter dam. door dc geallicéiden, weer eepa op het tapijt en vroeg of de regering mets daartegen kon doen. Het denkbeeld, dé uitvaart der bo ten van dc Maatschappij Zeeland van Hoek van Holland naar Vllsslngen terug te brengen, gaf de heren Don ker en Van der Feltz (C.H.) reden om op te merken, dat daar veel voor was tc zeggen Handhaving van dc verplaatsing zou voor het toch al zo zwaaY getroffen Zeeland. In het jg bijzonder voor Vlisslngcn, zeer grote schade jjetekenen Dc Rijnvaart e heer Hacke (P.v.d.V.) besprak Rijnvaart cn bepleitte een goede samenwerking van rederij;... tlculieren. alsmede samenwerking m». België De leiding moest toevertrouv"* zijn aan een Bedrljfsraad. or zicht van dc regering. Goede relaties met Duits' J voor de Rijnvaart van esser- lang Heeft de regering maatregelei. getroffen om deze tc herstellen? De lieer Koenen (Comm.) ves tigde er de aandacht’op. der havenarbeiders te I veel slechter zijn, dan die t<. dam De minister van Verkeer, de heer .Vos, antwoordde, dat in verband met Investeringen In het havenbedrijf en de tarieven regeringstoezlcht nodig is. Misschien ook ten aanzien van de outillage, althans zolang wU met de- vlezen hebben te mgken. Indien een eenvoudiger constructie dan die van een havenschap mogelUk Is, zal de minister daar gaarne de voorkeur aan geven. Het zal nodig zijn, ten opzicht* van de havcntarleven overleg te ple gen met Antwerpen. Ook met Ham burg en Breinen; dit laatste kan bij <le vaststelling van het vredesver drag In discussie worden gebracht. Het Is jilet ónmogelijk, dat aan do bevoorrechting van Duitse havens bo ven Rottcidnm binnenkort een einde zal komen Het zal eer in het voor deel dan In het nadeel der geallieer den ziln, het vervoer over Rotterdam te leiden. De oorzaak er yan, dat zij dit niet dadelijk hebben gedaan, waa waarschijnlijk, dat men de Duitse ar- F beldei’p wei kgelegenhcid heeft Wil- e len ge^cn De minister streeft naar j concentratie van Rijnvaartrcdertjen en particulieren, verklaarde hij ver- ll der. De Nederlandse Rljnvaart-mia- sic wil de minister niet geheel los- laten. Wat dc J4i|, Zeeland betreft: het pielt Is nog niet beslecht. De-minister •zal zeker met de belangen van VHs- ,i singen cn Zeeland rekening houden en cfverleg plegen met het gemeent*- w' bestuur cn Gedeputeerde Staten. De klacht van den heer Koenen, over de lonen zal de minister onder- j zoeken. Dc begrotingen 1946 en 1947 van het I dep. van Verkeer zUn zonder hoof delijke stemming aangenomen I >uden. Biljarten. MATIG BEGIN VAN NEDERLAND D< eerste dag van de, landcnwcd- strijd België-Nedej land te Anlwei- peh heeft matige prestaties van dc Nederlanders tc zien gegeven cn ein digde met de stand 12—6 voor pelgiê Dc uitslagen waren: 45'2 Gabriels Van Vliet Fauconnler v. d Pol Fauconnler* Van Vliet 71 2: Budart Sweering 5 - J£ Aanvallen op kolentreinen in Duitsland Honderden Duitsers hebben ko- pentreinen aangevallen, die uit het Roergebied kwamen en Hamburg passeerden. Zij hadden zich met zakken enkruiwagens langs de spoorlijn opgesteld op plaatsen waar do treinen vaart moeten min deren. Een deel hunner sprong dan op de trein cn schepte zooveel mo gelijk. steenkool overboord. Vrijdag zijn ongeveer 25 ton niet op de plaats van bestemming aangekomen Men is met het beroven van trei nen begonnen sinds de Britse en Amerikaanse militaire autoriteiten een aanzienlijke verlaging van het koienrantsoen voor de maand De cember aankondiRdcn De mist wa» ooi zaak, dat na- spmtngcn naai het vermiste vliegtuig *van de Kon Ned, Marine gisteren achterwege zijn gebleven. Op Schip hol is tengevolge van <de mist gistel cn geen enkel vliegtuig gedaald De mlnliter van Onderwijl heeft de Tweede Kamér mee gedeeld, dat In de naaste toe komst een aanzienlijke verbe tering van de onderwUserssa- larlssen is t? verwachten. Wat de vernieuwing vgp het onderwijs betreft, is het streven van den minister de vorming van harmonische persoonlijk heden te bevorderen, het intellectuele, het aesth&l- sche en het lichamelijke in evenwicht zijijnl De dlrecteuren-genén derwijs. Kunsten en pen worden 1 Januari 8 De minister, is van mening, dat het bijbrengen van njeer Bijbel- x kennis aan de Teerlingen van de lagere scholen vóór alles ligt op xlu;t tcrreiDf der kerken, en In ban- dchsyenXte blijven van de ouders. De minister is voornemens te be vorderen, dat de leerplicht t(jdelljk aalworden teruggebracht tot de toest^4. die vóór de oorlog heeft gegol<ten.(Het achtsteleerjaar véf- valt dus) De minister staat sympathiek te genover de,gedachte de invoering van een èag1 verplicht onderwijs te bevorderen per week voor alle jon gens en meisjes tot de leeftijd van 18 jaar. die na de lagere school geen verdep onderwijs ontvangen. Hij vreest échter, dat de gcdachtg zal afstuiten op de grote kosten. Volgens ontvangen opgaven moes ten ongeveer 6Ö00 jongens wegens plaatsgebrek aan de ambachtsscho len worden geweigerd. nister van buitenlandse taken, heeft in de algemene vergade ring van de Verenigde Naties gedetailleerde gegevens ver strekt over de Amerikaanse strijdkrachten overzee. H(j is dus vooruitgelopen op het voor stel tot een telling der troepen,^ die zich in het buitenland be vinden. Op VJ-dag, aldus Byrnes, had den wij meer dan 5 mlllioen man overzee. Heden ten .dage zijn er minder dan 550.000 man Ameri kaanse troepen buiten het vaste land van Amerika. Het merendeel hiervan bevindt zich tn Duitsland Japan, de Japanse eilanden, Korea, Oostenrijk en Venezia Giulia. Na do juiste cijfers van de Amerikaan se gevechtstroepen op de Phillpplj- nen, Ijsland, de Azoren en in Chi na en Panama te hebben gegeven, zelde hij: „Onze troepen bevinden rich in het noorden vah China op verzoek van de Chinese nationale regering. Hun taak is het, behulp- Kampioenschap 2e klas teravond eer. voortgezette »n tweede - _le te Am- worden gespeeld, door zijn amsen stadgenoot Van Kessel rrstc nederlaag toe te brengen .slagen waren: Stijgende productiecijfers (Van onzen flnanclëlen medewerker) De belangstelling, die de Beurs en het beleggend publiek voor nieuws aandelen-emissies aan de dag blijft nog maar gering Dit blijkt voldoende uit de prijzen, die voor de inschrijvingsrechten (claims) ge maakt worden Terwijl de claims Zwavelzuur Kctjen theoretisch 92.60 waard moesten zijn, werden zij tij delijk zelfs voor niet veel meer dan de helft van deze prijs afgedaan Alleen de laatste dagen was <1% prijs beter doordat de Inge prijs wat koo- pers aanlokte hetgeen alleszins be grijpelijk is. Toen bekend werd, dat vrijwel alle aandeelhouders van hun recht van inschrijving hadden ge bruik gemaakt, viel het resultaat nog tnee. al was het dan geen daverend SUBiJ de claims Nederlandse Kabel een fonds dat sedert iaar en dag op de beleggingsmarkt. althans onder de aandelen, al» het neusje van de zalm werd beschouwd. is het van hetzelfde laken een pgk De theoreti sche waarde is 136—, maai de koers tér beurze kan hel niet verder bren- dan I 70.—. De markt zit nu een i sterk tegen, want de Kabel bledi reeds vrU aardige vooruitzichten om weer een rendabel bedrijf te wor den. al is het kapitaal dan ook van f 5 mlllioen tot 21 mlllioen na deze emissie verhoogd. Het Is echter niet alleen omdat de animo om te kopen ontbreekt, dat de claims zo’n noodlijdend bestaan lelden, doch de waarschijnlijk veel zwaarder we gende bijkomstige omstandigheid komt daarbij, dat de opbrengst der claim, vrij geld Is. terwijl bij even tuele ,verkoop van effecten de helft geblokkeerd blijft Vergeleken met België. Frankrijk en Engeland is het koersnlveau op de aandelenmarkt hier voor goede bin nenlandse indu.triëlen uiterst matig Goede berichten uit de Industrie - en die wórden steed, menigvuldige: worden genegeerd Voor vele goe de ondernemingen geven noch de vetmogenspoaitle, noch de rentablli- Toch zijn er de laatste dagen resul taten van verschillende ondernemin gen gepubliceerd.-die erop wijzen, dat de industrie het ergste achter de tug h?eft. ja dat er weer verdiend wordt, al zit nlen dan ook nog niet op gou den bergen. Hoewel Wllton-Feljenoord b.v. over 1945 nog geen dividend heeft uitgekedrd. stelt men over 1946 een bevredigend flnantlcel resultaat in het vooruitzicht. Dé Metaalbulzenfa- briek Excelsior maakte zelfs een winst van 3'/« ton. terwijl er het vorige Jaar nog een verlies wa. v$n ruin? 10.000 Dividend 10*/« (v. j. nihil). De Rijwlelfabrlek Simplex, die misschien amper op één derde van de capaciteit werkte, maakte een winst van 32 000.—tegen vorig jaar nihil De Hollandse Beton daarentegen bleef met een verlies van een halve ton werken. I Ook uit de indexcijfers van de be drijvigheid en van dc productie, die het Centraal Bureftu voor de Statis tiek publiceert, blijkt wel. dat er een gestage vobrtgang In zit Enkele In teressante voorbeelden» (Basis 1938 Is 100) Prod, of Ind.tak Jun.‘45 Mrt '48 Oct.'46 1 Veel is reed, geschreven over ons legér. Veelvuldig wa. er ook crl- tlek op ome soldaten, critiek op de opleiding, op de houding, critiek ook op *t kader, de ruggegrnt van om leger, een leger in opbouw. Het was daarom goed, dat de Commandant van de 2e divisie een aantal journalisten uitnodigde een onderdeel van dit leger eens v° nabij te leren kennen. Nu is 1.. waar, men leert een’ leger niet I één dag kennen, vooral niet wat neer men door vriendelijke en t. les verklarende hoofdofficieren van de ene opleiding naar de andere wordt geleid, en dit in 'n dusdanig tempo geschiedt, dat 'n nauwkeuri ge bestudering, 'n rustig en vrij pra ten met de mamchappen vrijwel on mogelijk is. Doch dit neemt niet weg. dat zelf, bij een vrij globale beschouwing' van diverse ondqpx, delen, Toch eert geheel ander In zicht wordt verkregen dan thans bij den buitenstaander, die nog nooit een opleidingskamp heeft be treden.'laat st.an zelf de militaire training aan den lijve heeft onder vonden. het geval is. VAN HET BINNENHOF In haar vergadering van Vrijdag middag heeft de Tweede Kamer de beraadslaging over de begrotin gen 1946 eu 1947 van Verkeer her vat. De heer Serraren. (KVP) was de eerste spreker Hij oefende vo'oral critiek op de Com missie Vergunning Autovervoer, de z.g. Commissie van Breem. Deze commissie, zei spr.. gaat ook na de bevrljdlng nog maar voort beslui ten te nemen, die geenszins steu nen op do W(et) A(u to vervoer) P(crsonen). De Gedep. Staten worden daarbij uitgeschakeld. Dit Is geen nood- recht, maar onrecht Twee-derden van de pi ven zljh onthalsd. Andere afgevaardigden protesteer den eveneens. Dc binnenscheepvaart had de aan dacht van de heren Van der Z..1 (n.r.). S c h I 1 t h u I s (PvdA) e a De eerste klaagde, dat de Spoorwegen de binnenschippers oneerlijke concurren- tic aandoen. Van de ongeveer 20.000. binnenschippers, die er in 1939 waren.’ is al 20"a uitgevallen. De scheepvaartrechten zijn nog altijd te hoog en spr. verzette zich tegen het verplichte lidmaatschap van de vakgroep. Ook de neer S c h 111 h u I s sprak van een fnuikende concurrentie van de Spoorwegen. De heer Hacke (PvdV) meende, dat dc A.T.O. Qp onrechtvaardige wijze wijze wordt bevoordeeld boven andere ondernemingen. Met deze laatste critiek stemde de heer Schil thuis In., die verder opmerkte, dat de regering het bedrijf der Spoorwegen te veel stimuleert, ten koste van de autovcrvoerbcdrlj- ven Nog vogrden de heren Koenen (Comm.) en Posthumus (PvdA) het woord De laatste vroeg om maat regelen tegen de zwarte handel in oude auto's en vestigde er de aan dacht van den minister op. dat het materiaal der R.T.M.. die het verkeer met de Zutd-Hollandse eilanden on derhoudt. In bedroevende toestand verkeert. Deze maatschappij, die overigens aan alle eisen voldoet, mag zeker voor toewijzing van nieuw ma teriaal In aanmerking komen De minister van Verkeer, de heer Vos. antwoordde, dat hij dit geval zou onderzoeken. Uitvoerig ging hij na of cn In hoeverre de in de oorlogs tijd genomen besluiten kracht van wet heben. Er zijn vier uitvoerings besluiten. Het eerste regelt de rij- vcii’unnlngen; het tweede en derde be treffen het beroepsgoederenvervoer Er zijn wetten in voorbereiding, die nadere regelingen zullen behelzen Het vierde is dat voor het autobusvervoer personen De minister meende, dat de com missie Autovervoer Personen veeleer lof verdient dan blaam. Maar Inder daad Is bet streven, het te frote aan-" tal partlsullers a^'tobuwnderncmln- gen sterk te verminderen .(het Is reed» van 314 tot 69 terurtebracht) en te komen tot een geconcentreerd streek- vefvoer. Dat dit tot een aanslentUke besparing, op materiaal en reserye-ma- teriaal leldL is reeds bewezen. De minister Is zeker bereid Gede puteerde Staten een steiq In het ka pittel te geven bij dc beoordeling v^n Intrekking van concessies. De Instan tie. bij welke, belanghebbenden In hoger beroep kunnen gaan. I» de secictarts-generaal van sprekers de partement. die alle beroepen voor lest aan de Raad van State D<ve brengt dan advies uit. In het Goudse geval, waarover de heer De Ruiter had gesproken, was een nog hogere schadeloosstelling dan f 25000 uitbe taald. Het is. zei dc minister, ook niet luist, dat dc spoorwegen worden be gunstigd ten koste van de autover-, vnerhi di liven Streekvet voet nchttR. de minister verreweg het beste en de wijze waarop men daartoe tenslotte tracht tc komen, voldoet stellig aan de eisen, die redelljkei wijze kunnen worden gesteld Waar zijn de Dicscl-locomotleven was den minister gevraagd Als rij nog ergens zijn. In Duitsland, ant woordde minister Vos Van de stoom locomotieven hebben we 80’terug, van de elccjrische 50*.’». vdn de Diesels slechts 28' Dat de A.T.p onrechtmatig bevoor recht wordt, noemde dé minister niet juist Maar 52* van het goederenver voer gaat naar de Spoorwegen, die dit niet geheel met spoorlij tuigen kan vcrwcikctKJ<omen er meer spoor wagons. dan zal men vanzelf niet zo vaAk van do dlgnsten der A T O ge bruik behoeveif%te maken Öinriéijscheep vaart. Ook dat <le Spoorwegen de binnen scheepvaart oneerlijke concurrentie aandoen, ontkende tie minister. Maar de toestand der binnenscheepvaart i* slecht. Een verouderrto vloot slechte arbeidsvoorwaarden enz. Men zal al lengs tot sanering moeten komen. Dat Is echter een moeilijk vraagstuk, .pe-xeterlng zal al hét mogelijke doen om de door de Duitsers getroffen ^vaartuigen terug te krijgen. De heer Serrarens bleek doot de mededelingen van den minister over dc concentratie vap auto-ver- voerbedrijven voor personen, niet te vreden gesteld. Hij diende een motie in van gelijke strekking als-van zijn betoog over de noodzakelijkheid van terugkeeT tot de grondslag der Wet Autovervoer Persoden enz», Dc minister bleek geen bezwaar te gen deze motie'te hebben cn zij zou z.h.st. zijn aangenomen, als de com- Het is op histortst de Grenadier» worden op| Waar in de bezettingsjaren snau wende Duitse commando's klonken. Nederlander» aan de gruwelijkste mishandelingen blootstonden stierven bij honderden, dhar exer ceren nu de recruten van de Gre nadiers, het keurkorps van de Ko ninklijke Landmacht tussen de prik keldraadversperringen van het be ruchte concentratiekamp te Amers foort: Erika. De recrüten, -die deze mistigch De cembermorgen op het binnenplein exerceren zijn nu precies vir ken in dienst. Vier weken intensieve lichamelijke t hebben hun* schouders girecl waardóór ze zo gemiddeld 2 er langer zijn geworden. Strak len zij paraderen, opgenomei gelederen van een bataljoi den chef van de Generale 5 gen. Kruis, die nu reeds met tisch oog de exercitiebewégii aanschouwt. De Engelse terminologie vi hoogtij in het Nederlandse Dit is te verklaren door dd omlei ding. die een groot deel yan dc instructeurs in Engeland hebofen ge noten. Van militaire zijde verklaart men. dat plotseling afstappen van van dit commandoijsy^teem enigb i moeilijkheden met zich brengt. Toch lijkt het ons gewqnst. om vooral bij de kaderopieiding. einde lijk eens tot onze moedertial over te gaan. Misschien vindt écn 4iel-! dcre geest dan*ook een ander woord voor primary-training, tie thans goldendo benaming voor de eerste opleiding van vierweken. 0 Hier leren we ook eer niet figuur iu het nieuwe leger kenner echte Engelse import' de cgimcr Jal-Sergeantmajor. oftewel dc f geantmnjoor van het regiifient. - Een houding, die onmiddollijk Engelse opleiding verraaatt; tiale snor, „smetteloos' un Ion .natuurlijk net instructiest ikk onder de arm ’eklemd als van zijn hoge waardighei 1. Ti een merkwaardige figuur. dez« geant-majoor. Zijn vroeger- u Hng: vader van het regime nog meer bestaansrecht* |gc... nu hij4 ook zijn officieren, nat lijk op gepaste wijze, waar op fouten mag attenderen. Deze gewichtige personage mag dan ook niet de eerste de beste zijn en eerst na een zwsjrc selec tie wordt tenslotje de keus bepaald Dc sergeant-majoor van het regi ment Grenadiers is van huis uit directeur wan een levensverzeke ringmaatschappij. Hij werd oorlogs vrijwilliger. kon officier worden, maar vond zijn huidige rtang meer geschikt om onze soldateh een ge paste opvoeding te geven, zoals hij het zelf noemt-. Met den commandant van het re giment Grenadier^, overste F. Loo- ring van Beéck. ^eveneens oorlogs vrijwilliger en vön huii uit cigc- naaY van een enorme farm in Zuid- Afrika, vormt de sergeant-majoor een hechte eenheid aan de top van dit oude keurkorps. Tijdens de lunch, die in de of- ficiers-cantine werd gebruikt, bood de divlsiecommandant. kolonel W. J. K. Baay overste Loorling van Becck een nieuwe instructiestok vcor den sergeant-majoor aan. een geschenk van de Engelse Grena dier-Guards. Een fraaie stok, te- vens passer, waarmee de majoor de afstand in de gelederen1 nauwkeurig, kan bepalen. Bij de lunch is in het leger oo^t i zo het een en ander veranderd. Het stukje mbrgarine. dat op het bord I van generaal Kruis prijkte, had de- zelfderafmetingen als de margarine van recruut Jansen, dié na een ver moeiende ochtend oqk hetzelfde rantsoen kaas en wbrst als zijn of ficieren kreeg Technische troepen Van Amersfoort naar Utrecht II n'y a q'un pas en lp de Krom- houücazerne vinden we het K.T.T. het Korps Technische Troepen Hior vinden we een der grootste tegenstellingen met onze oude germacht. Kreeg vroflgt. „1 ten, die ons 1 aar de panier waarop d ig gereserveerd wordt is 15 December Zon op: 841: onder: 18 28 Maan op: onder: 13.28 LaaUte kwartier. 16 December. Zon op: 8.42; onder: 16 29 Maan op: 0 49: onder: 13 42 Afnemende maan. Weerkundige H anrnemingen Hedenmbrgen om 8 uur te Rotterdam de vogenle dlge waarnémlnsen Barometer >Wlnd Temperatuur Max. temp Mln temp. 175 218 225

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1946 | | pagina 1