URS EEL roor het sn van WEERBERICHT 22 Inzittenden van K.L.M.-Dakota-toes om het leven gekomen ÏDIGE Dakota op Croydon na Prins Gustaaf Adolf t DORN abelen. 99 de start neergéstort Prins Gustaaf Adolf, Geysendorffer Grace Moore onder de slachtoffi In het Brdndpunt en Bouw TURMAN IAILLE LINTJES GROOT CC 12 Doden L Zeilboot ptR ad astpa De toedracht van het ongeluk Van geringé hoogte neergestort en in brand gevlogen Het verongelukte toestel landde V op het vliegveld JKastrup Zon dagmiddag te 14.55 uur. Het vertrok 36 minuten later mA bestemming Stockholm. Kort na de start zag men. dat het vlieg tuig op zeer ongebruikelijke* wijze steil omhoog ging, waar door het snelheid verloor, af gleed en van zeventig meter hoogte op het vliegveld neer stortte. .Door de slag tegen de grond sprong het 'vliegtuig uit vloog omplddellllk Groce Moore Bloedverwantschap en grenspolitiek Dr. A. Plesman: De Zweedse troonopvolger GEBROKEN VLEUGËLS Maandag 27 Jan. 1947 Prij« 10 cent per nummer t Postrekening 48400 w:singqJ99 Gouda prins Gustaaf Adolf van Zweden. *e' i&e- sth. m. hut- 3555 Bur. v. het 4 Somber week-end voor de luchtvaart lichtblauw gebreid v tje voor 5 J»V of De PH—T.C.R.-, die 1>V Kopenhagen ts veronpelukt. 4. d 1 1 1 Crediet dijk. Ook de bekende zangeres 1 Moore, die op weg was naar een cc in Zweden,is bij het ongeluk 01 leven gekomen. De omgekomen N lander van de passagiers is de P. Engel, directeur van de N.V. De Houthandel te Zaandam. De lede '«""tn bem LwMden tens ;n worden omgekoi >260 2i Januari Zon op ItM; onder 17.17 Maan op 11.08; onder Wassend* maan. Gouda r van 60* voor dan >bur- klos- Bur. I.—Brandkast, mid- 15.—. Tevena Duitse, met punten: jongens- IJ j.: meisjesmantel, Ban. Kleiweg 00, de slaapkamer te No 3680 Bur. v. dr een mooi huisorgel. s steijnkade 30. taftzljden ■n bijpass, arektetstr. A/V A AR. I N O P C E 85ste Jaargang No. 21967 Bureau- Mark» 31 Tel. 2745 2-ps. kap. matr. m. sfeikl.; gew. divankl.; :w. Or, Florlsweg 101. >r het bedienen partijen. Een recente foto van het gezin van Het echtpaar tne| de vijf kinderen. panta- streep- 3853 Bij een vliegongeluk in Colt bia zijn 17 personen om het Ie gekomen. Bij Hongkong in China is vliegtuig te pletter gevlogen tegen de Duivelspiek. Zondagmiddag half vier is de K.L.M. opnieuw door een verschrikkelijk vlieg tuigongeluk getroffen. Bij het opstijgen van het vliegveld Kastrup bij Kopen hagen is het lijntoestel van de dienst AmsterdamStockholm, de Dakota PHrTCR, afgegleden, waardoor het van zeventig meter hoogte neerstortte en daarna onmiddellijk in brand vloog. Zestien passagiers zes leden van de bemanning alle inzittenden ver loren bij deze ramp het leven. Piloot was de bekende K.L.M.-vlieger Geysen- dorffer. Tot de slachtoffers onder de passagiers behoren de oudste zoon van den Zweedsen kroonprins, prins Gustaaf Adolf, die naar Stockholm terugkeerde van een bezoek aan de Daagt voor de ramp op het vliegveld Kastrup bU Kopen hagen vonden 12 personen de dood l>y een vliegtuigongeluk op Croydon In het brandend wrak van een Dakotavliegtuig van Spencer Airways. BU het opstijgen zagen de aanwezigen, die jüist afscheid van familie leden en kennissen bedden ge nomen de machine, die be stuurd werd door den directeur van de maatschappij, kapitein Ted Spencer, het toestel zon derlinge manoeuvres maken, waarna het tenslotte neerdook op een op de grond voor revi sie gereedstaand Tsjechisch vliegtuig. De gevolgen waren ontzettend. De aanwezigen stormden op de toestellen af om hun verwanten te redden, doch konden vanwege de enor- me/hitte de inhotid van benzinetanks vatte onmidd l(jk vlam de ravage niet I naderen. Uit de wrakstukken d< slecht zicht opgestegen Dakota 18 passagiers en 5 koppei ning aan boord kondei te nog 11 inzittende: red. Onder de goed onderhouden de Bqckenbergstraat or een Huis in Kort of omgeving. Brieven 6612. Bur. v. d. Blad. wegens overcompleet diVan n vhn Goorstraat 35. aangeboden: staat. Geheel eort- t reserve grootzeil Elfhoeven. Brieven A. v. d. Ven. Heu- 8. Roosendaal. Tele- kj~-- - tr punten. Goejanver- tweeling-kinderwv estraat 14. Aanhoudende vorst. Weeiverwachting. medegedeeld door het K.N.M I in De Bilt, geldig tot Dinsdagavond: Matige, aan de Waddenkust tijde lijk krachtige Noordoostelijke wind. Overdrijvende wolkenvelden, waar uit hiei en daar enige sneeuw valt. In het Noordwestelijke gedeelte van het land lichte tot matige vorst en in het overige gedeelte matige tot Stren ge vont. 2 p. jongenssch., m. en ƒ12.50. B. Mar- 94 !Z. pension aangeb. m. verk. v. dame of h. Br. No. 3857, Bur. 1 m Chr. lev. opv. zoekt kosjh. m. hui lt. Br. No. 3555 Bur. v. V l' .0 Geysendorffer, tweede piloot Rietman, eerste telegrafist M. A. Pijnenburg, tweede telegrafist W. Bran denburg, boordmecano Ajj. A. Bommel en steward H. Hoek. Geysendorffer, die gehuwd was ftiet een Deense vrouw, had twee kinderen. De steward Hoek had drie kinderen. De andere leddn van de bemanning waren- ongehuwd. in brand. Alle inzittenden moe ten door de slag dadelijk dood zijn geweest.. Een groot aantal ambulance-wa- gens en de, brandweer rukten on middellijk uit naar de plaats van het onheil. Ér kon echter niets méér worden gedaan dan het hevige vuur te’ blussen. De inzittenden vond men nog op hun plaatsen. Het vliegtuig had de reis Amster damKopenhagen normaal vol- brac|it. Nadat drie passagiers, twee Nederlanders en een Deen, waren uitgestapt, startte het toestel naar Stockholm met zestien passagiers. Van hen waren er vier op Schiphol ingestapt. De twaalf anderen waren te Kopenhagen aan boord gekomen- Voor do start van Kastrup was de machine nog nagekeken en was al les in orde bevonden. Volgens een van de ooggetuigen ging het toestel normaal de lucht in onder een hoek van zestig graden. Op een gegeven moment zag de ooggetuige, dat de piloot zijn toestel recht trok, mzar op een hoogte van 100 meter maak te het een draaiende beweging, raakt# de grond met de linkervleu gel en maakte een slag on). Op het moment, dtit het toestel de grond raakte volgde een hevige ontplof fing en direct daarna stond het vliegtuig in ‘lichterlaaie. Hoewel het ongeluk geschiedde onder de ogen van het luchtvaart- personeel van Kastrup, zal het moei lijk zijn de oorzaak vast te stéllen omdat er geen overlevenden zijn. Deense luchtvaartautoriteiten zullen in samenwerking met Nederlandse deskundigen van de Rijksluchtvaart dienst een onderzoek instellen. Van morgen vertrekt een extra-vliegtuig van de K.L.M. met gezaghebbende personen van de K.L.M. en van de Rijksluchtvaartdienst naar Kopen hagen. Vertegenwoordigers van de K.L.M- te Kopenhagen hebben de lijsten waarop de lading staat aan gegeven, gecontroleerd en zij ver klaren. dat zij noch een fout, noch overbelasting hebben kunnen vast stellen. Voorts verklaren zij. dat de machine naar behoren was nageke ken voordat het startsein werd ge geven. Geysendorffers noodlot Het toeval heeft gewild, dat Gey sendorffer op het laatste moment de plaats als gezagvoerder heeft over- Maar nu zijn we 27 jaar verder. De tweede wereldoorlog sleept, evenals de eerste, .grensproblemen achter zich aan. vooral in de grens gebieden tussen het westelijk deel van Europa en hèt Slavische Oos ten. Een van die problemen was Triëst; enkele maanden geleden nog een twistpunt tussen Italië en Joe go-Slavië. thans na vele poli tieke schermutselingen tussen West en Oost een keurig opgeloste puzzle, waarbij Triëst tot een vrije stad is verklaard, onder veilig toe zicht van de Verenigde Naties, go- dat Joego-Slavië nóch Italië hun zin hebben gekregen. Joego-Slavië is echter niet van zins, zich op het Europese toneel achteruit te laten I dringen; het probeert zijn min of meer belangrijke plaats in het zuid oosten van ons werelddeel te be houden en zelfs te verstevigen en het wordt daarin niet weinig door zijn machtigen vriend te Moskou gesteund. Vandaar het nauwe ver- V ORT na het sluiten van 1 ’'-verdrag van St. Germain (1919), dat de grenzen vari Oostenrijk vaststelde, werd in het zuld oostelijk deel van Karinthië een volksstemming gehouden, onder Brits, Frans en Italiaans oppertoe zicht. omdat er onzekerheid be stond over de kwestie of dit stukje bergland volkenkundig bij Oosten rijk of bij Joego-Slavië behoorde. Het plebisciet liep ten gunsfe van Oostenrijk af. d.w.z.. -bijna 60’ van de bevolking sprak zich voor Oostenrijk uit en iets meer 4O‘« voor Joegoslavisch staatsL— gerschap. Men moet hierbij wel bedenken, dat het geen belangrijke Internationale kwestie betrof doch meer een klein geschil tusseil Ka- rinthiërs van tweeërlei taal. De bevolking in dit landje is echter sedert eeuwen zo dooreerigemengd. dat scheiding ondoenlijk is; zij moet óf bij het ene óf bij het andere land behoren. De volksstemming wees dus uit: Oostenrijk. En daar bij is het gebleven. De Karinthiëra ook de Sloweens-sprekenden on der hen waren tevreden. duatrie haar normale verbinding met de Middellandse Zee kwijtraken en, wat verkeerspolltiek betreft, ge heel van Belgrado afhankelijk wor den. Men vertrouwt er echter te Wenen op. dat het Westen -r en met name Engeland er een stokje voor zal steken. Hetzelfde stokje van Triëst, maar met een anC«~» handvat. .a. yoo> often ep kaloot 114. i.g.st.z. zw. kW., tegen v.o. kw. Br No. Blad. ci.bl. kinderwagen, ibertstraat 104. ,,Ulvir”-hoogtezon. impl. 1. koffer. Am. nofoon. Raam 144. el te koop gevraagd. 60 Bur. y. d. Blad. aangeb.: im. bont- 6.-; 2 d.tor», 2 d.bi. ƒ5— p. st. R. v. '■38 iswerk gevraagd. Br. Bur v. d Blad huishondjes a f 2.—. >lsstraat 51 A. laatsgefir een maho- cylinder schrljfbu- oop Br No. 3848 Bur. c geVhaagd door twee r. No 3847 Bur. v. d. ORT na verdrag van Si t de grenzen ststelde, werd ...stelijk deel van volksstemming Brits. Frans en zicht, omdat stond over de bergland volkc rijk of bij Joego-S Het plebisciet liep stenryk af. r* 1 de bevolkh.„ uit en Joegoslaviscl Men moet dat het nale kwest klein f. van twi I in dit aangeb t m 40—42 en 30—40 Kai bellen. Jongensjasje, ift. 10— •uil voor punten. Gr. «at 51.——r donkerbruin kort billijke prijs. Kru- naaimach 's avond» C, Huvgenskade 71. een handkar en een Wales! raat 16. d.bl wintermantel en jger, m. 42; witte m 30; babycape, massiefeiken buffet. I Moordrechtse ^'en- Gouda. koop; pr gelijkrich- tele lampen Alles ge- en 127 volt Br. Np. v d Blad -kussen met 72 >p. Br No 3811 1 zw. bontmantel, m. sjesman-tel. Ift. 13 j. n 54. Boer Gouwe 115, n meisje wegens hu- r tegenwoordige. 1 nw waskuip 13.50. ibbe nw. f 12 ook nenda»! 43 een complet* A-B-C- us (zelfonderricht), •wellendlik 21 Het spdelgoed dat niet aankwam Bij zijn vertrek van Schiphol verklaarde prins Gustifaf Adolf tegenover 'n vriend, dat hij met veel geppcgen enkele dagen op het Paleis Sdfestdljk had door gebracht. De prins had bij zijn bagage speelgoed vóór zijn kin deren. dat hij in Nederland had ‘gekocht. Prins Bernhard en hij voerden een lewendig ge sprek tot op het moment, dat het vliegtuig taxide' naar de plaats, waar het zou starten. Bij het afscheid gaven zij el kaar een stevigen handdruk. De omgekomen passagiers De namen van de 16 pas sagiers, die zijn 'pmgekomefi. luiden: P. Engel, directeur van de N.V. Dekkers Hout handel te Zaandam, prins Gustaaf Adolf van Zweden, zijn adjudant graaï Steenböck. de Amerikaans» zangeres Grace Moore, die vergezeld was van LouU Peltier en de heer Malbeck, de Deense zan geres Gerda Neumann, de Deen Jens’ Dennow. de Deen Hans Thomsen( mevrouw Fehrmann, eveneens eon (Jöeense, voorts de Denen Brlx. Grant en Mackeprang, de Spanjaard Izgrierdo, de Fran se jongen Sorbon en de Zweed Tuvhagen. hilips-radio zonder ruilen tegen dames- No, 3656 Bur. v. df bond (tolunie met het -zuidelijke buurlandje Albanië, dat strategisch zo gunstig ligt aan de Straat van Otranto, die immers „de” toegangs weg naar Triëst vormt: en van daar ook de overgrote Joegoslavi sche belangstelling voor wat er op. het ogenblik in het Griekse grens gebied gebeurt. Al deze dingen zijn onafscheidelijk verbonden aan het grote, alles beheersende vraagstuk van de afbakening van Westerse en Oosterse (lees. Britse en Russische) machtsinvloeden. Thans is er een nieuw verdrag met Oostenrijk in de maak. Het heet geen vredes- doch een staats verdrag. maar zo’n heel groot ver schil is dit niet. De plaatsvervan gers van de-Groto- Vier, die te Lon den bijeen zijn om alles te «verza melen en te ordenen wat bij de vaststelling van Duitslands en Oos tenrijks toekomst als leidraad kan dienen, hebben de vorige week de Joegoslavische eisen ten aanzien van Oostenrijk verAomen. Een van die eisen was Joegoslavische uit breiding nlrar het noorden, an nexatie van een flink stuk Karin thië met inbegrip van de steden Villach en Klagenfurt, dus een aan zienlijk groter gebied dan hetwelk 27 jaar geleden onder het plebisciet viel; plus nog een stukje Stiermar ken. Joego-Slavië laat zich, bij het stellen van deze eis. vooral door binnenlands-politieke motieven lei den. Toen het land nog een konink rijk was. vormden de Serven er verreweg het belangrijkste volksdeel de Slowenen waren heel wat min der in tel. Tito heeft echter juist onder de Slowenen zijn vurigste aanhangers gevonden en van moe derszijde stroomt ook Sloweons bloed door zijn aderen; geen won der, dat hij bijzonder op de Slowe nen gesteld is en hun invloed in de lande met voorliefde stimuleert. Wanneer dus de Slowenen aanslui ting van hun „bakermat" Karinthië waar volgens Joegoslavische op gave 120.000 van de 190.000 in woners van Sloweense bloede zijn vragen, ligt het voor de hand, dat Tito dit >yerzoek ondersteunt. Daar bij wórden natuurlijk de termen „Oostenrijks juk", „historische on derdrukking van de Slaviiche vol keren” gebruikt om het verzoek kracht bij te zetten. Natuurlijk heeft de rol. die de Oostenrijkers in de laatste oorlog hebben ver vuld. er veel toe bijgedragen, de el» een indrukwekkend fundament te geven Van Oostenrijkie zijde heeft men te Londen laten weten, dat de Joe goslavische eisen to Wenen vol strekt onaanvaardbaar zijni Wan neer Joego-Slavië het gevraagde zou krijgen, zou zulks voor Oosten rijk een onnoemelijk verlies bete kenen. Het gebied omvat ongeveer 2740 vlerk. km.< het heeft voortref felijk bouwland, een belangrijke electrischft centrale (bij de rivier de Drau). Ui van chemische fabrie ken. loodmijnen. Bovendien zou de Joegoslavische grens de directe spoorwegverbinding Wenen-Rome doorsnijden alsmede de verbindin gen tussen verschelden Alpendalen. In Stiermarken zou de mijnln- kreeg later drie zusjes: Birgitta (1937) Desireé (1938). Christina (1943): en een broertje. Carel Gus taaf (1946). den eersten zoon van het prinselijk patir en dus.v. den toekomstigen troonopvolger. Het bericht van de dood van prins Gustaaf Adolf werd door kroonprin ses Louise, de tweede gemalin van den Kroonprins aan prinses Sibylla meegedeeld. Een metalen discus Prins Gustaaf Adolf werd geïn- dentificeerd door een metalen dis cus. die hij om de hals droeg. De prins zal worden begraven in de Riddarholm-kerk. de traditionele begraafplaats van de ledetv dc^ Zweedse koninklijke familie, in het oude deel van Stockholm, in de on middellijke nabijheid van het ko ninklijk paleis. In geheel Denemar ken hangen^ vandaag de vlaggen halfstok. «Prins Gustaaf Adolf Oscar Frede- rik Arthur Edmond van Zweden. hertog van Vüsterbotten. werd op 22 April 1906 in het koninklijk pa leis te Stockholm geboren als eerste zoon van Gustaaf Adolf en prinses Margarete, prinses van Groot-Brit- tannië en Ierland (zij stierf in 1920):0 R<>eds als sqholier onderscheidde de prins zich als iemand, die bijzon der bedreven was in de beoefening van allerlei sporten. Hij blonksals sportman dermate uit. dat hij in 1936 actief aan de Olympische Spe len te Berlijn kon deelnemen. Hij was een prima skiloper en als zo danig werd hij in Zweden wel „de ski-prins” genoemd. Daar het aan het Zweedse hof gewoonte Is. dat iedere prins het een of andere vak leert, legde hij zich toe op fotograferen. Hij stelde zich niet tevreden ‘met amateurs- werk, doch trachtte terstond, de „hogeschool" van het vak te berei ken. Hij werd een uitstekend came raman. Van het echte hofleven moest prins Gustaaf Adolf niet veel heb ben; Hij hield zich in de regel ach teraf én liet zich zelden op grote recepties e.d. zien. Hij deed als of ficier. Wat men hem opdroeg: rus tig en m.et toewijding vervulde hij zijn plicht. Hij was o.a. kapitein van het legercorps van het 20ste regi ment infanterie van Vlisterbotten en van hpt ruitercorps; kapitein van de Zweedse generale staf. Bovendien studeerde hij In de staatswetenschappen en hield zich met voorlie/dc met bestuursaange legenheden bezig. Vijf kinderen Op 31 October 1934 schonk prin ses Sibylla het leven aan een doch- tch, Margaretha Deslrée Victoria. Dit prinsesje door alle gweden als ’t ware op de handen gedragen J. J. Geysendorffer Met Geysendorffen heeft de K.L.M. den nestor van zijn piloten corps verloren, een vlieger, die tot de allerbeste vaklieden behoorde en „luchtmilllonnalr" was. „Geys". zoals hij In de wandeling werd ge noemd. moest kortgeleden voor de herkeuring verschijnen en hij werd goedgekeurd in tegenstelling met zijn collega Evert van Dijk, die het vliegen moest oprfeven. Lang heeft hij helaas niet van zijn, gun stig uitgevallen herkeuring mogen profiteren. Op Kastrup overviel hem gistermiddag dq« vliegerdood. Hij werd 54 jaar. Jan Johannes Geysendorffer werd op 1 April 1892 te Sliedrecht geboren. Hij ontving zijn opleiding bij de LucVtvuartafdeling op Soes- terberg en behaalde zU^F-A-I- brevet op 4 September 1919. Hij was de eerste Nedernindsp vlieger, die het verkeensbrevet verwierf en trad als eerste piloot bij ^e K.L.M. in dienst In 1921. Zijn vliegercarrlère vertoont merk waardige hoogtepunten, die hem grote bekendheid bezorgden. In 1924 r maakte hij. tesamen met den 2en piloot J- B. Scholte en den bodrd- mechno Weber, verscheidene gro te vluchten met den Amerikaansen milUpnnair Van "ear Black. In 192rma»kte hij zijn beroemd ge worden eerste retourvlucht Am1 sterdam—Batavia met Van Lear Black. Van 1929 tot 1931 was Gey sendorffer in diénst van dezen vliegenden Amerikaan en hij vol bracht zelfs een vlucht rond de wereld. In 1931 kwam Van Dpar Black op zee om- het loven en Gey- sendorffer ging terug naar de K.L.M. Het was in 1933, dat hij een bijzondere vlucht naar Indiö met de Postjager maakte en met het zelfde vliegtuig dong hij mee in de Melbourne-race. In 1938 had hij reeds 11.904 vlieguren. Het is wel tragisch, dat Geysendorffer de dood /heeft gevopden In -het land, waar hij eens zijn levenskameraad vond. Hij was gehuwd met ëen Deense en had twee kinderen. De dood van Geysendorffer be- tekent meer dan een groot verlies. Het betekent, dat de luchtvaart een der grootsten. een der'pioniers van de verkeersvllegerij heeft moeten afstaan. De sUiurknuppel is aan zijn hand ontvallen. maar zijn naarn neemt bij de luchtvaart van nu ep later een ere-plaals in. De vliegerij is nog niet volmaakt Kort na de vliegramp, die op 14 November j-1- de K.L.M. trof en waarbij 26 doden vielen, vroeg iemand In een te Rotterdam gehou den vergaderihg aan den directeur van de K.L.M., dr. A. Plesman. of hij het in het belang van het ver trouwen in dq ïychtvaart niet ge wenst achtte et door middel van de pers de aandacht op te vestigen,* hapr opvoeding dat er eigenlijk veel meer auto- en in JeniCo en stt treinongelukken gebeuren en dat het ^ard Belmoi er veel meer scheepsrampen voor- - komen, maar dat helaas vliegonge lukken door het sensationeel karak ter veel meer indruk maken. Men had kunnen verwachten, dat de heer Plesman in deze vergade ring van bijna louter klanten van de K.L.M., gaarne op deze sugges tie zqu zijn ingegaan, maar hij ant woordde: Neen, we moeten het pupliek niets voorspiegelen. We moeten de feiten erkennen. De vliegerij is nog onvolmaakt. Als er een ongeluk ge beurt, dan zijn er fouten gemaakt of omstandigheden geweest, die on gewoon waren. We doen beter de fouten te erkennen en van de on gelukken te leren om alles te doen om zulke fouten en abnormale om- itandlgheden te voorkomen. De vliegerij is nog niet volmaakt. Door schade moeten we wijzer worden. Er kunnen zich altijd omstandig heden voordoen, die een piloot niet eerder heeft meegemaakt. Laatst is mijn zoon thuisgekomen met de ichrik in zijn benen. Hij vertelde: ik ben me wild geschrokken, vader, fk was net opgestegen in Kopen hagen en ik was nèt los van de grond of Ik zte de lichten van een kist, die ook in de lucht zat en juist wilde landen, recht op me af komen. Ik gooi oëechaast mijn toe stel in een bocht, 'waardoor ik hoogta* verlies, maar ik kan mij» kist nog houden en de bocht lukt, maar net als Ik voor de tweede keer over het vliegveld stuif, blijkt die kerel die wilde landen, nóg In de lucht te zitten en ik zie hfem met zijn lichten weer op me afkomen. Weer ontwijk ik hem, maar ik was me wild geschrokken..... En wat bleek later? De lichten waren van schepen geweest, die in zee lagen en de piloot had door de grote snelheid van zijn vliegtuig, in het donker die lichten op zich töe' zien komen. Er had een ongeluk kun nen gebeuren. Het is niet gebeurd. De piloot was zich alleen wild ge- schrokken. Het gaat er voor de -luchtvaart om verrassingen uit te schakelen, fouten te verbeteren en tot het uiterste te streven naar vol maaktheid in da vliegerij. Dat is beter dan schone voorspiegelingen. luchtvaart is nog niet volmaak^ nen bevinden zich twee babies met hun ouders en drie missiezusters. Het toestel was bestemd voor Zuld- Afrika. Een- van de drie leden van de bemanning, die er het leven af brachten, George Wright, vertelde, dat een van de zusters haar leven voor het zijne had geofferd. Hij had een deur opengewrongen en wilde de zuster naar bulten wer ken. Zij gaf hem echter een duw, waardoor zijn leven werd gered. Toen hij omkeek, zag hij de zuster in brand etaan. Toen de benzine tanks eenmaal in brand stonden, was er geen redden meer aan. Een beambte van Spencet; Air ways verklaarde, dat na de start de linkervleugel omlaag scheen te zwaaien, hetgeen een mankement aan de linkermotor deed veronder-' stellen. Dit zou kloppen met de verklaring van een anderen over levende, die vuur uiU deze motor had zien komen. Het vliegtuig behoorde niet tot een regelmatige luchtlijn, doch was afgehuurd om de passagiers naar R*hodesia in Zuid-Afrika te bren gen. In het Tsjechische vliegtuig bevonden zich geen passagiers genomen van Steinbeck, die op d$ officiële indelingslijst voor de vlucht 'vAn. Zon«»gmldd*g naar Stockholm als piloot stond Inge schreven.. Steinbeck had echter nog enkele dagen vacantie-te goed zo dat besloten werd, dat Geysendorf- fer hem zou vervangen. Men zag het ongeluk aankomen Martin Kruse, correspondent van Reuter te Kopenhagen, meldt nog als .bijzonderheid, dat de luchtvaart- inspecteuj- plotseling bemerkte, dat er iets verkeerd ging en alarm maakte. De alarmbel luidde voordat het óngeluk gebeurde. Pe „Daily Express vestigt er de aandacht op, dat de ramp ontstel lende overeenkomst vertoont met die van de Dakota op Croydon. De Zweedse troonopvolger is de 64 jaar oude kroonprins Gustaaf Adolf. Zijn kleinzoon Karl Gnsvaaf die vorig jaar April werd geboren, is de volgende gerechtigde. Vermoedelljk zal Zweden wan neer koning Gustaaf komt te over lijden, een regent krijgen. Het Zweedse hof cn'het leger zul len voor den gestorven prins rouw aannemen. De brilliante carrière van Grace Moore, door de fortuin bênijdehs- waardig begunstigd, is door het „jaloerse noodlot" ruw. zonder eni ge consideratlê afgeknapt. Grace Moore werd op 5 December 1901 te Del Rlo in de Amerikaanse staat Tennessee geboren. Zij genoot 'ceding op de High School tudeerde muziek op het Ward Belmont College te Nash ville. In Jellico was zij reeds als zangeres aan een kerkkoor verbon den, maar eerst in 1923 debuteerde zij als prima donna in een van Irving Berlin's revues. Maar zij had meer goud In de mond dan voor de revue, zelfs de duurst ge monteerde Amerikaanse revue f wordt vereist. Zij vertrok dus naar Europa om nog twee jaat* aan de mooiste stem van de Verenigde Staten te polijsterf. De jafen daar na waren een aaneenschakeling van triumphale successen. Intus sen was de geluidsfilm zo geper fectioneerd. ddt deze haar roem in een nog sneller tempo dan moge lijk was met vliegtulgtournée’s ver mocht te verbreiden. In 1930 ver tolkte zij de titelrol in de film over de beroemde zangeres Jenny Lind, vervolgens trad zij op in „New Moon” en in 1934 In de fiVn, die in alle uithoeken van de wereld met steeds stijgende geestdrift werd ge zien en gehoord: „One night of love", waarin Charles Boyer haar tegenspeler was. De roem effende Grace Moore nier alleen de weg naar de voornaamste muziekpodia van Noord- en Zuid Amerika, Europa en Australië, maar opende haar ook de poorten van paleizen, want zij trad voor de meeste Europese vorstenhuizen op. Zij placht van haar concertreizen uit te, rusten te Newton in de Ameri kaanse staat Conneëticut. Hjgt jaloerse noodlot mag thans meedogenloos zijn geweest maar het bespaarde haar de wrede per soonlijke ervaring, dat de fortuin niet alvermogend is en dat de tijd de stralendste stem eens onluistert. In muziekkringen te Parijs en Cannes wordt gerouwd over de dood van Grace Moore. Zij werd in November van het vorige jaar ereburgeres van Cannes, waar zij van 1931 af met onderbrekingen heeft gewoond. Te Parijs zong zij voor het laatst in het begin van December jL, toen haar optreden in de opera „Louise" een record aantal bezoekers naar het Parijse operagebouw trok. Spoedig daarna werd haar het kruis van het legioen van eer voor aan Frankrijk bewe zen diensten verleend. JAE STROOM van vliegrampen, die dê laatste etmalen de we reld zo teisterde, heeft plotseling voor ons land een tragisch accent gekregen, nu opnieuw het nood lot ook zijn klauw heeft uitgcslagen naar» één der K.L.M.-vogels. De vliegramp bij Kopenhagen, waarbij twee en twintig slachtoffers het leven lieten In een toestel, dat vloog onder het embleem van onze UeT<£ niyénnVwa“uII,1‘“0,‘C,ll,DnlJ- Wij voelen de dood van onzen populairen piloot Geysendorffer, een der mannen, die Nederlands luchtvaarthistorie maakten en die de sage van den Vliegenden Hol- “n 1 ru,!0J ,Son roemvolle nieuwe werkelijkheid brachten, bijna als een persoonlijk verlies. Ook gaat onze deelneming uit naar de in rouw gedompelde verwanten van de bemanning, mensen, die aan den lijve moesten ondervinden, dat de verovering van het luchtruim nog steeds offers eUt. mannen, dieop hun post stonden, al zuilen zij zon der twijfel de bijzondere gevaren van hun positie hebben gekend en beseft. Obk ten aanzien van de passagiers, landgenoot en nlet- landgenoot. kunnen wij slechts van onze diepe deernis getuigen. DOVENAL denken wU aan het Zweedse volk, welks vorstenhuis door deze rartip zo zwaar wferd troffen. Het verleent een buiïenL. woon tragisch karakter aan dit on geluk met een Nederlands vlieg tuig. dat juist de man. die naar men mocht verwachten. eoJtèr-de— Zweedse kroon zou dragen, na een kort bezoek aan ons land, hetwelk dat naar de berichten lieten ver moeden zo aangenaam was Ver lopen, daarbij de dood moest vin den.... Dit stemt ons volk zeker (kibbel drqef «Ook de omstandigheid, dat een Irttebnationaal vermaarde zangeres tot de slachtoffers behoort, doet aan deze ramp, die onze luchtvaart maatschappij treft weer de m«er dan gewone aandacht der wereld schenken, een omstandigheid, die geen Nederlander welkom zal zijn. Want al wegen alle mensenlevens in de grond van de zaak even zwaar, de publiciteit legt, daar zij de aandacht der mensheid volgt, nu eenmaal verschillende maatsta ven aan en haar schijnwerpers zullen de gevallen .K.L.M.-Dakota sterker d#n anders belichten. A l EN KAN er van overtuigd zijn, f,-LTX dat de gewone oplettendheid en de gewone voorzorgen zeker niet minder gegolden zullen heb ben dan anders, eer misschien meer, want sinds overoude tijden plegen vervoermaatschappijen aom- migp personen met extra zorgen te omringen. Daarom ook treft dit ongeluk, meer dan anders wellicht het geval zou zijn, de reputatie van de K.L.M., een der draagsters van onze nationftle trots althans bij het grote publiek, dat niet evenals d« mensen van hel vak, de grilligheid der risico's beseft. En toch ook ditmaal mogen wij niet versagen. De ramp treft zwaar, de rouw is diep. Wat deze Zondagmiddag gebeurde, bewijst nog eens de zwakheid onzer men- sclijke vermogens. Madr de moed en het vertrouwen in eigen Kracht voor zover dit berust op wat men selijkerwijze mogelijk is. zij moe ten ongebroken blijven, al ligt er weer een K.L.M.-vogel met gebro ken vleugels van Prijs abonnement: per week.... ƒ0.25 p.r m..nd, ,1.» per kwartaal ƒ3 20 MAAKT MM8T

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1947 | | pagina 1