URS
EEL
roor het
sn van
WEERBERICHT
22 Inzittenden van K.L.M.-Dakota-toes
om het leven gekomen
ÏDIGE
Dakota op Croydon na
Prins Gustaaf Adolf t
DORN
abelen.
99
de start neergéstort
Prins Gustaaf Adolf, Geysendorffer
Grace Moore onder de slachtoffi
In het Brdndpunt
en Bouw
TURMAN
IAILLE
LINTJES
GROOT CC
12 Doden
L Zeilboot
ptR
ad astpa
De toedracht van het ongeluk
Van geringé hoogte
neergestort en
in brand gevlogen
Het verongelukte toestel landde V
op het vliegveld JKastrup Zon
dagmiddag te 14.55 uur. Het
vertrok 36 minuten later mA
bestemming Stockholm. Kort na
de start zag men. dat het vlieg
tuig op zeer ongebruikelijke*
wijze steil omhoog ging, waar
door het snelheid verloor, af
gleed en van zeventig meter
hoogte op het vliegveld neer
stortte. .Door de slag tegen de
grond sprong het 'vliegtuig uit
vloog omplddellllk
Groce Moore
Bloedverwantschap
en grenspolitiek
Dr. A. Plesman:
De Zweedse
troonopvolger
GEBROKEN
VLEUGËLS
Maandag 27 Jan. 1947
Prij« 10 cent per nummer
t
Postrekening 48400
w:singqJ99
Gouda
prins Gustaaf Adolf van Zweden.
*e'
i&e-
sth. m. hut-
3555 Bur. v.
het
4
Somber week-end voor de luchtvaart
lichtblauw gebreid v
tje voor 5 J»V of
De PH—T.C.R.-, die 1>V Kopenhagen ts veronpelukt.
4.
d
1
1 1
Crediet
dijk. Ook de bekende zangeres 1
Moore, die op weg was naar een cc
in Zweden,is bij het ongeluk 01
leven gekomen. De omgekomen N
lander van de passagiers is de
P. Engel, directeur van de N.V. De
Houthandel te Zaandam. De lede
'«""tn bem
LwMden tens
;n worden
omgekoi
>260
2i Januari
Zon op ItM; onder 17.17
Maan op 11.08; onder
Wassend* maan.
Gouda
r
van
60*
voor
dan
>bur-
klos-
Bur.
I.—Brandkast, mid-
15.—. Tevena Duitse,
met punten: jongens-
IJ j.: meisjesmantel,
Ban. Kleiweg 00,
de slaapkamer te
No 3680 Bur. v. dr
een mooi huisorgel.
s steijnkade 30.
taftzljden
■n bijpass,
arektetstr.
A/V A AR. I N O P C E
85ste Jaargang No. 21967
Bureau- Mark» 31 Tel. 2745
2-ps. kap. matr. m.
sfeikl.; gew. divankl.;
:w. Or, Florlsweg 101.
>r het bedienen
partijen.
Een recente foto van het gezin van
Het echtpaar tne| de vijf kinderen.
panta-
streep-
3853
Bij een vliegongeluk in Colt
bia zijn 17 personen om het Ie
gekomen.
Bij Hongkong in China is
vliegtuig te pletter gevlogen tegen
de Duivelspiek.
Zondagmiddag half vier is de K.L.M.
opnieuw door een verschrikkelijk vlieg
tuigongeluk getroffen. Bij het opstijgen
van het vliegveld Kastrup bij Kopen
hagen is het lijntoestel van de dienst
AmsterdamStockholm, de Dakota
PHrTCR, afgegleden, waardoor het van
zeventig meter hoogte neerstortte en
daarna onmiddellijk in brand vloog.
Zestien passagiers zes leden van de
bemanning alle inzittenden ver
loren bij deze ramp het leven. Piloot was
de bekende K.L.M.-vlieger Geysen-
dorffer. Tot de slachtoffers onder de
passagiers behoren de oudste zoon
van den Zweedsen kroonprins, prins
Gustaaf Adolf, die naar Stockholm
terugkeerde van een bezoek aan de
Daagt voor de ramp op het
vliegveld Kastrup bU Kopen
hagen vonden 12 personen de
dood l>y een vliegtuigongeluk
op Croydon In het brandend
wrak van een Dakotavliegtuig
van Spencer Airways. BU het
opstijgen zagen de aanwezigen,
die jüist afscheid van familie
leden en kennissen bedden ge
nomen de machine, die be
stuurd werd door den directeur
van de maatschappij, kapitein
Ted Spencer, het toestel zon
derlinge manoeuvres maken,
waarna het tenslotte neerdook
op een op de grond voor revi
sie gereedstaand Tsjechisch
vliegtuig. De gevolgen waren
ontzettend. De aanwezigen
stormden op de toestellen af
om hun verwanten te redden,
doch konden vanwege de enor-
me/hitte de inhotid van
benzinetanks vatte onmidd
l(jk vlam de ravage niet I
naderen.
Uit de wrakstukken d<
slecht zicht opgestegen Dakota
18 passagiers en 5 koppei
ning aan boord kondei
te nog 11 inzittende:
red. Onder de
goed onderhouden
de Bqckenbergstraat
or een Huis in Kort
of omgeving. Brieven
6612. Bur. v. d. Blad.
wegens overcompleet
diVan
n vhn Goorstraat 35.
aangeboden:
staat. Geheel eort-
t reserve grootzeil
Elfhoeven. Brieven
A. v. d. Ven. Heu-
8. Roosendaal. Tele-
kj~-- -
tr punten. Goejanver-
tweeling-kinderwv
estraat 14.
Aanhoudende vorst.
Weeiverwachting. medegedeeld door
het K.N.M I in De Bilt, geldig tot
Dinsdagavond:
Matige, aan de Waddenkust tijde
lijk krachtige Noordoostelijke wind.
Overdrijvende wolkenvelden, waar
uit hiei en daar enige sneeuw valt.
In het Noordwestelijke gedeelte van
het land lichte tot matige vorst en in
het overige gedeelte matige tot Stren
ge vont.
2 p. jongenssch., m.
en ƒ12.50. B. Mar-
94
!Z. pension aangeb. m.
verk. v. dame of
h. Br. No. 3857, Bur.
1 m Chr. lev. opv.
zoekt kosjh. m. hui
lt. Br. No. 3555 Bur. v.
V l'
.0
Geysendorffer, tweede piloot
Rietman, eerste telegrafist M. A.
Pijnenburg, tweede telegrafist W. Bran
denburg, boordmecano Ajj. A. Bommel
en steward H. Hoek. Geysendorffer, die
gehuwd was ftiet een Deense vrouw, had
twee kinderen. De steward Hoek had
drie kinderen. De andere leddn van de
bemanning waren- ongehuwd.
in brand. Alle inzittenden moe
ten door de slag dadelijk dood
zijn geweest..
Een groot aantal ambulance-wa-
gens en de, brandweer rukten on
middellijk uit naar de plaats van
het onheil. Ér kon echter niets
méér worden gedaan dan het hevige
vuur te’ blussen. De inzittenden
vond men nog op hun plaatsen.
Het vliegtuig had de reis Amster
damKopenhagen normaal vol-
brac|it. Nadat drie passagiers, twee
Nederlanders en een Deen, waren
uitgestapt, startte het toestel naar
Stockholm met zestien passagiers.
Van hen waren er vier op Schiphol
ingestapt. De twaalf anderen waren
te Kopenhagen aan boord gekomen-
Voor do start van Kastrup was de
machine nog nagekeken en was al
les in orde bevonden. Volgens een
van de ooggetuigen ging het toestel
normaal de lucht in onder een hoek
van zestig graden. Op een gegeven
moment zag de ooggetuige, dat de
piloot zijn toestel recht trok, mzar
op een hoogte van 100 meter maak
te het een draaiende beweging,
raakt# de grond met de linkervleu
gel en maakte een slag on). Op het
moment, dtit het toestel de grond
raakte volgde een hevige ontplof
fing en direct daarna stond het
vliegtuig in ‘lichterlaaie.
Hoewel het ongeluk geschiedde
onder de ogen van het luchtvaart-
personeel van Kastrup, zal het moei
lijk zijn de oorzaak vast te stéllen
omdat er geen overlevenden zijn.
Deense luchtvaartautoriteiten zullen
in samenwerking met Nederlandse
deskundigen van de Rijksluchtvaart
dienst een onderzoek instellen. Van
morgen vertrekt een extra-vliegtuig
van de K.L.M. met gezaghebbende
personen van de K.L.M. en van de
Rijksluchtvaartdienst naar Kopen
hagen.
Vertegenwoordigers van de
K.L.M- te Kopenhagen hebben de
lijsten waarop de lading staat aan
gegeven, gecontroleerd en zij ver
klaren. dat zij noch een fout, noch
overbelasting hebben kunnen vast
stellen. Voorts verklaren zij. dat de
machine naar behoren was nageke
ken voordat het startsein werd ge
geven.
Geysendorffers noodlot
Het toeval heeft gewild, dat Gey
sendorffer op het laatste moment de
plaats als gezagvoerder heeft over-
Maar nu zijn we 27 jaar verder.
De tweede wereldoorlog sleept,
evenals de eerste, .grensproblemen
achter zich aan. vooral in de grens
gebieden tussen het westelijk deel
van Europa en hèt Slavische Oos
ten. Een van die problemen was
Triëst; enkele maanden geleden nog
een twistpunt tussen Italië en Joe
go-Slavië. thans na vele poli
tieke schermutselingen tussen West
en Oost een keurig opgeloste
puzzle, waarbij Triëst tot een vrije
stad is verklaard, onder veilig toe
zicht van de Verenigde Naties, go-
dat Joego-Slavië nóch Italië hun
zin hebben gekregen. Joego-Slavië
is echter niet van zins, zich op het
Europese toneel achteruit te laten I
dringen; het probeert zijn min of
meer belangrijke plaats in het zuid
oosten van ons werelddeel te be
houden en zelfs te verstevigen en
het wordt daarin niet weinig door
zijn machtigen vriend te Moskou
gesteund. Vandaar het nauwe ver-
V ORT na het sluiten van 1
’'-verdrag van St. Germain (1919),
dat de grenzen vari Oostenrijk
vaststelde, werd in het zuld
oostelijk deel van Karinthië een
volksstemming gehouden, onder
Brits, Frans en Italiaans oppertoe
zicht. omdat er onzekerheid be
stond over de kwestie of dit stukje
bergland volkenkundig bij Oosten
rijk of bij Joego-Slavië behoorde.
Het plebisciet liep ten gunsfe van
Oostenrijk af. d.w.z.. -bijna 60’
van de bevolking sprak zich voor
Oostenrijk uit en iets meer
4O‘« voor Joegoslavisch staatsL—
gerschap. Men moet hierbij wel
bedenken, dat het geen belangrijke
Internationale kwestie betrof doch
meer een klein geschil tusseil Ka-
rinthiërs van tweeërlei taal. De
bevolking in dit landje is echter
sedert eeuwen zo dooreerigemengd.
dat scheiding ondoenlijk is; zij moet
óf bij het ene óf bij het andere
land behoren. De volksstemming
wees dus uit: Oostenrijk. En daar
bij is het gebleven. De Karinthiëra
ook de Sloweens-sprekenden on
der hen waren tevreden.
duatrie haar normale verbinding met
de Middellandse Zee kwijtraken en,
wat verkeerspolltiek betreft, ge
heel van Belgrado afhankelijk wor
den. Men vertrouwt er echter te
Wenen op. dat het Westen -r en met
name Engeland er een stokje
voor zal steken. Hetzelfde stokje
van Triëst, maar met een anC«~»
handvat.
.a. yoo>
often ep
kaloot 114.
i.g.st.z. zw.
kW., tegen
v.o. kw. Br No.
Blad.
ci.bl. kinderwagen,
ibertstraat 104.
,,Ulvir”-hoogtezon.
impl. 1. koffer. Am.
nofoon. Raam 144.
el te koop gevraagd.
60 Bur. y. d. Blad.
aangeb.: im. bont-
6.-; 2 d.tor», 2 d.bi.
ƒ5— p. st. R. v.
'■38
iswerk gevraagd. Br.
Bur v. d Blad
huishondjes a f 2.—.
>lsstraat 51 A.
laatsgefir een maho-
cylinder schrljfbu-
oop Br No. 3848 Bur.
c geVhaagd door twee
r. No 3847 Bur. v. d.
ORT na
verdrag van Si
t de grenzen
ststelde, werd
...stelijk deel van
volksstemming
Brits. Frans en
zicht, omdat
stond over de
bergland volkc
rijk of bij Joego-S
Het plebisciet liep
stenryk af. r*
1 de bevolkh.„
uit en
Joegoslaviscl
Men moet
dat het
nale kwest
klein f.
van twi
I in dit
aangeb t
m 40—42 en
30—40 Kai
bellen.
Jongensjasje, ift. 10—
•uil voor punten. Gr.
«at 51.——r
donkerbruin kort
billijke prijs. Kru-
naaimach 's avond»
C, Huvgenskade 71.
een handkar en een
Wales! raat 16.
d.bl wintermantel en
jger, m. 42; witte
m 30; babycape,
massiefeiken buffet.
I Moordrechtse ^'en-
Gouda.
koop; pr gelijkrich-
tele lampen Alles ge-
en 127 volt Br. Np.
v d Blad
-kussen met 72
>p. Br No 3811
1 zw. bontmantel, m.
sjesman-tel. Ift. 13 j.
n 54.
Boer Gouwe 115,
n meisje wegens hu-
r tegenwoordige.
1 nw waskuip 13.50.
ibbe nw. f 12 ook
nenda»! 43
een complet* A-B-C-
us (zelfonderricht),
•wellendlik 21
Het spdelgoed dat
niet aankwam
Bij zijn vertrek van Schiphol
verklaarde prins Gustifaf Adolf
tegenover 'n vriend, dat hij met
veel geppcgen enkele dagen op
het Paleis Sdfestdljk had door
gebracht. De prins had bij zijn
bagage speelgoed vóór zijn kin
deren. dat hij in Nederland
had ‘gekocht. Prins Bernhard
en hij voerden een lewendig ge
sprek tot op het moment, dat
het vliegtuig taxide' naar de
plaats, waar het zou starten.
Bij het afscheid gaven zij el
kaar een stevigen handdruk.
De omgekomen
passagiers
De namen van de 16 pas
sagiers, die zijn 'pmgekomefi.
luiden: P. Engel, directeur
van de N.V. Dekkers Hout
handel te Zaandam, prins
Gustaaf Adolf van Zweden,
zijn adjudant graaï Steenböck.
de Amerikaans» zangeres
Grace Moore, die vergezeld
was van LouU Peltier en de
heer Malbeck, de Deense zan
geres Gerda Neumann, de
Deen Jens’ Dennow. de Deen
Hans Thomsen( mevrouw
Fehrmann, eveneens eon
(Jöeense, voorts de Denen Brlx.
Grant en Mackeprang, de
Spanjaard Izgrierdo, de Fran
se jongen Sorbon en de Zweed
Tuvhagen.
hilips-radio zonder
ruilen tegen dames-
No, 3656 Bur. v. df
bond (tolunie met het -zuidelijke
buurlandje Albanië, dat strategisch
zo gunstig ligt aan de Straat van
Otranto, die immers „de” toegangs
weg naar Triëst vormt: en van
daar ook de overgrote Joegoslavi
sche belangstelling voor wat er op.
het ogenblik in het Griekse grens
gebied gebeurt. Al deze dingen zijn
onafscheidelijk verbonden aan het
grote, alles beheersende vraagstuk
van de afbakening van Westerse en
Oosterse (lees. Britse en Russische)
machtsinvloeden.
Thans is er een nieuw verdrag
met Oostenrijk in de maak. Het
heet geen vredes- doch een staats
verdrag. maar zo’n heel groot ver
schil is dit niet. De plaatsvervan
gers van de-Groto- Vier, die te Lon
den bijeen zijn om alles te «verza
melen en te ordenen wat bij de
vaststelling van Duitslands en Oos
tenrijks toekomst als leidraad kan
dienen, hebben de vorige week de
Joegoslavische eisen ten aanzien
van Oostenrijk verAomen. Een van
die eisen was Joegoslavische uit
breiding nlrar het noorden, an
nexatie van een flink stuk Karin
thië met inbegrip van de steden
Villach en Klagenfurt, dus een aan
zienlijk groter gebied dan hetwelk
27 jaar geleden onder het plebisciet
viel; plus nog een stukje Stiermar
ken.
Joego-Slavië laat zich, bij het
stellen van deze eis. vooral door
binnenlands-politieke motieven lei
den. Toen het land nog een konink
rijk was. vormden de Serven er
verreweg het belangrijkste volksdeel
de Slowenen waren heel wat min
der in tel. Tito heeft echter juist
onder de Slowenen zijn vurigste
aanhangers gevonden en van moe
derszijde stroomt ook Sloweons
bloed door zijn aderen; geen won
der, dat hij bijzonder op de Slowe
nen gesteld is en hun invloed in de
lande met voorliefde stimuleert.
Wanneer dus de Slowenen aanslui
ting van hun „bakermat" Karinthië
waar volgens Joegoslavische op
gave 120.000 van de 190.000 in
woners van Sloweense bloede zijn
vragen, ligt het voor de hand, dat
Tito dit >yerzoek ondersteunt. Daar
bij wórden natuurlijk de termen
„Oostenrijks juk", „historische on
derdrukking van de Slaviiche vol
keren” gebruikt om het verzoek
kracht bij te zetten. Natuurlijk
heeft de rol. die de Oostenrijkers
in de laatste oorlog hebben ver
vuld. er veel toe bijgedragen, de el»
een indrukwekkend fundament te
geven
Van Oostenrijkie zijde heeft men
te Londen laten weten, dat de Joe
goslavische eisen to Wenen vol
strekt onaanvaardbaar zijni Wan
neer Joego-Slavië het gevraagde
zou krijgen, zou zulks voor Oosten
rijk een onnoemelijk verlies bete
kenen. Het gebied omvat ongeveer
2740 vlerk. km.< het heeft voortref
felijk bouwland, een belangrijke
electrischft centrale (bij de rivier de
Drau). Ui van chemische fabrie
ken. loodmijnen. Bovendien zou
de Joegoslavische grens de directe
spoorwegverbinding Wenen-Rome
doorsnijden alsmede de verbindin
gen tussen verschelden Alpendalen.
In Stiermarken zou de mijnln-
kreeg later drie zusjes: Birgitta
(1937) Desireé (1938). Christina
(1943): en een broertje. Carel Gus
taaf (1946). den eersten zoon van
het prinselijk patir en dus.v. den
toekomstigen troonopvolger.
Het bericht van de dood van prins
Gustaaf Adolf werd door kroonprin
ses Louise, de tweede gemalin van
den Kroonprins aan prinses Sibylla
meegedeeld.
Een metalen discus
Prins Gustaaf Adolf werd geïn-
dentificeerd door een metalen dis
cus. die hij om de hals droeg. De
prins zal worden begraven in de
Riddarholm-kerk. de traditionele
begraafplaats van de ledetv dc^
Zweedse koninklijke familie, in het
oude deel van Stockholm, in de on
middellijke nabijheid van het ko
ninklijk paleis. In geheel Denemar
ken hangen^ vandaag de vlaggen
halfstok.
«Prins Gustaaf Adolf Oscar Frede-
rik Arthur Edmond van Zweden.
hertog van Vüsterbotten. werd op
22 April 1906 in het koninklijk pa
leis te Stockholm geboren als eerste
zoon van Gustaaf Adolf en prinses
Margarete, prinses van Groot-Brit-
tannië en Ierland (zij stierf in 1920):0
R<>eds als sqholier onderscheidde de
prins zich als iemand, die bijzon
der bedreven was in de beoefening
van allerlei sporten. Hij blonksals
sportman dermate uit. dat hij in
1936 actief aan de Olympische Spe
len te Berlijn kon deelnemen. Hij
was een prima skiloper en als zo
danig werd hij in Zweden wel „de
ski-prins” genoemd.
Daar het aan het Zweedse hof
gewoonte Is. dat iedere prins het
een of andere vak leert, legde hij
zich toe op fotograferen. Hij stelde
zich niet tevreden ‘met amateurs-
werk, doch trachtte terstond, de
„hogeschool" van het vak te berei
ken. Hij werd een uitstekend came
raman.
Van het echte hofleven moest
prins Gustaaf Adolf niet veel heb
ben; Hij hield zich in de regel ach
teraf én liet zich zelden op grote
recepties e.d. zien. Hij deed als of
ficier. Wat men hem opdroeg: rus
tig en m.et toewijding vervulde hij
zijn plicht. Hij was o.a. kapitein van
het legercorps van het 20ste regi
ment infanterie van Vlisterbotten en
van hpt ruitercorps; kapitein van
de Zweedse generale staf.
Bovendien studeerde hij In de
staatswetenschappen en hield zich
met voorlie/dc met bestuursaange
legenheden bezig.
Vijf kinderen
Op 31 October 1934 schonk prin
ses Sibylla het leven aan een doch-
tch, Margaretha Deslrée Victoria.
Dit prinsesje door alle gweden
als ’t ware op de handen gedragen
J. J. Geysendorffer
Met Geysendorffen heeft de
K.L.M. den nestor van zijn piloten
corps verloren, een vlieger, die tot
de allerbeste vaklieden behoorde
en „luchtmilllonnalr" was. „Geys".
zoals hij In de wandeling werd ge
noemd. moest kortgeleden voor de
herkeuring verschijnen en hij werd
goedgekeurd in tegenstelling met
zijn collega Evert van Dijk, die
het vliegen moest oprfeven. Lang
heeft hij helaas niet van zijn, gun
stig uitgevallen herkeuring mogen
profiteren. Op Kastrup overviel
hem gistermiddag dq« vliegerdood.
Hij werd 54 jaar.
Jan Johannes Geysendorffer
werd op 1 April 1892 te Sliedrecht
geboren. Hij ontving zijn opleiding
bij de LucVtvuartafdeling op Soes-
terberg en behaalde zU^F-A-I-
brevet op 4 September 1919. Hij
was de eerste Nedernindsp vlieger,
die het verkeensbrevet verwierf en
trad als eerste piloot bij ^e K.L.M.
in dienst In 1921.
Zijn vliegercarrlère vertoont merk
waardige hoogtepunten, die hem
grote bekendheid bezorgden. In 1924
r maakte hij. tesamen met den 2en
piloot J- B. Scholte en den bodrd-
mechno Weber, verscheidene gro
te vluchten met den Amerikaansen
milUpnnair Van "ear Black. In
192rma»kte hij zijn beroemd ge
worden eerste retourvlucht Am1
sterdam—Batavia met Van Lear
Black. Van 1929 tot 1931 was Gey
sendorffer in diénst van dezen
vliegenden Amerikaan en hij vol
bracht zelfs een vlucht rond de
wereld. In 1931 kwam Van Dpar
Black op zee om- het loven en Gey-
sendorffer ging terug naar de
K.L.M. Het was in 1933, dat hij een
bijzondere vlucht naar Indiö met
de Postjager maakte en met het
zelfde vliegtuig dong hij mee in
de Melbourne-race. In 1938 had hij
reeds 11.904 vlieguren. Het is wel
tragisch, dat Geysendorffer de dood
/heeft gevopden In -het land, waar
hij eens zijn levenskameraad vond.
Hij was gehuwd met ëen Deense
en had twee kinderen.
De dood van Geysendorffer be-
tekent meer dan een groot verlies.
Het betekent, dat de luchtvaart een
der grootsten. een der'pioniers van
de verkeersvllegerij heeft moeten
afstaan. De sUiurknuppel is aan
zijn hand ontvallen. maar zijn
naarn neemt bij de luchtvaart van
nu ep later een ere-plaals in.
De vliegerij is nog
niet volmaakt
Kort na de vliegramp, die op 14
November j-1- de K.L.M. trof en
waarbij 26 doden vielen, vroeg
iemand In een te Rotterdam gehou
den vergaderihg aan den directeur
van de K.L.M., dr. A. Plesman.
of hij het in het belang van het ver
trouwen in dq ïychtvaart niet ge
wenst achtte et door middel van de
pers de aandacht op te vestigen,* hapr opvoeding
dat er eigenlijk veel meer auto- en in JeniCo en stt
treinongelukken gebeuren en dat het ^ard Belmoi
er veel meer scheepsrampen voor- -
komen, maar dat helaas vliegonge
lukken door het sensationeel karak
ter veel meer indruk maken.
Men had kunnen verwachten, dat
de heer Plesman in deze vergade
ring van bijna louter klanten van
de K.L.M., gaarne op deze sugges
tie zqu zijn ingegaan, maar hij ant
woordde:
Neen, we moeten het pupliek
niets voorspiegelen. We moeten de
feiten erkennen. De vliegerij is nog
onvolmaakt. Als er een ongeluk ge
beurt, dan zijn er fouten gemaakt
of omstandigheden geweest, die on
gewoon waren. We doen beter de
fouten te erkennen en van de on
gelukken te leren om alles te doen
om zulke fouten en abnormale om-
itandlgheden te voorkomen. De
vliegerij is nog niet volmaakt. Door
schade moeten we wijzer worden.
Er kunnen zich altijd omstandig
heden voordoen, die een piloot niet
eerder heeft meegemaakt. Laatst
is mijn zoon thuisgekomen met de
ichrik in zijn benen. Hij vertelde:
ik ben me wild geschrokken, vader,
fk was net opgestegen in Kopen
hagen en ik was nèt los van de
grond of Ik zte de lichten van een
kist, die ook in de lucht zat en
juist wilde landen, recht op me af
komen. Ik gooi oëechaast mijn toe
stel in een bocht, 'waardoor ik
hoogta* verlies, maar ik kan mij»
kist nog houden en de bocht lukt,
maar net als Ik voor de tweede
keer over het vliegveld stuif, blijkt
die kerel die wilde landen, nóg In
de lucht te zitten en ik zie hfem met
zijn lichten weer op me afkomen.
Weer ontwijk ik hem, maar ik was
me wild geschrokken..... En wat
bleek later? De lichten waren van
schepen geweest, die in zee lagen
en de piloot had door de grote
snelheid van zijn vliegtuig, in het
donker die lichten op zich töe' zien
komen. Er had een ongeluk kun
nen gebeuren. Het is niet gebeurd.
De piloot was zich alleen wild ge-
schrokken. Het gaat er voor de
-luchtvaart om verrassingen uit te
schakelen, fouten te verbeteren en
tot het uiterste te streven naar vol
maaktheid in da vliegerij. Dat is
beter dan schone voorspiegelingen.
luchtvaart is nog niet volmaak^
nen bevinden zich twee babies met
hun ouders en drie missiezusters.
Het toestel was bestemd voor Zuld-
Afrika.
Een- van de drie leden van de
bemanning, die er het leven af
brachten, George Wright, vertelde,
dat een van de zusters haar leven
voor het zijne had geofferd. Hij
had een deur opengewrongen en
wilde de zuster naar bulten wer
ken. Zij gaf hem echter een duw,
waardoor zijn leven werd gered.
Toen hij omkeek, zag hij de zuster
in brand etaan. Toen de benzine
tanks eenmaal in brand stonden,
was er geen redden meer aan.
Een beambte van Spencet; Air
ways verklaarde, dat na de start
de linkervleugel omlaag scheen te
zwaaien, hetgeen een mankement
aan de linkermotor deed veronder-'
stellen. Dit zou kloppen met de
verklaring van een anderen over
levende, die vuur uiU deze motor
had zien komen.
Het vliegtuig behoorde niet tot
een regelmatige luchtlijn, doch was
afgehuurd om de passagiers naar
R*hodesia in Zuid-Afrika te bren
gen. In het Tsjechische vliegtuig
bevonden zich geen passagiers
genomen van Steinbeck, die op d$
officiële indelingslijst voor de
vlucht 'vAn. Zon«»gmldd*g naar
Stockholm als piloot stond Inge
schreven.. Steinbeck had echter nog
enkele dagen vacantie-te goed zo
dat besloten werd, dat Geysendorf-
fer hem zou vervangen.
Men zag het ongeluk
aankomen
Martin Kruse, correspondent van
Reuter te Kopenhagen, meldt nog
als .bijzonderheid, dat de luchtvaart-
inspecteuj- plotseling bemerkte, dat
er iets verkeerd ging en alarm
maakte. De alarmbel luidde voordat
het óngeluk gebeurde.
Pe „Daily Express vestigt er de
aandacht op, dat de ramp ontstel
lende overeenkomst vertoont met
die van de Dakota op Croydon.
De Zweedse troonopvolger is de
64 jaar oude kroonprins Gustaaf
Adolf. Zijn kleinzoon Karl Gnsvaaf
die vorig jaar April werd geboren,
is de volgende gerechtigde.
Vermoedelljk zal Zweden wan
neer koning Gustaaf komt te over
lijden, een regent krijgen.
Het Zweedse hof cn'het leger zul
len voor den gestorven prins rouw
aannemen.
De brilliante carrière van Grace
Moore, door de fortuin bênijdehs-
waardig begunstigd, is door het
„jaloerse noodlot" ruw. zonder eni
ge consideratlê afgeknapt.
Grace Moore werd op 5 December
1901 te Del Rlo in de Amerikaanse
staat Tennessee geboren. Zij genoot
'ceding op de High School
tudeerde muziek op
het Ward Belmont College te Nash
ville. In Jellico was zij reeds als
zangeres aan een kerkkoor verbon
den, maar eerst in 1923 debuteerde
zij als prima donna in een van
Irving Berlin's revues. Maar zij
had meer goud In de mond dan
voor de revue, zelfs de duurst ge
monteerde Amerikaanse revue f
wordt vereist. Zij vertrok dus naar
Europa om nog twee jaat* aan de
mooiste stem van de Verenigde
Staten te polijsterf. De jafen daar
na waren een aaneenschakeling
van triumphale successen. Intus
sen was de geluidsfilm zo geper
fectioneerd. ddt deze haar roem in
een nog sneller tempo dan moge
lijk was met vliegtulgtournée’s ver
mocht te verbreiden. In 1930 ver
tolkte zij de titelrol in de film over
de beroemde zangeres Jenny Lind,
vervolgens trad zij op in „New
Moon” en in 1934 In de fiVn, die in
alle uithoeken van de wereld met
steeds stijgende geestdrift werd ge
zien en gehoord: „One night of
love", waarin Charles Boyer haar
tegenspeler was. De roem effende
Grace Moore nier alleen de weg
naar de voornaamste muziekpodia
van Noord- en Zuid Amerika,
Europa en Australië, maar opende
haar ook de poorten van paleizen,
want zij trad voor de meeste
Europese vorstenhuizen op. Zij
placht van haar concertreizen uit
te, rusten te Newton in de Ameri
kaanse staat Conneëticut.
Hjgt jaloerse noodlot mag thans
meedogenloos zijn geweest maar
het bespaarde haar de wrede per
soonlijke ervaring, dat de fortuin
niet alvermogend is en dat de tijd
de stralendste stem eens onluistert.
In muziekkringen te Parijs en
Cannes wordt gerouwd over de
dood van Grace Moore. Zij werd
in November van het vorige jaar
ereburgeres van Cannes, waar zij
van 1931 af met onderbrekingen
heeft gewoond. Te Parijs zong zij
voor het laatst in het begin van
December jL, toen haar optreden
in de opera „Louise" een record
aantal bezoekers naar het Parijse
operagebouw trok. Spoedig daarna
werd haar het kruis van het legioen
van eer voor aan Frankrijk bewe
zen diensten verleend.
JAE STROOM van vliegrampen,
die dê laatste etmalen de we
reld zo teisterde, heeft plotseling
voor ons land een tragisch accent
gekregen, nu opnieuw het nood
lot ook zijn klauw heeft uitgcslagen
naar» één der K.L.M.-vogels. De
vliegramp bij Kopenhagen, waarbij
twee en twintig slachtoffers het
leven lieten In een toestel, dat
vloog onder het embleem van onze
UeT<£ niyénnVwa“uII,1‘“0,‘C,ll,DnlJ-
Wij voelen de dood van onzen
populairen piloot Geysendorffer,
een der mannen, die Nederlands
luchtvaarthistorie maakten en die
de sage van den Vliegenden Hol-
“n 1 ru,!0J ,Son roemvolle nieuwe
werkelijkheid brachten, bijna als
een persoonlijk verlies. Ook gaat
onze deelneming uit naar de in
rouw gedompelde verwanten van
de bemanning, mensen, die aan den
lijve moesten ondervinden, dat de
verovering van het luchtruim nog
steeds offers eUt. mannen, dieop
hun post stonden, al zuilen zij zon
der twijfel de bijzondere gevaren
van hun positie hebben gekend en
beseft. Obk ten aanzien van de
passagiers, landgenoot en nlet-
landgenoot. kunnen wij slechts van
onze diepe deernis getuigen.
DOVENAL denken wU aan het
Zweedse volk, welks vorstenhuis
door deze rartip zo zwaar wferd
troffen. Het verleent een buiïenL.
woon tragisch karakter aan dit on
geluk met een Nederlands vlieg
tuig. dat juist de man. die naar
men mocht verwachten. eoJtèr-de—
Zweedse kroon zou dragen, na een
kort bezoek aan ons land, hetwelk
dat naar de berichten lieten ver
moeden zo aangenaam was Ver
lopen, daarbij de dood moest vin
den.... Dit stemt ons volk zeker
(kibbel drqef
«Ook de omstandigheid, dat een
Irttebnationaal vermaarde zangeres
tot de slachtoffers behoort, doet
aan deze ramp, die onze luchtvaart
maatschappij treft weer de m«er
dan gewone aandacht der wereld
schenken, een omstandigheid, die
geen Nederlander welkom zal zijn.
Want al wegen alle mensenlevens
in de grond van de zaak even
zwaar, de publiciteit legt, daar zij
de aandacht der mensheid volgt,
nu eenmaal verschillende maatsta
ven aan en haar schijnwerpers
zullen de gevallen .K.L.M.-Dakota
sterker d#n anders belichten.
A l EN KAN er van overtuigd zijn,
f,-LTX dat de gewone oplettendheid
en de gewone voorzorgen zeker
niet minder gegolden zullen heb
ben dan anders, eer misschien
meer, want sinds overoude tijden
plegen vervoermaatschappijen aom-
migp personen met extra zorgen te
omringen. Daarom ook treft dit
ongeluk, meer dan anders wellicht
het geval zou zijn, de reputatie van
de K.L.M., een der draagsters van
onze nationftle trots althans bij het
grote publiek, dat niet evenals d«
mensen van hel vak, de grilligheid
der risico's beseft.
En toch ook ditmaal mogen
wij niet versagen. De ramp treft
zwaar, de rouw is diep. Wat deze
Zondagmiddag gebeurde, bewijst
nog eens de zwakheid onzer men-
sclijke vermogens. Madr de moed
en het vertrouwen in eigen Kracht
voor zover dit berust op wat men
selijkerwijze mogelijk is. zij moe
ten ongebroken blijven, al ligt er
weer een K.L.M.-vogel met gebro
ken vleugels
van
Prijs abonnement:
per week.... ƒ0.25
p.r m..nd, ,1.»
per kwartaal ƒ3 20 MAAKT MM8T